![]() |
Hienoa! Tuli juuri kanssa hankittua vm.2000 2.5 TD Cherokee, 100000 mittarissa! Tarkoitus on tehdä samanlainen temppu - insat alle ja OMEn alustasarja. ja sitten palkkihelmaa ym.ym. Hyvä homma, on suureksi avuksi nähdä miten olet toiminut oman jeepin kanssa. Mistä hommasit uudet jakkarat?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Käytin motarilla laatikosta nelosta aina, kun vähänkin pystyi eli tasamaalla ja alamäissä. Todellista vauhtia kun piti jossain 90km/h nurkilla ja koneen kierroksia luokkaa 1600-1700rpm, niin jaksoi vetää sillä nelosellakin. Ylämäkeen meni parhaimmillaan kakkosta, mutta silloin ajoin 80km/h-alueella ja nopeus lipsahti 60km/h nurkille. 33" Kaimanien tarjoamasta pidosta joutuu siis maksamaan melkoisen lisän bensan muodossa verrattuna 31" Saharoihin. Voisi vertailun vuoksi mitata pikkupyörien tarkat lukemat samalta matkalta seuraavalla kerralla... |
4.56 välitykset olis kova sana, niin saisit vähän alkuperäistä puhtia takasin ja bensankulutuskin tippuisi. En totta puhuen tiedä miten kykenet noilla ajamaan, mulla meni grandissä hermot kun ei se tuntunut liikkuvan mihinkään orkkisvälityksillä ja 32" renkailla :D mulle tuli nyt sitten 4.56 välitykset, kun tuntui että 3.73 -> 4.11 vaihdossa ei ole mitään järkeä :D
Itse ajoin xj:llä aikanaan 3.55 välityksillä ja todellisuudessa normi 32" kokoisilla 31" kumeilla ja tuntui aika puhdittomalta. Yksi reissu heitettiin kesällä Åreen kolme ukkoa ja kamat kyydissä, sai ihan tosissaan polkea kun alkoi tie nousta rannikolta Åreen päin. Melkein koko sen pätkän sai ajaa kolmonen pesässä ja bensaa paloi rutkasti. 35 renkailla ja 4.88 välityksillä kulutus oli pienempi kuin orkkisvälityksillä ja pienemmillä kumeilla. |
Lainaus:
Vaikka 4.xx -välityksiset perät olisikin paremmat kuin nykyiset, niin hintaa niillä on ihan simona siihen nähden miten vähän ne metsässä auttavat. Jos sattuisi saamaan molemmat 4.1 perät jostain kerralla 400€/kpl, niin voisihan ne ostaa. Pelkät välitykset asennuksineen ja pakollisine laakerointeineen olisi sitten jo ihan toista luokkaa. Kun lasken tähän harraasteeseen laitettavan rahanmäärän suhteutettuna etenemiskyvyn lisääntymiseen, niin sijoittamalla lisää 20% tai jopa 50% koko auton hinnasta, ei etenemiskyky lisäänny tiheämmillä perillä samassa suhteessa. Sama koskee lukkoja ja niillä on lisäksi riski särkeä paikkoja. Alustaan uhratut rahat ja tunnit ovat palkinneet etenemisen lisääntymisen paremmin kuin 2000€ lukkoihin olisi tehnyt. Myös renkaisiin laitettu raha lisäsi etenemistä todellakin enemmän kuin niistä syntynyt kustannus (= +20% ) - bensakustannuksia tosin vielä enemmän :D - ja siitä huolimatta ko. investointi oli rahallisesti kannattava. Jos tämä olisi käyttis, niin sitten tilanne olisi toinen. |
kyl mä olen ainakin väännöllä ja pitkillä perillä rikkonut enemmän tikkuja ja välityksiä kun päinvastoin...
ei nouse se momentti läheskään niin suureksi (paitsi siellä pyörällä, loota ja muuta pääsee helpommalla) letukas kestänyt mikää 6.2 vääntöä, etenkän vakioväliytksillä, 4.56 kesti jo paremmin mut meni tikkuja ja ristikoita, bensapannulla ei hajonnu mitään, toki ei sillä paljo alaväännöllä edettykkään :) tiheemmillä perillä helpompi ajaa heikkopitosia paikoja, kallioita ja suon ipintaa kun se renkaan pyöriminen on maltillisempaa, ei sutase niin helposti välitykset on n. 25% 3 tonnin(€) jeepistä |
Paras hankinta mitä mie olen Cherokeehen laittanut on 4.88 välitykset 3.54 tilalle, tosin hölmö kun olin niin kokeilin välissä 4.11. Neljäkasikasit ja lukot molemmissa päissä jaksaa vakiomyllylläkin pyörittää renkaita. Toiseks paras oli se kun vaihdoin Mudzillat Boggereihin.
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Itse nyt mielenkiinnolla odotan mitä käy Grandin kulutuksen ja ajotuntuman kanssa kun sain ne 4.56 perät siihen, ja eteen lukon. Oletettavasti ei niistä ainakaan haittaa ole ;) :) |
Kysytääs ny ku kerran XJ:n välityksistä puhutaan: Käykö esim. noi 4.56 tai 4.88 välitykset suoraan noihin omiin tasaupyörästöihin? Jossain nettikaupassa oli viittauksia, että pitäisi hommata lisäksi toiset murikat...
On pikkuhiljaa ruvennut kypsyttämään noi omassa XJ:ssä olevat 3.55 välitykset, kun tuntuu nelonen olevan aivan turha vaihde (paitsi 100+ nopeuksissa joita noilla ajo-omituisuuksilla ei mieli tee kovin usein käyttää) Muutenkin harppaukset eri vaihteiden välillä tuntuvat turhan suurilta... |
D30 ja D35 akseleissa carrier brake on 3.55 (3.54), eli se tai harvemmat on sama murikka, ja sitten 3.73 tai tiheämmät on toinen murikka. Muistaakseni lautaspyörän linjassa suhteessa pinioniin on vain muutaman millin heitto, eli teoriassa ton harvan perän murikkaan kun koneistaa shimmin väliin niin menisi niinkin. Toisaalta uusi Danan tyhjä murikka maksaa jenkeistä lähetyskuluineen reilusti alle satasen. Tai sitten ostaa suoraan lukkomurikan, näkyy olevan monessa paikkaa tällä hetkellä esim. Detroitin Truetrackiä tarjouksessa eteen ja taakse, parhaimmillaan tainnut olla reilusti alle 400$ (kaikki tosin ei toimita Suomeen).
Jos murikkaa tiheille perille kaipaa, niin mulla on D30 etuakseliin sopivia 3.73-> tiheämpään murkuloita kaksin kappalein. Toisesta on tasauspyörästö tosin myyty sisältä. Voin luopua sellaisesta kohtuuhinnalla ;) |
Nyt 33" pyörät alle väkästeltyä voisi sanoa, että paaaljon vähemmällä vaivalla olisin päässyt vain laittamalla 31" Siroccot, kuten melkein jo teinkin. Hausjärvellä liian monta kertaa suohon upottua vain jäi potuttamaan moinen lutraaminen. Sinne samaan lutakkoon se upposi kyllä 33":llakin mutta näillä etenee kyseistä metrin syvää monttua lukuunottamatta siihen malliin, ettei kannata valittaa edes suurta bensalaskua. :)
Mennään tällä asetelmalla ja katellaan josko hinku varusteluun vielä ilmaantuu. Nyt voi keskittyä jatkuvan korjaamisen sijasta ajamiseen, kun alkaa tietää mitä mihinkin paikkaan änkeämisestä seuraa. :cool: |
Tuli vielä mieleen että kun oli aiemmin puhetta sopivista rengaspaineista, niin Kulmassa tuli kokeiltua edessä paineita 0,6 ja takana 0,5. Laitoin paineet vielä matkalämpimiin kumeihin, joten todellinen oli varmaan hieman pienempi eli lähellä Punkalla kokeiltuja.
Onnistuin melkein kaatamaan auton alas yhdeltä kielekkeeltä, kun ylämäessä keula peitti sopivasti näkyvyyden ja ajoin reitiltä harhaan. Auto jäi 45° kulmaan apukuskin puolelle kyljelleen. Kun renkaat eivät hyppineet pois vanteilta tuossa tilanteessa, niin voisi luulla ettei pahempaa tilannetta ajamalla tule, paitsi jos ajaa riittävän kovalla vauhdilla kiveen tms. Sikäli ei alle 0,5 paineisiin tarvitse mennä, vaikka "mparty" voi olla toista mieltä... :D |
Pientä päivitystä runsaiden ajopäivien lomassa. TJ:n levikkeet on sitten leimassa! Otteessa oleva ajoneuvon uusi kokonaisleveys on 1890mm, eli tasan lailliset +100mm lisää orkkikseen. Tarkan leveyden mittaus oli/on hieman haasteellista, joten varmuudeksi laitettiin maksimit, niin ei tule turhia puheita. :)
Seuraavaksi voisi värkätä viileämmän imuilman saamiseksi snorkkelia, mutta taitaa mennä vaikeaksi. ABS-pumppu, pissapojan säiliö, ilmansuodattimen kotelo ja sulakerasia tukkivat vasemman kyljen ja oikealla on A/C-säiliö + muuta sälää. Ehkä tulipellistä sitten pitäisi mennä läpi oikealta ja ottaa putki ulos feikkiritilän oikealta puolelta ikkunan alta... |
Lainaus:
ES2026R (välivarren pää) ES2027L (välivarren pää) ES2234R (raidetangon pää) ES2233L (raidetangon pää) Esim. US Partsin hinta noille on ~85-105€/ kpl., jenkeistä Moogin osilla olevia paketteja saa PALJON halvemmalla (tyyliin 30-40$ per TRE). Tarttet vain ainesputkea ja kierteytyksen 7/8" UNF oik. ja vasurikierteille. Jos et tee ohjausta OTK:na, niin kartiokalvaimella saat suurennettua kääntöpäiden reiät alakautta. Rytarilta löytyy kalvain ja kierretapit, varmaan voi neuvotella lainaamisesta :) Istuu suoraan paikalleen kunhan kartiot on oikeaan kokoiseksi kalvattu. Eri asia on sitten vanteiden sopivuus jos teet OTK:na, eli 15" vanteet on vähän hiinä ja hiinä.. Orkkikset ei mene varmasti eikä aluvanteet, ja osa aftermarket- peltivanteistakaan ei mene. Jos suurennat kartion alakautta eli orkkispaikkaan alapuolelle niin sitten ei ongelmaa jos on -12ET:llä 15 x 8 peltivanne. Jeepin alkuperäinen 15 x 7 menee melkein. En kyllä keksi yhtäkään syytä miksei niitä kartioholkkeja saisi hitsata kääntöpäähän, eihän siinä ohjausvarsia hitsata. Käsittääkseni ohjausvarret on ne mitä ei saa hitsata, muuten on ok? Ei kait mikään pykälä kiellä kääntöpäitä tms. hitsaamasta ja koneistamasta? Koitin etsiä Trafin soveltamisohjeistakin, mutta enpä löytänyt :mad: Noi flip insertit on sinällään tiukka sovite, 3/4" reikä porataan ja holkin ulkohalkaisija on vähän isompi. 19mm:n terällä jos poraat niin voi jopa olla turhankin tiukka että saa mahtumaan. Ja eihän ne holkit sieltä tipu vaikkei hitsaa, voi vain pyöriä ja kuluttaa ne väljäksi :o |
Niin perhana unohtui tuo vanteiden sopivuus kokonaan. :mad::mad::mad: Orkkisvanteet kun tarttee 31":llä leimalle, niin ei taida olla paljoa vaihtoehtoja. Pitäs muuten hommata vielä yhdet ET-10/12 vanteet, joten en taida viitsiä. Täytyy pärjätä orkkisraidetango(i)lla vielä jonkin aikaa, mutta ei niitäkään loputtomiin voi oikoa. Jamantin vahvempi keppi sitten VooDoon tapaan alle, vaikka se onkin nyt 50€ kalliimpi ja jää kääntöpäiden alapuolelle. :(:(:(:mad::mad::mad:
Vielä niistä holkeista. Jos tekee ne sopivan kokoisiksi ja sitten puristussovitteella (koneistettu reikä kuumaksi ja holkki pakastimeen), niin takuulla ei pyöri, eikä tartte hitsata. Mutta se siis jää multa tekemättä vanteiden sopimattomuuden takia. :( |
Nojuu, tuo on kyllä kieltämättä sitten pieni ongelma. Rytari sanoi, että sillä meni toisella puolella alkuperäinen vanne paikalleen toisella puolella ja toisella puolella piti olla kait 6mm:n spaceri tjsp.. Tietysti jos saisit ujutettua molemmille puolille sellaiset "lärpäke- speiserit" mallia biltema niin, ettei niitä näe niin voisi toimia?
Menee vain vähän säätämiseksi, ja toisaalta tietäen sinun alueen leimasedät niin voi olla huono idea :D |
Juu vaan Rytarilla onkin raidetanko kääntöpäiden alapuolella. Saman järjestelyn saa helpommin ja ehkä myös halvemmalla Jamantin satsilla, kuin lähteä säätämään Chevyn ameriikoista tilattavilla osilla ja itsetehtävillä tangoilla. Speiserit kyllä löytyy tallista (on muuten myynnissä), mutta ei niitä pääse nyt käyttämään.
Näillä hilppeillä auto etenee hyvin, kestää jotenkuten kasassa - vaikka pientä tälliä aina tuleekin - eikä rakentelukaan karkaa lapasesta => pysyy harrastusbudjetti nimensä mukaisena. |
Sillä Jamantin satsilla ei taida saada OTK- ohjausta, kun ne raidetangonpäät on hieman taivutettu. Jos ne laittaa väärinpäin yläpuolelle, niin taitaa tulla raidetanko liian lähelle banjokoppaa ja lisäksi välivarsi ei oikein pelitä.. Ainakin kuvien perusteella siltä näyttäisi.
Voihan se kyllä olla että onnistuukin, pitäisi omissa käsissä päästä hypistelemään auton edessä niitä :) |
En ole ihan saletti, mutta luulen että raidetangon pään väännetty kulma vetää välivarren nivelen huonoon tai jopa mahdottomaan kulmaan, jolloin asennus ei vain onnistu "väärinpäin".
|
Raidetanko on väännetty suoremmaksi, vaikka pieni mutka siihen väkisinkin jää. Jos onnistuisi kiertämään pahimmat kolot vielä jonkin aikaa, niin ei tarttis uutta ostaa...
Laitettu myös viimein sumarit paikalleen, kun nythän sitä valoa ei enää tartte! :p Sain hommattua puskurin yläpuolelle käyvät budjettihintaiset lyhdyt. Toimivat Jeepin omalla sumuvalokatkaisijalla, joten yksi tarvikeviritys jää pois kojelaudasta. Muutenhan nuo on tähän autoon melko rumat kapistukset; ihan omistajansa näköiset. :D Ostopakkauksessa olevat "Homo-Oscarit" odottavat vielä paikkaansa. Jos eivät löydä sijaansa käyttiksen keulalla ensi talvena, niin sitten ne voisi laittaa tähän, vaikka ovatkin paljon tyrkymmällä edessä oleville kiville ym... Saas nähdä mitä katsurit tästä sanoo, kun matka levikkeistä saattaa mennä pykälien mukaan vähän pitkäksi. No, Bi-Oscareilla sitä ongelmaa ei ole/tule, kun samassa umpiossa on myös pitkät; niillä millit on OK. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102075 |
Paremman tekemisen puutteessa sorvautin etujarrulevyistä urat pois ja varalevytkin suoriksi samalla kertaa. Pientä herkistelyä jarrumäntiin, palojen uria tasaseksi laikalla ja eikun kaikki takaisin paikalleen. Seuraavaa mutakylpyä odotellessa. :D Kunhan piha kuivuu kunnolla, niin sitten voisi seuraavaksi ruveta värkkäämään palkkipuskureita tms. hitsihommia.
Jotenkin ei tätä XJ:tä jaksas enää värkätä, vaikka nythän se vasta alkaa olla varsin maastokelpoinen ja on vielä kunnossakin. Himottas hommata ruudikkaampi ja mukavampi käyttismaasturi (= V8-ZJ) uudeksi rakenteluprojektiksi... Tallista löytyisi jokunen yhteensopiva osakin - erityisesti renkaat ja akseliston osia - joten ei tarttis kaikkea kallista hommata uudelleen... |
Lainaus:
Sitten taas V8- grandien perisynti on D44a taka- akseli, joka ei kauheasti D35:ttä parempi ole. Jos innostut ostamaan ZJ:n, niin mulla on tyhjä, täysin ehjä ja suora, jopa varsin vähäruosteinen D44a akseliputki (mun auton vanha putki, auto tullut sveitsistä) missä on kaikki kiinnikkeet paikallaan erittäin sopivaan hintaan jos haluaa rakentaa sellaisesta vahvemman ja sitten siirtää sisuskalut akselista toiseen. Kuten minä tein.. laitetaan vahinko kiertämään :D Täytyy kyllä sanoa, että ZJ kiipeää jyrkät mäet mielestäni paremmin kuin XJ kun on akseliväliä enemmän mutta sitten taas jää mahasta helpommin jumiin. Tietysti hyvä panssari jeesaisi, mutta ei se maavaraa kasvata. Molemmat oikein kivoja metsäpelejä. Se on persiistä, kun tulee himo vaihtaa johonkin toiseen kulkineeseen, autokuumeesta on hiton vaikeaa toipua :o |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96563 Ei XJ:stä ihan vielä raski luopua. Korjaaminen vain ketuttaa eikä jaksais investoida varusteisiin enempää, kun alkaa palamaan tonni jokaiseen seuraavaan (lukot, vinssit) ja sitten rupee vielä menemään akseleita. Mieluummin pitää XJ:n tollasena ja investoi ne kolme-neljä tonnia jo uuteen projektiin. Myy sitten XJ:n kun seuraava on paremmassa kuosissa. Ja pitäähän sitä kato olla sekä XJ että ZJ, niin sitten voi mielialan, maaston yms. mukaan valita sopivan ajopelin! :D Vastahan sä kehuit ZJ:n ominaisuuksia paremmaksi ja olihan se 242 vs. 249 paremmuuskeskustelu melkolailla kiinni siitä, mitä autolla oli tekemässä! ;) Hulluahan tämä on mutta minkäs teet, kun rakentelusormia ja kaasujalkaa syyhyttää! |
Juu, kyllä minä mieluummin ZJ:llä kuin XJ:llä ajan. Molemmissa hyvät puolensa, mutta kokonaisuutena ZJ parempi. Harmi vain kun ei ämöriikkäläiset ole osanneet tehdä vastaavaa jakolaatikkoa kuin Mitsujen super select, olisi takaveto, viskoneliveto, hidas ja nopea kiinteä.
|
Lainaus:
|
Näinhän se on, täydellisessäkään maastoautossa ei ihan kaikkea ole saatavilla. Tuo jakolaatikon puute on aika pikku juttu kun muuten on oivallisia vekottimia.
Lisätään tuohon listaan vielä, että etenee vakionakin melkoisen hyvin metsässä ja alusta on jo tehtaalta tullessaan eläväistä sorttia - toisin kuin japanialaiset ;) :D |
Ilmeni mielenkiintoinen piirre XJ:n suorassa kuutoskoneessa. Hinattuani "uuden" ZJ:n Tampereelta Hämeenlinnaan paloi matkalla melkein puoli tankkia bensaa ja olisiko ilmeisesti suuttimet saaneet aimo annoksen huuhtelua ja moskaa irronnut, tai kone joutunut toimimaan paikoin pitkäänkin ääritehoilla karstan polton merkeissä (=mäissä), kun nyt tuntuu tehoja ja kiihtyvyyttä olevan enemmän käytössä 33" pyörillä, kuin mitä ilman kärriä 31":llä menomatkalla ajettuna!
No, oli kumpi tahansa, niin ruutia tuntuu olevan todellakin enemmän. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kulutukselle, kunhan pääsen sitä tarkemmin seuraamaan ja liikkuuko maastokärri ripeämmin motarilla. Ainakin pikkuteillä 80:n vauhdissa eron huomaa selvästi. :) Tässä mitään tiheämpiä periä tartte! :D Aikoinaan teetätin käyttikseen (2.0L bensa Vectra) suuttimien putsauskäsittelyn ja siinä ruutia todellakin tuli kiihtyvyyteen. Kulutukseen sillä ei ollut vaikutusta, mutta ohitukset muuttuivat ripeämmiksi. |
Päivitetääs ny tätäkin, vaikkei XJ:lle paljoa mitään ole tapahtunut.
Sain toissaviikolla varapyörän vanteen maalaamosta. Kromivanteessa oli alunperin muoviset koristenastat... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102345 ... jotka sulivat ensimmäisessä jauhemaalauksessa eli nyt nastojen tilalla on reiät. Ihan hauskannäköinen tämäkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106146 No, norjankromi vaihtui mattamustaan, joten eipä happane enää lisää. Hintaa maalauksella tervakoskelaisessa Teollisuusmaalaamo Aallossa edelleenkin kokonaista 15€/kpl! :eek: Jostain kun vielä saisi ison karhean kumin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94980 niin voisi laittaa 31" Siroccon syrjään tai jopa myyntiin. Niin tosiaan, nyt tällä autolla on sitten oikein offarityylin mukaisesti "nimi", eli "Kid Bro". Nimi juontaa juurensa muista autohankinnoista, mutta niistä tuonnempana omat topiikkinsa... ;) Seuraavaksi mahtaa taka-akselille tulla toisesta autosta otettuna varaosapoimintana 30mm spacerit puolelleen; lokarin levikkeet saavat kunnolla täytettä. :) Etupäässä on jo tarpeeksi täyttä, eikä lisälevitys mahtuisi kääntymään ilman sitä rajoittavia toimia. |
Spacerit meni sitten paikalleen. Syvässä joustossa saataa kuvio ottaa kiinni levikkeen reunaan, mutta se joustanee hyvin pois tieltä. Jokatapauksesa kuvio on levikkeen sisäpuolella, niin ei pääse "poijjaat" sakottamaan... :D Kuvia tulee myöhemmin...
|
Kuva ennen spacereiden asennusta taakse...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106401 ... ja jälkeen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106402 Tarttee vielä laitella noi takalokarin päät paikalleen, niin on siistimpi. Palkkipuskuri on tietysti parempi, mutten taida laiskuuttani jaksaa kuin katkaista muovipäät sopivaan mittaan ja laittaa takaisin. Pientä ulkonäkövertailua kaksi vuotta sitten olleesta lähtökohdasta. Mitä nyt jokunen kolhu on tullut... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62946 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106403 |
Sehän on ihan sama auto! :D
Asialliselta tuo näyttää, huutaa vain jotain putki- tai palkkipuskureita alkuperäisten tilalle ;) |
Lainaus:
|
Virallisesti ei enää saa tehdä, mutta onhan tuon ikäiseen saanu aikanaan laittaa.. "maalasin vanhan eikä ole aiemmin merkattu otteeseen, viittitkö merkata ettei tuu sanomista" ;)
Riippuu toki konttorista, onko leimasetä harrasteystävällinen vai ei. |
Lainaus:
Nythän on jo kuvien mukaan etupuskuri vaihtunut mallisarjaa vanhempaan, joka mahdollistaa isompien 33" renkaiden mahtumisen keulille. Puskurien päät on kapeammalla, joka edellyttäisi tosiaan sitä palkkia, niin ei tuo peltilärpäke vääntyisi jokaisesta kosketuksesta. No, nyt tulee oltua tarkempana ajoreiteistä ja esteistä... ;) |
Tyrkätty viikonloppuna otsonointilaite vuorollaan kuhunkin talon autoon. Tulipa raikasta. :). Hinta oli kohtuulliset 50€/vkonloppu.
|
Hävisi hajut hyvin? Mä toisinaan epäilen että edellinen omistaja on haudannut hauvansa lattiamaton alle, sen verran pinkeät aromit on kesäkuumalla. Tarttis varmaan tehdä kans toi otsonointi, kunhan saan kaikista koloista imuroitua koirankarvat pois. Niitä on löytynyt aivan käsittämättömistä paikoista :eek:
|
Lainaus:
Ennen otsonointia kannattaa autolle tehdä perusteellinen imurointi ja (kuiva)sisäpesu jollain sopivalla aineella. Otsonoinnin aikana tulosta parantaa tuuletuksen sisäkierron päällä pitäminen (= akkulaturi kiinni ja puhallin ykköselle kierto päällä), jolloin myös kenno putsaantuu. Kaikkia kanavia ei taida saada valitettavasti pidettyä kierto päällä auki; niissäkin sitä moskaa riittää. Ilmastoinnille kannattaa tehdä oma kiertokäsittelynsä ensin. Mulla yhdessä aiemmassa pirssissä kaatui maitoa tms. penkille ja voi hyvä jumala armahda ja varjele sitä hajua! No, otsonilla se lähti hyvin. Annoin olla auton koko viikonlopun tallissa otsonivehje päällä. Samalla kertaa tallissa kuukauden kuivateltu seinä villoineen sai varmuuskäsittelyn hometta vastaan. Normaalisti autolle riittää muutama tunti. Ylimääräiset raadot tietysti vaativat pidemmän käsittelyn... :D Vinkkinä muuten että sitä otsonia ei sitten kannata pahemmin haistella. Perjantaina olin vähän huolimaton ja sain/otin muutaman henkäisyn ennen kuin laitoin tallin oven kiinni. Lauantaina sitten AIVAN HELVETILLINEN jysäri iltapäivään (ja ei siis ollut kyse muiden aineiden vaikutuksesta). Kotieläinten yms. elollisen suhteen pitää olla myös varovainen; henki lähtee. Mutta käsittelyn jälkeen on sitten myös astmaatikolla helpompaa. :) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Muiden projektien viedessä päämielenkiinnon tuli vaihteeksi laitettua tätäkin autoa; kolme hieman mutkaantunutta raidetankoa suoristui. Seuraava isompi juttu olisi laittaa etuakselin soikiintuneet tukivarren reiät takaisin pyöreiksi, kun ulkohommiin (=hitsaus) on mukavampi ryhtyä näin kesällä. Takalokarien muovipäitä joutaa leikellä leimalle talvemmalla...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...3593&page=3#52 |
Viime viikonlopun mutasafarilla oikea etualatukivarren kiinnike repesi osin akselista ja hyvä niin. Nyt tulee lopulta korjattua soikeat reiät samalla pyöreiksi, jolloin keulan pauke loppuu. Kävin hankkimassa raudat valmiiksi ja uusi kiinnike tulee veisteltyä ja hitsattua kasaan 140*80*5 palkista, joten vääntyilykin loppuu. Myös vetokoukun pikakiinnike kärsi vaurioita, kun en ruuvannut sitä kiinni ajon ajaksi, sekin laitellaan pikku patentilla kuntoon. Kuvia tulee myöhemmin.
Saattoi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen mutareissu. Sen verran on putsaamista joka paikassa, ettei toista kertaa viitsi tehdä. :mad: Pahinta on se että syyläri tukeentuu. Miten helkutilla noi mutakruiserit yleensä toimii, kun kestävät moisen kuramäärän koneessansa????? Onneksi ei apulaitteet kärsineet. Tulipahan selvitettyä se ainoa sisäänvuotopaikka, eli takakontin toinen reuna laskee vähän sisään. Eipä laske pitkään. |
Toi sun palkki on muuten hyvää, mutta tukivarsien puslien leveys on 2.63" eli aika tarkkaan 67mm - korvakkeet yleensä tehty 68mm leveiksi kuten nuo alkuperäisetkin pitäisi olla. 6mm:n seinämällä tuota vastaavaa palkkia niin olisi ollut loistavaa, nyt joudut joko leikaamaan poikki ja kaventamaan pari milliä, tai sitten laittamaan yhden prikan väliin jommallekummalle puolelle. Itellekin etsin talvella 6mm:n seinämällä olevaa 80 x 100-140 kokoista palkkia mutta kaikki terästoimittajat joista yksityishenkilönä sai täältäpain ostettua myi eioota :(
Lainaus:
XJ:ssä ja muissakin viskoflektillisissä se on se propelli joka imee kaiken paskan syylarin läpi ja ympäri konehuonetta. Siksi enempi mettäkäyttään tehdyssä vermeessä pitäisi olla tehokkaat sähköflektit mitkä saa katkaisijasta pois päältä jos joutuu menemään syvän muta- tai vesilätäkön kautta. |
No niinhän siinä näköjään sitten kävi, että mittasin/laskin tarvittavan palkin leveyden väärin. :mad: Ehkä pitäisi käydä peruskoulun matematiikka ja mittauskurssi uusiksi. ;) Idea oli alunperin kaventaa palkkia - nyt kun on hitsikurssit käyty :D - mutta kavennushan ei ole luokkaa 5-6mm vaan vain 2mm, tjsp. Kävin hommaamassa pari 12*50mm ja 14*40mm korilaattaa porattavaksi / varalle, kun on helpompi tehdä niillä. Kiinnikkeestä tulee nyt kyllä niin vahva, ettei ihan heti tartte korjailla.
Paljonkos sen D30-akselin materiaalivahvuus on milleissä, 3mm? |
Akseliputki on muistaakseni 10mm, vai olikohan 8mm? Alkuperäiset alatukivarren kiinnikkeet muistaakseni 3mm tai 2mm.
|
Lainaus:
|
Varo silti putkien vääntymistä. Varsinkin pitkä puoli haluaa kieroutua aika helposti. Vastalämmöllä sitten suoraksi..
Mutta älä polta kerralla koko kiinnikettä, varmasti vääntyy putki. |
Kun alkuperäisessä kiinnikkeessä on vain kolme n. 20-25mm pituista palkoa ja vähintään samanverran tyhjää, niin samoilla mitoilla luulisi onnistuvan hyvin. Kun laittaa 6mm alapuolen viistopalan vielä kiinni koko matkalta molemmilta sivuilta, niin siinä on jo riittävän vahva kotelo kestämään vaikka mitä, eikä väänny akseli liioista lämmöistä.
|
Tässä uuden kiinnikkeen aihio ja vanha revennyt.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108242 Tässä puolestaan valmis palikka hitsattavaksi. Aiemmin kötöstelty prikka - hitsausasento ei nimittäin ole niitä optimaalisimpia - oli jotensakin paikallaan, mutta sen sisä-ø oli millin suuri (=15mm), joten keula paukkui vähän väliä välyksen reunasta toiseen. Nyt se loppuu, tai sitten pauke kuuluu jostain muualta. :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108243 Raakilesauma, johon tuli vielä hiontaa ja lisätäyttöä. Jätin tarkotuksella väliin katkoja, jottei tule liikaa lämpöä. (Tässä toistaalta tuskin tulee mitään pahoja kutistumia ja vääntymiä, koska hitsit on akselissa poikittain. Trussi puolestaan kun vedetään akselin suuntaisesti, niin onkin jo toinen juttu.) Kaikki hitsit on kuitenkin molemmin puolin, paitsi tuo iskarinkiinnikkeeseen tuleva vaakapalko. Viistopala jäi vielä puuttumaan. Kiinnike on muuten alkanut revetä ennen viistopalojen hitsausta, kun tämän oikean puolen pala oli alunpitäen jotenkin omituisesti vinossa. Sikäli en jaksa alkaa väsätä vasenta kiinnikettä kokonaan uusiksi, joten laitan vain 3mm latasta vahvikkeet, joissa 14mm reikä 15:n prikan tilalla. Viistopala pitää rakenteen kotelomaisena ja siten riittävän tukevana, varsinkin kun vasemmalla ei ole mitään repeämiä. Ei muuten ihan helppo paikka hitsata, vaikka tilaa on huomattavasti enempi kuin jossain madalletussa tuningissa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108245 Tukivarsi oli varsin mielenkiintoinen paikalleenasennettava, kun koko akseli oli siirtynyt n. 10cm koriin nähden sivuun ja pultinreikä n. 25mm pielessä! Ei kun panhardi irti ja kaveri vääntämään rattia, jotta sai alatukivarren pultin paikalleen. Sitten vielä pieni tarkistus panhardin ja ohjausvarsien asetuksiin ja vot, siellä on. Kunhan saan viistopalan paikalleen ja koko hässäkän maaliin niin sitten loppukuvat. |
Lainaus:
Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä. Ei siinä että tuokaan helpolla rikki menisi, mutta ei vara venettä kaada :) Hyvältä kyllä näyttää muuten kiinnike. |
Lainaus:
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108386 |
Nyt muuten tajusin, miksi tämä kiinnike on ylipäätään revennyt. Ei siihen mikään kivi tms. kolhu ole käynyt. Toissa kesänä oikoessani etupinionin kulmaa säädin alatukivarsia. Kiinnilaittaessani en huomioinut alatukivarren "häränsilmän" kiinnitystä, kun en sitä edes irroittanut; toisin kuin akselin puolen pään.
Kun säädön jälkeen kiristin alatukivarren ison mutterin, häränsilmä vääntyi ottaen kiinni rungonpuoleisen kiinnikkeen toiseen reunaan. Nyt kun akseli vääntyy maastossa laidasta toiseen, valmiiksi toisessa reunassa oleva häränsilmä ei anna periksi, vaan ottaa kiinni ja heikoin paikka pettää, eli alatukivarren akselin puoleinen kiinnike. Eihän siihen mennyt kun kaks vuotta ja heti tajusin! :mad: No, tietääpä seuraavalla kerralla, miten tukivarret kiristetään... |
Leikattu takapuskurin muovipäät ja laitettu paikalleen. Ei jaksa ruveta hitsaamaan palkkipuskuria saati niitä takanurkkien peltejä nyt. Eihän nämä mitään tälleiltä suojaa, mutta onpahan terävät puskurinpäät piilossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108731 |
Lainaus:
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108807 |
Lainaus:
Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin :) |
Lainaus:
|
Hommasin Jerkulta isopallonivelisen version, jossa sekä panhardtanko, että pallonivelen kuppi ovat molemmat n. 6mm paksummat. Melkoisen jytyt osat! Ne on tehty paketin mukaan TJ:lle, mutta mitä rinnalla sovittelin niin pitäisi mahtua hyvin paikalleen XJ:hinkin.
Jotenkin vierastan sitä pulttiversiota, niin hyvä kuin se varmasti onkin. Järeillä pulteilla pitkään kiinni olleet osat (kuten esim. ZJ:n puskurinkiinnikkeet ja panhardin yläpään runkokiinnike) kun tuppaa usein irtoamaan vasta rälläkällä (tai dynamiitilla :D), niin nyt selvitään vähemmällä. Kunhan joskus joutaisi laittamaan paikalleen. Kummasti kesäloman loputtua on autonlaittoaika ollut kortilla. No ,eipä tässä olisi ajamaankaan joutanut, eikä taida ihan heti joutaakaan. :mad: |
Uusi panhard meni viikonloppuna paikalleen. Akselin puolen kiinnikkeessä oli ø12mm holkki, kun Rough Countryn XJ:n "omassa" on vain ø10mm. Halpiskompuran hajonneen pyörän jäljiltä turhaksi jäänyt 12mm pyöränakseli toimi tässä oikein hyvin holkitukseen sopivana; putki solahti pienellä napautuksella paikalleen ja 10mm reikä tuli käsivaralta poraamalla. :D
Yläpään pallonivelen kruunumutteri ei sitten yllättäen käynytkään, kun se ei kiristynyt riittävän syvään sokan mahtumiseksi paikalleen, mutta vanha sopi hyvin. Laitoin kunnollisen ø3,2mm paksun lankasokan, niin ei tartte seuraavan irtiottajan irvistellä. :) Lähtee tiukasti sormin vetämällä, kun entistä piti vääntää melkein rautakangella ennen kuin irtosi. Uudessa nivelessä on ihmeen paljon klappia, mutta niin kuulemma kuuluu ollakin. Arviolta sitä on 1-2mm, mutta jahka taas saan mitattua, niin pitää tarkistaa kuinka paljon sitä oikein on. Nyt kuitenkin on niin järeä kalikka kiinni ja alusta muutenkin kunnossa, jotta ihme on jos tämä vielä hajoaa. Seuraavaksi etuakselin vasurin puolen alatukivarren kiinnikkeen vahvikkeita paikalleen ja kirpparilta ostettu toinen lisäpakkivalo takaluukkuun pimeitä odotellessa. Sittenpä olisi isommat rempat tehty ja voisi vaihteeksi taas juhannuksen jälkeen jo ajaakin. :) |
Lainaus:
Lainaus:
Mikä panhardi sulla on, viitsitkö nappaista kuvan? Kun sain käsityksen että uusi on double- shear mallia, missä akselin päässä on kumi- tai uretaanipusla, ja korinpäässä vastaava flex joint kuin tukivarsissa toisessa päässä. Vai onko tuolla nyt sitten edelleen alkuperäisen tyylinen panhardi joka tulee alkuperäiseen korinpuoleiseen kiinnikkeeseen paikalleen? Jos on edelleen tehtaan kiinnikkeessä niin järeämmällä panhardilla ei ole juuri mitään merkitystä, kun se kiinnitys on kuitenkin ihan hanurista :eek: Ainoa oikea vaihtoehto panhardin kiinnitykseen on double shear- tyyppinen ratkaisu missä on pultti vaakatasossa kahden levyn läpi ja panhardi siinä välissä :) ..jotenkin tälleen siis: (kiinnike olituossa vielä vaiheessa) http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...usvarret_9.jpg Lainaus:
Jos siellä on tällainen, niin kyllä se pallo saa suhteellisen tiukka olla, mutta kuitenkin niin että jotenkuten jaksaa käsin käännellä tuota flexballia. Ainakin RC:n ja Rubicon Expressin flexjointeissa on kireyden säätö + lukitus, kun taas esim. Johnny Jointeissa ei; noi vaan painetaan kasaan ja lukitaan sisäpuolisella lukkorenkaalla. Huono puoli tässä konstruktiossa on ettei voi säätää tiukemmaksi kun vähän kuluu, hyvä puoli ettei mene liian tiukkaan kasatessa. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr..._panhard_1.JPG |
Juu siis panhardin rakenne on sama kuin aiemminkin, eli alapää läpipultilla - tietysti olisi voinut porata ja laittaa isomman ø12mm ja ehkäpä laitankin - ja siten se yläpää pallonivelellä rungon vakiokiinnikkeeseen. Laiskuuttani laitoin tämmösen, kun riski rungon vakiokiinnikkeen irroituksessa tapahtuvasta pultin katkeamisesta sun muusta epämielekkäästä ei innostanut. Jerkku kovasti kehui järeämpää palloa ja tankoa, joissa molemmissa siis paksuutta 6mm enemmän kuin edellisessä. Kuvasta tämä ei ehkä helposti havainnoidu, mutta isompi kumipuslan holkki (johon siis tuli vielä väliholkki) kylläkin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112185 |
Jeps.. se on vaan tuo yksisilmäinen kiinnitys mikä tahtoo olla aika huono. Mulla on ne kyykännyt vasta kolmessa Jeepissä, ja niistä kevyin ja "pienin" oli 245/75 R16 kumeilla kun kului väljäksi :D
Tuon rikkoo joko ihan vain iso tälli sivusta päin, ja useimmiten se että esim. ristijoustossa (oikea etutassu roikkuu alhaalla) loppuu pallon liikevara kesken ja se alkaa väljistyä. Vähän sama juttu kuin enemmän korotetussa tulee ongelma pitman arm:in raidetangonpään kanssa. Tuossa näyttäisi olevan yläpäässä kierteellä tuo pallo, että ainakin sen saa vaihdettua, tai jos sopiva kierre on niin laittaa tilalle flexjointin :) eipä se haittaa vaikka korinpuolen kiinnikkeen pultit katkeaisi irrottaessa, yleensä uuden mukana tulee kiinnitystarvkepussukka, tai jos ei tule niin kaupasta saa uudet parilla eurolla ;) |
Lainaus:
Näinköhän tuli sittenkin himmattua väärässä paikassa...? No, mulla pallonivel on tähän asti hajonnu jossain pahassa paikassa ja ne on meininki kiertää moton mukaisesti jatkossa. :D Nyt on ainakin ehjä panhardi, tukivarret kunnolla kiinni ja ohjausiskari kunnossa, joten ei tartte ainakaan pelätä DW:a. |
Mittaa se kierre ihan huvikseen, aika hyvin tuumakierteisiä flexjointteja saa kummankin käden kierteellä. Vai onko toi millisellä kierteellä?
|
Pitääpä katella. Voi olla kyllä hieman hankalaa ottamatta koko höskää irti.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onkos sitä 7/8 kierrettä (tai 22mm) sitten hienona ja leftinä niissä läpipultattavissa nivelissä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kaikki flexjointit mitä itellä on tullut vastaan on hienokierteisiä, ja varmasti löytyy tuossa koossa molempien käsien kierteellä. Vaikkapa tuosta (aika iso tosin kun on 2.63" pää -> saman kokoinen kuin alatukivarressa): http://www.ballisticfabrication.com/...nt_p_1636.html Itsellä on JKS:n säädettävät panhardit edessä ja takana, kestää melkein mitä vain. Ainevahvuudet loppupeleissä aika maltilliset, vähän yli 4mm:n seinämä ja kokonaishalkaisija 32mm. Molemmissa on flexjointit toisessa päässä, takapanhardissa on uretaanipusla toisessa päässä, edessä on kumipusla (olisi saanut olla uretaani). Takana 12mm:n pulteilla, edessä on akselinpäässä 12mm ja korinpäässä 7/16". Vahvuudet on 10.9 niin pulteissa, prikoissa kuin muttereissa. Kuten Jouni totesi niin varmasti tuo 10mm kestää myös, mutta toisaalta jos on valmiiksi 12mm:n reikä tangossa niin mielummin laitan sen ison pultin silloin :) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Eipä ne kunnon panharditkaan tosin halpoja ole, 150-250$ kipaleelta. Siinä on raudalla hintaa.. :mad: Lainaus:
|
Sain vihdoin muilta rojekteilta aikaiseksi hitsata vasemman etualatukivarren pultin uudet vahvikkeet 3mm latasta. Kesän/syksyn viimeiset pakolliset (=paskamaiset) hommat on siis tehty, joten seuraavaa MAC-ajopäivää odotellessa. :) Voisi ehkä tähdätä sitä ennen jopa Kulmaan 22. päivä...
|
Olihan se flektin visko sitten sokönä. Kiitoksia vain Jeeperille varaosasta, joka meni heti Punkalta palattua paikalleen. Nyt jäähdytys toimii normaalin tehokkaasti (jos sellaisesta ylipäätän voidaan XJ:ssä puhua). :D
Seuraavaa maastoajoa varten rupean väsäämään ZJ:n raidetankoa paikalleen, kun sen pitäisi kestää enemmän tälliä. Hauholla edellinen pari kertaa oiottu orkkis kun katkesi osuttuaan kantoon. |
Joulukuun alussa paukahti leima, eikä ollut huomautettavaa. Lampunsäätömoottoreita kuntoon väkästellessä meinasi loppua usko amerikkalaiseen autoelektroniikkaosaamiseen! No, akun oikea lataustila helpottaa kummasti tilannetta. :D
Napsin spacerit pois taka-akselilta, kun niiden seurauksena oli vain kylkien massiivinen kuraantuminen. Ilman niitä kylkiä ei saanut kuraantumaan vaikka oikein yrittikin. Nyt tämä varmaankin joutaisi laittaa myyntiin, kun on kunnossa ja leimaa aina 31.12.2013 asti... Ei vain raskisi luopua mistään ja lisää pitäisi raatoja pihaan saada. Nyt ei vain enää oikein mahdu... :( |
Lainaus:
|
Lainaus:
Neljä samanaikaista harrasteautoa on vain jo ilman "pientä pihaakin" melkein maksimimäärä, joten tästä parhaimmasta päästä niitä joutaisi ensin vähentää. Sitten voisi taas ottaa pientä täydennystä... :D |
Ei voi mitään, jostain päästä on autoja ruvettava vähentämään. (buhuu http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-sad032.gif) Tämä on nyt parhaimmassa maastoajokunnossa koskaan + tuore & pitkä leima otteessa. Kaluston siirtyessä ZJ-osastoon on eri korimallien pitäminen samassa "tallissa" turhan hankalaa. Joku saa tästä todella hyvän ajopelin, jonka ominaisuuksia voi vain kehua. Myynti-ilmo on täällä:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106084 |
Sinne meni. Tuokoon paljon hyviä hetkiä uudelle omistajalleen. :)
|
Moro!
Matka yötävasten kävi leppoisati luistellen, Perille päästiin. Palaillaan! -Pasi- |
^ Tulitkin vastaan heti alkumatkasta;) Onnea uudelle hankinnalle!
T: sen vastaan tulleen pikkupyöräisen vihreän XJ:n lapa ojossa ollut kuljettaja;) |
Juu oltiin silloin vielä kojiksilla ja mää takapenkillä... :)
|
Sivu luotu: 09:33 (GMT +2). |