![]() |
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?
Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ? Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon? Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen:p Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een. Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset: -välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä) -suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat. -hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg? LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa:o -HDJ jatkuva neliveto Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm:confused: Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti: -Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot. -välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu. Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa" - Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista. Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka) Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen. Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt). Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa, mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt 2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???" etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä" Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla. Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita:eek: Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e edestä. |
Paljonko maksaa kallis?
|
Ilmeisesti vetoa on ainoastaan sutiessa, eli maantiellä maasturit on sit nollavetosia, poislukien ne rekisteriin kelpaamattomat, minkä heposmäärä riittää sudittamaan isoja palloja asfaltilla.
|
"alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti" Ei varsinaisesti liity hdj ,mutta onko tämä noiden nimeltämainitsemattomien tarvikkeiden kanssa tosiaan yleinenkin vaiva? itseltä mennyt pari napalukkoa, murroksia ja koko napa ko helan kiinnileikkautumisen vuoksi ja välys on ollut kaikissa ja rasvaa vähintäänkin riittävästi. Hulluin oli systerin hj, joka kasattiin erityisellä huolella kaikki osat napoihin vaihtaen ja tutkien rikkoi murroksen ja helan 500km ajolla josta ei metriäkään nelivedolla. Talvella vain napalukot kiinni takavedolla :P |
Lainaus:
no, olipa ihan miten vaan niin silti aina kun holkin vaihtaa niin se pitää sovittaa käytettyyn murrokseen, itse olen jokaisessa holkkiremontissa joutunut ottamaan pikku siivun sorvilla pois jotta välyksestä on tullut hyvä. jos välys on liian pieni niin holkki leikkaa murroksen kaulaan kiinni ja alkaa pyöriä napatöötässä.... |
Vetonivelen kiinnileikkaavat holkit
Tuossa lnkki aikaisempaan topiikkiini:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75525 Tuosta alkuperäinen vs. tarvike vetonivelen laakeriholkki kysymyksessä on tosiaan tullut sen verran "oppia kantapään kautta" että oikein reilusti v*t*tt**:mad: Tuohon hodariin, millä kiskottiin ilman takakardaania isoa kärryä n.300-400km heti vetonivelrempan jälkeen, ja tuo kiinnileipominen tapahtu seuraavana päivänä 2km taajamaa ja 10km jälkeen (100 km/h) jälkeen. Tuon puslaremontin tein "elämää suuremman puslataistelun" jälkeen: Siinä episodissa meni harjoitellessa 3 kpl liukuholkkeja, 1 stefa, 1 srj pyöränlaakereita, 1 vetoakseli, 1vetonivel ja 1 pyörän napa (se mikä tulee maljaan 8 pultilla ja pyöränlaakerien sisäkoolit) Episodin alussa kyselin k.o puslasta ja sen kestävyydestä/laadusta sen minulle myyneestä voimansiirtokaupasta, sain vastauksen että "en ole kuullut että olisi ollut mitään ongelmia, mutta välys pitää olla riittävä ja voitelu kunnossa..." OK leivottiimpa vielä kerran k.o firman osilla napa kasaan; ja porsi (jumi kiinni)taasen alta kuukausi. Ja haluan korostaa sitä, ettei yksikään pusla ole "leiponut kiinni-" ensimmäisellä koeajolla tai edes ensimmäisem 100km aikana, ja parhaillaan puslan rasvaura on ollut täynnä elävää vaseliinia:eek:, kun kronkkasi, niin purettiin 3km 20km/h ajon jälkeen. Tuossa trailerin veto pelkästään etuvedolla- tapauksessa tosiaan tuo voimansiirtokaupan holkit hiottiin väljiksi, koska alunperin niiden mitoitus on selainen, ettei vetonivel (samasta puljusta) sovi kuin 3mm helaan. Minä hioin holkit seuraavasti: 80- hiomapaperilla hiotaan niin pitkään että nivel menee pohjaan (siis niveltä painetaan väkisin holkkiin, ja se liiskaantunut hiekkapaperin jälki hiotaan uudelleen mataksi) Noin 15 minuutin jälkeen nivel "lumpsahti-" paikoilleen:rolleyes: Sen jälkeen pyörittelin nivel lattialla napaa, vetonivel keskellä ja hioin 120 hiekkapaperilla kaikki kiillottuneet kohdat. Lopullinen väljyys oli mielestäni riittävä++ (tiukempi kuin enen remonttia) Ja välys on nimenomaan keskitetty niin hyvin kuin autotallissa voi tehdä! Noista alkuperäisissä toyotan holkeista, mitkä ovat kestäneet, ei ole saatavissa välysarvoa! No tuon em hdj:n tarvike holkit hiottiin noin 1,5x isommalle välykselle, kuin tuo alkuperäinen! alkuperäistä ei hiottu ollenkaan, niin kuin toyota info kertoi. (kun sitä pyöritteli käsin, niin holkki ei ollut missäännimessä tasan:confused:) Vaikka kuinka hirvitti tuon pusla talkoiden jälkeen; pistin tuo alkuperäisen pusla reikään ja vaseliiniä liukkariksi vetonivelelle.... Tuo alkuperäinen pusla on toiminut (useammassa akselissa) niin kuin kuuluu, Eipä ole tullut katsottua, kun ei ole ollut oireila.... Noista puslista vois löytyä kuvia, jos kiinnostusta? (ja pitää opetella liittämään ne tänne:mad:) P.s tuon "voimansiirto kaupan" osista osa on varustettu toyotan punaisilla laatikoilla, ja osa (esim.laakereista) samoilla numeroilla... Joten ylläoleva henkilökohtaisena kommenttina, ja ohjeena.... Itse tilaan todennäköisesti palaa k.o puulaakista tälle kesää:cool: |
Juu, kuten itsekin edellä sanoin ei ole ilman välystä kasattu. Eli on hiottu väljäksi ja huonojen kokemusten jälkeen jo melko väljäksi edelleen huonoin kokemuksin. Tosin eipä hurraata ole huudettu missään noiden tiettyjen nivelienkään suhteen joissa kuitenkin malja säilyy vaikka tumppi vääntyy maljasta irti rikkoen navan.
|
HDJ ostettu, vanha ja paljon ajettu... Ja sitten kysymys, mikä vanne passaa 33*12,5*15 gummeille tohon hodariin? Ettei tuli tulis ihan hirveesti yli kaaresta ?
|
0-eteellä oleva. Oma oli niin, eikä ollu mitää hätää. Jos on tolkuton (-44) ni edessä ottaa kiinni kääntäessä...
|
Hdj kaunis ja moderni. Sopii todella hyvin kaduilla vähän ajaville mutta näyttää vähän vanhalta jo nykyään. Ei varsinaisesti maastoauto tai jos vertaa eurooppalaismerkkeihin niin voi olla. Hj on Tojotan viimeinen kohtuumuokkauksella maastoautoksi nimitettävä. Hdj:stäkin saa mutta tarvitsee Cummingsin koneen ja Volvon akselit eikä enää ole Tojota
|
Sivu luotu: 03:33 (GMT +2). |