![]() |
:D Joo olihan sitä patinaa vähä liikaa. Eiku biltsun peltikattomaalia kehiin, ei se ainakaan huonommaks tuu...
|
60-luvun loppupuolella käytiin porukalla tansseissa harmaalla taksi -Crownilla. Oli aika tavalla saman värinen kuin tuo Caddy. Ei paha.
Maalaa nyt kuitenkin 2k maalilla, ei kiehu vanhat alta. Jos vanhaa Kirjo peltikattomaalia vielä tehtäisiin sitten voisi ajatella sellaista. Ei näitä nykyisiä. |
Lainaus:
|
Laita pohjamaaliksi vaikka joku tikkurilan otex ja siihen joku peltikattomaali (alkydimaali). Ja jos ruiskulla maalaa niin kannattaa ohentaa ruiskuohentimella eikä tärpätillä.
|
Pohjamaaliksi epoxia esim inerta 51. Jos harmaaseen päädyt, niin DUR-TM-329 Lohjan Runkoharmaa on sopivan tummaa. Ei näy pikku virheet pahasti. Näitä saa maalikaupasta.
|
Kuinkas kun paikallisessa autonmaalaamiseen ja kolarikorjauksiin erikoistuneessa liikkeessä peloteltiin että epoksipohjamaalia ei missään nimessä saa maalata vähää kerralla (esim kaaret ku saa valmiiksi, sitten vaikka helmat kun saa valmiiksi ja sitte loput) vaan pakko olla koko hylvy purettuna ja kerralla koko paska muuten kiehuu kaikki ja muuta kamalaa tapahtuu.
|
Lainaus:
Tuo Normadur 65HS ei ole läheskään yhtä kiiltävää kuin Teknodur 190. Numero perässä tarkoittaa ilmeisesti kiiltoastetta. Ainakaan Inerta 5 primer ei ollut kiiltävää joskaan sitä ei kannata pintamaaliksi laittaa. |
Miten olisi puolikiiltävä luonnon valkoinen?
Ja sitten maalista; joku 2k ilman muuta, esim työkonemaali, ja sille sitten sopiva pohjamaali, ja molemmille omat ohenteet; joku rakettiohenne haihtuu niin nopeaa, että lämpimässä maali ei kerkiä edes tasottua, tärpätti taasen kuivuu niin hitaasti, että ainakin minulla tuppaa valumaan väkisellä... Tuo vanha maali ei varmaan ole kovin suuri ongelma, on vanhaa kunnon myrkkymaalia, ei noita haista v...n termopasteja, vaan mitä ne olikaan. Ja ruiskumaalauksesta: jo nuo biltaman halpisruiskut yms. menettelee, mielestäni yhtä tärkeää on se, että kompurassa riittää tuottoa, ja veden erotus kunnossa. Itse olen maalannut 2:lla pienellä valovirtakompuralla ja "ylimääräisellä" välisäiliöllä: siis 1. kompressori työntää paineilmaa 2. kompuran tankkiin maksimipaineella, ja siitä sitten välisäiliöön 10 metrin letkulla veden erottimen kautta, ja vasta välisäiliön jälkeen paineen alennin. Ja itse ruiskuttaminen: harjoittele vaikka vedellä; maalaa isoja pahveja, ja harjoittele ruiskun säätämistä. (ideana saada säädettyä viuhka semmoiseksi viuhkaksi, että oikelta vasemmalle maalauksen jälkeen pahvi on tasaisen kostea. p.s maali käyttäytyy samansuuntaisesti, mutta säädöt pitää olla aivan erit... -> säädä ruisku juuri sillä maalilla millä maalaat. Ja sitten tuo maali ruisku on ns. yhden miehen työkalu; pitää purkaa ja pestä huolella. Itselläni pari alasäiliöruiskua ja yksi yläsäiliöruisku (halpiksia, pitää olla huolella ettei räkäse aloituksessa) tuolla yläsäiliöruiskulla tulee nykyään maalattua, on muistaakseni 2 pykälää isompi suutinsarja, tykkään siitä enemmän isommilla pinnoilla. Ja sitten kun opin maalaamaan, niin ostan oikean ammattitason yläsäiliöruiskun, on ne ammattivehkeet kuitenkin niin paljon parempia. |
Ruskee puolkiiltävä plootumaali päälle vaan... pohjamaalaa paikat vaan ennen.
Hyvä tulloo! :D |
Homman onnistumisessa 2k uretaanimaaleilla tuntuu pätevän myös, että ohuet kerrokset onnistuvat varmemmin kuin paksut. Liian paksujen kanssa ongelmia ja riittävän kuivumisen ja välihionnan kanssa onnistuu paksummatkin. Välihionta paitsi tasoittaa myös parantaa tartuntaa.
Mielestäni Teknodur 190 oli helppo maali maalata maalasi sitä sitten ruiskulla tai pensselillä. Ainoa mikä voi olla vaikeaa niin välineiden putsaus. Ruiskuhan pitää olla hyvin putsattu, että se toimii kunnolla. |
Jälleen lisää kiitosta vinkeistä. Teknodurri mainittu jo monesti.
Olis mukava saada esimerkkejä vielä lisää "paketeista" eli Pohjamaali paikalliseen maalaamiseen Pohjamaali koko paskan maalaamiseen Pintaväri Eli suosituksia :) mä alan oleen jo aivan sekasin et mitkä sopii keskenään :D |
viimeksi kun autoa maalasin...
Isompi maalaus oli L200 mitsu. Hionta laikkahiomakoneella, muovikitillä kittaukset pahimmista vekeistä, perus käläkälä pohjamaali, ja pintaan kiiltävä musta käläkälä pullosta ohuina kerroksina. Joilloin tulos oli mattamusta kun ei lakkaa päälle iskenyt. Ja kaks äijää oli tekemässä, kaks koria olutta, litran viunapullo, yks 0,7 viskipullo ja viel yks viinipullo. Aikaa meni about 1,5 vuorokautta. Eikä tarvinnu hävetä tulosta :D
|
Lainaus:
Saman tehtaan tuotteet yleensä sopii keskenään. Pohjamaaliksi epoksi ja pintaan 2-komponenttimaali. Itse käytin Teknoksen inerta 51 pohjaan ja pintaan Teknodur kiiltoaste 190. Ruiskutin kolmeen kertaan märkää märälle. Tarkoittaa sitä että maalia ei päästetä välillä kuivumaan vaan aina vedetään uutta kerrosta kiertäen autoa ympäri ruiskutuksen edetessä. En ollut ikinä ennen autoa maalannut. Hyvin maali on ainakin tähän asti pysynyt, tosin vasta 3 kk. Kai se pysyy sitten edelleenkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitä mieltä arvovaltainen raati on seuraavasta: - Ruostekohtien hiekkapuhallus ja niihin kohtiin ruostesuojaa parantamaan Teknozinc heti välittömästi puhalletulle pinnalle pensselillä levittäen - Välimaaliksi ruiskuttaen jota voi hioa Inerta 5 primer - Päällimmäiseksi pintamaaliksi Teknodur esim. 190 kiiltoasteen mukaan tai vähempikiiltoisempi Jos koko peli hyvässä maalissa ilman ruostetta ja halutaan vain uusi maali, silloin vesihiomapeperilla karhennus ja kunnollinen kuivaus ja suoraan kuivalle pinna Teknodur. |
Lainaus:
|
no jaa..
jos käläkälä pullosta vetää ohuena kerroksena eikä yritäkkään paksulti vetää saa mattapinnan aikaiseksi, samalla maalilla olen myös kiiltävää pintaa saanut aikaiseksi. Kolme vuotta sitten maalattu ja viimeksi kun kuvia näin niin ei pohjamaalitkaan vielä alta paistaneet:D
|
Lainaus:
Ennen aikaan ferrexillä paljon maalailtiin pohjia, ja päälle joku mattamusta, oli se sitten peltikattomaalia tai kilikalimaalia, sähköruiskulla pihalla, esityöt 80-120 papereilla. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136211 Niin ja nämä teollisuus maalit on kyllä halpoja verrattuna automaaleihin. --Mika |
Lainaus:
Normadur 65HS oli suoraan Normaalin tehtaalta ostettuna edullista. Pienin myytävä määrä taisi olla 10 litraa. Yleensä autossa on ruostepaikkoja ja niillekin tarvisi tehdä jotain jos haluaa kestävän. Mun oma ikäänkuin matalan budjetin maaliyhdistelmä on: 1. vain hiekkapuhalletut ruostepaikat 1k Zinga sinkillä pensseliltä, saa esim. Juhani Suokari Oy:ltä 10 kilon pöntössä ja pienemmissäkin 2. välimaaliksi hyvillä hiontaominaisuuksin 1k Wurth Rost Stop vaikka pensselillä tai ruiskulla 3. pintamaaliksi 2k Normadur 65 HS vain ohuita kerroksia riittävällä kuivumisella ja riittävällä kovetinmäärällä |
Jos hakisin nyt motonetistä ruosteenestopohjamaalia, siveltävää peltikorjausten peittämiseen. Kuulemma jos suihkepullopohjamaalia laittaa (spray) niin varmasti kiehuu ruiskumaali.
|
Pirun hyvä Häänrik ko kerkesit alottoo kyselemisen, miula ois samanlainen rumba edessä vielä tuon oman LS110 crownin kanssa! Kunhan nyt sais peltityöt (joita on!!) ensin valmiiksi.
Joku kuva pellonreunasta otettuna ennen pelastamista paalilta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136225 Nyt on jo ovet purettuna ja rälläkkää näytelty, muuten melko hissukseen jatketaan |
Lainaus:
|
Mulla se on edessä armoton hionta ja näpräily ko mustaksi meinoon tuon maalata, valkoset peltimangellssit on jo hommattu :D...
Ja musta on melko armoton virheille... ikävä kyllä... |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 04:53 (GMT +2). |