Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

Zeipii 08.04.2014 09:15

Mistä olette hommanneet viskokytkimiä jakolaatikkoon jos sellaiseen projektiin alkais? Quadratec? Mitä muuta olisi hyvä samalla jakolaatikkoon vaihtaa?
5.2 96 ZJ

Timo_L 08.04.2014 09:22

Vähintään ketju samalla, oli kulunut tai ei, sekä vaihdelaatikon ja jakiksen välinen stefa (siihen löytyy parempaa tuplahuulistefaakin, en nyt muista numeroa), tarvittaessa laakereita jos kulumaa tuntuu olevan. Siirtohaarukan liukumuovit ei maksa paljoa, ei ole pahitteeksi niitäkään uusia kun ovat kuluvaa tavaraa.

Janne1986 15.04.2014 17:51

Paljoa tuon 5.2 perän kiristysmomentit on?
Varsinkin tuo pinionin momentti olisi tarpeellinen.

WinChester 15.04.2014 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Varosen Pappa (Viesti 1121774)
Mikä Taka-akseli?

Jos siellä on krymppi niin kyllä se voimalla kiristyy, jos shimmittu niin ei kiristy.

Purat rohkeasti perän, laakerit kourassa paikalliseen laakerikauppaan ja rupeat kasaamaan. Ei se niin paha savotta ole. Heittokellon tarvii välyksen mittaamiseen.

youtubesta löytyy videoita peräremonteista.

Jeepin perän / pinionin vierintämomentti pitää MITATA ENNEN PURKAMISTA ja laittaa se kasaamisen jälkeen sellaiseen kireyteen, että vierintämomentti - luokkaa 2-3Nm - on sama kuin mitattu. Sikäli oikeaa kiristysmomenttiarvoa ei voi edes kertoa.

Ja 5,2 koneisella on kahta eri perää (D35 ja D44) riippuen mm. vuosimallista. Itse antaisin nämä peräremontit suosiolla ammattilaiselle, mutta ainahan sitä voi harrastepohjalta yrittää vaikka mitä. :D

Varosen Pappa 15.04.2014 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1124665)
Jeepin perän / pinionin vierintämomentti pitää MITATA ENNEN PURKAMISTA ja laittaa se kasaamisen jälkeen sellaiseen kireyteen, että vierintämomentti - luokkaa 2-3Nm - on sama kuin mitattu. Sikäli oikeaa kiristysmomenttiarvoa ei voi edes kertoa.

Ja 5,2 koneisella on kahta eri perää (D35 ja D44) riippuen mm. vuosimallista. Itse antaisin nämä peräremontit suosiolla ammattilaiselle, mutta ainahan sitä voi harrastepohjalta yrittää vaikka mitä. :D

No jos laakerit on vanhat ja väliät niin aivan turhaa niitä momentteja on mittailla, ei niitä uusia kumminkaan laiteta niiden huonojen laakerien momenttiin , hammaskosketus kannattaa kumminki kattoa ennen purkua.

Onhan ne "kellosepän" hommia nuo peräremontit mutta niitä on turha pelätä, kyselemällä/tekemällä oppii.

Timo_L 15.04.2014 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1124665)
Jeepin perän / pinionin vierintämomentti pitää MITATA ENNEN PURKAMISTA ja laittaa se kasaamisen jälkeen sellaiseen kireyteen, että vierintämomentti - luokkaa 2-3Nm - on sama kuin mitattu. Sikäli oikeaa kiristysmomenttiarvoa ei voi edes kertoa.

Ja 5,2 koneisella on kahta eri perää (D35 ja D44) riippuen mm. vuosimallista. Itse antaisin nämä peräremontit suosiolla ammattilaiselle, mutta ainahan sitä voi harrastepohjalta yrittää vaikka mitä. :D

Jos kyseessä on vain pinionin stefan vaihto, niin vetää näppituntumalla (sen oppii äkkiä, kun on pari kertaa mitannut ja pyörittelee ehjää pinionia) pinionin mutterin takaisin momenttiin. Jos haluaa tarkasti tehdä, niin ottaa mielellään jarrut irti, mittaa vierintävastuksen viisarimallin pienellä momenttiavaimella, vaihtaa stefan, vetää pinionin mutterin vahvalla kierreliimalla takaisin sellaiseen momenttiin että vierintävastus on oikea. Tuohon näppituntumalla kiristämiseenkin on omat kikkansa -en toki suosittele sitä - mutta saa ihan kelpoja tuloksia niinkin. Jos on uudet laakerit ja/ tai uusi krymppirengas, niin sitten kiristäisin taatusti momentin mittaamalla.

Tuo pinionin stefan vaihto (tai esim. yoken vaihto, tjsp.) on kuitenkin niin naurettavan helppo homma, että sitä ei tarvitse ammattilaisella teettää. Hyvä viisarimallin momenttiavain maksaa 50-100€ (esim. polkupyöriin työkaluja valmistavalta ParkTool:ilta löytyy aika hyvä ;) ) , eli jo sillä melkeinpä maksaa oman työnsä takaisin vs. viemällä korjaamolle ;)


Edes kaikkien laakereiden vaihto tai välitysten asennus ei ole mitään rakettitiedettä, mutta siinä toki tarttee heittokellon ja vähän olla tietoa mitä tehdään, miten tehdään, ja millainen hammaskosketus on hyvä. Itselle asensin ekat välitykset kahteen akseliin yhdessä viikonlopussa, ja tietääkseni ne kyseiset akselit on edelleen sellaisenaan ajossa. Tarkkana siinä pitää olla, mutta kaikki säätöarvot ja hammaskosketusten muoto ja mitä tehdä jos on väärin löytyy netistä. Ei muuta kun rohkeasti vain kokeilemaan :)

Janne1986 16.04.2014 05:59

Eli laakerit pitäisi vaihtaa. Eli momenttia ei tiedä kuin vanhasta?

Timo_L 16.04.2014 08:16

Uusilla laakereilla tottakai uuden mukaiset momentit. Ne taas löytyy esim. välitysten valmistajien sivuilta, tai ihan googlettamalla :)

edit: Täältä esim. löytyy Danan virallinen dokumentti koskien WJ- mallin D44a taka-akselia. Ainoa isompi ero ZJ:n akseliin on että ei ole c- clip akseli, mutta muuten on sama vimpain joten arvot pitäisi täsmätä.
Selvisi tuolta mm. sekin asia, paljonko kitkalukon kuuluisi pitää ennenkuin pyörähtää vapaasti: 320-400lbs./ft. = 430-540Nm. Ei taida ainakaan oma akseli niin hyvin pitää, kun jo kädellä voi pyöräyttää renkaasta. No, onhan ne sentään jo vuoden vanhat tehdasuudet Spicerin alkuperäiset kitkalevyt.. :D

WinChester 16.04.2014 09:23

Voihan niitä periä rempata onnistuneesti kyläsepänkin kokemuksella ja osaamisella tyyliin: "Näin näitä periä on ennenkin korjattu...". Mitä esim. Jamanttia kuuntelee (ja syytä on), niin Jeepeissä se nyt vain ei mene ihan aina niin. ;)

Mitä tulee korjaamisen hintaan, niin laakerit, stefat, momenttiavain saati uusi tiheämpi välitys tai edes vetari - joka menee vaihtoon mikäli laakeripinta on sökö - maksavat pari-kolme kertaa sen mitä ehjä vaihtoperä. Sen puoleen entinen perä varaosiksi itselle tai myyntiin ja ehjä vaihtoperä vieläpä levyjarruilla rumpujen tilalle. Mutta jokainen tyylillään halujen ja mahdollisuuksien mukaan. :)

Timo_L 16.04.2014 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1124786)
Voihan niitä periä rempata onnistuneesti kyläsepänkin kokemuksella ja osaamisella tyyliin: "Näin näitä periä on ennenkin korjattu...". Mitä esim. Jamanttia kuuntelee (ja syytä on), niin Jeepeissä se nyt vain ei mene ihan aina niin. ;)

Ihan samoja Danan periä ne on Jeepeissä, Chevyissä ja Fordeissa, eikä niissä ole sinällään mitään ihmeellistä vaikkakin Danan perät on välillä vähän vittumaisia. Tuossa yllä linkitin Danan virallisen asennusohjeen, jolla peräremontin pystyy hienosti tekemään. Kokemus toki tuo mukanaan sen että ei tartte kymmentä kertaa jumpata perää shimmatessa kamoja paikalle-pois että saa hammaskosketuksen kohdalleen ja välykset speksien sisään.

Aikaavievää puuhaa se on kokemattomalle, eli heikkohermoisen ei välttämättä kannata siihen alkaa :D Samoiten on lie kaikille selvää, että välitysten asennus/ laakereiden vaihto ei todellakaan ole autoremonteista sieltä yksinkertaisimmasta päästä. Ei sitä kuitenkaan tarvitse pelätä, tehtävissä se on jokaiselle vähänkin enemmän autoa ruuvanneelle :)


Lainaus:

Mitä tulee korjaamisen hintaan, niin laakerit, stefat, momenttiavain saati uusi tiheämpi välitys tai edes vetari - joka menee vaihtoon mikäli laakeripinta on sökö - maksavat pari-kolme kertaa sen mitä ehjä vaihtoperä. Sen puoleen entinen perä varaosiksi itselle tai myyntiin ja ehjä vaihtoperä vieläpä levyjarruilla rumpujen tilalle. Mutta jokainen tyylillään halujen ja mahdollisuuksien mukaan. :)
Koita etsiä hyväkuntoinen akseli kohtuuhintaan mikä sopii suoraan autoosi, missä on lukko ja oikea välitys valmiina ;) Melkeinpä tekemätön paikka, kun käytännössä kaikki myytävät on joko 3.54, 3.73 tai 4.10 välityksillä ilman lukkoa, ja ruskeita ruosteenraiskaamia pötkäleitä. Noita vakioperiä saa varsin halvalla, mutta jos niitä sisuskaluja täytyy kuitenkin vaihtaa niin aina pitää laskea osien hinnat päälle + mahdollinen asennus jos ei itse tee..

WinChester 16.04.2014 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1124791)
Koita etsiä hyväkuntoinen akseli kohtuuhintaan mikä sopii suoraan autoosi, missä on lukko ja oikea välitys valmiina ;) Melkeinpä tekemätön paikka, kun käytännössä kaikki myytävät on joko 3.54, 3.73 tai 4.10 välityksillä ilman lukkoa, ja ruskeita ruosteenraiskaamia pötkäleitä. Noita vakioperiä saa varsin halvalla, mutta jos niitä sisuskaluja täytyy kuitenkin vaihtaa niin aina pitää laskea osien hinnat päälle + mahdollinen asennus jos ei itse tee..

Noo kyllä se 3,73 välitys mulle ihan hyvin riittää. Ei tartte lukkojakaan, kun ei änkeä pahoihin paikkoihin. Samalla säästyy budjettipuolella vähemmällä, eikä tartte makuuttaa autoa niin kauaa pukeilla saati että kallis perä särkyy millon mistäkin sulakepaikasta ja joutuu vaihtamaan Toyotan perän (:eek:) niinkuin MParty! ;)

Hommaa sääkin "normaali" kinneri käyttikseksi, niin voit laittaa ZJ:hin kunnolliset maastorenkaat eikä mitään A/T:tä! :D:p:D:p:D:p

Timo_L 16.04.2014 11:19

Itse valitsen akseleiden välityksen rengaskoon mukaan, jotta auton ominaisuudet pysyy sellaisina kuin on tarkoitus. Jos on isommat renkaat -> tiheämpi välitys. Tuo 5.9 tuntui aika laiskalta vakiovälityksillä 32" renkailla, ja metsässäkin välitys oli aivan liian pitkä. XJ 32" renkailla oli vakiovälityksillä sitäkin surkeampi esitys. Maantiellä ei kolmosta isompaa edes viitsinyt käyttää.

Mitä tulee lukkoihin, niin on moneen kertaan omakohtaisesti tullut todettua että kaksivetoautot metsässä ei oikein ole toimiva juttu. Aika oleelliset nuo lukot on, varsinkin kun itse tykkään ajella enemmän kivikkoisissa paikoissa aina jos niitä vain löytyy. Siellä lukoton neliveto on jokseenkin yhtä hyödyllinen kuin postimies ilman jalkoja :D tarttisi tuonne takaperäänkin saada kitkamurikan tilalle avoin, ja sinne lunchbox- lockeri sisälle kun ei tuo kitka mitään pidä edes uutena. Jokaisella on tapansa harrastaa, se mikä toimii yhdelle voi toiselle olla aivan väärä ratkaisu.

Juu, paremmat renkaat pitäisi metsään hommata, mutta tarttisi sitten toiset vanteet, beadlockit ja aika paljon budjettia kun tahtoo pökkyrät tai Irokit olla perhanan kalliita.. noi BFG:n mutiaiset on ihan hyvä kompromissi meikäläiselle, kun mudassa tulee ajettua niin vähän kuin suinkin mahdollista :)

WinChester 16.04.2014 14:10

Kummasti nämä keskustelut tuppaavat menemään lopulta aina samoihin aiheisiin, kuten esim. mitkä renkaat, vermeet ja toimintatavat on parhaat? :confused::confused: Soon kai ihmisen luanto! :D

Varosen Pappa 16.04.2014 20:35

Mutta on olemassa tiettyjä aiheita joihin neuvoa kysyessä vastataan että teetä jollakin, ei niitä ite kannata tehä, jos et tuota tiijä niin ei kannata tehä ollenkaan....! perä remontti on yksi niistä.

Minun mielestä jokkainen saa ja kannattaa tehä kaikkea mahollista, jos joku kysyy neuvoa niin neuvotaan jos tiijetään, eikä ruveta suuta soittamaan ja arvostelemaan toisen tieto taitoa. :)

WinChester 16.04.2014 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Varosen Pappa (Viesti 1124953)
Mutta on olemassa tiettyjä aiheita joihin neuvoa kysyessä vastataan että teetä jollakin, ei niitä ite kannata tehä, jos et tuota tiijä niin ei kannata tehä ollenkaan....! perä remontti on yksi niistä.

Minun mielestä jokkainen saa ja kannattaa tehä kaikkea mahollista, jos joku kysyy neuvoa niin neuvotaan jos tiijetään, eikä ruveta suuta soittamaan ja arvostelemaan toisen tieto taitoa. :)

Neuvottu on, kun on tiedetty ja/tai viisaammilta kuultu. Kun selvästi sinä et tiedä, miten Jeepin peräremontti tehdään, eli että pitää mittailla vierintämomentteja sun muuta sellasta normaalista mittakello- ja kiristysmomenttihommasta poikkeavaa, niin äläpä suotta siitä hermostu, kun oikaisen virheellisen tiedon oikeaksi sitä kysyvälle. Hänelle antamastasi virheellisestä tiedosta tulisi mahdollisesti haittaa, jota sinä et takuulla ole valmis maksamaan, niin oikeassa ja kokenut kuin muiden automerkkien suhteen selvästi oletkin. Juu ja olen sitä minäkin laukonut kaikenlaista "asiantuntevaa kommenttia" kerran jos toisenkin ja todennut myöhemmin, että olisi ollut parempi pitää suunsa kiinni ja kuunnella niitä jotka oikeasti asioista jotain tietävät. Siperia opettaa. :D

Janne1986 17.04.2014 08:01

Winchester sulla oli tuossa toisessa topicissa linkki korjausoppaaseen.
Mutt eihän Se enää toimi.
Onko sulla tallessa sitä omalla koneella?
Jos viitsisit etsiä sieltä momentit tuohon perään.:)

WinChester 17.04.2014 08:06

Kyl tää vielä toimii. Tuolta vain latailet itelles.

Topiikki:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96852

Manuaali:
http://tiny.cc/EhO6N

Timo_L 17.04.2014 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1124974)
Neuvottu on, kun on tiedetty ja/tai viisaammilta kuultu. ....miten Jeepin peräremontti tehdään, eli että pitää mittailla vierintämomentteja sun muuta sellasta normaalista mittakello- ja kiristysmomenttihommasta poikkeavaa

Ei pinionin laakerit tiedä minkä merkkinen akseli on kyseessä, vierintävastus pitää mitata ihan jokaisessa. Ei niihin ole automaattisäätöä ;) Se, että millä pinionin esijännitys säädetään niin tapoja on useita, mutta lopputulos ja mittaus ei poikkea oikeastaan mitenkään eri akseleiden välillä (jokaisella toki omat säätöarvonsa).

Kuten jo moneen kertaan totesin, akselirempoissa täytyy ehdottomasti olla tarkkana, mutta huolellisella työllä ja satasen- parin mittalaitteilla hommasta selviää oikein hyvin. Jostain käsittämättömästä syystä peräremontteja tosiaan pidetään jonain henkimaailman juttuina, vaikka ne ei sitä ole. Aivan suotta sitä hommaa pelätään. Joskus tein itse 24- venttiiliseen monipiste-ruisku V6 bensakoneeseen kansiremontin, kun venttiilinohjurikumit piti vaihtaa ja kannet siksi irrottaa. Ko. homma oli mielestäni huomattavasti monimutkaisempi kuin peräremontti ja/ tai välitysten asennus. Kansiremppoja porukka kuitenkin tekee ihan tuosta vain sen kummemmin ihmettelemättä, mutta peräremontteja ei. Miksi?

Janne1986 17.04.2014 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1125029)
Kyl tää vielä toimii. Tuolta vain latailet itelles.

Topiikki:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96852

Manuaali:
http://tiny.cc/EhO6N

Avautuu kyllä tuo sivu mutta ei nuo ala-osastot.

Varosen Pappa 17.04.2014 18:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1125037)
Ei pinionin laakerit tiedä minkä merkkinen akseli on kyseessä, vierintävastus pitää mitata ihan jokaisessa. Ei niihin ole automaattisäätöä ;) Se, että millä pinionin esijännitys säädetään niin tapoja on useita, mutta lopputulos ja mittaus ei poikkea oikeastaan mitenkään eri akseleiden välillä (jokaisella toki omat säätöarvonsa).

Kuten jo moneen kertaan totesin, akselirempoissa täytyy ehdottomasti olla tarkkana, mutta huolellisella työllä ja satasen- parin mittalaitteilla hommasta selviää oikein hyvin. Jostain käsittämättömästä syystä peräremontteja tosiaan pidetään jonain henkimaailman juttuina, vaikka ne ei sitä ole. Aivan suotta sitä hommaa pelätään. Joskus tein itse 24- venttiiliseen monipiste-ruisku V6 bensakoneeseen kansiremontin, kun venttiilinohjurikumit piti vaihtaa ja kannet siksi irrottaa. Ko. homma oli mielestäni huomattavasti monimutkaisempi kuin peräremontti ja/ tai välitysten asennus. Kansiremppoja porukka kuitenkin tekee ihan tuosta vain sen kummemmin ihmettelemättä, mutta peräremontteja ei. Miksi?

samaa mieltä, ihmisten tekemiä voi ihmiset korjata.

Johtuisko siitäkin osimoilleen kun kysyt kansiremppaan neuvoja niin kaikki on neuvolassa ja kehottaa ite tekemään. Kysyppä kätevästi peräremppaan vinkkiä niin aika negatiivista palautetta tullee.
monen muun alan foorumeilla sama juttu. Esim kaivinkoneen hyd.pumppu oli sellainen mitä ei saa aukaista, ensimmäisen kerran vietiin sit korjaamolle, asentaja sen purki niin eipä sekään mitään rakettitekniikkaa sisältäny. Seuraava tehtiin ite.

En ole jeeppi,remontti tai perä spesialisti mutta monenlaista kampetta on tullu rapattua, aika hyvällä rosentilla on silti korjaukset ja huollot onnistunu.

Timo_L 17.04.2014 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Varosen Pappa (Viesti 1125151)
En ole jeeppi,remontti tai perä spesialisti mutta monenlaista kampetta on tullu rapattua, aika hyvällä rosentilla on silti korjaukset ja huollot onnistunu.

Samat sanat, rohkeasti kokeilemalla ja netistä ja alan ammattilaisilta apua kysymällä monestakin hommasta selviää erittäin hyvin.

En todellakaan tippaakaan väheksy ammattilaisten taitoa tehdä asioita, itse jumppaan yhden akselin kanssa koko päivän aamusta iltaan, ammattilainen tekee sen 2-4 tunnissa samoilla työkaluilla. Samoiten on asioita mitä ei itse pysty kovin helposti tekemään jos ei ole tiloja tai työkaluja - ja on töitä missä tarvitaan erikoistyökaluja mitä ei noin vain itse osteta hinnan takia, ja sellaisen tekeminen itse voi olla vaikeaa. Monet hommat olen vienyt suoraan korjaamoon ihan vain siksi, että haluan tietyn osan varmasti oikein ja kunnolla paikalleen ilman pelkoa että rikon osan kun koittaa itse turata väärillä työkaluilla.


Itsellä seuraava isompi homma kokeiltavaksi ja opeteltavaksi on automaattilaatikon täyskunnostus. Monet sitä pelkää ja sanoo että ei voi tehdä, mutta ainakin netistä tutkimieni ohjeiden perusteella ihan tehtävissä on. Pari erikoistyökalua tarvitsee jos haluaa hommaa helpottaa, ne maksaa vajaan satasen. Kun ottaa huomioon, että parista paikasta tämän vuoden puolella kysyessäni automaattilaatikon korjauskuluksi heitettiin 2500€ ja siitä ylöspäin, niin silläkin uhalla kokeilen itse että menee vituiksi. Jenkeistä sentään saa tehdaskorjatun laatikon lähetyskuluineen 1600€:lla.. eli silti olisi vielä voitolla ;) :)

Castrol 17.04.2014 19:12

Yhden GM tomaattilaatikon kunnostaneena voin sanoa että osamäärä kyllä hämää mutta ei se mikään ylitsepääsemätön homma ollut. Oli sentään räjäytyskuva :) Hyvä tuli ja toimi ainakin sen 2 vuotta mitä se mulla oli.

mparty 17.04.2014 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1125160)
Samat sanat, rohkeasti kokeilemalla ja netistä ja alan ammattilaisilta apua kysymällä monestakin hommasta selviää erittäin hyvin.

Samat sanat täältä, ei ne mitään ylitsepääsemättömiä ole nuokaan rempat, onhan tuota kansiremppaa ja peräjumppaa tullu tehtyä vaikka
koulutus ja kokemus alalta puuttuu täysin, hyvillä ohjeilla ja maalaisjärjellä noista yleensä selviää :) Ja koko ajan oppii uutta.

Saimon 21.04.2014 07:37

ulisee
 
Moro!

Tuli viikonloppuna kokeiltua -94 ZJ 5.2 Grandin nousukykyä hitaalla nelikolla ja kohta perään 160km/h mittarin mukaan suljetulla alueella ;) Lopputuloksena ilmestyi vaimea ulina, joka kuuluu etenkin ylivaihteella 80-100 vauhdissa, kun on veto päällä. Kun höllää kaasun, niin myös ääni häviää. Olin kuulevinani sen myös kiihdytyksessä pienemmällä vaihteella. Toistaiseksi kovin hiljainen ulina, mutta harvemmin ne itsestään häviää..

Visko tuntuu pelaavaan OK, en ainakaan joka päiväisessä parkkihalli-vääntelyssä huomaa kanittamista.

Mistäs tuota vikaa lähdetään arpomaan? En ole edes laatikoiden/perien öljyjä ehtinyt tarkistaa vielä. 190tkm on mittarissa, ilmeisesti Saksan tuonti 5 vuotta sitten.

- Simo

TsKo 29.04.2014 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1090521)
Vaimo alkoi ihmetellä kun Jeepin kulutus oli kasvanut, ja kun sitten itsekin ajoin sillä niin kulutusmittarin lukemat olivat noin viisi litraa poskellaan, eikä voimaakaan oikein ollut. No, tossa 5.2 Magnumissa on muunmuassa ongelmaa plenumin tiivisteen kanssa joka aiheuttaa kulutuksen nousua ja katin tukkeutumista pitkässä juoksussa. Kun sitten kurkkasin imusarjan sisälle niin öljyähän siellä oli. Sen isompaa testiä en sille tehnyt, mutta jos epäilee plenumin tiivisteen olevan paskana niin PCV-venttiilistä ja kampikammion huohotusventtiilistä letkut poistamalla ja peukaloilla tukkii k.o venttiilien reiät, pitäisi ehjässä koneessa syntyä painetta. Jos tiiviste on viallinen niin sitten venttiileissä tuntuu imu.
Purkaessa eka ongelma oli polttoaineputken kiinnitys kiskoon. Siihen tarvitaan samanlainen työkalu kuin millä ilmastoinnin liittimet aukeaa, mutta mistäs sellaisen lauantai-iltana saat. Hetken mietittyäni otin kaapelikengän jossa on 8mm sisäreikä holkissa, sahasin sen poikki ja halki, jolloin sillä sai painettua lukon auki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146430

Imarin päädyissä oli öljyvuotoa, välissä olevat korkkitiivisteet olivat poikki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146429

Oli melko rytöisen näköinen tuo imusarjan pohja sekä nostinlaakso, useampi milli tuota palanutta karstaa kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146431

Olihan siellä öljyä, ei kuitenkaan ihan posketonta määrää mitä joillain on ollut, ja tiivistekin oli ehjä, vaikkakin jo hyvää matkaa irtoamassa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146432

Öljy on todennäköisesti peräisin viallisesta PCV-venttiilistä, joka olikin aika täys karstaa, joten tuo kara ei edes peittänyt reikää vaikka miten käänteli.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146682

Uus venttiili. Oli tuo PCV:n letkukin halki imarin päästä, saattoi sekin osaltaan sekoittaa käyntiä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146683

Ja kun amerikassa laitetaan alumiinia, niin miksen minäkin :D Noissa tiivistevioissa yks tekijä lienee se, että alumiinin ja teräksen lämpölaajeneminen on erilaista, joka sitten aikaa myöten johtaa ruuvien löystymiseen. Ja ne ruuvitkin on tehtaan toimesta liian pitkät, pohjaavat just liian aikasin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146435

Ihan valtavasti en jaksanut hifistellä ton muotoilun kanssa kun saha otti ja hajosi, enkä viitsinyt snurralla ajaa muotoja kun siihen ois tarvinnu ohjurin lisää.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146437

Ja jotta homma ei liian helposti sujuisi, kaikista veemäisimmässä paikassa oleva ruuvi meni poikki!!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146433

Lämpöä vähän niin irtoaa :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146436

No, jakajan joutui ottamaan pois että pääs kunnolla pihtien kanssa käsiksi, jolloin onnistuin pyöräyttämään jakajan akselia. Siinä on sitten 50/50 mahollisuus osua oikeaan, joten tuotti pientä lisähommaa saada se kohdalleen. Tässä vaiheessa oli jo 13 tuntia töitä takana, kun heti palkkatyön jälkeen kävin Jeepin kimppuun, niin välillä löi aivoissa rattaat tyhjää.

Onnistuihan sekin lopulta. Vesimpumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä :p Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146439

Jätin korkit laittamatta, sen sijaan mustaa paskaa hyvän kokoinen palko ja annoin sen kuivua kosketus kuivaksi, sitten imari paikalleen. Jälkeenpäin olen kironnu ku en hoksannu laittaa liimaa vesikanavien ympärille, nyt nimittäin vaikuttais siltä että jostain vuotaa pikkasen nestettä palotilaan. No, jos se irrotuttaa imarin uudelleen, niin sujuu ainakin nopeammin :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146438

Nuo imarin ruuvit on eräiden lähteiden mukaan mallia TTY, eli uudet aina kun joutuu imarin irroittamaan. Mä en riittävän pitkiä saanut mistään siihen hätään, joten riskillä kiristin vanhat. Ja kyllä niissä tuntui venymistä, yhden jouduin jättämään löysemmälle kun momenttiavain ei naksahtanu vaikka kuin käänsi, voi olla että se mahdollinen nestevuoto on just siellä.
Ja koska olin yhtä 5/16-18 x 2 1/4" ruuvia köyhempi, oli pakko tehdä M8-kierre yhteen kannen nurkkaan. Pitää etsiä jotain insertti ja korjata se jos ton vielä avaan.

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146679

Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146684


Tuo oma grändi näyttäs kans tykkäävän bensasta, kun ajotietokoneen mukaan menee 27,9 litraa seka ajossa sataselle ja siltä se suurinpiirtein tuntuukin:D

Myös edellisen omistajan mukaan ei meinaa mennä päästötestistä läpi ilman että irrottelee huohotinletkuja, niin tuli vaan mieleen että oliskohan jotain samanlaisia oireita kun nämä?

Pystyykös tommosesta alkupään zj:stä tutkimaan jollain lukijalla noita anturitietoja?

JAMANT 29.04.2014 20:36

Testerillä pystyy lukemaan kaikkia anturitietoja vuosimallista -91 lähtien...

TsKo 29.04.2014 22:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1128332)
Testerillä pystyy lukemaan kaikkia anturitietoja vuosimallista -91 lähtien...

Ok, pitänee käyttää jossain piuhanpäässä, niin jos vaikka sais jotain tolkkua tohon suureen kulutukseen. Lienee tuo risa map anturi ainakin vaikuttaa siihen, toki moni muukin. Samalla kun mittaisi hajut pakoputkenpäästä näkis mikä niitä vaivaa.

TsKo 30.04.2014 20:12

Joo, se PCV venttiili on ilmeisesti ihan takaiskuventtiilityyppinen kun tossa sitä tutkailin muunmuassa ja se ainakin pitaa ihan ok ja ei ollu ees kovin karstassa, että se päästöhäiriö on kyllä jossain muualla:(

hitsaa 19.05.2014 13:47

Jakiksen poikkipalkin mittoja?
 
Moro,

sattuuko kellään olemaan mittoja tuosta palkista? Vakio alkaa olla aika luokilla, vaikea sanoa onko tai millainen taivutus siinä on alunperin ollut. Siis millä "korkeudella" jakiksen pitäisi olla korista. Tarkoitus on tehdä uusi palkka vähän paksummasta tavarasta ja ehkä jotain panssariakin samalla.

Timo_L 19.05.2014 14:01

Ei ole mittoja, mutta tunkkaa niin ylös kuin järkevästi menee ja tee sen mukaan. Mitä ylempänä, sen parempi. Älä kuitenkaan ihan koriin saakka nosta kiinni, voi tulla törinöitä kajuuttaan yms. muuta mukavaa.

Zeipii 13.06.2014 22:36

Oisin voinut kyllä mitata jakiksen poikkipalkin kun vaihdoin viskokytkimen...empä hokannut. Tosi onhan edellisestä viestistä jonkin aikaa...
Ei mahdoton homma ollut kunhan sai vain jakolootan irti. Se oli vaikein homma, pultit niin tiukassa. Flowmaster takapönttö 2" putkella samalla laitettiin paikoilleen. Sopivasti pöhisee!

hitsaa 28.07.2014 15:08

Öljynpaineanturi päästää liemet pihalle. Amerikasta saivat jo uuden toimitettua tilalle vaan milläs tuon vaihdat? 27mm pitkä hylsy ei ole tarpeeksi "syvä". Meneekö askarteluksi vai saako jostain sopivan työkalun?

WinChester 28.07.2014 15:23

Motonetistä saa pitkiä hylsyjä ja meinasin tämmösen jo itsekin ostaa. Ehkä anturin olisi voinut sillä vaihtaa. http://motonet.fi/fi/tuote/766127/Hylsy-27mm-pitka-12

Tein kuitenkin oman työkalun, jolla vaihto onnistui pienen harjoittelun jälkeen. Kasimoottorisessa tosiaan anturi on vähintäänkin haasteellisessa paikassa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159569

hitsaa 29.07.2014 14:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1148693)
Motonetistä saa pitkiä hylsyjä ja meinasin tämmösen jo itsekin ostaa. Ehkä anturin olisi voinut sillä vaihtaa. http://motonet.fi/fi/tuote/766127/Hylsy-27mm-pitka-12

Ei riitä Motonetin hylsyssä mitta. Mahdollisesti Etrasta löytyy tarpeeksi syviä konehylsyjä, täytyy käydä tarkastamassa. Voi olla että ne on liian paksuja seinämältään sitten. Ehkä askartelen Motonetin hylsystä vastaavan viritelmän..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1148693)
Tein kuitenkin oman työkalun, jolla vaihto onnistui pienen harjoittelun jälkeen. Kasimoottorisessa tosiaan anturi on vähintäänkin haasteellisessa paikassa.

Näin on!

WinChester 29.07.2014 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1148906)
Ei riitä Motonetin hylsyssä mitta.

No oli se sitten hyvä, etten lähteny hakemaan, vaikka sitä tehdessä muutama tunti tuhraantuikin! :p

hitsaa 31.07.2014 14:43

Sopiva hylsy sopivaan hintaan löytyi hyvän palvelun kera täältä TT-Tools

BeePee 31.07.2014 22:52

Mikäs oli tuolla sopiva hylsy? Taitaa olla sama prosessi edessä...

hitsaa 01.08.2014 18:07

27mm ja vähintään 60mm syvä, varmaan jos mainitset mihin käyttöön tulee, muistavat minkä möivät.

Timo_L 03.08.2014 10:01

ARB Dana44a lukko
 
Tällainen asia mennyt ihan kokonaan ohi silmien, tosin myynnissä en ole vielä nähnyt.. huhun asteella, mutta sinällään aika loistava uutinen jos pitää paikkansa :)

http://trasek.com.pl/uploads/files/A...erRD226exp.pdf

http://www.jeepforum.com/forum/f197/...86/index7.html

Timo_L 04.08.2014 20:27

..ja tänään tuli ARB USA:lta vastaus kysymykseen, ja vastaus oli oikein mieluinen! :)


Lainaus:

ARB RD226
Lähettäjä:
Scott Frary <sfrary@arbusa.com>
Vastaanottaja:
timo.lampi@kolumbus.fi
Päiväys:
4.8.2014 18:36:56
Aihe:
ARB RD226
Liitteet:

Mr. Lampi-
We appreciate your interest in our products.
The RD226 Air Locker for the D44a axle is now in stock. It has just arrived
so few dealers will know much about it. I expect a press release to be sent
out in the next few days.


Scott Frary
Regional Sales Manager
ARB USA
720 SW 34th Street
Renton, WA 98057-4814
Phone 425-264-1391 ext. 1286
Fax 425-264-1392
www.arbusa.com
sfrary@arbusa.com


-----Original Message-----
From: Timo Lampi [mailto:timo.lampi@kolumbus.fi]
Sent: Sunday, August 03, 2014 1:01 AM
To: sales@arbusa.com
Subject: ARB RD226

Hi,

I've been hearing rumours about you having finished up with the development
of an ARB Airlocker for the D44a rear axles on Jeep ZJ/WJ/WK.
I'm looking at a rear axle rebuild in the near future, and I have been
thinking of buying an open carrier + lunchbox locker since that has been the
only option so far for the D44a.
However, if you guys really have the RD226 available, that will change
the game plan. Selectable over an auto locker is in most cases better in my
opinion. Are these rumours still rumours, or are you going to have it up for
sale soon?

Thanks for the info if you can provide me with that,
Timo Lampi

Jäpälä 08.08.2014 17:04

Tuli ostettua tuommonen 96vm grandi ja hetihän siihen piti kötöstää 3,5" korotus setti. Nyt ongelmana on että kardaanit ravistaa kohtuu jämäkästi ja siitä pitäis päästä eroon. Mut ei ole näistä maastureista juurikaan kokemuksia niin oisko vinkkejä et mitä tuolle pitäs nyt tehdä että pääsis tuosta vatkauksesta eroon? Jakolaatikko on laskettu, mutta siitä ei juurikaan ollut apua joten taidampa ruuvailla sen takaisin vakio paikalle.

WinChester 08.08.2014 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1151180)
Tuli ostettua tuommonen 96vm grandi ja hetihän siihen piti kötöstää 3,5" korotus setti. Nyt ongelmana on että kardaanit ravistaa kohtuu jämäkästi ja siitä pitäis päästä eroon. Mut ei ole näistä maastureista juurikaan kokemuksia niin oisko vinkkejä et mitä tuolle pitäs nyt tehdä että pääsis tuosta vatkauksesta eroon? Jakolaatikko on laskettu, mutta siitä ei juurikaan ollut apua joten taidampa ruuvailla sen takaisin vakio paikalle.

Kardaanit ei kyllä pitäs ravistaa ZJ:ssä tolla 3,5" sarjalla, eikä drop-down-kitillä saa muutosta asiaan, joka ei siis pitäisi muuttua. Sen sijaan vatkaus kielii jostain sivusuuntaisesta ropleemasta kuten bump-steer, death wobble, yms. Soitas mulle (klo 08-20 kiitos), niin tuumataan puhelimessa. Yhteystiedot on profiilissa.

apupoika 08.08.2014 22:53

Onko ravistus tasaista jyrinää vai äkisti alkavaa ravistusta koko autossa..?
Jos kaikki olisi kunnossa niin ei tosiaan pitäisi tuolla korotuksella kardaanien ravistaa... paitsi .. missä kunnossa on ristikot .. jos siellä hölkkää niin kyllä sitten jyristää ja täristää tuollakin korotuksella.
Jos oireet alkaa aina tietyssä vauhdissa tai kuopasta niin sitten välys löytyy yleensä akselin "tuennoista"/ohjaus.. deathwobble. Ja siitä löytyy paljon juttua hakua käyttämällä.
Myös omia ongelmiani woblasi ja ravisti johtuen väsyneistä tukivarsien puslista.

Saako udella vielä että miten korotus on tehty..? Tai siis mitä vaihdettu korottaessa..?
Kertoo jo jotain...

Jäpälä 08.08.2014 23:05

Korotus on tehty RC:n sippi kitillä missä tulee keulaan uudet jouset ja molempiin päihin uudet alatukivarret. Pahimmillaan jyristys on 50-60 km/h vauhdissa mutta tuntuu käytännössä joka nopeudella jossain määrin. Toi jyrinä loppuu kun kaasun nostaa et kaiketi sen pitäs jostain voiman siirrosta tulla?

WinChester 09.08.2014 04:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1151274)
Korotus on tehty RC:n sippi kitillä missä tulee keulaan uudet jouset ja molempiin päihin uudet alatukivarret. Pahimmillaan jyristys on 50-60 km/h vauhdissa mutta tuntuu käytännössä joka nopeudella jossain määrin. Toi jyrinä loppuu kun kaasun nostaa et kaiketi sen pitäs jostain voiman siirrosta tulla?

Mulla oli Grand ZJapassa sama satsi ja vielä takana 1,75" korotuspalat - tosin myös kontissa paljon roinaa - muttei mitään tietoa kardaanivärinästä.

Jyrinä toisin kuin vatkaus viittaa tosiaan kardaani(e)n eikä alustan ongelmaan. Koska kyseinen korotussatsi ei Jerkunkaan mielestä pitäisi aiheuttaa noita juttuja esim. väärän pinioni-linjauksen takia, niin ei tule muuta mieleen kuin että ristikot on väljiä, varsinkin jos kuuluu vain veto päällä. Käys auton alla ja kokeile onko ristikoissa miten suuri välys. Siis otat kardaanista kiinni ristikon vierestä ja ravistat sitä auton poikittaissuunnassa.

Timo_L 09.08.2014 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1151180)
Nyt ongelmana on että kardaanit ravistaa kohtuu jämäkästi ja siitä pitäis päästä eroon.

....

Jakolaatikko on laskettu, mutta siitä ei juurikaan ollut apua joten taidampa ruuvailla sen takaisin vakio paikalle.

Otahan se jakolaatikon laskusarja pois ihan ensimmäisenä, niin voi värinätkin loppua. Sillä laskusatsilla ei ZJ:ssä tee yhtään mitään (sen lisäksi, että miksi ensin korottaa autoa, ja sitten madaltaa sitä pahimmasta paikasta mahan alta?).

Jos värinät edelleen jatkuu, niin sitten pinionikulmia ruuvaamaan. Voi toki olla ihan vain siitä että ristikot on loppu kuten Winchester epäilikin, ne kannattaa joka tapauksessa vaihtaa jos ei ole tietoa milloin viimeksi huollettu. Tilaa jenkeistä Spicerin alkuperäiset ristikot, on selkeästi parhaimpia..

Jäpälä 09.08.2014 18:43

Aluksi kokeilin ilman sitä laskusarjaa ja täristi takaa aika paljon. Sen jälkeen kun ruuvasin sen lasku kitin paikalleen täristys on etupäässä enimmäkseen. Pitää vaihtaa kaikki ristikot nyt aluksi ja sen jälkeen yrittää jotain muuta. Pinionin kulmia ei vissiin voi säätää jos ei ole jatkettavia ylätukivarsia?

Timo_L 09.08.2014 19:34

Edessä voi säätää niiden epäkeskojen avulla hieman, takana ei ollenkaan.

Toisaalta jos metsässä meinaa ajaa yhtään enempää, niin alkuperäiset pellistä prässätyt rimpulat kannattaa hävittää niin ala- kuin ylätukivarsien osalta molemmista päistä...

Bajarider 10.08.2014 21:15

Pinionin kulmista aloita.... Oli sama homma vuosia sitten ku tuli laitettua RC 3,5-4" sarja. Vaikka kardaanit/ristikot ihan uudet k-kardaanin tehtyä ja tasapainostettuja ja blaablaaa... Täristi ihan sikana, kunnes pinionin kulma tuli säätettyä oikeeksi. Joskus vaan käy näin... Alatukivarret sulla jo on oikeen pituiset... eli ylätukivarret leikkaat keskeltä irti ja hitsaat vaan kunnon rautaa täynnä.. ja tiedysti oikeen pituuseksi. Voin l'hetää mitaat oman autosta, että kuinka pitkät pitäis olla noin 3,5-4" korotuksella.
Ja muistakaa... kardaanit tarvii pitennystä(jos ollenkaan..) 1,5-2cm.. ei sen enempää...

Timo_L 11.08.2014 07:28

Jos on alkuperäiset, tai sitten alustasarjan valmistajan kiinteät alatukivarret, niin ne ei ole oikean pituiset :D

..ja mitä tulee noitten tukivarsien hitsailuun, niin kuka hullu alkaa sen enempää turaamaan noitten orkkisrimpuloiden kanssa yhtään mitään.. :eek: ylipäätään jommat kummat pitäisi olla säädettävät, kun aika pienestä on usein kiinni että täristääkö vai ei. Huomattavasti kivempi hienosäätää, kun ei tartte montaa kertaa rälläköi ja hitsata :D

JAMANT 11.08.2014 09:30

Ja oikeastaan tukivarsia ei sais edes hitsaamalla lyhentää!! Jos siis meinaa katulaillisen auton tehdä!!

Timo_L 11.08.2014 10:36

^- myös tuo, pitäisi tosin olla jokseenkin itsestäänselvää kaikille.

JAMANT 11.08.2014 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1151748)
^- myös tuo, pitäisi tosin olla jokseenkin itsestäänselvää kaikille.

No eipä näytä olevan!!

Jäpälä 11.08.2014 18:05

Tuli vatuloitua noitten kartaanien kans, taka pinionista oli se toinen ristikon kiinnitys lipare löysällä ja ristikot itessään olivat kyllä timmissä kunnossa. Nostin samalla jakiksen vakio asentoon. Voiko tuolla mossella ajaa jos etukartaanin irrottaa? Nyt jyristää jonkin verran, mutta ei pysty minun "hifi" korvalla kyllä sanomaan että kuuluuko eestä eli takaa. Taidan ainakin taakse tilata säädettävät ylätukivarret niin pitääkö niitä nyt jatkaa vai lyhentää vakioon nähden et kulmat menis oikeeseen suuntaan?

Autohan on 96vm. 4.0 larvanto mallia

Timo_L 11.08.2014 18:13

Jos tuo on oikeasti vuosimallia '96 ja on 249 jakoaskilla, niin etukardaanin voi suosiolla irrottaa. Jos on 242 jakoaskilla, niin mistä tahansa vuosimallista voi irrottaa.

Tilaa molempiin päihin suosiolla säädettävät ylävarret. Niiden etupoään epäkeskojen säätövara on hyvinkin rajallinen.. Säädät tukivarsia siihen suuntaan, mihin pinionia täytyy kääntää, eli jos alaspäin niin pidennät, jos ylöspäin niin lyhennät. Takana kulmien pitäisi olla niin, että pinioni ja jakoaskin ulostulo on samassa kulmassa, edessä niin että kardaanin etupään nivelen kulma on nolla.


Kannattaa tarkistaa aika huolella takakardaanin yoken kiinnityslärpäkkeet ettei ole venyneet. Jos on ollut löysällä, niin hyvin todennäköistä on että joko on päässeet venymään, tai pultit on ottaneet osumaa ja katkeaa kiihdytyksessä tai motarinopeudessa. Paras vaihtoehto ylipäätään on hylätä nuo lärpäkkeet, porata yokesta kierteet pois ja laittaa tilalle Spicerin U- pultit :)

http://www.dennysdriveshaft.com/img/...tSet_1310-.jpg

http://www.dennysdriveshaft.com/p60_...th_1.062_.html

Jäpälä 13.08.2014 20:52

Nyt on pinjoni kulmat ruuvattu suht kohilleen ja täristys on muisto vain. Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja neuvoista.

Saimon 21.08.2014 09:37

Offset -44?
 
Pitäisi hommata -94 ZJ Jeeppiin kunnolliset renkaat. Löysin 31x10,5R15 BFG M/T, vanteina Rocky AT 10x15 ET -44.

Miljoona viestiä tutkineena, nuo vaatinevat vähintään 2" korotuksen, joka onnistuu pelkillä korotuspaloilla? Haittapuolena akselin sivuttaissiirtymät, kosmeettinen vamma?

- Tuleeko -44 raakasti ulos lokarista? Talvirenkaat on katsastusta varten, mutta kuitenkin.. Pientä sahausta ja lekaa ilmeisesti vaatii joka tapauksessa.

- Korotuspalat tulee aikaisintaan 3 viikon päästä ja renkaat pitäisiä survoa alle per heti (koska orkkis renkaat jo myyty ja auto jatkuvassa käytössä) --> Mahtuuko nuo pyörimään edes renkaat suorana?

Timo_L 21.08.2014 09:57

Kyllä, noilla vanteilla renkaat tulee reilusti ulos kaarista (5cm ulommas kuin 8" vanteilla missä on 4" backspacing). 10" vanteet 5cm leveämmät kuin 8" vanteet -12ET:llä (4" backspacing), ja jo niillä 10.50" renkaat on kaaren tasalla. En muutenkaan laittaisi 31 x 10.50 rengasta missään nimessä 10" vanteelle, ei pysy metsäpaineilla vanteella kovinkaan hyvin jos ei ole beadlockeja. Laita suosiolla 8" vanteet 4" BS:llä, istuu auton alle kaikinpuolin paremmin eikä ole niin järjettömän leveät. Vaikka olisi beadlockit, niin mielestäni liian leveä vanne 10.50" leveälle renkaalle.

Noi ET -44:nä merkatut 10" peltivanteet on yleensä 4" BS:llä, ja 8" ET -12 on myös 4" BS -> ainakin mitä omia vanteita olen mitannut niin nuo jenkkiläiset backspacing- lukemat on pitäneet paikkansa. BS = mitta vanteen kiinnityspinnasta vanteen sisäreunaan. Eli ET- luku ei aina pidä paikkansa?


31 x 10.50 ei mahdu kovin mukavasti pyörimään vakiokorkuisen/ leikkelemättömän ZJ:n alla, ja renkaiden kääntyvyyden kanssa tulee ongelmia vakiotukivarsien kanssa. Minulla oli kuluneet 245/75 R16 vanhat Cooperin MT:t 16 x 7 (0ET) vanteilla vakiokorkuisessa, ja jopa ne hieman raapi. Panhardit ei sinällään ole ongelma, jos et halua vaihtaa paskasta vakiopanhardista kunnolliseen "double-shear"- versioon, niin akselinpään kiinnikkeen vahvistamalla (alkuperäinen kiinnike on heikko, ja reikä usein kuluu/ on jo kulunut soikeaksi) ja uuden kiinnitysreiän poraamalla saat etuakselin keskelle. Takapäässä pitää muuttaa korinpuoleista kiinnikettä, tai sitten vaihtaa säädettävään panhardiin.

Saimon 21.08.2014 10:52

Jahans, pitänee hylätä nuo kumit ja etsiä muita vaihtoehtoja :/ Varmaan 31" pienemmällä ET:llä olisi hakusessa ja nimen omaan ~8" vanteella yo. perusteella.

Jäpälä 21.08.2014 11:17

Omassa mossessa on alla 8" leveä vanne -20et:llä ja kulutus pinta on just kaaren tasalla. Toki renkaan kylki tulee jo kaaresta ulos. Tuntu olevan -12et vanteen löytyminen mahdottomuus tästä maasta joten jouduin ottamaan tuolla -20et:llä.

Timo_L 21.08.2014 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1154129)
Omassa mossessa on alla 8" leveä vanne -20et:llä ja kulutus pinta on just kaaren tasalla. Toki renkaan kylki tulee jo kaaresta ulos. Tuntu olevan -12et vanteen löytyminen mahdottomuus tästä maasta joten jouduin ottamaan tuolla -20et:llä.

:confused:

US parts, kaikki muut jenkkivanteita myyvät kaupat? Ei pitäisi olla mikään ongelma. Esim. Cragarin Black Daytona ja Soft 8 on molemmat -12ET:llä, ja yleensä hylytavaraa. Samoin American Racing:in vastaavat vanteet on -12ET:llä ainakin. Tai sitten tilaa ulkomailta, Saksa, Puola yms. offikaupat, käytännössä kaikista löytyy -12ET:llä jos vaan myyvät 5 x 4.5" pulttijaolla vannetta.


15 x 8 peltivanteita on kaikkea vakiosta 5.25" BS:stä 2.75" BS:ään, eli kaventavasta levittävään. Tuo 4" BS on aikalailla optimi 90- luvun Jeepeissä 10.50"-12.50" leveillä renkailla 31"-37" halkaisijalle, on vanteen leveys mitä vain 7"-10" välillä.

WinChester 21.08.2014 12:20

Minusta 31":t sopii ihan hyvin vakiolle 7" vanteelle ja vaikka kääntymistä pitääkin vähän rajoitta ettei osu tukivarsiin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Mulla on Uncle ZJamissa lisäksi 30mm spacerit, joilla kuvio on juuri levikkeen sisällä (renkaat tosin on 225/75-15). Jos haluaa uhrata 8" vanteisiin muutaman satasen, niin käyhän se. Ellei ole meininki irrottaa etuvakaajaa, niin pitäisi mahtua pyörimään vakiovanteella ilman korotustakin. Kääntöjä tosin siis joutuu rajoittamaan. Ne alkuperäiset rajoitinpultit joutaa muutenkin mäkeen, kun ovat järestään hitsattuja ja sikaruosteessa. Uutta tilalle, niin on helppo säätää kääntöjä renkaita isonnellesasa yms.

Ja 1,75" korotuspaloilla ei tule ongelmaa panhardin sivuttaissiirtymästä. Sitten kun on 3,5" ja päälle, niin joutuu/kannattaa offihommia varten hommata eteen pulttipanhard. Vakaajan irroitettua ei tarvitse huolehtia siitä, hajoaako vaiko ei, eli ei. Pelkkää katuajoa varten riittää huokeampi pallonivelversio, mutta kuka sitä nyt Jeeppiä niin paljoa korottaa muualle kuin maastoon...???? ;)

HeikkiH 21.08.2014 12:46

Pystyykös tohon ZJ:n orkkisradioon kytkemään minkä tahansa CD-vaihtajan, vai pitääkö olla omansa?

Timo_L 21.08.2014 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1154150)
Minusta 31":t sopii ihan hyvin vakiolle 7" vanteelle ja vaikka kääntymistä pitääkin vähän rajoitta ettei osu tukivarsiin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Mulla on Uncle ZJamissa lisäksi 30mm spacerit, joilla kuvio on juuri levikkeen sisällä (renkaat tosin on 225/75-15). Jos haluaa uhrata 8" vanteisiin muutaman satasen, niin käyhän se.

Tuohan on 30mm speisereiden kanssa sama asia, kuin 7" vanne 4" BS:llä, eli renkaan sisäreuna on silloin samassa linjassa kuin olisi 8" vanteella -> ongelmia ohjauksessa ei silloin pitäisi olla. Tosin orkkistukivarsilla isompi/ leveämpi rengas tahtoo aina vähän raapia tukivarren reunaan.

31" x 10.50" menee tehtaan 7" vanteelle hienosti, mutta toisaalta raideleveyden lievä kasvatus on ainakin omissa Jeepeissä ollut pelkästään positiivinen asia ajokäytöksen suhteen -> siksi orkkiksesta hieman levittävämpi vanne on ihan hyvä hankita.


Lainaus:

Ellei ole meininki irrottaa etuvakaajaa, niin pitäisi mahtua pyörimään vakiovanteella ilman korotustakin. Kääntöjä tosin siis joutuu rajoittamaan. Ne alkuperäiset rajoitinpultit joutaa muutenkin mäkeen, kun ovat järestään hitsattuja ja sikaruosteessa. Uutta tilalle, niin on helppo säätää kääntöjä renkaita isonnellesasa yms.
Vakaaja ei estä akselin suoraa liikkumista ylös-alas, kyllä siellä pyöränkotelossa voi esim. isossa routaheitossa tulla ahdasta 31 x 10.50 renkaan kanssa. Taisi olla niin, että juuri ja juuri mahtuu 7" leveällä orkkisvanteella pyörimään, mutta on kyllä todella tarkkaa..

Kääntöjä ei tarvitse rajoittaa tippaakaan, kun valitsee osat oikein ;) En ole yhdestäkään Jeepistä kääntöjä tähän mennessä rajoittanut, eikä ole ollut aikomuskaan. En tykkää ajaa rautakangella :D Yhdessä XJ:ssä oli sellaiset ohjaushilppeet jolla kääntyvyys rajoittui "itsestään", eli ohjausgeometrian takia ei kääntyneet renkaat laidasta laitaan. Ei ollut mukava ajettava.


Lainaus:

Ja 1,75" korotuspaloilla ei tule ongelmaa panhardin sivuttaissiirtymästä. Sitten kun on 3,5" ja päälle, niin joutuu/kannattaa offihommia varten hommata eteen pulttipanhard. Vakaajan irroitettua ei tarvitse huolehtia siitä, hajoaako vaiko ei, eli ei. Pelkkää katuajoa varten riittää huokeampi pallonivelversio, mutta kuka sitä nyt Jeeppiä niin paljoa korottaa muualle kuin maastoon...???? ;)
Ei siitä ongelmaa tule, mutta omaa silmää ainakin häiritsi :D Ja toisaalta kun ohjauksen joutuu kuitenkin keskittämään ja aurauksen säätää uudestaan vaikka korottaa vain tuon 45-50mm, niin siinä samalla se uuden reiän poraus panhardin akselin kiinnikkeeseenkin menee (olettaen ettei panhardin pultti ole ruostunut umpijumiin puslan sisäholkkiin) :)


Tuosta "pulttipanhardista" - uusien Jeepistien kannattaa muistaa että etupanhardeja on kahdenlaisia = alkuperäiseen kiinnikkeeseen yhden kiinnitystason läpi kiristettäviä (kartioholkki/ kartiopultti), eikä ne ole sen parempia kuin alkuperäinenkään lukuunottamatta säädettävyyttä. Toinen vaihtoehto on se "double shear"- versio, missä panhardi tulee kahden kiinnityspinnan väliin ja niistä pultti läpi -> se on sitten oikeasti tukeva ja kunnollinen kiinnitys eikä myöskään jumita äärijoustoissa vastaan -> panhard ja sen puslat pysyy kunnossa. Double shear- versiossa tarvitsee sekä uuden korinpuolen kannakkeen (tekee itse tai ostaa) ja uuden panhardin.

Kevyehkössä metsäkäytössä tuo orkkisversiokin toimii muuten hyvin, mutta jos alusta on elävää sorttia niin ongelma on panhardin pallonivelen liikevaran loppuminen -> väljistyy -> kolisee ikävästi, ja lisäksi missä tahansa ohjauksen osassa oleva väljyys tahtoo näissä vehkeissä aiheuttaa woblausta. Hieman kovemmassa käytössä koko korinpään kiinnike hajoaa (murtuu saumoista), ja/ tai kartioreikä väljistyy jonka jälkeen panhardi ei yksinkertaisesti pysy kireällä ja liikkumatta kiinnikkeessään.

-MaTTi- 21.08.2014 22:01

Tuohon vanneasiaan, -44 offsetilla verrattuna alkuperäisiin +30 vanteisiin, rengas vaatii tolkuttoman paljon enemmän tilaa just lokasuojan takareunan kohdalta.

Väärällä (liikaa miinusta) offsetilla saa pikkupyörätkin ryykkimään kiinni.

Jäpälä 26.08.2014 16:55

Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto

D_Bar 26.08.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155581)
Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto


Tämmönen löytyhttp://www.jeepforum.com/forum/f13/i.../#post18191746

Tuossa sulake #8:n takana olis: Katossa olevaa näyttöä, radion muistia, kelloa sähkölukot, peilit...

Olisko oikia?

Jäpälä 26.08.2014 21:56

Ohjekirjassakin oli tuo kuvatus, mut ei ole tuommonen se sulake taulu.

D_Bar 26.08.2014 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155677)
Ohjekirjassakin oli tuo kuvatus, mut ei ole tuommonen se sulake taulu.

Ei kyllä oikein muunkaanlaista tuntunu löytyvän, kun koitin ettiä.

Ehkä joku viisaampi osaa auttaa :)

hitsaa 27.08.2014 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155581)
Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 8W-54 TRAILER TOW
TRAILER TOW—FACTORY INSTALLED
The factory installed trailer tow system in this vehicle uses three relays and a circuit breaker along with the trailer tow wiring connector.
Circuit A250 from fuse 11 in the Power Distribution Center (PDC) powers circuit F70 through fuse 8 in the junction block. Circuit F70 supplies battery voltage for the trailer tow circuit breaker and the contact side of the stop lamp relay
The trailer tow circuit breaker is taped to the trailer tow harness located in the left rear quarter panel.
...
TRAILER TOW—AFTER-MARKET
The after-market trailer tow connector is located in the left rear quarter panel. The connector contains feed circuit F70 from fuse 8 in the junction block.
Circuit L60 from the right turn signals, circuit L90 for parking lamps, and circuit L50 from the stop lamp switch.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 8W-61 POWER DOOR LOCKS
LIFTGLASS
Circuit A250 from fuse 11 in the Power Distribution Center (PDC) powers circuit F70 through fuse 8 in the junction block. If the liftglass limit switch is closed, it connects circuit F70 to the liftglass switch
(push button) on circuit P101. When closed, the liftglass switch connects circuit P101 to circuit P100.
Circuit P100 feeds the liftglass solenoid. Circuit Z1 grounds the solenoid.


Peräkärrin valot tai takaluukun lasin kytkin? Toivottavasti tästä on apua.

JPe 28.08.2014 07:36

Mikäli noilla on jotain yhteistä (korporaatio), niin edellisen Chryslerin tehdaskoukku purkaa samanverran jostain syystä. Vaihdoin pistokkeet yms, mut purkaa tuon silti.

Rytari 28.08.2014 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1156005)
Mikäli noilla on jotain yhteistä (korporaatio), niin edellisen Chryslerin tehdaskoukku purkaa samanverran jostain syystä. Vaihdoin pistokkeet yms, mut purkaa tuon silti.

mulla ainaki yks niistä releistä aiheeseen liittyen siellä peräkontin kylkimuovin takana lämpes hiukan ja varmaan käytti siihen hommaan sähköä

WinChester 28.08.2014 09:55

Pois ne releet sieltä kontin kyljestä! Otin omani veke ja kytkin uudelleen suoraksi. Releillä tulee Jenkki-vilkku/jarru-takavalot ja releiden poistaminen tekee "Euro"-valot. Sitä kautta muutenkin kun ottaa kärrin virrat, niin ne tulee "oikeasta" paikasta, eikä pala väärät sulakkeet turhan herkästi. Ja alkaa akku kestämään ihan eri lailla. :)

rane58 29.08.2014 01:32

Onko ZJ:ni akun tyhjääjä, en ole kyllä huomannut...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1156028)
Pois ne releet sieltä kontin kyljestä! Otin omani veke ja kytkin uudelleen suoraksi. Releillä tulee Jenkki-vilkku/jarru-takavalot ja releiden poistaminen tekee "Euro"-valot. Sitä kautta muutenkin kun ottaa kärrin virrat, niin ne tulee "oikeasta" paikasta, eikä pala väärät sulakkeet turhan herkästi. Ja alkaa akku kestämään ihan eri lailla. :)

-Missä kohtaa tarkalleen ne releet on? :o
-Koukkukin ZJ-Jeepissäni on, alkuperäiset kytkennät olivat persiillään kun kaveri lainasi. Onneksi oli ammatiltaan autosähköasentaja ja korjasi ennen kuin lähti hinailemaan venetraileriaan...:p -Että en tiedä onko tämä kaveri korjannut niitä releitä, enkä voi enää kysyäkkään R.I.P. :(

WinChester 29.08.2014 17:23

Ne on siellä peräkontissa oikean sivupahvin takana. Siellä on semmonen musta "pötkö", jonka sisälle on paketoitu kolme relettä.

Tommonen siitä tuli, kun purin releet pois. Ehkä on helpompi laittaa koko piuhanippu poikki ja kytkeä valokynällä testatut piuhat uudelleen "oikeisiin" johtoihin. Alkuperäistä koukun johtoa kannattaa ilman muuta käyttää, kun siinä on hyvä vedeltä suojattu läpivienti. Vanha "tökkeli" vain irti ja siitä piuhat vetokoukun sähkörasiaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159456

hitsaa 30.08.2014 11:51

"quick disconnects"
 
Moro,

sattuuko palstalaisilla olemaan tietoa, josko TJ:hin tarkoitetut RC:n etuvakaajan "irroittimet" (disconnects, mikähän tämä on suomeksi?) passaa ZJ:hin? Muiden valmistajain (RE, JKS, ymv) vaikuttaisivat käyvän kaavalla TJ 0-2.5 = XJ/ZJ 2-4 tuuman korotukselle. Näitä saisi järkevämpään hintaan ja jopa euroopasta..

Jäpälä 27.09.2014 16:17

Mikä tälle 4.0l bensa krematoriolle on normaali kulutus 31" renkailla? Ei toi oma keksintö mene alle 20l/100km vaikka ei käy etes maastossakaan.

Timo_L 27.09.2014 16:30

Orkkisvälityksellä voi olla tuota luokkaa kaupungissa, mutta tuskin olet myöskään vaihtanut jakolaatikosta nopeusmittarin anturin ratasta, että kilsat näyttäisi oikein? Maantiellä pitäis imuroida vähemmän, kun oma 5.9 menee tuosta viisi litraa pihimmin tien päällä..

Jäpälä 27.09.2014 17:31

Maantie ajossa vie tuon 20l ja nopeusmittari näyttää just oikein et luultavasti myös matkamittarikin.

Timo_L 27.09.2014 18:15

Matkamittari on yleensä kalibroitu sen mukaan, että se näyttää oikein kun nopeus näyttää (tehtaan jäljiltä vakiorenkailla) hieman liikaa. Eli jos nopeusmittari on täysin oikeassa, niin matkamittari heittää.

Ainakin omassa ZJ:ssä näin oli, ja samaa tarinaa kuullut monesta muustakin automerkistä/ mallista.

psycholic 27.09.2014 21:04

Auton vaihto olis edessä ja kovasti kiinnostais tollane 5.2 v8 grandi...
Mitäs kannattaa tutkia ja huomioida tollasta ostaessa?

Timo_L 28.09.2014 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja psycholic (Viesti 1164102)
Auton vaihto olis edessä ja kovasti kiinnostais tollane 5.2 v8 grandi...
Mitäs kannattaa tutkia ja huomioida tollasta ostaessa?

Tutki enemmin 5.9- vaihtoehtoja. Bensaa palaa ihan yhtä paljo, mutta hymy on paljon herkemmässä :D

Kerrohan tarkemmin minkä ikäistä katsomassa? '93-'95 5.2 on vahvemmalla ja offiystävällisemmällä 46RH- laatikolla, mutta toisaalta heikommalla taka- akselilla (Dana35) ja tuon ikäisissä koneissa on EGR.
'96-'98 5.2 koneiset on pienemmällä sähkölaatikolla (44RE), mutta ilman EGR:ää koneessa, uudemmat sähköt (ODBII vs. ODB I) ja vahvempi taka-akseli Dana 44a (joissa tosin on taipumus murikan ja pinionin laakeriongelmiin n.200tkm välein).
Kaikki V8- koneiset on alunperin 249- jakolaatikolla, jossa on vain jatkuva neliveto (ts. ei takavetoa). Vanhemmat ('93-'95) on viskolla sekä nopea että hidas puoli ja hölmömmällä välityssuhteella (teoriassa jatkuva 50-50 voimanjako nopealla puolella, lyhyellä puolella ei pitkittäislukkoa). Uudemmat ('96-'98) on 10/90 voimanjaolla kunnes takapää sutii, ja hidas puoli on kiinteä pitkittäislukollinen.

psycholic 28.09.2014 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1164160)
Tutki enemmin 5.9- vaihtoehtoja. Bensaa palaa ihan yhtä paljo, mutta hymy on paljon herkemmässä :D

Kerrohan tarkemmin minkä ikäistä katsomassa? '93-'95 5.2 on vahvemmalla ja offiystävällisemmällä 46RH- laatikolla, mutta toisaalta heikommalla taka- akselilla (Dana35) ja tuon ikäisissä koneissa on EGR.
'96-'98 5.2 koneiset on pienemmällä sähkölaatikolla (44RE), mutta ilman EGR:ää koneessa, uudemmat sähköt (ODBII vs. ODB I) ja vahvempi taka-akseli Dana 44a (joissa tosin on taipumus murikan ja pinionin laakeriongelmiin n.200tkm välein).
Kaikki V8- koneiset on alunperin 249- jakolaatikolla, jossa on vain jatkuva neliveto (ts. ei takavetoa). Vanhemmat ('93-'95) on viskolla sekä nopea että hidas puoli ja hölmömmällä välityssuhteella (teoriassa jatkuva 50-50 voimanjako nopealla puolella, lyhyellä puolella ei pitkittäislukkoa). Uudemmat ('96-'98) on 10/90 voimanjaolla kunnes takapää sutii, ja hidas puoli on kiinteä pitkittäislukollinen.

Hinnan puolesta ne pakkaa olemaan noita vanhempia mitä oon kattonu...

Auto tulis pääasiassa ihan käyttöautoks, mut kyl sitä joskus vois käydä myös metsän puolella, eli ei mitään ultimate offihirmua... :D

hitsaa 07.10.2014 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1133757)
Moro,

sattuuko kellään olemaan mittoja tuosta palkista? Vakio alkaa olla aika luokilla, vaikea sanoa onko tai millainen taivutus siinä on alunperin ollut. Siis millä "korkeudella" jakiksen pitäisi olla korista. Tarkoitus on tehdä uusi palkka vähän paksummasta tavarasta ja ehkä jotain panssariakin samalla.

Tänään auton alla hilluessa asiaa mittailin, ja jos sen kumitötterön kiinnitysraudan pohja on 30mm palkin yläpinnasta suoraan alas, hipoo laatikko jotain jarruputken kiinnikettä. Tämän välin pitäisi olla varmaankin 70-90mm.

HeikkiH 08.10.2014 19:46

Kävin äsken ajamassa Jeepillä kun emäntä valitti jarru ongelmista. Jarrut oli ok, mutta 50-60 vauhdissa alkaa kuulua voimakas hurinan kaltainen ääni. Voisi myös sanoa tärinän aiheuttamaksi, mutta itse tärinää ei esiinny. Vaihde vapaalla, moottori tyhjäkäynnillä ei muutosta ääneen, joten vaihteistosta eteenpäin jokin. Takakardaanin taaempi risti on välyksellinen, se ehkä, mutta luulis sen täristävänkin. Renkaat näyttivät pikaisesti katottuna ehjiltä, paineet ok. Ja huono rengaskin täristää.
Muita ehdotuksia?

edit/ Tuli just mieleen et se ääni taitaa tulla vaihteistosta. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, sekä säädin pannat pari viikkoa sitten. Liekkö siitä aiheutunut jotain?

HeikkiH 09.10.2014 15:36

Tossa kun kelas toista sataa lasiin ja kuunteli, niin oikeasta etupyörän laakerista kuului hurinaa. Välystä siinä ei vielä tuntunut.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163906

Taka-akselikin vaatii huomiota, molemmin puolin pyöränlaakereissa säteettäistä välystä, oikealla pikkasen enemmän.

hitsaa 17.10.2014 20:44

Ainaisten tyhmien kysymyksien sijaan pikku vinkki malleille 96-98. Kannattaa varata hanskalokeroon 2 kpl CR2016 nappiparistoja, koska:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FSM
"Vehicle Immobilizer System: Active disarming of the vehicle immobilizer system occurs when the Unlock button of either of the two Remote Keyless Entry (RKE) transmitters is depressed, regardless of ignition switch position. This is the only way that the vehicle immobilizer system can be disarmed.

Lyhyesti sama suomeksi: ajonestoa ei saa pois jos kaken paristot on tyhjät.

Kantapäät taas uuden oppimisesta hellinä..

Timo_L 17.10.2014 20:54

Juu, ei ole SKIM- avainta/ systeemiä rattitolpassa, vaan ajonesto lähtee vain kaukosäätimen napilla. Tästä taasen seuraa se, että kaukosäädintäkään ei kannata hävittää/ hajottaa.. :D


Näin vastaisen varalle kuitenkin yksi vinkki: automaattia pystyy ajamaan kahdella jalalla, ja kone pysyy kikkailemalla käynnissä kaasulla ;)

hitsaa 17.10.2014 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1169461)
Näin vastaisen varalle kuitenkin yksi vinkki: automaattia pystyy ajamaan kahdella jalalla, ja kone pysyy kikkailemalla käynnissä kaasulla ;)

Sen verran ahtaassa taskuparkissa oltiin etten lähtenyt yrittämään, vaikka nykyään ei tarvitse itseään enää ilmiantaa jos kolisee :eek:

PunisherFIN 30.11.2014 19:41

piti ostaa turauttaa -93 vuoden grandi kutosella ja nyt tietty silmät pyöreenä opeteltava jeepin teknikkiä, hitokseen on pien ja ahas jos patrolliin vertaa mut omallaisesa letkeeltä tuntus :D

tuossa on valmiina rough countryn alustasetti +3,5" mutta keksintö keulii eli stance on viturallaan. onko tuo hyvinkin tyypillistä tuolle alustasarjalle ja/tai voiko sille jotain halvalla tehdä, eli kötöstellä jotain spaceria tms jousen väliin?

mitkä renkaat näihin saa leimattua ja onko kellään kivoja liplappusia, millä saan inssin paremmin uskomaan et JUST NÄÄ on ne renkaat mitkä on isoimmat lailliset? :D

meneekö tälläseen almeran kokoseen esmes 33" alle muuten kun mielipuolisella leikkelyllä? mitä tarttis vanteen ET olla, että ne sopis sisäpuolelta pyörimään? miulla ei oo harmainta hajuakaan edes vakio pulttijaosta tai vanteen ET:stä :D pulttijako moparin pikkujako 5x4,5" ? ET vaikuttas olevan jotain ihan pimeetä plussalla eli vissiin mentävä vannekauppaan, tai toki joku kellä joutilaita peltivanteita vois tarjotella :)

umm ja panssarointi, kellään hyviä kuvatuksia, mistä sais röyhkiästi kopioida innovaatiot ja leikellä/tuusailla sopivat pellit tuonne jakiksen yms (steering) suojaksi? :)

JERKKU 30.11.2014 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1156602)
Moro,

sattuuko palstalaisilla olemaan tietoa, josko TJ:hin tarkoitetut RC:n etuvakaajan "irroittimet" (disconnects, mikähän tämä on suomeksi?) passaa ZJ:hin? Muiden valmistajain (RE, JKS, ymv) vaikuttaisivat käyvän kaavalla TJ 0-2.5 = XJ/ZJ 2-4 tuuman korotukselle. Näitä saisi järkevämpään hintaan ja jopa euroopasta..

Kyllä käy. Ihan bolt on

Late_ 30.11.2014 20:13

Onkos toi sellanen korotussetti jossa siirretään orggis etujouset taakse ja eteen tulee uudet? Jos kyllä niin luulis korjaantuvan tuoreemmilla sopivilla jousilla..

WinChester 30.11.2014 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1182065)
tuossa on valmiina rough countryn alustasetti +3,5" mutta keksintö keulii eli stance on viturallaan. onko tuo hyvinkin tyypillistä tuolle alustasarjalle ja/tai voiko sille jotain halvalla tehdä, eli kötöstellä jotain spaceria tms jousen väliin?

mitkä renkaat näihin saa leimattua ja onko kellään kivoja liplappusia, millä saan inssin paremmin uskomaan et JUST NÄÄ on ne renkaat mitkä on isoimmat lailliset? :D

Taakse lisäksi 1,75" korotuspalat, niin on paremmin vaaterissa. Ja rengaslappu on tämmönen, eli sillä saa alle 31":t.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137630

PunisherFIN 30.11.2014 22:49

en tiiä tuosta alustasetistä kun edellisen asennuttama.. mut lyhkäseltä ne vaikuttas jotenki, emt ku ei silmä hirmusesti viel tuosta jeepistä kerro :) Jamantilta varmaan saa nopeiten ne korokalikat, 38mm tuo 1,75" aika liki vissiinki.

kiitos winchester tuosta rengas lapusta, piti laittaa talteen ja varmuudeksi viel printata ettei huku :D

niin, onko tuohon grandiin mitään mahollisuuksia saada mettäkäyttöä varten soviteltua 33" renkaita vanteella ja niiden levityksillä sinkraamalla? siis silleen edes melkein järjen kanssa tehtynä :) ei muuten mutta yhet 33" pyörii nurkissa kun ei niitä sit patrollin alle soviteltukaan ja alkaa kohta olla rengassarjoja nurkat tosiaanki täys jos taas on mentävä mutakumi kaupoille :o

WinChester 01.12.2014 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1182159)
en tiiä tuosta alustasetistä kun edellisen asennuttama.. mut lyhkäseltä ne vaikuttas jotenki, emt ku ei silmä hirmusesti viel tuosta jeepistä kerro :) Jamantilta varmaan saa nopeiten ne korokalikat, 38mm tuo 1,75" aika liki vissiinki.

kiitos winchester tuosta rengas lapusta, piti laittaa talteen ja varmuudeksi viel printata ettei huku :D

niin, onko tuohon grandiin mitään mahollisuuksia saada mettäkäyttöä varten soviteltua 33" renkaita vanteella ja niiden levityksillä sinkraamalla? siis silleen edes melkein järjen kanssa tehtynä :) ei muuten mutta yhet 33" pyörii nurkissa kun ei niitä sit patrollin alle soviteltukaan ja alkaa kohta olla rengassarjoja nurkat tosiaanki täys jos taas on mentävä mutakumi kaupoille :o

Jerkulta saa kanssa koropaloja: http://www.4x4parts.fi/myymala/1192-...ers-n40mm.html

ZJ:hin mahtuu 33":t 3,5" korotuksella, 8" vanteella kunhan ET on luokkaa jotain -20 ja sitten eteen TJ-Wranglerin tms. levikkeet ja taakse ainakin kumilirpaketta. Etupuskuri vanhasta XJ:stä, reilusti rälläkkää etulokareihin ja sen semmosta. TJ:n vakiolevikkeet on jotain 7cm leveet, mutta menee juurikin lain sallimaan +5cm per puoli levityksestä kilpiin! :D

Tosta mallia: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5296

Ja tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100864

PunisherFIN 01.12.2014 09:49

ok kiitti, pittaa vkl tutkailla hiukan, jos tilailis spacerit ja jostain ne vanteet tuohon. kellaan kaytettyja nurkissa?

WinChester 01.12.2014 09:51

Laita palstalle vanteiden ostoilmoitus ja seuraa itse niiden myynti-ilmoja. :)

pstj 01.12.2014 12:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1182219)
...Etupuskuri vanhasta XJ:stä...

Minkäslainen sirkustemppu tuo on suorituksena? Pitääkö puskuria jatkaa, vai riittääkö leveys ja meneekö kiinnikkeet kokonaan uusiksi?

Timo_L 01.12.2014 12:16

Kyllä sen ZJ:n omankin etu- ja takapuskurin saa leikeltyä niin että 33" rengas mahtuu pyörimään. Itse asiassa 33" x 10.50" rengas pyörisi jopa yllättävän helposti, 12.50" leveä vaatii sitten vähän enemmän silppuamista.

8" vanteella sopiva ET on -12, vanteita löytyy käytännössä kaikista jenkkiautoihin vanteita myyvistä putiikeista montaa eri mallia ja väriä. Tai no, ainakin mustaa, mustaa, ja mustaa. Kromiakin monissa :D


Etupään pyöräkotelot näissä on aika ahtaat, mutta kun vähän näyttää lekaa etukotelon takaosan pistehitsisaumalle, niin 3.5" korotuksella ja sisäänjoustoa n.2" rajoittamalla pitäisi homman jo onnistua kohtuu mallikkaasti. Sisäänjoustot on helppo rajoittaa kasaamalla sopivan määrän jääkiekkoja akselin jousilautaselle, jotkut vetää sikaliimalla tai epoksilla kiinni, paremmin pysyy kun poraa reiän ja pistää 10mm pultilla kiinni.

hiluvitkutin 01.12.2014 14:29

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=69147
tossa oli 33x12,5 pyörät ja 4" sarja. Hyvin näky kulkevan. Oliko siinä arbin puskuri? en tiijä oliko lekaa annettu. Enkä vanteista osaa sanoo...


Sivu luotu: 05:42 (GMT +2).