![]() |
Magenginesillä näyttäs olevan hyvä valikoima osaa 1HD-T moottoriin, esim. Taihon kk-laakerisetti 27 dollaria. Tilasin tuolta männät renkaineen ja kk-laakerit 12H-T-moottoriin. Reilun viikon kesti toimitus.
Taihon leimat löytyy monista Toyotan alkuperäisinä myymistä laakereista. https://magengines.com/?s=1hd-t&post_type=products |
kk-laakerit toyota
4 Liiteet
Tilasin std kk-laakerit HDJ80 4x4 parts Vantaalta, odottelen niitä.
Päivä tuosta 4x4 tilauksesta tilasin Toyota HDJ80 orkkis mk3 kk-laakerit ja pultit Dubaista partsouq.com. Kamat tuli tänään. Vanhat pultit voi olla mitoissaan, saa nähdä. Tietääkö joku, paljonko on kampiakselin kk-kaulan std mitta ? |
Lainaus:
Nuo sinun laakerit VOISI olaa nuo keskimäiset? Jos haluat varman päälle kasata, niin käytä vahanauha välissä; siis oliko plastigate tms. (siis laakeri kiristetään siten että vahanauha välissä, ja mitataan paljonko levesi) välys pitäisi tarkistaa, mutta puhutaan noin 0,1mm taikka alle? Pulttipussissa lukee 10 kpl? on varmaan lisätty 2 kpl? Noita kiertokangen pultteja tuli aikanaan pyöriteltyä jonkin verran, ja yksikään pultti ei ollut venähtänyt. |
Mistä löytäis kytkinpaketin hzj80:seen
|
kk-laakerit
Lainaus:
Ostamani Toyotan std laakerit ovat Mk3 eli kertomas keskikokoa. Std koon kk/laakerivälys 0,036 – 0,054mm. Raja-arvo 0,1mm. Soitin Toyota Länsiauto ja kysyin kk-laakerien vaihtohintaa. "Otan selvää ja palaan." Puolen tunnin kuluttua tuli soitto - "tää on sellainen työ mitä emme voi tehdä kun ei ole oikein tietoja." Neuvoi kysymään jostain muusta korjaamosta. Tekijää (pks) ei ole vielä löytynyt. Ulkona on -12ast.pakkasta, muten olisin vaihtanut p-paikalla |
Nykyinen merkkihuolto ei pysty muuhun kuin läppärillä tehtäviin huoltoihin. Kuka sitä nyt konetta purkamaan, ainahan voi vaihtaa uuden tuntuu olevan nykyään käytäntö...
|
Mitä jos soittais Toyota Info 0800-13663 ja kysyis sieltä että onko niillä tietoa missä korjaamossa ois joku "vanhan liiton korjaaja" joka ne laakerit sais vaihdettua.
Se vaihtojuttuhan on parin tunnin homma ja ihan suoraviivainen. Ne ei taida siellä Länsiautolla tietää, että ne vaihdetaan irrottamatta moottoria... |
Lainaus:
Siis sillä tiivistekitillä, kerran meni varmaan yli 2 tuntia siihen, että sai kitistä irti. (ja ei ollut 1. kerta, kun 1hd-t öljypohjaa irroitin altapäin) Ja noista "nykyaikaisista" korjaamoista: Monta kertaa ne on ns. komponentin vaihtajia, ja tuo nykyinen työ-/työaika kulttuuri kannustaa siihen; Siis asentajat, jotka eivät olleet syntyneet vielä, kun hdj-80 oli uutuus, niin ei kokemusta k.o työstä, ja se ensimmäinen kerta vie aina paljon enemmän aikaa, siis minuutti- ajanvarauskalenteri menee sekaisin. Ja jos tuo vaihto tehdään korjauskäsikirjan mukaan, niin alakerta auki, ja lasketaan kangesta ja kampiakselista merkit, ja tilataan laakerit. Joskus tulee alle 2 päivässä, joskun menee pitempään. Tuo tapa, että laitetaan "summassa" nuo keskimmäiset, on yleinen tapa, ja tarvikelaakereita ei edes saa osakokoja. Ja hyvälaatuiset laakerit kestää normaalikäyttöä jokusen 100tkm, joten laakerit taitaa kestää 30 vuotiaan auton loppuiän? Pistäppä kuva niistä vanhoista laakeriliuskoista, ja vertaa noihin uusiin alkuperäisiin, että onko eroja. (siis oletettavasti vaihdettu jo -90 luvulla, jos noita -90 luvun alun autoja. (silloin jättivät lyijyn? pois laakereista, ja muutama vuosi tuli "paskoja" laakereita: esim. vm-81 BJ-42 nokka-akselin laakerit, jotka vaihdettu n. v. 92, oli pinta lähtenyt 3mm leveydeltä kokonaan pois voitelureijästä suoraan liuskan poikki kampikammioon... (edic sammutti kesällä maantieajon jälkeen risteyksessä tyhjäkäynnillä)) |
Öljypohjan irrotus on kyllä skeida homma varsinkin jos sitä ei ole irrotettu vuosiin ja sen tekee auton alla ilman nosturia, mutta onnistuu kyllä jos on sopiva työkalu tai tekee sen ite. Talttaa tai ruuvaria jos hakkaa sinne väliin, niin öljypohja menee melko kieroon. Tein ite sellasen työkalun missä n. 4cm leveä lattaraudan pätkä hiottu laikalla teräväksi ja siihen hitsasin kahvan. Sitten vasaralla naputti lattaa öljypohjan ja lohkon väliin sieltä mistä sattu mahtumaan, niin lähti öljypohja aika suorana. Lopulta öljypohjan naputteli sitten suoraks kun oli saanut tiivisteliimat siivottua pois.
|
Lohkolämmitin sanoi sopimuksensa irti ja ajattelin laittaa mieluummin letkulämmittimen kiertovesipumpulla kuin ostaa uuden lohkiksen.
Kertokaapas viisaammat minkä merkkinen ja mallinen kannattaisi ostaa ja minkä letkun välissä se toimisi parhaiten? Yhtään ei haittaisi jos Defan tai Calixin piuhat sopisi siihen. |
TT thermo ja siitä se uudempi malli. Itsellä on tuo muutamassa ajoneuvossa ja on ollut hyvä / luotettava. HJ6X laitoin lämmityslaitteen letkuun. Mutta silloin pitää muistaa että se lämppärin hana pitää olla auki aina kun lämmittää. No yleensä se talvella kyllä onkin auki
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo/xc.html |
Paljonkos tarttis olla watteja lämmittimessä? Tuolla on ne 2200w mallit loppu ja tarjolla vain 1500w. Riittääkö se?
|
Lainaus:
Sisäkennon menoletkuun ennen vesiventtiiliä laitoin, ja hyvin lämpiää. |
Lainaus:
Minusta tuo 1500w alkaa olla tuon kokoseen koneeseen ihan maksimi. Ihan turhaa sitä tehoa sinne polttaa lämmöksi harakoille kun koneen lämmitykseen riittää se että lohko on edes plussan puolella. |
Lainaus:
Ainakin itellä se on talvella aina maksimit. |
1500 Wattia ilman termostaattia aika paljon, varsinkin pikkupakkasella
Lainaus:
Tuo imu/kylmän puolen letku olisi hyvä saada mahdollisimman alas, siis lohkoo, niin saisi tasaisemmin lämpiämään. Olikohan suodattimen jalassa/öljynjäähdyttimen rungossa paikkaa? (menikö kylmäkäynnistimen vahapatruunan letku suonne suodattimen jalkaan?) Kuuman letkun laittasin takalämppärille menemään. JA sitten voisi laittaa termostaatin lämppärin paluuputkeen, esim. 30-40 astetta, että käynnistää takalämppärin puhaltimen pienemmällä teholla. Silloin kone lämpiäisi tuohon 30 asteeseen maksimissaan. (Näissä letkulämppäreissä ei taida olla enää termostaattia?) Mulla oli hodarissa 5 kW Webasto ensin tuossa pää lämppärin kierrossa, mutta ahdisti vedenkiertoa, ja lämppärin teho kärsi, muutin takalämppärin kiertoon, toimi suht hyvin, toki kansi lämpiää hyvin, ja lohko öljynsuodattimineen huonommin. (siis neste kiersi käytännössä vain kannessa, vaikka Webaston vesipumppu varmaan 3x niin tehokas, kun tuon vanhemman, termostaatilla? olevan letkulämppärin, joka tuossa toisessa autossa) |
Okei kiitoksia kaikille, pitää laittaa tuo 1500w setti tilaukseen huomenna kun näkee pellin alle että tarviiko ostaa samalla jotain letkumutkia.
Mitään termostaattia en nyt kerkee alkaa hahmottelemaan kun en niistä ymmärrä, mutta onko sillä iso merkitys että vetäiseekö tuon vehkeen vaan lämppärille menevän letkun väliin vai alkaako tekemään pitkiä letkuvetoja konehuoneessa? Eikös niissä omissa letkuvedoissa voi sitten koneen normaali jäähdytysvesikierto muuttua jopa heikompaan suuntaan?? |
Lainaus:
Jonkunlaisen kiinnikkeen vaan joutuu lämmittimelle rakentammaan. Eikä se tarvii mitään termostaattivirityksiä. |
Ja siinähän on ittessään termari joka ei päästä konetta liian kuumaksi. Aika tasasesti tuo HJ:n 12ht lämpenee tt-thermolla. Mulla on lämmitys laitteen paluuputkissa se lämmitin niin ekaksi lämpee lohko ja sitten sisältä.
|
Lainaus:
|
Otappa Hessu huomioon että näissä lämppäreissä on monesti 17 mm liitäntä
|
Tutkin asiaa ja tää 1hd-t kone kun on 75:n konehuoneessa, niin siellä paras paikka saattais olla lämppärin paluupuolella mistä letku menee lohkoon. Siinä ois pitkä suora letku ja akun telineeseen vois saada letkulämppärin kannakoitua. Saako se raadilta tyrmäyksen verrattuna siihen lämppärin sisäänmenoletkuun?
Sisäänmenoletkuun sen sais jos laittais letkulämppärin johonkin jarrutehostajan luo ja vetäis letkuja sitten sinne. |
Mulla ainakin on paluu letkussa. Toiveissa oli että suurin osa tehosta jäis koneeseen ja paikka oli helppo ainakin omasta mielestä.
Ja katto nyt jo ennakoiden että tarttetko jotain sovittimia sen letkukoon takia. |
Lainaus:
|
No kyllä hyvällä klemmarilla saa pikkasen väljänkin pitämään.
|
KK laakerit
Tilasin vuosi sitten suomalaisesta puljusta ranaco.fi 1hd-t punametalliset ACL laakerit, olivat hylly tuote tällöin. Toyotalta pultit uusin samalla, ku tiedä kuinka monta kertaa tuo moottori jo alakerrastaan laakeroitu
|
kk-laakerit HDJ80
3 Liiteet
Frendi vaihtoi kk-laakerit kärryyni, 499 790km kohdalla tänään. Edellisen kerran kk-laakerit (merkki ACL AU09 STD) vaihdettu autokorjaamossa 310 187km (2010) eli ajoa näillä ACL-laakereilla noin 190tuh.km. Vaihtoon kului 7h, öljypohjan osa siitä noin 1-1,5h. Uudet pultit samalla. Kiristys 39Nm + 90 astetta. Laakerivälys 500.
Öljyt sisään ja Wix suodatin, ajoa 15min, vanhat öljyt ulos ja uudet rasvat tilalle sekä Toyota suodatin. Toyota kk-laakerit 13041-17011-03 sarja Toyota kk-pulttisarja Teboil gold 5-40 10litr x 2 + n.2litraa Filtteri Wix Filtteri Toyota Tuuba Permatex Katselin ACL kk-laakereita läheltä, pinta oli paikoin kuoriutunut ruven tavoin samoilta sivuilta jokaisessa yläpuolen laakerissa, samoin kulumaa. Alapuolen kk-laakerit lähes virheettömät. Ehkä vanhat kk-laakerit olisivat menneet 100tuh.km lisää, ehkä ei (!?). Toyotan kk-laakerilla ajelen ehkä 100tuh.km... |
Hyvä raportti, ja huonon näköiset laakerit 190 tkm ajon jälkeen
Lainaus:
Tuossa korjausmanuaalissa ilm. "standard oil clearance" 0,036-0,054mm u/s 0,037-0,077mm; Maximum oil clearance 0,10 mm Jos sinulla laakerivälys 0,5mm, niin olisko akseli hiottu alikokoon? Tuo selittäs noiden laakereiden kunnon, siis alkavat "juoksemaan" Viitsitkö vielä tarkistaa työntömitalla tms, paljonko nuo painepuolen liuskat on kuluneet? (siis paljon painepuolen/yläpuolen liuskan keskellä ja paljonko alapuolen liuska on keskeltä ja tai päistä.) Nuo rokkoontuneet liuska voi kestää hamaan tulevaisuuteen, tai sitten leipovat pinnan irti seuraavassa startissa. onko tietoa, että onko noiden edellisten laakerien aikana käytetty kunnon öljyjä, ja vaihdettu säännöllisesti. (ihmetyttää tuo tumma täplä, joka jokaisesssa painepuolen liuskassa) Onko tuota sinun hodaria viritetty? Nuo öljyt on varmaan ihan hyvät, toki itse olen käyttänyt teboilin shpd 10w-40 ja talvella 5w-40. (raskaan kaluston öljyä, on/oli kohtuuhintaista 20 litran astioissa) Hyvät kuvat, peukku p.s tuo 7 tuntia voi mennä ihan oikeasti, parissa tunnissa niitä ei vaihda, jos ei ole rutiinia ja öljypohja irtoa helposti. |
"viissatasta" =0.05mm
|
Täältä kans ääni Tepsan super hpd:lle. Mulla oli Goldit koneessa kun petti voitelu Turbolta ja öljyt lens pakoputkesta pihalle.
Puuilosta saa Super hpd:tä, Motonet ei jostain syystä myy sitä. |
Lainaus:
Huollettu säännöllisesti, myös kk-laakerien vaihdon jälkeen (2010). Ei ole viritetty, orkkis mosa. Joo, hyvä vinkki toi Teboil sHPD 10-40 kesäksi :-) |
Lainaus:
|
ACL -kk-laakeri
Lainaus:
Taidan laittaa viestiä Australiaan ja mukaan muutaman kuvan 10v ja 190tuh. km ajetuista HDJ80 ACL STD kk-laakereista jos siitä olisi apua tuotekehityksessä. Tämä ACL-laakereiden pinnan rupimainen pinnan irtoaminen voi koskettaa jokaista HDJ80 omistajaa Suomessa. Jos pinnan irtoaminen tapahtuu jo 190tuh.km käytön jälkeen, niin mitä tapahtuu 300tuh.km jälkeen ? Onko kk-laakerien vaihto aiheellista jopa 150tuh.km kohdalla tai 100tuh.km? Mikä aiheuttaa tuon kaltaisen pinnan irtoamisen? Onko teillä HDJ80 omistajilla ACL-kk-laakereista käyttökokemuksia ? |
ACL:n punametalliset taitaa olla parasta mitä tuohon koneeseen saa.
|
Lainaus:
Kun oman moottorin avasin niin siinä oli huoltokirjan ja kuitin mukaan 100tkm aiemmin vaihdettu merkkiliikkeessä alkuperäset laakerit ja pinnat oli jo ihan moro. Sanoisin että punametallilaakerit, RVS käsittely, alkup. tai Mannin suodatin ja max. 10tkm välein vaihtaa laadukkaat synteettiset öjyt, niin laakerit kestää parhaiten. |
ACL kk-laakerit 190tuh km HDJ80
Laitoin viestiä ACL laakerien valmistajalle Australiaan ja he kiinnostuivat näkemään 190 000 km ajetut STD kiertokangen laakerit, joissa havaittavissa pinnan irtoamista, joten ne ovat postissa. Toivottavasti käytetyistä kk-laakereistani irtoaa jotain hyvää tuotekehitykseen tms. jotta HDJ80 omistajat ympäri maailman hyötyvät tuloksista.
Saan myöhemmin jonkinlaista raporttia tuloksista. |
Vikavalot?
1 Liiteet
Onko hyviä arvauksia mistä voisi johtua hdj vikavalot.
Syttyy välillä, sammuu välillä. Palaa aika himmeästi. Kii |
Onko takaluukun sähköt tarkistettu? Hj. Tekee ainakin kaikkea kivaa... haulla joulukuusi ilmiö löytyy juttuja. Miten virrat muuten? Lataako varmasti?
|
Kannattaa maadoitukset tarkistaa hj joulukuusi ilmiö johtuu usein laturin merkki valo rele viasta.
|
Kk laakerit
1 Liiteet
Liitteessä hieman huono kuva 110tkm ajetuista acl laakereista. Vaihdoin tänään laakerit. Mittasin kaikki kaulat ja taisivat olla kaikki 58,97mm. Yhdestä mittasin laakeri välyksen ja se oli 0,05mm.
Uudet laakerit, pultit, suodatin ja öljyt. 10tkm välein uusittu. Teboilin diamond diesel 5w40 ja nyt viimeset 40tkm ajanu mobilin delvac 5w40 Jos 100tkm päästä laittas uusiksi. |
Mistä löytyy laturin merkkivalon rele? :)
|
Hdj ei sitä ole
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ollut rupea. Olisivat viel menneet mut nyt voin nuista murheista vapaana laulattaa ainaski 100tkm ellei muuta ylläriä tule.
|
Automaatti
1 Liiteet
Hodariin vaihtelin automaattilaatikoon öljyjä ja meinasin samalla putsata suodattimen. Yllärinä öljypohjasta löytyi tuommoset tulisikohan halvemmaksi katsella uusi laatikko vai rempata vanha. Laatikko vaihteli ihan nätisti eikä pitänyt ääntä aikaisemmin joten en edes epäillyt tämmöistä. Hodarilla ajettu 330tkm ja näköjään joku muukin aikasemmin on irroitellut laatikosta öljypohjaa
|
Lainaus:
Jos sun auton kilsat pitää paikkansa, niin kannattaa kysyä remontin hintaa. Ehjiä vähän ajettuja automaatteja ei paljoa markkinoilla ole ja nistäkin vähistä pitäis löytää se sun vuosimalliin sopiva. |
Lainaus:
Jos vanhempi, siis hydraulisesti ohjattu laatikko (muistaakseni 92 loppuvuodesta tuli uudempi) Noissa suodatin pitäisi pestä aika tiheää, noillakin kilometreillä monta kertaa. Ja jos vanhempi laatikko, niin vähän ajetun laatikon löytyminen todella vaikeaa... Noita uudempia löytyy paremminkin... (minullakin pari, toinen vuotaa öljyä) Ja nuo mustat palat on magneetteja, muistaakseni alunperin 4 kpl. |
Lainaus:
Kuulemma nuo neulat olisivat peräisin pakan päittäislaakerista ja tosiaan tuo mekaaninen laatikko tästä vm90 löytyy olikohan mallimerkintä a440f? Minkähänlainen homma oisi tuo sähköinen loota vaihtaa tilalle? Jotenkin erikoista että tommoinen laakeri voi räjähtää ja laatikko pelittää vielä ihan normaalisti. Uskoisin tämän laatikon kärsineen huollon puutteesta. Öljyt ekalla vaihtokerralla oli ainakin melko tumman väriset En vielä kysellyt hintoja laatikon remontille mutta huhujen mukaan melko hurjissa summissa pyöritään |
Sähkönen loota ei varmasti ole helppo laittaa kun pitäis ottaa sitten johtosarjat ja boksit toisesta autosta.
|
Ulkomuistista! Tarkista!
Lainaus:
Silloin moni "asiantuntija" mm. varaosapuolella väitti että olisi juurikin/sama laatikko kuin 440 tuo bensakoneen (FJ-80) laatikko (ja on käytetty muissakin cruisereissa, olikohan jopa HZJ-80?) Noissa laatikoissa, siis 440 ja 442 on paljon eroja, ainakin kitka- ja välilevyissa, ja olikohan muutakin, jopa isompaa? (aussit muistaakseni vahvisti noita 440 laatikoita koneistamalla sinne 442 osia, ja jotain erikoiskamaa???) Tuon laatikon koodi selviää tulipellissä olevasta alumiinisestä tyyppikilvestä; samasta mistä verhoilut ja muukin tekniikka... SIIS tarkista mitä siinä lukee; olikohan a442f? Ja nuo laakerit; kun katsoo valokuvaasi, niin näyttää että ne on lieriöitä, ei kartiota? siis rullan molemmat päät yhtä isot halkaisijaltaan. -> jos on, niin silloin "normaaleja" rullalaakerin rullia, siis voisi olla esim. planeettavaihteen laakereista.... Jos olisi päittäislaakeri, niin todennäköisesti rullat olisivat kartiomaisia? Ja tuon Hydraulisesti ohjatun 442 vaihtaminen sähköisesti ohjattuun 442; Onnistuu, mutta iso homma, ja ei onnistu ihan jokaiselta (minullakin tekemättä, vaikka lähes kaikki osat olisi valmiina; Syöttöpumpulle kaasun asennon tunnistin, uusi sifteri+ kytkimet (sähköohjatussa yksi asento vähemmän) laatikon ecu yms. ja jakolaatikko+ kardaani.... Milloin tuli sähköinen nopeusmittari? Mutta tuohon sinun Hodariin: Onko sinulla historia kuinka hyvin tiedossa? olisko mahdollista, että jossain vaihteisto rempassa nuo olisi "lipsahtanut" ulos alkuperäiseltä paikaltaan? Ja jotain positiivistä, niin noita alkuperäisiä osia vois löytyä "Marmorilta", siis merkkiliikkeestä. (tutki nuo parhaimmat neulalaakerit, että onko katrtiot vai suorat) |
Lainaus:
|
Projektikuvia ja tarinaa rempasta, jos ei liikaa vaivaa.
|
2 Liiteet
Lainaus:
|
Klassinen tilanne osia pitäs tilata ja auto tällä hetkellä kaukana.
Kysymys koskee 1992 hodarin taka jarrulevyjä kun näyttää olevan kahta kokoa saatavana 335mm ja 312mm. Onko tietoa kumpi käy? Kyseisessä autossa ei ole abs jarruja. |
eipä mittään
|
ohjaussimpukka alkoi vuotaamaan onko vaikea rasti vaihtaa tiivisteet vai olisiko paras hankkia toinen simpukka suosiolla, tiivisteitä saa ilmeisesti hankittua.luin jostain että hj61 s
kävisi myös ? |
Mulla on isot jarrut ei abässiä vuosi malli 93
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
mm. kuulia siellä sisällä on eli sen puoleen tarkkana touhuu etteivät häviä, ja akseleiden kuntoa kannattaa tarkistella ettei vuoto johdu stefan kuluttamasta akselista. |
joo täytyy ottaa irti ja tutkia kannattaako yrittää korjata.Lipposelta varmaankin saa tarvittavat osat.
|
3 Liiteet
Lainaus:
Laatikko vaan irtaantui autosta. Laatikon paino toi omat haasteensa projektiin. Muuten melko simppeli homma. Noh nyt laatikko on ilmavirralla ja osia odotellaan. Parit laakerit sieltä oli porsinut mutta ehjäksi sen kuulemma saisi vielä. Mikäköhän laatikon on rikkonut. Se jöi mysteeriksi |
HDJ80 perät ja välitykset vm 90
Kenen tekemiä perien korjaussarjoja olette käyttäneet HDJ80:ssa?
Alla olevat on 70/80 series vm91-97 (4.10:1 jne) mutta entä vm90, sopiiko vm91- siihen? Man.vaihteisesssa taisi olla (!?) 3,6:1 välitys ja automaatissa jotain 4.. Pakettien hinnat vaihtelevat 1000-1200 dollaria. Löysin www.hiredgunoffroad.com https://www.hiredgunoffroad.com/prod..._gear_and_axle Sit tämä www.yotamasters.com https://www.yotamasters.com/shop/dif...r-package-kit/ Sekä tämä www.nitro-gear.com https://www.nitro-gear.com/Toyota-Ge...0-select-2.htm |
Manuaali turbo 3.7:1 (3.727 muistaakseni ihan tarkka, eli 41/11 hampaat)
Automaatti turbo 4.1:1 (41/10) Manuaali vapari 4.1:1 Tietääkseni nuo perät on samat kautta ikähaarukan. Eli kaikkiin käy samat välitykset. Toki muuten tasauspyörästön osissa voi olla eroja esim lukollinen vs. lukoton. |
Välitykset on tuolleen kuin Mika kirjoitti. Noista Veturin seteistä puuttuu ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet.
Dodge3500 osti jostain koko uuden perämurikan. Mistäs se olikaan ja mitäs sellanen tällä hetkellä maksaa? Sen vaihtotyö on nopee homma verrattuna siihen, että teettää koko hoidon irto-osista. |
Korjaussarja? ja pelkästään "murikkaan"?
Lainaus:
Lainaus:
Hessu888; Mitä tarkoitat noilla puuttuvilla """"ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet"""""??? Minä en ole joutunut remppaamaan tasauspyörästöjä juurikaan, joskus "shimmannut" tasauspörästön hammasvälystä pienemmäksi, ja nuo laakerit maksoi marmorilla jotain suht järkevää, kun ei ole jäänyt mieleen. (Toki olen avannut/korjannut periä, jotka on "saaneet kipeää" esim. kun on ajettu ilman öljyjä, taikka kun mekaanisen tasauspyörästön lukko ei ole kunnolla kiinni, siis varoitusvalo vilkkuu.) HDJ-80 perät eroaa laakereiden suhteen riippuen siitä, onko perissä 100% kytkettävä lukko vai ei (alkuperäisissä suomiautoissa lähes aina on, tuontiautoissa vaihtelevasti) Yleensä nuo perämurikoiden korjaussarjat ovat nimenomaan noille "ilman 100% lukkoa oleville", takaperän kitkalukko ja kytkettävä 100% kitkalukon poskilaakeri on eri. Ja noissa perämurikan osissa, varsinkin laakereissa ja stefassa, on ihan järkyttäviä eroja; Jotkin kauppiaat myyvät laakereita, joiden nimelliskuormitettavuus on, varsinkin aksiaaliseen suuntaan, todella paljon pienempi, ja ei puhuta prosenteista, vai kymmenistä prosenteista. (Välityksiä ei yleensä vaihdeta laakeroinnissa... Minulla on yksi pari, siis etu- ja takaperän välitys, tuo manuaalin 3,7xxx väliksiä: oli 10v sitten takoitus vaihtaa tuohon omaan automaattilaatikolla olevaan henkilöautoon, nyt ei tarvetta, kun yli puolet jarrullinen kärry perässä.) Ja jos "peräremonttia" laajentaa "murikasta" pyörien napoihin, niin varsinkin etuperässä tulee valinnan vaikeus: esim. vetonivelen kannatuslaakeriksi pyörän napaan löytyy jo alkuperäisia Toyotan varaosanumeroilla paikalleen sopivia "pronssiheloja muutama, (ja rullalaakereitakin) En muista, mikä alkuperäinen varaosanumero oli halvin, mutta se taisi olla kytkettävällä nelivedolla oleva LJ-70 hela? Ja alkuperäinen HDJ-80 hela on noin tuplasti pitempi. Ja tarvike helat juttu sinänsä, taannoin tehtiin etuperäremppa kahden kaverin kanssa; kaikkiin 3 Hodariin vaihdettiin murikan laakerit, stefat, ja napoihin vetonivelet ja "napalukot", tiivistesarjat, tarvittavat laakerit... ja NUO vetonivelen "TARVIKE" pronssiholkit: Kaikki 3 hodaria "pääsi" Etunaparemonttiin, kun nuo tarvikehelat alkoi "lehteilemään", siis pinta lähti, vaikka nuo tarvikehelat oli hiottu huolellisesti välykselliseksi, ja rasvattu kunnolla. Kuukaudessa tuli romua noiden kuuden "pronssipuslan" lisäksi 2 vetoniveltä ja 2 vetoakselia (alkuperäisiä)..... Viimmeiset ns. tarvikepuslat; jos ei varaa marmoriin/alkuperäisiin, niin en vaihda:o Profiilissa kuvia noista heloista... |
Hessu tarkoittaa tasauspyörästön ristitappia ja pikku rattaita joista kuluu vetarin rihlat. Useita HDJ periä korjannut ja kaikkiin joutuu ratas srj:n vaihtamaan ja ristitapin.
|
Lainaus:
Sen takia aattelin että Veturille vois olla järkevämpi koko murikka varsinkin jos rempan joutuu teettämään. Koko murikassa tulee ainakin alkuperäisosassa sähkölukkokin mukaan, joten vanhat murikat ja sähkömoottorit myymällä saa jotain takasin päinkin. Niitä murikoita löytyy eri osanumeroilla ja ne ei ole suoraan hodarin numeroita millä ulkomaiden sivustolla ovat niitä järkevän hintasia ostaneet. |
Osaisko joku sanoa, että mikä idea siinä ohjauksen pallonivelessä on, missä on se jousi sisällä ja mistä saa sieltä päädystä ruuvarilla säädettyä kireyttä kun ottaa eka sokan pois?
Vuoden vanha tarvikenivel lotas reilusti leimalla kun rynkyttivät välyksiä ja kiristelin sitä pari kierrosta tiukemalle ja rengasta heiluttamalla tuntu ettei ois väljää. Uusintanäytöllä tuntu taas että kone kun rynkytti että liikkuu reilusti. Jos ostaisin toitsulta uuden nivelen, niin tulisko siinäkin liikettä tossa rynkytyksessä? |
"Hessu888" tuota ei ole HDJ-80 .... Ja kummasta perästä pitää ------
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Oliskohan uusin -80 luvun hilux? Mutta alkuperäiseen asiaan: Minä en ole koskaan joutunut/päässyt vaihtamaan hdj-80 tasauspyörästöjen hammaspyöriä/akseleita, toivottavasti joku opastaa minua, mikä pitää vaihtaa! Kuinka kärsineitä "rikkinäisiä" nuo tasauspyörästön osat on? Ja Jos nuo Dubain hinnat on "vielä" kallit, niin mistä saisi halvemmalla? No, tuossa omassa hodarissa reilu 700 tkm, (ja suurin osa ammattikäyttöä, ja kärry perässä) eutu/takaperä on "neitseelline?" , siis tasauspyörästöihin ei ole tehty mitään, toki poskilaarit ja pinjonin laakerit on vaihdettu ja säädetty shimmeillä. |
1 Liiteet
Lainaus:
Toi nyt 60:n, mut sama ajatus. |
Lainaus:
Mutta että akseli oli oikeasti "ihan loppu" mutta perä ei ajossa oireillu mitenkään. |
Kiitokset Matti. Pzj75:ssä tää nivel. Muistelin et hodarissa kans sellanen. Purin ja kasasin uutena sen tarvikenivelen tuon ohjeen mukaan kun piti ottaa vanhasta nivelestä paremmin istuva kumi ja sokat. Omituista että oli vuoden päästä jo väljän olonen ja vaati kiristystä. Pitänee avata ja kattoa onko se enää edes ehjä sisältä....
|
Tasauspyörästot joita olen korjannut on J80 etu-akselilta, pikkurataiden rihlat niin kuluneet että sutaisee tyhjää vetari, ristitapeissa 1-3mm kulumaa.
Hinnat korjaukselle vaihtelevat koska osien hinnat riippuu siitä haluaako asiakas orkkis osaa vai tarvike tavaraa. Hessun mainitsemaa niveltä joka kiristettävä on ollut muutamassa J80 autossa, sitä en tiedä onko toyotan tehtaalla laitettu vai jälkeenpäin, J75 nivel voisi sopia J80 sektori varteen myös. Toyotalta tilattuna tulee "tavallinen" pallonivel ja hinta n.150e. Jos BJ40-40/76 tarvii jeesiä etuperä rempassa niin ota yhteyttä 05060905. |
Lainaus:
Kiristin sen tulpan nyt pohjaan ja otin kierroksen auki päin ja löin sokan keskeltä mutkalle että taipui sokkauraan asti. Nyt ei pääse tulppa enää liikkumaan. Ihmetyttää etten viimeksi tajunnut tehdä noin, tai sitten jousi on kuoleentunut vuodessa ja uutena se tulppa jäi ulommas. Noissa Matin linkkaamissa kuvissa on muuten osat vain tyossa Oitnan Arm Side kuvassa oikeassa järjestyksessä. Muissa kahdessa kuvassa tulppa ja jousi väärällä puolella. Tuolleen sitä kun ei voi edes kasata. |
Takalukko HDJ80
3 Liiteet
Keväällä takalukkoa kytkettäessä merkkivalo vilkkui ja vaikutti ettei lukko kytkeydy. Harmi :(, jos lukon motti hajonnut niin maksaa ainakin 500e ja jätin asian sikseen, loskaisella parkkipaikalla en ala mitään ropaamaan.
Talli tuli käyttöön ja aloin tutkia lähemmin paksun alustamassan alla olevaa lukkoa. Sain puhdistettua massaa niin paljon että sain lukon vieressä olevan kannen auki (jossa joku johto ja pieni tappi), kamera lattialle kuvaamaan videota, virrat päälle, lukko päälle ja auki. Jotain surinaa kuului hyttiin. Videosta näin motin siirtävän lukkoakselia edestakaisin :rolleyes: eli ei tarvi uusia +500e mottia. Lukon vieressä olevassa kannessa sisäpuolella oleva pieni tappi/anturi oli ilmeisesti hiukan jumissa, josta johtui ettei lukon valo syttynyt kunnolla palamaan kojelaudassa. Lukkomotti näytti päällisin puolin kohtuukuntoiselta, vedin vähän maalia pintaan ja myöhemmin massaa päälle. |
Se tappi on sen valon anturi. Meneekö se lukko nyt päälle eli valo palaa koko ajan jos ajelet autolla vähän pihalla edes takas ja kääntelet rattia? Paikallaan ollessa se ei takana kytkeydy eikä suoraa ajaessa, mutta etulukko menee kyl helpommin ku vähä rattia kääntelee ja auto liikahtaa.
|
HDJ80 lukot
1 Liiteet
Joo thnx Hessu888, selvis se pienen tapin merkitys. Testasin hiekkatiellä, kaikki 3 lukkoa toimivat. Ruosteen estomassan poistoon meni aikaa, kärryä suojattu joka 7. vuosi liikkeessä.
Eipä kesällä tule juurikaan kilsoja kun kesäkärry alla, mut talvi se tulee kuitenkin ja lukkojen pitää toimia :) |
Lainaus:
|
HDJ80 laturi
4 Liiteet
Luin täältä saitilta viime vuonna, kun yx HDJ80 omistaja ajeli safaria tiettömällä taipaleella Venäjän rajapinnassa ja laturi hajosi. Ostin viime vuonna uuden laturin varalle.
Vanha lataa 14,44V ja valot+lämppäri päällä 14,25V (Toyota orkkis), jostain syystä kuva väärin päin (!?). Uusi lataa 14,35V ( Autodoc, TWA TRA-03 12V 80Ah) En osaa sanoa lataako liikaa, mutta kärry on toiminut talvella hyvin. |
Ei tuo sitten niin korkealta kuulosta. Näytti mittaristokuvan perusteella vaan. Itsellä oli maadoituksen kanssa häiriötä laturin liittimellä, niin nousi ajoittain latausjännite yli 15V ja viisari oli silloin kuten tuossa kuvassa.
|
Laturiin liittyen mitä ne kolme ohutta johtoa on mitkä pyöreeseen liittimeen tulee? pitäskö jonkun olla suoraan maihin?
|
Lainaus:
Huono kontakti maadoitusjohtimella saa lataussäätimen sekoamaan |
Vesivuoto takaikkuna HDJ80
2 Liiteet
Laitetaanpa tämä jakoon, josko olisi jotain apua. Lattiamatto hiukan märkä takaa katsottuna vasemmassa takareunassa. Takaikkunassa on ulkopuolella 7 venttililiä kromilistan alla, jotka olivat tukossa. Sain venat auki ohuella piikillä ja pienellä ruuvarilla sekä huuhtomalla vedellä.
Ei auttanut tämä fixaus pieneen vuotoon. Seuraavaksi ficcarilla valaisten tavaratilasta (paneelit pois) ja vettä valuttaen huomasin että ikkunalistan kiinnitysnastoista ikkunan alareunasta tippuu pisaroita. Nastoja taisi olla 4 kpl. Puristin jokaisen päälle mottisilikoonia (väritön). Uusi yritys, valutin taas vettä ikkunaan. Nastat tiiviit. Mutta vettä tippui edelleen. Ikkunan lukitus vuoti tippoja sisään. Puristin taas samaa tuubaa koko ikkunan takareunan pituudelta ja suljin ikkunan (ikuisesti). Nyt näyttäisi olevan tiivis. (Jostain syystä kuva vinossa). Mutta vasta sade paljastaa pitävyyden :rolleyes: Silikoonitiivistys = lukitsee ainakin yhden ikkunan, jokainen saa arvioida kannattaako tehdä tai keksiä jotain muuta :D |
Liukulasit tuppaa vuotaa hodareissa. Moni laittanut tavalliset lasit tilalle. 75-sarajsen uudet tiivisteet ei maksa ulkomailla montaa kymppiä kun niitä on viel nykymalleissa käytössä, hodarin hintoja ei oo tullut katottua. Saattaa olla tyyriit.
Niitten muovinastojen ympärillä on ollu uutena tiivisteet. Saattanut kadota matkalla. |
Osaakos joku kertoa millainen sähkömoottori tms... ohjailee vx mallissa lämmönsäätövaijeria?
|
Lainaus:
87106-60040 ja 87106-60060 taitaa olla ne vaihtoehdot mitä noissa ollut. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ehkä sen servon voi avata ja kattoa onko hampaita tallella enää ja jos on, niin putsaa. Kojelaudan irrotus hodarissa onnistuu tunnissa vaikka näyttää ikävältä hommalta. |
eipä mittään
|
tukivarsien puslat - orkkis vai jotain muuta?
1 Liiteet
Katselin kärryn alle (HDJ80, -90) ja tukivarsien puslat ovat aika rupisen näköiset, mut kuitenkin kelvanneet katstastuksessa monta vuotta. Millaiset kannattaisi vaihtaa - alkuperäiset vai jotku polyuretaaniset tai muu ?
Ja onko puslien vaihtamisessa (jos alkuperäiset) jotain huomioitavaa ? |
Puslat näyttää rupisilta, mutta ei niissä väljää välttämättä ole. Jos haluut kuitenkin vaihtaa, niin alkuperäset kestää varmasti hyvin. Joskus laitoin millnerin uretaanit ja sillon x vuotta sitten ne oli ainakin liian isot että niitä ois saanu millään suoraan paikoilleen.
Vanhat joutuu ottaa poralla ja vingulla osina pois. On yleensä niin ryytyneitä. Uudet sitten prässillä paikoilleen. |
Lainaus:
annoin apuvirtaa kun ajattelin että akut kaput ja lähti käyntiin.sammutin ja starttasin ja lähti käyntiin.aamulla taas ei lähtenyt ilman apuvirtaa.akut uudehkot ja täynnä virtaa. pitäsiköhän käyttää nuo kaikki liittimet irti siitä lokarin yläpuolella olevista liittimistä. |
Ei kellään sattus olemaan tietoo että millasent vanteet pitäs olla 80 sarjalaiseen ku olis tarkotus laittaa 35x12.5 17 renkaat. Lähinnä pitäs tietää mikä se et pitää olla että se ei olta mihinkään kiinni ja paljon se vanne pitäs olla leveä
|
Lainaus:
|
Ulkomuistista:
Lainaus:
Tuo 8x16 et -20 kuulostaa BJ/HJ vanteelta. |
eipä mittään
|
Lainaus:
Ei tullut viimeksi vastausta ja hodari odottaa edelleen kaverin tallissa, paljonhan tuohon joutuu tekemään pitkän seisonnan jälkeen peltitöiden lisäksi. Ei ole oikein mitään vertailukelpoisia projekteja mistä osaisi arvioida hintaa niin olisi kiva saada jotain osviittaa |
ACL kk-laakerit 190tuh km - rupea
Lainaus:
Fri, Sep 24, 2021 The wear on these bearings is not that bad, and then considering the milage as well it is very insignificant, so the bearings have performed well. In fact the bearings would have continued to function in that state for some time, considering I am looking at the worst pair. Considering the method of replacement, I would consider this a good outcome. Mark Shadbolt | Product Engineer 1 ACL Bearing Company (Australia) Pty. Ltd. 253 George Town Road | Rocherlea | Tasmania 7248 | Australia Kun katson 190tuh km ajettuja ACL laakereita, niin ovathan ne kyseenalaisen näköiset. Pinnoissa rokonarpea. Mun katupelissä ei ole koskaan ollut tuon näkösiä kk-laakereita (Clevite) vaikka ekassa motissa 476hp ja toisesssa 540hp. Laittaa vähän miettimään, miksi ACL kk-laakerit, vaikka ovat muka parhaat, rupeutuvat samoin kuin Toyotan alkuperäiset kk-laakerit? |
eipä mittään
|
| Sivu luotu: 01:46 (GMT +2). |