![]() |
13.6 alle akku ei käytännössä lataudu, 13.8 on aika monessa paikassa mainittu hyväksyttävänä miniminä tyhjäkäynnillä, nämä siis ihan akun navalta mitattuna.
|
En nyt tarkkoja voltteja XJ:n kanssa tiedä/muista. Taitaa olla ihan akun ja laturin merkistä, mallista ja kunnosta kiinni, joten eroja löytyy varmasti.
Mielestäni ehjä akku antaa mittarille yli 12V auton ollessa sammuksissa. Joku 12,4-12,5V on varsin hyvä tulos. Kun laitat auton käyntiin, niin lukeman pitäisi nousta n.14,4V tietämille. Eikä ole merkitystä mistä mittaat - kyllä se sama virta tulee sinne akun navoillekin auton käydessä olettaen, että maat ja muut johdotukset ovat kunnossa. |
Kait se latausvirta kannattaisi mitata sieltä akulta tjsp., eikä startilta? Kuten mainittua, pitäisi kyllä olla sama jännite olla joka paikassa missä ei vain ole sähköä syöviä laitteita välissä. 14.4V pitäisi olla latausjännite kunnon laturilla kierroksilla ja ilman kovaa kuormaa järjestelmässä, ja jotain Rytarin mainitsemia arvoja muistan itsekkin lukeneeni minimistä latausjännitteestä.
Ei kait se mahdotonta ole jos on laturi tai säädin rikki, varsinkin jos on vanhasta laturista kyse. Olikos noissa Rellun dieseleissäkin laturissa säädin niinkuin on vanhemmissa bensoissa, vai onko siellä joku erillinen kikkare? |
sitä aattelinki ku se täytyy juur olla yli 14..mutta minne toi helkkarin vikavalo on kytketty että ei se virta eksy siinä mötikässä laturin ja startin välissä mikä jakaa sen..nimeä en tie se on joku alumiinin värinen boksi kuskin etuiskari tolpan kyljessä..voi toki olla että uus laturi vain ja heittää vaan vanhan runniin..
|
Ei siellä pitäis olla mitään, mikä söis tavattomasti virtaa, ellet ole itse sellaista laittanut päälle. Kestäähän sun akku yön yli tyhjentymättä?
Tarkista nyt ennen mittausta, että ilmastointi, ajovalot, sähköflekti ja stereot on ainaki pois päältä. Tuskin se latauksen vikavalo vielä mittaukseen vaikuttaa. Älä nyt tosiaan ensimmäisenä sitä laturia heivaa mäkeen. Voi olla tosiaan, että sulla on vaan se säädin rikki, joka on aika paljon edullisempi vaihtaa ehjään. |
Paitsi jos se säädin on noissa dieseleissä siellä laturin sisällä niin taitaa varaosakauppias myydä eioota.. eli silloin on ostettava kokonaan uusi laturi.
|
no kävin kysymäs niin orggis laturi 199 tingattuna..jebajee..
mittailen tänään sen laturin perseestä suoraan lähtevän johdon että oisko siinä 14.. ku jostainhan se vikavalokin hoksaa ettei virtaa tule mutta mistä..osia kuulemma saa laturiin kyllä hur myckett.... |
Lainaus:
Ja kyllä se Kusti valtameren ylikin polkee alle parissa viikossa. Tavallisesti tilausta seuraavalla viikolla on aina paketti oottelemassa. Parhaimmillaan tullu kolmessa päivässä. |
Onko kukaan onnistuneesti murjonu tollaseen matalaan xj:hin (ehkä +2-3") tuplaiskareita etupäähän? Kuvia ja kokemuksia?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Laita tuollaiset....... http://store.jksmfg.com/merchant2/me...de=Coil_Spring |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuplaiskareille ei siltikään ole yhtään mitään tarvetta vaikka olisi painoa keulassa. Jos ei yksillä pärjää, niin sitten on väärät iskarit tai väärät jouset.
OME:n jäykemmätkin jouset on aika pehmeät, kannattaa oikeasti selvittää noita jousivakioita sen mukaan paljonko siellä keulassa on painoa. Samoiten iskareita on montaa mallia, toiset vaimentaa enemmän toiset vähemmän. Jos on paljon painoa keulassa niin eipä ole vaihtoehtoa muuta kuin hankkia jäykemmät jouset pitämään keula halutulla korkeudella, ja sitten iskarit joissa on riittävästi sisäänpäinvaimennusta. Bilsteinillä on valittavissa paria eri jäykkyyttä ja useita pituuksia, maailmalta jos ostat niin hintakaan ei päätä huimaa. Itse meinasin hankkia jossain välissä säädettävät bumpstopit ZJ:hin, niitähän löytyy jos vaikka miltä valmistajalta. Noi JKS:n ACOS Pro:t olisi siitä hyvät että voi hienosäätää myös ajokorkeuden, mutta toisaalta maksaa aika reilusti. Jotkut FOX:in, King Offroadin (KOR), tai vaikka Sway-A-Wayn ei maksa ihan niin paljoa. Ei noi kyllä mitenkään pakolliset ole.. Itse olen suositellut sitä, että pitää alkuperäiset pehmeähköt pohjaanlyöntikumit kiinni ja rajoittaa jääkiekoilla tjsp. sitä sisäänjoustoa minkä tarttee. Oman kokemuksen mukaan monet aftermarket- versiot pohjaanlyöntikumeista on ihan tuhottoman jäykät ja kolahtaa siksi todella reippaasti jousituksen pohjatessa. |
2 Liiteet
Aloin tuossa pohjaa hitsaillessa ja etujalkatilan reikiä manaillessa tutkimaan uudelleen mistä se vesi nyt tuossa minun "yksilössä" uittaa sisään ja muistin että siellä pyyhkijän vipstaakien alla oli jotain todella hämärää puuhasteltu, kun joskus vuosia sitten sen muovin alle kurkkasin....ja olihan siellä! :(
Kysymys kuuluu...mitä kaikkea tuossa mahtavasti kitatussa töterössä kuuluisi oikeesti olla? Hitto että tämä auto on ollut kyllä semmosella kyläsepällä, että pitäis käydä oikein henkilökohtaisesti luovuttamassa joku hemmetin pysti sille hepulle ja kiittämässä KAIKISTA loistavista korjauksista joita tuohon on vuosien aikan tehty....ja että kuinka on OSANNUTKAAN noin hienosti ne hoidella! Ei ollut mun suoraan neuvostoliitosta tuodussa K750:ssäkään noin paljon rautalankavirityksiä ja "patentteja" kuin tuossa Jeepissä, vaikka luulin sen pyörän olevan jo kaiken huippu! :( Kokeilin kaataa varovasti vettä tuonne pyyhkijän vivustojen poteroon ja kivastihan se uitti kittauksien välistä suoraan puhaltimen muovikanavaan ja siitä tiivisteen välistä lattialle....prklele! Tässä taas tämä tuttu pätkä, joka kuvaa kyllä niin loistavasti fiilistä tätä hemmetin jeeppiä kohtaan-> http://www.youtube.com/watch?v=xuywU...eature=related |
Lainaus:
Joo eli siis laitoin sinne jousen alalautaseen jäykemmän kumin noitten jääkiekkorimpulaviritysten tilalle ja yläpäässä on originaali löllykkä edelleen paikallaan. Sillä pelkällä alkuperäsellä ei officrossivauhdissa tee mitään kun on niin löysä että kolahtaa "kovaan" asti. Eli nyt joustaa ensin toi originaali-pohjaus kumi, sitten alkaa periks antaa alempi kumi ennekuin ollaan pohjassa asti. |
Löytyykö hyviö ideoita mistä väkerrellä huohottimen lähtö venttiilikopan päälle?
Siinähän on se kuminen käyrä joka on omasta paskana. 25mm hole siinä on johon tarvisi joku töttörö letkua varten kehittää. |
Lainaus:
Noita huohotuksen lähtöjä ja niitä väliputkia oli melkoisen hankala löytää, joten otin "muutamia" sarjoja noita, kun jenkeistä tilailin. Vaihdoin itselle ja ainakin yhdet sarjat jätän vielä varastoon, mutta mielestäni yksi sarja tuonne vielä jäisi ellei toinenkin. Voin yrittää katsoa hintaa tuolle sarjalla, mikäli kiinnostaa.. Ei tarvitse sitten rakennella. Eli ne molemmat lähdöt ja ilmanpuhdistimen väliset letkut, sekä MAP(?) anturille menevä letku. |
-90 eli ei ho.
http://www.google.fi/imgres?q=jeep+c...:0&tx=85&ty=81 Tuollainen kattila kun kuvassa, eli tuo kuminen käyrä venakopan päällä on sökönöö. |
Huohotuksen lähtö näytti olevan ihana samanlainen kun HO mallissa, onhan se venakoppa kuiteski sama. Mittaa reikä ja käy kyselemässä jostain letkuliikkeestä. Tai sitten purkaamolta, luulis jostain löytyvän suurin piirtein samaa kokoa. Tärkeintähän on että se ei päästä turhaa öljyjä kopan päälle, eli on tiivis.
- Mulla oli muuten karstottunut lähes umpeen huohotin letku, tai siinä oli tehty muövinen jatkos jota oli vähä sulatettu että mahtui lähtöön sisälle. Oli sitte menne melkein umpeen ja autonmyyjä valitti että kaks kertaa on jo joutunu venakopan tiivisteen vaihtamaan, vuodessa. |
Lainaus:
Oman tontin aarteet kompattu läpi, kaikissa kunnon ;) autoissa on metallinen letkulähtö. |
Itsellä oli kans huohottimen lähtö muuttunut toffeeksi. Tilasin Rockautosta letkuhässäkän, missä oli huohotin ja bonuksena niitä mitättömiä pienempiä pillejä. Nikaleessa luki "China", mutta muuten oli asiallinen ja edukas.
linkki: http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=586584 -Ossi |
Ja asiasta seuraavaan, niin onko kokeneemmilla kokemuksia katsastusmiesten suhtautumisesta kallistuksenvaimentimen puuttumiseen taka-akselilla? Näkyi omassa cherokeessa olevan ko. tanko poikki runkohelan alta. Täytyneekö katsella ehyt tilalle ensi kevään katsastuskäyntiin?
-Ossi |
Takakallistuksenvakaajan voi poistaa ja muutoskatsastaa sitten sen poiston, kun autoa on saanut ilman sitä tehtaalta. Eipä sen puutetta kukaan kyllä välttämättä katsastuksessa muutenkaan ihmettele.
|
Lainaus:
Etummaiseen venakopan reikään samaa jäähdytin letkua, jossa sattui olemaan soppeli 90° kulma ja taas sen putken päälle (tai sisälle) sain sullottua jotain muuta letkua, joka taas jälleen kävi mitoiltaan siihen samaiseen jakotukkiin....ja Voilà! Minulla oli toimiva huohotusjärjestelmä, joka jatkoi täysin sitä samaa rautalankavirityslinjaa jonka edellinen omista oli jo aloittanut, eikä maksanut muuta kuin vaivan! :D Oikeasti ei kai tuo mitään rakettitiedettä ole Jeepin huohotus ja hyvin on mennyt noillakin sen 3-4v mitä auto on minulla ollut! :) |
Onko MJ:n levikkeissä oikeesti paljonkin eroa XJ:n vastaaviin? Kun jenkkeissä isot pojat höpöttävät, että MJ:n levikkeet ovat pidemmät jolloin passaa paremmin paikoilleen, kun suurennellaan pyörän aukkoja!! ?
|
Lainaus:
|
sanokaas nyt joku missä perkeleessä on vikaa ku laitoin uuden laturin mutta se puskee tyhjäkäynnillä sellasta 12.4-13.2..sitte kierroksilla se nousee 14.. no lyödään lisävalot tai letti täysille niin sitte tippuu ku hevosen häntä.. ja tää mitattu suoraan B+ laturin navalta..ja sama vika oli edellisessä ennenku meni paskaksi.. meneekös se B- ihan vaan suoraan maihin?? ja W on kiekkamittari..
|
Mä vaihdoin kans uuden laturin paikoilleen. Nyt mun voltit näyttää seuraavaa:
Akku (alle vuoden vanha Optima Yellow Top) 12,9V Laturi 14,87V tyhjäkäynnillä, 15V huippukierroksilla. Aika korkeita lukemia, mut laturin kyljestä luin, ettei tartte huolestua, jollei mene yli 15,1V, joten hyvä näin. :) Ootko tarkistanu maajohtojen kunnon? Se vois olla yks mahollinen syy tollaseen ongelmaan, tai sit sulla on tosiaan se säädin rikki. |
Muistaako/viitsiikö kukaan katsoa vanhemmasta 4.0l moottorista mihin tulee imusarjasta tuleva alipaineletku joka on siinä "jakotukissa" johon huohotinkin tulee. ilmanputsariltapäin vasen ala?
Ja sitten mistä pitäisi tulla alipaineohjaus ilmanoton läpälle joka kääntyy lämpötilan perusteella joko kylmääilmaa taikka pakosarjasta lämmintä? Tuossa mun vehkeessä on tulipellissä joku egr kikkare joka kylläkin ilmeisesti joku jälkeenpäin asennettu. Ainakin sen näköinen viritys. Siitäkin on yksi letku irti, saattaa olla että kohta on irti koko mollukka. |
Tämä menee ihan lonkalta, mutta olisko ollut juuri egr:lle menevä alipaine? Tai sitten se meni siihen ilmanputsarikotelon alipainekellolle. Pitäis kyllä tarkistaa kun en ole ihan 100- varma :o
Miten tulipellissä voi olla egr? Sehän ohjaa pakokaasuja. Ettet vain olisi repimässä irti map:ia joka nuuhkii imusarjan alipainetta? Ja egr:n voit huoletta repiä irti pakosarjan ja imusarjan välistä & tulpata, ei siitä ole juuri muuta kuin haittaa. Samoin se pakosarjan päällä oleva lämmitintötterö on ihan turhanpäiväinen. |
Ainakin siinä kikkareessa lukee erg-katalysator jotain. Johtosarjasta imusarjan päältä sinne on viety johto rosvoliittimellä(viddu että vihaan niitä keksintöjä) +akun vieressä kulkevasta kaapelinipusta tulee sulakkeen kautta johto.. On siellä siis ihan oikeakin egr, mutta mikähän tää on kikkare on? Pitää napata kuva selventämään.
Jos sen imusarjasta tulevan alipaineletkun laittaa siihen ilmaputsarin läpälle, niin sehän on silloin kokoajan siinä lämminilmaotto -asennossa. Eli tuskimpa siihen kuuluu. Edit: Nyt on profiilissa kuvia! tänne laitto vielä vähän hakusessa.. Tulin töistä kotio ja kävin tallissa katsomassa/kuvaamassa, ja väärinhän muistin. Se kikkare josta tuo letku on irti onkin vaan pannalla siinä boksissa missä lukeekin EGS katalysator. Mikä se sitten on? Minne tuo letku sitten kuuluu? tulee imusarjasta t-haaran kautta. Kuvista löytyy myöskin se toinen alipaineletku jonka paikka hukassa. |
Lainaus:
Tuolla höpötetään siitä egr:n ohjausventtiilistä ja rintapellissä olevasta MAP-haistelijasta.... Siitä egr:än poistosta piti itsekkin kirjoitella, että onko tosiaan niin simppeli juttu, että irti koko keksintö ja peitelaippa päälle....ja ohjausputket pukkoon? Ettei tarvi syventyä huijailemaan alipainemokkuloita ja tuota egr solenoidia auton käynnin palauttamiseksi :) edit. Omaa kirjoitusta raapustaessa olikin tullut kuvia jyrzen konehuoneesta.....ja minä ainakin nostan kädet pystyyn, oli senverran oudon näköistä purkkia ja putkea, ettei ainakaan minun -90 xj:ssä ole tuollaisia, eikä ole tullut vastaan muidenkaan kuvia ihmetellessä! |
Juu se alipainheputki mikä sulla on kuvassa kädessä, menee muistaakseni ilmanputsarikotelon taakse, ei siis eteen ohjaamaan lämpöläppää. Sitä kyllä tarkoitin alunperinkin. Tuo rintapellissä oleva "egr- cat" on ttasen joku aivan ihme jälkiasennuspaska, tollasta siellä ei pitäis olla. Sen vieressä näkyy se vihreä MAP:in liitin mistä puhuin. Tuolla on taas jotain güntherin viritelmiä, eiks tää ollu tuontiauto?
EGR:n poisto renixistä on niin helppoa että putki pois, alipainekello pois, egr:n putken reikien tulppaus ja alipaineohjauksen poisto & sen alipaineputken tulppaus. Mun pitää vielä kattoa toi konehuone jos ei joku ehdi ensin, en ole toasian ihan 100- varma tosta yhdestä tuubista kun ei oo hetkeen tullut töllisteltyä projektiauton pellin alle.. |
Saksasta on uitettu. Ei myöskään ole vastaan muiden kuvissa tuollaista tullut. Pitää nyppiä pikkuhiljaa letkuja/johtoja irti ja katsoa vaikuttaako ylipäätään mihinkään.
|
Ei vaikuttanut sulakkeen irroitus mihinkään. Liitin ei lähde tuosta egs boksista ilman väkivaltaa pois. Boksin sai auki kyllä ja siellä oli jonkinlainen piirikortti.
Viimeinen letku joka tuosta t-haarasta lähtee meneepi akun alle, puskurin sisään olevaan pyöreään/soikeaan mustaan säiliöön, eli sinne menee alipainetta myöskin. Mikähän se mahtaapi olla :rolleyes: |
No se on alipainesäiliö :D Sen jos poistat niin ei puhaltimella toimi kuin muistaakseni tuulilasille töhötys. Ei pysty enää muistamaan tarkkaan mikä rööri sieltä menee mihinkin, mutta joku haaroitus siinä toki on (valkoinen muovinippa ilman mitään kiristimiä). Toi sun auton konehuone on niin täynnä ylimääräistä ettei voi tietää mitä se on syönyt. Ei auta kuin seurata johtoja ja tutkia asiaa. Renixissä EGR:n poisto ei vaikuta mitenkään PCM:n toimintaan, uudemmissa taisi olla OBD-II (1996) eteenpäin missä EGR:n poisto sytyttää moottorivalon ja pompauttaa boksin vikatilaan. Tai sitten oli vasta vielä uudemmissa tjsp..
Tuossa on parhaat kuvat mitä edellisestä XJ:n konehuoneesta löytyy, ja tämä siis 1990 vuosimallin auto. Vähän toi on suttuinen ja tietysti ilmanputsari irti, mutta näkee ainakin vähän mitä sinne kuuluu ja mitä ei. Tuossa on vielä se perkeleen pakosarjalta tuleva lämmitysrööri kiinni, sillä ei oikeasti tee mitään. En huomannut mitään eroa vaikka oli -20 pakkasta ja tuo ei ollut kiinni. Mun mielestä noita ei uudemmissa ole ollenkaan :confused: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95797 Edit: tässä kuvassa muuten näkyy tuon oikean EGR:n ohjausservo, bensapumpun etuvastuksen takana. Kaksi alipaineputkea sinne johtaa. Itse EGR ja sen alipainekello näkyy ylemmässä kuvassa, sieltä kun seuraa alipaineputkia niin pitäisi päästä perille mitä voi repiä irti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95798 |
http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=675637
Tuolla on yhdessä kuvassa tollanen boksi. Jotain päästöpaskaa taitaa olla. No eipä ole tässä autossa vähäpäästöisyydestä mainintaa eikä katalysaattoriakaan enää, joten taitaa tulla eksodus noillekin härpäkkeille. |
Lainaus:
Vittu, pitäisi ampua noi tuollaiset järjettömien vermeiden kehittäjät, ja ne jotka noita on autoihinsa ruuvannut. Tasan tarkkaan yhtä typeriä kuin "California- emissions" autojen alipainesysteemit ja ilmanpumppaukset pakoputkiin kaasarivehkeissä joskus 70- 80 luvulla. Kai ne jotain hyödyttää, mutta on kamalia huollettavia ja myös etsiä vikoja. Sikäli kun tuo sinun autossa oleva systeemi on "stand alone", eikä ole suuremmin liitetty auton alkuperäiseen PCM:ään niin en näe syitä miksi tuota ei voisi poistaa. Todennäköisesti jos poistat sen ja auto vielä toimii, niin se toimii paremmin kuin ennen :D |
Hyvin oli arvattu, siellä _oli_ yksi piuha lambdan johdoissa rosvon kanssa, mutta ei ole enää. Purin kaikki nuo lelut pois. Melkoinen määrä johtoa ja letkua tulikin.
Kaikki toimii hyvin, kone käy ihan yhtä nätisti, mutta hiukan harmittaa jos ilmasto tuhoutuu nyt tuon takia :cool: Jeeppi olisi nyt leimaa vaille valmis ajoon. Vielä odottelen papereita maahantuojalta että saa abs -merkinnän pois. |
Tuossa omassa -92 XJ:ssä näyttää peräöljyt tulevan ulos toisen jarrurummun kautta.
Kuinkas helppo homma on vaihtaa noi vetareiden tiivisteet? Ja kannattaako/joutuuko ulommat laakerit vaihtamaan samalla? Kuinkas vetarit lähtee irti, ihan vaan vetämällä? Tietäisi vaan hommata tarvittavat osat valmiiksi hyllyyn odotelemaan sopivaa hetkeä... Akseli on D35 alkuperäisellä kitkalukolla. |
Lainaus:
-pyörät ja rummut irti -peräkoppa auki -ristitappi pois -pari pikkupyörää pois - työntää vetaria sisällepäin -c-clippi pois sieltä murikan sisältä -vetari ulos -stefa ja laakeri irti (iskuvasara on rock) kun alottaa purkaan niin vaihtaa sitte samalla vaivalla molemmin puolin, vuotaa se toinenki pian kummiskin laakerit kannattaa samalla vaihtaa jos on vähäkää enemmän ajeltu -putsaus ja kasaus |
Kiitokset neuvoista!
Noin mä sitä hieman mietinkin... Ainoastaan ihmetystä herätti, kun en äkkivilkaisulla huomannut niitä C-klippejä. Oli meinaan eilen peränkoppa irti, kun vaihdoin sen "panssaroituun" versioon ja ihmettelin samalla tuota tulevaa urakkaa. Molemmat puolet tehdään samalla kerralla, tottakai! Muuten on parin päivän jälkeen peräöljy lätäkkö toisen renkaan vieressä... Just taisi pyörähtää 210000 km mittariin, joten taidan vaihtaa laakerit samalla. Ne ei kuitenkaan niin paljoa maksa, että kannattaisi säästön nimissä jättää vaihtamatta. |
Lainaus:
jarrukengät menee kans vaihtoon. |
Lainaus:
Noitten c- klippien kanssa magneetti mikä on metallisen tikun päässä on perin näppärä apuväline, ei tartte ihmetellä että milloin tippuu mihinkin :D |
Mitäs hittoa....onko xj:n alipainetehostetuissa jarruissa tosiaan erilainen poljin kuin sähkö-bendixissä? Meinasin vihdoin ja viimein päättää jarrupäivitys projektin kiinnittämällä polkimen tehostimeen menevään tankoon, mutta original polkimen reikä oli niin hiton ylhäällä, ettei tanko taipunut millään paikoilleen! Helppohan siihen olisi tietenkin porata uusi reikä, mutta taitaa loistava idea luhistua kasaan viimeistään katsastuksessa :( Itse tehostin-pääsylinteripaketti on oikeassa kohtaa ja just siinä asennossa mitä kuuluukin....
Ja samaan hengenvetoon.....kuuluuko etunavoissa, niissä pinnoissa johon jarrupalat "makaa", olla sisemmälle jarrupalalle koneistettu lovet paikoillaan pysymiseksi? En ole kyllä missään muussa autossa tuollaisia nähnyt ja alku hymyilyjen jälkeen, kun olin jo vetämässä miggiä vierelle hitsatakseni kolot umpeen, aloin tutkimaan niitä tarkemmin ja näyttää kyllä niin siisteiltä koloilta molemmin puolin, että päätin antaa olla ja kysyä ensin viisaammilta! :) |
Lainaus:
Ei niissä jarrupalojen kiskoissa koloja kuulu olla. Migillä täyttelet ja koneistat uudelleen suoraksi. Ne kolot taitaa olla ihan "vakiona" kaikissa vähänkään vanhemmissa XJ:ssä, joista niitä ei ole oiottu. Oliskohan materiaali vähän turhan pehmeätä ko. tarkoitukseen...? En tiiä kuinka kauan täyttökorjaus kestää käyttöä - omani korjasin kesällä ja ainakin vielä viikonloppuna näytti suorilta. |
Lainaus:
Lainaus:
Esim. tässä olisi kuvien kanssa ulkomaan- foorumilta juttua: http://www.jeepforum.com/forum/f9/xj...rooves-924713/ |
Suur Kiitokset jälleen vastauksista! :)
ja eikun poljinkaupoille....... |
Ei tartte mitään uutta poljinta ostaa, poraat siihen nykyiseen vain uuden reiän sopivalle kohdalle.
|
Mä pistin absittoman xj:n tehostajan ja sylkyn ja sopi suoraan "bendix-polkimeen".
Tänään kävin vihdoin katsastamassa omani. Mukana oli maahantuojalta autoliikkeen kautta tilattu paperi joka riitti abs merkinnän poistoon ja lisätietoihin katsuri kirjoitti: Autosta poistettu lukkiutumattomat jarrut maahantuojan ohdeiden mukaisesti. Pakkivalot ei toiminut, muuten kaikki oli tikissä ja leima lappuun. Paperi maksoi 42€, ei mielestäni kovin paha kun vertaa jamantin 132€.. |
Lainaus:
Tuo pakkivalojen palamattomuus viittaa NSS:n oireiluun (likainen), ensin menee pakkivalot ja sitten ei meinaa startata. Se on vittumaisessa paikassa laatikon kyljessä.. |
Hianoo...
Saattaa olla että tämä auto löytyy kohta myyntilistalta ja pitäydyn japanimaan tuotteissa :rolleyes: |
Lainaus:
Ja sitä NSS:ää ei tartte ostaa uutta, riittää kun irrottaa, purkaa, putsaa, rasvaa ja kasaa paikalleen. Uusi maksaisikin ihan perkeleesti. Noi ei yleensä hajoa, vaan kontaktit likaantuu ja sit on homma siinä. Ton voi kyllä ohittaakkin hyppylangalla jostain päin konehuonetta ja olla välittämättä pakkivaloista, mut sit kyllä starttaa auto vaikka D- päällä :o |
useita kysymyksiä
millä helvatan ilveellä te ammattilaiset ootte saaneet sisälyä sen valkoisen helvetinmassan pois helposti? ja helmapalkkien teosta onko kellään projektikuvia aiheesta? mitä maton tilalle sisällä kun ei viitsisi enää otta vettä keräämään?
|
Lainaus:
Tässä yksi versio helmapalkeista, tapoja ja kokoja on toki muitakin: 1. Osta 100 x 50 RHS palkkia. Oman maun mukaan 3-5mm:n seinällä (3mm:n riittää jos ei älyttömästi anna runtua). Leikkaat yhden puoliksi ja liimaat sen 50 x 50 u- palkin siihen 100x50:n kylkeen. Voit toki ostaa valmiina myös 150 x 50 kokoa, mutta ei taida löytyä alle 5mm:n seinällä (=painava). 2. Leikkaat helmakotelon pois ~1cm kynnyksen alapuolelta, siitä missä helma alkaa kääntyä alaspäin. Sisäreuna poikki sieltä lattian/ pohjan/ helmakotelon liitoskohdan tietämiltä. 3. Liimaat sen palkin paikalleen. 4. Maalaat 5. Kovaa ajoa :D On tietysti muunkin kokoisesta tehty, ja on tehty niin että leikkaa kotelon pois vain siitä pistehitsisauman "lipareen" kohdalta alapuolelta. Mutta noi kotelot on kuitenkin niin mädät että kandee vetää sinne pohjan kulmaukseen asti. Saat samalla siistittyä ruosteet pois pohjan/ lattian pystyosasta pois ja vedettyä mössöt päälle. Samoten saat silloin halutessasi hitsattua tulppahitsit auton sisäpuolelta läpi, tukevoittaa kummasti ja auttaa kotelon paikallaan pysymistä. Itselle tein ekaan XJ:hin em. tavalla, ja toiseen sitten niin että upotin palkin osittain sinne helmakotelon sisälle. 100 x 50mm:n palkki menee sinne helvetin hyvin. Se kyllä sitten vaatii jo enemmän muutosta, eli ovien alareunojen parturoinnin. ZJ:hin myös tein tuolla 150 x 50 palkilla, toimii siinäkin yhtä hyvin :D Tossa jälkimmäisestä XJ:stä mistä näkee paljonko ovea tarttisi silloin leikata jos nostaa helmaa ylös: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Je...okkausta_2.jpg ..ja tässä ZJ, ihan samalla systeemillä menee myös XJ eikä silloin tartte ovia muokata: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...oistettu_1.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_1.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_2.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_3.jpg |
Kyllä se valkoinen paska lähti mulkkumirkelillä ja teräsharjapäällä ihan komeesti. Neekerintukkalaikka toimi myös hyvin.
Aika sirkeetä tököttiä on kyllä, usko meinas välillä loppua :o |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80834
100x40x2.5 suorakaide jonka kyljessä 50x50x2 neliöputki,todella jäykkä, kevyt, ei niin raskaan näkönen sivustakaan kattella http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79590 hitsattu helman tilalle niin että oven ja palkin väliin jää n 10mm rako http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81574 sitte on viä noi putkitukset, vesijohtoputkea, suojaa kummasti ovia ja liukuu kivasti kannon/kiven kylkeä |
Lainaus:
Amatöörinä tuli turvauduttua, tosin LJ:ssä, helman leikkauksessa vielä laserin apuun, eli sillä laittoi viivan jota leikkaili, jonka jälkeen aavituksen laski laseria ja toiseen kotelon puolikkaaseen syntyi viiva jota seurailla.. En eksynyt ja kaljat vasta tuon jälkeen, niin oli kyllä suora. |
Lainaus:
Onhan se sitten vitt*maista tavaraa kaikelta kantilta katsottuna...tarttunut kiinni kuin purkka tukkaan, mutta samalla ruostuttanut ihan kaikki kohdat mihin sitä tehtaalla on laitettu :( Liekö noin "hyvää" tavaraa enää saatavillakaan.... |
Mä tein XJ:hin helmapalkin kans 100x50x3mm palkista ja kylkeen 48x3,2mm putkee johon oli hitsattu käyrät päihin ja pari välitukea. Palkille tein tilaa sillai et vedin 20mm maalarinteipin siihen helmaan oven alapuolelle ja lähin laikalla päästään. Palkin sisäreuna tuli sit sitä pystysuoraa pokkausta vasten missä yhtyy pohja ja helma.
Onko muilla ollu ongelmia XJ:n korin elämisen kanssa? Tänään kun kävi rymyämässä, niin kuskin oven yläreunan ja korin välille tuli sentin rako... Tarttis varmaan tehä ne kiinteet turvakaaret niin hiukan jäykistäs koria... |
Lainaus:
Tarpeeksi sitten kun venyttelee XJ:tä ilman korinvahvistuksia vähän isommilla kumeksilla, niin alkaa pistehitsit revetä auki ja kori ratkeilla muutenkin. Vielä enemmän näin jos ajaa officrossia reippaalla jalalla :D |
Lainaus:
Tänään nykäsin tuon nss irti ja paskanahan se muovinen poski on. En tiedä sitten oliko jo halki vai menikö irrottaessa. Suht helposti se sieltä kyllä lähti. Ostoilmoituksen pistin jo palstalle, jos jollain sattuisi ylimääräinen olemaan? Hyppyjohdon pistin liittimeen että pääsee liikkeelle ja onneksi on toyota turvaamassa selustaa kun jeeppi taas lahoaa. |
Kukas viisas tietää mistä toisesta vehkeestä voi kattella ratteja XJ:hin?? tarttis ralliratti laittaa mutta mistäs keskiö?? noita ooppeleiden ja toitsujen omia on hur mycket mutta ei taida olla boorit samoja vaiko onkos??
|
xj:een on muuten niin mopar sukuisena eksynyt GM rattipylväs, eli joku 63-94 GM valmiste sopii, mutta en tiedä päteekö saabbeihin ja ooppeliin asti mutta halpoja grantin (kumikehäsiä) ratteja ny löytyy ainakin vaikka mistä letukasta.
|
Mitä teiän jeepeissä on oikee tehty???? Mun autossa kun ei oo eikä oo ollu mitään valkosta möhnää!! :O Mikä ois hyvä äänieriste (mattoja ei enää tule) vai poistanko radion ylimääräisenä painona ;)
|
Helppo asenteista ja lujalla liimalla olevaa:
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=47-2688 Tuolla olen oman Jeep:n vuorannut, sekä pari muuta. Tuttu meinasi laittaa rod:n routalevyä, jotta saa aina nostettua ne sieltä pois, jos tarvitsee kuivailla lattioita. Se valkoinen mönjä on naamioitu auton väriseksi jokaisessa korisaumassa, eli maalattu päälle. Sitten on viellä sitä vauvanvaipan henkistä "äänieristys" ainetta, joka lattimaton alla muutamissa paikoissa. |
XJ:n 2.5TD kulutus
Mitä muilla kuluttaa XJ:t tuolla 2.5TD koneelle? Mulla kulutus kesällä 11-12L, renkaina 31x10,5. Ja nyt alla talavirenkaat 235x75r15 niin kulutus 12-13litraa. Ja nämä kulutukset ihan muuten vakiolla autolla paitsi 2" korotettu. Ei työvaloja eikä mitään katolla. Tuntuu vähän kovalta tuo kulutus.
Mistä lähtä vikaa hakemaan? Autolla ajettu 260tkm. Oiskohan suuttimia syytä huollattaa? Auto lähtee ihan ok käyntiin eikä savuta. |
kyllä noi lukemat pitää paikkansa Kolmen päivän mettä reissu raajärvellä siirtymisineen 13,5 litraa koko reissun keskikulutus, matkaa pääsee 10 pintaan kevyellä kaasutelulla ja pyöritys ajolla 12 litraa
|
Nuo ajot työmatka-ajoa 25km ja 60km yhteen suuntaan kevyellä kaasulla (80-90km/h). Seka-ajo 15litraa. Minkälaisilla renkailla pääset 10l? Miten muilla? Muistelen että kun auton joskus laitoin niin tankilla pääsi 650km. Nyt tekee tiukkaa 500km päästä. Tankkiin menee 65-70litraa.
|
jos ei halua stroukata tota l6 konetta (tässä vaiheessa) niin kuinka turhaa/ hyödyllistä olis kuiteskin laittaa joku nenäkeppi ja olisko kannen viilauksesta iloa?
http://www.compperformancegroupstore...Code=K68-232-4 |
235/75 15 renkailla tulee enemmän kilometrejä kun pienempi halkaisija 31 10,5 viistoistasilla siksi noilla 235 renkailla pääsee likemmäs kymppiä:D
|
235 renkailla syksyinen yleisrälläys maantiellä n. 11 litraa. Korotus löytyy.
|
Onko kukaan yrittänyt takoa noita xj:n takajousia parempaan ryhtiin, ja onko lopputulos miten pitkäikäinen? Ammattimies tekisi 50e/pakka jousipajalla. Vai kannattaisiko suosiolla investoida uusiin:confused: Tarkoitus ei ole korottaa, vaan saada auto ainakin vakiokorkeuteen ja vakaammaksi ajaa.
|
Lainaus:
|
Sanoisin että ei kannata takoa, siitä voi olla hetken ilo ja sitten on taas lässähtänyt perä. Kun kattoo melkein mitä vain XJ:tä niin ei ne takapakat ole kovin kummosessa kunnossa.. hommaa suosiolla kokonaan uudet pakat, säästyy turhalta työltä.
|
Tuotatuota... Kun tuo täälläkin joskus esillä ollut projekti "kaki" nyt sitten on pihalla toistaiseksi ilman vaihteistoa kytkinongelmien takia niin samalla aloin pähkäilemään tuota voimansiirtopuolta + välityksiä. Nykyiset välitykset ovat aivan liian pitkät tänne pohjoisen olosuhteisiin (4.0 l6 + ax-15 manuaali + np231 + 3.07 perät) Idea jakolaatikon doublerista alkoi kypsymään mielessä mutta onko kukaan toteuttanut sellaista XJ:hin? lähinnä mietityttää tuo takakardaanin lyhyys. Sinällään ongelma ei ole vaikka käyttäisi jotain toista jakolaatikkoa tuossa 231 planeetan takana ja etukardaanin lähtö tulisi apparinpuolelle...
...josta taas tullaan seuraavaan asiaan eli etuakseliin ja sen kestävyyteen: Ovatko kaikki tyytyneet tuohon d30 etuakseliin vai onko muitakin swappeja tehty kuin jeeperin HDJ akseliswappi? Auto kumminkin pitäisi pysyä leimakelpoisena joten tämäkin asettaa omat rajoitteensa akselivalintaan. Pihalta löytyisi sopivasti valmiina ford 8.8 taka-akseli 4.56 välityksellä ja palalukolla mutta tuo etuakseli epäilyttää jo siinäkin mielessä että kannattaako tuohon d30 akseliin edes alkaa välityksiä ja mahdollisesti lukkoa laittamaan kun nuo hi-po vetaritkaan ei mitään ilmaisia kumminkaan ole ja d44 akseliin taas saa melkein jokanurkalta reissussa osia. d44 akselissa taas ongelmaksi muodostuu sama kuin d30 akselissakin eli vetoakselin ristikot joita tuntuu menevän tahtiin reissu ja ristikko. Vakionopeusnivel kääntöpäässä miellyttäisi rakenteenakin enemmän... ...ideoita? valmiita esimerkkejä? mietintää aiheesta yleisestikin? |
Lainaus:
Jeeperillä on doubler. Japella D44 hybrid D30 kääntöpäillä ja RCV vetareilla. Mie yritän kaittaa D44 akselin RCV tikuilla ja D44 omilla kääntyvillä osilla. Melkoinen sekäsikiö vaan meinaa akselista tulla ja kustannukset on karannut käsistä. |
Kestävyyttä kohtuulliseen hintaan sain kun vaihdoin HDJ:n akselit alle, Sitä ennen oli FSJ:n vakio D44 edessä ja Hiluxin 8" takana. Hyvä puoli Hodarin akseleissa on että voi ostaa vakio-osia......
Doubler + D300 yhdistelmä on vähän pidempi kuin vakio NP-231 tai 242, Eli pitäisi onnistua Xj:hin myös. Tuolla juttua mun toteutuksesta: http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=doubler |
cromo ristinivelet + hipotikut kestää enemmän mitä loppu d30 sietää
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuota jeeperin doubler toteutusta katselinkin jo täällä sekä jollain jenkkifoorumilla (pirates?) Se vain jäi epäilyttämään kun MJ on pidemmällä akselivälillä niin siinä ei tule samalla tavalla tuo takakardaani ongelmaksi. Toisena ongelmana näkisin D300 laatikoiden saatavuuden suomesta, yhtään ei ole tullut vastaan... ...homma näemmä kiinnostaa kumminkin muillakin niin miten nuo toyotan akselit sitten leveyden puolesta sopii XJ:hin? (hilux/hj/hdj/???) meinaan noin katsastuksen puolesta? Itsekkin miettinyt sitä että ois aina parempi jos olis joku suomessa suht yleinen etuakseli johon löytyy vakio-osia kaupanhyllyltä eikä tarvi odotella osia ja katsoa katellisena kun muut ajelevat menemään. :mad: |
Hiluksin etu-akseli oli vähän liian kapea, tuli tarpeeksi levitystä kun vaihtoi ifs navat. Etujouset/kiinnikkeet ei meinannut mahtua kun kääntöpäät otti kiinni jousiin.
Hj sopii paremmin jousien puolesta, mutta murikka on vähän turhan suuri joutui öljy-pohjaa muokkaamaan. muistaakseni hj akselit on hieman kapeammat kun xj omat, ei kyllä muista paljonko? |
Lainaus:
Periaatteessahan tuollaista D300 jakolaatikkoa voi pyöritellä kumminkin päin sen mukaan onko etuperä kuskin vai apparinpuolella... :cool: |
haulla löysin
hilux 140cm hj 146cm hdj 160??. xj 150cm? muistin varanen tieto. edit: nuita d20 taitais löytyä enemmän ihan suomen maastakin, mutta hitaan puolenvälitys taitaa olla harvempi? |
Lainaus:
EDIT: saattaishan tuollaisen D20 laatikonkin saada sopimaan paikalleen, eipä se pikaisen kvg selvittelyn jälkeen olekaan niin pitkä kumminkaan. EDIT2: tuo D20 auttaisi kumminkin pääsemään edes oikeille suunnille kokonaisvälityksen suhteen, taitaapa olla melkoisen pienikin ulkomitoiltaan. |
Aika saman kokoinen on Dana 20 kuin Dana 300 ulkomitoiltaan. Kakskymppisen kääntäminen katolleen taitaa vain olla hankalampaa. Välityksien eroista en tiedä. Täällä suunnalla on yhteen Jeeppiin vaihdettu Patrolin akselit. Mille renkaille tässä ollaan akseleita suunnittelemassa, kun 33" kestää ihan kohtuullisesti rakennetut D30/D35 akselitkin. Kolmevitonen oikeastaan ihan sika hyvin.
|
Lainaus:
Tuo HDJ etuakseli alkoi kiinnostamaan ihan mittojensa takia, taka-akseleiden kanssa minulla ei ole oikeastaan koskaan ollu ongelmia missään autossa ja niitä tuntuu riittävän kestäviä löytyvän käyttötarkoituksen mukaan. |
kuinka helppo homma on xj:n korotus?
itsellä 2.5L TD vm99 ja tarkoitus olis ehkäpä vaihtaa autoa moottoriongelmien takia(nyt juuri vaihdetaan kaikki sylinterikannet:mad:) tai rakennella autoa elikkä jos laittaa 3 tuuman korotussarjan niin millaiset renkaat mahtuvat alle heittämällä? minkä kokoiset saa otteeseen muutettua? entäs 4.5 tuuman korotus? tarvitseeko kardaaneille tehdä mitään? tai jakolaatikolle? |
Lainaus:
|
Osuipa tällainenkin silmään, saa varsin halvalla Jeepin alkuperäisen tehtaan huoltokirjan ladattua PDF:nä. Toki noista ainakin osan löytää ihan piraattina ilmaiseksikin..
En ole sivua testannut, mutta joitain suosituksia tuolle sivustolle huomasin muutamalla jenkkisaitilla. Tiedä sitten onko mistään kotoisin. Jokainen omalla riskillään, tosin onhan se SSL- salattu luottokorttiostos niin luottokunta kenties korvaa jos menee vituilleen :D http://www.jeepfsm.com/ |
Hyvä linkki! Pitääpä harkita, jos vaikka manuaalin ostamista koittaisi. XJ:hin kyllä löytyy ilmaisiakin helposti, mutta moneen muuhun malliin ei...
|
Jeep 4.0 ja Flexfuel (re85)
Bensanhinta kohoaa kokoajan ja kohta diisseliautonkäyttökin on yhtä kallista niin mietin tota e85 bensaa...Kun ekan hinnan näin paikallisessa Shelllin tolpassa, 0.99e/l.
Tuossahan tuo 85 tarkoittaa etanolin määrää, eikä oktaania. Käsityksen mukaan sitä kuluu 20-30% enemmän kuin vaikka 98 bensaa. Tai kuluisi teorissa jotta saadaan sama teho kun bensasta. Eli 100l 98e 100x1.65= 165e, taas 85 tarvittaisiin 130 litraa, elikäs 130x0,99=128,7e... Tuo epätarkka ja summamutikassa tehty laskutoimitus, mutta hinta, toistaiseksi kompensoisi kulutuksen lisääntymisen. Jonkinverran googletin aiheesta ja on saatavilla erilaisia paketteja joilla suuttimen aukioloaikaa ilmeisesti pidennetään sen 20-30%. Tuossa muutama: http://www.e85conversionkits.com/domestic/jeep/ http://www.change2e85.com/servlet/Detail?no=137 http://www.etanizer.com/etanizer_ethanol_kit.jpg No jenkki foorumeita lueskelin ja siellä jokunen kertoi ajelleensa Jeepeillä ilman mitään viritelmiä ja nuo kitit laskettiin lähinä rahastukseksi. Toisaalta jossain varoteltiin että tiivisteet liukenee ja venttiilit menee jumiin yms. Kiinostaisin lähinnä tietää onkos joku suomessa kokeillut miten käy kun tota tankkiin laittaa. Ainakin kylmäkäynnistyksessä voi olla ongelmia. Jeepissähän luvattiin, olikohan 89- vuodesta lähtien että e10 bensa sopisi, lähinnä tiiviste/bensalinjojen suhteen. Jossain löysin selityksen että siitä uudemmat autot on samoilla tiivisteillä ja linjaston osilla tehty mitä brasilian vientimallit, siellä kun käyttävät enemmän etanolia bensassa. No jos teoriassa tiivisteet ja putket kestää niin mikäs mahtais olla tuo venttiilien ja kannen kohtalo? No jos linjat kestäis ja venttiilit niin... -Tuollanen ihmehärpäke jenkeistä tilaukseen ja tankkiin kasivitosta.. Tai... - Alkuperäiset bensasuuttimet vaihtooon, tilalle jotku strokerille tarkoitetut Foordin tms suuttimet ja samalla bensanpainetta enemmän, säädettävällä paineen sätimellä, tai mikäs se nyt olikaan. - Säädettävä MAP anturi (http://www.go.jeep-xj.info/HowtoMAPsensor.htm) jotta ilmamäärä suhde (A/F ratio) saadaan tuonne rikkaammalle puolelle. - Sytkäpuoli...mulla ei oo aavistustakaan voiko Jeepissä säätää sytytystä jälkiasennussarjoilla tms. tai onko siihen tarvettakaan. Niin ja bensanpaineen ja MAP:in säätö mahdollistaisi tarvittaessa siirtymisen helposti takas 95/98 bensaan ja toisinpäin. Sellasen käsityksen sain että toi 85 toimii paremmin kovasti ahdetuissa ja korkeapuristeisissa vehkeissä. Mitähän tapahtuisi jos olis strokeri kone missä olis kovemmat puristukset? Toisaalta koneen rakentamiseen menee äkkiä muutaman vuoden säästö... |
Oon nyt vähän lueskellu noista korotussarjoista ja mun ymmärtääkseni 4.5 sarjalla saa 31 renkaat alle?
Olis jenkeistä tommonen 4.5 sarja saatava kun isäni lähtee nyt kohtapuolin käymään Las Vegasissa... Mistä saisi sinne Vegasiin tilattua täydellisen sarjan? Tarvitsisin myös ne valmiit bolt on levyt etutunkoon vinssipuskuria varten |
31" renkaat menee alle vaikka ilman korotusta kun vähän leikkelee kaaria ja siirtää levikkeitä.
Ite ajoin 4.5" korotuksen kanssa 35" renkailla, eikä ne hinkannut kuin edessä jousitolppaan äärijoustossa. Kaikki on kiinni siitä, miten tekee ja mitä autolta haluaa. Huomioi että ~3" korotukseen asti homma on suht halpaa ja helppoa, sen jälkeen ei. Tietysti jos on aikaa, tarmoa ja osaamista niin onnistuu nuo korkeemmatkin korotukset kohtuuhinnalla ja hyvin. |
Lainaus:
Mitä noissa yli 3 tuuman korotuksissa menee vaikeaksi? Jakolaatikkoa täytyy laskea? Eikös niissä sarjoissa tule mukana laskemista varten palikat? |
Lainaus:
Jortaanikulmat, tukivarret tarvii vaihtaa, panhardia, ohjauslaitteita muutella. Tossa nyt muutama mitä tuli mieleen. |
.....ja paljonkos näitä Jeeppejä nyt saikaan korottaa, että vielä puhelahjoilla selviää katsastuksesta? :)
|
Lainaus:
Setin tulisi sisältää kaikki osat mitä asennukseen tarvitsee, uusilla lehtijousilla ja iskareilla |
Sivu luotu: 11:27 (GMT +2). |