Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota HJ 60/61 omistajat tänne (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118488)

HJ6085 29.04.2015 14:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1222298)
Sun kuvassa keppi näyttää ihan suoralta, vai hämääkö kuva vaan?? HJ:n keppi on 45 astetta käännetty kumin yläpuolelta http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/334636_1_orig.jpg

EDIT: tarkemmin kun kuvaa kattoo niin tulee mieleen, että onko tossa korotettu koria ja sen jälkeen ongelmat alkoi? Ensiapuna rälläkällä keppi poikki ja hitsaa takas jyrkemmällä kulmalla kun mitä alun perin on.

Ei ole korotettu koria, ja tuossa asennossa se on ykkösen, kolmosen ja vitosen huulilla. Katselin myös itse toisesta topicista ja asento siinä ihan eri kuin tuossa.

HJ6085 29.04.2015 18:33

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1222298)
Sun kuvassa keppi näyttää ihan suoralta, vai hämääkö kuva vaan?? HJ:n keppi on 45 astetta käännetty kumin yläpuolelta http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/334636_1_orig.jpg

EDIT: tarkemmin kun kuvaa kattoo niin tulee mieleen, että onko tossa korotettu koria ja sen jälkeen ongelmat alkoi? Ensiapuna rälläkällä keppi poikki ja hitsaa takas jyrkemmällä kulmalla kun mitä alun perin on.

Tässä kuva tuosta tikusta.

Hessu888 29.04.2015 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ6085 (Viesti 1222473)
Tässä kuva tuosta tikusta.

Jostain syystä toi sun keppi näyttää paljon suoremmalta kuin uus osa tässä: http://cruisersolutions.com/index.ph...roducts_id=591

HJ6085 30.04.2015 06:31

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1222528)
Jostain syystä toi sun keppi näyttää paljon suoremmalta kuin uus osa tässä: http://cruisersolutions.com/index.ph...roducts_id=591

Nyt välähti mikä mättää, tyhmä minä! Katselin kuvia alkuvaiheista ja olen varmasti itse vääntänyt kepin nostaessa koria pois paikoiltaan :-) Tulipa tästäkin veivaus, kiitos osallistuneille ja tuohon kulmaan johdattaneille.

artsi777 30.04.2015 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ6085 (Viesti 1222568)
Nyt välähti mikä mättää, tyhmä minä! Katselin kuvia alkuvaiheista ja olen varmasti itse vääntänyt kepin nostaessa koria pois paikoiltaan :-) Tulipa tästäkin veivaus, kiitos osallistuneille ja tuohon kulmaan johdattaneille.

Hyvä että selvis :) Mietitty on että miten se tolleen yht'äkkiä voi siirtäjistä antaa periksi :D

Ab3 01.05.2015 08:11

Mites tollanen Holset HX35 puhallin toimii 2H koneessa?
Ylläältähän se taitaa heräillä?

Kokemuksia ja mielipiteitä kaivattas myös Schwitzer S2A?

Tommoset ois tyrkyllä huokeeseen hintaan, ja nyt pitäs arpoa kumpikampi... :eek:

sull45 02.05.2015 18:58

hj60

Semmoista tuli nyt jousitukselle ,en tiedä paranesko jotain http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174963 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174964

BJ-40/76 05.05.2015 22:09

Yksi kuva valehtelee enemmän kuin 1000 sanaa?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sull45 (Viesti 1223178)
Semmoista tuli nyt jousitukselle ,en tiedä paranesko jotain

En haluaisi maalata mustia pilviä taivaalle....

Mutta jos olisi minun auto, niin korostetusti seuraisin seuraavia:

Etuakseli: näyttää että tuo noin 50x50 neliöpalkki on hitsattu akseliin; siis akseliputkeen vääntöä voi tulla niin paljon, että jos palkki ei revi itseään irti, niin sitten vääntyy taikka murtuu (minä rakentaisin siten, että akselin alapinnasta lähtisi toinen putki, ja toinen putki akselin päältä, ja ne yhdistyisi tuolla nivelen lähellä.

Taka-akseli: minun silmään noiden ala-aakkosten/tukivarsien ja ylätukivarren nivelen välinen "korkeusero" on huomattavan pieni, tuplat olisi parempi....
Siis pelkään, että tuo ylätukivarsi- rakennelma pettää.... (kardaani peittää k.o nivelen...)

Ja nuo molemmat alatukivarret näyttää kuvissa huomattavan pieniltä, siis jos niiden pitää pysyä suorassa, kun auton paino painaa niitä mutkalle esim. kannon päältä tms.

Mutta: Tuota "unimog" tuenta- periaatetta olen kopioinut jo n.20v sitten, toki vm. -77 olevaan jarruttomaan peräkärryyn! kokonaispaino on edelleen 470 kg, ja hyvin kulkee/tulee perässä vieläkin.
Ja tuota "unimog" tuentaa, siis mikä sinulla etuakselilla, suunnittelin taannoin omaan käyttöautoon; hj-61:een molemmille akseleille, ja nimenomaan leimattuna katukäyttöön! ongelma oli (noin 5-10v sitten) että tukivarsia ei saanut tehdä itse. siis olisi pitänyt laittaa unimogin kardaanijatkeet, ja erään tulkinnan mukaan myös jakolaatikon pääty ja ne harukset, jotka tulee pyörännavalta nivelelle...

sull45 06.05.2015 16:51

hj60

Kuvan ottamisen hetkella niitä vahvikeita,mitä esta akselin kääntymisen ,ei ollut tehtya vielä ,nyt nee on valmis.

matke 16.05.2015 11:21

miten noi hj61 jarrut ilmataan neuvoja ?

Ab3 16.05.2015 12:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matke (Viesti 1226135)

Ilmausnipoista. Joko kaverin kanssa ''manuaalisesti'' tai sitten kompuraan kytkettävällä ilmauslaitteella. alipaineellahan se imasee sieltä nipasta. :)

Luoppis 17.05.2015 13:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matke (Viesti 1226135)

Mulla on yksin tekemällä ollu 0,5l limupullo, minkä korkkiin on porattu sopivan timmi reikä johon saa sopimaan semmosen olikohan sisähalkasijaltaan 6mm kirkkaan letkun. Eka narskauttaa nipasta sen pahimman jäykkyyden pois jollain mieluiten 6 kulmasella hylsyllä, sit letku kiinni silleen että alkupätkä letkusta on ylämäkeen ja sit pitelee letkusta kiinni kun kiintoavaimella kääntää nippaa auki. Ite oon vielä laittanu sen avaimen umpinaisen silmukan eka siihen alle ja sit vasta letkun päälle ni saa mukavemmin käänneltyä auki. Sit vaa pullo letkuinee johku että pysyy paikallaa ja korkkia vähän raolleen ja kabiinii pumppailemaan. Toi letku pitää sen tähden olla ylämäkeen, koska muuten vetää pikkusen ilmaa aina jarruihin päin kun jarrupoljin nousee ylöspäin ja se nipassa oleva letku on tyhjentynyt jo sinne pulloon. Sit jos jarrut on kokonaan kuivana, niin takana pitäis saada aukastua se kuormaventtiilin nippa kanssa. Ite oon ilmannu aina silleen järjestyksessä, että aloitetaan lähinnä säiliötä olevasta nurkasta ja se kuormaventtiili siitä välistä ennen takajarruja.

mikko.o.s 18.05.2015 18:20

Pitäs päivittää levyjarrut taakse, niii tuumailin et mitä jarruja ootte käyttäny?
ja satulan kiinnikkeestä jos olis dxf kuva jollai...??

sull45 20.05.2015 16:51

kevyjarrut

Semmoiset ,pajeron levyt ja satulat http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144133 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144132

mikko.o.s 21.05.2015 06:24

Onko vuosimalli tiedossa koska näitä on käytetty? näyttää varsin hyvältä... jääkö kierrettä minkäverran vaarnoihin?

sull45 21.05.2015 06:39

levyjarrut

Toisen sukupolven pajerosta , oli joku 94 vm,motonetista ostettu .Toi kinnike on ainakin 10mm paksu .

dodge3500 26.05.2015 19:51

Itse olen laittanut jokaiseen omiin HJ-61:een kaasuvaijerille vastajousen konehuoneeseen ja kaasupolkimesta tulee ihan normaalin oloinen eikä pompota.[/QUOTE]

oisko kuvaa tai tarkempaa selitystä et mistä mihin se jousi laitetaan

mäksä 07.06.2015 13:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 (Viesti 1228383)
Itse olen laittanut jokaiseen omiin HJ-61:een kaasuvaijerille vastajousen konehuoneeseen ja kaasupolkimesta tulee ihan normaalin oloinen eikä pompota.

oisko kuvaa tai tarkempaa selitystä et mistä mihin se jousi laitetaan[/QUOTE]

Tarkemmin en osaa selittää mutta sinne minne kaasuvaijeri pumpulla tulee ni laita siihen vipuun jousi vetämään :eek:

mäksä 07.06.2015 13:31

Ja sit viisaammat vois kertoaettä mistä hommata hojoon HYVÄ kytkin ? :confused:

Tamgears 380€ tiedän :D :eek:

0ltzi 07.06.2015 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 1230556)
Ja sit viisaammat vois kertoaettä mistä hommata hojoon HYVÄ kytkin ? :confused:

Tamgears 380€ tiedän :D :eek:

Vakio käyttöönkö? Tarvike liikkestä sain kaks vuotta sitten Aisanin eli orkkiksen. Oisko ollu 300e

mäksä 07.06.2015 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1230673)
Vakio käyttöönkö? Tarvike liikkestä sain kaks vuotta sitten Aisanin eli orkkiksen. Oisko ollu 300e

Ei ihan vakio käyttöön ..
Ahdinta , creepyä ja lukkoa löytyy ..
Exedy on tarkotus laittaa

_kekkula_ 08.06.2015 11:45

Muutamia vuosia ollut Extreme outback sintteri kytkin, hetkittäin rajussa maasto käytössä eikä ole ollut moittimista. Jos nyt tulisi kytkin remontti eteen laittaisin samanlaisen

Ab3 13.06.2015 07:52

Vissiin mahtuu HJ:ssa pyörimään 10x15'' vanne -44 et:llä?

Varmistellaan vielä, sunnuntaina olis uudet vanteet tulossa... Ettei vaa satu väärällä et:llä :)

dodge3500 13.06.2015 08:25

mahtuu

Heikki L 13.06.2015 18:31

Melkeen kaikki mahtuu, joku vanne malli oli mikä nirhi satulaan vähän kiinni vaikka oli -44 et

hj 60/61 06.07.2015 06:33

Pitäis korjailla runkoa, yllättäen peräpäästä... Eikä oikein oo mahkuja nostella koria pois päältä, ni ideoita otetaan vastaan... Ensin mietin, et palastelisin auton alla uusia palikoita runkoon, mut sit yöllä tuli idea, et poikkasisin koko rungon etupenkien takaa suurinpirten, ja kompuloisin sit taka-osan rungosta helpommin nippuun... Tietenkin jousien korvakkeet ja korin kannakkeet irtoilee, eikä oo niitti vehkeitä. Saako ne hitsailla kiinni? Tietty jos jollain olis myynnissa ehyempi rungon taka-osa, ni sekin saattais kiinnostaa, ku tuo tuntuu aikas pehmeältä joka puolelta...

Luoppis 06.07.2015 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1235791)
Pitäis korjailla runkoa, yllättäen peräpäästä... Eikä oikein oo mahkuja nostella koria pois päältä, ni ideoita otetaan vastaan... Ensin mietin, et palastelisin auton alla uusia palikoita runkoon, mut sit yöllä tuli idea, et poikkasisin koko rungon etupenkien takaa suurinpirten, ja kompuloisin sit taka-osan rungosta helpommin nippuun... Tietenkin jousien korvakkeet ja korin kannakkeet irtoilee, eikä oo niitti vehkeitä. Saako ne hitsailla kiinni? Tietty jos jollain olis myynnissa ehyempi rungon taka-osa, ni sekin saattais kiinnostaa, ku tuo tuntuu aikas pehmeältä joka puolelta...

Tuolla mietiskelty samallasta tapausta. :D

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130102

hj 60/61 06.07.2015 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1235846)
Tuolla mietiskelty samallasta tapausta. :D

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130102

Mitenkäs tää sit toteutettiin? Otiks pois auton alta ja naitoit korjauksen jälkeen takasin ehjätyn pätkän?

hj 60/61 07.07.2015 12:28

Ja sit mielipiteitä ja toteutus vinkkejä pieneen korotukseen... Eli allahan on korottavat jouset ja koriakin nosteltu sen 70mm. Silti tekis mieli saada tuota hieman vielä ylemmäs...:rolleyes: Jousissahan on nuo kolmion malliset ravattavat riiput ja nehän ei oo kovinkaan korkeet. Otteessa on mainintana, et sais olla "pidemmät jousenriiput, 140mm, omavalmiste". Tartteiskohan värkkäillä vaan pidemmät riiput? Mites sit tuo lisä kierteytys? Jostain täältä haulla luin, et joku oli tehnyt taka-akselin takapuolelle alapään lautaset, pultattuna lehtien läpi. Kuulosti ihan hyvältä idealta, "joustotkaan":eek::D ei kärsis, mut siellähän kulkee käkkärin vaijeri...:confused: Tiä jos vaik sit ku remppa alkaa, ni tekis tälle oman topicin, missä vois sit kysellä näit tyhmii, mut ny viel täältä käsin pohdin asioita. Yks työkaveri aina sanoo, et pitää tietää lopputulos, ennen ku alkaa mitään tekee, ni siks näitä yritän fiksummilta ja kokeneemmilta kysellä... Ni, ja hitsaukset ajattelin toteuttaa ydinjäte-lanka migillä, ainakin on noi vetopisteet pysyneet aivan kondiksessa, ku nbe niillä oon heppaillut, niin kuin kaiken muunkin, mut tarviskos runko kuitenkin hepata nippuun puikolla, töistä sais kyl inventterin lainaan? Ja ku suunnitteilla on vaihtaa se koko taka-runko, ni mitenkäs se liitos sit toteutetaan? Joskus muistan nähneeni, et siihen oli jotain salmiakki-paloja naitettu sauman päälle...
Mä vaan ku en löydä näil hauilla mitään... Tietty joku vois linkittää loppuun saatetusta projektista, mikä ois vastaavanlainen...

turakki 07.07.2015 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1236008)
Ja sit mielipiteitä ja toteutus vinkkejä pieneen korotukseen... Eli allahan on korottavat jouset ja koriakin nosteltu sen 70mm. Silti tekis mieli saada tuota hieman vielä ylemmäs...:rolleyes: Jousissahan on nuo kolmion malliset ravattavat riiput ja nehän ei oo kovinkaan korkeet. Otteessa on mainintana, et sais olla "pidemmät jousenriiput, 140mm, omavalmiste". Tartteiskohan värkkäillä vaan pidemmät riiput? Mites sit tuo lisä kierteytys? Jostain täältä haulla luin, et joku oli tehnyt taka-akselin takapuolelle alapään lautaset, pultattuna lehtien läpi. Kuulosti ihan hyvältä idealta, "joustotkaan":eek::D ei kärsis, mut siellähän kulkee käkkärin vaijeri...:confused: Tiä jos vaik sit ku remppa alkaa, ni tekis tälle oman topicin, missä vois sit kysellä näit tyhmii, mut ny viel täältä käsin pohdin asioita. Yks työkaveri aina sanoo, et pitää tietää lopputulos, ennen ku alkaa mitään tekee, ni siks näitä yritän fiksummilta ja kokeneemmilta kysellä... Ni, ja hitsaukset ajattelin toteuttaa ydinjäte-lanka migillä, ainakin on noi vetopisteet pysyneet aivan kondiksessa, ku nbe niillä oon heppaillut, niin kuin kaiken muunkin, mut tarviskos runko kuitenkin hepata nippuun puikolla, töistä sais kyl inventterin lainaan? Ja ku suunnitteilla on vaihtaa se koko taka-runko, ni mitenkäs se liitos sit toteutetaan? Joskus muistan nähneeni, et siihen oli jotain salmiakki-paloja naitettu sauman päälle...
Mä vaan ku en löydä näil hauilla mitään... Tietty joku vois linkittää loppuun saatetusta projektista, mikä ois vastaavanlainen...

Mitään kuvia mulla oo... Vieterithän ne parhaat kai olisi. Itse kuitenkin koitan tuohon omaan ikuisuusrojektiin matalaa soaa turailla. Takarunko on korjattu koppaa pois ottamatta. (hidasta mutta tuskallista). Jotain salmiakkilappua liitoksiin. Korin ja jousenkiinnikkeitä olen tehnyt itse soveltaen tallista löytyviä materiaaleja. Hitsaukset on tehty kempin mikillä tai puikolla fiiliksen mukaan. Joskus Bj:n rungon rakensin halvalla valovirtamigillä ja ydinjätelangalla, 17 vuotta on sekin kestänyt.

Luoppis 08.07.2015 12:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1235859)
Mitenkäs tää sit toteutettiin? Otiks pois auton alta ja naitoit korjauksen jälkeen takasin ehjätyn pätkän?

Ei oo toteutettu vielä millään tasolla, auto on seissyt vuodenvaihteesta katoksessa ja sillä on ajettu lähinnä tonttia ympäri ja polttoainetta mennyt aika ajoin konetta käytellessä joku 25 litraa :D

141 10.07.2015 09:47

Noin 28V sen pitäs latata, se mittari nyt ei auton luotettavin osa oo..

ssuvik 10.07.2015 17:13

Joo hoojiissa on kiekkamittari varmaan ainut, mihin voi luottaa.

ssuvik 10.07.2015 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1236650)
Kyllä volttimittari valehteli kun näytti 30v oikea oli 34v.

Ööh, sitähän mä just sanoin :confused:

BJ-40/76 10.07.2015 20:26

34 Volttia tappaa nopeasti....

Siis akut kiehuu pilalle aika nopeasti, ja alkaa olla sitä luokkaa tuo 34 volttia, että Mikään ei sitä kestä (polttimot/jännitteenalennin jne)

Jos mekaanisella säätimellä, niin kopsautappa meisselin kahvalla siihen peltipurkin kylkeen käynnissäollessa...

Ja nuo toyotan mittarit on tarkoitettu juuri tuohon; siis käytönaikaiseen tilanteen seurantaan: niin kuin tässäkin kävi! siis mittari kertoo, että lataa liikaa:D
Omat kokemukset noiden yli 25v vanhojen toyotien mittareista on öljynpainemittaria lukuunottamatta pelkästään positiivisia; esim. polttoainemittarit toimii niinkin luotettavasti, että kun tankki näyttää tyhjää, niin litran parin tarkkuudella osaa arvata, paljonko menee dieseliä! Eräästä saksalaisissa polttoainemittarista en osannut arvata, että mittarin alapäässä on huojuntaa noin 150 km ajon kulutuksen verran, siis ajoin tankin alimmalle viivalle, ja meni melkein tankin nimellistilavuus dsl:liä, ja tämä tankillinen loppui sitten tienpäälle, kun mittari näytti noin 1/8 tankkia.

hj 60/61 11.07.2015 16:32

Mistä löytyy noita kumipuslia korikannakkeisiin?

Ruottala. 12.07.2015 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1236552)
Otin ensisavut hj.sta kahdenvuoden tauon jälkeen kaikki hyvin mutta latausmittarissa ei meinaa asteikko riittää sen mukaa lataa 28-30V paljonko sen pitäisi olla.Kierrosluku mittari on kuollut ei toimi ennen eikä jälkeen korjauksen jos kohta pääsisi leimalle.

Ootko sitä anturia koittanut vaihtaa? Mulla vissiin olis yks ylimääräne jos tarve.

valtatie 12.07.2015 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1236800)
Mistä löytyy noita kumipuslia korikannakkeisiin?

Biltema. Kölirullia ja vannesahaa/puukkosahaa.

RockerDuck 13.07.2015 08:20

Onko mitenkä porukka muokannu nuita taka akselin lukkovipstaakeleita kun on soa tehty. Ongelmana nyt se että tulee niin kuolleessa kulmassa niihin vipuihin vaijeri et ei mee kunnolla päälle ja kun menee päälle,ni sit ei lähe pois... Paine ilma ois se helpoin, joo tiedän, mut nyt tuo budjetti ei anna periks ruveta tilailemaan sitä vaihtoehtoo...

t.haapala 13.07.2015 08:27

Ite tein latikasta parin sentin jatkopalat sille lukon vaijerille

nurtsa 13.07.2015 13:06

Illalla menossa kattoon yhtä 61:stä. Tiedän että puolen miljoonaa ajetun auton kunto on mikä on, kolinat sun muut äänet ja mätä hommat. Lähinnä kiinnostaa mitä teidän vehkeet kuluttaa? Kokemuksia, plussat ja miinukset?

hj 60/61 14.07.2015 12:44

Minkähän mittaisia jousia sitä kannattais siinä lisä kierteytyksessä kannattais käyttää, mulla siis hieman väsyneet, mutta ryhdikkäät kuitenkin, lehtijouset alla +50mm? Mietin, et jos sen etupään tekis suoraan akselin päältä, ja takapään siitä akselin takaa, eli se lautanen siihen lehden päälle? Pikkasen jäykkishän siitä saattaa tulla, mut voi olla et maantie ominaisuudet paranee, ku alusta hieman jäykistyy...
Tai sit vaan mittailen, ku saan rungon ja akselin takaisin paikoilleen...

Luoppis 14.07.2015 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nurtsa (Viesti 1237128)
Lähinnä kiinnostaa mitä teidän vehkeet kuluttaa? Kokemuksia, plussat ja miinukset?

31" maantiekuvion renkailla pääs pikkusen alle 10l/100km. Talvirenkailla aavistuksen enemän, kovemmilla pakkasilla yli 11l/100km, mutta toikin sisältää paljon tyhjäkäyntiä koneen lämmittämiseksi.

Plussat: Toimintasäde yhdellä tankkauksella helposti se 700km. Kuusykkösessä nappineliveto, yhen talven ku ajaa sillä ei pysty enää perustelemaan ittelleen, että miks se pitäis kurkottaa sieltä lattiakepistä.

Miinukset? Kuten kaikissa (paketti)autoissa nykyään, kokonaismassan mukaan verotettuna verot on alkaen 385€/vuosi, vuoden vaihteen jälkeen vielä sitäkin enemmän. Ja sillä saa vasta sen 1+2 istumapaikkaa, henkilöautona noi on jo tosi harvinaisia. Muiden tekemät sähköräpellykset, peltikorjaukset ja mahdolliset syötön säädöt. Kuten arvata saattaa, suoraruiskutuskone tolla vesimassalla ei oikein sovi lyhyisiin siirtoihin yms. nurkka-ajoon talvella, koska se lämpenee kohtuu hitaasti varsinkin jos ei vaivaudu ensin lämmittämään konetta hetken.

ssuvik 14.07.2015 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1237332)
Minkähän mittaisia jousia sitä kannattais siinä lisä kierteytyksessä kannattais käyttää, mulla siis hieman väsyneet, mutta ryhdikkäät kuitenkin, lehtijouset alla +50mm? Mietin, et jos sen etupään tekis suoraan akselin päältä, ja takapään siitä akselin takaa, eli se lautanen siihen lehden päälle? Pikkasen jäykkishän siitä saattaa tulla, mut voi olla et maantie ominaisuudet paranee, ku alusta hieman jäykistyy...
Tai sit vaan mittailen, ku saan rungon ja akselin takaisin paikoilleen...

Mulla ainaki oli aivan helvetin jäykkä lisäkierteillä. Siis ihan liian jäykkä. En tykänny yhtään. Ne oli jonku 3-sarjan bemarin takajouset. Sulle en suosittelis lisäkierteitä ollenkaan, ku niin paljon ajelet metsässäkin. Sijota mieluummin uusiin lehtijousiin.

Ruottala. 15.07.2015 08:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1237372)
Mulla ainaki oli aivan helvetin jäykkä lisäkierteillä. Siis ihan liian jäykkä. En tykänny yhtään. Ne oli jonku 3-sarjan bemarin takajouset. Sulle en suosittelis lisäkierteitä ollenkaan, ku niin paljon ajelet metsässäkin. Sijota mieluummin uusiin lehtijousiin.

Samaa mieltä. Mullaki oli omassani jotkut lisävieterit ja oli aivan liian jäykkä.

HJ61TURBO 25.07.2015 10:43

Nyt alkais olla aika nostaa kori pois grillistä ja naittaa rungon kanssa yhteen...
Korin ja rungon väliset kumit rupeaa olemaan tiensä päässä ja kerralla uusisi kaikki.
Uusia alkuperäisiä en mielelläni tojotan hinnoilla osta :D
Jotkut ovat laitelleet vissiin jääkiekkoa, kölirullaa , nailontankoa ym ...
Mikä materiaali olisi paras ratkaisu ? Kuinka joustavia kumien pitää olla?
Pultit varmaankin järkevin tehdä kierretangosta?
Koria voisi nyt samalla korottaa vähäsen..
Vaatiiko 1-2cm korotus mitään muutoksia jarruletkuihin, ohjaukseen ym.?

Löytyykö jostain kuvia itsetehdyistä korikumeista?:)

HJ60_Jussi 25.07.2015 10:55

Jonkun kuorma-auton iskarinkumi ois sopiva. Unohda ne jääkiekot. Sinne pitää joka tapauksessa laittaa kumia väliin. Jääkiekko ei jousta. Oikeissa kumeissa on metalliholkki läpi molemmista kumeista. Kumit ei puristu kasaan sen takia. Joustavuus säilyy mutta kori ei karkaa rungosta ja saa vetää pultin tiukalle.

hj 60/61 26.07.2015 13:37

Mites noi lakipykälät sanoo takavalojen asemoinnista? Eli siis ny on tulos uudet takavalot, ni onks niiden pakko olla siinä korin kulmissa? Mietin et heittäis noi takaluukun reunoihin, ja orkkispaikoille vaik jotkut pikku äärivalot... Noi takanurkat ku on niin otolliset paikat, et sinne osuu aina ja valot on heti morjes... Eli saako laittaa valot alaluukkuun?:confused:

AlluK 26.07.2015 18:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1239557)
Mites noi lakipykälät sanoo takavalojen asemoinnista? Eli siis ny on tulos uudet takavalot, ni onks niiden pakko olla siinä korin kulmissa? Mietin et heittäis noi takaluukun reunoihin, ja orkkispaikoille vaik jotkut pikku äärivalot... Noi takanurkat ku on niin otolliset paikat, et sinne osuu aina ja valot on heti morjes... Eli saako laittaa valot alaluukkuun?:confused:

Tämmöisen linkin Pee laittoi joku aika sitten, apu pitäis löytymän:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...maarayksia.pdf

ic hilux 27.07.2015 15:43

tuli tänään hajettuu hj-60 luvat turbol ja penkitettyy samal reissul.137hp 376nm.kierokset rajotetty 3500 tonniin.olis muuten ahtoja liikaa.:D

Ab3 28.07.2015 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ic hilux (Viesti 1239787)
tuli tänään hajettuu hj-60 luvat turbol ja penkitettyy samal reissul.137hp 376nm.kierokset rajotetty 3500 tonniin.olis muuten ahtoja liikaa.:D

Eikös se kierrosten rajotus tapahdu jostainkohtaa syöttöpumppua?

Entisessa koneessa oli ilmeisesti ruuvailtu sitä max-kierrosten rajotinta, ja tässä uudessa koneessa on vielä rajoteltu kierroksia...

Silleen vinkvink jos kehtaisit kertoa mistä löydän sen max-kierrosten rajottimen, niin sais ton uuden mosan kiertämään... :eek:

Janne_ 29.07.2015 21:22

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...67&oe=563F8B97
paljonko tälläsen arvo olisi nytten? :D
Kiinnostaisiko jotain ostaa tälläinen soa-hj?, on korkea!! dobinssonin korottavat jouset, dobinssonin iskareilla, rasvattavat riiput molemmissa päissä uretaanipuslilla. 37x14.5x15 renkaat, paistoleima 2013 vai 2014 eli melkein uudet creepy crawlerit uusilla vanteilla.
vm.90 aj 525tkm. irroitettava vetokoukkukin on. kats. voimassa 3/2016 loppuun
Elämäntilanteen takia tarttisi luopua, yv:llä lisätietoa jos joku kiinnostuisi ostamaan.

ssuvik 29.07.2015 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne_ (Viesti 1240297)
Kiinnostaisiko jotain ostaa tälläinen soa-hj?, on korkea!! dobinssonin korottavat jouset, dobinssonin iskareilla, rasvattavat riiput molemmissa päissä uretaanipuslilla. 37x14.5x15 renkaat, paistoleima 2013 vai 2014 eli melkein uudet creepy crawlerit uusilla vanteilla.
Elämäntilanteen takia tarttisi luopua, yv:llä lisätietoa jos joku kiinnostuisi ostamaan.

Varmaan joku 4-5k€ tosta voi saada. Selaile palstalla myynnissä olevia hojoja, eikö se hinta ala siitä selkiytymään.

Janne_ 29.07.2015 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1240307)
Varmaan joku 4-5k€ tosta voi saada. Selaile palstalla myynnissä olevia hojoja, eikö se hinta ala siitä selkiytymään.

Selvä täytyypä näin tehdä, nettiautossa kun ei tule muutakuin vaihtoehdoituksia:confused:

jiipeehoojii61 29.07.2015 22:32

Orkkis vinssi.

Pitäs nakata mekaanine tuon sähkövirvelin tilalle.
Laittaa köysi siihe ja siirtää mahollisimma lähelle,olisko jollaki kuvatuksia mimmosia "kehtoja"on tehty.
Kartaania joutuu lyhentään ja yritän saaha sen tuon entisen paikalle.

BJ-40/76 29.07.2015 23:14

Mitä muutoskatsatettu?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne_ (Viesti 1240297)

Tuo 4-5 ke kuulostaa jopa halvalta, jos muutokset otteessa, ja toimiva kapine.

ic hilux 30.07.2015 07:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ab3 (Viesti 1240120)
Eikös se kierrosten rajotus tapahdu jostainkohtaa syöttöpumppua?

Entisessa koneessa oli ilmeisesti ruuvailtu sitä max-kierrosten rajotinta, ja tässä uudessa koneessa on vielä rajoteltu kierroksia...

Silleen vinkvink jos kehtaisit kertoa mistä löydän sen max-kierrosten rajottimen, niin sais ton uuden mosan kiertämään... :eek:

joo en oo ite kun kääntänyt sen nipan kaasuläpältä ja syöttöö lisätty niin kiertää yli 5000:confused:

Janne_ 30.07.2015 10:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1240326)
Tuo 4-5 ke kuulostaa jopa halvalta, jos muutokset otteessa, ja toimiva kapine.

muutokset otteessa, ainoa mikä ei ole otteessa noi renkaat, joo tuli selailtua niin voisi jopa +6000€ olla..jos jollain edes vähän kiinnostus heräsi tarjotakin toki saa niin yv:llä jatketaan.

BJ-40/76 31.07.2015 00:27

Tärkein puuttuu...?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne_ (Viesti 1240375)
muutokset otteessa, ainoa mikä ei ole otteessa noi renkaat, joo tuli selailtua niin voisi jopa +6000€ olla..jos jollain edes vähän kiinnostus heräsi tarjotakin toki saa niin yv:llä jatketaan.

Siis nuo renkaat olisi kivat otteessa, Ja jos ne puuttuu otteesta, niin ei hyvä.

Ja noista korkeuksista, mitä linkissä, ei liene merkintää rekisteriotteessa.
miten tuo etupään jousitus/ohjaus on toteutettu? ja .....

Ab3 12.08.2015 09:40

Minkälainen on korottaa tommonen hj60? Korikorotus mielessä, ja töissä saisin nyt sorvattua vielä palikat. POM- tangosta, mutta minkä kokoset lätyt ja minkäkokonen läpireikä siihen tulee? :) neuvokaas samalla se max-kierrosten säätöön liittyvä nippa? En olevinaan löytäny....

ssuvik 12.08.2015 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ab3 (Viesti 1242894)
Minkälainen on korottaa tommonen hj60? Korikorotus mielessä, ja töissä saisin nyt sorvattua vielä palikat. POM- tangosta, mutta minkä kokoset lätyt ja minkäkokonen läpireikä siihen tulee? :)

Suurin työ kaivaa koripultit esiin ja saada auki. Etummaiset varsinki vittumaisessa kolossa. Pultit tais olla 12mm. Ne kun joudut kuitenkin vaihtamaan, niin sama laittaa heti vaikka 12.9. Ekana kaiva kaikki pultit esiin ja löysää. Sitten toiselta puolelta pultit pois, tunkkaa koria tarpeeksi ylös, palat väliin ja uudet pultit reikään. Mutterit huulille. Toista tämä toisen puolen kanssa. Lopuksi kiristät kaikki. Joko nylockit tai tuplamutteri. Itse laitoin nylocit tuplana :D Koropalojen halkaisija vaikka 50mm. HJ:ssä muistaakseni 60mm korinkorotus menee vielä ilman mitään muita modauksia. Voi olla, että rattiakseli-simpukka liitosta pitää löysätä ja kilkutella hellästi vasaralla. Koria ylös tunkatessa tarkkaile kaikkea, ettei mikään kiristy liikaa ym. Aikaa menee 1-3h, riippuen kuinka tiukassa vanhat pultit on. Kannattaa valmistella hommaa ruikkimalla irroitusöljyä muutamia kertoja etukäteen. Voi olla että jeesaa :D

mäksä 12.08.2015 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1243000)
Suurin työ kaivaa koripultit esiin ja saada auki. Etummaiset varsinki vittumaisessa kolossa. Pultit tais olla 12mm. Ne kun joudut kuitenkin vaihtamaan, niin sama laittaa heti vaikka 12.9. Ekana kaiva kaikki pultit esiin ja löysää. Sitten toiselta puolelta pultit pois, tunkkaa koria tarpeeksi ylös, palat väliin ja uudet pultit reikään. Mutterit huulille. Toista tämä toisen puolen kanssa. Lopuksi kiristät kaikki. Joko nylockit tai tuplamutteri. Itse laitoin nylocit tuplana :D Koropalojen halkaisija vaikka 50mm. HJ:ssä muistaakseni 60mm korinkorotus menee vielä ilman mitään muita modauksia. Voi olla, että rattiakseli-simpukka liitosta pitää löysätä ja kilkutella hellästi vasaralla. Koria ylös tunkatessa tarkkaile kaikkea, ettei mikään kiristy liikaa ym. Aikaa menee 1-3h, riippuen kuinka tiukassa vanhat pultit on. Kannattaa valmistella hommaa ruikkimalla irroitusöljyä muutamia kertoja etukäteen. Voi olla että jeesaa :D

Sit viskon tunnelista alhaalta palapois ..
Nafta putki takaa irti ettei taitu poikki ..
Kytkinletku kiinnikkeestä irti ..
Rattiakseli ei tartte mitää ,, tulee kyl liusta ..
Takimmaiset koripultit on vittumaisimmat ,, ehkä helpoin tehdä takaluukun puolelle reiät ? ..
Ja pultit tais olla 10mm

ssuvik 12.08.2015 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 1243004)
Sit viskon tunnelista alhaalta palapois ..
Nafta putki takaa irti ettei taitu poikki ..
Kytkinletku kiinnikkeestä irti ..
Rattiakseli ei tartte mitää ,, tulee kyl liusta ..
Takimmaiset koripultit on vittumaisimmat ,, ehkä helpoin tehdä takaluukun puolelle reiät ? ..
Ja pultit tais olla 10mm

Joo 10mm tais olla kuitenki. Viskojuttu unohtu mainita, naftaputken ja kytkinletkun kans ei mulla ollut mitään ropleemaa (eli tarkkaile onko tarpeellista). 50mm palat meitsillä.

hj 60/61 13.08.2015 05:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1243033)
Joo 10mm tais olla kuitenki. Viskojuttu unohtu mainita, naftaputken ja kytkinletkun kans ei mulla ollut mitään ropleemaa (eli tarkkaile onko tarpeellista). 50mm palat meitsillä.

Mites toi kannake "pultin" kovuus? Eiks sinne käy ihan normi 8.8 jenkatankosta pätkittynä, vai tarviiks olla kovempaa... Nimimerkillä, ehkä viikonloppuna kaalimato rullaa...:eek:

ssuvik 13.08.2015 05:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1243074)
Mites toi kannake "pultin" kovuus? Eiks sinne käy ihan normi 8.8 jenkatankosta pätkittynä, vai tarviiks olla kovempaa... Nimimerkillä, ehkä viikonloppuna kaalimato rullaa...:eek:

Niinhän kaikki muutkin tekee, paitsi minä :D

jiipeehoojii61 13.08.2015 09:07

Ite nakkasin pois tuulitunnelin ja keppiä lämmitin eri kulmaan.
50mm palikat.
Muuta ei tarvinnu.

lepa77 13.08.2015 09:27

tuulitunneli on hyvä olla ei kannata ottaa pois.

mäksä 13.08.2015 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1243113)
tuulitunneli on hyvä olla ei kannata ottaa pois.

Juu ehdottomasti siivu pois ja jättää paikalle ..

Ab3 13.08.2015 15:20

Siellä ei ole koko tuulitunnelia... eli jos sorvaan muovista ne limput niin kestää? Monta niitä tarvii kaikkinensa? Limpun halkaisija? 50 mm? Se läpireiän koko olis kanssa tärkee tietää :)

mäksä 13.08.2015 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ab3 (Viesti 1243173)
Siellä ei ole koko tuulitunnelia... eli jos sorvaan muovista ne limput niin kestää? Monta niitä tarvii kaikkinensa? Limpun halkaisija? 50 mm? Se läpireiän koko olis kanssa tärkee tietää :)

12Kpl tee 11-12mm reikä ..
Laita se tunneli sinne

lepa77 14.08.2015 13:48

ilman muuta tunneli sinne pitää hommata.

Zimppa 17.08.2015 08:56

2 Liiteet
Onpas tullut itsellekkin hankittua hj60 vm-85
SOA ja 35" kumekset
jahka sorsa jahti huuma menee ohi niin sitte otetaan tallille ja ruetaa laitteleen.
-Korin ruosteiden korjaus
-Vinssin huolto
-Taka-akselin lukolle vaijeri
-Lisää valoa!!!
-Turbo (löyty kaverilta halvalla niin siitä se ajatus sitte lähti):D

Aparaatti 26.08.2015 19:39

Mittailin oman hj:n leveyttä tuossa. Tavoitteena olisi jonkinlainen visualisointi kuinka leveää traileria mahdollisesti tarvitsisi. :D

37x13 boggereilla leveys 10" -44et beadlock-vanteilla jäi juuri alle 2 m. Noin 198 cm näytti olleen. Mikähän tilanne mahtaisi olla jos tuosta kumeja lähtee päivittämään esim. 39,5 boggereihin? Leveys paperilla muuttuu 13-->18.

Onko kellään mahdollista mitata vakioakselista hj:ta 39,5 boggereilla että kuinka leveä se todellisuudessa on?

sull45 30.09.2015 18:09

hj60

Onks kenellekan tietoja hj60 jousuttomasta painosta,jos nosta vehketta etuosasta nii et vaaka olis korissa kinni ja akselit maapallossa kinni ,mekaaninen vinssikin on siellä vielä tarttis coiloveria varten saada tietoja ,tai minnosia on käytetyy,lbs taulukkossa on kaikenlaisia mut mimmoiset nee oikeasti sopivat olis,isolla korvalla kuunnellaan mielipideita :)

t.haapala 30.09.2015 18:21

No mul näytti vaaka etuakselin painoks ~1300kg ja siit laskee akseli -170kg ja jouset -60kg(oisko likikään?),
ni saatais noin 1070kg.
Mul ei ollu kyl vinssiä siinä et varmaan siitä sit +50kg?

Ja nää on sit vähän suuntaa antavia, en ota vastuuta jos menee kauheesti perseelleen :D

sull45 01.10.2015 17:15

hj60

Jos suurinpiirtein tule sit joku 650-700 kg per etukulma

t.haapala 01.10.2015 19:13

Varmaan joku 600kg per kulma kuskin ja apparin kans, en hokannu aikasemmin vähentää vielä renkaita pois tosta

LöpöLassi 02.10.2015 17:17

hojossa ylläri murros jumppaa. purettu romut pois ni nyt akseli putken sisällä näkyy joku prikka irti.? mistä se on ja mihin vaikuttaa. nii ja on lukko päällä purettu. lyhyt puoli.

mäksä 02.10.2015 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LöpöLassi (Viesti 1254037)
hojossa ylläri murros jumppaa. purettu romut pois ni nyt akseli putken sisällä näkyy joku prikka irti.? mistä se on ja mihin vaikuttaa. nii ja on lukko päällä purettu. lyhyt puoli.

Eix se oo jonkusorti "loiskelevy " ? :eek:

LöpöLassi 02.10.2015 17:31

en kyllä mitää hajua mikä se on.

kari.k 18.10.2015 19:03

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kari.k (Viesti 1086368)
tälläne -89 työmatkakulkine.
Ajettu 640km.
Korinkorotus 77mm.
kesällä 33" allterrainit, nyt tavalliset nastarenkaat.

http://i1104.photobucket.com/albums/...psc7914558.jpg

Tätäkin vähän päivitetty.

bertta40 17.12.2015 14:52

Elikkä tehostajasta kyssäriä mikä mahtaa olla ku kilkkeitten asennuksen jälkee tehosti paikallas 38,5 pökkylöitä hienosti sitten metsään ja pelas noin tunnin ja alko puutumaan ja öljyt kiehahti no jäähtymisen jälkeen paikallaan käännettäessä ku päin seinää no vaihdoin uudet litkut ei auttanu. Paine puolella on mittari ja paineet samat 75kiloa no sitten pumpun perse auki ja viilasin vähä ja prikkoja jousen alle ja puhdin sihdin paineita tullee 100kg ja vähän parani mut ei vieläkään yhtä hyvä ku aluksi niin tuntuu että vika on simpukassa kysymys kuuluukin onko sieltä joku löytänyt jotain onko jotain sihtejä mitkä vois olla tukossa tai jotain? Nyt olis tiedossa toinen simpukka jota vois kokeilla ni sais paikannettua vikaa..

viri-viri 27.12.2015 13:16

Mistäs tuommoisen lehtijousen "naulan" sattus löytämään, myydäänkö vielä jossakin? Meni perkule irroittaessa poikki :mad:

0ltzi 27.12.2015 13:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja viri-viri (Viesti 1273163)
Mistäs tuommoisen lehtijousen "naulan" sattus löytämään, myydäänkö vielä jossakin? Meni perkule irroittaessa poikki :mad:

Jaa se keskinaula jolla pysyy lehdet yhdessä? Pulttikaupasta hain omaani. Joku tuumanen kova pultti kuusio kannalla.

viri-viri 07.01.2016 20:24

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1273169)
Jaa se keskinaula jolla pysyy lehdet yhdessä? Pulttikaupasta hain omaani. Joku tuumanen kova pultti kuusio kannalla.

Sopivat pultit löytyi, halkaisija oli 3/8".

Mutta ongelmasta toiseen, onko muilla soan kanssa jäänyt etukardaani liian lyhyeksi? Jää noin pari senttiä vajaaksi vaikka liukuosa täysin ulkona. Pinioninkulmaakin käännetty vähintään riittävästi :rolleyes:
Searchilla koitin jo etsiä, tuloksetta.

Kuvasta tuon kardaanin pitäs näkyä, onko ollenkaan sellainen mikä tuossa alunperin pitäs olla. Ja kyseessä siis HJ61 vm.-86.

artsi777 08.01.2016 07:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1275760)
Kertokaapa viisaammat mitä tapahtu hj,n jarruille,Huomasin vaan yhessä risteyksessä ettei jarrupoljin liiku minnekkään ei sitten yhtään vaikka painaa kuinka kovin.Jäätykö jokupaikka vai voiko alipaine pumppu/kalvo tehdä ton.

Vettä pääsylinterissä? Vaikka alipaine hukkuis niin liikkuu sentään kun koko painollaan polkee. Puhallin lämmittämään kuppia hetkeksi
ni selviää onko jäätä.

-Sakke- 08.01.2016 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja viri-viri (Viesti 1275682)
Sopivat pultit löytyi, halkaisija oli 3/8".

Mutta ongelmasta toiseen, onko muilla soan kanssa jäänyt etukardaani liian lyhyeksi? Jää noin pari senttiä vajaaksi vaikka liukuosa täysin ulkona. Pinioninkulmaakin käännetty vähintään riittävästi :rolleyes:
Searchilla koitin jo etsiä, tuloksetta.

Kuvasta tuon kardaanin pitäs näkyä, onko ollenkaan sellainen mikä tuossa alunperin pitäs olla. Ja kyseessä siis HJ61 vm.-86.

Kyllä alkuperäseltä näyttää, pituudesta en tiä. Korkea on auto jos ei alkuunka yletä. Kyllä siä tuplanivelellinen kartaani soan kanssa pitäs olla. Ainakin jos pinjonikulmaa paljon käännetty. Vaihdelaatikon kannatinpalkkia joutuu muistaakseni kans loveamaan. Alkuperäses kartaanis ei ristikotkaan suurta kulmaa ainakaan vinguttamatta siedä, ku ottavat kiinni. Kannattaa nostaa auto ulosjousto asentoon pistää takavedolle ja napalukot auki sit pyörittelee käsin kartaania ni huomaa ahdistaako nivelet. Ainaki TML-tuplanivelki niin krouvia valua että sekään ei hiomatta sovinnolla sitä kulmaa siedä

viri-viri 08.01.2016 14:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1275823)
Kyllä alkuperäseltä näyttää, pituudesta en tiä. Korkea on auto jos ei alkuunka yletä. Kyllä siä tuplanivelellinen kartaani soan kanssa pitäs olla. Ainakin jos pinjonikulmaa paljon käännetty. Vaihdelaatikon kannatinpalkkia joutuu muistaakseni kans loveamaan. Alkuperäses kartaanis ei ristikotkaan suurta kulmaa ainakaan vinguttamatta siedä, ku ottavat kiinni. Kannattaa nostaa auto ulosjousto asentoon pistää takavedolle ja napalukot auki sit pyörittelee käsin kartaania ni huomaa ahdistaako nivelet. Ainaki TML-tuplanivelki niin krouvia valua että sekään ei hiomatta sovinnolla sitä kulmaa siedä

No ei tuo nyt niin tavattoman korkea ole, 71cm pyörännavasta kaareen mitattuna. Kyllä tarvii tuo tuplanivelkardaani hommata (=tehdä :D), mutta saisi nyt edes jonkun väliaikaisesti tuonne alle pyörimään.

Olisiko tuo kardaani muuten mahdollisesti nelivaihteisesta? Jostakin satuin lukemaan että 5v olisi hiukan pidempi kardaani, pitääkö paikkaansa?

Jani E 08.01.2016 15:20

Soalla 77mm korotettu hj. Edessä 62cm takana 57cm. Siis navan keskeltä kaareen. Hyvin piisaa kardani. 4 ja 5vaihteisen lootan kans. Kulmat varmaan ääri rajoilla tuossakin. En oo vinguttanu tilaa lisää

-Sakke- 08.01.2016 17:45

Eikös 4-lovisessa oo aina tuoplanivel ja 5-lovisessaki viä 85 vuonna

Jani E 08.01.2016 18:46

-82 nelilovisessa ei ollu, mut joltain ostin sellasen. Tie sit miks jossain on ja jossain ei. Ja sit ku päivitin 5vaihteiseksi, niin tuli mukana tuplanivel. Keskipalkkia ei tarvinnu jyystää. Laatikoita on vissiinki eri kytkinkopalla, ja siten vähä eri asennossa. Tais -86 muuttua

-Sakke- 08.01.2016 19:15

-86 alkaen vaihdelaatikon kannatinpalkki erilainen ja koneen kannatinkumin alla sellanen klimppi. kai se sitte on hiukka kallellaan.

viri-viri 09.01.2016 18:12

Syykin löytyi tuohon kardaanin lyhyyteen; liukuosa jumitti tuohon kuvan kohtaan kuin seinään ja itse luulin että siinä on joku stoppari tms. Oli kuitenkin yön yli irroitusöljyssä, niin tänään sain sen liukuosan liikkeelle n. tunnin moukaroinnin jälkeen :rolleyes:

Luoppis 13.01.2016 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1277101)
Mikähän mahtoi tulla 12ht koneeseen kun jätti 4.sylinterin pimeeksi kävin illalla läpi vaihtoehdot savua maailma täynnä ja säksättää imupuolelta takaisin silti sylinterissä on paineet.Viimeinen niitti tuli kun putos viereinenkin pytty pelistä eli5,sylinteri mahtaako olla kannentiiviste palanut pytystä pyttyyn.Otan illalla suuttimet penkkiin ja käyn ne läpi sekä koneeseen ohivuotomittaus.

Voiks olla joku roska menny suuttimee tai jotain vastaavaa? Se ei kyl tosin taitais aiheuttaa tota säksätystä takasin imupuolelle...

PH75 13.01.2016 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1277101)
Mikähän mahtoi tulla 12ht koneeseen kun jätti 4.sylinterin pimeeksi kävin illalla läpi vaihtoehdot savua maailma täynnä ja säksättää imupuolelta takaisin silti sylinterissä on paineet.Viimeinen niitti tuli kun putos viereinenkin pytty pelistä eli5,sylinteri mahtaako olla kannentiiviste palanut pytystä pyttyyn.Otan illalla suuttimet penkkiin ja käyn ne läpi sekä koneeseen ohivuotomittaus.

Oireet passais kahden pytyn välistä palaneeseen kansipahviin. Muistaakseni omasta meni juuri 4.ja 5. sylinterin välistä paskaksi. Kone "puksutti" pakoputkeen,että ilmanptutsarin puolelle. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118330

Selmi 19.01.2016 23:21

Terve! Oisko täältä apuja, kun oon ensimmäistä hj:tä hankkimassa? Olen laittamassa autoa aivan jokapäiväiseen ajoon, onko noilla eroa tien päällä muuta ku hj61 kulkee vähän vähemmällä naftalla? Mites tuo ht12 männänrenkaitten korkkaaminen, onko mulle vain osunu silmiin ainoat muutamat jutut joissa näin on käynyt, vai onko se enemmänki "maksettu ominaisuus" että näin käy puolen miljoonan kieppeillä? Näillähän on ikää jo sen verran, että yksilöitähän ne tietenki on, mutta jos jotain sellaisia yleisimpiä ongelmia tulis esille, niin ei ehkä tulis tehtyä aivan hutoi hankintaa.

BJ-40/76 20.01.2016 21:40

HJ-61 on paljon riskimpi kuin tuo vapari, toki tuo 2H moottori on mukavampi ryömittää kannokossa....

Ja nuo männänrengasongelmat vaivaa enemmän noita 12h-t:tä, mutta on paska tuuria, jos jo 500 tkm alkaa vaivata konkreettisesti.

-> minulla on muutamsta hj-61:stä kokemusta ja ei ole ollut ongelmia noiden männänrenkaiden kanssa.
Toki jopa alle puoli miljoonaa mittarissa voi aiheuttaa ongelmia, yhdistettynä huonoon huoltoon ja käyttöön ja paska tuuriin. Ja jos mittarista vielä on ruuvattu puolet pois, niin jopa todennäkoisesti ongelmia...

Juhis.T 21.01.2016 11:49

Mikähän tuli kaverin HJ-61:een, kun 4-vedon keppi meni jäykäksi ja nelikko ei mene päälle?

BJ-40/76 23.01.2016 00:06

HJ-61/60 ?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1279133)
Lohkolämmitin sekoittaa käyntiinlähdön, ilman lämmitintä lähtee kuin palmun alta lämmitettynä ei kirveelläkään.

Jännä vika; tuo esilämmitysongelma, siis että ei halua käydä ilman piiitkäää saatto starttausta, ei ole vielä HJ:n ongelma:confused:

Siis -80 luvun HJ:ssä on vain sen verran älyä, että pakkasessa hehkutetaan pitempään....
Siis oletusarvona sapuskaa (dieseliä) syötetään sen verran, että saadaan kone käyntiin/kierrokset tuonne useampi 100 rpm.... ja siellä ei ole diesel puolella mitään/yhtään, mikä joka erottaisi nuo 25 astetta toisistaan. siis syöttöpumppu yms toimii osapuilleen lailla, oliko tuo 25 astetta pakkasta vai hellettä.

Ja TAAS ylläoleva ulkomuistista:o:o

Jani E 23.01.2016 11:03

Kuinka te noita 61 yleensä käynnistätte? Kaasu pohjassa vai ylhäällä? Mulla kun tuossa 2h kyljessä toi mustolan tekemä 61 pumppu, niin kylmällä -20 tai yli ku starttaa ilman lämmitystä lähtee paremmin käyntiin jos ei paina kaasua liikaa(ihan vähä painaa niin hyvä). Onko näis joku automaatti pakkosyöttö? Vai saako löpöö liikaa? Sitte kumminki ku hörähtää, niin pakko painaa kaasua muuten sammuu heti. Ei ole sitä automaattista kylmäkäynnin korotus mollukkaa..

Sivu luotu: 00:18 (GMT +2).