![]() |
Nokka + peltejä
9 Liiteet
Seuraava homma oli öljytankin ja keulan peltien sekä peitelevyjen maalaus. Krouvi hionta, ruosteet pois, pohjaväriä ja keltaista päälle.
Nuorempi kundi (Make) sattui maisemiin ja näytti faijalle miten ruiskulla maalataan. Keltaisen värin kanssa mainas Makellakin olla ongelmia. Väriä piti vaan ohentaa enemmän miltä ensin tuntui niin rupes piirtämään. Kaksi litraa meni maalia. Pohjaväriä hieman vähemmän. Mustia osia tuli vedettyä aiemmin mainitulla Alkyton töhnällä sekä spray maalillam Tollanen siitä sitten tuli. Ehkä se nyt on siistimpi kuin viime viikolla. |
Kaivinkoneen osat
1 Liiteet
Ilmanottoputki ja sen päällä oleva tatti kerjäsivät myös maalia päälle ja saivatkin sitä. Tässä vehkeessä kun kaikki osat näyttää olevan heavy mallia niin oli tämäkin. Tuo perhanan ilmanottoputken 20cm pätkä painaa muutaman kilon. :eek:
|
Jos enemmänkin maalailee noilla työkonemaaleilla, niin kannattaa ostaa erikokoisia isompia suuttimia siihen maaliruiskuun.
Halvastakin ruiskusta alkaa tulla tavaraa, kun löytää sopivan suuttimen. Alkuperäinen suutin on luokkaa 1,5. Viimeksi ruiskutin kuorma-auton rungon 2K-maaleilla, niin siinä suutin oli 2.0. Riippuu paljon siitä, että maalaako julkisivupeltejä vai toisarvoisia rakenteita. Liian pienellä suuttimella saa vain sitä pölyharsoa aikaiseksi, eikä se liian ohut maalikerros kauaa pysy nättinä. Vuoden päästä on ruskeita ruostelaikkuja, varsinkin jos on jotain kohtaa hionut/puhaltanut paljaalle pellille asti. |
Tankin hitsaamiseen, diesel ja löpö, ei pala ja räjähdä samalla tavoin kuin bensa.
Tankkia ei välttämättä edes tarvii tyhjätä, kuin hitsattavan pinnan alapuolelle. On useampaankin työkoneeseen tullut hitsattua tankkauspumpun ylitäytön estimen tasoanturille muhveja ja tankkausletkun sisään meno muhveja, jne. Jonkun väitteen mukaan, jopa tyhjä löpö säiliö on vaarallisempi, kuin täysinäisempi. Tyhjässä säiliössä, kun ei ole ainetta tarpeeksi nesteenä, niin kaikki se jäämä höyrystyy lämmöstä ja voi reagoida ikävällä tavalla. Mutta minkä enemmän nestettä on, niin pysyy viileämpänä ja ei höyrysty niin herkästi. Joskus FSJeepin tankkia hitsailin ja jäähdytin kääntämällä hitsatun kohdan alaspäin, dieseliä hitsaus kohdan päälle, näki samalla ettei vuotanut. Bensan kanssa sitten vaarallisempaa, kunnon läpi hönkä paineilmalla. Tai tuo hiilidioksidi avuksi, jne. Mieluiten antaa tyhjäämisen jälkeen olla useampi päivä, ennen kuin alkaa hitsata, että bensa höyryt olisi mahdollisimman hyvin poissa. Toki jokainen tekee, niin kuin parhaimmaksi näkee, koskaan ei voi olla liian varovainen. |
Tankin kurlaus
1 Liiteet
Tänään tyhjensin tankin hitsausta varten. Ensimmäiset ja viimeiset tavarat laskin tarkoituksella läpinäkyviin kannuihin. Kyllä tossa väri muuttu aika tummaksi loppua kohden.
Vasemman puoleisesta tankistakin sai jotain roskaa pois kun irroitti huohotinlinjan ja laski siitä paineilmaa vasempaan palkkiin. Kuvassa keskellä näkyvä paksu hydrauliletku on tankit yhdistävä linja. Vasemmassa tankissa (palkissa) ei ole muita yhteitä kuin huohotin ja tuo yhdysletku. Yhdysletkin nipat näytti senverta ruosteisilta, että en ruvennu vääntämään auki vaikka tänään ostinkin 46 ja 50mm avaimet tota varten. Tolla ilmapistoolilla 10bar paineella saa kyllä aika hyvän virtauksen. Täyttöputkesta tuulee ulos oikein kunnolla. |
Ohjaus- ja vaihteiston hydraulipumpun letku
4 Liiteet
Vaihdoin jo pitkään varoitelleen ja vähän vuotaneen ohjaus/vaihteiston hydraulipumpun paineletkun kun kone oli sopivasti purettuna. Tuossa vähän hämää vaihteiston työpaine 20 baaria. Ohjaus-systeemillä kuitenkin maksimit on 110 baaria. Kun kudokset oli jo paskana ja tihkui pumpun puoleisesta liitoksesta niin H-hetki vaihtaa.
Taas iski tuo "remontit persläven kautta" ilmiö. Onneksi on aika pienikokoiset kädet. Kaivelin jo eilen remonttikohteen paskan alta esiin. Asennuksessa letkun joutui kuitenkin pujottamaan sellaisten paikkojen läpi mitä ei saanut siivottua. Mietin miten päät kannattaisi suojata. Satuin kysymään hytikkaliikkeessä. Laittoivat letkun päihin tollaset kertakäyttäsuojat. Kestää pujotuksen ja aukeaa/lähtee pois kuten menneen maailman limupullon korkit. Saa repäistyä ahtaassakin paikassa. Hyvä keksintö. Piirissä on enempi osia mitä kirjassa olevassa hydrauliikkakaaviossa. Tuo purkki mihin pumpulta lähtevä letku menee ei ole kaaviossa. Lienee paineakku. En muutakaan funktiota keksi. Filtterit on erikseen eri paikoissa.. |
Lämpömittarit
10 Liiteet
Tämä tarina lähti kehittymään lapissa kun mökkinaapuri kyseli millä saisi selville onko hänen C110:n vaihteiston lämpömittari ehjä. Heti selvisi, että anturille menevä johto on jostain poikki tai anturi paskana. Tämä jäi selvittämättä kun ei mihinkään päässyt käsiksi. Senverran sattui löytymään vastuksia ja poweri, että pystyin testaamaan itse mittarin. Mittarin anturi on NTC vastus minkä vastus putoa lämpötilan noustessa. Mittarin toiminta-alueella 40-120 astetta vaihtelu on noin 300 ohmista 20 ohmiin. Liitteenä netistä löytynyt huonolaatuinen kuva anturista mikä todennäköisesti tässä vehkeessä on. Piirsin mittarista vasteen käytössä olevia vastuksia hyödyntäen. Ei tieteellisen tarkka, mutta tällä selvisi, että itse mittari on terve.
Omassa koneessa tuo mittari ei ole koskaan neljästäkympistä noussut. Tein saman tutkimuksen omalle koneelle. Mittari on juuri sama VDO. Laitoin vertailun vuoksi mitareiden ominaiskäyrät samaan graaffiin. Mittausmenetelmä huomioiden ovat samanlaisia. Omassa koneessa anturikin näytti mittarin päästä tutkittuna ehjältä. Kylmänä 680 ohmia ja pienen ajelun jälkeen 430ohmin luokkaa. Anturin taulukosta tulkiten 20...30 asteen välillä mentiin. Tänään paneuduin asiaan lisää kun koneesta on kylki auki ja paikkoja vähän putsattu. Lämpöanturi löytyi vaihteiston pumpun imuputkesta. Ei vaan ollut mittarin anturi, vaan lämpökytkin mikä sytyttää hälytysvalon. Hälytysvalo on lämppärin merkkivalon (vihreä flektin kuva) alapuolella oleva punainen lamppu. Mittari onkin hydrauliöljyn lämpötila. Anturi tankissa ja toimii hyvin/oikein. Kaiken tämän olisi saanut selville kun olisi lukenut ohjekirjaa oikein tarkasti. :confused: Moottorin lämpömittari on tuossa monitoimikellossa ja tuntuu toimivan ok. Liitteenä vielä mittareista piirretyt Excel käppyrät zipattuna foorumi kun ei hyväksynyt xls formaattia. |
Terapiahomma mysteerijohto
5 Liiteet
Purkaessa löyty tollanen irtonainen johdonpää. Heti pati vihjettä. Sytyttää muuntimen varoitusvalon (punainen neliö flektisymbolin alla) ja johdosta löyty #88. Sähkökaavion perusteella imusuodattimen tukkeutumisesta ilmoittava painekytkin.
Eikun hakemaan ja löytyhän se sieltä paskan alta kun aikansa putsaili. Nyt toimii tämäkin yksityiskohta. |
Hitsaus
7 Liiteet
Nykyisen uusavuttomuuden aikakauden tyylin mukaisesti hommasin ammattiauttajan paikalle. Omaan hitsaustaitoon luotan tietysti kuin pukki sarviinsa. Mulla ei vaan ole niitä sarvia.:rolleyes:
Suojaus tehtiin siten, että sauman viereen porattiin palkkiin (tankkiin) reikä mistä syötettiin hiilidioksiidia tankkiin. Operaation jälkeen M8 kierteet reikään ja tulppa päälle. Murtuman päälle tuli vielä vahvikelappu 6mm tavarasta. Eikun kaivelenmaan. |
Tämä on kyllä kertakaikkiaan mahtavaa tarinaa itselle vieraasta alueesta 👍
|
oo, kuumakaarella hitsaus :o
|
5 Liiteet
Espoon jamesi on saanut uttaa ilmettä reilusti. Hyvältä näyttää! Sellaisen vinkin sain puomistojen, runkojen yms. korjaukseen. Metallin jännitys ratkeaman halkeaman päihin tulisi tehdä reijät ettei halkeamana lähde juoksemaan korjauksen jälkeen. Hitsi tulisi tehdä jouhevaksi ( tarvittaessa hiomalla ) ettei jää hitsissä terävää liittymää perusaineeseen, josta voi ilmetä uusi ratkeama. Hitsaustyön neuvojan koulutuksessa kävimme korjaushitsausta läpi. Tässä kuvat valmet 865 polttoaine tankin korjauksesta jonka allekirjoittanut itse korjasi. Polttoaine säiliön huuhtelin vedellä ( jamesiin jättäisin tekemättä vesipesun ) ja hitsauksen aikana mieto jatkuva puhallus paineilmaa säiliöön sekä reilu huuhtelu paineilmalla ennen hitsausta. Oma hitsaus prosessi oli 111 eli puikkohitsaus joten suojakaasua ei tarvinnut hitsauksen vuoksi järjestää polttoaine säiliön sisäpuolelle.
|
sattuu päähän
3 Liiteet
Tänään ajattelin korjata aiemmin kerrotun/kysytyn etukauhan oikean sylinterin kaulan mikä on millin pari irti männänvarresta.
:mad: Paljastuikin taas yksi Turak Pro viritys. Vetäisty vaan hitsillä vähän kiinni männänvarteen. Eikä tässä vielä kaikki. Vasemmalta puolelta paljastui samanlainen viritys. :eek: |
Etukauhan sylinteri
1 Liiteet
Nyt ollaan taas kirjojen äärellä. Rakenne on se miltä näyttikin. Männänvarresa kierteet missä kaula kiinni pulteilla kiristettävällä kierteellä. Hitsiskarvien tarkoitus jää arvoitukseksi. Olisko yritetty estää aukipyörimistä.
Aikaisempaan keskusteluun liittyen (viesti #186). Kyllä tuon kierteen tarkoitus näyttäisi olevan pituuden hienosäätö. Paperissa kun lukee: Nostosylinteri kuormaajan 90/50, säädettävä. Tosin en heti ymmärrä säädön merkitystä kun kummankin puolen sylinterit ovat samassa hydraulipiirissä. |
Kirjoitetaan tänne muistiin. James 52D -90 jarrusylinterin IKH osanumero VPJ7620 sama osa molemmin puolin konetta.
|
Kiitoksia dokumentoinnista. Kohta tämä on suomen paras James 52 tietopankki. :D
Mitenkä jarruremontti muuten onnistu? Mitä kautta vaihdoit osat. Lattia auki vai pyörät irti? |
Pääsylinterit olivat ehjiä, joten niihin en koskenut. Otin kyllä lattian auki, jotta näkee paremmin ettei ole vuotoja.
Purin kaikki pohjapanssarit pois niin sai koneen pestyä samalla paremmin. Ilman pohjapanssaria jarrusylintereihin pääsee hyvin käsiksi, eikä renkaita tarvitse irroittaa. Käyttöjarrut on yllättävänkin tehokkaat. Käsijarrun säätöön pitää vielä perehtyä hieman lisää. Vielä tälle syksyä tulossa vaihteisto+etuakselin öljyn vaihto, sekä työvalojen vaihto ledeiksi. Ja sivuhommana vielä uusi löpötankin korkki: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tu...n-tayttokorkki Sekä uudet kaasujouset oviin. |
Onkos kenelläkään sellaista kirjaa mistä selviää orbitroolin osanumero?
|
Tutkitaan kunhan olen taas kotona kirjojen äärellä.
|
Ohjauksen oasnumeroita
1 Liiteet
Skannasin sivut mitä kirjasta löyty. Näyttäisi olevan samat numerot vuosimallista riippumatta. Tämän osan kohdalla hyvä tuuri kun kirja antaa suoraan MF:n osanumeron.
|
Kiitos näistä!
Oman koneen remontit laajeni hieman. Nyt tehtyä: jarrusylkyt, käsijarrunvaijeri, tasauspyörästönlukon vaijeri, led-työvalot,ohjaussylkyn päätysilmä, muutamia letkuja ohjaukseen, majakan fixaus, termari, etuakselin öljyt, vaihteistoöljyt+suodatin, lämppärinkennon letkut, raitisilmasuodatin, tankin ja siirtopumpunvälinen letku. Osia odottaa: RT-päät (vanha oli niin väljä, että putosi läpi omiaan kun oli rengas ilmassa), jäähdytin. Kaikki muut kun tehty niin vielä moottoriöljyn vaihto ja pesuaineen läpiajo. Nämä tehdään nyt. Nyt uskoisin että pitkään jatkuneet lämpöongelmat ovat historiaa vuotoja löytyi hytin alta lämppärin letkusta ja syyläristä. Vuodot ovat olleet niin pieniä ettei niitä ole onnistunut paikantamaan ennen kuin nyt kun on joka paikka pestynä. Myös jäähdytysjärjestelmää on tullut huuhdottua niin, että kaikki moska on tullut pihalle. Myöhemmin tehtäväksi jää orbitroolin tiivisteiden vaihto ja olkalaakerit pitäisi varmaan kattoa jossain välissä. Muuten perus tappi jumppaa. Lisäilen syylärin ja rt-päiden osanumerot jahka osat on oikeiksi todettu. |
Tervehdys! Olisin kiinnostunut mistä Käyttäjä _Metal_ löysi tasauspyörästön vaijerin? Tein omaan jamekseen pääsylinterien vaihdot nyt viikonlopun aikana ja tuli huomattua vaijerin olevan rispautunut ja muutenkin huonossa kunnossa. Itselläni kanssa lämpöongelmia jameksessa ja edellämainitut osien vaihdot tehty syyläriä ja vesipumpumppua lukuun ottamatta... Olen ohimennen etsinyt uutta syyläriä kirjan varaosa numeroilla tuloksetta joten innolla jään odottamaan tietoa mistä löysit sopivan syylärin ja varaosanumeron
|
James jarruremontti
3 Liiteet
Tuli tehtyä jamekseen nestejarrujen täydellinen remontti sisältäen jarrupääsylinterit, työsylinterit, jarrunestesäiliö sekä pääsylinterien ja jarrunestesäiliön välinen hydrauli letku jonka teetin liikkessä vanhaa mallina käyttäen.
Pääsylinterien vaihto onnistui ohjaamosta purkamalla lattian paneeli jonka jälkeen pääsi käsiksi järrupääsylintereihin. Ihan helppoa ei ollut jarrupääsylinterien vaihto, koska tilaa ei juuri ole ja kädessä toivoisi olevan tätä varten muutama nivel lisää. Uusia jarrupääsylintereitä joutui hiukan muokkaamaan ottamalla uusiin jarrupääsylintereihin vanhoista työtagot joissa kierteet olivat erikokoiset uusiin verrattuna. Alunperin tarkoitus oli laittaa korjaussarjat vanhoihin jarrupääsylintereihin, mutta toimitusaika IKH: oolla olisi ollut melkein 2kk joten aikaa ei ollut odotella niitä saapuvaksi. Työsylinterien vaihdon onnistuin tekemään ilman pohjapanssarin alas laskulla joka täällä oli aijemmin vinkkinä annettu, tosin jouduin oikealtapuolelta irroittamaan takaa renkaan jossa valmet 865 avusti suuresti trukkipiikeillä takanostolaitteissa. Uusien jarruosien ilmaus asennuksen jälkeen osottautui työlääksi operaatioksi kaikkien jarruosien ollessa kuivat jarrunesteestä. Yksin en onnistunut jarruja ilmaamaan paineilmakäyttöisella imuvaihtajalla jolla aijemmin olen yksin onnistunut autoista ilmaamaan jarrut remonttien yhteydessä. Jouduin pyytämään kaveria avuksi jarrujen ilmaukseen jossa melkein 7 desiä taisia kulua hukkaan nestettä ennenkuin kaikki ilma oli saatu pois usean ilmauskerran jälkeen. Aijemmin lännen tehtaalta on saanut korjaussarjoja jarrujentyösylintereihin ja näitä korjaussarjoja kyselin myös IKH: oolta mutta niitä ei ole valikoimassa. Työsylintereiden varaosa numero oli täällä aijemmin mainittu... Tässä jarrunestesäiliö jolla korvasin vanhan joka on valmetin osa: https://www.ikh.fi/fi/jarrunestesail...t-813140-t5001 Tässä jarrupääsylinterit jotka löytyivätkin valmetin varaosista eikä MF (Jotka myös vaativat muokkausta vanhoilla osilla. Liitämässäni kuvassa on jarrupääsylinterit jossa ylempi jo muokattuna ja alempi tehdas uutena sekä tehdas uuden alapuolella vanhasta pääsylinteristä työtanko jotka vaihdoin uusiin jarrupääsylintereihin vanhoista jarrupääsylintereistä): https://www.ikh.fi/fi/jarrun-paasyli...30294610-t5225 |
3 Liiteet
Aijemmin tuli vaihdettua starttimoottori jamesiin joka löytyi IKH: oon valikoimasta :https://www.ikh.fi/fi/startti-mf-1860093m2-mf1322
Laitan tähän viellä laturin liittimen joka itsellä odottaa vaihtoa huonon kunnon vuoksi, joka olisin jameksen korjaushitsauksen yhteydessä suositeltavaa irroittaa laturista niinkuin myös kaapelit akusta samassa yhteydessä. https://www.ikh.fi/fi/liitinsarja-acr-st0025 Aijemmin tuli myös tehtyä jamekseen luiskakauha mekaanisella kallistuksella vanhasta metallilevystä joka löytyi omasta varastosta käyttämättä jääneenä. Valmista suunnitelmaa eikä mitoitusta ollut kauhasta vaan omasta päästä päätin mitat. Leveyttä tuli vain 900mm ja lähtökohta oli tehdä kauhasta sen verran kevyt että pintamaiden tasaus / pieni kaivuu onnistuu ilman tukijalkoja. Levyt leikkasin happi asetyleeni polttimella käsivaralta ja köyhänä harrastajana kokoon hitsaus oli tuttu prosessi 111 eli puikko hitsaus. Lisäainetta kului noin 12kg eikä kauha ollut valmis ihan päivässä eikä kahdessa... Ikävintä oli tehdä jamesin sovite harrastaja metallintyöstö välineilla, mielessä kävi monta kertaa vaihtaa jamesin kiinnike s40 kiinnikkeeseen jonka hyvänä puolena on kauhojen ja työvälineiden kiinnittäminen molemmin päin ehkä se kiinnike joskus vaihtuu viellä joku päivä. Käsittääkseni kauhojen leikkeitäkin saa kohtuulliseen hintaa jos itsellä onnistuu kokoon hitsaus. Näin harrastajan näkökulmasta valmiit kauhatkin ilman sovitteita yllättävän hinnakkaita. Kuvissa kauha viellä työn alla ja viimeistelemättä sekä maalaamatta. Töitäkin sillä jo ehditty tehdä, mutta jäänyt kuva ottamatta käytössä ja jamesin kaivuulaitteessa kiinni ollessa. |
Syyläri oli tämä:https://www.ikh.fi/fi/jaahdytin-mf-885579m93-v8276
sopivuus tällä oli n.85%=kiinnityspultit heitti jonkun millin ja tuulitunnelia piti leikata yläreunasta pikkusen. Lukon vaijerin teetin mittojen mukaan vaijerifirmassa (Erlatek Oy Hyvinkää, myös Raksihares Oy olisi tehnyt tuon) RT-päät tuli Farmilaitteen kautta numeroilla 3475538M91 ja 3475543M91. Ajanut en ole vielä syylärinvaihdon jälkeen kun hommat lisääntyi. Nyt työn alla pääpuomin alapääntappi puslineen. Nämä löytyi LännenTractorsilta kaikki hintaan 300€. Samalla löytyi todella iso halkeama kaivuulaitteen nostosylinterin alakorvakon alapuolelta. Tästä laitan kuvia kun aloitan korjauksen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233324 Kuvassa toisenpuolen pusla saatu paikoilleen. Toinen vielä tekemättä. |
Itse luultavasti vaihdan tuon kauhankiinnikkeen muutaman vuoden sisään luultavasti S45 malliin. On tuo alkuperäinen sen verran väljä lonksuja.
|
|
Hieno omavalmistekauha. Minkä paksuisilla puikoilla ja minkälaisella koneella hitsasit?
Nämä James parat näyttää ratkeilevan ihan mistä vaan. Runko/tankki hitsauksen lisäksi omassa koneessa on kulmakaivuulaitteen nivelten ympäristö harsittuu joka suunnasta kasaan. Kuvia vanhoissa viesteissä #65 ja #66. Kun käyn seuraavan kerran koneen luona niin pitääkin tarkistaa nämä mahdolliset uudet paikat. |
Näissä lienee hieman ylimitoitetut voimat muuhun koneeseen nähden niin vanhemmiten alkaa nöyrtymään. Omassani ollut tietojen mukaan vielä vasara joskus 90-luvulla, joka kyllä väsyttää paikat.
|
Ja toinen mikä oli ennen vasaroiden yleistymistä oli routapiikki millä oli talvisin paljon käyttöä ...
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
Hitsauskone oli kemppi minarc evo 180 jossa oli lisävarusteena kaukosäädin. Hintaa tällä 600e plus 200e kaukosäädin.Puikko hitauskoneeseeni tulossa viellä pidemmät kaapelit jossain vaiheessa. Kaukosäädin on putken hitsausta sekä ohuille materiaaleille ja jos hitsauksen aikana on tarvetta muuttaa hitsausvirtaa puikon palaessa jota ei tarvinnut näin paksuilla levyn vahvuuksilla. Kyseisellä koneella olen hitsannut aggregaatin voimalla 2,5 neliön kaapelia välissä ollessa 40m. Laitan tästä kuvan... Kuvassa työkohteella hitsasin sillan kannen alla 2mm seinämällä päittäisliitoksina haponkestävää putkea sillan salaojituksen putkia yhtenäiseen viemäröintiin kevyenliikenteen väylän yläpuolella. Kyseisessä kohteessa käyttämäni hitsauspuikot olivat 2mm Elga 316 LP. Omamielipide on hitsauskoneesta jolla myös teen töissä tarvittavat asennus/teräsrunko hitsaukset/erikoisemmat putkihitsaukset on se että alle tämän kempin hinnan puikkohitsauskoneet kannattaa jättää kaupanhyllylle, koska niistä puuttuu hotstart ominaisuus ja valokaaren automaattinen dynamiikan säätö. kyseiselle koneelle saa myös tig hitsaus polttimen, mutta mielestäni tig hitsauskoneessa täytyy olla muutakin ominaisuuksi kuin lift tig. |
4 Liiteet
Kiva lueskella hitsausjuttujakin. Huomio kiinnittyi tuohon kulutusteräksen esilämmitykseen kun omassa etukauhassa sen vaihto on jossain vaiheessa edessä. Millä / miten lämmitit. Mikä menee perseelleen jos ei esilämmitä? Murtuuko heti jai käytössä?
Muuten täälläkin rautasudän-Kemppi vaihtui alkukesästä tällaseen 323RA-malliin. Valokaaren hallinta on näissä kyllä kehittynyt uskomattoman hienoksi. Vaikka en oikeasti osaakkaan hitsata niin tällaisella koneella kun vetää niin sitä luulee osaavansa. ;) Rahaa paloi, mutta hankinta ei kaduta yhtään. Kunnon työkaluilla on vaan kivampi duunailla. Kundit on samaa mieltä. Tuossa Make parantelee Samurain Akselia. |
1 Liiteet
[/ATTACH]
Lainaus:
Esilämmityksen päätarkoitukset: eliminoida vedyn aiheuttama halkeamavaara, hidastetaan jäähtymistä, mikä antaa aikaa vedylle poistua hitsistä / lieventää muutos vyöhykkeen karkenemista ( mikä tapahtuu hitsin vieressä ) / pienentää hitsaus jännityksiä / nostaa työlämpötila hauraalta sitkeälle alueelle esim. 50-60`C. Yleensä hitsausta ei sallita alle plus 5 asteen kosteille/märille pinnoille ilman esikuumennusta kuivaksi. Esikuumennuksen voi tehdä esim. nestekaasupolttimella... Lämpötilan mittauksen voi tehdä lämpöliidulla, optisella mittarilla. Tässä oppaassa suuntaan antavia esilämmityksen arvoja kohdassa kulutusteräkset: https://www.esab.fi/fi/fi/support/do...itohitsaus.pdf Itse vaihdoin kulutusteräs huulilevyn valmet 865 lumikauhaan noin 5 vuotta sitten. Muistaakseni hyylilevy oli 12mm paksuudeltaan ja siihen tein esilämmityksen. Huulilevyn silloitin eli heppailin tiheähkösti. Hitsaus tapahtui taka askel hitsauksena lyhyinä palkoina aina hitsauksen lopetus päättyi edelliseen jo hitsattuun hitsipalkoon hitsaus kutistuman ehkäimiseksi. Lisäksi kauhan runkoon oli kiinnitetty vanttiruuveja joilla yritin ottaa ´´etuja´´ hitsausjännityksien esitaivuttamiseksi jolla tavoiteltiin suoraa lopputulosta huulilevyyn. Kauhaan tuli myöhemmin ``2 kpl jäykkäreitä levystä sisäpuolelle, jotka hitsauksen jälkeen väänsivät huulilevyn mutkalle. Mutkan sai korjattua ainoastaan lämmöllä oikaisulla joka tapahtui asetyleeni happi polttimella. Huulilevyn hitsasin hitsauskoulutuksessa ollessani samallaisella kempin kempact magilla joka mielestäni hyvä ja helppo hitsauskone jossa hitsaus arvojen säätö hyvin helppoa synergisen säädön ollessa koneessa eli yhdella nupilla säätyy langan syöttö ja jännite. Ja muutenkin muotoilu kyseisessä koneessa kohdallaa, koska vie vähän tilaa pystymallina ja hyvää myös muistipaikat hitsaus arvoille. Huonoa tuossa ainoastaan se ettei ole nestejäähdytystä hitsauspolttimessa eli kovinkaan pitkiä yhtäjaksoisia saumoja tuolla ei hitsari tee kuumakaarella. Muistaakseni kyseiseen kemppiin sai hitsauspolttimen päähän lisävarusteena jonkinlaisen lämmitys vastuksen esim. autopelti töihin peltien oikomiseen. Pahoittelen! en saanut kuvaa liitettyä suoraan vaan kääntyi kallelleen vaikka kaikki tiedossa olevat taidot lähes käytin... |
Kylpyamme
1 Liiteet
Kauhakeskusteluun liittyen jostain lehdestä poimittu kuva. Eli ei hätää jos hitsaukset ei onnistu. Kauhalle kyllä löytyy käyttöä. :D
Ukrainalainen kylpyamme. |
Orbitrooli vaihdettu alkuperäinen oli numeroltaan 150n1240 OSPC200 ja nyt kiinni meni puolalainen kopio. Ebay.de kautta löytyi n.150€ tarkkamalli tälle uudelle 150N2154 OSPC200.
|
James Orbitrooli
Kiitoksia osanumerosta.
Oliko bolt on asennus vai joutuiko jotain sepittämään? Satuitko ottamaan yhtään kuvaa remontista? |
Orbissa olevat lähdöt oli eri kierteellä joten nipat vanhasta ei sopinut, muuten täysin bolt on.
Kuvia ei tullut otettua. Hyvin yksinkertainen homma lattia auki ja ratin alta suojapellit pois. Orbista letkut pois ja itse orbi pois. On kiinni neljällä pultilla. Vähän ahdas mutta tehtävissä. |
James herätetty
3 Liiteet
Alkukesä menny mökkiremontissa, mutta nyt James on herätetty taas talviunilta. Vaihdoin ojakauhan koneeseen ja meininki oli harjoitella ojan kaivamista.
|
Letkua
5 Liiteet
Kaivinkonemiehen elämä on kuitenkin pelkkää letkua. Ensimmäinen harjoituspätkä ja kauhan kipristys letku alkoi tihkua läpi. Ei mitään vikaa pinnassa eikä mutkaa vuotokohdassa. Letkussa oli leima 1998 eli vaihdettu joskus. Osa originaaleista 1985 ketkuista näyttää olevan vielä paremmassa kunnossa kuin tämä vuotava.
Letkujen irroittelun en olettanutkaan olevan helppo juttu. No homma alkoi sillä, että jokainen klemmarin pultti poikki. Vähän oudompi ongelma oli putkien pidike mikä on kasassa M10 pulteilla. Noistakin yksi oli niin ruostunut, että katkes. |
4 Liiteet
Kun purku pääsi vauhtiin niin päätin samalla uusia enempikin letkkuja. Kaikki puomiin menevät on listalla. Varsinkin nuo 6kpl mitkä ovat suoraan naaman edessä kun ikkuna on auki. Ylimmästä puuttuu vielä räjähdys-suoja ja pinta on jo hajalla. Tiukassa ovat joka liitin. Aikaisemmin kerrottu mutterin naputtelu kikka toimii hyvin kunhan vaan pääsee pitämään vastaan ja lyömään. Muuten putkea jatkoksi ja toivomaan, että avaimet kestää,
Huomenna letkukauppaan. Onkomielipiteitä kannattaako nuo 6 180 astetta taittuvaa pätkää laittaa jostain hi flex materiaalista? |
kasausta
3 Liiteet
Coronan kummalliset vaikutukset. Hytikkaliikkeessä myyjä oli vähän lippa lattiaa kohti. Liittimet kun oli kirjaimellisesti viittä vailla loppu 5kpl jäljellä eli sain kaksi vain letkua. Corona kuulema vaikuttanut siten, että varastossa joka toinen loota on jo tyhjä. No vähät letkut kiinni ja painekokeet ennen muuta kasaamista.
|
2 Liiteet
Uusin samalla putken kiinnikeitä. En tiedä miten tämäkin paikka on suuniteltu kasattavaksi. Mutterit kun ei oikein mahdu vierekkäin klemmeriin. Ratkaisuksi kehitin pinnapultin klemmariin millä voi väkisin vetää klemmarin kasaan. Alkuperäiset kiinnikeet olikin molemmista laidoista revenny auki.
|
klemmarit
6 Liiteet
Sitten katkenneiden klemmareiden pulttien kimppuun. Ensimmäinen yritys induktiokuumentimella. Kramforsissa ei teho riitä tähän hommaan. Pultin pätkä kyllä kuumenee, mutta hitsattu mutteri mihin lämpöä pitäisi saada ei tahdo lämmitä. Kramforssi kyllä putoaa vähän väliä lämpösuojaukseen. Yksi lähti kuumentamalla toinen meni poraukseen. Helvetinmoinen ähräys, mutta kuitenkin helpompi kuin leikata kiinikkeet irti ja hitsata uudet tilalle.
|
3 Liiteet
Extra hommana oli vielä yksi klemmari mistä oli pultti poikki. Suosiolla pora ja kierretappi hommia. Puomissa lähes kaikki putket ajettu puihin. Vinksallaan sinne sun tänne. Tollanen 22mm teräsputki ei ihan käsivoimilla taivu. Seiväs ja remmi putkentaivutin kuitenkin tuntuu riittävän putkien oikomiseen.
|
1 Liiteet
Hellepäivän lisähommana perkasin koneen työkalut ja laittelin ne kyytiin. Aika paljon kertynyt/tarvitaan 24 - 50mm avaimia tämän remontissa.
|
James instrumentointia
7 Liiteet
Talvella tuli hommattua china marketista K-type termopareja ja mittareita. Asennetussa mittarissa myös mittarin oma lämpö eli hytin lämpötilan näyttö. Tänään hellepäivän ähräyksenä laitoin mittarin vaihdelootan pumpun imuputkeen. Tämä paikka lienee lähinnä vaihdelootan sisäistä lämpötilaa.
Termopari itsessään on pieni alle millin pallero. Kiinitys ei vaadi muuta kuin Kapton teipit päälle ja putken pintaan. Tarkkuutta parantaa kun putken pinnassa olevan anturin eristää "ulkoilmasta" vaikka solukumi tuubilla. Termoparin johto on vähän arkaa tavaraa kun se on suoraan parin muodostavat metallilangat. No sille läyty aika hyvä reitti lämppäriletkun läpiviennin kautta. Asennushetkellä hytissä melko lämmin. Punainen hytti, sininen öljy. |
2 Liiteet
Pieni ajelu ja koekaivuu. Hytissä edelleen helvetin kuuma. Kaivaessa ei lootan lämmöt juurikaan nouse. Ajaessa kyllä. Pienikin ylämäki näkyy heti mittarissa kun muunnin luistaa ja muuttaa dieseliä lämmöksi.
|
James uusi jäähdytin
3 Liiteet
keväällä tuli hommattua jo täällä aijemmin mainittu uusi jäähdytin jamekseen ja uusi vesipumppu IKH myymälästä. Vesipumppu oli välitettavasti muovi siipinen... Jos olisin tilatessa tiennyt niin olisin jättänyt tilaamatta, mutta se nyt kuitenkin paikalleen meni. Syyläri ei ollut ihan yks yhteen sopiva niinkuin täällä oli mainittu. Itse muokkasin jäähdyttäjän ``kannakkeen / telineen``pulttien reijät seuraavasti: sapluunaa apuna käyttäen (kuvat kertovat) tosiaan tuulitunnelia piti myös hieman muokata uudelle jäähdyttimelle sopivaksi. Uudessa kuin vanhassakin jäähdyttäjässä kiinnityspulttien kierteet ovat tuumamitoituksella. Sen verran koe ajoja tehty plus 20 asteessa ettei enää ole keittämis ongelmaa remontin jälkeen.
|
Hydraulisylinterien naarmujen korjaus
5 Liiteet
kaivuupuomin ja kauhan kallistuksen sylintereihin tuli vaihdettua uudet tiivisteet, koska vanhat tiivisteet vuosivat hydrauli öljyä todella rajusti. Kahden sylinterin täydelliset tiivisteet maksoivat paikallisessa hydrauliikka liikkeessä noin 300e. Lisäksi vauriot tuli tehtyä toisen sylinterin varren kierteisiin huolimattomuuttani, koska en ollut löysännyt tarpeeksi männän mutterin lukituksen top ruuvia joka aiheutti noin 100e ylimääräisen koneistustyön sylinterin varren kierteisiin ja sylinterin varren männän mutterin kierteisiin.
Sylinterin varren naarmujen korjaus... Itse korjasin sylinterien varren narmuut täyttö hitsaamalla esab ok 68.82 2,5mm hitsuspuikoilla (0.6kg maksoi 99e), jotka ovat mm. tarkoitettu kyseiseen korjaustyöhön. Ennen hitsausta puhdistin öljyisen sylinterin varren jarrujen puhdstus aineella. Hitsauksen jälkeen käsiviilalla käsin viilasin ensin karkealla viilalla (hard) hitsiä kovakromia vahingoittamatta (karkea viilaus) seuraavaksi todella hienolla viilalla lopullinen viilaus sylinterin varren kovakromi pintaa vasten. Kun viila on tarpeeksi (soft/medium) se ei vahingoita kovakromi pintaa eli lopullinen viilaus kovakromipintaa vasten varren muotoa möytäillen viilatessa. Viimeisessä vaiheessa itse kiillotin korjatun sylinterin varren kohdan kulmahiomakoneella jossa oli kiillotuslaikka ja apuna käyttäen killotusvahaa joilla sai todella hyvän viimeistellyn liukkaan pinnan. kyseisellä tavalla sylinterin varren kovakromin pinnan korjaus on aikaa vievää, mutta voin nyt olettaa ettei uudet tiivisteet heti hajoa kun ei ole sylinterin varressa naarmuja yms. jotka kuluttavat tiivistettä. Edellä mainitulla tavalla onnistuu myös sylinterin varren pinnan korjaus ilman sylinterin purkamista ja irroittamista jos sattuisi työskennellessä käymään vaurio sylinterin varren kovakromi pintaan. Viimeisessä kuvassa sylinterin varren männässä oli tuollaiset nylon ruuvit teräksisen top ruuvin edessä. Ne ehkä olisi voinut korvata kahdella top ruuvilla peräkkäin, mutta kasasin samalla tyylillä niinkuin oli olleet alunperinkin... uudet m8 kierteellä olevat nylon pultit löysin pulttiliikkeestä hyllystä joista muokkasin nylon ``lukitus ruuvin `` teräs top ruuville. |
3 Liiteet
Tällä hetkellä on kesken jameksen tukijalkojen remontti. Tukijalkoihin tulee uudet kulutusteräslevyt hitsaamalla tukijalan pohjaan sekä toiseen tukijalkaan uusi tappi ja puslat jotka löytyivät lännen tehtaalta tilaamalla varaosa kirjan varaosa numeroilla ja uudet hydrauli letkut tukijalkojen sylintereihin.
Aijemmin yritin irroittaa tappeja tukijalkojen sylintereistä tuloksetta m20 kierretankoa ja jatkomutteria ulosvetäjänä käyttäen tuloksetta. ilmeisesti korvakot kiilautuvat tappia vasten eikä edes lämmittäminen happi asetyleenillä auttanut, joten saavat olla paikoillaan ilman purkamista... koska näyttää siltä että pitäisi leikata tapin korvakot halki tapin ulos saamiseksi jossei jostain löydy esim. jonkunlaista hydrauli tunkkia/prässiä jolla voisi työntaa tapin pois tukijalan sylinterin korvakosta. |
Toiset hitsaa mitä haluavat toiset mitä osaavat! Hatunnosto sylinterinvarren korjaukselle.
Jääkö tuosta täyttöpuikosta myös ruostumaton pinta? Ittellä on kääntösylintereissä vähän skraadeja. Eivät vuoda vielä, mutta aikanaan kun tiivisteremontin aika koittaa niin pitää harkita myös männänvarsien korjausta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.esab.fi/fi/fi/support/do...itohitsaus.pdf |
Lainaus:
-Tappi (8052628) 65,00e kpl Yhteensä hintaa tuli toimituksen kassa suoraan postin lähinpään postilokeroon lännen tehtaalta postiennakolla 233,74e Omassa jameksessa oli vähäisesti kerennyt laakeriholkkien paikat kulua soikeaksi. kokeilin täyttöä kemiallisella metallilla, koska aikaa ei ollut täyttö hitsaukselle eikä aarporaukselle. Muuta huomioitavaa: Laakeriholkkien välissä on lisäksi väliholkki jota ei saa lännentehtaalta jos tämä on kerennyt särkyä. Eikä tapissa tullut mukana uutta rasvanippaa. |
Uutta kulutuspintaa tukijalkoihin
5 Liiteet
Viikonloppu meni 8mm kulutuslevyjä hitsallessa tukijalkoihin sekä tukijlkojen ratkeamia hitsaillessa. Hitsauslisäaine oli ok 48.00 jota kului noin 3kg. Hitsuksessa oli korotettu työlämpötila niin levyjen sekä ratkeamien hitsauksessa. Lämmityksen suoritin nestekaasu polttimella. Uudet tukijalkojen kulutuslevyt ovat kapeammat verrattuna alkuperäisiin... itse en tykännyt tukijalkojen ulkonevista reunuksista, koska ne kaivuutyöskentelyn aikana maassa ollessaan keräsivät ylösnostaessa maa-ainesta.
Tietenkin hitsaustyön aikana jameksesta oli irtikytkettynä akunkaapelit sekä laturin pikaliitin. Kesken jäi viellä viimeistely hionnat sekä tukijaloissa olleet heijastimen suojaputkien tumppien hitsaus ja uusien heijastimien asennus. Aluksi ajattelin jättää ne kokonaan pois, mutta entäpä jos jossain maantie ajossa joku ajaakin jameksen perään eikä heijastimet olleetkaan enää tehtaan asentamissa paikoissa. |
Hyvä tarina ja hienoa hitsaustyötä.
Tuosta sähköhitsauksesta ja koneen sähkölaitteiden suojelemisesta. Laturin/säätimen irtikytkentä on helppo varotoimenpide vaikka sitä ei ehkä tarvitsisi tehdä. Akun irtikytkentä voi jossain olosuhteissa olla jopa huonompi vaihtoehto huin kiinni pitäminen. Akun sisäinen vastus kun on hyvin pieni ja se luonnostaan rajoittaa napajännitteen jonnekkin 14V tienoille vaikka sitä yrittäisi hetkellisesti ladata millä tahansa virralla. Sähköhitsissä oli se sitten puikko tai mig oleellisinta on valita maajohdon paikka oikein. Oikea paikka on mahdollisimman lähellä työkohdetta hyvällä kosketuksella. Katastrofin ainekset syntyvät jos esimerkiksi laitat maajohdon kiinni hytin osiin hitsaat runkoa. Tällaisessa tilanteessa hitsausvirta voi hakea reittejä johtosarjan kautta eikä ruostuneen hytin kiinityspultin kautta. Monimutkaisempia riskejä syntyy työkohteen ja maajohdon väliin muodostuneista induktansseista. Tasasähkö tarkastelussa systeemi voi näyttää hyvältä, mutta vaihtosähköllä(suuremmat taajuudet ja nopeat transientit) tilanne näyttääkin ihan erilaiselta. Tässäkin paras ratkaisu on maajohto lähelle työkohdetta. Ei ainakaan minkään laakereiden tai tappiliitosten kautta. Ajoneuvon sähkölaitteiden lisäksi myös laakerit voivat ottaa kipeetä jos niiden läpi ajetaan julmia virtoja. |
Lisää letkua
9 Liiteet
Alkukesästä kesken jäänyt letkujumppa jatkuu. Kävin hakemassa lisää letkua. Nyt tarvittavat kamat löytyi, mutta hytikkaliikkeen kaveri kertoi edelleen olevan toimitusvaikeuksia ihan perus kamankin kanssa.
Aloitin jumpan etukauhan letkuista mitkä ovat jo aika haperossa kunnossa. Nipat hyvin näkösällä koot näissä 27/30mm. Ei saanut yksin jatkovarrellakaan väännettyä. Toinen kaveri avuksi niin rupesivat aukeamaan. Ruostetta ja tollasta "luonnon omaa putkilukitetta". Putkista piti lisäksi skrabata ja hioa maali pois jotta sai juntturimutterit liikkumaan taaksepäin sen verran, että pääsi putsaamaan helmet. Normaali öljysotatja kasaamaan. Kiinikeistä tietysti pultit poikke. Tällä kertaa ei väliä koska olivat vaan kahden putken välissä eikä rungossa kiinni. Uutta osaa peliin ja vähän maalia päälle. Koekaivuu, kaikki toimii eikä edes kaatunut ojaan. |
Meikkiä poskeen
7 Liiteet
Make sai uuden maaliruiskun. Piti päästä johonkin kokeilemaan. Ehdotin, että jatketaan viime kesänä alkanutta Jameksen meikkausta tässä kun ei mahdollisista epäonnistumisista rankaista.
Kävin hakemassa IKH:sta Caterpillar keltaista kun olen päättänyt, että kone muuttuu hissukseen tähän väriin. Vahinko vaan, että hyllyssä oli vaan yksi litran purkki. Aloitettiin pyöristä. Sitten rappuset ja lokasuojiin ym paikkoihin pieniä paikkauksia niin pitkälle kun maalia riitti. Koneen ilme kirkastui taas hieman. Ruiskumestari oli tyytyväinen hankintaansa. En tiedä kummalla oli enempi vaikutusta. Maalin reippaammalla ohentamisella vai paremmalla ruiskulla. Nyt jälki oli priimaa. |
yllätysremontti
8 Liiteet
Tänää tuli mursketta tontille ja piti duunata vähän tietä. Pari kuuppaa meni hyvin sitten kone ei enää lähteny käyntiin. Kaikki sähköt hävis. Aavistus, että korjausta odottava päävirtakytkin lopullisesti kaput osoittautui oikeaksi. Perkins heräs kun tyrkkäs 46mm kiintoavaimen kytkimen napojen yli. Nyt ei auttanut enää muu kuin ryhtyä purkuyritykseen. Toistaiseksi ahtain aikka missä olen mitään ropannu. Hytistä pieni ikkuna irti niin pääsi jotenkin kytkimen muttereihin käsiksi. Kyllä se sieltä lopulta irtos.
Ruumiinavauksessa selvisi, että vikakaan ei ollut iso. Saisi kuntoon helposti, mutta ei oikein takas paikoilleen. Korvaava osa on tollanen luotettava 17mm kiintoavaimella käytettävä kytkin.:D Pitää hommata uusi kytkin ja keksiä sille vähän helpompi asennuspaikka. |
Etukauhan letkut
2 Liiteet
Nyt se sitten tapahtui. Sain remonttiin apumiehen ja malliletkut irti. Kolme letkua oli finaalissa. Toisin päin yllätys oli, että useampi alkuperäinen 86 vuosileimalla ollut Aeroequip letku oli ihan virheettömässä kunnossa.
Seuraava yllätys oli kun lähdin letkuostoksille. Nipat 16mm putkimutterille oli luottoliikkeestä loppu eli edelleen sama tilanne kuin alkukesästä oli isompien letkujen kanssa. Onneksi pienen kierroksen jälkeen letkut oli remonttitontilla. |
5 Liiteet
Akku + kaikki muu mikä helposti irti lähtee pois tieltä ja rohkeasti yrittämään nippojen aukaisua. Olihan niitä vähän ennakkoon lioteltu kaiken maailman rost off öljyillä.
Kauhulla odotettiin sitä "kuuden tunnin" mutteria, mutta sitä ei onneksi tullut vastaan. Ergonomia tietysti perseestä ja avaimet ei meinannu mahtua missään kulmassa muttereihin vaikka putken kiinikkeet irroitettu. No oli seassa helppojakin paikkoja. |
6 Liiteet
Siinä se päivä vierähti mukavasti. Tässä ollaan suunnilleen puolivälissä.
|
5 Liiteet
Hämärän laskeutuessa pohjolan tallin ylle oli voitto kotona luvuin 12-0. Pientä viimeistelyä. Kirjaimellisesti pientä kun sormet ei meinannu mahtua hytin ja rungon välissä olevien kiinnikeiden asennukseen. Valmistui kuitenkin ja kaikki liitokset näyttäisi pitävän.
|
Etukauhan tapit
6 Liiteet
Letkuremontin jälkeen sain etukauhan paikoilleen. En tiedä mitä koneelle on joskus tapahtunut, mutta näyttäisi siltä, että vasemman tapin kolo on jotenkin levinnyt. Ei ole ihan ohutta kamaa tuossa kohdassa. Oliskohan toinen puoli irronnut ja kauha retkahtanut yhden tapin varaan. Homma ratkaistu katkaisemalla sokka jotta menee edes jotenkin paikoilleen. Tuo kun ei taivu millään järjellisillä keinoilla niin hioin otsapinnasta pari milliä pois niin mahtui ehjä sokka paikoilleen. Tossa on kyllä odottava tappiremontti. Tappi 30mm ja reikä noin 33,5mm. Etukauhan puomin ylätapeissa on myös useampi (8..10mm) milli mäljää. Onneksi ei tuossa kohdassa kauheasti haittaa.
Sitten harjoiteltu ojan kaivamista. Paljon on vielä opeteltavaa, mutta alkaa vako kuitenkin näyttämään ojalta. |
kaivamaan oppii kaivamalla
4 Liiteet
Sanonta kaivamaan oppii kaivamalla lienee oikea. Pikkuhiljaa alkaa tulla tuntumaa ojankaivuuseen. Lisäyksenä edelliseen varomaan oppii kaivamalla salaojaa rakennuksen viereen. Räystäät vielä ehjät eikä kauhankuvia seinässä.
|
james vs kolmen kuution kivi
4 Liiteet
Pihanrakennus töissä tuli vastaan sen verran kookas kivi mikä ei jameksella liikkunut mihinkään...
Mietin miten helpoiten saan kiven lohkottua pienenpiin osiin jolloin jameskin jaksaisi liikutella kiveä pienenpinä osina. Päädyin kokeilemaan kivenhalkaisu kiiloja jotka toimivat ja ovat halvin vaihtoehto kiven lohkomiseen. https://www.puuilo.fi/kramfors-kivik...gaAmG4EALw_wcB Ostin kiilat koossa 20mm, koska ajattelin tuota isompien reikien poraamisen kiveen olevan työlästä. Porasin reijät kiiloja varten 20mm kruunupää sds maxi kiviporalla koneena oli hiltin te 70 poravasaralla jolla 20mm reikä tuli varsin nopeasti. Ennen poraamisen aloitusta olin kaivanut kiven esille. Porasin suunnilleen 10-15cm välein kiilan pituiset reijät halutun lohkomissuunnan mukaisesti asentin kiilat reikiin ensin tosin rasvasin kiilat niinkuin jossain ohjeessa kehoitettiin niin tekemään. Kiilojen kiristykseen käytin 2kg moskaa joka painonsa puolesta oli sopiva... Huomasin ettei kiiloja kiristäessä tarvinnut kiiloja paukutella voimiensa tuskissa vaan kevyt napautus riitti per kiila. Jatkossakin kun tulee vastaan isoja kiviä aijon vastaavasti ne lohkoa niin ei tarvitse hajottaa jamesta ylisuurien kivien siirrolla. Lohkomisen jälkeen kaivannosta nostelin jameksella lohkotut kivet pois ja aloitin kaivannon täytön kerroksittain noin 20-30cm kerralla. Kerroksien välissä tärylätkällä tiivistys noin 3 kertaan ennen seuraavaa kerrosta, koska kive sijainti oli piha-alueella. Aijemmin tuli haudattua isoja kiviä piha-alueelle ilman maan tiivistämistä ja keväällä tuli ajettua alueen yli jonne kivet oli syvempään haudattu niin meinasi james kaatua kun maaperä antoikin periksi... Silloin syntyi ajatus tärylätkän hankkimisesta. Tärylätkä on 90kg vaikka sitä myytiin 160kg painoisena... Hintaa tärylätkälle jäi noin vähän yli 1000e toimituksen kanssa ja tietenkin tuohon hintaan se on mallia kiinalainen ja mitoituskin oli aisassa sen mukainen, joten jatkoin aisan vartta noin 30cm ettei tarvitse täryä ohjailla selkäkyyryssä. Muita muutoksia tärylätkään oli kiinteän nostovaijeri lenkin lisääminen helpottamaan yksin tärylätkän nostoa kaivantoon ja sieltä pois... Harrastuskäytössä kyseinen tärylätkä ajaa hyvin asiansa hintalaatu suhteeltaan, mutta mitä olen aijemmin työmailla käyttänyt laatumerkkejä niin en suosittele tätä tärylätkää ammattikäyttöön epävarman toimintansa vuoksi ( tärylätkä antoi atf öljyt pihalle, ilmeisesti kiinalainen stefa antautui pitkän ajon päätteeksi, ensi käynnistys ei onnistunut ennenkuin vaihdoin laadukkaan sytytystulpan kiinalaisen version tilalle ja ensikäynnistyksen jälkeen piti hihnaa olla kiristämässä sekä linjata moottori runkoon nähden oikein ettei hihna ole mutkalla niinkuin kiinanpoika oli sen jättänyt ) lisäksi bensiiniä kuluu reilusti. https://www.tavaratalohurrikaani.fi/...jonkoping.html |
Tuo lekakiila juttu oli hyvä vinkki. Pitää koittaa muistaa kun seuraavan kerran jonkun kiven halkaisu edessä.
Tänään sattumalta kaveri vinkkasi tällaisesta ilmoituksesta. https://www.nettikone.com/lannen/uusia-puomeja/1550624 Liittyy etäisesti kivien mylläykseen. Kun puomi ratkeaa niin tuolta saattaa löytyä varaosa. |
mulla oli tommonen sama lätkä 4v sitte kun taloa tein ja samat parannukset tein itsekkin. lisäksi vaihdoin kaikki öljyt ennen käyttö myös sinne lätkä osaan kiinan öljyt oli jotain kivihiilitervaa.
tuo kone tykkää purkaantua käytössä osiksi. kaikki ruuvit ja pultit varmaan jotain 4.4 kovuuksia eli ei kestä ylikiristystä. tulpanhattukin mureni tärinästä ja pakoputki halusi karata. taloprojektin jälkeen en viittinyt enään entrata vaan lahjoitin naapurille harrasteeksi |
öljyvuoto lisähydraliikan 6-tie venttilissä ``kulmakaivuu laite``
viimeksi jameksella työskentely jäi kesken pahan hydraliikka öljyvuodon vuoksi... Vuoto kohta löytyi ohjaamon alapuolelta lisähydrauliikan 6-tie venttilistä jonka ohjausvipu on kuljettajan penkin vieressä melkein alapuolella, josta ohjataan hydrauliikka kulmakaivuu laitteelle tai etukuormaajan lisähydrauliikalle. Olin epäillyt venttiilin vuotavan aijemmin vähäisesti, koska vaihdelaatikon päällä ohjaamon alla olevat syvennökset olivat öljyn peitossa muummoassa vaihteisto öljyn mittatikun ympärys oli öljyn peitossa ja james merkkasi paikkansa mihin jäi seisomaan. Venttiilin irroitus ei onnistunut kuin purkamalla ohjaamosta toiseltapuolen lattia auki... Valitettavasti penkin alapuolelta lattia ´´paneeli´´ ei irtoa, koska hitsattu ohjaamon rakenteisiin joten hauskuutta riitti kurotellessa venttiiliä sekä venttilin hydrauliputkia venttiilistä irti. Hydrauliputkia varten täytyi 30mm avolenkki avain lyhentää keskeltä poikki että pääsi hydrauliputket kääntämään venttilistä irti.
Sain kuitenkin venttiliin irroitettua pesua ja purkua varten... Ihme miten paljon venttiilin karan ympäristöstä löytyi maa ainesta vaikka venttiilin on varsin ylhäällä ja suljetussa paikassa suojapeltien ympäröimänä. Venttiilin sisällä on vaidettavia O-renkaita 4kpl jotka olivat niin kovettuneet ettei lähteneet kaikki edes ehjänä pois. Tässä uusittavien O-renkaiden koot: 29,75x3,53 (2kpl) 23,39x3,53 (2kpl) Itse O-renkaat maksoivat alle 10e, mutta itse remontti kysyy aikaa ja hermoja. |
Myötätuntoa :D Tiedän tuskan. :mad:
Venttiili lienee tämä "mysteeri venttiili" mistä keskusteltu viesteissä #21 ja #31 https://forums.offipalsta.com/showpo...7&postcount=21 https://forums.offipalsta.com/showpo...3&postcount=31 Mun koneessa se on täysin jumissa. Lienee paras olla koskematta koko vipuun. |
Kesän merkit
2 Liiteet
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1653253894
Kesän merkit: James heräs talviunilta. Viime syksynä kesken jääneen salaojaremontin viimeistelyä. |
Olen seurannut tätä ketjua mielenkiinnolla ja hieman pärverssinä jopa kattelin nettihöpökoneen tarjontaakin. :p Onneksi virkamiehellä ei ole kyhnyä hankintoihin.
Yhtäkaikki, tuskailut Jameksen remontoinnissa vaikuttaa ihan samanlaiselta kuin oma työ ilmailuvehkeiden parissa ja erityisesti nykyisellään noiden helikopterien kanssa puljaaminen. Kaikki on aivan helkutin hankalasti/ahtaasti asennettu, ei sovi kädet eikä työkalut oikein mihinkään. Jamesia voi sentäs hakata lekalla ja pohottaa kosanilla... |
Mukaan vaan. Tämä on kiva harrastus. Koneita löytyy kaikenhintaisia ja tietysti niissä halvemmissa on enempi tätä harrastamista. :D. Ensimmäinen oma kone oli MF50B. Tuollaisia ja vastaavia saa jo muutamalla tonnilla.
Ilma-aluksissa taitaa kuitenkin olla sellainen ero, että jokaiseen työhön on olemassa proseduuri / työselitys sekä tarvittavat erikoistyökalut. Varaosatkin löytyvät luettelon numeroilla. Vanhoissa kaivureissa ei toteudu mikään edellisistä. Joo, lekalla voi hakata, mutta ei kaikkia kohtia. Paljon paikkoja ja työvaiheita missä pitää enempi funtsailla kuin käyttää lekaa. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaan. |
Keltainen kivi
2 Liiteet
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1655327757
Tänään korjailin vähän ojan penkkaa ja revin pari kantoa pois. Loppuharavoinnissa silmään osui keltainen kivi. :eek: Aivot löivät tyhjää muutaman millisekunnin kunnes havainto täsmentyi. Nyrkin kokoinen pultti Jameksesta. Mutta mistä kohtaa:confused: |
Keltainen kivi
4 Liiteet
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1655328080
Ei meinannu heti löytyä mistä poikinu. Kauhan kipristys-sylinterin koiranluiden tappin lukitus. Oli vaan letkujen takana piilossa. M27x2 pultista hieronu jengat vek. Tapin sisäkierre näyttää vähän paremmalta (kovempaa kamaa). Ensimmäinen korjausyritys voisi olla kierteen putsaus ja uusi pultti. En vaan heti löytäny mistä löytyisi (hyllystä) M27x2 kierretappi ja kuvan mitoilla oleva pultti. Pidempikin kelpaa. |
Kysyitkö Lännen varaosapuolelta?
|
Vielä lomaretkellä. Kunhan pääsen kotiin niin touhu jatkuu. Yksi pulttikauppa lupasi hommata 60...80mm pultteja. Katsotaan onnistuiko.
Tapin kierteen putsauksen jälkeen selviää kannattaako 27mm pulttia enään laittaakkaan. Pidemmässä pultissa tavoite olisi saada reijän pohjalla oleva ehjä kierre mukaan. Jos ei onnistu niin sorvilla pinnapultti pieneen ylikokoon ja kukitteella kiinni. 27x2 muttereita pitäisi olla jo tulossa. Kerron kyllä kun fixattu. |
keltainen kivi
6 Liiteet
27x2 pultteja ei sitten löytynyt mistään. Kaksi eri pulttikauppaa etsi ympäri eurooppaa. Kierretyökalut ja muttereita sentään löytyi. Jengatapeilla sai putsattua kierteen ja sorvari teki pinnapultin mikä vedettiin reikään kovalla kierrelukitteella. Pinnapultti tehty vanhasta sylinterinvarresta eli pitäisi kestää. Lisäkikka oli tehdä tapin sisään menevä kierre pieneen ylikokoon eli kulumavälykset pois.
Tappiin tuli vaihdettua ehjä rasvanippa. Samalla myös muutama puomiston nippa tuli kunnostettua. Tapin paikalleen laittaminen meinas omilla voimilla olla haasteellinen homma. Onnistui kuitenkin ja jälki on itse tehdyn näköistä, :) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1657228717 |
Hiiret perkeleet
4 Liiteet
Ei tullu keväällä katsottua konepeiton alle. Hyvä tuuri kun ei ole koko paska palanu.
:eek: Tänään kun rupesin purkamaan konetta vaihteistoöljynvaihtoa varten niin yllätys oli suuri ja karmea. Hiiret tehneet talvella pesän savupiipun juureen. Moottorin päällä olevan tulisuojalevyn päältä löytyi melkein ämpärillinen kuivia lehtiä ja muuta roskaa. Olivat lisäksi syöneet suojalevynkin puhki ja tunnustelleet jos pääsis venttiilikopastakin läpi, No onneks Perkinsissä nämä osat on vielä rautaa eikä muovia. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660077113 |
Vaihteiston öljynvaihto valmistelua
4 Liiteet
Vaihteistoöljyt voisi periaatteessa laskea pois pohjapanssarissa olevan reijän kautta. Panssari kuitenkin pudotettiin toiseen tyhjennysproppuun kiinni pääsemiseksi. Meininki oli myös vaihtaa imusuodattimen letkut. Tietenkin siivousta samalla. Öljy-hiekka muhjua löytyi koko pesuvadillinen. Painaa aikalailla tuo iso pohjapanssari. Etummaisen osan jaksaa nostaa käsin, mutta isomman kanssa tarttee tunkin.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660514752 |
Imusuodatin
7 Liiteet
Imusuodattimen irroitus ja pesu meni ihan manuaalin mukaisesti. Ainoa outo asia oli filtterissä ollut seitin ohut kuparilastu. Mistähän kotoisin? Muuten oli aika puhdas. Ennakkoon hankitut tiivisteet (o-renkaat) olivat oikean kokoiset. Kiitoksia James1987:lle mitoista.
Imusuodattimen 32mm letkut ja kunnolliset klemmarit oli myös hankittuna. Putsailun jälkeen alkuperäiset kuitenkin näyttivät niin hyviltä, että tuntemattoman työmäärän pelossa jätettiin vaihtamatta. Lyhyet paksut letkut ja ahtaat paikat vaikutti aikamoiselta haasteelta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660515457 |
Painesuodatin
5 Liiteet
Painesuodatin irtosi helpommin kuin luulin. Kun murikka oli kourassa niin heti näkyi, että kaikki ei ole kunnossa. Jossain edellisessä huollossa tehty taas Turak Pro viritys. Kun ei ole ollut sopivaa o-rengasta niin koitettu liimata holkki jalkaan. Liima oli kyllä kovaa mutta ei ole pitänyt. Lykätty todennäköisesti öljyiseen jalkaan. Putsauksessa piti käyttää kuumailmapuhallinta apuna että sai jämät irtoamaan.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660516351 Nyt meni viimeinenkin luottamus Scandinavian Parts asiantuntija kauppiaan ammattitaitoon. Filtteri liian pitkä ja horo keskireikä. Kamat ostettu jo pari vuotta sitten eli ei pysty reklamoimaan. Lisäksi kamat tarvittiin saman tien kun kone oli levällään keskellä pihaa. Vanhassa filtterissä koneistetut alumiiniset päädyt. Tämä uusi pellistä prässätty himmeli. Vaikka suodatin ei ole pestäväksi tarkoitettu niin tämä sai bensa pesun ja meni takaisin ajoon. Suodattimet ja pois laskettu öljy olivat yllättävän puhtaat. Samoin magneetilla varustetuissa pohjapropuissa ei ollut juuri mitään metallijauhoa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660516349 |
Öljynvaihto
3 Liiteet
Öljyvalinnasta (Teboil Wetol) ei tähän maailmanaikaan voi olla kovin ylpeä. Ainoa puolustus on, että öljyt ostettu jo pari vuotta sitten kun ryssät majaili vielä pääosin kasarmeilla. Meni koneeseen kun ei raaskinut poiskan heittää. Täyttö sujui helposti pumpun avulla. 50l kaateleminen pienehköstä töyttöaukosta kannulla olisi ollut aikaa vievä homma. Samalla uutta tiivistettä tulppiin.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660517818 |
Siirtopumppu
5 Liiteet
Ennakoivana huoltotoimenpiteenä vaihdettiin myös siirtopumppu. On hankalassa paikassa imu- ja Diesel suodattimen välissä. Jos joutuisi myöhemmin irroittamaan tarkoittaisi vaihdelootan tyhjentämistä ja imusuodattimen irroitusta. Nyt meni aika vähällä. Tuollaisen erikois lyhyen kiintoavaimen joutui tekemään.
Uudessa pumpussa vaikka olikin original Perkins oli lähdöt 180 astetta pielessä. No tuo ei ollut iso homma kääntää pumppua. Viisi ruuvia auki ja kiinni. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660518652 |
Pyörännapojen öljyt
3 Liiteet
Samalla tuli tarkistettua napavaihteistojen öljyt. Takamurikoihin pääsee helposti käsiksi ottamatta pyöriä irti kun laittaa pari 1/2" holkkiavaimen jatkovartta peräkkäin. Navan tulppa kun on 1/2" neliökannalla. Öljyä oli ja samaa tavaraa kuin vaihteistossa.
Etupäässä vasen etunapa oli vuotanut vähän. Sinne tuli tyhjennettyä hyllystä löytyneet pullonpohjat erilaisia peräöljyjä. Tällä koneella kun ei ajella maantiellä niin pääasia, että öljyä on. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660519383 |
Letkua
5 Liiteet
Puomistoon menevistä letkuista yksi on aikaisemmin vaihdettu kun oli jo pinta paskana. Tähän remonttisessioon olin hankkinut loputkin uudet letkut ja kevlar pussit päälle. Kuten aiemmissa tarinoissa selvinnyt tämä on voimalaji. Tälläkertaa kaikki liittimet lähti hyvin auki. Yhtä piti vähän naputella.
Yllätys oli suuri kun vanhojen pussien sisältä paljastuikin virheettömät koneen alkuperäiset Airequip letkut. Aikaisemmin rispaantunut oli jo kerran vaihdettu letku. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660520019 |
Dieselbakteeri tutkimusta
3 Liiteet
Vaikuttaisi siltä, että aikaisemmin konetta vaivannut Diesel bakteeri on nitistetty. Siirtopumpun sihdissä oli vähän ruostemuhjua, mutta ei muuta. Vesikupissa tippa vettä ja pieni määrä samaa muhjua.
Tein uteliaisuuttani polttoainesuodattimelle (IKH Donaldson) ruumiinavauksen. Tämä olikin outo rakenne. Ihan kuin olisi vessapaperirulla tungettu purkkiin eikä muuta. Yllättävän puhdas tämäkin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660520653 |
Valmista
2 Liiteet
Parin päivän uurastus palkittiin. Uutta osaa ja öljyä koneessa. Mikään ei vuoda ja vaihteisto toimii.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660521098 |
1 Liiteet
:( mikä menee sisään tulee myös ulos eli vasen etunapa vuotaa. Tulevaisuuden remontteja.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660686418 |
Vika täytti vuoden
2 Liiteet
Viestissä #261 kerrottu vika eli hajonnut päävirtakytkin täytti vuoden, Vuosipäivän kunniaksi ryhdyin remonttihommiin kun varaosakin oli jo aikaa sitten hankittu.
Väliaikainen kytkin. Toiminut hyvin koko vuoden. :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660687595 Ehkä tämä uusi on kuitenkin helpompi käyttää. Ja ykkönenkin menee päälle eli keppi mahtuu liikkumaan. :) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660687595 |
Uusi päävirtakytkin
8 Liiteet
Tässä tarinaa itse uuden kytkimen asennuksesta. Hankittuna oli myös alkuperäisen muotoinen ja kokoinen kytkin. Jo aikaisemmin oli selvinnyt, että ei ole mahdollisuuksia pujotella sitä paikoilleen. Toinen juttu oli, että vaikka on alkuperäisen näköinen max virtaa kiinan himmelille speksattu vain 100A. Eikun sovittelemaan tuota suurempaa murikkaa paikoilleen. Kytkin on joku Motonetin yleismalli. Hankittu jo viime kesänä. Taisi olla tämä murikka:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4820...in-24V250A-iso https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660688021 Hyvä paikka näytti olevan vähän alkuperäisen reijän alapuolella. 64mm kuppiporalla tulipeltiin reikä. Tietysti irti leikattu kakkara putos pohjalle ja piti avata panssarin sivuluukku. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660688021 Pikkasen oli paksujen akkukaapeleiden kanssa painimista. Onneksi kytkimen runko ei ole täysin puyöreä. Sai taivutettua paikoilleen. Tulipellin toppaukset on sen verran kovaa tavaraa, että kiinityspulttien alle ei tarvinnut viritellä holkkeja mitä vastaan pultit kiristetään. Alla lisää kuvia, |
Tämän ketjun ansiosta alkanut selviämään miksi monissa vanhemmissa työkoneissa on kaikki joko rikki tai patenttivirityksiä. Kiusallisen heikko huollettavuus. :)
|
Lainaus:
|
Takuukorjaus
3 Liiteet
Tuntuu etenevän kuten autojen merkkihuolloissa. Ensin tehdään jotain ja sitten korjataan tekemiset.
Maajohto jäi suojalevyn ja koneen sivupeiton väliin. Ongelma paljastui tietenkin vasta kun kaikki sivupellit oli paikallaan. Pullisti peltiä ulos senverran, että sivupeiton lukko kankasi hydrauliletkuja. Pienellä ähräämisellä kaapeli paremmalle reitille ja pellit kiinni, https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660943463 Tässä parannuksen jälkeen. Nyt rakoa letkuihin jää 5-6mm :rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660943464 |
Vihollinen
1 Liiteet
Pelästyin kun akkukenkä oli kourassa. Tämähän on vihollisen vehkeitä. Soluttautuminen aloitettu näköjään jo 70-luvulla.:confused:
No kun sitä vähän kääntää niin näyttää N-kirjaimelta. :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1660944155 |
Kesä ja James remontit
10 Liiteet
Toisilla tulee kesä ja kärpäset toisilla James-remontit.
Tarkkasilmäiset kundit huomasivat aikaisemmin, että etukauhan puomista lirittää vettä oudosta paikasta. No halkeamahan siitä paljastui, Tänään oli sitten helteinen remonttipäivä, Halkeamaa ja ympäristöä putsattaessa paljastui katastrofin laajuus. Halkeamahan oli jo levinnyt myös pituus.suuntaan. Vakoa auki vaan ja täyttöä. Hionta tasaiseksi ja vahvikelappu päälle. Eiköhän tolla taas soraa ajele, Vähän oudosta kohtaa oli ratkennut, Ei meinaa mielikuvitus riittää mitä hommia tällä koneella on aikaisemmin tehty. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1686949631 |
Terve,
Onko James 52d 4x4 -89 Hydrauliikka puoli kadonnut muilta? Tehot oli tallella. Ja seuraavana viikonloppuna ei oikein mikään liiku.? Takakauhaa saa liikuteltua härnäten samalla jos käyttää kahta asiaa liikkuu jotenkin. Etukauha ei liiku oikein mitenkään. Ohjaustehostin tuntuu toimivan. Imusuodatin? koneen oikealla näytti olevan ihan siisti. Apuja tarvittaisiin Suomusjärvi/Salo |
Ettei vaan olis helppo. Taulussa on yksi kytkin symbolilla FC. Tämä ohjaa pumpussa olevaa magneettiventtiiliä. Kun päällä niin hydrauliikalle on lyhyt ohikierto suoraan pumpussa. Tällä pienennetään häviöitä jos koneella vaan ajetaan esimerkiksi siirtoajoa. Ittelläkin käyny kerran tämä moka. Kytkin menny päälle ja sitten ihmeteltiin mitä tapahtui. Voihan piirissä olla myös sähkö tai venttiilivika, mutta tuntuu harvinaiselta. Tietysti peruskysymys: Onhan hydrauliöljytankissa öljyä? Joskus vanhasta letkusilmästä ei näe enää mitään. Pitää katsoa täyttökorkista.
Ohjaus, jaihteisto ja nelivedon kytkentä hydrauliikka on ihan eri piiri. Toimii vaihteistoöljyllö ja pumppu koneen kyljessä. |
Sivu luotu: 17:03 (GMT +2). |