![]() |
Lainaus:
hyvä kone. kunhan ottaa acx paneelilla. jos nuukailee ja ostaa sillä halvemmalla,varmaa vituttaa.ainaki jos alumiinia sulattaa. mulla on 2, yks kummallaki paneelilla :) jos epäilee niin saa tulla kokeilee,laitetaa kummatki rivii ja voi valita |
^ Mitäs eroa niillä paneeleilla olikaan? Mulla oli ex-työpaikassa yksi kumpaakin, mutta ei pysty enää muistamaan kun tästä on jo aikaa kun sieltä lähdin.
Edelleen kyllä Kempin MLS:aa ikävä joka kerta kun tigiin tarvii tarttua. :( Sitte alumiinikysymys; itehän en ole alumiinia hitsannut ikinä, mutta nyt tarttis töissä tigillä vetää 4mm alumiinia 5mm alumiinivaluun kiinni. Meijän konehan on ihan alitehoinen, mutta siis mulla ei ole juurikaan havaintoja kuinka ne balanssit ja taajuus säädetään? Sain kyllä potikoita vääntelemällä masiinan wörkkimään about mieleisellä tavalla, mutta jos sulla tjl on joku hyvä nyrkkisääntö säätöihin niin kerro ihmeessä (saa muutkin vastata), niin ei tarvi ens kerralla alusta saakka arpoa? Kone on joku Walliuksen valovirtavehjes, max. 180A, joka tuntuu pulssilla aika kusiselta (paljonkohan tossa hommassa tarttis olla?) + että koko ajan tarvii jäähdytellä konetta. :rolleyes: En kyl tiedä kuinka paljon se valumiini tekee tossa kiusaa, kun tuntuis se alumiini sulavan helpommin mutta se valumiini on vähän kiusallisempi tapaus... |
joo....
toi 180A on kyl vähä alitehonen. pulssi pois, hukkaa virtaa. puhtaus tärkeintä. mä oon tarkoissa hommissa aina kunnolla putsannu kappaleet, ja lopuks langatkin. langat karhunkielellä. kappaleet vaan puhtaaks, mieluiten esim. kovametallivinkulla ettei jää hartsia yms.shittiä laikoista!!! sitte asetonilla putsaus.(nää siis jos tarkkaa) perus hommissa kuten puhdas levy niin rasvat pois ja levyistä terävät kulmat pois(palaa paremmin läpi kun ei teräviä särmiä) eli kun koneessa virtaa liika vähä niin kannattaa paikkaa balancella. nytten kun en konetta tunne, niin erivalmistajat ilmottaa sen eritavalla. kuitenki kun tossa hommassa tarvii paljon tehoa, niin mahdollisimman paljon -puolelle. ei rasita niin paljoa elektrodia ja tunkeutuu enemmän. esim kempissä kokeilisin tohon tarkotukseen näin hatusta -15, esab 65 taajuus 120HZ taajuus määrää kuin vaeltava valokaari on. jos pienasauma tykkään laittaa korkeemman taajuuden, tai jos hitsaan ohutta paksuun, esim muhvin isoon levyyn. matalampi taajuus tuo lisää lämpötehoa, eli sun tapauksessa ottaen koneen huomioon 120Hz kokeilisin. valu onkin jännä juttu, jotkut materiaalit hitsaa hyvin ja jotkut ei. sen huomaa kyllä hitsatessa. varmistu ettet ole hitsaamassa vahingossa magnesiumia!!! mä kokeilisin ensin putsattuun valuun vähäsen, miten kestää. kuitenkin lähtisin kokeilee 120Hz ja balance -15. isoin elektrodi mitä löytyy, terotettuna 45ast pieni tylppäys. valukappaleesta "pesisin" esim 50A ja balance 0 asennolla oksidit pois. Esilämmitys 150-200ast riippuen kappaleiden koosta ei pahitteeks kun alitehonen kone. kaarimuodoksi valitsisin pyöristetyn kanttiaallon, mikäli pääsee valitsemaan. perinteinen siniaalto vitusta :) mutta jos alumiinivalu paljastuu hyvin hitsattavaks, niin balance vaikka -20 tai esappilaisena 70, aina parempi enemmän tunkeutuu. sitte virrat tappiin, ja antaa palaa. maadotus kuntoon, jos tuntuu että kaari vaeltaa niin taajuutta ylöspäin. joskus myös auttaa laittaa kappaleiden väliin esim starttikaapelit. jos ei tietoa mitä kamaa hitsataan niin 5356 langalla lähtisin kokeilee. pienempi halkeiluherkkyys ja sula juoksee hyvin. muista että alumiinia hitsatessa kun lopettaa pitää lankaa syöttää muutama pisara extraa ettei halkea kun jähtyy, aluminiinin lämpölaajenemisen takia. jos mahdollista niin hae ar/he suojakaasua. helium nostaa tunkeumaa todella paljon. mutta jos kertalaatunen niin ei ehkä kannata, ennemmin sillotus ja esilämmitys. edit: ja jos oot tottunu vetää kirkasta putkea niin suosiolla korkeempi sauma. eli ei tähdätä siihe 135ast kulmaan. enempi lankaa, halkee jähtyessää muute! |
niin ja paneleista...
mls ja acx paneleissa on paljonkin eroa. als siin oikeestaa löytyy vaan perus säädöt, kirkkaalla pärjää hyvin. alsa/magnesium ni ei niin hyvin. pääsee säätää taajuuden ja balancen sekä kaarimuodon. acx pääsee herkuttelee. löytyy pulssi toiminnot ja ac mix( helpottaa eripaksusten alsa kappaleiden liittämistä) tästä en oikei oo tykästyny. sitte microtac, tää on iha huippu ku yksi hitsaa kirkasta eikä apparii. pystyy säätään sitte alsalla seuraavia taajuus balance pulssivirrat säätö sille kuinka kauan Hz aikana ollaan +puolella kaarimuoto pulssiajat tietenkin oikeestaa kaikki mitä voi toivoa |
Aah joo, muisti palailee pätkittäin. Mie oon aika geneerisiä juttuja hitsannut koko "urani" ajan niin lähinnä on tarve ja mieltymykset pyörinyt siinä minilogin ympärillä, AC:n ja microtackien yms jäädessä vailla huomiota. Nyttemmin oon vähän innostunut pulssia käyttämään, tosin nykyisessä Walliuksessa siihen ei saa sellaista kunnon epilepsiasykettä, joka olis kiva jos pitää hitsata jotain pientä ja nättii (siis esim. design-huonekaluja).
Kiitti säätövinkeistä, oon juuri hankkinut elämäni ekan älypuhelimen niin voin lukea huomenna sitten Walliuksen ääreltä noi balanssit. :) |
Miksi TIGillä tulee lopetukseen korkea "nasta"? Ihan musta rauta kyseessä tässä opetellessa...
|
tua meidän työmaalla kun kukaan ei tunnu tietävän tig hitsauksesta oikeeen mitää, niin pitääkö rosterin/happosen kans säätää hetzejä? ja mitä se vaikuttaa? ja eikös ton elektrodin voi terottaa ihan vaan teräväks siis millaseen kulmaan hyvä? ku jokku hinkkaa sen sillain ohueks ja kaarevaks ku neulan? itekki saanu vaan opetella kokeilemlla, ja kyllä sillainki parissa vuodessa jotain oppinu :D ja siis putkien hitsaus mietityttää, jotain muita sauman viimeistelyjä onki helppo tehä.
|
Lainaus:
onhan metallit puhtaat? mikä lanka, ethän vaan kaasuhitsaus langalla? se tekee tollasta koita säätää virran laskuaikaa vähä pidemmäks, onhan jälkikaasua riittävästi. ja kun lopetat niin hieman pyörittele ja vedä taaksepäin. kaasunvirtaus? puhtaus on mustallakin puoliruokaa. onko kaasulinssi vai perinteinen? jos linssi katso että puhdas, ne on kulutustavaraa |
Lainaus:
ei tartte,vaan ac puolella. kirkkaat hitsataan dc-. lue ylenpää jos kiinostaa toi ac puoli, oon aikasemmin raapustanu pienen paatoksen :) terotus elektrodin suuntasesti. terotus kulma riippuu virrasta ja mitä hitsataan. ei sen kaareva pidä olla :D elekrodin koollakin merkitystä, enemmän ac puolella. mutta jos hitsaat 2mm seinällä olevaa 48mm kirkasta putkea niin ei kannata valita 3,2mm elektrodia. mitä loivempi kulma,sitä terävämpi valokaari, ja toistepäin. kun ylitetään joku 120A kääntyy homma päälaelleen. hienolla smirgelillä hyvä terottaa niin että elektrodi porakoneessa kiinni. |
Tekiskö Telwin Force 165 invertterillä mitään koti käytössä? Ois nyt K-raudassa tarjouksessa.
|
Lainaus:
Lanka on ihan oikeaa tigille tarkoitettua, kaasunvirtaus 7l/min jos tuohon air liquiden kiinteään säätimeen on luottamista. Ihan perinteinen kaasuhylsy on käytössä, mistähän noita linssejä löytäisi? Ja miten tuo pitkä tuo jälkikaasu pitäisi olla, alle 5 sekunnin tuossa TU10:ssä ei tosin edes saa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itse etsin aikanaan 180a puikkokonetta, ja paikallinen hitsikonemyyjä teki hyvän tarjouksen enw:stä, jäi sitten ykkäsvaihtoehtona ollut telwini ostamatta. |
Taidan sittenkin hakea 150 kempin classicin, kun sellaisesta maatilalta hyviä kokemuksia. Tuo Telwin mietityttää liikaa.
|
Miksei onnistu rosterin hitsaus sille tarkoitetulla ydintäytelangalla? Ei sulata hitsattavia osia kunnolla, lanka sulaa vaan "palloksi" pinnalle. Koitin katalysaattoriin ja äänenvaimentimeen kiinnittää Bilteman v-band laippoja.
Koneena on Telwin Technomig 150 eli invertterilaite, enemmän tai vähemmän vastaava kuin Kemppi Minarcmig. Mustan raudan hitsauksessa ei mitään ongelmia autopellistä 5mm lattarautaan ja sekin ydintäytelangalla. |
Käännä napaisuus?
|
Ohjekirjan mukaan pitää olla ns. käännetty napaisuus kun hitsaa ydintäytelangalla, joten laitoin sen heti kun koneen ostin. Ja tosiaan mustan hitsaus pelaakin hyvin.
Pitäisikö rosterille tarkoitetulla ydintäytelangalla olla sitten kuitenkin normaali napaisuus? |
Lainaus:
Sitten on sellainen juttu että kaikki ydintäytelangat eivät ole tarkoitettu ilman kaasua hitsaamiseen, itse asiassa melko harva on. |
Tarttee vissiin kokeilla vielä tuo, vaikka epäloogiselta tuntuukin.
Lanka on ainakin myyty kaasuttomaan hitsaukseen tarkoitettuna: http://www.motonet.fi/fi/tuote/78070...-RST-08mm-225g |
Lainaus:
mutta ittellä yleensä 8-10s kannattaa myös tsekkaa et polttimen letkussa oleva kaasu letku ehjä, oon sulattanu yhden sun toisenkin kun kaasujäähdytetyllä vaan liika kuumaks päästää. 7l on iha hyvä, mut sekin riippuu minkä kokonen hylsy käytössä. voi sitä vähä nostaakki.mut iha jees pitäs olla. edit: jos on kuohumis ongelmaa niin sitte 309 tai 304 langalla kokeilee, se on aika pirun hyvä jokapaikan lanka. kaasulinssejä saa iha kaikista alan kaupoista, mut mä paikkaan ammattitaidon puutetta laatu osilla, eli käytän ns.stubby gas lens mallista :) ihan törkeesti parempi kun perinteinen molo. näitä oon tilannu rapid weldingiltä englannista. ja myös weldingtipsandtricks ukkelilta ameriikoista. ihan ehdoton hankinta, normaali hylsyä ei oo tullu enää juurikaa käytettyä. linssi on kuluva osa ja kannattaa hankkii pari kutakin. ja linssin tarttee joka elektrodi koolle oma. älä osta halvinta kiinan linssiä, ne on vitusta. |
Lainaus:
mutta ensin tuo puhtaus mietityttää, onhan oikeesti hinkattu kirkkaaksi asti ihan puhtaaks? sitte epäilisin maadotusta ja muutenkin virtapuolta. ja kyllä lankapaketissa lukee napasuudet yms mitä lanka vaatii. ja tartteeko tuo suojakaasun, monesti rst täytelangat käsittääkseni sen silti vaatii. tämä ainakin selittäisi ongelman!!! |
itsellä käytössä vanha mörkö telwin supermig 465. palaa kaikki mahdollinen ja tykkää hyundain ydintäute langasta.
|
Lainaus:
Jos voi olettaa niin kotitaloussulakkeilla (3x25A) tuota Telwiniä ei laiteta tiukille... |
Stahlwerk ac/dc
Tuli tällainen vehje tilattua Saksasta. Kohta varmaan tulee sitten kommentteja... Niin ja 14 litran argonpullo.
https://www.stahlwerk-schweissgeraet...sstattung.html |
Onko kenelläkään kokemuksia Esabin Caddy c200i migistä?
|
Joo. Ihan OK laite. Helppokäyttöinen ainakin näin tunarille.
|
Minulla ois Kemppi superkempomat 150 ja siihen pitäisi löytää se lämpöoikaisu vehe. En oo ihan varma että mitä siihen kuuluu mutta mukava ois semmoista kokeilla tuohon LJ70:seen.
Tämähän on se paremmin varusteltu versio jossa on akkulaturi ja apuvirta ominaisuudet. Lisäksi on kaasuseoksen valinta. Näkis ny eddes jotain kuvia siiihen liittyvistä osista tai ohjeita. |
Lainaus:
http://www.protools.fi/kemppi-hiilie...-toiminto.html http://www.protools.fi/kemppi-hiilen...tooleihin.html |
Lainaus:
(tuo käsin vasaroitu "pelti" oli sitä varten, että tuo kupariputki sai riittävän kontaktin tuohon hiileen, ensimmäiset versiot oli lämmennyt liikaa tuosta välistä, ja hiili oli polttanut itsensä irti...) Ja jos olisi pakko arvailla, mistä tuo hiili(-elkku) olisi ollut lähtösin, niin arvaisin ISON hitsikoneen poltto-puikkoa? |
Joskus kattelin kuvia noista lämpöpuikoista ja siinä oli sellainen halki oleva 8 ja keskellä pultti kiristys.
Kaasu suoja pois, langan syöttö nollille, puikko kiinni lankasuuttimeen ja lämpöjä antamaan Jäi sitten ihmettely pois kunnei mistään löytyny noita hiilipuikkoja |
Tuanoi... Tarttis taas alkaa puikkohitsailemaan maasto-olosuhteissa kaikenlaisia vekottimia.
Ongelma on toi 230V/3kW:n aggrekaatti, kun se ei varmastikaan jaksa ruokkia noita isompia inverttereitä. Kaverilla on Kempin invertterikone ja se tarvii ainakin 5kW:n aggregaatin. Se joutui sitten ostamaan 8kW:n hitsausaggregaatin ja maksoi siitä monta tonnia. Isompi aggregaatti on itselle rakenteilla, mutta valmistuu varmaan vasta kesällä. Ei ole vuosiin tarvinnut hitsailla aggregaatin tuottamalla sähköllä. Nyt pitäisi löytää sellainen asiallinen puikkokone, joka toimii 10A:n hitaalla sulakkeella ja polttaisi myös 3.2mm:n puikkoa. Paksumpaan puikkoon ei ole tarvetta ja jos on, niin ne hitsataan kaverin verstaalla. Matkaa tulee melkein 30km, joten ihan pikkuhomman takia ei sinnekään viitsi ajella. Biltemassa on parikin invertteriä, joista se pienempi tarvii vaan 10A:n sulakkeen. Jaksaako se sitten polttaa 3.2mm:n puikkoa aggregaatin perässä... :rolleyes: Mites toi Motonetin Telwin? Olisiko järkevämpiä koneita tarjolla? Oikeita käyttökokemuksia käytännön töissä? Asiallista käytettyä konetta saa myös tarjota... :p Mitään useamman satasen Kemppejä en ajatellut ostaa. |
Unohda se Bilteman kone.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Älkää oikeasti ostako noita bilteman yms hitsauskoneita..niiden laatu on niin luvattoman surkea että ei mitään järkeä, siinä tulee huonolle saumalle kallis hinta kun koneella hitsataan pari tuntia maksimissaan ja saa vielä hävetä silmät päästään jos joku näkee jäljen...
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Soita suoraan valliuksen tehtaalle muurlaan sieltä omani ostin 160A invertteri vuoden takuulla ja todella hyvin polttava 320e.
|
Missäs vika, ite koneessa vai kahvassa, kun kaasua tulee vaikka liipasimen päästää? Langansyöttö loppuu kyllä.
Teki ens kerran pari mut nyt jäi yhtäkkiä kokonaan päälle. :confused: Piti lopettaa kolvaaminen ja laittaa kaasuhana kiinni. :mad: Tollanen Kempin atomig -vehjes on kyseessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=155402 |
Ei ole polttimessa, vika kaasuventtiilissä tai piirikortilla. Jos olisi polttimessa niin langansyöttökin jäisi päälle.
|
Lainaus:
|
Siihen magneettiventtiilille tulee kaks liitintä mittaa niistä samalla kun painat liipasimesta.Se on heikkovirtanen(24v).Toi venttiili ei ollu kuin joitain kymppejä kempin huollosta kun kävin omaan hakemassa.
|
Pitääpä tutkia...se on piilossa eli joutuu purkamaan jonkun verran kun siinä on metallikoppi päällä mistä letku lähtee...:rolleyes: sen päällä on kyllä liitin, et tuleeko siitä molemmille venttiilille sekä syötölle ohjaus...pitää selvitellä.
|
Pieni kolautus kylkeen ja hana menee kiinni, en tiiä mistä tiiän, mutta sillain hitsaa vielä monta vuotta :D
|
Lainaus:
Pitänee yrittää googlata ellei joku tiedä mistä noita saisi...:rolleyes: |
HR Service Lahdessa palvellut hyvin noiden kempin koneiden kanssa,saanut osia jopa 70 luvun koneisiin ja monesti löytynyt jopa hyllystä.Ja toi liike on kempin valtuutettu huolto ja jälleenmyyntipiste.
|
Onkos kellään kokemusta / mielipidettä tällaisesta laitteesta?
https://www.nettikone.com/omavalmist...kuulla/1669369 |
Kuvakin haisee jo kiinalle ja tuo Riland etupaneelissa vahvistaa... Saksasta löytynee samanlaisia ihan takuun kanssa ja liki samaan hintaan, vaikkapa tosta:
https://www.lcdvision-schweisstechni...nverter-230V_2 E: Anteeks mitä? Tuossa Auroorassa langansyötön säätö keinukatkaisijalla :D |
Onhan tossakin 2v. Takuu ;)
Tarkempi googlaus paljasti et ei oo Kiinasta vaan tuosta Itä-naapurista näköjään :D |
Lainaus:
Keinukytkin on toki hämmentävä, mutta lienee kuitenkin wire inchia varten. Itse koneesta en osaa kysyjälle vastata, luonnollisestikaan en ole moista ennen nähnytkään. Edit: eiku oonpas, on tommosella laivaakin rakennettu! :D Kävin googlaamassa kuvia niin muistin että tovereilla oli telakalla tommonen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
En nyt oo moista ostamassa, osuipa vaan ko. masiina silmiin. :D |
Onko palstalaisilla kokemuksia transtig 1700 tigistä?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211064 Vasemmanpuoleisesta nupista sai säädettyä virtaa, mitähän tolla keskimmäisellä ja oikeanpuoleisella säädetään? Entä nuo polttimen symbolit oikeassa reunassa ? |
En ole hitsari eikä ole kokemusta mutta varmaan ainakin toinen potentiometri on volttimäärä, luulisin. Oikealla tuolla vihreällä neliöllä varmaan valitaan elektrodin kosketus ja ei kosketus tms. Näin maalaisjärjellä ajateltuna:):)
|
Lienee taukovirta tuo % nappula, tuo missä on aika lienee lopetusajan pituus.
Ja se vihreä neliö poltinvalinta, alin puikko, toka alin raapaisu tig, ja ylemmät normi tig niin että pitää painaa liipasinta kokoajan tai että näpäyttää liipasinta. Pitäisi olla vielä etu ja jälkikaasun säätökin... |
Aurora on tuttu merkki, kun meinasin sellaisen tigin ostaa. Pietarissa mäihällä eksyttiin kerran tällaiseen paikkaan http://svarland.ru/catalog/poluavtomaty_mig_mag/
https://www.google.fi/maps/place/Wel...5!4d30.3268716 Tuo miggi maksaa noin 340€ jos saa muilutettua Suomeen ilman tulleja. Toki päälle tulee runsaat 300€ muita kuluja - kun lähtee sitä Pietarista hakemaan :D |
En miekään ihan 100% varmaksi osaa sanoa, koska pitäis päästä hiplaamaan tota konetta.
Mutta kuten joku jo selittikin, niin tuolla vihreällä neliöllä valitaan puikko, raapaisutig ja sitten ylimpänä "normitiggi". Nyt sit pitäis päästä kokeilemaan, että onko toiseksi ylin vaihtoehto taukovirta (eli keskeytysautomatiikka, Kempin koneissa tunnetaan nimellä MiniLog) vai vaan perinteinen "ilman käsii-tig", joka siis syttyy ja sammuu napautuksella, ei tarvitse painaa nappia koko aikaa. Enivei, valo palaa valitun vaihtoehdon kohdalla. Sitäkään en osaa ennustaa, että osaako toi kone ajatella itse. Eli kun vaihtaa tigiltä puikkoon, niin osaako kone ajatella navat oikein päin, vai pitääkö ite kääntää. Sitten noi viimeiset nappelit pitäis kans itse päästä hipeltämään, mutta ainakin varmuudella toi käyrällä sijaitseva nappi vaikuttaa lopetusajan pituuteen. Ehkä myös kaasuun, kokeile. Koska käyrällä näkyy valoja, niin periaatteessa vois kuvitella, että jokaista kohtaa voisi säätää. Prosenttinappi voisi tosiaan olla se taukovirtaprosentti, voipi olla myös esim. puikolle hotstartti. Niin juu ja I tarkoittaa tosiaan sähkövirtaa, eli yksikkö on A. Tuossa on napit IH ja IE, (IE siis oletettu taukovirtanappi, prosenttimerkistä päätellen). Vähän mulla sutii tyhjää tuon H:n ja E:n kanssa, mutta siis E nyt yleensä on energian tai varsinkin eksan, eli kertoimen tunnus. Ja H merkitsee usein magneettikenttää tai induktanssin yksikköä henryä. Joten ehdottaisin, ettei mietitä liikaa ja veivaat niitä nappuloita yksi kerrallaan, kokeilet mitä tapahtuu ja jos ilmenee kysymyksiä niin tule havaintojen pohjalta kysymään uudelleen. :) Rohkeesti vaan, ei nää pure. :) Edit: löyty Manuaalintynkääkin Edit2: Lainaus:
|
Kaapelit pitää kääntää aika varmalla % jos puikolla roiskii.
Myös se sytytysvirta puikolla tulee jos sellainen on automaattisesti, ei ole säädettävä. Noissa tikitaalikoneissa kun on noi valot käyrän eri kohdissa on tosiaan hitsarin valittavissa, jossain koneissa ne saa myös talennettua että on esim 1,2,3 hitsari joka saa nro valinnalla sen oman asetuksen päälle. |
Joko on kokemuksia noista stahlwerkeistä?
Ihan pikkuhommia ois tarkotus napsia ja vähän opetella samalla. Vain raha on rajoitteena, siispä noita kahtelen. Nyt lainassa on GYS ac dc 180. Mut oma ois kiva... |
Lainaus:
Tommonen vuoden päivät ollu, valmettia ja ransiittia osoteltu puikolla ja ydintäytteellä. Melko mitäänsanomaton on laite ollu, siinä mielessä että tekee sen mitä laatikon päällä lukee. Eli kai sitä sitte pitäs kehua kovin :confused: Oikein jos nipottamaan alkais niin se maapiuhan pihti vois olla vähä jämäkämpi, mutta ajaa asiansa ja on kompensoitu hinnassa. |
Onko kokemusta puuilon myymistä,, pitstone, tms, puikkohitsaus inverttereistä?
Toimiiko? Ja miten hyvin? Tai huonosti? Itsellä olisi taas Halpiskoneen vaihto uuteen edessä.... |
Ei ole noista kokemusta itse ostin syksyllä Timcon inventterin 160A muistaakseni, hintaa oli tarjouksessa vain 99€ on sellainen reilun voipaketin kokoinen ja hyvin on sulattanut sen mitä on tarvinut 3.25 puikkoa polttaa sen aikaa kun tallin sulakkeet kestää
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ja toinen oikeelta laskuramppi, oikeenpuoleisin postflow, eli jälkikaasu. rdit:kyl tuo keskimmäinrn selkeesee ramppi, mut outo merkintä oikeepuoleisessa, silti rpäilen jälkikaasuu |
ESAB CaddyTig 2200i AC/DC TA34
Kemppi MasterTig MLS 2300ACDC Käytännön Maamiehessä oli nämäkin mukana vertailussa: http://webshop.industriacenter.fi/fi...skonetesti.pdf Onko porukalla kokemusta noista? Jos luin tietoja oikein, niin esappilaisesta taitaa puuttua pulssimahdollisuus AC:lla. Onko se kuinka merkittävä puute ohutta alumiinia hitsatessa? |
kummastakin kyseisestä koneesta paljonkin hitsauskokemusta takana.
lyhyesti valitse kemppi. kyllä esapista puuttuu ac pulssi, ja puuttuu paljon muutakin alsahommiin hyviä ominaisuuksia. taajuuskin surkea 150Hz max. muutenkin vitttumaisia piilovalikoita. kempissä todella hyvät alsahitsaus säädöt, niitä niin paljon että vaativakin hitsari saa mieleiset säädöt. oma valinta olisi kemppi tai miller. kemppiin päädyin itse kun kotio ostin iha hyvän huollon takia. millerissä fiksumpi käyttöpaneeli ja korkeampi taajuus.minä tykkään että kaikki informaatio on heti käyttöpaneelista nähtävissä. itsellä nykyään kotikoneena tuo kemppi, ja muista että acx paneelilla kone! mulla tallilla myös sama kemppi mutta peruspaneelilla, dc hommiin hyvä.mutta ac hommiin en ostaisi. harkitse myös everlastia, heti ensimmäisenä alkuperänen poltinletku romukoppaan ja vaikka ck superflex tilalle. everlastissa todella laajat säädöt, kemppiä vastaavat. miinuksena vähän kiinalainen olemus ja kovaääninen tuuletin. hintalaatusuhde hyvä.tömmöisenkin olen omistanut. ennemmin everlast kuin esab. jos haluut ottaa vaikka kempin kokeiluun niin tuu noukkaan riksusta. |
Esab ei osaa muuta hyvää tehdä kuin mustat hitsauspuikot
|
Lainaus:
Katsellaan, pohditaan ja palataan aiheeseen. |
ja tutki myös millerin dynasty malli.
se tai kemppi on minun mielipide |
Lainaus:
https://www.kemppi.com/fi-FI/tuotteet/family/mastertig/ |
onkos kukaan kysynyt mitä kustantaa tuo uus malli,josko päivittäs uuteen.
siin tapauksessa multa jäis jouten mls 2300ac/dc acx paneelilla, uutta vastaava, suojamuovikin näytönsuoja pleksissä paikallaan 🤔 |
hitsi
onks joku täältä ostanyt jotain ,semmoista olis ajateltua https://www.expondo.fi/stamos-select...a-mma-10020049
|
Vasta tilasin moottoripukin kun motonetin pukki oli rimpula. Hyvin pelasi toimitukset.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tosin jokunen ominaisuus tulee lisää ja isoon näyttöön saa laitettua usb tikulla oman kuvan "näytönsäästäjäksi" ;) |
Lainaus:
Siinä "perinteisemmässä" ns. membrane-paneelissa on siis erona kai se, että siinä on enemmän kontrolleja, kun kaikkea ei tehdä yhdellä kierrettävällä ja painettavalla nupilla, vaan eri parametreille on omat valintapainikkeet (+ se kiertonuppi). Haittana useamman painikkeen vuoksi toki on useampi mahdollinen vikapaikka. |
Lainaus:
|
Kolmisen satkua se TFT-paneeli nostaa hintaa verrattuna Membraneen.
|
Manuaalia tavaamalla näkyy erona olevan myös, että MTP33X-paneelista (Membrane AC-paneeli) puuttuu sen Weld Assistin lisäksi muistitoiminnot.
|
Minarcmig 200 valuraudan hitsaus? Millä langalla ja toimiiko mison 18 kaasuna?
Vai pitääkö puikkokoneella ja millä puikolla? Aggregaatin pakosarjassa pieni halkeama.. |
piittuen ihan tapauksesta.
momesti tomii. mutta kuuma hellanrauta vs gm 14bolt valuteräs hieman eroaa toisistaan |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos jotain kiinnostaa niin nikkeliseostetut puikot toimii koska:
Lisäaine jää austeniittiseksi eli on pehmeää. Lämpölaajenemisen aiheuttama jännitys ei halkaise kappaletta uudelleen vaan austeniitin myötöraja ylittyy ja jännitys laukeaa plastisena muodonmuutoksena (lisäaine venyy tai puristuu) Lisäksi nikkeli lisäaineena on hyvä sietämään valun epäpuhtauksia eli kuohuminen vähenee. Samaa ideaa käytetään kun vedetään pohja nikkelipuikolla ennen kovahitsausta. |
Valuraudan ongelma on se kun on erilaatuista tavaraa, vielä tuollainen esim hellan kansi kun on vuosikymmenten aikana lämmennyt punaiseksi lukemattomia kertoja.
Hankala oli vanha kiuaskin, 17v lämmitetty oikeastaan joka päivä ja repesihän se heikkouttaan / ja osittain kun värin sen tein vaikka ihan tehdastekoista jäljiteltiin. Ei tahtonut hitsaaminen oikein onnistua vaikka ihan mustaa paskarautaa oli kyseessä. Vanhoja lämmityskattiloita on paikattu ja se on oikeastaan palanut nätimmin puikko noissa. |
Valurautaa ja -terästä.. Molempia yhdistää se, että magneetti tarttuu...
Lainaus:
No, lohkosta kaikki pois, perusteellinen pesu (pesukoneessa, missä pestään noita moottorin osia) Kun ammatti- hitsari hitsasi tuota lohkoa, niin useammalla puikolla yritti, ja ei saanut "palamaan kunnolla"; selitys oli kuulemma se, että vuosikymmeniä öljyä tihkuneen lohkovaluun sisälle on jäänyt jotain? (öljystä) Ja noita Hellan Kannen renkaita minäkin olen koittanut hitsata; Mig:llä ja hiilidioksidilla.... Ei onnistunut ollenkaan.... wanha hitsari palautti alle 20v juniorin maanpinnalle. |
Joskus jotakin hammaspyöriä / rattaita korjattiin puikolla mitkä oli valurautaa. Saatiin vielä onnistumaankin. Hellan kantta kotona koitin oikeastaan kaikilla puikoilla, sai hitsattua mutta huonosti ja perusaine irtosi aina kauempaa, eli halkeama vaan isoni, ei auttanut lämmitys, vasarointi eikä muukaan.
Sama se vanha kiuas vaikka ihan tavan p@skarautaa, oikeastaan saman oloinen hitsata kun jos hitsattuun saumaan missä on kuona päällä koittaa vetää. Vanhoja palopäitä joskus korjattiin töissä mitkä nestekaasupolttimoissa on, tulenkestävää materiaalia ja ne kesti hitsata kyllä ihan ok. |
68.82 on hyvä puikko
ja monesti jos ei muuta puikkoo oo ja ns hankalasti hitsattava niin perus rst puikko 309. |
Valuraudasta...
Tässä on kai kyse TIG-juottamisesta, jossa perusainetta ei sulateta?
https://www.youtube.com/watch?v=2cGHhqwP23w |
Lainaus:
Ei välttämättä auta joka kerta, mutta kannattaa kokeilla. |
Lainaus:
Maskia kun ei ole ja pelkkä kirkas valo, mahtaako valurautaa edes saada juotettua? |
Mäntään tigattu korjaus oli vaan väriltään sellainen, että ihan kuin jotakin kupariseosta olisi ollut.
|
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 01:55 (GMT +2). |