![]() |
Tänään vaihdoin ne siirtopumpulle tulevat ja lähtevät letkunpätkät. Oli ainakin se lähtevä jo klemmarien kohdalta aika kasaan painunut ja se tuleva oli yksisuuntaventtiililtä sellainen muoviletku, niin eipä siitä oikeen nähnyt, onko hyvä vai huono.
Pumppasin sitten käsipumpulla hetken, ettei niin paljon tarttisi starttailla ilmaamiseksi. Alkoi vaan polttoainetta valua pumpun pohjasta... Letkuliitoksista se ei näyttänyt tulevan. Kohta loppui tiputtelu ja aattelin käydä ajamassa auton lämpimäksi, että näkee vuotaako jostain ja että voi sitä sisälämpö hommaa sitten kanssa tutkia. No, takaisin pihaan tullessa siitä pumpun pohjasta tippui parin sekunnin välein tippa... Äsken kattelin räjäytyskuvaa siirtopumpusta ja ei se taida voida vuotaa esim. tuon käsipumpun akselin vivusta kuin sillä, että kalvo on rikki? Ja kai se pumppu voi silti toimia, vaikka kalvo vähän vuotaisikin? No, seuraavaksi sitten sen irrotus ja purku... Ja jostain uuden kalvon ettiminen, tai mitä nyt sitten osoittautuukaan olevan rikki. Kattelin mä samalla, miten ne lämppärille tulevat letkut ja putket menee. Hanan kautta lämppärille menevä letku tulee alavesiletkusta. Hanaanhan oli se virtaussuuntakin merkitty. Koneelle menevä letku sitten menee termarikotelon ja vesipumpun imupuolen väliin nähdäkseni. Sunnuntaina kun mittailin, niin se lämppäriltä tuleva letku oli sen kolme astetta lämpimämpi. Voikohan kenno olla silleen tukossa, että vesi kiertää tosi vähän ja väärään suuntaan? En ainakaan oikein muuta syytä keksi, kun sen tukkoisuuden sisältä. Pitänee joku viikonloppu mennä työpaikalle vaihtamaan nesteet ja huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä, kun ei oikein näillä pakkasilla pihalla viitsi. Ai niin, jos siitä siirtopumpusta on kalvo rikki, niin pääseeköhän polttoainetta paljonkin moottoriöljyn sekaan? Öljynpaineet on ainakin vielä ollut hyvät, joten ei kovin laihaksi ainakaan ole mennyt. |
Lainaus:
|
Lainaus:
paluulta kuulostais minunkin korvissa |
Oikeassa olette, noin päin sen on oltava. Se, minkä hanassa luulin esittävän virtaussuuntaa, täytyykin esittää asennussuuntaa vaan. Silloin nuo mittausten lämpötilatkin on loogisesti päin. Pitää sitten vaan tutkia, miksi lämmintä ei tule kunnolla. Häiritsee se, että se vesi ei siellä kennossa juurikaan jäähdy, vaikka kenno ei näyttäisi olevan tukkeessa niin, että ilma ei siitä läpi pääsisi. mutta en tosiaan ole vielä purkanut, että siihen käsiksi pääsisi.
Huomenna jos saisi sen siirtopumpun irroiteltua ja purettua. Jos sitä ei saa heti uusittua / korjattua, niin onkohan mitään estettä laittaa lohkoon peitelaippaa ja pumpuksi sähkömalli? |
Kalvon alla on yleensä juorureikä, mistä polttoaine pääsee valumaan pois.
Voit toki tulpata lohkossa olevat aukon, ja laittaa sopivan sähköpumpun tilalle. Esim kotimaisissa dieselmoottoreissa on sähköisiä siirtopumppuja esisuodattimen yhteydessä. Niitä on 40 ja 60 gallonaa/tunnissa malleja. |
Kävin sen pumpun irroittelemassa ja purinkin, että näki sen, että kalvo on aikansa elänyt ja siitä vuoti. Ja olihan siinä parikin reikää rungossa, mistä polttoaina pääsee valumaan pois, jos kalvon alle päätyy.
Pumpussa on numero 7.20632.00 ja erikseen 9 087 sekä teksti Made in Germany. Sekä kuvissa näkyvä logo, jossa kirjaimet APG (G on alla yksinään). Numerolla googletus antaa Pierburgin numeroita ja juurikin tuohon autoon käypäiseksi ilmoitetun pumpun, mutta ihan erinäköisen. http://www.teilehaber.de/kraftstoffp...d17624818.html Onkohan sitten vaan runkomalli vaihtunut? Laitetaanpa nyt muutama tunnistuskuva, jos joku vaikka osaisi vinkata, että mistä voisi uuden kalvon löytää, ettei tarttisi kokonaan uutta pumppua ostaa. Vaikka löytyi netistä jostain uusikin jollain vajaalla 70 €:llä, mutta hyvähän se olisi, jos jostain varaosakaupasta saisi hakea korjausosat suoraan. Auton kun tarttisi olla viikon päästä taas ajossa. No, saa sen nopeestikin ajoon sillä sähköpumpulla, mutta ei huvittaisi turhaan niitä sähkötöitä tehdä. :( Sitten ne kuvat vielä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147692 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147693 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147694 |
Tänään oli ohjelmassa auton ajokuntoon saattaminen, että ensi lauantaina pääsee ajelemaan. Tilasin jo uuden mekaanisen pumpun Saksasta, mutta se kun ei ehkä ehdi ajoissa, niin laittelin nyt sen sähköpumpun. Tuollaisilla osilla se tuli toteutettua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147833 Ja tuossa paikoillaan. Lohkon tuke ja pumpun asennusteline kun tuli tehtyä tuollein laiskasti, niin asennuskorkeutta piti hiukan säätää... Ja kun letkulähdöt oli eritavalla kuin alkuperäisessä, niin vähän lenkkiä pa-letkuun ja sen sai pois liian läheltä pakosarjaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147834 Hyvin tuntui toimivan ja vaikka on vain n. 120 l/h tuon pumpun tuotto, niin hyvin riitti soppa kilometrin ylämäessäkin, minkä kaasu pohjassa ajoin. |
Viimeksi mä ostin pumpun kalvoa etrasta. Toimii vieläkin 6 vuottasitten korjattu..
|
Lainaus:
Pitääpä tutkia, saako tuon kalvohässäkän purettua niin, että voisi pelkän kalvon vaihtaa. Ja kun tuossa tuo tiivistekin kalvon kanssa samaa osaa, niin pitää kattoa, miten se onnistuu. Jos nuo saa jotenkin järkeiltyä, niin kannattaahan sitten se kalvo vaihtaa, niin on sitten ehjä pumppu varalla. |
Tänään oltiin Punkalla ajelemassa ja ihan hyvinhän se sujui, paitsi että taannoin tekemäni puskuri ei enää kestänytkään. Vaikka aiemmin olinkin sen kestäväksi todennut. Edelleen toimi hyvin siten, että alakulma ei ottanut kiinni mihinkään... :)
Yläkulma sitten ottikin... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148339 Eipä taida oikominen onnistua kuin leikkelemällä palasiksi ja hitsaamalla uudestaan kasaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148340 Pitää nyt kuitenkin ensin koittaa edes sen verran, että valon saisi näyttämään tietä, kun kotimatkalla tuli todettua, että nyt valaisee sillan kansien pohjia, kun alta ajaa. Vielä mä joskus opin, että kannattaa uskoa, jos se auto ei vaan jostain kohdasta noin viidellä yrityksellä käänny, niin luultavasti ei seuraavallakaan ja vähän enemmällä vauhdilla. :) |
Kyllä huomaa että on "R" kummit alla, kun noin pullottaa kyljet. :D
Paljonko on kuvassa paineet? |
1,0 bar oli renkaissa painetta. Edessä ei varmaan vähempää tarvitsekaan. Takana ei sitten noin pullottanutkaan, kun kuormaa oli vain vararenkaan verran, että siellä olisi vähän vähemmänkin voinut olla.
Jonkin verran tuli videota kuvattua, mm. kamera taka-akselissa kiinni. Kunhan niitä ehdin leikellä, niin laitan. Tosi hyvin näkyy, miten rengas elää eri tilanteissa. |
Laitetaanpa tähänkin, kun sain jonkinlaisen videon leikkailtua...
Oli ensimmäistä kertaa käytössä Gopro kamera ja tuli sillä parisen tuntia kuvattuakin. Tuommoisen videon siitä sitten tein. Ja kovin hyvä kun en ole videoiden tekemisessä, niin pitää antaa katsomisohjeita. :) Ennen puoltaväliä on parista maastokohdasta eri kuvakulmista videota ja lopussa sitten tuota taka-akselin näkökulmaa pidemmältikin, jos vaikka kardaanien pyöriminen tai renkaiden kattelu kiinnostaa. :) |
Tuo siirtopumppu näyttäs pahasti siltä että ois sama kuin jossain fiat traktoris. Pumppu taskuun ja marssia lähimpään tr.varaosia myyvään puljuun. Tai kurkkaa ikh.fi
|
On tuolla samannäköisellä rungolla olevia pumppuja vaikka mihin. Mutta alkuperäisellä siirtopumpun valmistajan numerollakin löytyi listoilta vain pariin MANnin moottoriin tuon soveltuvuus. Olisiko sitten ero käyttövivussa tms.? Tuli kyllä muun muassa traktoriosaluetteloita selailtuakin. :)
|
Taannoin tilailin peruutuskamerasetin kahdella langattomalla kameralla. Sen verran huolimattomasti kyllä, että tuli 12 V versio. No, ebaysta löytyi n. 4 € kappalehintaan pikkuisia jännitteenalentimia, niin niitä sitten tilailin lisäksi. hytissä olikin kyllä myös 12 V sähköt, mutta kameroille ja lähettimille ei.
Tänään viimein sain peruutuskameran laiteltua. Hommaa oli jonkin verran virtajohdon vetämisessä. Ensin aattelin ottaa sähköt takavaloilta, mutta kun niiden johdot on kaikki niin tiiviisti suojaputkissa, niin ei olisi onnistunut putkia leikkelemättä. Siispä taas yksi johto piti pujotella aiemmin laitettuun putkeen ja ottaa sähkö peruutusvalon kytkimeltä. Kamera tuli tuohon. Saa nähdä, onko ajellessa aina niin kurainen, ettei mitään näe... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148722 Kuvassa näkyvä pallo on noin metrin päässä autosta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148721 Aiemmin tuli jo testailtua, että aika hyvin näkyy kuva pimeässäkin, kun kameroissa infrapunaledit valaisemassa. Eteenkin tulee kamera, kunhan puskurin ehdin oikomaan. Sen aattelin sijoitella puskurin alle jäähdyttimen edessä olevaan "kalteriin". Tulipa tänään mittailtua XJ:tä ja lavaa sillä silmällä taas, että mitenhän Jeepin saisi kyytiin mahtumaan... Ja taitaa se onnistua, kun eturenkaiden alle laittaa rampit niin, että eturenkaat saa lavan etuseinää vasten. Jos vaikka Jeeppiä kuskailisi tuossa kuukauden päästä, kun se ei oikein hyvässä tiekunnossa ole nyt. |
Vähän pitää vielä fiksailla kamera-asennuksia, kun paikallaan toimii hyvin, mutta ajossa pätkii. Päättelin, että lähetin ja vastaanotin on syytä laittaa johonkin kiinni, kun nyt pääsevät heilumaan aika paljon ja kummankin ympärillä aika paljon johtoja. Jos ne vaikka häiritsee.
Tänään menin puskurin oikomishommaa aloittelemaan, mutta millään ei viitsinyt aloittaa rälläköintiä, kun oli aika kostea sää... Aattelin sitten kuitenkin kokeilla, josko saisi yhtään oikenemaan laittamalla ketjun puuhun kiinni ja toisen pään puskuriin ja sitten peruutusta. Kaveri piti soittaa tuohon hommaan apuun katsomaan, mitä tapahtuu, kun eihän puikoista näe. No, kerrankin joku homma onnistui helpommin, kuin ennalta ajateltu ja puskurin sai oikenemaan aika paljon tuolla tavalla. Eihän se virheetön ole, mutta valon sai taas suunnattua ja eiköhän se vältä sitten taas. Ehkä keväällä jos tekisi lisää vahvikkeita sitten, kun nyt aika huonot pihalla rakentelukelit. Tein eteen tulevalle kameralle kiinnikkeen ja jos vaikka huomenna senkin saisi laiteltua. Paljon olisi kaikkea puuhaa, mutta pahasti laiskottaa... |
Peruutuskameran asennusta tuli korjailtua ja auttoihan se ja kuva näkyy nyt pääosin pätkimättä. Tosin tänään, kun auto oli hyötyajossa, niin ei ihan niin hyvin. Kävin työpaikalle hakemassa uuden jääkaapin ja kodinkoneliikkeen lastauslaituriin piti peruuttaa, niin eihän silloin tietenkään kuvaa näkynyt ollenkaan... :( Siinä pihassa ei muutenkaan oikein näkynyt. Taitaa vaan olla niin herkkä ulkopuolisille häiriöille. Eli johtopäätös taitaa olla, että jos peruutuskameraa tosiaan tarvitsee niin kannattaa jaksaa se piuha vetää tai sitten ostaa parempi langaton, jos ne vaikka toimii paremmin...
Tänään sitten lisää tähellisiä asennuksia, eli eteen kanssa kamera. Tuohon se asettui aika suojaiseen paikkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149392 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149393 Edellisessä kuvassa näkyvä pallo näkyy tuossa justiinsa kuvassa ruudun reunalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149391 En mä kyllä nyt vielä oikein keksinyt, mitä tuolla kameralla tekee... Tai voihan nyt vaikka tarkistaa, onko joku laittanut palloja auton eteen, jos ei enää muista autoon kiivettyään. :) Tänään meinasi käydä tämän auton kanssa liikenteessä hiukan säpsäyttävä tilanne. Työpaikkani kun ei ole tosiaankaan minkään valtatien varressa, niin oli melkoisen liukkaat tiet, kun oli jäätynyt tienpinta ja päällä vielä vähän lunta. Olin mä sen liukkauden havainnut ja hissukseen ajelinkin, mutta niin vaan lähti oikealle kääntyvässä jyrkässä mutkassa nelipyöräluisuun... Ei siinä muuten sen kummempaa, mutta kun vastaan tuli juuri silloin pakettiauto. Vaan sain sentään auton hanskaan ja pidettyä omalla kaistalla. Pakun kuski ei ehkä edes huomannut mitään, tai ainakaan ei näkynyt mitään pikaisia jarrutuksia tai ohjausliikkeitä. Joten hyvinhän se lopulta meni, mutta säväytti vähän kuitenkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jossain vaiheessa ajattelin, että oisi ollut hyvä, jos oisi niin saanut asenneltua, että olisi ennen osumaa nähnyt, milloin akseli ottaa kiveen kiinni, mutta en oikein sellaista paikkaa keksinyt kameralle. |
Tämmöistä hirmu hienoa ja kätevää tänään... :D Sade vaan sotki suunnitelmat ja kiinnikkeiden teko jäin viikonlopulle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149906 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149907 Vähän sentään sai tuohon liittyviä muita juttuja tehtyä, mutta oikeestaan aika minimaalisesti taas. Sunnuntaina olisi kuitenkin tavoite päästä testaamaan, kuinka toimii, vai toimiiko ollenkaan... |
Edellinen homma jatkui ja plasmaleikkailua aattelin samalla vähän harjoitella. Leikattavaa oli aika paljon ja loppuvaiheessa alkoi tuota paremmin sujumaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150701 Tuommoisia kannakkeita tein. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150702 Tänään sitten kaverin kanssa testattiin, kuinka Jeepin saa tuonne lavalle. Tuollainen oli lähtötilanne. Nuo ajorampithan on siis aiemmin tekemäni lavan laidat. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150703 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150704 Vinssiähän siinä tarvittiin, kun odotetusti ei pito riittänyt. Nostoliina on kiinni etupuskurissa ja siitä hytin yli ja vinssin vaijeri sitten siinä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150706 Eikä edes pohjapanssari ottanut kiinni lavan reunaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150705 Ja nousi ja mahtuikin lavalle lopulta. Semmoinen ajatusvirhe oli, että kun lava laski jousituksen painuessa, niin rampithan jäi paikoilleen noiden tukien varaan. Sitten kun takarenkaat meni rampilta lavan puolelle, niin kummatkin rampit putosivatkin alas, kun kynnet ei enää osuneetkaan niihin kannakkeisiin. Vaan ei se enää siinä vaiheessa haitannut. Autoa saa vielä kymmenen senttiä eteenpäin lavalla, mutta oli tuo nostoliina vähän pitkänä, niin ei saanut vinssillä vedettyä pidemmälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150707 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150708 Pois ajoin, tai laskin vaijerin varassa, ilman noita tukia ramppien alla ja kestipä ne niinkin! No, toinen ihan vähän taipui toisesta laidasta, mutta yksillä tuilla pärjää ainakin varmasti. Tulipa kerrankin sellainen olo, että homma onnistui aika suunnitellusti ja auton monikäyttöisyys lisääntyi taas huomattavasti. :) Perjantaina Jeeppi taas kyytiin ja lauantaina MANni saa toimia sen kuljetusautona. Tietty ihan vaan siksi, kun luin, että tapahtumaan, mihin mennään, pitäisi kuljetusautojenkin olla nelivetoisia. :D |
Tämä oli vielä viime viikonlopun jäljiltä tässä tilassa ja tänään piti se vapauttaa lastistaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150935 Olipa sitten akut aivan tyhjät, kun pääkytkin oli jäänyt viikoksi kiinni. Toisen akun jännite oli n. 2V ja toisen n. 8V... Eikä riittänyt parista vanhasta akusta otettu apuvirta, joten jäipä sitten kuorma purkamatta. Huomenna sitten, kunhan akut on lataantuneet. Se hiukan aikaa ottaa, kun ei ole kuin 12V latureita. Teinpä sitten joutessani taas näitä hommia... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151545 Tällä kertaa vaan onneksi yhden "-":n vaihtaminen "R":ksi. Eli varapyöräänkin samanlainen kumi, kuin on allakin. Ja jäihän se kasaaminen huomiseksi, kun piti jättää osat kuivumaan pesun jälkeen. Keskiviikkona on katsastus, niin pitää ainakin tuo Jeeppi saada pois vissiin ennen sitä. :) |
Siis Mannistako tyhjäsi akut?
Lainaus:
Kuten varmaan tiedätkin, nuo 24 Volttiin kytketyt 2 kpl 12 voltin akkuja pitää ladata käytännössä aivan täyteen, ettei kestoikä lyhene yht`äkkiä Ja jos siellä on esim. 180 Ah akut, ja niitä lataa jollain pienellä laturilla, vaikka saisi tyhjään akkuun menemään vaikka 5 Amppeeria, niin vuorokaudessa ei suuria kerkiä tapahtumaan, varsinkin kun latauksen loppuvaiheessa virta alkaa pienenemään.... Toki voi käyttää tarvittaessa, vaikka akut ei olisikaan täynnä, mutta kannattaa ladata jokatapauksessa akkulatureilla molemmat tayteen. P.S mikä purki akut viikossa? ajopiirturin kello ei ainakaan kunnossaolevia akkuja pura viikossa? (Toki, oliko täynnä lähtiissäkään?) Kannattaa selvittää tuommoiset "vuodot", varsinkin maasturista: märkä turve tuommoisessa vuodossa voi kuivaa, ja jopa syttyä, siinä vaiheessa kun, vuotokohdasta esim, liittimestä johto syöpyy poikki. p.s aikalailla justiiinsa tuo mitoitus tuossa yhdistelmässä. peukku. |
Lainaus:
Akut luultavasti, pähkäilyni mukaan, purkaantui, kun hytissä on jännitteenalennin, mikä kytkettynä pieneen 12 V akkuun. Jännitteenalennin kun antaa vain 12,5 V ulos, niin akku ei koskaan tule täyteen ja siten aina ottaa virtaa jonkin määrän. Kun jännitteenalentimessa vielä häviötä, niin kai siinä jonkinlainen kulutus on. Lisäksi kun irrotin akut toisistaan, niin huomasin, että toisessa navassa pultti oli löysällä ja liitos luultavasti siten huono. Oisko sekin osansa purkanut? Juu, ei ole ylimääräistä pituutta lavassa Jeepille, vaikka kantavuutta oiskin suunnilleen kahdelle. :) |
Akkujaen lataamisesta
Siis tuolla lailla ladattuna, että ladataan sarjassa, ja lähtötilantessa akut eivät ole tasaisesti ladattuja: Sama latausvirta kiertää molempien akkujen kautta, ja kun toinen akku "on täynnä", niin sen napajännite pääsee nousemaan, kun toinen akku ottaa vielä varausta vastan.
-> siis jos latausjännite on esim. 29,5 volttia, ja tuo vajaan akun napajännite on esim. 13,8 volttia, niin täydelle akulle tulee napajännitteeksi 15,7 volttia, ja se alkaa kiehumaan. Ja koska tuo kiehuminen tapahtuu helposti, esim. vain amppeerin virralla, niin tuo vajaa akku lataantuu vain tuolla amppeerin viralla, siis menee kauan ennen kuin tasaantuu.... Minä lataisin tuolla c-tekillä molemmat täyteen, esim. 2-3 vrk/per akku. Mutta ei kunnossa olevat akut yhdestä kertaa mene romuksi, lyhentää vaan elinikää. Ja tuosta jännitealentimella tuon pikkuisen akun lataamisesta: jos jännite on vain 12,5 volttia, niin akku ei lataannu käytännössä ollenkaan, siis ei ota virtaa alentimelta. (sekin akku kannattais latata tuolla c-tek:llä täyteen, aina silloin tällöin.) |
Tänään oli sitten katsastuspäivä. Vähän jännitti, kun tämän vehkeen ensimmäinen katsastus oli minun omistusaikana ja itselle samalla ensimmäinen kuorma-auton katsastus.
Alkuhan olikin sitten ihan loistava... Ajoin konttorille ja autosta hyppäsin pois. Jostain kuului suhinaa. Aattelin, että vuotaako nyt joku letku tai liitin. No ei, huomasin, että oikea takarengas melko lytyssä. No, meinasin että laitanpa ilmaa kohta, niin meneehän se. Kävin ilmottautumassa ja tulin takaisin autolle, niin rengas jo ihan tyhjä! Vararengaskin olisi, mutta ehkä puolen tunnin - tunnin homma vaihtaa, noin ylättäen. Siispä ilmaa renkaaseen. Katsastuksen aikana sitten kolmesti vielä ilman lisäys ja onnistui katsastus niinkin. Mukava juttu oli, että ainoa vika autossa oli vuotava rengas! :) Huomenna sitten taas kerran yhden pyörän purkaminen, niin näkee, onko moska hiertänyt sisäkumin rikki, vai onko joku pisto tullut. |
Säät ja muut jutut vähän hommia siirsi, niin tänään vasta pääsin taas tämän kimppuun.
Toivottavasti rengashommat vähenee jatkossa, kun nyt vuoden aikana niitä on tämän kanssa ollut enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Tietty nyt alkaa jo olla aika hyvä pyörän purkamisessa ja kasaamisessa. :D Tuollaista sitten löytyi. Rengas oli sisältä märkä ja tahmainen. Piti kaikki osaset pestä liuottimella ja painepesurilla, että viitsi edes käsitellä. Keskimmäinen noista viilloista oli se vuotava ja sieltä löytyikin hiekanjyvä. Rengas siis läpipuhki jostain... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152113 Tuollaiset paikat sitten lähmin kumiin ja alkoihan se pitämäänkin. Kuvassa näkyy myös hyvin mittakaavaa, että ei ole henkilöautokokoa kumit ja se, että mun tallitilat on aika rajalliset ja täynnä kaikenlaista. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152114 Löytyihän renkaasta sitten parikin läpimenevää reikää. Laitoin niihinkin paikat ja täytin reijät liimalla, mutta aukesihan ne, kun paineet laittoi. Vaan jospa nuo paikat estäisi veden ja hiekan pääsemisen sisä- ja ulkokumin väliin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152115 Voi kun olisi niin paljon harrasterahaa, että voisi uusia renkaita käyttää, eikä tämmöisiä sotakoneiden vanhoja ja käytöstä jo poistettuja (tänään muuten vasta huomasin, että tuon kumin kyljessä luki AMOS)... |
Kuinkas monta kiloeuroa uus setti tuollaisia maksaa?
|
Lainaus:
|
Pirellin PS22 kumeja saa aina sillon tällöin soppelisti, 850-1000€ kantturoissa kappale.
|
Lainaus:
Ja jatkaa vain kateellisena haaveillen... |
ei taida Ville nuo TipTop mömmöt olla oikein luotettavia enää tässä kokoluokassa, liimat nenään ja oikeat aineet tilalle ...
kysäses nimim. -ranke- mistä haki taannoin "oikeat lääkkeet" kumin korjauksiin ... (tai voimmä vinkata tän sille ...) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Esim. tuolla uusiakin ylijäämärenkaita ja jopa valmistusvuodet ilmoitettu. Mallista riippuen alveineen ja rahteineen tulee neljälle kumille hintaa luokkaa 2,5 - 5 k€. http://www.vrakking-tires.com/stock/...s?tag=14.00R20 Lainaus:
Vaan tuon ulkorenkaan paikkailun oli vaan tarkoitus tiivistää tuo rengas, ettei niin hiekkaa menisi sisään, kun ei se sisäkumi näköjään siitä pidä. Toki vinkkejä otetaan vastaan! Myös parista hyvästä tuonmallisesta renkaasta voi vinkata, jos tietää (ei reikiä, pintaa keskellä n. 20 mm). |
Lainaus:
|
Mie kävin hakemassa vielä pari sellasta isompaa ristikudospaikkaa, tiptopin sellaisia, kokoluokkaa 25cmx25cm.
Ne liimasin sitten Continentalin Conti Secur -kaksikomponenttisella kontaktiliimalla. Tuo kontaktiliima on tarkotettu kuljetinhihnojen liimauksiin ja paikkauksiin. Ei eka meinannu oikein tarttua renkaaseenkaan, mut kun kunnolla putsas kaikki pinnat tinnerin kanssa, niin rupes tarttumaan. |
9k€ :eek: Onpas halpoja renkaita :D
Jos toi paikka ei pysy ulkorenkaassa niin kumiapu nimisessä firmassa käytin Vantaalla vararenkaan paikattavana kun siinä oli n.130mm pitkä viilto reikä (kudosnarut oli poikki mutta vararenkaana menee hyvin jos pitää autometästä pois saada) tais maksaa jonkun 50€... |
Tänään piti värkkäillä uusiksi vararenkaan teline, mutta sade sotki suunnitelmat. Siispä pikkuisen kopperohommia tuli tehtyä.
Edellinen invertteri oli vähän pieni jääkaapin kompressorin käynnistysvirralle, kun pari kertaa sen takia putosi pelistä. Nyt sitten laitoin tuollaisen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153147 Onpahan oikein siniaaltomalli, niin voi huoletta telkkaria ja tietskaria jne. tuolla käyttää. Pohdiskelin sitten maadoitushommia. Invertterin kautta käytettävät laitteet ovat suojaeristettyjä (vai olikohan jääkaappi?), mutta jos koko kopperoa syöttää aggrikaatilla, niin sittenhän asia ajankohtainen... Kaikki sisällä olevat kiskot on maadoitettu tuohon kuvassa näkyvään pisteeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153148 Saako riittävän maadoituksen, jos kytken siitä johdon tuohon tukijalkaan (punaisella merkittyyn pulttiin), joka sitten maata vasten? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153149 Noita kun tulee käytettyä myös kopin tasaamiseen, vaikka on auton päällä. Vai onko rautakanki paukutettava maahan ja siihen sitten maadoitus? |
Tänään oli taas sellainen päivä, että jotain ehti tekemään. Puunkaatoa oli kyllä suunnitelmissa, mutta sää ei oikein sitä suosinut, niin lopulta sitten MANnihommia edistämään. Siinäkin piti pressu viritellä sateensuojaksi. Oikein vauhdilla ei tullut valmista, mutta pitää laittaa paljon kuvia, niin tuntuu, että enemmän oisi tehnyt. :)
Tuossa vararenkaan telineen lähtötilanne: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153654 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153656 Joku ilta tällä viikolla olin tämän verran saanut aikaiseksi... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153655 Sitten tänään tuo teline uuteen paikkaan alemmas ja keskemmälle. Rengasta kun pitää saada alas ja keskemmällä 10 cm. Varsinkin keskemmällä, kun muuten olisi sojottanut 10 cm kylkeä ulompana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153657 Tuokin oli murtunut, kun rengas ei kunnolla ollut tuon "hyllyn" varassa, vaan paino tuli tuolle tuelle. Siispä paljon hitsiä korjaukseksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153658 Mittailtuna jo olikin, että rengas on liian leveä ja pituuden lisäksi pitää tuota renkaan telineen vartta muuttaa tuonkin takia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153659 tuohon vaiheeseen jäikin, joten on vielä muillekin päiville hommia tuon tiimoilta. Melkoisen hidas ja työläs homma tuntuu olevan, kun mitään mittaa ei saa valmiiksi. Seuraavaksi pitääkin saada rengas sinne paikalleen, että voi tuon varren muutokset mittailla. |
Tänään jatkui tuo vararengashomma. Ensin meinasi vastustaa, kun just hommiin kampeuduttuani alkoi sataa, mutta oli onneksi aika lyhyt kuuro vaan. Ja flunssakin meinaa painaa päälle. Mutta ihmeesti sain aikaiseksi kuitenkin! :)
Ei ollut vissiin maanantaina hitsattu tuo osa tehtaalla, kun melkoisen syvältä sai rälläköidä... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153787 Eilen jo kattelin, että tuosta teen tarvittavia osia. Hienosti meni pienellä plasmaleikkurilla tuollainen noin sentin rauta. En kyllä mitannut paksuutta, voi olla vähän enemmänkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153788 Tuollainen jatko- / offsetosa siitä muotoutui (kaksi hitsattuna päällekkäin). http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153789 Ja sinnehän rengas sujahti ja on just kylkilinjassa. Kuten kuvasta näkyy, niin hyttikin mahtui vielä kaatumaan paikalleen. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153790 Ei paljon isompaa vararengasta voikaan enää tuolle paikalle sovittaa. Mutta vielä mahtuu käsi tuonne hytin avaussalpaan ja mittasin senkin vielä kerran, että matkailukoppero mahtuu lavalle edelleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153791 |
http://www.retrade.dk/aitem?aitem_id=116402#
Katoppa tarviisko sä uutta kytkintä huudettaisiinko? |
Lainaus:
Nyt on huolestuttavan paljon ollut minun MANni hyötyajossa, eikä ole mitään loistosuunnitelmia ehtinyt edes aloittaa. Tänään oli tämmöisen kuorman purku: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154376 Pitää kyllä myöntää, että lavan korkeus tekee sen, että ei ole ihan kauhean kätevä tämmöisissä kuljetuksissa... Tuokin piti laskea lopulta jeepin vinssin varassa ramppeja pitkin alas, kun koneessa ei ole varsinaisesti jarrua ja kolmen metrin rampeillakin aika jyrkkä. Lastaus kävi hyvin, kun siellä päässä oli sopivasti mäkeä, minkä alle sai auton ja rampit siten loivempaan kulmaan. Vaan pääsenpä pihahommiin ja nekin paljon mielenkiintoisempia, kun voi edes jollain koneella tehdä! Vaikka sitten pienelläkin... :D |
Tänään piti saada koppero lavalle, kun se oli muiden hommien edessä. Tuohon asti menikin hyvin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154534 Sitten koitettiin laskea lähemmäksi lavaa ja vinotuet esti sen. Viimeisen vinotuen kun potkaisin irti, niin noin kävi... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154535 Liinoilla sitten koppero kiinni ja tasaisemmalle asettelua varten... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154536 Suoraan vetäistiin jeepin vinssillä ja pituussuunta sitten MANnin koneella... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154537 Siis liina koivuun kiinni ja siihen ketju, joka kopin kulmissa ja pakkia... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154538 Tulevaisuudessa pitäisi olla tasaisempi paikka, niin tämäkin homma pitäisi käydä helpommin... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154539 Se tuli mitattua, että takarenkaiden paineen lasku 0,5 baariin laskee lavan takareunaa 10 cm. |
ollut taas tilanne !!!
aika paljonhan se niiaa paineenpudotuksella, ja vieläkin ois ollu varaa hiukan pudottaa ?? |
Jep, kyllä näköjään vyörenkailla laskee. Kauheesti enempää ei lukkovanteiden kanssa viitsi... Ja olihan tuossa kohti rengas aika leveäkin rungon kohdalta. Reippaasti yli puoli metriä...
Tuli tän päivän puuhailuista kyllä kehitysideoita! Taidan pultata noiden tukijalkojen alle pullotunkit, niin helpottuu korkeussuuntainen asettelu. |
(tuol http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123279
on muuten -Jarkko- perunu niiden kiinnitysketjujen noudon myyntipalstalla, eli hox hox !!!) mä pohdiskelin joskus tuollaisen kyytiin ottoa niin, että jos jalat lukittuis siten, että päälle otettessa sokat pois ja peruuttaen "päin" ja jalat saranoituina taittus pois alta "eteenpäin" toisinpäin laskis jalat maahan, ja vedättäis hiukan eteen jalkoja vasten, jolloin ne ponnistais kopin inan irti lavasta, esim just renkaat löysinä - toki kopin pitäis olla vielä kiinni lavassa mutta samalla irti lukituksista jollet tajunnu mitään, ei ihme, aika sekavaa näpyttelyä :p |
Huomasin mä peruuntumisen ja noita aattelinkin, jos vaikka tuohon jousituksen kasaanpuristamiseen...
Ymmärsin mä, miten homman aattelit. :D Tuossa vaan tarvitsee olla ihan oikeat konttilukkojen osat ehkä, eikä tämmöiset rälläkkäkoneistetut. Ongelma voi tulla kanssa vinotukien kiinnityksien kanssa käytännössä. Pitääpä funtsia silti tuotakin vaihtoehtoa! EDTI: Tarkemmin aatellen tuo ratkaisu tuo ratkaisu tarttisi vaan sen, että tuet on tarkasti säädetty ja ne ei saisi luistaa alhaalta. Mun olosuhteissa vaikea tuo luistamisen esto. |
niiaisko se sillä omalla vinssillä ??
|
Ilmapalje taka-akselin ja rungon väliin ni pääset helpoimmalla... painetta palkeeseen ni perä nousee ja ku koppi kyydissä/kyydistä ni palje tyhjäksi ja kovaa ajoa! Vielä ku teet semmoset paikat ja kiinnitykset palkeelle että saat sen helposti irroitettua ja jätettyä tallin nurkkaan ku lähdet oikein rymyämään ni ei ole rikkoutumis vaaraakaan... tai mää mistään mittään tiä mut töissä noiden kans puljaa päivittäin...
|
Lainaus:
Lainaus:
Tätäkin funtsinut ja oli tuolla aiemmin keskusteluissakin. Että jos sopiva / sopivat edullisesti sattuu vastaan, niin vinkkaa ihmeessä! |
Laitetaanpa tähän, kun eilen kuvasin hyödyllisyysvideon. Kimmoke siihen tuli, kun yksi kaveri oli sitä mieltä, että ei pienetkään kannot autolla nouse, kun jollain niin kävi...
|
kyllä lähtee !!!
|
Lähtee varmaan isommatkin kannot, kun vetää sieltä puusta ylempää ennen puun kaatoa.
Ja kaatu se puukin hallittuun suuntaan. Järjen kanssa tietysti, että minkä kokoisia edes yrittää kaataa/kiskoa. Nimimerkillä juuria heikentänyt ja autolla puita nurin vetänyt. |
Lainaus:
PS: näppärästi läks kanto verraten siihin ku ite nyhdin pajerolla pari seljää pihasta juurineen, tuntu ku olis seinästä läpi yrittäny ryömiä... lopulta loppui leikkihimot ni "kakkonen ja kaasua!" Metodilla läks... :D |
Lainaus:
Nillä palkeilla / palkeella pitäisi tuosta saada 15 cm nostettua, niin ainakin riittäisi. N. 5 cm jouset painuu kopperon alla, mutta hyvä olisi vähän tilaa olla, jos ei ihan tasainen alusta. Ei ole tullut etsittyä vielä palkeita. Palstalla oli joskus myynnissä jotkut halkaisijaltaan pienet ja olisi niissäkin tainnut nosto riittää, mutta olikohan liike vähän lyhyt? Tai jotain kuitenkin, miksi en niitä sitten ostatellut. Vaan hyvähän on tietoa kerätä, jos vaikka tähänkin asennukseen joskus on aikaa ja intoa samaan aikaan. :) Tilaa asennuksille olisi tuolleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154697 Akseliputkesta rungon alareunaan n. 35 cm ja keskeltä n. 25 cm. Mites isoja ne tuon verran nostavat palkeet on halkaisijaltaan? Niin ja kanto lähti kyllä vähän eleettömän helposti, kun oishan videolla hienommalta näyttänyt, jos edes vähän oisi kaasua pitänyt painaa..! Vaan on näköjään välillä hyödyllisyyshommissa (ainakin auton) painosta hyötyä. :D |
heiheihei !!!
pirkka unohtunu akselin päälle http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-whacky007.gif !!! |
Lainaus:
Kun on nuo tähänkin autoon liittyvät mahtavat maansiirtoprojektit käynnissä pihalla, niin meinasin samalla leventää tonttiliittymää vähäsen ja ojaa siltä kohdin tänään kattelin. Eikös siellä ojanpenkassakin ollut yksi pirkka puoliksi hautautuneena!? Mystistä, vaikka aina jollain väliajoin vaihdan tyhjät pirkat kaverin vaimokkeen pojan kanssa työhön jollain kurssilla. :D Tänään piti töissä toimarille esitellä tuo kannonnostovideo, kun jotenkin se vähän naureskellut tuolle mulla lainassa olevalle pienelle monikäyttöiselle maanrakennustyömasiinalle... Siis että on sitä välillä isommillakin vehkeillä urakkaa edistetty! :) Että sellaista tähellistä. PS. Huomasin veteranisoituneeni tässä. Jee. :cool: |
Tuohon vois just ja just mahtua toho perän ja jousen välii asemoimaan palkeen per puoli, halkaisia nois on semmosta 25-35cm luokkaa riippuen palkeesta.. fh volvon (kanttivalon) takapalkeissa riittäs nosto ainahin mahtavasti... ja niissä olis toi palkeen kumiosa vaihdettavissa erikseen, ei tarviis mahdollisen rikkoutumisen takia ottaa niitä palkee ylä ja ala kiinnikkeitä pois mestoilta... ja on vissiin suhteessa noihin kokopaketteihin hiukan edullisempi uusiakkin... muutenhan tohon riittäs yksi palje keskelle mut on vähän hankalasti noi lukon ja jarrujen linjat tos edessä...
|
Niin kuin ei taas muutenkin puuhaa olisi tarpeeksi... :mad:
Tänään iltapäivällä meinattiin tyttären kanssa MANnilla lähteä välillä. Vaan eipä se jaksanut startata, vaikka päävirtakytkin oli ollut auki, joten ei auttanut kuin Jeeppiin vaihtaa sitten... Just ehdin kotiin tullessa hakea Biltemasta 12/24 V laturin / starttibuusterin. Sittenpä mittailemaan... Lähtötilanne: Napajännite 23,9V päävirtakytkin auki. Kytkin kiinni 19,5V. Tyhjät siis on! Erikseen mitattuna akut 12,3V ja 11,4V. Ja ikinä ei ole kummastakaan ryöstetty 12V jännitettä. Sitten mittaamaan virtoja, että miten purkaa. Päävirtakytkin auki sama lukema kuin mittarin piuhat irti, eli ei mitään. Kytkin kytkettynä 4,9 A... Tuon luulisin olevan, kun 15 A jännitteenalennin koittaa ladata tyhjää 12V akkua? Sitten akut 24 V lataukseen. Jännitteet navoilla 15,7V ja 13,4V, eli toista kohta keittää ja toinen hädintuskin latautuu. Tätä ei viitsinyt kauaa jatkaa. Sen verran kuitenkin, että pääkytkin auki meni tuon verran virtaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154912 Eli tarkkaan tihrustaen noin 25A Ja päävirtakytkin kiinni tuon verran, eli n. 32 A. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154913 Sitten auto boosterin avulla käyntiin ja helposti lähtikin, eli kai tuo jotain virtaa antaakin. Käynnissä mitattuna sitten napajännite olikin vain 26,5V. Erikseen akuilta mitattuna 13,7 ja 12,8V. Nyt sitten menossa huonommalle tunnin ajastuksella lataus 30A virralla 12V:llä ja parempi 3,6A CTecin perässä. Pitänee vaihdella muutamaan kertaan nuo nyt ja jos huomiseksi saisi akut täyteen, niin katsoa, mikä se latausjännite sitten on vai onko laturi aikansa elänyt... Voisihan sen tuosta jo niin tulkita, mutta kun laturi taitaa olla huimat 27A ja laturin perässä ottaa sen 32A, niin voihan jännite pudotakin. Vaan mikä nuo akut noin epätasapainoon on saanut? Ne kun ei ole kuin alle 2 vuotta vanhat ja ei tosiaan ole rosvottu ikinä mitään välistä? EDIT: Kävin äsken vaihtamassa laturien paikkaa. Ctec näytti vielä paremmalle, että ei ole täynnä. Laitoin sitten toisinpäin ja muutamassa minuutissa alkoi kiehumisääniä kuulumaan ja paremman napajännite näytti 13,1V... Vaihdoin sitten takaisin ja huonompi ottaa edelleen n. 20 A, mutta laitoin pienemmälle virralle nyt. Parempi tietty näyttää sitten täyttä, kun napajännite siinä noin nousi. On tääkin taas puuhailua..! |
Nykyakut tuntuvat olevan aika kuraa. Edelliseen työkaluun sai korilaiteakkuja (6X180A) vaihdella parin vuoden välein. Ainakin yksi porukasta rupesi vetämään kennoja oikkariin. Käyttö meillä on toki raakaa, vuorokaudessa puretaan 10h, muuten ladataan. En kauheasti yllättyisi, jos akku on rikki.
Noita omia 24v tojon akkuja olen pienellä ällilaturilla lataillut aluksi kumpaakin vuorotellen, lopuksi vielä rinnan kytkettynä starttikaapeleilla, jos vaikka tasaisi erot. Bilteman vanhasta keltaisesta boosterilaturista on muuten paljon kokemuksia nuoruusvuosilta keikkabussien ruorissa. Laite pelasti uskomattoman monta aamua. |
Lainaus:
|
Meillä on mennyt töissä tänätalvena monta akkua kuorma ja linja-autoista romuksi ja olleet ihan merkki akkuja ja uusia.
Ja just yleensä toinen akku sipannut. Autot kyllä on ajossa mutta välillä saattaa seistä useamman päivän käyttämättä. Linja-autoihin laitettu nyt ylläpitolatureita että on lähtövalmiita. Kun voi välillä tulla pika lähtöjä niin ei tarvi kuskien ettiä apuvirtaa. Tiedä sitten onko akut huonompia kuin ennen vai mistä johtuu. Ja iteltä löytyy kans toi Bilteman keltanen 350 |
Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.
Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan. Tuommoinen laturi siellä on: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155117 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155118 Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin? Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/ Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan... Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuo kaljapullon korkin kokoinen nappi, jossa lukee bosch, joka on kiinni 2:lla +meisseliruuvilla on säädin, tarkista että hiilet on ok. Mihin tuossa laturissa tulee herätevirtajohto???? sellainen ohut, irrallaan siinä on n. 26 Volttia, kun virta päällä, kun kytketty laturiin, ja hiilet ja säädin ok, niin noin 2 volttia laturin runkoon.... Ja tuo laturi lataa 7 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella, ja 27 A 6000 laturin kierroksella. -> jos laturi pyörisi 3x nopeampaa, kuin kampiakseli, niin 500 kierroksella lataa 7 amppeeria.... siis jos esim. 2x140 amppeerin akut on tyhjät, ja mihinkään muuhun, edes lämpömittariin tms. ei mene sähköä, niin tuolla 7 ampperilla menee 20 tuntia, että akut on melkein täynnä..... ps. käy romulassa katselemassa alkuperäisiä bosch:eja ja katso nimenomaan tuota 7/27 A -arvoa; jos ajelet pienillä kierroksilla niin joku 30/90 A on parempi, kuin 20/110 A. ja tuo Wanha BOSCH on laakeroituna/hiilirenkaat ja hiilet vaihdettuna, paljon kestävämpi mudassa/vedessä/käyttämättä pitkiä aikoja jne kuin tehdasuusi halpis... ps. minulla on uudehko BOSCH, 10/80 A 24v, ja vain sitä odottamassa, että runko on ehyt, voisi luovuttaa xx/90-100+ korvakkovaurioiselle kuoret... Siis offikäytössä tuo on ongelma; tyhjäkäynnillä lataa 10 Amppeeria, mutta 4x kierroksilla 80 Amppeeria, alkaa hihnaa vitu... kun reipas? 3 kw imastaan puolityhjiin akkuihin... |
Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+".
Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa. Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi. Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta? Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty? Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain? Pitää alkaa kytkentäkaaviota tutkimaan, kunhan paine päässä helpottaa... Ei kai muuten niin ottaisikaan päähän, mutta kun monet muutkin hommat seisoo, kun tämä seisoo ja autoa tarttisinkin vähän ajan päästä. Vaan eiköhän se tästä jossain vaiheessa ja varmaan alkuperäinenkin laturi vielä toimiva, ehkä. |
katteles maadoituskaapelit alkuun tarkalla silmällä, ja vaikka apukaapeleilla koneen -> runGon ja akkujen välit testiks (ettei maadoittele nyt apulaitteiden ja vaijereiden kautta)
ne sun led taka- / pakkivalotkin paloi silloin Punkalla jotenkin metkasti ?? (ihan kuin vajaalla jännitteellä tekevät) |
Mites tuo onkin taas unohtunut, vaikka oikeestaan siitähän olisi syytä aina aloittaakin sähköongelmissa..! Kun mittaamalla on maadoitettuna, mutta eipä se kerro, onko tosiaan jonkun yhden karvan varassa. Pitääpä vetää maadoitukset apukaapeleilla seuraavana hommana, kun taas kerkiää tähän paneutumaan.
Jos se ei ongelmaa selvitä, niin sitten tuota + puolta tutkimaan. Eikös tuo kuva nyt kerro, että akuilta pitäisi mennä suoraan piuha startille ja sieltä laturille? Ja kun starttaa, niin jos tuolla puolella ongelma, niin sitten startin ja laturin välissä..? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155195 |
Lainaus:
|
Se oli se jotain...
Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin. Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!? Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin. Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea. Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155338 Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon... Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille? Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. :) Latausteho tuli tuplattua, varalla on nyt ehjä startti myös, laturin hihna tuli uusittua. 6 mm2 latausjohto tuli päivitettyä 16 mm2 kokoiseen ja taas oppi jotain uuttakin. Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia... |
Lainaus:
Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii :) |
Tuo musta laatikko vois olla hehkujen rele.
|
Lainaus:
0,5 bl 23 menee latauksen merkkivalolle. Kattelin vähän tarkemmin noita kaavioita ja yllätysyllätys... Eipä tämän sotilasmallin johdotus ole samanlainen. Esimerkiksi nuo 6 ro merkityt johdot tarkoittavat 6 mm2 punaista johtoa ja minulla ne ovat valkoisia ja niissä on vaan numero- ja kirjainmerkintöjä. Lisäksi toimintaselostuksessa tuossa service manualissa kerottiin, että startille tulee akuilta kaapeli ja siitä lähtee kaksi punaista 6 mm2 johtoa, toinen laturin B+ -navalle ja toinen sulakeboksille. Ja siis tässä minun autossahan ei nyt sitten noin olekaan. Lisää siis harrastukseen haasteita ja päänraapimista, kun ei sähköt menekään noiden kaavioiden mukaisesti. :) Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin sulaketaulun takana mukavat niput noita ohkaisempia valkoisia johtoja... Lainaus:
Tänään ajelin tällä työmatkat, että tuli korjaukset paremmin testattua. Illalla mitattuna näytti akut hyvältä, olikohan n. 25,4 V jännite ja akut erikseen mitattuna 12,76 ja 12,81, joten ei se toisen akun ihan kuiviin meno sitä tainnut särkeä. Enpä muistanutkaan, miten paljon pehmeämpi on ajella tuon tämä vehje tuo koppero kyydissä, kun jousitus toimii töyssyissä eikä joka pompussa turvavyö uhkaa katkaista solisluuta! Tosin on meno vähän huojuvampaakin sitten. Ehkä iskunvaimennuksen päivitystä voisi joskus miettiä... Tänään ei jaksanut mitään raskaita hommia uurastaa, joten tutkin vähän kopperon sähköjä. Niissä on sellainen ominaisuus, että piipitys alkaa kuulua, kun jännite kopperon akuilla menee alle 23,5 V ja sitten akut kytkeytyy pois käytöstä, jos jännite menee alle 23,0 V. Tuo on siitä epämukava, että lämmitin kun käynnistyy, niin se ottaa sytytysajan virtaa aika paljon ja silloin piippailu kuuluu ja siihenhän herää... :mad: Vaikka ei kestäkään kauaa se piipitys silloin. Sitä summeria en deaktivointia varten löytänyt, mutta sähkökeskusta tutkiessani löysin melkein vahingossa pienen lasiputkisulakkeen, minkä pidikkeen kannen avaamalla sai systeemin pois toiminnasta. Tavoite ei ihan täyttynyt, kun sen virran katkaisun oisin halunnut pitää, mutta en piipitystä, mutta parempi silti noinkin. :) Sitten kun tämä suuri piipitysongelma oli ratkaistu, niin siirryin mittailu- ja pohdintatehtäviin... Auto on tuon kopperon kanssa ärsyttävän vinossa ja siitä se huojuvampi meno osin varmasti johtuu. Otin oikein mitan ja sen perusteella lavan oikea takakulma on n. 10 cm alempana kuin vasen. Oikean puolen jousitus on enemmän painuneena ja myös lava on sinnepäin kääntyneenä runkoon nähden. Piti oikein syitäkin pohtia. Autossa on vasemmalla puolella akut ja paineilmasäiliöitä pari, eikä oikein muuta. Akkujen painoa vastaavasti kopperon akut on oikealla, joten niitä ei tartte laskea. Autossa taas on oikealla tankki, vinssi ja vararengas, joten helposti 400 kg enemmän painoa sillä puolella. Ja kun vielä varmaan 200 kg kopperosta vasemmalta purkanut tavaroita (erotusmuuntaja, häiriönpoistin, yksi räkki, pöytä), niin kai se sitten noin on. Tästäpä taas pääsikin niihin ilmapalkeisiin... Jos löytyisi sellaiset, mitkä tuohon jousen viereen rungon alle nätisti mahtuisi, niin voisi olla tuohonkin ongelmaan hyvät. Toimisiko niin, että vaikka manuaalisäädöllä laittaisi sen verran painetta oikealle, että auto on suorassa, vaikka toisessa ei olisi yhtään painetta? omalla logiikalla toimii, mutta kun ei noista kokemusta ole. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155384 Tuossa kuvassa näkyy, miten oikealla jousipakka on jo tuota kuormalatia vasten ja vasemmalla vielä reilusti sen päistä irti. Näkyypä tuo rungon ja akselin välinen erokin. Piha nyt tuossa viettää aavistuksen oikealle, joka tietty lisää kallistumista, mutta näkyypähän kuvassa paremmin. Riittipäs taas paljon juttua pikkuhommista! :D |
Molemmille palkeille oma tasosäätöventtiili/kuorman tunnistus niin vakaa itsensä automatic ;)
|
Lainaus:
Tänään tämä auto oli taas hyödyllisyyshommissa, kun kävin yhden kannon nyppäämässä. Vinssillä tällä kertaa ja aika eleettömästi nousi. Kuvia ei siitä edes tullut otettua. Sitten taas, yllätysyllätys, vaihteeksi rengashommiin..! Alkuun meni aikaa pestessä suoja-aineita renkaiden sisältä. Ne vähän kiusallisia tämmöisessä sisärenkaallisessa asennuksessa, kun kaikki hiekka ja muut roskat tarttuu siihen tehokkaasti. Tuollaista tuli toisella pesullakin vielä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155607 Ensimmäinen meni ihan ilman vastoinkäymisiä, mutta toisen kanssa piti vähän ylimääräistä puuhailla... Tällä kertaa pyörä ei halunnut irrota akselista. Syykin kyllä tiedossa. Edellisen kerran rengashommissa kun joutui lekaa käyttämään aika paljon yhden vanteen purkamisessa, niin oli vähän osunut siihen keskireijän reunaankin... Ensin särkyi leka, joka on kyllä ihan paska, kun toisen kerran jo rengashommissa meni rikki, eikä voi enää korjatakaan. Kumin kylkeen löin muutaman kerran sisäpuolelta, että vanne irtoaisi ja noin kävi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155610 Piti lopulta ottaa sitten tämä keino käyttöön. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155608 Eli mutterit puoli senttiä auki ja ajelemaan mutkia ja niinhän sitten saikin lopulta pyörän irti ja muistin hioa purseen poiskin, niin ehkä ens kerralla ei noin tarvitse tehdä. Tuommoinen sekarengastus nyt sitten on: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155609 Tein mä mielenkiinnosta tieteellistä tutkimustakin, kun vähän arvausta aina ollut, mitä tuollainen pyörä painaa. 150 kg olen arvannut koko pyörälle ja 100 kg pelkälle kumille. Tänään sitten noita punnitsin: Vanne ilman ulko- ja lukkokehää: 44 kg Kehät: 8 kg Sisäkumi + vannenauha: 9 kg Nokia MPT (vanha) n. 90 % pinnalla: 86 kg Nokian MPT Agile ajamaton: 108 kg Pois otettu pyörä siis 147 kg ja takaisin laitettu 169 kg. Aika lähelle siis arvio ollut. |
Lainaus:
|
Mua yllätti tuon uuden ja vanhan noinkin iso painoero. Vaikka onhan uuden kuviossa enemmän kumia ja runkokin varmaan painavampi, kun kantavuutta on kuitenkin tasan tonni enemmän (4000 kg ja 5000 kg, kantavuusluokat 156 ja 164).
Niin ja se katolla kuljetettu rengas tuli kyllä ihan helposti alas. :D Ja hyvä niin, kun oli se vähän liioitellun näköinen tojotan vararenkaaksi... :rolleyes: |
Jos muistan ottaa töihin rullamitan matkaan ni voisin tossa illalla hiukan mittailla noita scanian telin palkeita... sais hiukan osviittaa kokoluokasta... vähimmäis pituus ainakin ylittyy mutta en osaa äkkiä sanoo paljonko noi oli tyhjänä... mut kyl noissa ääripäästä toiseen pitäs liikevaraa tulla ainakin 40cm.. ja ajoasennossahan noissa ei suurta painetta tarvi pitää ku sul jää noi lehdet paikoilleen?
tuo 10cm korkeus tyhjänä saattaa tehdä ongelman ku nois o alapäässä muistaakseni melko korkea jalka... |
Lainaus:
Sitä mietin kanssa, että mitenkäs, jos alapään jättää irti siitä ilmajousesta ja tuleekin niin iso ulosjousto, että palkeen pituus ei riitä ja se irtoaa toisesta päästä tuelta ja painetta sattuu olemaan. Hajoaako siitä? Ajatus tietty, että ei painetta, jos sellaisia joustoja odotettavissa, mutta kuitenkin... Ja jää ne lehtijouset ainakin alkuun paikoilleen ihan tuollaisenaan. Painetta vaan sen verran tarviaa, että saa tasattua kummatkin puolet samalle tasolle. Tänään oli taas ohjelmassa parkkipaikan laajennusta. Ainakin tuo koppero tulee siellä sitten majailemaan. MANni oli ollut murskeen tiivistyshommissa ja jäi mottiin, kun 18 tonnin murskekasa tuli eteen. Vaan kun siitä osan oli levitellyt, niin pääsi poiskin sitten kuitenkin. :) Piti oikein video ottaa ja laittaa, kun eipä tästä paljon itsellä sellaisia videoita, missä auto näkyisi ulkoa/kauempaa. Ja kyllähän tuo tuollaiseksi campperiksi ihan helposti tuosta meni. :) Tankki vissiin jossain taas vähän liikahtanut, kun äänestä päätellen ja tarkkaan kattoen taisi eturengas vähän ottaa sen pokkaukseen kiinni. Vaan uusien tankkien tekeminenhän onkin heti listalla kärkipäässä ja varmaan jo lähivuosina tällä edistymisvauhdilla... |
Scanian palkeet on liian suuret noihin sun mittoihin ku toi pelkkä alajalusta on sen 15-20cm korkea mutta kolleegan auton palkeita vilkuilin ja mittailin sen verran et halkaisia ~22-23cm ja palkeet liki tyhjäksi laskettuna olis korkeus siinä 20cm korvilla, tosin tuo mitta on otettu tosta palkeen kumista kun jalusta on jossain tuolla kumin alla pitkällä.. eli on rullautuvaa mallia.. ajokkina tommone volvo fh12 vm.09-11 luokkaa.. ja akselisto mallia neljä paljetta/akseli.. tuo yläkiinnike näyttäs kans semmoselta että olis helppo pultata mannin runkoon...
|
Peräkärryistä vois löytyä sopivampia. Pajakulma raskone ym myy.
|
Lainaus:
|
Niin yleensä on. Jossain kärryssä näin noin 150mm halkasijalta, mutten muista kenen kärry oli. Ne oli niin pienen näköiset et ihmetytti miten voi edes kantaa.
|
Pitää ensviikolla mitata työmaan mannista jousi pussit.
Meillä on pikku mannin 10.150 jakeluauton alustalle tehty linja-auto ja siinä on ilmajouset taka-akselilla. Ne menee mielestäni aika pieneksi. |
jostain sprintteristä tahi vastaavasta ilmajousitetusta vois kanssa löytää passelit.
|
Kiitos kaikille vinkeistä, helpottaa etsintää!
Lainaus:
Lainaus:
Luetteloita katellut ja muutenkin asiaa nyt pähkäillyt. Taitaa olla niin, että vain paine ja se päätylaippojen koko vaikuttaa kantavuuteen / nostokykyyn ja näinhän se ihan perusfysiikalla onkin. Noissa rullamalleissa kantavuudet isompia, kun päätylevyt samankokoisia suunnilleen kuin se kumiosakin. Sitten taas makkaramalleissa suurin halkaisija on paljon isompi kuin sen päädyn halkaisija, joten niiden kantavuus halkaisijaan verrattuna pienempi. Ne vaan näyttäisi menevän lyhyemmäksi. Siten ei tarttisi sisäänjoustostakaan tinkiä. Tuollainen esim löytyi, joka olisi mitoiltaan aika hyvä. http://www.airbagit.com/Air-Springs-...x.htm?CartID=1 Kantavuus tosin vaan 1,2 tonnia kappale, mutta nuo jousethan kuorman kuitenkin pääosin kantaa ja kai tuollaisetkin riittävästi nostaisi täysillä paineilla, että kopin saa jaloilleen. Kun se ei kuitenkaan ainakaan yli kahta tonnia paina ja saa renkaillakin sen kymmenen senttiä vielä autoa alas. Pitänee tässä vielä laittaa tiedustelua vaikkapa Vallilan Takomoon, kun mainostavat kaikkia jousitusratkaisuja, että jaksaisivatko kaivella kataloogeistaan, löytyisikö tuohon tarkoitukseen ja mitoille sopivat ilmapussit. Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa pääse toteutukseen, varsinkin kun kattelin, että kiinnikkeiden teko ei ole edes työlästä. Jousen päälläkin oleva rauta on päältä sileä ja niin paksu, että tulee reilusti U-pulttien yläpuolelle. Ja ylhäälläkin on jo melkein valmis kiinnike tuo pohjaanlyöntikumin kiinnike, niin siitä saa hyvän mallin tai sitä muokattua. |
mä kerran löysin jotkut sivut joissa oli mieletön määrä kuorkkien ilmapusseja ja palkeita tarvikkeina, hyvin mittakuvin ja hinnoin ...
tarvii vähän GoGGeloida ... EDIT: esim tuolla jotain alkuun http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/index/811 |
Perskutti räjäyttivät koneen :eek: meidän Mannista ei pääse nyt mittaan palkeita kun ei käy ja on remonttissa.:(
Kävi konehuone pikkusen kuumana meni turpo ja ilmeisesti kasipahvi. Sytty vielä konehuoneen eristeet tuleen.:D Ei kannattas pientä lähtee helteellä rääkkään maantielle pitkällematkalle.:rolleyes: |
Lainaus:
Nuo tuossa aiemmin linkittämäni tilasin, niin katotaan, mitä niistä syntyy ja milloin saapuvat. Kotimaisen kauppiaan kautta kyllä otin.. Lainaus:
|
Ei paljon edistystä tän kanssa. Sähköhommia vähän puuhaillut. Kopperon akuston ajonaikaista latausta puuhaillut, mutta kesken vielä.
Tänään kun satoi, niin tein hytissä pieniä asennushommia. Pari viikkoa sitten tilasin ebaystä muutaman erivärisen jännitenäytön ja ne eilen tuli kaikki. Mielenkiintoista oli, että kaikki tilasin eri myyjiltä Kiinasta, mutta maksut meni kaikki samalle taholle paypalista ja kaikki tulivat samanlaisissa pusseissa ja samana päivänä, mutta eri lähetyksiä kaikki. No, hyvä kun nopeesti tulivat. Hintaa taisi olla euron molemmin puolin / kappale toimitettuna. Ei aina voi käsittää, miten tuo voi kannattaa?! Pienin ja vihreä valikoitui sitten mittariksi. Vähän aikaa pohdiskelin paikkaa ja tuohon tuli sitten reikä tehtyä ja mittari laitettua. Jospa nyt huomaisi, jos alkaa latausongelmaa tulemaan. Mittasin ilman kulutusta, että ihan saman jännitteen näytti tuossa, kun mitä akun navoilta mitattuna, joten riittävä tarkkuuskin. Toki kuormitettuna näyttää sitten vähän pienempää jännitettä, kun tuon mittaus yhden sulakkeen kannasta hytistä. Ai niin, se kuvakin vielä :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156582 |
Tossa meidän mannissa on nelosen kone ja perässä allisonin automaatti käy melkosen kovilla kierroksilla että jaksaa mennä.:)
Allisonissa kyllä kaksi toiminta aluetta mutta pitää käyttää sitä millä vaihtaa isomilla kierroksilla vasta ylöspäin kun ei muuten jaksa oikein kulkee. Koneesta oli kyllä leikannu kaikki männät kunnolla kiinni kun ilmeisesti kansipahvi korkannut ja vetet karannut oli käynyt kone melko kuumana sisuskaluista päätellen.:D Just turpon ympäriltä oli eristeet syttynyt palaan.:( Juu on toi konehuone melkoinen laatikko ei tilaa koneen ympärillä oikeestaan yhtään ja jäähdyttäjän kennokin on koneen alla puoliksi lappeellaan sekä välijäähdytin. |
Jep, kattelin vähän noita samaan konstruktioon perustuvia moottorivaihtoehtoja ja niitähän on paljon... Tuo kärähtänyt taitaa siis olla 4,6 l kone, josta enimmillään 163 hv otettu vakiona jossain sovelluksissa. Kutonen sitten enimmillään 6,9 l ja 272 hv.
Itselläni tuossa siis 5,7 l 136 hv vapari (D0226MFA), joten ei sekään ihme, että ei lämpöongelmia ole ollut. Tuossa sivu, jossa näkyy nuo moottoriversiot, jos nää vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156583 (Huom. jokapyörävetomalleihin asennettujen öljypumppuero) |
450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
|
Lainaus:
Tänään taas koitin vähän campperöintisähköhommia edistää... Ensin unohtui, että sulake oisi hyvä olla latausjohdon välissä ja se jonkin verran lisähommaa aiheutti. Sitten kävi harvinainen homma ja ihan oikeesti alkoi vituttaa rakenteluvastoinkäymiset. Ei vaan mitenkään 25 mm2 johdot halunnut sujuvasti suojaputkeen mennä ja kädet loppui kesken. Mutta ehkä ne huomenna, kunhan vitutuksen saunon ja kaljoittelen pois. :) |
no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa ;)
(mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla) tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi |
Lainaus:
Samaa välillä miettinyt... Tänään just kattelin, että tuossa mun kotitien varressa olevissa 4 ja 5 akselisissa sorautoissa luki kuuttatoista litraa ja 660 hv ja toisessa vaan V8 ja 580 hv?! Kai noikin pienemmällä kulkisi samantehoisella 6l cumminssilla? Ja parikymmentä vuotta sitten taisi olla tehokkain veturi MANni V12 koneella ja olikohan 18 litran tilavuudella ja siinä oli 620 hv. Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? Liekkö tuossa se ero sitten..? Mutta mustakin ois kiva tosiaan MANnissa vaikka edes se puolet tuosta tehosta! ;) |
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm... ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 09:28 (GMT +2). |