![]() |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No niin puoli talvea wrankulla pärjätty ja osa ominaisuuksista alkaa olemaan selvillä. Onko porukalla kokemuksia katon tiivistelystä? näkyy nyt sohjokeleillä tiputtavan molempien ovien kohdalta lattiamatoille vettä. Toinen tämän sortin ominaisuus on tiivisteiden ns humina joka alkaa jo tuossa 70-80km/h tehden radion tarpeettomaksi matka ajossa. Jos joku nyt yleensä näillä talvella ajelee ja on törmänny samoihin juttuihin niihin jotenkin puuttuen olisin kiitollinen kommenteista mitä asialle voi ja kannattaa tehdä.
|
Lainaus:
Uudet tiivisteet löytyy Jamantilta tai Rockautosta |
Voihan vitura etten paremmin sano, nyt tuli aloittelijamaisesti sössittyä uutena innokkaana wrankku harrastajana ja nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Korottamisesta innostuneena löysin käytetyn 3,5" korotussarjan valmiine pakkoineen ja tottahan toki se oli heti ostettava. Sen enenpää googlettelematta eikun tunkemaan korotussarjaa alle ja helpostihan sen sinne kaverin avustuksella tunki. Kotimatkalla hallilla kotiin alkoi tuntua että nyt ei kaikki ole kunnossa kun välillä koko auton koppi resonoi ja jurisee ja sama homma moottori jarrutuksessa. Tänään sitten työlomassa alkoi se googlettelu ja hupsista enpäs onneksi ollut ainut tähän "ominaisuuteen" törmännyt. Soitto ja pikaselvitys jamantille vahvisti asian, hän kertoi että osat löytyy hyllystä muttei muistanut niille hintaa. Päivällä googletellessä sitten satuin myös jamantin sivuilla käymään ne hinnat tarkistamassa ja toinen hupsis eliminator kitti 338e ja siihen kardaani 600e. Näitähän ei siis tosiaankaan ollut tähän korotusprojektiin budjetoitu joten onko kellään kokemuksia mitä hajoaa ja miten nopeasti jos ajelen näin vaikka auto hiukan juristaakin. Päivän ajeluiden jälkeen joko pehmeni tai jo totuin siihen ettei se näin työmatkakäytössä juuri haittaa. Toinen vaihtoentohan on tässä tilanteessa lähteä päivän korotusten jälkeen taikaisin madaltamaan joka nyt ei itselleni olisi se ykkös vaihtoehto, tosin pakkohan se on jos on mahdollista hajota hetkenä minä hyvänsä. Nyt jälkiviisaana jälkikäteen noita ketjuja lukeneena tähän ei tainnut kiertotietä löytyä 1000e osien ostolle.
|
SYE- kitti + uusi/ kätetty tuplaristikollinen kardaani on tarpeen.
Jos haluat budjettiversion, niin laitat sinne niin kutsutun "hack 'n tap"- SYE- kitin, ja ostat vaikka XJ:stä etukardaanin jonka lyhennytät sopivaan mittaan autosi taakse. Hack 'n tap SYE on n.150$, purkaamolta tms. jos löydät XJ:n etukardaanin niin se on jotain 50-100€ luokkaa, lyhennys + tasapainotus on suunnilleen saman verran. ..ja muistat sitten SYE:n kanssa, että taka pinioni pitää saada pönöttämään lähes suoraan kohti jakolaatikon häntää. Eli joko kiilapala akselin ja jousipakan väliin, tai mielummin rälläköit akselista jousipedit irti, käännät akselin oikeaan asentoon, ja hitsaat pedit takaisin kiinni. Toki YJ:ssä tai TJ:ssä takakardaanin ollessa valmiiksi varsin lyhyt, on nuo paljon kalliimmat "HD extra short SYE"- paketit käteviä, koska ne käytännössä kasvattaa kardaanin käytettävissä olevaa pituutta useilla senteillä, parhaimillaan jopa n.15cm (jakolaatikon häntä lyhenee -> pidempi kardaani), joten kardaanikulmakin loivenee. Ajamalla liian jyrkässä kulmassa olevalla (taka)kardaanilla voit helposti rikkoa mm. ristikot sekä jakolaatikon ja pinionin laakerit. Paskalla tuurilla katkeaa kardaani ristikon pettäessä, jolloin tuho on pahimmillaan iso ja vähintäänkin kohtalainen. Jos etupää ei täristä, niin ota takakardaani irti, laita nopea neliveto päälle ja ajat etuvetona. Jakolaatikon hännän tiivistykseen käy vaikka sopivasta kohti kaulasta katkaistu 1/2 litran limupullo + jeesusteippi (jos jakoaskin häntä on internal slip yoke- tyyppinen, kuten YJ:ssä pitäisi olla). |
Kerran kävi takakardaanin kanssa poks, kun ei ollut kulmat oikein ja vibrasi... Vauhdissa vid.ullinen pamaus ja jakiksen päästä kardanin ristikko mäsäx.
Kumma, kun ei muuta särkyny. Onni onnettomuudessa, että oli 8mm lenkki mukana, jotta sai ruuvattua loput kolisevat osat irti ja pääsi etuvedolla jatkamaan matkaa.. |
Miten varmistan kumpi puoli se täristää? Ainakin välillä kiihdyttäessä resonoi kojelaudassa niin että tärisee koko hanskalokero. Välillä loppuu melkein kokonaan. Autoa oli jo minulle tullessa korotettu ja onhan siellä takarardaanissa kaksi ristikkoa, vai mitä tuolla tuplaristikko kardaanilla haetaan?. Onko tosiaan että omasta kardaanista ei saa muokattua mutta xj:n etusesta saa? vanhoissa jousissa oli sellaiset kiilat mitä ihmeteltiin mutta nyt on ainakin niiden tarkoitus selvillä, auttaiskohan vai pahentaiskohan ne näissä jousissa?.
|
Lainaus:
Itselläni on korotettu 6" ja melkoiset kiilat sai tehdä että sai kulman kohdalleen... kiilat on hitsattu akseliin kiinni. Ja kuten Timo L kirjoitti aiemmin: "muistat sitten SYE:n kanssa, että taka pinioni pitää saada pönöttämään lähes suoraan kohti jakolaatikon häntää." Halvoin ja hölmöin helpotus lievillä korotuksilla kartsun kulmaan on laskea jakolootan päätä, eli jakolaatikon ja rungon väliin jotain palikkaa... |
Lainaus:
Ei voi muokata omaa takakardaaniasi, koska se on ihan tavallinen yhksillä ristikoilla oleva. Tarvitset tuplaristikkokardaanin myös taakse, jakoaskiin kiinteän yoken (=SYE), ja akselin käännön niin että pinion ja tuplaristikkokardaanin välinen kulma on nolla. Pelkkä akselin kääntö + perinteinen kardaani ei käy, koska silloin ei ko. tyyppisen kardaanin ristikoiden kulmat ole oikein -> edelleen täristää. |
Lainaus:
|
..ja tässä tuplanivel kardaani ja slipyoken asennus:https://www.youtube.com/watch?v=eiTpIHIh2yA
|
Lainaus:
|
Halvoin ja hölmöin helpotus lievillä korotuksilla kartsun kulmaan on laskea jakolootan päätä, eli jakolaatikon ja rungon väliin jotain palikkaa...
__________________ Kerroppa vähän tarkemmin? Eikös se jakolaatikko olekkaan kiinni tässätapauksessa päävaihteistossa eli automaatissa?. Ja meneekö tuo 3,5" wrankuissa vielä lievästä korotuksesta. Pitää tutkia videolinkkejä kunhan pääsen oikeelle tietokoneelle. |
Lainaus:
Lainaus:
3.5" ei ole Wranglerissa lievä korotus, ainakaan jos takakardaanin kulmasta on kiinni. Jo XJ:ssä 3" alkaa olla raja missä SYE + tuplaristikkokardaani alkaa yleensä olla tarpeen, YJ- ja TJ Wranglerissa pari tuumaa voi riittää takakardaaniongelmiin. Tämäkin tuntuu olevan henkimaailman juttuja, koska joskus voi olla enemmänkin korotusta ilman ongelmia, toisissa jo pieni korotus aiheuttaa värinöitä. |
Ohhoh onpas tuolla tyrkyllä tavaraa vielä kun tietäis riittääkö esin tuo: http://www.ebay.co.uk/itm/JEEP-CV-DR...19e25#shpCntId mun vm-92 wrankun tärinöiden poistoon?.
|
Et voi käyttää pelkkää tuplaristikkokardaania - kun se jakoaskin takapään ulostulo täytyy ensin saada kiinteäksi = slip yoke eliminator (=SYE), ja tuon tuplaristikkokardaanin kanssa pinionikulma täytyy olla eri kuin normikardaanilla.
Täältä Billavistan offroad- raamatusta löytyy tietoa enemmänkin ;) http://www.billavista.com/Tech/Artic...ble/index.html ..ja sieltä ileellisimpina asioina pari kuvaa. Tavallisella kardaanilla: http://www.billavista.com/Tech/Artic...s/Geometry.jpg ..ja tuplaristikolla: http://www.billavista.com/Tech/Artic...s/degreecv.jpg |
Lainaus:
Minulla on joutavana jakolootanpanssarin laskusarja. Ja saattas jossain olla tallessa kiilat perään... .... joo kiinteet on lootat... palikat tulee rungon ja jakolootanpanssarin väliin.. |
Mulla oli OMEn 2" korotuksen kanssa n20mm laskusarja jakolootalle paikoillaan hetken aikaa että jouset löysivät muotonsa.
En tiedä oliko siitä mitään hyötyä mutta loi mielenrauhaa eikä mitään jurinoita ollut. |
Onko raneella vielä tuo laskusarja tallessa? Jos on joutava niin vois kiinnostaa näin alkuun kun etin noita muita osia.
|
Ei taida olla mutta käytännössähän ne on van metallipalat jotka laitetaan pultteihin panssarin ja rungon väliin.
Tekisin itse jos vielä tarviisin, tuli tosiaan sarjassa mukana. |
Mitähän teen väärin kun ei tuollasta hack 'n tap sye kittiä löydy yj wrangleriin ainakaan ebayn kautta. nyt olis jo xj etukardaani tiedossa, onko se sitten jo valmiiksi se tuplaristikko malli?. Ja käsitinkö oikein että tässä vaiheessa ei tuosta perän "kääntämisestä" kiilapaloilla ole muuta kuin haittaa?
|
Lainaus:
Kiiloilla et oikein tähän hätään avitusta saa.. jos tiputat jakoaskin häntää, niin periaatteessa silloi pitäisi kääntää myös pinionia. Joillakin toimii homma vähän väärillä kulmilla, ja jos toimii niin antaa mennä vain. Itsellä toisaalta ZJ:ssä takakardaani täristi ihan helvetillisesti 90-100km/h nopeudessa, kun pinioni oli 1,5° väärässä kulmassa :eek: |
Jeeppi on -92 mallinen ja automaatti, jakolaatikon mallista ei mitään käsitystä. Lähinnä helppouden takia ajattelin tuota hack`n tap settiä muissa kun tulee osat pääakselista lähtien niin voip jäädä itseltäni asentamatta. Toiseksi ei ole tietoa siitäkään käykö se xj:n kardaani taas tuollasen sye kitin kanssa yksiin?. Pitää varmaan ettiä huomenna pihalta kuiva kohta ja ryömiä alle kun en ymmärrä miten sitä jakolaatikkoa siellä tuosta vaan kallistellaan jos ja kun se on kiinni automaattilaatikossa joka on kiinni koneessa. Ajatus että pelkkää jakolaatikkoa vaan väkisellä painetaan alaspäin tuntuu hurjalta, rasittaa varmaan yhtä paljon paikkoja kun väärät kardaanin kulmat.
|
Se jakolaatikko on yhtä puuta sen vaihelootan kanssa, ja kun laitat sen laskusarjan niin koko paketti kallistuu konetta myöten hiukan alaspäin.
|
YJ:ssä on NP-231 aina (paitsi jos sinne on joku jonkun muun vaihtanut ja silloin kukaan ei tiedä ilman tunnistuskeinoja, mikä jakis siellä on) ja XJ:n etukardaanit on aina tuplaristikolla!!
|
Lainaus:
Etukardaani on XJ:ssä aina tuplaristikko, ja vaatii yleensä Hack 'n tap kittien kanssa kardaanin jakiksen pään centring yoken vaihdon centring flangeksi. Spicerin osanumero 211229X. Ja tietysti kardaanin lyhennys oikeaan mittaan & tasapainotus. HD SYE kiteissä hyöty on, että menee suoraan centering yokella kiinni, eli jää yksi 70$ + rahtikulut + tulli & alv. hintaisen osan osto väliin. Jos halvimmat "full SYE"- paketit maksaa sen 350€, niin äkkiä se on samanhintainen kuin hack 'n tap. Mitä tulee asennukseen: jakiksen halkaisu on aika helppo homma, kunhan sen ensin irrottaa automaatista pois. Pystyy tekemään myös sen ollessa autossa kiinni, kun laskee laatikkopaketin tarpeeksi alas. Käytännössä jokunen kasa pultteja irti, ja muutamia lukkorenkaita. Hack 'n tap paketeissa taas sinun pitää saada katkaistua akselin häntä suoraan, sen jälkeen porattua auton alla ollessa ulostuloakselin päähän keskelle suora reikä ja sen jälkeen kierteyttää se. Itse olen tehnyt molemmat, ja en tiedä onko tuo auton alla poraaminen yhtään sen helpompaa kuin mitä on jakiksen irrotus, avaus, kasaus ja takaisin autoon kiinni.. Lainaus:
|
Lainaus:
iisi homma vaihtaa osat:https://www.youtube.com/watch?v=eiTpIHIh2yA ite kun laitoin slip yoke eliminaattorin en irroittanut jakolootaa autosta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115759 |
Huomenissa olisi tarkoitus tehdä ensiavuksi tuo Jakolaatikon tiputus tai kallistus jos sillä saisi värinöitä vähemmäksi ja lisäaikaa muiden osien etsimiseen. Onko nyt näin että laskemalla tuota jakolaatikon panssaria laskee myös se laatikko? Ainakin noissa videoissa mitä löysin puhutaan vaan sen panssarin laskemisesta? voiko tämän tehdä vain kallistamalla sitä laatikon peräpäätä, ei siis pudottaa kokonaan sitä pohjapanssaria. Mitähän tapahtuu viimmeisessä vaihtoehdossa vastaavasti etukardaanin kulmille?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikä mielestäni tarvitse huolia etukardaanin kulmien takia, koska harvemmin kai ajellaan maantienopeuksia neliveto päällä.. En ainakaan itse huomannut missään vaiheessa ongelmia etupäässä. |
Nyt on käyty jeepin alla useamman kerran, tänään viimmeksi xj:n etukardaanin kanssa. Kun ilmeisesti kahta liukua ei siellä takakardaanissa voi tai kannata olla niin tulee se hack 'n tap kitti nyt sitten hommattavaksi. Nyt vaan kävi niin että kun sitä rupesin uudestaan haeskelemaan niin eihän sitä löydy enää millään käyttämistäni hakusana yhdeistelmistä. Joten olisko täällä joku senverran fiksumpi nörtteilemään että kertois millä sitä haen että löytyy se kitti missä se häntä lyhenee ja tulee se kiinnipultattava joke mukaan.
|
Lainaus:
|
Juuri tämä hack'n tap ja myytäviä etin lähinnä ebaystä vaikka hyvä toki että löytyy noita asennus ohjeitakin jos se kitti löytyy.
|
Tuolta mm. löytyy:
http://www.4x4garage.de/index.php?ro...y&path=645_840 Jamantilla tosin tuo "Full SYE" on niin perhanan hyvän hintainen, että suosiolla ostaisin sen. Toki jos jostain löydät sorvarin joka tekee sinulle halvalla tuollaisen hack 'n tap kitin tiivistelaipan, sitten ostat sopivan tiivisteen sekä etsit hyvään hintaan sen Corvetten yoken, sekä poraat reiän & kierteytät sen niin saanet vieläkin halvemmalla. |
Ei tuo saksa ole niitä vahvinpia kieliä mutta sen sai selvää että valmista settiä ei taida löytyä(siis mistään muualtakaan) missä olis ne molemmat laipat tiiviste ja joke.
|
Lainaus:
Tästäkin taas seuraa se, että osta suosiolla se full SYE Jamantilta, koska se maksaa ~300€ + toimitus. Hack 'n tap SYE + Spicer 211229X = käytännössä sama hinta. Jakoaskin halkaisi + osien vaihto on ihan helppo homma. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
http://www.4xshaft.com/conversions.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voisko joku vielä väätää rautalangasta lyheneekö tuo jakolaatikon "häntä" tällä hack'n tap kitillä, soittelin jamantillekin eikä hänkään tähän osannut varmuutta sanoa. Tätä parempaa sye kittiä ei oikein kukaan rupea mielellään asentamaan niin päätös on näin ollen tehty. Sorvarilta kyselin laipan tekoa niin kehui että helppo juttu jos jostain löytyy mittoja tai kuvia, nyt tarkoitan tätä laippaa joka pultataan jakolaatikon perään. Näitä mittoja ei varmaan suomesta keltään löydy?.
|
Lainaus:
Suosittelisin vieläkin tilaamaan oikean syekitin. Juutuubissa on erittäin selkeät ohjeet asennukseen. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Stefan koon voit osittain määritellä vaikka itse, eli katsot kirjoista sopivan yksi- tai tuplahuulisen stefan, jonka sisähalkaisija täsmää siihen Corvette:n yoken ulkohalkaisijaan, ja stefan paksuus ja ulkohalkaisija sitten on mitä on. Sitten vain siihen pyöreään levyyn sopivan syvyinen ja riittävän jämptiksi koneistettu kolo stefalle, ja kolme reikää upotuksilla kiinnityspulteille. |
Tuli hommattua yksi lisää... Mitenkäs isot renkaat menee vakioon TJ malliin?
Ja millaiset polttimot käy mittaristoon? Onko iso homma korjata vuotava simpukka? |
Auto on 2,5l tbi Wranler.
Pakokaasu testeissä testaajat ovat sanoneet, että käy liian laihalla. Mistä päin lähtis vikaa/yms etsimään...? |
Lainaus:
|
Todennäköisesti vetää ilmaa jostain, siellä on hitosti niitä alipaineita TBI-koneessa... Näkemättä ja tutkimatta paha sanoo...
|
Alipaineletkut tutkittu ja EGR letku joka on ennen sitä "solenoidia", niin siinä oli pieni reikä. Metalliputkista kaikki "kanisterille" menevät letkut vaihdettu.
Happianturi jännitteen mittausten perusteella, TBI boksi laittaa seoksen laihalle jos happianturi ei toimi ollenkaan. Anturi oli rikki. Onko Jamantilla tarkempaa tietoa/vahvistusta tähän seokseen säätöön ? Alla olevat mittaukset on tehty lämmitysvastus vikaisella toisen auton happianturilla. Anturin johto irti boksista, jännite seikkailee 0,1-0,7V käynnistyksen jälkeen ja asettuu 0,050-0,070V tyhjäkäynnillä. Sit kun nostaa kierroksia jännite käy 0,5-0,9V ja sen jälkeen asettuu n.0,050-0.070V. Kun anturi on kiinni niin jännite heiluu normaalisti 0,1-0,8V. Pitää vielä käydä päästömittauksessa, niin samalla selviää laskeeko O2 arvo alle 4,95. Pakoputki pitäisi kyllä olla tiivis... kun sitä on rempattu. |
Yllä olevien korjauksien jälkeen vaihdettu uusi Jeepin happianturi ja TPS anturi asennettu oikein (kun edellinen asentaja laittanut sen väärin) ja säädetty 4,61V läppä täysin auki.
"Savut" käyty kattomassa ja testi tulos näytti CO 0,484%, CO2 12,77 %, HC 73ppm, O2 3,74%, COcor 0,548%, Lambda 1,177. Jostain sitä ilmaa vielä tulee... Oiskohan pakosarjassa sit kuitenkin halkeama... Ja käykö kone vieläkin laihalla ? Ennen korjauksia savut oli CO 0,041%, CO2 11,79%, HC 202ppm, O2 4,97%, COcor 0,052%, Lambda 1,276. Wrangler forumilta löytyi sitten TPS:än optimaalinen jännite arvo joka olisi 4,65V. Uudesta happianturista en ole vielä mitannut että millä alueella jännite heittelee. |
Wrankun laturi työntää 15V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla enemmänkin.
Pitäisköhän uusia laturin sisältä kaikki puolijohteet ? |
1 Liiteet
|
Olenko ymmärtänyt oikein, näissä (YJ) on alipainetoiminen tasauspyörästön lukko edessä? Sama koskee Grandi XJ:tä?
|
Lainaus:
Ja mikä on Grandi XJ?? |
o- renkaat ohjaus tehostimen putkiin
Minkä kokoiset mahtas olla ohjaustehostimen putkien o-renkaat .simpukan päähän.wrangleri yj 1990.alkuperäiset o renkaat sulivat putkien irroitus operaatiossa.
|
Lainaus:
|
yj ja xj onko sama ohjaus simpukka
Niin olisko yj ja xj samanlainen ohjaus vaihde.eli xj jeepin laittas yj wrangleriin .
|
Oisko kellään tietoa, että paljonko on TJ:n etukierrejousen jousivakio ?
|
Mitäs haluat tietää?? Mulla on TJ nosturilla, mutta ne etujouset on paikoillaan, ei ole irrallaan. Riittääkö langan paksuus ja montako kierrosta??
|
Lainaus:
Voithan ilmoittaa langan paksuuden, kierrokset, vapaa pituuden ja ulkohalkaisijan. |
Lainaus:
1997-2001 Jeep Cherokee XJ, 1994-1995 Jeep Wrangler YJ. Vanhemmassa YJ:ssä on erilainen. http://www.morris4x4center.com/jeep-steering-parts/wrangler-yj.htm http://www.morris4x4center.com/steer...2088532ah.html 1996-2001 Jeep Cherokee XJ 1994-1995 Jeep Wrangler YJ http://lgcdn.morris4x4center.com/med...532AH_3381.jpg http://www.morris4x4center.com/steering-gear-assembly-with-power-steering-52088017.html 1987-1995 Jeep Wrangler YJ http://lgcdn.morris4x4center.com/med...88017_4719.jpg Mitä lie eroa? |
No ainakin se, että kumpikaan kuva ei taida olla oikea ;) useilla tarvikeosia myyvillä sivuilla vain suuntaa-antavia kuvia.
Mahtoikohan vanhemmissa YJ:ssä olla simpukka neljällä pultilla kiinni, vai onko se sama kuin XJ/ZJ/ yms. kolmella pultilla? Tai sitten alunperin eri välitys simpukassa, tjsp.? Fyysisesti tod.näk. sopii paikalleen (nelipulttisenkin voi laittaa kolmella kiinni, menee suoraan), mutta jotain eroa voi jossain olla. |
Lainaus:
Toki sitten alkuperäisiä jousia ollut vähän enemmänkin moottorin ja varustetason mukaan; ainakin ZJ:hin olen nähnyt tehtaan listauksen missä mainittiin n.10kpl. erilaisia jousia eteen ja saman verran taakse :eek: |
Lainaus:
YJ:n ja SJ:n simpukat on samoja: http://www.4wd.com/Jeep-Brakes-and-S...n=CRO52002085R Fits 1987 to 1995 YJ Wrangler Fits 1981 to 1991 SJ Full Size and J-series truck |
yj simpukka
Niin on kiinnitys yj neljällä ja xj kolmella.laitoin korjaus sarjan yj:n simpukkaan.uusi ohjaus akseli tulossa ja ratti pysyvään laakerit.miten tuo ohjausvarsi osaako uusi vaiko vaihtaa nivelet.
|
Lainaus:
|
Rock autosta tuli korjaus sarja.
|
dana 35
pinionin laakerit tarviisi. Löytyykö nopeasti laakeri kaupasta vai laitanko suosiolla tilausta vetämään.
|
Takavaloa
Löytyiskö ihan suomen mantereelta edullisesti oikean puoleista takavaloa TJ Wrangleriin jostain ?
|
Lainaus:
|
dana 35 pinion
Dana 35 perä. tyhjä akseli .ei entistä välitystä .niin paljonko shimmejä laitetaan pinion rattaalle, että pääsee alkamaan säätöä.löysin semmosen ohjeen jossa oli 0.35 tuumaa dana perässä aloitus shimmit.onko tuo oikea määrä .
|
shimmit
Tuo 0.35 tuumaa käypi hyvin dana 35c perään.
|
Mitkäs anturit vaikuttaa tyhjäkäyntiin ?
Auton kiekkamittarin viisarin pää näyttää 1000 kierrosluvun viivan alareunaan, niin onko tyhjäkäynti ok ? Haluaisin vähän pienemmäksi kierroksia. Jos säädän tyhjäkäyntiruuvia pienemmälle päin, niin ISA moottori työntää sitä "akselia" ulospäin ja kierrokset nousee...? Haluaako ECU pitävän tyhjäkäynti kierrokset 1000 kierroksen paikkeilla ? Vai olisko joku anturi/t viallinen ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämmöinen ohje oli fuel injection system tbi.pdf tiedostossa.
"Fully retract ISA motor by holding closed throttle (idle) switch plunger inward as throttle is opened. Closed throttle switch plunger should not touch throttle lever in closed position. If contact is made, check linkage and/or cable for binding or damage. Repair as necessary." Mitäs tämä nyt sitten olis oikein käännettynä suomeksi ? |
tbi tyhjäkäynti
Mulla on tbi wranglerissa selkeästi vähempi kierroksia.mutu tuntumalla 800 .viisarin paksuuden verran alempana 1000 merkistä.
|
amc 231
Vara jakolaatikko tuo amc 231 ja siinä pto 207 niin on laipallinen lähtö taka kardaanille.niin onko tuo hyvä vai huono kestämään .laittas vain tuolleen wrangleriin .
|
Kestosta en osaa sanoa, muuta kun Xj:ssä itellä ei ollu ongelmia. Suora akselihan siitä läpi tulee.
Kuinka lyhyeksi menee Wranglerissa kardaani sen möykyn kanssa? |
Hyvä laitan sen tuolleen paikoilleen. Kardaani lyhenee vähän.
|
Lainaus:
Tarkkaile maantienopeuksissa, kuinka jyristää. Kun rupee ravistamaan, niin mahdollisuus takakardaanin väkivaltaiseen ajoneuvosta irtaantumiseen on olemassa... Nimim. pari kertaa kokeillut |
Löytyhän tämmönenkin ketju. :) Onkos kenelläkään kokemusta noista JK korisista wranglereista? Onko jo liikaa sähköhärpättimiä yms. Vähän ujosti kytenyt ajatus jos moista joskus kokeilis. Jos niitä myyntiin tulee.:D Kiinnostaa kokemukset bensa vs diesel ja manuaali vs automaatti. Eli siis kaikki kiinnostaa. :D
|
Lainaus:
|
Semmosta on liikkeellä. :D:D
|
yj ikkuna tiiviste
Kittiäkö vaiko ei ikkuna karmin ja korin väliseen tiivisteeseen. Tiiviste uusi, entinen oli liima massattu reilusti .karmi kunnostettu ja rungon puoli myös , pysyykö vesi ulkopuolella ilman massoja.
|
yj bensa tankin venttiili kolahdus
Elikkäs kun kaasuttaa reilummin ajossa, niin polttoaine tankin venttiili jysähtää aika kovasti.onkohan venttiili sökö vaiko vetää liikaa alipainetta tankille. Polttoaine ei haise missään vaiheessa.
|
Lainaus:
Kokeile ilman korkkia. |
Terve.
Tuli vaihdon kautta tommonen 1995 vm YJ Sahara 2.5 koneella ja manuaalilaatikolla pihaan ja sitä tässä pikkuhiljaa rupean jalostamaan mikäli ei tommosenaan kaupaksi mene. Vikalistalta ensimmäisenä löytyy vaihdelaatikon synkrot ääntää tiedossa oli että 3 vaihteella rusahtaen mutta aika ilkeä ääni tuntuis myös isommissa nopeuksissa kuuluvan kytkin pohjassa maantienopeuksilla. Mitäs vaihdelaatikkoa tohon vois suoraan tarjota tilalle kun noita YJ manuaaliaskeja ei ihan kauheesti näytä tyrkyllä olevan. Ja onko kukaan tehnyt swappia manuaali-automaatti jos siihen rupeis esim xj jeepistä tekniikkaa uittamaan. |
Onkohan tuota Paimelan Paronilla myynnissä olevaa Wrangleria kukaan käyny tutkiskelemassa? Olis vaan pitkä matka lähtee potkiin renkaita...
|
Iski kauhian kuumeen päälle saada ens kesäks V8 Wrangleri suorilla putkilla cruisinkiautoks. Nettiautossa olisi -90 4.2 manuaali jenkkituonti täyspäästömalli tarjolla ja toisaalla -93 Grand Cherokee 5.2 sopurahalla tekniikan luovuttajaks.
Menisi juuri teho ja tilavuusrajoihin tuo 5.2 ko autosta. Haluaisin samalla päivittää automaatiksi. Sit tarvittaisiin asiantuntijaraatia kertomaan voinko teknisesti ottaa koko moottoripaketin jakikseen asti cherokeesta ja istutttaa sen järkevästi Wrangleriin. Akselit ei taida mennä enää bolt-on kun Wranglerissa on lehtijouset ja Cherokee kierrejousilla? Tarkoitus olisi pitää homma mahdollisimman bolt-on-tyyppisenä. Jos loota ja jakis ei sovi, niin sopiiko 5.2 kone tuohon manuaalilootaan kuinka helposti tai sopiiko automaatti wranglerin jakikseen? Onko -93 grand cherokeessa jo kuinka monimutkainen ajonestolaitteisto ja kokemuksia johtosarjan siirrosta? Nimimerkillä Hurahtanut :p |
Kandee ainakin tarkkaan mitata voimalinjan pituus, veikkaisin että 46RH on kohtalaisen paljon manuaaliaskia pidempi. Sitten taas kasikone on aavistuksen kuutosta lyhyempi ja jos sovittaa koko paketin mahd. eteen niin voisi jopa onnistua.
Koko johtosarja tarvittavine älybokseineen ZJ:stä (tai muutos megasquirtille), mittaristokin pääosin pitäisi toimia. Jos (kun?) '90 YJ on vielä mekaanisella nopeusmittarilla, niin kannattaa muistaa että mekaanisen mittarin vaijerihässäkkä menee jakiksessa hienosti sähköisen mittarin anturiversion tilalle. Itselle tuli '90 XJ:stä 242:n sisuskalut ja takalohko '98 ZJ:hin, ja ZJ:n anturi meni suoraan paikalleen 242:een. '93 V8 ZJ:n automaattilaatikko on muuten hydrauliohjattu, mutta on siellä vähän sähköäkin. Tosin se ei menoa haittaa jos pitää alkuperäiset älyt ja johtosarjan tarvittavilta osin. Megasquirtin kanssa jos tekee niin sitten en tiedä.. YJ:n jakis sopii muten '93 ZJ:n perään, mutta sisääntuloratas pitää vaihtaa. Sulla on siellä 21- spoorinen (pituudesta en tiedä), '93 V8 ZJ kaipaa 23-spoorisen ja muistaakseni pitkänä mallina. |
Ja YJ:n kutonen ja ZJ:n kasi ei oo helppo vaihdettava vääriin laatikoihin, koska kuutonen on AMC:n jaolla ja kasi on Moparin jaolla...
|
Elikkäs ei ole mahdoton projekti. YJ jakis mahdollisesti käy suoraan 46RH perään sopivilla rattailla. Jos ei löydy suoraan kaupasta, niin aina voinee koneistaa sopivat osat olemassa olevista osista? ZJ: jakikseen ei sopinut YJ kardaanit?
Jakis määrää koneen paikan eli korvakkeet vaan sopivaan kohtaan. Näytti olevan melko helppoa mallia tehdä 3mm pellistä. Sähköflektillä teen joka tapauksessa niin tilan riittänee. Moottorinohjauksen haluun pitää vakiona ainakin alkuun, ettei jää kesän ajot ajamatta sähköjen puuttumisen takia. Taitaa tuon ikäisessä mennä johtosarjat loogisesti enempää joka suuntaan haaroittumatta? XJssä taitaa olla vakiona valurauta pakosarjat jotka on melko blockhuggerit? Saako YJssä tuplaputkia muuten järkevästi sivuille ku vetämällä eturenkaiden takaa helmaa pitkin taakse? |
Onnea ja tsemppiä...!
Jaahas... -Taitaa tullakin mielenkiintoinen proggis seurattavaksi....? :D
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
ABS:t ja airbagit on onneksi auton omasta systeemistä erillisiä, ja muistaakseni tuon ikäisessä BCM:n (body control module) voi vielä aika huoletta poistaa systeemistä. Kannattaa haalia jostain luovuttajaikäisen auton FSM (factory service manual), helpottaa oleellisesti kun siellä on oikeat johtosarjakuvat, pin- out:it yms.. älä missään nimessä hommaa mitään Chilton/ Haynes manuaalia tuohon hommaan. Itse laittaisin kuitenkin ehdottomasti '96-'98 tekniikan, olisi OBD2 ja monilta osin oikeasti parempi. Toki siinä sitten on huonouksiakin, kuten ajonestoon liittyvät jutut. Tästä on mielipide- eroja ja niihin kaikilla on oikeus, mutta itse en suostuisi nykyään laittamaan OBD1- pohjaista tekniikanvaihdossa, joko se olisi puhtaasti kaasari ja tarpeeksi vanha, tai sitten OBD2- pohjainen. Lainaus:
En tiedä miten paljon YJ:n konepellin alla on tilaa, ZJ:ssä alkuperäiset kasin pakosarjat on valurautaiset tukit jotka ei vie paljoa tilaa. Itse hommaisin kuitenkin samalla jotkut Dodgen mid length tai long tube peltisarjat 2.5" downpipeilla, jos vaan mahtuu. Mahtuu ne vaivoin ZJ:ssä, että kait YJ:ssäkin.. Itselle tein Dakota R/T:n shorty- peltisarjoista omaan ZJ:hin 2.5" downpipeilla, mutta tehojen puolesta niillä ei juuri lisää saa orkkiksiin verrattuna. Tai sitten blockhugger- sarjat missä downpipet lähtee keskeltä pakosarjaa alaspäin. Lehtijousiautossa varmaan mahtuu ihan mukavasti kun ei ole ylätukivarsia edessä. |
XJ oli typo eli ZJ piti kirjoitta.
Sähköflektin voi laittaa myös keulan puolelle jolloin säästää jo reilusti tilaa. Uudemmissa tekniikanluovuttajissa on ongelmana 162kW tehoraja. En jaksa alkaa penkkilappuja väärentelee "omavalmiste" moottorilla, niin pitää olla luovuttajassa tarpeeks vähän tehoa pohjilla. Pakosarjoista käsitin amerikan keskustelun perusteella, ettei tilaa ole hukattavaksi. Tommonen valurautatukki kelpaa stage 1 rakenteluun hyvin. Onko ZJ yhdellä vai kahdella lambdalla? Mietin, että tarviiko väliputkea. Mites ZJ:n tehostimen pumppu pelaa yhteen YJ:n simpukan kanssa? |
Sivu luotu: 21:32 (GMT +2). |