Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   ammatin valinta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117006)

miksi 08.11.2013 23:46

Ammatinvaihtaja tavallaan minäkin, monen eri koulutuksen käyny aikoinaan vaikkei ikä vielä yletä edeäs lähelle 50. Koitan kohta valmistua amkista viimeisimmän työtapaturman jälkeen. Kaikki on opeteltu uudestaan tässä ja koulutukseen lähteminen vaati kolme vuotta kaikkineen työtä. Reilu 2 vuotta toipumiseen siihen kuntoon, voi opiskella ja koko ajan samalla miettien mitä mä rupean tekemään tämän jälkeen. Nyt on sitten ammattialana erittäin monien inhoama vihreä sektori. Työkuviot näyttäisi olevan aika erikoisia kun tuntuvat repivän jo kesken kaiken vähän joka suuntaan.
Asiantuntijan tehtävät ja erillaiset suunnittelut ovat varmaan suurin osuus tulevasta työstä.
Ei työkkärit eikä ammatinvalinta psykologit osanneet auttaa mitään, eikä työkokeilusta tullut mitään silloin ennen kouluun hakua. Ei ne voi/saa antaa vastausta koska asiakas voi sitten vedota siihen, että te sanoitte tämän olevan mulle parhaimman ratkaisun.

Ensisijaisesti se työ mistä ite pitää siitä kannattaa aloittaa ja tutkia sen kaikki puolet ja toimet, voiko sitä työtä kehittää jotenkin, voiko toimia sen alan asiantuntijana, voiko siinä toimia jotenkin muuten erillaisten apuvälineitten kanssa... yms.
Kokeilut sopivat joillekkin ja jos niihin pääsee niin kannattaa käydä hyödyntämässä sekin vaihtoehto.
Opettajaksi ammattikouluun tms niin riippuen ammattikoulusta ja alasta niin maksimissaan 6 vuotta kuluu aikaa.
Amk 4vuotta+pedagokinen pätevyys 2 vuotta. Tässä sitten on monia muuttujia, kuten ammattiosaamisen kautta erillaiset hyväksiluvut ym.

Itelleni tulee jossain vaiheessa pyörätuoli liikkumavälineeksi mutta siihen asti täysillä kun kykenee.

Voimia valtavaan haasteeseen.

ärjy 11.11.2013 16:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 1063344)
ammatiksi sellainen joka miellyttää itseä ja on kaikinpuolin mukavaa. Jos tykkää korjailla sähkö / pienkoneita, kuten minä. Siinä on kiva sisätyö ja hommia riittää tarpeeksi, itse olen opettanut neljä asentajaa ja kaikilla on edelleenkin hommia. Joskus vähän liikaakin.

Työaika 08.00-16.00 ja kaikki viikonloput vapaita

Monella työpaikalla opetetaan varsinaiseen työtehtävään, ei siihen mitään koulutusta tarvita, oma into ja omaaloitteellisuus on tärkeintä.

Tämä kuulosti ihan mun hommalta. Mikähän tuommoisen homman ammattinimike olisi jos pääsis vaikka kouluttautumaan semmoiseen? Ei taida pienkonekorjaaja kuiteskaan kattaa koko työtä? Olisi tarkoitus joku koulu/koulutus käydä koska tällä hetkellä on vain pari työn kautta tullutta ammattia.. saisi jotain meriittiä markkinoille sen jälkeen..

PunisherFIN 12.11.2013 07:06

yks tuli tuossa mieleen, että jos siulla on teknista korjaamo/korjaus taustaa tahi jotain muutakin erikoisosaamista, mitä voit tehä sisätiloissa eli korjata vermeitä. niin itä-suomen alueella tulee sukupolven vaihdos, en nyt muista moneenko tuhanteen PK yritykseen parin vuoden sisällä ja uusyrityskeskukset pitää listaa niistä jo toimivista yrityksistä, joille ei ole löytymässä jatkajaa.. eli nää on sellasia pienehköjä yhden tai useamman henkilön virmoja joilla on asiakas/tilauskantaa ja jotka menee pian kiinni kun yrittäjä itse eläköityy, luulis noistakin jonkun osuvan sellaselle alalle, että voisit hyödyntaa osaamistas menestyksekkäästi, tää on kyllä vinkki muillekin jotka on joskus ajatellu yrittämistä, muttei ole innostunut tyhjästä luomisesta :) tuollahan on huoltoasemia, kauppoja, korjaamoja, melkein mitä tahansa, eli aika monelle voi löytyä työpaikka jopa pirun likeltä kotiaan ja vielläpä alalta jota ihe oikiasti ossaa tehhä, ainua mitä tarviaa opetella on nuo normaalit talouspuolen koukerot, mutta jos tällänen puupää oppi nuo puolessa vuojessa, niin moni oppii ne nopsemmin :)

Sivu luotu: 19:09 (GMT +2).