![]() |
OK,, onkos näitä muitakin jossain piilossa vai onko kaikki alipainetta käyttävät "toiminnot" tämän purkin perässä,,??
ja mitä kaikkee tuolla nyt pelaa cruise,,, lämppärin läpät taisi olla,,, vai olenko taaskin aivan hakoteillä :D :D |
Mitens kuuluuko ilmastoinninputken olla kylmä koneen päällä vaikka ilmastointi ei ole päällä?(5.2v8 vm.1998)
Vai onko siinä nyt joku hajalla? Tänään tuli korjattua myös vesivuoto termostaatinlaipan välistä. Siitä kiitokset Jamantin hyvälle palvelulle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Siinä myös ilmastointi päällä? Vaikka ei ole hiutaleen kuvaa näytössä? |
Jeps.. koska yleensä haluat poistaa huurretta tuulilasilta tai välttää kosteuden tiivistymistä, niin ilmastointi päällä hoituu tehokkaimmin koska on kuivaa ilmaa vrt. suoraan ulkoa puhallettu.
|
Lainaus:
|
Onkos kova homma vaihtaa tälläseen vesipumppu?
Näytti alkavan tiputella... |
Tuossa pähkäilin itse samaa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=zj+vesipumppu
Mutta ei ole kovin pahajuttu,, tosiaan tuo tuulitunneli oli se ilkein minun mielestä. Jaa mutta siullahan onkin tuo V8 :D no eipä se pumppu kai sen kummoisemmin siinäkään ole...? |
Itekkin ja aika moni muukin joutunu vaihtaa vesipumpun ZJ:hin, mutta en osaa sanoa hankaluudesta kun huoltamo sen vaihto :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vai tarkoitatko että se itse puslan sisällä oleva metalliholkki oli väljä siihen kiinnitys "tappiinsa" nähden,,,? kummasta päästä iskaria vai molemmista,,, yläpäässähän on hitsattu kiinteä kinnityspiste ja alapäässä se "pultattava tappi". Vai oletkos tehnyt jotain kiinnityspisteiden muutoksia,,?? Hämää vain tuo sana "Isompaa pulttia tilalle" |
Lainaus:
Pitkät (lisäpitkät katolla) sain kumminkin toimimaan kun laittoi vain parkit päälle + sumuvalot. No täytyy vaihtaa uudet pistokkeet molempiin lamppuihin... motonetistä löytyi edullisesti valmiita johdoilla varustettuja, tais olla vielä kolmea eri mallista. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mistäs olette ottanut vetokoukulle sähköt?
Takavaloilta suoraan? Tuleeko muuten Jeepissä miten nuo johdot? Eli onko toiselta takavalolta vedetty johdot toiselle puolelle? |
Lainaus:
|
Siellä on ihan liitin oikealle johtosarjalle, osassa on myös välissä älyboksin tapainen. Ei kannata millään ryöstöliittimillä turata. Läpivienti on D- pilarin huitteilta kontin pohjasta, verhousmuovien piilossa.
Edit: niin ja siis tosiaan siellä kuljettajan puolella. |
Tyhmä kyselee....
Jos ottaa taka- tai peruutusvaloilta ryöstöliittimillä sähköt peräkoukkuun, alkaako tietokone herjaamaan palaneista polttimoista? :confused: -Tuleeko virran vaihteluita jotka hämäisi tietokoneen seurantaa polttimoista?
-Sama kysymys jos asentaa peruutuskameran tms. :o Elekee naurako amatöörille.:p |
Parempi kysyä tyhmiä ku tehä tyhmiä virheitä :)
Mut ihan ekaks nakkaat ne rosvot roskikseen, tai parempi kaivaa pihan perälle syvä kuoppa ja haudata sinne! Niillä ei saa ku harmia aikaseks pitkässä juoksussa. Oikea tapa on katkaista johto, ja liittää kutistejatkon kanssa uus piuha vanhaan. Eli tollasella: http://www.sahkonumerot.fi/5215318/img/large/color.jpg Asiaan liittyen, mikä on tuo katkaisija 13-napaisessa rasiassa? Se kertoo että pistoke on kiinni, mutta mihin se tieto vaikuttaa? Ainakaan valoherjaa ei tullut kun teurastin ton ja laitoin tilalle tavan 7-napaisen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139926 |
eikö se katkaisia pudota auton sumarin pois pelistä?
|
Lainaus:
|
Sammuttaa takasumuvalon yhdistelmän välistä...
|
249 jakis ja renkaiden koko
Onko tietoa tarkempaa, kuinka paljon eroa renkaiden halkaisijassa ts pyörintäkehässä 249 kestää, sanotaanpa vaikka varapyörää käyttäessä tilapäisesti? Otetaanko ero tällöin huomioon "kokonaan" vai keskiarvona (puolet)?
Internetistä löytyy jopa sellaisia kommentteja että 3/32 tuuman (= 2.4mm, 31:sillä 3/1000 ero!) ero kulutuspinnassa on liikaa, mutta tämä kuulostaa aika epäilyttävältä. VW syncron visko kestää kuulemma 6% eron renkaan kehän pituudessa, mikä on aika hurja määrä (vrt 31/30 = 3.3%, 33/31 = 6.5%) Ehdotan että vastaukset tyyliin "ei saa olla eroa" ja "osta 5 uutta rengasta ja kierrätä niitä" jätetään turhina tästä pois. |
Olen nähnyt kaikkea väliltä ei juuri yhtään- 5%. Tehdas ei asiaa ole käsittääkseni määritellyt virallisissa papruissa (esim FSM ei sitä määrittele, eikä käyttöohjekirja), mutta viskonelivetoisessa on käytettävä samaa rengaskokoa ja halkaisija oltava mahdollisimman lähellä samaa.
Jenkeissä alkupään ZJ:ssä tuli se pienikokoinen varapyörä mukana ensi alkuun, josta syystä viskoja hajosi todella lyhyen ajon jälkeen (jopa vain muutamia kymmeniä kilometrejä). Tehdas korvasi näihin uudet viskot ja vaihtoi täyskokoiseen varapyörään. Käytännön kokemukset ainakin jenkkifoorumeilta katsottuna näyttäisi, että ei tosiaankaan kestä isoa eroa kehässä, ja esim. vararengas kannattaa pitää kierrossa mukana. Vajaakokoista varapyörää ei saa käyttää missään nimessä, korkeintaan metsästä pois päästäkseen. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Jaa se on näin tarkkaa näissä vehkeissä. Sitähän voikin sitten paiskata vararenkaan tallin nurkkaan kontista tilaa viemästä, kun kesäfillarit on 235/60/17 ja talvi 235/70/16 eli molemmat väärää kokoa vararenkaaseen nähden :)
|
Its a Jeep thing, I dont understand it!
Se pitää ostaa viis samankokoista rengasta ja sitä mukaa ku renkaat kuluu, ni huollon yhteydessä tulee sorvata sitä varapyörää että pysyy balanssissa homma! :D |
rupesin just pohtiin että mullahan on talvifillareissa takana 2mm enempi pintaa. täytynee irrottaa etukardaani ja polttaa pintaa vähemmäksi :D
nojoo kesti ne viime talvenkin ajaa noin, tuntu niinku visko olis ennemminkin vetristynyt talven aikana |
Lainaus:
No, 249/242 jakolaatikkoasiassa ei yleensä periaatteessa väitellä niinkään faktoista, vaan mielipiteistä. Faktat on ihan selvät mitä missäkin laatikossa on ominaisuuksia, mielipiteet on sitten se missä tapellaan mitkä ominaisuudet on hyviä ja huonoja ;) Monilla tosin tahtoo mennä ko. asiassa faktat sekaisin, kun kuvittelevat 242:n Full timen olevan vähintään yhtä hyvä kuin viskolla oleva jatkuva neliveto :D Monet ihmisistä jotka hehkuttaa 242:n full timea 249:n AWD:hen verrattuna tosin asuu jossain lämpimällä alueella, ja lunta on maassa ehkä kerran vuodessa hetken. Siellä varmasti full time onkin mukavampi.. RE85 tuntuu aiheuttavan ihan täällä kotimaan foorumeillakin melkoista porua :p :D Lainaus:
Noita TSB:tä on helvetinmoinen määrä, ja joku niistä liittyy vararenkaan kokoon ja siihen että se aiheuttaa ongelmia auton käytössä. Chrysler/ Jeep joka tapauksessa tiedosti ongelman ja tästä johtuen minikokoisen vararenkaan käyttö lopetettiin ja asennettiin tilalle täyskokoinen vararengas. Muutama alkuperäinen omistaja (tai ainakin ovat väittäneet olevansa) on kertonut saaneensa uuden vararenkaan, ja myös viskon vaihdon ilmaiseksi. Koitin etsiä täydellistä listaa TSB:istä, mutta en mistään tähän hätään löytänyt :( Lainaus:
Chryslerhan taipui vihdoin tuohon jenkkien viranomaisten suositukseen tehdä asialle jotain - julkaistulla TSB:llä saa autoon alkuperäisen vetokoukun rungon ilmaiseksi, jos älyää sitä kysyä. Automaattisesti sitä ei saa ikinä. En tiedä onnnistuuko edes täällä vanhalla mantereella. Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mulla on asiasta tällaisia ajatuksia eikun mielipiteitä: - viskon (249) kannalta alkaa olla väliä, kun etu- ja takapään molempien renkaiden halkaisijoilla on eroa luokkaa yli sentin - vajaan tuuman - eri parin renkaat taka-akselilla on tosi huono idea koska kitkalukko -> vararengas pitäisi jumpata aina eteen (kun siellä ei ole lukkoa) - 225/75R15 vararengaalla ei kannata ajaa kovin pitkään 31:sten kanssa, eroa STRO mukaan melkein 8% halkaisijassa. - Jos meinaa hankkia vain yhden varapyörän, jolla ajaa 31:sten ja 235/75R15 katu/talvikumien kanssa, (uusi) 30x9.5R15 rengas voisi olla hyvä kompromissi. Toisaalta, vakuutukseen kuuluu tiepalvelu ja takapenkin alla olevalla vakiotunkilla ei taida renkaan vaihto onnistua :D |
1 Liiteet
Nyt hyviä neuvoja takaoven johtonipun ulos purkamisesta,, ihan nopeesti tuossa pimeessä vilkaisin johtojen läpivientikohtaa kun ei takaoven keskuslukko toimi ja arvelin jonkun johdon olevan taas poikki,, paskat ne oli kaikki poikki.. mistäs kohtaa kaivan että löytyy tuon nipun "päät", jotta saisi pöydälle johdot ja korjailla ihan kunnolla nuo katkenneet johdot,,, stana :mad: kuskinpuolen takaovesta kaikki johdot poikki ja toiseltapuolen kaksi poikki ja muutkin varmaan kohta...:mad: :mad: :mad:
Ja jos asiaan vaikutusta niin jeepin mallitarkennus näkyy tuolla alareunassa,,,:D |
Noh älkää huijatko että ei muka ole tarvinnut ko.johtoja korjailla http://www.fjdc.org/bbs/images/smiles/icon_biggrin.gif http://www.fjdc.org/bbs/images/smiles/icon_biggrin.gif
Ideoita nyt mistä saa tarpeeksi löysää johtojen korjailua varten,,??? purkamallahan tuo selviää mutta jos jollain hyviä / huonoja kokemuksia niin ainahan ne helpottaa / nopeuttaa... :D |
Mä korjasin vuos sitten kesällä molempien takaovien johdotuksia, ja nyin sitä piuhaa ulos sen mitä periks antoi sekä ovesta, että B-pilarista. Oviverhoilun purkasin lopulta pois että sai tarpeeks löysiä. Piuha poikki molemmin puolin ja kutistejatkoilla uutta väliin. Eli ne jatkot jäi oven sekä pilarin sisään, siihen haitariputkeen jäi uusi piuha. Jos sen jatkon laittaa sinne haitarin sisään niin ei ne kestä pyhätöntä viikkoa ku taas on poikki. Duunissa on välillä näkyny virityksiä missä on jatkoa jatkon perään ku ei ole viititty käyttää aikaa korjaukseen.
Sähkökorjauksiin liittyen, tossa kuva VICin juotoksista ennen korjausta. Kuvasta ei saa selvää, mutta monessa oli murtuma juotoksen juuressa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139882 Ja tossa jälkeen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139885 Pari juotosta jäi vähän huonon näköiseks, mut kaikki toimii. Ei herjaa 4wd switchiä eikä bääd kuulant sensoria, ja taisi sinne tulla joku nelivedon symbolikin näkyviin hitaalla puolella, mitä ei ennen näkynyt :) |
En ole vielä juuri tutkinut, mutta onko ollu muilla vastaavaa että bensa/pakokaasuhaju tulee sisälle? ZJ 96 5.2.
Mikää ei kuitenkaan vuoda maahan asti. |
Muutaman kerran on viikon aikana jäänyt -98 Jeepin lämppärin puhallin päälle vaikka on sammuttanut auton ja ottanut avaimen pois virtalukosta. Puhallin on kyllä sitten sammunut itekseen 10-60 sekunnin kuluttua. Mikä vikana? Käyttökytkin? Resistori? Puhaltimen rele?
|
Vastussarja sitä hoitaa ja käyttöpaneli vaan ohjaa, yleensä tuohon vikaan on riittänyt vastussarjan vaihto, ne on joskus ollu jopa uutena viallisia...
|
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun, omassa 5.9:ssä ei edes uudella syylarin flektin moottorilla (VDO PM9069, tarvii kaveriksi Motorcraftin 168 johtosarjan kaveriksi) ei lähtenyt toimimaan vaikka suorajohdotuksella akulta toimi ja flektin johtosarjan maa kunnossa, samoin ilman kuormaa ohjaukset toimi oikein.
Syylliseksi paljastui PDC:ltä tulevan virransyöttöjohdon liittimen vika (liitin on matkustajanpuolen moottorikorvakkeen vieressä, lähes PDC:n alla ignition- releen kohdilla; vihreä-punainen ja oranssi johto), veikkaisin että vanha flekti hajotessaan on alkanut haukata normaalia enemmän virtaa, mutta ei kuitenkaan polttanut sulaketta -> liittimen kontaktit eivät kestäneet kuormaa ja sulattanut liittimen sisältä muovia uros- ja naarasliittimen väliin jolloin suurella virralla sähkö ei kulje. Liitin oli siis niin hyvin lämmennyt, että uros- ja naaraspuoli oli sulaneet osittain toisiinsa kiinni. Irrotin tosin varmuudeksi koko johtosarjan ja tarkastin sen läpi johto kerrallaan, ei ollut muuta vikaa. Nyt flekti toimii normaalisti, tosin pitää vielä käydä Partkosta tms. kunnolla virtaa kestävä tiivistetty liitin. |
Lainaus:
Missä se sijaitsee autossa? Eli kuinka paljon pitää purkaa? |
Lainaus:
|
Vaimo alkoi ihmetellä kun Jeepin kulutus oli kasvanut, ja kun sitten itsekin ajoin sillä niin kulutusmittarin lukemat olivat noin viisi litraa poskellaan, eikä voimaakaan oikein ollut. No, tossa 5.2 Magnumissa on muunmuassa ongelmaa plenumin tiivisteen kanssa joka aiheuttaa kulutuksen nousua ja katin tukkeutumista pitkässä juoksussa. Kun sitten kurkkasin imusarjan sisälle niin öljyähän siellä oli. Sen isompaa testiä en sille tehnyt, mutta jos epäilee plenumin tiivisteen olevan paskana niin PCV-venttiilistä ja kampikammion huohotusventtiilistä letkut poistamalla ja peukaloilla tukkii k.o venttiilien reiät, pitäisi ehjässä koneessa syntyä painetta. Jos tiiviste on viallinen niin sitten venttiileissä tuntuu imu.
Purkaessa eka ongelma oli polttoaineputken kiinnitys kiskoon. Siihen tarvitaan samanlainen työkalu kuin millä ilmastoinnin liittimet aukeaa, mutta mistäs sellaisen lauantai-iltana saat. Hetken mietittyäni otin kaapelikengän jossa on 8mm sisäreikä holkissa, sahasin sen poikki ja halki, jolloin sillä sai painettua lukon auki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146430 Imarin päädyissä oli öljyvuotoa, välissä olevat korkkitiivisteet olivat poikki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146429 Oli melko rytöisen näköinen tuo imusarjan pohja sekä nostinlaakso, useampi milli tuota palanutta karstaa kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146431 Olihan siellä öljyä, ei kuitenkaan ihan posketonta määrää mitä joillain on ollut, ja tiivistekin oli ehjä, vaikkakin jo hyvää matkaa irtoamassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146432 Öljy on todennäköisesti peräisin viallisesta PCV-venttiilistä, joka olikin aika täys karstaa, joten tuo kara ei edes peittänyt reikää vaikka miten käänteli. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146682 Uus venttiili. Oli tuo PCV:n letkukin halki imarin päästä, saattoi sekin osaltaan sekoittaa käyntiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146683 Ja kun amerikassa laitetaan alumiinia, niin miksen minäkin :D Noissa tiivistevioissa yks tekijä lienee se, että alumiinin ja teräksen lämpölaajeneminen on erilaista, joka sitten aikaa myöten johtaa ruuvien löystymiseen. Ja ne ruuvitkin on tehtaan toimesta liian pitkät, pohjaavat just liian aikasin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146435 Ihan valtavasti en jaksanut hifistellä ton muotoilun kanssa kun saha otti ja hajosi, enkä viitsinyt snurralla ajaa muotoja kun siihen ois tarvinnu ohjurin lisää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146437 Ja jotta homma ei liian helposti sujuisi, kaikista veemäisimmässä paikassa oleva ruuvi meni poikki!! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146433 Lämpöä vähän niin irtoaa :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146436 No, jakajan joutui ottamaan pois että pääs kunnolla pihtien kanssa käsiksi, jolloin onnistuin pyöräyttämään jakajan akselia. Siinä on sitten 50/50 mahollisuus osua oikeaan, joten tuotti pientä lisähommaa saada se kohdalleen. Tässä vaiheessa oli jo 13 tuntia töitä takana, kun heti palkkatyön jälkeen kävin Jeepin kimppuun, niin välillä löi aivoissa rattaat tyhjää. Onnistuihan sekin lopulta. Vesimpumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä :p Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146439 Jätin korkit laittamatta, sen sijaan mustaa paskaa hyvän kokoinen palko ja annoin sen kuivua kosketus kuivaksi, sitten imari paikalleen. Jälkeenpäin olen kironnu ku en hoksannu laittaa liimaa vesikanavien ympärille, nyt nimittäin vaikuttais siltä että jostain vuotaa pikkasen nestettä palotilaan. No, jos se irrotuttaa imarin uudelleen, niin sujuu ainakin nopeammin :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146438 Nuo imarin ruuvit on eräiden lähteiden mukaan mallia TTY, eli uudet aina kun joutuu imarin irroittamaan. Mä en riittävän pitkiä saanut mistään siihen hätään, joten riskillä kiristin vanhat. Ja kyllä niissä tuntui venymistä, yhden jouduin jättämään löysemmälle kun momenttiavain ei naksahtanu vaikka kuin käänsi, voi olla että se mahdollinen nestevuoto on just siellä. Ja koska olin yhtä 5/16-18 x 2 1/4" ruuvia köyhempi, oli pakko tehdä M8-kierre yhteen kannen nurkkaan. Pitää etsiä jotain insertti ja korjata se jos ton vielä avaan. Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä. Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146679 Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146684 |
Jeps, tuo plenum on vähän ongelmallinen näissä koneissa alkuperäisessä mallissaan. Köykämiinistä uusi niin pitäisi toimia moitteetta. Minulla ei vielä ole (*KOP KOP*) oireillut, mutta ensi kesänä ajattelin vaihtaa kuitenkin. Alkaa olla ikä ja kilsat sellaisia että hajoaa kohta kuitenkin. Samalla uusii sitten muutaman muunkin jutun (nokkaketju & tiivisteet, alkanut vähän pissiä vettä ja öljyä etupäästä).
|
Kannattaa tosiaan varata reilusti tiivisteitä tohon remonttiin, mä en hoksannu esimerkiks suuttimien o-renkaita ja tb:n tiivistettä ostaa, joten en voinut laittaa imusarjaa pesukoneeseen. Kyl sieltä enimmät sai pois mut mielellää oisin pessy viimisen päälle puhtaaks.
|
No paljos kulutus oli ennen remonttia ja sen jälkeen?
|
Lainaus:
|
Sitähän mä en tiedä, että kuinka tarkasti tuo kulutusmittari pitää kutinsa, mutta normaalisti vakkari päällä 80km/h se on ollut noin12-13 litraa tasaisella osuudella. Rikkinäisenä se oli siinä 17-19, ylämäkeen lähes 30. Vähemmällä työllä ois päässy, jos ois heti kattonu anturien arvot ja vaihtanu MAPin, mutta eipä tullu mieleen kun ei vikakoodeja ollu. Tulipa kuitenkin korjattua öljyvuodotkin, eikä tartte miettiä plenumin kuntoa.
|
Onkos porukka kokeillu noita lisäaine litkuja?
Sellasia jotka putsaisivat imusarjaa ym karstoja... Eli onko niistä mitään hyötyä? |
mikäs se nyt muljuaa,,?
viimeaikoina ruvennut tuntumaan siltä että zj purkii "yliohjautumaan", ihan normikäännöksessä tuntuu siltä että auto suorastaan muljahtaa käännöksen. Liukkaalla alustalla se tuntuu siltä kun etupyörän kääntyisivät jopa liian linkkuun suhteesa ratin kääntöön ja auto pyrkisi puskemaan ja sivuluisuun, ohjauksen tuntuma on muutenkin todella huono ja jotenkin lerppu, vaeltaa kuin käärme ja korjailu on jatkuvaa. :eek: Ohjausnivelien välykset yritetty tutkia ,, ei ainankaan löydy löysää. Vetarit ja navat uusittu, samoin jarruosat. Etu-akselin tukivarret puslineen suht uudet. Panhard puslineen alle vuodenvanha. pyöräkulmat tarkastettu. Renkaat/paineet/vanteet OK. Ohjausiskari vaihtamatta on ihan loppu. tosin ei pitäisi tähän vaikuttaakkaan. Simpukkaa voisi pikkuisen tiukata keskiasennossaan siinä hieman tyhjää. Taka-akseli vielä tutkimatta. Voiko taka-akselin tuentojen välykset aiheuttaa tälläistä muljahtelua ohjauksessa..tai voi varmaankin. Takaraivossani kummittelee myös ajatus että olisin lukenut jostain viskon toimimattomuuden oireista, Oireina olisi joko ali tai yli ohjattavuus..aliohjattavuus ja pykiminen kuivalla joo, mutta voiko yliohjata.:confused: ja miten tuota nyt testaisi että onko syynä visko. mielestäni kyllä toimii aivan kuten pitääkin Tällähetkellä ihan 4.0 zj:n orkkis ohjaus mutta hetikun taas pussissa katetta niin napakampia varsia ja ohjaustyypin muutos varmasti edessä..:D |
4x4_76 kirjoitti
"Onnistuihan sekin lopulta. Vesipumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä :p Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan." hmm...Itekkin huomannut samaa mutta on uusi vesipumppu paikoillaan....ei oikein saa selvää mistä tiputtaa.. |
Niin se tiputtaa minullakin.. ja on jo toinen uusi vesipumppu menossa parin vuoden sisään. Molemmat Gatesin pumppuja, uusilla Moparin tiivisteillä ja tasan tarkkaan kaikki vanhat tiivisteen rippeet raapinut lohkon päädystä irti.
Ei tiputa vesipumpun ja lohkon välistä, ei tule myöskään nokkaketjukotelosta, vaan vesipumpusta jostain. Ei voi ymmärtää. Hihnapyörätkin on kaikki linjassa ja pyörii hyvin, ihme homma :confused: Itse olen vain lisännyt välillä ainetta, ei sieltä niin paljoa tule... |
Onkos porukka vaihdellu öljyjä tuohon automaattivaihteistoon.
Minkäs laisella ohjeilla kannattaisi tehdä? Eli varmaa uudet öljyt/suodatin ja kierrättää öljyä niin kauan jäähdyttimen putkesta että tulee uutta kirkasta öljyä...? |
En mä normaalisti laita uutta ku sen verran mitä öljypohjan irrotuksen yhteydessä laatikosta poistuu.
Yhden kerran olen tyhjentäny lootan jäähyn putkesta koneen käydessä ku oli öölit sen verran tummaks päässy että sai vähän lisäaikaa lootalle. Muistaakseni tulivat aika hätäseen pihalle, ei siinä kerenny uutta liruttaa tilalle. |
Lainaus:
Lainaus:
Toinen vaihtoehto jos on kovin tummaksi öljyt päässeet, niin vähintään kahteen, mutta mielummin kolmeen kertaan vaihtaa lyhyin väliajoin (vaikkapa n.100km ajoa välissä) öljyt + suodattimen. Samalla kun on ekalla kerralla öljypohja auki, niin kannattaisi tarkistaa pantojen säädöt (etupanta on pirullinen). |
Grand Chrekokee tuli taloon
Jatketaanpas tähän ketjuun, kun saapui ensimmäinen V-moottori tähän taloon. -94 ZJ 5.2L 186tkm ajettuna tuli hankittua. Saksan tuonti -03.
"Nissaniahan mie lähin ostamaan, tämmönen sieltä tuli.." Mainio auto näin 12h kokemuksella, mutta pari puutetta/ominaisuutta mietityttää. - Vakionopeuden säädin ei reagoi mitenkään ratin nappuloihin, ei merkkivaloja, ei mitään. Liekö yleinenkin vika? - Vasen etupyörä pitää vaimean kahinan joka pyörähdyskerralla, pitänee avata ja tarkistaa, mikä siellä kahisee. Tuskin laakeri tuollaista ääntä päästää? - Vaikka on iso (?) bensakone, niin koppi ei meinaa lämmetä ainakaan -22 pakkasessa. Tai kyllä sinne lämmintä/haaleaa puhaltaa, mutta kuumaksi sitä ei saa. Kokeilin eri asentoja säätimistä ja lämpö "HI" asennossa. Moottorin lämmöt pysyy tasaisesti arviolta 90 asteessa. Myöskään sisäilman kierrätys ei suostu toimimaan. Kun pitää pohjassa, niin näytön symboli vaihtuu, mutta toiminto ei jää päälle. - Keskuslukituksen kaukosäädin toimi kerran, ei enää. Avasin lähettimen ja sieltä paljastui 2 x CR1616 3v paristoa päällekäin = 6 v käyttöjännite? Korjausoppaan mukaan siellä pitäisi olla 1 x DL2016 paristo, joka on 3V ja 3mm paksu. Kumpi lienee oikea kokoonpano? Nuo 2xCR1616 on 3.2mm korkea pino ja DL2016 on yksinään 3.0mm. Koneesta tai sen toimivuudesta en osaa sanoa, mutta tasaisesti hyrskyttää ja ainakin 130 keräsi näppärästi vauhtia. "Oho!" saattoi tulla pari kertaa kuskilta :D Pientä resonointia jossain kierrosten palautuessa, kun paikallaan huudattaa. Laatikotkin tuntuu pelavaan eikä visko ota liikaa vastaan parkkiruutuun vääntäessä. - Kun jakolaatikon palauttaa hitaalta nopealle, niin se narahtaa N --> 4H muutoksessa. Kuulemma pitää runtata napakasti ihan ohjeenkin mukaan? Kun en näistä automaateista ymmärä mitään, niin onko se turbiinin lukituksen "muksahdus" ok ääni? Tai mikä ääni onkaan tai liekö edes termit oikein.. Esimerkiksi kun 80kmh pintakaasulla ajelee ja painaa ylämäkeen hieman poljinta, niin auto kevyesti nykäisee kerran tai kaksi. Ohjekirja on Saksaksi, joten jos joltain sellaista löytyy, niin olen kiinnostunut. Toki 1000 sivuinen korjaamomanuaali tuli hankittua jo etukäteen. - Simo |
Onkos kukaan kuullut ylivaihteesta minkä saisi päivitettyä Jeep grand Cherokeehen vm:1999-2003..?
Ja oliko että ainoastaan bensa versioihin? Eli siis vaihteiston poxin päivityksellä saisi yhden vaihteen lisää.(5v) Jotain tekstiä löysin ulkomaisilta sivuilta mutta ei oikein ottan tolkkua. |
Laitatko linkin kyseiseen aiheeseen? Ettei olis vaa turbiinin lukitus pienemmillä vaihteilla tjsp, ei varsinainen lisävaihde.
|
http://www.justanswer.com/jeep/1txus...-cherokee.html
http://www.jeepforum.com/forum/f13/2...h-gear-947133/ Tossa jotain? Ja siis tämän kuulin kyliltä huhu puheena. Eli ei mitään tietoa asiasta sen enempää. Ajattelin täältä kysyä onko kukaan kuullut mitään... Ja tuollanen juttu löyty pienellä googletuksella. Ja sitä yritin kääntää omassa päässä ja googlen avulla.:D Eikä siitä oikeen ottanut tolkkua. Miikä olisi hyvä kääntäjä/suomentaja noihin ongelmiin? |
Nyt on vaihdelaatikkoon öljyt vaihdettu.
Ja kyllä vaihtaa nätisti!:) Ainut miinus että jäi suodatin vaihtamatta kun ei ollut oikea. Eli otin Jamantilta suodattimen heidän ohjeiden mukaan ja tuli väärä. Mutta vika ei ollut heissä eikä minussa. Vaan joku on vaihtanut tähän autoon toisen vaihdelaatikon.(360 V8) Otin sitten yhteyttä jamanttiin ja sieltä vastattiin sunnuntaina.:rolleyes: Kertoivat että ei ollut ensinmäinen vastaava ongelma. Käskivät katsoa suodattimen kunnon "väri" joka oli ihan hyvä. Eli vanha suodatin ja uudet öljyt. Hitsasin samalla myös tyhjennysropulle paikan joten voi sitten vaihtaa öljyt ilman pohjan irroitusta.:) |
Lainaus:
Poika vastas puhelimeen ja juoksutti metsään, missä moottorisaha lauloi, siski ei ollut puhelin mukana, kun milläs mä sen kuulen tai tunnen että soi!!! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja saitko mitään tolkkua? |
Kyl mä tossa viime yönä niitä lueskelin, ja jossain kerrottiin että se päivitetty softa käyttää 2C-pakkaa jolloin saadaan toinen ylivaihde käyttöön. 45RFE laatikosta tehdään 5-45RFE tolla päivityksellä. Tai vaihtoehtoisesti hankitaan TCM osanumerolla RL041504AG, jossa nuo kaksi viimeistä kirjainta ovat ne tärkeimmät (01 ja 02 Jeepit 4.7/RFE varustuksella).
Pitäis enemmän ajatuksen kanssa lukea tuo homma täs tietokoneella, yöllä ku puhelimella lueskelin ni kaikki tiedostot ei auennu mitä löysin. Huoltomanuska 45RFE/545RFE-laatikoille: http://www.scribd.com/doc/7095618/54...mission-Manual |
Mää mistään mitään tiedä.
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siirtäisikö modet nämä keskustelut oikeaan paikkaan?
Niin saa jatkettua tätä aihetta. |
Kataloogeja
Netistä bongattua, pääosin Grand Cherokee ZJ:n kuvastoja ja opuksia.
Grand Cherokee ZJ OEM parts catalog: https://db.tt/FuRtfG44 Grand Cherokee ZJ Service Manual: https://db.tt/zlFMnJEN Crown Jeep Parts catalog: https://db.tt/tBSKuOo1 - Saatavilla lähes joka kaupasta KTS-Parts ZJ catalog, DE: https://db.tt/BZY1HuDF - http://shop3.kts.de |
Uutena & onnellisena (?) Jeepin omistajana piti tehdä hieman nettiostoksia. Tein 11 kaupan hintavertailun tuonne "nettikaupat" osioon:
http://forums.offipalsta.com/showthr...81#post1098581 |
Pinionin stefan vaihto
Meikäläinen täyttää näköjään tätä topicia, mutta kysyn kuitenkin =)
Perän pinionin stefa näyttää vuotava ja pitäisi vaihtaa uusi. Ohjeita on muutama täälläkin, mutta ensikertalaiselle silti uusi operaatio.. Samalla peräöljyt mennee vaihtoon. Meneekö edes suurin piirtein näin? - Perästä koppa auki ja öljyt pihalle + ilmeisesti letkulla pohjalta imemällä, kun roppua ei ole? - Merkitään kardaanin asento Yokeen nähdeen. Takakardaani irti. Takapäästä pultit auki ja kardaani tulee jakolaatikosta vetämällä pois? - Testataan viisarilla varustetulla momenttiavaimella pinionin akselin vierintävastus - Pinionin yokesta napakka ote ja mutteri auki - Yoke irti, stefa pois ja uusi tilalle - Mutteri takaisin ja tiukataan, kunnes vierintävastus pinionissa on sama. Mutterilukite väliin - Kardaani kiinni - Peräkopan tiivistepintojen puhdistus, uusi tiiviste (tai liimaa) kansi kiinni. - Peräöljyt sisään + purkki LS-lisäainetta - Kovaa ajoa Virallinen ohje näyttää olevan tuohon vierintävastukseen: "The required preload torque is equal to the amount recorded during removal plus an additional 0.56 N·m (5 in. lbs.)." Tässä kohtaa tosin hämää mm. täällä mainittu ohje mutterin kireydestä "255 ft-lbs" elikäs 345Nm. Eikös tuo ole jo melko napakasti väännetty? http://www.pirate4x4.com/articles/te...sta/Gear_Setup Vastaavasti Timo_L mainitsee täällä, että "tse olen aika usein tehnyt niin, että kiristää mutterin niin ettei enää tunnu klappia ja siitä jonkun 1/4 kierrosta kireämmälle ja testaa vielä ettei tunnu liian jäykältä." http://forums.offipalsta.com/showthr...eri#post878462 Jotenkin tuntuu että tuo 345Nm ja Timon ohje eivät täsmää..? Omasta momenttiavaimesta loppuu kyllä jo asteikkokin 210Nm kohdalla :D |
345Nm on krymppirenkaan lyttäämiseen, jos käytetään uutta krymppirengasta (teoriassa aina pitäisi, mutta ei tosiaan ole iahn välttämättömyys). Tosin tuo lukema on aika pieni siihen, yleensä ohjeissa lukee jotain tyyliin "At least 250lbs/ft for crush sleeve...", mulla taisi yhtä välitystä asentaessa tarvita reilusti yli 400Nm.
Jos käytät uutta krymppirengasta, niin pitää kiristää niin kauan että pinionin esijännitys on oikea. Kun krymppirengas alkaa puristua kasaan, esijännitys kasvaa todella äkkiä, eli hyvin vähän kerrallaan kiristystä ja mittaus aina välissä. Viisarityyppinen momenttiavain on tuossa kova sana, tai sitten pieni kalavaaka ja suoraa vetoa sivulle millä sitten ikinä vääntääkään. Uusille pinionin laakereille esijännitys on danan pikkuperissä pinionia pyöritettäessä (vetarit ja murikka irrotettuna) n.2-4Nm, vanhoilla laakereilla n.1-2Nm. Eli ei kannata sekoittaa noita kahta momenttia kun on pikkuinen ero ;) ..ja siksipä tuo ohje minkä joskus toisessa topikissa annoin jos ei vaihda krymppiä, kiristää juuri sen verran että välystä ei tunnu, ja siitä hitunen lisää. Ei ole oikea tapa tehdä, mutta ei silloin mene kovin helposti liian kireälle eikä jää myöskään väljäksi. Paras tapa on tiputtaa murikka irti joka tapauksessa, varsinkin jos ei ole ihan varma mitä tekee. Helpompi tuntea onko siellä minkälainen vastus. Ei käytännössä saa kädellä pyörittäessä harata yhtään vastaan, tai laakerit palaa alta aikayksikön. Pinionin mutterin kierteistä aina rasva/ muu paska veks, ja mutteri (vahvalla) lukitteella kiinni. |
2 Liiteet
Hyvä että selvisi, niin en vetäisi vanhaa laakeria ensin 345Nm momenttiin =)
Näkemättä auton alle, en heti hahmota, minkälainen homma on irrottaa vetarit ja perämurikka. Tallissa on tilaa ainakin puoli metriä auton sivuilla, joten ei niitä vetareita ainakaan kokonaan saa pois vedettyä :) - Pystyykö tuon tekemään (laiskana ja osaamattomana..) pelkästään perä ilmaan ja renkaat pois -menetelmällä? Korjausopas antaa tällaista infoa Dana 35:n kohdalla ja vieläpä erillismaininta, etteivät jarrut saa laahata = murikka ja vetarit paikallaan. Siinä tosin otetaan myös pinionin akseli pois stefan vaihdon yhteydessä? Tai sitten tuli häiriö kielten ymmärryksessä.. |
Ei tarvitse vetareita ulostaa, mutta jarrut pois, eli rumpu tai levyt pois, ettei mittaa pinionilta jarrujen laahausvoimaa ;-)
|
^- oliskohan se ollut jotain pari newtonia kun vetarit ja murikka lisää tuota vastusta.. jos en väärin muista? Pääasia tosiaan että jarrut ei laahaa, en minä itse ole jaksanut stefan vaihdon yhteydessä vetareita tai murikkaa yleensä irrottaa.
Meinasin lähinnä tuossa yllä sitä, että jos ei ole kokemusta stefan vaihdosta ja/ tai pinionin tarvittavasta kireydestä, niin helpommin tuntee kun ei ole ylimääräistä pyörivää massaa mukana. |
Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa? Ja mikä sulake on peilinlämmittimille? |
sulakkeet
Lainaus:
https://db.tt/336EekKm https://db.tt/gYEMYqeQ Piti oikein käydä kurkkaamassa repsikan jalkatilaan ja sieltä löytyi järjetön johto-hässäkkä :D Ei tuolta kyllä ainakaan sulaketta vaihdeta kovin helposti. https://db.tt/FTNdkcNU https://db.tt/Ezqxh1pw Korjausoppaan mukaan peilien lämmitys on takalasin lämmityksen kanssa samassa. Sulakekaavioita löytyi netistä useita erilaisia, mutta nämä täsmäävät ainakin omaan kojelaudan sulaketauluun: https://db.tt/DWuKyiem Tuosta poimittuna ainakin sulakkeet 19, 20, 23 ja 28 liittyvät takalasin lämmitykseen. Näissä taitaa olla eroja, koska Ameriiikan sivuistoillakin on kahta eri kuvaa konetilan sulakerasiasta, elikäs PDC:stä (Power Distribution Center) Konetilan sulakkeet ja releet 1994 5.2 V8 ZJ: (PDC) https://db.tt/oUrlPgOe https://db.tt/NIa5Qyxm Erilainen -96 ZJ PDC kaavio, korjausoppaasta: https://db.tt/5EY9pCaZ Tässä vielä kytkentäkaavion linkki: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...w_defogger.jpg |
Käsittääkseni OBD-I ja OBD-II autoissa on erilaiset PDC:t, sanoin uudemmissa ('96- '98) myös repsikan jalkatilan sulakerasia on hieman eri paikassa.
|
Lainaus:
Mutta mistäs löytyy oppaassa mainittu "junction block"? https://db.tt/J6fixg6C Siellä on ainakin tuo Rear Window Defogger -rele ja kasa sulakkeita, joista oppaan mukaan numerot 3, 10 ja 21 viittaavat myös takalasin lämmittimeen.. Korjausoppaasta: https://db.tt/eLbs8z2s |
Itse itselleni vastaten:
- 93-95 has Fuse Block located at right end of dash. - 96-98 has Junction Block located behind right side kick panel. Lähde: http://www.jeepforum.com/forum/f13/f...mited-1527906/ Eli omasta -94 kulkineesta ei löydy koko "Junction blockia". En sitten tiedä missä nuo releet sijaitsevat..? |
Lainaus:
Tuo junction block on kickpanelin takana, eli pitää ottaa koko kickpanel irti jos haluaa päästä käsiksi tuohon armottomaan määrään liittimiä ja muutamaan releeseen. Se on siis samaa pakettia missä on sulakkeet, mutta sulakkeita varten tarvitsee vain avata se pieni tarkistusluukku. Muutamalla ruuvillahan se vain on kiinni, muistaakseni ovi auki niin kojetaulun päässä on pari ruuvia, ja jossain kojelaudan alla ja/tai sulakerasian yhteydessä tjsp. oli vielä jotain mitkä pitää kiinni. Olen itse irrottanut omasta kerran, ei se ollut paha homma. |
Lainaus:
ja auto on vm.98 niin mikä on peilien/takalasinlämmittimen? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joten revin kaikki yksi tellen irti ja tarkistin. Kaksi sulaketta oli palannut ja ne vaihtamalla alkoi lämmöt pelata.:) Eli ongelma ratkaistu. |
No juu, jotain niissä aina on mainittu mutta tila on niin pieni että joko siinä on jonkinlainen amerikan- Joen kehittämä lyhenne, tai sitten vain yksi niistä parista- kolmesta sulakkeen perässä olevasta laitteesta - yleensä lyhennettynä :D
Ts. varmin tapa on tutkia mikä on palanut ja laittaa samanlainen ehjä tilalle :D |
Tuo "not used" rele on sitten takasumareille vm -96 zj:ssä.
|
Lainaus:
syynä minun tapauksessani olivat taka-akselin väsähtäneet tukivarsien puslat. Loppui "käärmeellä" ajelu kun laitoin taaksekkin vahvistetut varret ylös ja alas... nyt lingertää vain ratin ja penkin välistä johtuen. :eek: :eek: |
Lainaus:
Eli, kun joku huomaa joskus ettei takasumari toimi, niin tarkistaa ettei se katkaisin ole juuttunut pohjaan. |
Ja hylkyhän sieltä tuli. Molemmissa helmoissa pien reikä ja CO% kierroksilla 0.37. Pienestä jäi kiinni ku 0.30 on raja.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Varmaan syy miksi monet ottaa päästöt konttorilla on asian helppous - ei tartte käydä kahdessa paikassa erikseen. Tosin helpottaako se sitten, kun pitää uudestaan koittaa saada leimaa papruihin turhien korjausten takia.. |
Ei se koneen lämmöistä ollut kiinni, varattu aika ja kymmenisen minuuttia joutu odottamaan, sitä ennen reilu 40 kilsaa ajoa. Eikä se katsuri ihan helpolla sitä hylänny, itteää alkoi jo hermostuttaa ku ukko pitää minuuttitolkulla kierroksia ylhäällä.
Helppouden takia tuli tehtyä noin, viimeks ku ei ollu mitää ongelmaa. |
Ei oikein vakuuttas semmonen konttori, jossa kylmää konetta polkaistas kerran ja lukemien ylittyessä tulis hylky. :mad: Hämeenlinnan asemilla poletaan yleensä niin pitkään, että lukemien aleneminen pysähtyy parhaimpaan mahdolliseen lukuun. Joskus lopetetaan, kun hyväksyttävä raja täyttyy ja tämä riippuu asemalla olevan asiakasruuhkan määrästä.
Jos Jeepin bensarosvot 4,0, 5,2 ja 5,9 koneet ei mene päästöistä läpi, niin sitten siellä on oikeesti vikaa. Lambda- tai MAP-anturi tai sitten katalysaattori, tulpat, jne. sökönä. Mulla Cherokeen 4,0 koneessa kerran CO-päästöt 0,04 :eek: joten ei ollu vikaa. Pikku kasikoneen katti väärän kokoisena ja melkein sökönä antoi korjaamolla hirveän polkemisen ja koneen keittämisen jälkeen hyväksyttävät 0,28, joten jos on päälle 0,3, niin joku muu on pielessä kuin katsurin asenne. |
No juu, mullakin on vielä alkuperäinen katti ja 5.9:n päästöissä ei ollut moitteen sijaa. Ainakin osa USA:n export- autoista on "cali emissions"- versioita, missä tunnetusti on tiukat päästörajat joten yleensä täällä menee ihan heittämällä läpi jos vain paikat kondiksessa.
|
Lainaus:
Niin siis tässäkö kyseessä se keskikonsolin näyttö mikä yrittää kokoajan huudella jotain ongelmaa? :D Pohtinut hitaalla puolella kun taulussa lukee service 4WD switch eikä tule LO tekstiä että mikä mahtaisi olla vikana. Jeeppi kun on ollut jo jopa 4 pvää niin pakkohan se nyt on jo purkaa ja korjata pikkuviatkin. :D |
Juu, tuo VIC aika usein alkaa aikaa myöden herjata kaikenlaisia virheellisiä vikailmoituksia.
|
Juu kiitos. Ja eikun purkamaan... :D
|
Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.
Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146679 Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146684[/QUOTE] Tulikos sulla uusi anturi? Vai riittikö pelkkä letkun puhdistus? Itse äsken kattelin tolla bluetooth lukijalla noita arvoja. Näytti sellasta 30kpa tyhjäkäynnillä. |
Uuden anturin laitoin. Ei se putki/letku tukossa ollut, varmuuden vuoksi suhautin cleaneria läpi. Anturin vaihdolla alkoi toimia, mutta se mikä ihmetyttää on että BT-skanneri ja Torque näyttää edelleen samoja lukemia.
30 kPa tyhjäkäynnillä on kohdallaan. |
Niin millä kierroksilla pitäisi olla 100kpa?
Kun ei tuntunut paljon muuttuvan noin 2000rpm |
WOT = wide open throttle eli kaasu pohjassa.
|
Ok.
Eikun polkemaan.:D Nousihan se sinne noin 100kpa.:) |
No nyt alkoi Jeep pitää ääntä takaperästä.
Tuntui laakereissa välistä molemmin puolin mutt suurin murhe on pinoihin laakerin välys. Onko tuossa pinionilla mikä momentti? Ja onko millainen homma vaihtaa siihen laakerit? Kun ilmeisesti siellä on krymppiholkki niin tuskin kiristyy. |
Lainaus:
Jos siellä on krymppi niin kyllä se voimalla kiristyy, jos shimmittu niin ei kiristy. Purat rohkeasti perän, laakerit kourassa paikalliseen laakerikauppaan ja rupeat kasaamaan. Ei se niin paha savotta ole. Heittokellon tarvii välyksen mittaamiseen. youtubesta löytyy videoita peräremonteista. |
Sivu luotu: 04:26 (GMT +2). |