![]() |
Nyt tää menee jankuttamiseksi mutta.
miksi pitää olla kaasuläppä ennen turboa ? Tähänhän on joku peruste mut en keksi mikä ? voisko joku kertoo... kiitos |
kun kaasuläppä on ennen turboo saadaan pumpun alipaine säädin toimimaan normaalisti
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
www.G-69.tk - www.pahama.com |
Täällä kun näitä turbo tietäjiä tuntuu olevan, niin seuraa kysymys:
Kuinka paljon uskaltaa 12H-T koneen ahtoja nostaa? Välijäähdytettynä ja ilman? Näyttäis mittari nyt 0,5 bar (ei ronkittu), voiko nostaa 1,0 bar? Ja saako siitä ruutia sitten irti? |
En tiedä, mutta tuttu asentaja jaatinen kerto että yli 0.8 bar on ilman välijäähdytintä turhaa. Ainakaan Pajerossa muutos 0.8 -> 1.0 bar oo lähellekkään yhtä iso kuin 0.6 -> 0.8. Mähän en tiedä turbosta sitte mitään. Tuli vaan mieleen. Korjatkaa viisaammat jotka paremmin tiedätte.
-Pajerolla metsään ja Zetorilla pois- http://www.petrisimolin.net/gallery/...autofahrer.gif |
Saatkos mitattua pakokaasun lämmön ?
Mulla vois olla mittaria lainaan jos olet tässä likellä tulisin katsomaan muutenkin jos sopii? pistä privaa.. |
Lainaus:
|
[/quote] Mitä olen nuita tehtaa tekemiä turboja tutkinut niin aika yleisesti ahtopaine vakiona on siellä 1 bar nurkilla diiseleissä. Välijäähdyttimellä saadaan lisää vääntöä/tehoa sekä moottorin kestävyys paranee kun lämpörasitus pienenee. Ahdettaessa ilma lämpenee yllättävän paljon n. 10 astetta per 0,1 bar. [/quote] Mihin tuo 10 astetta/ 0,1 bar perustuu? Liittyykö tuohon jotain muutakin kuin kaasunpuristumisesta aiheutuvia lämpeemisiä? Sillä charlesin lain mukaan p1/t1=p2/t2 eli jos olisi noin VAIN ilman puristumisen osalta, niin silloinhan kompurat olisi turhia? Norm. auto sisätilanlämppärillä saisi jo kammopaineet?! Se että jos daltonin lain mukaan ahtaessa hapen-osapaine kasvaa ja sitä palotapahtuma muuttuu niin se onkin jo sitten toinen juttu?! Näin siis ihan vaan kyselen kun en yhtään mitään turbo-ahtamisesta tiedä. -sami- Note! This message was posted anonymously! |
Perustuu muuhunkin vain paineen nousuun...
|
Se on see saabin bypass valve vallan epäsopiva tohon nykyseen rakennelmaan kun ei oo sitä alipainetta kun läppä on siirretty!!!??? Turbo mittarista voi arvailla että ehkä se viisari hetkellisesti värähtää - 0.2 alipaineeseen mutta se ei riitä avaaman sitä saapin venttiiliä. Laitettiin se turbo mitsku kii siihen venttiiliin ja koitettiin imeä sitä auki perinteisellä blow job menetelmällä mutta kyseinen poskisolisti ei saanut kun -0.3 mittariin eikä siitäkään pystynyt sanomaan aukesko se silloinkaan (pitäs varmaan jonkun vastakkaisen sukupuolen edustajan imasta kunnon lukemat mittariin<img src=/smiley/lol.gif border=0 align=middle>). Missähän alipaineessa toi saapin vena aukeaa? Siinä rungossa on kyllä lukemat 0.40 mutta kuulostaa aika korkealta? Onko siis kukaan saanut sitä toimimaan kun läppä siirretty ennen turboa vai olisiko siitä ollut silloin vain hyötyä jos fläppä olisi jäänyt omalle paikalleen?
www.G-69.tk - www.pahama.com |
Lainaus:
Olin siis taas kerran epäselvä, anteeksi. Tarkennetaanpa vähän, eli mistä kaikesta tuo paineen lisäyksen aiheuttama lämmön nousu toisinsanoen johtuu? Littyykö jotenkin palotapahtumaan vai mihin? -sami- |
Eli imuilma lämpenee kun sitä puristetaan kasaan, eli ahdetaan. Mitä enemmän ahdetaan, eli puristetaan kasaan sitä enemmän se lämpenee. Toinen imuilmaa lämmittävä mekanismi on lämmön johtuminen turbiinin kautta kompuraan ja siitä ilmaan. Palotapahtuma ei suoraan vaikuta imuilman lämpötilaan, koska palaminen tapahtuu kaiken tämän jälkeen. Palotapahtuma vaikuttaa sitten pakokaasujen lämmön kautta lämmittämällä turbiinia siitä kompuraa ja siitä ilmaa. Että näin.
|
kokeilin omaan rakennelmaani hukkaportin ohitusta ja muistaakseni tulos oli täsmälleen sama kuin mikjussilla lisäsin syöttöä ei apua kone ei kiertänyt kunnolla väittäisin välijäähdyttimen auttavan itse en saanut aikaiseksi kerrohan jos kokeilet
|
Lainaus:
Kuitenkin tiedän toki myös sen että turbot käy helposti punaisena ja tuo turbiinin kautta tapahtuva johtuminen on varmasti se suurin syy. Mutta kiinostaa vaan nuo syys/seuraus suhteet. Eli mikä siellä sitten loppujen lopuksi sen suurimman lämpökuorman aiheuttaa? Ajatus olisi about että turbo ahtaa lisää ilmaa = lisää happea palamiselle (daltonin lain mukaan kaasut ovat osa-paineidensa summia joten yhden baarin nousu lisäisi siis hapen määrän kahteen) syöttöä lisäämällä lisätään tietty poltto-ainetta ja avot! Palaminen "rajumpaa" ja kuumempaa. Kun kerran turbo ottaa voimansa pakopuolelta ja siksi ovat fyysisessä yhteydessä niin olisko silloin tuo johtumisesta johtuva "ketjureaktio" syynä siihen lämpenemiseen? Tämä tilannehan pätee silloin jos ahtimen kautta kulkenut ilma on lämmennyt ja sitä ei jäähdytetä -> ei välkkäriä? Miten on noissa roots tms. remmeissä onko niissä mitään ahtamisesta johtuvia lämpö ongelmia? Entäs käytetäänkö niissä välkkäreitä tms.? Ihan nyt sitten oikeesti ennen kuin vedätte herneet nenään tää on ihan oikeesti sitä että mä en tiedä ja haluun oppia mitä moottorissa tapahtuu ahdettaessa. Mitä muuten ilokaasu tekee moottorissa? Onko urbaani legendaa että toisi/sitoisi happea moottoriin ja tehostaisi palamista, jäähdyttäisi ja siten lisäisi tehoja? Onko muuten nuo kisa n.o.s. kaasut pelkkää typpioksiduulia vai onko sinä happea? akateemisesti kiinostunut ja innostunut -sami- Note! This message was posted anonymously! |
Roots "remmiahtimissa" ei yleensä (en koskaan törmännyt. ainakaan vielä) välijäähdyttimeen monesti remmiahdin on v koneessa ja suoraan lohkojen välissä siinä lämmönnousu on pientä.
epäilisin siis että imu ilman suurin lämmittäjä juuri turbo ahdetuissa koneissa on juuri tuo lämmön siirtyminen pakopuolelta kompuranpuolelle. yleisimmissä ahdinmalleissa tätä on koitettu pienentää vesikierrolla ahtimen rungossa. Kokeiliin kerran "ilokaasua" vanhassa tiisseli koneessa mutt meillä tais olla väärän tyyppinen kaasu kun ei ollu mitään vaikutusta.oli jotain sairaalakaasua<img src=/smiley/lol.gif border=0 align=middle><img src=/smiley/lol.gif border=0 align=middle>(tyhmyydestä kärsii) ei edes hymyilyttänyt pullo maksoi melkein 800mummoo |
Roots ahtimissakin käytetään joskus välijäähdyttimiä. Nestejäähdytteinen kenno imusarjan ja ahtimen väliin. Suomessakin noita on näkynyt.
Esim. joku 90-luvun alun v8 ollut remmahdettu camaro. Tais olla joku Martikainen? -Damn Old Dirty Gas Eater- Dodge |
Juu niin käyttää ja hyviä tuloksia saavutettu freon kennolla eli välkkäri rakennettu ilmastointilaitetta hyväksi käyttäen
|
Turbon avulla saadaan parempi täytös, ja välijäähdyttimellä saadaan parempi happipitoisuus, kun kylmä ilma sisältää enemmän happea/tilavuusyksikkö. (nyt tuli vähän kikkailtua termeillä...) Eli kyllä kaikissa "teho koneissa" on jonkun sortin välijäähdytin. Esim aika monessa keskinopeus dieselissä on jäähdytysvesi välijäähdytin, jossa ilma aluksi jäähdytetään HT-piirin vedellä (70-90 astetta) ja sitten LT-piirin vedellä (jotain 40 astetta). (asteluvut saattavat heittää)
Mutta menee ohi aiheen. Eli älä välitä jos ei ihan 100% aukee, ei se mullekkaan oo auennu. Sen tiiän että kaikki moottorinvalmistajat joutuu rakentamaan testikoneita, jotta ne saa käyttökelpoisia tuloksia, niitä kun ei voi laskee niin että tulis tarpeeks todenmukainen malli... Edited by - Grau on 21/01/2005 00:39:19 |
Lainaus:
Tuo 10 astetta per 0,1 bar perustuu tieteelliseen tutkimukseen-> räkä suhisee välijäähdyttimeen menevässä putkessa ja ahtoilman lämpö mittaus kertoi 25 astetta. painetta oli 0,9 bar ja bensakone. |
Mitä muuten ilokaasu tekee moottorissa? Onko urbaani legendaa että toisi/sitoisi happea moottoriin ja tehostaisi palamista, jäähdyttäisi ja siten lisäisi tehoja? Onko muuten nuo kisa n.o.s. kaasut pelkkää typpioksiduulia vai onko sinä happea?
sellaisenaan imusarjaan suihkutettuna se ei tee sinällään juuri yhtään mitään, ehkä huonontaa käyntiä, mut kun lisätään polttoaineen ruiskutusta samassa suhteessa mitä tuo NO (tähän yläviite 2) sisältää tuota happea niin jopas tapahtuu eli hommahan perustuu teoriassa todella raa'asti yksinkertaistettuna siihen että yhdellä sylinterin täytöllä saadaan palotilaan kaasuseos joka sisältää happea tuplamäärän tähän normaaliin ilmaan verrattuna jolloin palavaa ainetta( bensaa tai metaa) saadaan poltettua tuplamäärä/kierros. eihän se oikeesti noin mene, on siinä häviöitä ja muuta ongelmaa, mut periaatteessa. aine nimenomaan on typpioksiduulia eli siinä on kaksi happiatomia yhdessä klimpissä normaalin hengitysilman yhden atomin sijasta. Edited by - veejii on 21/01/2005 08:34:30 |
Lainaus:
Tuossa räkä testissä siis on todella tuo lämpöjohtuminen myöskin mukana? Ajattelin vaan kun olen rakennellut 330bar ilmanpuristelu järjestelmiä ja niissä ei todellakaan ole moista lämmön nousua tai sitten ilma jäähdyttää todella tehokkaasti kun tuon räkä testin tulosten mukaan sen pitäisi lämmetä 33000c' asti.<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> Aloin jo vaan tyhmänä kelaa päin seiniä, ottaen vain puristumisen lämpövaikutuksen huomioon. Niin ja sori topicin kaappauksesta. -sami- Note! This message was posted anonymously! |
Kyllä jos tarkkoja ollaan niin ilmassaki tuo happi on Ookakkosta, mutta ilman koostumushan on suunnilleen "typpi, N 2, 78,08 % happi, O 2, 20,95 % hiilidioksidi, CO 2, 0,036 %" Kun taas NO2 sisältää paljon tuota happea ja vähän typpeä. Ja polttoaineen syöttöä pitää lisätä samassa suhteessa tuon hapen kanssa.
Jenkkien bensakaseihin tarkotetuissa ilokaasusarjoissahan on halutun teholisän mukaiset suuttimet (vaikkapa 150 hp) kaasarin alle pultattavassa lätkässä, solenoidit sekä kasulle että bensalle ja monesti ihan oma erillinen bensapumppu tuolle ilokaasun kanssa käytettävälle bensalinjalle Miesten lelut on kookkaita. |
Tere ootteko mitanu pakolämpöja ennen vai jälkeen ahtimen.
Tietääkö kukaan onko -97 2.4d 2L koneen pakosarjan kiinnitys sama kuin 2.4td 2L-T turbo koneessa eli onko kansi sama. Tarttis laittaa hiluksiin sellaset 150-200hv kuulemma irtoo aika helposti kunhan huolehtii jäähdytyksestä ja ajaa järjenkanssa. t harri Note! This message was posted anonymously! |
toi edellinen olin mä
|
Lainaus:
Ei varmaankaan oo se 150 kaakkia tarjolla 1000-1500 rpm. Tietenki onhan se mukava kun paska lentää kierroksilla.. <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> - jm KoMk ry. Off Road Team |
Joo noi diisel gurut tiesi et 150hv lähtee koneesta helposti oikeanlaisella ahtimella ja hyvällä välijäähyllä.
Kone kestää 200hv ilman suurempia muutoksia. Väännöt alkaa n.1800r. tosin ei kaikki ole vielä pelissä. Saatais se tehtyä alhaaltakin mukaan lähtevä mut kone ei kestä sitä johtuen suuresta lämpökuormasta männissä ja venttiileissä ym. t harri |
Turbosta johtuva ilman lämpeäminen on seurausta pumpun rakenteesta, joka siis on keskipakotyyppinen.
Turbo imee vispilän keskeltä ilmaa ja pyöriessään linkoaa sen yhdestä kehällä olevasta rei'ästä ulos. Vaikka poistoreikä olisi tukittu, voisi turbon siipiä vielä pyörittää, koska siivet eivät ole tiiviisti kuorta vasten, vaan ilma pääsee "valumaan" niiden ohi. Taasen esim. mäntätyyppisessä pumpussa, jos poistoreikä tukittaisiin, paine kasvaisi joka iskulla kunnes joku antaisi periksi (Roots-tyyppisellä ruuvilla sama asia). Eli kun turbon vastapaine kasvaa, päääsee yhä suurempi ja suurempi osa ilmasta valumaan siipien ohi, tai käytännössä pysymään paikoillaan, ja kun ilma ei pääse virtaamaan tasaisesti, vaan pyörteilee paikallaan, muuttuu siipien ilmaan tuoma liike lämmöksi. Tämähän tapahtuu täysin jouhevasti, eli mitä suurempi vastapaine, sitä suurempi lämpeäminen. Kone ei kuitenkaan mekaanisen luonteensa johdosta voi tietyillä kierroksilla yhtäkkiä alkaa virrata paremmin, eli ahtopaineiden noustessa koneesta johtuva vastapaine kasvaa, ja sitä myöten se imuilma lämpenee. Tästä turbulenssin aiheuttamasta lämmösta juontuu tarve jäähdyttää imuilmaa intercoolerilla (vaikka oikeammin termi olisi aftercooler, harvassa laitteessa on nykyään kahta ahdinta, joiden _väliin_ INTERcooler siis tulisi). 330 ilmakehän paineen laitteistossa painetta tuskin luodaan keskipakopumpulla, vai kuinka? Silloin voisi nuo mainitut lämpötilat pitääkin paikkansa, jos jostain löytyisi materiaaleja joista moisia pumppuja saisi valmistettua. Väittäisin että häviävän pieni osa imuilman lämpenemisestä johtuu turbon kuoren kautta välittyvästä lämmöstä, haihduttava pinta-ala siivissä ja kuoren sisäpinnoilla on kuitenkin niin mitätön verrattuna ilman tilavuusvirtaan. Että sellaista. |
Lainaus:
Iso-kiitos!! -sami- Note! This message was posted anonymously! |
Jaa.
No siitä sitte. Ei se ollu mulle auennu näköjään oikeestaan ollenkaan, mutta tietääpähän tuonkin nyt. |
Mulla kiinnostaa kans tuo ilokaasuhommeli, kun tuo tuntuu paljon yksinkertaisemmalta ku turpojen kans ährääminen. Paljonko sellanen puteli maksaa ja monestikko sillä kiihyttelee? Laittais kytkimen kaasupolkimen pohja-asentoon eli se olis silloin saatavissa kun sitä tarvii? Kuulostaa yksinkertaiselta, en tiedä meneekö se niin? Ei kestä lisätä noita rakenteluprosentteja yhtään ja eikös turbot ja muut ahtimet rinnasteta moottorin vaihtoon? tuo pullohomma olis helppo ottaa pois aina tieliikennekäytössä ja tehonlisäysmäärähän riippuu suuttimien koosta, että olis sitäkin helpompi säädellä? Näin olen antanut itseni ymmärtää? Siinäpä vasta kysymysmerkkejä?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
alkuun pääsee: http://www.holley.com/nosnitrous/index.html ja www.hestec.fi ja lisää googlettamalla. Holleyllä näyttäisi olevan mielenkiintoisia "yleis" sarjojakin ja hesteciin saa ilokaasuennakonmyöhästyksen säädettyä. Olishan se tietty reteetä jos/kun auto käyttäytyisi kohtuu normaalisti kunnes painaisi esim. vaidekepin nokassa olevaa go-baby-go nappulaa. Nyt kun asiasta tietävät kertoisi miten noi asiat oikeesti on. Onko tuollainen visio mahdollista? Eli toi taikanappula joutuisi kait ohjaamaan muutakin kuin kaasun magneettivenaa? Miten on moottorin kestävyyden laita, tarviiko jotain erikois-osaa esim. erikoisvahvoja kannenpultteja tms.? Note! This message was posted anonymously! |
Mihinkäs tää propaani suihkutus perustuu?http://www.usdieselparts.com/moreinf...oduct_ID=57163
Note! This message was posted anonymously! |
Propaaniruiskutus perustuu siihen, että propaani toimii katalyyttisesti dieselöljyn paloreaktiossa, eli suomeksi sanottuna se auttaa polttamaan normaalia suuremman osan pyttyyn ruiskutetusta polttoaineesta. Sitä ei tarvitse olla kovinkaan paljoa, ja parhaiten se toimii ahdetuissa dieseleissä. En tiedä onko se Suomessa katulaillinen kun ilokaasulaitteet kerran eivät ole.
|
Tässä muutama mielenkiintoinen kuva Nasse sedän bertasta. B kone turbotettu jonkun 1.8 camryn? tai vastaavan turbolla. Ajellut kuulemma parisen vuotta 0.6 ahdoilla jolloin kone on aika lussu mutta nyt on hanat kaakossa sillä ahtoja on jotain yli 1.7 (mittari loppuu 1.7) ja pakkosyöttö koko ajan päällä. Pakkas safarilla pamahti ahtoletku ja sillon alko puhaltamana mustaa oikeen rankasti, muuten mustaa ei tullut kun turbo poltteli kaiken tehokkaasti. Tuntui bertta liikahtavan suht rivakasti ja täytynee itsekkin vähän ruuvvailla. Poijjaat oli noita tietoja rustailleet konepeltiin mutta en tiedä millä ahdoilla noi pakolämmöt on mitattu. Ajattelin vaan että eikös edicci startatessa pamauta pakkosyötön päälle sähköisesti? Nyt haluaisinkin sellaisen kytkimen jolla saisin edicciä komennettua niin että tarvittaessa saisi pakkosyötön päälle. Nassella oli jotenkin niin että pakkosyötö oli koko ajan päällä. Olisi turboruuvin kanssa varmaan aika metka yhdistelmä... tai sitten tarvii oikeesti tutkia mistä berta syöttöä saa säädettyä.
http://www.petrisimolin.net/gallery/...kjus-nasse.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-nasse1.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-nasse2.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-nasse3.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-nasse4.JPG www.G-69.tk - www.pahama.com |
Jep, ihan järkevän näköinen viritys, hyvä tietää että pumpun säätö ja sammutus toimii noinkin.
Itse ajattelin tosiaan tuon kuvassa näkyvän jousen tilalle viritellä ahtopaineen kasvun myötä liikkuvan säädön, jotta pakkosyöttö olisi päällä vain silloin, kun on riittävästi ilmaa ylimääräisen polttoaineen polttamiseen. Jännä tietää että rivipumppujemme kapasiteetti riittää yli 1,7 barin paineille, uudempien dieseleiden jakajapumput ovat kuulemma siitä ikäviä, että niistä ei tietyn pisteen jälkeen saa ruuvailtua hirveästi ylimääräisiä nesteitä. Oli viime sunnuntaina juttua yhden tyypin kanssa joka on Hiluxin turbottanut. |
Muistelisin että tuo ilokaasun myynti yksityiselle kiellettiin samoihin aikoihin sen käytön kiellon kanssa,ja kun esim kiihdytys vehkeissä laitteita oli ja käytettiin,niin kisoissa FHRA järjestönä hankki pullot ja kisan jälkeen keräsi ne myös pois.
Note! This message was posted anonymously! |
Ostakaapa (tai lukekaa lehtipisteessä hyllyjen välissä) GTI-lehteä. Siinä tais tuoreimmassa tai sitä edellisessä numerossa olla juttua NOSin asentamisesta. Taispa siinä olla pari nettiosoitettakin ja kyllä sen pullon saattoi kai yksityinenkin ostaa, mutta pullot eivät olleet hyväksyttyä mallia, eli niiden uudelleentäyttö ei kuulemma enää sitten onnistunutkaan.. Vois olla kallista ostella aina uutta putelia. Nyt en muista, oliko siinä jotain ratkaisua tuohon täyttöongelmaan. Tieliikenteeseen tuolla virityksellä vaan ei ehkä kannata yrittää. Voipi tulla kallista lystiä, jos ajaa haaviin.. ;)
Kiitos ja Kolme turboa kuutoseen.. Kaivaa se.. www.nalle-offroad.com |
ite laitoin 240 tiisseli volvon suodatin pömpelin kun siinähän aika laaja pinta ala ja halpa suodatin.eikä taida paljoa ahistaa.
Note! This message was posted anonymously! |
eihän nää kuvat mistään maastureista oo mut aiheen sivusta kuitenkin, oikeat maasturit on ahdettu jo tehtaalta :).
jos jotain mielipidettä saa sanoa niin unohtakaa saapin yms leluvälijäähdyttimet jos voimaa haluatte. http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0243.JPG http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0244.JPG http://www.kolumbus.fi/dbltrbl/fd2/HPIM0797.JPG http://www.kolumbus.fi/dbltrbl/fd2/HPIM0800.JPG |
lepoantti tiällä tuas...
mulla ei ediciä ole enää olemassakaan, sammutus/käsikaasu ja pakkosyöttö on kopissa käsikäyttöisenä. itse aion viritellä siten että pakkosyötön saa lukittua tarvittaessa paikalleen, ja jos oikein hienon tekis niin sillon kun lämä polkastaan pohjaan niin se vetäsee automaattisesti pakkosyötön päälle....ja jos paineruuvin laittaa koppiin niin tarvittaessa saa tapahtumia aikaan pannuhuoneessa. vaan miten olette kytkimen luistoon puuttuneet, kaverin ahdetussa 3B:ssä ainakin pukkaa kytkin luistamaan. perimätieto kertoo että asetelmaan on lisäilty jousia ym. vaan onko muuta ratkaisua? esim. jonkun muun vekoittimen kytkin vermeet tms. Note! This message was posted anonymously! |
nossista..
päätä en laita pantiksi noista hinnoista mutta näin kerrottiin muutama kuukausi sitten minulle.. 5litran täyttö 60,40ekee (5l= n. 3,75kg) 5litran pullo maksaa omaksi 206ekee (siis suomessa täyttöön kelpaava pullo) täyttö vaatii rekisteröidyn yhdistyksen /yrityksen taustalle.. kiihdytys/viihdytys tiimeiltä voi täyttöä kysellä (jotkut kuulema täyttää jenkkipullojakin) -Blazer k5 -86 -Vette 74 projekti- |
Coolerin koosta...mulla on alkuperäinen cooleri suunnilleen kannettavan tietokoneen kokoinen, ehkä hieman isompi kun ottaa "koko kehikon" huomioon, tosin tietenkin paksumpi(ehkä jotain 8-10cm). Ja se riittää orkkiskunnossa tehoille 133hv/300Nm ja lastulla/boksilla viritettynä (kaikki muut vakiota) 160hv/380Nm. Ihan vaan tiedoksi...ettei syyllisty hätävarjelun liiotteluun ;)
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? -- |
Lainaus:
HJ61 & LJ70 |
onko tää camino?
Note! This message was posted anonymously! |
Niin tai itse olen ajatellut vesi/sumuruiskutusta. Lavalle 10 litran säiliö + liitos. Coolerin päälle konepeltiin ajovalojen painepesureista "customoidut" suuttimet, jotka sumuttaa piene sumun aina tietyn määrätyn ajanjakson jälkeen (esim. 5 sekunnin välein). Katkaisija/säädin kojetauluun. Vähän niinkuin WRC kilpureissa... ;)
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? -- |
Pistä se vesiruisku sinne paine putkeen !!!
Note! This message was posted anonymously! |
Olisi kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto viritellä ralliautotyylinen vesiruiskutus imuilmaa jäähdyttämään. Ainoa huono puoli lienee se, että vettä tai vesi/metanoliseosta pitäisi tankata aika tiuhaan, järkevällä tankin mitoituksella esim. aina kun hakee lisää polttoainetta. Niin ja se, että voi olla hankala löytää 24-volttista pumppua. Vai olisikohan Aquamistillä?
Noilla isoilla coolereilla on sitten se huono puoli, että kun ilma kerran on kokoonpuristuvaa ainetta, niin siinä kestää aikansa ennen kuin se paine pääsee turbosta imuventtiilille asti, ja viive kasvaa sitä mukaa mitä suurempi cooleri on. Ratkaisu: vesikiertoinen aftercooleri. |
Niin...loppupeleissä sitä "urku auki" ajoa on aika vähän ainakin meikäläisen "offroad" ajossa. Silloin kun sitä tarvii niin vesiruiskutus päälle vähän ennen...ja silloin kun ei niin eihän se vesi mihinkään kulu. Matka-ajossa tai esim. kärryn vedossa tosiaan ajoviima jäähdyttää cooleria. Tämä myös riippuu tehoreserveistä...jos on kauheet donitsit ja vähän tehoo niin pitäähän se "sinkin" olla tiukalla kun yrittää eteenpäin päästä (LJ-70?) =P
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? -- |
lepoantti joka kirjailee nyyminä kun ei koneet kirjautuneena huoli.
vaan nyt on bj ahdettu garretin T3:lla ja sillä isoksi moititulla coolerilla. tiistaina täräytin koneen tulille ja ekasta koeajosta lähtien meinaa suuta hymyilyttää liki kokoajan. syöttöjä hiukan yli kierros lisää, ahtopaine noin 0.8 niin jopa on mukava ajaa. ei nuuski enää maantiellä ylämäkiä nelosella jne. vääntöä riittä heti alhaalta asti ja muutenkin toimii loistavasti. pakopaineita eikä lämpötiloja ole vielä mitattu kun kaverilla oli mittarit lainassa, mutta tarkoitus kyllä on mittauksia suorittaa. kaasuläppä on omalla paikallaan, ainoat "muutokset" oli että maski piti tehdä uusiksi että cooleri mahtui keulalle nätisti ja akut siirtää koppiin sisälle. muuten asennus on liikuttavan yksinkertainen ja voin suositella. kesällä on leima edessä ja silloin ajattelin muutoksen ahtimelle myös merkkauttaa. mutta minkä verran on tehokkaimmissa bj:ssä heboja tehtaan jäljiltä ja saako papereita muuta kuin tojon liikkeistä? penkitystodistus ahdetusta koneesta kuitenkin leimalla vaadittaneen? mutta kunhan saan digikameran käsiini niin koitan muutaman kuvan ottaa ja laitta näkyviin miten rojektin toteutin. Note! This message was posted anonymously! |
Onnea turbon johdosta :)
Kuvia kehiin... Missä hinnoissa moiset Garretit pyörii? -jm KoMk ry. Off Road Team |
Hinnat riippuvat vähän minkälaisia kauppoja saa milloinkin tehtyä, mutta sanoisin HYVÄN käytetyn hinnan olevan jossain 250-300 euron tietämillä, kunnostetun hinta lienee 5-600 eurossa ja uusi on sitten mitä on, enpä ole viitsinyt kysellä. Kannattaa kiikuttaa käytetty ahdin näytille johonkin turbohuoltoon jos akselilla on yhtään päittäisvälystä, tuo pelasti mm. oman moottorini.
Ilmeisesti aika hyviä luovuttajaehdokkaita oikean kokoisille Garreteille ovat turbo-Saabit, Sierra Corworth ja Chrysler LeBaron. Cosworthin pakopuoli ja hukkaportti näyttivät fiksummilta kuin Saabin käyttämässä AiResearchissa (joka minulla on). Tosin kaipa siinä on huomioitu todennäköinen viritysvaara, joka on varmaan paljon suurempi kuin Saabissa. Edited by - JF on 05/03/2005 16:59:23 |
Tässä lepoantin kuvat!
http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo1.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo2.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo3.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo4.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo5.JPG http://www.petrisimolin.net/gallery/...SSI-turbo6.JPG "Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! Edited by - PIRSSI on 09/03/2005 23:00:07 |
En oikein saa selvää millä toi kuuleri on kiinni autossa, mutta jos ei ole mitään pehmennystä välissä, niin kandee laittaa. Saattaa muuten täristää kennon rikki hyvinkin nopealla aikataululla. Jotkut kumminpalat varmaan riittää.
Note! This message was posted anonymously! |
Onhan noi kopuralta lähtevät klemmarit menossa vaihtoon ? Mulla ei pysynyt letkut kiinni tavallisilla klemmareilla 0.8 paineilla kun kone oli kunnolla lämmin. coolerin jälkeen varmaan pysyykin mut etupuolella "epäilen"
|
kiitokset pirssille kuvien välittämisestä!
joo, klemmarit vaihdetaan jos tarvetta on, nyt ei ainakaan mitään ongelmia ja paineet on n.0.8 max. ja muutama satakilometriä on testiä ajettu. cooleri on kiinni 20x20x1.5mm kaluputkesta tehdyssä keulapalassa joka on kiinnitetty alkuperäisen keulapalan kiinnikkeisiin, himmeli on sen jäykkä rekenteeltaan että jos cooleri hajoo niin ihmettelen, on siinä kyllä muovipuslat vielä lisänä välissä. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
-pauke- Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Mutta takaisin asiaan tässä pari kuvaa ISOS turbotetusta b koneesta josta on jo savut otettu tallissa. http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-Kuva013.jpg http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-Kuva015.jpg http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-Kuva016.jpg www.G-69.tk - www.pahama.com |
Ilmansuodatin heti vaihtoon ellei ole tarkoitus ajella vain ratapäivillä. :)
Mukavan loivia mutkia alumiiniputkessa, onko itse tehty ja taivuteltu? |
Lainaus:
Ei mutta oikeesti, onks kaikilla joku tuollainen tuunari suodatin meininki?? Ite mietin, että sopisko tuohon vanhan öljysuodattimen tilalle esim. joku Volvo 740 sarjan muovikotelo tai jonkun muun auton sellainen muovilodju mallinen. Sais tod. näköisesti hiljennettyä samalla imuääniäkin. PS. Tipikin on ulkoillu ekaa kertaa uudella ahtimella. Vielä puuttuu hukkaportin vivut ja letkut ja vesikierto ja "muutamia" pikku juttuja. <center>--------------------------------------- "And on the seventh day GOD greated Off Road" </center> |
Lainaus:
Alumiinimutkat ja siniset silikoni letkut tuli turon mukana, kuulemma jonkun suomalaisvalmisteisen traktorimoottorin orggis osia<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> "I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day "<img src=/smiley/beer.gif border=0 align=middle> |
Alkaa olla tarveaineet kasassa.Saabin cooleri ja turbo. Nämä pitäis naittaa 3B pataan. Toukokuussa raportti jatkukoon. Onko muut avartaneet imusarjaa..On aika ahdas vakiona. ainakin imuläppä on aika pikkunen. Minkäkokoinen läppärunko/läppä on hj61:ä???
http://www.petrisimolin.net/gallery/...-Wo-turbo1.jpg http://www.petrisimolin.net/gallery/...-Wo-turbo2.jpg Mites muitten turbotus projektit etenee.??? Vieläkö Jaren Tipissä on hyrrä kiinni?? Ja toimiiko mikjussin viritelmät ja onko uusia tullut tehtyä? Edited by - Killer-Wo on 12/04/2005 22:15:48 |
61:ssä ei ole kaasuläppää (kai se sammuu katkaisemalla polttoaineen pumpusta?), ja imusarja on vain sellainen kotelo joka on kannessa kiinni, eli erillisiä putkia ei siinä ole.
13B-T:hän sammutetaan ns. kaasuläpällä, kuristetaan kuoliaaksi toisin kuin vaikka 3B, jossa polttoaineen saanti katkaistaan. Itselläkin on ajatuksena parannella imusarjan muotoa, todennäköisesti teen sellaisen virimoottorityylisen putkimaisen pöntön josta lähtee suippenevat putket jokaiseen imukanavaan. Vähän pitää miettiä ainakin etummaisen ruiskusuuttimen "jäykkää tulpanjohtoa" uusiksi, täytyykin käydä jossain dieselpajassa kyselemässä onko kuinka paha rasti taivutella siihen uusi. Aika tarkasti tämän näköisen pakosarjan ajattelin myös taiteilla: http://www.amworks.com/gallery/custom/toyotapa.jpg Tässä vähän imusarjan mallia, tarkoitus olisi kuitenkin pitää nuo erilliset putket suorina ja HJ:n kaasuläppä tulisi tuon emäpöntön päähän. http://www.amworks.com/gallery/custom3/toyota35gte.jpg Eipä se HJ:nkaan kaasuläppä mikään hirmuinen ole, mutta tuskin nostan koneen kierroksia korkeammalle eli ihan hyvin sen n. 50 mm kurkun pitäisi virrata. Jonka lisäksi on tietysti huomioitava, etteivät nuo B- ja H- sarjan kaasuläpät vakionakaan ikinä ihan apposellaan ole. Edited by - JF on 12/04/2005 22:29:10 |
jepjep..tuollaisen pakosarjan meinasin prikulleen tehdä itsekkin. Joo siis 2H:n imuläppää pitääpi suunnitella. Muistelin jonkun joskus puhuneen että on isompi kuin -b:n, Mut muistin et se olisi ollut 12H-T:n...no sehän helpottaa hommaa huomattavasti. Osia löytyy paremmin.
Imusarjaa en meinannut tehdä kokonaan uutta vaan avartaa orginelliä. Kunhan happi kulkis ees vähän jouhevammin=) |
Kyllä se hyrrä vielä pyörii mutta ei tässä kauheesti oo tullu ajeltuakaan. Pitäs vielä kutitella lisää syöttöä B koneeseen kun tietäs vaan miten. Kone ei kierräkkään mielestäni tarpeeksi ja se on ollut sellanen aina. Vakiokokoisilla renkailla ei saa mitään vauhtia kun 36" huiput on jotain 110+. Jaksas kyllä mennä mutta ei kierrä tai jotain oli turboa tai ei. Eipä silti ihan hyvin toimii näinkin kun ei tolla sen lujempaa tarvii päästäkkään mutta olis kiva saada vähän enemmän "räjähtävää" voimaa. Tutkailin sen verran pumppua että sen persiissä yläpäässä melkein edicissä kii on sellanen korkki jonka alla ruuvi jolla ilmeisesti säädetään kalvoa? Mihinkäs suuntaan sitä nyt pitäs ruuvvata että tulis lisää syöttöä vai onko se edes oikea säätö?
www.G-69.tk - www.pahama.com |
Maksimisyöttöä saa kyllä järkevämmin ruuvattua siitä edicin varresta, muistaakseni sen kalvon takana on sellainen vastaava "capsule" (Toyotan oma termi) kuin siinä sammuttimen varressakin, eli ruuvi, jonka sisällä on jousikuormitteinen tappi jonka pää tulee ulos aukosta (olipa selkeää). Eli ollessaan normaalitilassa sammuttimen varsi lepää kahden oman jousensa varassa tuota "capsulea" vasten, ja pumpun maksimisyötöt määräytyvät tuota toppariruuvia säätämällä. Se kalvon takana oleva ruuvi säätää käsittääkseni minimisyötön määrää, eli pienintä asentoa johon kalvo pääsee. Toisin sanoen tyhjäkäynnin polttoainemäärää, eli sillä ei kai meidän viritysten kannalta ole paljoakaan merkitystä. Mielenkiintoinen havainto tuohon kalvon ruuviin liittyen oli, että vuoden -84 3B-koneessa sitä ei ollut lainkaan, ja minulla (vm -83) se vielä on olemassa. Ilmeisesti ovat todenneet tehtaalla ettei tyhjäkäynnin säätöä juuri tarvitse kun sen saa kaasuläpänkin avulla säädettyä.
Jos Mika millään pystyt, niin voisi kannattaa mitata pakopuolen paine, ettei turbo vaan ahdista. Siitä seuraa vain ylikuumentumista. Pakokaasun lämpömittari kertoisi myös aika paljon. Onko sinulla yhtään turboviivettä? Jos ei, niin pakopesä voi olla pienenpuoleinen. Birfield.comissa on muuten 3B Engine Manual (jossa on myös 13B-T -moottorin korjausohjeet jos sattuu lukutuulelle). Siinä oli aika hyvin nuo pumppujen säädöt kuvattu, etenkin vapaastihengittävän ruiskupumpun alipainehässäkän säätöön oli tarkat ohjeet kalvon liikkeelle tietyillä imusarjan alipaineilla eli kaasuläpän asennoilla. Ihannehan olisi, että syöttö vastaisi vapaastihengittävän määrää kunnes turbo lähtee käyntiin. Tässä on muuten Kanadalaisten vastikään turbottamasta 3B-II:sta tuoretta keskustelua: http://forum.ih8mud.com/showthread.p...8&page=1&pp=30 (3B-II on jakajapumpulla varustettu uudempi versio 3B:stä, pääosin nuo jutut pätevät meidänkin koneille. Ahtaa 0.9 bar ihan huoletta! Pakokaasun lämpötila täysillä ahdoilla ylämäessä vain 510ºC. Autohan oli BJ-70) |
Tuolta löytyy kaverin pääsiäisenä virittelemän hyrrän kuvat jos kiinnostaa katella.
http://www.komk.net/offroad/turbo/index.htm PS: kuka tunnistaa mistä vehkeestä ilmanputsari on "lainassa"? - jm KoMk ry. Off Road Team |
Oisko valmetin traktorista toi suodatin?
Sami_V tahtoo patroolin. Ai niin mullahan on jo <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> |
Lainaus:
-jm KoMk ry. Off Road Team |
[/quote]
Ei oo Valmetista <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> [/quote] No sitte Valtrasta? Ellei ni Sisusta ? Onko turbo samasta lähteestä ? A-P Kotimainen diesel on jees!!! |
Laukaistaan tämä kihelmöivä jännitys ja paljastetaan, että ilmanputsari on Leylandin rattorista.
Hyrrä on Valmetin koneesta, joka on jossain vanhassa metsäkoneessa. Käsittääkseni kone on 411. Niinkuin kuvista näkyy toteutuksessa ei ole mitään popoffeja, hukkaportteja tms. Ahdot 0.6 luokkaa eli aika näppärän kokoinen hyrrä sattui. -jm KoMk ry. Off Road Team |
Mitenkäs nuo kaasuläppä systeemit on viritelty ja
kuinka ovat toimineet? Onko ollut mitään vaikutusta onko läppä ennen turboa vai turbon jälkeen? Pitäis minunkin tuohon Hoojiihin laittaa turbo hyrräämään Ahdin olis KKK, Jostain transportterista... en tiedä jääkö pakopesä pieneksi? mitä mieltä? Toyota: Miehille jotka kulkevat omia polkujaan |
Eikö transhiteissä ole jotain noin 2,5-litraisia dieselikoneita? Silloin jää pakopesä aika varmasti liian pieneksi, onhan HJ:n moottori melkein kaksi kertaa isompi iskutilavuudeltaan (tai 1,6 kertaa tarkkaan ottaen). Tai jos haluat säätää rajoittimen vähän yli 2000 kierrokseen, niin antaa mennä vaan. ;)
2H-moottorille turbon luovuttava bensakone voisi olla jossain vähän yli kahdessa litrassa (esim. 2,3 voisi olla soppeli), bensakoneet kiertävät kuitenkin niin paljon suuremmilla kierroksilla että silloin menevät huippukierrosten tilavuusvirrat suunnilleen samoihin. Nämä arviot pätevät tietysti maltilliselle yleiskäyttöön tulevalle moottorille, jos jotain Pohjanmaan mersumiesten tyylistä superturbotusta aikoo harrastaa niin saa varautua ihan erilaiseen virittelyyn, ja paljon isommilla ahtimilla. Mutta niillä ei sitten tod. näk. tee maastossa mitään. |
Lainaus:
Ykspilkkukolomoseen noppakorollaan käy siis, mutta ei HooJiihin. Edited by - -MaTTi- on 26/04/2005 23:20:33 |
Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
Ulos loggautuminen kuittaa univelat... ennemmin tai myöhemmin.
|
Lainaus:
En osaa sanoa toimisiko paremmin ennen turboa imupuolella. Syöttöä vaan on vähän ruuvattu. - komknyybi (ei jaksanut kirjautua) Note! This message was posted anonymously! |
Onkos kellään Patrollin jälki turbotus kuvia?
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään. |
Tervehdys!
Oon aika pihalla tuosta turbotuksesta, mitä ny just syynäilin 2 kpl 411 Vallun konetta ja ahdinta niin tutkailin miten semmosen ahtolaitteen rakentelis Rankkuunsa (3,5 l NC-50 riisseli). Riittäisko siis esim Saabin 2,3 l koneesta ahdin ja jäähdytin? Oon vain "kuullu" jotta Saabin lauhdutin on ihan se ja sama eli käytännössä ei mitään virkaa?? Onko tutkittua tietoa ;)? Onko Saappaan ahtimissa yleensä hukkaportti? TT Note! This message was posted anonymously! |
Tervehdys!
Itse juttelen itselleni, mutta tommosta juttua löysin "agropalstalta". >joo, ihme homma se on mutta >näin on käyny. muistelin että >joku akrolainenkin kirjotteli samasta aiheesta. > > >ei ne koneet ollu sen kummemin >horoja. turbon asennuksen jälkeen öljyt >kampikammiosta männän päälle. kuulemma männänrenkaiden >vaihdolla olis selvinny. > >tekis mieli turbottaa toi meidänkin 110 >mutta hieman mietityttää... Joo tälläästä on tosiaan tapahtunu, turpotuksen jäläkihin öliyt meinaa tulla pihalle huohottimesta, turpon laakeriilta ja tiivistehien välistä ja pakoputken päästä. Syynä on kampikammiopaineen raju nousu joka johtuu ohipuhalluksesta ja kun imukoneen huohotin jää ahtahaksi niin paine pyrkii pihalle joka taholta. Ohipuhallus johtuu siitä kun sylinterit on saattanu lasittua, halapojen öliyjen tai muusta syystä. Männänrenkahia saataa olla poikki tai ne on veteliä. Imukoneen männät on useen piänipalotilaasia kones korkiapuristeenen ja tämä lisää ohipuhalluksen niin suureksi jos on vähäki muuta vikaa. Aina näin ei kuitenkaa oo, joskus paliokin ajettu imumoottori toimii turpotuksen jäläkihin ihan oireetta. Yleensä kuitenkin käy niin nottei jähärytyspuali riitä ja lämpöongelmia tuloo, konet hikooloo öliyä siältä ja täältä ja viisari on punaasella ja isännän naama kalapia. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Heikki H. ================================================== Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH700+NP205+D44+12bolt |
Tervehdys!
Joo ja tässä välissä oon taas mielestäni viisastunut kun oon kuunnellu muiden "tosijuttuja" ja soitellu muuan traktorinvirittäjälle. Dieselissä ei pitäisi olla vaaraa öljyjen pihalletulosta vaikka ahtaa vanhan ja väljän koneen, koska muuten kone olisi jo niin harva ettei edes käynnistyisi. Kuulemma ja kuulemma siis vain bensakoneiden ongelma. Ja Saappien ahtimet on yleensä käytettynä hajalla, siis palopesä hukkaportista halki. Ja muuan pullingtraktoreita viritellyt kertoili tosissaan että aina litratilavuuden mukainen ahdin koneeseen. EI IKINÄ PIENENMPÄÄ, sillä jollakin 2,5 l ahtimella 3,5 litran koneessa on niin iso vaara polttaa kone ettei kannata pelleillä.... .. minä näistä tiedä sitten mitään sanoa.. TT Note! This message was posted anonymously! |
tommoisen filterin laitan lantikkaan http://workspace3.smilehouse.com/wor...ID=9&pid=26972
tuo ilman otto puoli on n.110 eli siihen viemäri putkee ja supistus 75 -> snorkkeli pystyyn. Caravaanari Land Rover |
täräytetään vielä tähän vanhaan topiciin.
nyt viimein tuli pakopaineetkin mitattua reilun 2000 km:n "koeajon" jälkeen. max. ahto on sen 0.8 bar ja pakopaine nousee aavistuksen yli yhteen enimmillän kun pakkosyöttö päällä kierrättää niin paljon kuin kone kolmosella kiertää. normaali 80-90 km/h marssivauhti tiellä niin sillon ahto noin 0.5 ja pakopaine noin 0.6 eli varsin hyvin on paineet kohdallaan, ahtoa varmaan kärsis nostaa vaan mitään tarvetta ei moiseen ole. kaikki on toiminut loistavasti jne... mutta olisko kellään muutosleiman teettäneellä "lainata" penkitystodistusta?? pitäis käyttää leimalla elokuun puoliväliin mennessä ja joensuun dynohemmo sanoi että ennen syyskuuta on turha haaveilla penkitystä... |
Bertta on turbotettu ja ajettu noin parituhatta kilomeetteriä. Nyt alkoi ilmetä pikku ongelmia.
Eli ongelmana on juuri tuo huohottimesta tihkuva öljy. Öljyä ei tihku auton käydessä vaan sen jäkeen kun auto on sammutettu niin öljyä tulee parikymmentä tippaa. Aluksi ongelmaa ei ollut vaan se ilmeni senjälkeen kun vaihdoin pakosarjaan uuden kuparitiivisteen ja siinä samassa öljyt koneeseen. Mahtaisko sammuttamisen jälkeen sylinteriin jäädä paine(puristustahti) joka sammuttamisen jälkeen painaa öljyn männänrenkaiden läpi ja huohottimen kautta pihalle. Kuulostaa kaukaa haetulta....hmmm. pitää ilmeisesti vaihtaa öljymerkkiä sillä eipäilen syyn löytyvän öljystä. Kone ei ole ollut väljä ennen turbotusta. Turbona on tällä hetkellä saab 9000 turbo. Pakopesä tuntuu olevan liian pieni joten värkkäyksen alla on hybridi. Jos jollain ois garretin t3/t4 pakopesä joku .55 tai vast niin ottakee yhteyttä |
Olitko viemäröinyt ahtimen poistoputken siihen moottorin kyljessä olevaan peltiin (jonka takana työntötangot tanssivat)? Ettei vaan pääsisi jotenkin sitä kautta hönkimään tai tippaa muodostamaan? Ajossahan niitä tippoja ei juuri muusta voikaan huomata kuin siitä ettei etukardaani suostu millään ruostumaan. ;)
Mitä öljyä käytät? Moottorin alkuperäinen suositushan oli API CD vai jopa CC eli näitä paskempaa on varmasti hankala löytää ellei nyt jotain 30 vuotta vanhaa heinähattujen farmiöljyä käyttele. Moottorin ahtamisen myötä kiertokankien laakerien rasitukset kasvavat vain 20% vaikka paine(/tiheys)suhde nousisikin kahteen eli kansankielellä noin yhden kilon ahdoilla. Vasta kierroksia nostamalla alkavat laakerit kärsiä, rasitukset kun kasvavat pyörimisnopeuden neliöön. |
Joo sitä oon miettinyt kans ku oon laittanut paluuputken siihen peltiin jonkatakana on nostajat.
Jos se pääsee jotenkin kiertämään siitä huohottimeen. Mut kun auto seisoo pihalla ja käydä rouskuttaa ei huohottimesta tule öljyä eli siitä päätellen myös ajonaikana ei pitäisi tulla. Ongelma esiintyy vasta kun koneen sammuttaa ja odottaa noin 30sek.... niin ölkkää valuu piha tenterille..... |
elekää pojat viittikö missä tietämys?????
Note! This message was posted anonymously! |
"Miks kukaan ei ole muuten laittanut HooJiihin pikkulohkokasia? 305 (5.0 l) sopisi vielä mietoviritteisenä..."
En jaksanut lukea kaikkia, joku voi olla jo vastannut tähän. Offroad centerissä tehtiin aikoinaan HJ-60 340 moparin trukkikone vai oliko 360, en muista. Oli jonkun varakkaan isipapan pojat osannu rällätä koneen rikki, ja isipappa halus siihen v 8. Liukkonen tekee mitä asiakas haluaa, kun vain rahaa riittää. Se hoijakka oli punainen ja muistaakseni se high roof malli pyöreillä lampuilla, silloin se oli tdella nätissä kunnossa. (joskus 95-97) Bongauksia ! Missä kyseinen auto on nykyään? Edited by - Tarzan on 28/01/2006 10:31:39 |
Se on sille mukavalla nais-offarilla kirjoittelee täällä junabella nimimerkillä.
Siis se mopar toijota. ------------------------ #####¤%&%¤¤## vitulla päähän HJ61 88 BJ40 80 |
Lainaus:
http://koti.mbnet.fi/pjussik/nellank...o/RIMG3783.JPG http://koti.mbnet.fi/pjussik/nellank...o/RIMG3786.JPG - - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules SLCK Member #51 kayttaja@offipalsta.com cruiser60@luukku.com http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
http://static.petrisimolin.com/galle...us-Kuva013.jpg
Tuo ahdin, ahtoputki ja kumit on SisuDiesel 420 DWRE koneesta ja se on hukkaportillinen. 90-luvun loppupuolelta. Istuu hyvin tuohonkin käyttöön, samanlailla alkup koneen päällä. |
Lainaus:
Olisko ohi vuoto lisääntynyt?? Yleisestihän huohotus hivenen lisääntyy ahtimen laiton jälkeen jos kone on valmiiksi "väljä" Laita se huohottimen putki vaikka takas imu puolelle tai pistä puhaltaan johkin limupulloon niin näet tuleeko ajossa reilummin tavaraa. Mulla tuli joskus radalla ajaessa 1.5L pulloon puoli litraa öljyä vaikka kone ei ollut väljä (tosin turbo oli) |
tietääkö kukaan B 3.0l koneen seos ruuvin paikkaa
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
vastatkaa ny joku tälle ku tää joka topicissa tota kysyy<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> .: www.offikuume.com :. |
en tie mut säätyykö se syöttö muka siitä samasta vivusta ko sammutinki on kun sitä liikutta sammuttinta vastaiseen suuntaan? ei ainaka savutus lisäänny vaikka sen hirttää ihan sinne toiseen ääri reunaan. ja onko sen lisäksi muita mahdollisuuksia lisätä maksimi syöttöä? ko olis kans tarkotus laittaa mutka putkee.
Note! This message was posted anonymously! |
Jonkun Kenialaisen viritelmä Holsetilla,en tiiä kenen on,löyty netistä...
http://static.petrisimolin.com/galle...ro-kieppi1.jpg Ja sit vissiin(?) saman Pedron viritelmä Schwitserillä kun se Hollset ei kestänyt kuin n.20 km,sikäli jos oikein tulkitsin sitä ambo kieltä... http://static.petrisimolin.com/galle...-schwitser.jpg Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
"pate" racign hukka portilla? vai tulkitsinko väärin tai ainakin näyttää samalta...
Ja Schwitser S1 ?? vai huijaako kuva vai eikö enään tunnista mitään.... |
S2 voisi olla tuo ropeli ja tuo hukkis leipoo kiinni aika nopeasti. Kellon kalvo on eristetty liian huonosti kaasuista ja venttiilitkin on joskus kihnassu jumiin. Mutta halpahan se on.
Nissan kestää |
Lainaus:
Venttiili ohjuri on pronssiohjuri,ei pitäs leipoa kiinni. Hyrrästä ei miulla sen tarkempaa tietoa,Pedrokaan ei sitä tiennyt,mut ehkä Geswas osaa valottaa jos sattuu muistamaan. Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
Lainaus:
Mulla oli samanlainen tosin ei ollut mun kohdalla mitään vikaa pelas ihan OK. |
Sivu luotu: 09:38 (GMT +2). |