![]() |
|
Just noin mä olen omani aina lyöny tulille. Eli ihan vähän kaasua että jää käymään.menny rikki se kylmäkorotus vempula eikä koskaan tullu uutta hankittua.
|
Lainaus:
Kammiokone vaatii lähes aina hehkutuksen ja jos se ei pakkasessa hehkuta tarpeeksi pitkään niin satavarmasti saa sahata pitkään. Mutta onko -85:ssa jo lämpöanturia hehkutuksen pituudelle? |
Lainaus:
|
Ainakin minun ex 61 lähti kovassa pakkasessa paremmin käyntiin kun kaasua ei painanut ollenkaan.
Heti kun hörähti niin sitten ihan vähän kaasua että jää käymään. Jos piti startatessa reilusti kaasua niin ei edes yrittänyt käyntiin vaikka olisi veivannut akut tyhjiksi. |
Toiki kovemmalla pakkasella ei juuri ees lupaa jos pitää kaasun pohjassa, vanha tapa vaan jäänyt pitää kaasua pohjassa, mut tarvis muistaa startata niinku nyky autotki kaasuun koskematta
|
Mun 61:nen lähti kaikilla keleillä niin että vain väänsi avaimesta ja lähti käyntiin. 60 joka oli vuosimallia -83 lähti aikalailla samoin normikeleillä mutta siinä oli se pitkä hehku jossa oli virtalukossa se hehkupykälä. 60:stä sai tosi kovalla pakkasella pikkusen saattaa kaasulla. 61:ssä on se tyhjäkäynnin korotus joka oli pakkasella ihan kiva, auto käyntiin ja kiertelee ja skrapailee rauhassa ja sitten se jo pudottaa normikierroksille.
Aikoinaan kun 61:stä olin hakemassa niin alan mies neuvoi ostotarkastukseen että 61:sen pitää ehdottomasti käynnistyä niin että kaasupolkimeen ei tarvitse koskea missään vaiheessa. |
Kysytäämpäs täältä;
Ensimmäinen probleema, mikä mahtaa olla hj61:ssä ongelmana kun oireet ovat tärinä ja jyrinä nopeuksilla 80-110km/h ja 4. ja 5. vaihteilla tekee molemmilla samaa? Jalan kun nostaa kaasulta, tärinä lakkaa ja hieman kun antaa syöttöä niin heti rupee tärisemään. Mitä enemmän kiihdyttää niin enemmän tärisee. Ei oireile voimansiirrosta muuten lainkaan. Perä? Vetarit? Kardaani? Laatikko? Toinen probleema, että missä tuossa pumpussa on se kylmän ilman tyhjäkäyntisäädinhärveli? Se kun on reistaillu jo pidemmän aikaa ja tyhjäkäynti seilaa missä sattuu. Ja mitä sille voi tehdä? Kolmas kyssäri; Nyt kovien pakkasten aikana ei tahtonut startti toimia, eli rele vaan naksui mutta ei muuten mitään. Aikansa kun naksutteli niin sitten lopulta rupes tapahtumaan ja yleensä vaan kihahti ensin rattaat toisiinsa ja sitten seuraavalla otti kunnolla yhteen ja heti käymään kun vaan kone pyörähti. Onko solenoidissa vai missä vikaa? On siinä taas harrastusta kun noitakin saa ruveta korjaamaan :D |
Startti auki ja vaihdat ne solenoidin kontaktit. Jyrinä on varmaankin ristinivelistä. Pumpun yhteydessä on tyhjäkäynnin korotuspiiri, en muista enää miten on tehty kun menee 2L:n pumpun kanssa muustikuvat ristiin.
|
Lainaus:
Joskus niin vaikea löytää, että kardaani pitää käyttää irti, että huomaa mikä ristikko ei väännettäessä pyöri tasaisesti. Ota takakardaani pois, ja kokeile nelivedolla, onko siellä etupäässäkin vikaa. Jos ostat tarvikeristikon, niin vaihda sinne irrallaan ollessa paremmat vaseliinit, ainakin se ristikappale kannattaa puhdistaa siitä "palmurasvasta" jota ainakin jotkut valmistajat käyttää. Ja tuo starttivika: Vika voi olla myös öljyinen/rasvainen solennoidi; siis pakkanen jäykistää niin jäykäksi, että ei vaan jaksa liikkua.... siis tuo että kirskahtaa hampaissa viittaa tuohon ylimääräiseen rasvaan/kytkinpöly liisteriin. |
Milläs tuosta jakolaatikon takavetopuolesta sais välyksen pois? On aika raju klappi, n. 1-2mm heiluu kardaanin laippa sivuttaissuunnassa. Joku liukulaakeri tms. siellä varmaan on ehtoopuolella, mut mites sen vaihto, joutuuko koko jakolaatikon purkamaan vai saako paikoillaan vaihdettua?
|
Lainaus:
TO6-638 säätölevysarja takavetoakselin ulompaan kartiolaakeriin 0,1+ 0,15 + 0,3 mm 18,00 50,0% 9,00 |
pää sylkky vaihtoon.
|
kokeile ota putki irti takaa katso tuleeko ainetta kunnolla.
|
Meneekö jarrupoljin yhtään alaspäin jos kone käymäss ja painaa tasaisesti poljinta ?
Jos ei liiku niin haiskahtaa vähän tehostajalta. Kourmaventtiili ei sit ole ainoastaan kourmaa varten vaan myös ns.hätäventiili jos tulee putkirikko esim.ja sekin voi temppuilla.(kokemusta on) |
Paras ratkaisu noitten kuormaventtiilien kanssa olis poistaa ne,
ja pistää käsin säädettävä malli. Mutta taitaa tässäkin olla merkintä rekisteriotteessa että vaatis muutoskatsastuksen. |
Ja venttiili on ilmattu kanss ?Ja viimeisenä.
|
kannattaa kokeilla toista tehostinta.
|
käy se vanhemman tehostin
|
Onko tässä niinkuin alkuperäinen kytkintehostaja ja minkälainen alipainesäiliö ?
Meinaan ettei karkaa alipaine sinne kytkinpuolelle. |
Rupee aika tutuilta näyttämään sun kokeilut.Minulla nyt sentään jarrutti takapäästä jonkin verran ja luulin ensin että takapää vaan ottaa liian kovin.
Ilmattiin eri konstein ja vaihdon venttiiliä toiseen ja pääsylinteri uusiksi,mittasin alipaineet ja takaiskut.Välillä sattus että otti kerran ja seuraavaksi ei. klemmari takaletkuun ja takajarrut pois pelistä jonka jälkeen ei ollut jarruja juuri lainkaan.Eli vika täytyi olla etujarruissa.Levyt,palat ja satulat oli uudet.Meinasin jo luovuttaa ja koittaa ajaa jos se paranis.Hommasin kumminkin vielä uudet kalliimmat merkkipalat ja uudet nauhat taakse.Jarrupalat vaihtoon ensin ja kokeilemaan,ja kas kummaa nyt rupes jarruttaa.En tiedä oliko joku sattuma vai ei mutta ei ole ennen vastaava tullut eteen. Minä ainakin tulin siihen tulokseen että sen kuormaventtiilin säätäminen on aika herkkää hommaa. |
Lainaus:
Pari asiaa mitä tulee mieleen on, takajarrujen ja alppiventtiilin ilmaus takaperin, eli syöttää uutta nestettä nipasta pääsylkylle päin. Lisäks jos takapään laittais pukeille ja testais avustajan kanssa, että ottaako ne jarrut kiinni miten (jaksaako käsin pyörittää rengasta). Ootko testannut kattoa ilman rumpuja miten takajarruhilut liikkuu kun polkee jarrua? Alppiventtiilin mäntä ilmeisesti liikkuu eikä takertele kun vedät tankoa kädellä alas? Tuo kytkimen toiminnan muutos jarruja ropatessa haiskahtaa kyllä vialta siellä alipainesäiliössä. Vaihdoitko sen säiliön jo kokonaan? Voisko siellä olla likaa/vettä/jäätä sisällä? |
Lainaus:
|
Eihän etusatulat ole väärillä puolilla, eli nipat osoitaa maata kohden? Niitten pitäs nimittäin passata paikalleen väärältäkin puolelta ja sillon ei saa kaikkia ilmoja pois. Eihän se pitäs kyllä noin taakse vaikuttaa, mutta yks ilmapaikka kuitenkin...
|
Eikös siellä ole se pituussäädettävä tanko, joka vaikuttaa jonkin verran tehostuksen määrään.
|
Hj akseli hilux:n jarru poljin meni kivikovaksi ja tehot hukkui. Luulin että tehostin/alipaine vikaa. Kurkkasin jarrupaineensäädintä, siitä oli akseliin menevä tanko poikki. Eli takajarrujen hana kiinni ja takajarrut pois pelistä. Lj ssä taas tuli jarrupaineen säätimen mäntä ulos, jäi korotus remontissa tangon korkeuden säätö tekemättä ja olihan se venttiili 30v ruostunut siellä alustassa. Eli hiluxin kans oli kova poljin ja Ljn kans pehmeä,molemmat viat paineensäätimessä.
|
Tässä linkki mm. venttiilin toiminasta.
http://www.expeditionportal.com/foru...n-RN61-4runner Voisko ajatella että etu ja takapiiri painaa jostain syystä vastakkain ? |
En viitsinyt lukea koko topiikkia läpi...
Lainaus:
Ja jarrunestevuotokin, vaikka esim. jarrupääsylinterin sisällä, epätodennäköinen, kun poljin ei painu omia aikojan pohjaan JA molemmilla akseleilla on jonkin verran jarruvoimaa. Minä hakisin syytä tuolta alipaineen puolelta. (ps. eihän vaan ole mahdollista että joku takaiskuventtiili olisi väärin päin? siis ei päästä ilmaa pois jarrutehostimesta laturia kohti? Kytke alipainemittari (esim. minulla on testerinä -80 luvun alipaine/taloudellisuusmittari) siihen jarrutehostimelle menevään putkeen. Minulla on mielikuva, että alipainetta pitäisi olla reilu 1/2 kg/cm2, 500 mbar jne Ja jos jarrutettaessa, moottori sammuksissa, alipaine ei vähene, niin hehostimen kellossa oleva venttiilistö rikki/tukossa. Jos taasen tuo alipaine ei ole edes moottori käydessä tuota puolta kiloa, niin ei ole kovin kevyt tuo jarrupoljin, vaikka kaikki muu on kunnossa. Jos taasen kierroksilla saat alipaineen nousemaan, ja tyhjäkäynnille palattua alkaa laskemaan, niin jossain on vuoto. Helpointa tuota vuotoa on hakea siten, että auto talliin laturin alipainepumpun letku irti, ja ovenrausta jatkoletku pihalle, jossa alipaine "varastetaan" toisesta autosta.... |
1 Liiteet
Minulla olisi pihaa kaunistamassa (vaimo kiroili vuolaasti, kun ajoin sen pihaan...) rujohko HJ61 vuosimalli on -90. Minulle uusi tuttavuus jota olen himoinnut salaa jo vuosia. Messevä vekotin :) Pikkuvikaa tietty läjäpäin... Puolet mittareista pimeänä eli öljynpaine, koneenlämpö ja rundikello nyt ainakin. Mahtaisiko syynä olla se mystinen rele hantin jalkatilassa? Tiedä häntä.
Neliveto (sähkö) lähtee päältä vain koneen sammuttamalla. Pikkuvika, kun sen vaan tietää. Lämppärin kenno lienee kökköä täynnä, kun ei enää lämpene kunnolla. Pitänee huuhdella lähipäivinä. Onhan tuossa tekemistä. Vinssi puuttuu. Karjapuskuri ja takapuskuri pitää tehdä... Täysi huolto tolle nyt pitää ainakin tehdä. Siksipä muutama kysymys: -Mahtaako kenelläkään olla tiedossa moottoriöljyn määrä ja laatu (tai mitä sinne olisi hyvä laittaa?) -Peräöljyjen määrät molemmille akseleille ja mikähän sopisi lukkoakseleille? - Vaihteistoöljyn määrä ja laatu. - Jakolaatikon öljyn määrä ja laatu vai onko sama kuin vaihdelaatikossa? - Rasvanippakartta olisi kova juttu myös, jos jollain sellainen on. |
Lainaus:
En tiiä lukkoakseleiden öljymääriä, lukottomaan etuperään meni se 2,2 litraa ja taakse saman verran. Kytkettävillä lukoilla riittänee kun purkissa lukee se GL-5 ja että on tasauspyörästö-öljyä. Eli esim. Mobilube HD. Päävaihteistoon viisilovisessa vaihteistossa menee massiiviset 4,9 litraa. Huomioi, että EI MISSÄÄN nimessä hypoidista öljyä sinne. (Lukee jossain kohtaa purkkia Hypoid). Joku GL-4 vaihteistoöljy, esim. Mobilube GX. Jakolaatikkoon menee 2,2 litraa, pääsee helpoimmalla kun laittaa samaa mitä päälaatikkoonkin. Jos vaihtaa noi öljyt niin kannattaa aina silloin tällöin seurailla, että putoaako päälaatikon öljypinta ja nouseeko jakolaatikosta öljy selvästi yli täyttökorkin. Joissain yksilöissä on päälaatikon huohotus usein mennyt tukkoon ja sen takia päälaatikon öljyt menee jakolaatikon puolelle ja pahimmillaan voi tulla vaurioita. Rasvanipat löytyy ihan autoa tutkaillessa jos alusta ei ole ihan liasta muurautunut umpeen. Kardaanin ristikot, kardaanien liu'ut(näihin riittää sitten se ihan kevyt painallus, jos painat siihen asti että tursuaa jostain ei liuku enää pääse liukumaan). Raidetangon päät jos joku on asentanut rasvattavat, raidetangossa oli myös jotku rasvauspisteet siellä kohdilla missä on semmoset kumipussukat siinä tangossa. Kääntöpäissäkin on semmoiset neliskanttisella kannalla olevat tulpat mitkä avaamalla saa laitettua rasvaa sisään. Öljyissä oon maininnut Mobilin vain siitä syystä, että sitä saa motonetistä ja on helppo lukea noi etiketit että mitä öljyä ja onko GL-4 vai GL-5 :D Jäähdytysnestettä menee joidenkin lähteiden mukaan yli 15 litraa, mulla oli vaan muistikuva, että 25 litraa olis tilavuus jos koko järjestelmän saa jotenkin tyhjäksi. |
Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
|
Usean hoojiin laatikon korjanneena en ole koskaan törmännyt siihen että päälaatikko valuu jakovaihteistoon, aina on ollu jakolaatikko kuivana kun on pihaan tuotu ja päälaatikon täyttötulpasta lentää öljyt kun kun tulpan avaa.....
|
Lainaus:
|
No sitä ihmettelin et miks ei saa käyttää. ite käyttäny jo 5vuotta hyboidia enkä oo huomannu mitään erikoista
|
Lainaus:
Jos ohjekirjassa on toi Gl-4 tai GL-5 niin voi käyttää vitostakin, mutta jos on mainittu pelkkä nelonen, niin silloin GL-5 voi olla liian voitelevaa synkroille ja voi aiheuttaa myös niiden syöpymistä. Hypoidi öljy nimitys juurtaa vissiin juurensa noihin nykyaikaisiin tasauspyörästöihin, missä on kaarevat hampaat VS aatamin aikaset tasauspyörästöt missä on ollut suorat hammaspinnat. Hypoidi tasauspyörästössä on isommat pintapaineet ja vaatii öljyltä Gl-5 luokituksen = hypoidiöljy. Eli ymmärtämällä joitain asioita väärin jaoin osittain virheellistä tietoa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eiköhän se hj:ssakin suurempi synkrojen(ja laakerien) syöjä ole se helvetin paskasilla ja paljon ajetuilla(vajailla) oljyillä ole? Moni kyllä muistaa moottoriin öljyt vaihtaa, mutta laatikko ja peräöljyt unohtuu kummasti. Aika monet erittäin paskaset, laatikko ja peräöljyt nähneenä veikkaus on ainakin tämän suuntainen. Sama "unohdus" koskee myös jarru, kytkin ja jäähdytysnesteitä hyvin usein, varsinkin vähän vanhemmissa autoissa. Ja vielä tuosta ykkösen kytkemisestä vauhdissa. Aika moni uusikin auto, merkistä riippumatta, ainakin mitä itse ajanut, "laittaa hanttiin", jos auto edes jonkin verran liikkeessä, kun ykköstä yrittää silmään tyrkätä. Tosin HJ:ta en ole uutena päässyt ajamaan, että miten paljon moinen em. asiassa toimii. |
Lainaus:
Jos arvostaa toimivaa synkronointia, niin tuo GL-4 päälaatikkoon. toki voi olla että toimii joillain hypoidiöljyilläkin, (Ja tosi- kuorma-automiehet ei halua ajaa ollenkaan synkronoiduilla... ei ainakaan tukkeja metsästä, ei ainakaan taannoin:eek:) Tuo GL-4 vaihteistoöljy soveltuu myös jakolaatikkoon, sillä JOS JAKOLAATIKON huohotin on TUKOSSA niin jakiksen öljyt tunkeentuu päälaatikkoon. Ja nykyään kaikki merkkituotteet on riittävän hyviä, vaikka pikkasen olisi lisätty voimaa, siis öljyn laatu ei hajota hj:n laatikoita, vaan se että vedätetään liian isolla vaihteella, siis useimmiten 5-sella ja uudelle HJ-kuskille (TojoHooJii): laita vaan jokapaikkaan synteettiset öljyt, ja moottorin öljynsuodattimia kannattaa ostaa pari ylimääräistä, jos huoltohistoria yhtään arveluttaa! siis vaihda öljyt ja suodatin, aja muutama sata km, ja vaihda uusi suodatin, sama homma n. 2000 km jälkeen, sitten ohjekirjan mukaan. p.s suositellaanko päälaatikkoon gl-5 öljyä? |
Lainaus:
Tuolla jo aiemmin laitoin valmistajan ohjeet öljyn suhteen, mutta laitetaan nyt siten, kuten kirjoitettu Toyotan kirjoissa öljyistä. Suomessa painettu omistajan käsikirja : vaihteistoöljy GL-4 tai GL-5 Japanissa painettu owners manual: Manual transmission Oil type: GL-4 or GL-5 Toyotan alkuperäinen englanninkielinen korjausmanuaali sanoo: Oil grade API GL- 4,5 Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, mutta kumpikin on sallittua ;) |
|
syncrorenkaan toimintahan tuolla hypoidin pintapaineenkesto lisäaineella mennee vituksi..itellä ainaki alko 80/90 hypoidi öljyllä vaihteet harata vastaan,mutta korjaantui kun huuhteli laatikon ja vaihtoi gl4 gearoilit sisään.piti tuoki kantapäänkautta testata ku sai"työsuhdeetuna"raskaankaluston spiraxia:D:D
|
Joo...
Lainaus:
Jokaisella on selitys ja ....:o Siis viimmeksi voimistelin tuon hdj-80 manuaalin kanssa, ja siellä oli laatikossa gl-5 öljyt, kuten koko "alakerrassa" (käsin kirjoitettu) ja sykronointi ei toiminut kuten kuuluu.... Ja kun asiaa aikani tutkin, niin käyttöohjekirjassa päälaatikkoon vaadittiin GL-3? Ja kun sinne vaihdettiin öljyt, toki tb gl-4, kun oli kiire... Niin toiminta alkoi paranemaan, siis vaihteen vaihto helpottui, ne "väli-" kohdat harveni kilometrien saatossa. |
Ratkaistaanko tää asia vaikka sillä, että GL-4 on aavistuksen edullisempaa, joten sitä kannattaa käyttää ;)
|
Tässä tullu taas enemmä ja vähemmä järkeviä ideoita HJn kanssa. :)
Ensinnäkkii, ratin kumipäällyste on jotenki kummasti revenny justiisa siitä klo 10-11 kohalta missä kättä tullee piettyä. Aatellu jos J80 sarjalaisen ratti ois bolt on replacement? Boorit ja töötti? Ois se ainaki ommaan silmään paremman näkönen kun tuo HJn oma ruori... :eek: Sitte taas alusta on turhan jäykkä ajella tyhjiltää, melkone kivireki. Takana on perimätiedon mukkkaa +3" jouset ja kaiketi +kantavuus? Eikä se kyllä joustakkaa mihinkää. SOA ois yks vaihtoehto, sais joustoja ja pehmeyttä? Tarvihtis vaa väärällää olevat lehet ettei ylity se 77mm? Toine ois kierteet alle J80 palikoilla. Halpaa ei oo nuilla totteutus mutta joustas ja pehmenis kyyti sitte varmasti. Saisko ees nykyää papruille? Muuttuko pykälät nyt viimemmäs miten sen suhteen? Varmaan ihan mahoton idea jos tekis esim. etteen SOAn ja taakse kierteet??? Tai päivastoi? :confused: :rolleyes: Mites kampiakselin etustefa? Saa varmaan vaihettua ottamalla pelkän hihnapyörän pois ettei tartte jakopään kantta purkaa myös? http://jp-carparts.com/images/parts/..._1106_0003.png |
Mulla on nyt ollu 8 vuotta j8 palikoilla etupää ja takana omen pakat. Oon ainakin tykänny. Noi dobinsonin jouset ei vaan oo lässähtäny yhtään, etupää on vähän liian korkea omaan makuun. Oliskohan omen jouset vetelämmät?
Mutta eiköhän tuo jousitusmuutos nykysäännöilläkin onnistu tehdä? |
OMEn pakat siinä on joo, ei vaan näy ennää mallinumerot että sais varmistettua korotukset ja kantavuudet. Oisko nuo ollu 4-5 vuotta alla nyt ja etujouset on melko suorat pitkähköillä riipuilla, takana taas melko kippuralla vielä.
Onko mitenkä ahasta saaha etteen jousilautaset, tai ylleensäkki kaikki tarpeelline? Ei mitenkää hirveesti oo tillaa kuitenkaa. |
Kyllä sen stefan saa vaihdettua ettei jakopään koppaa tartte purkaa pois
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kiitos varmennuksesta! :) Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onko porukalla tiedossa mitään kätevää ilmauskikkaa hoojiin jäähdytysjärjestelmään? Tuntuis olevan sitkeä ilmalukko jossain kun ei tunnu oikeen neste kiertävän, lämppärinkenno lurajaa aina toisinaan kuin tuvan patterit.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Täytyypä rueta fundeeraamaa. Lainaus:
|
Oli kans jännä vika hjssa 10 vuotta. Ei ole lämmenny ikinä kunnolla, vaikka kennon joskus irrotin, ja pesin. Kierto vesipumpunki laitoin. Aina lorisi lämppäri ku lähti ajamaan. Nyt vaihdoin kennon toiseen. Loppu lorinat, ja tulee lämmintä hyvin.
|
Lainaus:
|
sähkö vika
mikä on kun heittää hj61 lämpömittarin punaselle ja polttoain mittarin kansa?yleensä ajossa.onko näillä joku yhtys rele tai jokumuu.tai jos jollain on sähkö kaavio kuva niin vois siitä katsella jotain järkevää selitystä.
|
|
joo
jes.tänks! mutta näkyykö kuvat,mulla ei näy.
|
Eipä näköjään näy enää :(
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itellä loppu mittareitte pelleily kun korjaili tankin maapiuhan.
Noppeusmittari tosin näyttää maximia jo melkei heti kun on lähteny liikkeelle, pakkasella toimii hyvin ??? |
Lainaus:
|
Käyköhän hj60 simpukkaa hdj pitman Armi? (Ilmeisesti pitäis käydä) mutta käykö nivel suoraan pitman Armii vai onko kalvain hommia tiedossa tai nivelen vaihtoa edessä?
|
Sain semmosen käsityksen kun omaan hoojiiseen just ettisin uutta niveltä pitin päähän, et hoojiis on isompi kartio kun muis tojotis, LJ, HDJ ym.
BJ75 pää oli lopultas sopiva. Eli ei varmaan sovi suoraan |
Joo ei ollu sopiva hj:ssä isompi..
|
Iso kiitos kaikille avusta ja neuvoista. Kikkare on rasvattu ja huollettu. Pitäisi toimia taas jonkin aikaa.
Onko kukaan rasvaillut lukkoakselien vaijeriohjausta? Eli siis penkkien välissä olevia vipuja. Alapää ui varmaankin peräöljyissä joten jumi lienee yläpäässä? Liikkuu kyllä, mutta tarvitsee kohtuuttoman paljon voimaa... Kuinka muovikotelon saa ehjänä pois ja öljyä vaijerille? |
Lainaus:
|
Ku on ny toi ilmavaiva hojossa, ja lueskelin jostain, et oli poistettu tuo esieroitin tuolta rungon kupeesta, ja laitettu tulipeltiin toinen eroitin. Onko mitään vinkkejä mistä sellaisen "yleismallin" vedenerottimen löytäis, ja tietty halvalla...?:D
|
Kaikissa uudemmissa diesel tojoissa on melkein sama runko jossa ristiin käyvät suodattimet. Siis henkilöauto puolella. Olisko sellanen hyvä? Jostain purkuautosta hakee rungon ja sen toiseen päähän tulevan merkkivalo koho korkin. Miia on vedentyhjäys proppuki pohjassa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
edit. olikin jo vastattu, en lukenut ketjun viimeistä sivua mutta ei kai se niin nuukaa oo. |
Miten porukka on tuon etupään traction barin riipukkeen viritellyt? Vaihteiston kannattimeen jos tekis niin näyttäis tulevan aika perhanan alas.. Kuvia tms. kellään?
|
Mul on tollai et se tbn pää on laatikonkannatinpalkin yläpuolella
http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1330536335 |
Ei oikein netistä löydy, varmaan johtuu siitä, ku ei oikein osaa hakee, mut kuitenkin. Olisko kellään kuvaa hj:n tankista, ku pitäis päästä sitä imuputkea pitelemään, eikä oikein onnistu alakautta pudottaa tankkin, ku edestä pitäis purkaa taka-akseli? Porukka lainas miulle järkee, et pääsenhän Mie takalattiasta läpi. Eli siis mihin kohtaan peräkompulan lattiaa pitäis laikkaa antaa, et pääsen vaihtelee imuputken?
|
Eikös siä ole ihan luukku sitä varten muutamalla ruuvilla ja kyllä sen tankin saa pois ilman perän poistamista sehän on kahdella pannalla ja täyttöputki/huohotimen klemmarit irti
|
Lainaus:
|
Huoltoluukku on mittaria varten. Vähä edemmäs ja sivulle pitää tehdä uus huoltoluukku..
|
Tuossa tankin kuva. Huoltoluukku tuolla keskellä missä anturi ja polttoainelähdöt oikeassa etunurkassa.
http://i157.photobucket.com/albums/t...sy4gd0lmr.jpeg |
No niinpä onkin ja uus letkulähtö oli vajaa 50e toyotalla parivuotta sit, jos on mädäntyny
|
1 Liiteet
Lainaus:
Kuva hiukan huono, riippu on kyllä kauempana tuosta laatikon kannakkeesta, tuossa se näyttäisi ottavan melkein kiinni. |
Mul on siihen riippuun tehty lovi palkin kohalle ettei ota kiinni :)
|
2 Liiteet
Lainaus:
|
Hyvät kanssa-autoilijat!
Koska olen katunut tarpeeksi, hankin hojotan että ei tarvitsisi enää katua. Onkos kellään muistissa HJ:n etuakselin vakiocasteria? Edellinen käyttäjä muisteli autossa aikoinaan olleen SOA:t, mutta sittemmin käännetty jouset akselien alle. Nyt kun kesän turailee kuntoon, niin syksyllä pääsee doge Yoken matkassa. Kysytään niin ei käy Koistisia |
No mikähän nyt iski Hojottimmeen?? :confused:
Työntää vissiin tuo venttiilihässäkkämikälie löpöttiä takakylen koteloon. Kuten kuvasta näkkyy niin tuo ensmäine letku on märkä joten sieltä se varmaan tullee. Letku kyllä päällepäi ehjä. Alko tosiaan ihan yhtäkkiä että voiko tuo systeemi olla jotenki tukossa vai tä? :eek: https://lh3.googleusercontent.com/-A...899-no/018.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-9...003-no/020.jpg https://lh6.googleusercontent.com/rV...=w1598-h899-no |
Mulla teki samaa, mutta ei ihan tossa mittakaavassa, tai ainakaan helma ei ollut noin tiivis :D
Suurin syyllinen tuohon saattaisi olla just toi musta muovinen "makkarapaketti" mihin tulee kaiken maailman huohotusletkuja tankilta. Liekö korjaus olis ollut heittää se laitos mäkeen tai koittaa puhdistaa jos on tukossa? Ton tehtävänähän olis vissiin suodattaa tankin huohotuksesta kaikkia pahoja myrkkyjä ja pitää tankki aavistuksen alipaineisena ettei polttoaineet vuoda suoraan pihalle jos auto menee kylelleen. |
Jaa-a, mitenköhä tuota ossais rueta elvyttäämmään? Paketti pöyvälle ja paineilmaa? :)
|
Poista koko mötti mulla oli sama vika
|
Huohotinboksissa olevan valkean venttiilin letku oli tukossa auton alta, katotaan nyt pari päivää auttoko sen roplaus asiaan.
Sitten tämmönen bongaus jos tykkää aurinkolipoista: http://www.autopurkaamot.com/naytaos...82%2c%2c&sivu= |
mikähän noista nopeusmittareista ekana kosahtaa? rupes näyttään noin 20km/h ku ajo 80 kymppiä, sit loppu seki noin kymmenen kilsan päästä. ei pyöri matkamittarikaan enää. vaijeri?
|
Lainaus:
|
Jaahas. Pulmaa pukkaa taas. Hoojiin jähdytysnesteen lämpömittarista. Tuossahan on pimeenä kiekkamittari, öljynpaine ja jäähdytysnesteen lämpömittari. niitä ohjannee se mystinen rele josta ei kai kukaan tiedä tarkalleen mitään :D
Noh, tulen toimeen ilman mitään noista, mutta 1600 kilon kiimakoppia hinatessa koneen lämpötila on kyllä tarpeen tietää. Enivei.... Ruuvailin huvikseni viikonloppuna tuohon räkkylään 12v Motonet mittarin. Kaappasin virrat radion takaa ja sehän toimii ihan hyvin, mutta Cruiserin oma wanha anturi antaa lämpötiloiksi noin kaksi kertaa suuremman arvon mittariin. Normaali ajolämpö on mittarissa yli 120 astetta. Jos tuikkaan anturin ja anturin johdon väliin jonkun arvoisen vastuksen niin mahtaisiko mittari tarjota oikeampaa lämpötila näyttämää? Vai paukkuuko mittarin neula takaseinään jo virtaa kytkiessä? Onkohan kukaan kokeillut? Vaikuttaako 24v versus 12v jotenkin näyttämään? Ohmejahan tuo anturi kai muuttelee? Toinen vaihtoehto on vaihtaa vanha anturi pois termostaatin boksista ja ruuvata siihen tuo motonet mittarin anturi kiinni. Pulmahan toki siinäkin on (milloin ei olisi?) nimittäin vanha anturi on noin 15.7mm halkaisijaltaan ja motonetmittari on pari mm paksumpaa tavaraa. Ei mahdu reikään mitenkään. Voisin toki tehdä uudet kierteet, mutta kotoa ei sellaisia vehkeitä löydy. Uuden mittarin anturi on siis reilusti pienempi ja on sovitinpalassa joka on siis sen pari mm paksumpi kuin criuserin oma anturi.... Mistäköhän voisi kysellä sopivaa sovitinpalaa? Selitinköhän koko homman niin, että kukaan ei tajua tästä mitään? :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Monessa 24v tojossa on sama anturi kuin 12v hlöautotojossa ja mittari on passattu sitten jännitteeseen sopivaks, joten jännä homma jos hj:ssa ei toimi. Voishan sinne koittaa jotain toista esim. Carinan anturia jos kierre on sama että toimiiko sillä paremmin. EDIT: HJ:n anturi on sama kuin lähes joka tojossa http://www.toyodiy.com/parts/xref?s=83420-20020&mE=on |
Huomenta vaan. Kiitos taas kerran infosta :)
Seuraavaksi vuorossa deep dive tojon mittaristoon. Mistä sinne on paras sukeltaa? En juuri nyt istu siinä edessä. Onko joku vinkki mistä kohdin aloitan purkamisen? |
1 Liiteet
Liite 69741
Noniin eli tuon kopan ja lohkon välissä oleva tiiviste vuotaa. Osaako joku sanoa miten tuo puretaan? Pitääkö pumppu ottaa kokonaan irti? Miten välitys? Nettiä selaamalla ei ole löytynyt tietoa.:eek: |
Lainaus:
Tuolla on 4 ja 5 sivuilla juttua tosta koneen keulan purusta austraalian kielellä, mutta tossa oli aika kätevästi hypätty taas ne olennaiset vaiheet yli. Syöttöpumppu irtoaa ainakin ilman erikoistyökaluja ja olisko noi muutki hammasrattaat vaan just noilla pulteilla kiinni? Varmaankin vaikein vaihe on toi kampiakselin pyörän irroittaminen. Siinä näkyy olevan ihan yleiset kierteet, mihin sopis tommonen ulosvetäjä, mitä tuolla foorumilla olevassa kuvassa näkyy käytettävän vissiin kampiakselin öljypumppua pyörittävän rattaan irroitukseen. Jos syöttöpumppu on kiinnitetty pelkästään keulastaan tohon taustalevyyn, niin minä ainakin irroittaisin sen pumpun, ettei jää niiden paineputkien varaan roikkumaan. Syöttöpumppu mahtuu vissiin irtoamaan tuon hammasrattaansa kanssa? Mä en oo sitte itte tehny tota operaatiota, et joku joka on oikeesti tehny, kertokoon tarkemmin :D |
| Sivu luotu: 18:32 (GMT +2). |
|