![]() |
Selvitinkin itse vian:D nyt niva käy taas kuin uusi....:O Niinkin suuri vika oli kuin YKSI sulake oli palanut. Nivassa näköjään kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli ilmeisesti joku mittariston sulake yms.. rupes nimittäin mittaristokin toimimaan kerralla:D sen kautta ilmeisesti toimii moottorin tyhjäkäynti solenoidi (ehkä?) Noh pääasia että auto taas kunnossa.
|
Jeps. Eli tulipas sellanen juttu mieleen/ ollut jo pitempään mietinnässä, eli mitä jos nivaan vaihtaisi jostai toisesta autosta ns: "jäykät/suorat" akselit. esim: suzuki, daihatsun rockky tai joku muu..
ja jos samalla vaihtas tuon moottorin "hieman" voimaakkaampaan mersun 2,3 8v bensa koneeseen + automaattilaatikko. ei loppus voima ja helpottas ehkä ajo ton automaatin kans:D kyseinen paketti löytys ylimääräsenä pihasta.. Onko joku muukin tehnyt kyseistä hommaa?? tietäisi vähän suunnitella ja saisi vähän kuvaa mikä homma olisi kyseessä.? neuvoa saa.. kuvat ois tietysti kivoja :) Suzukin akselit mahtaa olla liian kapiat, mutta mites tämä daihatsun tuote roki..? sitä etenkin olen itse miettinyt. kun eivät kauheita hintoja nuista näytä pyytävän. Eli nivaan tulisi "EHKÄ" se mersun kone +automaatti, rokin akselit, takana kemppilukolla. mersun jouset+ jotkin esim: landcruiserin iskarit. (mielipiteitä/neuvoja!!) Kysymyksiä: EDIT: vastailin itse. 1. Minkälaiset välitykset olisi rokkyn akseleissa?? Edit: rocky välitykset 3.36 jos ei sattunut väärää tietoa,eli huonompaan suuntaan menisi. 2. Löytyskö akseleista/ rokin alusta rakenteesta kuvaa? 3. missä kohin akseleissa perät saisko nivaan käymään melko suoraan?? Edit: Ei saa, perät tai ainakin taka perä hieman enemmän muistaakseni apparin puolella,ja rockyn akselit ei kovin kestävät. 4. vai laitanko ihan jonkun muun akselit tai pidänkö vakiona?? (mielipiteitä!!) Edit: Ennemmin akselit Uazista/gazista. Myös joistain jeepeistä ilmeisesti kävisi? Tai jos vaihtaa jakiksen suzukin tekeleeseen niin patrolli tai Hj olis hyvä vaihtoehto. Tosin vakionakin saa aika eteneväksi. 5. kestääkö nivan jakolaatikko mersun koneen tehoa/vääntöä?? Edit: se on siinä ja tässä, toden näköisesti ei kestä.. 6. kannattaako enää laittaa bensakonetta? Edit: Jos välitykset saa kohilleen niin kyllä. 7. mistä keksin tukivarret akseleille?? Edit: Kaikista paras kun tekee itse. 8. Vaihdanko koko auton suoraan jo johonkin toiseen??!!? Edit: Se mahtaisi olla tietysti kaikkein järkevintä:D |
Lainaus:
E:Jahans,eihän tämä taida tiellä liikkua... |
Lainaus:
listaa kun katelee niin ehdottomasti vaihtoehto 8. tai sitten ihan mikä vaan jos haluaa viettää tallilla PALJON, siis erittäin PALJON aikaa. ja jos pitää nimenomaan säilyä nivan ulkoasu niin siivoat koppaa sen verran ylimääräisestä että saat nostettua sen jonkun valmiille alustalle suoraan, siinäkin riittää työtä sopivasti. ja jos lähdet tekemään jotakin "hullutusta" niin valitse suoraan sellaista tekniikkaa mihin saa järkevästi osia, lukkoja, välityksiä ym. varaosia, oikeat osat maksaa vähän enemmän hankkittaessa mutta pitemmän päälle tulee harrastaminen "halvemmaksi" kun ei tartte vaurioiden synnyttyä vaihtaa koko tekniikkaa uusiksi. |
ei liiku tiellä ei
Lainaus:
|
jeps.
Lainaus:
|
Itsellä oli ideana laittaa Nivaan Pajeron etuakselirakenne.. Siinähän vissiin olis etumurikka kuskinpuolella. Samaan syssyyn pungettais sitten alle myös Pajeron taka-akseli..
Lukkojen saanti helpottuis, perien kestävyys hyppäis melkoisen harppauksen ja yllätysyllätys, jousitustyyppi ei muuttuis kummassakaan päässä, joten laite olisi lisäksi leimattavissa. Lisäksi, lukkojen saatavuus paranisi vaikka kuinka hyväksi.. Miltäpä kuulostais Niva ARBeilla ja pomminlujilla akseleilla. Tietty, jos koneen ja laatikon repis vaikkapa takaveto Carinasta, jakolaatikon Suzukista ja perät vaikka retkukeula Hilusta, niin päivittyis tekniikkakin samalla, mutta sitten vois jo prosenteissa tulla korville.. Noh, voishan moottorin ja päävaihteiston pitää Ladana ja muuttais pelkän jakolootan ja akselit.. Mutta tuo Pajeron tekniikka vois toimia, eikä asentamisenkaan luulis olevan paha nakki... Ainakaan, jos vertaa tuon mun rojektin peltihommiin, jotka meinaavat jälleen kerran viedä Nalle-paran järjen. |
ideaa tuossakin
Lainaus:
Tosin joustot eivät ehkäpä juuri paranisi, joka minulla olisi hieman ideana. peräpäänhän Nivassakin saa joustamaan melko mukavasti, mutta keula on kyllä sitten todella huono. Joustot todella vähäisiä.:eek: vaikka minullakin jo laitettu mersun jouset noin 35cm pitkinä,sisäänjoustokumit heitetty kokonaan pois. ulosjousto kumista noin puolet otettu +yläpallon/kiinnikkeen välissä n: 6cm holkit. Tosin nuo mersun jouset ovat todella jäykät. sekin tietysti vaikuttaa asiaan. Niin ja kallistuksen vakajaahan tässä ei ole ollut sen jälkeen kun se minulle tuli:D Mutta Jos laittaisi nyt jonkin vehkeen suorat akselit. + vaikka mersun jouset vois saada vähän joustoakin:o ja kestävyys paranisi samalla. ja mersun kone minulla ideana vain oikeastaan sen automaatti laatikon takia. saisi välityksiä vähän paremmaksi "metsä" käyttöä ajatellen. nivaan koneeseen kun ei taida automaattia saada.. Ja itsellä ei ole varaa ruveta laatikoita aivan uudelleen välittämään:o Välityksien puolestahan minulla on jo 4.3 perät mutta kyllähän se saisi hiljempaakin mennä:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kokeileppas kääntyvyyttä lukko päällä vs. lukko pois. Olis Niva aika rautakanki sillä suikin laatikolla tai pitäisi ajella pelkällä takavedolla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jakiksen kiinnityksen vahvistusta juu.
Nivan pomminvarmaa jakista ei kannata vaihtaa mutta sen kiinnitystä on syytä parantaa koska se on alumperin hutera.[/QUOTE]
Huomattu on:D tänään Ilomantsin safarilla eka "röpökön" ylitys ja jakolaatikon korvakkeen pultti poikki ja toiselta kohdin korvakko halki.:o Noh korjattiin se siinä, niin ajo jatkui:D Muuten tuo niva eteni ihan kohtuullisesti. |
Lainaus:
Lisäksi Suzukin jakolootaan on saatavissa jos jonkinmoista välityssatsia, että oksat pois. Mutta meikän Niva tulee olemaan omalla tekniikalla niin orggiksena, kun se vain Nallen pajassa rävitylle värkille on mahdollista. |
Nivaan pitäisi saada vinssi jostain. Mistä olette omanne hommanneet?? pitäs olla halpa... kun näin työttömänä eteinpäin mennään. Ja toinen henkilöauto rojekti tahtoo myös viedä hieman aikaa ja rahaa.. Joku kiinan vinssi kävis mielestäni aivan mainiosti kun nyt jostain löytäisi järkihintaisen:O mutta mistä??
Jos joltain löytyy käytettyä 12v vinssiä halvalla niin tarjotkaa! |
Lainaus:
|
vinsejä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69449 <<<<tuollakin olis:)
|
Lainaus:
Kostenloser versand ois sitte että ei postikuluja mut sellasia vinssejä ei satu mun silmään ainakaan tossa hintaluokassa. |
Lainaus:
http://cgi.ebay.de/ELEKTRISCHE-MARKE...item5adaa18be0 |
Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen? Halvalla ei saa jne jne.....
Preheatillahan oli edullinen vinssi mutta on senkin hinta satasia |
Lainaus:
Ei se käsitalja silleen huono ole mutta yhtään vaativampaan käyttöön luvattoman hankala ja hidas. |
Joo me oltiin ja kerran yhessä erikoistilanteessa missä sitte avattii uus talja paketistaan ekaa kertaa ja kun todettiin että että taljan 'toimintapituus' oli 4 tonnilla noin 80 senttiä ja 2 tonnilla noin 1.5 metriä ni unohettii koko homma ja tehtiin jotain muuta. Sen jälkeen en oo taljaa edes kulettanu autossa.
Mut se kai siitä. Tästä tuleekin mieleeni kysyä että kuuluuko Nivan keskilukko pysyä päällä myös peruutettaessa? Kun mainittuun erikoistilanteeseen jäätiin ~99% todennäkösyydellä sen takia et omassa ei pysyny lukko peruuttaessa päällä kun pienen hetken enkä sitten koheltaessani huomannu ettei se oo enää päällä, ihmettelin vaan kun ei meinannu päässä oikein mihinkään. |
Lainaus:
|
vinssistä
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 03:40 (GMT +2). |