![]() |
|
Lainaus:
Miten on mahdollista tuollaisella materiaalivahvuudella,että ne rungot on silti aina läpimätiä??? Edittiä: Tuo rungon materiaalivahvuus taisikin olla aprillipila (viesti kirjoitettu:1.04.2012, 03:24) :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
:):) |
Rungoista..
Range/discossa on materiaali ohuempaa jotai pari millistä kun esim. hiluksissa on ulkopuoli 4mm ja sisäpuoli 3mm,molemmissa se vika et ennemmin tai myöhemmin kertyy kakkaa rungon sisälle ja sitte alkaa laho. Molemmat on ehkäistävissä vesireikien auki pidolla ynnä öljyämisellä ja pesulla. Näppi tuntumalla sanoisin et suunnilleen yhtä jäykkiä ovat joskin tojotan runko ei menetä jäykkyyttään vaik vähän kolhisi,syystä et kapeempi ja on rakenteeltaa hieman joustavampi kuin rangessa. Lantikassa on haettu jäykempää ja kevyempää rakennetta palkin leveyttä/korkeutta suurentamalla ja ei tietääkseni lantikan rungoissa suurempia heikkouksia ole,ruostuu siinä kuin muutkin. Ei minusta ole sen parempi tai huonompi kuin esim. tojotan mutta hieman erilainen.
|
Runko palkit koottu kahdesta sisäkkäin menevästä (pari senttiä) C-palkista.
Olin mittaavinani vanhasta -79 Rangen rungosta materiaalipaksuudeksi 2,2mm mutta olisko ollut alunperin materiaali Gauge 13, (Tuumina 0.0897" ja milleinä 2.28mm) Lisäksi rungon sisällä on tarpeellisissa paikoissa "kulmarautaisia" vahvikkeita, jotain kolmen -neljän millin paksuisia. Läpipulttauksissa on sellaisia tukilevyjä (kuvassa Y:n mallinen) Tuota ruostuttavaa kakkaa kertynyt noista lukuisista suo upotuksista ja sen poistamista hankaloittaa just nuo poikittaiset tukipalat (Y) joiden alitse ei mahdu juuri mitään, puhumattakaan mistään viemärin puhdistusletkuista. Ainoa keino Paavonkin jossain mainitsema auton keula ylös ja vettä sisään runsaasti ja kauan. Kuskinpuolen iskarin kiinnikkeen kohdalta revennyt (halkeama ylhäältä alas), ei oikeastaan ruostevika: https://lh6.googleusercontent.com/-G...0/IMG_5521.JPG Kuskinpuolen takaiskarin kiinnikkeeltä taakse (akselin ylitys): https://lh3.googleusercontent.com/-a...0/IMG_5518.JPG Takaiskarin kiinnikkeeltä eteenpäin: https://lh5.googleusercontent.com/-4...0/IMG_5520.JPG |
Ja tollanen suokuntta kun kuivuu kovaksi niin saa aika kauan liotella että tulee letkuvedellä pois...
Itse oon havainnut helpoimmaksi, että viimeiksi käy kastelemassa auton niin syvällä, että runkopalkit on varmasti täynnä vettä (lähtee samalla isoimmat kurat alustasta), ja sit kotona (muutaman tunnin päästä) keula reilusti ylös (että taka-akselin kohdalla kaikki rungon mutkat on varmasti alamäkeen), ja sit yx letku kummankin runkoaisan päähän. Mitä olen vähän (en oo tarvinnut tehdä tollasia huoltoluukkuja kuten ZeiZei) katsellut rungon sisään niin on maa-aineksesta aika puhdas. Sellanen kääpiö-esa olis kyllä hyvä kotonakin, sais vettä paljon ja paineella. Sellanen olis hyvä että vähän pelottaa että runko pullistuu paljosta vedestä, ihan takuulla lähtis kaikki paskat ja nopeesti. |
Lainaus:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...28871314_n.jpg Kuva lainattu facebookista, kuvaaja Matti Hoikkala (4x4 maailma tämäkin offia kuvakilpailu). Joo ja ei herneitä nenään, samalla tavalla ne ruostuu muutkin, ja harvalla ei-tojotalla ajetaan miljoona. |
Toyotan maavarasta joku kehui...eikös Hiluxeissa ole aika miehekäs vaihdelaatikon kannatinpalkki siellä pohjassa...voisi jopa luonnehtia sellaiseksi kantotutkaksi? ;)
|
Lainaus:
TT |
Jos joku kehtaa väittää autoaan jossa ei ole lukkoja 4wd:ksi ni puhuu paskaa.
Ei lukkoja ei nelivetoa ja piste. Defender Todella siistin näköinen lukot+vinssi+ karheammat pyörät pääsee jo aika mukavasti. Vakiona kovinkaan ihmeellinen lukkojen puutteen vuoksi armeijassa testattu. Itseä häiritsi ahtaat sisätilat kun olen liki 2m pitkä. En ylistä myöskään toyotaa vaikka sellaisen omistan vieläkin mutta kyllä edellisen 61 800000km mittari lukema moottoria avaamatta herättää kunnioitusta 12-ht konetta kohtaan. Toyotan miinus puoli lähinnä sairaan kalliit varaosat jopa purkaamolla. Mersua en ylistä myöskään RUOSTUU siinä ku muutkin uudethan ovat lahoja jo tehtaalla varaosia saa joka purkaamolta koska akseleita ja jakista lukuunottamatta henkilöauton Tekniikka (eli kevyesti tehty +suolla -kestävyydessä). Mutta itse aiheeseen jos itse pitää valita niin Discover sekalaiseen ajoon ja Defender offiin Jos jokapäivästä ajoa defe on aika raaka kampe kuten uaz toyotaBJ-40 Yms ns karvalakki kulkineet (työkoneet) NÄMÄ OVAT MINUN MIELIPITEENI ASIASTA KAIKKIEN ON ITSE KOETTAVA JOKA AUTON TAIVAALLISUUS JA HELVETTI. |
[QUOTE=Aitto;870030]Jos joku kehtaa väittää autoaan jossa ei ole lukkoja 4wd:ksi ni puhuu paskaa.
Ei lukkoja ei nelivetoa ja piste.QUOTE] Höpöhöpö. Korjaan en ole samaa mieltä. Toki lukot auttaa etenemään, ja paljonkin, mut maastossa voi ajella ja hauskaa pitää ilman lukkojakin. katselee vaan sellaset reitit että haasteet ja auton kyvyt (+kuskin taidot) on sopusoinnussa, eli että joskus pitää vinssata ettei oo liian helppoa (ellei tarkoitus oo vaan paistella ne makkarat), mutta ei kuitenkaan kokoaikaa narun jatkona. Ja tääkin on mielipide, yhtä ja ainoaa totuutta asiasta tuskin on. -Paavo |
paavolle tiedoksi!!! että mätä runko on joustojen salaisuus :)
|
Pitää sanoa, et Suomen oloihin sopivaa maasturinrunkoa ei taida olla olemassakaan? Ehkä kyllästetty kakkosnelonen vois kestää, kun ei kerää paskaa sisälleen.. :rolleyes:
|
Lainaus:
Mutta voiko 4x4 vetää kahdella ja olla 4wd? No ei. Ei millään pahalla Enää itsekkään AITOA nelivetoa omista |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hieman kun vakavoidun, niin voisin harkita Defenderiä Volvon portaaleilla, tälläsenhän on jo varmaan joku tehnytkin? |
Tästä nelivetoisuudesta on kirjoiteltu muilla palstoilla ja totuus on se, että auto on neliveto ja renkaat käytännössä vetävät niin kauan kunnes on ristiriipunta. Tasauspyörästö JAKAA voiman tasaisesti molemmille akseleille ja jokaiseen renkaaseen ja ne kaikki vetävät pyörät todellakin vetävät oikeasti. Silloin on kyllä oikeasti neliveto. Kaikkiin pyöriin kohdistuu yhtä suuri voima, tosin jos joku rengas on liukkaammalla pinnalla kuin toinen, jakautuu voima sinne jossa kitka on pienempi, mutta jaettava voima on yhtä suuri... lukko sitten lopettaa sen voiman jakamisen ja silloin alkaa tulla voimaa myös siihen renkaaseen jossa kitka on suuri. Ja matka jatkuu.
TT |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön?
Aika kaukana aiheesta joltain osin vastaukset. Oman auton kehujia yleensa. |
[QUOTE=pee;870215]...monellako kaksvetonen auto sitten vetää ? entäpä 4x4 jossa ei lukkoja ja keskitasauspyörästö joka avoimena ?[/QUOTE
Eipä vedä kun YHDELLÄ!!! |
[QUOTE=Aitto;870405]
Lainaus:
Joka renkaasta maapalloon välittyvä vääntömomentti on yhtä suuri. Eli nekin renkaat jotka ei lyö sutia koittavat siirtää autoa eteen tai taaksepäin yhtäsuurella voimalla kun se joka sutii. Ja Disco ta Defe asiaan en kommentoi paljon mitään koska itte ajan Rangella. Siinäkin on monia huonoja ominaisuuksia, mut niin on monessa muussakin autossa. Englannista tosiaan saa Rovereihin sopurahalla palikoita eikä offroadpajakaan mua o vielä ryöstäny eli sieltäkin varaosia hommaan. Nii ranges on kyllä toikan akselit et vähä tais lähtee pohja tältä jutulta ku se on melkein jo tojo:D:D: |
moi!
Hyvinhän tuo vaan ristiriipunnassakin etenee ilman lukkoja! :D jarrujen ja elektroniikan avulla! Nyt en väitä että tästa olis suolla jotain hyötyä mutta toimii varmaan 80% käyttäjistä! //Janne |
Sivu luotu: 00:22 (GMT +2). |
|