Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

apupoika 16.09.2013 19:25

OK,, onkos näitä muitakin jossain piilossa vai onko kaikki alipainetta käyttävät "toiminnot" tämän purkin perässä,,??
ja mitä kaikkee tuolla nyt pelaa cruise,,, lämppärin läpät taisi olla,,, vai olenko taaskin aivan hakoteillä :D :D

Janne1986 19.10.2013 19:10

Mitens kuuluuko ilmastoinninputken olla kylmä koneen päällä vaikka ilmastointi ei ole päällä?(5.2v8 vm.1998)
Vai onko siinä nyt joku hajalla?
Tänään tuli korjattua myös vesivuoto termostaatinlaipan välistä.
Siitä kiitokset Jamantin hyvälle palvelulle.

JAMANT 19.10.2013 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1056318)
Mitens kuuluuko ilmastoinninputken olla kylmä koneen päällä vaikka ilmastointi ei ole päällä?(5.2v8 vm.1998)
Vai onko siinä nyt joku hajalla?
Tänään tuli korjattua myös vesivuoto termostaatinlaipan välistä.
Siitä kiitokset Jamantin hyvälle palvelulle.

Ole hyvä!! Ja jos sulla on lämmityslaite suunnattu tuulilasille, se ilmastointi on päällä, sen takia putki on kylmä!!

Janne1986 19.10.2013 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1056338)
Ole hyvä!! Ja jos sulla on lämmityslaite suunnattu tuulilasille, se ilmastointi on päällä, sen takia putki on kylmä!!

On suunnattu lasille/jaloille.
Siinä myös ilmastointi päällä?
Vaikka ei ole hiutaleen kuvaa näytössä?

Timo_L 19.10.2013 20:36

Jeps.. koska yleensä haluat poistaa huurretta tuulilasilta tai välttää kosteuden tiivistymistä, niin ilmastointi päällä hoituu tehokkaimmin koska on kuivaa ilmaa vrt. suoraan ulkoa puhallettu.

JAMANT 20.10.2013 07:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1056366)
On suunnattu lasille/jaloille.
Siinä myös ilmastointi päällä?
Vaikka ei ole hiutaleen kuvaa näytössä?

Aina kun on suunnattu tuulilasille, se on pakko-ohjatusti päällä, kuivattaa sisääntulevan ilman, tehostaa huurteenpoistoa, ihan niinkuin TimoL kirjoitti.... Ei ole silloin välttämättä hiutale näkyvissä...

Janne1986 21.10.2013 22:51

Onkos kova homma vaihtaa tälläseen vesipumppu?
Näytti alkavan tiputella...

apupoika 22.10.2013 06:59

Tuossa pähkäilin itse samaa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=zj+vesipumppu

Mutta ei ole kovin pahajuttu,, tosiaan tuo tuulitunneli oli se ilkein minun mielestä.

Jaa mutta siullahan onkin tuo V8 :D no eipä se pumppu kai sen kummoisemmin siinäkään ole...?

Zeipii 22.10.2013 07:16

Itekkin ja aika moni muukin joutunu vaihtaa vesipumpun ZJ:hin, mutta en osaa sanoa hankaluudesta kun huoltamo sen vaihto :D

Zeipii 22.10.2013 07:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1033678)
Onko minkä merkkiset iskarit? Kysy nyt ensi alkuun ko. iskareita myyvästä firmasta.. Uskoisin useimpiin iskareihin löytyvän, ainakin jos on kyse jostain korotettuun autoon tarkoitetusta.

ZJ:n iskarinkiinnitystapa takana on hölmö, koska varsinkin metsässä ajaessa akselin joustaessa pusla rasittuu hemmetisti, ja kuluu loppuun alta aikayksikön. Minulla on takana menossa jo kolmas sarja puslia alhaalla ja toinen ylhäällä, kun etupäässä (joka kuitenkin joustaa enemmän) edelleen samat alkuperäiset.

Kolina ei johtunut puslasta vaan pultti oli väljä reikään. Porausta ja isompaa pulttia, homma pelittää.

apupoika 22.10.2013 07:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii (Viesti 1057156)
Kolina ei johtunut puslasta vaan pultti oli väljä reikään. Porausta ja isompaa pulttia, homma pelittää.

Tuota nyt ei sytytä,, :confused:
Vai tarkoitatko että se itse puslan sisällä oleva metalliholkki oli väljä siihen kiinnitys "tappiinsa" nähden,,,?
kummasta päästä iskaria vai molemmista,,, yläpäässähän on hitsattu kiinteä kinnityspiste ja alapäässä se "pultattava tappi".
Vai oletkos tehnyt jotain kiinnityspisteiden muutoksia,,??
Hämää vain tuo sana "Isompaa pulttia tilalle"

sjeeppi 22.10.2013 08:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JaKo (Viesti 912152)
Tämä osui 100% oikeaan. Eikä ilmeisesti ensimmäinen kerta kun kanta oli jo kertaalleen vaihdettu.

Juu pitää paikkaansa, itsellä KJ:ssä on sama ongelma ei pysy pitkät päällä, kun toisen lampun kanta on hapettunut ja ei saa maata kunnolla.
Pitkät (lisäpitkät katolla) sain kumminkin toimimaan kun laittoi vain parkit päälle + sumuvalot. No täytyy vaihtaa uudet pistokkeet molempiin lamppuihin... motonetistä löytyi edullisesti valmiita johdoilla varustettuja, tais olla vielä kolmea eri mallista.

Zeipii 23.10.2013 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1057166)
Tuota nyt ei sytytä,, :confused:
Vai tarkoitatko että se itse puslan sisällä oleva metalliholkki oli väljä siihen kiinnitys "tappiinsa" nähden,,,?
kummasta päästä iskaria vai molemmista,,, yläpäässähän on hitsattu kiinteä kinnityspiste ja alapäässä se "pultattava tappi".
Vai oletkos tehnyt jotain kiinnityspisteiden muutoksia,,??
Hämää vain tuo sana "Isompaa pulttia tilalle"

Alapää. Jos unohdetaan iskari pois niin Se "Pultattava tappi" oli väljä mihin se työnnetään, (autossa oleviin iskarin kiinnitysreikiin) Eli porausta ja isompaa "Pultattavaa tappia" paikalle. Samallahan sitä iskarin reikää joutuu porailee mut eipähän kolise enää.

apupoika 23.10.2013 08:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii (Viesti 1057590)
Alapää. Jos unohdetaan iskari pois niin Se "Pultattava tappi" oli väljä mihin se työnnetään, (autossa oleviin iskarin kiinnitysreikiin) Eli porausta ja isompaa "Pultattavaa tappia" paikalle. Samallahan sitä iskarin reikää joutuu porailee mut eipähän kolise enää.

Aivan,, nyt valkeni, ajatuskatkos taas :D:D

Janne1986 23.11.2013 14:33

Mistäs olette ottanut vetokoukulle sähköt?
Takavaloilta suoraan?
Tuleeko muuten Jeepissä miten nuo johdot?
Eli onko toiselta takavalolta vedetty johdot toiselle puolelle?

hitsaa 23.11.2013 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1069793)
Mistäs olette ottanut vetokoukulle sähköt?
Takavaloilta suoraan?
Tuleeko muuten Jeepissä miten nuo johdot?
Eli onko toiselta takavalolta vedetty johdot toiselle puolelle?

8W-54 Trailer tow täältä ehdottelee tutkimaan varapyörän paikan alta.

Timo_L 23.11.2013 17:16

Siellä on ihan liitin oikealle johtosarjalle, osassa on myös välissä älyboksin tapainen. Ei kannata millään ryöstöliittimillä turata. Läpivienti on D- pilarin huitteilta kontin pohjasta, verhousmuovien piilossa.

Edit: niin ja siis tosiaan siellä kuljettajan puolella.

rane58 24.11.2013 23:53

Tyhmä kyselee....
 
Jos ottaa taka- tai peruutusvaloilta ryöstöliittimillä sähköt peräkoukkuun, alkaako tietokone herjaamaan palaneista polttimoista? :confused: -Tuleeko virran vaihteluita jotka hämäisi tietokoneen seurantaa polttimoista?
-Sama kysymys jos asentaa peruutuskameran tms. :o

Elekee naurako amatöörille.:p

HeikkiH 25.11.2013 20:13

Parempi kysyä tyhmiä ku tehä tyhmiä virheitä :)

Mut ihan ekaks nakkaat ne rosvot roskikseen, tai parempi kaivaa pihan perälle syvä kuoppa ja haudata sinne! Niillä ei saa ku harmia aikaseks pitkässä juoksussa. Oikea tapa on katkaista johto, ja liittää kutistejatkon kanssa uus piuha vanhaan.
Eli tollasella:

http://www.sahkonumerot.fi/5215318/img/large/color.jpg

Asiaan liittyen, mikä on tuo katkaisija 13-napaisessa rasiassa? Se kertoo että pistoke on kiinni, mutta mihin se tieto vaikuttaa? Ainakaan valoherjaa ei tullut kun teurastin ton ja laitoin tilalle tavan 7-napaisen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139926

h.hartikainen 25.11.2013 20:48

eikö se katkaisia pudota auton sumarin pois pelistä?

HeikkiH 25.11.2013 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja h.hartikainen (Viesti 1070746)
eikö se katkaisia pudota auton sumarin pois pelistä?

Voi olla. Mä tuumailin silloin, että tuo olis ohjaus 12-voltin syötölle kärryyn/asuntovaunuun.

JAMANT 26.11.2013 07:24

Sammuttaa takasumuvalon yhdistelmän välistä...

hitsaa 27.11.2013 12:41

249 jakis ja renkaiden koko
 
Onko tietoa tarkempaa, kuinka paljon eroa renkaiden halkaisijassa ts pyörintäkehässä 249 kestää, sanotaanpa vaikka varapyörää käyttäessä tilapäisesti? Otetaanko ero tällöin huomioon "kokonaan" vai keskiarvona (puolet)?

Internetistä löytyy jopa sellaisia kommentteja että 3/32 tuuman (= 2.4mm, 31:sillä 3/1000 ero!) ero kulutuspinnassa on liikaa, mutta tämä kuulostaa aika epäilyttävältä.

VW syncron visko kestää kuulemma 6% eron renkaan kehän pituudessa, mikä on aika hurja määrä (vrt 31/30 = 3.3%, 33/31 = 6.5%)

Ehdotan että vastaukset tyyliin "ei saa olla eroa" ja "osta 5 uutta rengasta ja kierrätä niitä" jätetään turhina tästä pois.

Timo_L 27.11.2013 13:03

Olen nähnyt kaikkea väliltä ei juuri yhtään- 5%. Tehdas ei asiaa ole käsittääkseni määritellyt virallisissa papruissa (esim FSM ei sitä määrittele, eikä käyttöohjekirja), mutta viskonelivetoisessa on käytettävä samaa rengaskokoa ja halkaisija oltava mahdollisimman lähellä samaa.

Jenkeissä alkupään ZJ:ssä tuli se pienikokoinen varapyörä mukana ensi alkuun, josta syystä viskoja hajosi todella lyhyen ajon jälkeen (jopa vain muutamia kymmeniä kilometrejä). Tehdas korvasi näihin uudet viskot ja vaihtoi täyskokoiseen varapyörään. Käytännön kokemukset ainakin jenkkifoorumeilta katsottuna näyttäisi, että ei tosiaankaan kestä isoa eroa kehässä, ja esim. vararengas kannattaa pitää kierrossa mukana.

Vajaakokoista varapyörää ei saa käyttää missään nimessä, korkeintaan metsästä pois päästäkseen.

hitsaa 27.11.2013 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071391)
Olen nähnyt kaikkea väliltä ei juuri yhtään- 5%. Tehdas ei asiaa ole käsittääkseni määritellyt virallisissa papruissa (esim FSM ei sitä määrittele, eikä käyttöohjekirja), mutta viskonelivetoisessa on käytettävä samaa rengaskokoa ja halkaisija oltava mahdollisimman lähellä samaa.

Jenkkein foorumeilla kun vielä paljon "tiedosta" esim 249 vs 242, RE85 aiheista on kuin kreationistin ja darwinistin väittelyä, toistellaan jostain kuultuja argumentteja siten kuin ne on itse ymmärretty (eli mahdollisimman yksinkertaisesti). Kyllä varmasti totuuden siemen näiden akanoiden joukosta löytyy mutta miten sen tunnistaisi?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071391)
Jenkeissä alkupään ZJ:ssä tuli se pienikokoinen varapyörä mukana ensi alkuun, josta syystä viskoja hajosi todella lyhyen ajon jälkeen (jopa vain muutamia kymmeniä kilometrejä). Tehdas korvasi näihin uudet viskot ja vaihtoi täyskokoiseen varapyörään.

Takaisinkutsu-sivulta mulle tulee seuraavat infot:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Recalls
Recall and Customer Satisfaction Notification Information:
Click on description to view document
Description
Type Issue Date Status
TRAILER HITCH (ZJ)
SAFETY 08/06/2013 INCOMPLETE
AFTER MARKET EQUIPMENT - OVERSIZE WHEELS AND TIRES
SAFETY 08/29/2000 INCOMPLETE
SPARE TIRE SAFETY 01/30/1998 INCOMPLETE

DISCLAIMER
Recall Notification letters issued prior to 1999 are not available online. Please visit your authorized Chrysler Group dealership for completion of the recall.
NOTE:
Results returned represent unperformed or incomplete Recalls and Customer Satisfaction Notifications from information available at the time of your inquiry.

Varhaisempi näistä rengaskutsuista ei liity mitenkään viskon vaan etuakselin hajoamiseen (ks linkki). Donitsin tilalla mulla on jo normikokoinen (eli mutikoiden kanssa liian pieni) pyörä. Oli muuten kesäkuussa tullut tuommoinen vetokoukkujuttukin listalle, mutta nyt näköjään kadonnut, eli eipä haittaa Chrysleriä jos kaukana pohjolassa käryää ihmisliha peräkolareissa :eek:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071391)
Käytännön kokemukset ainakin jenkkifoorumeilta katsottuna näyttäisi, että ei tosiaankaan kestä isoa eroa kehässä, ja esim. vararengas kannattaa pitää kierrossa mukana.

Eikös tämä johda vielä pahempaan tilanteeseen eli siihen että kaikki pyörät on eritavalla erikokoisia? No, ehkäpä tämä testataan kantapään kautta :rolleyes:

qaw 27.11.2013 16:44

Jaa se on näin tarkkaa näissä vehkeissä. Sitähän voikin sitten paiskata vararenkaan tallin nurkkaan kontista tilaa viemästä, kun kesäfillarit on 235/60/17 ja talvi 235/70/16 eli molemmat väärää kokoa vararenkaaseen nähden :)

veijon-esso 27.11.2013 16:50

Its a Jeep thing, I dont understand it!

Se pitää ostaa viis samankokoista rengasta ja sitä mukaa ku renkaat kuluu, ni huollon yhteydessä tulee sorvata sitä varapyörää että pysyy balanssissa homma! :D

qaw 27.11.2013 17:02

rupesin just pohtiin että mullahan on talvifillareissa takana 2mm enempi pintaa. täytynee irrottaa etukardaani ja polttaa pintaa vähemmäksi :D

nojoo kesti ne viime talvenkin ajaa noin, tuntu niinku visko olis ennemminkin vetristynyt talven aikana

Timo_L 27.11.2013 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1071428)
Jenkkein foorumeilla kun vielä paljon "tiedosta" esim 249 vs 242, RE85 aiheista on kuin kreationistin ja darwinistin väittelyä, toistellaan jostain kuultuja argumentteja siten kuin ne on itse ymmärretty (eli mahdollisimman yksinkertaisesti). Kyllä varmasti totuuden siemen näiden akanoiden joukosta löytyy mutta miten sen tunnistaisi?


No, 249/242 jakolaatikkoasiassa ei yleensä periaatteessa väitellä niinkään faktoista, vaan mielipiteistä. Faktat on ihan selvät mitä missäkin laatikossa on ominaisuuksia, mielipiteet on sitten se missä tapellaan mitkä ominaisuudet on hyviä ja huonoja ;) Monilla tosin tahtoo mennä ko. asiassa faktat sekaisin, kun kuvittelevat 242:n Full timen olevan vähintään yhtä hyvä kuin viskolla oleva jatkuva neliveto :D Monet ihmisistä jotka hehkuttaa 242:n full timea 249:n AWD:hen verrattuna tosin asuu jossain lämpimällä alueella, ja lunta on maassa ehkä kerran vuodessa hetken. Siellä varmasti full time onkin mukavampi..

RE85 tuntuu aiheuttavan ihan täällä kotimaan foorumeillakin melkoista porua :p :D


Lainaus:

Takaisinkutsu-sivulta mulle tulee seuraavat infot:

....


Varhaisempi näistä rengaskutsuista ei liity mitenkään viskon vaan etuakselin hajoamiseen (ks linkki). Donitsin tilalla mulla on jo normikokoinen (eli mutikoiden kanssa liian pieni) pyörä.
Kaikkihan ei ole ollut takaisinkutsuja (recall), vaan osa on vain muodossa TSB (technical service bulletin), eli ei ole olleet ns. pakollisia korjauksia, ja on voitu tehdä esim. automaattisesti auton huollon yhteydessä. Kaikkia ei toisaalta edes tehdä automaattisesti, ja kaikki TSB:t ei välttämättä aiheuta recallia ;)

Noita TSB:tä on helvetinmoinen määrä, ja joku niistä liittyy vararenkaan kokoon ja siihen että se aiheuttaa ongelmia auton käytössä. Chrysler/ Jeep joka tapauksessa tiedosti ongelman ja tästä johtuen minikokoisen vararenkaan käyttö lopetettiin ja asennettiin tilalle täyskokoinen vararengas. Muutama alkuperäinen omistaja (tai ainakin ovat väittäneet olevansa) on kertonut saaneensa uuden vararenkaan, ja myös viskon vaihdon ilmaiseksi. Koitin etsiä täydellistä listaa TSB:istä, mutta en mistään tähän hätään löytänyt :(


Lainaus:

Oli muuten kesäkuussa tullut tuommoinen vetokoukkujuttukin listalle, mutta nyt näköjään kadonnut, eli eipä haittaa Chrysleriä jos kaukana pohjolassa käryää ihmisliha peräkolareissa :eek:
Iso juttuhan se oli jenkeissä, tosin aika lailla turhaan. Ko. autoa tehty miljoonia kappaleita ja todennettuja palamistapauksia taisi olla vähän reilu sata kpl., niistäkin lähes kaikki sellaisia jossa iso auto (kuorma- auto, rekka) oli ajanut reilua vauhtia perään. Siitä ei sitten mainittu mitään, että samaa ongelmaa on monissa muissakin ko. aikakauden autoissa joissa on bensatankki akselin takapuolella ;)

Chryslerhan taipui vihdoin tuohon jenkkien viranomaisten suositukseen tehdä asialle jotain - julkaistulla TSB:llä saa autoon alkuperäisen vetokoukun rungon ilmaiseksi, jos älyää sitä kysyä. Automaattisesti sitä ei saa ikinä. En tiedä onnnistuuko edes täällä vanhalla mantereella.


Lainaus:

Eikös tämä johda vielä pahempaan tilanteeseen eli siihen että kaikki pyörät on eritavalla erikokoisia? No, ehkäpä tämä testataan kantapään kautta :rolleyes:
Jos renkaita kierrättää säännöllisesti, niin käytännössä samankokoisinahan ne pysyy. edit: eikä se nyt ihan milleistä ole sentään homma kiinni halkaisijassa, oli minullakin yksi uusi 32 x 11.50 rengas etuakselilla rikki menneen tilalla, ja takana jo vajaan sentin kuluneet 32:t ilman että se mitään ongelmia aiheutti. Mutta jos aletaan puhua tyyliin 225/75 R15 renkaat, mutta yksi on 235/75 R16, niin huomaa jo normaalissa ajossa kun visko pykii vastaan. Samalla tavalla tuo rengaskoko koskee mitä tahansa viskonelivedolla varustettua autoa.

hitsaa 27.11.2013 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071481)
RE85 tuntuu aiheuttavan ihan täällä kotimaan foorumeillakin melkoista porua :p :D

Niin mitä isot edellä ;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071481)
Koitin etsiä täydellistä listaa TSB:istä, mutta en mistään tähän hätään löytänyt :(

Alldatasta löytyis rahaa vastaan - ei liene tämä nyt niin kriittinen asia kuitenkaan :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1071481)
Jos renkaita kierrättää säännöllisesti, niin käytännössä samankokoisinahan ne pysyy. edit: eikä se nyt ihan milleistä ole sentään homma kiinni halkaisijassa, oli minullakin yksi uusi 32 x 11.50 rengas etuakselilla rikki menneen tilalla, ja takana jo vajaan sentin kuluneet 32:t ilman että se mitään ongelmia aiheutti. Mutta jos aletaan puhua tyyliin 225/75 R15 renkaat, mutta yksi on 235/75 R16, niin huomaa jo normaalissa ajossa kun visko pykii vastaan. Samalla tavalla tuo rengaskoko koskee mitä tahansa viskonelivedolla varustettua autoa.

Koetin tehdä kotimatkalla töistä ruuhkassa mielikuvaharjoituksia: miten avoimeen perään kytketyn etukardaanin kierrosluku muuttuu suhteessa takakardaanin kierroksiin, jos molempien perien välitykset on samat ja kolme rengasta on samaa kokoa (31") ja yksi pienempi edessä (30")? Vissiin 1.7% nopeampi. Entä jos nakkaa aika finaalissa olevien (30.6") renkaiden sekaan yhden uuden (31")? Uuden renkaan puoleinen kardaani pyörii nyt 0.7% hitaammin. Ja 2mm ero molempien etu- ja takarenkaiden välillä merkkaa n 0.3% eroa, tällä ei yleisen käsityksen mukaan ole mitään merkitystä.

Mulla on asiasta tällaisia ajatuksia eikun mielipiteitä:
- viskon (249) kannalta alkaa olla väliä, kun etu- ja takapään molempien renkaiden halkaisijoilla on eroa luokkaa yli sentin - vajaan tuuman
- eri parin renkaat taka-akselilla on tosi huono idea koska kitkalukko -> vararengas pitäisi jumpata aina eteen (kun siellä ei ole lukkoa)
- 225/75R15 vararengaalla ei kannata ajaa kovin pitkään 31:sten kanssa, eroa STRO mukaan melkein 8% halkaisijassa.
- Jos meinaa hankkia vain yhden varapyörän, jolla ajaa 31:sten ja 235/75R15 katu/talvikumien kanssa, (uusi) 30x9.5R15 rengas voisi olla hyvä kompromissi.

Toisaalta, vakuutukseen kuuluu tiepalvelu ja takapenkin alla olevalla vakiotunkilla ei taida renkaan vaihto onnistua :D

apupoika 08.12.2013 21:20

1 Liiteet
Nyt hyviä neuvoja takaoven johtonipun ulos purkamisesta,, ihan nopeesti tuossa pimeessä vilkaisin johtojen läpivientikohtaa kun ei takaoven keskuslukko toimi ja arvelin jonkun johdon olevan taas poikki,, paskat ne oli kaikki poikki.. mistäs kohtaa kaivan että löytyy tuon nipun "päät", jotta saisi pöydälle johdot ja korjailla ihan kunnolla nuo katkenneet johdot,,, stana :mad: kuskinpuolen takaovesta kaikki johdot poikki ja toiseltapuolen kaksi poikki ja muutkin varmaan kohta...:mad: :mad: :mad:

Ja jos asiaan vaikutusta niin jeepin mallitarkennus näkyy tuolla alareunassa,,,:D

apupoika 14.12.2013 10:46

Noh älkää huijatko että ei muka ole tarvinnut ko.johtoja korjailla http://www.fjdc.org/bbs/images/smiles/icon_biggrin.gif http://www.fjdc.org/bbs/images/smiles/icon_biggrin.gif
Ideoita nyt mistä saa tarpeeksi löysää johtojen korjailua varten,,???
purkamallahan tuo selviää mutta jos jollain hyviä / huonoja kokemuksia niin ainahan ne helpottaa / nopeuttaa... :D

HeikkiH 14.12.2013 19:21

Mä korjasin vuos sitten kesällä molempien takaovien johdotuksia, ja nyin sitä piuhaa ulos sen mitä periks antoi sekä ovesta, että B-pilarista. Oviverhoilun purkasin lopulta pois että sai tarpeeks löysiä. Piuha poikki molemmin puolin ja kutistejatkoilla uutta väliin. Eli ne jatkot jäi oven sekä pilarin sisään, siihen haitariputkeen jäi uusi piuha. Jos sen jatkon laittaa sinne haitarin sisään niin ei ne kestä pyhätöntä viikkoa ku taas on poikki. Duunissa on välillä näkyny virityksiä missä on jatkoa jatkon perään ku ei ole viititty käyttää aikaa korjaukseen.

Sähkökorjauksiin liittyen, tossa kuva VICin juotoksista ennen korjausta. Kuvasta ei saa selvää, mutta monessa oli murtuma juotoksen juuressa:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139882

Ja tossa jälkeen:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139885

Pari juotosta jäi vähän huonon näköiseks, mut kaikki toimii. Ei herjaa 4wd switchiä eikä bääd kuulant sensoria, ja taisi sinne tulla joku nelivedon symbolikin näkyviin hitaalla puolella, mitä ei ennen näkynyt :)

Zeipii 20.12.2013 10:37

En ole vielä juuri tutkinut, mutta onko ollu muilla vastaavaa että bensa/pakokaasuhaju tulee sisälle? ZJ 96 5.2.
Mikää ei kuitenkaan vuoda maahan asti.

petpi 31.12.2013 09:05

Muutaman kerran on viikon aikana jäänyt -98 Jeepin lämppärin puhallin päälle vaikka on sammuttanut auton ja ottanut avaimen pois virtalukosta. Puhallin on kyllä sitten sammunut itekseen 10-60 sekunnin kuluttua. Mikä vikana? Käyttökytkin? Resistori? Puhaltimen rele?

JAMANT 31.12.2013 09:25

Vastussarja sitä hoitaa ja käyttöpaneli vaan ohjaa, yleensä tuohon vikaan on riittänyt vastussarjan vaihto, ne on joskus ollu jopa uutena viallisia...

Timo_L 31.12.2013 09:57

Laitetaan nyt tähänkin ketjuun, omassa 5.9:ssä ei edes uudella syylarin flektin moottorilla (VDO PM9069, tarvii kaveriksi Motorcraftin 168 johtosarjan kaveriksi) ei lähtenyt toimimaan vaikka suorajohdotuksella akulta toimi ja flektin johtosarjan maa kunnossa, samoin ilman kuormaa ohjaukset toimi oikein.

Syylliseksi paljastui PDC:ltä tulevan virransyöttöjohdon liittimen vika (liitin on matkustajanpuolen moottorikorvakkeen vieressä, lähes PDC:n alla ignition- releen kohdilla; vihreä-punainen ja oranssi johto), veikkaisin että vanha flekti hajotessaan on alkanut haukata normaalia enemmän virtaa, mutta ei kuitenkaan polttanut sulaketta -> liittimen kontaktit eivät kestäneet kuormaa ja sulattanut liittimen sisältä muovia uros- ja naarasliittimen väliin jolloin suurella virralla sähkö ei kulje. Liitin oli siis niin hyvin lämmennyt, että uros- ja naaraspuoli oli sulaneet osittain toisiinsa kiinni.

Irrotin tosin varmuudeksi koko johtosarjan ja tarkastin sen läpi johto kerrallaan, ei ollut muuta vikaa. Nyt flekti toimii normaalisti, tosin pitää vielä käydä Partkosta tms. kunnolla virtaa kestävä tiivistetty liitin.

petpi 31.12.2013 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1085433)
Vastussarja sitä hoitaa ja käyttöpaneli vaan ohjaa, yleensä tuohon vikaan on riittänyt vastussarjan vaihto, ne on joskus ollu jopa uutena viallisia...

Saako sun kautta vastussarjaa? Linkkiä?
Missä se sijaitsee autossa? Eli kuinka paljon pitää purkaa?

JAMANT 31.12.2013 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 1085446)
Saako sun kautta vastussarjaa? Linkkiä?
Missä se sijaitsee autossa? Eli kuinka paljon pitää purkaa?

Saa, tuossa: http://www.jamant.fi/vastus-9798-mop...aa-p-2890.html , kojetaulun alla, lämmityslaitekotelossa puhaltimen ja ilmastoinnin kennon välissä, kotelon alapuolella (kumarru syvään jalkatilaan), kahdella ruuvilla kiinni...

HeikkiH 11.01.2014 15:03

Vaimo alkoi ihmetellä kun Jeepin kulutus oli kasvanut, ja kun sitten itsekin ajoin sillä niin kulutusmittarin lukemat olivat noin viisi litraa poskellaan, eikä voimaakaan oikein ollut. No, tossa 5.2 Magnumissa on muunmuassa ongelmaa plenumin tiivisteen kanssa joka aiheuttaa kulutuksen nousua ja katin tukkeutumista pitkässä juoksussa. Kun sitten kurkkasin imusarjan sisälle niin öljyähän siellä oli. Sen isompaa testiä en sille tehnyt, mutta jos epäilee plenumin tiivisteen olevan paskana niin PCV-venttiilistä ja kampikammion huohotusventtiilistä letkut poistamalla ja peukaloilla tukkii k.o venttiilien reiät, pitäisi ehjässä koneessa syntyä painetta. Jos tiiviste on viallinen niin sitten venttiileissä tuntuu imu.
Purkaessa eka ongelma oli polttoaineputken kiinnitys kiskoon. Siihen tarvitaan samanlainen työkalu kuin millä ilmastoinnin liittimet aukeaa, mutta mistäs sellaisen lauantai-iltana saat. Hetken mietittyäni otin kaapelikengän jossa on 8mm sisäreikä holkissa, sahasin sen poikki ja halki, jolloin sillä sai painettua lukon auki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146430

Imarin päädyissä oli öljyvuotoa, välissä olevat korkkitiivisteet olivat poikki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146429

Oli melko rytöisen näköinen tuo imusarjan pohja sekä nostinlaakso, useampi milli tuota palanutta karstaa kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146431

Olihan siellä öljyä, ei kuitenkaan ihan posketonta määrää mitä joillain on ollut, ja tiivistekin oli ehjä, vaikkakin jo hyvää matkaa irtoamassa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146432

Öljy on todennäköisesti peräisin viallisesta PCV-venttiilistä, joka olikin aika täys karstaa, joten tuo kara ei edes peittänyt reikää vaikka miten käänteli.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146682

Uus venttiili. Oli tuo PCV:n letkukin halki imarin päästä, saattoi sekin osaltaan sekoittaa käyntiä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146683

Ja kun amerikassa laitetaan alumiinia, niin miksen minäkin :D Noissa tiivistevioissa yks tekijä lienee se, että alumiinin ja teräksen lämpölaajeneminen on erilaista, joka sitten aikaa myöten johtaa ruuvien löystymiseen. Ja ne ruuvitkin on tehtaan toimesta liian pitkät, pohjaavat just liian aikasin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146435

Ihan valtavasti en jaksanut hifistellä ton muotoilun kanssa kun saha otti ja hajosi, enkä viitsinyt snurralla ajaa muotoja kun siihen ois tarvinnu ohjurin lisää.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146437

Ja jotta homma ei liian helposti sujuisi, kaikista veemäisimmässä paikassa oleva ruuvi meni poikki!!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146433

Lämpöä vähän niin irtoaa :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146436

No, jakajan joutui ottamaan pois että pääs kunnolla pihtien kanssa käsiksi, jolloin onnistuin pyöräyttämään jakajan akselia. Siinä on sitten 50/50 mahollisuus osua oikeaan, joten tuotti pientä lisähommaa saada se kohdalleen. Tässä vaiheessa oli jo 13 tuntia töitä takana, kun heti palkkatyön jälkeen kävin Jeepin kimppuun, niin välillä löi aivoissa rattaat tyhjää.

Onnistuihan sekin lopulta. Vesimpumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä :p Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146439

Jätin korkit laittamatta, sen sijaan mustaa paskaa hyvän kokoinen palko ja annoin sen kuivua kosketus kuivaksi, sitten imari paikalleen. Jälkeenpäin olen kironnu ku en hoksannu laittaa liimaa vesikanavien ympärille, nyt nimittäin vaikuttais siltä että jostain vuotaa pikkasen nestettä palotilaan. No, jos se irrotuttaa imarin uudelleen, niin sujuu ainakin nopeammin :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146438

Nuo imarin ruuvit on eräiden lähteiden mukaan mallia TTY, eli uudet aina kun joutuu imarin irroittamaan. Mä en riittävän pitkiä saanut mistään siihen hätään, joten riskillä kiristin vanhat. Ja kyllä niissä tuntui venymistä, yhden jouduin jättämään löysemmälle kun momenttiavain ei naksahtanu vaikka kuin käänsi, voi olla että se mahdollinen nestevuoto on just siellä.
Ja koska olin yhtä 5/16-18 x 2 1/4" ruuvia köyhempi, oli pakko tehdä M8-kierre yhteen kannen nurkkaan. Pitää etsiä jotain insertti ja korjata se jos ton vielä avaan.

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146679

Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146684

Timo_L 11.01.2014 15:20

Jeps, tuo plenum on vähän ongelmallinen näissä koneissa alkuperäisessä mallissaan. Köykämiinistä uusi niin pitäisi toimia moitteetta. Minulla ei vielä ole (*KOP KOP*) oireillut, mutta ensi kesänä ajattelin vaihtaa kuitenkin. Alkaa olla ikä ja kilsat sellaisia että hajoaa kohta kuitenkin. Samalla uusii sitten muutaman muunkin jutun (nokkaketju & tiivisteet, alkanut vähän pissiä vettä ja öljyä etupäästä).

HeikkiH 11.01.2014 15:57

Kannattaa tosiaan varata reilusti tiivisteitä tohon remonttiin, mä en hoksannu esimerkiks suuttimien o-renkaita ja tb:n tiivistettä ostaa, joten en voinut laittaa imusarjaa pesukoneeseen. Kyl sieltä enimmät sai pois mut mielellää oisin pessy viimisen päälle puhtaaks.

Janne1986 11.01.2014 21:16

No paljos kulutus oli ennen remonttia ja sen jälkeen?

Timo_L 11.01.2014 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1090698)
No paljos kulutus oli ennen remonttia ja sen jälkeen?

Siellähän luki että viitisen litraa poskellaan.. ;) Eiköhän tuo 5.2 vie kaupungissa sen 18-25, ja maantiellä 13-17 kaasujalasta ja rengastuksesta riippuen. Plenumin tiivisteen vuodon huomaa ajossa ihan varmasti jos on yhtään pahempi, sen lisäksi että kulutus kasvaa ja paskaa on koneessa, niin ainakin riittävän pahasti vuotava aiheuttaa myös nakutusta kun konetta rasittaa.

HeikkiH 11.01.2014 23:54

Sitähän mä en tiedä, että kuinka tarkasti tuo kulutusmittari pitää kutinsa, mutta normaalisti vakkari päällä 80km/h se on ollut noin12-13 litraa tasaisella osuudella. Rikkinäisenä se oli siinä 17-19, ylämäkeen lähes 30. Vähemmällä työllä ois päässy, jos ois heti kattonu anturien arvot ja vaihtanu MAPin, mutta eipä tullu mieleen kun ei vikakoodeja ollu. Tulipa kuitenkin korjattua öljyvuodotkin, eikä tartte miettiä plenumin kuntoa.

Janne1986 12.01.2014 18:27

Onkos porukka kokeillu noita lisäaine litkuja?
Sellasia jotka putsaisivat imusarjaa ym karstoja...
Eli onko niistä mitään hyötyä?

apupoika 13.01.2014 19:10

mikäs se nyt muljuaa,,?
viimeaikoina ruvennut tuntumaan siltä että zj purkii "yliohjautumaan", ihan normikäännöksessä tuntuu siltä että auto suorastaan muljahtaa käännöksen. Liukkaalla alustalla se tuntuu siltä kun etupyörän kääntyisivät jopa liian linkkuun suhteesa ratin kääntöön ja auto pyrkisi puskemaan ja sivuluisuun, ohjauksen tuntuma on muutenkin todella huono ja jotenkin lerppu, vaeltaa kuin käärme ja korjailu on jatkuvaa. :eek:

Ohjausnivelien välykset yritetty tutkia ,, ei ainankaan löydy löysää.
Vetarit ja navat uusittu, samoin jarruosat.
Etu-akselin tukivarret puslineen suht uudet.
Panhard puslineen alle vuodenvanha.
pyöräkulmat tarkastettu.
Renkaat/paineet/vanteet OK.
Ohjausiskari vaihtamatta on ihan loppu. tosin ei pitäisi tähän vaikuttaakkaan.
Simpukkaa voisi pikkuisen tiukata keskiasennossaan siinä hieman tyhjää.
Taka-akseli vielä tutkimatta.

Voiko taka-akselin tuentojen välykset aiheuttaa tälläistä muljahtelua ohjauksessa..tai voi varmaankin.

Takaraivossani kummittelee myös ajatus että olisin lukenut jostain viskon toimimattomuuden oireista, Oireina olisi joko ali tai yli ohjattavuus..aliohjattavuus ja pykiminen kuivalla joo, mutta voiko yliohjata.:confused: ja miten tuota nyt testaisi että onko syynä visko. mielestäni kyllä toimii aivan kuten pitääkin

Tällähetkellä ihan 4.0 zj:n orkkis ohjaus mutta hetikun taas pussissa katetta niin napakampia varsia ja ohjaustyypin muutos varmasti edessä..:D

Zeipii 21.01.2014 09:10

4x4_76 kirjoitti
"Onnistuihan sekin lopulta. Vesipumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä :p Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan."

hmm...Itekkin huomannut samaa mutta on uusi vesipumppu paikoillaan....ei oikein saa selvää mistä tiputtaa..

Timo_L 21.01.2014 10:32

Niin se tiputtaa minullakin.. ja on jo toinen uusi vesipumppu menossa parin vuoden sisään. Molemmat Gatesin pumppuja, uusilla Moparin tiivisteillä ja tasan tarkkaan kaikki vanhat tiivisteen rippeet raapinut lohkon päädystä irti.

Ei tiputa vesipumpun ja lohkon välistä, ei tule myöskään nokkaketjukotelosta, vaan vesipumpusta jostain. Ei voi ymmärtää. Hihnapyörätkin on kaikki linjassa ja pyörii hyvin, ihme homma :confused: Itse olen vain lisännyt välillä ainetta, ei sieltä niin paljoa tule...

Janne1986 22.01.2014 17:51

Onkos porukka vaihdellu öljyjä tuohon automaattivaihteistoon.
Minkäs laisella ohjeilla kannattaisi tehdä?
Eli varmaa uudet öljyt/suodatin ja kierrättää öljyä niin kauan jäähdyttimen putkesta että tulee uutta kirkasta öljyä...?

HeikkiH 22.01.2014 19:04

En mä normaalisti laita uutta ku sen verran mitä öljypohjan irrotuksen yhteydessä laatikosta poistuu.
Yhden kerran olen tyhjentäny lootan jäähyn putkesta koneen käydessä ku oli öölit sen verran tummaks päässy että sai vähän lisäaikaa lootalle. Muistaakseni tulivat aika hätäseen pihalle, ei siinä kerenny uutta liruttaa tilalle.

Timo_L 22.01.2014 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1095178)
Onkos porukka vaihdellu öljyjä tuohon automaattivaihteistoon.
Minkäs laisella ohjeilla kannattaisi tehdä?
Eli varmaa uudet öljyt/suodatin ja kierrättää öljyä niin kauan jäähdyttimen putkesta että tulee uutta kirkasta öljyä...?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1095235)
En mä normaalisti laita uutta ku sen verran mitä öljypohjan irrotuksen yhteydessä laatikosta poistuu.
Yhden kerran olen tyhjentäny lootan jäähyn putkesta koneen käydessä ku oli öölit sen verran tummaks päässy että sai vähän lisäaikaa lootalle. Muistaakseni tulivat aika hätäseen pihalle, ei siinä kerenny uutta liruttaa tilalle.

Jotenkin ne noita "power flush":eja tekee jenkkilootiin, ei minulla kylläkään ole ihan käryä että miten. Ideana kuitenkin, että saadaan vanha paska pois ja uutta tilalle. Sirtten vielä suodattimen vaihto ja tarvittava määrä uutta lientä tilalle.

Toinen vaihtoehto jos on kovin tummaksi öljyt päässeet, niin vähintään kahteen, mutta mielummin kolmeen kertaan vaihtaa lyhyin väliajoin (vaikkapa n.100km ajoa välissä) öljyt + suodattimen. Samalla kun on ekalla kerralla öljypohja auki, niin kannattaisi tarkistaa pantojen säädöt (etupanta on pirullinen).

Saimon 24.01.2014 12:24

Grand Chrekokee tuli taloon
 
Jatketaanpas tähän ketjuun, kun saapui ensimmäinen V-moottori tähän taloon. -94 ZJ 5.2L 186tkm ajettuna tuli hankittua. Saksan tuonti -03.

"Nissaniahan mie lähin ostamaan, tämmönen sieltä tuli.."

Mainio auto näin 12h kokemuksella, mutta pari puutetta/ominaisuutta mietityttää.

- Vakionopeuden säädin ei reagoi mitenkään ratin nappuloihin, ei merkkivaloja, ei mitään. Liekö yleinenkin vika?

- Vasen etupyörä pitää vaimean kahinan joka pyörähdyskerralla, pitänee avata ja tarkistaa, mikä siellä kahisee. Tuskin laakeri tuollaista ääntä päästää?

- Vaikka on iso (?) bensakone, niin koppi ei meinaa lämmetä ainakaan -22 pakkasessa. Tai kyllä sinne lämmintä/haaleaa puhaltaa, mutta kuumaksi sitä ei saa. Kokeilin eri asentoja säätimistä ja lämpö "HI" asennossa. Moottorin lämmöt pysyy tasaisesti arviolta 90 asteessa. Myöskään sisäilman kierrätys ei suostu toimimaan. Kun pitää pohjassa, niin näytön symboli vaihtuu, mutta toiminto ei jää päälle.

- Keskuslukituksen kaukosäädin toimi kerran, ei enää. Avasin lähettimen ja sieltä paljastui 2 x CR1616 3v paristoa päällekäin = 6 v käyttöjännite? Korjausoppaan mukaan siellä pitäisi olla 1 x DL2016 paristo, joka on 3V ja 3mm paksu. Kumpi lienee oikea kokoonpano? Nuo 2xCR1616 on 3.2mm korkea pino ja DL2016 on yksinään 3.0mm.

Koneesta tai sen toimivuudesta en osaa sanoa, mutta tasaisesti hyrskyttää ja ainakin 130 keräsi näppärästi vauhtia. "Oho!" saattoi tulla pari kertaa kuskilta :D Pientä resonointia jossain kierrosten palautuessa, kun paikallaan huudattaa.

Laatikotkin tuntuu pelavaan eikä visko ota liikaa vastaan parkkiruutuun vääntäessä.

- Kun jakolaatikon palauttaa hitaalta nopealle, niin se narahtaa N --> 4H muutoksessa. Kuulemma pitää runtata napakasti ihan ohjeenkin mukaan?

Kun en näistä automaateista ymmärä mitään, niin onko se turbiinin lukituksen "muksahdus" ok ääni? Tai mikä ääni onkaan tai liekö edes termit oikein.. Esimerkiksi kun 80kmh pintakaasulla ajelee ja painaa ylämäkeen hieman poljinta, niin auto kevyesti nykäisee kerran tai kaksi.

Ohjekirja on Saksaksi, joten jos joltain sellaista löytyy, niin olen kiinnostunut. Toki 1000 sivuinen korjaamomanuaali tuli hankittua jo etukäteen.

- Simo

Janne1986 25.01.2014 21:04

Onkos kukaan kuullut ylivaihteesta minkä saisi päivitettyä Jeep grand Cherokeehen vm:1999-2003..?
Ja oliko että ainoastaan bensa versioihin?
Eli siis vaihteiston poxin päivityksellä saisi yhden vaihteen lisää.(5v)
Jotain tekstiä löysin ulkomaisilta sivuilta mutta ei oikein ottan tolkkua.

HeikkiH 25.01.2014 21:18

Laitatko linkin kyseiseen aiheeseen? Ettei olis vaa turbiinin lukitus pienemmillä vaihteilla tjsp, ei varsinainen lisävaihde.

Janne1986 25.01.2014 23:02

http://www.justanswer.com/jeep/1txus...-cherokee.html
http://www.jeepforum.com/forum/f13/2...h-gear-947133/

Tossa jotain?
Ja siis tämän kuulin kyliltä huhu puheena.
Eli ei mitään tietoa asiasta sen enempää.
Ajattelin täältä kysyä onko kukaan kuullut mitään...
Ja tuollanen juttu löyty pienellä googletuksella.
Ja sitä yritin kääntää omassa päässä ja googlen avulla.:D
Eikä siitä oikeen ottanut tolkkua.

Miikä olisi hyvä kääntäjä/suomentaja noihin ongelmiin?

Janne1986 26.01.2014 15:42

Nyt on vaihdelaatikkoon öljyt vaihdettu.
Ja kyllä vaihtaa nätisti!:)
Ainut miinus että jäi suodatin vaihtamatta kun ei ollut oikea.
Eli otin Jamantilta suodattimen heidän ohjeiden mukaan ja tuli väärä.
Mutta vika ei ollut heissä eikä minussa.
Vaan joku on vaihtanut tähän autoon toisen vaihdelaatikon.(360 V8)
Otin sitten yhteyttä jamanttiin ja sieltä vastattiin sunnuntaina.:rolleyes:
Kertoivat että ei ollut ensinmäinen vastaava ongelma.
Käskivät katsoa suodattimen kunnon "väri" joka oli ihan hyvä.
Eli vanha suodatin ja uudet öljyt.
Hitsasin samalla myös tyhjennysropulle paikan joten voi sitten vaihtaa öljyt ilman pohjan irroitusta.:)

JAMANT 26.01.2014 16:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1096818)
Nyt on vaihdelaatikkoon öljyt vaihdettu.
Ja kyllä vaihtaa nätisti!:)
Ainut miinus että jäi suodatin vaihtamatta kun ei ollut oikea.
Eli otin Jamantilta suodattimen heidän ohjeiden mukaan ja tuli väärä.
Mutta vika ei ollut heissä eikä minussa.
Vaan joku on vaihtanut tähän autoon toisen vaihdelaatikon.(360 V8)
Otin sitten yhteyttä jamanttiin ja sieltä vastattiin sunnuntaina.:rolleyes:
Kertoivat että ei ollut ensinmäinen vastaava ongelma.
Käskivät katsoa suodattimen kunnon "väri" joka oli ihan hyvä.
Eli vanha suodatin ja uudet öljyt.
Hitsasin samalla myös tyhjennysropulle paikan joten voi sitten vaihtaa öljyt ilman pohjan irroitusta.:)

Joo, noita on ennenkin tullut vastaan...

Poika vastas puhelimeen ja juoksutti metsään, missä moottorisaha lauloi, siski ei ollut puhelin mukana, kun milläs mä sen kuulen tai tunnen että soi!!!

Janne1986 26.01.2014 17:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1096844)
Joo, noita on ennenkin tullut vastaan...

Poika vastas puhelimeen ja juoksutti metsään, missä moottorisaha lauloi, siski ei ollut puhelin mukana, kun milläs mä sen kuulen tai tunnen että soi!!!

Hyvää/erinomaista palvelua!:)

Janne1986 26.01.2014 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1096543)
Laitatko linkin kyseiseen aiheeseen? Ettei olis vaa turbiinin lukitus pienemmillä vaihteilla tjsp, ei varsinainen lisävaihde.

kävitkö tutkimassa noita linkkejä?
Ja saitko mitään tolkkua?

HeikkiH 26.01.2014 21:10

Kyl mä tossa viime yönä niitä lueskelin, ja jossain kerrottiin että se päivitetty softa käyttää 2C-pakkaa jolloin saadaan toinen ylivaihde käyttöön. 45RFE laatikosta tehdään 5-45RFE tolla päivityksellä. Tai vaihtoehtoisesti hankitaan TCM osanumerolla RL041504AG, jossa nuo kaksi viimeistä kirjainta ovat ne tärkeimmät (01 ja 02 Jeepit 4.7/RFE varustuksella).
Pitäis enemmän ajatuksen kanssa lukea tuo homma täs tietokoneella, yöllä ku puhelimella lueskelin ni kaikki tiedostot ei auennu mitä löysin.

Huoltomanuska 45RFE/545RFE-laatikoille: http://www.scribd.com/doc/7095618/54...mission-Manual

rane58 26.01.2014 21:35

Mää mistään mitään tiedä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1096535)
Onkos kukaan kuullut ylivaihteesta minkä saisi päivitettyä Jeep grand Cherokeehen vm:1999-2003..?
Ja oliko että ainoastaan bensa versioihin?
Eli siis vaihteiston poxin päivityksellä saisi yhden vaihteen lisää.(5v)
Jotain tekstiä löysin ulkomaisilta sivuilta mutta ei oikein ottan tolkkua.

Eikö lisävaihde tarvitse lisää rattaita vaihdelaatikkoon...? :o

Timo_L 27.01.2014 07:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rane58 (Viesti 1097017)
Eikö lisävaihde tarvitse lisää rattaita vaihdelaatikkoon...? :o

Siellä on ne planeetat jo valmiiksi, 45RFE laatikko on fyysisesti ihan sama laatikko kuin 545RFE, mutta softa on eri. Ko. laatikossa on periaatteessa kaksi eri kakkosvaihdetta. Tosin tämä aihe kuuluisi tuonne WJ- osion puolelle, kun ZJ:ssä ei ko. laatikkoa käytetä ollenkaan..

Janne1986 27.01.2014 15:38

Siirtäisikö modet nämä keskustelut oikeaan paikkaan?
Niin saa jatkettua tätä aihetta.

Saimon 29.01.2014 14:55

Kataloogeja
 
Netistä bongattua, pääosin Grand Cherokee ZJ:n kuvastoja ja opuksia.

Grand Cherokee ZJ OEM parts catalog: https://db.tt/FuRtfG44
Grand Cherokee ZJ Service Manual: https://db.tt/zlFMnJEN

Crown Jeep Parts catalog: https://db.tt/tBSKuOo1
- Saatavilla lähes joka kaupasta
KTS-Parts ZJ catalog, DE: https://db.tt/BZY1HuDF
- http://shop3.kts.de

Saimon 31.01.2014 09:46

Uutena & onnellisena (?) Jeepin omistajana piti tehdä hieman nettiostoksia. Tein 11 kaupan hintavertailun tuonne "nettikaupat" osioon:

http://forums.offipalsta.com/showthr...81#post1098581

Saimon 31.01.2014 10:39

Pinionin stefan vaihto
 
Meikäläinen täyttää näköjään tätä topicia, mutta kysyn kuitenkin =)

Perän pinionin stefa näyttää vuotava ja pitäisi vaihtaa uusi. Ohjeita on muutama täälläkin, mutta ensikertalaiselle silti uusi operaatio.. Samalla peräöljyt mennee vaihtoon.

Meneekö edes suurin piirtein näin?

- Perästä koppa auki ja öljyt pihalle + ilmeisesti letkulla pohjalta imemällä, kun roppua ei ole?
- Merkitään kardaanin asento Yokeen nähdeen. Takakardaani irti. Takapäästä pultit auki ja kardaani tulee jakolaatikosta vetämällä pois?
- Testataan viisarilla varustetulla momenttiavaimella pinionin akselin vierintävastus
- Pinionin yokesta napakka ote ja mutteri auki
- Yoke irti, stefa pois ja uusi tilalle
- Mutteri takaisin ja tiukataan, kunnes vierintävastus pinionissa on sama. Mutterilukite väliin
- Kardaani kiinni
- Peräkopan tiivistepintojen puhdistus, uusi tiiviste (tai liimaa) kansi kiinni.
- Peräöljyt sisään + purkki LS-lisäainetta
- Kovaa ajoa

Virallinen ohje näyttää olevan tuohon vierintävastukseen:
"The required preload torque is equal to the amount recorded during removal plus an additional 0.56 N·m (5 in. lbs.)."

Tässä kohtaa tosin hämää mm. täällä mainittu ohje mutterin kireydestä "255 ft-lbs" elikäs 345Nm. Eikös tuo ole jo melko napakasti väännetty?
http://www.pirate4x4.com/articles/te...sta/Gear_Setup

Vastaavasti Timo_L mainitsee täällä, että "tse olen aika usein tehnyt niin, että kiristää mutterin niin ettei enää tunnu klappia ja siitä jonkun 1/4 kierrosta kireämmälle ja testaa vielä ettei tunnu liian jäykältä."
http://forums.offipalsta.com/showthr...eri#post878462

Jotenkin tuntuu että tuo 345Nm ja Timon ohje eivät täsmää..? Omasta momenttiavaimesta loppuu kyllä jo asteikkokin 210Nm kohdalla :D

Timo_L 31.01.2014 10:55

345Nm on krymppirenkaan lyttäämiseen, jos käytetään uutta krymppirengasta (teoriassa aina pitäisi, mutta ei tosiaan ole iahn välttämättömyys). Tosin tuo lukema on aika pieni siihen, yleensä ohjeissa lukee jotain tyyliin "At least 250lbs/ft for crush sleeve...", mulla taisi yhtä välitystä asentaessa tarvita reilusti yli 400Nm.

Jos käytät uutta krymppirengasta, niin pitää kiristää niin kauan että pinionin esijännitys on oikea. Kun krymppirengas alkaa puristua kasaan, esijännitys kasvaa todella äkkiä, eli hyvin vähän kerrallaan kiristystä ja mittaus aina välissä. Viisarityyppinen momenttiavain on tuossa kova sana, tai sitten pieni kalavaaka ja suoraa vetoa sivulle millä sitten ikinä vääntääkään.

Uusille pinionin laakereille esijännitys on danan pikkuperissä pinionia pyöritettäessä (vetarit ja murikka irrotettuna) n.2-4Nm, vanhoilla laakereilla n.1-2Nm. Eli ei kannata sekoittaa noita kahta momenttia kun on pikkuinen ero ;)


..ja siksipä tuo ohje minkä joskus toisessa topikissa annoin jos ei vaihda krymppiä, kiristää juuri sen verran että välystä ei tunnu, ja siitä hitunen lisää. Ei ole oikea tapa tehdä, mutta ei silloin mene kovin helposti liian kireälle eikä jää myöskään väljäksi. Paras tapa on tiputtaa murikka irti joka tapauksessa, varsinkin jos ei ole ihan varma mitä tekee. Helpompi tuntea onko siellä minkälainen vastus. Ei käytännössä saa kädellä pyörittäessä harata yhtään vastaan, tai laakerit palaa alta aikayksikön. Pinionin mutterin kierteistä aina rasva/ muu paska veks, ja mutteri (vahvalla) lukitteella kiinni.

Saimon 31.01.2014 11:13

2 Liiteet
Hyvä että selvisi, niin en vetäisi vanhaa laakeria ensin 345Nm momenttiin =)

Näkemättä auton alle, en heti hahmota, minkälainen homma on irrottaa vetarit ja perämurikka. Tallissa on tilaa ainakin puoli metriä auton sivuilla, joten ei niitä vetareita ainakaan kokonaan saa pois vedettyä :)
- Pystyykö tuon tekemään (laiskana ja osaamattomana..) pelkästään perä ilmaan ja renkaat pois -menetelmällä?

Korjausopas antaa tällaista infoa Dana 35:n kohdalla ja vieläpä erillismaininta, etteivät jarrut saa laahata = murikka ja vetarit paikallaan. Siinä tosin otetaan myös pinionin akseli pois stefan vaihdon yhteydessä? Tai sitten tuli häiriö kielten ymmärryksessä..

JAMANT 31.01.2014 12:45

Ei tarvitse vetareita ulostaa, mutta jarrut pois, eli rumpu tai levyt pois, ettei mittaa pinionilta jarrujen laahausvoimaa ;-)

Timo_L 31.01.2014 15:29

^- oliskohan se ollut jotain pari newtonia kun vetarit ja murikka lisää tuota vastusta.. jos en väärin muista? Pääasia tosiaan että jarrut ei laahaa, en minä itse ole jaksanut stefan vaihdon yhteydessä vetareita tai murikkaa yleensä irrottaa.

Meinasin lähinnä tuossa yllä sitä, että jos ei ole kokemusta stefan vaihdosta ja/ tai pinionin tarvittavasta kireydestä, niin helpommin tuntee kun ei ole ylimääräistä pyörivää massaa mukana.

Janne1986 02.02.2014 15:26

Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa?
Ja mikä sulake on peilinlämmittimille?

Saimon 03.02.2014 13:46

sulakkeet
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1099406)
Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa?
Ja mikä sulake on peilinlämmittimille?

Ainakin omassa ZJ -94:ssa sulakkeita on kojelaudan repsikan puoleisessa päädyssä sekä konetilassa akun vieressä (PDC unit).

https://db.tt/336EekKm

https://db.tt/gYEMYqeQ

Piti oikein käydä kurkkaamassa repsikan jalkatilaan ja sieltä löytyi järjetön johto-hässäkkä :D Ei tuolta kyllä ainakaan sulaketta vaihdeta kovin helposti.

https://db.tt/FTNdkcNU

https://db.tt/Ezqxh1pw

Korjausoppaan mukaan peilien lämmitys on takalasin lämmityksen kanssa samassa. Sulakekaavioita löytyi netistä useita erilaisia, mutta nämä täsmäävät ainakin omaan kojelaudan sulaketauluun:

https://db.tt/DWuKyiem

Tuosta poimittuna ainakin sulakkeet 19, 20, 23 ja 28 liittyvät takalasin lämmitykseen.

Näissä taitaa olla eroja, koska Ameriiikan sivuistoillakin on kahta eri kuvaa konetilan sulakerasiasta, elikäs PDC:stä (Power Distribution Center)

Konetilan sulakkeet ja releet 1994 5.2 V8 ZJ: (PDC)

https://db.tt/oUrlPgOe

https://db.tt/NIa5Qyxm

Erilainen -96 ZJ PDC kaavio, korjausoppaasta:

https://db.tt/5EY9pCaZ

Tässä vielä kytkentäkaavion linkki: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...w_defogger.jpg

Timo_L 03.02.2014 13:51

Käsittääkseni OBD-I ja OBD-II autoissa on erilaiset PDC:t, sanoin uudemmissa ('96- '98) myös repsikan jalkatilan sulakerasia on hieman eri paikassa.

Saimon 03.02.2014 14:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1099752)
...sanoin uudemmissa ('96- '98) myös repsikan jalkatilan sulakerasia on hieman eri paikassa.

Eli -96 eteenpäin tuo sulakerasia olisikin jalkatilassa - koska omassa -94 se on kojelaudan repsikan puoleissa päädyssä?

Mutta mistäs löytyy oppaassa mainittu "junction block"?

https://db.tt/J6fixg6C

Siellä on ainakin tuo Rear Window Defogger -rele ja kasa sulakkeita, joista oppaan mukaan numerot 3, 10 ja 21 viittaavat myös takalasin lämmittimeen..

Korjausoppaasta:
https://db.tt/eLbs8z2s

Saimon 03.02.2014 14:13

Itse itselleni vastaten:

- 93-95 has Fuse Block located at right end of dash.
- 96-98 has Junction Block located behind right side kick panel.
Lähde: http://www.jeepforum.com/forum/f13/f...mited-1527906/

Eli omasta -94 kulkineesta ei löydy koko "Junction blockia". En sitten tiedä missä nuo releet sijaitsevat..?

Timo_L 03.02.2014 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1099755)
Eli -96 eteenpäin tuo sulakerasia olisikin jalkatilassa - koska omassa -94 se on kojelaudan repsikan puoleissa päädyssä?

Mutta mistäs löytyy oppaassa mainittu "junction block"?

https://db.tt/J6fixg6C


Tuo junction block on kickpanelin takana, eli pitää ottaa koko kickpanel irti jos haluaa päästä käsiksi tuohon armottomaan määrään liittimiä ja muutamaan releeseen. Se on siis samaa pakettia missä on sulakkeet, mutta sulakkeita varten tarvitsee vain avata se pieni tarkistusluukku. Muutamalla ruuvillahan se vain on kiinni, muistaakseni ovi auki niin kojetaulun päässä on pari ruuvia, ja jossain kojelaudan alla ja/tai sulakerasian yhteydessä tjsp. oli vielä jotain mitkä pitää kiinni. Olen itse irrottanut omasta kerran, ei se ollut paha homma.

Janne1986 03.02.2014 16:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1099755)
Eli -96 eteenpäin tuo sulakerasia olisikin jalkatilassa - koska omassa -94 se on kojelaudan repsikan puoleissa päädyssä?

Mutta mistäs löytyy oppaassa mainittu "junction block"?

https://db.tt/J6fixg6C

Siellä on ainakin tuo Rear Window Defogger -rele ja kasa sulakkeita, joista oppaan mukaan numerot 3, 10 ja 21 viittaavat myös takalasin lämmittimeen..

Korjausoppaasta:
https://db.tt/eLbs8z2s

itsellä on juuri tuo ylempi.
ja auto on vm.98
niin mikä on peilien/takalasinlämmittimen?

Timo_L 03.02.2014 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1099788)
itsellä on juuri tuo ylempi.
ja auto on vm.98
niin mikä on peilien/takalasinlämmittimen?

No se on se rear defogger relay. Tietääkseni se on samassa piirissä peilien kanssa myös näissä uudemmissa, mutta en ole ihan 100- varma kun ei ole johtokaaviota nenän edessä. Sulakkeista en muista, mutta nehän näkee sekä PDC:n että sulakerasian kansista koska niissä on kaaviot sulakkeiden sijainnista ja tekstit mikä mikäkin on :)

Janne1986 03.02.2014 18:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1099821)
No se on se rear defogger relay. Tietääkseni se on samassa piirissä peilien kanssa myös näissä uudemmissa, mutta en ole ihan 100- varma kun ei ole johtokaaviota nenän edessä. Sulakkeista en muista, mutta nehän näkee sekä PDC:n että sulakerasian kansista koska niissä on kaaviot sulakkeiden sijainnista ja tekstit mikä mikäkin on :)

No siinä kannessa ei ollut mainintaa peileistä tai takalasinlämmittimestä.
Joten revin kaikki yksi tellen irti ja tarkistin.
Kaksi sulaketta oli palannut ja ne vaihtamalla alkoi lämmöt pelata.:)
Eli ongelma ratkaistu.

Timo_L 03.02.2014 20:07

No juu, jotain niissä aina on mainittu mutta tila on niin pieni että joko siinä on jonkinlainen amerikan- Joen kehittämä lyhenne, tai sitten vain yksi niistä parista- kolmesta sulakkeen perässä olevasta laitteesta - yleensä lyhennettynä :D

Ts. varmin tapa on tutkia mikä on palanut ja laittaa samanlainen ehjä tilalle :D

jooo 04.02.2014 10:37

Tuo "not used" rele on sitten takasumareille vm -96 zj:ssä.

apupoika 04.02.2014 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1091470)
mikäs se nyt muljuaa,,?
viimeaikoina ruvennut tuntumaan siltä että zj purkii "yliohjautumaan", ihan normikäännöksessä tuntuu siltä että auto suorastaan muljahtaa käännöksen. Liukkaalla alustalla se tuntuu siltä kun etupyörän kääntyisivät jopa liian linkkuun suhteesa ratin kääntöön ja auto pyrkisi puskemaan ja sivuluisuun, ohjauksen tuntuma on muutenkin todella huono ja jotenkin lerppu, vaeltaa kuin käärme ja korjailu on jatkuvaa. :eek:

Ohjausnivelien välykset yritetty tutkia ,, ei ainankaan löydy löysää.
Vetarit ja navat uusittu, samoin jarruosat.
Etu-akselin tukivarret puslineen suht uudet.
Panhard puslineen alle vuodenvanha.
pyöräkulmat tarkastettu.
Renkaat/paineet/vanteet OK.
Ohjausiskari vaihtamatta on ihan loppu. tosin ei pitäisi tähän vaikuttaakkaan.
Simpukkaa voisi pikkuisen tiukata keskiasennossaan siinä hieman tyhjää.
Taka-akseli vielä tutkimatta.

Voiko taka-akselin tuentojen välykset aiheuttaa tälläistä muljahtelua ohjauksessa..tai voi varmaankin.

Takaraivossani kummittelee myös ajatus että olisin lukenut jostain viskon toimimattomuuden oireista, Oireina olisi joko ali tai yli ohjattavuus..aliohjattavuus ja pykiminen kuivalla joo, mutta voiko yliohjata.:confused: ja miten tuota nyt testaisi että onko syynä visko. mielestäni kyllä toimii aivan kuten pitääkin

Tällähetkellä ihan 4.0 zj:n orkkis ohjaus mutta hetikun taas pussissa katetta niin napakampia varsia ja ohjaustyypin muutos varmasti edessä..:D

Tähän muljahteluun vastaan itse itselleni....:D
syynä minun tapauksessani olivat taka-akselin väsähtäneet tukivarsien puslat.
Loppui "käärmeellä" ajelu kun laitoin taaksekkin vahvistetut varret ylös ja alas... nyt lingertää vain ratin ja penkin välistä johtuen. :eek: :eek:

HeikkiH 23.02.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1070860)
Sammuttaa takasumuvalon yhdistelmän välistä...

Ja tästä tiedosta oli hyötyä hetki sitten. Kattelin Jeepin valot kun huomenna ois vuosittainen leimamiehen tuomio, ja totesin takasumarit pimeiksi. Rele naksuu joten polttimet pimeenä. Vaan ehyt poltin löyty ku kopan otin auki. Samantien onneksi muistin tän katkaisin jutun, ja kaivoin piuhat esiin. Sinisen ja harmaan ku yhdisti ni sumarikin syttyi.
Eli, kun joku huomaa joskus ettei takasumari toimi, niin tarkistaa ettei se katkaisin ole juuttunut pohjaan.

HeikkiH 24.02.2014 16:12

Ja hylkyhän sieltä tuli. Molemmissa helmoissa pien reikä ja CO% kierroksilla 0.37. Pienestä jäi kiinni ku 0.30 on raja.

JAMANT 25.02.2014 09:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1107151)
Ja hylkyhän sieltä tuli. Molemmissa helmoissa pien reikä ja CO% kierroksilla 0.37. Pienestä jäi kiinni ku 0.30 on raja.

Miks se päästölappu pitää hakea konttorilta, halvemmalla selviää yleensä kun hakee sen lapun korjaamolta, ne kun yleensä jaksaa odottaa, että lukemat on kohdallaan, kun konttori taas etsii hylkysyytä!!??

Timo_L 25.02.2014 11:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1107414)
Miks se päästölappu pitää hakea konttorilta, halvemmalla selviää yleensä kun hakee sen lapun korjaamolta, ne kun yleensä jaksaa odottaa, että lukemat on kohdallaan, kun konttori taas etsii hylkysyytä!!??

Tämä on kyllä totta. Vielä jos on drive- in katsastus jossa joutuu odottamaan helposti tunnin- pari, niin monesti viileällä/ kylmällä moottorilla & katalysaattorilla nuuskitaan putken päästä ja lyödään hylky kun päästöt on huonot. Itselle joskus kävi näin, pyysin ottamaan päästöt uudestaan niin että ensin kone/ katti käyttölämpötilaan. Ei meinannut ensin suostua, mutta kun vihdoin teki niin päästöt oli juuri kuten pitäisikin.

Varmaan syy miksi monet ottaa päästöt konttorilla on asian helppous - ei tartte käydä kahdessa paikassa erikseen. Tosin helpottaako se sitten, kun pitää uudestaan koittaa saada leimaa papruihin turhien korjausten takia..

HeikkiH 25.02.2014 11:32

Ei se koneen lämmöistä ollut kiinni, varattu aika ja kymmenisen minuuttia joutu odottamaan, sitä ennen reilu 40 kilsaa ajoa. Eikä se katsuri ihan helpolla sitä hylänny, itteää alkoi jo hermostuttaa ku ukko pitää minuuttitolkulla kierroksia ylhäällä.
Helppouden takia tuli tehtyä noin, viimeks ku ei ollu mitää ongelmaa.

WinChester 25.02.2014 11:55

Ei oikein vakuuttas semmonen konttori, jossa kylmää konetta polkaistas kerran ja lukemien ylittyessä tulis hylky. :mad: Hämeenlinnan asemilla poletaan yleensä niin pitkään, että lukemien aleneminen pysähtyy parhaimpaan mahdolliseen lukuun. Joskus lopetetaan, kun hyväksyttävä raja täyttyy ja tämä riippuu asemalla olevan asiakasruuhkan määrästä.

Jos Jeepin bensarosvot 4,0, 5,2 ja 5,9 koneet ei mene päästöistä läpi, niin sitten siellä on oikeesti vikaa. Lambda- tai MAP-anturi tai sitten katalysaattori, tulpat, jne. sökönä. Mulla Cherokeen 4,0 koneessa kerran CO-päästöt 0,04 :eek: joten ei ollu vikaa. Pikku kasikoneen katti väärän kokoisena ja melkein sökönä antoi korjaamolla hirveän polkemisen ja koneen keittämisen jälkeen hyväksyttävät 0,28, joten jos on päälle 0,3, niin joku muu on pielessä kuin katsurin asenne.

Timo_L 25.02.2014 13:07

No juu, mullakin on vielä alkuperäinen katti ja 5.9:n päästöissä ei ollut moitteen sijaa. Ainakin osa USA:n export- autoista on "cali emissions"- versioita, missä tunnetusti on tiukat päästörajat joten yleensä täällä menee ihan heittämällä läpi jos vain paikat kondiksessa.

Isotuoppi 11.03.2014 02:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1078404)
Mä korjasin vuos sitten kesällä molempien takaovien johdotuksia, ja nyin sitä piuhaa ulos sen mitä periks antoi sekä ovesta, että B-pilarista. Oviverhoilun purkasin lopulta pois että sai tarpeeks löysiä. Piuha poikki molemmin puolin ja kutistejatkoilla uutta väliin. Eli ne jatkot jäi oven sekä pilarin sisään, siihen haitariputkeen jäi uusi piuha. Jos sen jatkon laittaa sinne haitarin sisään niin ei ne kestä pyhätöntä viikkoa ku taas on poikki. Duunissa on välillä näkyny virityksiä missä on jatkoa jatkon perään ku ei ole viititty käyttää aikaa korjaukseen.

Sähkökorjauksiin liittyen, tossa kuva VICin juotoksista ennen korjausta. Kuvasta ei saa selvää, mutta monessa oli murtuma juotoksen juuressa:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139882

Ja tossa jälkeen:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139885

Pari juotosta jäi vähän huonon näköiseks, mut kaikki toimii. Ei herjaa 4wd switchiä eikä bääd kuulant sensoria, ja taisi sinne tulla joku nelivedon symbolikin näkyviin hitaalla puolella, mitä ei ennen näkynyt :)


Niin siis tässäkö kyseessä se keskikonsolin näyttö mikä yrittää kokoajan huudella jotain ongelmaa? :D Pohtinut hitaalla puolella kun taulussa lukee service 4WD switch eikä tule LO tekstiä että mikä mahtaisi olla vikana.
Jeeppi kun on ollut jo jopa 4 pvää niin pakkohan se nyt on jo purkaa ja korjata pikkuviatkin. :D

Timo_L 11.03.2014 06:51

Juu, tuo VIC aika usein alkaa aikaa myöden herjata kaikenlaisia virheellisiä vikailmoituksia.

Isotuoppi 11.03.2014 10:14

Juu kiitos. Ja eikun purkamaan... :D

Janne1986 20.03.2014 20:27

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146679

Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146684[/QUOTE]


Tulikos sulla uusi anturi?
Vai riittikö pelkkä letkun puhdistus?
Itse äsken kattelin tolla bluetooth lukijalla noita arvoja.
Näytti sellasta 30kpa tyhjäkäynnillä.

HeikkiH 21.03.2014 11:41

Uuden anturin laitoin. Ei se putki/letku tukossa ollut, varmuuden vuoksi suhautin cleaneria läpi. Anturin vaihdolla alkoi toimia, mutta se mikä ihmetyttää on että BT-skanneri ja Torque näyttää edelleen samoja lukemia.
30 kPa tyhjäkäynnillä on kohdallaan.

Janne1986 21.03.2014 13:25

Niin millä kierroksilla pitäisi olla 100kpa?
Kun ei tuntunut paljon muuttuvan noin 2000rpm

HeikkiH 21.03.2014 14:00

WOT = wide open throttle eli kaasu pohjassa.

Janne1986 21.03.2014 16:23

Ok.
Eikun polkemaan.:D

Nousihan se sinne noin 100kpa.:)

Janne1986 04.04.2014 17:59

No nyt alkoi Jeep pitää ääntä takaperästä.
Tuntui laakereissa välistä molemmin puolin mutt suurin murhe on pinoihin laakerin välys.
Onko tuossa pinionilla mikä momentti?
Ja onko millainen homma vaihtaa siihen laakerit?
Kun ilmeisesti siellä on krymppiholkki niin tuskin kiristyy.

Varosen Pappa 06.04.2014 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1121221)
No nyt alkoi Jeep pitää ääntä takaperästä.
Tuntui laakereissa välistä molemmin puolin mutt suurin murhe on pinoihin laakerin välys.
Onko tuossa pinionilla mikä momentti?
Ja onko millainen homma vaihtaa siihen laakerit?
Kun ilmeisesti siellä on krymppiholkki niin tuskin kiristyy.

Mikä Taka-akseli?

Jos siellä on krymppi niin kyllä se voimalla kiristyy, jos shimmittu niin ei kiristy.

Purat rohkeasti perän, laakerit kourassa paikalliseen laakerikauppaan ja rupeat kasaamaan. Ei se niin paha savotta ole. Heittokellon tarvii välyksen mittaamiseen.

youtubesta löytyy videoita peräremonteista.


Sivu luotu: 04:26 (GMT +2).