Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydraulisylinterillä tehostettu ohjaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29336)

Jani E 31.12.2013 20:44

Käykös tämä YouTube ohje nyt hj60 simpukan poraamiseen? Olisko joku 35-40mm männällä oleva hyvä apusylinteriks?

88 01.01.2014 13:25

Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.

jartsa78 14.03.2014 14:11

miks tossa toyotan simpukka videos porataan tohon "pitkään" painelinjaan? mikä estää ottamasta sieltä päädystä mihkä toi linja nyt menee. ajattelin vaan kun omassa on niin kaponen kohta että ei onnistu, mutta sieltä päädystä sais helposti ja olis tilaa.

minkälaista pumppua ootte käyttäny noissa projekteissa?
tää mun oma olis tulossa ln65 kakkakikkareeseen

revu 14.03.2014 18:45

Sitä "pitkän linjan" porausta ei ole mikään pakko porata keskelle sitä linjaa. Omaani porasin sen nipan hieman sivuun ja sit pitkällä poran terällä nippaan reikä sen linjan läpi.

Se poraus heikentää sitä päätyä ja se on ainakin mun mielestä ns heikoin kohta tuossa simpukassa jos meinaa paineita nostaa.

jartsa78 15.03.2014 00:24

nyt ei jotenkin hamottanu että millä tavalla pikkasen sivuun laitoit sen nipan.

mulla lähtee heti siitä rattiakselin päästä kapee harja noin 10mm levee sinne simpukan päähän asti, eikä siihen mun mielestä oo oikeen sivullakaan mitään parempaa paikkaa. pitää nyt huomenna tutkailla vähä lisää tosta omasta tota simpukkaa.

Jani E 29.06.2014 12:00

mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...

sos 29.06.2014 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1142687)
mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...

varmaan ainoa keino saada tuottoa lisää, on välitysten muuttaminen, eli pumppuun pienempi hihnapyörä

Jani E 13.09.2014 19:38

kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...

offroadjouni 13.09.2014 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160458)

Minulla on 1,75"/0,75", eli n. 45mm/19mm ja mielestäni se on aika hyvä Jeeppiin. Aikaisemmin oli 1,5"/0,625" eli 38mm/16mm ja se oli mielestäni vähän turhan tehoton omaan kokoonpanoon. Isompi sylkky vaatii tietysti enempi tuottoa, mutta sen riittävyyttä on aika vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Minulla on PSC:n hipo-pumppu, joten tuottoa on ainakin myyntimiesten mukaan enemmän kuin alunperin.

Noista vaihtoehdoistasi lähtisin koittamaan 40/20 mm sylinteriä.

BJ-40/76 13.09.2014 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160458)

Sen mitä luin, niin minulle ei selvinnyt lisätehostuksen tarve.

Mutta pikaisesti jäi mieleen että omalla pumpulla, ja tuottoa tarvitsit lisää? tuotto on minun käsittääkseni Litraa/min, ja sitä ei saa millään pumppuun lisää, siis kierrosta kohden, joten ainut vaihtoehto on lisätä kierroksia... -> ja alunperinkin tuo pumppu on välitetty siedettävän nopeaksi, minä en uskaltaisi välittää enempää kuin 1,5x nopeammaksi.
Painetta voi nostaa, mutta en tiedä kuinka paljon.

Ja sitten tuo lisäsylinterin mitoitus: mitä suurempi sylinteri, niin sitä enemmän pumpulta vaaditaan tuottoa, siis vaikka "ratitat" jäällä, niin renkaiden kääntyminen vaatii pumpulta vastaavaa tuottoa, siis koneelta kierroksia tms.
Ja kun puhutaan sylinteristä, niin sehän on läpi menevällä männällä? jos painetta on esim. 100 kg/cm2 niin tuolla 16/32 sylinterillä voima on 8,04cm2 -2cm2= 6cm2 -> 100 kg/cm2x6cm2= 600 kg,
20/40 sylinterillä n.942 kg,
Ja palkonko tuo tuo lisää voimaa? hyvä kysymys, minulla ei ole nyt täsmätietoa, mutta jos yrittäis arvata? hj-60/61 simpukassa oleva sylinteri on tilavuudeltaan vaikkapa noin 150cm3 (arvaus!), ja sillä saadaan raidetankoon vaikka 15cm liike (arvaus!) niin 100% hyötysuhteella, 100 kg/cm2 paineella raidetanko liikkuu vastaavasti, kuin 10cm2 sylinterillä, siis tuo 20/40 sylinterin iskutilavuus on likimain sama em. arvauksilla; siis voima tuplaantuu, mutta samoilla pumpun kierroksilla renkaat kääntyy puolella nopeudella.
Siis jos pumppu on jo alunperin ollut liian pieni tuotoltaan, niin kääntönopeus puolittuu... siis joko reilusti isompaa pumppua, taikka toinen kaveriksi. Monta kertaa on käynyt mielessä sähkökäyttöinen ohjaustehostimen pumppu; siis käsikäytöllä valitaan käyttöön painekytkimellä ohjattu, n. 1-2kw sähkökäyttöinen lisäpumppu, saisi ratitettua oikein kunnolla tyhjäkäynnillä...
(siis otetaan joku bensa-henkilöauton startti, ja siitä ketjuvälityksellä esim. hj-60 tehostimen pumppu pyörimään...:rolleyes:)

Jani E 19.10.2014 18:16

tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...

ktmexc 19.10.2014 18:35

R1/4 kierteet tein ne ainakin sopi hdj:n simpikkaan

jv 19.10.2014 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1169942)
tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...

R1/2" on ihan hyvä eli puolen tuuman jengat simpukkaan ja kaksois nipoilla lähdöt siitä eteen päin...

Jani E 19.10.2014 20:04

Kaksois nippa termi ei aukee? :D

JanneBlomgren 19.10.2014 21:43

Kaksoisnipalla taidetaan tarkoittaa nippaa jossa on uros kumpaankin suuntaan.
Eli toinen uros menee siihen reikään simpukassa ja toiseen päähän saa letkun kiinni, tällä tavalla letkun saa suunnattua haluamaansa suuntaan.

Jani E 20.10.2014 05:39

Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.

Rytari 20.10.2014 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1170061)
Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.

löytynee se puolentuuman tappi multa jos päädyt siihen että 3/8" on pieni...

Jani E 20.10.2014 09:52

Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D

BJ-40/76 21.10.2014 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1170095)
Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D

Ja kun teet kierrettä, niin sovita sitä tuplanippaa siihen kierteeseen huomattavan usein, ettet tee väljää kierrettä, jos meinaat tiivistää nipan kierteeseen; sopivan vajaaksi tehty kierre, ja nestemäinen tiiviste, taikka jopa kierrelukite, niin lukitsee nipan paikalleen, ja samalla tiiviiksi.
Toki jos tekee jyrsinkoneessa tms, niin siinähän samalla tulee tiivistepinta uzitille tms tiivisterenkaalle, mikäli materiaalipaksuus riittää

Jani E 21.10.2014 20:51

Jotain hydrauliputki kierre liimaa onkin tallissa. Vois sillä koittaa laittaa.

jv 21.10.2014 21:23

minä tein tiivistepinnan varovasti rälläkällä hiomalla ja hyvin piti usitilla...

matti.v 22.10.2014 19:36

eikös toi 1/2" ole ja aika iso/hankala porata simpukkaan, luulis että 3/8" riittää kun senkin pitäs riittää jotain 40 litran virtaukselle..:rolleyes:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1085921)
Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.

mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D

88 23.10.2014 04:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 1170787)
mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D

Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.

E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.

Näin mä sen ainakin järkeilin.

Kankku 23.10.2014 06:31

[QUOTE=88;1170845]Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.

E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.

Mitä sit tapahtuu kun kesken ajoa häviää sähköt?

Jani E 23.10.2014 06:48

Sylinterissä on r1/4 lähdöt...

Sivu luotu: 00:43 (GMT +2).