![]() |
Lainaus:
|
ei vielä... huomasin just kuvasta että varretki on väärinpäin :)
|
Korvasit kahet tukivarret yksillä Y-malleilla, eli nyt tästä tuli vähän niinku Range tai HDJ tai joku muu? Muuttuuko caster kovin paljoa liikeradan puitteissa eli onko tästä muutoksesta isommin haittaa? Katoaako Death Wobble? Oliko tällä tarkotus ajaa perusajoa maantiellä kovinkaan paljoa?
Akseli on Dana 30 vahvistettuna ihan hyvän näkösellä virityksellä? Tää topic kuuluu mielenkiinnolla seuraamiini, onhan itelläkin XJ. |
Multa ainakin löytyy tosta panssarista kuvat kotikoneelta, koitan muistaa laittaa ku pääsen tallilta kotio..
|
Lainaus:
Casterin voi säätää aika vapaasti haluamakseen, toki radius- armeilla casterkulma muuttuu joustoliikkeen mukana, mutta ei sillä ole mitään oleellisesta merkitystä tien päällä ollessa. Tietysti kolmelinkki + panhardi olisi aina parempi, mutta suomen lainsäädännön takia hankala toteuttaa.. pitkillä tukivarsilla kun xj:n etpäähän et kahta ylälinkkiä saa oikein mahtumaan. Death wobleen vaikuttaa enemmän ohjaus, mutta toki noillakin on merkitystä. Ja siitä ei tarvitse kärsiä kun toteuttaa ohjauksen oikein, kuten myös alustan säädöt oikein :) |
Sehän vasta hienoa ois jos tuplakolmiot sais rakentaa, ihan niinku isoMMaalimman kivikiipijöissä ja monstereissa ja muissa...
Eihän se casterin muutos joustoliikkeen matkalla mitään ihan mahotonta voi olla, sumuisten saarten kierrejoustoissahan on yksittäiset pitkittäisvarret ja panhardi. |
Taakse mahtuu tuplakolmiot kierrejousilla ihan mukavasti, ja tuolta samaiselta lafkalta niitä on saatavana. Myös leimaaminen onnistuu koska on XJ:hin tarkoitettu. Etupäähän ei saa nelilinkkiä mitenkään järkevästi pitkillä varsilla.. ja joka tapauksessa panhardin vaatii, koska ei niitä saa oikein fiksusti kolmionmalliin.
Kyllä noi jakarivarretkin ihan hyvin toimii, mutta kolmi-/ nelilinkillä pystyy vaikuttamaan anti-squattiin/ brake diveen, ja sitä kautta myös siihen kuinka paljon keula tahtoo "keventää" jyrkissä nousuissa. Ja lisäksi tietysti voi kontrolloida akselin liikerataa paremmin; onko pystysuora, kaaren mallinen vai jotain siltä väliltä.. paljonko sillä sitten on väliä näissä vehkeissä on toinen juttu, mut kiva niitä on laskentaohjelmalla pyöritellä :D Sinänsä vähän sama juttu kun maasto/ dh- pyörien single-pivot vs. erilaiset linkkipohjaiset perän toteutustavat. Eroja on niin toiminnassa kuin tuntumassa, ja jokseenkin kaikki voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti :D |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79087
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79088 meinasin vallan unohtaa ottaa kuvia näistä, tuli aika close-up kuvia, kertokaa millasia halutaan niin käyn sitte ryömimässä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79090 pohjaanlyöntikumit edessä on nyt alkuunsa ainakin tommoset mallia motonet, katotaan miten niillä pärjää http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79086 kuva ei anna oikeutta mutta pirusti on vinossa apparin puolelle ja koeajolla monttuun ajaessa kuuluu järjetön pamaus jostain takaa samalta suuntaa, tiä sitte pohjaisko toi jousi vai mitä, täytyy vähän tutkia lisää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79084 yhtään tykkää noista vakio ohjausvarsien nivelten kulmista tällä hetkellä, ei ainakaan kauheesti tarvi urheilla tommosilla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79085 tähän loppuu vakiojarruletkut edessä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79089 muistin sentään laittaa periin ja laatikkoon öljyt ennekun starttasin, laatikolle vaihdoin isomman jäähdyttimenkin syylärin eteen ja tuli vaihdettua vesipumppu kun se juorus ongelmasta pikkuhiljaa. |
Lainaus:
siinä se syylärin alapuolella ennen asusti, kaippa se akun tilalle tulee laitettua jos ei muuta löydy. |
Lainaus:
Alkuperäiset ohjauskilkkeet kannattaa todellakin heivata kuuseen mahdollisimman äkkiä, ne ei tiedä kuin suuria ongelmia varsinkin tuolla korkeudella.. Mulla tuntuu ZJ:ssä jo 45mm korotuksella siltä että ohjaus ei toimi pätkääkään :eek: edit: aijoo, ja leikkaa nyt ihmeessä noi etulokareiden lirpakkeet maskin alapuolelta mäkeen :D |
Lainaus:
|
TimoL kekis jo varastamaan ja toteuttamaan mun ideaani lokarin kaarista omassa käyttiksessään joten jotain erilaista täytyy tehdä etten leimaannu matkijaksi... mites tehdä exo gage niin että takaoviakin vois vielä käyttää ihmisten kulkemiseen.
|
Lainaus:
Ilmeisesti toimii, kun laittaa oikeaan paikkaan ton keski putken... http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1176866356 |
Lainaus:
Ite meinasin alunperin tehdä tolleen. Se että saat alapään hitsattua tukevasti vaatisi sen, että rälläköit ensin helmakotelot pois, teet putkea varten b-pilarin "jalkaan" reiän, pääkaari tiputetaan rei' istä läpi, hitsaat kiinni palkkihelmoihin, palkkihelmat paikalleen ja sitten hitsaat putken kiinni b-pilarin jäänteisiin. Olisi käytännössä paljon helpompaa miltä se kuulostaa :D Kun laitat katon reunaa kiertävät putket sopivaan paikkaan, niin se suojaa ovia ihan riittävissä määrin helmaputkien kanssa. |
käytännössä siis kisakelvollista kaarta ja aukeavia takaovia ei voi saada samaan jeeppiin jos tosta rivien välistä yhtään ymmärsin...
|
Ehkä ne kaaret kelpaa sisällä ollessaan, siis EHKÄ, kun virallista vastausta trial-puolelta ei ole vielä tullut. Miksei pääkaarta saisi upottaa B-pilarin sisään?
|
ei sillä että kisaan mielii koskaan mennä, mutta on sekin turhaa käyttää kaariin menevä työpanos siten ettei niistä kuiteskaan ole hyötyä, joten se nyt on ainakin varmaa että jos ne joskus teen niin ulkopuolelle tulee.
|
Lainaus:
Mun mielestä turhaa laittaa kaikkia kaaria ulos, kun oikein tehtynä sisä-/ ulkopuoliset kaaret on siistit, toimivat, tukevat ja myös suojaa korin ulkopuolen hyvin. Ei sinne ulos tartte juuri muuta kun katon reunan, konepellin reunan ja lokarit suojaavat kaaret. pystyputket yms. muut tarpeelliset sisälle. Mutta onneksi oikeita tapoja tehdä on yhtä monta kuin tekijöitäkin :) |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79589
kaikkien mattamustien värisävyjen joukosta valitsin mattamustan millä vanteet värjättiin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79590 tommosta pientä putken sovittelua kun käyttöauton helmathan tuppaa ottaan usein epätasaisella marketin pihalla niihin hidastetöysyihin ja olen niin laiska etten aina jaksa niitä oikoa joten tämmöinen muotoilu on käytännöllisempi. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80308
Taas ollut varakäyttöauton puutetta joten täytynyt vaan fiilistellä. Etuperän kopan pultinkannoille ja alareunalle pikavalmistui tommonen suoja ettei sitten raavi marketin korokekivissä pilalle. Kuva ei oikein kerro mutta perän kuoren alareunaa kiertää 40x5 latta joka on sitte noilla ohkasemmiilla latanpätkillä ja leveällä palasella heppailtu kiinni peltikoppaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80310 Akku sais olla vaikka tuolla kontissa niin olis talvellakin pitoja risteyksistä lähtiessä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80302 Täällä tienhoitomäärärahat on niin vähissä että pisemmistäkin joustoista olis hyötyä, tässä ulosjouston rajoittimena jarruletku,ei hyvä. Jousikin kyllä jo on luovuttanut hetki sitten, ehkä joku parempi rajoitin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80303 Sisäänpäin ei kyllä tarvi mennä, etupyörää ei tarvi kääntää mihkään jos meinaa ettei ota tosissaan johonkin kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80305 Takapää pohjaanlyöntikumia vasten, no broblemo, jää lokarin sisäkylkeenkin tilaa ainakin aamuleh... ei nyt sentään, lidlin mainoksen verran. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80304 86.... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80311 Takapäässä sais olla kyllä enemmän ulostuloja kun iskareissa varmaan vielä varaa, löytyykö tästä pikkuhiljaa viilailemalla sitä yhtään. |
Minkä kokoset nuo kummit on?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Puhu pukille, tää on viäki työmatka-auto ja siihen riittäköön noi 31" |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80834
No nyt tulee huonojen kuvien kavalkaadi, tässä ekana helmapalkkia alta kuvattuna, mukavan tasainen pohja tuli. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80833 Tähän kuuluu sitten vinssi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80831 Tuli oikein hyi fiilis kun on työmaalla koneistamassa työajan ulkopuolella, mutta tähän se vinssi tulee kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80828 Ei viitsi tuota vinssipetiä ihan millin pelliin laittaa kiinni niin kehittelin tohon koripalkin sivuun tämmöstä vahviketta hieman. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80832 Simpukan ja koripalkin välissä olevan alumiinisen spacerin korvasin tämmösellä painavammalla osalla. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81016
no joo, vähän lisää puskuria Vinssipeti 6mm putki 50x50x3 ja vahvikelevy 3mm pelliä, paino ajatuksen verran vähemmän kun orggispukuri ja vanha siipikarjarauta yhteensä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81018 keulapala ei tässä ole ihan paikallaan, vinssipeti on 5mm ulompana kun maski eli no hätä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81017 Vetolenkit on samaa sarjaa kun takapuskurissakin, kanttaus niissä sopi kyllä hyvin tohon tuen ja puskuriputken kulmaan mutta rumasti sojottavat ylöspäin, täytyy ennen maalausta antaa vähä pillikuumaa niille. |
Pistit hyvin ton vinssin ku useimmat pistää turhaa korkeelle niin että joutuu maskin tuhoon ja syyläri peittyy.
|
Lainaus:
eberille ja sille puskurin takaa löytyneelle alipainesäiliölleon vaan nyt keksittävä paikka, ei oikein sovi jättää nykyselleen, alipainesäiliö on koneen päällä ja eberi roikkuu etuakselin päällä letkujen varassa :) |
Lainaus:
Itselläkin oli aikanaan maski silvottuna, kunnes keksin Jeeperin ja 454SS:n projekteista, sekä suuren maailman foorumeilta että perkele sinne se uppoaa alle. Tuo on kyllä hieno juttu, koska ylitys on sama tai jopa vähemmän kuin alkuperäisellä puskurilla. Jos on vähän korotusta, isommat renkaat ja etuakselia siirtä, niin jää XJ:ssä etuylitys todella pieneksi tai jopa olemattomaksi :) Lainaus:
Alipainesäiliön voi survoa mihin se sattuu mahtumaan, itellä se oli parilla nipparilla kiinni kabiinin puhaltimen moottorin päällä. Eberiä ei tarvi, kuutoskone lähtee käyntiin vaikka -30* pakkasella kuin palmun alta ja lämpenee nopeasti ;) Pienet liftereiden kolkotukset talvikylmällä ekat 40 sekuntia kuuluu asiaan :D |
Lainaus:
ei napise nostajat mulla... vielä, toki alta satatonnia ajettuki vielä että :) varmaan lähtee kutonen pakkasella joo, mutta niin masokisti en minäkään ole että sen tekisin joka aamu töihin lähtiessä että rapaisin ikkunoita ja värjöttelisin jääkylmillä nahkapenkeillä. |
Lainaus:
Tullut joo tutuksi noi jääkylmät nahkapenkit Jeeppien kanssa, perkele kun on omasta käyttöautosta perseenlämmittimen piuha katkennut penkin sisällä.. Tarttis varmaan ottaa projektiksi sen korjaus. Kieltämättä vaatii melkoista masokistin luonnetta istua siihen -20 asteen lämpötilassa :eek: |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80832
Mulla luovutti simpukan tuennat tänään omasta Jeepistä. Rupes tuntumaan väljältä ohjaus kotimatkalla ja kotipihassa parkkeeratessa kuulu sitte terävä napsahdus ja ohjaus katosi. Kaks alinta simpukan kiinnityspulttia oli kauniisti kierteen juuresta antautuneet. Tuosta alumiinisesta spacerista mulla ei ollu ku hylsy jäljellä, ni katoin parhaaks kopioida tän vähän tukevamman version. Kiva, että tuli mieleen nää tässä topicissa nähdyt kuvat! :D |
Mun tekemisiähän ei sitten kopioida... Menee hyvät osat vaan pilalle sillä tyylillä, paremman vastaavan saa kyllä tehdä (se toki on aika helppoa kun mun tekosia kattelee).
Ei meinaa onnistua löytä semmosta putkentaivutinta / putkea sopivasti että saisin taivuteltua parit tarvitsemani mutkat... Kun ei onnistu edes kahdella työmaan taivuttimella, niissä kun tuo 42mm on ihan maksimikoko, isompiin on sitten semmonen keskeltä painava malli mikä ohutseinämäisemmän (lue 3.2) rypyttää vaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81414 Kenkälusikkaa, anyone, käyttöautostatuksen säilyttämiseksi pitää tuo alipainesäiliö ja eberikin säilyttää, niiden lisäksi tohon akun tilalle tulee pari sähköpurkkia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81416 Huono kuva, oli viikonloppuna paljo poutaa. Lattiamaton alle kuiteskin kurkistin, pari senttiä oli vettä siellä, kuivasin veden pois mutta tänään jälleen siellä oli tulva... luulin että se ominaisuus oli vaan tuolla takamorkussa missä oli reikä ulkoilmaan, täytyy vähän metsästää lisää |
Lainaus:
1. Tuulilasin alareunan liimaus pettänyt = vaihda lasi/ pura kojelauta että pääset tiivisteisiin käsiksi ja laitat sinne vaikka sikaliimaa. Tai sitten ne ulkopuolen koristelistat mäkeen ja vedät sikaliimaa tai silikonia sinne tuulilasin ja ympäryspellin väliin. 2. Ilmastointi/ ilmanvaihtolaitteiston valumavesiputki on tukossa. Löytyy sieltä repsikan puolelta kotelosta missä on pyyhkijän moottori, ja päättyy.. ..jaa, no nyt en kyllä muista mihin se päättyy, mutta jonnekin pyöräkotelon takareunan huitamille tjsp. 3. Puhaltimen moottorin tiiviste falskaa, ja sieltä tulee vesi kabiiniin. |
Lainaus:
|
Noh, netistä nuokin tuli joskus etsittyä - Jeepfoorumilta löytyi tieto :) tuli aikanaan pähkäiltyä noita vuotohommeleita, lopulta selvisi että mulla aiheutti edellisessä XJ:ssä veden kertymistä etulattialle noi kaikki :D
Se pyyhkijänmoottorien kotelosta lähtevä poistoputki voi päättyä myös ylätukivarren kiinnikkeen lähettyville, en enää muista tarkkaan kun on niin pitkä aika kun viimeksi tarvisi putsata. |
Lainaus:
Leikkelin pitkällä terällä liimat pois sisältä ja ulkoa ja kunnon puhdistuksen ja kuivatuksen jälkeen heti hirveästi sikaa perään, ainakin vielä on pysynyt lammikko poissa. |
nyt kun on koko viikonlopun satanut ei sitä vettä ilmaannu mistään lisää että voisin vähän jäljittää, lasin reunan en usko vuotavan, sinne tuli silloin asentaessa niin paljo liioteltua liiman kanssa että...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81574 pitäskö jättää punaseksi :) |
Joo.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83677
vissiin tehtävä ohjaukseen joku päivitys... ja ostetava uus apparinpuolen peili |
Lainaus:
|
Lainaus:
"Melko metsäinen on Parkanon taajama" |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83959
Flektit työntää kyllä hyvin ilmaa näilläkin helteillä, se vaan sais päästä paremmin pois konehuoneesta, kuumalla kelillä kylää pyöriessä nokkapelti on "kosketusarka", ja kaikki osat siellä sisällä vielä pahempia, ilmanputsarikotelo on pian yhtä räkää jos koko päivän ajelis, jonkinlaista lisäilmastointia täytyy suorittaa, kokeilin jo tota pellin reunan nostoa mut ei se oikein ole hyvä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83960 Laitoin uudet vilkut eteen kun ei kanssa-autoilijat tuntuneet tietävän mihin kauppaan mä olen menossa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83961 Vähä kun kävin maitoa ostamassa niin hetihän oli orkkis ohjausvarret mutkalla, no onneksi Ameriikan herkut, vahvemmat nivelet ja varret on helppo apu asiaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83962 mua sitte tympii parkkiksella kun ei ihmiset osaa yhtään varoa viereistä autoa, heti kun on vähäkin ahtaampi ruutu niin ilmestyy jälkiä oveen... ja se peili. |
Hajosko peili nii totaalisesti ettei sitä saa enää korjattua? Jos kuvassa näkyvä muovinen palikka johon peili kiinnittyy on ehjä edes toiselta puolelta, niin se kannattaa jättää talteen. Ne on kulutustavaraa eikä niitä saa erikseen vaikka ovatkin ruuveilla kiinni rungossa.
|
Lainaus:
kiinnikkeet on kaikki palasina, ovikin vähän mutkalla tosta kolmion kohdalta |
Tankki tuli siinä uusittua, nyt vaan täytyy joku suoja siihen kehitellä ettei käy toistamiseen vahinko, millasia muut on tehnytkyseiseen paikkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87864 muuten onkin vaan sähköjen ropellluslinjalla tullut oltua, mm. kaikista polttimoista edestä oli jostain syystä lanka särki, joko hyvin mitotettu kestoikä tai joku kumma häiriö... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87863 laturi tuli kanssa vaihdettua, tommonen, käytetty mörkö löytyi aikanaan myyntipalstan kautta, vähän joutui viistämään sekä tuota mustaa pelliä että alumiinista jalkaa koneen kyljessä että sai sopiin mutta muuten bolt on-rock on juttu. |
Lainaus:
Tai sit vaan teet takakontin pohjaan reiän ja nostat tankkia niin ylös että takarungon alareuna ja tankin pohja on samalla tasalla? Eipä juuri tarttis enää panssaria ja vaan joku millisestä pellistä tehty "laatikko" kontin puolelle että täyttää lain pykälät ja ei tule bensat sisään jos menee auto ympäri supermarketin pihalla. Mahtuu vielä kauppaostoksetkin mukaan :D Lainaus:
|
Lainaus:
tos on releistetyt valot 2,5mm2 ja 4 mm2 piuhoilla toteutettuna mut se ihmetytti kun parkit oli mennyt samalla |
Lainaus:
|
peiliasia on taas vähän jäänyt... ei mulla kyl ole sen ehjempää kiinnikejalkaa itselläkään että sen sovittaminen saattaa olla...
|
Vieläkin vaivannut se pikkuperän päällä pysymättömyys vaikka jakista keväällä remppasinkin, alkujaan pikkupuoli vaan hyppäs pois päältä kun vedon löysäs pois (talvisodan parkkisepisodi :) ), joskus kepistä kokoajan kiskomalla sen saattoi saada pysymään päällä hetkittäin mutta viimmeisen kuukauden ollut niin ettei sitä pikkupuolta löytynyt enää ollenkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88858 En tiedä mikä merkittävin aiheuttaja oli, pehmennyt lootan kannatinkumi, väljistynyt vivuston korinpuoleinen kannatinpusla, täysin sohlot nivelet siinä kepissä vaiko se toistuva sorvaaminen lootassa sisällä. Kokeiltuani elvyttää sitä vanha keppisysteemiä uusilla nivelilä en saanut asiaan mitään autuutta joten vähensin vähän liikkuvia osia siitä systeemistä ja tein siitä tollasen yhdellä tangolla toimivan. kepin pää on vielä vielä noin latalla jatkettu näin kokeiluvaiheessa että löytyy sopiva mitta sille jatkolle . Toki sehän ei auttanut enää sen pikkupuolen kanssa, ilman suojalaseja suoritettu sorvaus oli tehnyt lähtemättömän jäljen sinne planeettavaihteeseen ja mm. sisäänmenoakselin molemmin puolin olevat liukulaakerit ja sitä akselia paikallaan pitävä lukituslevy oli saaneet kipeetä, planeetta itsessään liikkui akselin suuntaisesti n 5-6mm. joten suoritin tänään pienen 5 tunnin pura ja kokoa operaation lainaten ehjät osat tallissa olleesta 21 spline sisäänmenoakselilla olevasta jakiksesta josta tuli nyt vähemmän hyödyllinen myyntiartikkeli. siitä lootassa ei liikoja välyksiä löytynyt suuntaan eikä toiseen ja muutenkin se oli tosi hyvän ja vähäajetun näköinen, otin siitä planeetan lisäksi sen pää-akselin päällä olevan holkin minkä jo kertaalleen olen tohon lootaan vaihtanutkin, samoin sitä pitäneen lukkorenkaan ja prikan, "alue" kytkentäholkin ja öljypumpun putkineen. Pienen testin kerkisin heittään ja kaikki tuntui toistaiseksi ihan lupaavalta. On muuten uskomattoman vaikee saada toi jakiksen pansssari yksin takaisin paikalleen kun siinä on varret (ja siis koko etuakseli jousineen etc.) kampeamassa eteen/maata kohti, vinssillä sai taka-akselista parin pylpyrän kautta sopivan vedon aikaseksi ja montun pohjalta pönkkäämällä liftillä ja kakkosnelosen pätkällä sain panssarin pysyyn ylhäällä että pysty rauhassa ruuvattua ruuvit paikalleen. Uus keppisysteemi on paljon kevyempi käyttää, ei tarvi repiä ja kiskoa että saa liikkuun, ja siinä on myös tarkempi tuntuma, "pykälät" loksahtelee nätisti eikä tarvi arvailla ja odotella valon syttymistä että näkee mikähän siellä kulloinkin oli valittuna. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87864
btw.. tässä kuvassahan näkyy toinenkin sähköropellus mitä on tullut tehtyä... köyhänmiehen tiptronic :) meilläpäin on aivan tossa lähimarketin kohdilla semonen apua-kuka-menee-ensin-risteys eli tasa-arvoinen 4 tien yhtymä ja siinä epätietoisesti kanssa-autoilijoiden kanssa madellessa joskus toivoo ettei pikkupykälillä hitaasti ajaessa kenkää polkimelta nostaessa menis aina ykkösvaihteelle kun ajosta tulee niin nykivää ja epä-ammattimaisen näköstä... samoin saa pidettyä myös sen ykkösen jos sattuu oleen vähän pehmeempi kohta siinä kauppamatkalla. paikallisen sähköliikkeen varaston perukoilta löytyi tuommonen hieman hintahtava ilotikku ja parit diodit joten virittelin niistä sitten pienet pakkovaihteet. ykkönen eteen, kakkonen takana, kolmonen ja nelonen on sivusuunnissa, niitä tuskin tarvii mutta samalla nekin siihen tuli (nelonen etenkin oli helppo :) ) |
Lainaus:
|
Hanskalokeron takaa löytyy lootan aivot, sieltä laatikon ohjaussolenoideihin meneviin piuhoihin kytkin, ohjeet löytyy googlella mutta voin ne tähänkin kirjoitella jossain välissä kun kerkiän jossei joku ole jo nopeampi
|
Eli lootan ohjaus.. short version...
laatikossa on kaksi solenoidia joihin virtaa kytkemällä/ pois kytkemällä saadaan (kepin asennosta riippuen, se määrää mekaanisesti isoimman mahd. pykälän) haluttu vaihde lootasta päälle. http://www.greatlakesxj.com/tech/TCU5.jpg hasnkalokeron alta muovin takaa löytyy lootan aivot... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89022 liittimen navassa d16 on keltainen johto, virtalukolta tuleva, sen katkaisin ja vein keskikonsoliin 2 asentoiselle kytkimelle josta saa valittua meneekö virta alkuperäiselle boksille vaiko tolle joikkarille solenoidien johdot on sini valkonen (1S.) ja violetti valkonen(2.) haluttaessa 1. vaihde täytyy virtaa syöttää 1 solenoidille 2. vaihde saadaan kun syötetään sähköä molemmille. ja 3. vaihde kun syötetään virta 2. solkulle 4. vaihteella ei mee virtaa kummallekkaan. (c14 valkoiseen johtoon syöttämällä saa sitte turbiinin lukkoon) diodeja käytin ettei virta kulkisi ei haluttuun solenoidiin tikun 1. ja 2. asennoissa tai muuten on aina vaan se 2 pykälä. tarkentavia kysymyksiä ja korjauksia saa suorittaa. |
^ toihan se yksinkertaisin systeemi taitaa olla jos ei käytä pelkästään keinukytkimiä. Tuo on vain loppupeleissä simppelimpi kun ei tartte itse muistaa tekohetken jälkeen mikä solenoidi piti olla kytkettynä ja mikä ei :)
Tuo ylempi kuva on muuten ihan sama minkä itsekkin oon koneelle joskus tallentanut.. monellahan lie offifoorumilla pyörinyt ympäri maailman :D |
Loistavaa, aivan loistavaa :) nyt voi rakennella yksinkertaisen shifterin että saa "pakkovaihteet" silmään... Itse kun vaihdan mieluummin vaihteita vähän pienemmillä kierroksilla maantieajossa :)
|
Joo, sit sun kannatttaa ottaa se lukkoturbiinin johtokin käyttöön sieltä, mä en sitä ajatellut tarvivan kun annan tiellä ton boksin hoitaa työnsä, joskus tosin saattais laatikkoa ja bensaa säästääkseen ollakki toi pienemmälle pykältäminen olla hyväksi ku tuntuu et noillakin välityksillä kone kiertää 4:lla liian vähä tommoseen 80 kmh etenemiseen.
|
Lainaus:
|
..näin, sekä lisäksi kun kahva on asennossa "3" niin menee tuo turbiinikin lukkoon kolmosella toisin kuin D:llä ajaessa.
|
Itse tuli tehtyä vaihteiston ohjaus, kuten tuolla on näytetty:
http://www.greatlakesxj.com/tech/aw4shiftmod.html Tuo Rytärin tekemä on kyllä sillä tavoin fiksumpi, että vaihdekeppi saa olla D-asennossa ja silti voi valita minkä tahansa vaihteen. Toimii kyllä tuolla toisellakin tavalla, mutta silloin vaan joutuu keppiäkin hämmentämään. Tuon solenoidikaavion mukaanhan tuo linkittämäni tapa ei toimisi kaikille vaihteille, mutta se kaavio pätee vain silloin, kun vaihdekeppi on isommalla vaihteella. Virrat kun katkaisee boksilta, niin ohjaus onnistuu vain toisella solenoidillakin, koska silloin vaihteisto ei pysty ohittamaan manuaaliventtiiliä, joka taas vaihtoa varten pitäisi tehdä. Tuo siis selviää vaihtoventtiilien toimintakaaviosta. Kytkin minä tuon turbiinilukonkin, jos vaikka saisi pikkuisen bensaa säästettyä, kun tulee noita siirtymiä ajeltua hirvestysmaille aika paljon. Moottori kun kuitenkin on jonkun kokoinen, niin tuntuu, että ei se ihan joka kaasun hipaisussa tarttisi vaihteiston apua pienemmälle vaihtamisen muodossa tai momentinmuunninta käyttämällä. Momentinmuuntimen kytkin tuli laitettua sellaisella suojakannellisella kytkimellä, ettei mene vahingossa päälle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Samanoloista tuntui olevan toiminta XJ:lläkin kun oli 31" renkaat (oikeasti 32") ja orkkisvälitykset, ainut että pikkasen korkeammilla kierroksilla oli pienin kulutus. Harvemmin tuli silloin käytettyä D:tä enää, kun tajusi kuinka paljon enemmän meni soppaa. Muistelen että 35" renkailla ja 4.88 välityksillä tuli myös ajettua usein kolmonen kahvasta päällä työmatka-ajot (kaupunkia & 80km/h motaria enimmäkseen), vaikka tuolla yhdistelmällä jengat oli vähän korkeammalla kuin orkkisrenkaat & välitykset. Olisi D:lläkin jaksanut mennä hyvin mutta bensaa paloi enemmän. Taatusti vaikutusta oli myös reilusti lisääntyneellä vierintävastuksella ja pyörivällä massalla -> isommilla jengoilla kevyempää menoa. Tosin eipä sen puoleen, kaikki näille maistuu mitä tankkaa ja enemmän vie kuin perus perheauto vaikka miten ajelisi :D |
Lainaus:
sehän riippuu ihan siitä minkä määrittää perus perheautoksi... kyl mun "perheautot" on ainaki saman ruokailleet ku jeeppikin |
nyt kun taas jouduttiin tähän kulutuskeskusteluun niin ihmettelen useasti miksi aina on se harhaluulo että alhaisella moottorin kierrosluvulla on jotian tekemistä taloudellisuuden kanssa, enemmän kait vaikuttaa sen moottorin ominaisuudet
itse en kykene hienoihin tieteellisiin kaunopuheisiin joten ei siitä sen enempää mutta jeepin osalta lainaan tähän tuolta obamamaasta the 4.0 needs to be at an absolute minimum of 2400 and preferably in the 2600-2800 range at 70 mph. Lower is not better in this case. The 4.0 reaches the point of peak volumetric efficiency at about 3100 RPM, so running closer to that is more efficient than lugging it. Regardless, you can't expect to get acceptable fuel mileage at 70 mph due to wind resistance, even if optimally geared. After about 60 mph, the dropoff is sharp Volumetric efficiency. An engine is nothing more than an air pump. Due to things like valve timing, valve configuration, port size and length, etc, etc. the engine will pump the charge in and out at the most efficient rate, at a given RPM. You usually see the VE Couple that with the amount of power to keep the vehicle moving (gearing) and you produce a likable set up. Not to be confused with peak HP and torque. If your building a dragster, you want the engine spinning at peak HP at the end of the run. You gear for that. On a torque vehicle, you gear to be driving at peak torque. Cruising you want the vehicle at the bottm end of the peak VE curve. |
Ostakaa kiinan hybridi jos litrasta kiinni!! Mua v...ttaa vain silloin kun jeeppi ei vie bensaa ;)
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91443
löyty se kadonnut vilkku, aivan snagarin nurkallehan se oli jäänyt http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91444 no jos jotain löytyikin niin hukkasin sitte perästä täyttöropun (muovia, painettava tulppa) luultavasti tämän kuvan oton tienoilla, on se vaan kumma kuinka noi tienhoitomaksut menee hukkaan kun ei ole varaa edes heti keskustasta erkanevia teitä pitää kunnossa niin ettei ne roudi ja muuta :) olishan se roppu nyt liian helppo ollutkin korjata mutta kun miggi on tallin perällä, samoin lavuri nostajaremontin johdosta ja toinen puoli tallista on täynnä huopaa kun siinä tönössä on kattoremppa meneillään... |
oli kyllä aika huonoo tietä tonne essolle.. 3 kertaa piti vinssata ja yks puukin tiellä poikittain. :D
|
Lainaus:
|
onks se hävinny tulppa sellane dana 44 mallinen? saat ilmaseks tuu hakee. tai saat maksaakin hakiessas:) vai oliks näissä mini jeepeissä joku pikku dana....:p
|
http://i37.photobucket.com/albums/e7...d/Axle_825.jpg
tommonen painettava muovinen siinä oli, nykyään 1/2" kartiotulppa |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92994
Jaaha, viikonloppuna jeepistä lähti orkkis nahkajakkarat suurempiin ympyröihin, ehkä ison suurkaupungin markettien parkkiksille jatkamaan kauppa-autoiluaan. No, olihan siinä maalisangon päällä ihan näppärä istua kun autoa tallista pihaan ajoi mutta jotain muuta täytyi saada tilalle, yläkerran luukoteloisessa puruprosessorissa oli muistikuva varaston perällä makaavista edesmenneen laikukkaan amerikanhapatuksen etujakkaroista, pienellä kiroilulla ja paria rautaa muokkaamalla saatiin jeepistä taas lähes yhteiskuntakelpoinen kulkuneuvo arkimatkojen taittamiseen. |
Lainaus:
http://www.racersplace.fi/kuvat/366/ALL98102[1].jpg |
Eiks noi sun linkittämätä muovijakkarat ole ihan karmeat istua? Perse hikoaa kun viimeistä päivää tollasessa pulkassa? :D tietysti helppo noi on pitää puhtaana..
|
Tääkin projekti näyttää jo lähteneen lapasista sen verran pahasti, että turha tehdä enää kompromisseja :) Vaikee sanoa noista penkeistä kun en ole vielä istunut niissä pidempää rupeamaa selvinpäin ;)
|
Olkoon siihen asti turha välivaihe kun parempia saa jostain muualta kun omasta varastosta halvemmalla tai edes samaan hintaan, laitetaan sitte vaikka jokku kuppimalliset kun kilvet joutaa pois.. tai ei ehkä se vielä mut sit kun lopettaa töissä käymisenkin tällä.
|
pakosarja taas särki...
...tarttis varman tehdä jotain tänään kun vähä joustattelin jeeppiä yhden venton päälle kiipeilemällä huomasin että panhardin akselin puoleinen pultinreikä on venynyt/kulunut vähän soikeaksi, akseli liikkuu muutaman millin sivusuunnassa, myös etuiskarit on aika huonot kiipeämishommissa, etupyörät rupeaa pompottaan aika helposti, toki johtunee hieman myös etutuennan rakenteesta (e-eehkä?) mutta jotain parannusta varmaan sais jollain erilaisilla vaimentimilla |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93806
mitäs mieltä porukka on pellisarjan pinnottamisen hyödystä ja haitoista |
^-Ainakin on komeen näköiset..!!:)
|
http://www.martelius.com/index.php?m...duct=TL-BHK250
Kovat myyntipuheet ainakin. Black Satin kestää 1100ºC metallin lämpötilan säröilemättä ja hilseilemättä. Öljytahrat eivät pala siihen kiinni. Black Satin ei vaadi uunitusta, vaan kovettuu asennettuna. Estää tehokkaasti lämpösäteilyn. Comp Camsin testissä konehuoneen lämpötila putosi keskimäärin 64°C pinnoittamattomiin sarjoihin verrattuna. Nyrkkisääntönä moottorin hyötysuhde paranee 1%, kun imuilman lämpötila putoaa 5°C. |
Lainaus:
Mutta että 13% parempi hyötysuhde! Bensavapareissa normi on jossain 22%, joten tulisiko siitä muka 35%, tuskinpa vain. No, jos korotusta tulis vaikka 2%-yksikköä, niin sekin olisi jo melkoisesti... Thermo-Teckillä saa vastaavan tilanteen ja konehuoneen lämmöt tippuu todella "koriintuntuvasti". Jotkut vain väittävät, että putket ruostuvat veden jumiessa teipin kudoksiin, mutta tiedä häntä... |
Lainaus:
tota martteliusta kattelin jo aiemmin, se kokemus ja hyödyt vaan olis tarpeen kuulla ennekun raaskii rahoja tuhlata, tota kun ei saa puolet halvemmalla ebay:stä :) |
Lainaus:
Toisaalta, mitä se turve haittaa? Jos se on kuivaa, niin miten se muka ruostuttaa? Kuvittelisin että trailereilla kuljetettavat vehkeet ei välttämättä kerkeä kuivaa, mutta jos ajon päätteeksi tulee puolen tunnin siirtymä kotiin, niin kyllä siinä kovastikin kostunut pakosarja kuivaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos sarjat ruostuu ilman "uittamista", niin veikkaan kuivuneen savi/muta -kerroksen imevän kosteutta suoraan ilmasta. Niin vain ei oikein uskoisi kosteutta kertyvän kovin paljoa, koska teipithän ei kosteutta ime eli ei sinne väliin saveakaan paljoa mahdu. Lisäksi jos auto on jatkuvassa tai jopa päivittäisessä käytössä, niin luulisi pysyvän kuivana. Minun matematiikkaan ja fysiikkaan ei vain mitenkään mahdu se, että vesi lymyilisi teipin kudoksissa pakosarjan lähemmäs 1000°C kuumuudessa höyrystymättä sieltä pois, kuten jotkut väittävät. Mitä kauempana (=kylmempänä) ja alempana (=kosteampana, jos on kurakkoa) konehuoneesta teippejä pitää, niin sitä varmemmin sarjat on märkänä ja ruostuu. Käänteisesti mitä korkeammalla ja lähempänä teippien kauimmainen pää on pakoaukoista, sitä varmemmmin on kuumaa/kuivaa ja ei ruostu. Siten esim. XJ:ssä teipitys pelkälle sarjalle luulisi olevan ratkaisu konehuoneen korkeisiin lämpöihin ilman riskiä ruostumisesta, kunhan ajelee tai käyttää koneen kuumaksi riittävän usein tai jos on lämmin talli. |
Nooh, jotkuhan väittää että nauhan haittoja on mm se että asennustyylistä johtuen sitä on erivahvuisina kerroksina siinä putken ympärillä jolloin eristysteho on myös eri jolloin myös pakosarjan lämpö vaihtelee ja kuormittaa sitä?
toinen väite on se kun nauha kun ei ole ilmatiivis eikä jokapaikasta kiinni pakosarjassa niin niistä väleistä se sitten ilmankosteuden vaikutuksesta ruostuu kun pakosarjat jäähtyy. nii, no ruostuis se vissiin ilman nauhaakin sitte ja lämpötilatkin vaihtuu jatkuvasti muutenkin että sinällään hälläväliä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94059 Sen verran on ennestään termotechistä kokemusta että sillä vuorattuun kasin peltisarjaan voi käydä käsiksi koska vaan koneen käydessä, veden kanssahan se laitetaankin ettei se vesi mikään ongelma ole, eikä kastuminen, mutta jos sen meet sotkeen saveen, turpeeseen tai öljyyn niin ohan se vaikea putsata, ja imee sitä öljyä sit just yhtä hyvin ku vettäkin, ja haisee sit mukavalta lämmetessään. |
Kyllä nuo nauhat näyttää putkia ruostuttavan. Aika monet mp:n kromatut putket olen nähnyt, jotka on aika roisin näköisiä sen jälkeen kun nauha on poistettu. Aika harvoin taas samanlaiset putket ruostuu ilman eristystä. Sitä sitten en tiedäkään, onko haitta muuta kuin kosmeettinen.
|
Prätkissä putket on pääsääntöisesti suoraan etupyörän heittämän ravan ulottuvissa, joten ovat sateella varmaan märkänä koko ajan (siis teipattuna). Kotipihaan tultaessa viimeisestä lätäköstä tulee kunnon roiske, joka ei sitten enää kuivukaan koneen sammuttua.
Jos offroadariin laittaa teipit vain sarjaan - ehkä max 30cm päähän pakoaukoista - niin luulisi niiden kuivuvan viimeisen puolen tunnin siirtymän aikana vaikka mistä kurasta. Sillä eristyksellä pitäisi konehujoneen lämmöt tippua useita kymmeniä asteita ja samalla pensan kiehuminen, ilmastoinnin rasitukset sun muut rauhoittua. Kromaukset ja muut pinnoitteet eivät varmaan pidä siitä, että putki on pidemmältä matkalta huomattavan kuuma. Lämpö kun ei pääse "haihtumaan" heti pakoaukosta lähtien teippien estäessä sen. Sikäli kollektori ja muut teippien jälkeiset alueet ovat kuumempia kuin ilman teippejä, mutta luulisi siten vähentävän putkiston loppupään ruostumista, kun sen lämpötila on korkeampi ja kondenssivettä pitäisi siten jäädä loiskumaan vähemmän. |
Miekin kokeilin tota nauhaa Jeepin putkessa, tosin pakosarjan liitoksesta metrin taaksepäin kun halusin estää korin (alustamassan ja kuskin jalkojen) sekä vaihteistoöljyn kuumenemisen. Miulla kun on pakoputki muutettu alkuperäistä paksummaksi ja ylemmäs maasta tuosta kohtaa. Ainut mitä saatiin aikaiseksi oli helvetin paha haju jokaisen mudassa käynnin jälkeen sekä vaihdevaijeri ei ottanut niin paljon lämpöä.
|
Lainaus:
|
hetken jo päädyin siihen että maalaan vaan sen pakosarjan termalilla ja laitan thermotechin pintaan
se termal on joku 13€ purkki thermo teckki halvimmillaan 55€ 2" leveä 50ft rulla eli 15m 2" nauhaa täytyy laittaa varmaan jonku 10-12m päällekäin aina, kierrokseen nauhaa kuluu n. 40mm ja sillä pääsee etenpäin saman verran... joten nauhassa on 375 kierrosta joten sillä pääsis 150cm mutta kun kollektoreihin ja muuhun hukkuu rutosti enemmän niin riittääkös toi? vai mitä mä laskin taas väärin. jos joutuu ostaan toisen rullan esim sitä 1" leveetä niin menee jo kalliimmaksi ku esim marteliuksen mökät. |
Lainaus:
|
Kyllä se termotecci mädättää sarjat ihan katuautossakin, testattu juttu. Fysikaalista selitystä mikä kelpais kaikille en oo asiasta kuullu..! :-) Yks arvaus olis että putkien jäähtyessä niihin käärinliinoihin kondensoituu vettä. Kyllähän ne ajossa ainaki kuivuu hetkessä. Mut lopputuloksena on paksua hilseilevää ruostetta, niinku romut ois lojunu merenpohjassa.
Tommonen maali on mielenkiintoinen kokeilu. Monesti tuppaa vaan sarjat näissä lämpenee niin paljon että pinnoitteet irtoo. Varsinkin siis mettäautossa kun ajoviima puuttuu kokonaan ja kuormitus on kova. Yks mitä mä kokeilisin on konepellin tuuletusreijät niin pääsis lämpö nousee pois. Itellähä konepelti irvistää koko takareuna ja sivut ylhäällä muutaman sentin, niin tuuletus pelaa "ehjälläki" pellillä. :-) |
| Sivu luotu: 10:15 (GMT +2). |