![]() |
Huohottaako jos nostaa öljytikun ylös? Yks perisynti nois on öljyloukun ja huohotin putkien tukkeutuminen... Venavarren kumien nouseminen tietty toinen.
Ite laittaisin panokseni jommalle kummalle noista. |
Lainaus:
- yksi ehdotteli että kyseessä olis katin tukkeentuminen, mutta kierroksia ottaa herkästi. Pitää tuota kansihommaa selvittää ihan pajalla, josko olis kuitenkin venttiilinvarret jotka vuotaa. AIkaisemmissa vekottimissa on kyllä tullu öljyset savut, tässä ei. Ehkä polttaa koneessa öljytkin. Niin päivällä, töihinlähtiessä huomasin että het käynnistyksen jälkeen oli musta ja nokinen muistomerkki valkoisessa hangessa, siis putken takana. |
Omassa vollessa oli niinkin yksinkertainen juttu että tulpanjohto löi maihin ja yksi syltty oli kylmänä aina välillä..
|
Johdot ei lyö maihin...valitettavasti niin pieni vika ei oo..
Irrottelin jakajankannen, pientä hapettumaa oli liuskoissa, joka lähti melkein kynnellä irti. Ei näykynyt kulumia, samoin pyörijä oli ehjän näköinen. No kokeilin sitten antaa taas vähän kenkää koneelle. Pwr puoli päälle ja risteyksestä kun lähin kiihdyttämään niin sininen savupilvi jäi siihe risteykseen ja kun kierrokset oli käynny yli 4k alkoi taas pätkiminen. 2 tulppa taas vaihtoon. Sen huomasin, tieteellisellä puutikku testillä että 1 ja 2 männän päällä oli tuoretta ja kirkasta öljyä! Ennen tulpan vaihtoa pukkas mustaa savua, kun tuossa pihassa polki. Oisko se mahollista että kun kierrokset nousee tarpeeksi ja öljynpaine samalla, niin imutahdilla vetäsee venttiilinvarren kumien kautta, tai siis ohi, koneeseen öljyä? |
Minkäslainen siin nykyisin on sit huohotin? Itel on olt jo par vuotta toi volle sellainen, ettei parane kierrätellä...Mut tos on tosiaan tukossa se orkkis.
|
Siis tavallinen huohotin siinä on, paitsi ettei sitä ampiaispesäksi kutsuttua palikkaa ole tukkimassa putkia.
No öljynkulutus on, viimesen mittauksen mukaan 2l/1000km!!! Ajot olleet tosin aika lyhyitä max 50km. Teki jo illasta mieli potkia pa..a lommoile tai ajaa Puulan jäälle oottamaan kevättä...Töihin piti kiireellä lähtee nii kuskin ovia ei suostunu menee kiinni. Onneks oli emännän auto pihassa ni sillä sit pääs! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lukkopesä jättänt vipstaakkelit välille... Sitä rumppaamal helpottaa tai toinen on ku lämpenee tarpeeksi ni palaa ruotuun. |
Lainaus:
|
Meinasinkin jotain litkua hakea öljyn sekaan...No tässä laskeskelin että koko koneenvaihto vois tulla halvemmaksi mitä kannen rakentaminen uusiksi. Aihioita siihen olis kyllä saatavilla 50-100e kpl, mutta taitaa laadukas yläpääntiivistesarja, pultit ym palikat maksaa jo yli 200e. Sitten se vasta v..taa kun vika onkin lohkossa.
Kattelin jo tuossa eebäyssä että saksasta sais kohtalaisen vähä ajettuja koneita, uudemmista 70 -sarjalaisista alle 500e, siis ajo km myyjän mukaat tais olla 160tkm. Sitte jos on 200tkm tai yli niin hinnat tippuu jo 250-350e luokkaan ja kyseeessä on -96 tai uudempia, missä ei kait pitäs niin paljoa vikoja olla. - Onkos kukaan tuottanu mottia saksasta? Suurin osa myyjistä ei toimita kun saksaan tai noutona. Jos joku kuriirifirma tekis homman edullisesti...tai sitten ei :/ |
No mä just ennen joulua ostin etukulmakolhitun alle 300tkm ajetun 10 venasen pitkäkattokasipuolikkaan 150 eurolla. Ja ihan netti-ilmoituksen perusteella, ei tutun kauppaa. Että ei ne varaosa-autot kovin kalliita oo. Siis ihan Suomesta.
|
Juu saahan noita varaosaautoja suomestakin, mutta kun niitten tyyppivika on toi sylintereiden soikeus vanhemmissa malleissa. Sitten jotain muutoksia valussa oli tehty, kun -96 jälkeiset kestää.
- Ei oo pihalla oikeen enää tilaa varaosa-autoille, golffi, chevy g30, mazda x2, jeeppi, volvot 740 ja 850...tonttia 2500m2 :D Edit: Mitäs onkaan saksaksi "voitteko lähettää moottorin suomeen ja paljonko se maksaisi" -google kääntäjä yrittää vain tarjota e-maililla konetta :D Edit2: Tuolla ruotsin purkaamohaussa, http://www.bildelsbasen.se ,on pilvinpimein volvon koneita...hintaluokkaa 400-500e, alle 200tkm ja lähes kaikkissa on puristukset mitattu. |
Juu noit saap senver edukkaast, ettei tuontipannu kuulosta oikein hittivaihtoehdolta.... Koneen hinta plus vaihtotyö, vaikka laskien itelle 2e tunti, niin saa jo soivan pelin alle jos sattuu sopivasti.
|
Eipä tuo koneen hommaaminen kannattaiskaan, jos meinais myydä äkkiä auton pois, mutta noilla kilsoilla ja edullisella hankintahinnalla kiinostaa tehdä vielä toimivaksi peliksi itselle. Suomen purkaamoilta ei taho löytyä alle 300tkm koneita. Lisäksi kun vielä pitäs olla -96 tai uudempi, niissä vanhemmissa on just toi lohkon heikkous ongelmana.
Tein käyttäjätunnukset tonne bildelbaseniin niin osasta koneista alkoi rahtihinnat nousta, eli kun ruotsissa rahdit 500-1000sek niin ilmeisesti suomeen rahteja alkoi näkymään, haitari oli tollanen 1000-2200sek. Sitten selvittelin että noi b5252 koneet on raudaltaan ihan yhteensopivia 1991-2000. Tollasen 70 -sarjasen motin saisi siis suomeen n. 500e. Tiivisteitä ja remmejä tietty samalla pitää vaihtaa. |
Omaan 93 malliseen ostin V70:n motin, eipä niissä eroa ole 20v malleissakaan. Imusarjassa oli vanhassa läpät ja uudessa ei mutta se nyt on sama kun voi vanhasta koneesta ottaa. Vetolevyn pultit melkein kannattaa hakea siniseltä tiskiltä varsinkin kun omaan käyttöön tekee. Laatikon stefat ja öljyt luonnollisesti vaihtoon, ite huuhtelin uusilla öljyillä vielä vaihdon jälkeenkin niin kauan että tuli täysin kirkasta ulos. Hävisi monta laatikon ihmeellistä ominaisuutta siinä sivussa..
Jos manuaalin motin ostaa niin vauhtipyörä on XZN pulteilla kiinni. Silmälaakerin tilalle vanhasta holkki. Torxeja on joka paikassa. Jaaniin, ne lämppärin letkut kannattaa nykäistä tulipellistä irti ensimmäseksi, se muovinen liitoskappale on kohtuu vittumainen vaihtaa sieltä ohjaamon puolelta sen jälkeen kun koneella kolhaisee sen kappaleiksi.. Eikä tarvii kuin hipaista.. Jäähdytinnesteen kaataminen täytyy tehdä todella hitaasti ettei jää ilmataskuja tai muuten saa lisäillä nestettä puolen vuotta :D |
Okke, löytyhän joku joka on homman tehnyt. Tuo pultti ja holkkijuttu olikin jo tiedossani. Tuolta volle foorumilta asiaa kyselin niin siellä suositeltiin ihan saman vuotista konetta, kun ne sähköt on kuitenkin erilaiset ja on niin paljon tekemistä!
Ensimmäiset mailit lähteneet ruåtsin purkaamoille...jos sieltä tulis selkoa kuljetushintoihin. |
Mulla ei sähköissä ollut mitään eroa ihme kyllä. Tökki pistokkeet kiinni. Mukana kyllä tuli johtosarja 'aivoista' asti mutta sille ei ollut tarvetta. Uusi moottori oli OBD -mallista ja omassa oli se vanhempi systeemi.
Tiedä sitten onko 10V -malleissa eroja enemmän? |
Noita varaosakuvastoja, rokkiauto ym. selaisin, josta näkee osan sopivuuden muihin malleihin. Monet vollen osat, lähinnä anturit ym, on ollut käytössä jo 200 sarjasesta lähtien. Jakoremmissä on eroja, vanhemmissa vähemmän hampaita, mutta remmi pitää vaihtaa koneen mallin, ei auton mukaisesti.
Johan tässä tuli sellainenkin ajatus että laittas 20v koneen nokalle. Tulis lähinnä lisää vaihtoehtoja. Jollaikin ulkomaan foorumilla joku oli niin tehnytkin, mutta vaihtanut samalla sähköt autoon. 10v ja 20v on kummatkin kahdella nokka-akselilla nini kovian suuria eroja ei ole. Imusarjatkin taitaa olla samoja. 20v koneessa on tosiaan erilainen ecu mutta toimiihan se 10v ecu, mistäs se purkki tietää onko siellä 2 vain 4 venttiiliä kannessa. Ehkä tehoja ei ole niin paljoa kun oikeella eculla...mutta eipä sen väliä. |
Käännöksiin...
Lainaus:
Mikäli Saksaan meinaa posita laittaa, niin kirjottaa englanniksiensin ja sit vaikka käännättää sen toiselle kiellelle. Ruotsissa sit taas on yks automyyjä et mikä puhuu suomea ja sen kautta voi kanssa kysellä. Kyydinkin saa järjestyyn, kun suomesta (mun paikallinen kuljetusliikkeen ukko) kuskaa harvase viikko tavaraa puolin ja toisin. Ja mikäli saksast, niin kyllähän sielläkin on yks sakaa puhuva mamma purkaamolla töissä ja sit toien kuljetusliike ajaa tavaraa myös. Mut kiireellisyydest riippuen tuo ruotsi voi olla parempi vaihtoehto siihen moottorin saantiin. Ompa tuolla Ruotsissa sit vastaavasti suomea puhuva purkaamonpitäjäkin, että senkin kautta voi ihan suomeksi tiedustella. Eräs Saabin korjari touhuaa ruottista autoja ja kattelee www.blocket.se :stä niitä. Eli tuoltakin ikin löytyy moottoreita ja silleen... |
Lainaus:
- No eipä se täältäkään kauhee reissu olis, jos muuten on kustannukset kohillaan. Laita vaikka YV:llä yhteystietoja ja missäpäin ruotsia ja suomea liikkuu kuljetukset. Bloketistakin oon katellu, mutta siellä ei tainnu äkkiseltää löytyä kun T5 koneita. Ovat nuo kasipätkät jo ruotsissakin katoavaa perinnettä. Isävainaa kertoi että 60 -luvulla kun amazonista laukes kone niin vaihtokone haettiin porukalla, kaatopaikalta. Katottiin vaan vähiten ajettu auto ja siitä kone irti ja kotiin! Tosiasia on nyt just ei kykene ostaa mitään kun ei oo tarpeeks kruunuja eikä eurojakaan jolla niitä vaihtaa. Ruotsin kieli ei sinänsä ole ongelma, velimies puhuu sitä suht hyvin, kun on 10v ikään asti siellä asunu. Minäkin ymmärrän sujuvasti. Lähetyskuluja kyselin jo, mutta vvastaukseksi sain kysymyksiä ilmapumpusta ja autosta...Pitää laitella lisää viestejä svenssoneille. Kyllä tuon saksan tuonnin taidan unohtaa. Himottas kyllä tollanen 20 venttiilinen...Sen verran tutkin asiaa että imusarja, cps anturi ja jakaja taitaa olla ihan samat. Alustaltaan, eli jarrujen osalta ainaki on samat osat kasipätkissä, joten sais ihan laillisesti katsastettua. - volvolandian puolella oli yks asiantuntija sitämieltä että pitää ECU vaihtaa ja 20v koneen ilmamäärämittari, 10v koneessa ei sitä ole. Itse oon kyllä toistamieltä...Ei se ecu tiiä onko siellä kannessa 10 vai 20 venttiiliä. Bensan määrän päättää tps, rmp anturit ja loppuviimein lambda. Myös epäili ettei 30hv tehonlisäystä pelkällä kannella tule...Ei ehkä kokonaan mutta aika lähelle. Jos Ooppelin (GSI Kadett) 8v ja 16v koneissa on samat alakerrat ja ruiskut nii tehoero on jotain 25hv. Ja tosiaan, 10v koneita löyty n.240kpl ja 20v koneita yli 700kpl!!! |
Lainaus:
Uskaltaaks hitto tota 400tkm ajettua -94 muuttolaatikkoa enää ees startatakaan. |
Lainaus:
- Yritin hakea tota tietoa, mutta en löytänyt. Onkos tiedossa mihin nro asti vika sitten on? |
20V koneessa ilmamäärämittaria valvoo ECU, ja 10V mallissa sitä ei ole, mites tää ratkeaa ?
|
Kai se voisi toimia jos vanhasta 10V koneesta sopii imu- ja pakosarjat kaikkine roippeineen 20V koneeseen. Mutta miten persiillään moottorinohjaus on sen jälkeen?
Ton mun vanhan 20V motin saa parilla kympillä hakea, sen verran otan linkouskuluja että sen saa vanhasta navetasta ulos :) Vois ainakin vertailla imusarjan yms sopivuutta. Vähän on vaan kaukana.. |
Lainaus:
- En ainakaan ite usko että se moottri nohjaus menee pahemmin persiilleen, onhan 10v versiossakin ecu ja kun sähköosia ei sotke keskenään niin voisi onnistua. Reisdok: melkein jo lähin tuleen koneen hakuun, ennen kun tajusin että Messilä ja Melliä ei oo sama paikka...Jos jollakin olis kulkua sinnepäin nii harjotus kone tulis samalla tänne. EDIT: Imusarjoissa onkin eroja....tai siis 10v kannessa pyöreet reiät ja 20v vähän soikeat. Varaosakuvastossa oli käytetty samaa kuvaa molemmissa tiivisteissä nii sekotti. No TPS anturi vaikuttaa kyllä olevan sama. Edit II: Nyt on koneremonttei tehty, Tokmannilta 6.99e http://www.seab.fi/images/stp213.gif - Käväsin samalla yhellä paikallisella Volvo korjaamolla, on kuulemma 10h homma tuo koneenvaihto, tomaatin kans ehkä vähä lisää. Ehdotti että myy pois pas... ja osta toinen tilalle. |
Sivu luotu: 13:13 (GMT +2). |