![]() |
Hitto vie sentään. Purin tänään snorkkelin irti kun se on kohta vähän muuten tiellä. Irroitin putsari ja lähtö näytti tältä. On niin ohutta peltiä että snorkkelin kumiletku painanut sen lyttyyn kun menee vähän mutkalla. Olis varmaan höriny vedet tästä sisään jos olis ajanut syvään. Kandee tsekata ja vahvistaa lähtö.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218636 |
Lainaus:
Säätää myös ruiskutusennakkoa kylmänä. Juuri se ennakkoa säätävä vipu sieltä pumpun sisältä kuluu ja aikaa myöten katkeaa ja tuhoaa koko keksinnön. Se kierroksia nostava vivusto on ihan pumpun ulkopuolinen eikä aiheuta vaaraa pumpulle vaikka onkin toiminnassa. |
Lainaus:
Kaikki nämä räpläykset oikeastaan liittyy siihen että autosta on myös tullut jotenkin laiska kiihtymään eikä oikeen jaksa mennä. Lähtee vetämään ihan hyvin mutta sitten tulee tehoton alue eikä kaasun painaminen auta, melkein vaan pahentaa. Ahdot kyllä nousee mutta jotenkin tuntuu että olis "tukossa" tai menee heti fuel cuttiin. Pitäisi ehkä karaa vähän työstää muutenkin. Suodattimet on vaihdettu jne. Yksi mitä pitää testata on motonetin ilmansuodatin. Voisiko olla niin huono että tukehtuu. En tarkkaan muista milloin tämä alkoi mutta leiman jälkeen tosin laitoin taas 35 alle, eikä se niillä mikään tykki ole, varsinkaan 3.7 välityksillä. Tuntuu vaan jotenkin että ei jaksa enää mennä edes sladissa vaikka on liukasta :D Pitää vielä katsoa onko pumpussa joku sihti tukossa. |
Siinä pumpun paluulinjan banjossa taisi hodarissakin olla kuristus. Jos se kuluu tai muuten virtaa liian paljon läpi niin ennakot ei säädy kierroksilla kunnolla - - - > ei voimaa.
Toki ahtokaraa säätämällä tai viilailemalla siihen saa vetoa ja savua mutta tuo ennakon säätyminen olisi hyvä tarkistaa. Oikeilla ennakoilla pakopaine ja lämmöt tippuu. |
Onko normaalia että suodattimen jalasta pumppaamalla polttoaine lorisee tankkiin päin? Paluukiertohan näissä on muutta pitäisikö noin helposti kiertää takaisin. Vanhoissa kun saa pumpattua kunnon paineen tuohon mutta niissä tosin ei ole paluukiertoa tankkiin.
|
Kävin läpi paikkoja. En löytänyt pumpusta sihtiä ainakaan sisäämeno letkusta. Paluuta en avannutkaan. Irrotin tankin imuputkihässkän ja putsasin sen. Oli tosin melko puhdas. Otin letkut irti pumpusta ja puhalsin ne läpi. Samalla tosin kiristelin kaikki ahtoletkut ja hieman myös "kiillotin" syöttökaraa. Nyt tehot palasi ja kojelautaan syttyy taas punainen overboost valo. Jokin oli siis pielessä. Voi olla että pumpun kara oli huonossa asennossa koska nyt katsoin sen tarkaan uudestaan. Kantta kiinnittäessä saattaa vahingossa pyörittää kalvoa ja karaa väärään asentoon jos ei ole tarkkana.
Minulla kun on tämmöinen kara, tosin vakiopuoli on hieman modattu kuvasta. Nyt käytössä vakio kuvan vasen puoli. Tuolla toisella puolella riittää savua mutta menee aika iloiseen. Pakopuolen lämpömittarikin alkaa rajummalla puolella toimimaan kun vakiolla ei juurikaan luvut muutu. Tosin nyt pienellä maltillisella viilauksella vakiopuolikin on hyvä. Täytyisi näitä tehdä muutama lisää joilla voisi testailla. En viitsi vakio ahdinta kuormittaa tuolla rajummalla viilauksella mutta isompi turbokin on jo odottamassa inspiraatiota. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214011 Tässä on sihti joka oli aika puhdas. Ongin tankin pohjalta pari mönjäläjää pois mutta tankki oli muuten sisältä tosi puhdas. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218654 Samalla tuli laitettua konttiin kiinnityspisteitä. Biltemassa on näitä kiinnityslenkkejä mustana 2.9€kpl, samaa lenkkiä saa 2kpl paketissa sinisenä hintaan 2,7€ nimikkeellä lastenistuimen kiinnikkeet. Sopii hyvin esim. penkin jalkoihin ja takapenkin kiinnityspultteihin. Saa tavaroita pikaliinoilla kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218653 |
Kävin vähän Askolassa kokeilemassa miten auto menee lumessa. Tämä oli pilottitestaus ennen helmi-maaliskuun vaihteen venäjän safaria. Hyvä oli että kokeilin. Oli aivan selvää ettei auto selviäisi vakiona mitenkään maastoajon rasituksista. Tarkoitan nyt puukosketuksia yms. Plaanasin vielä kuskin puolen aika pahaksi.
Selvää oli että jonkinlaiset nojailukaaret oli saatava. Ulkoistin tehtävän velipojalle jolta homma hoituu ja itse olin vain apupoika Anterona. Alkuun helmaputket. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219116 42x2.6 saumatonta putkea tuli 7 kankea. Eikä edes lopulta riittänyt tuo määrä kun hukkapätkää tuli ja jokunen harhataivutuskin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219117 Takaovet on se vaikea paikka ja ratkaisu aika radikaali. Tämä oli joskus tehty erääseen portaalihodariin. Kauheasti ei enää ollut väliä kun ovet oli jo plaanattu. Kuvassa oiottu niin paljon kun sain. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219118 putkea pohjalle https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219119 Avautuu noin 99% alkuperäisestä. Hieman piti säätää avautumisen rajointa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219120 Kaaret kasassa. Ei mitkään aivan kevyet. Vaaka näytti noin 110kg. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219122 Safari snorkkeli ei enää sopinut ja uusi 3" sovitettiin kenkälusikalla kulkemaan lokarin sisällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219123 Kaaret maalissa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219124 Paikalleen nosto. Pari liukulevyä piti laittaa väliin mutta muuten sai laskettua päälle hyvin. Kaaret saa tarvittaessa nostettua pois mutta voihan se olla melkoinen show kun putket ajettu kasaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219125 Valmis. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219126 Snorkkeli tuli myös 3" putken jämistä ja puruimurin putkesta. Lokarin sisään ei saanut taiteiltua kiinteää putkea ilman että olisi avannut lokaria. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219127 Samalla sovittelin 170€ kiinan planarin autoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219128 Digidigi ohjain joka jopa toimii. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219129 Takaoviin tuli myös pikakiinnitteiset putket. Irtoaa yhden sokan irroituksella. Takaovien levikkeet piti leikata että ovet aukeaa. Nyt putki toimii levikkeen reunana. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219130 Lifti meni katolle. Helisi aivan saatanasti mutta sitten valoin jalan sikaflexillä kiinni ja nyt ei pidä minkäänlaista ääntä. Lisänä on pieni liina joka vetää mekanismia nippuun ja estää sen helinän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219131 Takakomoottiin kansi josta pääsee sitomaan vararenkaan kiinni ja tunkemaan sen täyteen tavaraa. Täytyy systeemiä vähän kehittää. Nyt takapenkit paikallaan ja vararengas + lavetti on vielä takana. Tavaraa mahtuu huonosti ja pitäisi purkaa koko komootti pois. Se on helppo parin ruuvin juttu mutta mietin myös jos tekisi ratkaisun jossa saisi koko yläosan pois tarvittaessa. pitää vielä miettiä ja kehitellä. Vararengas tosin voisi mennä omaan swingiin auton perään mutta se on vielä suunnittelupöydällä. Vararengas voisi mennä myös katolle mutta sitä ehkä vähän arastan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219132 Ensimmäinen reissu venäjälle helmikuun loppu 2019. Varmistin ettei kartta ole hukassa. Lisävalot siirsin myös yläputkeen jolloin ne sai puskurin sisään suojaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219133 Reissun jälkeen piti pestä auto kun rajan takana oli suolaa kylvetty aika reilulla kädellä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219134 Kaaret on ihan hyvät mutta pitää vielä sitoa koppaan kiinni ettei vatkaa. Takavanteissa on vähän heittoa ja 105 km/h vauhdissa alkaa kaari vatkaamaan. Korjautuu kyllä kun ajaa vaan lujempaa tai hiljempää. Seuraavat rojektit olisi varmaan 4.1 välitysten asentaminen periiin ja 37" renkaiden hankinta/tai yleensä sovittaminen niin että mahtuu ristijoustossa olemaan. |
Hyvännäköistä tekemistä niinkuin aina. Toi kaarien vatkaaminen on jännä jutska. Omassa projektissa renkaiden satunnainen woblaus ja konepellin heiluminen loppui kokonaan kun rakentelin ne vähän vahvemmat lokarit. Yrittääähän ne renkaat ponpotella, mutta kun ei pääse liikkeet kertaantumaan niin se pysyy kurissa.
|
hyvän näköiset kaaret.hienosti sovitettu.
|
PR:cool:FESSIONAL!!!!
|
Hyvinkö tuo kiinan planar toimi reissussa?
|
Lainaus:
|
Vielä kun teet raitisilmaoton tuolle lämppärille niin aina vaan paranee.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
onhan se hyvä että ilma vaihtuu, kosteus poistuu ja nukuttaakin paremmin kun ei jää offikaasut pyörimään kabiiniin.
|
Ilma vaihtuu ja siten myös kosteus poistuu auton sisältä.
Huomattava vaikutus kun ensin nukut yön syyskosteudessa autossa jossa ei ilma vaihdu ja sitten sellaisessa jossa vaihtuu. Samalla kun ilma otetaan ulkoa niin auto "ylipaineistuu" lämmitetyllä ilmalla niin mistään vuotavasta kolosta ei puske kylmää sisään. Tuohon ilmanvaihtumiseen riittää kyllä sekin että edes osa lämmitettävästä ilmasta tulisi ulkoa. Tuollaisella sekoituksella tuo pienitehoisen planar 2d:n tehokin varmaan riittää. Näyttää mikjuksella vielä siltä että paloilmakin otetaan sisältä. Sekin lisää kylmän vedon tuntua kun autossa on alipaine ja kylmä korvausilma tulee sieltä mistä se helpoiten pääsee sisään. |
Lainaus:
Minkäs kokoiset prikka pultti yhdistelmät olis optimaaliset levikkeiden kiinnitykseen? Itsellekin lähiaikoina saapuu levikkeet niin jos tilailis kiinnitys tarvikkeetkin valmiiksi. |
Lainaus:
|
mulla hodarissa meni pumppu ja suuttimet sen jälkeen kun ajoin muutaman tankillisen ryssän naftalla.
toki en tiedä johtuko se suoraan siitä, vai oliko siinä säiliössä jotain paskaa mikä aiheutti sen. suuttimet muutenkin oli jo varmaan rempan tarpeessa muta meni lopullisesti tossa yhteydessä. pumppu oli totaali ryytynyt ja ennakon säätö ei pelannut. korjaantu kun dieselhuolto purki ja putsasi pumpun,poisti samalla sen kylmäkäynistys kierrosten noston. oireili myös vedon puuttumisella ja ikäänkuin rötäsi kaasu pohjassa. kävi muutenkin vähän tractorpulling maisesti kun jumitti. pumppu remppa tais olla 800€ ja suuttimet toisen mokoman. ainakin sillon kun oma hajosi niin ihan jokapaikka ei hodarin suuttimia korjannut. |
Tuli heitettyä taas yks venäjän reissu tällä ja nyt ekaa kertaa alla oli pizzaleikkuri 37" ziarellit. Reissuun jälkeen piruuttaan kävin auton kanssa vaa'alla ja tulos oli 3020 Kg ilman kuskia.
Kyydissä oli: Vararengas 35x12.5 Cooper STT 10" beadlock vanteella Jerrykannu täynnä 20L Hilift Makuulaveri kylmälaukku jossa 5 tölkkiä juomaa ja jotain muuta Vaatekassi laatikko kaljaa ja kartonki röökiä Iso laatikko 1, hitsauskone + makita akkukoneita yms. Iso laatikko 2, ruokatavarat, kattilat, pannut yms. ammuslaatikko iso, sekalaisia varaosia ammuslaatikko pieni, työkaluja Bilteman iso työkalusarja retkituoli makuupussi, makuualusta, tyyny, viltti takaovien turvakaari lisäputket Kome lihalaatikkoa ja yksi postin pienempi laatikko jotka joissa em. tavaroita Iso puinen varaosalaatikko jossa etukardaani, takakardaani, etuvetari lyhyt, etuvetari pitkä, 3 murrosta, kardaanin ristikko, pylpyrä, leka, spaceri, jarruputkea, jarrutyökalut, pyörän laakerit, kytkimen työsylinterin korjaussarja, navan pinnapultit, olkalaakerit jne. muuta - ei takapenkkejä + Tankki täynnä + ziarelli extreme forest 37x12.5x16 kumit 6x16 peltivanteella. + turvakaaret painaa 120 Kg. + rautapuskurit + superwinch 9500, bow2 mosalla ja narulla + 3 x lisäpitkä keulalla + levee ledipaneli katolla + länkky, stereot, 4 kajaria, vahvari jne. + sekalaista irtokamaa + kiinan webasto Sitten purin kaiken pois ja vaihdoin alle 35x12,5x15 cooperit 10" beadlockeilla. Makuulaveri jäi vielä kiinni mutta poistan senkin yleensä safarin jälkeen. Nyt vaaka näytti 2680Kg. Äkkiä näköjään saa painoa tämmöseen kun lastaa viikon kamat matkaan. Lisäksi tämä oli paluukuorma eli safarille 2 äijää ja ruuat + juomat niin helposti ~3300 Kg. Täytyy koittaa punnailla noita kamoja ja vähän miettiä miten voisi keventää. Kaarista yms. ei voi tinkiä. Ilman niitä olis toisen puolen takalasin olleet kankaalla tälläkin reissulla. 37 renkaat vähän rouhi edessä kiinni. Takana ei näyttänyt näin kapeilla olevan ongelmaa, mutta takana onkin pohjaanlyöntikumeja tiputelttu 50mm ja ehkä voisi vielä himpan lisääkin laskea jos tulee leveemmät renkaat. Edessä on 4" korotusjouset +2" korotusblokki. Onko jengi laittanut etupohjaanlyöntikumeihin jatkoa kortuksen yhteydessä. Renkaat vähän ruohi sisälokaria ja pitää jotain keksiä korjaukseksi. Toki voisin vielä nostaa keulaa vaikka tuumalla koska peräpää on vieläkin vähän pystyssä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225037 |
Vinssin kanssa oli ongelmia, ei aina pyörinyt mutta korjautui naputtelemalla moottoria. Tapaninpäivän safarilla sitten mykistyi kokonaan. Ei ihme kun oli täynnä skeidaa. Näyttää aivan kuralta mutta en ymmärrä miten sitä pääsisi sisään. Päätykopassa on o-rengas mutta takapään kiinnitys on metalli metallia vasten. Pääseekö sitten rummun ja päädyn välistä? Veden vielä ymmärrän mutta meneekö sen mukana niin hienojakoista materiaalia että siitä tulee aikanaan kuraa. BOW2 moottori on tosi vähän käytetty ja nyt jo tämän näköinen. Esim. BJssä korkealla oleva moottori pysyy todella hyvänä verrattuna tähän. Tiesuola liene syypää tai muuten hapan vesi.
Putsasin mottorin, kaikkiin liitoksiin kuparitahnaa, moottorin päätyyn ja perän liitoskohtiin vaseliinia. Katsotaan kauan kestää. Huomasin samalla että moottorin irroittaminen puskurista on haastavaa jos haluaa irti vain moottorin. Jos purkaa koko päädyn irti on paljon helpompi. Päädyn pultteihin pääsy on vaan oma rojektinsa. Moottorista pitää ensin lyödä hiilisillan päätykoppa irti, vasta sen jälkeen mahtuu irtoamaan. Porasin nyt puskurin sivurautaan lisäreiän että moottorin pitkä pultti mahtuu ulos ilman moottorin pyörittelyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225356 Viime venäjän safarilla hajosi edestä levike. Varmaan joku kepakko mursi kiinnikkeet tai sitten korkeat 37 renkaat nappasi kiinni jossain vaiheessa. En oikein muuta korjausta keksinyt kuin tämän nippariviritelmän:rolleyes: Ei ollut edes mustia laadukkaita nippareita joilla olisi saanut hieman huomaamattoman korjakuksen. Löytyisiköhän vastaavia levikkeitä vahvemmalla muovilla. Sellaisella joka palautuu muotoonsa. Nämä hajoavat aika herkästi varsinkin talvella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225355 Leiman jälkeen pitää tutkia miten 37 renkaat mahtuu alle ilman kosketuksia. Nyt alla oli kapeat ziarellit mutta täytyy tehdä tilaa 37x12.5 renkaalle 10" vanteella. Mittailin juuri että perä on vielä pystyssä joten eteen tarvitaan vielä +30mm korotusta. Samalla voisi laskea pohjaanlyöntikumeja ainakin 20-25mm. Takana onkin jo tiputettu 50mm mutta saa nähdä tarvitaanko lisää. |
Lainaus:
|
Noita muovilevikkeitähän vois käyttää muottina kun laminoi lasikuidusta vahvemmat. Levike irti, sisäpuolelta putsaa hyvin, vaha pintaan ja muutama kerros mattoa ja hartsia. Siistiminen lamelli laikalla ja maalia päälle.
|
37 pizzaleikkuri ziarellit testailua ettei ota kiinni
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225613 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225614 Nämä 6" leveellä vanteella ja menee just sisään. Pitää joskus kokeilla 37 trepadorin 8 vanteella että miten paljon pitää tehdä töitä että mahtuu. Nyt takaa on pohjaanlyöntikumia tiputettu 50mm. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225615 Leima 2020 jäi takaiskareista kiinni. Kumit oli korkannut kiinnikkeestä läpi. Antoi takaiskareille 30/31, korjauksen jälkeen 70/71. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225619 Näytti pahalta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225617 Putsasin kiinnikkeet ja tein levystä prikat päälle. Ongelmallista tässä on että reikä on hieman kulmassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225618 Leima tuli ja ulkopuoliset kaaretkin laitettiin otteeseen. Leveys on nyt 202. Kaarien yms. painon takia tiputettiin 1 paikka pois joten nyt on 8 paikkainen. 80 lätkä ja nopeusrajoitus kun poistuu niin kai tästäkin on tehtävä paku tai huoltoauto? Viherpiiperöt kuitenkin nostaa dieselin hintaa taas. On sekin saatana että "ilmastonmuutos" eli oikeasti vain normaali maapallon pitkän ajan sään vaihtelu on Suomalaisten diesel autolijoiden syytä pelkästää. No pitää varmaan ruveta käymään parin viikon välein venäjällä tankkaamassa niin jää nekin verorahat saamatta kiskureilta. |
Lainaus:
|
Seuraavaksi kävi häiritsemään että auto on perse pystyssä vaikka keulassa on 2" korotusblokki lisäna. Perä on silti noin 30mm pystyssä. Ei muuta kun tekemään uusia 3" blokkeja. Velipoika sorvasi putkenpätkät ja rälläkällä muotoilin uudet päätylätkät.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225705 Sitten vaan kemppiliimaa ja polttomaalaus (tulikuuman kappaleen maalaus pensselillä) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225706 Vanha paketti pois https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225704 Samalla rapsuttelin vähän pintaruostetta pois https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225702 ja paikattuna https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225703 Uusi puketti. Sanoisin että enää en spacerilla nosta lisää ettei ala kampeamaan koko pakettia sivusuunnassa, on kuitenkin vain kahdella m8 pultilla päältä kiinni. Tosin paino päällä ei ongelmaa. Olisi toki voinut hommata "kumisia" rinkuloita jousen päälle mutta se on huono kun pohjaanlyöntikumi nousee kun epäilen että pitäisi ehkä jopa vähän laskea. Testasin tosin että iskari ei pohjaa vaan ottaa kumiin kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225707 Pohjaanlyönti on aikalailla ok mutta pitäisi mitata myös jousen kokoonpainunut minimimitta että löisi mielummiin kumiin kun rauta rautaa vasten. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225764 Nyt on melko vaaterissa. Perä ehkä 5mm korkeemmalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225708 Sitten sainkin hyvän idean. Hyllyssä on ollut vuosia FOAn bumpstopit joiden sovittaminen BJseen on ollut haastavaa. Alankin ehkä sovittelemaan niitä hodariin alla olevan kaltaisilla systeemeillä jossain vaiheessa. FOA malleissa ei tosin ole tuollaisia kierteitä muistaakseni joten hieman erilainen pitää tehdä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225766 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225765 |
Viime reissun vinssiähellyksen jälkeen muutin vinssin niin että kiinnityspultit osoittaa eteenpäin. Tila riitti melkein ja vinssin jalat tulee muutaman millin yli puskurista. Jouduin vähän loveamaan puskuria. Jouduin tekemään vinssin jalkojen ja puskurin väliin 10mm latista sovitetta kun palkin alalaidassa on lyhyt noin 45 asteen taitto joka aiheuttaa ongelmia. Samalla ylälaidan sovite toimii jäykisteenä puskurille. Nyt vinssin saa kokonaisena irti nopeasti. Samalla sain pois kokonaan omatekoisen XX Kg painavan sovitteen jolla vinssi nostettiin ylemmäs alkuperäiseltä paikaltaan.
En saanut vinssin kitaa alapultteihin koska kita olisi mennyt alalaidasta tyhjänpäälle. Jouduin nostamaan sitä hiukan ja samalla loveamaan kitaa jotta alapultit saa auki. Ongelmia tuli reissun jälkeenkin hiilisillan kiinnityksessä vinssin moottorin runkoon. Toimi hyvin loppureissun mutta kotona tallissa uutta narua kelaillessa sisään rupesi kipinät sinkoilemaan. Korjautui kyllä kun kiristin ruuvin moottorin päältä mutta miksi alunperinkään löystynyt ja tämä oli jo kolmas kerta. Toisessa BOW2 moottorissa ei vastaavaa ole ikinä käynyt. Naru oli pleissattu kahdesta hylätystä 10mm pätkästä ja katkesi kaksi kertaa viime reissussa. Nyt tilasin uuden 11mm "CHNMAX" narun. Se on ainakin bertassa toiminut hyvin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226414 "Kevensin" autoa poistamalla PTO:n. Hyöty ei ole montaa kiloa mutta eipä kallistuksissa karkaa öljyt PTO:n puolelle, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Samalla tuli vaihdettua öljyt ja tarkistettua ettei TG:n välityksestä ole irronnut mitään ylimääräistä matskua "sisäänajossa". Öljyt oli ihan puhtaat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226415 |
Tätä onkin puitu jo vähälumisafari 2020 jutussa mutta laitan tännekkin.
37 trepadorin 8 beadlockeilla sovitettu alle. Autossahan on 4" alusta mutta edessä on vielä +3" palikkaa välissä ja vasta näin auto on vaaterissa. Räkytäkystä hajosi jotain laatikosta noin 10Km kotoa kun olin lähdössä safarille. Pääsin ajamassa kotia ja piti äkkiä varustella hodari reissuun. Trepadorit eivät koskaan olleet alla joten teetti vähän töitä kun otti takaa kiinni puskurin päähän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226280 Äkkiä 50mm lisädropit taakse pohjaanlyöntikumeihin. Varalle vielä 30mm kalikat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226282 Paikallaan oli jo 50mm droppi joten nyt yhteensä 100mm eli korotuksen verran. Aika loogista tavallaan. Nyt ei ainakaan yhden safarin perusteella ota kiinni mihinkään. Lisäksi rälläköin puskurin päätä sivusuunnassa kun näytti että toisella puolella voisi vielä ottaa kiinni. Jousen sisällä oleva "pohjaanlyöntikumi" on varmaan vitsi koska ei missään tapauksessa ota kiinni alalautaseen edes vakiona. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226315 Kuskin puoli. Tässä ei taida vielä olla pohjaanlyönnin lisädroppia ja menee puskuriin kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226281 Apparin puoli parempi. Täytyykin tarkistaa että panhardin säätö on kohdallaan. Ihan hyvä että en ole vaihtanut 10" leveisiin vanteisiin sillä saattaisi tulla sivusuunnassa tilanpuutetta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226314 37 rengas on varsin passelin näköinen. 35 näyttää vähän pieniltä ja jos vaan uusien rakentelusääntöjen mukana tulisi mahdollisuus saada 37 otteeseen niin voisi harkita seuraaviksi katurenkaiksi sellaisia. Trepadorit eivät ole kovin mukavia tiellä kun jo pienen pysäköinnin jälkeen on melkoinen flatspotti joka jumputtaa useamman kilometrin. Sitten taas kun on pyöristynyt niin varsin mukava ajaa tiellä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226279 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226334 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Millä ET:llä nuo 8" vanteet on? Ja onko tuo 12.5" levee gummi. Itel on yks alu sarja 7.5x15 ja niillä oli ku ne ostin, 37"12.5" ja mahtui just sisälle, ku takana +75mm ja edes +100 ja joo, perä pystyssä edelleen minul ujosti... Siis mietin, et niille 36-37 pyörät pistäis hdj alle..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Alla on ollut myös 10" + beadlock eli noin 11" leveä ET -44 vanne jossa MTR 37x12.5x15 kumit. Ne on todellisuudessa hieman matalammat kuin trepadorit. Silloin ei vaan tullut kokeiltua äärijoustoja että mihin ottaisi kiinni. |
Käytiin 13 - 15.3 venäjällä safaroimassa. Piti olla kevyttä settiä, bunkkerien katselua yms. mutta meni ihan offiksi. No siitä tulee oma juttunsa jahka ehtii. Heti ekana iltana hajos hodarista laturi. Kaikki mittariston valot paloi ja jännite hiipui. Ladattiin mutta jännitemittari meni nopeasti nollaan ja yleismittari näytti alle 6v jännitettä. Auto pysyi silti käynnissä, en tiedä mikä jänniteraja sammutussolenoidilla on. Aikansa kun tutki niin selvis että laturi se purkaa akut tyhjiksi. Ei muuta kun laturilta tuleva piuha irti akusta ja kun toisella autolla latas akut täyteen pystyi ajamaan ja pitämään kiinanwebaa yöllä päällä. Reissusta palatessa tilanne olikin muuttunu koronan takia niin että kaikki ulkomailta tulevat joutu 2 viikon kotikaranteeniin. Onneksi voi tehdä etänä töitä. Uuden laturin tulemisessa kesti 10pv.
Laturiin ei pääse järkevästi käsiksi kuin pyöräkotelon kautta. Mulla on tota reikää IC putken takia suurennettu mutta putki on pahasti tiellä. Vaatii siis muutoksia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227095 Autodocista HDJ100 120A laturi vakion 80A tilalle. Ei maksanut kun 95€, ostin vielä diodisillan varalle mutta pitää ostaa kokonaan toinen samanlainen varalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227096 Erona tässä on soikea liitin kun alkupään hodarissa pyöreä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227098 Puolassa kasattu laturi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227100 Pyöreästä soikeaan liittiimen sovituspiuha löytyi jussinmäeltä. Pitää olla tarkkana sillä näitä on kumminkin päin olemassa. Oikea malli on 1571-53214 - VÄLIJOHTO ND OVAALI > PYÖREÄ. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227097 Laturi on snadisti isompi joten kiinnikerautaa pitää taivuttaa. Irrotin oman mutta tämän ehkä voisi tehdä paikallaan kun löysää vaan kaksi pulttia. Itse purin koko raudan pois ja taivutin ruuvipenkissä. Siimapyörä piti irroittaa että sai vesipumpun pultit auki. Piirsin kuvan alkuperäisestä ja katkoviivalla sopiva taivutus. Ihan arvalla taivutin raudan suoraan oikeaan kulmaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227103 Oikea taivutus on ilmatoinnin kompuran rautaan kiinni joten helppo tarkistaa jos paikallaan tekee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227099 Sinne se meni. Alakiinnike oli tiukka ja annoin laturille vähän rälläkkää vaikka mitattuna oli yhtä leveä kuin aikaisempikin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227101 Ahtoputken muutos, nyt mahtuu operoimaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227102 |
paljon taas hyvää tietoa.
|
1 Liiteet
Ihan toimiva laturi toi. Laitoin FJ Cruiseriin Tacoman 130A -mallin. Oli plug&play.
Mukana tulleen testaustodistuksen mukaan lataa melkein 170A kierroksilla. Tuliks Mikjussilla tollasta paperia mukana? |
|
No perskule, sitä varmaan saa sit omankin laturin päivittää näillä tiedoilla...:D
|
Helatorstaina tuli sisäänajokilometrit mittariin matkalla Ravijoelle. Harmilllisesti meni pari kilsaa yli ennen kuin huomasin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228141 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228142 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228143 |
Alunperinkin oli tarkoitus laittaa tonnikeijuun tarpeeksi iso vinssi. Kuitenkin mentiin pitkään pienellä Superwinch EP9.0 vinssillä. Ravijoen safarilla kylmä hiki nousi kun vedin hodaria irti saviboorista. Oli niin tiukassa että tuntui kun vinssatessa ei tapahtuisi mitään. Samalla safarilla ihailin Arin defen DV-15 vinssiä ja siitä se ajatus sitten lähti. Tähtäimessä olisi kuitenkin hieman nopeampi DV-12 malli. Sijoitin kesälomarahat isoon Comeup DV-12 malliin. Sellainen käyttämätön mutta hieman puutteellinen löytyi OffroadTarvikkeesta, kiitoksen Timolle.
Rummun helat (uudet onneksi löytyi mukaan), kutkentävipu, releboxi, piuhat, pultit jne hilut puuttuivat paketista mutta se oli ihan ok koska en olisi niitä käyttänyt muutenkaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228245 Superwinch EP 9.0 ja Comeup DV-12 koko https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228246 Superwinch EP 9.0 ja Comeup DV-12 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228247 BOW2 6.8HP 5000RPM vs vakio comeup 5.6HP moottori. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228248 BOW2 PLUS 8HP 6000RPM vs vakio comeup 5.6HP moottori. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228249 Vinssin malli on itseasiassa DV-12000ES. DV-12 on muuten sama mutta siinä on lisänä lämpösuoja ja kaukosäädin on 6 piuhainen. Tuossa mainitaan myös väri mutta en ole nähnyt mustaa DV-12 vaan ne on olleet kaikki harmaita. Seal GEN2 mallit on mustia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228250 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228259 Vapautus kahvan tilalle kiinteä tappi nyt alkuun. Tämän kierre on tarkistetusti M26 x 1.5, kierrettä on 15mm, tapin pituus max 7mm ja halkaisija 16mm. Velipoika teki tämän jostain hydrauliikkanipasta jossa oikea kierre ja taisi sisäreikä olla juuri tuon 16mm. Tilasin myös vakiokahvan tähän mutta sen toimitus kestää. Joutuu varmaan vielä kerran purkamaan vinssin irti ja kääntämään kytkennän eteenpäin että lisävalot mahtuu. Puskuriin joutuu varmaan tekemään reiän. Näistä ainoastaan tapin pituus ei ole tiedossa mutta se voi olla max 7mm. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228260 Yritin etsiä tähän paineilma vapautinta mutta edullinen runvan malli on M24x1.0 kierteellä. Alkuun luulin että tässä sama kierre mutta olin mitannut sen kierteen päältä kun pitäisi mitata pohjasta. Tuo voisi tietysti olla modattavissa aika helpostikkin sopivaksi, mutta kai sitten samaan vaivaan tuon tekisi jostain pienestä sylkystä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228262 Paineilma vapauttimen teko tähän olisi aika yksinkertaista kun liike vain ylös ja alas. Täytyy vain testata onko siitä mitään hyötyä eli jaksaako purkaa narua vapaalla. No joskus siitä olisi hyötyä kun laitetaan naru valmiiksi toisen auton perään esim. joen ylityksessä tai kun jumissa olevaa narua pitää purkaa väkisin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228251 En tarvinnut moottoreita yms. koska tähän oli tulossa BOW 2 PLUS 12V 8HP 6000RPM moottori. Se on aika pitkä paketti verrattuna vakio moottoriin (220mm). Koko vinssin pituus tällä kokoonpanolla on noin 71cm. Tämä oli aika kriittinen tieto että mahtuu varmasti puskuriin. Vinssin paino ilman vaijeria vakio moottorilla on 40kg ja tämä hieman enenemmän ison moottorin vuoksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228252 Ensimmäinen sovitus BOW2 moottorilla, uusi BOW 2 plus olis BOW2 +25mm pidempi. Selvästi mahtuu mutta tarkallee menee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228253 Muistiin että moottorin päätylaakeri on 6203RS. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228254 Sovitus BOW2 plus moottorilla. Puskuria on rälläköity niin paljon kuin vaan sai pystyaisojen välistä. Silti vinssi pitää ujuttaa vinossa paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228255 Aika tiukka sovitus mutta mahtuu ja vielä olisi toisessa päässä tilaa. Silloin vain vinssi ei tulisi aivan keskelle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228256 Paikallaan. Maskista piti rälläköidä alin ripa pois vinssin korkeimmalta kohtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228257 Lisävalotkin vielä mahtuu mutta kytkentäkahva pitää kääntää eri asentoon. Onneksi olin tehnyt tähän puolan puskuriin "hightmount" muutoksen eli vinssi nostettu ylähyllylle kun alkuperäinen mekaaninen menee aivan pohjalla. Iso vinssi ei olisi mahtunut runkoaisojen väliin vaan pitää tulla päälle. Liukukidan alla näkyy iso reikä joka on alkuperäinen liukukidan paikka ja siihen tulee rekisterikilpi. Reiän kautta mahtuu käsi sisään kun rälläköin sitä vielä vähän isommaksi. Sieltä kautta saa taaimmaiset pultit kiinni. Tämä vinssihän tulee kiinni 8kpl M12 pultteja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228258 Ison vinssin ongelma on yleensä hitaus ja siksi tähän on laitettu BOW2 plus moottori. Seuraavassa vertailua pienen ja ison vinssin kesken. Myös eri moottorin vaikutus nopeuteen näkyy tässä. HUOM! kaikkia kombinaatioita ole kokeiltu. Verrokkina laitoin räikän jonka pystyn tulevaisuudessa testaamaan koska bertassa on sellainen 24V BOW2 moottorilla. Laitoin myös COMEUP DV-15 vinssin joka on muuten sama kuin 12 mutta välitystä vieläkin enemmän. Lukkoarilla on tuollainen BOW2 plus moottorilla joten ehkä jollain safarilla mitataan senkin nopeus. En vain tiedä miten tuo vakionopeus on mitattu. Itse vedin koko narun 31m sisään ja laskin siitä nopeuden. Nopeuteenhan vaikuttaa ollaanko rummulla ensimmäisellä vai viimeisellä kerroksella kun välitys muuttuu. Testasin tämänkin superwinchillä ja vedin narua 10m pätkissä. Ensimmäinen 10m nopeus oli 12.5m/min, toinen 10m nopeus oli 17.6m/min ja viimeinen 11m nopeus oli 24.4m/min. Epäilen kuitenkin että tuo 0kg nopeus on mitattu koko vaijerin pituudella juuri tuon välityksen muutoksen takia. Tämä nyt ei ole ihan tarkkaa tiedettä mutta antaa jonkinlaista suuntaa. Koodi:
Malli Välitys Vakio BOW2 BOW2PLUS |
Takajarrujen kanssa jatkuvaa ongelmaa kun ne laahaa ja kuumenee. Tarvike satulat ei paljoa maksa mutta ei ne mitään kestäkkään. Männät menee noin vuodessa niin surkeaan kuntoon että alkaa takeltelemaan. Voi kun näissä raaskisi/voisi käyttää silikonipohjaista DOT5 jarrunestettä niin ei oli ongelmia kosteuden kanssa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228264 Ratkaisuna kokeillaan RST mäntiä jotka velipoika sorvaili. Näitä myydään paljon maastureihinkin ja valmistajia on paljon. Esim. Britpart ja http://www.kitek.co.uk/, http://sspistons.com/. Ainakin rover miehet kovasti kehuu että loppuu ongelmat näillä. Jos nämä toimivat ongelmitta niin seuraavaksi onkin vaikeampi tilanne kun sitten olisi hyvä olla edessäkin samanlaiset mutta siellä onkin mäntiä jo 8 kpl, puhumattakaan BJ:stä jossa mäntiä yhteensä 16kpl. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228265 |
Lainaus:
Ja tietysti moottorimies aina kiinnittää huomion mäntien määrään... ;) |
Comeupin sivuja selatessa tuli vastaan näppäri rope stopperi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228367 Pitkään ollut tuossa käytössä roverin pusla mutta sellanenkin sujahtaa kidasta joskus läpi. Sitten bongasin wishistä mönkkäriin suunnitellun vastaavan ja tilasin pari. Hinta tais olla huimat 5€ kpl. Keskireikä on 12mm joten jää liian pieneksi pleissatun 12mm narun kanssa, vedin reiän 20mm terällä ja näin sen saa just ja just kiinni. Katotaan miten nää toimii. Toi Comeupin malli olis periaatteessa vähän parempi ja jää nähtäväksi kuinka tolle käy jos vetää rajusti kitaa vasten, ainakin se liukuu niin pitkälle kuin pääsee. Vedin ton vielä sukan päälle että pysyy paikallaan. Sitä kun ei oikein käytä kun narun päässä niin ei sitä tarvii liikutella, jos naru menee pahasti jonkun kiven yms. päältä niin voi käyttää vaikka lattiamattoa apuna. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228366 |
Uus takakontin matto terassimatosta. Vanha oli jo riekaleina. Jos tämä ei imisi niin paljon kosteutta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232099 Ilmastoinnin elvytys. Venäjältä hankitusta pullosta R134a sisään. Vanhat ainet oli karanneet ja tuli vain pieni vieno suhahdus kun letkun liitti. 855g sisään vaa'alla mitattuna. Alkuun pumppu pöhäytti pari kertaa kylmäainetta ilmeisesti akselin stefasta. Katsotaan pitääkö pitkällä juoksulla, kaveri sanoi että saattaa alkaa pitämään kun stefa saa öljyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232100 Seuraava ongelma oli A/C nappi jossa ei merkkivalo toimi ja se ei lukkiudu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232094 Tätä ei enää saisi toimimaan koska ongelman oli aiheuttanut se että olin vaihtanut joskus napin valon. Polttimo oli fyysisesti isompi ja ehkä tehokkaampi ja oli sulattanut napin sisäosia hieman. Täytyy joskus tilata uusi, varaosanumero on DENSO 158086. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232095 Miellyttävä yllätys oli että motonetistä ostettu vipukatkaisin kävi suoraan napin runkoon. Piirilevyn vedin kylmästi sivareilla poikki ja kolvasin johdot katkaisijalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232096 Hyvin istuu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232097 Paikallaan. En laittanut merkkivaloa toimimaan kun ajattelin että ostan orkkis napin. En tutkinut saisiko sitä edes toimimaan vain onko napin valon toiminta jotenkin erilainen kun vakiossa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232098 Ilmastoinnin kiristinrulla on vähän outo kun laakerin päälle on prässätty pelti. Vingulla lukitteet pois ja lyömällä irti. Pääsi rasvaamaan laakerin niin ei vikise. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232101 |
Mä sorvautin aikanaan hodariin etu- ja takajarrujen männät rosterista huimaan 50e yhteishintaan yhellä amisopiskelijalla. En tiedä oliko siitä mitään lisäapua, mutta laitoin tuplana ne jouset mitkä palojen väliin tulee. Satulat puhalsin ja hemmetin herkät oli jarrut noiden jälkeen.
|
Leimalle 2020 ei oikeastaan tarvinnut muuta taistella kuin käsijarru toimimaan. Kengät oli aivan loppu ja kuskinpuolen napaan valunut öljyä reilusti. Myös toisen kengät jousikiinnike oli irti rummun pohjalla. Onneksi jo kertaalleen hyljätyistä osista löytyi muutaman millin kitkapinnalla olevat kengät ja sain jarrut niputettua. Kabiinin puolella ei vaan säätö meinannut riittää ja jouduin laittamaa pari M8 mutteria säätötankoon.
Pikkasen on tämä käkkäri kinkkinen. Hyllyssä olisi jo T5 transporterin käsijarrulliset satulat odottamassa inspiraatioita. Niissä vain ongelman meneekö 15" vanteen kanssa ja miten vaijerit saa järkevästi rakennettua. Tilasin kuitenkin vielä uudet käsijarrukengätkin varalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234260 Peräöljyt oli huuhdelleet vaseliinit mäelle joten koko navan purku ja uudeelleen rasvaus oli edessä. Samalla puhastelin siihen jotain muutakin. Pylväsporaan kiinni ja reikää napaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234261 Sisään asti ja laakereiden väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234262 toinen reikä toisesta suuntaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234263 Reikien tulppaus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234264 Tässä idea. Voi kunnolla rasvata navan purkamatta koko paskaa. Samanlaiset viritelmät on bertassakin HJ:n navoissa. Hodarissa vaan offsetti erilainen, eikä pysty yhdellä reiällä pääsemään laakereiden väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234265 Leimakin tuli ja samalla rekkasin auton 3-paikkaiseksi pakuksi. |
Joku kuukausi sitten tuli rakennettua jenkkikoukku. Pitkään arvoin rakennetta mutta vertailemalla tehdastekoisiin ratkaisuihin, päädyin lopulta tähän. Monet tehdastekoiset ovat suoraan sanoen melko heppoisen näköisiä mutta ehkä rakenteisiin kohdistuva voima ei olekaan niin suuri kun voisi kuvitella. Lähtökohtana tehdastekoinen järeä koukun putki johon muut rakenteet tehty itse. Rautapuskuriin kiinni 5 pultilla. Sokka jää puskurin taakse ja sitä joutuu vähän koukkimaan mutta pääsia oli ettei koukku heikennä maasto-ominaisuuksia.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234266 Poikkituki auton alle. Runkoon hitsattu vahvikelätkä joihin tuki tulee pulteilla kiinni. Koukun "putki" on poikkiputkessa myös pulteilla kiinni. Koko rakennelma on irti purettavissa. Poikittaistuki mahdollisimman takana jos innostuu nakertelemaan rungon väliin lisätankin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234267 10" droppikoukku johon piti vielä etsiä 3500Kg kuula. Rasia upotettu puskuriin ettei hajoa offatessa. Pistoketta varten on hommattu spriraali jatkojohto jos kärryssä lyhyt piuha. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234268 |
Lainaus:
Onko tuossa sinulla jotain reikää mistä rasva tulee myös ulos? |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=152883 |
Lainaus:
Esim. Teohydraulissa maksaa tuplat vaikka postikulutkin laskee mukaan. Vinkki: jos kitkavetopäistä kärryä vetelet niin kannattaa hepata jotkin tukilaput kuulan tyveen ettei pääse kiertymään löystymään. |
Laittaa napaan toisenkin reiän ja nipan/tulpan. Rasvatessa toinen irti niin tuore rasva pääsee läpi asti eikä riko mitään.
Näin se toimii noissa lentolaitteiden potkureissakin joita rasvataan, vastakkainen nippa aina irti ja rasvaa läpi. |
Lainaus:
https://www.ikh.fi/fi/vetokuula-50mm...suora-pv300050 Hintakin ihan kilpailukykyinen tuon saksalaisen kanssa, ainakin jos on mahdollisuus hakea suoraan myymälästä. |
⬆️👍 kerrankin järkihintainen
|
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Joo tää on vaan 3.5T 50mm merkinnällä. Motonetissä ja muissa marketeissa on niitä 3500 lbs malleja ja meinasin mennä hämyyn niiden kanssa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234274 |
Kuuma kesä ja ilmastointi ei toimi. Viime kesänä täytettiin ja talven aikana oli hiipunut. Ampui jo silloin akselin stefasta pari kertaa ainetta pihalle mutta alkoi sitten pitämään. Nyt ostin Autodocista uuden pumpun kun hinta oli vai noin 130€. No tietenkään se ei ollut ihan sopiva sillä hihnapyörä on vääränlainen, liekö uudemman hodarin. Onneksi vanhasta sai vaihdettua osat jotka olivat sopivia.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236640 Vanhan pumpun siimapyörä ja kansi käytössä. Tässä mallissa on venttiilit hankalassa paikassa. Kannen puoleinen on painajainen käyttää koska väli niin lyhyt ettei mikään meinaa siihen mahtua. Nytkin piti rälläköidä täyttösysteemiä että sen sai kiinni. Uudemmassa hodarissa venttiilit on putkissa ja sojottavat ylöspäin. Kiitokset "Ukkonen7" kun jaksoi yksi ilta veivata pumppuun aineet sisään, "vielä tulee kylmää". https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236641 |
Bilteman joustoputken ikä tuli täyteen. Kesti 2017 - 2021. Ihmettelin kun äänet vaan kovenee kun putki pikkuhiljaa mureni alapuolelta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236642 Samanlainen tilalle ja nyt muutin laippaliitoksen tämän jälkeen että saa purettua irti muutenkin kun rälläkällä. Maalasin vielä sinkkimaalilla jos toisi lisää ikää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236643 |
eipä mittään
|
Mielestäni se oli r134a.
|
Päivitetäänpä jotain tännekin niin jää asiat muistiin.
Navat vuoti öljyä ja siitä tule leimallakin jo huomautus, vetarin stefat vaihtoon ja tilalle paremmat tamgear/TG mallit. Edelliset stefat kesti viitisen vuotta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237801 Hyötykäyttöä, laiturin vinssaus kuiville että saa yhden lisäponttoonin asennettua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237802 Koronan takia ei pääse vieläkään venäjälle joten jotain korvaavaa oli keksittävä. Lähdettiin taas lappiin suhailemaan, harmi kun ei päästy Norjaan koska kaikilla ei ollut kahta rokotetta. Nuorgamissa käytiin pyörähtämässä kun ei pidemmälle päästy. Silti reissussa tuli kahdessa viikossa ajeltua 4500km. Seuraavaksi muutamia kuvia reissulta. Tuntsassa leirissä. Käytiin myös Tuntsan pubissa kaljalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237803 Erään tunturin päällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237804 Teroa moikkaamassa Sodankylän Toyotalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237805 Tapsan hodarin ilmastoinnin kompura narahtaa kiinni. Savuakin tuli joten siitä tuli kerrasta valmista. Onneksi oma ilmastointi toimi moitteitta koko reissun. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237806 Lapland Trophy muistoja verestämässä, kahvit mainarissa. Käytiin myös kaivosalueella katselemassa paikkoja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237807 Utsjoella lomakylän omistajalla oli HDJ. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237808 Kemihaaran huoltotiellä huomasin ettei kiinteä neliveto mene päälle, aikaisemmin yhdellä venäjän safarilla jo kiukutteli keskitasauspyörästön lukko mutta nyt ei enää tapahtunut mitään. No huoltotiellä ei nelivetoa tarvinnut kun parissa ojan ylityksessä ja ne joutui muutenkin vinssaamaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237809 Ivalossa Jounin pihassa sitten yks päivä tipautettiin laatikon keskipalkki tunkin varaan, että sai koplattua keskitasauspyörästön lukon moottorin irti. Moottori kypsä. Kokeilin kerran putsauksen jälkeen kasaamista ja moottori ajoikin itsensä nollatilaan mutta sitten kepistä tai napista ei tapahtunut enää mitään. Tapsa mittaili että käämit oli valmiit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237810 Oli siellä kosteuttakin käynyt joka saattoi johtua siitä että huohotusletku oli poikki jo aikaisemmin ja nyt se oli taas murtunut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237811 Kosketin näytti pahalta mutta kun se pyyhkäisi nii taas kiilsi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237812 Koitettiin hommata uuttaa moottoria pohjoisista mutta potentiaalinen varaosalaite olikin siirtynyt jo etelään. Sitten mietittiin patenttia. Lopulta irrotin hiilisillan pois hankaamasta ja moottorin kopan päästä rälläköitiin nysä irti joka paljasti akselin pään. Akselin päähän hitsattiin mutteri josta pystyi käsin ajamaan moottoria. Toimii kyllä mutta kytkemiseen tarvitsi siis ryömiä auton alle ja pyörittää mutterin päästä lukko päälle. Matoruuvivälitys oli niin tiheä että sitä piti pyörittää kymmeniä kierroksia. Myötäpäivään auki ja vastapäivään kiinni. Nyt kuitenkin saatiin autoon tarvittaessa oikea neliveto päälle. Manuaalisesti mutterin päästä kytkettävä keskitasauspyörästön lukko https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237830 Nyt tilalle on vaihdettu toimiva moottori ja huohotusletkukin on vaihdettu kokonaan uuteen. Sen asentamisesta muistiin sellainen asia että kannattaa asentaa se lukko päällä. Takarengas ilmaan, kääntää jakiksen päältä (ilman moottoria) lukon päälle ja varmistaa takarengasta pyörittäen että myös menee päälle. Sitten edelleen virrat päällä keppi pienelle alueelle, moottori johdoissa kiinni varmistaa että kytkeytyy ja aukeaa (moottori pyöriii). Sitten keppi pienellä alueella virrat päällä kiinnittää moottorin. Näin ainakin lueskelin netistä ja näin ilmeisesti myös korjauskirjassa neuvotaan tekemään. Sitten jotain uutta, posti toi paketteja. Uudet vanteet... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237815 ...ja uudet gummit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237813 Hämmästys oli suuri kun 37 rengas vs 35 olikin 10cm korkeampi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237814 37 x 12.5 x 17 BFG Mud Terrain KM3, oikein mukavat katurenkaat, hiljaiset ja pyöreät. Koitin käyttää oikein tasapainotuksessa mutta rengasliikkeessä sanottiin ettei vanteen reuna riitä punteille, Jack Wheeler vanteet lie sen verran sojot. Laitoin kotona kuulat sisään ja yllättäen kulkee täysin ilman tärinöitä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237816 Ettei lapin reissulla ongelmat olisi olleet riittäviä jo keskilukon kanssa niin myös kompura vuoti kun seula. Säiliö oli pohjasta puhki. 2kg sammuttimen pullosta tehty säiliö oli jo nii hapero että hylkäsin sen jo kokonaan. Se oli ollut jo BJ:ssä yli 15v sitten käytössä ja kertaalleen paikattu. Uudeksi säiliöksi valjastin ulkoisen turvakaaren putken. Sivuputki oli 3.7m pitkä ja yhtä putkea. Laskin että sen tilavuus olisi noin 3.6 L. Harmiksi snorkkelin kiinnikkeet oli vedetty siihen kiinni joten ne piti tiivistää. M8 pultteihin riitti putkimiehen teippi tekemään niistä tiiviit. Paineilman lähtö menee nipan kautta letkulla konehuoneeseen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237819 Seuraava ongelma oli jakotukki kaikille nippeleille. Aikaisemmin liitännät oli säiliössä. Etsin jakotukkeja ja niitä olikin esim. IKH:ssa mutta hinta oli yli 70e. Budjettiratkaisuna ostin puuilosta jakoblokin jolla sai paineilmaletkin jaettua neljään ja hintaakin oli vain 12.90€. Ruuvasin vaan pistoliittimet yms. pois ja käytin vain jakotukin. Kuvassa koesovitus ja jouduin ottamaan vielä tuon letkulle tarkoitetun pikaliittimen pois koska kompura tarvitse sen lähdön. Pitää vielä lisätä se että saa pistoolin kiinni tarvittaessa kun täyttää esim. renkaita. Haaveissa vetää liitin auton ulkopuolelle. Putkikierteiden kanssa oli hieman ongelmia. Ne kun on maallikolle aika hankalaselkoisia. Nämä lähdöt on 1/4" NPT eli noin 13mm. Ostin t-haaran mutta siinä onkin väärä kierre, luultavasti siinä oli G kierre joka melko lähellä mutta ei tule sillä tiivistä sovitusta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237817 Uusi paineilmakeskus paikallaan. Jakotukki ei ole missään kiinni kun en vielä keksinyt sille kiinnitystä. Itse blokki niin pieni ettei siinä läpireikiä joten vaatii jonkun pantakiinnikkeen. Huomasin myös että wishistä tilattu 5 euron venttiili vuotaa jostain syystä mutta korjautuu kun kääntää hieman sähkökelaa venttiilin päällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237818 Samalla tuli korjattua snorkkeli jossa oli lokarin sisällä haitariputkea. Epäilin hieman tätä ja sitten alkoi ilmenemään pientä tehon puutetta. Puruletku kääntyi putsarilta niin jyrkästi takaviistoon että veti kulman luttuun ja ahisti. Ajaessa kuului suhinaa kun moottori oli kovilla rasituksilla. Tämä oli alkujaankin nopea patentti mikä piti korjata. Putsarilta lähtee nyt 3" 135? asteen silikonimutka, välissä mustaa muoviputkea, toisessa päässä 45 asteen silikonikulmaletku joka liittyy metalliseen snorkkeliputkeen. Putkea piti myös muokata että sai kulman kohdalleen. Tuulilasin alalaidan putki on tiellä vaikka sitä on jo vähän lovettu. Uusi versio olikin paljon parempi sillä puruletku oli jossain vaiheessa alkanut ahistaa, nyt suhinat katosi kokonaan ja autokin tuntui pelaavan paremmin. Puruletku oli siis jossain vaiheessa mennyt huonommaksi, varmaan kun kerran lyhensin sitä, on varmaan vetänyt silloin mutkan luttuun. Silikoniletkujen kanssa oli vielä hauska juttu kun tilasin ne netistä randomilla silikoniletkut.fi osoitteesta. Tuli sitten tekstiviesti että voiko mutkat toimittaa suoraan osoitteeseeni niin säästäisi postikulut. No kelpasihan se ja myöhemmin selvisi että kaveri asuu noin 2 km päässä minusta. Melkoinen sattuma sillä asun kuitenkin pienessä kylässä maaseudulla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237820 |
Kaveri tuossa kyseli että paljon on pakopainetta HDJ:ssa vakioahtimella. Nopeasti sain vaihdettu hajonneen pakolämpömittarin tilalle bilteman ahtopainemittarin. Sain jarruputkesta tehtyä liitoksen anturin reikään, vähän jarruputkea kiepille että jäähtyy ja siitä letkulla mittarille. Jarruputki piti litistää melkein tukkoon ettei mittari värise ja pidä meteliä. Tästä huonosta kuvasta selviää että suhde on noin 1 bar ahtoa on 1.5 bar pakopainetta. Autossa 3" putkisto taakse asti yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237821 |
Mulla on 12HT koneessa Supra-versioitu CT26 ja 3" putki. Pakopaineet menee liki 1:1 ahtojen kanssa.
Mittarin asennus toteutettu suht samalla tavalla, toki ilman litistystä. Mulla teki vettä paineputkeen ja pilailukaupan mittari jäätyi rikki. Uusin mittarin hiljattain ja laitoin tollasen polttoainesuodatinsysteemin erottamaan vettä: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237828 Toistaiseksi vettä on kertynyt vähäisesti, mutta nähtäväksi jää toimiiko pitkällä aikavälillä.... |
Autossa oli pientä woblaus ongelmaa 65 - 75 kmh kantturoilla. Tämä on vaivannut pitkään ja hieman vaihtelee renkaittain.
Nyt purin etunavat ja kuskinpuolella olikin laakereissa pykälää. Paikalla oli tarvikelaakerit joissa kartion kulma paljon pystympi. Tietysti vielä purin navan auki ja sitten vasta huomasin ettei uusia laakereita ollutkaan kun 2kpl ja nekin "karson" merkkisiä autodocista. Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl. Täytyy tutkia onko esim. Tamgearsilla oikealla kulmalla olevia. Tarvikkeet taitaa olla 30304 numerolla, mitoilla 20x52x16.25. Nyt vaihdoin kummallekkin puolelle vain uudet ylälaakerit ja lisäsin yhden ohuen shimmin ylälätkän alle. Aikaisemmin ei ollut shimmejä ollenkaan tarkoituksella. En kokeillut kalavaa'alla laakerien tiukkuuttaa koska alempi laakeri oli vanha. Täytyy hommata originaalit laakerit ja vaihtaa joskus. Casterin tarkistus koska alkuperäisestä korotettu vielä +1" 37 renkaiden takia. Nyt caster näyttäisi olevan noin 3.5 astetta. Tarkistin vielä kulman kännykän "bubble level" ohjelmalla joka antoi samaa tulosta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237831 Aurauksesta löytyikin yllätys, en muista olisiko tarkoituksella vai vahingossa, voi liittyä myös kieroon vatupassiin joka vieläkin pyörii tallilla, nyt kuitenkin haritusta oli noin 5mm. Ei hyvä, säädetty nyt niin että aurausta on 3 mm. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237832 Lopputulos oli paljon parempi mutta ei aivan täydellinen, pientä nypytystä tuntuu jossain 60 pintaan mutta ei siis lähde vatkuttamaan kuten aikaisemmin. Vielä kun saisi tuon pienen nypytyksen pois niin olisi täydellinen. |
Lainaus:
|
Minä soitin Tamgearille niistä laakereista kun tarvitsin niitä myös aiemmin. Sieltä sanoi että ne on samalla kartiolla kuin alkuperäisetkin....
Tilasin ne ja ne oli prikulleen samanlaiset kuin entisetkin. Mutta ne on minusta jyrkemmällä kulmalla kuin mitä Hiluxissa oli. Mutta paikalleen ne silti laitoin Hodariin. |
Mulla on Mikjus Hyvinkäällä loivalla kartiolla olevat Koyot ylimääräsenä. Soittele jos on tarvetta.
|
Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?
|
Lainaus:
Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset?? |
Lainaus:
|
Mitä tarkoittaa jyrkkäkulmainen ja loivakulmainen?
Lainaus:
Ja minun mielestä jyrkkäkulmainen on semmoinen laakeri, missä laakerirullat on voimakkaasti kartiot, ja laakerin ulkokooli on melkein 45 asteen kulmassa sisäpinnastaan. aikanaan hain laakeriluettelosta BJ-40 olkatapin alkuperäisen, jyrkkäkulmaisen laakerin ja tarvikelaakeri, loivakulmaisen, kuormitettavuudet: säteittäinen kuormitettavuus oli melkein sama, aksiaalinen oli jyrkkäkulmaisessa paljon suurempi. -> siis kestää suurempaa kuormitusta, missä olkatappi pyrkii työntymään kohti vetoniveltä. |
Lainaus:
|
Ehkä jyrkkä ja loiva on väärät termit ja oikeat on suuri ja pieni kulma.
Pienikulmainen (tarkoittamani jyrkkä) kantaa säteittäistä kuormaa paremmin kuin aksiaalista. Partsouqin kuvan mukaan HDJ80:ssä tällainen malli. Suurikulmainen (tarkoittamani loiva) kantaa taas aksiaalista kuormaa paremmin kuin säteittäistä. HJ:ssa tällainen malli. Nyt voidaankin sitten analysoida, että kumpaa voimaa olkalaakereihin kohdistuu enemmän. Omasta mielestäni aksiaalista eli pystysuoraa kun niiden pitää kantaa koko keulan paino. Eikös pyöränlaakeritkin kanna auton painon ja ne on pienikulmaiset, jotta kantavat asennusasennossaan paremmin pystysuuntaisia voimia. Miksei Toyotan insinöörit vaihtaneet HJ:n ja HDJ:n välillä sitten pyöränlaakereita suurikulmaiseksi jos ajattelivat että autoon kohdistuukin enemmän sivuuntaisia voimia kuin pystysuuntaisia?? |
Haluaisin udella että minkä kokoista palkkia laitoit helmoihin? Omaan Hodariin olisi helmojen teko edessä.
Lainaus:
|
Palkki on 120x60x3.
|
Päivitelläänpä vähän 2022 juttuja.
Joskus auto on jopa hyötykäytössä. Hevosaidan purkua kevät 22. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240244 Löytyi netistä 3d printterille valmis malli takaoven tuhkakupin tilalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240245 Jääkaapin pistoke. Aikaisemmin oli irtonaisena tuhkakupin tilalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240246 Nopea pohjapanssari kesän reissuille. Aussimalleista kopioitu vain toisesta laidasta tuettu malli. Ihmeen hyvin kestänyt. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240247 Ehkä kuienkin parempi kuin vakio muovinen vaikka ei olekkaan mikään heavy duty. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240248 Kesän Viron reissulta Saarenmaan lautalta uusi kuvakulma. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240249 Helmaputkissa ja kaarissa oli ruostetta paljon. Puhalsin ja maalasin ne. Tämä oli vain sellainen pelastus ja haaveissa olisi maalata koko auto tulevaisuudessa. Vaatii exocagen irroittamisen, silloin täytyy sekin puhaltaa ja maalata 2k maalilla kunnolla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240250 Suojaus oli sitä luokkaa että ikkunoita sai vähän putsata tinnerillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240251 Hetken taas suurimmat ruosteen piilossa. Häkki on yläosastaankin ruosteessa mutta hoidetaan se sitten joskus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240252 Raatoja https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240253 Tässä ollut vähän woblausongelmaa ja eilen kiristellessä pyöränlaakereita ja ohjausosia huomasin että apparinpuolen raidetangonpää klotaa. Ihmettelin jo aikaisemmin pientä välystä jossain mutta ei vain löytänyt sitä itsekseni touhutessa. Nyt välys oli ehkä kasvanut ja löytyi helposti. Laakereiden kiristys ja raidetangonpää vaihtoon. Nyt menee niin tasaseen ettei koskaan. Tämä vika onkin vaivannut jo vuosia enkä ymmärrä miten en ole tuota vikaa aikaisemmin löytänyt. Välys ollut ilmeisesti jotenkin niin että vaatinut suurempaa voimaa että sen havaitsee. En tiedä onko kesä kuumasta kiinni vai mistä mutta kumpikin perä vuotaa pinionin stefasta ölyä rajusti. Etuperä alkoi vasta viime viikolla vuotaa mutta nyt on koko pohja aivan öljytty ja peräluukut kanssa. Pitää vaihtaa stefat tai ehkä samalla vaihtaa 3.7 -> 4.1 välitykseen. Aavistuksen pitkä 1. vaihde 37 renkailla mutta tiellä muuten välitys on hyvä, pelkään että 4.1 menee ehkä vähän tiheäksi huippunopeuksissa. No on sitten varaa ottaa seuraavat renkaat vaikka 39" :D |
Onko minkäverran korotettu että mahtuu nuo 37" pyörät🤔 kestääkö vakiomurrokset nuin isoja renkaita ja meneekö välitykset kuin pieleen että tarviiko 5-vaihdetta enää ollenkaan 😁 omaani korotettu sen 3-4" ja mietin että menisköhän sinne 37/12.5/17 bfg mt pyöriin kohtuu kivuttomasti.
|
Lainaus:
Välitys on maantieajoon aika passeli. Ainostaan joskus ykkönen ja pakki tuntuu vähän liian harvalta ja kaipaisi ehkä 4.1 välitystä. Vitosella pystyy ajelemaan ihan normaalisti vaikka 80 vauhtia. Tosin on tota vähän ruuvattu mutta kuitenkin vakio osilla vielä (3" putki, välijäähdytin, bleed, euro4x4partsin ahtokara). Tiedän vaan kaverin kokemuksesta että valitteli 4.1 välityksillä että huutaa kierrokset turhan korkeella maantieajossa mutta siinä tosin oli vähän pienemmät 35 renkaat. Maastossa toimii kun jakolaatikko on välitetty mutta sinne kaipaisi toisinaan vähän vielä tiheämpää. Tämä tosin enemmän retkeilykäytössä niin ei juurikaan haittaa. Murroksia ei ole hajonnut yhtään vielä mutta ei tolla mitään hardcorea ole ajettukkaan ja ajotyyyli on rauhallisen harkitseva. Muutama kevyempi venäjänsafari ajettu mutta ollaan siellä kynnetty välillä syvälläkin suossa. |
Tuli asennettua kylän suurin suksiboksi... Eli kiinalainen Alibaban kautta tilattu kattoteltta. Tämä onnekseni sen verran lyhyempi malli että esim. Laa antenni vielä mahtuu katolle.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=242397 Nappärästi pystyssä sekunneissa eikä purkaminenkaan vie montaa hetkeä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=242398 Sisätilassa olevalta ilmawebalta letku telttaan ja kake/termariboksi pitkällä piuhalla ylös. Parin yön kokemuksella toimii mutta termari pitää sijoittaa lattiatasoon, muuten tulee kylmä tai kuuma. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=242399 Seuraavaksi pitää rakentaa talliin systeemi jolla teltan voi tarvittaessa irroittaa autosta ja vetää kiinni tallin kattoon odottamaan seuraavaa tarvetta. Tai sitten vaan antaa olla katolla. Tuon painosta ei oikein tiedä mutta jotain 45 - 60kg väliltä. Aika kevyeltä vaikutti sillä kahteen pekkaan nosti todella kevyesti katolle. Ajaessa tuota ei juuri huomaa mutta joskus teltta resonoi tyhjäkäynnillä. Pitää laittaa kiinnikeiden väliin kumimaton palat ja testata auttaako. Tikkaille pitää myös hommata joku pussi ettei likaisena tarvitse laittaa teltan sisään. Tikkaat meinaa myös olla hieman naftit 37 renkalla ja riittää just ja just maahan. |
Tuliko paljon hintaa teltalle ?
|
Lainaus:
|
Siisti.
|
Hieno homma että sait teltan 👍
|
Millaista näissä tuo kangas on? Onko riittävän paksua että on hämärä myös kirkkaalla kelillä, toisekseen vaikuttaako kuin herkästi lepattavan pienessä tuulessa?
|
Lainaus:
|
Laita kutistesukkaa vetimen päälle, niin ei kilise.
|
Ja kun vetää vetoketjun vetimet kokonaan toiseen laitaan, ei niin helise.
Keskelle jos jättää niin helisee kyllä 😁 |
Vanhaksi on tullut kun vakaajia asennetaan takaisin autoon:D Tää kun on meikäläisen päivittäinen ajoauto niin lisäsin vakaajat että kauppakassit ei lentele pitkin seiniä kurveissa. Samoin kasvanut kattokuorma lisäsi tarvetta.
Taakse 4x4partsilta ironmanin droppipalikat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=243044 Eteen "hi-tech" 50mm droppipalikat. Ei testien mukaan kardaani ota kiinni maksimijoustoissa mutta katsotaan nyt... Tähän tarkoitus tehdä quickdisconnecti eli etupulttien tilalle sokat ja runkoon kaksi kiinnityskorvaketta että vakaajan voi offroad ajossa nostaa irti runkoon kiinni. Pitää vaan katsoa ettei vakaaja käännyt ylöspäin liikaa että alkaisi ottaa kardaaniin kiinni. Voi vielä olla että pitää tehdä pidemmät droppipalikat. Joku tehdasmallin droppi taisi olla 75mm? Sokat vaan vielä hakusessa. Pitää olla joku hyvä putki tai neliöputkisokka about 10 x 60 mm (varmaan lyhyempikin riittäisi) tai sitten vaan tekee itse pultteihin reiät ja sokat. Sokat on itseasiassa 9.3 tai 9.5 mm jotta menee helpommin paikalleen. Omassa ainakin vaikutti että tarvikemallin etuvakaajan kumit oli niin paljon leveämmät ettei meinannut mahtua akselin haarukkakiinnikkeeseen muuta kuin pakottamalla. Pitäisi kuitenkin olla niin että saisi käsin helposti irrotettua ja laitettua takaisin paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=243043 Quickdisconnecti niinkuin näin (kuvat ih8mud). Kiinni sokalla https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=243045 Irti ja nostettu ylös rungon kiinnikkeeseen. Uudempaan hodariin saa pulteilla kiinni kiinnikkeen mutta vanhaan pitää varmaan hitsailla omat korvakkeet. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=243046 Pelkkä takavakaaja oli muutaman viikon kiinni ja sekin jo auttoi paljon. Suurempi merkitys oli etuvakaajalla. Negatiiviset vaikutukset taas maastoajon kannalta voi olla että varsinkin etupää rajoittaa joustoja intewebsin mukaan noin 15% ja tekee keulasta varsin tönkön verrattuna ilman vakaajaa. Onneksi juuri eteen on varsin helppo tehdä pikavapautus. Kokeilen kuitenkin ensi ajaa vakaajan kanssa kun ei tällä varsinaisesti maastoautoilla muuta kuin makkaranpaistosafareilla. Sitten vielä hajosi laturi. Eli se autodocista ostettu hdj100 120A laturi vain lakkasi lataamasta noin 3 vuoden ikäisenä. Käämit oli ottaneet lämpöä ja jokainen käämin pää oli 0 ohmin kontaktissa toisiinsa ja runkoon myös. Lataus oli oireillut jo pitkään niin ettei meinannut lähteä lataamaan kun vasta minuuttien ajon päästä. Siinä oli varmaan jotain vikaa jo aika uudesta sillä uusi RIDEX merkkinen autodocin 120A laturi lataa ihan nätisti ilman kikkailuita. Laturi oli niin halpa että tilasin samalla kaksi kappaletta. Kysyin Toyotalta alkuperäistä HDJ100 laturia mutta sen hinta oli noin 500€. Näitä saa 5 kpl samalla hinnalla. Muistiin: Ridex laturi HDJ100 120A autodoc osanumero 4G0337 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=243047 Kesälomani aikana ulkoistin kytkinremontin velipojalle. Hän asenteli autoon uudemman hodarin 300mm vauhtipyrän ja kytkimen aisinin asetelmalla/levyllä. Vanhat osat oli aika hyvässä kunnossa mutta asetelma oli jotenkin outo, aivan kuin se ei olisi puristanut tarpeeksi levyä ja siksi lähti luistamaan isoilla vaihteilla maantieajossa kun sai kunnon ahdot päälle. Nyt kytkin on tosi napakka mutta samalla paljon raskaampi kuin vanha. En tiedä onko uudemmassa hodarissa jotain eroa kytkimen sylintereissä tai tehostimessa? Yksi outo ominaisuus tuli kytkimen vaihdon jälkeen. Jostain tulee vonkuva outo ääni kun ajaa tiettyä nopeutta. Ääni mielestäni katoaa kun paikaa kytkintä joten mikä lie. |
Levyssä jäykemmät jouset niin tulee voimansiirron metakka suorempana läpi? Itellä rohissu lievästi kans uuden levyn jälkeen lootalinja.
|
Katoitteko missä kunnossa se kytkimen pellistä pokattu haarukka on? Se kuluu kulmikkaaksi siitä painelaakerin liukupinnasta ja se kuppi taas puhkee lopulta. Kuppiin tuleva tappiosa kuluu kans sököks. Uudella haarukalla ja tapilla liikkuu hereemmin. Itellä hajos aika nopeesti sekä pääsylinteri että apusylinteri kun laitto ison vauhtipyörän ja exedyn kytkimen. Kun noi em. osat vaihto uusiin, niin nyt on toiminut monta vuotta hyvin eikä tunnu omasta mielestä raskaalta.
|
Kattoteltan kanssa oli talven aikana pieniä kondensio ongelmia. Keräsi kosteutta aika runsaasti ja lakanakin jo veti homeeseen kun unohtui paikalleen muutamaksi kuukaudeksi kosteana.
Jeeperiltä bongasin tämmösen venttiilin jota mm. Jannes Garage myy valmiina kittinä alucabiin. Tähän kinkkimalliin se ei passaa joten ostin pelkän venan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245114 Ongelmia tuli kun porasi ekana sopivan reiän venalle. No lattia ei ollutkaan suora levy vaan paksu kennorakenne. Piti sitten tehdä isompi reikä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245115 Ja laittaa lätkä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245116 Meniki näin aika hyvin piiloon. Normaalisti vena tulee katon vinoon osaan mutta omassa matalassa teltassa tämän kokoinen venttiili ei mahdu, enkä halunnut sitä katon suoraan osaankaan, joten kokeillaan lattiassa. Kai se sieltä patjan altakin toimii. Siellä on kuitenkin sentin paksuinen mesh verkko. Ensi talvena otan patjan kokonaan pois talven ajaksi kun telttaa ei käytetä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245117 Samalla puhkaisin etureunan nurkkaan läpiviennin 3" letkulle. Tein sen 3" pakoputkesta johon tein laipan. Piti laittaa etureunaan koska takaa ei saanut nurkasta läpi turvakaarien takia. Nurkassa vie vähiten tilaa, patjasta leikkasin palan pois kulmasta niin istuu hyvin. Putken päässä sisällä on nyt 45 asteinen silikonimutka johon päähän aattelin laittaa jonkun säädettävän/suunnattavan venttiilin. Tilasin myös oikean 5m lämmitysletkun jossa "folio" pinta sisällä. Jeeper bongasi sellaisen halvan amazonista, hintaa oli alle 20e mutta postikuluineen jäin noin 40e. 5m Pätkä menee kasaan noin puolen metrin pötköksi joten helppo kuljetella versus tuo kumilta haiseva puruputki. Pitäisi vielä keksiä joku pikakiinnitys tuohon teltan 3" putkeen. Pitäisi olla matala 90" mutka joka menee 3" putken päälle. Ehkä tinailen sen jostain pakoputkimuhvista, tilaa on vähän joten putkien on varmaan oltava aika melko "L" muodossa. Samalla vedin läpiviennin kaukosäätimen/termostaatin piuhalle. Pitää vielä vetää suora sähkö tuonne jotta voi laittaa kiinteän kännykän latauksen/virran ulosoton. Voi sitten vaikka vetää jotain disco-ledinauhaa tuonne että saa kunnon valot. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245118 |
Mutka tulikin helposti 75mm viemäriputken mutkasta. Siitä piti vain rälläköidä tiivisteosa pois kun paikka niin ahdas. Nyt menee tiukasti 3" pakoputken päälle eikä varmaan tarvitse muuta kiristystä, jää vielä kattoa vasten niin ettei vahingossakaan irtoa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245160 Paikallaan. Maalaan vielä mustaksi tuon. Musta lämmityksletku kuvassa on amazonista tilattu alle 20e oikea lämmitysletku jossa "folio" pinta sisäpuolella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245161 |
Miltä tuo letku vaikuttaa, kestääkö käyttöä?
|
Lainaus:
|
Auto vihdoin leimattu vuodelle 2024. Tässä vähän mitä värkkäilty.
HDJ käkkäri on yleensä sysipaska mutta tässä jotain joka vähän helpottaa. Bongasin jostain aussipalstoilta. Ollut nyt käytössä pari vuotta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245541 Alkuperäinen ja modattu. Alkaa kengät liikkumaaan paremmin ja pidemmälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245542 Seuraava murheenkryyni eli takapään kuormaventtiili "LSPV" Load Sensing Proportioning Valve. Aivan täyttä ruostepaskaa päältä päin. Yksikään alkuperäinen putken lähtö tai ilmausruuvi ei liikkunut. Ihme kyllä sisältä ihan hyvässä kunnossa, paitsi ylin kumi oli jumittunut paikalleen. Sen kun sai irti niin näytti vielä ihan toimivalta. Näihin ei sitten saa mitään korjaussarjaa käsittääkseni paitsi ulkopuolen varren suojakumin? Irroitaminen ei lopulta onnistunut rälläkälläkään. Läpipultit ruostuneen täysin kiinni ja telineen kiinnityspultit pyöristyneet. Lopulta nitkuttelin ruostuneen telineen käsin irti koska siitäkään ei ollut käytännössä mitään jäljellä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245543 Onneksi varaosakopassa oli parempi vena kiinni. Ihmeen kaupalla sain kaksi pulttia rungon alta auki kun hitsasin pyöristyneisiin kantoihin isot mutterit ja varovasti kääntelin auki. Tein uuden järeän telineen joka vain kahdella pultilla kiinni koska tankin sivun pultteihin ei oikein pääse käsiksi ellei tiputa tankkia alas. Lisäksi teline purkautuu vielä kahteen osaan jos tulisi tarpeen pudottaa venttiiliä alemmas niin se onnistuisi helposti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245544 Tein nyt myös akselin päähän nostopalan kuormaventtiilin tangolle että olisi lähempänä oikeaa asentoa korotuksilla. Kuvasta poiketen tiputin leimalle alempiin reikiin ettei tanko hankaa tukivarteen. Jenkkipojat yleensä katkaiseen tangon ja vetää nipparilla yläasentoon. Poistavat myös ventiiliin ja laittavat konehuoneeseen takapiiriin manuaalisen propovenan jolloin ei ole kuorman tunnistusta mutta niin monessa autossa onkin. Esim. omassa bertassa näin ja jarrut tosi hyvät. En uskaltanut tätä tehdä kun en tiedä miten tulkitsevat asiaa leimalla. Korotuksien kanssa tuo alkuperäinen vena tuskin juuri toimii ellei saa tolkuttomasti aisapainoa. Omassa kun on +XXXKg takajouset vielä. Kuormaventtiilin säätö pitäisi tehdä jollain jarrupainemittarilla mutta menee aika vaikeaksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245545 Lopulta bongasin näitä kuormaventtileitä melkoisen halpaan hintaan kiinasta ja tilasin niitä 4 kpl hyllyyn varalle. Päältäpäin näyttävät ihan hyvältä mutta katsotaan miten toimivat. Alkuperäiseen kun ei saa osia ja kokemuksen mukaan kaksi samanlaista AISIN merkkistä eivät olleet sisäisesti samoja eli osat eivät käyneet ollenkaan ristiin. Syy miksi tämän venan kimppuun käytiin on se että jarrujen kanssa oli isoja ongelmia. Jarrut tehottomat, eivät lukkiudu ja poljin valuu pohjaan. Korjauksena vaihdoin pari jarruletkua, rosterimännät etusatuloihin, uusia jarruputkia, pääsylkkään korjaussarja, pääsylkän vaihto toiseen jne. Lopulta sain jarrut toimimaan melko hyvin muutta poljin silti vähän "hiipuu" alas. Leimasta kuitenkin meni läpi ja jarrut viime vuotta paremmat kiitos RST mäntien ja kuormaventtiilin vaihdon. Minulla oli jopa kuormaventtiilissä putket väärin päin jolloin ei ole käytännössä tainnuit juurikaan toimia. Velipoika sorvasi RST männät. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245550 Tuskailin mihin saisi kiinnitettyä 10" tabletin ja muuta romua. Töistä pelastin roskiin menevän RAMin X-grip kiinnikkeen 9-10" tabletille josta oli ainoastaan yksi sivukiinnike rikki. Hommasin sitten RAM varren ja kuulan. Modasin kauhukahvaan kiskon jostain vanhasta teollisuusautomatiikan kiskosta josta vain rälläköin pätkän kiinnikeosaa irti. Kisko on upotettu kahvaan ja pultattu kiinni. Kahva on sisältä ohutta metalliputkea. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245546 Vielä paremman olisi saanut kun olisi tehnyt koko kahvan uudelleen esim. putkesta ja integroinut kiskon siihen. RAMilla on myös valmiita tuollaisia kahvoja mutta hinnat varmaan hurjia. RAM osat yleisesti ottaen aika kalliita mutta on ne hyviäkin. Löytyy monessa koossa ja nämä omat ovat C kokoa. D ja E pallot on sitten järkyttävän kokoisia. C pallo on 1.5" ja kestää 1.85Kg painoa. Tabletti taitaa painaa reippaasti alle kilon vaikka on rugged malli. Kuvasta poiketen tuo ruuvattava kuula piti vaihtaa "salmiakki" malliin jossa kaksi kiinnityspistettä ettei kierry auki kun tabletti tulee juuri "väärään" suuntaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245549 Roskista pelastettu teline paikallaan. Sen perässä on lyhyt RAM varsi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245547 10" tabletti testissä. Hyvin kantaa. Vähän heiluu rytkytyksessä mutta sillä ei merkitystä. Telineessä ja varressa on se hyvä että saa nopeasti käännettyä moneen asentoon. BJseen ostin valmiin kiskon jonka saa pultattu johonkin tasoon ja kuulan siihen mutta se on vielä kesken. Saa sitten siirrettyä tabletin yhden kiinnikkeen löysäämisellä autosta toiseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245548 |
Kesän viron reissulla oli outoja woblausongelmia. Varsinkin jarruttaessa sai aikaan holtittoman woblauksen kun sattui sopiva nopeus ja muut tekijät olivat kohdallaan.
Kotona sitten selvisi että OME SD24 ohjausiskari oli rikki sekä toinen pyöränlaakeri jotenkin kulunut ettei kiristynyt kunnolla. Uuden OME iskarin hankinta tuntuikin olevan hankalaa ja etsin jotain vähän erilaista tai parempaa. Tilalle tarjottiin pääsääntöisesti halvempaa Peddersin iskaria jossa oli aika samanlaiset speksit kuin omessa. Haaveissa oli kuvanmukainen säädettäävä dobinson tai profender ohjausiskari mutta sellaista ei löytynyt järkevään hintaan ja muutenkin arveli läpivedon olevan liian arka. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245833 Valitsin sitten Euro4x4partsilta löytyvän tough dogin säädettävän SV vaimentimen. Siinä on 9 asentoinen säätö, 35mm poraus ja 22mm varsi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245831 Toughdog SV vs OME SD24. OME jostain syystä ampunut öljyjä ulos. OMElla ikää noin 8 vuotta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245832 |
| Sivu luotu: 23:27 (GMT +2). |