![]() |
samalla tapaa kun napalukossa. jatko mutteri ja siihen pultti ja kiristää ja sitten naputtelee sitä pultin päätä. tai sitten se rumempi tapa ja huitoo siihen laippaan kartiprikan kohdalle...
|
Lainaus:
Tämähän toki onnistuu silloin, kun vaarnaruuvit jää paikalleen. |
Taitaa olla ainut vaihto ehto pyöräyttää uudet 10mm reiät ja niihin kierteet 4kpl. On nimittäin melkosen tiukassa ne rikat siellä vaikka yritti hakata ja kuinka taistella. Tuota mutteri hommaa ei oikein onnistunut kokeilla, kun ei ollu semmosia pitkiä muttereita. Oma vahva veikkaus on kyllä jotta, kun yrittää kiristää niin poikki menee nekin. Pultitkin kun katkes sisään kun yritti vetää niistä alkuperäisistä kierre kohista. Toisella puolen olikin katkastu jo valmiiks sisään.
|
Ja ruosteen irroittajat ym. carambat on sinne prikoille ruiskittu ??
Väkisin ne ei pois tule vaan härnäämällä. Yksi konsti on vielä naputella taltalla ja vasaralla niihin prikkoihin ja koittaa saada ne sellain ponnahtamaan irti. Ei ne tiukassa ole mutta vaatii aikansa ennenkuin hokaa miten ne sieltä irtoaa.:D Siis ja ne prikat on saatava ensin irti ennenkuin sitä akselia lähtee vetelemään ulos koska ne vaan tiukkaa sinne entisestään jos sitä koittaa repiä pois ja prikat on vielä tiukassa. |
Ruosteen irrottajaa on suihkittu niin, jotta livettää :)
Oon yrittäny lyödä erilaisilla, meisseleillä, tappiloilla ja melkein mikä vaan käteen sattuu, vaan kun on jumissa. Niin on jumissa. Usko ja toivo loppu tältä päivää, pitää huomenna käydä niitä pitkiä muttereita ja kokeilla niillä varovasti. Pulttiakin kun koputteli niin vaikutti jotta ennemmin vääntyvät poikki kun liikkusivat. |
pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...
|
Ruosteenirroittimeen likoamaan!
Ota ja teippaa ilmastointiteipillä muovinpala navan ympärille, siten että siitä
muodostuu tasku, ja se tasku täyteen ruosteenirroitinta. Sitten kun lionnut päivän pari, niin kuori napa puhtaaksi, ja naputtele terävällä meisselillä sinnen kartioprikan kylkeen, jos näkyy navasta. Jos ei näy, niin tee semmoinen tuurna, että vaarnaruuvissa oleva mutteri ja tuo kartioprikka sopii sisään, ja sillä koputtelen vetoakselia kartioprikan ympäriltä. kolmas ja brutaalein tapa on vasaroida vetarin kylkeen siihen kohtaan missä kartioprikka on. ja sitten kun sinulla on niitä jatkomuttereita, niin koputtele vuorotellen tuolla erikoistuurnalla sitä vetarin laippaa ja jatkomutteria. Siis kaikkia 6/12 kappaletta koputellaan vuoronperään. p.s tuon vetoakselin uuden reiän kierteyttäminen on paikallaan vaikeaa, ainakin jos normitapit, ja niitä ei saa lyhentää:rolleyes: |
tarkotus olikin tehdä vain siihen kanteen ne uudet reiät, jotta sais niiden avulla enemmän voimaa työntämään se kansi pois paikoiltaan.
|
Jos on mitään lämmitys vehkeitä niin niitäkin kannattaa käyttää ennen kuin jotain rahan arvoista on palasina. Jo semmoisella käsitoholla saa pientä helpotusta aikaan.
|
Mitähän mahtaa tiivisteet ja laakerit tykätä lämmöstä? Jos tekee ne isommat reiät ja kierteet niihin kahteen alkuperäisiin reikään, kun ei tuo 8mm pultti tunnu järin vahva olevan?
|
Sen vetarin ja navan välissä oleva tiiviste , jos siellä semmoinen on menee joka tapauksessa uusiksi ja muut osat on rautaa joten ei ne lämpöä pelkää.
Ja se lämmitys kohta voisi olla vaikka siinä vetarin ulkokehällä missä rauta sen prika lähellä on kaikista ohutta eli se lämpenee nopeimmin ja aikaansaa pienen muodon muutoksen. Ja lämmöllä menee se ruosteen irroittajakin paremmin perille. Voimalla se ei sieltä tule se on kyllä melko varma juttu. |
joo oli mielessä kyllä se lämmityskin, kierteet joutuu uusimaan kumminkin niin tekee jo suoraan 10mm. Katotaan jos niitä kerkiis tällä viikolla irrottelemaan.
|
Voi myös koettaa kiertää 2 mutteria lukkoon pinnapultin päähän ja kiertää pinnapultti pois kartioprikkoineen.
|
No lähtihän ne vetarit sieltä pois! Kyllä sai taistella taas yhen kerran hakata,väännellä muttereita ja pieksee vielä vähän lisää. Osa lähti pinnapultteineen ja yks meni poikkikin vaan ompahan irti. Sitten pitäs ruveta siirtymään ite murikan kimppuun onko sen irrottamiseen mitä ihmeellysyyksiä mihin vois jo varautua ja muita vinkkejä?
|
HJ-61 murikan irroitus.
Kaiken A ja O on se, että muistat kytkeä lukon kiinni! ja vielä tarkistaa vetoakselista pyörittämällä että on kiinni(Lukossa)
Ja kun murikka on kerran purkautumassa, niin pura vivusto, ja puhdista ja voitele hyvälaatuisella rasvalla. Itse olen käyttänyt veneen potkuriakseli vaseliinia, seuraavaan kokeilen teflon rasvaa (tuo potkuriakseli vaseliini vissiin turvotti noita muovipuslia, alkoi käydä tahmeaksi...) Tuosta laakerin vaihdosta/murikan säätämisestä löytyy juttua haulla. p.s tee kunnollinen "pukki" tuolle murikalle! (minulla on semmoinen pukki, mihin murikka asettuu pinjoni akseli alaviistoon noin 30 asteen kulmassa, ja pysyy paikallaan kahdella murikan pultilla, jotka ovat noin 10cm päässä toisistaan, ja sitten on kulmarauta, jolla pinjonin laippaa pidetään paikallaan, tulee kiinni 2 pultilla kardaanin pultin reikiin) |
kartioprikat
Lainaus:
|
2 Liiteet
No nyt tuli viskattua perä paikoilleen ja hammaskoketuksiakin kateltua. Omaan silmään vaikutti ainakin ihan ok? Uusi sisempi pinionin laakeri oli koyo ja entinen ulompi myöskin niinkuin uusikin. Vanha sisempi oli joko HKS tai joku NKS? Uusi koyo oli ainakin jonkun verran korkeampi ja jyrkempi. Sisempi laakeri oli ihan sökö, mutta ulompi oli vielä ihan kohtuu kuntoinen. N. 40km koe ajoja vasta takana, eikä ole suurempia sivu ääniäkään kuulunut. Ehkä jopa onnistunut asennus :)
|
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
|
Noista kitkalukoista vielä vaikkei enää ajankohtaista, mulla oli joskus isuzu trooper ja turailin takakitkalukkoa palasina varmaan 5krt kunnes sain siitä mieleiseni. "lukko"han oli surkein mitä löytyy mutta sai siitä vaivalla toimivan ainakin vähäksi aikaa, talvella se oli lukossa ja kesällä piti komeeta pauketta mutkissa. Maastossa veti ja paukkui tasapuolisesti, oli se parempi kuin ei mitään mutta varmasti kului nopeasti pilalle.
Lukisin vielä uudelleen nuo välitysten asennusohjeet ja värjäisin hammaskosketuksen. Itsellä sama homma juuri käsillä ja turvallisinta mennä askel askeleelta ohjeiden mukaan. |
Välityksiä ei ole muutettu vaihdettu vain uudet poskilaakerit ja pinjonin laakerit, kyseessähän on kytkettävällä lukolla oleva perä. Eli tarvitseeko nyt laittaa sitten shimmejä mihinkä välilöihin vai mikä mättää? Pinjoni akseli tuntuu jotta ei puristuisi tarpeeksi syvälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia (laakerit on tamgearssilta) uudet pinjonin akselin laakerit on ainakin jyrkemmällä kulmalla kuin entiset, mutta niin oli myös takaperässäkin. Tämmösiäkin ohjeita löyty http://www.gearinstalls.com/harry1.htm
|
Laakerit varmaan vaatii täysin uuden hammaskosketuksen säätämisen, älä ainakaan käytä voimaa muuta kuin laakereiden paikalleen prässäyksissä. Hammaskosketusjälkiä tutkiessa pitäisi selvitä mikä on vialla.
Toki vanhat laakerit voi kertoa jotain millä mitoilla ennen mentiin. En ole mikään neuvomaan kun homma on vasta edessä mutta kärsivällisyys näissä kai vähiten aiheuttaa vahinkoa:o |
Lainaus:
Ilmeisesti jos jätät pelkän pinionin laakereineen kuoreen kiinni ja pyörität pinionia, niin silloin pyörii ihan herkästi? Alun perin shimmejähän ei ole muualla kuin poskilaakereissa ja pinionin sisemmän laakerin alla. Tulihan toi viimeks mainittu laitettua takas? Tulihan noi poskilaakerien shimmit oikeille puolille, ettei ois menny ristiin? Pelkkä laakerien vaihto ei kyl yleensä vaadi muuttamaan shimmejä siitä mitä ne oli aiemmin. |
Jos laakeritkin oli erillaisella kulmalla, niin kaikki on mahdollista!
ja jos pinjonin isomman laakerin takaa jää shimmi pois, niin hammasvälys liian suuri, ei pitäs kamittaa? Kaikki perät, mitä olen laakeroinut, olen myös värillä säätänyt, ja aika paljon on joutunut joskus muuttamaan shimmejä. Hommaa jostain väriä, ja ala metsästämään noita "banaaneja" hätätilassa spraymaali käy, mutta vaatii paljon voimaa. |
mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
|
Lainaus:
Laakeriliikkeestä itse ostin, toki taisi olla pikkasen liian isoja, mutta siinähän se aika kului... ja piti laittaa 3 päällekkäin Osta ohuin orkkis, ja sitten hio yleismallisesta, saa esim. Oulussa esim. Tasanto Selvitä tuo säätöpaikka vaikkapa itse tehdyllä simmillä, esim. sähkökaapelista kuparilankaa kierros, ja toiselle puolelle vaikka jotain ohutta peltiä shimmin lisäksi, että onko ainut vika loppujen lopuksi sittenkin pinjonin laakereissa. |
Sivu luotu: 10:17 (GMT +2). |