Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

Hautala 03.11.2015 15:59

Joo, hyvin on saatu asiaa ja kiitoksia siitä täs vaihees! Kyllä nuo tehot menee mutta kestävyys mieles oliki. Quadra drive ilmeisesti ja ei mihinkään umpimettään tulisi mentyäkää ensimmääsenä, tietysti nälkä kasvaa syödes ja mukava se on käydä vähä huonommillaki paikoolla :)

JAMANT 03.11.2015 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1260710)
Miksi ZJ- topikissa ei saa kertoa WJ:n yhtäläisyyksistä? :eek: :D

Jaa, hyvä kysymys, mutta sain jo palautetta tuolla aikaisemmin, kun tein WJ tietoiskun.... Että ei saa ZJ:n kohdalla puhua WJ:stä...

Tommosia:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1258464)
Noi löytyy kyllä vielä WJ:stä, mutta eri paikasta (jäähdyttimen sivuilla. konehuoneen puolella)...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1258471)
Ketju käsittelee ZJ:tä, 1997-8 vuosimalleissa ei ole kuin 1 sensori siellä älyboxissa.

Että ilmeisesti ei saa kertoa mitä WJ:stä löytyy ja ZJ:stä ei löydy, että kai sitten ei saa kertoa että ZJ:ssä on C-klippivetarit ja WJ:SSÄ EI OLE....

hitsaa 03.11.2015 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1260751)
Tommosia:

No ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä :eek:

Sinänsä hyvää infoa mitkä osat käy ristiin rastiin, kun meillä on niin pieni markkina täällä. 210 kpl ZJ:tä Trafin rekisterissä.

JAMANT 03.11.2015 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1260758)
No ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä :eek:

Sinänsä hyvää infoa mitkä osat käy ristiin rastiin, kun meillä on niin pieni markkina täällä. 210 kpl ZJ:tä Trafin rekisterissä.

No kuten huomaat, en ole ottanut palkokasvia nenuun... Kerron edelleen ZJ <-> WJ eroista. Kunhan kettuilen ;)

NO HARD FEELINGS!!

Hautala 03.11.2015 18:44

Paljokos nuotten konehilla on yleensä päästetty?

hitsaa 03.11.2015 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1260759)
No kuten huomaat, en ole ottanut palkokasvia nenuun... Kerron edelleen ZJ <-> WJ eroista. Kunhan kettuilen ;)

NO HARD FEELINGS!!

Asia kunnossa :cool:

PunisherFIN 03.11.2015 18:46

kyl minuu nuo erot ainakin kiinnostaa, kuten tuos Jamantin kans päivällä vaihettiinki mielipiteitä ni jos meinaa offata, niin 5-10v päästä on se tilanne edessä et ZJ korit on ajettu paskaksi mettässä ja jos meinaa pysyä merkissä, niin se on tehtävä se mehtäauto uudemmasta korimallista, niillä pelikorteilla mitä sillon on jakosissa. ikävä fakta on se, että HC offausta itsekantava kestää kisakäytössä jonkun 2-3v ja sen jälkeen kori on niin letkee, et joustoja on, mutta repeilee omaan mahottomuuteensa. siinä tilanteessa ei enää auta muu, kun tehä peltimuutokset uuteen offaamattomaan koriin ja siirtää tekniikka uuteen koriin ja laittaa se vanha kaveri kylmästi paaliin, jolloin se saa jatkoelämän jonakin **tun Yariksena :D

tää on nyt aika pitkälti offtopiccia, mutta joskus varmaan yleistenkin asioiden tuumaaminen nimenomaan ko mallin kohdalla on porukalla ihan fiksua? ite olen tuota korin elämistä ja väsymistä seurannu alustapitäen ja ennemmin tai myöhemmin se on edessä, ettei autolla enää voi ajaa, ellei alota massiivista vahvistamista ja siinä käy sitten silleen, et kaikkien panssarien jne kanssa auto on liian raskas, ni tässä kohtaa on ihan hyvä jo yleistiedon puolesta tietää, et mitä on edessä kun mallinvaihto tulee ns pakolliseksi :)

PunisherFIN 03.11.2015 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautala (Viesti 1260766)
Paljokos nuotten konehilla on yleensä päästetty?

tuskin nuo kasikoneet on normaalissa käytössä kutosia juurikaan heikompia jos öljyt vaihellaan ajallaan ja niillä ajetaan kuten ihmiset ajaa, eli ei huudateta rajotinta vasten jatkuvasti..

omalla kutos ZJ:llä menty 505tkm ja ei kyl tartte mitään koneremontteja viellä ihan hetkeen :) käyttis kutosella ajettu 324tkm ja sama siinä, ei polttele öljyä tms turhaa, krossi kutosella ajettu 305tkm mut siitä porsi kannentiivari vklna, tosin jotain syytä voi olla siinä et painelin rajotinta vasten melkein koko ajan mitä ehin ajamaan :P tuos viimesimmäs on kone kaiken eniten tikissä, eli ei tartte kyl muuta remppaa ku sen uuden kansipahvin :D

nää on kaikki ns maamoottoreita, eli kyl niil ajaa, saman mitä saman tilavuuksisella japsillakin ja vähän viel pidemmälle..

hitsaa 03.11.2015 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautala (Viesti 1260766)
Paljokos nuotten konehilla on yleensä päästetty?

Em rekisterissä olevilla, V8 koneisilla, keskimäärin 257tkm, min 109tkm ja max 439tkm (on siellä 2939416 myös mutta lienee lyöntivirhe). 35 kpl alle 200tkm, 38 kpl 200-250tkm 26 kpl 250-300tkm ja loput 15 kpl yli 300tkm.

https://www.dropbox.com/s/mbqc5xvrr0...ilsat.PNG?dl=1

Timo_L 03.11.2015 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1260769)
kyl minuu nuo erot ainakin kiinnostaa, kuten tuos Jamantin kans päivällä vaihettiinki mielipiteitä ni jos meinaa offata, niin 5-10v päästä on se tilanne edessä et ZJ korit on ajettu paskaksi mettässä ja jos meinaa pysyä merkissä, niin se on tehtävä se mehtäauto uudemmasta korimallista, niillä pelikorteilla mitä sillon on jakosissa. ikävä fakta on se, että HC offausta itsekantava kestää kisakäytössä jonkun 2-3v ja sen jälkeen kori on niin letkee, et joustoja on, mutta repeilee omaan mahottomuuteensa.

Googlaahan huvikseen "cherokee/ grand cherokee uniframe stiffeners", ja niiden kaveriksi helmapalkit + niiden sitominen keski"runkoon", ja lisäksi kunnon tirvakaaret keulasta perään -> on jo kestävämpi paketti kuin rungollinen + kori + kaaret, ja silti edelleen kevyempi ;)

Toki sitten vahvistamattomana itsekantava kori repeää saumoistaan ihan takuuvarmasti, eikä tartte edes mitään ihan HC- offia tai kisakäyttöä.


Lainaus:

ite olen tuota korin elämistä ja väsymistä seurannu alustapitäen ja ennemmin tai myöhemmin se on edessä, ettei autolla enää voi ajaa, ellei alota massiivista vahvistamista ja siinä käy sitten silleen, et kaikkien panssarien jne kanssa auto on liian raskas, ni tässä kohtaa on ihan hyvä jo yleistiedon puolesta tietää, et mitä on edessä kun mallinvaihto tulee ns pakolliseksi :)
Jos tekee vahvistukset heti alussa, järjellä ja maltilla niin ei siitä autosta mikään älypainava tule eikä korikaan ehdi väsyä. Samalla kun siihen rakentaa kaaret, helmat yms. pientä, voi poistaa sisämatot, painavat orkkispenkit, lähtee sieltä täältä ylimääräistä peltiä -> paino ei lopulta sopivine panssareineen nouse kuin max. 150-200kg alkuperäisestä - järkevällä touhulla jopa vähemmänkin. Silti auto painaa vähemmän kuin melkeinpä yksikään isompi rungollinen japsi tai jenkki, tehoa on enemmän ja kulkupuoltakin metsässä ihan eri tavalla :cool:

PunisherFIN 03.11.2015 20:45

siihen sit vinssit, beadlockit, isot renkaat ja palkkia puskuriin, pohjapanssari, steeringin panssari ja tankin panssarointi, +700kg ei ole kaukana, ellei rakenna kaikkia panssareita muovista.. barbien omapaino ¨40l polttoainetta tankissa ja kymmenen kiloo työkaluja peräkontissa oli 2140kg kun vaakasin ennen TML trophyä.. tuo +700kg vie kutoskoneisen 2400kg hujakoille tyhjänä ja kasikoneisen ~2700kg ja se on AIKA PALJON pienen luokan autoksi. vaihtoehtona on sitten lisätä entisestään sitä massaa ja vaikka purkaa sisältä ihan kaiken, on auto jossain 2300-2500kg +polttoaine +miehistö. se on ihan vitusti liikaa suunnistusautolle, joten ite säästäsin ne ylimääräset pois ja pitäsin painon jossain parin tonnin hujakoilla ja vaihdan tekniikan uuteen fressiin koriin 2-3v välein, onhan se vähän työlästä, mutta elämä on :)

nyt on miullakin mietinnässä, että mistä sitä painoa saa pois, takapenkki on muovirunkoinen, eli vaikka sen uuden tekisi alumiinista, niin painoa ei saa pois kun max 5kg. ikkunat poistamalla saanee jonkun 50kg, etupenkit kevyempiin vaihtamalla ehkä saman 50kg, lattiamatosta ja kattoverhoiluista se 30-40kg, puskurit ja kaikki panssarit reijittämällä varmaan toisen 30-40kg, eli turvakaarta ja korin jäykkäreitä ei ihan hevillä tule (pääkaari iso maybe) :D autostahan puuttuu se pohjapanssari, mutta mietin, että olisin erilainen nuori ja tekisin sen EHKÄ "kulutusmuovista" eli siitä vihreestä, sitkeestä scheissesta mitä käytetään erilaisissa liukupaloissa jne, ainevahvuuden ollessa jotain 8mm hujakkaa tms, olisi ehkä kevyempi kun 4mm musta teräs reijitettynä :o

Timo_L 03.11.2015 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1260826)
siihen sit vinssit, beadlockit, isot renkaat ja palkkia puskuriin, pohjapanssari, steeringin panssari ja tankin panssarointi, +700kg ei ole kaukana, ellei rakenna kaikkia panssareita muovista.. barbien omapaino ¨40l polttoainetta tankissa ja kymmenen kiloo työkaluja peräkontissa oli 2140kg kun vaakasin ennen TML trophyä..

Viimeksi kun kävin puntarilla oman ZJ:n kanssa, niin se painoi 2050kg. Sen jälkeen on tullut max. 50kg lisää painoa. Edelliselläkin punnituskerralla autossa oli jo vinssi, helmapalkit, pohjapanssari + vetokoukku/ tankinpanssari, 32" renkaat painavilla peltivanteilla. Muutenkin korin muokkaukset oli jo pääosin tehty; keula rakennettu kokonaan uusiksi 3-6mm:n levystä/ palkista/ putkesta, perässä on putkea ja 3-6mm:n levyä aika kasa, ja lisäksi vielä ne kaarien putkilevikkeet.

ZJ 5.9 on lähtökohtaisesti jo kaikista painavin ZJ- malli, kun on vakiona kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla varusteilla mitä näihin on tehtaalta saanut. Muistelen että eroa omapainossa 4.0 Laredoon on yli 200kg, vai oliko jopa lähemmäs 300kg :eek:

Tuleehan jokaiseen offiautoon joka tapauksessa likipitäen sama määrä painoa lisää mainitsemistasi asioista, eli jos lähtökohtana on nyt sitten vaikka V8 ZJ Laredo ~1850kg (5.9 Limited LX on ~1950kg) - ja verrokkina vaikkapa HDJ80 (2300-2500kg?), niin se ZJ on rakennettunakin monta sataa kiloa Toyotaa kevyempi, ja silti on enemmän ruutia pellin alla ja pienemmät ulkomitat :)


Lainaus:

...ja vaikka purkaa sisältä ihan kaiken, on auto jossain 2300-2500kg +polttoaine +miehistö. se on ihan vitusti liikaa suunnistusautolle, joten ite säästäsin ne ylimääräset pois ja pitäsin painon jossain parin tonnin hujakoilla ja vaihdan tekniikan uuteen fressiin koriin 2-3v välein, onhan se vähän työlästä, mutta elämä on :)
Sitten ei vaan kannata Jeeppiä kaataa, jos ei ole kaaria.. :eek:

Lainaus:

nyt on miullakin mietinnässä, että mistä sitä painoa saa pois, takapenkki on muovirunkoinen, eli vaikka sen uuden tekisi alumiinista, niin painoa ei saa pois kun max 5kg. ikkunat poistamalla saanee jonkun 50kg, etupenkit kevyempiin vaihtamalla ehkä saman 50kg, lattiamatosta ja kattoverhoiluista se 30-40kg, puskurit ja kaikki panssarit reijittämällä varmaan toisen 30-40kg, eli turvakaarta ja korin jäykkäreitä ei ihan hevillä tule
Oletko koittanut paljonko ZJ:n ovet painaa, jos on sähkölasit yms. himmelit? Varsinkin etuovet on ihan julmetun painoiset.. tekee tilalle vaikka putkiovet ainakin kesäoffiin, niin neljästä ovesta lähtee jo pitkälti toistasataa kiloa painoa :)

Lainaus:

autostahan puuttuu se pohjapanssari, mutta mietin, että olisin erilainen nuori ja tekisin sen EHKÄ "kulutusmuovista" eli siitä vihreestä, sitkeestä scheissesta mitä käytetään erilaisissa liukupaloissa jne, ainevahvuuden ollessa jotain 8mm hujakkaa tms, olisi ehkä kevyempi kun 4mm musta teräs reijitettynä :o
Olen itse miettinyt ihan samaa jo monta vuotta, eli jakiksen alle vaikka 3mm:n hardoxia tai saumatonta vesijohtoputkea sopivilla latasta tehdyillä jäykkäreillä, ja HDPE:tä (UHMWPE) vaikka juuri 8mm:n paksuna siihen alle.

Se mitä monesti katsonut, niin olen ihmetellyt että miksi niin monet laittaa auton alle metrin pituisen pulkan? Eikö panssariksi riitä täsmälleen mahan alla keskellä oleva pätkä niin, että se suojaa jakolaatikon, ja joku pieni lenkki sopivin tuin että vaihdelaatikon öljypohja pysyy kuosissaan? Vielä jos reunat viistottu ja tuota HDPE:tä pohjassa, niin sehän liukuu yli ihan mistä vain kuin norppa jään reiästä konsanaan :D

Jos ei ole käyttöauto, niin takakontin pohjaan tankin kokoinen reikä ja nostaa tankin alareunastaan koripalkkien alareunan tasalle -> tankin panssariksi riittää jopa 2mm:n levy kunhan hieman jäykistää sieltä täältä. Ei tule montaa kiloa painoa :cool:

apupoika 05.11.2015 20:50

Olikos nyt niin että nuo orkkis 15" peltivanteet on "ahtaan" noiden hd-ohjausvarsien kanssa,,?? :mad: :mad:

JAMANT 05.11.2015 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1261333)
Olikos nyt niin että nuo orkkis 15" peltivanteet on "ahtaan" noiden hd-ohjausvarsien kanssa,,?? :mad: :mad:

Riippuu vanteista, mulla MJ:ssä ei mahtunu kääntymään vasemmalle... Mutta osassa ei ongelmia, osassa on...

PunisherFIN 06.11.2015 17:01

tuohon painonsaastoon viel et tankki tulee turvamallinen eli panssaria ei erikseen tarvia, saastyy n 40kg nykysesta :D mut se muovipanzeri kyl himottas..

apupoika 06.11.2015 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1261356)
Riippuu vanteista, mulla MJ:ssä ei mahtunu kääntymään vasemmalle... Mutta osassa ei ongelmia, osassa on...

Meikäläisen kissan nus#*alla tuurilla ei varmasti nämä omat käy.. noh Löytykös tuosta 15" vanteesta sellaista jonka kanssa mahtuu vai.. pitääkö muuttaa vannekokoa..? Just perkl.. tilasin uudet renkaat.. kyllä taas vastustaa.. :mad:

Timo_L 06.11.2015 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1261541)
Meikäläisen kissan nus#*alla tuurilla ei varmasti nämä omat käy.. noh Löytykös tuosta 15" vanteesta sellaista jonka kanssa mahtuu vai.. pitääkö muuttaa vannekokoa..? Just perkl.. tilasin uudet renkaat.. kyllä taas vastustaa.. :mad:

No aikalailla optimaalinen vanne jokatapauksessa on 7" leveissä ET 0 ja 8" leveissä -12 -> noilla mitoilla 15" halkaisijalla pitäisi mahtua, kun menee useimmissa tapauksissa jopa Chevyn C/K30- sarjan järeät raidetangonpäätkin.

apupoika 06.11.2015 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1261547)
No aikalailla optimaalinen vanne jokatapauksessa on 7" leveissä ET 0 ja 8" leveissä -12 -> noilla mitoilla 15" halkaisijalla pitäisi mahtua, kun menee useimmissa tapauksissa jopa Chevyn C/K30- sarjan järeät raidetangonpäätkin.

Ok sitten tuo sattuisi suunnitelmiin.. kun ostossa olisi kuitenkin ollut nuo 15x8" -12 vanteet.. käytettynä tuntuu kylläkin olevan k.o vanteet kiven alla. Kai se on sitten uudet ostettava..pitäisi vaan aika pikaiseen löytyä maantie nastoille nääs tartteisi nämä ja nyt ei ole kun 15x7" orkkis peltivanteita 8 kpl :D

Late_ 07.11.2015 21:33

Asiansa ajavia 15x8" et -20 vanteitahan saa Vannetukusta miltei postikulujen hinnalla.

hitsaa 10.11.2015 10:03

Panhardit
 
Mistä saa hyvän double shear panhardin 3.5" korotukselle? Eteen siis. Vaikuttaa kaikki olevan 4"+ tarkoitettu eli säätövarat loppuu kesken?

Miten takapää kannattaa hoitaa? Semmoinen bracket?

Machist 10.11.2015 10:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1262314)
Mistä saa hyvän double shear panhardin 3.5" korotukselle? Eteen siis. Vaikuttaa kaikki olevan 4"+ tarkoitettu eli säätövarat loppuu kesken?

Miten takapää kannattaa hoitaa? Semmoinen bracket?

Minä olen arponut täällä sopivaa panhardia 2" korotukselle:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...0a815&start=15

Taakse näyttäisi löytyvän säädöllä olevaa, mutta eteen onkin hieman hankalempi.
Taitaa olla tuollanen alkuperäisen mallinen pallonivelletty malli ainoa joka toimii (kuitenkin säädöllä on tuo)?

hitsaa 10.11.2015 10:36

2" palikka korotuksella ja 31x10.5" renkailla en kokenut tuota tarpeelliseksi, nyt tulossa 33x12.5" ja tuntuu että "jotain" tarttis tehdä keskitykselle myös..

Timo_L 10.11.2015 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1262314)
Mistä saa hyvän double shear panhardin 3.5" korotukselle? Eteen siis. Vaikuttaa kaikki olevan 4"+ tarkoitettu eli säätövarat loppuu kesken?

Miten takapää kannattaa hoitaa? Semmoinen bracket?

Jos haluat hyvän ja muokattavan, niin tilaa JKS:ltä molempiin päihin.. on meinaan oikeasti perhanan hyvät. Kiinnikkeen hitsaa helposti itse ja juuri sinne mihin haluaa ja sillä tavalla kuin haluaa.. välttää bumpsteerinkin samalla.

Voin antaa vihjeitä ;)

Timo_L 10.11.2015 10:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1262318)
Taitaa olla tuollanen alkuperäisen mallinen pallonivelletty malli ainoa joka toimii (kuitenkin säädöllä on tuo)?

Alkuperäisen mallinen pallonivelmalli (käytännössä raidetangonpää) yhden tason läpi kiinnitettynä on paskin ja vihoviimeisin panhard- keksintö maailmassa ikinä :mad:

Ainoa mikä siellä oikeasti toimii ja kestää hyvin on korinpuolen kiinnike double- shear tyyppiseksi vaihtamalla, panhard sellainen jossa on flexjoint toisessa päässä ja toisessa kumi- tai uretaanipusla. Sama pätee taaksekin, tosin takana Jeepin insinöörit on sentään tajunneet suoraan tehdä molempiin päihin oikeantyyppisen kiinnityksen.

PunisherFIN 10.11.2015 23:19

vakio panhard= tyhjä arpa mettässä. repee vaan suotta paskaksi joka paikassa ja se vakio korikiinnike on ihan paska, repee sekin. rubicon expressillä on mallia joka natsaa pienemmillekin korotuksille, ottakaa yhteyttä Jerkkuun 4x4partsilla, tietää kyllä suoraan mitkä palikat sinne osuu ja toimii.

sitten kun innosta pinkeinä asentelette niitä kalikoita, niin jengat puhtaaksi kunnolla ja jotain pommilukitetta väliin, ettei korin päästä löijää jatkuvasti. itellä oli käytössä se wurthin sininen ja 7h mettässä ja eikun kiristele mutterit, koska tuppaa joustoissa vähän antamaan kipeetä kiinnityspisteille :)

sit vannetukun vanteet= mehtäkäyttöön täyttä paskaa
terv nimim: kaksi vannetta samassa spoorissa koivuklapiin rikkonut.


Sivu luotu: 05:46 (GMT +2).