Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Käyttöauton laittoa - Grand Cherokee maastokelpoiseksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83165)

KoniJeep 30.01.2016 15:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1280726)
Toisaalta kierrosten nousun ei pitäisi tökätä tuolla tavalla ja samoille kierroksille - tässä on hyvä muistaa että kone kiertää pätkimättä aivan tasaisesti sinne 4000rpm tietämille asti, eikä siihen stopatessaan millään tavalla röpötä -> ei siis ole "rajoitettu" siihen.

onko kaasupohjassa (nasta laudassa) oikeasti kaasupohjassa myös?
Ettei mikään mekaaninen rajoita liikettä? :confused:

EDIT: eiku tuollahan tuo oli jo kirjoitettu: "Ei ole TPS:ssä vikaa, antaa oikeat arvot. Kaasuläppä myös avautuu loppuun asti kuten pitäisikin."

Pajares 30.01.2016 16:22

saaks tommosseesta luettua v.laatikon koodeja vai onko edes sähkölaatikko?

Jos se pcm ei "älyä" että on vaihdesilmässä?
-viallinen nopeustunnistin
-"vapaa" mikrokytkin.
-joku liitin irronnut/jäänyt laittamatta...

koira 30.01.2016 16:38

Lisää ehdotuksia
 
Oletko tsekannut tulpat? Onko oikeat tulpat muutoksien jälkeen? Nekin voi saada aikaan jotain tuollaisia oireita.

Timo_L 30.01.2016 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1280750)
saaks tommosseesta luettua v.laatikon koodeja vai onko edes sähkölaatikko?

Jos se pcm ei "älyä" että on vaihdesilmässä?
-viallinen nopeustunnistin
-"vapaa" mikrokytkin.
-joku liitin irronnut/jäänyt laittamatta...

On sähköohjattu laatikko, ja äly on samassa paketissa moottorinohjauksen kanssa. Laatikon kaikki anturit on vaihdettu, tosin laatikon nopeusanturi on hieman outo siinä mielessä että kun sen vaihdoin, niin laatikko alkoi lukita muuntimen 10km/h liian matalalla nopeudella.
Voi liittyä tähän, tai on liittymättä. Olin jo niin tottunut koko asiaan, että ei tullut mieleenkään voisiko sillä olla jotain yhteyttä tähän hommaan. Täytyypä oikein tarkistaa.. Hyvä huomio! :)

Piuhat/ liittimet on kaikki kyllä kiinni.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja koira (Viesti 1280753)
Oletko tsekannut tulpat? Onko oikeat tulpat muutoksien jälkeen? Nekin voi saada aikaan jotain tuollaisia oireita.

Tulpat on uudet, ihan oikeaa mallia tähän käyttöön ja kärkiväli oikea mitä suositeltiin. Kipinääkin tulee, tosin se että onko alkuperäinen puola jotenkin heikko.. paha sanoa. Kone toisaalta käy niin hienosti että vaikea uskoa bensasyötön tai kipinän puutosta, enemmän olisi juuri ilmapuolelta ehkä kiinni.


Huomenna taitaa olla ihan kelpo keli touhuta pihalla, täytyy ottaa ensin venakopat irti ja mitata venttiilien nostot, ja samalla tutkin vielä kaikkien pyttyjen puristukset uudestaan. Sen jälkeen olen jo varmaan paljon viisaampi.
Jos se puoli on ok, niin sitten ei varmaan auto kuin irrottaa jakopään koppa ja tarkistaa ajoitus.


No, koneen kasaus meni jo ekalla yrittämällä vähän reisilleen, joten tämähän on vain luonnollista jatkumoa siihen että ei nyt mene ihan putkeen :D :p
Kyllä koneesta vielä soiva peli saadaan, tavalla tai toisella :cool:

-MaTTi- 30.01.2016 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1280726)
Virranjakaja pitäisi kyllä olla oikeassa asennossa, sillä tosiaan vaikutetaan vain bensansyötön aloitukseen suhteessa yköspyttyyn, ja loppuu silloin kun pitää.

Virranjakajaa joutui säätämään, koska käytin sen irti ja merkit eivät ihan uusilla romppeilla natsanneet vanhoihin.

Käänsit n. 40°, mikä selittäis noin ison säätötarpeen? Onko nyt ykköspytty varmasti ykkönen eikä kakkonen, eli bank 1 ja 2 katottu oikeinpäin?
http://i190.photobucket.com/albums/z...iringOrder.jpg

Timo_L 30.01.2016 21:47

Jeps, kyllä ne on ihan oikein :)

-MaTTi- 31.01.2016 10:41

Tuolla vähä samankaltaisten ongelmien kans painittu: http://www.jeepforum.com/forum/f13/z...-there-832344/

Sten 31.01.2016 12:47

Oletko mitannut pensanpaine ajaessa etteivät paineet laskee ajaessa. Mahdollinen ohivuoto paineenrajoittamisessä tai viallinen o-rengas että päästää löpöä ohi, paikalla seistessä riittää mutta ajaessa kun tarvii enemmän ei riitä.
Toinen asia on puolan johto joka ei saa olla liian lähellä sytytyskaapellit. 25 mm väli pitää olla muistaakseni oon lukenut jossain. Voi olla pienestä kiinni joskus. CPS vikainen yleensä on jäänyt noin 2500 rpm paikkeella mulla. Toivottavasti saat tästä jotain selkoa kun oma sumenkielentaidot ovat aika huonot.

Timo_L 31.01.2016 19:45

En ole ajossa mitannut bensapaineita, mutta ne pitäisi olla ihan ok.. kone kun ei millään tavalla yski tai räi, kuten sen pitäisi jos bensaa ei tulisi tarpeeksi? ..ja kun seoksetkin on kohdallaan ja kulutus ihan sitä mitä pitäisi.

Puolan johto menee tehtaan alkuperäisissä kiinnikkeissä, siitä ei voi olla kiinni. CPS jos olisi rikki niin ei tämä kävisi ollenkaan.

MiKo 31.01.2016 21:10

Pitäisi ja pitäisi.. Tuommosessa tilanteessa ei auta ku alkaa käymään järjestelmällisesti kohta kohdalta läpi ja vielä siten, että mitataan eikä arvailla.

Eikä ollu sitten vittuilua tämä. 😊 kovan työn olet tehny ja jokusen euronki tieten upottanu niin pitäähän se toimimaan saada.

veijon-esso 31.01.2016 23:48

On kyllä melkoinen vika jossei mitään poksu eikä prötää, mut rajaa vaikka vapaalla rundit neljään tonniin? Siis vapaata ei vissiin mainittu, mutta pakkoykköselläkin jos lakkaa kiihtymastä ja rundit pysyy 4000rpm, niin ei vissiin vapaallakaan enempää pyöris?

Onks toi muuten OBD2 laite jo? buikissa ja blazerissa mul on molemmissa bilteman obd2 gauge tms. jolla voi katella kaikkee mahdollista anturitietoo yms mitä ny vaan sieltä töpselistä ulos saapi.

Sul on kuitenkin joku remontin aikainen riepu ilmaputkessa tms joka estää ilmansaantia kierroksilla...! :D

-MaTTi- 01.02.2016 01:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1281022)
CPS jos olisi rikki niin ei tämä kävisi ollenkaan.

No siinä, tai paremminkin sen liitoksessa, se oli vika tuolla jeepfooruminki topikin aloittajalla:
Lainaus:

Originally Posted by tige_tower
well i fixed my problem and i dont kno how i disonected the cps and pluged it back in n worked like a dream...
Ja vikahan oli sama, mut hyyty jo kolmessatonnissa:
Lainaus:

Originally Posted by tige_tower
zj when floored wont rev past 3000 rpm power is still there
when i rev my jeep when its parked i have no problems...runs like a dream....wen i drive it like a grandma...runs like a dream but wen i try and get on it it wont rev past 3000rpm the power is there it just wont go... it used to throw a cel and sputter out but it stopped doing that...i replaced the fuel pump and filter and checked the map and cps and both are fine.. also when i took it to get it scanned no codes came back.. any ideas on what it can b
Eli siis luultavasti liian heikko signaali, kampuran tieto jää isommilla rundeilla saamatta/menee mössöksi ja kone puutuu, tuntuis luontevalta koska kuormitus ei vaikuta asiaan.

Timo_L 01.02.2016 05:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1281051)
Pitäisi ja pitäisi.. Tuommosessa tilanteessa ei auta ku alkaa käymään järjestelmällisesti kohta kohdalta läpi ja vielä siten, että mitataan eikä arvailla.

Ei se tietysti olisi ensimmäinen kerta kun jotai hajoaa ihan yht'äkkiä, mutta bensapuolen asioihin koskin rempan yhteydessä vain bensakiskon pikaliittimen osalta. Pumppu ja regulaattori on tankissa, näissä ei ole edes paluuputkea. Eli jos ei pumppu ja regu ole hajonnut sattumalta juuri samaan aikaan, niin ihme on jos siinä vika :)

Toki täytyy bensapaineetkin varmistaa.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1281083)
On kyllä melkoinen vika jossei mitään poksu eikä prötää, mut rajaa vaikka vapaalla rundit neljään tonniin? Siis vapaata ei vissiin mainittu, mutta pakkoykköselläkin jos lakkaa kiihtymastä ja rundit pysyy 4000rpm, niin ei vissiin vapaallakaan enempää pyöris?

Sehän tässä ihmeellistä onkin.. ei poksu, prötää eikä pauku, lopettaa vain kiertämisen eikä edes pakkovaihteella kerää jengoja. Ja kuten tosiaan sanoin, vastaa kaasuun niin tyhjänä (vapaalla/ parkilla) kuin veto päällä todella laiskasti. Pakkoykkösellä ei kierrä sen enempää, eikä todellakaan kiihdy läheskään kuten pitäisi :(

Lainaus:

Onks toi muuten OBD2 laite jo? buikissa ja blazerissa mul on molemmissa bilteman obd2 gauge tms. jolla voi katella kaikkee mahdollista anturitietoo yms mitä ny vaan sieltä töpselistä ulos saapi.
'96 alkaen on jenkkivekottimet OBD2- pohjaisia. Vikakoodilukijan livedataa seuraamalla olen jo parhaani mukaan yrittänyt tutkia erinäisiä asioita, eikä siellä oikein näy mitään ihmeellistä. Pitäisi saada sellainen joka loggaa suoraan läppärille, olisi helpompi katsoa jälkikäteen ruudulta..

Lainaus:

Sul on kuitenkin joku remontin aikainen riepu ilmaputkessa tms joka estää ilmansaantia kierroksilla...! :D
Tämä tuli tutkittua jo ihan alkumetreillä, ei ole siitä kiinni :D


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1281086)
No siinä, tai paremminkin sen liitoksessa, se oli vika tuolla jeepfooruminki topikin aloittajalla:

Ja vikahan oli sama, mut hyyty jo kolmessatonnissa:

Eli siis luultavasti liian heikko signaali, kampuran tieto jää isommilla rundeilla saamatta/menee mössöksi ja kone puutuu, tuntuis luontevalta koska kuormitus ei vaikuta asiaan.

Täytyy nyt vielä tuokin varmistaa, tosin piuha ei ole missään välissä ainakaan ja liitinkin tuli käytettyä irti, samoin anturin pään putsasin :) Minullahan tosin kone ei vastaa kaasuun edes kuormittamattomana, ja tehonpuute vaivaa heti alkukierroksilta lähtien jos painaa reilummin kaasua.

Sten 01.02.2016 06:17

Tuli äskeen mieeleen yksi asia joka tpahtui omaan harrikkaan. Jännite oli liian alhainen että kävi kun unelma tyhjäkäynnillä mutta ei vetänyt kierroksia kun virta ei riittänyt sytytykseen enää. Eli liitokset eriyisesti maadotukset kannattaa tarkistaa kunnolla. Toinenkin asia sattui toiseen ryysleriin että löpöputki pumpun ja painekello oli haljennut, löpö riitti matalalla kierroksilla mutta sama kun tässä että ei oikein jaksanut kun virtasi ohi. Kesti oma aika ennen kun löysin sitä.

-MaTTi- 01.02.2016 09:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1280759)
Kipinääkin tulee, tosin se että onko alkuperäinen puola jotenkin heikko.. paha sanoa.

Puristuksethan tais vähän nousta samalla eli kipinältä vaaditaan enemmän. Riittääkö enää kierroksilla puolassa potku? Toisella puolalla kokeilu vois olla myös siis paikallaan.

Timo_L 01.02.2016 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1281106)
Puristuksethan tais vähän nousta samalla eli kipinältä vaaditaan enemmän. Riittääkö enää kierroksilla puolassa potku? Toisella puolalla kokeilu vois olla myös siis paikallaan.

Juu.. pitänee tilata Summitracingiltä uusi MSD:n puola, olisi vähän ruudikkaampi kuin alkuperäinen. Samalla vielä vaikka vaihtaisi paremmat tulpanjohdot. Toisaalta näillä muutoksilla kyllä ulkomaan foorumit sanoo, että (ehjä) alkuperäinen puola, tulpat ja johdot riittää.

Ei toki haittaa testata, muutenkin ollut aikomus vaihtaa tähän uusi puola :)

Sten 01.02.2016 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1281106)
Puristuksethan tais vähän nousta samalla eli kipinältä vaaditaan enemmän. Riittääkö enää kierroksilla puolassa potku? Toisella puolalla kokeilu vois olla myös siis paikallaan.

Näin on ja tarkista samalla että on täys jännite puolalla että riittää kierroksilla. Karkeasti sanottu on se että 1 ampeeri per 1000 kierrosta eli 5000 kierroksen kohdalla vaafitaan noin 5 ampeeria täydellä jännitteellä.

coilyzuk 01.02.2016 09:57

Onko sulla dampperissa asteikkoa tai edes nollakohta merkattu? Jos ei ole niin maalaa vaik nolla ja -35 asteen merkit niin Strobolla vois kurkata missä se sytkä oikeasti seilaa eri kierrosluvuilla. Jos ei anna ennakkoa kierrosten kasvaessa niin ei välttämättä prötää yhtään, ei vaan kierrä ja pakosarjat hehkuu
Kyllähän toi laajakaistalambdakin välttämätön on kun seokset haluaa kohdalleen. Strobolla ja laajakaistalambdalla näkis oikeasti missä mennään.

Timo_L 01.02.2016 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja coilyzuk (Viesti 1281116)
Onko sulla dampperissa asteikkoa tai edes nollakohta merkattu?

On TDC ja vähän toistakymmentä astetta siitä molempiin suuntiin merkitty.


Lainaus:

Jos ei ole niin maalaa vaik nolla ja -35 asteen merkit niin Strobolla vois kurkata missä se sytkä oikeasti seilaa eri kierrosluvuilla. Jos ei anna ennakkoa kierrosten kasvaessa niin ei välttämättä prötää yhtään, ei vaan kierrä ja pakosarjat hehkuu
Kyllähän toi laajakaistalambdakin välttämätön on kun seokset haluaa kohdalleen. Strobolla ja laajakaistalambdalla näkis oikeasti missä mennään.
Sytkäennakko säätyy täysin PCM:n ohjaamana, siihen ei vaikuta virranjakajassa mikään.. virranjakaja vaan tarjoaa joka pytylle kipinän silloin kun PCM käskee puolan lyömään tahtia, virranjakajan ainoa liikkuva osa on pyörijä. Ajoituslampulla ei voi 5.2/5.9 koneissa tehdä oikein mitään. En muista näyttääkö ODBII- lukija sytkäennakon, muistaakseni näyttää.

Laajakaistalambda pitää ostaa viimeistään siinä vaiheessa jos/ kun hommaan sen SCT Tunerin ja custom- softan.. tarvitsee ko. härvelillä ensin kerätä OBDII- portin kautta dataa, tarvitsee laajakaista- anturilta seostiedot että pystyy rakentamaan bensakartat yms. kohdalleen.

Timo_L 01.02.2016 15:42

Puristuspaineet nyt tuplavarmistettu joka pytystä. Kaikki pytyt 0,5bar sisällä toisistaan ja paineiden osalta tehtaan arvojen aivan ylärajalla. Tämä sinällään luontevaa koska puristussuhde nousi laskenallisesti 9.0 -> 9.5

Se mita katsoin pari minuuttia joka pytyn kohdalla niin sylinterit pitää paineet sisällään speksien mukaisesti. Ei sinällään yllätä koska on uudet kannet, ja sylinterit näytti niin hyvältä.

Sytytystulpat näyttää juuri siltä kuin pitäisikin, kuukausi ja vajaa 1000km ajoa takana niin jos olisi jotain isompaa häikkää niin sen pitäisi jo näkyä.


Puola on ainakin vastusarvojen mukaan täydellisessä kunnossa.

samppas 01.02.2016 16:24

Mielestäni kannattaa tehdä tuo sytytysennakon mittaus niin kuin coily tuossa kirjoitteli.

Jos arvot järkeviä niin ruisku pelaa ok. Jos ennakot pienet niin jokin ei pelaa ruiskussa.

Timo_L 01.02.2016 16:56

No ainakin obd- lukija näytti sytkäennakon pyörivän kuormituksesta ja jengoista riippuen 0° ja 40° välillä ihan järkevänoloisesti.

Mittasin nyt heittokellolla venttiilien nostoja, ihan hyvissä lukemissa oli. Heittokello näytti milliä liian vähän, mutta hydrailunostimilla konetta käsin pyörittäen ne aina menee vähän kasaan. Eli ei ole siitäkään. Säädän nyt silti keinuvivut uudestaan.


Jäljellä alkaa enää oikeastaan olla muutama vaihtoehto:
* kampuran ja nokan välinen ajoitus pielessä
* bensasynkka pielessä
* älyboksi ei nyt vaan ymmärrä muutosten perään

TPS:ää tutkailin, siinä on vielä vähän mittailua ja vertailua toiseen Jeeppiin. Jos se näyttää hyvältä, niin ei ole kaasuläpän asentotunnistimestakaan kiinni..

KoniJeep 01.02.2016 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1281181)

TPS:ää tutkailin, siinä on vielä vähän mittailua ja vertailua toiseen Jeeppiin. Jos se näyttää hyvältä, niin ei ole kaasuläpän asentotunnistimestakaan kiinni..

eikö se obd lukija näytä TPS:n toiminnan?
Tilasin kiinasta lukijan ja se näytti TPS:n toiminnan graafisena ainakin TJ Jeepistä.
Vaihdoin TPS anturin ja laitoin sen ekana väärin. Mittari näytti että kaasu on pikkasen auki vaikka en polkenut kaasua ja kun poljin oli pohjassa mittari näytti jotain 60-70%.
Ei kyllä autokaan kiihtynyt kunnolla...

Timo_L 01.02.2016 23:00

Näyttää tiedon.. sehän tässä hassua onkin, kun obd- tieto näyttää että kaasuläppä kiinni on n.14% kaasua ja täysin auki on n.75% kaasu. Kuitenkin jänniteväli minimi- maksimi FSM:n mukaan on ihan oikea kun mittaa anturin ulostulojännitteen..

KoniJeep 01.02.2016 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1281302)
Näyttää tiedon.. sehän tässä hassua onkin, kun obd- tieto näyttää että kaasuläppä kiinni on n.14% kaasua ja täysin auki on n.75% kaasu. Kuitenkin jänniteväli minimi- maksimi FSM:n mukaan on ihan oikea kun mittaa anturin ulostulojännitteen..

jotain tollasta se miullakin TJ:ssä näytti.. ja kun asensin anturin oikein niin näyttää 0-100%.
Ainakin kuutosessa pitää asentaessa laittaa tps niin että siihen jää pieni jousi jännitys. https://www.youtube.com/watch?v=Ig-X95lniWQ
Mie laitoin sen ekana väärin, niin ettei siinä tuntunut mitään jousen kuormaa...


Sivu luotu: 03:25 (GMT +2).