![]() |
Lainaus:
Nyt vasta välähti, että mullahan on sulle sopivat vanteet. Kaikki 3 kpl. :rolleyes: ZIL 131: jako 8x275 mm keskireikä 213 mm vanne 9x20 ET 87 Lainaus:
|
Nythän nuo kolme ei enää tartte kuin saada lisääntymään viideksi. :) Niin ja keskireiät kasvamaan 221 mm kokoon. Muut mitat taitaisikin sopia... Jos tuo 9" leveys on riittävä. Alkuperäiset tais olla 10 tai 11" ja oisko nuo irroitellut ollut 10". Alkuperäisten et:tä en ole kyllä mitannutkaan.
Sellainenkin selvityksessä, että saisikohan noista minulla nyt olevista puretuista vanteista tehtyä sopivat. Keskiöön täytettä, että keskireikä olisi oikean kokoinen ja vanhojen pultinreikien täyttö ja sitten uusien poraus. Omat työkalut ei tuohon riitä, niin kaverilta kysyin jos sen työpaikalla konepajalla ois innokkaita sorvareita ja hitsareita... Vaan kätevämpää ois, jos pienemmällä työllä sopivat löytyisi ja pääsisi noista alkuperäisistä lukkovanteista sillä. |
Koitin tossa miten isommat vanteet mahtuu mun sorviin. Hyvin jää tilaa ja terä yltää ulkokautta vanteeseen. Ei tullut kokeiltua miten tuo kolmileukanen pakka yltää kehään kiinni, mutta nelileukanen yltää ainakin.
http://www.alanmiehet.com/kuvat/pages/123/p2240592.jpg http://www.alanmiehet.com/kuvat/pages/123/p2240591.jpg Kuvien vanne on kokoa 10x20. Keskirei'än muutos suuremmaksi ei tuottane ongelmia, mutta keskirei'än pienennystä hitsaamalla en pidä ihan katukelpoisena. Uudet pultinrei'ät voisi porata toisten viereen, mikään ei mielestäni kiellä kaksoisjakoa vanteessa. Ja oishan tuossa kuvioleikkurikin, jolla saisi ainakin hyvät 20mm leveät alku-urat tuohon täytteen poistoon. |
14.5-20 (365/80R20) renkaan mittavanne on 11 ja 12".
14.00-20 puolestaan 9 ja 10". Laitoin joskus 14.00-20 pyörän 8" vanteelle, istuu siinäkin hienosti. Kärrymiehet käyttää 7", vähän alkaa olemaan kapea. Vaaksan korkea kylki antaa anteeksi vanteen leveyttä. Noissa tykin/sisun vanteissa on 10x335 mm jako, ja keskireikä luultavasti 281 mm. MANnissa on käsittääkseni 8x275mm jako, joten menis uudet pultinreiät siihen keskireiän "supistuslaipan" sauman kohdalle. :mad: Jos nuo tykin vanteet ovat samoilla mitoilla kuin Masin/pasin/rasin, niin ET on 92. Tuota puuttuva venttiilin uraa, ja sen tilalla olevaa kierretulppaa lukuun ottamatta näyttävät kuitenkin samalta. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8613 Siinä pari kuvaa, kuinka Hummeriin saa hitsaamalla kuorma-auton renkaat alle. :D Rengaskoko 295/80R22.5. Tuosta ei hullumpi huomaa, että vanteissa on myös 10x335mm eurojako. Sauma on toki vähän parempi kuin normaali sunnuntai-hitsareilla. |
Niinhän se on, että se pienennysrenkaan hitsisauma tulisi just pultinreikien kohdalle. Mutta mutta... Eikös se voisi olla hyvä asia? Nuo alkuperäiset vanteet ovat keskireiästä keskittävät, eli pultinreijissä ei ole kartioita. Jos samalla tavalla tekisi, niin silloinhan pultit tukisivat alkuperäistä ja lisättyä osaa kumpaakin samaan aikaan. Ja kun vanne on kuitenkin pulteilla puristettuna pyörän napaa vasten, niin ei oikein vääntökään pitäisi sitä hajottaa. Pystykuormathan tuossa kuitenkin siirtyy suoraan keskireijän reunan kautta pyörän napaan pääosin. Tuommoisia tullut pohdittua.
Sen mahdollisesti hitsattavan osan sovituksen takia ja varsinkin sen hitsauksen laadun takia kyselinkin tuota hommaa, jos konepajalla tekisivät... :) Vaan helpoitenhan tämä homma kävisi silleen, että sisua45 löytää vielä pari kpl noita ZILin vanteita jostain kätköstään ja vaihdetaan sitten vanteita viisi viiteen. Ja kivisen sorvissahan keskireijän saisi näköjään hyvin sorvattua sopivaksi ja mielellään jos sorvin omistaja vielä sorvaisikin, niin vähemmän voisi tulla sutta... :) |
Arvasin, että joku kaivaa nuo hummerin vanteen kuvat. :) Yhden ison konepajan hitsaamossa Kuka -robotti veteli samalaista saumaa.
Mites, jos niihin vanteisiin vaihtaisi keskiön vanhoista vanteista, vai onko aivan eri mitoissa? Tai, jostakin sopivan paksua levyä ja siitä tehden kokonaan uusi keskiö. Niin meinaan noillle 10x20 tehdä... |
Yksikköpyörä maastokuorma-autoissa on yleensä levystä tehdyt suorat keskiöt. Kyllähän sellaiset on suht helppo tehdä, tai teettää. Sorvissa hitsaa kiinni heittokellon kanssa. Ja hitsauksen jälkeen voi vetää vielä pieni lastu pois tarvittaessa.
Minkä vehkeen vanteet nuo Kivisen valssit on? |
Voisi kyllä olla ihan varteenotettava homma teettää kokonaan uudet keskiöt ja vaihtaa ne sitten noihin purettuihin vanteisiin. Keskiölevyn paksuus on alkuperäisessä vanteessa 12 mm (ainakin äsken pimeässä metrimitalla mitattuna). Tuo alkuperäisen lukkovanteen keskiö ei ole ihan suora levy, vaan vähän taipuu sisäänpäin siltä reunalta, missä kiinnittyy vannekehään. Näyttäisi lukkorengas tarvitsevan sen verran tilaa. Joten se keskiö ei käy noihin toisiin vanteisiin.
Laserilla varmaan tuollaiset keskiöt olisi paras leikata? Eikös siten synny samalla ne tarvittavat reijät pulteille, jotka pitävät vanteen puoliskot yhdessä. Mistähän harrastajaystävällisestä paikasta tuollaisia kannattaisi kysellä? Entä ymmärtääkö ne koneet suoraan .dwg kuvia? Sellaisten piirrättäminen kyllä onnistuu itseltäkin. |
DXF kuva ilman mittoja, ni menee suoraan leikkuukoneelle.
|
nii ja mä voin myyä sitten 1 vanteen ;) jos tarvetta?
|
Lainaus:
Tänään tuli taas vähän puuhailtua tuon auton kanssa. Ensin oikaisin puskuria ja on se taas ainakin lähempänä alkuperäistä muotoa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125194 Sitten raidetangon oikomista. Siitä nyt ei vielä ihan hyvän tullut, kun ei paino oikein riittänyt tuossa painona olleessa koneessa ja yksin tehdessä ei sillä uskaltanut painaa kun ei samalla näe. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125195 Sitten vielä portaan oikaisu, kun sekin oli taipunut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125196 Sitten vielä pari tuntia rengashommaa. Vielä ei löytynyt tekniikkaa, millä olisi täyte lähtenyt. Yritin saada vaijeria pujotettua ympäri ja sitten vetää täytteen pois, mutta ei se vaijeri mennyt ympäri. Pitänee koittaa ohuemmalla ja sahailla täytettä ohuemmaksi. Aika helppoa sahattaavaa tuo on, mutta kun sitä on niin paljon... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125197 |
Tässä vaiheessa voin sanoa, että en kenellekään suosittele tuollaisten renkaiden tyhjennyshommaa! Tänään sain ekan tyhjäksi ja kun tekniikka alkaa olla hioutunut, niin optimistisesti aattelen, että jatkossa täyden päivän tekemällä voi jo saada yhden kumin tyhjäksi! Tänään sain vasta ensimmäisen kokonaan tyhjäksi...
Tuollaista sieltä saa ihan älyttömän väärän leikellä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126785 |
Niin mä sen ajattelinkin, ettei ole mikään helppo homma... Minkälaisella puukolla tuota makkaraa leikkelit? Kokeilutko lämpöä, auttaako se leikkaamista. Esim kiehuvaa vettä päälle, lämminilmapuhallinta yms.
Mutta älä sure, ei ole muillakaan helppoa. Zilin vanteissa oli osa muttereista helevetin kireessä. Kosaanilla lämpöä, kiintolenkki ja kuparinuija, hiki päässä hakkaamista, niin aukes. Osa lähti ihan pulttipyssyllä. Putsasin mutterit (M18x1.5) tapilla ja voitelin, nyt kiertyy sormilla. Joku muna-naama oli laittanut "pienennys" renkaan väärinpäin yhteen vanteeseen, en saanut sitä pois. Kun rengasrautaa varten olevat kolot ovat alapuolella. Kyseinen lattaraudasta väännetty (ja karkaistu) renkula tulee vanteen ja renkaan jalkaosan väliin. Tänään vein pyörät veljelle. Laitettiin pyörät lankkujen päälle pihalle, ja painetiin pyöräkoneella vannetta. Zilin vanteen päälla oli 13" peltivanne. Valmetissa nousi etupyörät ilmaan, omapaino 9 tonnia. :mad: Perkele kun jaksaa vastustaa. Otettiin aikalisä, ja siirryttiin kumpikin omaan taloon juomaan kaljaa. Täytyy suunnitella miten yrittää seuraavaksi. Yks suunnitelma olis laittaa 60 cm kaivonrengas maahan, rengas sen päälle, ja painaa vannetta alas. Silloin tulis koko matkalle hyvä veto. Oli vaan kaivonrenkaat vielä tulevasti jäätyneitä maahan veljen varstossa. Jeesusta vitutti pääsiäisenä, mutta ei oo muillakaan helppoo..!? :) |
Leikkaaminen ei oikeastaan ole ongelma. Puukkosaha 300 mm pituisella puuterällä puree hyvin tuohon täytteeseen. Suurin ongelma on se, että täyte pitää leikellä aika paljon matalammaksi ja/tai kapeemmaksi, ennenkuin isompia paloja saa pois. Sitten kun sen kokoiseksi saa, että mahtuu jotenkin kampeamalla pois, niin noin 30 cm pätkissä tulee pois.
Mä totesin, että painamalla ei silloin nuo kumit oikeen irronnut vanteelta. Niin päin sitten onnistui, että pyöräkuormaajan laittoi painoksi renkaan päälle ja siltanosturilla nosti vanteesta. Siis sekö rengas oli väärinpäin, mikä niissä vanteissa on se sellainen sisäinen bedlock? Rengashommat jatkuu taas viikon päästä, kun loppupääsiäinen menee onneksi pienen tyttäreni kanssa. Rengashommiin alkaa olla jossain määrin mitta täynnä... :) |
Lainaus:
Sen mitä ruuvimeisselillä tökin venttiilin vierestä, niin vain yhdessä vanteessa on sisäinen bedlock paikoillaan. Sitä ei edes yritetty painaa. Lankut, noin 15 cm, ei riittänyt alustaksi. Rengas taipuu ja taipuu, eikä putoa pois vanteelta. Se neljäs zilin vanne lienee renkaan kanssa? Meiltä on matkaa sinne noin 10 km. |
Entäs jos ne lankut laittaa kumin päälle ja niitä pitkin ajaa kuormaajan painoksi päälle ja sitten nosturilla nostaa? Tosin taitaa olla kuormaajan raideväli turhan iso siihen...
Joo, se yksi vanne on rengas päällä ja ei kuulostanut olevan suurta intoa rengasta ottaa vanteelta. Jos huvittaa ja niin sovitaan, niin voit kyllä mun puolesta hakea sen yhden ja saat renkaan, jos sen vanteelta otat. Lyhyt matkahan sitten on sultakin vanteita hakemaan, kun voin kehitellä käyntiä ainakin Häijäässä ja Mouhijärvelläkin, kun siellä mun tyttäreni sukulaisia asustaa, niin pääsee hän heitä näkemään. |
Jotain tuollaista diiliä vähän ajattelin. :) Mä voin joku päivä soittaa anssille, että onko rengas sulanut ihmisten ilmoille.
Kyllä ne kummit vielä pois lupsahtaa, kunhan löytyy kunnon tapa. |
Eipä ole muuta tullut tähän tehtyä kuin tuota rengashommaa jatkettua. Nyt tyhjennysurakka jo puolivälissä menossa... Tekniikka kehittyy tehdessä, niin välillä saa isojakin saaliita:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127598 Tänään en jaksanut kuin reilu viisi tuntia tuota sahailua, kun se on oikeesti raskasta hommaa. Aattelin sitten mallailla tulevia kumeja auton vierellä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127599 Pikkuisen varmaan etulokarin kulmaa täytyy leikellä, vaikka tuossa kuvassa ei kyllä auto ole ihan tarpeeksi korkealla, kun katsoo vanteen sijaintia. Ja pikkuisenhan tuossa perspektiivikin hämää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127600 Takana ei luultavasti tartte tehdä mitään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127601 Onhan tuossa leveydessäkin pieni ero... Ehkä ei ihan noin isoa kuitenkaan, kun rengas on vanteella? Tuo kyseinen kumi taisi tänään valikoitua vararenkaaksi. Onnistuin sahaamaan siitä läpi kulutuspinnan kohdalta. Pitää kokeilla kestääkö se kun liimaa vaan kumin, kun reikä ei ole iso. Jos ei kestä, niin pitää sitten korjauttaa rengasliikkeessä kai. Kyllä tää tästä joskus... |
Lainaus:
Lainaus:
Nyt seuraa harmittava takaiskuventtiili, se on lukkovanne. :mad: Eli ei siis halkaistava kuten minun vanteet. ZIL-131 mallin vanne kuitenkin, ja samoilla mitoilla. Plantaasin isäntä lupasi vielä tutkia varastoja, jos löytyisi toinen Zilin pyörä. Ei jaksa muistaa kaikkea, koska tavaraa on paljon, ja sitä on hankittu vuosikaudet. Vararenkaaseen tuo vanne menis, muttet taida haluta yhtä erilaista vannetta Mannin alle? |
Miten mulla kävikin sellainen mielessä, että eihän se vaan kuitenkin lukkovanne... Toivottavasti jostain löytyisi yksi halkaistava vanne vielä, niin oisi sitten sarja niitä eikä tarttisi noista minulla olevista alkaa värkkäämään. Jos ei löydy, niin kai se on opeteltava nuo lukkovannetyötkin ja laitettava renkaat alkuperäisille vanteille tai sitten laitatettava rengasliikkeessä. Oiskohan niitä rittäävän turvallista täyttää, jos riittävän vahvat ketjut pyörittelisi osien lentelemistä estämään. Kotipihalle kun ei viitsisi mitään häkkiä tehdä, kun ei sitä sitten saa siirreltyä millään.
|
Jos erikois renkaita ja vanteita etsii (käytettyjä) kannattaa kysyä rengas paussulta jos sattuu vastaamaan. Löytyy melkein mitä vain.
|
Eikös se ole uralin se halkaistava vanne ja zil-131;ssä on normaalit lukko vanteet :confused:
Itte ainakin täyttänyt kaikki lukkovanteet kahdella ja yhdellä pannalla laittamalla ne naamalleen maahan ja nipparilla ilmamittaripistoolista hana auki ja sitten kompura päälle sekä säiliön paineesta seurannut renkaan paineen. Tai sitten vanne paikalleen metsään suunnattuna ja samalla nippari lukitus metodilla ilmaa. |
Lainaus:
|
Sain hommattua tehtaan korjaus manuaalin tähän autoon. Tai en kaikilta osin, mutta vaihteistoa ja runkoa lukuunottamatta kaikki merkittävät osiot löytyy. Tuli noita dokumentteja vähän selailtua ja sieltä poimin jotain teknisiä tietoja.
Moottori: 136 hv / 3000 rpm, maksimiväännölle ei arvoa löytynyt. Nelivetoisissa kaksi öljypumppua. Paino 450 kg. Jakovaihteisto: Jatkuva neliveto tasauspyörästöllä ja sen lukituksella. Maastovälitys1:1,73 tai 1:1,76. Pitkä puoli on 1:1. Aluevaihto paineilmalla. Maksimi sisääntulo vääntömomentti 3138 Nm. Paino 102 kg. Mitähän tässä yhteydessä tarkoittaa "torque distribution 1:2"? Tarkoittaakohan se, että lukko auki se voi paremmalla pidolla olevalle akselille jakaa kaksinkertaisen vääntömomentin verrattuna huonommin pitävään? Akselit (vain etuakselille löytyi manuaali): Kokonaisvälitys 1:6,902, perävälitys 1:1,929 ja napavälitys 3,579. Paino n. 440 kg Mitähän mahtaa tarkoittaa "max drive torque at clutch flange 2700 Nm" tässä akselin tietojen yhteydessä? |
Josse jakis on planeetalla niin 1 osa voimaa eli 33 prossaa menee eteen ja kaksi osaa eli 66 taakse...
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128521 |
Rengashommat edistynyt ja tänään pääsin asennushommiinkin. Aattelin, että laitan tähän vaiheittain tuon lukkovannehomman, kuinka sen tein. Kuvallista suomenkielistä ohjetta kun en mistään löytänyt, niin jos vaikka jollekin toiselle aloittelijalle joskus hyötyä.
Ensin rengas tyhjäksi ottamalla venttiilin sielu pois. Ensimmäisessä renkaassa otin ensiksi lukkorenkaan pois ja vasta sitten painoin renkaan irti vannekehältä. Seuraavassa tein toisinpäin. Ehkä jälkimmäinen tapa oikeampi..? Lukkorenkaan poisto. Jollain sopivalla työkalulla käännetään lukkorengasta ulospäin, pois urastaan. Sitä varten renkaassa oli sellainen pykälä yhdessä kohdassa. Itse käytin tuota isoa ruuvaria. Samalla sitten tuosta katkoskohdasta kampeamalla lukkorenkaan pää vannekehän päälle. Tuosta eteenpäin lukkorengas lähtikin suunnilleen käsin pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130126 Seuraavaksi rengas irti vanteesta ja noin se sujui hyvin. Pesuainevettä liukasteeksi renkaan ja vanteen saumaan ja sitten tunkin avulla rengas irti yhdestä kohdasta. Loppu lähtikin helposti tuolla isolla sorkkaraudalla painelemalla. Pyörän kääntö ja sama toimenpide toiselle puolelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130127 Sitten vaan ulkokehä ja vanne pois renkaan sisältä. Vannenauhat olivat ihan virheettömät, joten niitä ei tarttenut uusia ainakaan vielä 21 vuoden iässä. Kuva on vararenkaana olleesta otetusta, joten se oli puhdaskin. Seuraavan, alta otetun joutui kyllä pesemään, kun vanteen puoleisessa pinnassa oli aika paljon ruostetta ja kuraa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130128 Uusi sisäkumi paikalleen ja rengasliikkeen ohjeen mukaan laitoin reippaasti talkkia. Myöskin rengasliikkeen ohjeen mukaan edullisimmin sitä saa kaupan lastenhoitohyllystä. Pirkka taisi olla Citymarketissa edullisinta, noin 2,50 € 100 g purkki. Venttiilin suunta kannattaa kattoa oikeeksi ennenkuin sisärenkaan laittaa paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130129 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130130 Sisärenkaaseen pikkuisen ilmaa laitettuna jo edellisessä kuvassa, että asettuu paikoilleen ja sitten vannenauha paikalleen. Kaikissa "virallisissa" ohjeissa luki, että pitäisi kädellä kokeilla, että liepeisiin ei jää taitoksia, mutta en minä tuonne väliin kättä kyllä saanut... Kuminuija osoittautui hyväksi vannenauhan keskittämisessä. Sitten liukastusta renkaan reunoihin ja vannenauhan pohjaan, että asettuvat vanteelle nätisti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130131 Seuraavaksi sitten vanne paikalleen. Sitä ennen kuitenkin ruosteiden poisto porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla, varsinkin jos lukkorenkaassa tai sen urassa sellaista on. Ensin piti laskea tuo venttiilin puoleinen reuna renkaan sisään, että sai venttiilin pujotettua uraansa. Sitten vaan vanne paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130132 Rengas kun on tässä vaiheessa liukastettuna, niin ympäri käännettynä vanne ei pysy paikallaan. Siispä vanteen alle jotain koroketta. Kuvassa pilkistää sinistä raudan pätkää siinä tarkoituksessa. Sitten vaan vanteen ulkokehä paikalleen ja sen painaminen lukkorenkaan uran alapuolelle. Ensimmäinen meni oikeen helposti, mutta toista joutui painamaan rengasraudoilla ja nuijimaan kumivasaralla. Siinä kun oli renkaan runko hiukan erilainen. Sitten vaan lukkorengas paikalleen toisesta päästä aloittaen. Rengas meni helposti paikalleen rengasraudoilla ja kuminuijalla. Niin helposti, että ei edes kuvia ehtinyt ottaa siitä vaiheesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130133 Sitten vaan renkaan täyttö. Punoin tuollaisen ketjun kahdelta sivulta renkaan ja vanteen ympäri, että ei osat kovin lentele, jos vanne sattuisikin purkaantumaan. Tosin kun kasatessa jo kattelin, että se ei kovin helposti voi tapahtua ellei ihan silmät kiinni vanteen kasausta tee. Lukkorenkaan asettumisen tuossa näki niin selvästi. Sitten ehkä, jos lukkorengas tai sen olake vanteessa olisi pyöreiksi ruostuneet. Joka tapauksessa kumilenkillä laitoin mittarin liipaisimen pohjaan ja kompuran paineensäätimestä säätelin täytön aikana paineet. Ensin ohjeiden mukaan n. 2 bar, että rengas asettuu vanteelle ja sitten rengas tyhjäksi, että mahdolliset sisäkumin rypyt oikenee. Sitten koeponnistin renkaat vielä 4 bar paineeseen ja kolmeen sitten laskin paineen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130134 Aiemmin mainitsin, että renkaissa oli hiukan erilaiset rungot ja niinhän niissä lukikin. "18 nylon" ja "18 rayon". Nuo nylon-mallit oli pinossa katottuna hiukan kapeampia, niin ne valikoitui sitten eturenkaiksi ja toiset takarenkaiksi, kun siellä kuitenkin paremmin tilaa. Takalokaria joutuu siirtämään ulospäin ja varmaan lavan reunaakin sen takia muokkaamaan vähän. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130136 Edessä saattaa joutua tankkia nostamaan hiukan ylemmäs ja lokarin etureunaa muokkaamaan ja ehkä tuota porrastakin. Lokarin takaosa pitikin heti poistaa ja sitä pitää leikellä tai laittaa kumista lokari tilalle. Tuollaiselta se sitten näyttää toisen puolen renkaat vaihdettuna ja siihen vaiheeseen tänään jäikin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130135 |
asiallinen selostus aiheesta - ja kyllä MAN muuttui edukseen !!!
kättä lippaan, jatkakaa !!! |
Jahas jahas. täällä lon ollut muutkin rengashommissa. mäyrikseen kaks viimeistä puuttuvaa haettu, jos huomenna alle.
|
Lainaus:
Oiskos sulla kalusto sellaisessa kunnossa, että voisi osallistua? Lainaus:
Millaiset renkaat siihen mäyrikseen? |
no-kun mulla on tollainen melkeen hlö auto toi mäyris niin ihan maasturin renkaat. 39.5 on koko ja leveys eteen 16.5 leveet bitbullit ja taakse 15" leveet tsl super swapperit.
|
Lainaus:
|
no joo. tsl iä oli "käsivarastossa" nuo 4kpl ja eteen sitten piti ostaa.. .
Noi pitbullit maksaa Lipposella vähän yli 700e/kpl uutena, nää onneksi löyty käytettynä..tai siis uutena, mutta käytetyn hinnalla.. Ja vanteethan tässä tekee kanssa ongelmaa.kun mulla on ihan vaan normi 16 vanteet. |
Löytyykös tuolla jaolla 20" vanteita? Sittenhän valikoima ainakin kasvaisi toisenlaisiin renkaisiin...
|
Njoo ...
Kyllä moGGi kunnossa on, vaan ei oikein tuo krossihomma nappaa, edes kuorkilla - joku aloittelijan ajopäivähomma ennemmin, jossain vaiheessa. Vaan hyvä homma että näilläkin oikeasti ajetaan maastossa ja rakennellaan |
Ajattelinkin että laitat nuo kummit kohta MANnin vanteelle, jos ei ZILejä löydy tarpeeksi. :)
Tuo lukkovanne ei ole läheskään niin pelottava, kun sun vanteesi ovat siistit ja ruosteettoman. Semmonen 40v vanha suolassa uitettu ja miljoona kilometriä rahtia ajettu renkula on vähän erilainen pidellä. Siinä on sellaista lähdön tunnelmaa läsnä. :D http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8591 Tuli noista kuvista mieleen, kun sain Sisuun alle ensimmäisen ison kummin. Kyllä 14.00-20 maastokuorma-auton tekee, siitä ei pääse mihinkään. :p |
Tänään taas ehdin jatkaa rengashommaa ja mielessä oli koeajokin saada ajettua tänään hyvissä ajoin. Toisin kuitenkin kävi ja tähän vaiheeseen jäi täyden päivän jälkeen...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130517 Huomasinpa tänään, että jossain vaiheessa tuon auton sotilashistoriaa, siihen on vaihdettu jostain vanhemmasta takapyörät. Niiden vanteissa oli valmistusajankohdat -85 vuodelta kun etuvanteina olleissa ja vararenkaan vanteissa ne oli -91 vuodelta. Eka takavanteena ollut kun ei purkaantunut, niin siirsin sen myöhempään ja otin edestä renkaan pois ja se purkaantuikin ihan kivutta. Sitten viimeisen renkaan kimppuun ja sieltähän löytyikin sitten samanlainen ruostejumivanne... Kunhan nyt tunnin äheltämisen jälkeen sain edes pyöränmutterit auki. Sain moskalla ja tunkilla jonkin aikaa irrotusöljyä lotrattuani vanteen ulkokehää sen verran liikahtamaan, että sain lukkorenkaan pois. Enempää se sitten ei liikkunutkaan. Pitää huomenna taas koittaa, josko öljy ois jo sen verran vaikuttanut. Jos ei muuten lähde, niin lähteehän se renkaaseen ilmaa lisäämällä... Sitä en kyllä tiedä, kuinka hallitusti. Jos vaikka laittaisi pyörän nurmikolle ulkokehä alaspäin ja hitaasti lisäisi ilmaa. Lähtisiköhän silloin ehjänä? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130518 |
Joitain satoja lukkovanteita purkaneena ja koonneena, suosittelen rengasliikkeessä käyntiä jumittavan lukkorenkaan kanssa. Pyörivässä rengaskoneessa lähtee lukkorengas helposti kun lautasella härnää sen irti. Painetta ei parane pistää, tossa on ilmatilaa sen verran että on naapuritkin vaarassa kun reuna helppaa! Muutama k-a:n kumi on korvan juuressa mossahtanut ja yhden paukauksen jäljiltä olinkin sairaalassa:) ei kannata kokeilla (vaikka pitkän loman sainkin:D)!
|
No, pitänee sitten uskoa, että en tuota paineella koita irrottaa. Koitan nyt ensin, jos vaikka vuorokauden ruosteenirrotus ois auttanut ja huomenna lähtisi naputtelemalla ja kankeamalla. Kun se nyt kuitenkin jo sisäänpäin liikahtikin, niin eihän nyt enää kovin jumissa voi olla. :)
|
Lekaa vaan reilusti ja paljon ja lyö sitä ensin alaspäin niin että saa lukkorenkaan alta turvonneet ruosteet pois, sen jälkeen tulee kevyesti pois.
|
Miten kannattiko silloin höllätä ja maastoontua jos lekoessa rengas rupeaa lyödessä "soimaan" eli ääni tuntuu kiristyvän?
|
Lainaus:
|
Rengas pökköjen varaan ja lifillä tunkkat vannetta alaspäin, vaikka Mannin lavanreunaa vasten. Ja samalla lekaa vanteeseen ja ulkokehään. Ovat välillä melko mielenkiintoisia, varsinkin jos on joskus ajettu kiveen tai muuten vääntyneitä. Kyllä se sieltä jossain vaiheessa helppaa. Kerran oli yksi pillarin ulompi lukkorengas niin piukassa, että painamaan sitä tarvittiin parikymmentä tonninen kuormaaja, ja silti tapeltiin kauan:)
|
Tänään taas ehti tämän kanssa illan taistelemaan... Laitoin pyörän renkaasta palikoiden varaan ja painoin sitä tunkilla vanteesta. Sitten lekaa vanteeseen. Vähän ulkohehä ehti jo liikkua, kun sitten leka hajosi. Lasikuituvartinen leka ja pikkuisen osui varsi vanteen reunaan, niin eikös varsi irronnut. Sitten se piti liimailla, mutta eihän sitä enää heti voinut käyttää. Sitten jatkoin paukuttelua moskalla ja lähtihän se ulkokehä lopulta irti eikä siinä vaiheessa enää edes tunkkia ollut käytössä. Vanteeseen tuli tietty aika monta kolhua, kun kevyemmällä työkalulla piti aika monesti lyödä. Tuolta sitten näytti vanteen sisällä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130848 Sitten osien pesu painepesurilla, lamellilaikkaa ja lopuksi teräsharjaa. Melkoiset ruostekerrokset oli vanteen ja ulkohehän välissä ja hiekkapuhallus olisi ollut ihan hyvä, mutta nyt siihen ei ollut mahdollisuutta. Sitten piti yötä myöten vielä maalata ruostekohdat, että huomenna pääsisi rengasta asentamaan. On siis toiveita päästä jopa huomenna koeajolle ja sitä myöden saada auto taas ajokuntoon seuraavaa kuorkkikrossia varten. |
Nyt on kuorkkia koeajettu "uusilla" renkailla n. 100 km.
Ainakin kierrokset putosi maantienopeuksissa huomattavasti mukavammalle tasolle. Ennen 80 vauhdissa kierrokset oli jotain 2600 ja nyt n. 2200 ja siten metelikin pienempää, vaikka renkaat enemmän ääntä pitääkin. Sitten toimenpiteitä aiheuttavia juttujakin jo huomannut: - Ohjausta pitää pikkuisen rajoittaa, kun renkaan takareuna ottaa ääriasennossa etujouseen kiinni. - Tiedossahan olikin, että pitää tutkia vielä, mihin kohtiin edessä renkaat ottaa joustoissa kiinni ja mihin sitten pitää tehdä tilaa. - Takana rengas mahtuu menemään lokarin sisään joustossa, vaikka lokaria ei ulommas siirtäisikään. Taidan silti jossain vaiheessa siirtää, niin on rengas keskellä lokaria. Sitten tuli sellainen havainto, että noin 60 km/h nopeudessa alkaa ratti vispaamaan aika paljon. Se vispaus ei kuitenkaan lisäänny, vaikka ratista päästää irti ja auto kulkee suoraan. 80 km/h vauhdissa ei sitten vispaa enää ollenkaan. Pitää nyt ensin tarkistaa pyöränkulmat ja ehkä kokeilla pienempää rengaspainettakin, jos noilla mitään vaikutusta asiaan. Nyt paineena 3 bar ja eipä tuo rengas näytä sillä paineella juuri painuvan. Sitten jos ei noilla tokene, niin pitänee tasapainotuttaa renkaat. Vai olisiko jollain kokemusta/ehdotuksia, mistä muusta voisi johtua tuo ravistus? |
väljä raidepää?
|
Tiukkasitko mutterit käsijarru päällä jos niin mutterit löysälle ja ristiin kiristys uudelleen. Näin aina raskaassa jossa rumpu jarrut:D
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
... ja jotta tämmönen jäyhempikin uusiokuormaautoilija ymmärtäis jotain, niin saisko tähän jotain lisäselvitystä ... |
Lainaus:
|
Raskaankaluston rengasliikkestä saa muuten pyörän tappeihin keskitys holkkeja joita laitetaan 3-4 per napa
|
Kokeile 2 ja 2.5 bar rengaspaineita. Paljonko tuon MANni painaa?
Sisu SA-150 Masin rengaspaineet on 3.5 bar. Omapaino 7700 kg, kok paino 14000 kg. Masissa ja protossa on aurauskulmat +/- 0. |
Joo, pitää nyt ensin kokeilla noita pienempiä paineita, vaikka 2,5 bar seuraavaksi. Pitää myös tarkistaa ainakin aurauskulmat. Tuommoiset tiedot löytyy ohjauskulmille, joten nollaan tai pienelle auraukselle voisi säätää, jos säädettävää on.
Steering geometry Toe-in 0 ± 15 mm / 0 ± 9' Caster 0 to 15' Camber 2° Kingpin inclination 7° Jos ei noilla toimilla tokene, niin pitää koittaa jollain mitata pyörien heittoja. Vaikka niin, että akseli vuorollaan ilmaan ja pyörittelee rengasta ja mittaa heitot. Ainakin teoriassa pitäisi onnistua, vaikka jakovaihteistoa ei saa vapaalle. Ai niin, tuon auton omapaino jotain 4,5 tonnia ja kokonaispaino reilu 8 tonnia. ei nyt just ole rekisteriotetta käsillä, niin ei tarkkoja muista. Aika kevyt kuitenkin, joten pienemmät saa olla rengaspaineetkin. Mietinkin, mitä MASIssa piti rengaspaineet olla, mutta en muistanut. Arvoin tuon nyt kolmeen, kun alkuperäisissä renkaissa piti olla 3,5 bar. |
Lainaus:
Tosin protossa on rättirenkaat, ja MANnissa vyörenkaat vakiona. Muistinko sun renkaiden koon oikein? |
Eikä kun tuossahan oli 12,5R20 renkaat vakiona. Painetietoa ei muualta löytynyt kuin renkaan kyljestä. Siinä luki, että maksimikantavuus 2xxx kg 50 psi paineella. Mutta kyllä se 3,5 tuntui niissä ainakin edessä ihan sopivalle. Niissä renkaissa luki 12 ply. Ehkä tosiaan vois suoraan kokeilla 2 bar paineita, kun nuo on kuitenkin reilusti isommat ja 18 kankaiset rättirenkaat...
|
ei ihan mutta melkein OT:
U1300L UnimoGille annetaan ohjekirjassa kokonaismassalle 7500 kg 14.5 - 20 MPT renkuloilla eteen 2,5 taakse 3,0 14.5 R 20 MPT renkuloilla eteen 3,0 taakse 3,5 U1700L kokonaismassalle 11000 kg (korjasin virheen) 14,5 - 20 MPT renkaille eteen 4,5 taakse 5,0 14.5 R 20 MPT renkaille eteen 5,0 taakse 5,5 |
Kuorma-autossa jossa on rumpujarrut edessä ja käsijarru vaikuttaa myös eteen, pitää etupyörät kiristää pysäköintijarru avattuna, mutterien holkit herkistettynä ja rasvattuna, ja kiristää pultit ristiin 650nm. Hyvä olisi, jos etuvanne pysyisi samalla puolella ja venttiili vielä samassa kohdassa suhteessa jarrurumpuun. Varsinkin Scaniat!
Toi 60km/h hypytys vaikuttaisi kovasti renkaan pystyheitolta, painoheitto tulee yleensä vasta yli 80 nopeuksissa, isoissa maastorenkaissa harvemmin niitä edes on! Koeta vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään, muuttuuko miksikään? |
Ihmettelinkin pee:n listauksessa, miten samalle kokonaismassalle annetaan noin isot erot rengaspaineisiin. :) Hyvää tietoa tuo oli ja noita painoja ja vyö-/ristikudosrenkaiden paineita kattelemalla vieläkin vahvistui se ajatus, että tosiaan se 2,0 voisi olla oikeaa suuruusluokkaa paine minun autossa noilla renkailla, tyhjänä kun melkeenpä tulee vielä ajeltua.
Lainaus:
Vanteista ei varmaan yksikään ole samalla paikalla kuin oli alkujaan. Pitää ottaa tuo renkaiden paikkojen vaihtaminenkin keinovalikoimaan, jos ei paineiden pudottaminen vaikuta ja ohjauskulmista ei vikaa löydy. |
Tuo 650 Nm on 22x1.5mm kierteellä olevien pulttien momentti.
En muista minkä kokoiset pultit Protossa on, mutta momentti on öljyttynä 450 Nm ja kuivana 550 Nm. Tuommoinen kutina mullakin oli, että rättirenkaissa vähemmän ilmaa kuin vyörenkaissa. Ei vaan ollut todistusaineistoa. :D Mulla on Protossa samat rättirenkaat kuin sulla, ja 2 bar paineilla ei yhtään kylki pullistu kun laskee tunkin alas. |
Hitto kun tuli kauhea räkätauti, niin ei ole selvitystyöt edennyt oikeen mihinkään. Ne rengaspaineet pudotin sinne kahteen ja ei se ravistus mihinkään muuttunut. Tai no ehkä sen verran, että sellaisen pienen pompotuksen tuntee hitaammissakin nopeuksissa ja taitaa se viitata siihen pystyheittoon ainakin toisessa eturenkaassa. Pitää mittailla kunhan taas jaksaa.
Tänään ajelin MANnilla töihin ja työpäivän jälkeen mittailin, että kuinka ne renkaat mahtuu eri tilanteissa olemaan: Takana mahtuu ihan tuollaisenaan. Vaikka ei tuossa jousi kyllä lähellekään pohjassa, mutta ei se ilman kuormaa enempää tuntunut joustavan. Ja on renkaalla vielä tuossakin ainakin 5 cm lokariin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131237 Toisella puolella edessä tulee vähän tuo tankki tielle jossain asennossa. Pitää koittaa, jos tankkia saisi vaikka vähän ylöspäin ja sitten aavistuksen taaksekin. Se vaan tuo vinssi siellä takana edessä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131238 Tuohon portaaseen jossain kohti otti myös rengas kiinni. Se ei tosin niin vakavaa, kun se kuitenkin vähän joustaa... Ihme kyllä, en saanut hyttiin ja lokariin rengasta ottamaan. Pitää varmaan kuitenkin tuolta lokarin sisältä pellin nurkkia varmuuden vuoksi pyöristellä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131239 Nyt kun ei sitä kilpailua ens lauantaina olekaan, niin eipä noilla jutuilla niin kiire. Aattelin mennä tyttären kanssa ajelemaan, kun se muuttuikin ajopäiväksi. Silloin kun ei kaikista pahimpiin paikkoihin kuitenkaan ajella, niin samalla hyvä kokeilla, mihin kaikkialle muualle mahdollisesti ottaa rengas kiinni. |
Tämä bongattu Ilolan ABC:n pihalla sunnuntaina kun oltiin volkkarihörhöjen kaffe iltamissa, oli kyllä melko vakuuttava ilmestys siellä. Hitto kun ei keritty tulla pihalle irvistelee, kerkesit just karata. Naurettiin että kerrankin tuollainen entinen SAint T3 syncro lanssi korotetulla katolla ei ollut pihan korkein kioski katto korkkeuden puolesta :D
|
Sunnuntaina näin tämän laitoksen ikkunan läpi Ilolan ABC:llä kun oltiin kahvittelemassa, komea näky kun hytti näkyy pikkuautojen yli koko ajan :)
|
tulkaa tsekkaa punkalle miten etenee nyt?
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Parillisten viikkojen sunnuntait on öfficial vag cafe miiting ilta tuolla kello 19:00 eteen päin, teretulemast :)
|
Tätä tuli tänään käytyä kokeilemassa maastossa ekan kerran noilla isoilla renkailla ja muutamia havaintoja kertyi:
- Renkaat ei ottaneet maastossa ajellessa mihinkään kiinni, paitsi äärikäännössä jousiin, mutta se olikin tiedossa. - 0,9 paineilla eturenkaat alkoi verryttyään muotoutua ihan mukavasti, mutta takarenkaissa voisi olla vielä pienempi paine, kun ne ei tuolla paljon pullistellut kyljistä. - Tosi hyvin nuo renkaat tuntui toimivan ja ainoastaan märillä kivillä meinasi sutia. - Moottorista loppuu voima, vaikka syöttöä lisäsinkin eilen. Se kyllä auttoi melko paljonkin. Ehkä siitä voi vielä pienen lisäavun saada kun nyt vasta 1/2 kierrosta käännettynä lisää ja korkeimmilla kierroksilla ei näy savuttavan lainkaan, mutta turboahan tuo tietty olisi vailla... Tuohan ei tietty ole ongelma kuin pitkissä, jyrkissä hiekkanousuissa ja pehmeissä paikoissa. - Etupuskuri on tehtävä uusiksi. Semmoinen, jossa alareuna on korkeammalla ja materiaali vahvempaa. Taas on puskuri solmussa ja valot sen myötä sojottaa mihin sattuu. Tuo alkuperäinen vaan ottaa liian helposti kiinni eikä sitä kestä. Muita muutoksia uuden puskurin tekeminen ei aiheuta kuin valojen uudelleensijoittamisen. - Sekin havainto tuli tehtyä, että renkaat saa yllättävän nopeasti täytettyä takaisin siihen 2 bar paineeseen ottamalla ilman jarrupainesäiliöstä, kun auto käy vähän korotettua tyhjäkäyntiä. Huomattavasti nopeammin kuin pienellä verkkovirtakompuralla. Kaikenkaikkiaan oli ihan positiivinen yllätys, kuinka hyvin auto toimi noilla isoilla renkailla! Sitten vielä pikkuinen loppukevennys. Olin mennessä aamulla tankkaamassa Ruskeasannan Shellillä. Siihen sitten joku heppu tuli autoa katselemaan ja sanoi, että pistit sitten pihan järjestyksen uusiksi. Vähän sitä ihmetellen kattelin, ennenkuin sanoi, että kun kaveri tuossa tuota Hummeria pesemässä katoksessa... :) |
Nosta ne valot sinne ylempiin paikkoihin, koitin kaivaa meiän ex mannista kuvaa vaan en löytäny ...
Joissain ne on siellä jo alunperin ... (real LT look :p) |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131569 |
Eikun joo, noinhan se meneekin - mä haavelin kans niiden nostosta, vaan tuohon se tyssäs, valot oli puskurissa.
Eiks tuohon löytys jotain maastokuorkkipoikkeusta - tyyliin : "haittaa oleellisesti maastokäytössä" tms. -MaTTi- varmaan kommentoi ... |
Mites jos "laittaa" hytikkaliittimen (ja levyn vinssille) jotta olisi "aurausvarustus", jolloin valot saa aika vapaasti asentaa???:confused::confused:
Ja noista rengashommista, vedät kiinni KUNNOLLA ÖLJYN KANSSA eikä tervaa tjms mämmiä joka kuivuu kierteisiin (on mukavaa pyöritellä matkalla käsin pultteja kun kierteet on tahmeat!!!), ja muistat TARKASTAA VASEMMAN PUOLEN ERITYISESTI jälkikäteen, koska se puoli löystyy ajosuunnan mukaan!!! Lukkovanteiden kanssa ei kannata leikkiä, nm. toimistoon tuli ylimääräinen ikkuna, kun lukkorengas katkesi ja lukkokehä poistui paikalta. Ittellä pari metriä takapakkia ja reidet / sääret mustaksi. Saikkua 2viikkoo (26v sitte ja vieläki jännittää lukkovanteiden kanssa...) ja pikku kammot päälle!!!:mad::mad: Asiallinen peli, tollanenha alkaa kiinnostaa ihan oikeasti, JOS VAIN SAIS sopivamman koneen sinne...;) |
Vaan kun niiden vapaasti asennettujen valojen käyttöä ilman sitä auraa katsotaan hieman karsaasti...tarkempi poliisisetä saattaa huomauttaa asiasta. (kai?)
|
Kattelin jo, että Biltemasta löytyisi aika pieniä ajovaloja, jotka saisi matalampaankin puskuriin upotettua sisälle. Varmaan noista saa vaihdettua umpioiden paikat tai käännettyä niin, että molemmilla puolilla ajovalo olisi ulkopuolella.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...tamusta-82746/ Rengashommaa ei ole tullut ollenkaan tutkittua, kun ollut aika vähän kortilla. Ainakaan mitään muutosta ei tapahtunut, vaikka eturenkaat notkistui huomattavasti maastossa ajellessa. Laitoin jo tuonne tapahtumiinkin tän videolinkin eilisestä ajelusta, mutta laitanpa nyt tähänkin: http://youtu.be/rSwtagkNczE |
Saisko tuota orkkispuskuria (tai sitten uutta ite tehtyä) nostettua esim 10 cm ylemmäs? Tekisi maavaraa lisää keulaan. Onko tuo puskuri muuten täysin suora, vai onko se kaareva? Suoran puskurin tekeminen on helppo homma, kunnon seinämävahvuus vaan U-palkkiin tai suorakaideputkeen.
Hyvä offi-musaa teillä. :) "Muista aina liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä..." :D |
Orkkispuskuria ei paljon pysty nostamaan, että hytin saa vielä kipattua. Muutaman sentin kyllä voisi, jos ottaisi nuo alkuperäiset parkit ja tuon sotavalon pois puskurin päältä. Kyllä tuo alkuperäinen puskuri on ihan suora ja siten helppo tehdä uusi. Romuläjässä olisi 120 x 55 mm u-palkkia, jossa seinämävahvuus ohuimmillaan reilu 7 mm ja kulmissa n. 15 mm. alkuperäinen on 5 mm vahvuista tavaraa ja 265 mm korkea. Jos yläreunan pitäisi samalla tasolla, niin aika paljon paranisi tulokulma matalammalla puskurilla. Toki siihen uuteen pitäisi tehdä jonkinmoinen paikka tuolle hinauspuomin tapille varmuuden vuoksi ja alempana on ainakin yksi jarrujärjestelmän liitin, mikä pitäisi suojata erikseen. Onkohan se liitin muuten tarkoitettu siihen, että auton vioittuessa saa hinaavasta autosta hinattavaankin jarrupaineet?
Taitaa tosiaan joutua uuden puskurin tekoon, kun alkuperäinen on jo niin solmussa ja vekeillä. Helposti se näköjään taipuu, mutta ei niin helposti sitten oikenekaan... Uuden puskurin voisi tehdä lähemmäksi hyttiäkin. Tosin silloin kopin etureuna tulisi puskurin yli, mutta tietty paljon korkeammalla. Ei esim. puita päin paranisi ajaa, mutta muuten ei haittaisi. Runkopalkit kuitenkin päättyy hytin saranoiden kohdalle ja sitten niitä yhdistää samalla tasolla poikkipalkki, jossa nykyinen puskuri ja tuo vetotappisysteemi kiinni. Joten runko ei rajoita puskurikehittelyä. Joo, tuota samaa levyä saatiin kuunnella koko päivä, kunnes paluumatkalla pieni appari nukahti. :) Ennen kotiinpääsyä kuitenkin heräsi ja heti toivoi, että voisiko saada lastenmusiikkia... |
Mikset tekisi puskuria kuten karjaraudallisissa rekoissa?
Eli runkopalkkeihin korvakot sopivaan kohtaan ja alas kääntyvä puskuri joka lasketaan alas varsien varassa ennen hytin kippaamista. |
Lainaus:
Tuossa kuvassa näkyy nykyinen puskuri alta päin ja onhan siellä nuo putketkin suojattavana, joten turhaa olisikin puskuria viedä kauhean ylös. Varmaan sellainen, mitä eilen suunnittelin ja siihen lisäksi taakse alaviistoon tuleva alaosa, että saa suojattua tarpeelliset. Niin ja kuvassa vähän näkyy, minkä kokoiset nuo puskurin kiinnikkeet on nyt runkoon, niin sillä tuli se saranakiinnityksen kestävyys mieleen... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131733 Sitten vähän säväytti äsken, kun olin tuossa kuorkin vieressä vaihtamassa käyttikseen parkkipolttimoita. Jotenkin sattui silmään, että mikä ihme se tuossa akkujen vieressä on... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131732 Taisi löytyä selitys kovalle kolahdukselle, joka kuului tuolla aiemman videon viimeistä kivikohtaa ajaessa. Pysähtyessä kattelin, että mikähän osui kiveen, mutta ei sellaista näkynyt ja takana ajanutkin sanoi, ettei nähnyt minkään osuvan. Lava se vaan sen verran on elänyt runkoon nähden, että tuo vinssin virtakytkin otti tuohon ilmanputsarin kotelon kanteen ja kytkin sitten hajosi. Onneksi irronnut puoli oli se vinssin puoli eikä akulta tuleva piuhakaan mihinkään ottanut kosketusta. Ja mielestäni tuo oli niin hyvä ja suojainen paikka tuolle kytkimelle enkä ikinä oisi uskonut, että voi ottaa mihinkään kiinni. Kuitenkin sitten jäljistä päätellen on ottanutkin ihan reilusti... Pitää siis uusi kytkin sijoitella ylemmäksi. |
Saakos jousen korviin hitsata korvat tai kestääkö tuo lenkki missä silmukka jos niitä on kaksi?
Eihän se saranan tarkoitus ole kuin laskea puskuri alas ettei tartte syliin napata, mutta saishan siitä samalla kyllä pohja/keula panssarille rakenteen Ja valo ongelmaan, miten jos laittaisi LT-paikalle valot ja omansa pikaliittimillä irtoavaksi? Tai sitten raudasta paneelit mitkä suojaisi omat valot rymytessä. |
Tälle ei nyt kauheasti ole ehtinyt tehdä mitään. Vähän aloitellut laitoja varten rautojen leikkaamista...
Mutta tänään sain viimein haettua tuon autoon kuuluvan kopin! Joten siis vähän campperihommia seuraavaksi. Tuollainen koppero. Ulkomittoihin nähden tämän auton majoitustilat on kyllä aika pienet. Sisämitat noin: k 1,7 m, l 1,9 m ja p 2,9 m. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132962 Kopin ulkoseinässä näkyvien luukkujen (taisi olla yht. 5 kpl noita luukkuja) takana on tuollaista: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132964 Miten lie riittänyt kaikkeen kytkettävääkään ulkopuolella... Sitten yhden luukun alla on sähkönsyöttö koppiin. Tuosta voi päätellä, että laitteita on ollut jonkin verran... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132963 Tuosta sitten olisi kysymys jollekin asiasta ymmärtävälle. Jotta mitähän tuossa mahdetaan kertoa? Sen verran ymmärrän, että maadoituksesta puhutaan, mutta mikä tuo erillinen maadoituspiste on? Tarvitseeko sitä, jos agrikaatilla syötetään virtaa? Eikös verkkojännitettä syötettäessä maadoitus hoidu ihan tavallisesti kuitenkin pistokkeen kautta? Tuollaiselta sisällä näyttää: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132968 Kuvassa näkyy jäähdytyslaite ja taitaa tuossa samassa olla lämmityskin. Lisäksi tuossa on pa käyttöinen lämmitin, jonka puhallusaukko on vissiin tuo pikkuinen tuolla seinässä alempana. Siinä ainakin pattereista tuttu teksti, että ei saa peittää (tanskaksi tietysti, mutta niinhän pattereissakin lukee. :)) Pari sisäkuvaa lisää: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132969 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132970 Tuossa polttoainekäyttöisen lämppärin käyttölaitteet. Kokonaista 3,1 tuntia on jo käyttöä kertynytkin 21 vuoden aikana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132971 Kopissa on omat akut ja käsittääkseni ne on tarkoitettu ladattavaksi verkkovirralla. Akkukoteloa en saanut vielä auki, mutta nähtävästi ne on ainakin painavat... Pilkkiauton kuskina ollut heppu ihmetteli, miksi koppi laskeutui MANnin lavalle oikea takakulma vähän edellä. Ei siihen heti syytä löytynyt, mutta tajusin myöhemmin. Kai siinä nurkassa vähän painoa on enemmän, kun sillä puolella renkaan ja lokarin väli on nyt 7 cm pienempi kuin toisella puolella! Sähköjen ja keskuksen tekstien ymmärtämiseen olisi vähän apu tarpeen. Tuon ymmärrän olevan ainakin akkulaturi (aika iso sellainen) ja toiminee myös virtalähteenä, jos käyttää 24v järjestelmää? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132965 Sähkökeskus näyttää sitten tuolta ja siinä tuollaiset selitykset: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132966 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=132967 Mikähän mahtaa olla Q1? Entä Q2? F1? Q3:n ymmärtäisin olevan verkkojännitteellä toimivat valot ja lataus. F2? Q4 ilmastointi/lämmitys Q11 käsittäisin akkujännitteen hälytykseksi ja sen toimintaahan tuossa selitettykin. Mutta miksi ihmeessä siinä on 63A sulakkeet (johdonsuoja-automaatit oikeammin)!? Q12 ulosotto? Q13 valot (valokytkimissä lukee kaikissa, minkä sulakkeen takana ovat ja taisi lukea muissakin) Q14 nähtävästi pa käyttöinen lämmitin. Noihin olisi hyvä saada apua, niin tietää paremmin, mitä purkaa ja mitä säästää... Seuraavaksi ohjelmassa purkamista ja kopille jalkojen suunnittelu ja tekeminen, että sen saa ilman nosturia pois ja takaisin lavalle. |
Kokeiles
Googlesta kun haet " tanska suomi " haulla niin luulisi löytyvän ilmaisia sanakirjoja.. Tiedä sitten miten hyvin suomentaa erikoisempia sanoja..
|
Q1 näyttäs olevan "varmistus" eli sulake?
Q2 Ulosotto puna-musta ilman vikavirtasuojaa (hpfi) F2 hpfi eli vikavirtasuoja |
Kiitti käännöksistä! Olisikohan tuo Q1 sitten pääsulake? Se ainakin on ainoa kolmivaiheinen. Muut kolme onkin sitten 10A yksivaiheisia. Täytyypä tutkia, jos syötön voisi vaikka muuttaa yksivaiheiseksi, kun ei ihan joka paikassa ole 3-vaihe pistorasiaa tarjolla. Eikä enää varmaan tuo virrankulutus ole ihan sitä luokkaa, mitä se on ollut koppi täynnä radioita.
|
vakuutus
vakuutus näyttäisi karkeasti käännöksellä joten pääsulake?
|
Vähän ehdin eilen ja tänään puuhailla tämän kimpussa...
Eilen testailin jäähdytyksen ja lämmityksen ja kummatkin toimivat ihan täysin. On jopa niin hieno automatiikka, että eivät toimi päällekkäin, kun automaattiasennolle jäähdytyksen laittaa. Tuossapa nuo vempaimet: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133230 Akut on kyllä ihan kuolleet ja hienosti pullistuneetkin. Eipä taida ihan tuon mallisia löytyä lähikaupasta, niin pitää laskeskella, millaiset mahtuu tuohon koteloon. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133220 Virransyöttö kopperoon on 32 A, niin piti ensin tehdä siihen piuha kun ei minulla ole kotona kuin 16 A kolmivaihepistorasia. Tuon kohdalle se syöttö tulee. Pitää selvitellä, voiko tuon poistaa ja silti saada toimimaan nuo sähköt. Tuo kai syöttänyt niitä radiolaitteita... Ja jos asiantuntijoita paikalla, niin mielellään kuulisin, mitä tuossa kerrotaan (numerot kyllä ymmärrän). Eli lähinnä, mitä nuo "max belastning" ja kobling ja sen jälkeinen teksti tarkoittaa. Entä nuo lk max ja lk min? Niin ja tuo skilletrafo? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133221 Tänään viimein sain tutkittua sitä renkaiden pompotusasiaakin. Tuossa mittausjärjestely: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133255 Ja niinhän se oli, että pystyheittoa oli kaikissa renkaissa arviolta 3-10 mm. Joissain puolikin renkaan kehää oli eri kohdassa ja jossain sitten oli ihan pienellä matkalla monttu. Eipä tuolle kai muuta osaa tehdä kuin vararengas mukaan lukien mittailla, missä pienimmät heitot ja laittaa ne eteen ja jos ei silläkään hytkytys asetu, niin ajella vaan nopeuksia, missä ei pompota. :) |
Lainaus:
Prostorin maasto renkaat on kuulemma hieman runkokieroksi uutena jo tehty. |
Akuista yms.
Aika vaarallisen näköinen akkuteline; jos pääsee yhtään akku liikkumaan, niin akkutelineellä 12v suoraan akkutelineessä, ja varmaan myös rungossa?
Tuosta 3 vaiheisuudesta: tarkista ettei ole mitään 3-vaiheisia laitteita, siiis lähinnä tuo ilmastointi ja akkulaturi. (joku voi olla myös 400v kytketty vaiheiden väliin) Ja tee sitten toinen adapterijohto, missä on toisessa päässä normaali schuko töpseli. Ja renkaiden selkäheitto: tarkista onko vanteissa minkä verran heittoa; voi olla että saat pyöritettyä heittoa pienemmäksi rengasta pyöräyttämällä. Ja tuohon heiton poistamiseen; molemmat päät ylös trukilla, kaikki lukot kiinni, suurin numero pesään ja kaasua: sitten vaan lasket hiljaa trulilla alaspäin.... |
Lainaus:
Ilmastointilaite ei ole ainakaan kolmivaiheinen, kun se on pistotulpalla liitetty. Sellaisella hassun mallisella, missä kuitenkin on vaan vaihe, nolla ja maa. Pitää vielä tutkia tuo laturi, mutta sekin näyttäisi olevan vain yhdellä vaiheella, sähkökeskuksesta päätellen. Tuollaisen piuhan ajattelinkin tehdä, jos pääsen tuosta hurisevasta muuntajasta eroon. Täytyy ne vanteenkin heitot mitata, mutta ehkä en tuota keinoa kuitenkaan koita renkaiden siloittelemiseksi. Jotenkin arveluttaa, jos vaikka pitoa ottaa, niin saatta käydä hassusti... Pienet heitothan voisi kyllä sähköhöylällä tai hiomalaikalla siloitella, mutta kymmentä milliä ei taida viitsiä. Noissa renkaissa kun tuo keskikohdan kuvio ei paljon sen syvempi olekaan, kun siinä rungon kumi on huomattavasti paksumpi kuin sivummalla kuviota. Eli jos rengas olisi ilman kuvioita, niin tuo keskikuvion kohta olisi sellainen n. 10 cm leveä koholla oleva kaista renkaan keskellä. Ai niin, tänään tuli jatkettua purkuhommia ja piuhoja lähti melkoinen määrä ja pari valokuituakin, mutta purkamista vielä riittää. |
Kokeilitko mikä mahtoi olla paino? ja paljon oot postanu painoa piuhojen yms muodossa ;)
|
Lainaus:
Tänään purin jo siihen asti, että pääsin tuon ulkopuolisen syötön lähelle ja sitten heräsikin kysymyksiä... Laitoin kyselyn jo tuonne niitänäitä osioon, kun tässä aiheessa ei välttämättä kaikki sähköspecialistit vieraile välttämättä. Vaan kopioinpa saman jutun vielä tähänkin, jos ei muuta niin lisää kuvia ainakin. :) Lainaus:
|
Tuota koppia on nyt viimeaikoina tullut värkkäiltyä, kun on kerinnyt. Akut uusin, mutta vähän pienemmät tuli kuin alkuperäiset. Ne oli niin kummallisen malliset, että eihän sellaisien mitoilla mitään löytynyt. Nyt on 86 Ah akut, kun alkuperäiset oli 100 Ah. Kaksi nyt vaan laitoin, mutta pienellä muokkaamisella noita mahtuisi neljä kappaletta. Invertterin laitoin myös ja jännitteenalentimen, että saa 12 v sähköäkin koppiin. Jääkaapin ostin ja sen saikin sopivasti kaappien ja lokeroiden alle, kun ne kuvassa näkyvällä tavalla kasasi. Nyt just menossa testi, että kuinkahan kauan akut kestää kun jääkaappi invertterin kautta käynnissä. Illan kuuntelin vielä värkkäillessä radiota samojen akkujen kautta, kun pitihän radiokin kopperoon saada.
Muutamia kuvia: Tuommoiset tikkaat värkkäsin ja kauniiksi maalasin. Nuo saa nostettua irroittamatta ajon ajaksi ovea vasten, mutta yläasentoon kiinnitys on vielä kehittelemättä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133879 Sitten muutama kuva kun sain kopperon siivottua ja sisutettua (vaikeaa kuvata noin pientä tilaa...): http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133880 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133881 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133882 Kyllä nyt kelpaa mennä muiden asuntoautoilijoiden sekaan leirintäalueille! :) |
On se vaan kodikas....:D Seuraavaksi kutut jotkut sisustushomppelit stailaamaan tuon kutukopin...
|
hyvältä näyttää ... eikun Tuuriin :p
|
Lainaus:
Lainaus:
Tänään vähän pohtinut, että mikähän tuo koppero tuossa nyt on vaikka jonkun viranomaisen silmin. Autossahan on kappaletavaralava otteessa. Siihen olen päätynyt, että tuo on kuormaa vaan, kun ei siinä matkusteta. Entäs jos matkustettaisiin? Kuorma-auton kuormatilassa saa kuljettaa ihmisiä, jos siellä on soveltuvat istuimet. Soveltuvat vissiin tarkoittaa, että ne on siihen jotenkin hyväksytty? Ja tässä mun tapauksessahan se nyt ei sitten ehkä olisi kuormatilassa matkustamista, vaan kuormassa matkustamista... Niin ja akkutestit osoitti, että hyvin riittää nuokin akut ainakin jääkaapin käyttöön. Vuorokauden oli jääkaappi päällä ja muutaman tunnin radiokin ja siltikin virtalähteessä oleva mittari näytti 24,5 v. 23,5 v:ssä se alkaa hälyttää ja 23:ssa katkaisee syötön akulta. Joten eiköhän noilla sen vuorokauden pärjää, vaikka sisävalojakin hiukan käyttäisi ja lämppäriäkin. |
Tänään menin kauppaan, että öljynsuodattimen tähän ostaisin. No, eihän se niin helposti taas käynytkään... Pari raskaankaluston varaosaliikettä tuli käytyä ja eihän niillä ollut eikä tukkureillakaan. Kyselyä jo laitettuna M-Filterille, kun niiden luettelossa sopiva on. Toisessa liikkeessä oli MANnin ohjelmakin käytössä, mutta ei se tunnistanut koko autoa... Harrastetta siis ihan huolto-osien hankinnassakin. :)
Viikonloppuna tuli testattua, että koppero toimii hyvin majoituksena. Tuli myös maastossa ajeltua ja muutamassa kohdassa vähän jännitti, että kaatuukohan koko vehje... Tuo kopperon katto kun on jotain 3,4 m korkeudessa, joten kallistuksissa paino siirtyy aika paljon. Vaan pysyi pyörillään! :) Lainaan tähän Mil-Safarien Mikan ottamaa kuvaa: http://www.sisua.net/forum/download/...7d24823c4cfc3b |
Tä. Eikö vanhan suotimen numerollakaan löydy? Väännä tuohon vielä semmonen kulkukäytävä mökistä koppiin.
|
M-Filter MO 1163, sisäpanossuodatin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hengst E183H lähimmästä Fixus-liikkeestä.
|
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 08:35 (GMT +2). |