![]() |
Lainaus:
Ilmeisesti alihankkija on aikoinaan tehnyt hiukka huonolaatuista jälkeä. Noh: Bell keksi puhelimen, Edison sähkön (vai oliko se sähkölampun) ja Lucas oikosulun. Että semmosta. Mutta mielenkiintoista on se, että laitoin uuden vastuksen sinne lämpöanturille. Auto toimi hieman vaisummin ja otin sen sitten pois. Saapa nähdä saako seokset säädettyä kunnolla kohdalleen ilman sitä kunnostetulla ECUlla! Yhtä kaikki: Nyt on taas kivaa - vähän aikaa! <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 19/07/2005 13:05:02 |
Elikkä kaikissa kolmessa rangessa oli sama vika, vain hieman eri oireita? Hyvä että pelittää taas!
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
En muuten helposti uskalla lähteä autolla ajamaan - jos se vaikka ei taas toimikaan!<img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Lainaus:
EDIT: ratti on kyllä väärällä puolella jarruservosta päätellen... -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 19/07/2005 14:42:58 Edited by - TimoV on 19/07/2005 14:43:38 |
Ratti on ihan suomen puolella, ei vaan servo mahdu noissa suoraan pääsylinterin yhteyteen, eli tuo on sellainen servo johon tulee linja pääsylkyltä ja lähtee sitten pyörille.
Ihan hyvin toimi tuo ilmansuodatin sen flapperinkin kanssa, ei siitä juuri kyllä hyötyä ole, ei vaan mahdu tonne isompikaan. tärkeää pitää vaan kunnolla öljyttynä, ettei mene tuo lanka likaseksi. Antti L RR-73 |
Lainaus:
Ai niin, merkkihän oli toinen laadukas... (rummutusta) Valeo. <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> Life sucks, then you die... |
Muistakaa nyt että komponentit/tsydeemit on yli kymmenen vuotiaita...<img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle>Uus on aina uus
T:Västäräkki RR92 Note! This message was posted anonymously! |
Hoho, västäräkki on lentänyt Milanosta pihalle.. ja samalla voorumistakin.<img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle>
Life sucks, then you die... |
Auto vaikuttaa todellakin pelittävän. Ajettu n. 100 km. Kolme kylmästarttia ja lämpimänä ajelua onnistuneesti takana ilman ongelmia.
Siitä lämpöanturilta poistamastani vastuksesta: Vastus oli 10 KILO-ohmin vastus ja juotettuna napojen VÄLIIN! Miksiköhän näin? Mitä hittoa se noin tekee? Toinen kysymys: Mitä tekoa on jäähdytysnesteen kierron pysäyttämisellä läppärungolta? Nyt sen pitäisi kiertää kunnolla. Jossain vaiheessa, kun tuo vika oli päällä kone toimi lämpimänä aivan TAUTISEN hyvin. Nyt kun ECU tuntuu pelittävän, kone tuntuu hieman vaisummalta, eritoten alakierroksilla. Kummallista. Silti kone toimii kyllä selvästi paremmin kuin aiemmin, mutta aivankuin jotain puuttuisi. Tämä on nyt vain perstuntuma ja voi olla pelkkää yliherkkää paranoiaa.<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Seokset pitäisi varmaan käydä säädättämässä kohdilleen - epäilen, että ne voivat olla hieman sekaisin. Varsinkin kun poistin sen vastuksen sieltä lämpöanturilta ja ECUssa taas kontaktit pelaa. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 20/07/2005 19:17:09 Edited by - TimoV on 20/07/2005 19:18:10 |
Lämpöanturin lisävastuksesta:
Autorep kuulemma asensi näitä kylmäkäynnin parantamiseen. Kun iso vastus on anturin rinnalla, niin se ei oikeastaan vaikuta mitään, kun kone on kuuma (kaikki sähkö menee anturin läpi). Kun kone on kylmä ja anturin vastu suuri, lisävastus pienentää kokonaisvastusta ja laihentaa seosta (= tekee vähemmän rikkaaksi). Läppärungon vesikiertohommasta en osaa sanoa mitään. T, Antti |
Lainaus:
Oli näin: -------------------- gnd anturi vastus ------------------- ecu Eikö sen pitäisi olla näin? -------------------- gnd anturi -----vastus--------- ecu Mitä eroa noilla kahdella mallilla saadaan 10kOhm vastuksella???? EDIT: prkl. tämä hävittää välilyöntejä. Yritän piirtää kuvan kun ehdin. Nyt pitää lähtee huutamaan kakaroille iltatoimien sujuvuudesta EDIT2: No nyt kojahti. Se siis toimii noin kytkettynä kiertotienä alhaisella koneenlämmöllä. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 20/07/2005 20:16:46 Edited by - TimoV on 20/07/2005 20:43:01 |
Jep, noin se toimii. En ole ihan varma onko se tarpeen, mutta ymmärrän idean. Ei noita ole ollenkaan kaikissa 3.5-koneissa, eikä ainakaan minun tietääkseni 3.9-koneissa lainkaan.
T, Antti |
No nyt toi mun rakkine lopetti kokonaan pelaamisen.. ei käynnisty ei,vähän yrittää mut ei käyntiin asti PRKLE! Kaikki lämpöanturit on vaihdettu ja alipainerasia vaihdettu myös joka laski läpi..Ilmamäärämittari oli ok. Enää ei ole vaihtoehtoja muuta kuin Ecu irti ja kokeilla toimivaa,joten onko kellään 3.5 V8 rangea ja toimivaa ECUa testausta varten Kajaanin suunnassa tai kainuun alueella?? Alkaa mennä hermo tuon vehkeen kans vaikka harrastustoimintaa tää on mutta rajansa kaikella!!
No joo sen verran tuossa selvisi että kone kun on ihan kylmä niin käynnistyy ja käy hyvin mutta ei kärsi edes hipasta kaasua kun sammuu.. ja kun kone lämpenee pikkuhiljaa niin kierrokset hiipuu ja lopuksi sammuu.. Ei riemulla rajaa kun V8:lla ajaa!!! Edited by - Tikru75 on 12/10/2005 17:37:42 |
Lainaus:
Oireista: tarkasta ilmamäärämittarilta tulevat signaalit. Onko piuhat kiinni - onko hapettumia? Mittaa vastusarvot raamatun mukaisesti ECUn päästä, että signaalit tulee varmasti sinne saakka. Mulla unohtui kerrain ilmamäärämittarin istukka irti ja oireet olivat kuvailemasi kaltaiset. Lähti käyntiin, mutta kaasua ei kärsinyt hipaista. ECU ei tällöin saanut tietoa ilmamäärästä ja läpän auetessa ilmaa tuli lisää, mutta soosia ei vastaavasti riittävästi suhteessa lisääntyneeseen ilmaan ---> sammui. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" RR 3.5EFI Vogue, 1986 Edited by - TimoV on 13/10/2005 11:08:58 |
en nyt muista mitä kaikkea täällä topicissa on kirjoteltu. mutta kaverillani on 3,5 V8 efi Range ja siinä on vähän käyntihäiriöitä. välillä tahtoo kulkea tosi hyvin, välillä todella huonosti. eilen löysi sitten ainakin osan ongelmasta. kaasu potentiometri (tai jotain sinnepäin) on rikki. pitäisi näyttää jotain päälle 300mV tyhjäkäynnillä, mutta näyttääkin 688mV. 688mV pitäisi taas näyttä täys kaasulla. kun tuon repii irti niin auto käy nätisti.
en tiedä jos tämä nyt ketään auttaa mutta ajattelin kirjottaa kun just eilen se ton hokasi :) UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" |
Mulla sen kaasuläpän anturin vaihto (potentiometri) auttoi käynnin aaltoiluun. Potikka antoi ihan mitä sattuu lukemia, kun sitä mittasi ja väänteli. Valitettavan kallis palikka vaan <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle>.
Positiivisena puolena - EFI käy ihan nätisti, vaikkei tuo potikka olisikaan kiinni. Muitten anturien irrottaminen sammuttaa koneen. - Lommone Ranke Rooveri - |
joo just toi siinä ongelmana. moottorin kierrokset aaltoilee. tuntee sen aika hyvin kun ajaa jotain 80 niin nykii välillä vähän <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> kun ne voi heittää semmosella +-1000rpm.
Lucas, prince of darkness. UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" |
Sain ilmamäärä mittarin ja auto toimii jotenkuten mutta säädöt on perseellään,lähinnä sytkä,eli kun kaasun nostaa niin keittää perunoita pakoputkessa ja seokset ja tyhjäkäyntikin oli hukassa vähän aikaa.. Ei vaan saanu ketään säätämään sitä,itselläni kun ei ole vermeitä siihen sytkän säätö hommaan..
Kumma juttu kun väänsin tyhjäkäynninsäätöä isommalle niin alkoi jostakin suhina kuulumaan ja CO säätöä piti pyöritellä korvakuulolta niin kone alkoi pelaamaan kun väänsin ilmamäärä mittarista ruuvin kiinni.. Olisko ilmavuoto Jossain?? Tuntuu että auto ei meinaa vieläkään liikkua alta 2000 rpm:n mihinkään eli joutuu painaa tallaa kunnolla liikkumiseen..Ilmeisesti käy niin laihalla.. RR 3.5 V8 Toimiva?? BJ-40 toimiva!! HJ 60 pitkän kuusen rojekti |
Sytkän säätöön tarvii ajoituslampun, ennakon lisäksi kannattaa varmistaa että alipaine- ja keskipakosäädöt toimivat.
Tyhjäkäynnin seossäätö on ainakin oman kokemuksen mukaan sellainen, että vaikka sen ruuvaa ihan auki tai kiinni tai mitä vaan niin kone kyllä käy hyvin. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
Tuollainen efi range on aika helppo säätää, pikkukoneessa (3.5) on kaks ruuvia, toisesta tyhjäkäyntikierrokset ja toisesta tyhjäkäyntiseokset. Isommassa (3.9) on helpotettu vähän, on vaan yksi ruuvi, eli tyhjäkäyntinopeus. Sytytysennakko säädetään molemmissa normaalisti jakajaa kiertämällä.
Ja sitten "mitalin toinen puoli", mulle vielä kokeilematon: ilmamäärämittaria ilmeisesti pystyy "virittämään" kirraamalla tai löysentämällä jousta, vaikuttaa seoksiin. Kaasuläpän asentotunnistin pitää olla kait kans soppelissa asennossa, vai voi olla että muistan väärin ja sen saa kiinni vain oikein. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Huomenta..Joo ei kärsi kiertää tyhjäkäynnin seos ruuvia yhtään auki kun kokeilin,Alkaa kierroksia nostattaessa paukkaamaan ilmanputsariin..
Muuten kaikki tulpat,virranjakajan pyörijä ja kansi uusittu,alipaine rasia kans ja vielä toikin ilmamäärämittari. TPS potikka on vaihdettu toimivaksi tiedettyyn.. Eipä täällä kajaanissa löytyny eilen äijää joka sitä alkaa säätämään.. Tänään lähden päivällä Oulua kohti ni katsotaan ehtiikö siellä kukaan sitä tekemään.. RR 3.5 V8 Toimiva?? BJ-40 toimiva!! HJ 60 pitkän kuusen rojekti |
Jatketaanpa tätä päivityksenä tämän hetken tilanteeseen:
Toimivaksi tiedetty ECU on testissä. Nykimisiä esiintyi edelleenkin tuossa 1900 rpm:n kieppeillä (välillä taas ei). Viime lauantaina auto tuntui rykäisevän päänkokoisen limaklöntin rööreistä pihalle (siltä se ainakin tuntui) ja auto pelasi kuin unelma 30 kilometriä, minkä jälkeen vedottomuus ja pikku nykiminen palasi. Tätä se tekee kummallakin ECUlla. Näin ollen ECU ei todennäköisesti itsessään ole syypää. Niinpä siirryin virranjakajan tarkempaan tutkimiseen ja vaihdoin ensiöpuolen piuhan joka vie signaalin jakajalta sytkämodulille. Ao. piuha oli kovettunut ja paikka paikoin murtunut paljastaen johtimen. Kun kiristin piuhan häiriösuojan maaliitäntää koriin kiinni, alkoi auto pyöriä tyhjäkäyntiä selvästi paremmin. Johtosarjassa, josta menee signaali puolalta ECUlle on myös maapiuha (onko tämä ECUn maadoitus?), jonka kiristin samaan ruuvviin samalla. Jokatapauksessa nyt nykimisiä ei eilenillalla ja tänä aamuna työmatkalla esiintynyt. Manuaalissa ei ikävä kyllä ole noita maadoituspisteitä merkitty. Olisikohan kyseessä voinut olla niin helppo seikka kuin ECUn maadoitus? Saapa nähdä sillä testi jatkuu! -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Lainaus:
Eli pienikin hapettuma aiheuttaa merkittävän ylimenovastuksen. Sen suurempi jännitehäviö mitä suurempi virta. HJ61 -90 & LJ70 -89 |
Jepjep,
Ei ollut sekään lopullinen syy. Auto pelasi loistavasti n. 200 km. Sitten taas nytkyi ja vastusteli. Kerrassaan omituista. Pitänee käydä tuo ECUn johtosarja, sekä sytkän piuhat ja mekanismit läpi erityisen huolella. Vika on ehkä kosketushäiriö jossainpäin kokonaisuutta... Huoh...<img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle> -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Piirre auton toiminnassa:
Auton moottorilämmöt ovat mielestäni olleet hieman alakanttiin (1/3 ja alle näyttöasteikosta) tässä pakkasilla ja niinpä virittelin ilmastoinnin kennoston ja syylärin väliin pahvin jossa on reikä keskellä vesipumpun kohdalla. Auton lämmöt nousevat nyt hyvin, siten että mittari on matka-ajossa puolivälissä (osoittaa suht. suoraan alas) ja paikallaan pyöriessä nousevat n. 2/3 näyttöasteikosta tai hieman yli. Mikä mielestäni on OK. Nykimiset hävisivät! Ainakaan niitä ei ole esiintynyt tuon pahvin laiton jälkeen. Matka-ajossa auto kulutti 14 litraa sataselle (Joensuusta Kuopioon - mäkinen tie) tyhjä peräkärry perässä. Täydellä peräkärryllä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan mutkaisilla (Varpaisjärvi-Nilsiä-Juankosken sivukylät-Juuka-Kontiolahti) teillä meni sitten varmaan 17-18 litraa. En ole tästä varma, kun en ole vielä tankannut. Moottorin lämpöanturi on kuitenkin vaihdettu ja vanhakin pelasi mittausten mukaan. Lienee työntänyt liikaa soppaa koneeseen, kun neste on ollut viileämpää kuin pitäisi. Vai? -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Lainaus:
- Lommone Ranke Rooveri - |
Lainaus:
-TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Luin tossa tän topikin läpi ja tuli mieleen juttu vanhasta autostani, MI16 Pösö. Siinä oli pitkään ongelmana pätkiminen 2000 - 3000 kieroksen välillä ja kumit laulaen kiihdytyksessä auton hyytyminen/tehojen katoaminen, kone kuitenkin aina heräsi parin sekunnin miettimisen jälkee ja tehot palasivat. Välillä vika poistui viikoiksi mutta aina palasi uudestaa. Yleensä lämpösellä ilmalla ei toiminut. Silloin kun pätkimen ilmeni, kierroslukumittari "pilkki" alaspäin. Kone ei ottanu kunnolla kierroksia edes paikallaan kierrätellessä mutta hetken päästä taas saattoi ottaa kiukuttelematta sen normaalin 7000. Hermothan sen kanssa palo monee kertaa. Vaihdoin tulpat, tulpan johdot, pyörijän, viranjakajan kannet, helvetin kalliin sytytyksen ohjausboxin, ei mitään apua. Tossa autossa ei ollut ollenkaan mitään alipaine ennakon säätösysteemiä, ruisku systeemi ohjas sitäkin. Ilmamäärämittarin purin pari kertaa ja putsasin ja mittasin sen vastuksen jota se läppä liikuttaa, totesin sen ehjäksi. Kone vaan oikkuili. Rupesin miettimään miksi kierroslukumittari nyppii alaspäin vaikka kierrokset ei muutu, tutkin aikani ja sain selville että se saa tiedon siitä sytytyksenohjausboxista ja sitä sytytyksenohjausboxia taas käskee se koko ruiskutuksenohjaus "tietokone". Se taas saa kierroslukutiedon jostain muualta, mutta mistä. Kaivoin koko täyteen tungetun konehuoneen läpi ja löytyihän se (YKK = ilmeisesti yläkuolokohta) anturi vauhtipyönkehältä kaikkien romujen alta. Siinä vauhtipyöräs oli sellasii koloja josta se vissiin induktiivisesti tunnisti mikä sylinteri millonkin on kohillaan ja konee kierrokset myös sitä kautta. Hommasin uuden kalliin (150€) anturin tilalle ja auto toimi konee osaalta seuraavat pari vuotta, jotka se mulla oli kuin unelma! Epäilemäni syy anturin viottumiseen oli sen päälle vuotanut jäähdytinneste. Tässä oli tämmoinen tarina joka ei välttämättä suoraan tähän topickiin liity mutta kirjoitin sen silti aikanikuluksi tänne!
|
Joo - tässä tuo vastaava menee näin:
Kiekkamittari ei liity mitenkään näihin - se saa tiedon laturilta 86 EFIssä. Virranjakajan reluktorin pyöriessä säätölevyn anturi antaa herätesignaalia sytkäboksille, joka ohjaa puolaa. ECUlle kiekkasignaali tulee puolan negatiiviselta navalta. Sytkäboksi on ok, samoin puola. Periaatteessa voisin vielä kokeilla toisella jakajallakin - yksi olis tiedossa. Mutta nyt tuota nykimistä ei ole esiintynyt useampaan sataan kilometriin! Kulutus on tosin mielestäni kovahko (n. 20 litraa - vai onko se liikaa? Muut EFI-miehet?) tässä sekalaisessa kaupunki- ja maastopörräyksessä, jossa siirtymät ovat pisimmillään 20 km:n luokkaa. Voi olla, että kaasua tulee painettua liikaa ihan testimielessä <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Sekalaisessa ajossa talvella parikymppiä sataselle kuulostaa ihan normaalille kulutukselle vakiorangella oman kokemuksen perusteella, sekä 3.5 että 3.9 efit.
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Omanikin paukutteli kaasarin + muita ihmetemppuja, ostin viime talvena Hestecin lambdanäytön, säädin ilmamäärämittarinjousta
niin että mittarinäytti vihreää kaasupohjassa lumihangessa ja muilla kierroksilla. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Suosittelen. |
täs nyt syksyn ja talven mittaan ton 3.5 efin (97) (autom) kulutus ollut 14 - 16 litraa sadalla, matkapainosta ajoa, kärryn kanssa sitten noin 20 l
-pee- ei se satu... STRANGE POVER <img src=/smiley/firedevil.gif border=0 align=middle> rover ystävät ry pähäma ry #235 slck ry |
3.9 efi Rapa Ripan kulutus 16-22 l/100km sekalaista ajoo ja välillä
kenkää kunnolla kesällä matka-ajossa n12l KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI RAPA RIPA 3.9efi vm 89 JEEP GRAND CHEROKEE 5.2 vm 94 |
Moi,
Lainaus:
Kysun oikeastaan sen takia, kun olen käsittänyt että täyskaasulla varsinkin korkeilla kierroksilla seoksen pitäisi olla rikkalla, jotta koneesta saadaan ulos maksimiteho ilman että se kuumenee liikaa. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Päivitystä:
Termari vaihdettu. Kiristelin myös hihnoja, kun näytti olevan eritoten vesipumpun/tuulettajan hihna todella löysällä. En edes ymmärrä, miten tuo oli jäänyt huomaamatta. Sen verran usein tuonne konehuoneeseen kuitenkin kurkin. Vinkumista se kyllä ei pitänyt. Kiinnitin huomiota hihnan "lenkutukseen" auton pyöriessä. Kiristinpyörä oli jokseenkin v-mäinen kiristettävä! Meni puolitoista tuntia yhden hyvin liikkuvan pultin kiristykseen. Tulos: lämmöt pelaa hyvin - pahvit lensivät mäelle! Ja mikä parasta: nykimiset eivät ole palanneet. Viimeisetkin vähäiset oireet katosivat. Jokohan nyt toimisi vähän pitempään kunnolla! -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 Edited by - TimoV on 16/01/2006 13:14:18 |
Päivitetäänpä tätäkin kun tuo vika jota käsiteltiin tyhjäkäynnin osiossa taitaa olla tämä sama.
Vaihdoin syylärinkin tuossa jokin aika sitten vuodon takia. Oli kyllä muutenkin tarpeen, kun alakulmia katseli. Lämmöt autossa ovat mielestäni loistavat. Lämpöanturi uusittu, termari uusittu, sytkäpalikat kunnossa ja niin edelleen. Auton käydessä vajaalämpöisenä se heittää seoksen ilmeisesti jostain syystä todella rikkaalle. Tästä johtuvat nuo alakierrosten pätkimiset ja vetohaluttomuus. Ilmeisesti samasta syystä myös tyhjäkäynnillä auto tuppaa sammumaan. Jos jalan heittää kaasulta ja kytkin on pohjassa se sammuu samantien. Kun käyntilämpö saavutetaan, rävähtää vika yleensä pois. Auto alkaa pyöriä normaalisti. Tosin oire saattaa joskus palata. Voisiko tyhjäkäyntiventtiili aiheuttaa moista jumittamalla itsensä kiinni? Auto ei saa lisäilmaa kun ECU käskee rikastaa seosta? Tällä hetkellä autossa on jossain vielä ilmavuoto, sillä en saa säädettyä tyhjäkäyntiä alle 950 kierroksen millään. Tämä johtuu ihan eilisestä plenumin putsausoperaatiosta. Jokin letku taitaa fuskata tai tiivistys jäi vajavaiseksi. Pitää tarkastaa. Tuleeko kukaan 3.5 litrasella EFIllä Eurotrialiin? Tai vois ottaa ainakin ECUa ja ilmamäärämittaria mukaan. Itse pyrin menemään sinne omallani (matkaa 30 kilsaa) ja mielelläni kokeilisin onko ECUn tai AFMn vaihdolla vaikutusta. -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Lisäilmaventtiilin vika aiheuttaa kyllä sen, että käy rikkaalla kylmänä! Ecu tunnistaa moottorin anturin kautta kylmäksi ja lisää tietenkin syöttöä, jos lisäilmaventtiili ei aukea tarpeeksi antaakseen lisää ilmaa niin moottori tuppaa käymään liian rikkaalla ja veto tyystin pois.
Itse olen poistanut kylmäkäynnistysvettiilin kokonaan käytöstä-yksi häiriötekijä vähemmän. No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Lisäksi se tyhjäkäntikierrosten asettaminen onnistui tänään, kun eilen asentaessa jäi yksi kaasuläpän jousista väärin ja jumitti läppää hieman auki. Kävin kaikki mahdolliset paikat starttipilotilla läpi. Ei vuotoja! Jarruservo, bensapaineensäädin, sytkän alipainesäädin, over-run-fuel-cut-off venttiili - kaikki pitävät vakuumin. Vuotoa ei siis pitäsi olla niistäkään. Lämpösensorit pelaa. TPS antaa oikeita lukemia. Mitä on vielä huomaamatta? 8 suutinta testaamatta. Pitäisi päästä testaamaan taas vaihto-ECUa ja ilmamäärämittaria. Huoh..<img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle> -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 Edited by - TimoV on 26/07/2006 17:24:43 |
Onko sulla se lämppärille menevä alipaineletku vielä orkkisasussa? Imusarjasta menee konehuoneen vasempaan
takakulmaan nyrkin kokoiselle alipainekellolle (jota voi myös käyttää muuhunkin tarkoitukseen vink vink) letku, josta se menee rintapellin läpi lämppärille, jolal ohjataan sisäilmakiertoa. Mun on tarjoitus aloittaa pikimminen MS-projekti, joten toimivat ecu ja 4cu joutavat aika pian testeihin. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Lainaus:
Tuutko Eurotrialiin? Mie aattelin mennä omalla Rankulla pojan kanssa. Ajattelin, että vois kopaista jompaakumpaa palikkaa jos siellä olis joku 3.5EFIn omistaja parin elektronisen palikan kanssa vastassa. Voisin tarjota kaljan tai pari... Kaasuläppä jumittaa jostain syystä nyt vähän auki edelleen toisinaan. Tyhjäkäynti ei aina mene alas saakka - samalla vakuumiennakkoletkun poistaminen vaikuttaa kierroksiin. Tätähän sen ei pitäisi tehdä jos läppä sulkeutuu - sehän tukkii sen aukon. Kävin ECUn maat tänään läpi. Että voi olla vittumaisessa paikassa nekin. Hyvin sopi avainta kääntelemään! -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Ja lisää:
Tänään sain Antilta paketin. Mukana Lucas 4CU ja 2AM sekä virranjakaja. No - ehdin kokeilemaan tuota ECUa ja ilmamäärämittaria. Ei vaikutusta. Eli ne on poissuljettu. Samoin laturin kenttäpiuhan poistamisella ei vaikutusta ollut. Häiriöinen laturivirta aiheuttaa myös noita käyntihäiriöitä - sanoivat viisaammat. Ainoa, mikä on enää kokeilematta ja vaihtamatta on nytten tuo virranjakaja ja kaasuläppäpotikka (joka kyllä sekin antaa oikeita arvoja). Testasin muuten sen alipainehärpättimen toimintaa tuossa Antin lainajakajassa. Se ainakin toimii tuhannen paljon juohevammin kuin omani vastaava joka narisee kuin kuivahko anoppi. Keskipakojousetkin tuntuvat erilaisilta. Pitää vielä pultata tuo kiinni ja kokeilla käynnissä. Hitto kun olis tuossa se vika, löytyis edes jostakin! Tuohon jakajahommaan tarvitsen kyllä apua, sillä sitä en ole ikinä itse vaihtanut ja ajoitusta tarkistanut! Kaikenlainen autonomistaja <img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle> -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 Edited by - TimoV on 10/08/2006 20:21:47 |
Jakajan vaihto on aike helppo homma.
1. Irrota kansi ja katso minkä sylinterin piuhan kohdalla pyörijä on. Merkkaa pyörijän paikka jakajaan. 2. Irrota kiristyshaarukan mutteri (avainväli 9/16"), poista mutteri ja haarukka ja irrota matajännitejohdot. 3. Nosta jakaja pois. Pyörijä kiertyy vinohampaisen rattaan takia noin 30 astetta. Merkkaa tämäkin paikka. 4. Kierrä toisen jakajan pyörijä samaan paikkaan kuin edellinen jäi. Laske se paikalleen. Nyt pyörijän kuuluisi olla saman sylinterin kohdalla kuin alkuperäinen jakaja oli. Myös öljypumpun rattaan kuuluisi kytkeytyä ilman tepulointia. 5. Kiinnitä haarukka ja mutteri. Kiristä niin, että jakajaa pystyy kiertämään kasin. Kiinnitä johdot. 6. Kansi paikalleen ja kone käyntiin. Tarkista ajoitus lampulla (TDC +/- 1 aste). 7. Koeaja. T, Antti |
Lainaus:
Lainaus:
Niin: se vika taitaa kumminkin loppujen lopuksi olla ECUssa. Vajaalämpöisenä jos käynnistää omalla ECUlla, ei pyöri kunnolla. Röpöttää vaan ja sammahtelee. Antin koeajoECUlla pyörii nyt hyvin. Aluksi meinasi olla tämänkin kanssa ongelmia, mutta jostain syystä (?) ne katosivat. Pakko ajaa Antin palikalla jonkin verran, jotta selviää onko se vika nyt sittenkin ECUssa. Kohta on vaihdettava pellin alle kamaa ja kunnolla, jos ei ala selviämään. -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Lainaus:
Lainaus:
Se vaimennin on varmaan niin likainen, että kaikki merkit ovat piilossa. Jos kone käy hyvin, niin ajoitus on ainakin lähellä oikeaa. T, Antti |
Moi,
> Jos kone käy hyvin, niin ajoitus on ainakin lähellä oikeaa. Mulla oli sytkä +4 astetta, kun piti olla -6, mutta korjaus ei vaikuttanut käyntiin paljon mitään, eli sinnepäin riittää hyvin. Voisko vika olla AFM ja/tai ECU liittimissä? Siis piuhapuolella? Kun auto ei käy tai käy huonosti, niin onko rikkaalla vai laihalla? Jos rikkalla, niin auttaako rikastussuuttimen irtikytkentä? Mulla oli 3.9 efissä pitkään käyntihäiriö, joka paheni ajoittain, ja osoittautui AFM-liittimen kosketushäröksi. Pientä taivuttelua ja wd-40 tms. ja hyvin on toiminut, soppaa kuluu nykyään jopa huolestuttavan vähän, 20l/100km reilun kolmen tonnin kärryn kans. Jos vika silti tuntuis olevan itse ecussa, niin lämmittele vielä kerran kaikki tinaukset, ja lisää tinaa hieman ohuesta langasta. Sellaset suurennuslasi-lasit ovat jonkinverran avuksi, ja tietty sellanen pienikärkinen kunnon kolvi on hyvä kans. Tuleeko vika päällä kaasuläpän asentoanturilta oikeanlaiset arvot? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Dodiid,
Vaikuttaisi taas siltä, että ongelmasta päästiin eroon piirilevyille kolvia näyttämällä - jälleen kerran. Tosin nyt testasin vajaalämpökäyttöä vain kahdesti omalla ECUlla, että ihan varma en vielä kyllä ole. Pitää vielä varmuudeksi vähän ajella Antin ECUlla, ennen palauttamista. Että ei vaan varmana oo muualla vikaa. Sytkän vaihtohommakin oli kyllä yllättävän helppo, kun ne ajoitusmerkit sitten lopulta löytyivät damperia tasapainottavan moskakerroksen alta. Näin tumpelokin onnistui säätämään ajoituksen tasan TDC 600 rpm, niin kuin The Bible sanoo. Muutkin ennakot kohdallaan ja oma sytkä on takaisin paikallaan. Herkistelin nyt tuon oman sytkän alipainekellon oikein todella liukkaasti toimivaksi- kunnolla WD-40:ä ja liuotelua pari vuorokautta, sitten lisää hölväystä ja herkistelyä. Nyt ei enää narise ja kulkee takuulla liukkaammin kuin testipalikassa. Antin ECUlla kulutus oli muuten parin viimepäivän ajoilla karvan alta 13 litraa sataselle. Ei paha! -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Moi,
> ongelmasta päästiin eroon piirilevyille kolvia näyttämällä - jälleen kerran Hienoa!!! ne piirit on ilmeisesti lujaa tekoa, mutta mun mielestä piirilevyllä on joku törkeä tekovika kun lahoavat jo noin 20 vuoden käytön jälkeen. Siis oikeasti, pitäishän elektroniikkaosien kestää ainakin sata vuotta jos eivät kastu tai saa lommoa. > Antin ECUlla kulutus oli muuten parin viimepäivän ajoilla karvan alta 13 litraa sataselle. Ei paha! Aika hyvin toimii. Mulla meni Oulu-Juuka välille (340 kilsaa matka-ajoa) mennessä 52 litraa (kun oli hieman hoppu ja piti päästä muutamasta autosta ohikin, hyvin kiertaa kakkosella ja kolmosella, varmasti on karstat aika vähissä) ja palatessa 40 litraa kun ei enää ollut kiire paitsi nukkumaan. Eli reilu 15 ja vajaa 12 litraa sataselle. Autona siis vakio "isolohko" efi automaatilla, mutta kulutuslukemat lienee aika vertailukelpoisia. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Lainaus:
Uusi maksoi merkkiliikkeessä 280 Euroa ja meinasivat vielä asennuttaa sen itsellään satasella (tähän liittyy vielä kiva tarina, mutta jätän sen pois)- kolmen viikon päästä! Aja nyt kolme viikkoa ilman ajovaloja. Joo! Kädet verillä pienessä tilassa taituroiden senkin vaihdoin itse. Rangen kanssa painiminen on kivaa ajankulua, mutta tuo ranskanpulla pistää vihaksi! Eihän se Rellu ruostu - se hyvä puoli siinä on ja se kahdeksan venttiilinen kakslitranen mylly kestää ikuisuuden. -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
Uhh... alas on vajottu jos rooverin luotettavuutta verrataan raskalaisen autoteollisuuden "saavutuksiin"? <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Päivitystä.
Tänään postilaatikosta kilahti Briteistä purkukotterosta peräisin oleva halpis-ECU (ostin ihan vaan varapalikaksi). Lämmittelin sitä hieman kolvilla tutuista paikoista - kun ei meinannut oikein pyörähtää tyhjäkäynnillä erityisemmin hyvin (sikarikkaalla kävi sekin). Johan pelittää. Vääntää alhaalta paaaaljon paremmin kuin omansa - liekö vaikutusta sillä, että pitäis olla tuo vaihtopalikka Police Spec-malli. Mitä eroa noilla sitten lieneekään - ulos näyttää ihan samalta? Piirejä ja komponentteja en vertaillut sen tarkemmin. Ensikertalaisena ebay-ostajana homman opetus mulle oli tämä: Ebaystakin voi näköjään huutaa kamaa suht. turvallisesti itselleen, kunhan vastapuolena näkyisi olevan luotettava kauppakumppani (eka ostos mulle sieltä). Eri asia missä kunnossa postissa tullut tavara sitten on - ei ollut aivan luvatussa. Piti olla testattu palikka. Auto kävi kyllä, mutta huonosti. Tosin onhan se postikin voinut olla karkea otteissaan. Nyt auto käy kuitenkin hyvin. Hintansa väärti palikka. -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 Edited by - TimoV on 01/09/2006 18:06:52 |
DODII!! Kone kasassa ja ei vuoda enää nesteitä ym muutakaan. Jänskätti tuo käyntiin laitto ku en ihan varma ollu kaikkien letkujen ja putkien paikoista mutta kaiketi ok meni. Hyvin lähti käyntiin,nyt vaan on pikku probleema että kylmänä kone käy 2000 rpm ja yhtä äkkiä n 30s. päästä nostaa kierrokset 4500 rpm...hivenen nopeaa karjuu tuo kone tyhjäkäyntiä. eikä auttanu ruuvien pyörittely AFM:ltä eikä plenumista. Oliskohan tuo kaasuläppä jääny vähän niinku raolleen tai auki.. ___________________________ RR 3.5 EFi V8 -89 -Offroad Kainuu- |
Lainaus:
-TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990 |
Joo koetin pitää kasassa sen kun irrotin plenumista mutta yllätys...levisi käsiin. Pitää käyttää vielä irti se hässäkkä siitä ja säätää. Voi olla että kun siinä on se pitkä mutteri siihen kaasuläppä akseliin niin kun kiristin sen niin se kaasuläppä jäi auki.. ___________________________ RR 3.5 EFi V8 -89 -Offroad Kainuu- |
Lainaus:
-TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990 |
| Sivu luotu: 02:05 (GMT +2). |