![]() |
Mistä olette hommanneet viskokytkimiä jakolaatikkoon jos sellaiseen projektiin alkais? Quadratec? Mitä muuta olisi hyvä samalla jakolaatikkoon vaihtaa?
5.2 96 ZJ |
Vähintään ketju samalla, oli kulunut tai ei, sekä vaihdelaatikon ja jakiksen välinen stefa (siihen löytyy parempaa tuplahuulistefaakin, en nyt muista numeroa), tarvittaessa laakereita jos kulumaa tuntuu olevan. Siirtohaarukan liukumuovit ei maksa paljoa, ei ole pahitteeksi niitäkään uusia kun ovat kuluvaa tavaraa.
|
Paljoa tuon 5.2 perän kiristysmomentit on?
Varsinkin tuo pinionin momentti olisi tarpeellinen. |
Lainaus:
Ja 5,2 koneisella on kahta eri perää (D35 ja D44) riippuen mm. vuosimallista. Itse antaisin nämä peräremontit suosiolla ammattilaiselle, mutta ainahan sitä voi harrastepohjalta yrittää vaikka mitä. :D |
Lainaus:
Onhan ne "kellosepän" hommia nuo peräremontit mutta niitä on turha pelätä, kyselemällä/tekemällä oppii. |
Lainaus:
Tuo pinionin stefan vaihto (tai esim. yoken vaihto, tjsp.) on kuitenkin niin naurettavan helppo homma, että sitä ei tarvitse ammattilaisella teettää. Hyvä viisarimallin momenttiavain maksaa 50-100€ (esim. polkupyöriin työkaluja valmistavalta ParkTool:ilta löytyy aika hyvä ;) ) , eli jo sillä melkeinpä maksaa oman työnsä takaisin vs. viemällä korjaamolle ;) Edes kaikkien laakereiden vaihto tai välitysten asennus ei ole mitään rakettitiedettä, mutta siinä toki tarttee heittokellon ja vähän olla tietoa mitä tehdään, miten tehdään, ja millainen hammaskosketus on hyvä. Itselle asensin ekat välitykset kahteen akseliin yhdessä viikonlopussa, ja tietääkseni ne kyseiset akselit on edelleen sellaisenaan ajossa. Tarkkana siinä pitää olla, mutta kaikki säätöarvot ja hammaskosketusten muoto ja mitä tehdä jos on väärin löytyy netistä. Ei muuta kun rohkeasti vain kokeilemaan :) |
Eli laakerit pitäisi vaihtaa. Eli momenttia ei tiedä kuin vanhasta?
|
Uusilla laakereilla tottakai uuden mukaiset momentit. Ne taas löytyy esim. välitysten valmistajien sivuilta, tai ihan googlettamalla :)
edit: Täältä esim. löytyy Danan virallinen dokumentti koskien WJ- mallin D44a taka-akselia. Ainoa isompi ero ZJ:n akseliin on että ei ole c- clip akseli, mutta muuten on sama vimpain joten arvot pitäisi täsmätä. Selvisi tuolta mm. sekin asia, paljonko kitkalukon kuuluisi pitää ennenkuin pyörähtää vapaasti: 320-400lbs./ft. = 430-540Nm. Ei taida ainakaan oma akseli niin hyvin pitää, kun jo kädellä voi pyöräyttää renkaasta. No, onhan ne sentään jo vuoden vanhat tehdasuudet Spicerin alkuperäiset kitkalevyt.. :D |
Voihan niitä periä rempata onnistuneesti kyläsepänkin kokemuksella ja osaamisella tyyliin: "Näin näitä periä on ennenkin korjattu...". Mitä esim. Jamanttia kuuntelee (ja syytä on), niin Jeepeissä se nyt vain ei mene ihan aina niin. ;)
Mitä tulee korjaamisen hintaan, niin laakerit, stefat, momenttiavain saati uusi tiheämpi välitys tai edes vetari - joka menee vaihtoon mikäli laakeripinta on sökö - maksavat pari-kolme kertaa sen mitä ehjä vaihtoperä. Sen puoleen entinen perä varaosiksi itselle tai myyntiin ja ehjä vaihtoperä vieläpä levyjarruilla rumpujen tilalle. Mutta jokainen tyylillään halujen ja mahdollisuuksien mukaan. :) |
Lainaus:
Aikaavievää puuhaa se on kokemattomalle, eli heikkohermoisen ei välttämättä kannata siihen alkaa :D Samoiten on lie kaikille selvää, että välitysten asennus/ laakereiden vaihto ei todellakaan ole autoremonteista sieltä yksinkertaisimmasta päästä. Ei sitä kuitenkaan tarvitse pelätä, tehtävissä se on jokaiselle vähänkin enemmän autoa ruuvanneelle :) Lainaus:
|
Lainaus:
Hommaa sääkin "normaali" kinneri käyttikseksi, niin voit laittaa ZJ:hin kunnolliset maastorenkaat eikä mitään A/T:tä! :D:p:D:p:D:p |
Itse valitsen akseleiden välityksen rengaskoon mukaan, jotta auton ominaisuudet pysyy sellaisina kuin on tarkoitus. Jos on isommat renkaat -> tiheämpi välitys. Tuo 5.9 tuntui aika laiskalta vakiovälityksillä 32" renkailla, ja metsässäkin välitys oli aivan liian pitkä. XJ 32" renkailla oli vakiovälityksillä sitäkin surkeampi esitys. Maantiellä ei kolmosta isompaa edes viitsinyt käyttää.
Mitä tulee lukkoihin, niin on moneen kertaan omakohtaisesti tullut todettua että kaksivetoautot metsässä ei oikein ole toimiva juttu. Aika oleelliset nuo lukot on, varsinkin kun itse tykkään ajella enemmän kivikkoisissa paikoissa aina jos niitä vain löytyy. Siellä lukoton neliveto on jokseenkin yhtä hyödyllinen kuin postimies ilman jalkoja :D tarttisi tuonne takaperäänkin saada kitkamurikan tilalle avoin, ja sinne lunchbox- lockeri sisälle kun ei tuo kitka mitään pidä edes uutena. Jokaisella on tapansa harrastaa, se mikä toimii yhdelle voi toiselle olla aivan väärä ratkaisu. Juu, paremmat renkaat pitäisi metsään hommata, mutta tarttisi sitten toiset vanteet, beadlockit ja aika paljon budjettia kun tahtoo pökkyrät tai Irokit olla perhanan kalliita.. noi BFG:n mutiaiset on ihan hyvä kompromissi meikäläiselle, kun mudassa tulee ajettua niin vähän kuin suinkin mahdollista :) |
Kummasti nämä keskustelut tuppaavat menemään lopulta aina samoihin aiheisiin, kuten esim. mitkä renkaat, vermeet ja toimintatavat on parhaat? :confused::confused: Soon kai ihmisen luanto! :D
|
Mutta on olemassa tiettyjä aiheita joihin neuvoa kysyessä vastataan että teetä jollakin, ei niitä ite kannata tehä, jos et tuota tiijä niin ei kannata tehä ollenkaan....! perä remontti on yksi niistä.
Minun mielestä jokkainen saa ja kannattaa tehä kaikkea mahollista, jos joku kysyy neuvoa niin neuvotaan jos tiijetään, eikä ruveta suuta soittamaan ja arvostelemaan toisen tieto taitoa. :) |
Lainaus:
|
Winchester sulla oli tuossa toisessa topicissa linkki korjausoppaaseen.
Mutt eihän Se enää toimi. Onko sulla tallessa sitä omalla koneella? Jos viitsisit etsiä sieltä momentit tuohon perään.:) |
Kyl tää vielä toimii. Tuolta vain latailet itelles.
Topiikki: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96852 Manuaali: http://tiny.cc/EhO6N |
Lainaus:
Kuten jo moneen kertaan totesin, akselirempoissa täytyy ehdottomasti olla tarkkana, mutta huolellisella työllä ja satasen- parin mittalaitteilla hommasta selviää oikein hyvin. Jostain käsittämättömästä syystä peräremontteja tosiaan pidetään jonain henkimaailman juttuina, vaikka ne ei sitä ole. Aivan suotta sitä hommaa pelätään. Joskus tein itse 24- venttiiliseen monipiste-ruisku V6 bensakoneeseen kansiremontin, kun venttiilinohjurikumit piti vaihtaa ja kannet siksi irrottaa. Ko. homma oli mielestäni huomattavasti monimutkaisempi kuin peräremontti ja/ tai välitysten asennus. Kansiremppoja porukka kuitenkin tekee ihan tuosta vain sen kummemmin ihmettelemättä, mutta peräremontteja ei. Miksi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Johtuisko siitäkin osimoilleen kun kysyt kansiremppaan neuvoja niin kaikki on neuvolassa ja kehottaa ite tekemään. Kysyppä kätevästi peräremppaan vinkkiä niin aika negatiivista palautetta tullee. monen muun alan foorumeilla sama juttu. Esim kaivinkoneen hyd.pumppu oli sellainen mitä ei saa aukaista, ensimmäisen kerran vietiin sit korjaamolle, asentaja sen purki niin eipä sekään mitään rakettitekniikkaa sisältäny. Seuraava tehtiin ite. En ole jeeppi,remontti tai perä spesialisti mutta monenlaista kampetta on tullu rapattua, aika hyvällä rosentilla on silti korjaukset ja huollot onnistunu. |
Lainaus:
En todellakaan tippaakaan väheksy ammattilaisten taitoa tehdä asioita, itse jumppaan yhden akselin kanssa koko päivän aamusta iltaan, ammattilainen tekee sen 2-4 tunnissa samoilla työkaluilla. Samoiten on asioita mitä ei itse pysty kovin helposti tekemään jos ei ole tiloja tai työkaluja - ja on töitä missä tarvitaan erikoistyökaluja mitä ei noin vain itse osteta hinnan takia, ja sellaisen tekeminen itse voi olla vaikeaa. Monet hommat olen vienyt suoraan korjaamoon ihan vain siksi, että haluan tietyn osan varmasti oikein ja kunnolla paikalleen ilman pelkoa että rikon osan kun koittaa itse turata väärillä työkaluilla. Itsellä seuraava isompi homma kokeiltavaksi ja opeteltavaksi on automaattilaatikon täyskunnostus. Monet sitä pelkää ja sanoo että ei voi tehdä, mutta ainakin netistä tutkimieni ohjeiden perusteella ihan tehtävissä on. Pari erikoistyökalua tarvitsee jos haluaa hommaa helpottaa, ne maksaa vajaan satasen. Kun ottaa huomioon, että parista paikasta tämän vuoden puolella kysyessäni automaattilaatikon korjauskuluksi heitettiin 2500€ ja siitä ylöspäin, niin silläkin uhalla kokeilen itse että menee vituiksi. Jenkeistä sentään saa tehdaskorjatun laatikon lähetyskuluineen 1600€:lla.. eli silti olisi vielä voitolla ;) :) |
Yhden GM tomaattilaatikon kunnostaneena voin sanoa että osamäärä kyllä hämää mutta ei se mikään ylitsepääsemätön homma ollut. Oli sentään räjäytyskuva :) Hyvä tuli ja toimi ainakin sen 2 vuotta mitä se mulla oli.
|
Lainaus:
koulutus ja kokemus alalta puuttuu täysin, hyvillä ohjeilla ja maalaisjärjellä noista yleensä selviää :) Ja koko ajan oppii uutta. |
ulisee
Moro!
Tuli viikonloppuna kokeiltua -94 ZJ 5.2 Grandin nousukykyä hitaalla nelikolla ja kohta perään 160km/h mittarin mukaan suljetulla alueella ;) Lopputuloksena ilmestyi vaimea ulina, joka kuuluu etenkin ylivaihteella 80-100 vauhdissa, kun on veto päällä. Kun höllää kaasun, niin myös ääni häviää. Olin kuulevinani sen myös kiihdytyksessä pienemmällä vaihteella. Toistaiseksi kovin hiljainen ulina, mutta harvemmin ne itsestään häviää.. Visko tuntuu pelaavaan OK, en ainakaan joka päiväisessä parkkihalli-vääntelyssä huomaa kanittamista. Mistäs tuota vikaa lähdetään arpomaan? En ole edes laatikoiden/perien öljyjä ehtinyt tarkistaa vielä. 190tkm on mittarissa, ilmeisesti Saksan tuonti 5 vuotta sitten. - Simo |
Lainaus:
Tuo oma grändi näyttäs kans tykkäävän bensasta, kun ajotietokoneen mukaan menee 27,9 litraa seka ajossa sataselle ja siltä se suurinpiirtein tuntuukin:D Myös edellisen omistajan mukaan ei meinaa mennä päästötestistä läpi ilman että irrottelee huohotinletkuja, niin tuli vaan mieleen että oliskohan jotain samanlaisia oireita kun nämä? Pystyykös tommosesta alkupään zj:stä tutkimaan jollain lukijalla noita anturitietoja? |
Testerillä pystyy lukemaan kaikkia anturitietoja vuosimallista -91 lähtien...
|
Lainaus:
|
Joo, se PCV venttiili on ilmeisesti ihan takaiskuventtiilityyppinen kun tossa sitä tutkailin muunmuassa ja se ainakin pitaa ihan ok ja ei ollu ees kovin karstassa, että se päästöhäiriö on kyllä jossain muualla:(
|
Jakiksen poikkipalkin mittoja?
Moro,
sattuuko kellään olemaan mittoja tuosta palkista? Vakio alkaa olla aika luokilla, vaikea sanoa onko tai millainen taivutus siinä on alunperin ollut. Siis millä "korkeudella" jakiksen pitäisi olla korista. Tarkoitus on tehdä uusi palkka vähän paksummasta tavarasta ja ehkä jotain panssariakin samalla. |
Ei ole mittoja, mutta tunkkaa niin ylös kuin järkevästi menee ja tee sen mukaan. Mitä ylempänä, sen parempi. Älä kuitenkaan ihan koriin saakka nosta kiinni, voi tulla törinöitä kajuuttaan yms. muuta mukavaa.
|
Oisin voinut kyllä mitata jakiksen poikkipalkin kun vaihdoin viskokytkimen...empä hokannut. Tosi onhan edellisestä viestistä jonkin aikaa...
Ei mahdoton homma ollut kunhan sai vain jakolootan irti. Se oli vaikein homma, pultit niin tiukassa. Flowmaster takapönttö 2" putkella samalla laitettiin paikoilleen. Sopivasti pöhisee! |
Öljynpaineanturi päästää liemet pihalle. Amerikasta saivat jo uuden toimitettua tilalle vaan milläs tuon vaihdat? 27mm pitkä hylsy ei ole tarpeeksi "syvä". Meneekö askarteluksi vai saako jostain sopivan työkalun?
|
Motonetistä saa pitkiä hylsyjä ja meinasin tämmösen jo itsekin ostaa. Ehkä anturin olisi voinut sillä vaihtaa. http://motonet.fi/fi/tuote/766127/Hylsy-27mm-pitka-12
Tein kuitenkin oman työkalun, jolla vaihto onnistui pienen harjoittelun jälkeen. Kasimoottorisessa tosiaan anturi on vähintäänkin haasteellisessa paikassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159569 |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sopiva hylsy sopivaan hintaan löytyi hyvän palvelun kera täältä TT-Tools
|
Mikäs oli tuolla sopiva hylsy? Taitaa olla sama prosessi edessä...
|
27mm ja vähintään 60mm syvä, varmaan jos mainitset mihin käyttöön tulee, muistavat minkä möivät.
|
ARB Dana44a lukko
Tällainen asia mennyt ihan kokonaan ohi silmien, tosin myynnissä en ole vielä nähnyt.. huhun asteella, mutta sinällään aika loistava uutinen jos pitää paikkansa :)
http://trasek.com.pl/uploads/files/A...erRD226exp.pdf http://www.jeepforum.com/forum/f197/...86/index7.html |
..ja tänään tuli ARB USA:lta vastaus kysymykseen, ja vastaus oli oikein mieluinen! :)
Lainaus:
|
Tuli ostettua tuommonen 96vm grandi ja hetihän siihen piti kötöstää 3,5" korotus setti. Nyt ongelmana on että kardaanit ravistaa kohtuu jämäkästi ja siitä pitäis päästä eroon. Mut ei ole näistä maastureista juurikaan kokemuksia niin oisko vinkkejä et mitä tuolle pitäs nyt tehdä että pääsis tuosta vatkauksesta eroon? Jakolaatikko on laskettu, mutta siitä ei juurikaan ollut apua joten taidampa ruuvailla sen takaisin vakio paikalle.
|
Lainaus:
|
Onko ravistus tasaista jyrinää vai äkisti alkavaa ravistusta koko autossa..?
Jos kaikki olisi kunnossa niin ei tosiaan pitäisi tuolla korotuksella kardaanien ravistaa... paitsi .. missä kunnossa on ristikot .. jos siellä hölkkää niin kyllä sitten jyristää ja täristää tuollakin korotuksella. Jos oireet alkaa aina tietyssä vauhdissa tai kuopasta niin sitten välys löytyy yleensä akselin "tuennoista"/ohjaus.. deathwobble. Ja siitä löytyy paljon juttua hakua käyttämällä. Myös omia ongelmiani woblasi ja ravisti johtuen väsyneistä tukivarsien puslista. Saako udella vielä että miten korotus on tehty..? Tai siis mitä vaihdettu korottaessa..? Kertoo jo jotain... |
Korotus on tehty RC:n sippi kitillä missä tulee keulaan uudet jouset ja molempiin päihin uudet alatukivarret. Pahimmillaan jyristys on 50-60 km/h vauhdissa mutta tuntuu käytännössä joka nopeudella jossain määrin. Toi jyrinä loppuu kun kaasun nostaa et kaiketi sen pitäs jostain voiman siirrosta tulla?
|
Lainaus:
Jyrinä toisin kuin vatkaus viittaa tosiaan kardaani(e)n eikä alustan ongelmaan. Koska kyseinen korotussatsi ei Jerkunkaan mielestä pitäisi aiheuttaa noita juttuja esim. väärän pinioni-linjauksen takia, niin ei tule muuta mieleen kuin että ristikot on väljiä, varsinkin jos kuuluu vain veto päällä. Käys auton alla ja kokeile onko ristikoissa miten suuri välys. Siis otat kardaanista kiinni ristikon vierestä ja ravistat sitä auton poikittaissuunnassa. |
Lainaus:
Jos värinät edelleen jatkuu, niin sitten pinionikulmia ruuvaamaan. Voi toki olla ihan vain siitä että ristikot on loppu kuten Winchester epäilikin, ne kannattaa joka tapauksessa vaihtaa jos ei ole tietoa milloin viimeksi huollettu. Tilaa jenkeistä Spicerin alkuperäiset ristikot, on selkeästi parhaimpia.. |
Aluksi kokeilin ilman sitä laskusarjaa ja täristi takaa aika paljon. Sen jälkeen kun ruuvasin sen lasku kitin paikalleen täristys on etupäässä enimmäkseen. Pitää vaihtaa kaikki ristikot nyt aluksi ja sen jälkeen yrittää jotain muuta. Pinionin kulmia ei vissiin voi säätää jos ei ole jatkettavia ylätukivarsia?
|
Edessä voi säätää niiden epäkeskojen avulla hieman, takana ei ollenkaan.
Toisaalta jos metsässä meinaa ajaa yhtään enempää, niin alkuperäiset pellistä prässätyt rimpulat kannattaa hävittää niin ala- kuin ylätukivarsien osalta molemmista päistä... |
Pinionin kulmista aloita.... Oli sama homma vuosia sitten ku tuli laitettua RC 3,5-4" sarja. Vaikka kardaanit/ristikot ihan uudet k-kardaanin tehtyä ja tasapainostettuja ja blaablaaa... Täristi ihan sikana, kunnes pinionin kulma tuli säätettyä oikeeksi. Joskus vaan käy näin... Alatukivarret sulla jo on oikeen pituiset... eli ylätukivarret leikkaat keskeltä irti ja hitsaat vaan kunnon rautaa täynnä.. ja tiedysti oikeen pituuseksi. Voin l'hetää mitaat oman autosta, että kuinka pitkät pitäis olla noin 3,5-4" korotuksella.
Ja muistakaa... kardaanit tarvii pitennystä(jos ollenkaan..) 1,5-2cm.. ei sen enempää... |
Jos on alkuperäiset, tai sitten alustasarjan valmistajan kiinteät alatukivarret, niin ne ei ole oikean pituiset :D
..ja mitä tulee noitten tukivarsien hitsailuun, niin kuka hullu alkaa sen enempää turaamaan noitten orkkisrimpuloiden kanssa yhtään mitään.. :eek: ylipäätään jommat kummat pitäisi olla säädettävät, kun aika pienestä on usein kiinni että täristääkö vai ei. Huomattavasti kivempi hienosäätää, kun ei tartte montaa kertaa rälläköi ja hitsata :D |
Ja oikeastaan tukivarsia ei sais edes hitsaamalla lyhentää!! Jos siis meinaa katulaillisen auton tehdä!!
|
^- myös tuo, pitäisi tosin olla jokseenkin itsestäänselvää kaikille.
|
Lainaus:
|
Tuli vatuloitua noitten kartaanien kans, taka pinionista oli se toinen ristikon kiinnitys lipare löysällä ja ristikot itessään olivat kyllä timmissä kunnossa. Nostin samalla jakiksen vakio asentoon. Voiko tuolla mossella ajaa jos etukartaanin irrottaa? Nyt jyristää jonkin verran, mutta ei pysty minun "hifi" korvalla kyllä sanomaan että kuuluuko eestä eli takaa. Taidan ainakin taakse tilata säädettävät ylätukivarret niin pitääkö niitä nyt jatkaa vai lyhentää vakioon nähden et kulmat menis oikeeseen suuntaan?
Autohan on 96vm. 4.0 larvanto mallia |
Jos tuo on oikeasti vuosimallia '96 ja on 249 jakoaskilla, niin etukardaanin voi suosiolla irrottaa. Jos on 242 jakoaskilla, niin mistä tahansa vuosimallista voi irrottaa.
Tilaa molempiin päihin suosiolla säädettävät ylävarret. Niiden etupoään epäkeskojen säätövara on hyvinkin rajallinen.. Säädät tukivarsia siihen suuntaan, mihin pinionia täytyy kääntää, eli jos alaspäin niin pidennät, jos ylöspäin niin lyhennät. Takana kulmien pitäisi olla niin, että pinioni ja jakoaskin ulostulo on samassa kulmassa, edessä niin että kardaanin etupään nivelen kulma on nolla. Kannattaa tarkistaa aika huolella takakardaanin yoken kiinnityslärpäkkeet ettei ole venyneet. Jos on ollut löysällä, niin hyvin todennäköistä on että joko on päässeet venymään, tai pultit on ottaneet osumaa ja katkeaa kiihdytyksessä tai motarinopeudessa. Paras vaihtoehto ylipäätään on hylätä nuo lärpäkkeet, porata yokesta kierteet pois ja laittaa tilalle Spicerin U- pultit :) http://www.dennysdriveshaft.com/img/...tSet_1310-.jpg http://www.dennysdriveshaft.com/p60_...th_1.062_.html |
Nyt on pinjoni kulmat ruuvattu suht kohilleen ja täristys on muisto vain. Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja neuvoista.
|
Offset -44?
Pitäisi hommata -94 ZJ Jeeppiin kunnolliset renkaat. Löysin 31x10,5R15 BFG M/T, vanteina Rocky AT 10x15 ET -44.
Miljoona viestiä tutkineena, nuo vaatinevat vähintään 2" korotuksen, joka onnistuu pelkillä korotuspaloilla? Haittapuolena akselin sivuttaissiirtymät, kosmeettinen vamma? - Tuleeko -44 raakasti ulos lokarista? Talvirenkaat on katsastusta varten, mutta kuitenkin.. Pientä sahausta ja lekaa ilmeisesti vaatii joka tapauksessa. - Korotuspalat tulee aikaisintaan 3 viikon päästä ja renkaat pitäisiä survoa alle per heti (koska orkkis renkaat jo myyty ja auto jatkuvassa käytössä) --> Mahtuuko nuo pyörimään edes renkaat suorana? |
Kyllä, noilla vanteilla renkaat tulee reilusti ulos kaarista (5cm ulommas kuin 8" vanteilla missä on 4" backspacing). 10" vanteet 5cm leveämmät kuin 8" vanteet -12ET:llä (4" backspacing), ja jo niillä 10.50" renkaat on kaaren tasalla. En muutenkaan laittaisi 31 x 10.50 rengasta missään nimessä 10" vanteelle, ei pysy metsäpaineilla vanteella kovinkaan hyvin jos ei ole beadlockeja. Laita suosiolla 8" vanteet 4" BS:llä, istuu auton alle kaikinpuolin paremmin eikä ole niin järjettömän leveät. Vaikka olisi beadlockit, niin mielestäni liian leveä vanne 10.50" leveälle renkaalle.
Noi ET -44:nä merkatut 10" peltivanteet on yleensä 4" BS:llä, ja 8" ET -12 on myös 4" BS -> ainakin mitä omia vanteita olen mitannut niin nuo jenkkiläiset backspacing- lukemat on pitäneet paikkansa. BS = mitta vanteen kiinnityspinnasta vanteen sisäreunaan. Eli ET- luku ei aina pidä paikkansa? 31 x 10.50 ei mahdu kovin mukavasti pyörimään vakiokorkuisen/ leikkelemättömän ZJ:n alla, ja renkaiden kääntyvyyden kanssa tulee ongelmia vakiotukivarsien kanssa. Minulla oli kuluneet 245/75 R16 vanhat Cooperin MT:t 16 x 7 (0ET) vanteilla vakiokorkuisessa, ja jopa ne hieman raapi. Panhardit ei sinällään ole ongelma, jos et halua vaihtaa paskasta vakiopanhardista kunnolliseen "double-shear"- versioon, niin akselinpään kiinnikkeen vahvistamalla (alkuperäinen kiinnike on heikko, ja reikä usein kuluu/ on jo kulunut soikeaksi) ja uuden kiinnitysreiän poraamalla saat etuakselin keskelle. Takapäässä pitää muuttaa korinpuoleista kiinnikettä, tai sitten vaihtaa säädettävään panhardiin. |
Jahans, pitänee hylätä nuo kumit ja etsiä muita vaihtoehtoja :/ Varmaan 31" pienemmällä ET:llä olisi hakusessa ja nimen omaan ~8" vanteella yo. perusteella.
|
Omassa mossessa on alla 8" leveä vanne -20et:llä ja kulutus pinta on just kaaren tasalla. Toki renkaan kylki tulee jo kaaresta ulos. Tuntu olevan -12et vanteen löytyminen mahdottomuus tästä maasta joten jouduin ottamaan tuolla -20et:llä.
|
Lainaus:
US parts, kaikki muut jenkkivanteita myyvät kaupat? Ei pitäisi olla mikään ongelma. Esim. Cragarin Black Daytona ja Soft 8 on molemmat -12ET:llä, ja yleensä hylytavaraa. Samoin American Racing:in vastaavat vanteet on -12ET:llä ainakin. Tai sitten tilaa ulkomailta, Saksa, Puola yms. offikaupat, käytännössä kaikista löytyy -12ET:llä jos vaan myyvät 5 x 4.5" pulttijaolla vannetta. 15 x 8 peltivanteita on kaikkea vakiosta 5.25" BS:stä 2.75" BS:ään, eli kaventavasta levittävään. Tuo 4" BS on aikalailla optimi 90- luvun Jeepeissä 10.50"-12.50" leveillä renkailla 31"-37" halkaisijalle, on vanteen leveys mitä vain 7"-10" välillä. |
Minusta 31":t sopii ihan hyvin vakiolle 7" vanteelle ja vaikka kääntymistä pitääkin vähän rajoitta ettei osu tukivarsiin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Mulla on Uncle ZJamissa lisäksi 30mm spacerit, joilla kuvio on juuri levikkeen sisällä (renkaat tosin on 225/75-15). Jos haluaa uhrata 8" vanteisiin muutaman satasen, niin käyhän se. Ellei ole meininki irrottaa etuvakaajaa, niin pitäisi mahtua pyörimään vakiovanteella ilman korotustakin. Kääntöjä tosin siis joutuu rajoittamaan. Ne alkuperäiset rajoitinpultit joutaa muutenkin mäkeen, kun ovat järestään hitsattuja ja sikaruosteessa. Uutta tilalle, niin on helppo säätää kääntöjä renkaita isonnellesasa yms.
Ja 1,75" korotuspaloilla ei tule ongelmaa panhardin sivuttaissiirtymästä. Sitten kun on 3,5" ja päälle, niin joutuu/kannattaa offihommia varten hommata eteen pulttipanhard. Vakaajan irroitettua ei tarvitse huolehtia siitä, hajoaako vaiko ei, eli ei. Pelkkää katuajoa varten riittää huokeampi pallonivelversio, mutta kuka sitä nyt Jeeppiä niin paljoa korottaa muualle kuin maastoon...???? ;) |
Pystyykös tohon ZJ:n orkkisradioon kytkemään minkä tahansa CD-vaihtajan, vai pitääkö olla omansa?
|
Lainaus:
31" x 10.50" menee tehtaan 7" vanteelle hienosti, mutta toisaalta raideleveyden lievä kasvatus on ainakin omissa Jeepeissä ollut pelkästään positiivinen asia ajokäytöksen suhteen -> siksi orkkiksesta hieman levittävämpi vanne on ihan hyvä hankita. Lainaus:
Kääntöjä ei tarvitse rajoittaa tippaakaan, kun valitsee osat oikein ;) En ole yhdestäkään Jeepistä kääntöjä tähän mennessä rajoittanut, eikä ole ollut aikomuskaan. En tykkää ajaa rautakangella :D Yhdessä XJ:ssä oli sellaiset ohjaushilppeet jolla kääntyvyys rajoittui "itsestään", eli ohjausgeometrian takia ei kääntyneet renkaat laidasta laitaan. Ei ollut mukava ajettava. Lainaus:
Tuosta "pulttipanhardista" - uusien Jeepistien kannattaa muistaa että etupanhardeja on kahdenlaisia = alkuperäiseen kiinnikkeeseen yhden kiinnitystason läpi kiristettäviä (kartioholkki/ kartiopultti), eikä ne ole sen parempia kuin alkuperäinenkään lukuunottamatta säädettävyyttä. Toinen vaihtoehto on se "double shear"- versio, missä panhardi tulee kahden kiinnityspinnan väliin ja niistä pultti läpi -> se on sitten oikeasti tukeva ja kunnollinen kiinnitys eikä myöskään jumita äärijoustoissa vastaan -> panhard ja sen puslat pysyy kunnossa. Double shear- versiossa tarvitsee sekä uuden korinpuolen kannakkeen (tekee itse tai ostaa) ja uuden panhardin. Kevyehkössä metsäkäytössä tuo orkkisversiokin toimii muuten hyvin, mutta jos alusta on elävää sorttia niin ongelma on panhardin pallonivelen liikevaran loppuminen -> väljistyy -> kolisee ikävästi, ja lisäksi missä tahansa ohjauksen osassa oleva väljyys tahtoo näissä vehkeissä aiheuttaa woblausta. Hieman kovemmassa käytössä koko korinpään kiinnike hajoaa (murtuu saumoista), ja/ tai kartioreikä väljistyy jonka jälkeen panhardi ei yksinkertaisesti pysy kireällä ja liikkumatta kiinnikkeessään. |
Tuohon vanneasiaan, -44 offsetilla verrattuna alkuperäisiin +30 vanteisiin, rengas vaatii tolkuttoman paljon enemmän tilaa just lokasuojan takareunan kohdalta.
Väärällä (liikaa miinusta) offsetilla saa pikkupyörätkin ryykkimään kiinni. |
Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto |
Lainaus:
Tämmönen löytyhttp://www.jeepforum.com/forum/f13/i.../#post18191746 Tuossa sulake #8:n takana olis: Katossa olevaa näyttöä, radion muistia, kelloa sähkölukot, peilit... Olisko oikia? |
Ohjekirjassakin oli tuo kuvatus, mut ei ole tuommonen se sulake taulu.
|
Lainaus:
Ehkä joku viisaampi osaa auttaa :) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Peräkärrin valot tai takaluukun lasin kytkin? Toivottavasti tästä on apua. |
Mikäli noilla on jotain yhteistä (korporaatio), niin edellisen Chryslerin tehdaskoukku purkaa samanverran jostain syystä. Vaihdoin pistokkeet yms, mut purkaa tuon silti.
|
Lainaus:
|
Pois ne releet sieltä kontin kyljestä! Otin omani veke ja kytkin uudelleen suoraksi. Releillä tulee Jenkki-vilkku/jarru-takavalot ja releiden poistaminen tekee "Euro"-valot. Sitä kautta muutenkin kun ottaa kärrin virrat, niin ne tulee "oikeasta" paikasta, eikä pala väärät sulakkeet turhan herkästi. Ja alkaa akku kestämään ihan eri lailla. :)
|
Onko ZJ:ni akun tyhjääjä, en ole kyllä huomannut...
Lainaus:
-Koukkukin ZJ-Jeepissäni on, alkuperäiset kytkennät olivat persiillään kun kaveri lainasi. Onneksi oli ammatiltaan autosähköasentaja ja korjasi ennen kuin lähti hinailemaan venetraileriaan...:p -Että en tiedä onko tämä kaveri korjannut niitä releitä, enkä voi enää kysyäkkään R.I.P. :( |
Ne on siellä peräkontissa oikean sivupahvin takana. Siellä on semmonen musta "pötkö", jonka sisälle on paketoitu kolme relettä.
Tommonen siitä tuli, kun purin releet pois. Ehkä on helpompi laittaa koko piuhanippu poikki ja kytkeä valokynällä testatut piuhat uudelleen "oikeisiin" johtoihin. Alkuperäistä koukun johtoa kannattaa ilman muuta käyttää, kun siinä on hyvä vedeltä suojattu läpivienti. Vanha "tökkeli" vain irti ja siitä piuhat vetokoukun sähkörasiaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159456 |
"quick disconnects"
Moro,
sattuuko palstalaisilla olemaan tietoa, josko TJ:hin tarkoitetut RC:n etuvakaajan "irroittimet" (disconnects, mikähän tämä on suomeksi?) passaa ZJ:hin? Muiden valmistajain (RE, JKS, ymv) vaikuttaisivat käyvän kaavalla TJ 0-2.5 = XJ/ZJ 2-4 tuuman korotukselle. Näitä saisi järkevämpään hintaan ja jopa euroopasta.. |
Mikä tälle 4.0l bensa krematoriolle on normaali kulutus 31" renkailla? Ei toi oma keksintö mene alle 20l/100km vaikka ei käy etes maastossakaan.
|
Orkkisvälityksellä voi olla tuota luokkaa kaupungissa, mutta tuskin olet myöskään vaihtanut jakolaatikosta nopeusmittarin anturin ratasta, että kilsat näyttäisi oikein? Maantiellä pitäis imuroida vähemmän, kun oma 5.9 menee tuosta viisi litraa pihimmin tien päällä..
|
Maantie ajossa vie tuon 20l ja nopeusmittari näyttää just oikein et luultavasti myös matkamittarikin.
|
Matkamittari on yleensä kalibroitu sen mukaan, että se näyttää oikein kun nopeus näyttää (tehtaan jäljiltä vakiorenkailla) hieman liikaa. Eli jos nopeusmittari on täysin oikeassa, niin matkamittari heittää.
Ainakin omassa ZJ:ssä näin oli, ja samaa tarinaa kuullut monesta muustakin automerkistä/ mallista. |
Auton vaihto olis edessä ja kovasti kiinnostais tollane 5.2 v8 grandi...
Mitäs kannattaa tutkia ja huomioida tollasta ostaessa? |
Lainaus:
Kerrohan tarkemmin minkä ikäistä katsomassa? '93-'95 5.2 on vahvemmalla ja offiystävällisemmällä 46RH- laatikolla, mutta toisaalta heikommalla taka- akselilla (Dana35) ja tuon ikäisissä koneissa on EGR. '96-'98 5.2 koneiset on pienemmällä sähkölaatikolla (44RE), mutta ilman EGR:ää koneessa, uudemmat sähköt (ODBII vs. ODB I) ja vahvempi taka-akseli Dana 44a (joissa tosin on taipumus murikan ja pinionin laakeriongelmiin n.200tkm välein). Kaikki V8- koneiset on alunperin 249- jakolaatikolla, jossa on vain jatkuva neliveto (ts. ei takavetoa). Vanhemmat ('93-'95) on viskolla sekä nopea että hidas puoli ja hölmömmällä välityssuhteella (teoriassa jatkuva 50-50 voimanjako nopealla puolella, lyhyellä puolella ei pitkittäislukkoa). Uudemmat ('96-'98) on 10/90 voimanjaolla kunnes takapää sutii, ja hidas puoli on kiinteä pitkittäislukollinen. |
Lainaus:
Auto tulis pääasiassa ihan käyttöautoks, mut kyl sitä joskus vois käydä myös metsän puolella, eli ei mitään ultimate offihirmua... :D |
Lainaus:
|
Kävin äsken ajamassa Jeepillä kun emäntä valitti jarru ongelmista. Jarrut oli ok, mutta 50-60 vauhdissa alkaa kuulua voimakas hurinan kaltainen ääni. Voisi myös sanoa tärinän aiheuttamaksi, mutta itse tärinää ei esiinny. Vaihde vapaalla, moottori tyhjäkäynnillä ei muutosta ääneen, joten vaihteistosta eteenpäin jokin. Takakardaanin taaempi risti on välyksellinen, se ehkä, mutta luulis sen täristävänkin. Renkaat näyttivät pikaisesti katottuna ehjiltä, paineet ok. Ja huono rengaskin täristää.
Muita ehdotuksia? edit/ Tuli just mieleen et se ääni taitaa tulla vaihteistosta. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, sekä säädin pannat pari viikkoa sitten. Liekkö siitä aiheutunut jotain? |
Tossa kun kelas toista sataa lasiin ja kuunteli, niin oikeasta etupyörän laakerista kuului hurinaa. Välystä siinä ei vielä tuntunut.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163906 Taka-akselikin vaatii huomiota, molemmin puolin pyöränlaakereissa säteettäistä välystä, oikealla pikkasen enemmän. |
Ainaisten tyhmien kysymyksien sijaan pikku vinkki malleille 96-98. Kannattaa varata hanskalokeroon 2 kpl CR2016 nappiparistoja, koska:
Lainaus:
Kantapäät taas uuden oppimisesta hellinä.. |
Juu, ei ole SKIM- avainta/ systeemiä rattitolpassa, vaan ajonesto lähtee vain kaukosäätimen napilla. Tästä taasen seuraa se, että kaukosäädintäkään ei kannata hävittää/ hajottaa.. :D
Näin vastaisen varalle kuitenkin yksi vinkki: automaattia pystyy ajamaan kahdella jalalla, ja kone pysyy kikkailemalla käynnissä kaasulla ;) |
Lainaus:
|
piti ostaa turauttaa -93 vuoden grandi kutosella ja nyt tietty silmät pyöreenä opeteltava jeepin teknikkiä, hitokseen on pien ja ahas jos patrolliin vertaa mut omallaisesa letkeeltä tuntus :D
tuossa on valmiina rough countryn alustasetti +3,5" mutta keksintö keulii eli stance on viturallaan. onko tuo hyvinkin tyypillistä tuolle alustasarjalle ja/tai voiko sille jotain halvalla tehdä, eli kötöstellä jotain spaceria tms jousen väliin? mitkä renkaat näihin saa leimattua ja onko kellään kivoja liplappusia, millä saan inssin paremmin uskomaan et JUST NÄÄ on ne renkaat mitkä on isoimmat lailliset? :D meneekö tälläseen almeran kokoseen esmes 33" alle muuten kun mielipuolisella leikkelyllä? mitä tarttis vanteen ET olla, että ne sopis sisäpuolelta pyörimään? miulla ei oo harmainta hajuakaan edes vakio pulttijaosta tai vanteen ET:stä :D pulttijako moparin pikkujako 5x4,5" ? ET vaikuttas olevan jotain ihan pimeetä plussalla eli vissiin mentävä vannekauppaan, tai toki joku kellä joutilaita peltivanteita vois tarjotella :) umm ja panssarointi, kellään hyviä kuvatuksia, mistä sais röyhkiästi kopioida innovaatiot ja leikellä/tuusailla sopivat pellit tuonne jakiksen yms (steering) suojaksi? :) |
Lainaus:
|
Onkos toi sellanen korotussetti jossa siirretään orggis etujouset taakse ja eteen tulee uudet? Jos kyllä niin luulis korjaantuvan tuoreemmilla sopivilla jousilla..
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137630 |
en tiiä tuosta alustasetistä kun edellisen asennuttama.. mut lyhkäseltä ne vaikuttas jotenki, emt ku ei silmä hirmusesti viel tuosta jeepistä kerro :) Jamantilta varmaan saa nopeiten ne korokalikat, 38mm tuo 1,75" aika liki vissiinki.
kiitos winchester tuosta rengas lapusta, piti laittaa talteen ja varmuudeksi viel printata ettei huku :D niin, onko tuohon grandiin mitään mahollisuuksia saada mettäkäyttöä varten soviteltua 33" renkaita vanteella ja niiden levityksillä sinkraamalla? siis silleen edes melkein järjen kanssa tehtynä :) ei muuten mutta yhet 33" pyörii nurkissa kun ei niitä sit patrollin alle soviteltukaan ja alkaa kohta olla rengassarjoja nurkat tosiaanki täys jos taas on mentävä mutakumi kaupoille :o |
Lainaus:
ZJ:hin mahtuu 33":t 3,5" korotuksella, 8" vanteella kunhan ET on luokkaa jotain -20 ja sitten eteen TJ-Wranglerin tms. levikkeet ja taakse ainakin kumilirpaketta. Etupuskuri vanhasta XJ:stä, reilusti rälläkkää etulokareihin ja sen semmosta. TJ:n vakiolevikkeet on jotain 7cm leveet, mutta menee juurikin lain sallimaan +5cm per puoli levityksestä kilpiin! :D Tosta mallia: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5296 Ja tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100864 |
ok kiitti, pittaa vkl tutkailla hiukan, jos tilailis spacerit ja jostain ne vanteet tuohon. kellaan kaytettyja nurkissa?
|
Laita palstalle vanteiden ostoilmoitus ja seuraa itse niiden myynti-ilmoja. :)
|
Lainaus:
|
Kyllä sen ZJ:n omankin etu- ja takapuskurin saa leikeltyä niin että 33" rengas mahtuu pyörimään. Itse asiassa 33" x 10.50" rengas pyörisi jopa yllättävän helposti, 12.50" leveä vaatii sitten vähän enemmän silppuamista.
8" vanteella sopiva ET on -12, vanteita löytyy käytännössä kaikista jenkkiautoihin vanteita myyvistä putiikeista montaa eri mallia ja väriä. Tai no, ainakin mustaa, mustaa, ja mustaa. Kromiakin monissa :D Etupään pyöräkotelot näissä on aika ahtaat, mutta kun vähän näyttää lekaa etukotelon takaosan pistehitsisaumalle, niin 3.5" korotuksella ja sisäänjoustoa n.2" rajoittamalla pitäisi homman jo onnistua kohtuu mallikkaasti. Sisäänjoustot on helppo rajoittaa kasaamalla sopivan määrän jääkiekkoja akselin jousilautaselle, jotkut vetää sikaliimalla tai epoksilla kiinni, paremmin pysyy kun poraa reiän ja pistää 10mm pultilla kiinni. |
http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=69147
tossa oli 33x12,5 pyörät ja 4" sarja. Hyvin näky kulkevan. Oliko siinä arbin puskuri? en tiijä oliko lekaa annettu. Enkä vanteista osaa sanoo... |
Sivu luotu: 05:42 (GMT +2). |