![]() |
|
Noniin, uudet kitkalevyt ja muut perän tilpehöörit hankittuna, (suuret kiitokset Jamantille nopeasta palvelusta) tarkoitus oli laittaa takaisin nippuun uusilla osilla, mutta nyt tulikin tenkkapoo.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195785 Eli tuo hajonnut painelevy on ilmeisesti jonkun aikaa pyörinyt tuolla ja järsinyt itselleen luultua pahemman kolon. Eli nyt jos laitan nuo uudet levyt lukituksineen, niin käykö siinä vaan niin, että se lukitus murtuu taas ja päästää sen levyn pyörähtämään, kun ei mikään tue sitä sivuttaissuunnassa? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195781 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195779 Tuollakin näyttää jotain käyneen välissä. :s Mitäs nytten tehdään?:confused: |
Kohta on edessä palkkihelmojen rakentaminen Cheroon. Palkkihelmojen malleja löytyy pilvin pimein, mutta lähinnä kaipaisin toteutuksia jotka kestävät maastotunkilla nostelun helmapalkista tai siihen hitsatusta kylkiputkesta.
Äkkiseltään pelkkä helmakotelon tilalle hitsattu palkki ei vaikuta riittävän jämäkältä tälläiseen rungottomaan autoon. |
Lainaus:
XJ:ssä (miksei myös ZJ:ssä) paras tulos tulee kun leikkaa helmakotelon kynnyksen vaakapintaan asti ja sitoo helmapalkin a-, b- ja c-pilareiden alapäähän jätettäviin "lirpakkeisiin". Silloin joutuu hieman muokkaamaan ovien alareunoja, mutta on oikeastaan aika helppo homma, ja samalla kasvaa helman alla maavara n.10cm :) Eli siis jokseenkin tällä systeemillä: http://www.jeepforum.com/forum/f11/t...ml#post5107992 http://www.ericsxj.com/unibody/4306.jpg http://www.ericsxj.com/unibody/4325.jpg http://www.ericsxj.com/unibody/4339.jpg http://www.ericsxj.com/unibody/4349.jpg |
Lainaus:
Noita samoja kuvia on tullut tutkittua, tosin jostain syystä alkuperäisen helman mallinen ratkaisu miellyttää enemmän. Ehkä on vaan kokeiltava ja uskottava että kestää. |
Meinaat, että se alkuperäinen 0,75mm paksuinen on vahvempi rakenne? :eek:
Olen itse tiputtanut Jeeppejäni monta kertaa lähes metristä palkkihelmojen varaan, ja käytän niitä koko ajan puiden ja kivien kiertoon nivelpisteinä ja vedän ihan surutta niiden kanssa kivien yli raapien. Ei ole ollut moksiskaan. Pelkät palkkihelmat hitsaamalla niin XJ:ssä kuin ZJ:ssä korin natinat ja nitinät vähenee selvästi. Porukka ajaa jenkkien pahimpia kivikkorytyytyksiä tuolla rakenteella ja ne kestää. XJ:n korin heikot paikat on ihsn muuaalla. Älä turhaan ala keksiä pyörää uudestaan, kun hyväksi ja kestäväksi havaittu totetutustapa on olemassa :) |
Lainaus:
Ehkä nämä viime vuodet ilman rakentelua on saaneet mielen liian teoreettiseksi, pitää ryhtyä toteuttamaan. |
|
Timo nykäsee minuu pataan, mut tuo et se leikataan 0,7mm pellin pokkauksen kohalta poikki on aivan vitun heikko rakenteena, siihen on _pakko_ jättää hiukan orkkis pokkausta jälelle, kuten mikael on tehny. sil ei saa nii super clearancea auton alle, mut ei sinne tartte kyl laittaa mitään ylimääräsiä vahvikkeitakaan kantoharaksi. tuollaset tyylikkäät kolmiot tökkii ihan joka kiveen ja kantoon kun niitä helmoja on kuitenkin pakko viistättää pitkin kiviä ja niitä kantoja :) tuo rakenne toimii varmasti ok kalliokossa ja sillai, mut itäpuolen tukko metissä ja kontteikoissa nuo kantoharat tappaa etenemisen täysin ja miks sinne pitäs laittaa ylimäärästä peltiä kun sentti maavarasta tinkimällä nuo saa yhtä tukevaksi ja kevyemmällä rakenteella? :) sit tuo palkin koko on vähän makuasia, jos haluaa suojata ovia, niin leveempi, esmes just tuo 150mm mut seuraava ei nyt ole täysin varma tieto, mutta mielestäni mittasin ja 120x60 osuu suoraan sillai et jätti sentin, vähän toista "huulta" oven alalaidasta ulospäin.. sit toinen, kolmonen piisää kevyeen autoon täysillä ja metripaino eli se painonsäästö on viitisen kiloa per metri, eli XJ helmassa 7,5kg/helma. meil tääl idässä ajetaan niin paljon puiden väleistä ja joudutaan muutenkin ajamaan enempi ahtaissa paikoissa, niin tääl on ihan turha levitellä autoo helmoilla ja mitä kapeempi= parempi, suolla nuo palkkihelmat ei autoo kelluta, eli mitä kevyempi auto, sen parempi se on viedä. mut täällä tosiaan ne ovet uhrataan, eli ne on parin reissun jälkeen lähinnä kaunis muisto, et siinä autos oli joskus ehjät ovet, toisethan maalaa autonsa kerran vuodessa, meil se on tarpeetonta ajanhukkaa :D
|
Kevyitä tankinsuojia tai muita polttoaineteknisiä sovellutuksia itse kullakin... mä en enää neljättä kertaa kuukauden sisään jaksaisi ottaa tankkia irti ja korjata kun se taas vuotaa yhden lommon reunasta.
Jos tankin alle tekee 3mm pellistä panssarin niin sen välissä on sitte aina turvetta ja... |
turvatankki peräkonttiin :)
|
3-4 mm:n seinämä riittää hyvin, ei tosiaankaan ole mitään järkeä laittaa 5-6mm:n seinämällä. Etenkin jos helmapalkin tekee kahdesta osasta kuten on Mikaelt:in tekele, tai kuten mm. itselle tein ZJ:hin :)
Säästyy oleellisesti painoa, ja riittää kestoltaan hienosti. Lainaus:
Väitän kyllä ihan 100% että leikkaamalla koko helmakotelo pois rakenne on vahvempi. Perustelut? A-, b- ja c- pilareiden alapäässä on XJ:ssä nuo kuvissakin näkyvät vahvikelevyt joihin pilareiden alapäät on sidottu. Leikkaamalla koko helmakotelo pois ja osa kynnyksestä jättämällä pilareiden alapäät, saadaan hitsattua isommalta alalta kiinni, ja samalla palkkihelma sidotaan käytännössä suoraan pilareiden alapäähän tukevasti kiinni. Tällöin siis alhaaltapäin tuleva tälli jakautuu suoraan pilareihin, jotka itsessään on vahvat. Jos sinne taas jättä sen alkuperäisen ~0,7mm pellistä tehdyn pokkauksen, on kaikki alhaaltapäin tuleva osuma sen pokkauksen keston varassa. Kuten hyvin on tiedossa, ko. pokkaus - niin XJ:ssä ja ZJ:ssä - pettää jos alkuperäisillä helmoilla täräyttää kiveen tai kantoon. Palkkihelman kulma taasen on täysin sitä orkkis pokkausta vastaava rakenne, mutta seinämältään huomattavasti vahvempi -> rakenne on jo siltä osin parempi. Lisäksi jos helman ja lattian saumaan hitsaa tuon kulmaprofiilin + viistovahvikkee, niin rakenne on aikalailla pomminvarma. Ne ei edes tuo painoa paljon lisää, max.10kg luokkaa :) Lainaus:
Rakenne on aina vahvempi noiden tukien kanssa, koska se kuitenkin sitoo helman ja kantavan koripalkin yhteen. Jokainen XJ:n tai ZJ:n koria jäykistävä rakenne on vain plussaa.. se, että painoa tulee pari-kolme kiloa lisää on oikeasti ihan sama. Sen voi säästää vaikka poistamalla alkuperäisen tankin ja laittaa turvatankin takapaksiin. Ei tartte edes painavaa tankin panssaria :) Lainaus:
Lainaus:
|
Pitää tarkentaa, että kahdesta palkista tein koska yhtä sopivaa ei löytynyt. Lisäksi sisähelma oli ruosteisempi, jotenka sen alareuna 10-15mm korkeammalla kuin ulkohelmassa, siksi palkit eritasossa ja toinen pystyssä. Sisähelma hitsattu sekä ulkoreunasta, että ylempää, pisteillä.
|
Onko XJ:n rattiputki sama kuin esim. capricessa? Näyttää äkkiseltään ulkomuistista melko samalta ja taitaa olla saman firman tuotteita mutta onko mitat samat?
Eli jos on rikkinäinen xj:n putki ja jossain varaston perällä pitäisi olla tallessa capricen putki, niin käykö ns. heittämällä? |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
Sähköt ja viiksen sopivuus ei nyt ihan ensimmäisenä ole ongelmana... :D Tuommoisen varaosavehkeen ostin ja jos sattuisi, että innostuisi hitsaamaan pohjan siitäkin, niin sitten se kaipaisi ehkä toimivaa rattiputkeakin. Kääntyy se toivottavasti tuollakin. :rolleyes: |
Voi taivas, melkoinen viritys taas.....
Ei kyllä mitään tietoa, miten mekaanisesti eroaa..... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Toki sitten tankin päälle pitää tehdä kuomu ja huohotus ulos autosta. |
Takapenkin selkänoja on kummiski senverran vinossa ettei vararengas sovi juuri kymmentä senttiä korkeammalle mutta olishan sekin jo jotain
|
Tutkin tuossa -89 XJ:n 2.1TD-moottorin hehkun aikaboksin kytkentöjä, enkä löytänyt yhtään johtoa mikä haistelisi moottorin lämpötilaa. Olinko liian hätäinen vai eikö boksi tosiaan tarvitse moottorin lämpötilatietoa?
|
2 Liiteet
Lainaus:
Ajoin tuon omaan pihaan ja ehkäpä siinä on vähän muutakin laittamista kuin rattiputki ja sähköt. Kone on varmaan ihan hyvässä iskussa, ei huohota ja sen takia sen otinkin. Renkaat on kohtuulliset ja sisusta suorastaan siisti tuohon toiseen verrattuna. Niin ja ovien alareunat ehjät. Mutta nelivedon kun lykkää päälle, niin kauhea rahina edestä ja jarrut nyt on olemattomat mutta onneksi takajarrut laahasi... :D Molemmat pitäisi olla L-koodin mukaan 1990 vuosimallia mutta tässä uushankinnassa on ovien ikkunoissa avattavat tuuletusikkunat, toisessa ei ole. Ja tässä on myös ABS-jarrut, mitä toisessa ei ole. Limited-varustetasoa molemmat. EDIT: niin ja tuossa uushankinnassa, joka valmistenumeron loppuosan perusteella on hiukan vanhempi, siinä on konehuoneessa tuommoinen tarra: jeep-eagle corporation vielä maininta. Toisessa ei ole mitään tarraa tuossa kohti, ei jälkeäkään mutta toisella puolen pienempi E-hyväksynnöistä kertova tarra, jossa Chryslerin logot. Pieniä eroja siis vaikka periaatteessa pitäisi melko samanlaisia olla. |
Mitkäs näissä on yleisimmät paikat vuotaan öljyä? Ohjaustehostin vuotaa jostaki? Ja moottoriöljyä tuntuu että vähän joka paikasta. Vm.93
|
Kaikki paikat missä on öljyä voi vuotaa... Jos ei vuoda, siellä ei oo öljyä (vitsi visti)... Nää on naaraita, ne vikisee ja vuotaa (vitsi vitsi)...
|
palkkihelmoista viellä.. se palkki on tosiaan 120x60x3 ja mitta 1570mm jos passataan molemmista päistä 33" renkaalle. homma on aikusen oikeesti 2,5-3h homma kun sen tekee "savolaisittain" ilman turhia krumeluureja. tein männä vkl krossariin palkit, että saadaan EXO kiinni autoon, samalla oikasin hiukan edellisen kisan korivaurioita (siihen tuhrautu 2h ylimäärästä aikaa). edelleen jätin huulloksen aka orkkis pokkaus, kuten Barbiessakin on ja sitä on pommitettu helmojen varassa pahimmillaan toista metrin pudotuksilla ja ne omat pellit ei väänny mihinkään. siinä orkkis pokkauksen jättämisessä yks syy, minkä takia se on fiksu tapa tehdä nuo palkit => et tartte hioa ns näkyviä pintoja ollenkaan, kun vetäset sikamassan (kynäpyöristys) siihen saumaan ja maalit perään.. emt mitä noissa XJ alkuperäsissä helmoissa pitäs olla, mut meidän krossarista ei löytyny kyllä samanlaisia tukipeltejä mistään, mitä ZJ:ssä on palkkien alapäissä, ei siellä näkyny kyllä ruostettakaan, eikä sen paremmin leikkuujälkiä, tuntu jotenkin vammaselta laikata ehjät helmat helevettiin :D tosin ne helmat sit varmaan onkin, siis oli auton ainut ruosteeton kohta :P
|
Alkaa pikkuhiljaa helmavisioit selkenemään. Kiitokset kuvista ja kommenteista, eiköhän sinne palkkia saada liftiä varten sulatettua. Saa niitä lisääkin laittaa jos kokee että on löytänyt oikein mullistavan tavan tehdä palkkihelmat.
Ei tässä tosin kiire ole, eilen vasta sain laatikkopaketin pudotettua auton alta pois ja nyt alkaa Aisinin laatikoiden naittaminen. Ja koska tulityöt on tehtävä ulkosalla pitää hitsuutella joko nyt tai keväällä, saa nähdä miten käy. Saatan ryhtyä dokumentoimaan tuskaisen hidasta etenemistä projektikertomuksen muodossa, jos jaksan. Pitää vaan valtuuttaa joku tukistamaan munakarvoista aina kun projekti meinaa karata käsistä, tästäkin kun tulee järkevä käyttöauto. |
Yritin pähkäillä tuolla autonvaraosat24.fi mikä syyläri oikeasti sopii -93 xj:n keulalle mutta en uskaltanut vielä tilata mitään. Saisko hiukan apua kokeneemmilta xj:n rakentajilta? Auto on siis 4.0ho automaatti.
|
Kyllä ihan rek nro onnistui löytymään useitakin, tosin tarjoaa myös manuaalin syyräriä ja ilmastoinnilla tai ilman..No automaatissa kuitenkin se öljynjäähdytys on siellä, niin se tärkeä.
Lainaus:
|
Olis tarkotus laittaa diesel XJ:n alle 235/85r16 kokoiset mutakumit... Onko kellään kokemusta, miten tiuhat välitykset tuo tarvitsee että jaksaa vielä kulkea satasen marssivauhtia? Laskeskelin että 4.1 perillä kokonaisvälitys olisi vakion luokkaa, mutta vastustaako tuo isompi rengas jo niin paljon että tarvii pykälää tiheämmät perät? Vakio välitys on 3.73... 245/75r16 kumilla ja vakiovälityksillä eteneminen on jo hieman tahmeaa
|
-90 Cherokee sähkölasit.
Nyt tuli kinkkinen tilanne ku aukasin vahingossa vasemman takaikkunan muuten ei mitään mutta ei enää suostunu edes yrittämään ylöspäin. Alas kulki nätisti mutta ylöspäin kun yritti ni valot vaan himmeni ja volttimittari kyykkäs, pari kertaa kun naputteli katkasijaa ylöspäin ni poltti sulakkeen laseilta.
Missä kohti tai millä lyhenteellä on lasien sulake siinä sulaketaulussa kuskin jaloissa? Niin mystisiä lyhenteitä siellä enkä kehannu pimeessä kaikkia katella yksitellen läpi. |
-90 Cherokee
Selvitinkin minkä takia ei oikein ikkunat pelannu. Sulaketaulun pohjassa sulakkeen toisen puolen kontakti todella huonossa hapessa, vaihdoin sulakkeen ja heiluttelin sitä niin sain ikkunat kiinni. Jätin nyt sulakkeen pois etten auo niitä enää vahingossakaan. :D
|
Tuli hommattua heräte ostoksena tommonen vm 1990 xj cherokee joka olis tarkotus ensin saada kilpiin ja sitten jalostaa pikkuhiljaa semmoiseksi että sillä voi eksyä tieltä mettänpuolelle.
projekti alkaa siitä että mädät helmat pitäs rälläköidä kokonaan pois ja laittaa palkkia tilalle onko paras xj helmoihin laittaa tosta 100mmx50mmx3mm tavarasta mitä haulla hakiessa oli jossain kohtaa suositeltu, ja mites noihin palkkihelmoihin leimalla ylipäätään suhtaudutaan? pyöränkaaret kukkii myös ja niiden kanssa onkin vähän kysymysmerkki että minkä kokoiset renkaat mahtuu alle tommosenaan ilman korotuksia? eli kannattaako suosiolla avartaa samalla (kuinka paljon)? jos yli 31" pyöriä haluaa? |
Lainaus:
Palkkihelmojen kanssa ei ole leimalla mitään ongelmaa, onhan ne vahvemmat kuin alkuperäinen rakenne :) Lainaus:
Levikkeet alkuperäisellä paikallaan 30" x 9.5" tai 235/75 R15 on isoimmat renkaat mitä alle mahtuu. Sitä suurempia varten joutuu avartamaan aukkoja ja siirtämään levikkeitä ylemmäs. |
Lainaus:
Kiitoksia näillä pääsee jo alkuun 😊 |
Lainaus:
|
Jeps.. ja tuo 265/70R15 vastaisi suunnilleen 30 x 10.50 kokoa tuumaisena.
|
Tarkotus olis vaihtaa mittaristo merkkivalollisesta semmoseen missä olis mittarit. Sen verta lueskellu että vissiin muuta ei mene kuin öljynpaineanturi ja lämpötila-anturi vaihtoon?
|
Paljonko tommosen renix+automaatti auton omien sähkölaitteiden virran kulutus noin suurin piirtein on? Siis käymiseen tarvittavat+puhallin pienellä+ajovalot. Auto napostelee aika reippaasti latureita...
|
1989 Cherokeen oikean etuoven lukko ei aukea
Oon huomannut että tässä omassa 1989 mallissa ovien lukot menee talvella semmoiseen tilaan että niitä ei saa auki, kun nappia painaessa tuntuu että se lipsahtaa jostain ohi, eli vaikka lukkopesä toimii niin ovi ei aukea napista tai sisäkahvasta. Ja nyt mie tein sen virheen että lukitsin apparin oven ja enään se ei lähde auki millään, vaikka ei ole edes talvi. Onko kellään kokemuksia tästä ja miten sen oven sais auki? Avasin sen verran ovipahvia että pääsen lukkoon käsiksi, mutta ei äkkiseltään auennut.
|
-90 Cherokee
Nyt tuli pakkaset ja jeeppi on kylmä kun hylky. Mites saan testattua toimiiko visko oikein, kun kuullostaa että se lähtis humisemaan heti kun "ryyppy" lähtee pois päältä. Sen alipainehanan siitä kennolle menevästä letkustahan sai vissiin heittää mäkeen?
|
Lukkoja etu ja taka-akselille
Mitähän budjetti lukkoa vois -88 4.0 aatella? ja en tiedä mitkä akselit tossa on. jakis on versio, jossa 2H, part time, fulltime4wd, N, ja 4Lo. Takana onkin näköjään alkuperänen kitkalukko. Eteen manuaali kytkettävä? Jos jollain on halvalla jotain tarjolla, niin saa toki ehotellakki.
|
Vastasinki jo etulukon osilta toiseen vitjaan...
Akselit on suurella todennäköisyydellä edessä Dana 30 ja takana Dana 35, edessä muistaakseni ei XJ:ssä ole edes muita vaihtoehtoja. Netistä löytyy akseleiden tunnistamiseen kuvia vaika kuinka...esim tuosta: http://www.wranglerforum.com/f282/he...les-60869.html Jakolaatikko taitaa olla NP 242. jakiksen takaseinämässä on myös pyöreä lätkä, jossa malli mainittu. Budjetti lukko taakse olisi uudet kitkapinnat ja olikohan päällimmäinen tai alimmainen shimmilevy paksummaksi, lähes 100% pito (uutena) - saksasta pakat maksoi itelle n. 70e 2015 keväällä. On pakko udella, että millaiseen käyttöön tulee jos molempiin päihin lukkoa meinaat laittaa? Niin ja tuohon aikaisempaan juttuun. Itellä visko kyllä pyörii lähes kokoajan, mutta auto alkoi lämpenemään, kun termostaatin vaihtoi. Sen alipainehanan voi muistaakseni jumittaa auki asentoo, tai yleensä siihen jumittuukin. Hana sulkeutuu (muistaakseni) silloin kun AC päällä. |
Täytyypi ruveta Saksasta kattelemaan levyjä siis. Ei meinaan kovinkaan toimiva tällähetkellä tuo takalukko.
"On pakko udella, että millaiseen käyttöön tulee jos molempiin päihin lukkoa meinaat laittaa?" Ihan normi käyttöön. Välillä satunnaiseen metsämöngintään. Tuntuu vaan että helposti tuppaa jumiin jäämään tällähetkellä. Ja tossa lumimyräkän aikaan piti jeesata pikkukuorkkia jumista, niin rupes oikeen ketuttaa kun ei mitään tapahtunu, jauho vaan tyhjää ristipyörillä. xD |
Lainaus:
Nyt pelaa taas. :) |
Bensa xj meinaa sammuu kun tyhjäkäynnistä alkaa painamaan kaasua. Normi tasakaasu ajossa toimii ok. Missä voi olla vika?
|
4,0 Renix.
Ootteko miten tuon RE85 kanssa lätränneet? Uskaltaako miten paljon laittaa bensan sekaan että pelaa vielä normaalisti, vai uskaltaako ollenkaan?
|
Jeep cherokee-92 missä vika, syttyy ajovalot itekseen ja purkaa virtaa käydessäkin niin notta virrat häipyy? Missälie valoreleet...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juu, ei ole valoille releitä. Ajovalojen virta menee katkaisijan kautta, ja on ihan yleinen vika että se kyrvähtää. Toisinaan ihan myös kirjaimellisesti savun saattelemana kärvähtää.. kannattaa tarkistaa, ja tarvittaessa uusii katkaisijan ja samalla hoitaa releet väliin.
|
Lämpöhana
Hoiteleeko tuo konehuoneen puolella lämppärin kennolle menevässä letkussa oleva venttiili ohjaamon lämmönsäätelyä?
|
Lainaus:
|
Eli tuo herkkänahkainen Jeep ei pahastu jos sen venttiilin siirtää romukoppaan?
|
Ei. Siinä ei ole mitään älyä, kun on vain alipainetoiminen härveli. Saatan muistaa väärin, mutta sellainen kutina minulla on että jossain vaiheessa koko venttiili poistui, ja on vain suorat letkut sisään ja ulos.
|
Noniin jatketaan tyhmien kysymysten sarjaa.
Eli venttiilikopan pälle takaosaan menevä alipaineletku. Mikä sen virka on? Niin ja renix siis kyseessä. |
Lainaus:
|
Eli vaikuttaa jollain tasolla pakokaasuarvoihin? Onko tuo kuinka tarpeellinen? Vuoti nimittäin se alipaineletku ja on nyt irti ja tulpattuna.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mitäs herrat on mieltä xjiin dieselöinistä?Nyt on renix koneinen ja joskus ois kiva ajella syvemmissäkin vesissä enkä oikein luota etteikö jakajaan menis vesi tai jos meno loppuu ja vesi tulee tupaan niin ecuhan on myös aika alhaalla.Heräs vaan kysymys et mikä ois järkevä moottori ku voimaahan sais kuitenkin olla 150-200hv ja kohtuu helpolla pitäs päästä sekä tietty kilpiinkin saada.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Olis tarkotus tehä uuet kiinnityspisteet lehtijousien riipuille. Tarkotus ei ole korottaa, pikemminki päinvastoin ko perä on tällä hetkellä korkeammalla verrattuna etupäähän. Eli vanha veks ja uus tilalle.
Oisko kellään antaa noin mittoja kiinnityspisteille, kun ei ole mahdollista päästä nyt mittomaan autosta? Riipun puslapään leveys nyt ainaki alkuun ois hyvä tietää. Liitteenä kuva joka toivottavasti vähän selventää asiaani. |
Lainaus:
http://jeep-xj.info/HowtoShackles.htm |
Lainaus:
|
Osaako tunnistajat tunnistaa mitä niveliä kuvassa on. Auton mukana tullut joskus ja nyt olisi tarkoitus leimalle vaihtaa pallonivelet ainakin toiselle puolelle Dana 30:n. Mietin että pitääkö tilata vai sattuiko käymään hyvä tuuri.
Vieressä on kunkin nivelen laatikko ja tuotenumeroa googlettamalla tulee vähän ristiriitaista tietoa. Sopiiko nämä edes XJ:hin? :D Niin saman oloisia keskenään, mutta kokoero on sitten iso. Jotain joutuu varmasti tilaamaan, sillä eikös näissä ole asennussuunta keskenään sama. Kuitenkin pallonivelissä toinen asennetaan yläkautta ja toinen alakautta tässä tapauksessa? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199773 |
Vasemmanpuoleinen näyttäisi olevan nettitietojen perusteella kohtuu kelvollinen - olettaen että on oikeasti Moog - esim. CJ:hin, tai FSJ:hin. Ei käy kuitenkaan XJ:hin.
Oikeanpuoleinen on joku Mopar- kelpoinen (Chrysler, Dodge, Plymouth) luultavammin todella surkealaatuinen halpispaska pallonivel 60-80- luvun alkupuolen vekottimiin. Ei käy XJ:hin. Oikeanpuoleisen hinta on alle 10$/ kpl., eli vaikka olisi ollutkin XJ:hin sopiva niin en tuollaista asentaisi autoon mistään hinnasta :D Pallonivelissä sitten kannattaa muistaa sekin, että osa on hieman ylikokoisia orkkiksiin verrattuna, jolloin paikalleen prässätessä C:n reiät venyy ja orkkiskokoinen ei siellä sen jälkeen tule enää pysymään paikallaan.. Ostat suosiolla Moogin Problem solverit, tai sitten Spicerin alkuperäiset. |
Lainaus:
Kiirehän on luonnollisesti kova ja ulkomailta ei välttämättä ehdi tulla osat ennen katsastusta, mutta nopealla vilkaisulla US-partsilla ainakin näyttäisi olevan Moogia varastossa. Marmoritiski on tietysti toinen, mutta onko niillä koskaan vanhoihin vehkeisiin osia ja millä hinnalla :D Jamantiltahan tietysti löytyisi Omix-ADAa. :cool: |
Tuli ostettua itellekkin jeeppi, xj cherokee ja ko. autoa taitaa tämäkin ketju käsitellä. Hyvän tuntuinen ja kulkuinen auto eikä mitään hälyttävää korjaustarvetta ole, ainoastaan huomasin kotia ajellessa että jokin kolahtaa/paukahtaa todella terävästi keulassa varsinkin vasemmalle jyrkästi käännettäessä. Rasvaa niveliin ja varsiin varmasti paras ensiapu eikä vikakaan varmaan ole kovin kauhea, mutta mistäpä se kannattaa ensimmäisenä alkaa tutkimaan :confused::o
|
Lainaus:
Toinen mitä olen esimerkiksi youtubessa nähnyt olevan on iskarin alapää, joka irtoaa. http://https://www.youtube.com/watch?v=knXP2HRgLv0 Tuossa noin. |
Lainaus:
|
Asensin uudet pumput xj:n takaluukkuun ja nyt ei menekään enää luukku kiinni. :D Onko saranoissa niin paljon väljää, että tuoreilla jousilla ne vääntää sitä luukkua liian paljon ulospäin. Pumpun pituus pitäisi kyllä olla oikea, nimittäin vertasin uutta ja vanhaa keskenään.
Voiko sinne saranoiden ja katon väliin laittaa prikkoja/välikappaleen, jotta se nousisi pikkasen ylemmäs? |
Onkohan sittenkään oikeat pumput...?
Lainaus:
Vedet sisään ja viima viheltelee...? :p |
Lainaus:
Mutta jotenkinhan ne vääntää sitä ovea, nimittäin pumppujen kanssa se oven lukkomekanismi tökkäsee siihen alareunaan muutamaa senttiä ennen sitä itse tappia. |
Mikä kierre on xj:n pyörän pultissa. Halkaisija on 1/2" mutta mikä on jengan nousu?
|
Lainaus:
http://www.4x4parts.fi/pyoran-mutter...eri-jeep-.html http://jamant.fi/fi/tuote/2466842-mu...kj-cj-mut1-2-a |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1/2" -20
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voiko joku laittaa tänne kuvan missä tasossa +4" takalehtijousien kuuluisi olla?
Kävin katsomassa yhtä yksilöä ja siinä takalehdet olivat melkein vaakatasossa. Ei ihan, mutta melkein. |
Siis meinaatko että lehdet oli melkein suorat, ei kaarella? Ei varmasti ole silloin 4" pakat.. vakiojouset uutena on hieman kaarella, ja jo 2" pakat on selvästi kaarella.
Korotus on helppo mitata pyörännavan keskeltä lokarin alareunaan jos ei ole kaaria avarrettu. Vakiona se on 17" takana, 17,5" edessä. Noin suunnilleen siis. |
Lainaus:
|
Saakos tuon 4.0l xj:n tehtailtua käyntiin jos kampuran asento tunnistin temppuilee? teki vaan eilen sellaisen tempun että sammu eikä kirveelläkään käyntiin.(kipinä hävis). tuotiin auto kotia ja kotona starttaus ja kerrasta käyntiin prkl. Jos siihen olis joku konsti vastaisuuden varalle jos se vielä tekee saman niin ei tartteis hinuria sen takii kutsuu. toki tuon anturan vaihto olis vaihto ehto mut kuitenkin maksaa sen 150e niin haluis varmuuden että onko se siinä vika..tällä hetkellä toimivasta autosta hankala koettaa tuota anturia.
|
Eikai se sen hankalmapi oo ku yleismittarilla mitata mitä arvoja antaa ja vertaa mitä ne pitäs olla? Mulla hajos tuo anturi silleen, et jos lämpimänä sammutti niin ei lähtenyt käyntiin enneku oli jäähtynyt tarpeeks, jos vaan jätti känytiin nii ei mitään ongelmaa.
http://www.cherokeeforum.com/f51/testing-cps-5563/ |
Eipä auttanu kampuran asentotunnistimen vaihtokaan..prkl kipinä vieläkin kadoksissa.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
jos ongelmia haluaa välttää ni ei ylipäätään kannata jeeppiin sekaantua:D |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mutta taitaa olla vähän sama juttu kuin noissa tarvikeantureissa - toiset kestää hyvin ja ongelmitta, toiset ei niinkään :D |
On se Jeeppi vaan hyvä maastoauto !
|
Virtalukko
Kuinkas tuon XJ 97 virtalukko irroitetaan? Käyttöakseli hajos ja tilasin äskettäin uuden. En keksinyt kuin lukko irti lähtee, eikä edes alapuolen suojamuovikaan ilmeisesti irtoa lman lukkoa...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.youtube.com/results?q=je...linder+removal |
Sinulta tilasin mut soitan huomenna kun arki koittaa
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ihan semmonen nice to know juttu kaikille kun oli noista antureista puhetta. jeepin latausjärjestely on hoidettu aika aikuisen oikeesti päin helvettiä, siis tuo ecm ohjaama systeemi. välillä se lataa järjettömällä ylijännitteellä (+17VDC) ja sitten esim vinssikäytössä järjestelmä kuolee ja auto pysyy kuitenkin käynnissä esim (+10,5VDC) jänöllä ja ecm ei älyä alkaa lataamaan.
no summa summarum, olen vahvan sähkön ihminen, mutta tiedän 100% varmana tietona, että hituvirta vehkeet ei oikeesti tykkää jännitteen heitoista, vaikka ecm mukamas reguloi jänöt noihin +5V ja +12V linjoihin sopivaksi, siellä tapahtuu heittoja aina hiukan. me on aukastu nyt noita jeepin ecm:iä pari kappaletta ja niillä komponenteillä mitä sieltä löytyy EI OLE MINKÄÄNLAISTA MAHDOLLISUUTTA "oikeaan" regulointiin ja jännitteen tasaamiseen. eli suomeksi kun ECM sekoilee latauksen kanssa, mikä tahansa hituvirta-anturi voi mennä rikki, alijännitehän tappaa nuo hitukomponentit aina kaikkein varmimmin ja sitten järjetön ylijännite. esimerkkinä, jos laite on suunniteltu toimimaan +5VDC, niin jopa 0,1V heitto jännitteessä voi rikkoa sen, no tästähän seuraa sitten juuri se, että halvalla tuotetut tarvikeanturit hajoaa herkemmin (tai sitten ei), kuin ne kalliimmat OEM anturit (tai sitten ei). tosiasiassa jeep ei ole tehnyt itse yhtään ainutta komponenttiä autoonsa, kaikki on eri alihankkijoiden kalikoita (tarvikeosia), nää on kokoelma eri jenkkiläisen autoteollisuuden "yleisvaraosia", sad but fucking true, näissä ei ole omaa edes Jeep emblemi konepellissä, vaan sekin on tehty "jossain" emblemi tehtaassa jeepin tilauksesta.. |
Juu, jännitteensäätö ei ole ihan parhaalla mahdollisella tavalla toteutettu, ja toisaalta jos PCM:stä hajoaa jännitteensäädin niin periaatteessa koko PCM pitää vaihtaa. Fiksua.. :rolleyes: Oletteko mitanneet noita jännitteitä että ne heittelee noin paljon? Ainakin jännitemittarin mukaan mikä omassa autossa on yleismittarin kanssa tsekattuna näyttänyt varsin hyvin oikein, latausjännite on vaihdellut jossain 12,6V ja 15,5V välillä. Onhan siinäkin toki heittoa.
Jos kauheasti pelottaa vinssauksen aiheuttamat ongelmat, niin sitten asentaa toisen akun ja sille oma laturi + jännitteensäädin millä syötetään vain vinssiä/ vinssejä, ja vaikkapa työvaloja yms..? Toisaalta kovin harvalta olen kuullut että olisi PCM:iä tai antureita vinssatessa hajonnut? Ei toki tarkoita, etteikö niin voisi käydä. Fiksumpihan se olisi jos jännitteensäädin olisi joko laturissa, tai sitten laturista (ja PCM:stä :D ) erillisenä ulkoisena säätimenä. Lainaus:
Mutta fakta on silti se, että etenkin vielä aikanaan alkuperäisvalmistajille on kuitenkin määritelty tietyt rajat ja toleranssit joiden mukaan osat on tehty. Tarvikevalmistaja taas tekee sen mukaan back-engineeringinä tai jollain muulla keinoin - ja yleensä mahdollisimman halvalla - ja myy sitten sitä osaa joka on yhteensopiva ja yleensä toimiva. Toisaalta jos tietää kuka on alkuperäisvalmistaja, niin sen "tarvike"osan voi todellakin saada halvemmalla, hyvänä esimerkkinä vaikka lambda- anturi. Alkuperäinen on NTK, ja se maksaa muutaman kympin kappaleelta. Mopar- paketissa oleva on sitten melkolailla kalliimpi. |
Sivu luotu: 13:11 (GMT +2). |
|