Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   30mm reikien poraus rautaan, mistä terä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105883)

2x4WD 13.01.2013 16:55

Meneehän tuollainen reikä kivasti plasmallakin jos sellainen sattuu liki.

tjl 13.01.2013 17:06

[QUOTE=tekniikkamies;959541][QUOTE=offroadjouni;959495]Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...e+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.]



teräkselle tehtu vinkun teräkin passaa köykämiinille kun välillä pyöräyttää sitä öljykynttilässä(eli hautakynttilän "steariinissa") ni ei mee tukkoo ja lastu lentää.

allu-85 15.01.2013 17:41

Ostin rautiasta nimettömän sarjan, jossa muutama erikokoinen teräsarjan. Hienosti meni, hieman se vipottaa, mutta 28mm tuli sopiva reikä. Kierrokset mahdollisimman pienelle, syöttöä maltillisesti, paineilmaa ja rasvaa. Taas pääsee askartelemaan =)

Catrik 06.03.2020 10:03

Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.

Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.

aslakki 06.03.2020 11:21

Harraste-luokan pylväsporista saa huomattavasti enemmän irti kun päivittää ne kuminauhat oikeisiin hihnoihin, kannattaa koittaa ennen terän silpomista :rolleyes:

Timo_L 06.03.2020 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1426462)
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.

Huono hihna, väärä kireys, väärät kierrokset tai huono kuppiterä jos ei mene.. vai onko miten pieni kone? Mulla on yli 10 vuotta vanha kiinanpaska- valovirta pylväskone, ja 76mm menee mustaan rautaan vielä ihan mukavasti ainakin Boschin valkoisilla bimetal- kuppiterillä. Rosteri on vähän eri juttu, olen 6mm:n rosteriin saanut kairattua pakoputken laippoja tehdessä reiät, mutta kyseinen kuppiterä oli kyllä entinen sen jälkeen - todfennäköisesti käyttäjän virhe :D

102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua :o


Lainaus:

Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
Juu ei mene tosiaan noin iso ilman esireikää, mutta samat kokemukset itselläkin että aika paksusta menee askelporalla..
Mulla on 1-20mm HSS-Co terät, sitä isommat joko kuppiterällä tai askelporalla. Askelporalla saa helposti 6mm asti melkeinpä ilman esireikääkin, sen jälkeen sitten täytyy tapauskohtaisesti ja askelterän koon mukaan tehdä.

Catrik 06.03.2020 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1426473)
Huono hihna, väärä kireys, väärät kierrokset tai huono kuppiterä jos ei mene.. vai onko miten pieni kone? Mulla on yli 10 vuotta vanha kiinanpaska- valovirta pylväskone, ja 76mm menee mustaan rautaan vielä ihan mukavasti ainakin Boschin valkoisilla bimetal- kuppiterillä. Rosteri on vähän eri juttu, olen 6mm:n rosteriin saanut kairattua pakoputken laippoja tehdessä reiät, mutta kyseinen kuppiterä oli kyllä entinen sen jälkeen - todfennäköisesti käyttäjän virhe :D

102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua :o

Yli 30 vuotta vanha kiinalainen voimavirta. Hihnat ei ole montaa vuotta vanhat, hihnapyörät vois kyllä tarkistaa... minimi on 250rpm.

Oliko noissa kiilahihnoissa jotain eroja, autotarvikeliikkeestä sillon nuo hain ja siinä oli joku juttu ettei muka meinannut löytyä oikeanlaisia.

sisua45 06.03.2020 13:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1426478)
Oliko noissa kiilahihnoissa jotain eroja, autotarvikeliikkeestä sillon nuo hain ja siinä oli joku juttu ettei muka meinannut löytyä oikeanlaisia.

Onhan niitä erilaisella profiililla olevia. Tuumaset terävempiä, milliset "tylsempiä". Vääränmallinen remmi kuluu aikanaan oikeaksi ja alkaa pitämään, tai sitten ei.

Omassa perässä käveltävässä lumilingossa pitäisi olla 1/2" remmi, mutta 13 mm ajaa asiansa.

-Captain- 06.03.2020 20:38

Pitäs käydä kattomassa paikallisesta natsisiwasta et onko vielä askelporia? Yks päivä hypistelin mutta ei tullut ostettua kun oon ollu siinä uskossa ettei mene kun peltiin..

Onks kellään kokemusta noista puuilon MKartio teristä? Laatu kiinnostaa. Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.

Timo_L 06.03.2020 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1426500)
Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan

Hämmästyin itse miten hyvin tuollainen magnum:in askelporakin toimii, kunhan on malttia ja riittävästi liukkaria.. ei mikään maailman paras toki ole, ja verrattuna esim. laadukkaisiin HSS-Co tavallisiin metalliporiin leikkaavuus on selvästi huonompi mutta ei missään nimessä katastrofi. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun tein sillä n.40mm:n reiän 6mm paksuun mustaan (s235) levyyn.

Lainaus:

mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.
Korvakot tekee hyvin kuppiterällä, on se sitten palkkia tai levyä mitä leikkaat.. niillä ainakin itse pärjännyt oikein hienosti :) Putkien loveaminen menee ihan nätisti ainakin ~60mm:n hakaisijaan ja 6-7mm:n seinämään asti. Normi 42-48mm:n saumattomat ~2,5-3 mm:n seinällä olevat putket menee ihan heittämällä :cool:
Nämä on tehty Boschin valkoisilla click- sarjan valkoisilla bimetal- kuppiterillä; viimeisenä rosterilevyssä 76mm:n reiät pakoputken laippoja varten, ne tuhosi jo valmiiksi aika heikkona olleen 76mm:n terän :D

https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full

https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full

https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full

Bj Andy 06.03.2020 22:16

Puuilon magnumilla pyyhkäisin muutaman 18mm reiän kauhan huulilevyyn. Neljä onnistui hyvin, mutta viimeisellä painatin jo laudalla makitaa ja siihen se terä otti ja suli...:D

E. Siistit laipat siellä ylhäällä...

BJ-40/76 07.03.2020 00:02

Rasiaporaus vinkkejä:
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1426462)
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.

Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.

Porakoneen hihnat kannattaa katsoa että hihna on sopiva, siis vetää koko suoralta v- uran osuudelta; siis eihän hihnat pohjaa/kanna:
Kantaminen tarkoittaa sitä, että hihnan kudoskerros ei ole v-urassa suoralla osuudella.
Ja pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hihna kulke niin syvällä kiilaurassa, että tuo suora pinat kääntyy jo kohti uran pohjaa.
Onko niissä kova, kiiltävä pinta? "Peili kiiltävät" Hihnapyörät voi myös hioa esim. 400 vesihiomapaperilla, mutta jos hihnan materiaali on sellainen, että kiillottaa hihnapyörät, niin sen tekee yllättävän nopeasti.
Tuon pinnan saa hihnasta pois helposti monella tapaa... Mutta Riski että saa sormet paskaksi, on suuri. ( ainakin 1 sormi on suomessa mennyt hihnan mukana hihnapyörän kautta, ja pyörähtänyt puolikierrosta nivelestä, siis kynsi kämmentä kohti, toki nahkat sai kipeää, mutta nuo verenkierron ja nivelen parantuminen ei taida olla vieläkään entisellään... ) Siis älä paina hiomapaperia kädellä, jos tarvit/arvostat kättä...

Turvallisin tapa taitaa olla ottaa pieni suorahiomakone, ja siihen esim. halkaisijaltaan 15-30mm, ja leveydeltään 10-20mm oleva "virsikirja" siis semmoinen hiomapereita säteen suuntaan oleva hiomalieriö.
Kaveri komennetaan nykäsemään johto irti, jos sattuu jotain. ja kannattaa ottaa se 3-vaihe töpseli (puolittain/)sen verran irti jo valmiiksi, ettei tarvi kannen takia voimistella....
Ja jos jotain odottamatonta sattuu, niin se Perinteinen: Jos porakone "meinaa syödä vingun/suorahiomakoneen" niin Poistutaan Paikalta Turvallisen etäisyyden päähän:rolleyes:
Ja sitten kone pyörimään hitaimmalla ja hiotaan varovasti kiilto pois toiselta pintaa, ja käännetään hihna toisin päin, ja hiotaan, ja lopuksi käännetään hihna vielä kerran, siis oikein päin.

Myös pidon lisäämistä voi kokeilla, siihen on valmiita aineita esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/600082...naspray-500-ml. noita luistavia remmejä on korjattu vaihtelevalla menestyksellä mm. tervalla ja jarrunesteellä. (liotetaan jarrunesteessä esim. 10 minuuttia, sitten pyyhitään puhtaaksi paperilla, ja sitten pestään lämpimän Fairy -(käsitiskipesuainetta) veden alla hieroen. Jotkin kiilahihnat, siis niiden kumi, turpuu/pehmenee jarrunesteessä jo minuutissa, jotkin "muoviset" ei turvu vaikka liottaa viikon DOT-4 jarrunesteessä )

Jos hihnan pito ei riitä jatkuvaan poraamiseen, niin poraa 0,5 sekunttia, ja nosta terä 0,5mm irti ja sama uudelleen. (hampaiden poisto vain huonontaa tilannetta, ainakin magnumin terät on vaihtelevalla jaolla, siis että terä ei pääse ns. soimaan/värähtelemään...)

Reikien poraaminen paksuun metalliin: Minä olen joskus porannut apureikiä lastunpoistolle:

Siis jos reikä pitää porata 76mm rasiaporalla, niin olen porannut ensin pienemmällä, tässätapauksessa n. 70mm rasiaporalla pienen uran, johon olen porannut vähintään 2, miel 4 reikää tasavälein.
Sitten 76mm rasiaporalla porataan vajaa millin syvä ura, ja noita apureikiä isonnetaan niin isoksi kuin kestää (13mm?);
Siis jos kestää isontaa niin isoksi, että jää jäljet valmiin 76mm reijän ympärille, niin parempi kuin että vain uran puoleen väliin.
Ideana on se, että lastut pääsee tippumaan noista reijistä pois. (NOIN yli 5mm paksuudessa pitää lastut poistaa esim. paineilmalla, jos noita reikiä ei ole; Tuo terän nostaminen, ja sen keskipakovoima ei välttämättä poista kaikkia lastuja leikkuu urasta, ja kun joka toinen hammas poraa uran sisähalkaisijaa, ja joka toinen ulkohalkaisijaa, niin huonolla tuurilla nuo jäljelle jääneet metallihiukkaset tukkii yhden hammasvälin, ja kertyy sinne niin paljon, että lastut "leikkaa kiinni", ja katkaisee niitä työntävän hampaan/-nokan, ja silloin tuossa "kiinnileikkauksessa" on kirjaimellisesti yhtä kovaa ainesta, kuin rasiaporassa!
Nuo ainekset murtaa/tylsyttää tms. kaikki hampaat. (Minä pyöräytin taannoin Whyrtin(?) sarjasta yhden terän kaikki hampaat paskaksi, toki porana oli hammaspyörävetoinen länsimainen pylväsporakone....

Ja jos pitää porata rosteria, hapokkaasta puhumattakaan, pitää käyttää nimenomaan k.o metallille tarkoitettua leikkuunestettä.
Alumiinille Sinolia (sitä "pultsarien juomaa", käytetään myös retkikeittimissä) Huom. palavaa! jos tulipalon vaara ongelmatilanteessa, niin 1/4 sinolia ja 3/4 osaa vettä sekaisin, niin ei pala kuin todella paskalla tuurilla....
Mustalle raudalle vesiohenteista/- pohjaista leikkuuöljyä, höyry paljastaa jos lämpiää liikaan.

Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)

Timo_L 07.03.2020 00:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1426516)
Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)

Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.

Olen tuhonnut 32mm:n jonkin verran käytetyn rasiaterän kun koitin käsikoneella porata reikää ~1mm:n paksuisesta rosterista läpi. Onnistuin ilmeisesti karkaisemaan pinnan sen verran hyvin että terä oli pehmeämpi kuin levyn pinta :D :o

Ponssekuski 07.03.2020 01:59

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1426500)
Pitäs käydä kattomassa paikallisesta natsisiwasta et onko vielä askelporia? Yks päivä hypistelin mutta ei tullut ostettua kun oon ollu siinä uskossa ettei mene kun peltiin..

Onks kellään kokemusta noista puuilon MKartio teristä? Laatu kiinnostaa. Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.


Halvoilla askelporilla oon saanu 20mm reijän 10mm levyyn ilman ongelmia. Alkureikä vaik 13 millii ja loput askelporalla. Aikanaa hommasin motonetistä 450w kiinalaisen pylväsporan ja kuvitelma oli tästä et kestää korkeintaa vuoden sellasta perus säälimätöntä käyttöö, mut edelleen pelaa vaikka reikiä yms. tullu porattua ja paljon. Omaan projektiin tuli 48kpl reikiä tukivarsien korvakoihin ja kaikki 10mm levystä.

-Captain- 07.03.2020 08:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1426505)
Hämmästyin itse miten hyvin tuollainen magnum:in askelporakin toimii, kunhan on malttia ja riittävästi liukkaria.. ei mikään maailman paras toki ole, ja verrattuna esim. laadukkaisiin HSS-Co tavallisiin metalliporiin leikkaavuus on selvästi huonompi mutta ei missään nimessä katastrofi. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun tein sillä n.40mm:n reiän 6mm paksuun mustaan (s235) levyyn.



Korvakot tekee hyvin kuppiterällä, on se sitten palkkia tai levyä mitä leikkaat.. niillä ainakin itse pärjännyt oikein hienosti :) Putkien loveaminen menee ihan nätisti ainakin ~60mm:n hakaisijaan ja 6-7mm:n seinämään asti. Normi 42-48mm:n saumattomat ~2,5-3 mm:n seinällä olevat putket menee ihan heittämällä :cool:
Nämä on tehty Boschin valkoisilla click- sarjan valkoisilla bimetal- kuppiterillä; viimeisenä rosterilevyssä 76mm:n reiät pakoputken laippoja varten, ne tuhosi jo valmiiksi aika heikkona olleen 76mm:n terän :D



Kiitokset vinkeistä. Tuo kuppiterä ei oikein sovellu kun tuo Volvon akseli on neliskanttinen..
Lähinnä korvakoihin tarvittavia 18mm ja 20mm pultin reikiä meinasin..
Pari Magnumin rasiaporaa(punaisia) löytyy, ostin joskus kun ramchargeriin kaaria väsäilin.

AH 07.03.2020 14:09

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Re...but=%255B%255D

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Ad...gid/fi/FI/EUR/

Tuollasilla saa ainakin mangneettiporan kanssa reiän aika haipakkaa.

_LM_ 07.03.2020 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1426517)
Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.

Tuohon auttaa kun poraa uran kohdasta reiän tai vaikka kaksikin läpi josta lastu pääsee putoamaan pois. Pysyy hammastus puhtaana vaikka kuinka paksua levyä poraisi.

jmk 07.03.2020 18:57

Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua

Catrik 07.03.2020 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1426578)
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua

Mielenkiintoista, mikähän tuossa on mättänyt kun ite sain kuitenkin tuolla 76mm kuppiterällä 10mm vahvaan teräkseen akkuporalla tehtyä kaksikin reikää. Käsiporalla antaa vähän helpotusta kun ei tarvi yrittää koko terän matkalta sahata. Aikaa kyllä meni.

Nii ja sitten pylväsporalla kun poraa ja se pidin leipasee istukkaan kiinni. Öljynsuodatinavaimella lähtee irti https://www.karkkainen.com/verkkokau...nsuodatinavain

-MaTTi- 08.03.2020 09:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1426578)
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin.

Pyörikö pora oikein päin? :D En oikein muuta keksi. Ja saa siinä nyt olla kierroksiakin kohtuudella ainakin paikoitellen sen mitä ykköspuolella akkukone kehittää. Kyllähän vaikka Puuilon muutaman euron Magnum-merkkinenkin sujahtaa hetkessä läpi. Vai oliks sulla joku timanttiterä tms. ihan joku muu kuin rautaan tarkoitettu bi-metal?

jmk 08.03.2020 09:50

Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...

BJ-40/76 08.03.2020 23:27

Cortenin poraus;
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1426578)
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1426611)
Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...

Merikontit, siis uudemmat (2000 luvulta), on tuota Corten(?) terästä?
Ja ainakin niissä "rasiaporauksissa", mitä minä olen porannut 8 kpl noin 20mm reikää, niin tuo magnum? on porannut nuo 8 reikää hyvin puutteellisella voitelulla, puhumattakaan jäähdytyksestä....
4 reijistä olen porannut katonrajaan, ja painanut ehkä noin 10 kg voimalla?
Lattiarajan reijät varmaan noin tuplalla voimalla?
Ja pyörimisnopeus niin pieni, että "murua-" tulee...

JiiPee 10.03.2020 15:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 1426561)
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Re...but=%255B%255D

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Ad...gid/fi/FI/EUR/

Tuollasilla saa ainakin mangneettiporan kanssa reiän aika haipakkaa.

Keernaporalla (reikäjyrsimellä) tekeekin reikiä urakkatahtiin verrattuna reikäkuppiin/-sahaan. Lastu nousee ylöspäin, eikä jää tukkimaan uraa.

Catrik 10.03.2020 20:34

3 Liiteet
No nyt kun otti silmän käteen ja katsoi niin selvisi miksei onnistu 76mm reikien poraus. No hihnat oli kyllä pari kokoa liian leveät mutta ei se sieltä luistanut vaan oli kierteet mennyt karan hihnapyörän kiristysmutterista, joten sieltähän se sitten pyöri tyhjää. Sen kun sai korjattua niin seuraavaksi alkoi pyörimään tyhjää istukan ja morsen välistä, hakkasin kierrelukitteen kans paikoilleen, huomenna testaamaan taas.

Häänrik 12.03.2020 13:05

Keskiterät kun loppui joskus kesken niin hätäpäissäni leikkasin tähtipää ruuvimeisselistä kahvan pois ja laitoin terän tilalle. Eioo ikinä enää katkennut, toki alotusreijän joutuu poraamaan nyt erikseen


Sivu luotu: 06:45 (GMT +2).