Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

ImacInnes 21.09.2015 23:31

Tiiviste.
 
Tuollasenhan leikkaa itse kun käyt ostamassa tiiviste levyä tarvikeliikkeestä tai Biltema, Motonet yms.
t. Ismo Ämmä


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1245732)
Kyllä, V8 5.L

Tässä kuvassa näkyy, numero 6 (jos oikein tulkitsin)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_1.jpg

OEM nro: 53010000

Repsikan puolella, pakosarjan lämpösuojan alla, lähellä takimmaista pakosarjan kiinnityspulttia.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_2.jpg


Timo_L 24.09.2015 10:28

5.9:n imusarjaa irrottaessa (plenumin fiksaus) vain neljä pulttia katkesi.. eli siis ne tavallisimmat pultit katkeamaan on imusarjan etummaiset ja taaimmaiset nurkat - mulla meni sitten kaikki neljä :D

Noh, pääseepähän taas koittamaan mutterin hitsausta lyhyen pultinjämän päähän ahtaassa välissä (ZJ:ssä ei todellakaan ole liikaa tilaa takanurkkien kohdalla). Etupää toivottavasti menee helposti.


Muuten oli aika simppeli homma tuo irroitus, ei siinä mennyt kuin reilu kolme tuntia varsinaista työaikaa. Isoimmat ongelmat oli kun piti nuo neljä katkennutta pulttia ensin porata vähän lyhyemmäksi että sai imusarjan irti, toinen oli bensakiskon pikaliittimen irrotus ilman varsinaista työkalua :p


Plenumi ei vielä vuotanut pahasti, mutta tiiviste ei ollut ihan kunnossa myöskään. Juuri sopiva hetki korjata. Taidan samalla vähän modata tuota originaalia "keggeriä", ainakin se imusarjan sisältä puoliksi jakava levy pois ja vähän lyhentää imukanavia. Tiedä sitten onko siitä juuri muuta kuin persdynossa hyötyä, mutta väittävät ainakin virtaustestien mukaan että 5-10% parannus alkuperäiseen on aika lähellä :D


Jos joskus innostuu, niin sitten joku huomattavasti paremmin virtaava imusarja + Edelbrockin alumiinikannet..

Timo_L 24.09.2015 10:32

..niin ja katotaan nyt millainen katastrofi noitten pulttien poistosta vielä tulee. Mutta eihän tässä mikään kiire ole, lauantaiaamuksi vasta pitää olla auto kunnossa ja huomennakin on työpäivä :D

Saimon 24.09.2015 14:44

Sovitaan, että pinjoni on oikealla kohdalla, illalla se selviää :D Eipä siihen ole puututtu ja perämurikkakin on sama vanha.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1249080)
Jos murikka luiskahtaa ilman väkivaltaa paikalleen mutta on jämäkkä, ja hammaskosketuksen tsekkauksen jälkeen (hammasvälys ja kosketuskuvio) jos näyttää hyvältä -> molemmilta puolilta yhdet samanpaksuiset shimmit pois, ja tilalle seuraavaksi paksummat jotta saadaan poskilaakereiden esijännitys sopivaksi.

Paja painoi prässillä uudet laakerit kiinni ja sinnehän ne jäi vanhat shimmitkin väliin.. Eli lähdetään siitä liikkeelle. Kai niitä voi silti lisätä myös ulkopuolelle jos tarve vaatii?

Korjausopas kertoo, että +0,015" (0,04mm) shimmilevy tuon esijännityksen saamiseksi, kehärattaan vastakkaiselle puolelle? "Add an additional 0,015 inch shim to opposite side of ring gear for bearing preload"

Hammasvälys näyttää olevan 0,12-0,20mm (ring gear backslash).Ostin keltaista akryylimaalia, niin pääsee hammaskosketustakin arpomaan.

Ensimmäinen kertaa jännittää aina ;)

Saimon 25.09.2015 18:42

Etyperäremontin ongelmia
 
No voihan vitura, ei onnistu etuperän remontti..

Vanhat shimmit murikan ja uusien poskilaakereiden välissä. Nyt koko murikka liikkuu pari milliä sivulta toiselle, vaikka laakeripukit on kiinni (60Nm). Tuommonen se kyllä taisi olla irroittaessakin..
Video: https://youtu.be/5ht4xFjMQ7c

--> Eli lisää shimmejä väliin, ulkopuolelle koska ei ole prässiä jolla laakerin saisi irti/takaisin. Mutta, eihän noita shimmejä voi ulkoupuolelle laittaa, kun ne ottaa laakerin rullakehään kiinni? Onko nämä sitten väärän kokoiset shimmilevyt vai miten?

Koska jos tuo pääsee liikkumaan noin, niin eikös laakereita pitäisi saada leveämmälle (lisäshimmit laakerin sisäpuolelle) tai laakereiden ulkokehää sisemmäs?

Kuva:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...0/shimmit1.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...30/shimmt2.jpg

JAMANT 25.09.2015 21:09

Shimmit on oikean kokoiset, ne on vaan väärällä puolen laakeria!!

Timo_L 25.09.2015 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1252472)
--> Eli lisää shimmejä väliin, ulkopuolelle koska ei ole prässiä jolla laakerin saisi irti/takaisin. Mutta, eihän noita shimmejä voi ulkoupuolelle laittaa, kun ne ottaa laakerin rullakehään kiinni? Onko nämä sitten väärän kokoiset shimmilevyt vai miten?

Juu, nuo kuulu murikan ja laakerin väliin. Aloin juuri pähkäillä, että mikähän shimmipaketti minulla oli aikanaan, kun niitä oli sopivia sekä ulkokehän ja banjon väliin laitettavia, että laakerikehän ja murikan väliin laitettavia.

..tai sitten muistan aivan väärin..

Lainaus:

Koska jos tuo pääsee liikkumaan noin, niin eikös laakereita pitäisi saada leveämmälle (lisäshimmit laakerin sisäpuolelle) tai laakereiden ulkokehää sisemmäs?
Juuri näin.


Sitä kyllä ihmettelen, että miten voi olla alunperin niin kuluneet laakerit että murikka pääsee liikkumaan pari milliä? Vai onko joskus tehty jonkun toimesta peräremppa eikä olla osattu ollenkaan?

Saimon 25.09.2015 22:12

No voi persiin suti..

Eli se sopiva shimmaus pitää tehdä ns. asennuslaakereilla ja oikeat sitten lopuksi paikalleen. Nyt ei puutu kuin ne asennuslaakerit :/ Mistähän ne löytäisi?

Lähteekö nuo uudet laakerit ehjänä irti?

Sopivan kokonais shimmauksen voinee mitata heittokellolla, mutta vas/oikea sijoittelu ja hammaskosketus taitaa olla mahdotonta pelkällä mittauksella?

Timo_L 25.09.2015 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1252533)
No voi persiin suti..

Eli se sopiva shimmaus pitää tehdä ns. asennuslaakereilla ja oikeat sitten lopuksi paikalleen. Nyt ei puutu kuin ne asennuslaakerit :/ Mistähän ne löytäisi?

Ne olisi vaikkapa lähes ehjät vanhat laakerit, tai sitten uudet mistä sisäkehä on hiottu hieman väljäksi.

Lainaus:

Lähteekö nuo uudet laakerit ehjänä irti?
Ei, jollei ole sopivaa ulosvetäjää ja riittävästi malttia.

Lainaus:

Sopivan kokonais shimmauksen voinee mitata heittokellolla, mutta vas/oikea sijoittelu ja hammaskosketus taitaa olla mahdotonta pelkällä mittauksella?
Hammasvälys heittokellolla, esijännitys aikalailla näppituntumalla sopivanpaksuisten shimmien kanssa. Oikea tapa olisi vähän levittää banjokoppaa esijännitysshimmejä varten.

Se vas. <-> oik. sijoittelu on käytännössä hammaskosketuksen/ hammasvälyksen tarkistusta, ja kun se on kohdallaan, niin sitten shimmeillä poskilaakereiden esijännitys kohdalleen.

Saimon 28.09.2015 14:31

Laakerikaupoille
 
Laitoin 4 laakeria hankintaan, pitänee toisista hioa ne asennuslaakerit sitten. Kait niihin joku dremelin tai porakoneen hiomaterä puree?

Prässääjäkin epäili, etteivät lähde ehjänä irti nuo juuri painetut :(

Meikäläisen tuurilla esijännitys menee yli ja laakerit sulaa koeajokierroksella :D

hitsaa 02.10.2015 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1248205)
Täälläpä juttua:

http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...4871ccb101eef7

N45
CHRYSLER INTENDS TO INSPECT YOUR VEHICLE AND INSTALL AN ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER (OEM) TRAILER HITCH WHERE APPROPRIATE, FREE OF CHARGE (PARTS AND LABOR) TO BETTER MANAGE CRASH FORCES IN LOW-SPEED IMPACTS.

755
THE FUEL TANK LEVEL SENDING UNIT MUST BE REPLACED.

823 ja A05 on hoidettu.. mitä lieneevätkään sitten, kun ei kuvausta ole saatavilla.

Takaisinkutsuista: mulla oli duunaamatta listalla 757, 823 ja N45. Ensimmäinen koskee vain USA:ssa tehtyjä eli ei kuulemma aihetta toimenpiteisiin.

A05 ja 718 on tehty. Maailmalla huhutaan että A05 on etu jarrulevyjen vaihto.

hitsaa 13.10.2015 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1251024)
tulppaat letkut siihen pönttöön ja imusarjaan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1251704)
järjestelmä ei tee mitään muuta kun huljaa alipaineella (raittiilla ilmalla) tankin tyhjää ilmatilaa ja aktiivihiilen läpi vetää ne "huurut" imusarjaan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1251716)
En edes tiedä kuinka aktiivinen näitten euromallien kaasujen keräys- ja polttosysteemi on, mutta vikavaloa ei sytytä vaikka tulppaisi letkut ja irrottaa sähköliittimen.

Sattui eteen ZJ 1997 euro-mallin FSM, jossa tuo asia on selvitetty. Bensatankin EVAP linjassa on "rollover valve" (p.13). Höyryt päätyy pönttöön. Sivulla 15 on kuva. Jos on CA-emissions package ja kone ei ole 5.9, you're screwed. Muuten pöntön ja päristimen voi heittää mäkeen - ei taida mikään sääntö Suomessa sellaista vaatia?

pstj 13.10.2015 16:47

Eilen juuri siirtelin pöntön konehuoneen puolelle. Uskaltaako sen poistaa -93 4.0 vehkeestä? Tässähän siihen ei mene edes minkään sortin piuhaa, letkut vain (tankilta, imusarjaan, putsariin). Mites -94 5.2 kanssa, voiko poistaa huoletta?
Mikäli voi poistaa, niin lettkuille tulppaus vai y-haara pöntön tilalle?

Timo_L 13.10.2015 16:52

Ei mihinkään niistä pöntöistä mene kuin letkut. Itse ventiilisysteemi ja sen ohjaus on ainakin uudemmissa kuskin puolella lokarissa, ilmanputsarikotelon vieressä.

Ota pönttö pois, tulppaa letkut ja katso mitä käy. Jos kaikki toimii kuten pitää niin mikäs siinä..

PunisherFIN 14.10.2015 23:04

miullahan tuo on aito -93 kutonen ja ei tapahtunu mitään mullistavaa kun sen pöntön heivas mäkeen. samoten tuo samanen keksintö ei ymmärrä ilmanputsarin ja/tai sen huohotusletkujen jne uudelleenasemoinneista ja/tai katkomisista ja tulppailuistakaan mitään. edelleenkin oon sitä mieltä et grandeissä on viellä niin dami ecu, ettei siellä kovin paljon dataa liiku :D

nyt kun tästä ecusta on enempikin puhetta, niin onko kellään varmaa dataa mihin asti tuossa polttoainekartat venyy? ymmärtääkö boksi by default esimerkiksi ylipaineen imusarjassa? samaan liittyen onko kukaan selvittänyt mitkä nuo suuttimet esim kutosessa on? merkki/malli ja saako niihin korvaavia "parempia"(parempi kärkisiä), tai isompi tuottosia (halvalla) mistään, voisiko olla peräti, että ne käy jostain euroautosta joka on hyvin yleinen? samoten miten on jeepin ecun uudelleenohjeilmointi, voiko muistipiiriä vaihtaa, tai onko noissa peräti uudelleenohjelmoitava, millä ohjelmalla?

miulla on ny pohjatietojen haku yhtä juttua varten ja tähän oisi kiva saada hiukan apuja :)

Timo_L 15.10.2015 05:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1256550)
miullahan tuo on aito -93 kutonen ja ei tapahtunu mitään mullistavaa kun sen pöntön heivas mäkeen. samoten tuo samanen keksintö ei ymmärrä ilmanputsarin ja/tai sen huohotusletkujen jne uudelleenasemoinneista ja/tai katkomisista ja tulppailuistakaan mitään. edelleenkin oon sitä mieltä et grandeissä on viellä niin dami ecu, ettei siellä kovin paljon dataa liiku :D

OBD-I pohjainen ('95 asti) on huomattavasti typerämpi kuin '96-'98 OBD-II boksi. Noissa vanhemmissa ei - varsinkaan euro-/ federal- emissions mallit paljon hetkahda mainitsemistasi asioista. Uudemmissa euro- versioissa vähän sama asia tuon putsaripömpelin takia, sen sijaan Cali- emissions malli sytyttäisi välittömästi vikavalon, ja muistaakseni myös Federal emissions- malli.


Lainaus:

nyt kun tästä ecusta on enempikin puhetta, niin onko kellään varmaa dataa mihin asti tuossa polttoainekartat venyy? ymmärtääkö boksi by default esimerkiksi ylipaineen imusarjassa? samaan liittyen onko kukaan selvittänyt mitkä nuo suuttimet esim kutosessa on? merkki/malli ja saako niihin korvaavia "parempia"(parempi kärkisiä), tai isompi tuottosia (halvalla) mistään, voisiko olla peräti, että ne käy jostain euroautosta joka on hyvin yleinen?
En ihan tarkkaan tiedä OBD-I PCM:stä, '96-> on ainakin lukemieni nettitietojen perusteella paremmin adaptiivisia ja oppivia. Esim. kannet & imusarjat, nokan yms. vaihtamalla uudemmat ei yleensä vaadi uudelleenohjelmointia (nollaus ja uuden oppiminen riittää), vanhemmat ei välttämättä toimi.

Sekä kuutos- että kasikoneen suuttimista löytyy paljonkin tietoa netistä kun vain etsii. Suuttimet on aika yleisiä ainkain eBaystä hommattuna, mutta muistini mukaan Boschilta löytyy sopivia nelireikäisiä alkuperäisten yksireikäisten sijaan missä on sama tuotto - ja toki myös suurempituottoisia.

Suoraan lonkalta en todellakaan muista, mutta pitää koittaa muistaa kaivaa tietoja..


Lainaus:

samoten miten on jeepin ecun uudelleenohjeilmointi, voiko muistipiiriä vaihtaa, tai onko noissa peräti uudelleenohjelmoitava, millä ohjelmalla?
En muista toimiiko SCT- tunerit vanhemmassa PCM:ssä, uudemmassa ainakin. Tehtaan laitteilla pystyy ohjelmoimaan uudemmat PCM:t (vanhemmista en taaskaan muista, mutta käsittääkseni kyllä), kotikonstein taitaa olla aika tekemätön paikka.

PunisherFIN 15.10.2015 08:11

joo mie tän jälkeen kaivelin hiukan ja näyttää saavan korvaavaa modernimpaa suutinta vaikka ebaystä reman malleina. tiedä sitten miten hyvin kunnostettuja nuo on, mutta ryskyn neon 2l suuttimet oli jo 4 reikäset ja paljon sillä tuunanneet jeeppien heijaavaa tyhjäkäyntiä ja lukemattomat nettifoorumit väitti, että vastaisi paremmin kaasuun (kiva ominaisuus offarille ja täytyypä kokeilla) :)
itellä tuo painehomma ei koske niinkään ZJeeppiä, enempi pikku cherokeeta, mutta sama pannu näissä kuitenkin lähtökohtasesti, eli hiukan ois mielenkiintoa moisen ahtamiseen ja se ite softaus ei tuota todennäkösesti ongelmaa, koska naapurissa toimii viripaja joka uudelleenohjelmoi eri merkkejä, mutta ajan/rahan säästöksi ja homman helpottamiseksi olisi hyvä jos itsekin ymmärtäisi mitä autoon tehdään, samoten kun kaveripiirissä on kolme kaveria, jotka on softanneet megasquirt systeemeitä ihan itse, niin low cost projektina voisi tutustua itsekin karttojen muokkaamiseen, koska neuvoja saa lähipiiristäkin :) oishan se aika rouhee kutoskoneisesta jeepistä ottaa ulos vaikka 300hp sopivilla väännöillä, siirtyisi paska hiukan eri malliin kun nyt, vaikkei nää kovin laiskoja autoiksi olekaan :D

hitsaa 15.10.2015 13:28

Engine Cooling Fan
 
Löysin "irtonaisen" piuhan 96 V8 ZJ/ZG:stä, euro-malli:

https://www.dropbox.com/s/bkrjker7c7...22458.jpg?dl=1

Sijainti sopii tähän 97 ZG:n tietoon

https://www.dropbox.com/s/92bp5vn4on...20fan.PNG?dl=1

Ja värit LG/RD & OR sopii 5.9:n "max cooling package" ohjaukseen: F143 60A fused+ ja F99 fused+ (ignition switch output).

Osaako joku kertoa, mistä on kyse? Sinänsä olisi tosi näppärää, tosta voi napata esim valojen releelle ohjausvirran..

Timo_L 15.10.2015 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1256636)
Ja värit LG/RD & OR sopii 5.9:n "max cooling package" ohjaukseen: F143 60A fused+ ja F99 fused+ (ignition switch output).

Osaako joku kertoa, mistä on kyse? Sinänsä olisi tosi näppärää, tosta voi napata esim valojen releelle ohjausvirran..

Liitin ja piuhojen väri näyttäisi täsmäävän tosiaan 5.9:n sähköflektin syöttöliittimeen. Piuhaa pitkin tulee siis virta muutaman eri releen kautta kaksinopeuksiselle sähköflektille. Liittimen sijaintikin täsmää hyvin siihen, missä se sijaitsee 5.9:ssä.

Onko piuhat myös kytketty PDC:hen, ja vain sulake puuttuu?

AlluK 15.10.2015 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1256636)
Sinänsä olisi tosi näppärää, tosta voi napata esim valojen releelle ohjausvirran..

Jaa mitä kuumempi kone sen enempi syttyy keulalle valoja? :)

Timo_L 15.10.2015 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1256660)
Jaa mitä kuumempi kone sen enempi syttyy keulalle valoja? :)

Millä perusteella? Tuo kuvan sähköflektin liitin on 60A sulakkeen kautta tuleva suora +12V syöttö akulta.

AlluK 15.10.2015 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1256663)
Millä perusteella? Tuo kuvan sähköflektin liitin on 60A sulakkeen kautta tuleva suora +12V syöttö akulta.

Ohjausvirrasta oli kyse. Ohjausvirta on se "hituvirta" jolla relettä ohjataan.

Timo_L 15.10.2015 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1256664)
Ohjausvirrasta oli kyse. Ohjausvirta on se "hituvirta" jolla relettä ohjataan.

En minä mistään ohjausvirrasta puhunut, vaan kerroin tuossa yllä mitä tuon liittimen kautta tulee. Ja ainakin 5.9:ssä noiden piuhojen läpi tulee syöttövirta akulta, siitä releille ja edelleen flektin hitaalle/ nopealle puolelle.

Ohjausvirta tulee ihan muuta reittiä, eikä sillä kyllä valoja tosiaan käytettäisi :)


Sitä en tiedä onko pykälää vanhemman ZJ:n johtosarjassa kyseinen liitin sama kuin '98 5.9:ssä, mutta värit, sijainti ja kuvaus täsmää.

hitsaa 15.10.2015 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1256636)
Ja värit LG/RD & OR sopii 5.9:n "max cooling package" ohjaukseen: F143 60A fused+ ja F99 fused+ (ignition switch output).

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1256660)
Jaa mitä kuumempi kone sen enempi syttyy keulalle valoja? :)

Vaaleanvihreä punaisella raidalla = jännitteellinen aina PDC:n sulakkeelta 18 (60A) mutta piuha on vain n 20 gauge paksu. Oranssi = jännitteellinen kun virta-avain on asennoissa start ja run.

Koneen kuumuus ei taida vaikuttaa, kun ei tässä ole niitä lämpöantureita vesiletkuissa eikä flektin ohjauksen releitäkään mitkä varmaan tähän voisi kytkeä?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1256668)
En minä mistään ohjausvirrasta puhunut, vaan kerroin tuossa yllä mitä tuon liittimen kautta tulee. Ja ainakin 5.9:ssä noiden piuhojen läpi tulee syöttövirta akulta, siitä releille ja edelleen flektin hitaalle/ nopealle puolelle.

Ohjausvirta tulee ihan muuta reittiä, eikä sillä kyllä valoja tosiaan käytettäisi :)


Sitä en tiedä onko pykälää vanhemman ZJ:n johtosarjassa kyseinen liitin sama kuin '98 5.9:ssä, mutta värit, sijainti ja kuvaus täsmää.

Tutkitaan asiaa. Kiitti Timo vahvistuksesta.

Toinen vaihtoehto saada virta-päällä ohjauksen konehuoneeseen on aktiivihiilipöntön venttiilin liittimen oranssi piuha.

hitsaa 16.10.2015 09:32

Aurinkoanturi
 
Toinen sähkökysymys - onko täällä tietoa tai kokemusta, millaista jännitettä tuon pitäisi antaa jotta auto headlamps toimii? Tai oikeastaan, millä jännitteellä BCM kytkee valot päälle? Kyse vasemmalla puolen kojelautaa olevasta anturista, samassa on VTSS:n vilkkuva punainen ledi. Liitin on C242, pinni 3 L109 20 WT UL SENSOR DRIVER (SENSOR GROUND) ja pinni 4 L110 20 OR/BK UL SENSOR SIGNAL.

Omien mittausten mukaan piuha irti BCM:ltä tulee n +3.75V. Piuha kiinni
* +3.75V pimeässä
* varjossa +3..3.5V
* aamulla +2..3V
* keskipäivällä suorassa auringonvalossa -0.4V
* lampulla vierestä näyttäen -0.1..-0.3V

Jotenkin kuvittelin että +5V anturi antaisi lukemia välillä +0..5V ?


Sivu luotu: 07:39 (GMT +2).