![]() |
Mie luulisin että ruostuminen tarvii happea enemmän kuin vettä, mitä syvemmällä rauta lepää esim. Saimaassa niin sitä paremmin säilyy. Melkeen sata vuotta vanhoja palkkeja nostettu moitteettomassa kunnossa tosin tummuneena
Vuoksesta. Nuo helmapalkit hyvin tulpattuna ei ruostu ei milloinkaan ei milloinkaan sisäpuolelta puhki. |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201135x |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Palkin ummistamisessa tarvitsee puhtautta, huolellisuutta ja katon päänsä päälle jos on huono ilma. Eihän tuo laadukkaan sauman teko mikään Amerikan juttu ole. Helmapalkista voi halutessaan tehdä vaikka paineilmalleastian, mutta vaihtuvan ilman, ilmasta erottuvan kosteuden takia siihen pitäisi laittaa tyhjennys proppu vedelle. Helmapalkin kiinnitys helmakotelon pohjaan on makuasia tekeekö katko- vai täyspitkällä saumalla. Kun alkuperänen helmakotelo (tässä tapauksessa jäljelle jäävä ylä osa) ei ole tehty tiiviiksi. Huokoisuus ei silloin haittaa kunhan ei ole mitään "puolukka hitsiä" :) |
Vihdoinkin sain caster platet asennettua.
Tässä lähtötilanne. Harmikseni en ottanut kardaanin kulmasta kuvaa, se oli aika pystyssä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201255 Asennus on melkein bolt on. Kiinnikkeistä pitää rälläköidä jokunen milli pois mutta se onnistuu tukivarret paikallaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201251 Tästä nähdään mihin tämä perustuu. Vanha "washer mod" hieman parempana versiona. Prikalla ja uudella reiällä ei myöskään saa näin paljon kääntöä aikaan ellei hitsaa uusia kiinnikkeitä. Tässä etupultti reilusti alkuperäisen kiinnikkeen alapuolella. Apparin puolella on hankala saada pitkä pultti paikalleen, naarmu perän kuoressa siitä johtuen, väkisin piti hakata paikalleen mutta meni. Jouduin lopulta myös lyhentämään pulttia kun se osui panhardin kiinnikkeeseen. Joissain lätkissä tällä puolella on kaksi lyhyttä pulttia mutta yksi pultii keskiholkilla varmasti vahvempi. Lätkät ovat muuten erilaiset apparin kuin kuskin puolella akseliputken muodon takia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201252 Kardaanin kulma kääntyi järkevämmäksi. Raidetanko on varmaankin niin lähellä tukivarsia kun pystyy olemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201254 Yllätys oli suurin kun aloin mittaamaan casteria ja heti näkee että se on reilusti plussalla. Asteisiin ei ihan kannata luottaa koska keula pari senttiä korkeammalla kuin ajokorkeus ja muutenkin tallin lattian vanha puoli ei tarjoa ihan tarkkaa vaateria. Lätkät on 5 asteiset ja tarkoitettu 10-15cm korotuksille. Kuvittelin että ne korjaavat sen 5 astetta mutta näyttäisi että 10cm korotuksella ne asettavat casterin noin +6 asteeseen? Hyvä juttu, laitoin heti keulaan +2" korotuspalikat (tai toinen vielä jäi kesken) ja alustavan mittauksen mukaan caster jää olevinaan 6" kokonaiskorotuksella vieläkin +3- +5 asteeseen (mittaus vielä tarkistettava). Outoa mutta positiivisesti yllättävää, on siis vieläkin mahdollisuus korottaa jos siltä tuntuu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201253 |
Löysin sitten vihdoin merkin joka kertoo jousen puolen. B menee kuskinpuolelle LHD mallissa. Edessä oli tietty väärin päin. Silti apparinpuoli jäin vielä noin 15mm korkeammalle. Huomasin ongelman vasta casteria mitessa kun ihmettelin miten puolilla oli niin paljon eroa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201260 Muuten olis aika levelissä kun laittoin 50mm palikat eteen. Caster vaikuttaisi olevan noin +2- +3 astetta (mittaus vähän haperoivaa). Oikein hyvä ja menee vielä parempaan suuntaan jos keula yhtään vajoaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201257 Siitä sitten varmaan seuraava projekti. Ellen sitten laita säädettäviä panhardeja ja taka-ylätukivarsia ekana. Tai takapuskurin viimeistelyä tai jotain muuta noin sadasta asiasta jota on vielä kesken. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201261 |
Hieno!:)
|
Paljonko noi levikkeet todellisuudessa levittää? 10cm tuntuu vaan aika paljolta puolelleen vai onko toi kuitenkin 5cm/puoli. Kattoon vaan omaan Taroon samalta valmistajalta levikkeitä. Vaikka oishan se hienoa vaihtaa rengasta levikkeen alla sateensuojassa. :D
|
Lainaus:
|
Samoja leveyksiä mittailin kanssa kun asensin tossa joku kevät ko. levikkeet.
Mä poistin kaarista ruosteet samaan syssyyn, eli pyörän aukka hiukka suureni. Kuva vähä kehno :mad: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=160490 |
2 Liiteet
Mä suurentelin kans edestä ja takaa aukkoja, kohtuu hyvin istuuvat silti.
|
Muurmanskiin/Hiipinälle 2017:https://www.facebook.com/events/760119937470491/
|
Kiinnostaisi pitkät reissut mutta voi olla ettei vielä tänä vuonna onnistu.
Joudun varmaan nyt ottamaan hodarin kiihdytetetyllä aikataululla käyttöön kun käyttis KZJ ehkä menee eteenpäin. Alustava suunnitelma oli nakerrella aivan rauhassa kaikki nippuun. Kirjoittelin tehtävä listaa ja A4 ei meinaa riittää ja siinäkin vain isoimmat jutut. Nyt pitää varmaan odottaa että alkaa MP kausi ja siiten nakerrella taas kun voi helpommin seisottaa hodaria tallissa. Rojekti on ollut muuten telakalla 4-5 viikkoa kun ekana iski kova tauti päälle ja sitten pitikin siirtyä käyttöauton ja räkytäkyn leimaamisjumppaan. Autot kun on näppärästi katsastettava peräkkäisinä kuukausina maalis, huhti ja toukokuussa. Tänään kuitenkin näpräsin muutaman tunnin. Tätä takajarrusäädin hässäkän tankoa mietin. Pitäskö vaan ruuvata se ihan tappiin vai pitääkö oikeesti nostaa sitä korotuksen verran. Tuntus vaan alkavan tanko osumaan ylätukivarteen. Menee se alapuolelta nyt ja on oudon banaanilla koko tanko. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=202183 Säädettävä etupanhardi paikallaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=202182 Säädettävä takapanhard paikallaan. Umpijöötiä versus vakio joka vaikuttaa aika heppoiselta putkelta. Ei ainakaan ruostu poikki. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=202181 |
Jarrupaineet voi säätää siitä toisesta päästä siirtämällä venttiiliä .
Säätö herkempi eikä tanko muutu niin paljon. |
Jouduin luopumaan KJZ:sta nopealla aikataululla ja HDJ ihan vaiheessa. Ajatuksena oli näpertää sitä aina syksylle asti. Nyt pitäisi saada ajoon mielellään heti.
Takajarrukilpi aika surkeana. Uusi maksaa 590e joten tinattava kasaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203159 Hiekkapuhallus ja pari paikkaa. Jarrusatulat oli niin heikossa kunnossa että helpompi ostaa uudet. Uusia saa lähtien 50e. Lopullinen ratkaisu lienee lempata koko kilpi jarrukilkkeineen mäkeen ja rakentaa uudet satulat joissa käkkäri samassa. Pitää vaan sopivat satulat etsiä. Nämä yksimäntäiset satulat on ihan henkilöauto kokoa. Pääsisi eroon surkeassa paikassa olevasta käsijarrujen välisestä vaijeristakin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203160 3" pakoputki on melkoinen palapeli, saas nähdä miten kauan pysyy nipussa. puuttuu vielä takimmainen osa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203161 Pitkästä aikaa tuli ajettua auto pihalle. Jarrut ei pelaa kun vaihdoin taakse ilmausruuvit mutta ne ei jostain syystä tiivistä, väärä malli tms. KZJ:sta jäi 33x12.5x17 Cooperit jotka nyt alla. Vähän on pienen näköiset. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203162 |
komia☺
|
3" putken turasin downpipestä eteenpäin. Tässä on ainoa joustopala muuten putki on tällä hetkellä kiinteillä kannakkeilla. Täytyy tutkia pitääkö kannakkeita muuttaa joustaviksi. Piti vähän sisälokarin reunaa rälläköidä että putki mahtui ja koneen kyljestä tuleva kannake poistaa, sen saisi käyttöön pienellä modifikaatiolla. Pitäisi kattoo ettei kone elä niin paljoa että hajottaa jotain jos liian jäykkä kiinnitys.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203271 Ahtaat sovitukset mutta ei kolise. Etukannakkeesta rälläköin varmaan viisi senttiä pois että putki mahtui ohi. Kuvassa putki ei taida olla ihan paikallaan sillä tulee noin kylkipalkin tasoon alareuna. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203272 Välissä yksi suora 3" pönttö. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203273 Poikkipalkin ali ja rungon yli taakse. Pelotti että panhard ottaisi kiinni sisäänjoustossa mutta tilaa taitaa olla. Äänestä tuli todella maltillinen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203274 Milnerin jarrusatulat asennettu. Samalla laitoin eteen ja taakse tamgearsin 60cm jarruletkun rungosta akseliin, on muuten ihan liian pitkä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203269 Jarrut kun sai ilmattua niin liikennekäyttöön otto ja pesemään kuukausien paskan pois pinnasta. Näillä renkailla woblaa rajusti 60-65kmh välissä, 17x7? ET20 + 30mm spacer = -10 ET, toisilla 33" renkailla ja 7x15 ET lähellä -10? peltivanteilla ei mitään vatkausta? Mitään ilmeisiä väljiä ei löytymyt nopeasti katsottuna mutta auraus pitää tarkastaa. Epäilen että coopereissa tai vanteissa jotain mätää, tai tasapainotuksessa. KZJssa nimittäin rupes ravistaan yli 120 vauhdissa mutta hodari taas menee 150 ilman kummenpia? Muuten menee todella komeesti maantiellä. Ei mitään uraherkkyyttä tms. Jousituskin tuntuu ihan hyvältä tyhjällä kuormallakin. Joskus kun päästää kaasun kuuluu edestä jotain ääntä ja epäilen että tulee etukardaanista. Täytyy tutkia koska näytti olevan niin lähellä pohjapanssaria että liekö vaatii sen muokkausta? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203270 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Aloitetaan keväisellä vappukuvalla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203501 Hieman ollut ongelmia woblauksen kanssa 60-70 vauhdissa, alumiinivanteissa tai kumeissa jotain hämärää, korjautui aika paljon kun vaihtoi renkaita ristiin. Tukivarren apparinpuolen rungonpään pusla ihan kaputt ja liikkuu melko paljon pituus suunnassa. Alkuun oli toinen pyöränlaakeri löysällä mutta sen kiristys ei auttanut. Tukivarsiin tilattu yläpäähän uudet OMEn puslat. En tiedä voisiko tukivarren pusla aiheuttaa woblaamista kun yleensä kysymys sivuttaisliikkestä. Ohjausiskari oli risa ja vaihdoin tilalle ehjän HJ-61 iskarin. Pitää varmaan päivittää isompaan malliin jossain vaiheessa. Nyt jo ihan siedettävä ajaa mutta kokeilen vielä toisia 33" renkaita peltivanteilla. Niillä meni tosi tasaseen. Pitää varmaan etuakseli muutenkin rempata, pyöränlaakerit, ohjauslaakerit ja ehkä jarrulevytkin. Tänään ei meinannu virtalukko toimia millään. On kai niin kulunut että meni jotenkin "lukkoon" eikä kääntynyt mihinkään suuntaan. Vara avaimella lähti toimimaan. Nopeusmittarin kanssa jotain outoa. Alkuun piti meteliä ja se korjautui uudella vaijerilla. Nyt kuitenkin mittari alkaa yhtäkkiä pitämään kauheaa meteliä ja nopeus pomppaa 180 Kmh tai ihan tappiin. Taitaa olla mittari vainaa? Kuulostaa kun "rattaat" pitäs mittarin sisällä meteliä. Takaluukkua tuli oiottua eilen ja nyt sen saa jopa auki. Edellinen omistaja oli lytännyt sen keskeltä johonkin. Vaikea oikoa kun sisä ja ulkopellit pokattu päällekkäin. Väliin ei pääse painamaan lyttyä suoraksi eli pitää vetää ulkopuolelta. |
Tänään ei meinannu virtalukko toimia millään. On kai niin kulunut että meni jotenkin "lukkoon" eikä kääntynyt mihinkään suuntaan. Vara avaimella lähti toimimaan.
Voipa olla avainkin kulunut. Hj:ssa ainakin oli samaa ropleemaa, avaimen vaihdolla hoitui vuosiksi. Nopeusmittarin kanssa jotain outoa. Alkuun piti meteliä ja se korjautui uudella vaijerilla. Nyt kuitenkin mittari alkaa yhtäkkiä pitämään kauheaa meteliä ja nopeus pomppaa 180 Kmh tai ihan tappiin. Taitaa olla mittari vainaa? Kuulostaa kun "rattaat" pitäs mittarin sisällä meteliä. Bj:n mittaria olen joutunut elvyttelemään turhankin usein. Putsausta cliinerillä ja aseoljyä tippa mittarin akselille on usein auttanut. Sielläkin ne vanhat valaanrasvat rupeavat joskus menemään jankiksi. Katsoa kannattaa myös matkamittarin välitykset, Hj joskus pakkasella katkaisi rattaan nailontapin. |
Mittarissa on vaijerille samantyylinen tukihokki kuin esim vetonivelellä se messinkiholkki. Kuivuessaan alkaa tarttumaan kiinni ja pitää meteliä. Voi katkasta mittarivaijerin aika äkäsesti.
Aseöljy tms ohut öljy auttaa mutta pitää saada oikeaan väliin että hiljenee. |
Meillä oli kans etupäässä kuskin puolen tukivarren rungonpään pusla ihan morjensta ja woblas ihan hullunlailla, rauhottui kyllä aika paljon kun vaihdettiin uus pusla
|
Vaihdettu toiset renkaat/vanteet joilla menee hieman tasaisempaan. Woblaus ei katoa vaan. Ottaa aivan mielettömiä hulluja välillä vaikka mistään ei aivan selvää väljää löydy. Seuraavaksi vaihdan vakio panhardin ja katson onko säädettävä liian meltoa rautaa, jos on niin hitsattava vahviketta mutkakohtiin. Pointti... näillä renkailla ennen korotusta, casteri lätkiä, säädettävää panhardia + muita keulan muutoksia ei ollut mitään woblaukseen viittaavaakaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203584 |
Tarkista myös ettei runko ole ratkeillut simpukan ja panhardin kiinnityksien kohdalta.
https://forum.ih8mud.com/threads/cra...ng-box.184207/ |
Tadaaa! !!!! Minulla on revennyt aivan samanlaisesti mitä tuossa linkissä oli😈. Perskeles! Minä kiitän linkistä
|
Motonetistä löytyi HDJ lukkosarja. Virtalukko pesä ja etuovien lukot 79€.
Samalla tutkin miksi ikkunat nousee niin huonosti ylös. Apparin puolella ei ollenkaan ilman manuaalista avustusta. Purin moottorin auki ja itse moottorissa ei mitään vikaa mutta muoviratas jota matoruuvi pyörittää oli kohtuu jumissa. CRC liotus auttoi ja nyt ikkuna jopa nousee ja laskee omin avuin, hieman vielä laiskasti tosin. Toivottavasti ei hetken päästä taas roustu kasaan tai sitten pitää ruveta katselemaan uutta moottoria. Sama pitäisi varmaan tehdä kaikille oville. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203650 |
Ikkunatiivisteiden irrotus, ikkunan kulku-uran huolellinen pesu töhnästä ja silikonivoitelu helpottaa ikkunoiden liikkumista mutta paras keino kuitenkin vaihtaa muoviksi kovettuneet tiivisteet uusiin kumisiin.
|
Sain vihdoin ährättyä paikalleen säädettävät takatukivarret ja käännettyä pinionin kulman paremmaksi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203938 Woblausvamman etsintä oli taas käynnissä. Vaihdettu renkaita ristiin mutta ei poistanut kokonaan ongelmaan. Kuskinpuolen jarrusatulan sisempi alamäntä oli totaalisen jumissa ja sekin nyt korjattu. Vieläkin koittaa woblata jos sopivasti osuu töyssyyn. Ajelin jo jonkin matkaa ja luulin ongelman poistuneet, sitten kiihdytin loivaan alamäkeen ja hölläsin kaasua niin jopa taas lähti vamputtamaan. No nyt on tilattu OMEn ohjausiskari ja etunavan laakerit. Mietittiin sitäkin että voisiko jotenkin älyttömän kuluneet murrokset aiheuttaa ongelmaa tasauspyörästön ja jatkuvan nelivedon kanssa? Etupäässä on reilusti väljää kun kardania pyörittelee ja kääntyessä kuuluu perus raksutus. Väljät voi tietty tulla tasauspyörästöstäkin. Etukardaani resonoi joskus kun höllää vauhtia. Tässä pre-93 mallissa ei etukardaanin ristikot ole linjassa vaan 90 astetta käännettynä , mitähän jos koittaisi kääntää sen linjaan kuten uudemmissa malleissa ja takakardaanissa? Voisiko auttaa vai pahentaa tilannetta? En tiedä miksi se on 93 eteenpäin muutettu normaaliksi ja miksi aikaisemmin ollut 90 astetta käännettynä? Voisi tietty vaihtaa ristikot kun ne ovat pyörineet 27 vuotta tietyssä asennossa ja sitten korotetaan niin voihan se aiheuttaa ongelmia. Tuplaristikko olisi tietysti ratkaisu mutta koitan välttää niitä niin pitkälle kuin mahdollista. Jostain netistä kaivettua tietoa: "We have found, on lifted rigs, changing to in-phase runs smoother than the factory out of phase. " Tässä vielä tietoa, tästä on vaan ristiriitaista tietoa, toisen lähteen mukaan pre-93 on out-of-phase ja toisten lähteiden mukaan toisin päin?: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203940 Testilenkillä fiilistelyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203939 |
Kaverin hzj voblasi 70-80 välissä 35 creepyillä niin että joutu pysähtymään että loppu ravintosisältö. Vika löyty ohjausiskarista,oli 5cm tyhjää ennen kun otti vastaan.vaihdettiin uusi iskari niin loppu melkeen kokonaan.ei ravista häiritsevästi enää.toki korjaus listalla on myös toi panhardin ja ohjaus simpukan kohta rungosta mikä on murteella,jos sit loppus vavinat.mistä hommasit noi säädettävät linkkitangot ja mitä makso?
|
Mulla taas ei ole minkäänlaista woblaus oireita missään tilanteessa.
Aivan huoletta voi ajella jokatilanteessa etusormi-peukalo otteella. Toki ei olekkaan kuin 2"korotus. Eikä ole casteria korjattu kuin ~1aste. Renkaina 35/12.5/15 bfg mt + 10x15 et-38 |
Ja auto kuin auto pitää kulkee woblaamatta ilman ohjausiskaria. Sillä saadaan ainoostaan peitettyä ongelmia. Eli ensin ilman ohjausiskaria pyöränkulmat kuntoon ja väljät pois ja lopuksi laittaa ohjausiskarin paikalleen jos semmosesta tykkää. Mun aika raadon olosella räppipatrollilla pystyy vetään painottamattomilla korpuilla 36 swamppereilla 120 mittariin ilman woblauksia kun casteri ja auraukset on kohallaan eikä oo väljiä etupään puslissa ja laakereissa.
Tästä Mikan autosta tulee kyllä makee reissureki :cool: |
Lainaus:
Esimerkiks nuiden caster platejen kanssa alatukivaren puslan välykset tulee entistä herkemmin esiin. Myös auraus kannattaa tarkistaa. Kyl se siit. :) |
Käänsin kardaanin ns. normi asentoon ja jurina vaihteella jarruttaessa katosi kokonaan.
|
HDJ ahdot ei nousseet missään tilanteessa edes puoleen kiloon joten asentelin eilen turbosmartin fuel cut defenderin joka oli jäänyt kzj projektista, vena on ihan normi bleedi mielestäni. Nyt ahdot säädetty niin että nousee johonkin 0.8 huipussaan. Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että 0.9 on max mitä vakio CT26 turbosta kannattaa ottaa. 120 ajaessa tuntuu vaan ahdot olevan helposti melko jatkuvasti yli 0.5. Onko hyvä juttu en tiedä.
Kävin vähän pumpulla ja säädin sitä tämän ohjeen mukaan: Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204017 Seuraavaksi muiden säätöjen kimppuun. Tavoite saada ahtamaan alempaa, pitäisi onnistus noin 1000RPM alkaen kun saa säädöt kohdalleen ja tietty lisää tehoa mutta jos saisi taloudellisuuden pysymään kurissa. Nyt on mennyt aika rasittavassa seka ajossa jopa 16L/100 Km! Pumpun päällä oleva ruuvii eli "off boost injection volume" syötön määrä kun ei ahtoja. Tätä ei varmaan voi säätää kuin kokeilemalla kunnes pukkaa liikaa mustaa? Sitten kalvon karan asento tai muokaaminen. Miten lie pitäisi säätää? Lopuksi voisi pelata vielä syötön rajoitus ruuvin kanssa jos tarve? Jos jollain näihin selkeää ohjeistusta mitä kannattaa tehdä niin kertokaa ihmeessä. En ole koskaan jakapumppuisia säädellyt. |
Totahan täytyy kokeilla, kun toi uusin hankinta herää vasta 3000 kierroksessa.
|
Lainaus:
Tässä muuten ohje johon viittaan: http://www.lcool.org/technical/80_se..._pump_adj.html Toinen ohje http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewt...ump+adjustment |
Omasta viilasin vain ahtokaran viisteeseen lisää pituutta ja jyrkkyyttä. Ahtaa täydet 0.8 alle 1500 rpm mutta savuaa kuin höyryveturi ja vakio kytkin ei tahdo pitää.
Syöttöruuviin en koskenut ollenkaan. Tunnetusti 1hd-t:ssä onnettomien öljynpaineiden ja kk-laakerien puolesta ei ehkä ole kovin viisasta tehdä mitää alavääntömörköä tuosta koneesta. Tuo orkkis fööni on niin pieni että se ahtaa satasen vauhissa käytännössä aina täydet 0.8 Ainakin isoilla renkailla jotka rullaa huonosti. Olis ihan viisasta vaihtaa tilalle suurempi turbo ja laittaa reilu välijäähdytin, kone pääsisi helpommalla ja kulutus tippuisi kun ei tarvi polttaa löpöä turhan ahtopaineen ylläpitämiseksi. |
Saitko woblauksen jo kuriin? Mulla oli panhardin toisen pään pusla kulunut ja ilmeisesti se aiheutti woblauksen, koska puslat kun vaihdoin niin ei ole woblannut enää.
Emäntä sattui kerran ajamaan takana, kun tuo woblaus alkoi niin sanoi, että koko etuakseli oli kuulemma heilunut sivulta sivulle. |
Lainaus:
Panhardi on ihan uusi säädettävä malli ja kokeiltu vakio panhardiakin. Rattia heiluttaessa ainoa silmin huomattava minimaalinen liike tulee kun runko "joustaa" simpukan kohdalta. Halkeamia ei silti ole vielä löytynyt. Etupää ilmassa renkaita pystyy aika pienellä voimalla liikuttelemaan ja epäilys onkin että jos olkalaakereissa olisi kulumaa. Jos laakerikoolissa on urat asennossa jossa ratti on suorassa, voi olla että on siinä niin kevyt kiristys laakereilla että lähtee helposti vatuloimaan. Napojen korjaussarja tuli euro4x4 partsilta, oli halpa alle 80e, siinä on kummallekkin puolelle pronssiholkit, ohjauslaakerit, spindlen mutterit/lukkoprikka, tiivisteet, vetarin stefat, huopatiivisteet, kumirinkula, metallikehät jne. Laakerit on vaan intialaiset, karsons? ja laatu kysymysmerkki, laakerin kulmakin on ns. jyrkkä. Katsotaan kun ehtii nämä vaihtamaan onko mitään vaikutusta. |
Toivottavasti korjaantuu, mietin jos simpukassa on vielä pieni välys keskellä, niin varmaan sekin vaikuttaa? Siihen se ohjaus iskari saattaa kyllä auttaa.:)
|
Lainaus:
|
Tuli vähän leiman kanssa kiire kun Helatorstain venäjän reissulta palatessa oli kokonainen yksi ilta aikaa pajottaa hodari kuntoon. Ajattelin että tehdään asiasta helppoa ja laitoin alle vakiorenkaat.
Ei olis ollut muuta vikaa kuin toinen rekkarikilven valo pimeänä. Katsastuksen lopputulos oli kuitenkin keskeytetty kuin pitää muutoskatsastaa jouset yms. Uudet kiiltävät osat kun erottui liian helposti alustasta. Piti vielä hommata nelipyörä suuntaus laput jäykkäakseliseen, melkoista kiusantekoa sanon minä. Suuntaus lapun sain onneksi helposti, muista osista printtasin netistä kuvat ja ostokuitit. Sain konttorilta jonkun osalapun joka on ihan hepreaa, siinä ei ole mitään paikkaa ko. osille, täytetään siis konttorilla yhdessä katsurin kanssa. Auton korkeutta mittailtiin pihassa kun oli epäselvyyttä jousten korkeudesta. Nyt laitoin alle 33"x12.5"x15 kumit ja koitetaan nekin samalla leimalle. Saa nähdä mikä show niistäkin tulee. Nyt on kaikenmaailman lappua printattuna ja pitäisi vaan varata aika että pääsee kokeilemaan mikä on tuomio. Jos tulee ongelmia niin pitää vaihtaa konttoria. Auton korkeudesta löytyy manuaalista tietoa. Mittasin 33 renkailla katon korkeimmasta kohtaa takaa 202 ja edestä matalimmasta 195cm. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204829 Se hyvä puoli vakiorenkaiden alla käytöstä oli että selvisi ettei niillä woblaa yhtään. Rengasperäinen ongelma siis. Isoissa kumeissa on vaan niin paljon enemmän massaa vatuloida että pienikin ongelma voi laukaista woblauksen. Vaihdoin uuden OME SD24 ohjausikarin ja sen jälkeen lakkasi woblaukset isoilla renkailla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204828 |
Tuohon ohjausiskari asiaa ja woblaukseen. Ei poistanut silloin ongelmaa kokonaan koska pieni vatkutus jäi. Jossain siis vikaa tai sitten ongelma täysin rengaskohtainen.
Heitin alle kokeeksi 37x12.5x15 MTR:t 10 beadlockeilla ja kylläpä koittaa kovasti woblata 60 kmh pinnassa. Todella ikävä. Kun ei vaan vikaa löydy, pitää varmaan vaihtaa alkuun kaikki puslat ja käyttää simpukka irti että näkee ettei ole murtumia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209639 |
Täytyy ihmetellä miten hyvältä noin 100e 7" 2DIN android "head unit" vaikuttaa. Merkki on UGAR ja on joku kiinalainen. Näitä saa ihan mallikohtaisina kitteinä uudempiin autoihin ja kokoja löytyy ainakin 10" asti.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209642 MP3 toistuu usb tikulta hyvin, laitteessa on kaksi usb paikkaa. Sisäistä muistia on 16Gt mutta ilmeisesti sd korttipaikkaa ei ole tai sitten se on piilossa jossain?. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209641 oziexplorer meni heittämättä koneeseen ja 1024 x 600 resoluution näyttää ihan hyvältä. Laitteessa on oma antenni gps:lle jonka vedin kojelaudalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209646 Mukana tulee igo navigaattori jossa suomi kartat ja puhuukin suomea. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209643 Oletusnäkymä johon olen muuttanut vain oziexplorerin. Käynnistykseen saa valita navigaattorin autostartin ja siihen voi valita vaikka ozin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209645 radiokin toimii mutta niin huono antenni että pitää se vielä vaihtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209644 Peruutuskamera tuli mukana mutta en ole sitä ehtinyt vielä asentaa. Reverselle on oma piuha että kamera menee päälle kun pakin lyö silmään, täytyy tutkia mistä piuhan saa ryöstettyä helpoiten ettei tarvitse laatikon piuhalle asti mennä. Täytyy joku vahvari ja kunnon kajarit virittää kun HDJ vakiot on aika onnettomat. En tiedä saisiko vakioiden tilalle hyvät vai pitääkö ne siirtää kojelaudan alta esim. oviin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Muistelen lukeneeni että noissa Kiinan Android soittimissa on kaikissa radio joka vaatii toimiakseen antennivahvistimen antennin kaveriksi.
|
Woblauksen syytä koitettu etsiä puslista. Yksi yläpään pusla löyty hyllystä jota en ollut vielä vaihtanunt. Vanha oli aika huonona.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209734 OME tilalle. Ei auttanut woblaukseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209735 Samalla intouduin tutkimaan miksi takalukko ei toimi. Yllättäen alumiini kiinnitykset oli hapertuneet poikki ja koko mosa oli vaan tapin varassa. Alumiini oli niin hapertunutta että sai rapsutella palasina irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209728 Itse mekanismi vaikutti aika puhtaalta. Moottoria tosin en edes avannut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209729 Epäluotettavan sähkömosan tilalle olin suunnitellut paineilmaa ja nyt piti leipoa ratkaisu hetkessä nippuun että autolla pääsee seuraavana aamuna ajamaan. Homma alkoi katkaisemalla kytkentätappi oikeaan mittaan. Lukko pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209731 Lukko päällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209730 Tapin päähän m6 kierre jolla kiinni sylkkään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209737 Alumiini lätkä johon sylkä kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209738 About valmis tuote. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209733 Paikallaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209732 Suojus päälle ja letkut konehuoneeseen. Kompura ja venttiilit puuttuu. Niiden toteutus vähän hakusessa, ilmeisesti tehtävä niin että kun lukko pois niin paine koko ajan linjassa ja kun kytkeen niin käännettään paine toiseen linjaan. Samoin sylkyssä on liikaa iskua mutta haittaako se vai pitäisikö sitä rajoittaa? Tarvittava liike taitaa olla 19mm ja sylkkä on varmaan ainakin tuplana tuon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209736 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itte kyllä rajoittaisin sylinterin liikkeen sopivaksi ettei kytkentähaarukka ole kokoajan väännätyksissä ja kulu paskaksi.
Vai olisiko niin viisas rakenne ettei kytkentähaarukka pääse liikkumaan liian pitkää liikerataa. Ja joo. Jousella pois ja paineella päälle. |
Olitko säädättänyt aurauskulmat säädättänyt tähän jo?
|
Lainaus:
|
Itse tarvitsee ruveta myös katsoon noita auraus/haritus juttua kun ilman iskaria rupee woblaan. Tällä hetkellä on hiukan haritusta ja ihan hitonmoinen uraohjus🤔😎
|
Mul meinas gr 37x14 creepyillä yrittää voblailla vaikka puslat iskarit laakerit ja nivelet on uutta,ni aurausta kun oli noin 6mm teki sen, samanverran haritukselle ni johan rupes menee näristi.
|
Woblausta koitettiin fiksata asentamalla Luumäen Arskalta ostetut dobinsonit puslat, mutta ei mitään vaikutusta. Orkkis puslat oli aika hyvässä kunnossa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209855 Seuraavaksi napojen kimppuun. Napojen korjaussarja oli tosi halpa, toivottavasti ei huono. Maksoi muistaakseni 80€. Puuttuu oikeastaan vaan pyörän laakerit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209861 Olkalaakerit ei olleet kauhean pahat, pientä kulumaa vain. Apparin puolen murros oli laitettu kiinni lähes kuivana ja meteli oli sen mukainen. Laitoin tilalle Jeeperiltä ostetun ABS murroksen joka oli parempi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209859 Samalla vaihtui uudet levyt. Kuskin puoli oli melko huonona. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209858 Sitten tutkailin ohjaustehostimen/panhardin kiinnitystä joka oli epäilyksen alainen ja näytti että siinä olisi hiushalkeama. Simpukka irti ja tutkimaan. Alareunassa oli melkein panhardin kiinnikkeen levyinen hiushalkeama ja yhden reiän ympärillä myös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209856 4mm lätkää vahvikkeeksi ja halkeamien hitsaus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209857 Valmis. Simpukan jousen puolelta olis saanut mennä pidemmälle mut kai toimii noinkin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209863 Sitten tutkimaan pumpun vuotoa. Jostain tuli dieseliä tipoittain pihalle ja autoa joutui yön yli seisonnan jälkeen sahaamaan käyntiin. Ensin luulin että ACSD vahaklöntti on lauennut ja suunnittelin sen poiston ja peitelevyn tekoa. Syylliseksi kuitenkin osoittautui kierroslukumittarin anturi pumpun lohkon puolella. Oli murtunut poikki. Varmaan kiristetty liian tiukkaan. Tässähän oli pumppu rempattu. Velipoika onneksi patentoi tulpan tilalle jostain pultista niin ei tarvinnut mistään mopon sytytystulpasta alkaa värkkäämään. Kierre tais olla M14 1.25? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209854 Seuraavaksi vuorossa on korin takakannakkeen korjaus joka voi olla veemäinen juttu kun koppaa joutuu nostamaan rungolta. Ihmettelin kun takaluukku ei enää aukea vaan ottaa rautapuskuriin kiinni, sen verran nitkahtanut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209860 Uus pusla Febestiltä. Hetken ajateltuani tilasin myös toiselle puolelle niin menee samaan vaivaan. Ei ole vielä tullut niin ei pääse vaihtamaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209862 SUMMA SUMMARUM Woblaukseen ei vaikuttanut puslat, enkä osaa sanoa vaikuttiko navan osat mutta varmasti hiushalkeamat rungossa. Nyt hävisi woblaus mutta vielä on pienellä nopeusalueella nypytys joka tuntuu ratissa. Täytyy vielä kokeilla kierrätellä renkaita ja auraus tarkastaa. Vanteissakin voi olla sanomista. Ne on kuitenkin Beadlockit ja olleet offikäytössä bertan alla. |
Jos jollain myydä käytettyä anturia tai tieto mistä saa järki hintaan niin ilmoitelkaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209864 |
Lainaus:
|
En lukenu kaikkia kirjoituksia topikista ja mitä kaikkea woblauksen syyksi on arveltu ,mutta olisiko siinä (edelleenkin) liian vähän caster kulmaa ?
|
Minulla ainakin auttoi 33" renkailla 2mm aurauksen muuttaminen 6mm auraukseen.Muutenkin sellainen vaeltelu rauhoittui. Tuntui että ohjaus on kevyt ja pitää kokoajan tehdä pientä korjailua
|
Lainaus:
https://partsouq.com/en/search/all?q=83180-60070 Tuolta on lisäks nopee ja halpa rahti Fedexillä. |
Lainaus:
Se pieni minimaalinen liike kasvaa kummasti liikenteessä kun vauhdilla auton paino alkaa joustattamaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko toi ihan normi digitaalinen vatupassi vai? |
Lainaus:
|
Woblailun syytä etsimään aurauksesta ja olihan sitä hulppeat 13mm. Raidetanko vaan niin jumissa että toista päätä ei saanut millään auki vaikka lämmitti. Lopulta jakoavain halkesi ja lopetin rojektin siihen, toinen pää jo pyöri. Jokerilta vahvemmat tangot tilaukseen ja samalla voi vaihtaa raidetangon päätkin uusiin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210017 Säädin aurauksen noin 3mm. Valitettavasti ei vaikutusta woblailuun mutta parempi ajaa maantiellä. Kovassa vauhdissa ei "hae". Pientä wobellusta on vieläkin mutta pitää sitä vielä tutkia kun saa uudet tangot ja raidetangon päät. Aurausta voisi laittaa vaikka sen ehdotetun 6mm ja katsoa muuttuuko mihinkään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210018 Takapuskurin kimppuun. Poistin vakion mädän koukun rungon ja alkuperäiset vahvikkeet. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210019 Puskuriin reiät peruutusvaloja varten. Rälläköin myös puskurin päällä olevaa ylöspäin taivutettua lippaa matalammaksi kun takaluukku otti siihen kiinni. Tässä kun on tölvitty luukut ruttuun ja niitä on melkoa vaikea suoristaa kunnolla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210020 Kaksi lisäpulttia puskurin kiinnitykseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210021 Valot paikallaan. Joskus pitää vielä tehdä tähän jenkkikoukku mutta en tiedä millaisia vahvistuksi pitää tehdä siihen että kestää 3500kg? Ehkä joku vakio sivutukien kaltainen viritelmä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210022 Takatukivarsiin vaihdoin dobinsonin puslat. Vanhoista puolet oli jo irti metalliholkeistaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210023 Taaimmaiset korinkannakkeet oli pettäneet ja vaihdoin ne kummallekkin puolelle. Piti takaoven kohdalla olevat kannakkeet avata niin koppa nousi tunkilla sen verran että puslat sais vaihdettua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210027 Uusi paikallaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210028 Kiinnitettynä. Alun perin ostin vain yhden puslan mutta onneksi tilasin toisenkin sillä sekin oli rikki mutta ei näkynyt vain päälle päin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210029 Sitten mukavampiin hommiin. Tilasin Giggleltä 12v BOW2 moottorin. Moottori on vakiota pidempi ja rälläköin puskuria hieman että asennus helpottuu. BOW2 on 196 x 112. Olisi ehkä pitänyt ottaa BOW2+ mutta se on jo 220x112 ja olisi nippa nappa mahtunut. Säälin superwinchiä ja ajattelin että tuskin se kestää edes tuota normaalia kakkos mallia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210024 Releboksi löysi paikkansa maskin takaa välijäähdyttimen päältä. Ohjaus on vain sisällä. Vinssille ei vielä tullut tappokatkaisijaa mutta pitää tutkia josko sellaisen saisi helposti tehtyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210025 Vinssi valmis. Laitoin vanhan 10mm narun paikalleen ja tuntuu olevan sopivan mittainen tuohon. BOW2 vaikuttaa melko nopealta mutta en ole vielä kokeillut oikeasti vinssaamista. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210026 |
Kokeileppa säätää nollille tai milli pari haritusta. Mitkä muuten ohjearvot?
Ja onhan tuo vatupassi suunnilleen sama kuin renkaan halkaisia? |
Onko noi tollaset Caster-platet siis ihan katsastuskelpoiset viritykset katukäyttöön? Pitääkö niistä olla joku todistus (TUV tms) vai voiko tollaset itsekin koneistaa ja ruuvata kiinni?
|
Lainaus:
|
Caster plateista riitti valmistajan myyntisivun tiedot.
|
Lainaus:
Vatupassissa mitat juuri renkaan mitoilla. Vaihdoin kuskin puolelta renkaat päikseen ja olin tyytyväinen kun woblaus katosi lähes kokonaan. Parin päivän päästä sitä taas oli. Renkaat hieman vuotaa ja paine ero aiheuttaa suuren osan wopelluksesta. Nostin paineet 3 baariin ja taas menee kohtuu hyvin. Täytyy vielä tarkistaa vanteiden suoruus ja beadlockkien keskitys. Renkaat pitäisi myös saada pitämään ilmaan mutta uskaltaako tuonne paikkavaahtoa laitaa kuulien kanssa? |
PRRK kun mikään ei saisi kestää mitään niin jätetään pallonivelistäkin rasvanipat pois. Kestovoideltuja muka ja kilin *tut. Kaikki paskat on sisältä ruostuneet kun rasvaa vain nimellisesti. Olen kaikkiin lisännyt itse nipan. MOOG nivelissa on päällä kunnon kuppi johon saa hyvin kierteen ja tilaa on vassulle. Ainoa ongelma on ei hengittävä kumi joten ei kandee painaa liikaa ettei posahda rikki.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210186 Jokerilta tuli uudet tangot ja on nyt seinämään tarpeeksi. Asennusta odotellessa. Ei heikentäviä railoja pannoille vaan kiristys muttereilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210190 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210188 Paineilmakeskukselle pelti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210182 Paikallaan. Pitää ehkä yksi tuki lisätä vielä jos ei tarpeeksi tukeva tai pitää iskarin pultille tehdä lisää tilaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210183 Viar 444c ja säiliö mallailtuna paikalleen. Painesäädin osuu konepellin pumppuun joten säiliötä siirrettävä vielä himppa sivuun. Sammuttimesta tehty säiliö oli taas puhki pohjasta ja pisti hitsata kuntoon. Säädin on jostain vanhasta vesiautomaatista ja sen toiminta epämääräistä. Sain jousta venyttämällä max paineen 7 bariin ja alarajan johonkin 4 barin pintaa. Olisin halunnut sen johonkin 2.5 bar paikkelle mutta en saanut säädettyä. Paineilma venoja lukoille pääsee virittämään kunhan saan 6mm letkulle pikakiinnitys nipat joissa 1/4 kierre. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210184 Ylimääräiselle sulakerasialle löytyi hyvä paikka alkuperäisen kajarin paikalta. Kairasin reiän muoviin että helppo vaihtaa sulakkeita tarvittaessa. Sekään ei olisi ollut tarpeellista koska olis mahtunut "ritilän" alle sillä muovi kiinni vain kahdella ruuvilla. Näistä tulee sähköt kaikille kojelaudan ylimääräisille katkaisijoille yms. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210187 Seuraavaksi tarvittiin lisävirtaa konehuoneeseen ja sitä saa esim. alkuperäisestä power outletista jossa suoraa ja virtalukon takaista tarjolla kolmen sulakkeen verran. Kompuralle jouduin ottamaan suoraan virran akulta kun max kulutus 40A. Tästä saa lukon venoille virtaa. Hmm. ohjaisinko venttiiletä suoraan katkaisijoilla vain tarvitaanko erilliset releet? Venan virta on olematon 230mA / 5W. Ohjaako arbin katkaisijat vakiona suoraan venttiiliä ilman relettä? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210185 Oltermannin salakuljetukseen tuli pari salalokeroa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210180 Bilteman veneen luukku. Takalaudan päälle tulee joku levy että kestää paremmin ja toimii mm. pöytänä ja keittiönä. Takaluukkuun yläpuolelle laitettava valot jne. Vähän piti taivutella toisen puolen luukun avaus tankoa ja toista puolta jatkaa muutama sentti että sai ne taivuteltua piiloon. Kuskinpuolen sumuvalo pitää muuttaa lediks ettei se ole tilan pohjalla töröttämässä. Tänne menee jotain pientä kivasti jemmaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210181 Alun perin oli tarkoitus tehdä tämmöinen. Näitä saa valmiina kitteinä jenkeistä. Täytyy katsoa jos en saa oiottua takaluukkua muuten niin laikkaan sen auki ja teen kuitenkin tämmöisen vastaavan virityksen. Pitää vaan tehdä sellaisesta matskusta että luukku jäykistyy ja kestää päällä hyppimistä. Ehkä alumiini 3mm voisi olla hyvä? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210189 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210191 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eilen posti kiikutti pistoliittimet 6 letkulle. Just sopivasti kun homma meinas muuten tökätä siihen. Ei olleet kalliita kiinanpojilla, 10kpl 3€. Venttiili maksoi 5€. Katsotaan kauanko toimii. Otin varalle useamman.
Kaksitoiminen sylkkä on nyt niin että lepotilassa painaa kokoajan painetta linjaan -> lukko pois ja nappi pohjaan -> lukko päälle. Ainoa huono on että lukko voi periaatteessa jäädä päälle jos esim. paineet häviää. Tosin ei haittaa kun kojelaudan valo ilmoittaa siitä. Hyvin tuntuu toimivan. Merkkivalon mukaan lukon kytkentä on aika viiveistä johtuen harvahampaisesta holkista. Tulee niin mieleen ajat kun bertalla ajettiin kilpaa 61 lukoilla. Sitä vekslaamisen määrää että lukko lähtisi pois päältä jos sopivasti veto päällä. Kyllä ARBit on hintansa arvoiset. Etulukko on sähköllä kun se vielä toimii. Eilen testailin lukkoja kotipihassa. Lunta oli niin paljon että jäin jo nurmikon laidan penkkaan pohjasta kiinni. Piti sähkötolpasta vinssata. No tuli vinssikin samalla testattua. Aika niheetä tuntui olevan lumessa eteneminen. En tiedä onko keli niin haastava vai onko painava auto vaan sellainen. Vauhdilla kaivaa, hiipimällä etenee mutta sitten tuli jo välitys ongelma. Pitää ruveta 4.1 välitysten vaihtoa suunnittelemaan ja jakiksen myös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210201 |
Woblailuun päivitystä. Vaihdoin toiselta puolelta renkaita päikseen ja käytänössä woblaus hävisi kokonaan. Joskun sopivaan alamäkeen kiihdyttelessä kun rullailee sopivaa vauhtia, tuntuu pieni nypytys. Takarenkaat tai vanteet on siis erittäin huonossa kunnossa. Täytyy joskus tutkia tarkemmin. Kuitenkin tarkoitus olisi ajorenkaiksi hommata jotkut 35x12.5 renkaat aluvanteilla.
Uudet heavy duty tangot paikallaan. Kännykän kamera on niin paskana että ei saa enää parempia kuvia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210313 |
Vähän on aktivoiduttu tämänkin kanssa kun vastaan tuli sopivat leimakelpoiset renkaat. Hetken arvoin mutta sitten päättelin että halvemmalla näitä en voi saada ja nyt pitää iskeä. Cooper on aikaisempien kokemusten mukaan ollut hyvä katurenkaanakin. Hain iskemättömät kumit Espoosta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213349 Vanteiksi koemielessä vannetukun rocky beadlockit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213343 Mustat ja pyöreet, kullitetut 12.9 pultit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213342 Sisäkehän paksuus 5mm, M8 12.9 pultit ja niille insertit. Ulkokehä noin 3mm paksu kantattu yhdestä osasta ja reuna pyöräytetty kaksikerroin. Materiaalivahvuus alkuun hieman arvelutti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213344 Venttiili aika hyvin suojassa ja kuvassa näkyy myös M8 insertit. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213347 Sisäkehä ei ole turattu normi vanteen reunan sisään vaan näin. Tosin ei taida voida ajaa ilman kehää kuten itsetehdyillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213350 Kasaamisessa näytti ulkokehä siltä ettei se mahdu reikään, kasaus piti aloittaa neljällä pidemmällä pultilla. Kiristäessä ulkokehä lupsahtaa kumille ja väittäisin että keskitys on yhtä hyvä kuin normi vanteellakin. Tämä oli oikeastaan melkein ainoa syy miksi tahdoin näitä kokeilla. Jo parin millin heitto tuo mukavan pystyjumputuksen. Kokemusta on kun kerran ajoin Lahdesta Syskyjärvelle ja takaisin sellaisilla vanteilla. Huippunopeus ei ollut paljoa yli 60 kmh. Sen jälkeen olen keskittänyt jo kaksi kertaa kumit beadlockeille mutta epäilen että pääsee ajan kanssa elämään tai sitten vaan kiristäessä karkaa paikaltaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213345 Ulkokehä uppoaa Cooppereihin nätisti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213346 Semmoset hodarin alla. Ikävä kyllä pieni woblaus tuli taas uusien kumien ja leveempien vanteiden myötä. Pitää varmaan koittaa simmata olkalaakeri tiukemmaksi kun en enää muutakaan keksi. Kai näillä koristevanteilla voi sitten leimallekkin mennä. Oikeastaan ainoa arvelus näistä on miten ulkokehä kestää rääkkäystä ja pysyykö vanne suorana rajummassa käytössä. Täytys vielä vararengas hommata joka olis korkeudeltaan 35" (Cooper noin 878mm) mutta mahdollisimman kapea ja sille kevyt aluvanne oikealla offsetillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213348 Penkkien kimppuun. Kummaltakin puolelta taaimmainen oven puoleinen korvake paskana. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213352 Korjaus mutteri prikkaan ja kannakkeseen hitsaten. Voin kertoa että näkyvä karvaeriste lähtee aika isolla liekillä palamaan nopeammin kuin ehtii kissan sanoa. Vesiämpäri ja pari 6kg sammutinta oli varalta välittömässä läheisyydessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213353 Sitten jonkun VW tuotteen budjettirecaro virittäen paikalleen. Valmiiksi puhki kulunut mutta 100 kertaa parempi kun lysähtänyt vakiopenkki. Joutu kairaamaan kaikki kiinnikeraudan penkin alta pois että sai järkevälle korkeudelle. Nytkin jäi aika paljon ylemmäs mutta pää ei ihan ota kattoon 187cm pitkällä. Itseasiassa nyt vähän enemmän ajoa niin penkki on aivan liian korkealla ja vaatii vielä muokkausta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213354 Mökäjetti asentui kattoon taustapeilin päälle. Vähä olis haaveissa ANYTONE-6666 tähänkin mutta liekö liian raskas tuohon kiinnikeeseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213351 Pitäisi tätä harsia tosi vauhdilla kasaan kun olis pieni polte lähteä Arkangelin reissuun muutaman kuukauden päästä. Jenkeistä tilailin jakiksen välityskitin mutta syntilista on mittava siitä mitä pitäisi saada tehtyä ennen reissua. |
Minullakin rupes patrolli woblaa yhtäkkii, vähän erikoinen kun vuodenvanhat puslat, uudet laakeri, casteri korjattu. Ohjausiskari on ehjä, uudet puslat vaihdoin sihenkin. Simpukka on tiukka eikä raidetangoissakaa ola juuri välystä, just leimattukin. Teki ensin leimarenkailla aattelin, että no eipä haittaa kun ei se 37" tai muilla kumeilla oo ikinä tehny. Nyt kuitenkin woblas jo 37" että joku mättää, täytyy illalla tutkia.
Mietin vaa kun tuossa sun 80 tuntuu yhtä mystiseltä tuo woblaus ongelma. :rolleyes: |
Tein velipojan kanssa kauppoja ja maksuksi sovittiin HDJ:n fiksausta sillä aikaa kun olen venäjällä safaroimassa. Listalla oli mm. kiertokangen laakerit jotka odottaneet hyllyssä jo tovin.
479122km mittarissa. 6 liuskat oli pahimmat. Remonttia siivitti se että pulun 700000 ajetusta hodarista kilkkas kone juhannus safarilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213937 Samalla autoon tehty mm. seuraavat huollot: KK-laakerit Vesipumppu Jakopään rojut ja hihna imusarjan lähtö välijäähdyttimen ahtoputkelle Jakolaatikkoon TG:n 3.11 hidas välitys Vielä pitäs etujarruihin vaihtaa männät ja tivarit sekä takajarrut ehostaa. Sitten voisi leimaa koittaa ja pitäs jossain vaiheessa noin 35" saada otteeseen. Paikallisilla konttoreilla taitaa olla liian haasteellinen homma joten tutkitaan miten onnistuu helpoiten. |
oho.:) laakerin vaihto osui kyllä kohdalleen nyt.
|
Etusatulat korjattu uusilla männillä. Ekana ostin satsin jossa olikin 43mm männät, en tiedä mihin ne käy mutta hyllyyn jäi. Sitten tilasin oikeat 45mm männät ja homma onnistui. Jälkikäteen huomasin että cros4wd myy näitä ei-ABS satuloita 99e hintaan. Korjaussarjat kuitenkin maksaa jo 30-40e. En vaan löytänyt niitä vaikka miten etsin, ABS malleja kyllä oli pilvin pimein. Vielä täytyy vähän känkkää säätää että pääsee koittamaan leimalle.
Viimeksi tappelin miten saan männät pihalle. Paineilma ei riittänyt, niin jumissa oli ja rasvaprässiin ei ollut sopivaa nippaa. Nyt vedin palat pois ja pumppasin jarrua niin kauan että kaikki männät oli ulkona. Ei tule niin ulos että pullahtaisi paikaltaan, ainakaan kun on ihan uudet levyt. Sitten lähti helposti irti kun vähän suhautti paineilmalla ja loput pyöritteli pihdeillä pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213986 |
[QUOTE=mikjus;1385005]Tein velipojan kanssa kauppoja ja maksuksi sovittiin HDJ:n fiksausta sillä aikaa kun olen venäjällä safaroimassa. Listalla oli mm. kiertokangen laakerit jotka odottaneet hyllyssä jo tovin.
479122km mittarissa. 6 liuskat oli pahimmat. Remonttia siivitti se että pulun 700000 ajetusta hodarista kilkkas kone juhannus safarilla. Sil on ajettu 900tkm..ei ne viel 700tuhannes hajoo😜 |
Vieläkö tuo woblaa? Minä sain kuriin ku tiukkasin banhardin puslia, ja olkalaakerit shimmasin, niistä se luultavimmin johtui. :)
|
Lainaus:
|
Muistiin HDJ80 1990 puhaltimen moottori motonetistä on 13-1957 ei metallipäätyinen jossa lukee ilmastoituihin malleihin (omassa on jonkinlainen ilmastointi). Tietty ekana ostin väärän kun en katsonut minkälainen mosa on. Helpoiten erottaa mallit siitä että tässä yksi korvake on neliskanttinen.
Vaihdoin moottorin koska sirkutti vähän ja oli tehoton. No uusi on hiljainen mutta teho ei kasvanut odotetusti joten kenno varmaan tukossa. Se sitten varmaan onkin tosi helppo putsata ja vaatii varmaan koko kojelaudan räjäyttämisen? Leimailin auton tossa joulukuussa ja vaihdoin alle taas 35". Positiivista on ettei nyt woblaa kun arvoin renkaat uuteen järjestykseen. Epäilen ettei BL vanteet ole ihan pyöreitä koska toisessakin sarjassa samankaltaista ongelmaa yhdessä vanteessa. Nyt kun vielä sais noin 35 otteeseen niin ei tarvis henkensä uhalla taistella erilaisten kusisten leimarenkaitten kanssa. Tänäkin vuonna kävi perinteiset ja etukumi jysähti motarilla, mukava oli vaihtaa aamuruuhkassa tienpuoleista rengasta. Onneksi piennar oli niin leveä että auto mahtui siihen täysin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218214 |
Puuilossa oli boschin navigatoreita poistossa joten laitoin sellaset keulalle. Minkähänlaiset nää olis xenoneilla? Täytyy kattoo vielä jos nää sais roikkumaan alas tosta yläputkesta että saisi enemmän sisään. Nyt tulee vähän ulos puskurista.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218427 |
Seuraava rojekti on makuulaveri/safari kamoille paikat konttiin. Tulee kaksiosainen että saa takapenkit tarvittaessa käyttöön. Takapenkit käännetään pystyyn ja laitetaan jatkopala putkirunkoa perään niin tulee sellainen tila että mä mahdun just nukkumaan melkein suorana niin että pää on vähän pystyyn käännettyjen penkkien päällä. Jatkopalan levy pitää olla irtonainen, saranoilla tai jollain muulla pikakiinnityksellä. Sitten voisi vararenkaan vetää liinalla kii penkin rautoihin lattiassa. En tahtoisi poistaa penkkejä edes reissulle että ne on nopeasti taas takaisin käytössä. Katotaan minkälainen tulee ekasta versiosta ja jalostetaan tarpeen mukaan. Tuossa oli vaatimuksena että 35x12.5 vararengas menee alle ja siihen perään 2 x werhmacht alumiinilaatikot ja jotain muuta. Vararengas, jerry ja lifti saattaa joskus mennä erilliseen swingitelineeseen ulos mutta sitä ei vielä suunniteltu. Sitten vapautuisi paljon tilaa sisältä.Takaosaston levy on 134cm leveä, sen saa vielä suoraan vedettyä ulos. Sivuilla pienet raot mutta varmaan sinne tulee isommat hole ja luukut josta saa tavaraa pyöränkotelon päälle. Lifti pitäs saada ehkä tohon kehikon ulkopuolelle pyöräkotelon päälle jotenkin pitkittäin. Komuutti pitää saada nopeasti ja helposti purettua pois joten kiinnitykset vielä suunnitteilla. Erillinen etuosa varmaan tulee jollain pultti siipimutteri pikakiinnityksellö mutta pitäs koko höskä saada vedettyä lattiaan kiinni. Täytyy kokeilla jos kestäis niin että vetää kehikon rungosta vaikka pikkuliinan sikaosaston penkkien rautoihin pyöräkonteloiden päälle ja edestä penkkien kiinnikkeisiin.Pitäisi vielä ottaa huomioon kylmälaukku, jerrykannut yms. mutta ne saa olla laverin päällä tai alla miten mahtuu, tutkin jos päällilevyyn voisi tehdä erillisiä luukkuja jota kautta saisi kamaa sullottua lavetin alle. Varapyörän ympärillä ja sisällä kun on paljon turhaa tilaa. Pitäisi kuitenkin varaosia saada kyytiin vähintää takakardaani, varamurroksia,tikkuja, vinssin osia jne. Aloin tekemään runkoa 25x25x1,5 huonekaluputkesta kun sitä oli sopivasti -50% saatavilla. Laskeskelin että menee helposti jotain 16 metriä putkea jos tekee kestävän. Etuosaa voisi tosin keventää mutta tutkitaan miten toimii. Tarkoituksena olis jättää sivuoville leveyssuunnassa tilaa että olisi helpompi nousta autoon ja poistua sieltä. Sitten puuttuisikin vaan joku planari tai kiinanlämmitin niin olisi hyvä nukkua autossa. Laittaisin jo 150e kiinalaisen tilaukseen mutta miten sellaiseen saisi ajastinkellon tai kännyohjauksen? Lisäksi lämmittimen asennuspaikka on kysymysmerkki, mahtuuko taakse sivukoteloon vain minne se pitäisi piilottaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218428 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218429 |
Hyvä meininki päällä. Pitäis kans alkaa reissu Patukkaan duunaan peräosastolle laveria. Tänään valikoin 4x4 Partsin Jarnon kans jouset ja iskarit alustaan.
|
Tankissa tuntui olevan aika paljon alipainetta ja tutkin huohotusta joka olikin vähän tukossa.Letku menee rungon sisään ja yllättäen letkun pää oli täynnä mähnää.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218624 Sitten ACSD pois ja peitelevy tilalle. Tämän poistin koska mielestäni kuului jotain tikitystä kierroksilla ja muutenkin pahamaineinen mokkula joka voi hajottaa koko pumpun. Vesiletkut yhteen u-putkella.Täytyy tutkia voiko tulpata suoraan lohkon lähdöt. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218623 Ton verran lähti rojua ja vielä on yksi alipainehässäkkä kiinni jolle kellon letku menee. Täytyy tutkia mihin se menee ja mikä sen funktio on kun siinä on sähköjohdotkin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218622 |
Päätin kuitenkin poistaa takapenkit silloin kun on reissussa. Pysyvät puhtaina ja eivät ole viemässä tilaa/painona. Näin makuualustasta saa suoran. Etuosa on hieman haastava kosta sen pitää kipata taakseppäin joten oltava katon muotoinen. Nyt makuutilaa on jotain 185 cm. Melkein toimiva minulle kun pituutta 187cm. Etupenkkiä kun vie eteenpäin niin saa lisää tilaa. Voi olla että teen tuohon vielä saranoidun jatkon. Sivut pitää saranoida ehkä koska nyt komootti ei mahdu vetämällä takaovesta ulos. Tai sitten muutan saranat pikakiinnitteisiksi niin saa tarvittaessa kokonaan pois tuon jos laittaa takapenkit kiinni.Laverille voi nousta takaluukusta koska on juuri takaluukun alaosan korkuinen tai sitten sivuovista. Taakse pitää joku rappuratkaisu kehittää niin nouseminen kyytiin helppoa. Pitää vielä tehdä lavettiin jotain erillisiä luukkuja jotta saa esim. vaatteet ja muut tavarat jemmaan. Saa ne tosin nytkin takaosan saranoitujen sivujen alle.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218627 Yksinkertainen jalka. Lattiassa on pultin kanta joka menee jalan sisään ja pitää sen paikallaan sivusuunnassa. Yläosassa on reiässä mihin jalka menee. Vedän vaan laverin esim. liinalla vetoon alaspäin niin pysyy paikallaan. Tavaratilaa on hyvin ja saan tähän alumiinilaatikot alle eikä niitä tarvitse vetää takakontista ulos. Kylmälaukku mahtuu myös penkin taakse. 35 vararengas on takatilan alla ja kaikki muut varaosat/työkalut. Tämä on prototyyppi 1 ja sen toimivuus selviää vasta ensimmäisen oikean reissun jälkeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218626 |
Loppuiko tikitys ääni
|
mikä tuo acsd on?
|
Mun mielestä joku kylmä käynti säätäjä.
Pitää kaasua korkeemmalla kun neste on viileetä |
Joo mielestäni ääni hävisi tai sit se on vaan korvien välissä. Pelotti kun jossain luki että pitää ääntä ennen kun hajoo ja sit jos huono säkä niin pumppu entinen. Voi myös oireilla vuotamalla nestettä tai dieseliä. On siis automatic cold start device eli kylmäkäynnistys avustin joka pitää kierroksia ylhäällä kylmänä.
|
| Sivu luotu: 05:53 (GMT +2). |