![]() |
|
Lainaus:
|
tuohon ois tarkotus laittaa flatlanderin palikkasarja puskimet molempiin päihin, edellinen omistaja on heppaillu jo kalikat kasaan eli ne on läpihitsuuta ja maalausta vaille valmiina. mietin tuota renkaan leveyttä, luulis, että 33x12,5 pitäs istutella 10" vanteelle ja jos ET on 8" valssilla -12 niin sillon se äkkiä laskettuna ois -37 10":lle, ettei se ottas sisälokareihin kiinni sisäänjoustoissa?
paitti, ettei se ET lukuun kyl vaikuta, ko se rengashan on 12,5" levee ja vanne levenee "molemmilta puolilta" :D tosin oliko tuo 8" leveen -12ET sitten 10,5" leviälle renkaalle vai 12,5"? kahtelin tuos niin mahtaa olla se alustasarja just sellane missä omat etuset tukitaan taakse, niin oisko lie viksuin tilata 4x4partsilta orkkis vakiot etujouset ja kahtoo mihin asettuu? ei näytä pahan kalliit olevan, eihä patrolliin saa tuolla hinnalla etes jarrupaloja mitä tuo jousipari maksaa :D |
Lainaus:
Ja uudet etuiskarit käy varmaan myös. Itse laitoin vain ne palat vanhojen jousien kanssa taakse "ku halavalla sain". :p |
Juu ei todellakaan kannata 33 x 12.50 rengasta mihinkään 10" vanteelle istuttaa, jos meinaa ajaa ilman beadlockeja metsässä. Menee ihan hyvin 8" leveälle vanteelle ja pysyy silti rengas vielä fiksun muotoisenakin. Ja kuten Winchester tokaisi, niin 10" leveällä vantella tappiin käännettynä rengas vaatii aika paljon tilaa "ulkosyrjältä", eli tosiaan äkkiä on renkaan takanurkka kabiinissa asti.
|
joo se on tuo vannehomma vahan eri nais pienemmissa :-) enivei 8" tilattu ja spacerit kans ni paasee vkl sovittelemaam :-) pittaa vissii avata joku rakentelu vitja tuolle ni ei sotke tanne koko ajan :D
|
Ei ainakaan -12ET vanteella spacereitä tarvitse, mutta jos Jeepin orkkikset niin sitten kyllä..
|
eikun spacerit menee jousien alle, perse lyyhöttää eli stance keulii. ei ollu 4x4partsilla uusia jousia just hollilla mut hätäsenä meinasin selvittaa korin raiskauksen tarpeen eli sovittaa renkaat noilla alle et nään paljo niit peltihommia pittää tehhä.
|
mitä öljyjä näihin vanhempiin -93 grandeihin syötetään? kone, laatikko, jakis, perät?
lootaan nyt en ihan viellä ole vaihtamassa kun vaihtaa moitteetta, mut moottoriin ja periin vois vaihtaa kun takaperä mehii hiukan, niin lie ois fiksua ainakin tarkastaa&lisätä jos pinta alhaalla :) |
Lainaus:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...exron-III-378L ... tai tätä (on uudempaan -96-99 ZJ:hin jo "pakollista"): http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...ler-ATF4-0946L Periin tätä (on oikeat MIL-koodit): http://www.motonet.fi/fi/tuote/59951...hteistooljy-1L Lukkoperään öljyn lisäksi lukkoaine: http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-3294.html Mottiin nyt käy melkein mikä vain oikeat luvut sisältävä aine, vaikka tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59701...Life-10W-40-5l Ja kun ohjaustehostimista on joskus NIIN kova polemiikki, niin sinne sitten EI ATF:ää, vaan tätä (on oikeat Chryslerin koodit, jotka näkyy vain pullosta suurennuslasilla): http://www.motonet.fi/fi/tuote/59003...stinoljy-946ml |
Tuohon ylläolevaan sen verran, että ainakaan talviaikaan ei kannata sen enempää kuutos- kuin kasikoneeseen laittaa 10W-40 öljyä. Ihan jo valmistajankin puolesta oikea öljy on 5W-30 talvilämpötiloihin, toki Suomen oloissa kun kesäisin ei järin kuumaa ole voi samalla liemellä ajaa ympäri vuoden.
Itse olen aina käyttänyt täyssyynteettistä, kun ne yleensä takaa hyvän voitelun heti startista alkaen. Ohjaustehostimen/ simpukan osalta todellakin kannattaa olla tarkka ja laittaa VAIN sitä oikeaa suositeltua öljyä. Nimimerkillä kokemusta on, väärät tehostimen öljyt EI todellakaan pysy systeemissä sisällä! Eli vain sitä ainetta säiliöön mikä on hyväksyttyä, jollei välttämättä halua alkaa vaihtamaan uusia tehostimen letkuja, ja tekemään simpukalle perushuoltoa kun stefat ei tykkää. |
Joo mää nyt ajoin tolla paksummalla (muistaakseni) ympäri vuoden, mutta mullahan auto oli talvella +5°C tallissa ja VAIN offikäytössä. Joten ympärivuotiset (maasturi)käyttikset sitten erikseen ja varsinkin, jos ei ole lohkolämmitintä.
Mun listan ajatus nyt vain oli, ettei laita tehostimeen väärää tavaraa ja muualle turhan kallista. Kuuntelin hiljattain yhden hepun selvitystä laittamistaan öljyistä ja vain hirvitti moiset litrahinnat 90-luvun vehkeisiin laitettuna! :eek: Onneksi MN:stakin saa Jeeppeihin käypiä aineita. :) |
Fordin 5W-30 täyssynteettinen purkki (5l) maksaa Motonetissa aika vähän. Muutaman kymmentä prosenttia halvempaa kuin esim. Mobilin tai Castrolin vastaavat. Hyvin on tuntunut pelittävän 10-12 tkm vaihtovälillä! :)
Ei itselläkään oikein innosta mitään hipokalliita aineita laittaa periin, laatikkoon tai koneeseen, mutta sen verran kuitenkin että voi olla luottavaisin mielin siitä että esim. 30-50 euron lisäsijoituksella voi mahdollisesti säästyä useamman tonnin remontin tarpeesta. Isoin menoerä melkeinpä tulee laatikkoöljyissä, jos alkaa ottamaan sen luokitukset täyttävän sijaan jotain ihmelitkuja. Muutaman euron litrahinta vaihtuu äkkiä pahimmillaan yli 20€/ litra, eikä niistä kalliimmista aineista ole välttämättä mitään mainittavaa hyötyä. Kun kuitenkin laatikkoöljyä saa varata sen 3 x 6-7 litraa jos haluaa kunnolla uudet aineet sisään, niin ero on melkoinen. |
Mitä 42RE-laatikkoon vaihdoin öljyjä, niin kun piti koppaa auki muutaman päivän ... viikon, niin sieltä tuli ulos kaksi kertaa se, mitä heti kopan aukaisun jälkeen. :eek: Sikäli, jos on aikaa odottaa, niin pohja(roppu) vain auki ja ISO valutusallas alle. Ei tartte lutrailla kun kerran. :D Muiden lootien vastaavasta ominaisuudesta en tiedä, mutta ei tuo mitään maksa kokeilla.
|
ookoo, pittää laittoo nuo ylös tahi sit luntata ja tehhä ostoslista. tuota moottoriöljyä lähinnä arvoin et mitä tollaseen kärsii laittaa, kun chevyissä puskee kaiken pellolle jos se öljy on liian luirakkaa, nimimerkillä kokemustaon :D ni heti aattelin et aikalaisensa jenkki ja että 10W alkusta notkeempaa sinne ei tohi laittaa :)
|
4.0 koneisesta vekottimesta hyökkäsi startatessa tyhjäkäynti suoraan kahteen tonniin. Pikagoogletuksella selvisi, että vika voisi olla IAC-kikkareessa ja sen putsaus joskus auttaa. Kikkare irti, putsaus ja vielä vähän puunausta läppärungossa olevaan pesäänkin ja kierrokset palasi normaalitasolle. Onnistunut korjaus siis tähän asti, mutta kysymys kuuluukin: onko kokemusta kuinka pitkäaikainen elvytys tuo putsaus on? Kannattaako siis laittaa heti uusi osa tilaukseen vai voiko odotella seuraavaa ongelmaa vasta ajan päästä?
Kovasti paljon nyt osui samaan saumaan ongelmaa, kun akku kyykähti, kuskin puoleinen etujarru jumitti ja iski vielä samalla salamalla tuo tyhjäkäyntiprobleemakin. Tyhjäkäynti käy, akku on laturissa (jos vaikka vielä heräisi) ja jarrut enää ilmaamatta. Kohti seuraavia remontteja! |
Lainaus:
Akku kyykähtää helposti yhdessä yössä, jos yksikin kattosisävalo jää päälle; kokemusta on. Jarrut pelas mulla varsinkin levyjen vaihdon jälkeen todella hyvin, mutta männät sitten kai tuli tiensä päähän. Toisin kuin aluksi Grand ZJapassa, niin Uncle ZJamin jarrut ei jumineet missään vaiheessa. |
Yhdeksi yöksi saattoi tosiaan jäädä takapenkin lukuvalo päälle. Vaimokaan ei muistanut kun aamulla lähti töihin, että joutuiko sammuttamaan sen vai ei (valveillaolon taso aamuvuoroon mennessä :D). Melkein voisi jonkun summerin niihinkin askarrella, kun muksut kuitenkin puuhastelee takapenkillä juttujaan.
Jarruissakin meinasin, että helpommalla pääsee, jos hakisi paikalliselta romarilta koko satulan pari vuotta uudemmasta laitteesta. Tosin kun tuolla toisessa ketjussa Jamant sanoi, että mäntä turpoaa jarrunesteen vaikutuksesta, niin totesin männänvaihdon fiksummaksi. Enää kun saa nuo jarrunipat houkuteltua auki, niin helpottaa hetkeksi. EDIT: Lisätään vielä sen verran, että kun Jeeppi odotti pukeilla uutta mäntää jarruun, hukkasi käyttis ajovalonsa. Ne on nyt korjattu ajatuksella "toistaiseksi", eli palataan asiaan seuraavan kerran kadotessa. Toivotaan että isomman ongelmasuman jälkeen vähän taas rauhoittuisi... *koputtaa puuta* |
Uusi satula vaan Jenkkilästä tai Saksan eBaystä, niin tulee samalla uudet tiivisteet ja halvalla. Tai sitten jos siellä on moskaa, nii nputsaus ja rasvaus.
Nippaan hommaa 6-kulmainen 3/8" lenkki, niin ei nyplähdä. |
Asensin Jeeppiin 46RE vaihdelaatikkoon uudet solenoidit ja governorin tunnistimen, sekä Transgo:n shift correction kit:in. Nyt toimii laatikko taas kuten pitää - ja tuollainen sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta tullessa. Normikaasulla pehmeät vaihdot, joskin hieman jämäkämmät kuin alunperin. Reilummalla kiihdytyksellä eron huomaakin sitten jo paremmin. Pysyy laatikko paremmin hengissä kun ei turhaan luistata vaihdoissa isolla kaasulla :)
Tehtaan korjausopasta selatessa tuli vastaan mielenkiintoinen fakta RE- sarjan laatikoista: ne itse asiassa osaa tunnistaa kun jakoaski on hitaalla puolella, jolloin PCM muuttaa vaihto-ohjelman erilaiseksi :) PCM siis nuuhkii sekä vaihdelaatikon että jakolaatikon nopeusantureita, ja tunnistaa siitä että pikkupuoli on päällä. Minulla oli jonkinlainen aavistus tästä ihan käytännön ajamiseen perustuen, mutta vasta nyt löysin siitä ihan vedenpitävää faktaa että näin todellakin on. |
Tässä vielä noiden RE- laatikoiden sielunelämästä, jos kiinnostaa..:
Lainaus:
|
mie winchesteriltä jo kyselinki päivällä mut viel jäi kaivelemaan....
mikä se kanisteri on kuskin puolella siinä lampun alla, saapiko sen jotenki fiksusti siirtäneen, onko jollai kuvia? tahi onko se ns turhake paska, jonka voi nakata kuikkaan ja jos voi niin millä jipoilla? meinasin laittaa sen "tuulilasin" alle jatkoletkuilla tms, mut siihen se pitäs asemoida vaakaan ja jos siitä jotain huuruja tulee niin imasee suoraan sisälle jos puhallin on päällä.. muuten ei ois kyl siinä kohin tiellä yhtään :D |
Aktiivihiilikanisteri, minkä kautta bensatankin huurut pyörähtää imusarjaan. Itsellä se pönöttää ilmaboksin ja imusarjan välissä konehuoneessa, majaillut siinä viimeiset kolmisen vuotta. Purkin poistaminen saattaa sytyttää moottorin vikavalon.
Onhan ne bensahöyryt parempi polttaa koneessa kuin puskea suoraan taivaalle. |
no jo on systeemit :D
|
Lainaus:
Lainaus:
|
noista oljyista viella..
voiko periin laittaa esm mobilin 75w/90 ls, missa tuo kitka-aine on jo mukana? paljonko niihin ylejaan menee, pari pottua per pera? sitten kestaako tuossa joku 5w50 peak life sisassa? en meinaan ihan vahalla merkkia vaihtas kun noilla motoxeilla sun muilla on _aina_ jauhoa perien ropuissa ja mobililla ei ikina mitaan, siis nissaneissa :-) eli suomeks nuo halpikset ei todellakaan voitele kunnolla ja mie en ala oljyissa saastamaan, ko paras vakuutus autolle :D |
Voi sinne laittaa valmiiksi lisäaineistetun peräöljyn, ajamalla selviää onko siellä lisäainetta tarpeeksi. Toisissa öljyissä on, toisissa ei. Jos tuntuu täristävän tiukoissa käännöksissä, niin laittaa vaikka puolikkaan tai kolmannespurkin lisäainetta vielä päälle. Pari litraa on yhden perän öljytilavuus.
En minäkään noihin motoxin liemiin koske, mutta toisaalta en viitsi maksaa jostain Castrolin 5W-30 Magnatecistä tai vastaavasta hipoöljystä jotakuinkin triplahintaa. Itsellä on ollut nelisen vuotta Fordin 5W-30 täyssynteettiset käytössä (Motonetistä löytyy) - kohtuuhintaista, ja tuntunut olevan kaikinpuolin laadukasta tavaraa. Käyttöohjekirja suosittaa 5W-30 öljyjä tähän ilmanalaan käytännössä kesät- talvet, joten se on se öljy mitä koneeseen kannattaa laittaa. Ei valmistajat käsittääkseni huvikseen noita suosituksia ilmoita ;) |
tuota peak lifea sattuu vaan aina lojumaan se pari tonkkaa nurkissan kun tuntuu olevan ok patrolliin, niin mietin etta haittaako se parempi kuuman kesto sitten mitaan, ei tarviis varailla sitten kun filtterit hyllyyn ja voi vaihtaa oljyt millon tahtoo :) samaahan mie olen tuon kayttiksen kanssa tehny vuosikausia et aina on perus huolto-osat jemmassa. selkeytyy pirusti homma kun kaytannossa huolehtii neljasta kinnerista jatkuvasti niin ei sitten huoltopaivana tarvia juoksennella eestaas :D paljos tuossa muuten on oljytilavuus koneessa, jenkkigallona?
|
No ei se nyt sentään niin vähän ole :D
Nelilitraisessa muistaakseni kuutisen litraa (vähän versiosta riippuen ~6-7 litraa), 5.2/ 5.9 aika tarkkaan viisi litraa. |
no hei gm 262cid kutonen on tasan 3,8l suodattimen kanssa :D
|
Toi pelkkä mobil ei toiminut ainakaan minun zj;n perässä ilman erillisestä pullosta lisättyä lisäainetta, pykii ja paukkui, tosin tuohon Toimintaan tietysti vaikutanee miten kuluneet levyt siellä on eli lisäaineen riittävyys verraten siihen, noh itse heitän lisäaineen perää ja toimii.:D
Ja 5,7L menee mun 4.0L kutvoseen Tuolla jamantin sivuilla on esimerkiksi tietoa noihin öljytilavuuksiin.. http://www.jamant.fi/oljy-tayttotila...rien-i-23.html http://www.jamant.fi/voimansiirron-oljyt-i-22.html |
tuo lsd lisäaine on vähän sellanen, että tieajossa se ois hyvä, että perä luistas mielellään about koko ajan, mut mettässä taas sais pitää ihan kunnolla. jälempi taas syö kitkalevyt ennenaikasesti, mutta sanotaan nyt suoraan, etten usko, että amerikan joe on tehny sellasta kitkalukkoo joka oikeesti pitää isommalla kumilla, kun sitä tarttee :D eli palalukko tai kemppihän sinne tulee jokatapauksessa jos autolla meinaa pelkästään mettässä ajaa.
jos tuo zj taas jää pyhäkäyttikseksi niin pitää sitten lirauttaa sopiva määrä lisäainetta jos tuntuu, että se pykii, en meinaan oo viellä päättäny mitä tuolle tehään ku en oo ehtiny viellä leimaamisen jälkeen ajamaan kun parikymmentä kilsaa :) kuhan nyt ekan tonnin on sillä rullannu niin eiköhän siitä sitten nää, että kohtaako se kunniakkaan lopun jossain mettäkarkelossa vai pidetäänkö tarkempaa huolta :D mut tapohin ei kuulu laiminlyödä huoltoja, vaikka auto oiskin saattohoidossa, niin pitää nyt opetella ja tutkia kommervenkit näistäkin :) |
Lainaus:
|
Turbiinilukko
Kertokaapa fariseukset ja kirjainoppineet. En hetikohta aiheesta löytänyt postausta.
Mitä kautta turbiinilukko haistelee nopeuden/pystyykö sitä millään manipuloimaan alemmas? Alla -93 zeta, nelosen kiukaalla ja kookkailla kolmiykkösillä. Nyt saa mennä melkein kaheksaankymppiin saadakseen lukon päälle. Kympinkin ku sais nopeudesta veks, ni säästö olis vuositasolla jo kohtuullinen. Tekniikasta puhumattakaan. |
Lainaus:
|
hitto kun monimutkanen, chevyissa riittaa kun laittaa diagnostiikkaportista 2 pinnia oikariin :D
mutta ihan vakavissaan, em modin kanssa TODELLA VAROEN kaasun kanssa, jeeppia en paremmin tunne mutta GM vehkeissa tais sallia/kestaa n 10% kaasun painamisen ja sitten lukko aukee, jos ei aukee niin herkasti on loota kaputt. :o |
Lainaus:
Oletko tarkistanut onko sinulla AW4- vai 42RE vaihteisto? '93 mallissa voi olla kumpaa vain kuutoskoneen perässä, mutta AW4 on melko harvinainen. Jos on AW4, niin muistaakseni meni niin että katkaisija yhteen johtoon, mistä +12V pakkosyöttö lukon solenoidille. Jos on 42RE, niin silloin käsittääkseni menee kuten linkissä näytettiin (johtojen värit tod.näk. eri Jeepissä kuin Dodgessa). 42RE haistelee sitä samalla tavalla kuin 46RE, eli nopeussignaalista, kaasujalan asennosta ja muutamasta muusta parametrista. RE- laatikoiden pitäisi lukittua 68km/h mittarinopeudessa OD:lla, ja muistaakseni ~46km/h nopeudella OD-off asennossa - kunhan nuo tietyt muut parametrit täyttyy. Myös AW4 toimii itse asiassa hyvin samalla tavalla, tosin lukitusnopeudet on hieman toiset. Kannattaa pitää huoli että nopeusmittarin anturin ratas on oikean kokoinen, sen joutuu usein vaihtamaan jos menee välitys ja/ tai renkaat uusiksi. Samoin jos on kovin pitkä välitys isompien renkaiden takia, niin kaasua joutuu painamaan enemmän ja muunnin ei välttämättä mene siksi lukkoon. Lainaus:
Itsellä kestää 5.9/46RE:ssä painaa 3:lla ja OD:lla kaasua ehkä kolmannekseen- puoleenväliin, ennenkuin muunnin avaa. En tiedä sitten mitä tuo pienempi 42RE laatikko kestää. |
siis tunhan sais GM totteroissa fiksuksi kun vaihtas laatikon astroon tms kutosvehkeeseen vaikka diesel vanista. sillon se on aika sama miten polkee kun se loota ei vaannon takia luista.
mita tun vahan ehin ajaa niin jeeppi on teravampi koneestaan, mutta myos loota on akkinaisempi, mita th700. itellakin voi tulla eteen tuo lootan kikkailu, koska alla on 33" renkaat ja valitys on aika pitka, tuo lukon aukeeminen ja kiinni olo vaikuttaa kulutukseen aivan helvetisti. astrossa rajotusten mukaan meni joku 12 satasella ja jos marssivauhti oli yli 100 niin kulki kevyesti kympin puolelle, koska se lukko oli lahes koko ajan kiinne. jeeppi painaa saman, about samanlainen koneeltaan jne, eli heittasin et pari litraa voi saastya hyvinkin, ellei enempi. |
ny ku lootista tuli puhe, omassa sano edellinen, etta ois Aisinin tekele, japsiloota? onko paskempi/parempi kun nuo jenkkien tekemat vai miten naa menee?
|
AW4 on luotettavuudeltaan ylivoimainen verrattuna 42RE- laatikkoon.
|
42re luonnollisesti. Ei oo priimaan totuttu:)
Kiitokset asiantuntemuksesta. |
Tiedoksi vaan, että jenkki Amazonin kautta tuli vänkärin sivupeili (moottori, lämmitys) hintaan 55e kotiovelle. Aina ebay ei olekaan halvin, tai ainakaan tilaushetkellä ei löytynyt. Mustahan se toki on, eikä korinvärinen. Tosin kun vaimokin sanoi, ettei sillä ole väliä, niin tuskin kehtaa maalattavaksi viedäkään :p
Äsken tuli askarreltua paikalleen. Vahingotkin pysyi melko minimaalisina, kun ainoastaan lasinnostimen kytkin lopetti toimimisen :D Vanhasta pelistä petti peilin rungon muovinen kiinnike itse peiliin. Tuli kolhaistua sitä kyynerpäällä autoa lumista putsatessa ja hetkeä myöhemmin putosi ajossa. Ei korjaantunut epoksilla ja jäljistä päätellen, oli jollain vastaavalla korjattu aiemminkin. |
onko tuossa kutoskoneisessa öljynpinnalle omaa anturia, vai ottaako se jotenkin tilatietonsa öljynpaineanturilta?
ÖP mittari sökö, niin sillä mietin, että sekoileeko sitten ajotietokone sen takia, koska eilen tuli katottua öljyt ja kirkkaat&ylärajalla olivatten :) |
Jos meinaat sitä VIC (vehicle information centre)- näyttöä keskikonsolissa alhaalla, niin niissä ajan myötä alkaa murtua juotokset, jolloin tulee virheellisiä virheilmoituksia. Toimiessaan on näppärä laite, mutta harvassa ne enää toimii tässä vaiheessa oikein jos ei kolvaa uudestaan.
Yleisimmät "viat" on takavaloista varoittaminen, ja "Coolant sensor bad". Voi kyllä sitten tulla noita muitakin vääriä ilmoituksia. Muistaakseni '93-'95 vuosimalleissa oli öljynpinnalle anturi, mutta siitä luovuttiin uudemmissa. Öljynpaineesta VIC ei varoita, siksi on mittari kojelaudassa. |
okei, kyllä se ihan toimi, mihinlie kadonnu öljyt koneesta kun ei merkkaa reviiriä :D tai sitten turaeemeli ei osannu toissapnä kattoo oikeeta viivaa tikusta, katos kun lisäs öljyä :D mut sit alko pilluilemaan jotain "service 4wd switch" mikähän lie tuo on? ei pala ainakaan mitään valoja mittaristossa kun lykkää alennusvaihteiston päälle, siitäkö lie herjaa et katkasija paskana?
|
Luulin, että öljyä siis oli alunperinkin riittävästi ja ilmoitti silti öljynkorkeudesta. Mutta sittenhän se vain on hyvä, jos tuli ilmoitus ja tikun pää näytti kuivalta :)
Voi olla että on nelivedon merkkivalon katkaisija oikeasti rikki, tai sitten on juuri noita virheilmoituksia. Tosin VIC:iin pitäisi syttyä valo jos on 4lo päällä, ja 242- jakolaatikollisessa myös jos on 4ft/4hi päällä. |
Mein Jeepistä loppu 4wd switch-herja kun tinasin VICin pinnit uusiks. Niin, ja tuo 4lo valokin alkoi toimia samassa yhteydessä :)
|
okei, miulla on tuossa 249 (kuulemma) :) joo ja ihan oikee ilmotus se oli, alko pinta olla likellä alarajaa, vissiin katoin sitten vähän pikasesti kun tosiaan toissapnä niitä nestepintoja kyyläsin, se ei muuten heti kuitannu vikaa veks kun lisäsin öljyä, vaan pilluili siitä viellä hyvän vartin ja vaatii näemmä "ylitäytön" että kuittaantuu, tasan ylärajassa ei tapahtunu mitään ja sitten kusetin systeemiä ja laitoin lirun lisää, niin vikakoodi hävis kun kone oli ollu hetken tulilla. taitaa olla pikkusen tuulella käypä ainakin barbiessa tuo VIC kun kellon asettaminen aikaan ja päivämäärään "kytki" sen toimintaan :D
|
Omassa -93 vuotisessa kuittaantui kyllä pienemmälläkin lisäilyllä öljyherja. Takavalo vikaa tuo VIC on antanut muutaman kerran. Tosin ensimmäistä kertaa kun tuli, meni toisen puolen takavalopatteri oikeasti pimeäksi.
Sittemmin kun öljyn vähenemisasiaa ihmettelin, niin näyttäisi vuotavan öljyä suodattimen jalan juuresta (ilmeinen tyyppivika). Lisäksi propun ympärystä oli sen verran öljyinen, että vaihdetaan sekin samalla. Uudet o-renkaat suodattimen jalkaan tuli sopivasti ennen pyhiä, mutta mokoma jalka olikin kuusiokolopultilla, eikä T60 torxilla kuten internetin enemmistö sanoi. Kuusiokoloavaimen pitäisi olla luokkaa 14mm, joten semmoisen metsästys on vielä huomenna aamulla edessä. Perustyökaluissa kun loppui kymppimilliseen koot. Toivoa sopii, että propun ympäristön öljyjäämät on siitä, eikä ilmeisesti yleisestä toisesta tyyppiviasta eli moottorin takapään stefasta. Se olisi jo peikkomaisempi vaihdettava pakkasilla. Jalasta vuotanut öljy on tuhrinut myös startin siihen malliin, että toimii todella laiskasti joko sen takia tai sitten ihan vanhuuttaan. Kontakti voi myös olla heikko, jos liittimet ui jäteöljyssä :D Akku olikin ok ja startin vaihtoa kokeillaan seuraavaksi öljyhommien jälkeen. Mokomien oikeasti auton käyttöä haittaavien pikkuhommien takia valmiiksi tehdyt helmapalkit nojailee edelleen aitan seinään asennusta odottaen... |
miulla ne nojailee hallin seinään.. mut niiko winchesterille möläytin, ni pakko ne on iskee paikalleen ja vielläpä helvetin nopeella peliliikkeellä :D
|
Lainaus:
|
kyl se miulla on tuo ajotietokone kaputt, herjailee millon mistäkin vaikka nestepinnat on ihan kohallaan, eilen alko roikkuessa ulvomaan pissapojan nesteestä ja vaikka sieltä säiliöstä tulikin "liiat" ulos auton asennon takia, niin pitäs puolikas säiliö viellä riittää ikkunan pesuun :D etittävä ehjä tai kyseltävä jos joku noista tutuista elektroniikka welhoista vähän kolvailis tuota näyttöä :) taitaa olla virheilmotukset enemmän vanhentuessaan ominaisuus kun vika tuossa? :)
|
Jep, kyllä se näin on. Ei se kolvaus ole kovinkaan hankala homma itse asiassa, se on sellainen leveä lattajohto ja sen liitokset piirilevyyn mitkä murtuu. Ohutkärkisellä kolvilla onnistuu ihan hienosti keittiön pöydällä :D
Pissapoika kyllä tuntuu ilmoittavan kohtuu aikaisessa vaiheessa nesteen vähyydestään, jossain kolmasosan- puolivälin tietämillä se jo piipittää. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=133 |
Lainaus:
|
Tuolta Barbie ZJ-topikista bongasin tän:
Lainaus:
Jeepin track-barin tilasinkin jo, Dodgeen tarvii tehdä hieman isommin hommaa kun haluan mahdollisimman suoran tangon sinne. |
Mitäs makso panhardi? Mulla olis ehjä käytetty ZJ:n vakioETUpanhardi; itseasiassa kaksi. Meinaan jos kiinnostaa... Laitoin yv:tä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitäs ne muut sun tarttemat osat on? Ihan kaikkia ei edes ole listattu. Olit näköjään jo soittanu mutta olin lenkillä ja nyt on jo ipanat unilla, joten soitellaan huomenna. :) |
Lainaus:
|
Helpoin korjattava.
Lainaus:
|
Tietääkös joku millasella et mahtaa zj orgisalut 16" olla? ja mikä olis sellanen et ,että pysyis vanne vielä vakiolokarin reunan sisäpuolella?
jojo |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos ostat esim. 16 x 7 vanteet 0ET:llä (4" backspacing), niin hieman renkaasta riippuen sillä pysyy vielä kaarien sisäpuolella. Noilla backspacing- luvuilla pelaaminen on itse asiassa helpompaa kuin ET:llä, koska backspacing ilmoittaa aina vanteen sisäreunan etäisyyden kiinnityspinnasta vanteet leveydestä riippumatta. Toisin sanoen, esim. 16" x 8" vanne 4" BS:llä, ja 16 x 7 4" BS vanteissa molemmissa vanteen sisäreuna on samalla tasalla, ulkoreuna 8" leveässä on tuuman verran ulompana -> helpompi laskea missä vanteen ja renkaan ulkoreuna on. ET- luvuilla kun laskee, niin esim. 7" ja 8" leveät vanteet samalla ET:llä -> vanteen molemmat reunat on eri paikassa :eek: |
Meneekös toi 8x15" et -20 vanne jo hölmöilyn puolelle 31x10.5R15 kumien kanssa?
|
Ei. Mutta kyllä se varmaan ylimääräistä levikettä saattaa vaatia. Eipä tuo sen ulommas tule kuin 32 x 11.50 rengas -12ET vanteella :)
|
Ei pitäs tarvita levikkeitä tai jos tarttee niin ehkä 5mm riippuen renkaista. Kokeilin 30mm spaceria Jeepin vakiovanteella (= suunnilleen sama levitys kuin mainitussa 8" vanteessa) ja 31" Saharoita ZJ:hin ja ehkä sen 5mm olis tarvinnu levikettä. Tavallisella kesä/talvirenkaalla tuskin tarttee mitään. Saa ainakin reilusti enemmän kääntöjä kuin vakiovanteella, kun mahtuu paremmin pyöräaukkoihin, eikä tartte ruuvailla kääntöjä pienemmäksi. Kiinniruostuneiden ja hitsattujen käännönrajoitinpulttien irroitus on vain oma hommansa... :p:mad:
|
eikös leimarengas pitäs mennä vakiovanteelle? ;)
|
Olikos se niin, että ainakaan etupäässä ei pyöränlaakereita vaihdeltu, vaan koko napa kerralla?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kävi napakaupat niin sukkelasti, että näinköhän tässä joutuu viikonloppuna hommiin. Vaimo tuolla melkein enemmän ajelee ja käski selvittää, miksi auto sanoo "vot-vot-vot" renkaiden pyörimisen tahdissa kun nopeus vähänkin nousee. Kaikenlaista ravistelin ja kolistelin, mutta repsikan puolen etupyörässä tuntuikin sitten aika hyvin olevan väljää. Toivotaan että ratkeaa tuolla, shoppaillaan WinChestein "puodista" sitten palikkaa sitä mukaan kun poissulkemisoperaatio etenee ;)
|
Jos ääni on sellainen vähän jyristävä, selvästi renkaan pyörintänopeuden mukaan vaihtuva niin usein se on pyöränlaakeri. Entisestään varmistuu sillä, jos ääntä pitävällä puolella ääni voimistuu kun rengas on ulkokurvin puolella, ja hiljenee kun rengas on sisäkurvissa.
|
Lainaus:
Pitänee tilata vanteet ja tutkailla että tajuaako rengas sisäänjoustossa väistää kaaren vai tarviiko korottaa/leikellä. :) |
Ei korottamalla renkaille lisää saa tilaa, vaan kaaria avartamalla ja/tai sisäänjoustoa rajoittamalla ;) Ilman ko. toimenpiteitä se rengas menee korotetussakin autossa ihan yhtä "syvälle". ..ainakin Jeepissä siis, missä on joustava alusta.
Jos pitää ET:n riittävän maltillisena, niin 10.50 leveä rengas menee kaariin sisälle. Leveällä ET:llä joudut väkisin rälläkkäpuuhiin. Muistaakseni olen jenkkifoorumeilla nähnyt, että ~2" korotuksella ja suunnilleen samalla sisäänjouston rajoituksella on laitettu 33 x 10.50 renkaita hieman levittävillä 7" leveillä vanteilla. |
-93 grand cero. keskitappi oli lähteny luistelemaan ja tökänny pinjonin hampaasta nurkan pois. paikallaan olis 3.55 välitys ja mulla olis irto akseli jossa 3.73.
3.55 ja 3.73 välityksissä pinjoni molemmissa 11 hampainen. Eivät taida käydä ristiin? mites jos löydän vaikka ton 3.55 tilalle jotkin muut ni käyhän välitykset suoraan paikoilleen, tietty shimmaamista. tuo 3.73 vissii yleisin? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Toisin sanoen, sisäänjouston rajoitus ja/tai kaarien avarrus tuo sen tarvittavan lisätilan, korotuksella saadaan sisäänjouston määrä (ja mahan korkeus maasta) halutuksi ;) Minulla on pitkään ollut mietinnässä rakentaa Jeeppi lähes vakiokorkuisella alustalla, ja luoda peltitöillä niin paljon tilaa että saa 35"- 37" renkaat alle ilman sisäänjouston rajoitusta. Pysyisi auto paremmin renkaillaan, ja akseleiden alle hyvin tilaa. Esim. 37" renkaat + vaikkapa 50mm korotusta on paljon parempi maavara ja todennäköisesti myös ajettavuus (esim. officrossi), kuin 4" korotusta ja 33" renkaat :) |
Lainaus:
Eli etuperässä 3.73 välitys ja sitä tiheämpi vaatii uuden murikan, taka-akselissa (D35) 3.55 ja 3.73 ja sitä tiehämmät menee samalla murikalla. XJ:ssä 4.0 + automaattilaatikolla käytännössä kaikki on vakiona 3.55 välityksellä, ZJ:ssä kuutoskoneiset käsittääkseni on 3.55, kasikoneiset 3.73 |
Lainaus:
aattelin vaan jos ei löydy 3.55 välitystä takapäähän, ni laittasin ton 3.73 sinne jos eteen löytyy joltain 3.73 vai miten se kannattas tehä? tulikohan tästä ymmärrettävä sepustus... eli tuohon kävisi eteen 3.73 välityskin? |
Lainaus:
Jos rakentelu menee samaksi kuin "mparty":llä, niin sittenhän se ei haittaa, mutta katulaillisuus menee ja joutuu hommaamaan kuljetuskalustoa. Onhan siinäkin oma jännityksensä, kun on "äijähommaa" vetää kalusto paikalle kisatyyliin. :D |
Lainaus:
Katulailliseksihan tuota en ole meinannutkaan, lainsäädäntö kun rajoittaa kaiken hauskan rakentamista. Tuskin leimasetä tykkäisi sen enempää 37" kumeista ZJ:ssä, kuin "boatside"- kyljistäkään.. :p Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Mietin just samaa 44:ien Rubiconien laittamista, mutta siitäpä sitä hintaa taas tulee. Jos kerta ei tule kilpiin, niin sit jo Volvot tai Mogit alle. No, samapa kai tuo, kun mun osalta offailut on ohi. Nyt pitää suunnitella jotain muuta uutta autoharrastetta. WJ:tä tosin kattelen monikäyttöautoksi, mutta hintapolitiikka lienee kohdallaan vasta kesemmällä. |
Lainaus:
Kääntöjä en rupea ikinä rajoittamaan, hullun hommaa jos minulta kysytään. Ei niitä renkaita tarvitse kääntää tappiin asti linkkuun kun täydellä hapella menee, ja toisaalta taas tappiin käännettynä ehjät vetareiden nivelet ei hajoa kun ajetaan pintakaasulla. Ennemminkin toivoisin vielä jyrkempää kääntyvyyttä tuolta etuakselilta.. |
Lainaus:
Kääntöjä on pakko rajoittaa, kun eihän kyse ole kuin ykkössenteistä ettei osu esim. tukivarsiin tai vakaajaan. Jos ei käänny, niin sitten pakitetaan. Siinä mielessä XJ on loistava, kun saa kääntää LISÄÄ kääntöjä ulottavammilla 8" vanteilla 33":lla kuin vakioilla vanteilla 31":llä! :eek: Kyllä kääntyy äkäseen! :D |
Ääh.. kuten aiemminkin on puhe ollut, menee ajamisesta ilo jos pitää sen mukaan alkaa valita ajopaikkoja että kestääkö akselit vai ei :D Ajopaikat määrittelee maavara, jos paikat ei kestä niin niitä vahvistetaan sen mukaan ;) Mulla on kaikki etuakselin porsimiset tapahtuneet max. 2000rpm, yleensä allekin. Ei tuo D30 kestä edes tasaista vääntöä :(
Ei XJ:ssä voi olla mitään eroa kääntyvyyden kanssa, kun kaikki etupään osat tukivarsia, vakaajaa, yms. myöten on millilleen samassa paikassa kuin ZJ:ssäkin. Vanne- ja tukivarsivalinnoista se kääntyvyys on kiinni sekä XJ:ssä että ZJ:ssä. Kummassakaan minulla ei ole ollut ongelmaa sen kanssa että osuisi renkaat tukivarsiin tai vakaajaan, vaikka on ollut 35 x 12.50 kokoinenkin rengas alla. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Neljä vetaria poikkaisin orkkisvälityksillä, ja taisi vähän hammaspeikkokin ehtiä tekemään tuhoja, tosin ei täystuhoa.
Pyöränkaaret on tosiaan XJ:ssä selvästi isommat, mutta tukivarsien tai vakaajan takia ei ZJ:ssäkään tarvitse kääntyvyyttä rajoittaa. Enemmän levittävät vanteet itse asiassa vaatii kääntyessään enemmän tilaa pyöräkoteloilta. Tuntuu ehkä nurinkuriselta, mutta näin se on. Toki eivät ota tukivarsiin niin helposti kiinni. Akselivälin kasvatus edessä suositellusta 30-40mm:llä auttaa sekä ZJ:ssä että XJ:ssä kummasti :) |
Lainaus:
Kyllä minusta käännön rajoitus on kannattavaa, kun eihän se rengas kuitenkaan käänny enempää peltiin osuessaankaan, mutta käännönrajoituksella ei katkaise vetaria. Säädettävät tukivarret juu ja taas on taalat nipussa! Sain mää sitä ZJ:tä hajotettua erinäisistä paikoista, mutta ei mennyt yhtään vetaria eikä voimansiirrosta muutenkaan mitään. No, ehkä oli onneakin matkassa. :) |
Lainaus:
|
Miks offailut on ohi, eiks winsesterillä ollu piha täynnä erilaisia zj jeeppejä?
|
Lainaus:
Huomasi omassa hilussa. Ennen oli omat akselit +vanteet n.-55 10"ja 38mm spaserit,otti kii jousto/kääntö tilanteessa. Nyt hj akseleilla ku ovat leveemmät,jää enemmän tilaa ilman speisereitä. |
Lainaus:
Lainaus:
Kieltämättä haikeelta tämä vähän tuntuu, kun tuli kierrettyä Suomea ympäriinsä ajelemassa, osia ja autoja haalimassa, sun kaikkea muuta pikkuhommaa. Mutta tietääpä kenelle soitella, jos jotain tarttee ja tulee noita kyselyitä tännekin päin. Ja jos ei muuta keksi, niin välillä pitää viisastella Timo_L:lle jotain, kun sillä ei ole tainnut olla samaan aikaan pihassa kuin yksi Jeeppi. Mulla sen sijaan neljä! ;):D:p |
Lainaus:
Toinen tuli, kun uudesta rakennetusta tuli kilvetön projekti, ja käyttöautoksi ostin Jeepin olemaan käyttöautoprojekti :D |
Että oikein KAKSI Jeeppiä ja vielä KAHTEEN kertaan! :eek: Pahoittelut kömmähdyksestä. Heehhehee! ;) :D :p
|
Näinkös minä tänään oikein tuolla Jeepin alla loikoillessa että etutukivarsien akselinpään korvakoissa on joku säätömahdollisuus?
Mitä siitä voi säädellä vai pinionin kulmaa? |
Jep, etuakselin alatukivarren kiinnikkeet on säädettävät. Kiinnityspultissa on epäkeskoprikka, ja tukivarren kiinnikkeen reiät on pitkulaiset.
Pystyy hieman säätämään casteria- ja pinionikulmaa. |
mihin suuntaan se pitää osottaa putkimallisilla tukareilla ja +3,5" korotuksella? tyhmä kysymys mut pe/la helevetin aiheellinen :D
|
Lainaus:
|
eikun niihin rikkoihin :) mut wanhana laasersilmänä mie saan sen kardaanikulman kummiskin vituralleen kun vaihan akselin... :D
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 00:14 (GMT +2). |
|