Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Sinkitystä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92047)

tatsga 08.02.2012 09:17

Sen verta itse tullut sinkittyä kamaa hitsailtua ilman asianmukaista suojausta, että suosittelen lämpimästi käyttämään ainakin semmosta perus hengityssuojaa. Siinä jää keskinkertainen krapulakin toiseks ton sinkkikuumeen kanssa. Epämiellyttävä olotila...

axu87 08.02.2012 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 849752)
Sen verta itse tullut sinkittyä kamaa hitsailtua ilman asianmukaista suojausta, että suosittelen lämpimästi käyttämään ainakin semmosta perus hengityssuojaa. Siinä jää keskinkertainen krapulakin toiseks ton sinkkikuumeen kanssa. Epämiellyttävä olotila...

Olen aina itse saanut tuon vältettyä, mutta edellisellä työmaalla kun olin hitsarina niin työhaastattelun jälkeen kun sain paikan kertoi pamppu että edellinen työnhakija oli joku vanhempi hitsari, oli myös siltä kysynyt että oletko hitsannut sinkittyä koskaan johon vanhempi äijä totesi että kyllä, yhteen aikaan oli ihan normaalia että mulla oli sinkkikuume joka päivä :D

hacci 08.02.2012 19:50

Kyllä sinkityn kappaleen voi uudestaanki sinkitä mutta sillon entinen sinkki pitää poistaa ja se on pikkasen kalliimpaa mutta lähes joka päivä uitetaan jo kertaalleen sinkittyjä kappaleita. Itse en ole vielä päässyt kokemaan sinkkikuumetta vaikka hitsaillaan joka viikko sinkyttyjä kappaleita mutta jotkut on herkempiä kuin toiset. Entinen pomo sai jo kuumeen oireet kun käveli ohi kun hitsasin sinkittyä. Oli tosi herkkä sille ja 30v alalla olleena oli varmaan pikkasen päässy altistumaan myrkyille! :D

0ltzi 09.02.2012 17:55

mulla oli sinkkikuume kesällä. ei mikään kiva juttu ja kestiki melkein viikon.

tare 02.03.2012 11:42

minkäs kokoisia reikiä pitäisi porailla profiiliin sinkitystä varten?
onko tähän olemassa jotain ohjetta?

kohde on toi mun traileri, ku ei oo muka kerenny sinkityttää aikaisemmin..:(
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41101

axu87 02.03.2012 18:15

10mm reiän ei pitäisi ainakaan mennä tukkoon.

2x4WD 02.03.2012 23:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 850308)
mulla oli sinkkikuume kesällä. ei mikään kiva juttu ja kestiki melkein viikon.

Sinkkikuume menee ohi alle vuorokaudessa. Jotain muuta pöpöä varmaan ollut tarjolla.

solihull 29.04.2012 21:58

Tuossa olis tarve mulla sinkitä yhdet peltiset sisälokasuojat...mutta miten puhtaat ne täytyy olla ennen sinkkiin viemistä?
Ne on kyllä sähkösinkittyä peltiä, mutta etenkin toisella puolella on jotakin mustaa ja kuivaa, helkkarin lujassa olevaa ainetta - epäilen sen olevan jotakin kivenisku- tai muuta massaa. Pitääkö hioa vai lähteekö kylvyissä? Maalihan ei lähde, sehän on puhallettava pois.

TT

tekniikkamies 30.04.2012 10:53

Mites vanteiden sinkitys?

Mitä nyt jossain autonkorjausmittakaavaa olevissa touhuissa on sinkittyjä peltejä tullut hitsailtua, ei niistä mitenkään erityistä ongelmaa ole aiheutunut ulkona verrattuna muihin eri syistä käryäviin pelteihin. Käryjen hengittelyä kannattaa välttää. Jos tuota hommaa tekisi joka päivä ja vielä sisällä, varmaankin erittäin tärkeä saada käryt hallintaan.

Sinkityksestä tuli mieleen, että olisiko hyvä idea hiekkapuhaltaa ja kuumasinkitä auton ja peräkärryn vanteet, minulle kelpaisi myös sinkin väriset vanteet jos niiden maalaaminen on jossain määrin haastavaa?

2x4WD 02.05.2012 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 877369)
Sinkityksestä tuli mieleen, että olisiko hyvä idea hiekkapuhaltaa ja kuumasinkitä auton ja peräkärryn vanteet, minulle kelpaisi myös sinkin väriset vanteet jos niiden maalaaminen on jossain määrin haastavaa?

Tasapainossa ne ei sen jälkeen varmaan enää ole. Ei kyllä kaikki vanteet uutenakaan.

Otto 03.05.2012 06:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 877369)

Omistamani 80-luvun loppupuolelta olevan amerikkalaisen venetrailerin vanteet on kuumasinkitty jo tehtaalla. Tuntuisi ihan toimivalta ratkaisulta ja vastustaa ruostumista hyvällä menestyksellä edelleenkin. Kauniit ne vanteet eivät kyllä ole.

Sinkityn pinnan maalaaminen on jonkinlainen ongelma, suositeltava esikäsittely on karhennus raepuhalluksella. Huolellisista esivalmisteluista riippumatta kovin usein maali alkaa muutamaa vuotta myöhemmin rapistua irti isoina paloina.

tekniikkamies 03.05.2012 09:53

Pitääköhän sinkityssä vanteessa vanteen sisäpuolta jollain lailla huomioida, jotta tulee ilmatiivis?

solihull 03.05.2012 22:13

Siis eihän kuumasinkityn pinnan maalaus ole mikään ongelma. Siinähän pysyy maali tosi hyvin. Joku epoksi ja PUR -maali on ihan äikkistä tavaraa pintaan.

Sähkösinkittyjen pintojen kanssa on sitten haastetta saada maali pysymään.

TT

HCK 04.05.2012 12:09

Kaveri sinkkasi minulle peltivanteet töissään joku kymmenen vuotta sitte sillä sähkö systeemillä niin että niistä tuli kellertävät samalla tavalla kuin esim. jotkut pultit on. Tuli siistit(sopi keltaiseen autoon) ja ei ruostunut ainakaan ensimmäisinä vuosina kun minulla oli.

Hessu888 04.05.2012 14:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HCK (Viesti 878573)
Kaveri sinkkasi minulle peltivanteet töissään joku kymmenen vuotta sitte sillä sähkö systeemillä niin että niistä tuli kellertävät samalla tavalla kuin esim. jotkut pultit on. Tuli siistit(sopi keltaiseen autoon) ja ei ruostunut ainakaan ensimmäisinä vuosina kun minulla oli.

Se keltapassivointi kestää säästä riippuen ehkä sen parisen vuotta kuten esim. uusissa riipuissa, mutta on tarkoitettu ennemminkin sisäkäyttöön korroosiosuojaksi, eikä kestä suolavelliä kuten kuumasinkitys. Ainakin Piiroinen Salossa tekee noita pinnoituksia sini/kelta/musta kilohinnalla. Kemiallinen niklaus saattaisi ehkäpä olla vanteissa noita passivointeja toimivampi ratkaisu.

Sivu luotu: 19:27 (GMT +2).