![]() |
|
Uusi kone ja paljon kysymyksiä
Pukki toi mulle MinarcMig Adaptive 180 koneen. Mukavan pieni ja kevyt laite. Nyt pitäisi sitten opetella hitsaamaan sillä. Minulla oli argon kertakäyttöpullo akkuhitsiä varten, joten pääsin kokeilemaan. Mutta kaiketi Co2 argon sekoitusta pitäisi saada.
En kovin paljon hitsaile, niin onko järkeä käyttää kertakäyttöpulloja? Hinta jotain hieman yli 20€/pullo. Kauanko yhdellä pullolla hitsaa? Sopiiko pelkkä argon normaaliin hitsaukseen? Jos hankkisi uudelleentäytettävän pullon, niin sen pitäisi olla kohtuu pienikokoinen. Tarkoitus on kuljetella konetta mukana esimerkiksi mökille. Oma vai vuokra pullo? Onko oman pullon täyttämisessä jotain ongelmia verrattuna vuokrapulloon? |
Minä ainakin annan ääneni Kempin puolesta. Aikoinaan hitsasin melko paljon kolarivehkeitä Kempin 163 migillä, joka mielestäni toimi tosi hyvin. Oiva lisäominaisuus oli niihin hommiin myös mahdollisuus antaa "kuumia" löystyneen pellin kiristämisesksi.
Toimi muuten niin hyvin että kopioin lainavehkeen ja tein Kemppikloonin. Klooni on nyt jäänyt eläkkeelle ja olen hankkinut Kempomat 2500:sen tilalle. Valitsin tällaisen luotettavan perusvehkeen uusien elektroniikkahienouksia sisältävien mallien sijaan sen takia että haluan vehkeen toimivan vielä viidenkin vuoden jälkeen ilman kalliiden elektroniikkakorttien vaihtoa. Mikäli joku kaipaa osia vanhaan Kempin 163 migiin niin Kemppikloonini on menossa seuraavaan romukuormaan ja siinä olisi ainkin seuraavat orginaalikemppiinkin käyvät osat - hitsauspistooli - langansyöttörulla 0,8/1,0 - ohjauselektroniikkakortti - toiminta identtinen, joissakin johtoliittimissä voi olle eroa, en oikein muista enää varmasti - diodisilta - lisäksi muitakin osia, joita hieman sovittamalla saattaisi voida käyttää Jos jollakin on risa 163:nen niin voi tietysti hakea koko klooninkin pois. Yksityisviestiä tulemaan jos kiinnostaa. T:Ruxu |
Edukkain vaihtoehto mustalle raudalle on hankkia 6kg hiilarisammutin.
Täyttö sammutinhuollossa n. kolmekymppiä ja katsastus (10v välein) samanverran. Punainen alaosa maalattava mustaksi ja nostoputki poistettava ei muita kuluja. |
Sammuttimesta teko
Sopiiko siihen paineenalennusventtiili suoraan vai pitääkö jotenkin modata?
|
ja mistä saa hiilaripulloja. (mulle yks jos jollain o myyä)
|
Jos lähistöllä on sammutinhuoltoliike, kannattaa käyä sieltä kysymässä pieniä hiilaripulloja. Ite ostin muuan vuosi sitten, varmaan sammuttimesta modattu pullo kun niin saman kokonen.
Täyttävät pullon odottaessa, täytössä ei mene kymmentä minuuttia. Viimeksi täyttö makso vähän päälle 20€ ja pullo taisi maksaa 170€. Jos haluaa vaihtaa isompaan tai seoskaasupulloon, niin hyvittävät tuon nykyisen pullon hinnan. Ja esim. argonpullon saa vuokralle vaikka muutamaksi päiväksi, jos ei oo paljon käyttöä. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 14:16 (GMT +2). |
|