Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Niva offi-autona. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69416)

Tossavainen 05.07.2010 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 679761)
Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen? Halvalla ei saa jne jne.....

Joo,en kyllä käsitaljalla lähe leikkimään. Mänöö vain hermot ja aikaa. Ennemmin ajelen toisen auton kanssa jossa on vinssi jolla vetää tämä minunkin Nivan kottero ylös upotuksista:D
Ja itse kyllä uskoisin että halvatkin vinssit kestävät silloin tällöin ajelun ja järkikäytön. Ei tässä minnekkään kisoihin mennä:D Mitä ny silloin tällöin ajelaan ja jollain safarilla piipahdetaan:cool:

Tossavainen 05.07.2010 12:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 679959)
Täytyy sen verran kommentoida ihan paikan päällä safarin ajaneena että käsitalja ei ole vaihtoehto näille mestareille. Pojilla on jo sen verran poikuus mennyt tuolla metsässä ajellessa :D

Ei se käsitalja silleen huono ole mutta yhtään vaativampaan käyttöön luvattoman hankala ja hidas.

Juurikin näin,mänöö turhan paljon aikaa käsitaljan kanssa leikkiessä. Vaikka eihän offiksessa yleensä mikään kauhia kiire ole mutta silti:D

Ja kylhän tuo tais jonkinlainen "poikuus" mennä Ilomantsin safarilla kun läksi näitten vähän paremmin tehtyjen ja kisavehkeitten joukkoon, mukavaa silti vaikka vähän jälessä kuljettiin:)

Ei Patu925:selle olisi jäänyt käytettyä vinssiä varastoon lojumaan??:o

Patu925 05.07.2010 14:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 680267)
Ei Patu925:selle olisi jäänyt käytettyä vinssiä varastoon lojumaan??:o

Aika johdatteleva kysymys... :D Olisihan tuo vanha keulavinssi kyllä houkuttelevan irrallaan tuolla hallin nurkassa...

Tossavainen 07.07.2010 14:40

vinssistä

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 680273)
Aika johdatteleva kysymys... :D Olisihan tuo vanha keulavinssi kyllä houkuttelevan irrallaan tuolla hallin nurkassa...

Eli sulta saattas löytyä vinssi... Pistätkö mulle vinssistä vähän tietoa ja hintaa jos edes olet myymässä:D Pamauta vaikka yksityisviestillä tulemaan..:rolleyes:

Tossavainen 20.08.2010 12:26

Morjensta vaan, multa on toi vinssin hankinta jääny,ja ihan vaan rahan takia. ei työttömänä juuri mitään ylimäärästä ostella.

Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta..:o

etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea. Jakolaatikkon kiinnitys pitäs vahvistaa/tukea, takatukivarret vahvistaa, jakolaatikolle panssari tehdä, ja moottoriin saada voimaa/vääntöä.

Suattaa mennä seuraava safari pelkästään katsonta puolelle,kun ei "keskeneräisellä" autolla viiti ajella. Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista:D

Patu925 20.08.2010 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689535)

Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta..:o

Välitys auttaa kytkimen kestävyyteen oleellisesti. Ota Jukkaan yhteys, sieltä niitä saa jonkinlaisella aikataululla.

Lainaus:

etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea.

Täältä löytyy jouset siihen siun Nivaan eli Sunnuntaina tule Viinijärven ajoihin niin otan kiekurat matkaan. Ovat aikasen passelit tuohon rojektiin kun siulla ei ole painoa älyttömästi keulalla.

Lainaus:

Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista:D

Laita koneeseen lisää tehoa niin varmasti räjähtää joka kohta. Jakolaatikon välitys ja maltillinen ajotapa vähentää ongelmia ainakin minulla. Taka-akselin tukitikut ovat kulutustavaraa. Tuollaiseen metsäleluun eikun varsista päätyholkit irti ja jäykempää malmia väliin. Kylläkin rungon/perän korvakkeet irtoilevat todennäköisesti seuraavaksi...

Tossavainen 20.08.2010 19:00

jeps.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 689581)
Välitys auttaa kytkimen kestävyyteen oleellisesti. Ota Jukkaan yhteys, sieltä niitä saa jonkinlaisella aikataululla.

Täältä löytyy jouset siihen siun Nivaan eli Sunnuntaina tule Viinijärven ajoihin niin otan kiekurat matkaan. Ovat aikasen passelit tuohon rojektiin kun siulla ei ole painoa älyttömästi keulalla.

Laita koneeseen lisää tehoa niin varmasti räjähtää joka kohta. Jakolaatikon välitys ja maltillinen ajotapa vähentää ongelmia ainakin minulla. Taka-akselin tukitikut ovat kulutustavaraa. Tuollaiseen metsäleluun eikun varsista päätyholkit irti ja jäykempää malmia väliin. Kylläkin rungon/perän korvakkeet irtoilevat todennäköisesti seuraavaksi...

Kenestäköhän jukasta mahto olla kysymys?, tekeekö ihan jakolaatikkoon välityksiä ja mikähän hinta on??:o vai mahtaskohan löytyä tuota 1200 vaihdelaatikkoa, ois vaan samalla järkevämpi asentaa sekin paikoilleen kun tuon kytkinrempan joutuu tekee.. Tosin tuo v-laatikko suattas löytyä myös naapurilta..

en kyllä pysty tulemaan viinijärven ajoloihin, on muita kiireitä, Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä??

Niin sen kyllä tiedän että niva ei varmasti ylimääräsiä tehoja kestäkkään,en minä varsinaisesti tehoa kaipaakkaan vaan alavääntöä saisi olla vähän enemmän,
jakolaatikon välityksiin ei ehkä tällä hetkellä varaa ole,ajotapa minulla on "melko" maltillinen tosin ei ehkä mitään verrattuna teihin kokeneempiin offareihin:D mutta ajan melko varovasti ja yritän olla särkemättä autoa..

taka-akselin tikut vahvistetaan kyllä kun ei ole katsastus miestä niistä valittamassa:D
niin ja se voi olla että kun jotain ehtii vahvistaa niin muualta se heikko paikka löytyy:D

Katsoo nyt ehtiikö tuonne Maren ajoloihin saada nivan iskun vai meneekö vain katselemaan:o

Patu925 22.08.2010 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689640)
Kenestäköhän jukasta mahto olla kysymys?, tekeekö ihan jakolaatikkoon välityksiä ja mikähän hinta on??:o

Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä??

Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.

Tossavainen 23.08.2010 08:06

kylläpä vain

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 690176)
Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.

Joo,aivan. Itsellä nuo tällä hetkellä paikallaan olevat jouset w124 mersusta ja pituus oli muistaakseni jotain 33-34cm luokkaa.. aivan liian jäykät ja liian pitkät.. Ei varmaan pitäisi survoa nivaan kaikkea mitä kotinurkista löytyy:D

Täytyy kysellä jukalta jos/kun tarvetta välityksille joskus ilmenee.. Tai sitten vaihtuu koko auto:D katsoo nyt joskus tulevaisuudessa.

Tossavainen 09.09.2010 20:38

No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä:D puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??

suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän:D Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?

Jappi 09.09.2010 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694827)
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?

Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...

Punanenä 09.09.2010 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694827)
No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä:D puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??

suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän:D Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

Muita ideoita?

Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen :) Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...

Tossavainen 10.09.2010 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 694844)
Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...

Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu:o

Tossavainen 10.09.2010 09:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 694858)
Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen :) Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...

Auto jo sisultaan tyhjennetty,ei enää oikeastaan kuin etupenkit paikoilaan. Peräpäässä kaikki purettu paitsi oma tankki kyllä vielä on. Koristakin leikkailtu ylimääräisiä peltejä pois ja samalla saatu hieman lisää maavaraa,mutta haluan kuitenkin pitää tämän vielä nivan näköisenä joten kattoa yms.. en lähde leikkaamaan pois:rolleyes:

4.3 peräthän mulla tässä jo on välitysten suhteen. (alkuperäset 4.1) 1200 laatikon vaihdan luultavasti kuhan sellainen sattuu löytymään.

Etuperällä ja vaihdelaatikolla on jo panssari ja jakikselle keulaan ja takaperälle tulee myös aikanaan sellaiset.

Tuosta vauhdilla ajamisesta.. itse "säälin" kuitenkin autoani jonkin verran vaikka pelkkä metsäpeli onkin. Niin en ajele maastossa todellakaan vauhdilla sillä olen huomannut että sillä ei saa kuin auton rikki ja lopulta uppoaa ja jää kiinni vain pahemmin..:eek: Eli hiljaa pyritään etenemään....

Kaasuttimen vaihtoa weberiksi voisi kokeilla jos sellaisen jostain vain löytäisin ja tosin se ei sitten lopulta ainakaan nuihin välityksiin auttaisi.... mutta toisi ehkä hieman alavääntöä. Mietitään..

Jappi 10.09.2010 10:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694937)
Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu:o

Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.

Krisse 10.09.2010 10:38

No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D

Tossavainen 10.09.2010 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 694950)
Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.

Jep,tai kun ois mitat ja pulttien paikat yms.. tiedot molemmista. niin sais vähän suuntaa..:rolleyes:

Tossavainen 10.09.2010 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 694956)
No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D

Joo,Luin tuosta niva/nissani yhdistelmästä ja siinä tais olla jonkinlainen ongelma tuo voimansiirron kestävyys.. konehan tais kuitenkin olla joku 2-litranen.. jos löytys joku 1.6 D tai joku muu "pienitehoinen" moottori niin vois luulla että saattas nivassakin voimansiirto kestää..:eek: esim. jossai vw:n 1.6 D tais vääntöä olla joku noin 100Nm... jos en viärin muista.

Niin sovitelevyllähän saisi käymään melkein moottorin kuin moottorin. Mutta aina helpompi jos kävisi suoraan laatikkoon:D

Tai sitten joku takavetosen moottori+vaihdelaatikko niin ei tartteis tehä uusiksi kuin v-laatikon ja jakiksen välikartaani. Ja totta kai moottorin korvakkeet. Mutta ne nyt joutuu tekemään uusiksi joka tapauksessa:)

Tossavainen 16.09.2010 09:11

etuvetoa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694826)
suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon.

Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.

Itse olettaisin että voisi toimiakkin.. ideahan lähti oikeastaan serkun/tutun mettä bj:stä jossa etuvetosen bensakone pitkittäin ns. "etummainen murros" jumitettu joten veto menee vain toisen kautta ja siltä murrokselta veto itse tehdyllä kardaanilla jakikseen.. toimivan oloinen ratkaisu:D

Itse vaan tekisin vielä niin että etummaiselta laatikolta tulisi omatekoisella kardaanilla (joka tehtäisiin murroksesta/putkesta ja nivan vanhan kytkinlevyn ns"keskiholkista" ) veto -> nivan omaan laatikkoon.

Tulisi siis näin kaksi laatikkoa peräkkäin ja välitystä veikkaisin vähintäänkin riittävästi:D

Nivan oman laatikon perään kun ei oikein voi toista laatikkoa laittaa, koska auton pohja on aika ahdas ja toisekseen jakiksen paikka muuttuisi todella paljon jolloin kardaanit olisi tehtävä uusiksi eli etukardaanista tulisi pitkä ja takasesta taas aivan liian lyhyt.

Etuvetoisessa taas laatikko jäisi koneen vierelle moottori tilaan joten nivan omat laatikot voisi pysyä omilla paikoillaan. jonkinlainen vaihdekeppi ja vivustohan siihen pitäisi rakentaa jotta saisi vaihteet vaihtaa ihan auton sisältä:cool:

Kertokaa omia ideoitanne tähän liittyen, ja jos tulee mieleen mikä saattaisi tulla hommassa vastaan tai ei toimisi. Hommahan on vasta suunnittelu asteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty:D

PutKari 16.09.2010 19:14

etuvedon pois kytkentä

Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...

MikkoS 16.09.2010 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 696518)
Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..

Rekisteröimätön 16.09.2010 21:40

Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !

Tossavainen 17.09.2010 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 696639)
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...

Tere. Joo,voi olla ihan hyvä juttu varsinkin jos maantiellä ajelee.. mutta minulla on tälläinen metsälelu joten tuosta ei oikein minulle hyötyä. Ei haittaa vaikka on jatkuva neliveto tai kulkee vain hiljaa, tällä kun ajetaan vain metsässä ja tiellä korkeintaan pikkupätkiä ja ylityksiä:D

Tossavainen 17.09.2010 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoS (Viesti 696644)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..

Joo,kiitoksia tuosta. Antoi hyvin ideoita ja suuntaa tähän hommaan:) Tuossa "Jampelin" suzukissa taitaa olla vain se corollan laatikko+jakis ja vaikuttaa silläkin kulkevan jo riittävän hiljaa.

Tai näin siellä ainakin luki: "Vaihteet tuntuu ihan sopivilta , nopeen puolen nelosella menee jotakuinkin samaa vauhtia kuin normi henkilöauto ykkösellä. Hidas puoli onkin sitten hidas."

Kyllähän tuossa tuntuis välitystä riittävän onhan siinä kuitenkin V-laatikko jossa tasauspyörästö ja vielä se jakis..:D

Nyt mietityttääkin se että tuleekohan tuosta jo "liian" hidas noilla kahdella peräkkäisellä laatikolla (etuvetosen laatikko+ladan laatikko ja jakis)...

kestääköhän ladan laatikko+muu voiman siirto sitä "moninkertaistuvaa" vääntöä... Eikös se näin kuitenkin mene että kun tuo välitys tihenee niin tietyille osille tulee sitten enemmän viäntöä.. tai näin ainkin muistelen lukeneeni/miettineeni.

Tätä täytyy tutkiskella.:cool:

Tossavainen 17.09.2010 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 696709)
Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !

No hei vain. Asiahan on näin minä olisin välittänyt jakiksen hitaammaksi jo aikoja sitten, Mutta se sattumoisin taitaa maksaa aikas paljon ainakin näin minulle.

Ja ei noita nivan välitysten tekijöitä kauhean montaa ole. Patu925:sellehän välitykset teki häkkisen jukka outokummusta,hintaa näille en tiedä. en ole kysynyt.Mutta tuskin hänkään aivan ilmaiseksi tekee.....

Toisekseen minä en kyllä usko että niva sillä kahdella peräkkäisellä laatikolla kulkee liian kovaa metsässä (jos auto vain kestää näin) vaikuttaa siltä että pelkkä etuvedon laatikko+jakis saa välitykset riittävän hitaiksi.

Tiedän ei ole mukava hakata päätä tai rikkoa autoa.:rolleyes:

Jos kerran jakiksen välitys on halpa ratkaisu niin kerrohan mistä sellaisia todella "halpoja" välityksiä saa.?:confused:

Minulle ei kovin kalliiksi tule tuo tekniikan vaihdos. 1 moottori+laatikko on jo tallissa ylimääräisenä ja jos se ei käy niin toisia moottoreita löytyy lisää kyllä ja veikkaisin että ihan hakupalkalla. on sen verta jääny noita autonromuja ylimääräiseksi.:D

Ja joo, onhan jakis "helppo" välittää hitaammaksi kun jostain saisi tarvittavat osat:D

Weberin kaasari on varmasti nivassa hyvä,sen uskon. Mutta kun kyse on kuten aiemmin jo sanoin rahasta jota ei liikaa ole niin en ole lähtenyt sellaista vielä ostamaan. ja minusta on välillä mukava tehdä jotain erillaista kuin muut:D

Jos rahaa löytyisi riitämiin niin tuskin minulle edes nivaa enää olisi vaan aivan joku toinen auto vaikkapa toyota:D Johon ostaisin sitten Rahalla kaiken tarpeellisen:cool:

Sivu luotu: 21:59 (GMT +2).