Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Jeep Grand Cherokee -93, "Grand ZJappa" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100864)

Timo_L 28.03.2013 06:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 988395)
Muista sitten Timo etsiä e-hyväksytty katti, joka tarvitaan -98 ja uudemmissa. Marteliukselta löytyy ainakin sellainen ja valmistavat toiveiden mukaan, aika moni muu myy ei oota.

..ja hintakin on yleensä sen mukainen :rolleyes:

Onneksi suurin osa katsastusasemista ei ole erityisen kiinnostuneita mistään täysin turhanpäiväisestä e- hyväksynnästä, kunhan putkesta ulos tuleva tavara on riittävän puhdasta eli katti toimii. Jos ei muuta niin vaikka itse stanssaan siihen kattiin e- merkin :D En todellakaan ajatellut maksaa e- kirjaimesta ympyrän sisällä montaa kymppiä ylimääräistä, kun kunnollisia 3" katteja hyväksynnällä on muutenkin yllättävän vaikea löytää.

WinChester 30.03.2013 23:05

Ja pientä päivitystä. Laatikkoon piti vaihtaa öljyt ja koska kilsoja oli melkoisesti ja epäilys pitkästä vaihtovälistä, niin ajattelin samalla kiristää pannat ohjearvoihin. Kuvassa takapannan kiristyspultti ja uusi suodatin jo paikoillaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126795

Koska etupannan säädön näköjään pitää olla Jeepin suunnittelijoiden puolesta todella hankalasti hoidettava homma - pultin pää on nääs neliön muotoinen, jossa nurkat sopivasti pyöristetty eli 10mm monikäyttöhylsy pyörii läpi - niin työkalu piti tehdä itse. Sopivankokoinen putkenpätkä löytyi miljoonalaatikosta: paineilmakompurasta hajosi toissakesänä pyörä ja tuli taltioitua sen akseli ajatuksella tätä-voi-vielä-koskus-tarvita. :D Sitten toisesta laatikosta pultti ja vot, siinä pienen hiomisen ja hitsuutuksen jälkeen sopiva kalu tuliterän pienikokoisen momenttiavaimen jatkoksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126794

Sitten vielä laatikon öljypohjaan ø12mm reikä ja poistoroppu samaisesta ylijäämälootasta tiivisteineen. Rengasmagneetti tulee tuohon vasemmanpuoleiseen napukkaan. Öljyropun ajatuksena oli, että 4L täyttötilavuuden ollessa puolet koko öljymäärästä voi tehdä ensin huuhtelun puhtaalla öljyllä ja sitten tyhjennyksen jälkeen toisen täytön ilman sottaista öljypohjan avausta. Suodatin ei siinä välissä kerkeä mennä miksikään.

Tiivisteen perhana ei käynyt öljypohjaan ollenkaan ja pistin sen kiinnin silikoonilla. Vasta momenttiin vedon jälkeen huomasin, että paketissahan oli toinenkin tiiviste... :p

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126796

WinChester 06.04.2013 12:44

Myös etupanta on nyt momentissa ja hyvin tuntuisi pelittävän. :D Laatikkoon tuli samalla pieni öljyhuuhtelu, vaikka pelkona ollut särkyneen syylärin aiheuttama öljyjen ja glykolien sekoittuminen laatikon puolella olikin turha. Syylärin puolella, jonne kaikki laatikkoöljyt valuivat sen sijaan sekoittumista oli ja uusi cooleri on jo tilattu.

Pienenä vinkkinä kaikille Jeeppikuskeille laatikkoöljyjen ostoon, Jeepin omia öljyjä saa yllättäen Motonetistä ja halvalla!!! South West Tradessa Jeepin oma MAG1:n ATF 7176-öljy on 12€/L ja Motonetissä alle 9€/L! :eek::eek::eek:

Kun lisäksi näihin ZJ:hin saa laittaa myös Dexron II:sta, niin sitä vastaava MAG1:n premiumöljy on gallonan pullossa alle 5€/L!!!!!:D:D:D

No ehkä kaikki muut jo tämän tiesivät, mutta en ihan heti olisi uskonut, että Motonetissä on amöriikan vekottimien nimikkoöljyjä. :p

Timo_L 06.04.2013 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 992047)
No ehkä kaikki muut jo tämän tiesivät, mutta en ihan heti olisi uskonut, että Motonetissä on amöriikan vekottimien nimikkoöljyjä. :p

On siellä myös Fordin 5W-30 täyssynteettistä moottoriöljyä.. just sopivan hintaista ja oikea viskositeetti, vaikka väärä merkki onkin :D

Käykö moparin hydrauliohjattuihin laatikoihin tosiaan Dex II (mikäli sitä nyt jostain vielä edes saa..)? Käsittääkseni ainakin kaikkiin sähköohjattuihin kuuluisi ATF +4.

WinChester 06.04.2013 17:18

Jeepin edullisia ATF-öljyjä Motonetistä!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 992090)
On siellä myös Fordin 5W-30 täyssynteettistä moottoriöljyä.. just sopivan hintaista ja oikea viskositeetti, vaikka väärä merkki onkin :D

Itse ostin Shell Helix Ultra 5W-40:a tarjouksesta kaksi satsia, kun 4+1L sai 30€, eli litrahinta varsin kohdallaan. :)
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-6004

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 992090)
Käykö moparin hydrauliohjattuihin laatikoihin tosiaan Dex II (mikäli sitä nyt jostain vielä edes saa..)? Käsittääkseni ainakin kaikkiin sähköohjattuihin kuuluisi ATF +4.

No juu 46RH-laatikon öljytikussa ja korjauskäsikirjassa (sivu 21-190, kpl "Recommended fluid") mainitaan vielä tarkemmin, että D-II käy öljyn täyttöön ja täyskorjauksen jälkeiseen uudelleentäyttöön, mikäli ei ole saatavilla 7176:sta.

"...RECOMMENDED FLUID
Recommended fluid for the 46RH is Mopar ATF
Plus, type 7176. Mopar Dexron II fluid can be used
for topping off the transmission fluid level during
normal maintenance checks. This fluid can also be
used for refill after overhaul if ATF Plus is not readily
available..."


SWT:ssakin sanottiin, että D-II on vaikeasti saatavissa, mutta ainakin kaikki Suomen Motonetit on sitä pullollaan:

Mobil. Tällä tein huuhtelun, kun en osannut odottaa löytäväni MAG1:stä MN:stä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0220

MAG1. Tätä ostin, koska D-II on mainittu yhteensopivana pullon takaetiketissä. Vai onko muka Moparilla ja GM:llä molemmilla erilaiset DII öljyt?????
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0206

Jeepin "oma" ATF+4 / MS-7176 öljy puolestaan tämä, joka siis reippaasti huokeampaa kuin esim. SWT:ssa:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0204


EDIT:
Pieni googletus toi lisävaloa eri merkkien D-II erilaisuuteen. D-III -kohta kertoo minusta riittävästi:
http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON
"...Dexron-III
In 1993, GM released new Dexron-III fluid. It is generally backward-compatible with transmissions originally filled with earlier Dexron fluids or with Type-A/Suffix-A fluid..."


Koska 46RH-aski on perua ikivanhasta TF-727:sta (johon lisätty yksi pykälä), niin ei pitäisi olla ihme, että se hydraulisesti ohjattuna suvaitsee D-II/III:n käytön. Kai sinne olisi parempi laittaa ATF+4:sta, mutta melkein tuplahintaisena ei liene 300tkm ajettuun lootaan enää niin väliä. Nyt kun pannat on kiristetty ja lootahan yleensä poikii viimeisestä pykälästä, niin ei pitäisi olla maastossa mitään heikkoa. Kunhan ei kokeile varttimailin täyskiihdytystä isoilla renkailla ja toinen ZJ perässä trailerilla (siis 80km/h => huiput)! :D:p

WinChester 07.04.2013 07:45

Uutta syyläriä odotellessa kävin rikkonaisen varapyörätelineen kimppuun. Vääntynyt telineen rungon pätkä ja kiinnike irti, sekä uusien palikoiden leikkelyä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127165

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127164


Umpiruostuneet auton koriin tulevat kiinnikkeet - jotka näkyvät hitusen tässä kuvassa - on jo aiemmin puhallettu ja maalattu mustaksi. Lopputuloksen pitäisi näyttää sitten vähän paremmalta kuin tässä. :p

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104341

WinChester 10.04.2013 19:47

Sinne hujahti uusi syyläri. Pieniä vuototarkistuksia ja ilmausta vielä, niin eiköhän se siihen asetu. :) Siinä missä USA-Koskisen normaali hyllyhinta on jotain 300€, niin nyt sain 2vkon toimitusajalla sen hintaan 190€ + rahti 14,40€! :eek: Kun radiaattori tuli lopulta vain viikossa, niin voi olla tyytyväinen. :)

Tyrkkäsin samalla Motonetin Radiator Flushia lohkon ruosteiden huuhteluun ja purkki vaikutti yllättäen sisältävän KIRKASTA VETTÄ! :mad::mad::mad: Eikös se normaalisti ole jotain ruskehtavaa ja ravistelun jälkeen vähän vaahtoavaa litkua...? Hajun ja maun perusteella ei paljoa eroa kraanavedestä. En kuitenkaan ajatellut niellä sitä. :p Täytyy kantaa purkin pohja MN:iin ja reklamoida...

Motti näyttää jotenkin piristyneen! :) Ottaa kierrosta reippaasti aiempaa herkemmin - suorastaan aggressiivisesti :D:D - ja käy muutenkin tasaisemmin ja hiljaisemmin kuin "Big BroZJer". Liekö syy pesevissä moottoriöljyissä (Helix Ultra), jotka alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa (vanha mottiöljy oli melkoista tervalitkua) vai tuoreissa laatikkoöljyissä? Laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä nimittäin tapahtui "jotain". Kun aiemmin kierrättäessä 1500-2000rpm välillä "joku" tärisi - nähtävästi turbiini - niin jossain välissä tärinä yhtäkkiä vain katosi melkein kokonaan ja kone alkoi samaan aikaan yhtäkkiä ottaa kierroksia todella ärhäkästi. Luulin ensin, että flektistä petti visko, kun motin ääni muuttui omituisen pehmeäksi, eikä puhallin enää tuulettanut yhtä vinhasti, mutta kun kone otti kierroksia niin herkästi, niin ehkä tuuletin ei vain enää kerennyt mukaan aiempaan tapaan... :confused: Bensasuuttim(i)en putsaantuminen / aukeaminen RE85:n korkean pitoisuuden takia voisi ehkä olla yksi mahdollinen syy... No, eipä tuo harmita, jos joku sisäinen ongelma on litkujen vaihdon yhteydessä poistunut. :) Kunhan tuolla pääsee ajelemaan enemmän ja testaamaan kulutusta yms., niin eiköhän sieltä jotain selviä.

WinChester 17.04.2013 21:49

Viikon sairasloman kunniaksi ja työmatkaliikenteen poisjäämisen vuoksi otettu auto päivittäiseen kauppakassiliikenteeseen korjausten jälkeisen testauksen merkeissä.

Laatikko vaihtaa ihan eri tavalla nyt, kun öljyt on vaihdettu ja pannat kiristetty. Vaihto on ripeä ja jämäkkä, ei kuitenkaan niskoja repivä täyskaasullakaan; siis kuten pitääkin. Ei se ollut huono ennen säätöjäkään, mutta nyt vaihdot on ylös ja alas miellyttävämpiä. Jos tarttee hinailla raskaita kuormia, ei todellakaan tarvitse arastella kaasunkäytön kanssa laatikon luistamisen pelossa.

Syylärin pikkuvuodot saatiin kuntoon sopivilla jälkikiristyksillä ja A/C-järjestelmä kävi vuototestissä => kompura ja yksi korjattavissa oleva letku vuotaa. Syyläri menisi myös vaihtoon, kun se jäi "Big BroZJerista" hituvuotoisena juuri tälläistä testikäyttöä varten. Auton omassa A/C-syylärissä oli nimittäin ISO reikä, joka on raahattu jo kaatopaikalle. Ilmastoinnin korjaukseen menisi siis luokkaa 6-700€, joten taitaa jäädä viilennykset tekemättä... :(

Moottorin piristymisen havaitsee heti. :D Ruuti lienee palautunut normaalille tasolle, joka saadaan piristyneen laatikon toiminnan kanssa myös tiehen. Nyt kun lootassa on 2WD ja takaperässä lukko, niin soralla saa mukavan reippaita lähtösladeja, hahaa! :D Renkaanpoltto asfaltilla voisi onnistua, mutta se on jotenkin turhan teinimeininkiä; ei jaksa. Joku Yllyttäjä-Urpå nyt tietysti alkaa uhoamaan, että: "V***tu ET USKALLA!", mutta älä suotta pitkästy odottamaan revittelyvideota Tuubiin... :p

Henkilökohtaisten nenäröörien tiistaisesta kanava-avarruksesta on selvitty, myös rauhoittavien ja puudutusaineena käytetyn kokaiinin :eek: lääkinnällinen (=ei-huumaava) vaikutus on hälvennyt. Anestesialääkäri päätti antaa vielä Sonny Crocket -tyyliset "maistiaiset" tungettuaan ensin neljä vaaksan mittaista puudutuspiikkiä nenärustoon. Kunhan tästä viikon saikusta vielä tokenee, niin pitäisi henkilökohtainen kone muuttua nimensä mukaisesti ahtaasta vapaastihengittäväksi... :)

WinChester 19.04.2013 11:29

Pantojen kiristyksen jälkeen kun vielä sääti kick-down-vaijeria - ehkä pientä hienosäätöä vielä tarvitaan - niin voi vain olla tyytyväinen miten hyvin loota vaihtaa. Pienellä kaasulla menee melko nopeasti isommalle pykälle ja sitten kun runttaa kaasun pohjaan, niin pienempää tulee heti ja jämäkästi pesään!

Kummasti nämä kuitenkin näköjään toimii ja kestää "löysänäkin", mutta onhan tämän ylivaihteellisen 46RH:n pohjana isolohkoille tarkoitettu 727 siinä missä gen2 ZJ:n perässä on "vain" 44RE, joka puolestaan ylivaihteellinen pikkulohkon 904, kylläkin "sähkötettynä".

petpi 19.04.2013 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 996802)
gen2 ZJ:n perässä on "vain" 44RE, joka puolestaan ylivaihteellinen pikkulohkon 904, kylläkin "sähkötettynä".

Ettei tuosta "vain" sanasta kukaan tietämätön saa väärää kuvaa, kaikissa 96- ZJ:ssa ei suinkaan ollut 44RE lootaa...
1994-1998 GC 4.0:n perässä 42RE
1996-1998 GC 5,2:n perässä 44RE
1998 GC 5,9:n perässä on 46RE
mutta joo ylivaihteella ja sähköisesti ohjattuja. Ja 46RE perustuu myös A518(A727) laatikkoon.

lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/TorqueFlite

WinChester 19.04.2013 14:12

Niin tarkoituksena ei ollut parjata muita laatikoita, vaan todeta järeämmän 46RH:n olevan paljonkin ajettuna eli "löysänä" vielä hyvin toimiva, koska on alunperin tarkoitettu isolohkon (esim. 383-440cid) kuin tämän 318cid perään. Haittapuolena 44RE-askiin verratuna tietenkin mm. isompi kulutus, mutta offissa ei liene väliä, kunhan kestää.

Päätellen palstoilla olevista RE44-askien ostoilmoituksista on se selkeästi herkempi hajoamaan. Vaikka kyse ei sinänsä ole heikkous, enemminkin huono huolto. Olisi hyvä vaihdella öljyt ja suodattimet ajoissa ja kiristellä samalla pannat. Se ei ole kovinkaan vaikeaa ja vieraalla teetättäminen tulee halvemmaksi kuin hajonneen lootan korjaaminen tai ehjän käytetyn vaihtaminen. Käypäinen momenttiavain maksaa Motonetissä 30€ ja sopivan säätötyökalun rakentaa vähällä vaivalla.

WinChester 23.07.2013 19:52

Pitkästä aikaa päivitystä, kun on noita muita autoja tullut värkättyä välissä.

Keulan purku on aloitettu ja ensimmäisenä alle tulee RC:n 3,5" alustasarja, joka on otettu "High ZJapparallasta". Tallissa odottelee asennustaan kaikennäköistä muutakin pitkällä aikavälillä haalittua maastoroinaa, joten toiveissa olisi päästä pian ajamaan. Kohtahan tästä on jo vuosi, kun viimeksi ajoin omalla autolla kunnon reitillä. :eek: Tavoitteena on päästä Lopelle 17.8., jossa voisi kuvista päätellen edetä tämmösellä näppärästi ja pitää auto ehjänä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134973

WinChester 04.08.2013 19:18

Sitten on RC:n 3,5" sarja kiinni ja 33":t gummit alla. Todellista alustakorotusta alustavien mittauksien puolesta 4" kummassakin päässä, joten vielä saa kilpiin ihan nätisti up-country -varustesarjan paperilla. Alleajosuojan joutunee kuitenkin rakentamaan mutta sehän on vaan kivaa, kun pääsee hitsaamaan. :p Laitoin eteen alustavasti joustonrajoitusta 3" eli kolme jääkiekkoa ja taakse 100mm palkin akseliin, mutta näillä tuli sisäänjoustoa eteen 2" ja taakse 1,5", joten mitan renkaasta lokariin ollessa n. 4,5" saa lokarien avarruksen jälkeen ottaa rajat lähes kokonaan pois. Katsotaan nyt.

Renkaat piilotetaan seuraavaksi TJ:n levikkeisiin. Kuten XJ:ssä, ZJ:n todellinen leveys on pienempi kuin otteessa, joten n. 15cm levitys menee kilpiin juuri ja juuri lopullisen leveyden ollessa jotain 190cm. Vaikka pyörät levikkeisiin meneekin, joutuu lekaa ja rälläkkää käyttämään ahkeraan, jotta kaikki mahtuu pyörimään ja pidempää jarruletkua yms. tarvittaneen myös.

Maavara palkkihelman kohdalla on mukavat 55cm ja auto on muutenkin jo sen verran korkea, että vähän joutuu ponnistämään päästäkseen pukille. :D Vielä tässä riittää paljon tekemistä ennenkuin pääsee maastoon. Näin toista autoa rakentaessa on hyvin muistissa, mitkä kohdat ensimmäisenä hajoaa ilman suojausta tai mitä ylipäätään rakentaessa kannattaa huomioida, ettei heti joudu isompiin korjuuhommiin. Ja eikös se niin mennyt, että kun auto on "valmis", aloitetaan (taas) uusi projekti...? :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135724

Timo_L 04.08.2013 20:01

Kattelin vielä noita omia projektikuvia, mulla on 1.75" korotuksilla ja 32" renkailla edessä ja takana 25mm rajoitettu joustoa. Edessä sisäänjoustovaraa vajaa 10cm ja takana n.15cm. Takana tarpeeksi, edessä ei. Riittävästi vain kaarien avarrusta niin siellä ne mahtuu pyörimään. 33 x 12.50 menisi omassa vielä noilla juuri ja juuri (metsässä ehkä vähän voisi johonkin hieman osua etuvakaaja irti).

Rälläkkä laulamaan kunnolla etupään pyöränkoteloissa ja uutta peltiä konehuoneeseen ;) ilmaboksi on helppo muokata :D

WinChester 09.08.2013 20:14

Projekti jatkuu 33" pyörien ja TJ:n levikkeiden sovittelulla.

Kääntöjen sovittelua oikealla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135980


Vasen etunurkka leikeltynä. Tähän tuli vielä tuon poikittaisen putsarin alla olevan lipareen pieksentä littuun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135982


TJ:n levikkeiden "tapit" lähtee ensimmäisenä mäkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135983

Sovitellaan levikettä ekana "Big BroZJerin" osittain tuhoutuneeseen lokariin, niin saa vähän käsitystä miten se istuu. Tässä leikkausreunan merkkausta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135984


Ja sitten leikattuna. Toisin kuin XJ:ssä tämä reuna on reilulsti pokattu, joten istuvuus ei ole ihan helppo homma.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135985


Oikean puolen vastaavia hahmotelmia. Jos meinaa saada näistä hyvät kurasuojat, jotka pitää kyljet puhtaina ja sivupeilit ehjinä, niin hommaa kyllä riittää, mutta lopputuloskin on tavoitteena olla parempi kuin tämä "esikuva":
http://jeephorizons.com/tech/zjflare.html


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135986

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135987

WinChester 11.08.2013 17:50

Levikkeen sovitus etenee. Pienen muokkauksen (= vasaraa ja vääntöä) lokarin pokkaus oikenee ja levike istuu paremmin. Kiinnnitys tapahtuu valokateruuveilla, joiden ruuvaus 90° kulmavaihteella ja akkukoneella. Voisi myös laittaa poppareilla, kun lokarin joutuu kuitenkin irroittamaan. Mutta kun tälliä kuitenkin tulee, niin korjaus onnistuu helpommin, jos liitos ei ole niin kovin kiinteä.

Sinänsä ei mikään ihme, ettei TJ:n levikkeitä ole pahemmin ZJ:hin asenneltu. Lokarin pokkauksen joutuu oikaisemaan ja siten asennuksesta tulee väkisinkin ruma. Takapää on sitten oma juttunsa, mutta tehdään tämä keula nyt ensin, kun kerran hommaan ryhdyttiin ja se näyttää jopa onnistuvan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136089

WinChester 13.08.2013 18:55

Joustojen testailua. Tässä vaiheessa vasen takarengas oli maasta irti n. 350mm ja takajousi oli mennyt kasaan naurettavat 55mm! Joustonrajoitus 100mm ei sikäli olekaan ihan huono ajatus, kun pohjaanlyöntikumi olisi tässä set-upissa painunut 15mm ja renkaasta rälläköimättömän lokarin reunaan on vielä ehkä sentti. Tämän vuoksi laitoin 100mm takajoustonrajoittimet takaisin ja taidan jättää keulaan kolme sinne laitettua jääkiekkoa paikoilleen ja katsoa millaisiin joustoihin näillä metsässä päästään.

Kallistuksen vakaajat lienee parempi pitää aluksi paikallaan, ettei tule innostuttua liikaa. Jos/kun joku paikka ottaa kosketusta, niin on mieluummin keveä kuin raskas, joten ei hajoa mitään oleellista kuten esim. vetari. Laittaa sitten rälläkän ja hitsikoneen laulamaan, kun ensin näkee mistä ahdistaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136233

young n dum 13.08.2013 21:13

on se vaan tuo mediumi sämpylä koppanen söpön näkönen laite kunnon rengastuksella! ;):) joskus ku kasvan isoks tahtoo kanssa tuollasen :cool:

Timo_L 13.08.2013 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1032763)
Joustojen testailua. Tässä vaiheessa vasen takarengas oli maasta irti n. 350mm ja takajousi oli mennyt kasaan naurettavat 55mm! Joustonrajoitus 100mm ei sikäli olekaan ihan huono ajatus, kun pohjaanlyöntikumi olisi tässä set-upissa painunut 15mm ja renkaasta rälläköimättömän lokarin reunaan on vielä ehkä sentti. Tämän vuoksi laitoin 100mm takajoustonrajoittimet takaisin ja taidan jättää keulaan kolme sinne laitettua jääkiekkoa paikoilleen ja katsoa millaisiin joustoihin näillä metsässä päästään.

Metsässä toimii noinkin jos ajaa suht hitaasti (ts. officrossiin ei kannata lähteä ;) ), mutta tiellä/ officrossissa jos on 50-75mm sisäänjoustoa niin pohjaanlyöntikumien varassa saa olla aika lailla.. ei haittaa normaaliteillä mutta jos on vähän huonokuntoista niin tällaisen auton kanssa kaipaa kyllä oikeasti vähän joustovaraakin. Huomasi itsellä kun ajettiin mökiltä tullessa muutamat pätkät vähän monttuisempaa hiekkatietä niin tuntui ettei aina toi omassani edessä oleva vajaa 10cm todellakaan ole tarpeeksi.. nopeutta kuitenkin vain 60-80km/h välillä. Mulla välillä tömähtää aika reilusti keula pohjille jo ihan 30km/h hidastetöyssyn yli ajaessa, eikä pitäisi tällaisen auton sitä todellakaan tehdä. Takana ei ongelmaa ole kun joustovaraa riittää ylöspäinkin ihan hyvin :)


Lainaus:

Kallistuksen vakaajat lienee parempi pitää aluksi paikallaan, ettei tule innostuttua liikaa. Jos/kun joku paikka ottaa kosketusta, niin on mieluummin keveä kuin raskas, joten ei hajoa mitään oleellista kuten esim. vetari.
Takavakaaja kannattaa jättää joka tapauksessa paikalleen pitää vähän korin keinumista aisoissa jos ajat reilummissa kallistuksissa. Vieterialusta on kuitenkin aika herkkä keikahtamaan sisäkallistuksen puolelle ja se ei yleensä ole hyvä juttu :D Takapään vakaaja on sen verran ohut ettei se turhaan rajoita joustoa mutta auttaa kuitenkin em. paikoissa.

Edestä kannattaa ottaa ainakin sen verran pois, että pääset testaamaan onko rälläkkää ja lekaa käytetty tarpeeksi vai ei. Etuvakaaja on järeähkö, ja se rajoittaa joustoja todella paljon.. Paras tietysti olisi kun eteen hommaisi vaikkapa Currien Anti-rockin, mutta on aika lailla kallis :o :rolleyes:

454SS 13.08.2013 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1031955)
Levikkeen sovitus etenee. Pienen muokkauksen (= vasaraa ja vääntöä) lokarin pokkaus oikenee ja levike istuu paremmin. Kiinnnitys tapahtuu valokateruuveilla, joiden ruuvaus 90° kulmavaihteella ja akkukoneella. Voisi myös laittaa poppareilla, kun lokarin joutuu kuitenkin irroittamaan. Mutta kun tälliä kuitenkin tulee, niin korjaus onnistuu helpommin, jos liitos ei ole niin kovin kiinteä.

Sinänsä ei mikään ihme, ettei TJ:n levikkeitä ole pahemmin ZJ:hin asenneltu. Lokarin pokkauksen joutuu oikaisemaan ja siten asennuksesta tulee väkisinkin ruma. Takapää on sitten oma juttunsa, mutta tehdään tämä keula nyt ensin, kun kerran hommaan ryhdyttiin ja se näyttää jopa onnistuvan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136089


Laita levike ylemmäs niin ei tarvi välittää pokkauksesta.

Timo_L 13.08.2013 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 1032892)
Laita levike ylemmäs niin ei tarvi välittää pokkauksesta.

Sitä piti muuten itsekin sanoa, muutenkin kun akseli vinossa nimenomaan renkaan ulkoreuna on se mikä on kaikista ylipänä -> kaaren yläreunassa tarttee yllättävän paljon ylimääräistä tilaa ristijoustoissa verrattuna "suoraan" joustoon.

Leikkelin itselle 32" renkaita varten koko pokkauksen mäkeen ja vähän ylikin, silti se on varsin lähellä ristiriipunnassa kaaren levikkeen reunassa olevaa metalliputkea..

WinChester 14.08.2013 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 1032892)
Laita levike ylemmäs niin ei tarvi välittää pokkauksesta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1032905)
Sitä piti muuten itsekin sanoa, muutenkin kun akseli vinossa nimenomaan renkaan ulkoreuna on se mikä on kaikista ylipänä -> kaaren yläreunassa tarttee yllättävän paljon ylimääräistä tilaa ristijoustoissa verrattuna "suoraan" joustoon.

Leikkelin itselle 32" renkaita varten koko pokkauksen mäkeen ja vähän ylikin, silti se on varsin lähellä ristiriipunnassa kaaren levikkeen reunassa olevaa metalliputkea..

Joo tämä taitaa olla kyllä pakollinen toimi. Alkuperäinen aate oli pitää levike mahdollisimman alhaalla, jotta kurapaikoissa kyljet ja varsinkin sivulasit kestää puhtaana. "Kid Brossa" sivulasien kuraantuminen oli todellinen ongelma, jonka juuri TJ:n levikkeet ratkaisivat lopullisesti. KB:ssa olisi levikkeiden nostamisesta alkuperäistä korkeammalle voinut tulla lisäksi ongelmia katsureiden kanssa, kun korotussarjan millit pyörännavasta lokariin olisi muuttuneet ja katsuri saanut päähänsä, että muutoinkin ylikorkeaa autoa on korotettu vielä lisää. Nyt sitä ongelmaa ei pitäisi tulla, kun edessä on korotussarjan ja levikkeiden leimaus samanaikaisesti, jolloin millit mitataan. Jos tulee ongelmia, niin onhan noita autoja pihassa viereen raahattavaksi orkkiskorkeuden todentamiseksi. :p

Etupyörät tosiaan tarttee tilaa ylöspäin ja saahan sinne alas laittaa vielä läpät lisäksi, jos ei muuten meinaa pysyä kurat alla. TJ:n levike on onneksi ihan tolkuttoman leveä, joten rengas pysyy varmasti sen sisällä varsinkin joustoissa. Kiusaus olisi laittaa vielä spacerit, mutta sitten viimeistään joutuisi isoihin peltitöihin etupyörän takaa; no thank you!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1032840)
on se vaan tuo mediumi sämpylä koppanen söpön näkönen laite kunnon rengastuksella! ;):) joskus ku kasvan isoks tahtoo kanssa tuollasen :cool:

Kieltämättä joo, mutta kunhan kaikki hipleet on paikallaan, niin katotaan miltä sitten näyttää. Takalevikkeet voi joutua tekemään joko TJ:n levikkeistä kaksiosaisina (ovi / lokari) tai sitten laittamaan jotain liukuportaankaidetta. Kumpikaan ei ole hyvä, mutta ans kattoo ny. :)

WinChester 14.08.2013 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1032858)
Edestä kannattaa ottaa ainakin sen verran pois, että pääset testaamaan onko rälläkkää ja lekaa käytetty tarpeeksi vai ei. Etuvakaaja on järeähkö, ja se rajoittaa joustoja todella paljon.. Paras tietysti olisi kun eteen hommaisi vaikkapa Currien Anti-rockin, mutta on aika lailla kallis :o :rolleyes:

Edessä on toistaiseksi vielä rajoitteena alkuperäiset jarruletkut ja panhard. Toisin kuin ajattelin, vaatii panhardin pallon kiinnikkeen taaksepäin kääntäminen säädettävän panhardin, joten vakioon joutuisi laittamaan korinkiinnikkeen madallusvirityksen. :(:(:( Sikäli taidan pitää etukallistuksenvakaajan vielä kiinni ja tehdä pientä metsätestausta ensin.

WinChester 17.08.2013 08:14

Kitubudjettimeiningin harvinaista mutta tällä kertaa pakollista herkkua eli tehdasuusia osia; etuperäpanssari ja pulttipanhard. Pidemmät etujarruletkut odottelee asennustaan vielä paketissa. Näitä harvemmin saa käytettynä saati ehjinä. :(

Panhard oli todella helppo vaihtaa, vaikka ensin epäilin vanhan runkokiinnikkeen olevan umpiruostunut kiinni. Pultit ja mutterit irtosi helposti ja uuden asennus ei juuri ihmeitä vaatinut. Ainoastaan akselin pään uusi pultti on pykälää orkkista paksumpi (ihan kuten oli XJ:ssäkin, jonka orkkispultti tuli laiskuuttaan vain holkitettua), joten sille joutuu reikää vielä suurentamaan ja laittamaan lukkomutteriin "lipun", jotta sen saa kiristettyä samalla tavalla kuin orkkiksen "flag nutin". Tanko on tarkoitettu korotuksille 4-6" ja etuakseli jää siten tällä 3,5" korotuksella n. tuuman oikealle, joten panhardia joutuu hivenen lyhentämään akselin keskittämiseksi.

Aika ahtaalle kaikki silti näyttää keulassa jäävän, joten kallistuksen vakaajan ollessa irti - teen irrotettavat päät noista kiinteistä versioista - voi jossain kohtaa osat kolista yhteen. Akselin siirtyminen vasemmalle onneksi helpottaa ahtautta.

Pulttipanhardin kanssa ei nyt sitten tarvitse pelätä mitään hajoamista äärijoustoissa toisin kuin pallonivelkiinnikkeellä. :)

Jarruletkut vielä kiinni, niin sitten pääsee testaamaan etupään joustoja / - rajoituksia ja mittailemaan levikkeiden ym. osien modaustarvetta ja keulan saamiseksi mahdollisimman liikkuvaksi. :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136393

Timo_L 17.08.2013 08:40

Oletko katsonut onko panhardi ja ohjauksen välivarsi samassa kulmassa kun kiinnityspisteistä piirtää viivat? Ainakin tuosta kulmasta katsottuna näyttäisi ettei välttämättä ole.. saatko otettua suoraan edestä kuvan mistä ne näkyy? Ajettilan vain, ettei tule sitten bumpsteeriä jos kulmat on viturallaan - nyt olisi vielä suht helppo porata uusi reikä panhardin kiinnikkeeseen oikeaan korkeuteen jos ongelma on olemassa :) Kun kerran olet budjettilinjalla, niin miksi et tehnyt tuota kiinnikettä itse kun hitsausvermeet löytyy? Vai tuliko nuo kikkareet samassa paketissa?


Tuo ei näytä yhtään ahtaalta, mulla on tiukin väli omassa muistaakseni vajaa 10mm renkaat suorana :D


Sivu luotu: 01:21 (GMT +2).