![]() |
Lainaus:
Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä. |
MutantRhino
Lainaus:
|
Mulla kans toi Calminin 3" satsi Cros4wd:ltä :)
|
MutantRhino
Taas ilta tallissa - enää purettavana kattoverhoilu ja ovien lasit ja lukot. Sen jälkeen pääsee peltihommiin, varmaan ensi viikonloppuna. Taidan aloittaa takaosan muokkauksella niin häviää siinä samalla muutamat mätäkohdat ja muihin pääse paremmin käsiksi.
Kysyin tässä taanoin miten hapettuneet tuulilasinpyyhkijän akseliston mutterit saa irti kun onnettoman ohuesta takalaipasta ei saa millään kunnolla kiinni. Koko sydeemi vaan pyörii ympäri. Jos jollakin on sama ongelma niin tämä kikka toimi ainakin minulla. Epätoivoisena meinasin jo mutterihalkaisijalla hoitaa irroituksen mutta sitten päätin puristella sillä hieman mutteria joka kyljeltä - ja sen jälkeen se aukesikin. Pienet jäljet mutterissa ei haittaa mitään koska mutteri jää suojakumin alle. |
Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.
|
MutantRhino
Lainaus:
Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä? |
Lainaus:
Itse aikanaan irrotin korin rungosta ja leikkelin isoimmat mätäkohdat pois. Sitten kori hiekkapuhallukseen. Ja sieltähän se kamaluus vasta paljastui. Autoa oli korjattu pellinpalasilla, kattohuovalla, kitillä ja ties millä. Ei muuta kuin lisää peltiä pois ja uutta tilalle. Peltitöiden jälkeen kori uudelleen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. |
MuutantRhino - Soodapuhallus
Sain kahdelta yritykseltä suunnilleen hintoja soodapuhallukselle. Tuntihinta sisältäen soodan n. 95-100€/h Alv 0%. Arvio Suskan koko korin puhaltamiselle sekä ulkoa, että sisältä oli n. 7 tuntia.
Eli kokonaishinta olisi alveineen noin 850€! Maksaahan tuo jonkin verran mutta houkuttelee kyllä edelleenkin koska se säästäisi melkoisesti oma puhdistus- ja hiontatyötä mikä on aika hidasta ja paskasta hommaa. |
MutantRhino - Koppa poisnostoa vaille
Taas tuli kuutisen tuntia tallissa turattua ja huomenna kun irroittaa koneen niin sen jälkeen nostetaan koppa pois. Tallissa alkoi jo olla niin ahdasta kun oli pahvilaatikkokaupalla irroitettuja osia että piti päivän lopuksi kantaa osa laatikoista kellariin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72815 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72817 Isommat parsimiset on etujalkatilassa, etulokareissa ja bensatankin täyttöputken ympärillä. Vanhat alumiinilevy-poppariviritykset pitää ensin poistaa ja sitten ajattelin kyllä viedä koko kopan soodapuhallukseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72816 Yllättävän painava tuo koppa vaikka kaikki on revitty irti laseja ja ovia myöden. Täytyy huomenna nostaa pää kerrallan irti rungosta ja rullata runko ulos ja peräkärri sitten alle tilalle. Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle. |
Lainaus:
Lisätty: runkohan näissä yleensä on aika hyvässä kunnossa. Korin kiinnikkeet kannattaa tarkistaa, ovat aika ohutta peltiä. |
MutantRhino - Koppa loppiaisena peräkärryn kyytiin
Vielä tuli raksittua pois yhtä sun toista ja kaikki popniiteillä ja Plastic Paddingilla kiinnitetyt pellinpalat poistettua. Suskan siirtäminen käsipelillä oli aika raskasta kun yhden etupyörän ja toisen takapyörän jarrut olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Joten etujarru tuli herkistettyä ja takajarru taas voideltua sprayöljyllä kun rumpu ei irronnut ilman että siihen rakentaa ulosvetäjän - purkaahan se pitää kuitenkin myöhemmin. Nyt liikkuu kosla ihan pikkasen työntämällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72848 Moottori tuli irroitettua ja seuraavaksi täytyy - ehkä loppiaisena - nosta koppa pää kerrallaan pukkien varaan että saa alustan rullattua pihalle ja peräkärry alle. Ja sitten perjantaina soodapuhallukseen. |
MutantRhino
Tänä iltana tuli sitten koppa nostettua pukeille ja alusta rullattua alta esille ja vaihdelaatikko ja jakis poistettua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72962 Nyt pääsi sitten tarkemmin myös tutkailemaan paikkaa mihin Volvon laatikko pitäisi saada istutettua - kovin on pieni tuo vaihdelaatikon ja jakolaatikon väli ja melkoinen linjaero niiden akseleiden välillä - mihinköhän haasteeseen tässä oikein on tartuttu? Pitäisiköhän sittenkin miettiä tuota välitettyä laatikkoa... Yksi kysymys - onko Suskassa johonkin meistetty runkonumero vai löytyykö se ainoastaan siitä apumiehen jalkatilassa kahdella popniitilla kiinni olevassa alumiinilätkässä? |
Runkonumero on oikean runkopalkin etupäässä, etummaisen korinkiinnikkeen ja iskarinkiinnikkeen välissä.
|
MutantRhino - Jakiksen välitys
Jakolaatikon välityssarjojen sopivuudesta minkämallisen Suzukin jakolaatikkoon ei ihan yksiselitteisiä tietoja netissä löydy joten kysytäänpäs täältä.
Eli projekti-Suskahan on voden 1985 SJ410, jakolaatikko on valollinen ja siinä on tuo voimanulosoton laippa. Sopiiko tähän laatikkoon Trail Creeperin 6.5 T välityssarja? Mitä muita muutoksia joutuu jakikseen tekemään kun vaihtaa nuo rattaat? Muistelisin, että tuolle voimanulosotolle olisi joutunut jotain tekemään joillakin välityssarjoilla. Muistan lukeneeni jossain myös että välitettyjen jakiksien koteloja on haljennut kasvanneen voiman takia ja sen takia on olemassa kiinnityssarjoja jotka vahvistavat alumiinikoteloa. Onko tällainen halkeamisen vaara todellinen kun alle ei ole tarkoitus laittaa mitään ylikokorenkaita? |
Moi !
Itte kanssa pähkäilin, et sopiiko noi 6.5 välitykset 410:mpin valolliseen lootaan ja sitä täällä kyselinkin tuolla tekniikka, kuin myös projekti puolella ja vastaukset oli luokkaa; Kyllä sopii, kun "vähän" vinguttaa lootan kuoria ! Ja kun sit tuolta Cros4wd:ltä noita palikoita ostin niin kysyin myyjältä ja sanoi myös välitysten sopivan ! Tuolla tallin lattialla toi jakis on nyt räjäytettynä, mut noi uudet rattaat ei oo sit millään tykänny mennä ittekseen paikoilleen :) (Sisällä paketissa) ! Tossa on linkki välitysten asennusohjeisiin jos kiinnostaa http://www.trail-gear.com/pdf/suzuk-tcase.pdf |
Lainaus:
http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/...oducts_id=1099 Tosin, tilasin sen suoraan Calminilta ja lähtee ensi viikolla laivaan. Hintaa paketille tuli 880e plus mitä maksan alveja tullissa. Pakko sanoa että erittäin asiallista palvelua ja tulen varmasti tilaamaan lisää osia sieltä! Cros4wd:ltä katoin myös mutta huhhuh mitkä katteet! :o |
MutantRhino
Kun tuo soodapuhalluksen hinta-arvio alkoi olla lähes 1 000 € niin tein suunnitelmamuutoksen - ei Suskasta ole tarkoitus ikuinen tulla vaan kohtuullisin kustannuksin hyöty- ja hupiajoneuvo joten aloitetaan mätäkohtien paikkaus ja unohdetaan soodapuhallukset. Tänään tuli haettua helmapalkit 100 x 50 x 5 - vähän turhan paksuseinämäistä mutta kun Suutarilan Starkilla ei muuta ollut. Peltiä 0,75mm, 1mm ja 1,5mm pitikin sitten hakea kolmesta eri paikasta - siinä se aamupäivä menikin.
Kotiin palattuani olikin taas pihan lumityöt edessä ennen kuin pääsi tallihommiin. Alusta ulos pihalle pressun alle ja muut turhat romut tallista kellariin ja sen jälkeen Suskan koppa alas pukeilta ja kyljelleen huomista rälläköintiä ja hitsausta odottamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73189 Ajattelin että olisi paras ensin rälläköidä helmapalkille paikka ja laittaa se paikoilleen niin on ainakin yksi tukeva kohta mihin hitsata lattiapeltejä. Peräosan lattiassa on muutamia reikiä mutta taidan kyllä vaihtaa koko levyn. Katon katkaisu täytyy tehdä vasta kun peräpää on muuten hitsattu koska muuten kyllä koko peräpää leviää käsiin kun sisälokasuojat ovat aivan irti ulkopelleistä ja peräosan lattia lähes irti takaoven alakarmipalkista. |
MutantRhino - Helmapalkki 100 x 50
Mikä on Suska rakentelijoiden mielestä paras asemointi tuolle helmapalkille?
A) Palkin alapinta samaalle kohdalle kun nykyisen helman alapinnat. Tuolloin jää oven alapuolisesta pinnasta viimeisestä kantista noin 5 cm suoraa pintaa ja etujalkatilan pohjalevy tulee palkin pohjan tasoon. B) Helman ulkopinta katkaistaan hieman viimeisen kantin jälkeen. Tällöin palkin pohja nousee niin korkealle että etujalkatilan pohjalevyn ja palkin väliin täytyy tehdä täytepala. Kumpi suositeltavampi ja perustelut... |
http://forums.offipalsta.com/showthr...highlight=frog
Tuolta löytyy kuva, mihin korkeuteen sen itse asemoin. Niin ylös ku vaan saa, et ovi viel pelaa. ;) |
Tossa linkki omaan suikka projektiin, Parit kuvat noista helmapalkeista: http://forums.offipalsta.com/showthr...t=69722&page=3
|
2 Liiteet
Tossa on muutama kuva omasta susukista. Kyllä susuki lahoo kivasti laiskan miehen ruoste korjauksen jälkeen, siis itseporautuvilla rosterilevy ruosterijänpäälle:mad:
Tein ton helman 80x80x3 rhs palkista, on ehkä vähä turhan järeetä mutta sopi hyvin vakio helman paikalle. Tuo on noin 20 mm matalampi ku tuo vakio helma eli aika sopiva, ainaki omasta mielestä:) |
MutantRhino
Kiitos helmapalkkivinkeistä ja linkeistä teidän kuviin - kuva kun kertoo aina paljon enemmän. Minulla tulee nyt tuo 100 x 50 x 5 palkki hieman alle oviaukkoikynnyksen viimeistä kanttia - laitetaan sitten lattiaan paikkapalaa etujalkatilan reunaan.
Kun talli tuli juuri valmiiksi niin ei heti raaski rälläkällä kaikkea moskaa seinille roiskia. Tuli tehtyä tuollaiset hitsausseinämät ESABin hitsausverhosta ja 20 mm alumiinisesta sähköasennusputkesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73317 Jospa sitten huomeniltana saisi aloitettua... |
MutantRhino
Vihdoin pääsin aloittamaan mätähommat. Ensin lähti helmakotelo 100 x 50 palkille. Sitten piti miettiä kuinka paljon kuskin lattiasta lähtisi - lopuksi koko lattia ja etupyöräkotelon osuus, jotta pääsin suht terveelle pellille.
Haperopeltiä alkaa kerääntymään... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73377 Isoja aukkoja alkaa syntymään uutta peltiä odottamaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73378 Eikä tuo taempi korinkiinnikekään juuri enää kiinni ole - siinä huominen rälläkkätyömaa. Taitaa mennä koko kulma uusiksi. Onko tällaisessa kilpiin jäävässä vehkessä ollut tapana muotoilla uudella pellillä alkuperäiseen muotoon vai rohkeasti vaan yksinkertaisin mahdollinen kantikas palkkikorvake tillalle? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73379 Sen jälkeen kun helmakoteloon tekee pari pientä paikkaa niin pääsee sovittelemaan helmapalkkia paikalleen ja sitten lattiapeltiä muotoilemaan. Löytyykö jotain yksinkertaista konstia aikaansaada tuohon milliseen lattiapeltiin jäykistemuotoja? Milläs maalilla porukat täällä on tuollaisia koteloihin jääviä pellinpalasia käsitelleet? Hitsauksessa pieni osuus tietysti kärvähtää mutta onhan suurin osa paikkapellistä kuitenkin suojassa. |
Muotoilu on ihan vapaavalintaista, riippuu halutusta lopputuloksesta. Omat korjaukset tuli tehtyä mallia "kantikas", oli helpompi tehdä niin. Pääasia, jotta rakenne on tukeva ja kestää.
Varmaan noita jäykisteitä saa peltiin painettua mutta ei suikassa ole kovin isoja tasaisia peltejä. Eli ei mielestäni ole välttämättä tarpeellista pokkailla mitenkään. Tavaratilan lattian alle hitsasin poikittain ohuen suorakaideputken, olisko ollut 10*20 mm tai jotain. Jäykisti kummasti lattiaa. EDIT: tavaratilan lattia oli siis 2 mm peltiä |
MutantRhino - Pientä pellinpalaa paikoilleen
Vihdoin pääsee etenemään oikeaan suuntaan eli ehjäämään hapanta koppaa. Oli kuitenkin tuo ohutpellin hitsaustaito päässyt hieman yli 30 vuodessa vähän rapisemaan kuten alla olevan kuvan oikean ylänurkan jäljistä voi päätellä....
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73611 Tuli niin paljon reikää ja hiomista että katsoin viisaammaksi harjoitella ohutlevyhitsausta muutaman illan niin jatko helpottuisi. Tuo kuskin uusi lattia istahtikin sitten paikalleen ihan eri tavalla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73612 Tästä on hyvä huomenna jatkaa - taidan seuraavaksi parsia tuon helman takapään, jotta voisi tutkailla helmapalkin päiden paikkaa. Nuo pyöränkaaret kannattaa nimittäin avartaa niin pääsee haperosta pellistä eroon ja saa sisälokasuojan paikkakaaren ehyempään peltiin kiinni. |
Sivu luotu: 21:17 (GMT +2). |