![]() |
Hajos ABT sillon viimeeks Ravijoella, tossa on nyt vaihteisto pestynä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121156 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121157 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121159 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121161 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121158 Nuo on vielä ihan ehjät: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121160 |
samannäöistä jälkeä vissiin aika monella tullut noiden vissien kanssa, mulla lehmässä oli aluksi keulalla tommonen ja erään nokian ajopäivän jäljiltä vaihteisto oli melkein yhtä kaunis.
|
Eipä ole kalvainta vieläkään. Ei ollu varastossa, jälkitoimituksessa eikä tietoa millon tulee. Perkele!
No, vaihdoin sentää risan vaihteiston kannatinkumin uuteen (oli yks niistä vioista mistä ajattelin mainittavan katsastuksessa): http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122172 Vanha olikin jo melkolailla lopussa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122171 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122170 Seuraavaks pitäis taas kerran värkätä pakoputkea. Vajaa vuosi sitten tuon pystyhormin värkkäsin, sen piti olla vaa sellanen kokeilu miten toimii mut siihen se jäi ku toimi niin hyvin. Vaimentimen ajattelin kiinnittää suoraan runkoon ja takaosa kans kiinteästi, vaimentimen etupuolelle tulis sit joustoliitäntä. Tosin ihan ensimmäinen homma olis vaihtaa jarrunesteet, tossa ku parina iltana pidin auto työpaikalla hallin lämmössä, niin 30 kilometrin ajon jälkeen kun painoi jarrua niin ne tykkäs jäädä päälle. 1,5-2 sekunnin viiveellä vapautti jarrun. Eilis aamuna sama homma, jarrut jäässä ku ekan kerran kovemmin polkas, ehkä puolen sekunnin viive ennen kytkeytymistä. Voi se vika kyl olla satuloissakin, kosteutta ja likaa mikä sopivasti jäätyy. Eilisen päivän auto oli ulkona ja toimi taas ihan normaalisti. Oikeastaan voisikin ottaa etusatulat auki, putsata ja puunata ne, tehdä uudet jarruputket eteen kun ovatten aika rapsakan näköiset ja sit vaihtaa nesteet koko systeemiin. |
Tuntuu kovemmalla pakkasella olevan ominaisuus tuo polkimien kankeus. Omassa menee jarru ja kytkinpolin kankeiks ja kuullu samaa muiltakin. Pahvi nokalla kuulemma auttaa. En oo omassani kokeillu. Vanhat nesteetki varmasti toki vaikuttaa.
|
Ei se poljin ollu kankea, toimi ihan normaalisti painaessa, mutta ei palauttanut. Ja nyt muistin että kun kokeilin jarruttelua muutaman kerran, niin heti kovemman jarrutuksen perään ku täppäs poljinta niin siinä oli selkeästi tyhjä liike. Eli se viittais enemmän pääsylinterin puolelle. Mutta se eilisaamuinen taas oli saman tuntuinen kun on ajanut lumessa ja jarrut jäätyy jumiin. Mutta nyt ne jumi jostain muusta syystä.
|
Tuo vinssihän antautui näköjään ihan totaalisesti. Kova oli kyllä vetokin siinä liejupurnussa.
Ei ku suurempaa kelaa tilalle!! |
Lainaus:
Nyt olis sitten ohjausta päivitetty, sain viimoseltaa kalvaimenkin. Aika tasan pari kuukautta meni aikaa siihen. Nopeemmin ois saanu ite tilaamalla, mut eipä noista aina tiedä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125261 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125263 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125262 Ei ole sitten mikään bolt-on homma, tosin sen arvaa jo ton kalvaimen tarpeesta. Mutta pitää muutakin muokata, esimerkiksi trackbarin kiinnitys pitää nostaa noin 25mm ylemmäs tai 20mm alemmas, nyt pultti osuu just tuohon raidetankoon. Ensiapuna hioin tuosta kannasta hieman tavaraa pois, ei hyvä ratkaisu mutta tähän hätään ainoa. Yritin ottaa tuon pultin pois, mutta sepä on ruostunut niin tiukkaan puslan holkkiin että alkoi vetää tuota akselin korvallista ropeliks. Ja kun uutta puslaa ei ole niin ei voinut lämpöäkään antaa. Toinen on etuperän koppa, siihen pitää tehdä upotus että tanko ei paina sitä vasten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125264 Tankojen mitoitus osui lähes kohdalleen, liian lyhyitä ei olleet kumpikaan, mutta edellisestä kuvasta näkee että välitanko on kierretty ihan pohjaan. Siinä on noin 15mm liikaa pituutta. Pikkujuttuja, normaalissa ajossa ei huomaa mitään, mut ihan tappiinsa renkaat ei pääse kääntymään. Tätä kuvaa kun katsoo tarkasti, huomaa että kannatin kumin vasen reuna (eli kameraa lähempänä oleva) on enemmän painuksissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122172 Tässä kuvassa näkyy oikealla reunalla miten öljypohja on aikas lähellä palkkia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125265 Vasen moottorin kannatin on finaalissa, ja sen korjaamiseksi hankin polyuretaani insertit. Edullisesti ei tuntunut löytyvän orkkiskumeja, joten kokeillaan miten homma onnistuu noiden kanssa. Ideahan on ottaa kannatin pois, ja sovittaa nuo insertit siten että se kumiin vulkanoitu metalliholkki istuu taas keskellä kannatinta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125266 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125267 |
Mitäs tuo auto on mulla ollu, 7,5 vuotta, ja lukuunottamatta pakkaskelien kylmäkäynnistyksen jälkeisiä pieniä käyntiongelmia ei ole ollut. Eilen kun läksin ruokapaikan pihasta huomasin et kone meinas pari kertaa sammua ku tyhjäkäynnillä ajoin kadulle, ihan sellanen lyhyt 'meinaan just sammua mut en sammukkaan' käyntihärö. Työpaikan pihassa kokeilin, niin tyhjäkäynnillä meinas sammua ku laitto vaihteen päälle, tai antoi käydä pitempään tyhjää.
Töiden jälkee ajattelin ottaa auton halliin ja tutkia missä vika, ni eipä lähde käyntiin! Muutamat perkeleet ja pitkään sahaamista niin viimoseltaa käynnistyi valtavan savupilven saattelemana :mad: Sit kuitenki kävi ihan ok. Auto halliin ja tutkimaan, mitään ei ollut irti eikä vuotoja. Irrotin AFC:n kun se on ainoa mitä oon toistaseks tosta pumpusta rassannu (vaikka ei AFC vaikuta käynnistymiseen vaikka sieltä olis jotain irti). Siellä oli kaikki kunnossa, tarkistin säädöt ja paketti nippuun. No, seuraavaks siirtopumppua tutkimaan. Käsitlutkutin toimi, joten pumppasin painetta ja kokeilin käyntiin. Ehkä hieman parempi käynnistyvyys mut ei paljon. Kirosin siinä vaiheessa että mistä siihen aikaan enää pumppua saa. No, lisää pumppailua ja kuuntelin että rivipumpun etupäästä kuuluu sirinää tjsp. Haa, ylivuotoventtiilihän siellä ääntelee. Joku vuos takaperin selasin Ebaytä ja bongasin sieltä Boschin ylivuotoventtiilin, tarkoitettu P7100-pumppuun. Ei muuta ku tilaten, maksoi 35€ postilaatikkoon toimitettuna. Venttiili hansikaslokerosta ja paikalleen, käsipumpulla painelua hetki ja kokeilemaan... ja käynnistyi kuin ennenkin!! Eikä mitään rykimistä vaihde päälläkään :D Käyttelin tovin ja huomasin että alempi usitti jäi vuotamaan, ahdas paikka niin ajattelin sinne jääneen jonkun roskan. Kiersin venttiiliä löysälle ja puhalsin paineilmalla mahdollisen roskan pois. Jäi se vieläkin pikkasen mehimään, mut ei vuoda solkenaan kuitenkaan. Sen huomion tein, että kun irroitin vanhan venttiilin niin ei sieltä dieseliä tullut juuri yhtään ulos, mutta uuden kun löysäsin niin desi-pari valui pitkin pumpun kylkeä, eli vanha oli tiensä päässä. Koeajollakin huomasin että voimaa on paremmin tarjolla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130041 Illalla tarkistin että ei vuoda mistään, niin saikin kirota lisää! Tällä kertaa ei ollut polttoainepuolen ongelmia, vaan katkennut ruuvi!! Moottorin kannatin on kolmella ruuvilla lohkossa kiinni, ja ylimmäinen oli kadonnut jonnekin! Ja jälkien perusteella on ollut tovin löysällä kun kierteet on painunu kannattimeen noin selvästi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130040 Tuo alempikin on ollut jo tovin poikki :mad: Nythän moottori sit makaa runkoa vasten, öljypohjan ja palkin välissä ei ole yhtään tilaa. Tarttee pikaisesti saada kuntoon, seuraavana öljypohja ottaa kipeetä ja alkaa vuotaa. Saatana! |
Tänään kerkesin hieman pajottaan autoa, aika helposti tuo kannatin irtos vaikka alkuun näytti että startista lähtien pitää purkaa rojua pois tieltä. Etummainen ruuvi oli löysällä, mutta ehyt, taaemmat olivat poikki lohkon pintaa myöten. Toodella mukava kaivaa pois. Yritin porata mutta ei saa osumaan kunnolla keskelle ja muutenkin vaikea saada kulmaporalla painettua siten että pora leikkais kunnolla. Seuraava yritys sisältää aluslevyn, mutterin ja hitsauskoneen. Mun tuurilla korkee kattosen tallin katto vuotaa kuitenki huomenna :mad:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130390 Mut eipä tuo ite kannatinkumi ole kovinkaan huonolla hapella, eli se on ollut alkujaan jo vituillaan koko kannatin. Tiiä sit kannattaako niitä inserttejä laittaa ollenkaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130168 Piti tehdä haitek kannatin ku ei homma luonannu suunnitellusti ja muksut piti hakea päiväkodista. Olihan tuo öljypohja hieman painunu mut ei ollut onneks murtunu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130170 |
Noni, nyt ois kone taas oikeassa asennossa. Jännä miten tuo on ollut monta vuotta poikkinaisilla ruuveilla, mut ei kuitenkaan ole maannut runkoa vasten kun vasta nyt.
Nyt sinne mahtuu sormet väliin :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130808 Ja vaihteiston kannatinkumikin on sitä mieltä että nyt ois paketti linjassa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130809 Mutta ne pirun käynti ja käynnistysongelmat palasi, ei ollutkaan ylivuotoventtiilin vaihdosta apua. Tais vaa olla kuolinisku siirtopumpulle. Helpointa käynnistää kun ensin ottaa ilmaruuvin auki ja lutkuttimella pumppaa pienen alkupanoksen. Melkoisen tunnoton on kyl pumpata, vastusta tulee jos tulee. On vaa pirun kallis osa, kattelin noista jenkkiosakaupoista sitä niin kuluineen lähes kolmesataa euroa. Saman pumpun saa rockautosta kuluineen 154 €urolla ja Ebayssa on pumppuja muutamalla kympillä. Mutta menis pitkälle ensviikon puolelle ennenkuin se ois käsissä. Aloin siinä jo miettiä sähköpumppua mut eipä löydy dieselille sopivaa, 2,4 barin paineeseen kykenevää ihan helposti ainakaan paikallisista yrityksistä. Ajattelin sitten kuitenkin vaihtaa suotimen ensihätään, jos vaikka sinne ois kertyny paskaa niin paljon että ei rokkaa kunnolla. No, suodattimen sai vasta tälle päivää, ja tuli sit mieleen kysyä siirtopumppuakin. Sepä löytyis, ja hintaakaan ei jääny kuin 135€. Pitää hakea ne ennen töitä ja vaihtaa töiden jälkee. |
Juupa juu, ei se taannoinen pumpun vaihto auttanut mitään. Seuraavana päivänä sitä ihmettelin, ja näissähän on yks tyyppivika tuo esisuodatin/lämmitin. Ja nimenomaan se lämmitin porsii, eli menee oikoseen ja toinen vastuksen pinneistä sulattaa muovin lämmittimestä jolloin ilma pääsee järjestelmään. Ei muuta kuin tuumasta toimeen, ja ohitin koko esisuotimen. Ja kas, ei ongelmia. Auto toiminut juuri kuin pitääkin.
Eilen sitten viimein poistin lämmittimen. Selkeesti oli oikosen poikasta havaittavissa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133895 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133892 Ja tuossa oleva oikeanpuolen pinni vuotaa, bräkleenillä kokeilin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133894 Muutenhan se on tollainen lätyskä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133891 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133890 Tollaisella ruuvilla se on kiinni suotimen rungossa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133887 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133889 Lämmitin pois, ja esisuotimen kupin voi ruuvata suoraan runkoon kiinni. Eipä siinä, putki ja letku kiinni ja auto käyntiin, hyvä, toimii. Noh, puolen tunnin päästä kun laitoin auton käyntiin, niin hetken kävi mutta alkoi perkele rötäämään ja kohta sammui. Ok, otti ilmaa ku oli järjestelmä auki, vaikka käytinkin aikasemmin ni ei oireillu. Ei muuta kun ilmaamaan, mutta ei lähteny kirveelläkää nostamaan ainetta! Epäilin että esisuodattimeen menevä metalliputki vaurioitui mutterin vierestä kun jouduin sitä taivuttamaan asentaessa. Putki ja letku irti esisuotimesta, ja yhteen siten että metalliputki oli riittävästi letkun sisällä. Mutta ei toimi. Liitos auki ja kokonaan näkyville, todetakseni vain että se on ehjä. Seuraavaksi tankkiin painetta, ja tovin kuluttua ainetta alkoi tippua lattialle. Ilmaruuvi kiinni, mut auto ei edelleenkään käynnisty. Uudestaan painetta, ja taas tippui ainetta lattialle, mutta nyt tajusin se valuvan pitkin sisälokaria! Fikkarilla kun etin paikkaa mistä se tuli, niin pikkasen alkoi kyrpiä kun syyllinen löytyi: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133893 Alunperinkin vika oli tuossa letkussa oleva reikä!! Mutta koska taannoin ohitin esisuotimen, letkun asento muuttui ja reikä umpeutui. Tuo letku siis kiinnittyy metalliputkeen, joka taas menee esisuotimeen. Ja putki on kiinni imusarjassa, josta se taittuu alaspäin. Ja tuo taitoskohta on kypsynyt aikaa myöten, mutta koska sijaitsee niin piilossa, niin eipä vikaa tajunnut edes etsiä sieltä. No, pitää seuraavaksi laittaa uudet putket ja letkut tankille asti jotteivät aiheuta enää vastaavia ongelmia. |
Tartteis noihin tukivarsiin löytää paremmat helat. Noissa ei kumia ole nimeksikään, joten ei voi kummoisia joustoja odottaa, eikä tuo kiinnityskään ole helpoin. Korvalliset on suht työläät rakentaa, mieluiten ihan reiällinen hela mistä tyrkkää pultin läpi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136848 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136847 Korjakumilta kattelin Transitin heloja, mitkä osuis aika lähelle, mut niiden kuvat oli kataloogissa mallia piirretty, niin ei siitä kumin osuudesta helassa saanut selvää. Mittoja; ulkohalkaisija 66.7, minimi leveys 44 (jos od yli 61 milliä), reikä sais olla 16-18 millinen. Ulkohalkaisijan kanssa pystyy pelaamaan ku tekee soviteholkin väliin. Raskaankaluston heloja kyllä löytyy, niissä taas on sitten pultin reikä turhan suuri. Tosin senkin voi holkittaa sopivaksi. Mm. 1014 667 (York vääntövarren hela) tai 1016 217 (Volvon vakaajan kumi) saattais toimia. Ja oishan tossa BPW:n reaktiotangon hela, muuten ois aika sopiva mut ulkohalkaisija on kaks kymppiä llian pieni, 66.5 (1014 605). Mut se vois olla helpoin. Polyuretaanisiakin löytyis, 2014 600PU. Patrollin etutukivarressa taitaakin olla sopiva hela; od 60.3, leveys 50.2 ja reikä 16 milliä. http://www.skruvat.fi/Pidike-tukivar...ys-P80324.aspx Myös Defen NTC6860 pusla olisi käypänen. Linkki Defen ja Mersun tukivarsien mittoihin yms. http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=jakari |
Eipä ole tällekään paljoa tullut tehtyä. Katastusremonttia teetätti tossa loppuvuodesta, mm. Keijo K. Korroosio oli taas syönyt koppaa.
Lokasuoja pois niin oli paremmin tilaa turnuta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147215 Kesällä tuo piti korjata, mut tuli kaikkea muuta eikä ehtiny paneutua tähän. Tosin ei se pahemmaks kerenny tossa välissä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147217 Aika reilusti sai leikata peltiä pois: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147220 Tollanen väliaikais korjaus siihen tuli tehtyä, ne nuo saatanan kotelot ku pääsee ruostumaan ni se on sitten joka toinen vuos jostain puhki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147221 Joskus jos sais aikaseks nostaa hytin pois rungolta niin tekis nuo kaikki kunnolla. Tai metästäis jostain ehyemmän hytän. Täähäm on joskus kolarikorjattu amerikassa, oikea hytin kylki ja ovi on laitettu, ja lavakin vaihtunut silloin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147222 Tuulilasikin meni vaihtoon, pitikin kiven osua just ton kumin viereen :( Muutama kilsa napsusta alkoi halkeama kulkea just tossa silmien korkeudella! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147224 Olihan se muutenkin kulunut, että sikäli oli ihan hyvä aika vaihtaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147223 Eihän se tietenkään ollut yllätys että lasin alta löytyi ruostetta! Neljästä kohtaa putsailin ruosteita pois. Miten lie lasiliike olis tehny tässä tapauksessa? Joko olisivat laittaneet lasin kiinni ruosteineen tai lisähinnasta ruosteet pois ja maalia päälle? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147226 Kun mulla oli kutina tosta ruosteesta, ni siks halusin vaihtaa ite ton lasin. Kyselin parista paikkaa hintoja, niin asennettuna ois ollu 470 euroa (lasi 410 euroa)! Aika kallista, mut aikani etsin ni löytyi halvempi paikka: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147228 Lasi on tasan samanlainen ku vanhakin, ja hinta oli pakattuna 260 euroa. Pari tuubia liimaa niin kolmeen satkuun jäi koko homma. Harrastuksissahan ei työlle lasketa hintaa, ja noutokin meni toisen reissun yhteydessä. Sitte ku oli uus lasi paikallaan ja katastus aika varattu, ni eikö perkele hajonnu pyyhkijöiden moottori! Ainoo mikä toimi oli suurin nopeus, ja siinäkään ei toiminu pysäytys ala-asentoon. Ja kun eräänä hetkenä tutkin vikaa, eli virrat ja pyyhkijät päälle, mutta en huomannut että hehkukin meni päälle jolloin pyyhkijöiden moottori kohtasi lievän alijännitteen ja päästi toimintasavun lopullisesti ulos. Olihan siinä vanhassa hapettumaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147234 Ruostetta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147237 Ja palamisen jälkiä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147235 Peruskorjattu motori Rockautosta, muuten hyvä mut maadoitusliitin puuttui: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147233 |
Nikkaroin taannoin alemman sarantapin uuteen uskoon, on nuo originaalit kyllä uskomattomat paskat pienine heloineen. Pari kertaa olen ne uusinut, mutta vajaassa vuodessa alkaa lonkata. Otin sit pätkän 20mm akselia, siihen reikä saranatapille ja rasvanipalle. Ylempi sarana vielä samanlaiseksi niin tulee hyvä :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148678 Vaihdoin eilen repsikan puolelle vetarin ristikon, taas. Kolmas ristikko kahdeksaan vuoteen, vasemmalle on tarvinnu kerran laittaa samana aikana. Ja joka kerta siinä on sisemmän vetarin puoleiset kupit paskana, tai enemmän paskana jos kaikki neljä on menny. Nyt olen melko varma, että syy on ton akselin CADissa. Sisemmän akselin ulompi pää on tuettu neulalaakerilla akseliputkeen, ja sisemmän sekä ulomman välissä on muoviholkki. Ja sitten tossa CADin vieressä on huulitiiviste. Viime syksynä vaihdoin ton tiivisteen, mutta ei mennyt kuin pari viikkoa kun taas oli öljynoro renkaan kupeessa. Sittemmin se vuoto tyrehtyi lähinä koska öljystä ja hiekasta + kurasta syntyi tavallaan uusi tiiviste. Joskus vuosia sitten vaihdoin tuos samaisen tiivisteen, silloin syynä vuotoon oli neulalaakerin pettäminen. Oli se siellä pyörinyt tovin ilman laakerointia ja syönyt akselin kaulan piloille. Silloin oli myös sorvi kätevästi käytössä, joten sorvasin tuon kaulan niin pieneen mittaan että kaikki urat oli poissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148675 Akseliputken puolelle tein tollasen holkin minkä näköjään liimasin kiinni irrottamisen helpottamiseksi :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148677 Noiden välissä on joku kymppi välystä, ehkä 5-6. Tässä on sitten noiden akselien liitos, ja siinä olikin jo 1.2 milliä välystä! Ei ihme että tiivistekkään ei kestä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148676 Luultavasti noista välyksistä aiheutuu sopiva värinä mikä särkee sen ristikon. Tai joku muukin syy voi olla, mutta tuo värinä nyt tulee ensinnä mieleen. Tuonhan voi korjata monella tapaa, joko pitää vanhan akselin, sorvauttaa uuden holkin tonne akseliputkeen ja ostaa uuden helan tohon toiseen vetariin. Tai sit uus akseli ja neulalaakeri + hela. Eka on edullisin mut kestää minkä kestää, toinen taas maksaa sen kaks puolsataa kaikkinensa. Ehkä paras vaihtoehto ois kuitenkin CAD-delete, mitä saa ainakin EMS-Offroadilta http://www.emsoffroad.com/store/inde...roducts_id=351 Pari sataa tosta kitistä + tullialvi, mut rahti on vielä arvoitus. Laskuri noitten sivulla on, mut se ei toiminu joten laitoin kyselyä rahdista. Tolla deletellä pääsis eroon myös tästä siirtohaarukasta, mikä on kyl yllättävän hyvin kestänyt käytössä. Se on vaa niin arassa paikassa siinä akseliputkessa, että sopivasti kun laskeutuu kiven päältä alas ni tuo koko murikka kyl hajoaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148672 |
Minkä merkkiset ristikot sulla on käytössä? Mulla on nyt 3 vuotta ollu spicerin kestovoidellut eikä oo menny vielä miksikään. Presicionin ristikoita en käytä vaikka maksettais :rolleyes:
|
No Precision sinne meni nytkin, mut vastaisuudessa laitan Spicerit. Sehän on 5-806X tossa vetarissa? Ristikon laatuakin mä epäilen, mutta toisaalta tuo kuljettajan puoleinen on ollut muistaakseni viis vuotta jo. Tosin heikkolaatuinen ristikko ottanee herkemmin turpiinsa värinöistä.
|
Tuo 5-806X on vanha numero. Tosin löytää silläkin vielä. Uus numero on SPL553X. Kaverin autoon just tilasin tommoset. Ja mikä hyvää niin rockautosta saa nykyään spicerin ristikoita. "DANA HOLDING CORP" nimellä ja spicerin osanumerolla.
|
Joo, huomasin saman ku Rockauton kataloogista etin tuota etukardaanin ristikkoa. OD:llahan mä sitä ihmettelin, ku kataloogin mukainen PRC 316 ei käynytkään kuin etuperän yokeen. Sitte ku mittasin kardaanin ja yoken, ni selvis että tarvii muunnosristikon, joka olisi siis PRC 353. Ei muuta ku kardaani pöydälle, ristikon vaihto ja takas autoon. Vaan ihmetys oli suuri kun ristikon kuppi olikin liian pieni etuperän yokeen! Vanhat kupit käteen ja olihan ne erikokoiset! Ei silloin ennen tilausta huomannut että on kupit eri kokoa. Onneksi oli se #316 ristikko tallessa, siitä otin pari kuppia ja laitoin ne tohon #353 ristikkoon, ja näin saatiin Detroit 7290/1310-muunnosristikko. Oikea ristikko tuohon olisi esimerkiksi Spicerin 5-354X. Mutta mulla on vielä se puolikas 316 ristikko, joten toinen 353 vielä niin saan yhden muunnoksen lisää, sekä yhden 1310-rsitikon jonka käyttää johonkin :D
Mutta voi olla että uusin tohon ainakin liukuosan, on jo sen verran klappia siinä että viimeistään sitten jos sen CAD-deleten hankin ni tarvii ton etukartaanin olla kunnossa ettei aiheuta värinää. Ja sitten kun se liuku uusiutuu, niin on sitten sellanen että PRC316/5-811X/Detroit7290 ristikko käy siihen. |
Minkälainen etukepakko sulla on nyt? Mulle tuli manuaalin mukana 2001 vuotisen 3500 mallin etukardaani. Siinä oli ristikko ulkokiinnityksellä ja pienemmillä kupeilla. Löysin siihen kyllä spiceriltä muunnosristikon että sen olis saanu sopiin tohon vanhaan paikalleen.
|
Kuulostaa samankokoiselta, ~27mm kupit ulkoisilla sokilla tossakin on.
|
Joo samanlainen sitten.
|
Laitankin tähän ristinivel ym. osanumero/mittalistaa, niin ei tarvi niitä ettiä jos jotain spesiaalia suunnittelee.
Ulkolukolliset ristikot: Sarja Leveys Kuppi Spicer osanro. 1310 3.219 1.062 / 1 1/16" 5-153X 5-1310X 1330 3.622 1.062 5-213X 5-1330X 1350 3.622 1.188 5-178X 5-1350X 1410 4.188 1.188 / 1 3/16" 5-160X 5-1410X 1480 4.188 1.375 5-188X Sisälukolliset (leveys mitataan lukoista): GM 3RL/S44 2.556 1.125 5-3147X Dodge 7260 2.125 1.078 5-789X 7290 2.622 1.126 5-811X DANA 60 3.000 1.375 SPL55-3X 5-806X http://www.driveshaftspecialist.com/...D%20Guide.html http://spicerparts.com/products/driv...otive/u-joints Kardaanin liukujen spooriakseleita: http://www.dennysdriveshaft.com/c836...slip_yoke.html Liukuja: http://www.dennysdriveshaft.com/c461...iveshafts.html Pyörännavan/vetoakselin mutteri: Spicer #46085 Seisontajarruvaijerit (CCLB): BC94690 etummainen BC94689 välivaijeri BC95073 takavasen BC95222 takaoikea Huolto-osien numeroita: Ilmanputsari WIX 46293 Apulaitehihna GATK080653 w/o AC |
Eräänä iltana kotiin ajellessa mietin että pitäis varmaan laitella vaihteiston jäähyn putket uusiksi, ovat aika huonolla hapella olleet aina mitä tuo kärry on mulla ollut. Ihmeen hyvin ovat kestäneet silti, mitä nyt pieniä vuotoja ollu liitoksissa (letkua-putkea-letkua-putkea tyyppinen linjasto). Pääsin pihaan ja hain koiran sisältä. Tielle kävellessä katselin että onpas märkä pyöräkaivo, jossain ollu iso lammikko. Eikun hetkinen, pakkasta, ei täällä ole vettä missään! Tarkemmin ku katsoi niin etuakselista lähtien oli öljyä joka paikassa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150889 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150890 Helppohan se vuotopaikka oli löytää ku ei ollu eka kerta :mad: Viime marraskuussa meinattiin jäädä matkalle ku alkoi oksentaa öljyä alustaan, keulasta perään tasainen ATF-kuorrutus. Kattelin että kaikki on kiinni, ei ole letkuja halki, mut jostain vuotaa. Putsasin, ajoin, vuotaa. Viimoseltaa löyty ku pihdeillä puristelin letkua niin huomasin että ei olekkaan enää putken päällä. Klemmari oli tiukalla mut oli vaa luistanu sen verran taakse et öljy pääs puskemaan välistä. Kiristin huolella ja öljyn täytön jälkee matka jatkui. Työpaikalla alustan pesu, ja kun se liitos piti niin se sitten pääs unohtumaan :rolleyes: Taidan vetää ihan ykskudos hytikka letkut, putket tietty auttais jäähdyttämisessä mutta ovat työläämmät taivutella, ja letkut saa laiteltua paremmin suojaan. Laatikon liitännät on 1/4" NPT, lämmönvaihtimen etummainen 1/2" NPT ja taaempi 3/8" NPT. Overdriveltä poimittua tietoa (kiitos Pertura), että NPT-uros - AN-uros adaptereilla ja JIC-liittimillä saa myös tehtyä. AN-JIC liitos ei kestä kovaa painetta, mutta jäähylinjassa ei ole kuin noin 1 bar painetta niin toimii ongelmitta. |
Mä tein aikonaan omaani täysin hydeletkusta linjat kun eräällä metsätiellä pääsi sulaan laatikon kyljestä se orkkis muovinipsuliitossysteemi. Omassa autossa ainakin oli lämmönvaihtimella samankokoset kierteet. Niissä tosin on joku muhvi/adapteri siinä kierteessä muistaakseni. Hydropisteellä ei tosin ollu muuta 2-kudosletkua niin tuli ainakin kestävät. Lämpöanturin kanssa joutu vähän järkeilemään, mutta sai senkin kyllä paikalleen ja toimivaks.
|
Pitää selvittää nuo vaihtimen kierteet, googlella etin tietoa ni sieltäki löyty molempia, eli samaa kokoa ja eri kokoa kerrottiin. Samaten lootan päässä olevat kierteet oiskin NPSM:mät NPT:n sijaan.
Sen lämpöanturin jätän suosiolla pois, se valon sijoitus on ihan järkyttävän huono. Tuurilla saatan sen huomata pimeässä, mutta muutenhan se on ratin kehän takana piilossa. Mekaaninen mittarihan siinä kojetaulun päällä on, niin siksikin valo on täysin turha. |
Lainaus:
|
ne orkkis putket on ihan peestä :D
|
Nyt on vähän isompi pakoputki turbolta taakkepäin. Jonkun aikaa meni ilman vaimenninta, mutta lopulta alkoi v*tuttaa se meteli ja jytinä!
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156251 UsPartsilla olis ollu Magnaflown 12770 pönttö reilulla satkulla, mut saldo nolla ja ei ollut varmaa että tuleeko lisää kesäkuussa vai millon, joten tilasin Trailconista tollasen kivan pöntön, eikä se lopulta ollut kuin kympin Magnaflota kalliimpi: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156254 Sisälläkään ei ole nokea keräävää villaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156253 Ja ääni on nyt just passeli :) |
Viime viikolla oli kelit jo sellaiset, että ilmastointikin olisi ihan hyvä olla kunnossa, niin laitoin huoltolaitteen kiinni. Mittarit ei värähtäneetkään, joten jossain on reikä, ei se muuten tyhjäksi pääse. Typpeä järjestelmään 10 barin paineella ja suhina alkoi kuulua lauhduttimen suunnalta. Hienoa, joku oksa tökänny siihen reiän :( Vaan kun yritin paikallistaa reikää, niin se olikin tuolla vaihteiston öljyjäähyn ja lauhduttimen välissä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156571 Tarkalleen ottaen tuon kannakkeen alemman ruuvin takana: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156570 Vaikka tuon oli pesevinään hyvin, niin silti oli savipaskaa jäänyt joihinkin paikkoihin, ja näkyyhän sitä olevan tuolla välijäähyn ripojen välissäkin. Ilmeisesti syöpynyt puhki tuo lauhduttimen putki, koska mikään mekaaninen osuma ei ole sitä voinut aiheuttaa. Tuossa päädyssä putket tekevät vain mutkan, ja reikä on tuon U-profiilin ja putken välissä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156569 Pitää puskuri tehdä valmiiksi ja kunnon suoja noita kennoja varten, ihmeen hyvin ovatkin pysyneet ehjänä. Hankkii sitten uuden lauhduttimen, tai purkaa koko kylmästöinnin pois kun hyvin sitä pärjäs viime kesänkin, ei se silloinkaan kunnolla toiminut. Siinä on kuitenkin useamman satasen remontti kun vaikka se periaatteessa toimiikin, niin talven aikana katoaa ainetta about puolet. Ainoa looginen paikka on kompuran akselin tiiviste, kun missään muualla ei näy väriaineen jäämiä. Kompura, lauhdutin, kuivain, orifice tuubi + mahdollinen nesteputki... Toki kompuraan voi yrittää vaihtaa tiivisteen ja tuon lauhduttimenkin voi periaatteessa korjata, pitää nyt ekaks tutkia että moniko putki siitä on pehmennyt. |
Kokeile KENTin paikka-ainetta niin saadaan käyttäjäkokemus siitäkin.
|
Lainaus:
|
Nuo lauharit ei ihan älyttömän kalliita onneks ole. Siis jos näyttää siltä ettei ole helposti korjattavissa, niin uutta vaan. :)
|
Lainaus:
On muuten erikoinen tuo Rockauton rahtilaskuri. Laitoin koriin kompuran, kuivaimen, lauhduttimen ja nesteputken missä orifice tube sijaitsee. Rahtia tuli 166 euroa. Poistin kompuran (painava), ja rahti putosi 6 euroa!! Nesteputken poistolla lähti 30 euroa. Sama omituisuus oli kun Jeepin nesteputken laitoin koriin, rahti oli jotain 40 euron luokkaa. Sitten lisäsin 5 euron o-rengas sarjan ja kappas, rahtia tuli 30 euroa lisää!! Tarpeeks ku jaksaa vaihtaa osia koriin ni saa ton rahdinkin tolkulliseks. |
Kenno http://www.ebay.com/itm/APDI-A-C-Con...5548dc&vxp=mtr Veroineen tulleineen 115€ Kuivain http://www.ebay.com/itm/Four-Seasons...db9185&vxp=mtr Veroineen tulleineen 56€
|
Laskin piruuttaan rockauton hinnan. Eli pistin 96, 2500, 5.9cummins?
Kenno ja kuivan €165.38 Rahteineen tullaus verot... :) Alennuskoodina käytetty 2129683319199854 |
Ebaysta näköjään saakin ihan kohtuu hinnalla. Pitää kyl toistaseks laittaa lyhyempi hihna ja ohittaa kompura, löysäsin äsken hihnan ja pyörittelin kompuran pyörää, pitää sellasta maailmanlopun meteliä että saattaa kohta ottaa ja leipoa kiinni. Ääntihän se jo aikasemminkin, mutta nyt oli jo pahempi metakka.
|
Hitto ei se flatbed visio vaan katoa :p
Pirun monta versiota piirrelly mielessä ja jotain paperillekin, mut ei vaan tunnu sopivaa löytyvän. Mut nyt satuin taas googlella ettimään, ni nyt on jo tosi lähellä sitä haluttua mallia! Vähemmän noita teräviä kulmia ja tuon takapään muotoa hieman erilaiseks ni sit :) http://www.pirate4x4.com/forum/attac...s-img_0350.jpg http://www.pirate4x4.com/forum/attac...s-img_0351.jpg Ja tuo värimaailmakin on aika nappiin, vaikka mä olen sitä oranssia ajatellu ni tollanen tumman harmaan ja mustan yhdistelmä voi olla sellanen mitä jaksaa pidempääkin katella. Tuolla on enemmänki flatbed kuvia: http://www.pirate4x4.com/forum/tow-r...-flatbeds.html |
Itellä jos oisi heikko lava niin pitkittäis palkit rungon päälle ja tummaksi petsatusta lankusta pohja. Alle alumiiniset työkalu laatikot.
Pitäskö ottaa lava pois ja laittaa myyntiin :D |
Lainaus:
Ei tuossa omassakaan korroosio vielä ole päässy tuhoja isosti tekemään, mutta kolhuja on sitäkin enemmän. Tollanen flatbed kestäis käyttöä ja olis huomattavasti monikäyttösempi. Ei sillä, hyvä työtaso tuo lava on nytkin, mut rajoittaa toiminnan tuohon luukun luo :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156905 |
Youtubesta dieselzeller tai dieseldave hakusanoilla löytyy hieno lava 2gen ramista.
edittinä linkki tähän https://www.youtube.com/watch?v=uqrdgTpuAkM |
Lainaus:
|
Eräänä sateisena päivänä olin menossa töihin, kun 60 alueella katsoin tiellä olevan ison mutapaakun. Lähempänä huomasin että se mikään mutapaakku ole, vaan iso kivi! Sen verran onnistuin hipaisemaan kiveä että otti ja pyörähti auton alla. Kuului kopsahdus ja taustapeilistä näkyi miten kivi pyörähti tien pientareelle. Ajattelin sen osuneen akseliin, mutta työpaikan pihalla huomasin öjyvanan seuraavan autoa, ja karu totuus paljastui kun kurkkasin auton alle :mad:
Kops! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161172 Kräk! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161171 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161173 Ei siinä auttanut kun töiden jälkeen yöllä tehdä liimamassalla ja jesarilla väliaikaiskorjaus siiheks että on aikaa korjata kunnolla. Viikkoa myöhemmin jakis palasiksi ja vaurion korjaaminen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163341 Ei tuosta erityisen kaunis sauma tullut, mutta ei vuoda ja jakis toimii :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161706 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161707 Pitänee alkaa metsästämään 241DHD jakista kun tuo on ottanut jo sen verran turpiinsa. Mutta oleellisempaa on tehdä kunnon panssari, ja tässä tapauksessa se alkuperäinen peltilirpakekkin olisi toiminut enemmän kuin hyvin (mikä kuitenkin on tuhannen solmussa tallin nurkassa). Vaihteiston jäähdytyslinjatkin laitoin viimoseltaan parempaan kuntoon. 13 millin reiällä olevaa 1-kudos letkua joka puristettu peltiholkeilla liittimiin. Kuvassa näkyy myös 3-napainen vapaa-asennon/parkin kytkin, jonka liitin irtoaa yllättävän helposti kun siinä ei ole minkään valtakunnan lukituskynsiä! On nimittäin ikävä laittaa takaisin kiinni jos auto on runkoa myöten uppeluksissa. Pitää hankkia siihen uudemman mallin kytkin ja liitin mikä oikeasti pysyy kiinni. SMP NS194 ja S1837 osanumerot kytkimelle ja liittimelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161708 Tuohon väliin asennetaan mekaanisen mittarin anturi kunhan ehdin tekaista liitännän sille. Turbon alla oleva lämmönvaihdin ei ole nyt käytössä, mutta sekin otetaan käyttöön. Ajattelin vetää letkun tosta liitännästä ja kierrättää sen moottoripalkin vierestä lämmönvaihtimelle, ja lämmönvaihtimelta lähtisi letku moottori oikeaan puolta ja etukautta kiertäen jäähdyttimelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161711 Jäähdytyksen paluu vaihteiston takapäähän. Tuossa ei kannata liikoja kiristellä, koska tuo kierre on 1/4" NPT, eli kartio. Jotkut ovat onnistuneet halkaisemaan laatikon kuoren liialla kiristämisellä. Siksi puhdistin kierteet kunnolla ja laitoin hydrauliikkalukitteella nipat kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161709 |
letkun rässäykset menny sit vituralleen. no eiköhän se lootan ö-painella kumminki pysy.
|
Eihän siellä isosti painetta ole. Mutta nuo on tarkoituksella prässätty noin, nyt en syytä muista mutta pitää kysyä ku seuraavan kerran käyn kaupoilla.
|
Moro.
Hienoo nähdä että joku uskaltaa raiskata omaa Rampeansa niinku pitääkin, ei kai siitä muuten mitään iloa olis :-) Ja silleenhän ne heikot paikat löytyy joskin eihän se halpaa oo. Sulla tosin näkyy Tig-hitsi pysyvän kädessä että sillä säästää jo paljon noissa korjauksissa kuin jos joutuu kokonaan uuden ostamaan. Ittellä on myös samanvärinen smaragdinvihreä 2500:nen nelikko Cummituksella tottakai, villerin ja pystyputkiramin ja jotain muitakin jo tiedän OD:ltä ja Fata-foorumilta. Haaveena on parantaa maasto-ominaisuuksia edes rahtusen eli lukkoja, vinssi ja joustoja lisää. Samallahan tosin maantieominaisuudet kärsii mutta näissä äijä-pickupeissa se ei niin paljon tunnu häirittevän ku ovat muutenki jo kolhoja. Lisäksi olis kätevä saada jotain kuskattuakin kuten lämmityspellettiä, joka on yllättäen saanut himoitsemaan kippiä. Mielessä on pyörinyt myös jonkin sortin vaihtolava-tsydeemi, sais helposti esim flatbedin päälle tarvitessa. Nyt on ongelmana lähinnä vasen runkopalkki jota ruoste on syönyt pahiten ainakin C-palkin alareunasta. Eli se kohta mikä alkaa hytin takaa ja päättyy jonnekkin rungon nousukohtaan, on näemmä niitattu kiinni. Joko hitsaan sen alareunan tai vaihdan sen metrin pätkän ja pulteilla kiinni josta katsastusmies ei välttämättä innostu? Tankki on niin lähellä palkkia ja seuraa pitkän matkaa että väkisinkin sinne jää suolakuraa syömähommiin. Muuten onkin olluna ne tavalliset eli loota ja ohjaus ja etu-cad ja ja ja :-D |
Tossa mun autossa runko on suht hyvässä iskussa, onhan se takaosa kohtalaisen ruosteessa mutta jos sen yrittäis jossain vaiheessa puhaltaa ja maalata. Molemmin puolin takajousien etupuolella on pienet halkaemat olleet rungon alareunassa, mutta esilämmityksellä hitsattu niin ei ole vielä tulleet takaisin. Olen yhdenkin rungon nähny mikä oli ihan pitsiä samasta kohtaa, ja korjattu kulmaraudalla. Jos muistaisin kerran vuoteen pestä rungon sisäosan niin ei tulis noin pahoja ruosteongelmia.
|
Blingiä ebaysta. Jospa tolla sais vähän ohjauksen välyksiä pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165396 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165398 |
Tuohan näyttää vahvemmalta kuin Suzukin orkkis kardaani.
|
Lainaus:
Olihan tuo jo korkea aika vaihtaa. Vanhan irroitus olis vaatinut joko simpukan, tai rattipylvään irroittamisen koska liuku oli aika tukevasti jumissa. Mutta koska vanha oli romu ja uus ostettu, niin poikki vaan! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165420 Ristikossa oli välystä riittävästi. Puolesta millistä milliin, sen kun siirtää ruorin ulkokehälle niin on jo huomattava tyhjä liike. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165421 Tuokin oli kiristetty luilleen, mutta silti oli aavistus löysää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165422 Ajettavuus parani huomattavasti, ei olla lähelläkään henkilöautoa, mutta ratista katosi tyhjä liike kokonaan, eikä ole niin uraherkkäkään. Jossain vaiheessa kun hankkii vielä Borgesonin simpukan niin paranee lisää, sitä ennen pitää säätää löysät pois nykyisestä simpukasta. Mutta säädettävillä alatukivarsilla sais casterin kohdalleen mikä todennäköisesti auttaa enemmän kuin simpukka. Vaan on se kumma, yhden vian korjaat niin vähintään yksi tulee lisää. Eilen aamulla kuuntelin metallista räminää tyhjäkäynnillä, ja pikainen diagnoosi oli että vetolevy on haljennut! No, töiden jälkeen auto halliin ja alle kuuntelemaan. Räminä tuleekin pakoputken liitoksesta, joten ei hätää. Tänään sitten olin jo aikeissa kiristellä liitokset kun huomasin oikean syyn ääneen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165423 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165424 Selkeästi takimmainen kannatin pännää sen verran, että tuo toukokuussa ostetun pöntön pääty ei sitä ole kestänyt. Hitsasin tuon mitä pystyi pöntön ollessa paikallaan, seuraavaks sitten koko putken linjauksen tarkastus ja kannattimien muokkaus. |
Maalasitko sen uuden rattiakselin? Menee muuten nopeasti ruman näköiseksi. Mulla se on maalaamatta edelleen ja aika ruosteessa 1.5 vuoden käytön jälkeen.
|
Lainaus:
Tänään piti vielä sinne yläpään kiinnitykseen porata pidätinruuveille pienet poterot kun eilen ei tullut mieleenkään sitä tehdä. |
Piti viime sunnuntaina laittaa uudet renkaat uusille vanteille, mutta oli rengasrasva päässy huonolle hapelle, eli jäätynyt kylmässä tallissa. Oli tuollaista puuromaista eikä juurikaan jättänyt renkaan pintaan mitään liukasta kerrosta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167717 Pohjia myöten kun sekoitti niin sieltä löytyi nestettäkin, mutta ei siitä parempaa saanu vaikka kuin vatkas. Ei siinä, seuraavaks keittolevy esiin ja hieman puuroa purnukkaan. Lämmitystä ja sekoitusta niin kauan että alkoi kuplia, sitten pois levyltä ja hankeen jäähtymään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167895 Jäähdyttyään muistutti jo sitä miltä pitikin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167894 Ja toimi kuten pitikin :cool: Ei ollu temppu eikä mikään laittaa LT2:lle vanteita. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167893 Hitainta oli ton bilteman kompuran kans täyttää renkaita, 6-7 kertaa per rengas piti antaa sen käydä että sai viiteen baariin paineen asentaessa, laskin paineen sit 3.6 baariin edessä ja 2.8 takana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167896 Nätisti istuu 8x16 et0 vanteen kanssa 285/75 rengas. Pitää vielä painottaa mutta eipä nuo täristä yhtään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167897 Ja hyvin mahtuu lokarien sisään, ainakin takana. Edessä pitää jonkinlaiset levikkeet laittaa. Eiköhän nekin sit tekeydy kun uuden etupuskurin rakennan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167991 |
Hieman harmitti kun jäi safari väliin, ihan vaan kun oli päässyt unohtumaan pari remonttia vaativaa kohdetta voimansiirrossa.. Etuakselin vetarin stefa kusee öljyt kankaalle ku oikean puolen pyörä on alempana, stefan uusiminen ei auta kun sisempi tikku on paskana, onneks nyt Rockautossa on kohtuulliseen hintaan uutta tarjolla. Samalla tilata taakse poskilaakerit ja shimmisarja, joko shimmaus pettäny tai poskilaakeri painunu akseliputkeen.
Elikkäs seuraavat kun laittaa kuntoon niin uskaltaa lähteä tietä pitemmälle mettään: etuakselin vetotikku, takaperän poskilaakerit, etukardaanin liuku + ristikko, laatikon lämpömittarin anturi ja jakiksen panssari. Etukardaanin liuku on hieman väljä, sieltä on teflon tms pinnoite kulunut ura-akselilta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170180 Onneksi tallista löytyi Suburbanin takakardaani, jossa on astetta järeämpi liuku. Tosin putkikin on suurempi, joten ihan heittämällä ei mene nippuun: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170182 Jakolaatikon panssariakin hahmottelin, takakannatin ois tossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170179 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170178 Vaihteiston kannatinkin olis hyvä olla enemmän maavaraa antava, senkin vois periaatteessa muokata tässä yhteydessä kun tuon panssarin etukiinnitys tulee siihen kiinni. Muutta ensin pitää tehdä vaimon Jeeppin katastusremonttia, helmoissa oli hieman ruosteen syömää koloa joten ne tarvii peittää :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170177 |
Jatketaan tänne, ettei mene likaa OT:ksi tuolla toyota topikissa. Onko sulla hukkaportin ohjaus vielä afc-koteloon menevässä t-haarassa? Suosittelen tulppaamaan sen afc-kotelon lähdön ja siirtämään hukkiksen ohjauksen muualle, esim. imutorveen tai kompurakoteloon.
Itse sain tämän vinkin tuolta Fata:n puolelta. Muistaakseni Hooveen rakentelu topikista. Nyt kun ahtopaine nousee niin soppaa tulee ihan eri tavalla kuin ennen. Itse tein tämän muutoksen viime syksynä ja olen ollut tyytyväinen siihen. |
Tällä hetkellä hukkiksella ei ole ollenkaan ohjausta, letku on tulpattu heti AFC:n jälkeen. Testimielessä tulppasin sen jonkin aikaa sitten ja siellä se tulppa vieläkin on. Suht rauhallisesti tulee ajettua ja ahtopainemittari on, niin ei ole huolettanut yliahdot. Vaan oishan se hyvä olla toiminnassa jos joskus oikein alkaa leikityttää :cool:
Sieltähän se Hooveen topikista löytyi, pitää funtsia notta mihin letkun kiinnittää kun tossa turbossa ei ole liitäntää. |
Lainaus:
Ja tuo Toyotan kahva kerkes olla yli kolme vuotta paikallaan ennen kuin se oikeasti alkoi toimia. Vaijeri ei yltänyt kaasupolkimelle ja oli sivussa sen verran ettei mitään tolkun ratkaisua keksinyt joten asia jäi kytemään. Joulukuussa se lumiharja sitten lipesi viimisen kerran kaasupolkimelta ja päätin töiden jälkeen laittaa käsikaasun kuntoon! Vartti siitä kun otin alamuovin pois niin homma rokkas! Oli taas niin yksinkertainen patentti että alkoi ihan vituttaa kun ei ollut aikasemmin tullut mieleen. Tommonen pätkä lankaa missä lenkki molemmissa päissä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170747 Tuo vasen lenkki on kahvan vaijerin päässä, vaijerissa on pallo jonka takana tuo lenkki pysyy, oikean puoleinen taas on kaasupolkimen takana ja makaa sen päällä joten pysyy tolla yksinkertaisella lenkillä. Lämpenee nopsaan kun kierrokset pitää 1100-1200 alueella kymmenisen minuuttia :cool: Boost controllerikin oli ilmestynyt tänään työpaikan postilaatikkoon, pitää ettiä 1/8" tappi niin voi tehdä liitännän turboon :) |
Viime viikolla putsasin takajarruja taas kerran, ja kirosin rumpujarrut syvimpään helvettiin! Vedä jousta, etsi pikkuosaa, säädä rullaa ja sittenkin on vaa sinne päin. Plus että ku upotat johkii jontkaan ni taas jarrut levällee ja pesua ja säätöä... :mad:
Kengät on aika lopussa, ja mietinkin että josko nyt päivittäis taakse levyt. Rockautosta selasin kataloogia, ja osaa löytyy, mutta niin alkaa hintaakin olla ku kaikki kilkkeet on hankittu, ja sieltäkään ei seisontajarrun kilpeä saa. Eli rumpujarrua. Äkkiä menee yks toimintatonni eikä taida edes riittää! Tuolla tekniikka puolella sit bongasin Hiluxin takalevy kyselystä että Iveco Dailyssä olis levyjarrusatulassa seisontajarru, ja googlellahan se varmistui. Tommonen se olis: http://www.fordpartsuk.com/images_orig/42554758/1.jpg Ja Briteistä sais ihan kohtuu edukkaasti: http://www.cheapbrakecalipers.co.uk/tag/daily Nyt pitäis vaa keksiä jarrulevy noille. Dodgen/Chevyn/Fordin levyt ei äkkiseltään käy kun ovat sen 30 milliä paksuja jäähdytettyjä, mutta noihin Ivecon satuloihin menee vain 16mm levyt. Varmaan sen saa sovitettua jos navan halkaisija riittää. Sillä ei liene väliä jos mahdolliset orkkislevyt on jäähdytetyt ja laittaa jäähdyttämättömät, kunhan akselimassa riittää? Laitetaas hieman numeroita muistiin... Iveco Dailyn jarrusatulan OEM numeroita 504360794, 504134582 ja 42548187 vasemmalle satulalle, sekä 504360795, 504134583 ja 42548188 oikealle satulalle. |
Transportterissa kanssa käsijarru samassa.
|
myös 07 uudemmassa transitissa on satulassa käsijarru samassa, olisi ainakin isommat askelipainot kuin volkkarissa?
|
mikähän välitys sulla mahtaa olla Ramissa ?
|
Lainaus:
Mitä noissa Porttereissa ja Ransiiteissa on akselimassat, 2760kg tarttee olla vähintään? |
Mitä aksuloita oot suunnitellu? 3genusta? Rockwellit? :D
|
Lainaus:
|
Meinasin ihan ton 14FF:n ARB:lla ku ei se kellee kelpaa :D Olishan tuo D70 osin parempi ku 14FF, mut siihen pitäis remonttia tehä enemmänki ja Detroitti oli mielessä asentaa, mt sitte ku ynnäs summia ja katteli sitä iskemätöntä Arppia tallin pöydällä niin siitä se ajatus sit lähti ;) Eteen vaihtuis pelkkä välitys, mut 3.73 olis myös sopivampi 285/75 renkaan kanssa.
|
Meinasin vaan kun kerran noita levyjarruja taakse suunnittelet niin olis tiedossa yksi Duramax-koneisen Letukan täydellinen taka-akseli (AAM 11,5" lautaspyörällä). Olis ainakin järeetä kamaa ja levyjarrut/käsijarru vakiona, G80 lukollinen tod.näk. Mutu sanoo vaan että tässä kyseisessä akselissa on 4.10 välitys
Tulee varmaan halvemmaksi/helpommaksi tollasen sovittaminen Dodgen alle, ja varmasti riittää akselipaino. JA tuskin se pässi letukan osia hylkii...:) Edit: -99 mallisessa pitkässä syncro Transporterissa näyttäis olevan taka-akselimassa 1490kg. Kokonaispaino 2800kg joten ei "ihan" riitä volkkarin satulat... |
kyllä rötsi hylkii letukan osia... :D ei voi laittaa 14bolt akselia... :p
|
Lainaus:
Mutta minäpä tiedän parinkin 2gen Rämistintä mihin on laitettu 14FF taka-akseli totaalituhon kärsineiden Dana 70 akseleiden tilalle.. Piti saada akseli mikä kestää huomattavasti kasvaneet moottoritehot..:D |
missäs semmosia on ku minä en ole koskaan kuullu.. :D mun ei ole vielä tarvinnu kun laakeroida oma D70.
|
Ei se mitää hylkimään ala :p
Mutta käyttäähän Dodgekin AAM 1150 akselia 3rd genissä sillä erolla että lukkona on Torsen tyyppinen TracRite. Olishan tuo valmis paketti helpompi, jousien satulat vaa uusiks jos eivät ole kohdallaan ja iskareille uudet kiinnitykset. Mitä lie hintaa sillä sit olis? Välityshän ei ole ongelma jos on se 4.11, koska ei tohon etuakseliin ole vielä hankittu mitään. Toisaalta tuo 14FF ois kans jousisatuloita ja iskarin kiinikkeitä valmis alle asennettavaksi, paitsi... -paikallaan olevat levyjarrut eivät ole katsastusteknisesti riittävät koska satulat ovat G20 vanin etusatulat vaikka laskennallisesti ovatkin riittävät (männän pinta-ala vs. Dodgen takasatulan mäntien pinta-ala, ja jäähdytetty levykin on riittävä halkaisijaltaan) -ARB:n runkoon pitää sorvata paikka ABS:n tahdistin renkaalle -seisontajarru puuttuu |
Villeri: Usko pois, kyllä niitä on laitettu. Nykyisin taitaa enää olla vain yksi kpl meidän kulmilla liikenteessä, se toinen Rami tais mennä osiksi kun oli meinaan todella mätä.
Heikki: laitoin sulle yv:n. |
Vanahan topicin löysin/sain.
Onkos tuo tukilaakeri kestänyt? Mulla meni kans toi vakio uusi silpuksi aivan liian aikasin enkä todellakaan ole ostamassa uutta samanlaista pskaa tilalle. |
Lainaus:
|
Ootko millasta laakeria käyttäny?
Kävin tänää laakerikauppiaalla ja se näytti että halvimmassa kiinalaisessa ei ole lukitusta siinä pesän ja laakerin välissä joka estäisi sen laakerin pyörimisen pesässä, mutta 60€ laakerissa jo on lukitus. |
Koneosapalvelusta ostanu ~25€ laakereita, pitääkin seuraavaks tommonen vähän parempi laittaa sinne.
|
Sinä kun laitoit tuonne panhard tankoon tuon lukes linkin niin onko ollut hyvä? Mä tilasin etupäähän koko setin noita linkkejä.
Tarkoitus olisi ostaa myös borgesonin ohjausakseli ja ehkä uusi simpukka. Entäs onko tuo rakentamasi inverted T (?) ohjaus ollut hyvä päivitys? |
Kyllähän tuo Luke's Link toimi sen 10 vuotta, mutta ei siinä lopulta enää riittänyt säätövara. Miulla kun on tuo 2,5 leveling kitti, niin trackbarin pallonivelen tappi on niin rajussa kulmassa että paskaksihan se menee.
Kaverin vakio alustaisen pallonivel: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=184823 Miun auton nivel: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=184824 Nyt miul on tarvikemallin tanko siellä, mikä sekin kehitti väljät kohtuu nopeasti. Pitää 3rd genin tanko nikkaroida tilalle, siinä ei ole enää tuota palloniveltä vaan pusla molemmissa päissä. Ohjauspuoltakin pitäisi entrata, tuo suora raidetanko ottaa kiinni perän koppaan kun kääntää ihan tappiin ohjauksen. Ei ole normikäytössä haitannu, mut saishan tuo toimia niinku pitää. |
Sivu luotu: 07:00 (GMT +2). |