![]() |
|
Lainaus:
Mukavahan se WJ on ajella ja jos on vm.-99-00 tai diesel-pakuksi rekisteröity, niin ei tule isoja veroja ja jos ei tule paljoa kilsoja, niin ei se iso bensakonekaan nyt niin hirveästi syö. Jos vertaa Japseihin, niin 5000€ saa hyvin varustellun auton hyvillä metsästys/maasto-ominaisuuksilla ja isolla 3350-3500kg koukulla. Joku voi olla eri mieltä mutta ellet ole itse halukas ja osaava korjaamaan, omista lehmän hermoja, hirveää autonkorjaushinkua, autotallia, tuumaisia työkaluja, hitsauskonetta, kompuraa, pylväsporaa, yms., ja haluat vähätöisen, huolettoman ja luotettavan käyttöauton, jolla pääasia on nauttia ajamisesta, metsästyksestä yms. eikä ollenkaan autonkorjauksesta saati sen alla metsässä ryömimisestä ihmetellen mikä v***tu siellä nyt (taas) kolisee, niin pidä mieluummin se Outback. ;) |
Ei saa pelotella nuin paljoa. :D
Kasikoneinen haaveissa, on vain tarjonta suppeaa ihan saksaa myöten. Nettiautossa ihmetyttää hintaerot: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7448621 ja http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7576087 Ensimmäinen vaikuttaa enempi oikealta hinnalta tuon ikäisestä? |
Lainaus:
Jarruissa ei ole isoja vikoja, jarruissa on yksi ainoa tyyppivika: levyt menee kieroksi turhan herkästi. Minulla on nyt ollut WJ jarrut nelisen vuotta käytössä ZJ:ssä, levyt meni lievästi kieroksi hyvinkin äkkiä, mutta se ei ole oikeastaan missään vaiheessa häirinnyt, koska tuntuu vain voimakkaissa jarrutuksissa. Lainaus:
Yksi merkittävä seikka on auton aiempi elämä: jos on ollut vähän sinnepäin huollolla yms., niin aivan varmasti vikojakin on. Itse en ikinä osta hinnaltaan sieltä halvimmasta päästä olevia autoja - on ne sitten vähillä tai isoilla kilsoilla - vaan pyrin ostamaan sellaisen josta näkee miten sitä on huollettu (huoltokirja, yleiskunto,..) ja millaisessa käytössä ollut. Ei WJ missään nimessä ole luotettavin auto tien päällä, mutta ei se nyt mielestäni mikään ihan surkea esityskään ole mitä koko ajan pitäisi olla korjaamassa. Niinhän niitä vikoja pitäisi olla ZJ:ssäkin pilvin pimein, omassa on ollut selkeitä vikoja vajaan kuuden vuoden ja 75tkm aikana oikeastaan kolme: starttimoottori (175tkm), takaperän laakerit (n.160tkm kohdalla, tyyppivika), sähköflektin moottori (n.190 tkm kohdalla). Kaikki muu onkin sitten ollut metsäajossa hajotettuja osia :D Auto oli ollut yhdellä omistajalla ennen Suomeen tuontia, ja huollettu siihen asti merkkihuolloissa. Uskallan väittää että sillä on merkitystä, kun vertasi siihenkin tarjontaan mitä autoa ostaessa aikanaan kävin katsomassa.. sellaisia raatoja osa oli vastaavilla kilsoilla :eek: |
Oikea käteishinta ehjälle 2000 vm WJ:lle voisi nyt olla luokkaa 6000±1000€. Mutta nyt tammikuussa on Jeeppien hinnat kaikkein korkeimmillaan ja autokauppiaat tietää tämän. Syys-marraskuussa paikkakunnasta ja lumitilanteesta riippuen hinnat on matalimmillaan. Liikkeessä hinta on aina korkeampi, jos autossa ei ole joku vika. Tuo jälkimmäinen on selkeästi ylihinnoiteltu, lienee mennyt myyjällä malliversiot sekaisin. WJ:stä uudempi malli voisi ollakin tuon hintainen.
Kasikoneisissa WJ:ssä on ollut kampiakseli/kiertokankivikaa, jolloin tulee jopa kanki lohkosta läpi. Samoin vanhemmissa vuosimalleissa jotain laatikkovikaa, kun joku pelti tms. on liian ohut. Kutoskoneisissa ja kasikoneisissa -01 eteenpäin ei sitä ole. Jarruremppa on kaikissa WJ:ssä tiedossa - myös paremmilla Akebonon jarruilla - ellei ole jo tehty. Ymmärrän hyvin että haluttaa saada hieno maasturi. Itse halusin WJ:n tietäen kaikki edellä mainitut plus myöhemmin ilmenneet viat. Siitä huolimatta ostin valmiiksi viallisen WJ:n ja kaikki koneremonttia myöden myös itse korjasin. Kts. täältä mitä kaikkea tuli eteen. http://forums.offipalsta.com/album.p...id=7459&page=3 Minulla nyt sattuu olemaan mielialahäiriöön verrattava korjaushinku, talli jne. vermeet, jonkinlainen osaaminen, hermot yms. kokemus yhteensä kymmenen Jeepin perusteella. Kuva-albumista löytyy tarina kaikista. Sen vuoksi varottelen kun selkeästi monet on kuumapäissään ostamassa WJ:tä. Mutta ostakaa vaan. Älkää kuitenkaan hyvät ihmiset odottako että nämä vanhat Amerikan ihmemaan tuotokset on samaa laatua kuin EU/Japanin mallit. Onhan jo hintakin semmonen, että yhden Toyotan hinnalla saa kolme-neljä samanikäistä Jeeppiä. Jos tarve on käyttöautolle, jolla mennään joskus metsään, niin siihen sopii muut autot paremmin. Niin kauan kun on tarkoitus pysyä millä tahansa tiellä, eikä metsätraktoriuralla, niin mikä tahansa nelivetomaasturi käy. Siten kun mennään pois tieltä eli off-road, pärjää vakio Jeepillä vielä semmoisissa paikoissa, joihin kokematon ei uskalla edes mennä. Rakennetulla katulaillisella Jeepillä (koskee jäykkäakselisia malleja XJ, ZJ ja WJ eli kaikki Cherokeet -01 asti , Grandit -04 asti, vanhemmat isokoppaiset ja kaikki TJ:t eli Wranglerit) pääsee sellaisiin paikkoihin ja pois sieltä, mihin kokematon ei voisi edes kuvitella menevänsä. Jokainen tietysti tekee mitä haluaa. Kannattaa lukaista tämä, niin tietää mitä voi olla odotettavissa. http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...f841252752e211 Omasta puolestani ole todennut, että kaksi asiaa kun on mietitty riittävän tarkkaan, on toteuma kutakuinkin tyydyttävä/hyvä ilman suuria yllätyksiä ja pettymyksiä. Ja ne on käyttötarkoitus ja budjetti. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En minä WJ:tä suoraan rankkaisi pois - riippuu toki budjetistakin - mutta jos nyt olisin käyttöäautoksi Jeeppiä ostamassa ja lompakon paksuus sallisi, niin 100% ehdottomasti ostaisin WK- mallin. WJ:n jos hankkisin, niin joko mersun 2,7CRD tai 4,7 bensa-V8 uudemmasta päästä - kumpi vain mahdollisimman vähillä kilsoilla. '01 ja uudemmat on väkisin kalliita kilometrejä CO2- perustaisen verotuksen takia. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Toisaalta jos budjetissa on varaa, niin siinä tapauksessa vähillä kilsoilla loppupään tuotannon 2,7CRD tai 4,7 V8 WJ. Toisaalta siinä missä 10k€ on tosiaan melkeinpä mistä vain WJ:stä liikaa, niin alle 15k€ hintaan ei saa oikein mitään järkevää WK:ta - halvemmissa joko on hitosti kilsoja tai muuten huonoja. Ne oikeasti hyvät yksilöt tahtoo olla vielä helposti 20k€ -> Hinta pomppaa aika rajusti WK:ssa vs. WJ, ja vanhimmat WK:tkin jo vähän yli 10 vuotta vanhoja raatoja :eek: |
Lainaus:
Jäisi tietysti mukavasti remonttirahaa jos ostaisi reilusti alle kympin maksavan WJ:n :D |
Lainaus:
Jos budjetti on tosiaan luokkaa 5k€, niin sillon kannattaa katella alle 300tkm ajettua -93-95 V8-ZJ:tä. Se olisi hyvä monessa mielessä ja parempi vaihtoehto kuin uudempi ZJ saati yksikään WJ. Nettiautossa niitä on kohtuu monta myynnissä. Jos suuri vetokilomäärä ja maksimaalisen iso kontti ei ole ehdoton, niin -96-01 XJ-Cherokee on ihan hyvä vaihtoehto myös, kunhan ei ole räpelletty ja suolalla pilattu. Tunnetusti XJ:stä saa niin halutessaan massiivisen rajun offilaitteen, joka on myös selkeä myyntivaltti ja pitää hintaa yllä paremmin kuin ZJ. Lainaus:
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7607739 http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7636616 Jos remppaa haluaa tehdä, niin WJ:ssä sitä varmasti riittää. Ei ole vain mitään järkeä ostaa vikaista autoa ja upottaa siihen omaisuutta, koska myydessä siitä ei saa yhtään enempää kuin ostaessa, vaikka itse rakentaisi ja heti myisi. Kokeiltu on ja aika monta kertaa. :D Mutta saahan sitä tehdä, jos välttämättä haluaa ja kokemusta on siitäkin. :D Niin kauan kuin ei halua tehdä remontteja ja/tai harrastaa offia, niin Jeepin sijaan laittaisin rahani mieluummin Euro/Japsi-maasturiin, niin tylsiä ja epä-äijämäisiä kuin ne pääosin onkin. Hinta se on vi****ksellakin. |
Lainaus:
Lainaus:
WJ on kieltämättä sieltä huonommasta päästä luotettavuudeltaan Jeepeissä alkupään mallien osalta, mutta ainakin ulkomaiden foorumeiden mukaan uudemmat on ihan kelpoja. Toki tyyppiviat WJ:ssä on siinä missä muissakin autoissa, ja WJ:n kanssa kannattaa olla tarkkana jos sellaisen menee ostamaan. Eli auton historia huoltojen ja ylläpidon osalta olisi hyvä olla mahd. tarkkaan selvillä ja mitä huoltoja on tehty (mm. juuri nuo blend doorit limited/ overland- varusteisissa, ja onko peräremppoja tehty?) - ja jos omistajia on ollut 10-15 vuoden aikana lähemmäs kymmenen niin jotain hämäräähän siinä yksilössä on oltava -> ei kauppoja. Kun olin 2010 ostamassa itselleni 5.9 ZJ:tä, niin samassa hintaluokassa ja samoilla kilsoilla oli silloin tarjolla kolme enemmän tai vähemmän paskaa yksilöä, ja sitten oli tämä minkä ostin joka oli aikalailla priimakunnossa. Ainoa ostohetkellä tiedossa oleva vika/ tuleva korjaus oli että peräremppa tuloillaan seuraavan muutaman kympin kohdalla, ja että viskon mahdollisesti joutuisi vaihtamaan. Kaikki autot silloin maksoi pyynniltä 8-9k€, niistä kolmesta olisin itse maksanut max. 5k€ - ja silti olisin luultavasti jättänyt ostamatta. Lainaus:
ZJ:stä muutenkin mieluiten '97-'98, koska '96 oli hieman erikoinen välimalli. Lainaus:
Vajaatehoisella koneella ko. autoon, toisessa pienillä kilsoilla ja karvalakkimallina ekaa vuosikertaa WK, ja toisessa kovat kilsat, karvalakkimalli ja taxfree- hinta ;) :D Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Nyt en jaksa kommentoida tätä enää enempää. Jos joku välttämättä vielä haluaa WJ:n, niin tietääpähän mihin on ryhtymässä. Onnea matkaan. Jos vinkkejä tarvii, niin saa ottaa yhteyttä. Se kuuluu mulla harrastukseen. :) |
Saahan niitä vikoja ja hyviä & huonoja puolia kaivettua vaikka mistä autosta, ei kai siinä mitään. Se mitä muutaman kaverin autojuttuja kuunnellut omista kulkupeleistään niin kaikilla muilla paitsi Toyota ja Kia- miehillä on tuntunut olevan aikalailla ongelmia autojensa kanssa.
Mihin tästä pääsemme? Osta Toyota tai Kia :D Mitä tulee noihin yllä luettelemiisi juttuihin vanhempi/ uudempi ZJ, tai WJ:n jarrut vs. ZJ:n jarrut.. noh, niin. En myöskään jaksa alkaa siitä enempää vääntämään koska ei se taida johtaa mihinkään. Mutta olen niistä jokatapauksessa aikalailla täysin päinvastaista mieltä, ihan omien kokemusteni perusteella :D |
Ostetaan pop-cornia. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
NV247 öljy
TEBOILin Monitra Plus 10W-30 on jakolaatikossa ja ensi kymmenien kilometrien tuntumalla jakolaatikon kitkalukko tuntuisi toimivan paremmin kuin koskaan tässä autossa.
Ainakaan pakkanen -28 ei vaikuta juuri hidastavan etuvedon kytkeytymistä. Etuakselille menee voimaan, lukko alkaakytkeytyä jo kun normaalisti kääntyy risteyksestä. Enempi ajo sitten näyttää kuinka hyvä tuollainen traktoriöljy sitten on tai oli :) -99 WJ Jeeppihän on siis KÄYTTÖAUTO kilometrejä sillä on takanaan 340 tuhatta, meillä sillä on ajettu noin 70 tuhatta. Moottorin öljyn ja suodattimien sekä automaattilaatikon öljyn ja suodattimen vaihto ovat olleet ainoita huoltoja josta on pidetty tarkkaa lukua. Jakolaatikon öljytkin piti tarkistaa heti ostettaessa, mutta tuntui toimivan niin tuli nyt vasta viimeisimmän puuterilumen myötä eteen kun auto oli selkeästi takavetoinen. Öljy oli päässyt todella vähiin. Tarkoitushan tällä öljyvalinnalla ei ollut säästää pennejä vaan ainoastaan löytää soveltuva öljy minkä saapumista ei tarvitse odotella päiviä jopa viikkoa. Käyttöautoa ei ole mielekästä seisottaa pikkuhommilla! Auton jakolaatikkoa ei ole avattu luultavasti koskaan eikä sen nykykunnostakaan näin ollen ole 100% varmuutta ja vanhoilla öljyillä oli ajettu siis ainakin 70tuhatta, pääasiassa maantiellä. Kaipaisin hieman tietoa jakolaatikon kitkalukon testauksesta eli onko siihen jotakin konstia? -70 lukulaisten quadratrackien testauksessa otettiin rengasilmaan ja mitattiin vääntömomenttia millä rengas lähti pyörimään, mutta mites tälläinen luiston mukaan tiukkautuva kitka? Eli siis vaikkapa montakokierrosta pitää kardaanin pyörähtää että kitkalukkopitää jonkun momentin? Pop-cornia :D :D :D |
Avarakatseinen Jeep-mies katselee autoilua erilaisin silmin...
|
Tänään olis joku virallinen popcorn-päivä, pitäisköhän??
|
Lainaus:
EDIT: Hyvä kuulla, että jollakin on WJ kestänyt niinkin paljon kilsoja ilman isoja ongelmia. Ehkä ne on aiemmin jo korjattu, tai sitten sulla sattuu olemaan vain hyvä yksilö. |
Popparit esiin!
Lainaus:
En minä oikeasti ole kuullut että WJ:t ihan niin surkeita olisi esim. ZJ:hin tai XJ:hin verrattuna luotettavuudeltaan kuin annat ymmärtää - jos nyt 3.1TD:n ongelmat unohdetaan (samat ongelmat tosin koskee XJ:n ja ZJ:n 2.5TD malleja) - Jamant varmaan osaisi tähän myös sanoa jotain, miltä vaikuttaa? Kuten jo aiemminkin on todettu ja kaikki siitä lie kaikki on yhtä mieltä että vikaherkempiä WJ:t tuppaa olemaan, mutta onko ne oikeasti ihan surkeita? Aika paljon WJ:ssä on myös parempaa verrattuna ZJ:hin, kuten paremmin toimiva alusta, tehokkaammat/ tunnokkaammat jarrut, huomattavasti parempi ohjaus/ ajettavuus, parempia nelivetosysteemeitä saatavilla (akseleilla varilokit, vs. avoin + max. kitkalukko), 247 jakoaski on toiminnaltaan parempi ja yleensä pitkäikäisempi kuin 249:n visko, sisätiloissa päivityksiä vähän modernimpaan suuntaan, löytyy uudemmista malleista Xenon- valoa, kaikissa on muutenkin ajovalot paremmat (paitsi jenkkimalleissa :D ), 4.7HO- kone on parempi kulkemaan kuin 5.9, ja molemmat WJ:n tehoversiot kasikoneesta vie vähemmän menovettä kuin kumpikaan ZJ:n kasikone vaikka kulkee vähintään yhtä hyvin, yms.. :) |
Aikoinaan haastattelin Jamantia nimenomaan WJ:stä ja vastauksena tuli melkoinen lista WJ:n huonoista ominaisuuksista verrattuna ZJ:hin tai WK:hon. Ei ole kyse ominaisuuksien paremmuudesta, esim. jarruteho, vaan osien kestävyydestä.
Männät, kannet, jne. on rakennettu keveämmästä materiaalista ja/tai ohkaisemmilla materiaalivahvuuksilla mm. pienemmän kulutuksen ja päästöjen saavuttamiseksi kestävyyden kustannuksella. Sama ajatus kulutuksen vähentämiseen oli v.-96 siirryttäessä 46RH:stä 44RE-askeihin ZJ:n pikkukasikoneissa ja kuutoskoneen männäthän oheni samoin jo -96. Mulla oli mäntävikanen -96 4,0L, vaikka tajusin vasta auton myytyäni, että kilinä tulikin männistä eikä nostajista. Ensimmäiset 4,7L kasin perässä olevat askit kärsi jostain materiaalipaksuusongelmaisesta levystä. Sama koskee blend-door/recirc-läppiä, perien laakerointia, jne. Vari-lokit ei kestä offausta, eikä muutenkaan paljoa kovaa rääkkäystä verrattuna ZJ:n lukkoon. Jarrutapeissa / -kumeissa on selkeä suunnitteluvirhe, koska ne ovat jo uutena niin tiukkoja, että asennuksessa saa käyttää paljon enemmän sormivoimaa kuin käytetyissä ja likaisissa XJ/ZJ:n jarruissa. Niin edistyksellinen kuin WJ:n tekniikka onkin verrattuna ZJ:hin, on joidenkin osien kestävyys ja toimivuus selkeästi huonompi. Nämä on faktoja ja perustuu omaan ja muutamien Suomessa olevien harrastajien kokemukseen (mm. palstan "fomoko") sekä netistä löydettyihin korjausohjeisiin yms. Kuten jo kuultiin niin ei jokainen WJ ole kärsinyt näistä ongelmista, kun onhan niillä erilaisia omistajiakin, joista toiset on tunnollisempia huol(lat)tamaan autojaan ja toiset ei niistä edes piittaa. Ja kyllä se vanha -90 pomminvarma 4,0L kutonenkin hajoaa, kun oikein huonosti pidetään; nähty on. :( Ugh! |
Lainaus:
Danan track-loc on iso vitsi, se kestää metsäajoa kunnolla pitävänä max. 10 ajokerran verran. Minulla oli alle 10tkm ajon jälkeen tehdasuudet Spicerin alkuperäiset pakat jo ihan yhtä surkeat kuin ne alkuperäiset silloin ~60tkm ajetut. Onko varilok muka vielä huonompi? Jarrut minulla on mennyt kiinni ja auki moitteetomasti joka kerran kun on tarvinnut levyjä käyttää irti. Voi olla että liukutapit on liian tiukat, mutta ainakaan minulla niissä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Satulat ei jumita, männät ei jumita, ja palatkin liukuu liukupinnoillaan uria jättämättä kuten pitää. XJ/ ZJ jarruista - kuten jo sanoin - en oikeasti keksi mitään hyvää verrattuna WJ satuloihin. Näillä nyt kuitenkin on ajettu jo n.60 tkm, eikä ole pienintäkään ongelmaa jarruissa. Ehkä se on sitten taas hyvää tuuria? :eek: Lainaus:
Mitä muuten tulee moottoreihin, niin voisi kai Moparin Magnum- koneiden (sekä niitä vastaavien V6- koneiden) plenum- vikaa pitää yhtälailla aika inhottavana ongelmana, eikä ole mikään pikkuvika koska voi pahimmillaan hajottaa moottorin.. ;) ..aijuu, ja ikiliikkkuja Magnumeissa muuten on tyyppivikana nokan laakereiden hajoaminen, ihan oman kokemuksenkin perusteella. Useimmat vain eivät tiedä niiden olevan rikki omassa koneessaan.. En tiennyt minäkään ennenkuin avasin :D |
Sivu luotu: 23:54 (GMT +2). |
|