![]() |
|
No, hitusen kyllä totta puhuen vitutti eka käynti kun sanoin mutterit kiristäväni samantien siinä nosturilla ja muutenkin oli tarvittavia varaosia & työkaluja kontissa että saa kaikki väljät alustasta/ ohjauksesta heti pois kun oli tosiaan suoraan pajalta leimalle ja varmasti jotain löystyy ja/ tai unohtunut kiristää. Tyhjän pissapojan olisi tietysti voinut itsekin muistaa täyttää, mutta se kuitenkin toimi ja surisi.. Valot toki ymmärrettävät, rikki mikä rikki - varsinkin se matkalle mystisesti tippunut etu- umpion lasi :D Tosin takasumari pelasi kotona, joku kontaktihäikkä siinä oli ja korjaantui kolmen sekunnin dremelin käytöllä.
Uusintakäynti menikin sitten silleen oikeassa hengessä, ja uudestaan löystyneen ohjauksen lukkomutterinkin sai kiristää ilman että tuli hylkyä. edit: Niin juu, tulipa muuten nyt mieleen että kävinhän minä yhtä halpaa '96 Corollan- raatoa pari vuotta sitten koittamassa teillä leimalle. Silloin oli ihan kelvollinen palvelu. Corollassa oli tiedossa huonot päästöt, hain vikalapun ja kuukauden ajoaikaa - myin mustalaisille sen jälkeen hyvään hintaan kun alkoi olla leima lopussa :D edit2: Joutuu muuten vielä pientä vianetsintää suorittamaan, joku mystinen kolahdus tulee vasemmalta puolelta terävään kuoppaan ajaessa. Mitään väljää ei ymmärrettävästi ole, ja minkään ei pitäisi ottaa mihinkään kiinni. Laitoin jo kypäräkamerankin keulaan ja pohjaan muutamaan eri paikkaan kiinni ja heitin testilenkkiä - mitään en löytänyt vielä. Toinen juttu, nyt kun ei enää taka- akseli pidä meteliä niin kuulee jakolodjusta tulevan jotain ihme hankausta, vissiin on sieltäkin joku laakeri tiensä päässä :( |
Jatkoin salapoliisintyötä ja alkoi kolinan aiheuttaja(t) selviämään. Panhardi otti aivan hitusen banjon kanteen kiinni. Siirsi panhardin korin päästä ylempään reikään mikä on 2cm korkeammalla. Samalla testasin vaikuttaako ohjaukseen - taisi osua vielä paremmin kohdalleen kuin aiemmassa asennossa.
Heitin testilenkin - vielä kolahtaa, mutta erilailla. Tuntui kyllä vähän ratissa -> ohjausta tutkimaan. Välivarren simpukan puolen pään lukkomjtteri hipaisee tietyssä asennossa ollessaan sisäänjoustossa raidetankoon. Kulmia kun kattoo, niin voisin tod. näk. vaihtaa sektorivarren XJ:n versioksi, mikä on 1" pienemmällä tiputuksella. Se korjaisi ongelman. Toinen vaihtoehto on erinäköinen raidetangonpää, missä ei ole mutkaa vaan olisi suora. Täytyy pohtia vaihtoehtoja.. |
Nyt kun on välityksillä tullut tarpeeksi kilsoja että on sisäänajettu, niin uskaltaa taas ajaa..
Sattui sopivasti maasturi viereen niin piti kokeilla.. Tuli todettua, että ihan ei pysynyt uuden 5.0 V8- rangen perässä kun kelasi mittariin reilu satasen verran (n.90km/h todellista). Piti oikein kattoa Rangen tiedot, niissä näkyy olevan reilu 500hv/ 625Nm, 0-100km/h 6,2s. Jäin siitä reilu autonmitan, joten kai täytyy todeta ettei tälläkään yleensä jalkoihin jää :D Etuakselillekin tein vahvemman banjon kannen, samaa designia kuin takanakin. Ei pitäisi hajota sekään. Tuli muutama desi lisää öljytilavuutta, ja vähän ylemmäs täyttöaukko myös. Tulppa on vielä mallia kuminen, pitää käydä ostamassa hitsattava 7/8" putkikierreholkki, ja kaivaa jostain alkuperäinen täyttötulppa missä on magneetti. Askarrellaan paskarrellaan: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...njokoppa_1.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...njokoppa_2.jpg Sitten vähän leikataan: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...njokoppa_3.jpg ..ja taivuttamisen, liimaamisen, hiomisen ja maalauksen jälkeen näyttää paikallaan ollessaan tältä: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...njokoppa_4.jpg |
Lainaus:
|
Sen mukaiset tekstit oli peräluukussa että ruuvi siellä moottorin päällä nököttää :) kun olisi omassakin, niin olisi Range- kuskilla ollut ihmettelemistä :D
|
Bongasinko väärin, vai oliko vasen takakulma saanut kipiää?
T: Hitsaajankadun Penthousesaunan terassibongaaja. |
Lainaus:
Et bongannut väärin, tein viime talvena tuttavuutta yhden Kulmakorven männyn kanssa. Minä halusin mäkeä ylös, auto alas. Auton tahto voitti.. |
Lainaus:
Pitääkin joku päivä kun taas S-Marketilla piipahdat samaan aikaan, niin ihan käsipäivää toivottelemaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Toisaalta, tietää itse että Grandillä pääsee tarvittaessa rekan ohi maantiellä helposti, isoa kärryä jaksaa kiskoa ja metsässä riittää vääntöä ja ruutia etenemiseen. Ei tällä ole tarkoitus kisata ~15v uudempien tehohirmujen kanssa valoista - kunhan joskus pitää vähän kiusata ettei ihan nouse omistajilla hattuun :D |
Perkeleen vakionopeusnivelet.. on ne pehmeitä toimimaan mutta taitaa olla muutenkin vähän liian pehmeitä :D :p
Meni ensin yhdessä Kulmakorven kivikkoisessa jyrkässä nousussa vasen vetari (tosin helpossa kohtaa sitä, ei ollut mikään hyppy-ylös-naps), peruuttelin mäen juureen ja otin helpompaa linjaa etulukko päällä - naps sanoi toinenkin :D Seuraavana ostoslistalla? Cromo- vetarit eteen.. ristikolliset sellaiset. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr.../CV_broken.jpg |
Turhaa valitat nivelistä, vetarithan tossa hajosi:D:D:D:D:D
Kai niiden ristinivel vetareiden mukana tulee kaupanpäälle D60?:p |
Kyllä minä nivelistä valitan, kun noi perkeleen cv- tyypin vetarit ohenee tuohon nivelen kohdalle.. ihmekkään ettei kestä kasikoneen vääntöä :D
Ei tule D60:tä mukana, valitettavasti :( |
Mahtasko ne CV:t kestää ilman akselilukkoa? Eteneminen ei tietysti ole niin vaivatonta, mutta rahaa ja vaivaa säästyisi melkoisesti. Mietin siis lähinnä oman kaluston rakentelua 31" -pyörillä.
|
Ilman lukkoa hajosi edellinen cv- vetari, ja ilman mitään kummempia suditteluja tai hypytystä.
Sama nytkin, vaikka oli lukko päällä niin oli se huonommin pitävä puoli mikä antautui paikassa missä ei pitäisi mennä. Tai siis nousu oli kyllä kivikkoinen, mutta renkaat oli melkein suorassa, ei mitään hypytystä yms.. liian helposti hajonnut kaikki kolme. XJ:llä ajoin paljon rankemmin ja suditin & hyppyytin 35 renkailla eikä mitään ongelmia ristikollisilla perusvetareilla.. grandillä on nyt mennyt kaksi alkuperäistä ja yksi tarvikevetari, eikä toi keula niin paljon enempää paina. Ei ne jenkit ole turhaan noita orkkis cv- vetareita surkeiksi haukkunut :D RCV:n tekeleet Rubicon D44, "oikeisiin D44" ja D60 etuakseleihin on sitten eri juttu.. |
Lainaus:
Tuurilla ne laivatkin seilaa... |
Lainaus:
Ristikolliset vetarit kestää D30:ssä n.4100lbs./ft., D44 n.6000lbs./ft. CV- nivelistä tosin en ole lukemia nähnyt, mutta ihan jo vertaamalla vetarin päitä ennen cv- niveltä niin ovat mielestäni ohuemmat kuin ristikollisissa = heikko kohta. Siitä ne on mulla kaikki napsahtaneetkin. Toki CV- nivel toimii pehmeämmin käännöksissä, ja lähemmäs tappiin käännettynä varmaan tuo vakio CV-nivelkin on ristikkoa kestävämpi. edit: Tietysti luvut on vain lukuja, mutta aika reippaallakaan kaasulla ole noita ristikollisia vetareita hajotellut, CV- tyyppisiä mennyt kolme lyhyen ajan sisällä varsin helposti kaikki. Ihan samaa on Grand Cherokee- aiheisilta foorumeilta lukea paljonkin. |
Yks varsin vaikuttava tekijä nivelien ja tankojen järeyden / ohuuden / rakenteen lisäksi niiden kestävyydessä on moottorin vääntö. Nelilitrainen suora kuutonen vääntää n. 300Nm, 5.2L V8 n. 400Nm ja sit se suurin 5.9L V8 jotain 450Nm. Kun kaseissa on perävälitys 3.73 ja kuutosessa 3.55 (ellei ole tow-packagea, jolloin 4.1), niin pyörille tuleva vääntö on ihan toista luokkaa jo pikkukasilla saati isolla. Puhumattakaan jostain 4.5 ja yli välityksistä. Vaikka siis kuutosella sudittelisi "ihan simona", niin kasilla sama vääntö tulee paljon pienemmällä polkemisella. Lisäksi ZJ:ssä jokunen sata kiloa enemmän painoa rasitteena.
Lienee siis pieni ihme, ettei Punkalla ZJ:llä revitellessä mitään hajonnut, kun hiekkarinteessä irrotin ja nostin auton rinteen laelle hapella siitä, missä XJ upposi hiekkaan ja piti pakittaa alas asti... Tämä tosin ennen XJ:n koneen nukkuneet hepat herättänyttä karstanpolttosessiota. :D Lienee parempi meikäläisen kitubudjetilla pitää ZJ kevyessä safarioffailussa ja XJ sitten pahempiin paikkoihin, jotta moton mukainen toiminta voi jatkua. :) |
Toki koneen vääntö, akselien/ jakiksen välitykset, rengaskoko ja auton paino vaikuttaa. Mutta voin kyllä ihan tosissani sanoa että noin helpolla ei pidä vetarin mennä rikki, ei edes D30:ssä :D olisi kyllä hajonnut xj:ssäkin noi ;)
Koitan editoida jotain videopätkää missä meni eka, mulla ainakin on konepelliltä kuvaa, ja kaverilla saattaa olla jotain kans. Sinänsä cv- tyyppinen nivel on paljon parempi koska ei kääntäessä jumputa ja myös kestää paremmin vääntöä renkaat käännettynä. Kuitenkin nää orkkikset tuntuu aika kököiltä :o |
On ne Ameriikan poijjaat laskeneet, että vakiona akselit kestää ja sitten esim. offailussa tarttee repullisen kallliita osia. Business is business! :D
Jos/kuin CV-akseli on silmämääräisesti ristiniveltä ohkaisempi, niin sitten se on varmaankin todella heikko. Akselien kestämä vääntömomentti menee nääs neljänteen potenssiin, eli (umpi)akselipaksuuden pienentyessä 10% heikentyy vääntökestävyys kolmanneksen (= 0,9^4). Toisaalta pienikin paksunnos tuo merkittävästi lisää vääntökestävyyttä. Lieneiskö muuten CV:ssä ohkaisempi akseli siksi, että sen ollessa paksumpi itse CV-nivel särkyisi ja samalla menisi jotain muutakin...? Eli rakenne olisi tehty tarkoituksella sulakkeeksi? |
Syynä varmaan ainakin se, että tuo vetari liittyy spooreilla CV- nivelen sisään ja kait se jollakin on tehtaalla sinne niveleen lukittu. Ilman tuota tulisi CV- nivelestä mahdollisesti liian ohut, eikä se kestäisi tjsp.. :confused: Pitää mitata kun saa uudet vetarit mitä niillä on paksuutta. 27- spoorinen ristikollinen vakiovetari on ohuimmillaan käsittääkseni 1.16" = 29,46mm. Mittasin CV- vetarin ohuimman kohdan ja näyttää mikrometrillä melkoisen paljon pienempiä lukemia. Pienin halkaisija nivelen lähellä mistä kaikki hajonneet on 24,43mm (kuva näyttää hämäävästi yli 25mm kun on sivusta otettu).
Eli tämän mukaan CV- vetarin halkaisija olisi ohuimmillaan 5mm pienempi kuin ristikollisen -> näinollen siis olisi n. 17% ohuempi... Winchesterin kaavan mukaan siis vääntökestävyys olisi n.47% huonompi! :eek: Joku voisi mitata vakio ristikollisen vetarin ohuimman halkaisijan, tuo nimittäin selittäisi paljon CV- akselin heikosta kestosta.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...V_vetari_1.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...V_vetari_2.JPG |
Pitääpä ottaa tönäri käteen ja käydä tallin perällä ristikoiden kimpussa. Aika karseeta tosiaan, jos CV:n kesto on vain n. 50% ristikollisesta. Tuo tosin perustuu olettamaan, että materiaali ja sen lämpökäsittelyt on samoja halkaisijasta riippumatta. Näin ei ehkä tosiasiassa ole.
|
Mitä nyt inhibiittimuovin läpi sain mitattua, niin ainakin lyhyempi vetari on n. ø30mm (miinus jokunen kymppi muovista) ohuimmalta kohdaltaan (siitä heti sen ihme laipan sisä- eli perän puolelta).
Muuten se on 47% paksumman vetarin kestävyydestä, eli 53% huonompi, mutta kuka noita desimaaleja nyt niin tarkkaan laskee... :cool: Ohuemman akselin lämpökäsittely menee tosin syvemmälle, joten sen todellinen kestävyys lienee siten suhteessa hivenen parempi kuin mitä pelkkä paksuus ja sen neljännet potenssit antaa aihetta. |
Voihan vituke, 46RE:n ykkösvaihde päätti ottaa itseensä eikä enää mene päälle :rolleyes:
Täytyy tutkia onko kyseessä sähkövika, vai mekaaninen. Jos on mekaaninen, niin tuleepahan sitten harjoiteltua automaattilaation purkua ja kasausta. En ala maksamaan yli tonnia laatikon fiksausesta, vaikka duunia siinä purussa ja kasauksessa onkin. Onneksi tuolle laatikolle löytyy hyviä kuvallisia oppaita homman tekoon :D Jos pitää purkaa lodju, niin tilaan jenkeistä täydellisen korjaussarjan ja jonkinsortin sopivan shift kitin lootan toiminnan optimoimiseksi, ja samalla valve body:n modifikaatiot (ts. myös P:llä ja N:llä öljyt kiertää laatikossa ja jäähyllä). Eli ohjelmassa on kaksi mukavinta fiksausta autoon: * Simpukan peruskorjaus * Automaattilaatikon remontti :D |
Katoppa nettivaraosasta ID: 1358197
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1358197 Jos ehjä aski maksaa 700€ (eli varmaankin tingattuna 500-600€), niin kannattaako lähteä opettelemaan purkua ja kasausta...? Shift-kit tietysti on messevä, mutta omasta kokemuksesta en lähtisi sitä toistamiseen laittamaan, jos/kun moottorin ominaisuuksiin (kuten esim. nokan ajoitukseen) ei tule muutoksia. t. Nim. Pontiac GTA sutii kuivalla asfaltilla kolmasosakaasulla kakkoselle vaihtaessa, eli arvaa mitä tapahtuu märällä? :mad::mad::mad: |
Tuosta vähän mallia remonttiin.. ei se niin paha homma ole :D
http://www.jeepforum.com/forum/f13/z...u-post-880249/ Lainaus:
Lainaus:
|
Niin voihan se aski olla alunperin 5,9:stä ja vaihdettu sitten pienemmän koneen taakse. Ja voihan olla mahdollista sekin että vahvemman askin on saanut halutessaan esim. tow-packagen matkassa. Ellei se kyseinen laatikko-optio ole sitten ollut vain 242-jakis 249:n tilalle. Öljykierto N- ja P-asennossa on ehdottomasti kyllä offarille plussaa.
Näkyy olevan muitakin mielenkiintoisia teemoja tuolla, kuten esim. 249 => 231/242 swap. :D |
Ei ainakaan nettilähteiden perusteella ole ollut tehdasoptiona 46RE:tä '96-> 5.2 ZJ:hin. Tow pack- versioissa saattoi olla tiheämmät perät - mutta ei kuitenkaan kaikissa :D
Mutta asiasta aiheeseen, Kiitokset Jamantille vikakoodien luvusta! Testeri näytti vikakoodeja "transmission output speed sensor", "governor pressure sensor (tjsp.)" sekä jonkun "governor..."- vian jota en enää muista. Pitää kurkata ensin tuo laatikon nopeusanturi, jos ei siinä näy pahasti metallihilsettä, niin sitten öljypohja auki ja kaikki solenoidit vaihtoon ja tarvittavat valve bodyn muutokset öljynkierron parantamiseksi, kun kerran sieltä on auki. Tuo governor- vika on kohtuu yleinen silloin kun jotain hajoaa. Vaikuttaisi siis varsin pieneltä vialta näillä näkymin - toivotaan parasta :) |
Se oli joku Governor Pressure Hi... Mutta liittyi governoriin jokatapauksessa...
|
Noniin, löytyi pari sopivaa puljua jenkeistä jotka toimittaa ulkomaille ja tarjolla on vahvistettuja osia. Vähän järeämmät solenoidit tulee, parannettu 3-4 vaihdon jousi (tyyppivika että hajoaa), uusi ulostulon nopeusanturi ja pari muuta pikku juttua.
Lisäksi uusi lootan öljypohja sekä filtteri, öljypohja meni joskus Kulmakorvessa keskeltä kasaan ja on alkanut vähän falskaamaan saumoista.. Ajattelin yrittää värkätä siihen vähän vahvistusta jos saisi helpolla tehtyä, samalla tulee myös tyhjennysproppu ja öljynlämpömittarin anturille paikka. Huomenna menee myös auto ilmastointihuoltoon (49€ tarjouksessa), alkaa olla kylmäaineet vähissä kun kompura naksuu päälle-pois ja varsinkin kuumalla ja/ tai kostealla kelillä tahtoo olla rööreistä kuiva, kylmä ilma hukassa. |
130 gramma ainetta ottivat talteen, ja 740g pitäisi olla. Ei ihme ettei oikein enää tahtonut puhaltaa kylmää.. :D Ilmastointihuolto tehty ties milloin viimeksi, alipainetestissä ei kuitenkaan ilmennyt järjestelmävuotoja. Tosin kompuraahan se ei tutki; ihmeen paljon on aineita taivaan tuuliin lähtenyt.
|
Lainaus:
Melko edullinen on kyllä huolto ollut, jos alle 50€ olet saanut. Etten sanoisi jopa puoli-ilmainen! |
Jos ne alipaineet karkaa niin silloinhan systeemi imee jostain ilmaa itseensä. Taitaa olla ihan yhtä tehokas tapa kokeilla kumminpäin vain? Toki voihan se olla että ne on korkeapaineellakin koittaneet, löivät laitteen kiinni rumpsuttamaan ja se printtasi lapun ulos kun oli valmista :D
Joo ei se kallis ollut, normihinta oli kait 99€.. meni siinä 15€ ylimääräistä eli yhteensä 64€, koska uutta ainetta kului yli 300g (5€/ 100g ylittävältä osalta) |
Vuodot testataan ylipaineella typellä, jolloin mahdollisiin vuotokohtiin ruiskutetaan esim. vettä, joka siten kuplii. Edes 20bar paineella ei välttämättä aina edes kupli, kuten mulla kävi. :(
Vuototestin jälkeen järjestelmä "kuivataan" tekemällä sinne alipaine, jolloin ylimääräinen kosteus yms. tulee sieltä pois n. puolen tunnin "rumpsutuksen" aikana. Jos systeemissä ei ole selvää ISOA reikää, paineet ei ehdi mihinkään havaittavasti karkaamaan. Pumppu repii kuitenkin enemmän kuin mitä jostain mikroreiästä (joka siis PITÄISI jäädä kiinni vuototestissä) ehtii vuotaa takaisin. Lopuksi uudet aineet + väriöljy sisään. (öljy voitelee ja väri osoittaa mahdollisen vuodon). No, hyvä että tuli kuntoon ja vielä ihan sikamaisen halvalla... :p EDIT: Niin se pelkkä typpitestaus maksaa muuten 40€ lisää täytön päälle, joten ei ne sitä mahtaneet sulle tehdä... |
Lainaus:
Minun järjen mukaan se alipaine on jotakuinkin yhtä hyvä tapa tutkia vuodot kuin ylipainekin; imetään alipaine ja ei sen jälkeen anneta sen alipainepumpun käydä -> jos alipaine häviää niin vuotaa. Tämän jälkeen pidetään se alipaine sitten pumpun kanssa riittävän pitkään jotta se höyrystää veden ja imee sen pois järjestelmän sisältä. Eikös normaalisti järjestelmässä voi olla käydessään hi- puolella paineet maksimissaan ~20bar. (millä typpitestikin tehdään), ja sillä paineella ilman vuotojakin pikkuhiljaa aineet karkaa taivaan tuuliin. Isot vuodot tietysti näkyy suht helposti, pienet ei välttämättä. Lainaus:
|
Noin se meni ainakin V.2006... Nissanilla ilmastointi huolto 110e vanha aine pois. alipaineistus joka kertoi ainoastaan suuren vuodon ja kuivasi järjestelmän... mahdollinen kompuran öljynlisäys ja väriaine ja kylmä aine jonka pumpattu alipaine vetää järjestelmään... Ilmastointi päälle n.15min ja tarkistus UV valolla ja CSI laseilla kaikki ilmastointiin liittyvät paikat tarkistukseen jos vähänkään epäilystä että vuotaa. Ja kyllä raitsarikin alkoi "hehkumaan" jos kenno vuosi tai liitokset läheltä. näkee todella selvästi pienenkin vuodon.
Jotkut typpipaineistukset vaikuttaa korvaan rahastukselta...... |
Noinhan se on, että ei se alipainetesti näytä kuin isommat vuodot. Vaikka sitä testaisi pidempäänkin, on ihan mahdollista, että vuotoa ei havaita olevan, vaikka paineenalaisena sellainen olisikin. Siinä kun vuotosuuntakin on päinvastainen silloin... Typellä taas pitää vuotoja etsiä, jos niitä epäillään olevan, kun sääntöjen mukaan järjestelmää ei saa täyttää kylmäaineella ennen kuin vuodot on etsitty ja korjattu. Toki käytännössä vuodot usein niin pieniä, että löytyvät vasta vajentuneen järjestelmän ja sen merkkiaineen avulla.
|
Lainaus:
|
Tuosta puuttuu typpitesti. Ilmanko on halpa. Jos järjestelmä kosahtaa täytön jälkeen, niin sitten saa hyvät fyrkat esim. vuotaneen tilalle vaihdetusta uudesta syyläristä, joka olisi tullut ilmi typpitestissä! Lisäksi lisähinta uudesta täytöstä! Jeesus mitä kusetusta muka halvalla hinnalla! :mad::mad::mad:
|
Lainaus:
Ja joo ei tuossa typpitestiä ollut, tosin ei kyllä epäilystä vuodostakaan.. |
Lainaus:
Kun muunnin lukittuu od:lla noin 60 nopeudessa, niin ilman vetoa saattaa tippua jopa 70 nopeudessa pois päältä ja vaihde tippuu kolmoselle ja kaasua painamalla od päälle. Vakionopeuden säädintä ei voi edes kuvitella alle 80 nopeudessa. Olisikohan joku solenoidivika. Kerkesitkö jo tilauksen tekemään? Samanlaisia osia voisi yrittää vaihtaa omaankin. Lisäjäähdytin pitäisi myös rakentaa. Onko jäähdyttimeksi hyviä ehdotuksia? |
Se mitä olen jenkkipalstoja seurannut niin vähän oudosti momentonmuuntimen lukko jokatapauksessa toimii.. ihme juttu, kun muuten on hyvä laatikko.
Osia en vielä tilannut, ilmoittele jos tarviit jotain niin katotaan samaan pakettiin. Jäähdyttimen meinasin laittaa itsellekin, ja öljynlämpömittarin. Mittari mallia perushalpa, jäähyksi varmaan joku B&M:n sopivankokoinen alumiininen.. veikkaan että joku 15 x 25cm tai kokoinen tai vähän isompi riittää aika hyvin. :) |
Tarviitko Timo etuvetareita, mulla olis tosta -96:sesta nyt ehjät vetarit irrallaan!!??
|
Lainaus:
Tuotaa, tästä syystä en pidä sitä pööföömäncx-nappia alhaalla. Kilpikonnamoodissa laatikon käytös on jotakuinkin ennakoitavaa ja D-asennossa saa muuntimen lukkoon kolmosellakin pakottamatta. En myöskään oo huomannu kulutuksessa tai suorituskyvyssä juuri mitään ihmeempää eroa, paitsi että superasennossa häiriintyy yönäkö merkkivalon tuulilasiheijastuksesta ja kuuloelimiä rassaa kuminauhan perässä ajelu kun tc ei pysy lukittuna sitten millään. Enemmän suorituskykyyn vaikuttaa että ennen kiihdytystä kiskoo kepin kolmoselle ja antaa muuntimen lukita. Näin voi noin puoleenkaasuun saakka pitää muuntimen lukossa. Askin kickdownkäytös on hämmentävää: täyskaasulle polkiessa se ensin lukitsee muuntimen, huomaa että vääntöä on tarjolla enemmän kun rauhallisesti ja vaihtaa sitten pienemmälle muunnin auki. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuota performance nappia itse asiassa kandee pitää aina pohjassa, uudempiin XJ:hin se on ohjelmoitu pysyvästi performance moodiin koska se lähinnä tekee vain hyvää laatikon toiminnalle ja kestolle. Omastakin mielestä vaihtoi siinä asennossa paljon paremmin; jos laatikko temppuilee niin tosiaan se TPS usein on syynä tai sitten jotain muuta.. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei toi mun mielestä mitään kusetusta ole koska kyseessähän on nimenomaan täyttöhuolto.. sanoin kyllä täyttöön mennessä että ei pitäisi vuotaa, johon tokaisivat että sitten menee reilussa puolessa tunnissa homma. Kai olisivat siis typellä testanneet jos olisin sanonut että vuotoa epäilen :)
Yksikään paikka josta kävin kysymässä tai netistä katsoin ei maininnut sanallakaan typellä tehtävää vuototestiä täyttöhuollon yhteydessä (aika läjän selasin ja muutamassa kävin kun etsin). Kaikilla oli kuvauksen perusteella sama palvelu tarjolla, ja hintahaitari 79€-99€ normihinnoilla. Parissa paikkaa sanoivat kysymättäkin että jos epäilee vuotoa niin tarkempi testaus maksaa lisää täyttöhuollon päälle, ja myös kestää kauemman aikaa. |
Lainaus:
Lainaus:
|
..juuri tuon takia se power/ comfort- nappi sieltä joskus poistettiin ja on ohjelmoitu pysyvästi power- moodille uudemmissa XJ:ssä. Se power- moodi toimii oikein hyvin rauhallisessa ajossa myös, mutta sitten jos tarttee vähän reilummin polkea niin loota ei jää arpomaan.
Ovat siis tehtaallakin huomanneet sen comfort- moden turhaksi ;) millä lailla käytös on mielestäsi comfort- moodissa fiksumpaa? |
Lainaus:
Jos systeemi on autoa ostettaessa jo valmiiksi tyhjä, niin vuotoa on syytä epäillä mainitsemistani syistä jokatapauksessa. Neljän kympin lisähinta on pieni kustannus siitä, että varmuudella tietää systeemin olevan joko tiivis (=> korjauskustannus n. 100€ vain täytöstä, eli kannattaa tehdä), tai sitten horo (=> korjauskustannus on tonnin: kompura, syyläri, niiden vaihtotyö ja täytöt, eli ei kannata tehdä muutaman tonnin autoon). Minä sitten tosin tein. :D Kompuran onneksi sain varaosa-autosta, syylärin asevelihintaan ja toisen täytön ilmaiseksi väärän vuototulkinnan takia, joten kustannusta tuli vain n. 500€. Jos ensimmäinen typpitestaus olisi kertonut, että jo se ensimmäinenkin syyläri vuotaa, en olisi lähtenyt koko vaihtohommaan. Nyt tietysti systeemi toimii, mutta olihan rojekti! Toisaalta, jos vielä tarttee vaihtaa syyläri tai A/C-kenno, eipä tartte miettiä ihan paljoa, miten se homma tehdään! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Törmäsin muutamaan topikkiin, joissa vähän vastaava ongelma kuin sullakin. Olivat selvinneet sillä, kun olivat putsanneet governor pressure solenoidin. |
Juu samoja olen kattonut. Mutta eipä se kokonaan uusi ole kovin kummoisen hintainen niin samalla voi laittaa uuden solenoidin ja painetunnistimen, kun kuitenkin pitää ottaa lootasta öljypohja auki ja valve body irti :)
|
Aattelitko kotona ite askarrella ton öljyälypuolen muutokset vai teettää jossain?
|
Nonniin, nyt kun alkaa talvi kohdakkoin kolkutella kynnyksellä niin tarttee tehdä nelivedolle (sen toimimattomuudelle) jotain.
Kun kerran tullut todettua kolmen etuvetarin verran, että alkuperäisen malliset CV- nivelet ei tuon auton painoa ja koneen vääntöä kestä pätkääkään niin menee vetarityyppi vaihtoon. Harkitsin vähintään puoliksi tosissaan RCV:n D30:n CV- tyyppisiä vetareita, mutta hinta vain on niin järjetön että en todellakaan ala maksaa Dana30:n muutoksista enää tuotakin summaa lisää. Eli tilaukseen lähti AlloyUSA:n 27- spline cromo- vetarit isoilla ristikoilla. Vatkannee vähän enemmän renkaat käännettynä veto päällä, mutta keston pitäisi olla ~70-80% parempi kuin mitä alkuperäisillä vakionopeusnivelillä. Selviää sitten kun pääsee ajamaan :D Jakolaatikko kaipaisi vähän huolenpitoa, nyt kun on ilman etukardaania ajanut niin se on hiljainen, mutta jatkuvalla nelivedolla ajaessa pitää melkoista kahinaa. Joku laakeri siellä on loppu, viskokin kaipaisi uusintaa ja ehkä myös ketju on venynyt. Harkinnan alla on kuluneiden laakereiden vaihto + uusi visko + uusi ketju, mutta samaan hintaan saisi jo helposti ehjän 242- jakoaskin kohtuuvähillä kilsoilla. 249:n viskoneliveto on katukäytössä helvetin hyvä ja toisaalta 242:n jatkuva neliveto on anaalisen huono viskoon verrattuna. Toisaalta 242:ssa on takaveto ja myös nopea kiinteä nelikko.. Mietintää, mietintää.. :o edit: Niin joo, ja vaihdelaatikossa on edelleen vain 2-3-OD- vaihteet ja pakki. Hyvin on tuollakin pärjännyt; laatikossa ei ollut metallilastua ja öljytkin näyttää/ haisee normaalilta, joten ei ole mikään iso vika. Pitää korjata kun jaksaa :D |
Tuli nyt sitten vihdoin nämä etuvetarit sun muut hilppeetkin. Pääsee taas ajamaan nelivedolla :)
AlloyUSA 27- spline cromovetarit isoilla ristikoilla (samat kuin D44:ssä), ovat vielä lukkorenkaalliset versiot eikä ne tavallisen typerät "C:t" missä kupit lähtee vaeltamaan. Pitäisi olla XJ/TJ vakiovetareita joissa isot ristikot n.30% vahvemmat - ja verrattuna ZJ CV- vetareihin (kuvassa yksi katkennut) niin eroa taitaa olla noin 70- 80% :D Samalla otin nopeusmittarin anturille uuden rattaan (40 hampainen vs. alkup.35 -> mittarivirhe katoaa) ja JKS:n pikakiinnityksillä olevat koiranluut etuvakaajaan. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg Tuossa vielä vähän tarkempia kuvatuksia vetareista ja niiden mitoista: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg ..ja vetarit rinnakkain: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg |
Sulakkeen paikka taas siirtyy muualle. :D Mistähän se seuraavalla kerralla löytyy?
|
Lainaus:
|
Alkaa ohjaus pikkuhiljaa osoittamaan oireita kuluneisuudesta, eli siis simpukassa on klappia. Myöskin jo kesästä asti vaivannut isoissa montuissa välivarren osuminen raidetankoon on jokseenkin häiritsevää, mahdollinen tilanahtaus oli jo tiedossa ohjaus- ja jarrupäivitystä tehdessä. Pienestä se homma on kiinni, sentti- pari lisää tilaa riittää. Tähän hommaan käy mainiosti XJ:n n.25mm pienemmällä tiputuksella oleva sektorivarsi.
Tallista sopivasti löytyy projekti- XJ:stä ylimääräiseksi jäänyt sektorivarsi ja simpukka - on ihan identtinen ZJ:n version kanssa. XJ:n simpukka oli hyvä ottaa työn alle, kun siinä ei mitään välystä tuntunut kun aikanaan sen autosta irroitin suoraan omasta ajosta. Hieman kuitenkin tiputteli öljyä, ja toisaalta on jo päälle 20 vuotta vanha joten ei muutakuin korjaukseen. Samalla ajattelin lisätä siihen paikat hydroassistille, jos sellaista joskus sattuu tarviimaan. En vielä päässyt purkua pidemmälle, sektorivarren kävin irrotuttamassa Jamantilla - suurkiitos siitä! :) Oli todella tiukassa, ei ainakaan meikäläisen kotikonstein irti lähtenyt. Loput räjäytin itse osiin, jopas sinne tavaraa mahtuukin... :eek: Seuraavaksi täydellinen korjaussatsi tilaukseen (ainakin kaikki stefat, o- renkaat yms...), voi olla että otan samalla uudet laakeritkin jos niitä järkihintaan on saatavilla. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...toitu-0554.jpg Sisälläni asuu pieni perfektionisti, joten piti toki vetäistä ruosteet ja paskat pois pinnasta että saa sitten sudittua kunnon maalit päälle.. alumiiniset kannet luonnollisesti kiillotin, tarttee vielä hinkata varmaan lisää että kunnolla kiiltää :D http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...toitu-0555.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...toitu-0557.jpg |
Kato, sullahan on ihan samansuuntasia puuhia meneillään, kuin mulla XJ:ssä.
Ite tilasin justa eilen kaksi täydellsitä tiivistesarjaa simpukkaan jenkkilästä, kun suomen tarjonta oli aika heikko. Runko onkin jo koneistajalla juurikin hydroassistantin letkulähtöjen takia. 3/8" jengat tulee... |
Mistäpäs tilasit korjaussatsin ja paljonko tuli maksamaan? Tarttetko molemmat sarjat, vai ostitko toisen varalle/ myyntiin?
|
Jenkkilän Ebaysta se löyty...
Joo siis toi toinen sarja on tarkotus kauppailla pois :) Toisen sarjan postit oli vaan 1 dollarin, niin otin sit kaks sarjaa kerralla... http://www.ebay.com/itm/Steering-Gea...acd730&vxp=mtr |
No, tässä olisi potentiaalinen ostajaehdokas. Milloinkas paketti on perillä? :D
|
Toivottavasti mahdollisimman pian, haluisin kans päästä niputtaan sen simpukan piahkoin :)
Myyjälle on jo hätistelty toimitusaikojen osalta... Sovitaan näin et toinen sarja on sulle. Pistetään verojen jälkeen kulut puoliksi, niin kumpikin säästää jokusen euron... |
Onpas osien ostaminen helppoa nykyään :D
|
Jeps, kuulostaa hyvinkin kohtuulliselta. Kiitokset jo etukäteen! :)
|
Lainaus:
|
eipä tuossa oo vakionakaan kuin yks vaimennin,taitaa katti viedä pahimmat mölyt.
|
Laitoin omaan 5.9 Jeeppiin peltisarjat, kollektorista eteenpäin 3" putken, 3" Marteliuksen hi-flow e-hyväksytyn katin ja motonetin pitkän pöntön. Sopivan pituinen setti, mutta aika raa'at äänet tällä hetkellä. Ehkä yksi lisävaimennin olisi paikallaan.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...pg/_img900.jpg http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...pg/_img900.jpg |
Lainaus:
En laittaisi mitään suoraan läpihönkivää villavaimenninta, varmasti olisi turhan äänekäs. |
Lainaus:
|
Kateellinen vaan....
Antakaa kuulua että Jeepissä on V8....! :cool:
-On se jylinä niin mahtavaa....:D Ps. Onneksi Oldsissa on 7L V8 ja kunnon äänet.... :p |
Lainaus:
|
Simpukan eheytysprojekti edennyt sen verran, että sain porattua kylkeen paikat hydroassistin letkuja varten ja kierteytin ne. Nämä tuli nyt 1/4" BPS- kierteellä eikä 1/4" NPT, soitin pariin hydrauliikkaliikkeeseen (siis ihan oikeaan, en mihinkään pornokauppaan :D ) ja totesivat että täälläpäin maailmaa nuo BPS- kierteet on tavallisemmat hydrauliikkaosissa.
Heitin vielä ekan kerroksen mustaa hammeritea pintaan, täytyy sutia vielä pari kerrosta lisää niin luulisi maalien kestävän :) Uusia tiivisteitä odotellessa ei oikein muuta voikaan tehdä. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg |
Tiivisteitä odotellessa, toivottavasti ens viikolla tulisivat...
|
Lainaus:
Jokatapauksessa kyse siis heti katin perään tulevasta pienestä (lyhyt ja matala) vaimentimesta, jossa loppu putki poistettu ja päässä lyhyt käyrä alaspäin. Eli onko tietoa mikä ja mistä? |
Ohjaussimpukan korjausurakka jatkui, kun vihdoin sai tiiviste- ja laakerisarjan.
Tuossa tiivisteet ja laakerit mitkä pitäisi tunkea aparaattiin sisälle: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg ..ja tuollainen siitä tuli kun ne kaikki tavarat oli 6h urakoinnin jälkeen onnellisesti paikallaan: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg ..ja tältä taasen näytti 2min. sen jälkeen kun aloin lisätä ohjaustehostimeen öljyjä ja ilmata järjestelmää :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg Syyllinenkin löytyi äkkiä sektorivarren juuresta, tosin syytä ko. asiaan en oikein ymmärrä koska kaikki osat tuolla on paikallaan, täsmälleen oikeassa järjestyksessä ja oikean kokoista tavaraa ja ihan uudet osat. En edes lukkorengasta unohtanut. Myös tuon sektoriakselin välys oli tiukattu oikeaan arvoonsa. Pitää huomenna tutkia.. :o :rolleyes: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg |
Toisella yrittämällä homma pelitti kuten pitääkin, nyt pysyi liemet sisällä ja sain ilmatkin pois. Täytyy sanoa että aika järjetön ero ohjauksen tehossa, mihin lie on vanha kulunut simpukka paineet hukannut kun kuitenkin sama tehostimen pumppu ja hihnapyörä on käytössä. Vanhalla ei tahtonut tyhjäkäynnillä kääntää renkaita kuivalla asvaltilla, nyt meni parilla sormella :)
XJ:n sektorivarrella ohjauskulmat parani entisestään (nyt on panhardi ja välivarsi ihan samassa kulmassa), ja isoissakaan montuissa ei enää ota välivarsi raidetangon reunaan kiinni, joten turhat kolinat on poissa. Samoiten vanhan simpukan väljyyden aiheuttamat kolinat loistaa poissaolollaan. Pitää kyllä vielä vähän säätää ohjauksen tiukkuutta, nyt on turhankin "löysä" ohjaustunto, kun yhdellä sormella voi ajaa kuten wanhoilla jenkkilotjilla... ts. tahtoo seilata kaistalla kuin valtamerilaiva. Onneksi säätö on helppo homma :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Korjaus oli että irrotin simpukan autosta ja sektorivarsi sekä -akseli irti, stefat ja prikat pois, tutkailin hetken ja kasasin uudestaan yhden prikan lisäämällä (näytti että jäi turhaa välystä tiivistesarjan ja lukkorenkaan väliin), eikä ainakaan vielä oireillut mitään. |
Lainaus:
|
Onko sulla ohjauskulmat säädöissään? Mulla on Dodge käytökseltään samalainen, vaeltaa laidasta laitaan välillä, ja yksi syy siihen on vähäinen caster (muistaakseni oli luokkaa 1.5-2 astetta kun mittasin sen, 3.5 ois tehtaan maksimi suositus) johtuen 65mm korotuksesta. Säädöt on umpiruosteessa, mutta ei niillä siltikään saa ihan sitä arvoa säädettyä että ois hyvä, säädettävät tukivarret pitäisi saada.
|
Lainaus:
Lainaus:
Kaikki muut ohjauksen ja alustan säätöarvot pysyivät samoina just eikä melkein, ja vanhalla boksilla ohjaus oli hemmetin hyvä. Tietääkseni tuo XJ:n boksi pitäisi olla samalla välityssuhteella kuin ZJ:n boksi eli senkään takia ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tai sit täytyy tilata toinen sarja tiivisteitä ja korjata toi ZJ:n boksikin :D |
Noniin, täytyy varmaan sitten korjata se toinenkin :D Nyt kun ei ole klappia simpukassa, niin on kuitenkin liian herkkä ohjaus.. koitin tuon säädön kanssa, sai keskialueen välyksen aikalailla pois ja vähän tuohon "jäykkyyteen" vaikutettua, mutta ei kuitenkaan riittämiin. Piti vielä omakohtaisesti huvikseen koittaa millainen ohjaus tulee säätöjen äärilaidoissa - en voi suositella :D En oikein käsitä miten voi herkkyydessä olla noin paljon silti eroa vanhaan, koska sama määrä on ratin kierroksia laidasta laitaan nykyisessä XJ:n simpukassa ja ZJ:n simpukassa. Ehkä sitten tuossa ZJ:n simpukassa on vain niin pahoja sisäsiä vuotoja tjsp. että tehostimen paineet häviää johonkin :confused:
No mutta uusi tiiviste- ja laakerisarja tilaukseen ja fiksataan nyt sitten toi toinenkin, ei siellä ainakaan hammasrattaissa väljää ole, laakerit kyllä kuluneet ja stefoista vuotaa aineet ulos. Onpahan ainakin yhden kanssa harjoiteltu ja voi tämän hydroassistille rakennetun myydä jollekin sitä tarvitsevalle. Teen toki hydroassistille varauksen ZJ:n simpukkaankin :) |
Näin pääsiäispyhien aikaan on hyvää aikaa aloittaa jakolaatiko(ide)n ehjäys. Eli siis metsäprojektista irrotin 242:n ja käyttekulkineesta 249 pois. Ideana parittaa nämä kaksi sopivasti keskenään.
249 on pitänyt aikamoista rahinaa, ja epäilin laakerivikaa kun etu- ja takapään ulostuloissakin vähän välystä tuntuu. Öljyt ulos valuttaessa sieltä tuli ulos kohtalaisen punaista mutta aivan totaalisen metallihileistä öljyä (vaihdettu ~6000km sitten :eek:). Outoa oli, että kun purin 249:n niin ei sieltä mitään selvää kulumaa löytynyt mistään ja laakeritkin vaikutti ehjiltä. Ketju oli ainaoa mikä herätti huomiota löysyydellään, mutta toisaalta kuoren sisäpuolella ei näkynyt mitään kulumajälkiä eli ei ole onneksi kuoreen ottanut ketju kiinni. Mistä lie kaikki metalli tullut :confused: 249:stä käytetään: * Jakolaatikon etupuolisko jossa planeetan kiinteä pyörä on kiinni * Sisääntuloakseli + alueen planeettapyörästö * Elektroninen nopeusanturi * Nelivedon moodikytkin (näyttää päällä olevan vetotavan ajotietokoneen näytöllä) * Satunnaisia muita osia sisältä. 242:sta: * Takakuori + häntäkappale + pääakseli * Jatkuvan nelivedon planeettapyörästö * Ketju + ketjupyörät Uudet sisään- ja ulostulojen laakerit laitan kasatessa ja varmaan ketjunkin. Tarkoitus oli ottaa 249:stä ketju ja rattaat (taino, uudella ketjulla), koska siinä käytetään 1.25" leveää ketjua ja järeämpiä rattaita. 242:ssa on vain 1" leveä (taisi oikeastaan olla jopa hieman alle), eli on aika lailla heikompi. Ongelmaksi kuitenkin tuli se, että tuo 249:n isompi ketjupyörä pääakselille ei oikein sovi :( Spoorijako on kyllä sama eli lonksahtaa paikalleen ja on ihan oikeassa linjassakin, mutta lukkorengasta ei saa paikalleen koska sen ura jää leveämmän ketjupyörän alle :mad: Mennään nyt sitten kapealla ketjulla ja katsotaan kauanko se kestää V8:n kannsa :rolleyes: 249 autosta irrotettuna: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg 242 (tuossa on SYE- kittikin asennettuna) ja taaempana 249: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg 242 takakuori irrotettuna, ja epämääräisiä osia sisältä: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg ..aikamoinen kokoero 249:n ja 242:n ketjupyörien välillä: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg |
Mitäs etua tolla laatikoiden yhdistelyllä saadaan? jotain jujua on selkeesti mielessä mutta mitä?
|
Lainaus:
Eli ei tartte ostaa "uutta" sopivaa vähän uudemman Jeepin 242 jakoaskia kun naittaa nuo kaksi yhteen. 242 on vuosimallin '90 Cherokeesta, niin ei mene suoraan tuon uudemman 249:n tilalle kun laatikon ja jakoaskin spoorit ei täsmää. Planeetoissakin on uuden ja vanhan mallin välillä hampaissa leikkauskuviot erilaiset, joten pitää käyttää uudemman jakiksen etupuolisko + nelivedon planeetta. Toinen tärkeä juju alunperin oli että saisi hyödynnettyä tuon 249:n leveämmän ketjun, mutta sehän nyt sitten meni vituilleen.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105645 Jujuhan oli/on saada Grandin vakion 249:n tilalle V8:n takana alkuperäisenä tosi harvinainen 242, jossa: - nopea lukittu neliveto ja - pelkkä takaveto ja - ei herkästi hajoavaa viskoa Kyseistä askia ei ole Eurooppaan tuoduissa GC:ssä ollenkaan ja Jenkeissäkin sen sai vain optiona 3kk toimitusajalla, kun 249:n sai heti kaupan tiskiltä. Mahtaisiko muuten noiden 242/249 rattaiden ja ketjun kokoero miten johtua ison 360cid koneen perään asennetusta vahvistetusta jakolaatikosta? Se on jossain tietolähteissä mainittu. Toisaalta eikö sulla ollut akseleissa tiuhemmat välitykset, joten jakikselle tulee vähemmän rasitusta.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja muutenkin, hiilletyskarkastuja osia... paljoko 242- 249 akselissa on muuten eroa, saisko sen lukkorengasuran tehtyä uuteen paikkaan siinä 242 akselilla niin että pyörä sopiii |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sorvissa vaan tilaa lukkorenkaalle.
|
Lainaus:
Lainaus:
Toisaalta nuo rattaat varmaan on karkaistua kamaa, en vain tiedä onko läpikarkaistu (tuskin) -> pinta pois niin heikkeneekö sitten sen takia liikaa? |
Seisooko tää käyttis aamuisin siinä kuuden jälkeen tossa hertsikan rannan entisen palolaitoksen talon takana? vai onko siellä enmpikin näitä.
|
Sivu luotu: 02:45 (GMT +2). |
|