![]() |
Lainaus:
Kun muutettujen autojen kanssa on aina jotain vääntöä, niin konttoria vaihtaessa voi pian käydä niin, ettei kohta löydy koko kaupungista sopivaa konttoria. Kun talossa on useampi auto - nyt jo neljä tuon 300:n kanssa - niin ei niitä kaikkia jaksa lähteä käyttämään "toisella kylällä"... |
Tuli annettua jäähdytysjärjestelmälle kunnon huuhtelu, kun nesteen väri ei meinannut viime syksyn kahdesta vaihdosta huolimatta muuttua vihreäksi. Ryyditykseksi vaihto-operaatiolle kone pärskäytti vedet viime ajokeikalla pihalle flektin johdon unohduttua irti edellisten huoltojen jälkeen. Eli alaroppu, alavesi & lämppärin letku ja termari irti (juu pultit aukes tosi nätisti eikä mitään katkeilun merkkejä :):)) ja sitten vain vettä joka tuutista reilusti. Ruskeaa tuli aikansa ja sitten loppui. Uusi termari kiinni, nesteet sisään ja menoksi. Pitäs lämppärin ruveta antamaan kylmillä keleillä reilusti lämpöä, kun viimeiset tukkeet on poissa.
Vaikka XJ:n konehuone on tunnetusti yksi maailmankaikkeuden kuumimpia paikkoja, pysyy se ihan nätisti riittävän viileänä, vaikka ulkona olisi +35°C lämmintä ja ilmastointi päällä, kunhan vain muistaa pitää ne flektin johdot kiinni. :) Konepelti tuulihaassa ei ole pakollinen toimi, vaikka jotkut niin ihan vain varmuudeksi tekevät. Tietysti jos on väärät ontelot täynnä kusta ja paskaa, niin siinähän keittää ja pihalle tulee sitä itteensä... Kannattaa siis pitää kone puhtaana, piuhat ja ruuvit kiinni... :cool: |
Näköjään jäänyt yksi rakennusvaihe pois, vaikka tämä tuli tehtyä jo keväällä. Kärrin rakennustahan tämä tietysti on eikä maastoauton, mutta huoltokärri kuuluu ilman muuta auton varusteisiin, varsinkin kun on kyseessä maastokärri.
Kärriin siis piti saada tilaa aggregaatille sun muille vimpaimille, joten työkalulaatikkoa piti kaventaa ja rakentaa sinne uudet lokerot. Nyt kyytiin mahtuu aggregaatti, työkalut, kompura, painepesuri, vesitankit, varapyörä ja jotain muuta pientä esim. muutama 25kg hiekkasäkki. Lisäksi on käytössä vielä auton mukana oleva työkalulaatikko pienemmille ja akuuteimmille työkaluille ja sinne mahtuu myös vetoliina, sammutin, kaapelit, rengastyökalut, paikkasatsit ja sen semmoset. Vielä mahtuisi pikku-MIG:kin mukaan pulloineen, vaan kun ei riitä aggregaatin tehot. Mutta kukapa sitä nyt peltejä alkaisi metsässä hitsailla... Voisihan sitä tietysti hommata mukana raahattavan armeijan korjaamoteltan... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86964 |
Huomasin tossa Kulmakorpi- ketjussa ääniongelmia ;)
Lainaus:
Mullahan oli Grandissa tuo magnettikytkimen laakeri rikki, ajoin sillä ~9kk ja hyvin kesti niin laakeri kuin kompura :D Varaosan saanti meinasi ensin olla vaikeaa/ mahdotonta, mutta sitkeys tuotti tuloksen - Kentso Oy Kokkolassa (www.kentso.fi) myy kaikenlaista laakeria, kandee kysyä sieltä. Maksoi muistaakseni ~45€ postikuluineen. Ja Kulmaan vaan, Jeeppimiehiä kaivataan seuraksi ;) :) |
2 Liiteet
Meteliä on ilman AC:tä ja sen kanssa, mutta vain kylmänä. Se on joko laturi tai AC, kun se moottorin nurkka kerran vinkuu/sirkittää. Nyt kun Craisu on kilvissä, niin vois taas palata "arkeen" ja ruveta tutkimaan ja värkkäämään Jeeppiä. Sandenin pumppu on, mutta jos se on viallinen, niin voihan kerpele. Mieluummin olis laturi, kun AC:n täyttö maksaa satasen pumpun hinnan päälle... :mad::mad: Ääni muuten ilmestyi syylärin totaalihuuhtelun jälkeen, mutten oikein usko että sillä olisi syy-yhteyttä asiaan... :confused: Vesipumpun laakeri se voisi olla, mutta ääni on toisessa suunnassa. Syyläri on ainakin nyt täynnä ja ilmattu, joten ei se ainakaan pumpun kavitointi ole.
Nyt kun muistin, niin viime kesänä magneettikytkin ei kuumana kytkenyt päälle ja silloin kompuran akselin päästä otettiin millin paksu prikka pois, jossa kytkisi. Jos prikan puuttuessa kytkin on nyt kulunut sen millin, niin sieltä akselistahan se ääni voisi kuulua! Tutkitaanpa asiaa. Harmi kun ei tuota Craisua voi laittaa tänne maasturiprojekteihin, tuli melko siisti peli! Laitetaan nyt kuitenkin tommoset snadit fotot, vaikkei offroadari olekaan. Vaikka sen yhden WJ:n kauppa menikin huti, niin ehkäpä tämä on parempi monessakin suhteessa. :D. |
Kato ihmeessä se magenttikytkin ja sen laakeri, kun kerran kuuluu sekä A/C päällä että pois päältä. Silloinahn se ei voi olla kompuran sisäinen vika, kun kerran magneettikytkin auki kompura ei pyöri ja meteli kuuluu.
Toisaalta äänet voi joskus kantautua outoihin paikkoihin, sinuna melkeen ottaisin hihnan irti ja koita ensin käsin kaikki apulaitteet läpi. Voisi olla myös se hihnan ohjurirullan laakeri, ne on aika tavallisia hajoamaan ja vinkuu kyllä silloin. edit: Ja eihän sulla ole dampperi kampuran päästä liikkunut sisäänpäin? Siitä tulee usein vinkuva ääni jos hinkkaa jakopään koppaan kiinni, syö sen sitten joskus aikanaan puhki asti.. Dampperit on yleisiä hajoamaan näissä vehkeissä ajan kanssa. |
Otin hihnan irti ja metelit loppu. Pyörittelin kaikki läpi, eikä mistään kuulunut kitisevää ääntä. Hioin lamellilaikalla AC:n kytkinpinnat puhtaaksi, putsasin kytkinpölyn pois ja pistin osat nippuun, mutta kitinä vain jatkui. Tosin kytkimen kytkentä tapahtuu nyt rivakasti, eikä se luista tai kirskahda niinkuin aiemmin.
Koska hihna vaikutti tosi kireältä, löystytin kiristintä alkuperäisestä pari kierrosta - niin, laskin tosiaan kierrokset (15) hihnaa irrottaessa - ja kitinä vaimeni, mutta sitten puolestaan hihna kirkaisi. Laitoin lopuksi hihnan juuri niin kireälle, että ei vingu. Jotenka alkuperäinen vikinä on ja pysyy, mutta nyt selvästi vaimeampana. Pitää katsoa, kunhan ajan koneen lämpimäksi, jotta miten käyttäytyy. Epäilen edelleen AC:ta, koska laturi pyörii sen verta nopeasti, ettei ääni korreloi siihen, mutta kuuluu kuitenkin siltä puolen konetta. Kun AC:n laittaa päälle, niin silloin ääni "jotenkin" muuttuu, samoin AC:n kytkiessä irti, joten tuskin vika muualla on. Kun puhaltimista kuitenkin tulee kylmää, niin ei ainakaan nesteet pitäs olla vähissä... Tarttis nähtävästi saada Sandenin hihnapyörä laakereineen (irtoaa kaiketi vain laakerin seegerin irroittamalla?) ja kytkinpaketti jostain. Kellä ois??? |
Itellä tuo ilmastoinnin kytkimen laakeri ääntää, ja kun kytkimestä pyörittelee hihna löysällä niin tuntee selvästi että vika on juuri siellä.
Hommasin siihen joskus laakerin (35BG05S10G-2DS A/C Compressor Ball Bearing 35 x 55 x 20 mm) bearingsdirect.com:ista jonkun jenkkien keskustelupalstojen keskusteluista innostuneena, vaihto on vielä tekemättä. Lähinnä vaan vinkkinä että jos ei kotimaan kaupoista löydy eikä välttämättä halua uutta kytkintä hankkia niin tuolta saattaisi laakerin saada. |
Saattaa uus laakeri olla kalliimpi kuin kokonainen käytetty kompura tai kytkin. Jos tuolla vikisevällä nyt selviäisi jonkin aikaa, niin kerkeis etsiä toisen.
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Jos ei hiljene kytkimen laakerin vaihdolla, niin sitten alkaisin metsästää uutta/ käytettyä kompuraa. Suosittelen tilaamaan jenkeistä jos uuden tai kunnostetun otat - Suomen hinnat tuntuu olevan ihan järkyttävää riistoa ja ryöstöä. Toki noihin saa korjaussatsinkin, ja Sandenin sivuilta löytyy hyvät purku- ja kasausohjeet. Talvella vain projektiksi ja siksi aikaa A/C bypass- hihnapyörä tilalle :D |
Lainaus:
Uusi kytkin maksaa jenkeissä jonkun 120-200$ paikasta ja merkistä riippuen ja siihen postikulut yms. päälle. Kompurat on jossain 300-400$ hujakoilla. Toki tuo on halpaa verrattuna Suomen hintoihin. |
Mikä se semmonen by-pass -hihnapyörä oikein on? Hihnaa kun ei kompuran ohi voi laittaa... :confused::confused::confused: Tais olla vitsi.
Ohjurirulla tuntui itseasiassa jotenkin lerpulta, mutta mitään ääntä siinä ei vapaana pyöriessään ollut, kuten ei missään muussakaan. Taisi tulla kokeiltua nuo pyörät vähän turhan nopeasti... Dampperi on lähellä koppaa, mutta kun se on selvästi samassa linjassa muiden pyörien kanssa, niin kunnossa pitäs olla. Kysyin viime kesänä osia ja pelkkää kytkintä ei ollut missään. Koko kompura luokkaa 6-700€, HA! Jos sen laakerin irrottas - siinähän ei tosiaan mene varmaan kauaa - niin kerkeis tilata ja vaihtaa nopeastikin. Taidan nyt ensin katsoa, miten äänet kehittyy ja jos kestää pahenematta, niin sitten vain ajetaan. Nyt kun paras kausi on aluillaan, niin ei oikein huvittas laittaa pukeille. Edelleenkin kun äänet vaikuttaa lämpimänä häviävän, niin ei pitäs olla kyse ihan pahasta jutusta... Lauantaina Ahveniston enduranceen hinaamaan raatoja! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://images2.carpartsdiscount.com/...ass_pulley.jpg Tarvittaessa tuollaisen voi laittaa siksi aikaa kun sulla on kompura kokonaan irrotettuna jos se pitää huoltaa/ vaihtaa. Mulla on ylimääräinen, mutta se on '90 mallisesta joka ei käy HO- koneiseen :o Lainaus:
Lainaus:
|
Nyt on kokeiltu ja vaikuttas siltä, että itse kytkin on kulunut ja ottaa hitusen kiinni vaikkei magneetti vedäkään =>kitisee. Kun vetää, niin ääni vähintäänkin vaimenee, jos ei jopa kokonaan. Sikäli korreloisi äkilliseen ilmaantumiseen, kun ääni on turhan voimakas tullakseen laakerista niin pian. Kytkin sensijaan kulahtaa millin osansa piankin. No, seurataan edelleen; nyt ainakin kärsii ajaa.
|
Vuotuinen leima pasahti sitten otteeseen! Jos nyt taas jotain todella omituista piti epäillä, niin jarruletkujen olevan enempi hydrauliikkaan tarkoitettuja! Soitin hädissäni jo niiden (ja korotussarjan) toimittaneelle Halmeelle, mutta katsuri löysi DOT-leimat letkuista. Kuuluu paikallinen hydrauliikkaliike tehneen kisapeleihin ylipitkiä letkuja, joten sikäli ihan aiheellinen epäilys.
Vikinäkin lakkasi, joten armonaikaa tulevaan laakeriremppaan ilmaantui lisää. |
Joks rouheemmat renkaat on ostettu/tilattu???
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Aiheellinen epäilys siltä osin, että hytikkaletku ei varmaan täytä DOT tai e- normeja autoiluun, mutta jos luokiteltu kesto on sama tai enemmän kuin jarruletkussa niin enpä näe tuossa mitään ongelmaa. Vaan onpahan melkoisen nilkki katsuri jos tollasestakin viitsii alkaa mäkättää :eek: Tuli tästä mieleen, on itsellä tullut vastaan niin alamäkipyöräilyssä kuin näitten autojen kanssa että alkuperäiset letkut eivät ole järin kestäviä. Ja toisaalta varsinkin fillaripuolella huomasi että letku paisuu jarruttaessa ja saa kumimaisen tunteen kahvaan. Autossa en sinällään huomannut jarruvoimassa eroa, mutta DH- fillarissa oli käsittämätön ero jarrutuntumassa ja -tehossa kun vaihtoi alkuperäiset kevlar- vahvikkeiset kumiletkut Goodridgen teräspunoksisiin. |
Juu semmosta niuhoa se joskus vaikuttaa olevan, vaan kaikki oli kuitenkin kunnossa. Nyt on ainakin piiiiiitkä leima.
|
Noiden letkujen kanssa on myös se että normi hydeletkujen päät eivät muka kestä kuten jarruletkuissa.
Jos joskus johonkin härveliin tarvitsee jarruletkua niin ei kannata mainita asiasta hydeliikkeessä, voi olla että eivät edes tee. Sorry ot |
Lainaus:
|
ei ymmärrä
Lainaus:
tota ei tyhmä ymmärrä et miten se letkunkoko vaikuttaa siihen toimintaan?? siis jarruletkun;) |
Menee jutut vähän ot:ksi. Parempi vaan laittaa kilvitettyyn peliin luvalliset osat, eikä viritellä liikoja tai yrittää selitellä katsureille (tai naisille) - se kun yleensä on turhaa ;) - niin ei tule ongelmia. Kilvettömät sitten toinen juttu.
Fysiikan laeista: Jarruletku kun kuitenkin vähän joustaa paineessa, niin mitä pidempi letku ja suurempi halkaisija, niin sitä enemmän joustoa (=tilavuus suurenee) ja sitä vähemmän menee nestettä tarpeelliseen paikkaan. Koskee vain jarruletkuja. :D Jatketaas sitten topiikkia. Eilen on testattu kaverin (kiitoksia vaan Keltsille) vanteilla sopivuus. Nyt menikin sitten vaikeaksi. TML:n ET-10:llä ei uusio-31:n mahdukaan kääntymään edessä, joten nyt on joko pidettävä orkkisvanteet tai sitten avarrettava myös 31:llä puskureita ja tehtävä sisälokareihin modauksia ettei ne roiku ulkona. Olis pitäny ottaa kuva, kun veivattiin etupäätä rampille mutta pääsi unohtumaan, kun meinas kaatua koko tiili-lauta-viritys. Topiikkiin "kellä korkein jousto" olisi luku ollut 70cm ja vielä oli takapyörä tukevasti maassa. Tehdyt takajousituksen muutokset (pitkä riipuke, sen yläpään kiinnitys alemmas, iskarien alapää ylemmäs) ei todellakaan menneet hukkaan. Tarttee kokeilla joku toinen kerta tukevammalla alustalla, niin löytyy maksimi. Ihan ei taida tynnyri kuitenkaan mahtua, mutta riittää se tämäkin. :) |
Lainaus:
|
Nyt kun Chrysleristä on päästy, niin ruvetaan taas Jeepin kimppuun.
Seuraavaksi tulee ohjausvarteen lisää jäykkyyttä. Ajattelin laittaa orkkiksen päälle vain klemmarilla isomman putken tai jopa neliöputken, kun hitsata ei saa ja uutta paksumpaa ei kannata/voi tehdä useammastakin syystä: 1) Raidetangon pään kierre kun on kummallinen UNF 11/16 (mitattu, lienee kuitenkin oikea?) 2) Paikallisessa koneistamossa ei sellaista kierretappia ole, eikä ainakaan leftinä 3) Vaikka oliskin niin hinta/kpl = 50€ 4) Kierre liian pieni sorvilla tehtäväksi (ilman tappia) Kun tarkoitus on vain estää varren lommahdus, niin tavallinen 30*30*3-putki riittänee, eikä ole kuin muutaman euron osa. Vai onko jollain parempia ehdotuksia? WJ:stä saisi järeämmät hilppeet juu, vaan kun tartteis saada sitten muutakin kuin vain se varsi, eikä 15"-vanteet taida mahtua. Rengastukseksi alkaa varmistua 31":t Siroccot, vaikka ne ilmeisimmin on hieman liian suuret. Tarkoitus onkin laittaa etupuskuriin pykälää vanhemman korimallin päät, jotka on reilusti lyhyemmät ja renkaat mahtuu kääntymään ilman isompia modauksia. Sisälokareiden modaus kylläkin tarvitaan, mutta siitä selvinnee kuumailmapuhaltimella ja muutamalla nippusiteellä. |
Ite hain paikallisesta teräsmyymälästä sopivan pituisen pätkän saumatonta putkea, jonka sisähalkaisija oli mahdollisimman sopiva orkkisvarren päälle. Klappia putkien väliin jäi 0,5mm joka on justiinsa tarpeeks mahdollistaakseen vahvikeputken pyörimisen (pitäis vähän ehkäistä taipumista jos osuu esim kiveen.
Ja sehän ei oo periaatteessa millään kiinni. On vaan just sopivan mittanen niitten orkkisklemmareitten välissä. Kuvaa en ny tietenkään tähän hätään löytäny, mut aika samalta se näyttää ku sellanen oikea HD-varsikin. :) |
Käviskö sinne jonkun muun raidetangon päät?
Katsoisit vain sopivalla kartiolla/nousulla olevan.(mikä käy navan päähän) Niin eihän sillä ole väliä että mikä kierre siellä toisessa päässä on jos teetät uuden putken kokonaan. Ukko teetti aikanaan xj raidetangon mutta en muista että laittoko se orkkis päät siihen... |
Lainaus:
Hydrauliikkaputkea löytyy ø28*2,5 -koossa ja se on jotain 0,5mm iso, vaan hinta on 30€/m! :eek: 30*30*3 -neliöputki maksaa muutaman euron ja luulisi ajavan saman asian. Lienee myös kestävämpi paksumman seinämän takia. Lainaus:
|
Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.
Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora :) |
Lainaus:
1) kierteestä olet oikeassa. 2) oikeankätisen tapin saa hommattua, vasenta ei 3) ketä kiinnostaa hinta kun kyseessä on harrastus ;) 4) tässä asiassa olet väärässä, miun tuntema sorvari teki terän ja pyyhkäisi tankoon kierteen sisältä ulospäin Miulta jää yli 2kpl jostain sitkeämmästä matskusta tehtyjä halkaisijaltaan 30mm tankoja kun muutan oman auton varret D44 akseliin sopiviksi. Orggis päät sopii ja kierteet on kuten kuuluukin. Molemmissa tangoissa on mukana ehjät raidepäät ja hintaa on 160 euroa kappale. |
Lainaus:
Ei taida saumaton putki olla mitään kovin kysyttyä tavaraa. Tuolla Turun Nakoraudassakin tämä löytyi ylimmältä hyllyltä jostain jämälaarista... Hinta oli varmaan jossain kympin kieppeillä kun otin vajaan metrin pätkän. |
mie laitoin tommoset jamantilta http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-...82-p-2245.html tosin vääntyi toiki raajärvellä
|
Alkaa jotenkin kiinnostaa se Letukan raidetangonpäiden vaihto + kartioiden koneistus "väärälle" puolelle, jos kerta uusia raidetangonpäitä kuitenkin joutuu vaihtamaan. Lienee GM:n kierrekin joku yleisempi, kuin UNF11/16...? Laitatko Timo jotain tietoa vaihto-operaation teosta.
Tässä samalla sain vanhemmasta XJ:stä lyhyet etupuskurin päät - kylläkin hajalliset mutta jotenkuten kasassa pienellä korjauksella pysyvät - ja laitoin kokeiluksi maaliin ja paikalleen. Ei tullut oikein hyvä, mutta vähän saa makua istuvuudesta. Pitää kokeilla vanhanmallisella puskurilla, josko saisi päät tukevammin kiinni. Meininki on kyllä tehdä palkkipuskuri varmaan aika piankin, mutta tehdään tästä nyt hyvä, jos palkkipuskurin saisi piilotettua sen alle. Ajatuksena hommassa pyöräkoteloiden suurentuminen etuosasta; rengasinvestointi lähenee... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88802 Sitten kuumailmapuhallin laulamaan ja vot, johan rupesti sisälokarin muovi asettumaan uuteen muotoon! Vähän piti leikellä että mahtui, mutta minusta onnistui melko hyvin. Mitä nyt yksi reikä paloi :D mutta eipä tartte liimailla lisäpaloja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88803 Puskurin alla ollut leveä muovilärpäke lähti myös pois entisten puskurinpäiden kanssa => enemmän etuylitystä. Viimeistään nyt tämä alkaa muistuttamaan maasturia ilman city-liitettä... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88804 Täss vielä verrokki: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85028 |
Lainaus:
http://www.quadratec.com/products/56118_102_07.htm |
Lainaus:
Mulla oli XJ:ssä kiinni TJ:tä varten suunniteltu OffRoad Only- firman cross-over ohjauspaketti, hyvin se siellä toimi. Sulla kun on korotustakin jonkin verran niin käytännössä kaikki crossover- tai OTK (over-the-knuckle) ohjauspaketit pitäisi pelittää. Noissa OTK- versioissa vain sitten joutuu tehdä melkoisen kasan muutoksia että saa toimimaan. |
toi pitman arm pitää myös vaihtaa noille korotuksille mulla alkoi raidetanko kiertään tuli outo liike rattiin ja se väheni kun laittoi uuden 6-8 tuuman nostolle tarkoitetun varren simpukkaan (oli arvaamaton ohjaus urissa ja sateella)
|
Lainaus:
XJ:ssä vähän reilummin korotetussa saattaa helposti käydä niin että toisaalta välivarren simpukan päästä loppuu liikevara kesken ja se pynnertää vastaan, ja toisaalta tuo kuvaamasi tilanne missä välivarsi ja raidetanko yhdessä alkavat kiertyä ja ohjaukseen tulee sellainen hölmö "kuollut" kohta jossa ratti heiluu mutta auto ei oikeastaan tee mitään. Tuohon ensimmäiseen ongelmaan voi hakea ratkaisua TJ:n välivarren päästä, siinä on "tuplanivel" mikä elää enemmän. Se ei kyllä korjaa jälkimmäistä ongelmaa. Sen korjaamiseen hyvä vaihtoehto on jonkinsortin cross- over ohjauksen rakentaminen ja tarvittaessa OTK- tyyppinen viritelmä ja panhardin akselinpään kiinnikkeen siirto ylemmäs niin on romppeet keulalla oikeassa linjassa. Mitään ihan helppoa ja kovin halpaa tapaa enemmän korotetun ohjauksen oikeaan fiksaukseen ei ole; tuo pitman armin vaihto enemmän tiputtavaan on vähän samantyylinen "korjaus" kuin tehokkaamman ohjausiskarin asentaminen jos on death wobblea.. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83961
letukan nivelissä(1 ton) on 7/8-18 unf jenka ja "numeroa" isommat kartiot kun jeepissä, eli letukan kartion piemenpi halkasia on melko sama kun jeepin isoimmalta kohtaa. sen kartion pystyy kalvaan myös vastapuolelta mutta jos sen tekee samaan keskiöön ei vakio et:llä olevat 15" vanteet kyllä mun nähdäkseni sovi. |
Lainaus:
Jos kääntää yläpuolelle niin ei ainakaan 15" aluvanteilla ole toivoakaan saada mahtumaan, orkkis peltivanteetkin tosiaan taitaa ahdistaa kuten totesit. Noi perus peltivanteet (15 x 7 0ET, 15 x 8 -12ET, 15 x 10 -44ET) pitäisi toimia kaikki ihan hyvin, tosin ei niissäkään rakoa paljoa jää. Tuota samaa kuin sulla on mietin itsekin joskus, mutta päädyin WJ:n ohjaukseen koska saa isommat jarrut samalla :D |
Lainaus:
Entä jos tekee normisti alapuolelle, pitääkö koneistaa, ja jos niin paljonko ja millä työkalulla, vai meneekö kartiot kokoerosta huolimatta paikalleen suoraan? Mulla kun on ne irtonaiset kääntöpäät, niin ei haittaa ajoa, eikä vaikka tulisikin yksi sökö harjoitus-kpl yläpuoliseen asennukseen. Järeämpien palikoiden takia sitten joutuu varmaan jo vahvistamaan simpukan kiinnitystä, ettei tule sinne uusi sulakekohta... |
Lainaus:
Jos laitat alakautta, niin muistaakseni 7 asteen kalvaimella vain kartiota isommaksi. Jos sen tekee yläpuolelta, niin reikä isommaksi ja samaisella kalvaimella kartio kehiin. Reikien mitat Rytari jo taisikin antaa. Jenkeistä saa kyllä kiinnihitsattavia kartioitakin ihan järkihinnalla jos sellaisesta vaihtoehdosta tykkää :D Pitman armille ei tartte tehdä mitään, siellä voi ihan hyvin käyttää vaikka XJ:n raidetangonpäätä, tai pistää sen TJ:n version mikä on järeämpi. En usko että Chevyn ohjausvarret toimii alkuunkaan, käy vaan hakemassa jostain metalliliikkeestä esim. sopivan kokoista paksuseinäistä ainesputkea (ulkohalkaisija esim. ~30-35mm), hioo/ koneistaa "mutterin" päähän että saa säädettyä pidettyä paikallaan, sopivat kierteet sisälle ja romut paikalleen. kato googlesta XJ chevy 1-ton steering niin selviää paljon :) Simpukan kiinnitys kannattaa vahvistaa joka tapauksessa, se ei pidemmän päälle kestä kuitenkaan. Sen verta pehmeä on kori siitä alueelta että joko murtuu kori, simpukan korvat tai sekä että. Ei se tartte kuin levyt sisä- ja ulkopuolelle, mielellään toki vielä holkit aisan läpi niin tukee vähän paremmin. Sisäpuolen levyyn pienet korotuspalat niin mahtuu simpukka paikalleen. |
joo, alakautta tehdessä tarvii vaan hieman kalvaa 7 asteen kalvaimella
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89251 nivelet mitä yleisesti käytetään ei ole k10-k20 (c/k1500) sarjan vaan k30 kokoluokan letukan niveliä yläpuolelle tehdessä olis varmaan fiksumpi kun irrottais ne "kääntöpäät" käteen. materiaalina muistaakseni 33x18 ainesputki. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89250 simpukan päässä voi joko käyttää pienempää niveltä tai kalvaa sekin isolle kartiolle, mulla oli tommonen letukan kartiolle oleva jeepin sektorivarsi blazeajoilta jemmassa... |
Kun katselee hintoja (kalvain n. 50€, ainesputket 50€, kierrekoneistukset ehkä 100€ ja vielä kaikki neljä niveltä á20€?), niin alkaa jotenkin vaikuttamaan halvimmalta ja myös helpoimmalta ratkaisulta hommata sulopunkeron ehdottama 250€ satsi Jamantilta. Mitä netistä löysin, niin eipä Jenkkilässä olevat varsisarjat tuota halvempia juuri ole.
Lainaus:
|
Sain hommattua TJ:n orkkislevikkeet (kiitoksia "maph":lle) ja pikkuhiljaa laitellaan paikalleen. Melkoisesti niitä saa kyllä leikellä, jotta saa istumaan lokarin pokkauksiin yms. TJ:n lokari kun on kiinnityksiltään ihan erilainen. Mutta piiloon ne pääsääntöisesti jää ja näkyvissä olevat eivät juurikaan häiritse.
Kumma kyllä levikkeen korkeimman kohdan alareuna on samalla tasolla kuin orkkis sekä edessä että takana, joten ei tarvitse muutella oikean korotuksen toteamiseksi tarvittavia millejä otteeseen! Ja vilkkukin sai jäädä omalle paikalleen. Lokarivilkun reikään pitää varmaan leikata ja liimata Sika-Flexillä joku pellinpala tms., jottei jokainen vastaantuleva oksa tartu kiinni ja revi irti koko lokaria. Laitetaan nyt vain eteen ensin, kun takapää vaatii isompia modauksia lokariin (quarter panelin cut-and-fold -operaatio) ja vähintäänkin takapuskurin päät ja ehkä myös puskuri kaipaavat sitä paljon puhuttua "pientä laittoa". Samalla tosin saa takanurkkiin kolhukestävyyttä ja takaylitystä pienemmäksi... Etupäätä noi levittää juuri lain sallimat 50mm per puoli ja vähän leveämmät / levittävämmät vanteet pitäs siten sopia ilman leimaongelmia. Taakse voi olla ettei tartte mitään levitystä, kun 100mm joustorajoituksen puolesta ei ihan heti ota kiinni mihinkään. Noi 31":t gummit on vaan aika aneemisen näköiset orkkisvanteilla. Pitäs kai hävittää ne 225/75-15-suoleikkuri-orkkispyörät jo kokonaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90307 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90309 |
Lähes vuoden tai ainakin usean kuukauden edestakaisen arpomisen jälkeen on uudet renkaat viimein valittu ja tilattu. Ovat mallia Malatesta Kaiman 33*12,5-15 ja MZ Pneusilta tulevat Ranskasta. Muutoin en olisi uskaltanut tilausta ja sokko-maksusuoritusta tehdä, mutta kun Jare osti samaisesta putiikista alkukesästä samat gummit, joita kävin varmuudeksi ensin "mittailemassa", niin kyl sit määkin! :p
Renkaat on muutoin samankokoiset kuin Boggerit, mutta ovat hieman pienemmät eli ø32,7 (Boggerit ø33,2). Niillä pitäs mennä ilman hampaanpaikkojen, tärykalvojen, lompakon ommelten ja hermojen repeilyä alustasta riippumatta. :D Myös mahtuminen XJ:n pyöränkoteloihin TJ:n levikkeillä pitäisi olla kaikinpuolin "optimaalinen", vaikka leimaanhan niitä ei saa. :( Kunhan gummit tulee ja pääsen testaamaan, niin toiveissa on niiden täyttävän "jokamaastorenkaan" vaatimukset kaikkein parhaiten. Suurella mielenkiinnolla olisin vertaamassa josko kellä olisi XJ pökkyröillä, PitBulleilla tms. verrokeilla, joista maastokumikeskustelussa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85875 oli kovasti puhetta. Lähtökohtahan on se, että näillä mennään joka kelissä ja maastossa. :cool: Keväällä tiedetään kuinka hyvin arvaus osuu kohdalleen. |
Miltä näyttää uusilla renkailla? Joko takalevikkeet on paikallaan?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kummit tuli ja sain vihdoin alle. Melkoinen säätö oli lokareiden ja levikkeiden kanssa ja tulee vielä olemaan. Ensin tarttee nähdä miten renkaat mahtuu pyörimään, niin pääsee "säätämään". Edessä on jouston rajoitusta kahden jääkiekon verran. Nopean mittauksen perusteella näyttäisi ettei niitä tarttekaan, mutta onpahan varalla estämään vahinkoja; katsotaan nyt.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93190 Kumeja odotellessa tuli viriteltyä takaluukkuun lisäpakkivalo "relelogiikalla". Toimii OFFin lisäksi joko koko ajan ON-asennossa tai tarvittaessa vaihdekepin R-asennossa. Kokeillaan nyt ensin yhdellä halogeenillä, kun on semmonen joskus varaston perälle tiensä löytänyt. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93192 Itse "RRRrouheet" renkaat näyttää sitten tältä. Edessä juuri ja juuri levikkeiden sisäpuolella ja takana reilusti yli. Tarttee laitella TJ:n levikkeet myös taakse, vaikka niiden laitto edellyttää lisää modauksia (takapuskurin päät lyhyeksi ja quarter-panelin "cut-and-fold" -operaatio). Onhan tuo hieman muuttunut ostohetken kuosista. Alupyörät kumeineen laitettiin kiertoon eilen, joten nyt loppui tämän Jeepin katuauto-status. Käyttämätön orkkis varapyörä vaihtui käytettyyn 31" Siroccoon ja kelpaa siis 31" Saharoiden kanssa niin leimalle kuin myös 33" Kaimanien kaveriksi maastoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93191 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65291 |
1 Liiteet
Oisit vain hitsannu net bead lockit nuihin vanteisiin niinko oli puhe, on se vaan mahottoman paljon mukavampi ajella alle puolen kilon paineilla maastossa ja ne levittääkin paremmin noita kumeja :)
http://lamaas.1g.fi/kuvat/LaMaas+off...4/PA230234.JPG http://lamaas.1g.fi/kuvat/LaMaas+off...4/PA230234.JPG |
Lainaus:
Ja nää Kamanithan on samasta numeroinnista huolimatta tuumaa pienemmät (halkaisijaa ja leveyttä) todellisilta mitoiltaan kuin sulla, joten tarve bedlokeille ei ole yhtä suuri, varsinkin kun en ole ajamassa kisoja tms. Nää sopii koteloihin suht mukavasti (vaikka täyttä on kuten kuvista näkyy) ja varsinkin kääntyy nyt hyvin, kun vanteet levittää ja korotusta on maksimit. Käännönrajoittimia sai laittaa monta milliä sisään verrattuna Saharoihin, joissa on vakiovanteet. Käännön ja joustonrajoitusta on vähempi kuin sulla! :p Mut hieno etupuskuri sulla! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93261 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93262 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93263 |
Nythän se alkaa näyttämään jo autolta! :)
Mulla oli nuo samalla kuviolla olevat Siroccot 31 x 10.50 koossa joskus XJ:ssä, oli varsin etevät etenijät mudassa kun vain muisti pedaalin asennon pitää sopivassa kulmassa :p Jos nuo yhtään on pehmeämpää kumia kuin omat oli niin luulisi noilla aika hyvin pärjäävän yleisrenkaina. Ei kun testaamaan vaan. Noi kun on vielä 33 x 12.50 kokoiset niin uskaltanee pitää aika matalt paineet ilman beadlockejakin. Heittäisin että joku 0,5- 0,8 bar välillä, pidä edessä vähän enemmän kuin takana. Kyllä sen sitten huomaa jos pullahtaa vanteelta :D Onko noi kuinka jäykkäseinäiset? Minoon Grandillä ajanut 32 x 11.50 BFG:n mutikoilla yleensä edessä 0,6- 0,8 ja takana 0,5-0,7 paineilla eikä ainakaan vielä ole ollut ongelmia. |
Lainaus:
Maantiellä nämä pitää vain hieman enemmän meteliä kuin Saharat ja ovat taatusti paremmat millä tahansa alustalla maastossa, joten ns. "jokamaastorenkaina" pidän näitä sillä matematiikalla parhaina. :cool: Jäykkäseinäisyydestä en osaa vielä sanoa. En tullut seuranneeksi renkaiden elämistä, mutta perstuntumalta eivät 0.7-0.8 paineilla tuntuneet mitenkään vielä pehmeiltä. Saharat 0.7 bar elivät selkeästi enemmän ja tuntuivat "lullamaisilta". Jare kommentoi Toyostaan (siinä on täsmälleen samat kumit) että 0.6bar puhautteli kivikossa vanteen välistä ilmaa. Auto tosin painaa jokusen sataa kiloa enemmän kuin XJ, joten ehdottamasi pienemmät paineet toiminevat vielä XJ:ssä ilman ongelmia. Niitä testataan seuraavaksi. Ohjausvarsi menee pian vaihtoon, kun taas meni yksi solmuun ilman enempiä vääntöjä kiviä vasten. Se oli tosin jo valmiiksi taipunut. Nyt on alla luotisuora varsi, joka kestänee paremmin, mutta järeämmän ostaminen lienee vain ajan kysymys. Kiitoksia muuten "Keltsille" videoinnista ja muulle MACin porukalle Hausjärven ajoista. Jahka ehdin, niin laittelen videoita Youtubeen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-...82-p-2245.html. |
Hausjärven videoita XJ:n ja vähän muidenkin menosta 12.11.2011:
http://www.youtube.com/watch?v=Iv75y_YD77A |
Lainaus:
|
Videon perusteella ei ole enää pitkä matka siihen kun alkuperäiset puskurit löytää tiensä roskalavalle ja tilalle tulee "turvapuskurit".
|
Ekassa postauksessa mainitsit että kyseessä on "paremman puoliskon työmatkakulkineen ja offiauton yhdistelmä". Vieläkö mahtaa pitää paikkansa? :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Menin samasta paikasta toiseen suuntaan kuukausi sitten (siitä ei siis ole sen jälkeen muut ajaneet) ja silloin tuo karsea monttu tuli. Nyt oli vain tullut vettä täyteen silloisen hinauksen jälkeen. Olis ehkä pitänyt ajaa suosiolla vinompaan, mutta päästiinhän siitä sitten toisella yrittämällä. |
Lainaus:
|
Jokos ehdit sitä jousta tutkiin hutkiin mitä sille kävi?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Ohjausvarsi muuten vääntyi ihan päivän lopussa siinä viimeisessä kivikossa, juuri ennenkuin pääsin vasemmalta ylös. Hyvä että oli kuvaaja mukana, kun videolta saattaa selvittää kaikennäköistä! Nyt on ihan luotisuora varsi paikallaan, se entinenhän oli jo valmiiksi vänkyrä. Tulee näköjään lumipalloefekti koko ajan päälle, kun varustelee autoa (=renkaat). Seuraavaksi sitten paksu ohjausvarsi => simpukan kiinnikkeen vahvistus => parempi tehostaja => tehostajan syyläri => jne. :mad: |
Kyllä sä tolla tehostajalla & pumpulla pärjäät, ainoastaan kaikista pahimmissa paikoissa vähän ruuti loppuu kesken.. Jos kuitenkin päätät vaihtaa, niin taisi olla vuosimallin '98 tai '99 Dodge Durangon V8- versiosta (non snow-plow varustelulla) mistä menee jytkympi tehostin tilalle. Tai sitten vain laitat hydro- assistin tuonne auttamaan jos tarvetta ilmenee?
Suosittelen sitä simpukan ja etuaisan väliin tulevan-, sekä aisan ulkopuolelle tulevan vahvikkeen tekoa suhteellisen pikaisesti, ton kokoisilla renkailla kun saa auto muutamat vastaavat tällit kuin videon ojanylityksssä niin saatkin jo alkaa harjoittelemaan eturungon hitsausta :D Yksi mikä estää korin murtumista olisi laittaa panhardin kiinnikkeestä tukitanko öljypohjan ali, ja kiinni toiselle puolelle samaan kohtaan. Siellä pitäisi olla reiätkin valmiina. Tuollainen tukitanko estää tehokkaasti etuaisan kiertymistä & kiinnikkeen löystymistä, kun panhardin kautta tulee isoja tällejä korin puoleisen kiinnikkeen kohdalle. |
Lainaus:
Lainaus:
Kuvittelin että simpukan kiinnikkeen kun vahvistaa, niin pitäs riittää. Mutta tämä lumipalloefekti kai siitä seuraa, kun lähtee varustelemaan. Sen verta paljon kävi lokakuun alussa jurppimaan 31:n uppoaminen suohon, että pakko oli noi 33:t hankkia. Mitäs läksin... :cool: |
Lainaus:
Lainaus:
http://www.rubiconexpress.com/Images...RE1670/590.jpg Lainaus:
Mulla ainakin meni 3.5" korotuksella ja 31" kumeilla alkuperäinen panhardin kiinnike väljäksi, samoin pallo hajosi. Ei tarvinnut miettiä laittoiko alkuperäisen tilalle vai ei :D Joku tämäntyyppinen ratkaisu (tosin mieluummin suoralla panhardilla ilman mutkia jos vain mahtuu) panhardiksi + kiinnikkeeksi, ja tuohon kun ajattelet sitten yllä olevan kuvan tyyppisen poikkituen tohon koriaisojen väliin panhardin yläpuolelle. http://www.tntcustoms.com/trackbarsystemmjxjzj.aspx Lainaus:
Kyllä tuollakin vahvistuksella pitkälle pärjää, eikä esimerkiksi itsellä ollut tuota poikkitukea panhardin kohdalla vaikka isommillakin renkailla ajoi. Mutta ei se ole paha lisävakuutus tuon kohdan kestosta, siinä on pienellä alueella tavaraa kiinni 1,5mm:n pellissä mistä aiheutuu helvetinmoista vääntöä aisaan mikä on suunniteltu korottamattomalle Jeepille jossa on 29" renkaat :eek: Muutamiakin kuvia nähnyt missä 33"-35" renkailla varustettu XJ on ajautunut itsetuho- moodiin ja runko revennyt tuolta alueelta. Ei ole edes mitenkään harvinaista. Taisi itselläkin olla jotain murtuman alkua sillä suunnalla jos en väärin muista.. edit: Tän jos esim. jaksat lukaista läpi niin selvinnee paljon asiasta http://www.jeepforum.com/forum/f11/h...2-0-a-1090869/ |
Lainaus:
Katsoin linkkien valokuvat, niistä voi päätellä paljon. Ehkä kannattaa lähteä liikkeelle rungon vahvistuksista, kun ne on "halpoja" tehdä. Tekee sitten linkit(panhard, ohjausvarret) kun ne alkaa jo maksaa. Varsinkin kun päinvastaisessa järjestyksessä särkyy "väärästä" paikasta. Ohut ohjausvarsi on halpa sulake, jos sattuu vahinko, kunhan runko säilyy ehjänä. :) |
Melkoisia rakennus-sarjoja nämä XJ:t tuntuvat olevan... Yksi pieni muutos poikii ison läjän muita muutoksia, kunnon lumivyöry-efekti ;)
Taidan pitää omani tuollaisena "city-maasturina" ja tyytyä vaan cruisailemaan hiekkateitä pitkin niin saattaa pysyä pidempään ehjänä. Tosin näytää nytkin valahtaneen peräöljyt apparin puoleiseen jarrurumpuun ja siitä renkaalle tuolla Hausjärven keikalla, eli pajailtoja tiedossa tämänkin auton suhteen... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hyvinhän se WinChesterin XJ näytti pelittävän Hausjärvellä.
Potentiaalia on. Nimim. City-Grändillä mukana |
Lainaus:
|
Vähän rälläkkää ja pientä lekaa tarjottu takapyörän aukkojen takareunaan ja vot, johan tuli sopivasti tilaa renkaiden pyöriä! Hausjärven keikan aikana selkisi, että TJn takalevikkeitä ei ehkä kannatakaan laittaa paikalleen; tilaa ei tarvittane nyt avarrettua paria kolmea senttiä enempää. Renkaat tulee kyllä hieman ulos orkkislevikkeistä, mutta ei haitanne. TJ:n levikkeet on jotain 70mm vakioita leveämmät, joten jos huhun mukainen tieto pitää paikkansa - että auton takaosa on leveämpi kuin etunen - niin TJn levikkeitä ei ehkä saa leimattua (max levitys per puoli = 50mm).
Jahka kunnollisen cut and fold -operaation saa aikanaa tehtyä puskurinpäiden ja muiden tykötarpeiden kanssa, niin siihen mennessä selvinnee voiko TJ:n levikkeet saada kilpiin. Ajellaan nyt siihen asti vakioilla. |
Nyt sitten on testailtu Kulmakorven maatossa Kaimanit, sekä kertaalleen viritetty XJ:n alusta. Varsinkin takapään jousiriipukkeiden asetukset pääsivät oikeuksiinsa, kun reilulla ulosjoustolla alkoi todella olla käyttöä kunnon ristiriipuntaa useasti tarjoavassa maastossa.
Renkaat puolestaan toimivat odotetun kaltaisesti mutavellissä; huomattavasti Saharoita paremmin. Nöyrtymisen paikkakin löytyi, kun auto luisui reitillä poikittain muutaman puun väliin keula taivasta kohti ja mahastaan kiinni. Putkikin irtosi, joten joutui kunnon mutavellissä vielä asennushommiin. :D Ruduksen kentällä sekin meni viidessä minuutissa takaisin paikalleen, kun sitä on tullut jo muutama kerta harjoiteltua. :D Oikea takalevike jäi jo alkumatkasta jonnekin; lienee nyt sitten laitettava ne TJ:n levikkeet kuitenkin. :mad: Kun pakkaset alkoivat sopivasti paluumatkalla - todellakin kannatti kantaa 30L vettä ja painepesuri mukana Kulmaan! - niin voi laittaa puhtaan auton talliin seisomaan ja väkästellä vaihteeksi "jotain ihan muuta"... :cool: Tässä vielä pikku pätkä päivän tapahtumista: http://www.youtube.com/watch?v=0b3h3RL9hYw |
Lainaus:
Pitää katsastaa videot sillä silmällä läpi, niistä yleensä näkee renkaiden liikkeet paremmin kuin kuskin penkiltä. Alle 0.5bar voi olla ilman BL:a jo liikaa... |
Johtuen Kulmakorvessa irronneesta ja lutakkoon uponneesta vakiosta takalevikkeestä, nyt alkaa TJ:n takalevikkeiden asennus. Kokeillaan nyt ensin pelkästään oikeaa puolta, kun TJ:n levikkeen perhana voi jonkun tiukan katsurin mielestä olla liian leveä tai korkea. Samalla näkee miten auto mahtuu kapeista paikoista. Renkaat ainakin mahtuvat heittämällä levikkeiden sisäpuolelle, eikä tartte pahemmin suurennella pyöräaukkoja muutenkaan. Jos ilmenee jotain ropleemia, niin näin saa vielä vanhan vakiolevikkeen takaisin.
Jotkut suosittelivat katkaisemaan levikkeen kahtia ja laittamaan etuosan kiinni oveen. Tähän en lähde, koska kovaan osuessaan saumakohta tökkää ja voi repeytyä pahastikin irti. Takaoven aukomisessakin on omat riskinsä, kun katkaistu levike voi repiä varomattoman käsissä muutakin kuin takin helmat... Sensijaan runkoon kiinnitetty levike korkeintaan pullistuu "pusuissa" ja saa olla huomattavasti pahempi tälli että repeää. Tämä oli havaittavissa viime metsäreissulla jo etulevikkeiden osalta. EDIT: Etulevikkeet siis pullistui sivulta puuta vasten suoraan ajettaessa (TJ:n levikemalli tökkää suoraan edestä toisin kuin XJ:n oma) ja palasi takaisin nojailun loputtua. Jos repeää irti tänäisyn voimasta, niin sitten särkyy jo melko paljon muutakin kuin pelkkä levike. On nää orkkikset vaan hyvää muovia, kun ei kovastakaan käsittelystä ole vielä moksiskaan! Timo_L muistaakseni ajoi maassa olevasta levikkeestä autolla yli, eikä siihen jäänyt jälkeäkään! Siis levikkeeseen... :D |
Oikea takalevike on paikallaan, vaatii vielä pientä leikkelyä alareunasta. Levitystä tulee reilusti orkkikseen verrattuna eli 50mm => 120mm lokarin reunasta. Ulkoreuna joustaa painettaessa onneksi sekin reilusti (n. 20-30mm), joten leimalle sallitusta +50mm levityksestä selvitään kunnialla. Tilannehan on sama kuin jos levikkeen uloin reuna olisi Etolan kumilärpäkettä, tms. Nyt ei ainakaan tartte pelätä kivien sun muun takapyörästä sinkoavan roinan särkevän peilejä, kun annetaan happea.
Leimatut 31" Saharat orkkisvanteilla mahtaa näyttää melkoisilta suoleikkureilta 33":n tilalla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95127 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95126 |
Nonnih, sitten vain Kulmakorpeen ensi viikolla! Ei näytä ollenkaan hullummalta nuo TJ:nlevikkeet tosiaan takana :)
|
Lainaus:
Lainaus:
Melkoisen sipistelyn sai kyllä tehdä ennenkuin noi alkoi istua. Vasen voi mennä paikalleen helpommin, kun nyt tietää mistä pitää leikata ja kuinka paljon, siis PALJON! Silti on melkoinen tekele, kun on kiinni kumitiivisteellisillä poraruuveilla ja päällä Sika-Flexiä. Ei tahtonut oikein taipua, jolloin tulee helposti levikkeen yläreunan ja lokarin väliin ammottava aukko vetämään kaikkea kuraa => Sikaa saumaan, niin pysyy kiinni eikä tartte pelätä jäätymistä ja aukipoksahtelua. Samalla joustaa paremmin pusuissa, eikä ole kokonaan ruuvien varassa. Laitan ehkä poppareilla vasurin mutta katsoo nyt. Huomisen ajon jälkeen pitää katsoa voiko takasisäänjouston rajoitusta vähentää (nyt +100mm orkkiksesta). Ulosjoustoa on 120mm ja sisään 110mm, joilla menee melkoisesta ristiriipunnasta pidolla... :D:cool: Sisäänjoustoa olisi potentiaalista saada ehkä tuuma lisää (!) riippuen miten jouset antaa myöden. Seuraava etenemistä edistävä kampe mahtaa olla sitten jo etuvinssi, jota varten pitää katsella simpukan vahvistusoperaatiossa petipaikat valmiiksi... |
Viimeinenkin TJ:n takalevike on sitten paikallaan. Jostain kumman syystä otteessa oleva korin leveys (1790mm) on mittausten perusteella todellista pienempi, joten näillä todella paljon koria levittävillä lärpyköillä todennäköisesti voi jopa käydä niin, ettei tartte edes muutoskatsastaa! Mittaustavasta riippuen leveys ei takana (leveämpi kuin etunen) huonoimmassakaan tapauksessa ylitä +50mm per puoli. Jossain asiassa sentään pientä mahdollisuutta olla törmäämättä pykäläviidakon rajoituksiin! Enkä todellakaan valita! :D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96701 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Koska levikeaine on pehmeää, voi hölläkätinen katsuri todeta ettei tartte muutoskatsastaa ollenkaan, koska otteessa olevat mitat eivät ylity, vaikka TJ:n levike on takana n. 70mm XJ:n orkkista leveämpi. Tiukka katsuri puolestaan voi muutoskatsastuksen määrätä, mutta siitäkin selviää siis rahalla. Sitähän minä tässä nyt ylitiukkojen katsureiden kanssa paljon tapeltuani hihkuinkin että ylileveä "laiton" osa onkin em. syystä laillinen. :D:D:D |
Lainaus:
Ööö, eiks 70mm+70mm oo yhteensä 140mm?? Muutoskatsastuksella sallittu suurin levennys on ton 100mm, niin ongelmia saattaa katsastuksessa tulla. Levikkeen materiaali ei kyllä vaikuta tohon hommaan mitenkään. |
Onhan levikkeen materiaalilla sen verran merkitystä ettei pehmeitä levikkeitä lasketa korin leveyteen, niinku ei peilejäkään.
|
Lainaus:
|
Oli "uudet" levikkeet sitten orkkiksiin verrattuna kuinka leveät tahansa, kyseiset lakipykälät eivät puhu mitään niiden maksimileveydestä, vaan auton kokonaisleveydestä, joka seisoo otteessa. Jos/kun se ei suurene enempää kuin max 100mm, on homma OK. Auton + levikkeiden leveys kun siis EI ole sama asia kuin otteeseen merkitty kokonaisleveys.
Mitatkaapas XJ:n omistajat huviksenne autonne todellinen leveys edestä ja takaa, niin huomaatte niiden välisen eron sekä sen, että mitattu on jotain muuta kuin otteessa. "Keltsin" kanssa näitä millejä on viime kesästä asti vertailtu levikehommia suunnitellessa ja todettu olevan yhtenevät. Jos minun ja Keltsin autot on tässä suhteessa muista poikkeavia, niin kuten sanottu en todellakaan valita! :) |
Selvis sitten syy, miksi leveydet on mitä on. Wikipedia tietää seuraavaa, eli vanhin XJn korimalli on levein! Keltsin (-95) ja mun (-99) vuosimallit on ne kapeimmat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_%28XJ%29 1987-93: 70.5 in (1,791 mm) 1994-96: 67.7 in (1,720 mm) 1997-99: 67.9 in (1,725 mm) 2000-01: 69.4 in (1,763 mm) |
Jaa, että noita olisi noin montaa eri "korimallia" Itse olen mieltänyt, että niitä olisi vain kaksi, vanha kantikkaampi korinen sekä siitä hieman pyöritelty facelift...
Toi meikäläisen XJ on muuten -93 (valmistettu -92), ei -95 kuten tuossa edllisessä viestissä lukee. |
Lainaus:
Korimalleja on ollut kaksi, peilejä ei montaa erilaista ole, eikä ainakaan noissa ikävuosissa tietäkseni tuollaisia eroja muutenkaan (paitsi '97-> ). Sitä kyllä mietin mistä moiset erot voisi tulla? Pitäisi tehtaan huoltokirjasta melkeen katsoa että saisi oikean tiedon. Tuossa jos miettii niin olisi muka jopa 7cm eroja leveydessä.. vaikea uskoa :eek: |
Lainaus:
Sori joo, niinpä se olikin -93. Noi -92 millit ei sitten kai pidäkään paikkaansa, kun sun auto on "kapeampi"...? Lainaus:
Omien mittausteni puolesta asentamillani TJ:n levikkeillä tulee todellista leveyttä lisää vähän mittaustavasta riippuen n. 140mm, joka on kokonaisleveytenä kirkkaasti vielä otteen 1790mm + 100mm sisäpuolella; sikäli nuo imoitetut millit pitää paikkansa. Se nyt tästä vielä puuttuisi, että katsurit alkaisi mittaamaan lisättyä levikkeen leveyttä, eikä lisättyä kokonaisleveyttä... :mad: |
Ei katsuri voi arvioida auton leveyttä mittaamalla pelkästään koripinnan ja levikkeen ulkoreunan välistä mittaa (sun tapauksessa 70mm/puoli) Eihän se katsuri tiedä kuinka paljon peltiä on leikattu uusien levikkeiden alta (auton leveys muuttuu mitä ylemmäs/alemmas kylkilinjassa mennään) tai minkälainen se vanha poistettu lokarinkaari on edes ollut;)
Mittaus on suoritettava levikkeen ulkoreunasta toisen puolen levikkeen ulkoreunaan ja verrattava tätä rekisteriotteessa olevaan mittaan (tässä tapauksessa 1790mm), joten max. leveys XJ:ssä on 1790mm + 100mm = 1890mm. Tiedän tämän vaan siitä, kun aikoinaan tuli korvattua erään auton 30mm leveät lokarinkaaret 40mm leveämmillä (kokonaisleveys kaarella oli 70mm) Tuo auto sitten tutkittiin todella tarkasti muutoskatsastuksessa johtuen ko. auton rengastuksesta katsurin kanssa keskellä hallia käydyn erittäin kovasanaisen ja -äänisen "pikku keskustelun"... |
Noo jos nyt jatkossa pääsisi katsureiden villeistä pykälätulkinnoista vähemmällä. Olisin mieluummin pitänyt vakiolevikkeet takana, niin mahtuisi ahtaista paikoista paremmin. Vaan kun toinen takalevike jäi Kulman johonkin kurakkoon, niin pakkohan se oli jollain korvata. :D Nyt vain odottelen pääsyä lumikelin testeihin, jotta Kaimanien toiminta "jokamaastorenkaana" saisi vahvistusta. Joskohan pääsisi Kulmaan lauantaiksi, kun emäntä sai vaihdettua työvuoronsa sunnuntaille...
|
Nyt on sitten Kaimanit testattu Punkan paksussa lumihangessa ja ei voi kun kehua! :D:D:D Paksua puuterilunta, jäistä kalliota, lumi-hiekka-sekoitteista rinnettä jne. Mihinkään ei jäänyt kiinni, pikkupakilla pääsi aina irti, vaikka pari kertaa kyllä meinasi usko lukottoman auton etenemisestä loppua. Toisin kuin pienemmät Saharat, näillä meno ei katkennut pidon kadottua "siihen paikkaan", vaan homma eteni pikku sutimisella, ja jostain se pito tosiaan aina löytyi jäisellä kalliollakin! :D Painetta tuli laitettua lopulta niinkin vähän kuin 0,5bar, jolla kumi alkoi elää mukavasti. XJ Jeeppiä raskaammilla autoilla varmaankin pärjää hieman isommilla paineilla, eikä tartte pelätä tippumista vanteelta. Paikoin pitoa oli paremmin pienellä kuin isolla kaasulla, mutta pääsääntöisesti hapella meni paremmin, ja varsinkin suoraan.
Jos jotain miinusta pitäisi mainita lumikäyttäytymisestä, niin pitkittäispidon ollessa hyvä auto puskee jyrkissä käännöksissä melko reilusti ja varsinkin hapella. Pienellä kaasulla kun vedättää, niin kääntyy helpommin jyrkkää mutkaa. Tuli kokeiltua vain pikkupuolen lukittua nelivetoa, ehkä isolla puolella ilman lukkoa olisi voinut kääntyä paremmin... ************************************** Aikaisemmalla Kulmakorven reissulla (n. 230km) gasoa paloi n. 55L, joka on melko paljon. Miinuksena näissä isoissa renkaissa on nääs se, että kärriä vetäessä - niin pieni kuin tuo GAZ-704 onkin - 80km/h vauhdissa täytyy pitää pakkokolmonen päällä ja kierrokset luokkaa 2000rpm. Nelosella kierrokset tippuu 1500n tietämille ja siitä ei tule mitään. Tartteisi siis esim. 4.1-välitystä, mutta maastossa riittää ihan hyvin tuo 3.55-välitys pikkupuolen nelarilla. Eipä ainakaan jää enää niin herkästi sutimaan. Pidon riittäessä gasoakin palaa reiluummin... Seuraavaa ajopäivää odotellessa. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Selvisi syy pitkään vaivanneeseen ongelmaan kuskin penkin lintallaan olosta; penkin yksi hitsisauma on revennyt:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98432 Jossain rinteessä tuli toissakesänä keula taivasta kohden pikku töyssy taaksepäin, jolloin allekirjoittaneen koko elopaino rysähti selkänojaa vasten. Penkin kiinnike kiskoihin repeytyi, mutta sen korjaamisesta huolimatta penkki pysyi vinossa; tässä siis syy. Uusi penkki (vasemmalla) on nyt hankittu, siitä vain puuttuu Jeepin kangaspenkeissä hyvinkin harvinainen lämmitin; toisin kuin alkuperäisessä (oikealla). Koska auto on lämpimässä tallissa ja lähtee tulille aina sieltä, ei lämmittimelläkään tee mitään, joten nyt vain penkit pesuun ja uusi kiinni. Vanhan voi hitsata kuntoon sitten kun -25°C pakkanen on vaihtunut plusmerkkiseksi... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98444 |
Sivu luotu: 13:19 (GMT +2). |