![]() |
Pitäisi mennä 32" x 11.50" kumit, jos on se 225/75 R16 lappu mitä joskus on jostain saatu, liittyen UP- country pakettiin. Tuo koko olisi 744mm, mihin 77m lisää = 821mm
Käsittääkseni Trafin tyyppitiedoissa suurin koko on 225/75 R15 - STRO- taulukot on hävinneet netistä kuin pieru saharaan, mutta se on n.718mm, ja siihen 77mm = 795mm. 31" rengas = 787mm 32" rengas = 812mm 33" rengas = 826mm ^- eivät ole suoraan STRO:sta, mutta tarpeeksi lähellä että saa arvion. Ilman kikkailua onnistuu 31" x 10.50", ja tuolla 225/75 R16- lapulla (tai jos se löytyy trafin tiedoista) menee 32 x 11.50" rengas. Millikokoisia on nyt vähän nihkeä katsoa, kun ei näe STRO- kokoja. Millisissä ne on vähän erikoisia... |
Tuplaristikko kardaani
Mittailin tänään kardaaneita ja huomasin että ainakin se etukardaani joka on tallilla on lyhimmillään saman mittainen kuin orkkis takakardaani. Onko kukaan vaan laittamut etukardaanin jatkeeksi slip yoken ja pannut taakse? Siellähän sen pitäisi pysyä kun liuku ei lyhyemmäksi mene. Mikä voisi olla ongelma?
|
Jatkokysymys
Voiko kahdesta tuplanivelestä kasata sellaisen että ei tarvitse sankamallin yokea? eli kasata puolikkaat ristiin? Ei tarttis hankkia sangallista slip yokea (joita kyllä e-bayssa löytyy)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jeepin oman slipyoken kiinnittäminen tohon tuplaniveleen kotikonstein on melko mahdoton toteuttaa järkevästi niin että olisi luotettava. Koneistettuja osia vaatis että sais kunnollisen niin sama sitten jo laittaa sye kitti.
|
Lainaus:
http://gojeep.willyshotrod.com/HowtoSYEconversion.htm |
Tuplaristikko pitää käytännössä olla yläpäässä (takalähdössä), ja siellä päässä on myös slip yoke mihin sitä tuplaristikkoa ei vaan normipalikoilla sovita.
Homma vaan on niin, että on halvempaa hommata SYE- kitti ja laittaa sen kanssa etukardaani taakse. Yleensä etukardaani menee SYE:n kanssa XJ:ssä paikalleen jokseenkin sellaisenaan. Jos ei, niin kardaanin lyhennys tai pidennys. |
Siis jos se slip yoke on ainoa ongelma niin se lienee tuossa https://www.ebay.com/itm/-/182687005474
|
No mutta kardaanin pitää olla kiinteä jos on slip yoke jakiksessa. Ja toisaalta perän pinionikulmakin pitää vielä kääntää tuplaristikkovetaria varten.
|
Pinionin kulma lienee sinun jo kääntämä (se Ford 8.8).
Tuohan oli se ekan postauksen aihe juurikin eli kun kardaanin liuku on lyhimmillään niin mitta täsmää paikalla olevan kiinteän kardaanin mittaan, eli käytännössä kardaanin liuku voi vain pidentyä jolloin yoke toimii suunnilleen niinkuin nytkin. Mutta lyhyesti, tilasin jo sen yoken joka sopii etukardaanin tuplaniveleen. Katsotaan kuin käy. |
Moro!
Löytyykö keltään jeep cherokeen-92 4l bensa manuaali laatikkoon sovitus laippaa/kytkinakseli muutos palikoita jollekkin järkevälle diesel motille? Esim. Vw tai mb. Onko ne tehtaalaiset dieselit kaikki relluja? Tulisi erääseen kilvettömään räppivehkeesee. |
Moro!
Löytyykö keltään jeep cherokeen-92 4l bensa manuaali laatikkoon sovitus laippaa/kytkinakseli muutos palikoita jollekkin järkevälle diesel motille? Esim. Vw tai mb. Onko ne tehtaalaiset dieselit kaikki relluja? Tulisi erääseen kilvettömään räppivehkeesee. |
2 Liiteet
Lainaus:
Kannattaa tosissaan harkita alkaako sovitella vierasta konetta, siinä on aika paljon hommaa nimim. yhden OM605/XJ tehnyt. Ei ole CAD-kuvia adapterista, tämä on käsipelillä tehty ja kone/laatikko heittokellolla keskitetty. Kampiakseli on pituussuunnassa tuollaiseen koversioon Jeep/MB koneiden välillä epäedullisesti, vauhtipyörällä joutuu adapterin paksuuden lisäksi kompensoimaan tuota. Lisäksi öljypohjan (Ssangyong) kanssa tulee sen verran tiukkaa että pohjaanlyöntikumeja on korotettava, tulipeltiin tehtävä öljynsuodattimelle tilaa tai siirrettävä jalka, sitten nämä perusjutut eli custom moottorinkorvakot, tehostinhommat, sähköt jne. Jenkeissä tais olla myynnissä OM617 koneelle sovituspalikoita, mutten näe järkeä vaihtaa sellaista. Tossa käytössä pitäisin sen alkup bensan. |
Tuossa on toi OM617-koneelle: http://www.mercedesdiesel4x4.com/category_s/1831.htm
617 on tosi vanha konemalli, uudempi 605 vois olla järkevämpi jos vaan pumpun ohjauksen sais jollain toimimaan tai saako siihen vaihdettua mekaanisen pumpun? Volkkarin koneellekin löytyy adaptereita, mutta hintaluokka on ihan älytön: http://www.cotybuilt.com/ Minä vuonna xjeepin sähköt muuttui väylämallisiksi? Mittaristo ainakin on -98 mallisessa jossain omassa väylässään. Mersun kone olis ehkä kestävämpi, mutta hirvee puljaaminen sekä mekaanisesti että sähköjen kanssa. Jos katsastaa meinaa, niin siinäkin on omat kipupisteensä. Kiinnostaa kuitenkin, rakkaudesta lajiin tai jotain :rolleyes: pakko saada ruuvata jotain yönmustaa pataa ;) Terv. Nim. "3/4 ehjää kantta VM-motorissa" |
'96 mallivuodolle tuli OBDII, kuten kaikkiin jenkkivehkeisiin. '91- '95 oli OBDI.
|
Lainaus:
Samaa mieltä, siksi en lähtisi 617:aa laittamaankaan. Se on myös turhan painava. 605 pumpun ohjauksen kaikkineen voi ottaa luovuttaja-autosta, jos koneen haluaa pitää suht vakiona. Vanhemman 602 mekaaninen pumppu käy heittämällä, sellainen mullakin oli, toki modattuna isommalle tuotolle. Sähkötöitä on tollaisessa muutoksessa aika vähän (pl. OBD-asiat, kysyjän autohan ei tielle ollut tulossa) eikä katsastus ei ole temppu eikä mikään. Mekaanista työtä on.. |
|
Tossa käyttiksessä on toi bensa kone ja on ihan hyvä. Ostin varaosa autoksi toisen ja
Siittä miettinyt jotain räppi vehjettä.siittä on sähköt osin palanut ja moottorin ohjaus, Tyhjäkäynnin moottori yms. Hävinnyt matkalle. Sillä tota dieseliä mietin ettei tarttis kun Kaasuvaijeri ja mankun johto. Noita vanhoja motteja. Ei mitään sähköpumppuja tms. Moottorin Ohjauksia. Eikä sillä mittarilla väliä kun ei se toimi käyttiksessäkään vaikka on vaijerilla. Tossa varaosa vehkeessä on piuhalla. Toi diisseli motti olis kyllä offihommissa tuhat kertaa Parempi kun bensa, vaikka kyllä tossa bensavehkeessä on munaa!! On kyllä nähty noitten Moottorin ohjausten yms. Vesitiiveys. Ja bensan huima alavääntö. |
Lainaus:
|
Sinne ne räppivehkeet ajetaan. Voi tolla käyttiksellä kevyttä offia ajaa. Siittä kone
Hommasta vielä että itte näkisin plussana sata kiloo painavamman motin jos on kansi Rautaa ja jako ketjulla eikä kuminauhalla. Nimenomaan kun puhutaan tommosesta räppi Autosta eikä tie/perhe/työ yms. Autosta. |
Lainaus:
Mutta sitä minä siis tuossa just meinasinkin, että jos offaus koostuu lähinnä vain suossa ja mudassa rypemisestä niin ylipäätään siihen löytyy parempia autoja lähteä rakentamaan kuin uudehko Jeep. Jos taas autoansa käyttää paikassa missä hyvästä alustasta ja kohtalaisen ruudikkaista ja alhaalta vääntävistä bensakoneista on hyötyä, niin melkeinpä mikä vain 90- luvun alkupuolen jälkeen rakennettu jäykkäakselinen Jeep bensakoneella on aika hyvä lähtökohta verrattuna hyvinkin moneen muuhun kikottimeen. Lainaus:
Ketjukoneitahan nämä Jeepin bensat on, vai mitä meinasit kuminauhalla? |
Tossa aikaismmin joku noitten uudempien ja vanhojen koneiden painoja
Vertaili vw ja mb. Ni mielummin vähä enemmän painoa ja vähemmän sähköjä yms. Sitä tossa hain. Tää nyt karkasi muutenkin ihan eri asiaan kun mikä oli alkuperäinen kysymys. Mielipide asioista voi kyllä jatkaa vaikka loputtomiin. Ja jos sitä miettii mikä on kanattavaa ni.... onko tämä..? Helvetin hauskaa Sinne mutaankin on ajaa. On siihenkin kyllä jo yks auto olemassa ☺ |
Mitenkä siihen jeepin manuaaliin eli aisinin (=toyota) lootaan oikein istuu sitten toyotan kytkinkoppa ja vaikka toyon L-sarjan moottori?
Raskaitahan nekin,taitaa painaa vaparinakin yhtä paljon kuin tuo jeepin kuutonen (219kg) ellei vähän enemmänkin. |
No nyt pästiin taas asiaan. Juuri tälläiset mahdollisuudet kiinnostaa? Varmaan
Joku tämänkaltaisia kötöstyksiä värkännyt :) On tossa bensakoneessakin tietysti mahdollisuus elvyttää, mutta siinä on kilsojakin Jo yli 500 tkm. Ja toiminut ilmeisesti veturina ison osan kilsoista. Ajosta sähköjen takia jäänyt eli on periaatteessa toimiva kone. |
Lainaus:
Eri asia onkin onko moinen swappi järkevä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos väkevämpää moottoria aikoo keulalle sovittaa, voi olla fiksua etsiä jykevämpi laatikkokin. Omassa projektissa toivon lootan kestävän ne vaatimattomat tehot mitä 2L-moottorista irti saan. |
Ameriikan Joet on koneen vaihtoa jonkin verran pohtineet, tuollakin jonkinmoista adapteria tarjolla: https://www.novak-adapt.com/knowledg...ck-gm/xj-swap/
|
Lainaus:
Ehkä järkevin olisi väkästellä jokin moniventtiilinen ahdettu nelisylinterinen moottori konetilaan, jos alkuperäinen kutoskone ei miellytä. Paino ja kulutus putoaisivat, ja voimaa olisi kokolailla saman verran. Oma mieltymys sitten ratkaisisi polttaako moottori dieseliä, bensaa vaiko E85:sta. Oman projektin kriteereinä olivat edullisuus, mekaanisuus sekä saatavuus. Myös helppo osien risteytys puolsi päätöstä. Jos lompsa antaisi myöten olisi valinta Fordin 302 ahtimella ja Ax15, sekä akselit mitkä kestäisivät tuon rääkin. |
Ihmetelläänpä tännekin, od:lle jo vähän kirjoitin.
Vaihdoin siis valonvaihtokatkaisijan tänään. Vaihto meni kohtuullisesti, kun poika tuli auttamaan, sillä on vielä pienemmät kädet kuin minulla. No akku kiinni ja pitkät valot oli päällä. Ajattelin, että se katkaisija jäi liian liki eli tanko jäi kantamaan, joten siirsin vähän eteenpäin ja ei varmasti kanna, sama homma silti eli pitkät on päällä heti, kun akun kytkee kiinni. Valokatkaisijasta kun pistää valot päälle, niin lyhkäiset saa syttymään niiden koko ajan killottavien pitkien kanssa yhtä aikaa. Pitkillä rele vähän surisee. Joku meni pieleen, tai jossain on jotain hämärää. Jamant jo varmentava kysymyksen kysyi OD:lla, että oliko sokka pois uudesta ja kyllä, se on pois. Vanhassa hävisi valot kokonaan paitsi pitämällä viikseä ylhäällä (eli painaa katkaisijaa koko ajan) toimi pitkät. Nyt siis ne syttyy heti, kun akku kiinni. Ja vaihtokatkaisijan kyljessä olevan liittimen kun irrottaa, niin sitten ei syty mihinkään. Mitähän alkaisin ensi viikolla tutkimaan? |
Tuossa ainakin särähtää korvaan kun puhut surisevasta releestä, eli sinne on jossain vaiheessa tehty releytys valojen syötölle koska sellaista ei alunperin ole.
Lähtisin siis tutkimaan sekä alkuperäistä johtosarjaa, että muutettua johdotusta siltä osin mitä sitä on olemassa, sieltä jostain löytynee lisää vikaa? Varmaan se alkuperäinen viiksi on ollut rikki jos kerran toiminta muuttui siitä mitä se oli aiemmin, mutta muutakin vikaa on oltava. Miten tuossa on releytys toteutettu, onko pitkille ja lyhyille omat releensä molemmin puolin (ts. neljä relettä, ohjaus alkuperäisen johtosarjan pitkiltä ja lyhyiltä), onko siellä kahdella lähdöllä olevat releet (yksi lyhyille ja yksi pitkille, ts. kaksi relettä), vai onko vaihtorele pitkät/ lyhyet (yhdellä tai kahdella releellä, riippuen onko per lamppu vai jaettu lähtö rinnankytkennällä)? Näistä kun näkee montaa tapaa, ja kaikki ei ole ihan järkeviä.. |
Lainaus:
Releitä yritin vähän metsästää mutta en kyllä kuitenkaan löytänyt. Täytyy ensi viikolla yrittää valoisan aikaan ihmetellä, viikonloppu menee muissa hommissa. |
Njooh.. no sekin voi olla totta. Se valojen rääkkä välillä ainakin omissa XJ:ssä joskus teki vähän omiaan :D
Voi siis olla ettei siellä ole mitään releitä, vaan ihan vain amerikan- Joen ihmesähköjen hauskuuksia. Eikun johtoja seuraamaan ja mittaamaan, sekä kaikkien valoihin/ viikseen liittyvien liitoksien ja maadoitusten tarkistus. Sähköviat on aivan perseestä selvittää :mad: |
Käykö -90 4.0 xjn automaattilaatikkoon manuaalin jakis? jakolaatikon kuoret tällähetkellä halki tai oikeastaan puuttuu kunnon pala ja ainakin yks ratas lentänyt joten pitäisi nyt keksiä jokin edullinen ja toimiva ratkaisu..
|
'90 XJ:n AW4:n jatkeena olevassa jakiksessa pitää olla 21- spoorinen lyhyt input gear. Jos sellainen on jakiksessa mikä tulee käsivaihteisen perästä, niin sitten se käy. Se taas sitten riippuu siitä minkä koneen, minkä Jeepin mallin, minkä ikäisen ja minkä tyypin käsivaihteisesta on kyse.. :D
Hyvä puoli toki on, että tietyissä rajoissa input gearin voi vaihtaa vanhasta jakiksesta uuteen, mutta siinäkin on muutamia muuttujia. On eri levyisiä laakereita ja eri hammasleikkausta - se taas riippuen jakiksen vuosimallista. Aina helpointa on vaihtaa samanikäisestä, samanmallisesta, samalla koneella & laatikolla olevasta. Esim. tossa vähän tarkemmin: https://www.novak-adapt.com/knowledg...g-input-gears/ |
Jees thänks, jos jollakin olis myydän kyseiseen laitteeseen jakis niin ostan pois, se taitaa sittte olla tuo np242 jakis kun 4 vetovalintaa
|
Lainaus:
|
Yvtä laiteltu
|
edelleen myös täydellinen np242 hakusessa, tuntuvat olevan kiven alla.
|
Lainaus:
No tänään kerkesin pojan mopojen rassaukselta vähän katsomaan, mikä siellä voisi olla. Varaosaraadossa olikin onneksi vermeet paikoillaan (tai ainakin liki) vaikka muuten onkin räävitty kojetaulu. Ei pelannut silläkään vaihtokatkaisijalla. No se surina oli relemäinen ja kyllähän siinä kojetaulun alareunassa on semmoinen harmaa mötikkä, peltikuorinen. Se surisi ja naksui. Otin senkin varaosavehkeestä, ei mitään apua. No tod.näk. nyt on kuitenkin se valokatkaisija rikki. Nuppi oli helppo irrottaa ja se lukitusmutteri sen nupin alta, tuttua hommaa GM-farkuista. Mutta siihenpä se sitten jääkin. Kojetaulu on katkaisijan kohdalta semmoinen kotelo ja yhtä valua tietysti, johdot on lyhyet eli se ei tule mihinkään, pitäisi saada yhdellä kädellä ensin raapaistua liittimestä piuhat irti. Aika hankala. Onko tähän joku juju? Varaosavehkeestäkään ei lähtenyt, kun se lukitusmutteri oli väännetty vähintääkin riittävän tiukkaan. Pitää kehitellä joku parempi työkalu mutta se johtoliitin on siinäkin edessä vaikka kojetaulu on purettu, niin siihen ei pääse sen paremmin käsiksi. :confused: |
Mittariston jouduin itse ottamaan irti, että sain katkaisijan liittimen irti. Siinä kynnet molemmin puolin liitintä.
|
Juu, molemmat kyntyset kyllä tuntuu mutta ei saa yhdellä kädellä väännettyä irti. Ei millään viitsisi tuommoisen pikkuosan takia purkaa niin isosti mutta kai se sitten on pakko.
Pitäisiköhän laittaa relesarja sitten lisäksi, niin säästäisi katkaisijaa... |
Vaihdoin kans vähän aikaa sitten sen katksisijan, ni jouduin
Mittariston irroittamaan. Sitte oli helppo homma. Ainut vaan Että nopeusmittari ei oo sen jälkeen toiminut kolme kertaa jo irroittanut ja kattonut että vaijeri on varmasti kunnolla paikallaan. Ilm jotain hajosi mittariston sisältä. |
Ei nyt pystykykenemään koko topikkia kahlata läpi....
Turbiinin stefan vaihto! Kumpi helpompi kone pois vai laatikko pois? On mahdollisuus päästä tekemään 2 tai 4 pilarinosturille ja on myös norsu käytössä. Oma mutu just nyt on et moottori pois. :D |
Lainaus:
|
Jos on nelipilari ja keventäjä niin melko helppo käyttää laatikko irti..
|
Lainaus:
On muuten vasemman käden sormet maitohapoilla... Mutta on valotkin taas. |
Päivitin vähän nelivetokalustoa, ja hommasin Jeep Cherokee XJ 2.5 TD vuosimallia 95.
Jotain murheita tuntuisi hankinnassa olevan. Myyjä kertoili kitkalukon takana toimivan niin kuin pitää. Tänään huomasin kuitenkin että liukkaalla sutii vain ristikkäisillä pyörillä, eikä toinen takanen avita yhtään, olipa sitten nopealla tai hitaalla nelivedolla. Kait tuossa vehkeessä pitäisi kitkalukko olla? Millainen korjattava kitkalukko on? |
Ei kaikissa ole vålttämättä kitkalukkoa, vaikka useimmissa tänne virallisesti maahantuoduissa vanhemmissa on (kerrankin kiitos lainsäädännön). Ulkomaantuonneissa sitten ihan tuurista,kiinni.
Eihän se kitkalukko muutenkaan mikään pomminvarma ole, mutta kohtuuhelppo ja kohtuuhintainen vaihtaa. Parempi se on kuin ei mitään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Rekisteriotteessa on maininta ulkolaisesta kilvestä, eli siinä siis syy lukottomuuteen.
Pitää ensin hoitaa alle kunnon renkaat ja katsoa sitten onko tarvetta lisätä lukkoja. Rekisteriotteessa on renkaat 32X11.5R15 ja sellaiset on nyt tilattu. Vanteet vielä puuttuu. Foorumeilta olen lukenut että 8X15 ET -10 olisi tuohon passeli. Silmämääräisesti ihmeteltynä tuli kutina, että mahtaako tuolla vanteella ko rengas tulla kaarilevikkeen ulkopuolelle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vähän kun teet kaariin tilaa rälläkällä edessä, ja takana ns. "cut & fold" (googleta) jos ei ole jo tehty, niin mahtuu pyörimään. Edessä akselia pari senttiä edemmäs kuin mitä suositus on korotukselle mikä sinulla ikinä onkaan, ja etupyörän kotelon takareunasta hakkaa pistehitsisauman litteäksi. Levikkeet tarvitset, vaihtoehtoja on sen mukaan miten haluat tehdä. |
Nakkasin Jamantille sähköpostia.
Saas nähdä mitä kauheuksia sieltä historiasta voi löytyäkkään. |
Lainaus:
|
Joo, eli kyllähän siellä on kitkalukko ollut tehtaalta lähtiessä, mutta nyt vissiin huonossa hapessa.
|
Missä vika? Xj ei käynnisty ja bensamittari vaipuu startatessa pohjaan vaikka tankki on melkein täysi.
|
Lainaus:
|
Juu niin se taisi olla et se valahtaa nollaan startatessa. No tosin auto käy taas. Vm93 h.o kone. Putsasin jakajaa ja ihmettelin liittimet ym. Bensaa tuli ym. Ei mitään. Sitten hinattiin auto kotipihaan niin tutussa pihassa laakista käyntiin. Ainoa mitä kylillä tein, tankkasin auton käydessä ja kuuntelin että bensapumppu tai joku piti ääntä mitä normaalisti ei kuulu.
|
Päädyin lopulta 0ET vanteisiin 32/11.5R15 renkaille.
Takana sopii käsi vielä renkaan ja jousipakan väliin, eli reilu 3cm jäi "ylimääräistä". Päältä päin katsottuna eturenkaitten purupintaa jää pari cm näkyviin kaarilevikkeitten yli. Takana näyttäisi oikeastaan nappulat jäävän piiloon. Hämärän peitossa on, että onkohan kaaria jo joskus levitetty. Aika suolaisia hintoja näyttäisivät kaarikauppiaat kaaristaan pyytelevän (500 euron molemmin puolin). Tai sitten en vielä ole löytänyt oikeille apajille. |
99 xj aiebagin merkkivalo palaa, spiraalin vaihdolla ei kummennu. Oisko muita vinkkejä mitä tarkistella?
|
Vikakoodien luku auttaa vian määrityksessä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vikakoodit luettu paikallisen korjaamon toimesta, ei yhtään vikakoodia airbagille...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onko noissa jeepin valoissa joku lämpörele/-sulake, mikä sammuttaa valot ylikuormatilanteessa?
Taas nimittäin hävisi valot mutta tuli takaisin pienen hetken päästä. Ennen viime syksyn totaalihäviämistä ei kyllä ollut mitään ongelmaa eikä katkaisijan vaihdon jälkeenkään hetkeen. Eilen ja tänään työmatkalla oli valot ja illalla kaverin luo mennessä ihan ok mutta takaisin tullessa ~15km jälkeen pitkillä pimeni, hetki viiksestä pakolla päällä ja tuli lyhyet takaisin, ajelin muutaman kilometrin ja hävisi. Taas viiksestä hetki pitkät pakolla ja taas tuli molemmat takaisin. Sitten kylläkin loppukilometrit ajoin lyhkäisillä. Releet tietysti nyt otettava hankintalistalle mutta tuo aiheuttaja olisi hyvä tietää. Niin, 1990 xj limited. |
Lainaus:
mm. Metroauto aikoinaan releisti jo uutena letukoita samasta syystä. |
Releet
Biltemasta muuten saa valmiin relesarjan H4 kannalle alta parin kympin. Suht helppo ratkaisu tuohon valo-ongelmaan.
|
Lainaus:
:) On jo paikallaan. |
Kuis kävi....?
Lainaus:
|
Vaihdoin bägin, ohjausyksikön ja mittariston vielä. Ei vaikutusta
|
Lainaus:
Mutta ainakin ne tuossa pihassa pelasi ja vaihtui valotkin, että kytkennät meni sen suhteen oikein. |
Uskaltaako airbagin kans offata vai pitäiskö se poistaa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mihinkähän kohteeseen tällä kertaa suuntaisi olemattoman inspiraation.
4.0 ei starttaa, joku naksahdus kuuluu startin suunnalta mutta ei muuta. Teki viime viikolla yhtenä aamuna sen, että ekalla yrityksellä samanlainen naks, toisella avaimenkäännöllä lähti. Nyt ei mitään vaikka kääntelee. Illalla laturin näyttä (ulkopuolinen akkulaturi siis) näytti liki tyhjää akkua, joten arvelin, että sehän se. Yön latauksessa ja lämmityksessä mutta aamulla ihan sama naks. Olisiki startti, solenoidi, vaihteiston asentokatkaisija, virtalukonpohja vai mikähän lie tällä kertaa? Kohta alkaa hermo mennä tuon kanssa. |
Ei onneksi ollut kuin akku vikana.
On se niin tarkka noista jännitteistä, kun ei 11V edes mallaa pyöräyttää. Olisiko virranantokyvyssäkin jotain vikaa. |
Millainen projekti on xj:n bensapumpun vaihto?
|
Tankki alas, tankin päältä kierteellä oleva lukkorengas irti (edit: vanhemmissa tosin muistaakseni sellainen helvetin ärsyttävä peltilipare ja pumppu on tankin etuosassa pystyseinässä.. siitä on hetki kun olen irrottanut XJ:stä), uusi pumppuyksikkö paikalleen, lukkorengas kierretään paikalleen ja tankki takaisin ylös.
Teoriassa pari tuntia, käytännössä ruosteen ja irrottaessa hajoavien osien määrästä riippuen ainakin viikko :D |
Tossa mulla menee letkut ja johdot "etuseinästä" sisään. En tiiä onko vika pumpussa vai vaan johdon liitoksissa. Kesken ajon sammuu ja bensamittari näyttää nollaa. Sit kun kolauttaa tankin pohjaa niin taas toimii ainakin hetken.
|
Lainaus:
|
Peltitankista onnistuu paikoillaan, eli 84-96. Muovitankki pitää sitten irroittaa, eli 97-01...
|
Diesel ajonesto
Onko dieselkoneisen (2,5 VM) ajonesto kuinka syväkoodattu niihin älylaatikoihin?
Tilannehan on se että halkikantinen voimayksikkö on purettu ja huonoksi havaittu. Pihaan hankittu toinen vastaava käyvä xj, josta tekniikka siirtyy suorempaan koppaan. Mitkä osat siis tarvii pitää parina ettei tarvi jeeppiä hinailla mihinkään marmorilla kuorrutettuun leikkaussaliin koodattavaksi? Esimerkiksi eurofordeissa on se avaimen tunnistava rinkula, moottorin ohjausyksikkö ja ruiskupumpun sähkökansi pidettävä pareina ettei joudu koodaushommiin. -Timppa |
Jotenkin satuin lukemaan internetin ihmeellisestä sisällöstä, että ameriikassa ovat istuttaneet oikeita moottoreita näihin: toyotan 2JZ-GTE:tä.
Suomessahan turboversion laittaminen voi tehdä tiukkaa, kun vaparikin taitaa olla tehorajojen likellä. Onkos kukaan edes ajatellut semmoista tekevänsä? |
Jatketaanpas tyhmillä kysymyksillä:
ZJ Grandissa V8 vaihtoehdolla on levyt takana, siis jarrut. Onko niissä taka-akselina D35 vai 44? Jos on 35:lla myös levyjarruja, niin onko akseli samanlainen muuten kuin XJ:ssä? Eli olisiko taka-akselin levyjarrut alkujaan rumpujarrulliseen akseliin bolt-on homma, kun jostain löytää ne osat ensin? Vai onko XJ:ssäkin jossain mallissa ollut takana levyjä? |
Ei ole XJ:ssä levyjä vakiona, mutta ZJ:n levyt käy sekä d35:stä että d44a:sta.
|
Renix ja päästöt metsässä.
1990 4.0 renix.
Supsuttelee putkeen ja käy välillä, erityisesti kuumana, täristäen mutta välillä hyvinkin nätisti. Mutta välillä siis ei käy nätisti. Kulutus maantiepainotteisessa seka-ajossa vajaa 14l/100km. Kävin mittauttamassa päästöt, ei tulostettu lappuja, kun hc seilasi 120-1664 välillä... lambda-arvokin sitä myöten 0.87-0.91 välillä... CO arvoa en muista mutta yli sekin. Nuo mitattiin kierroksilla yli 2200rpm. Tuossa kotona yritin videota käyntihäiriöstä mutta eipä se onnistunut, kävi nyt tietysti nätisti. :) Auton lämpömittari näyttää reilua sataa, infrapunamittarilla mittasin termarikopasta 97-103 astetta, heitteli koko ajan, apumiehen puolelta lohkosta jakajan etupuolelta 98-105astetta koneen käydessä, seilasi koko ajan. Syyläri, vesipumppu ja termari vaihdettu ~10tkm sitten, imu-/pakosarjan tiiviste vaihdettu viime viikolla (vuoti imupuolelle 4/5pytyn kohdalta), tulpat, pyörijä & jakajankansi vaihdettu vuosi sitten ja pari tuhatta ajettu niillä. EGR tulpattu, rojut letkuineen paikallaan, peltilevy vaan kellon ja kanavien välissä tukkona. Viime vuonna en itse käyttänyt konttorilla mutta oli kuulemma nätisti käydessä mennyt päästörajoista läpi. Samansuuntaista supsutusta on ollut koko minun omistusajan. Ei kupli paisarissa ja öljyt ei "kermaannu". Mitäs lähtisi tekemään? Mihin kiinnitetään huomio? |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77224 Mä laitoin omaani aikoinaan kanssa zj:n levyt, peränä moparin 8varttinen. Yhdet ylimääräiset jarrukilvet saattaa olla vielä ylimääräisenäkin. Satulat kannattaa suosista laittaa uudet ja noita satulan kiinnikkeitä kyllä löytää, jos ei muuten niin ebay. Katsakonttori jopa kirjas jarrumuutoksen otteeseen siten että akselimassa yms verrokkina on TimoL:n grandi |
Lainaus:
CO 0.1 HC 55 |
Muuten ihan jees katsastus jeepille mutta takavalot pimeänä, siis parkit ja rekkarikilven valot sekä kuulemma varoituskolmio puuttuu. Kolmiota ei kyllä taida olla ollut vuosiin, jos ei penkin alle ole jäänyt.
Mutta mutta, hyvä sanoa mutta eilen illalla ne kaikki valot pelasi, kun nimenomaan tarkistin sitä varten. Edessä parkit toimi ja mittarivalot toimi, joten onko takavaloille oma sulake? Tai siis pelkästään takavaloille? Ohjekirjassa varmaan olisi, jos semmoinen olisi. |
Ei oo omaa sulaketta takavaloille, jos ei joku oo laittanu...
|
Sivu luotu: 00:33 (GMT +2). |