Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Käyttöauton laittoa - Grand Cherokee maastokelpoiseksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83165)

Timo_L 22.06.2013 23:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iroc (Viesti 1018058)
Kyllä sitä vian hakua on tarjottu, mutta kun asiakkaalle kertoo reheellisesti että se maksaa 75€ tunti ja vikaa ei ehkä pysty osien puutteen vuoksi odottaessa korjaamaan, niin eipä ole ensimmäistäkään asiakasta vielä löytynyt, jolle moinen palvelu kelpaa. :(

Monissa tapauksissa tuo vikadiagnoosin teko ei ainakaan ilmastoinnin kyseessä ollessa pitäisi juuri tuntia kauempaa kestää. Jos tunnin- parin selvittämisellä saa aikaan sen että selviää jonkin pikkuosan vaihdolla vs. se että töineen menee 700-800€ rahaa, niin on kumma että ihmiset todellakin haluaa maksaa jopa lähes kymmenkertaisen summan mielummin :eek: No, ehkä se vaan olen sitten minä ja joku muu hullu jotka ei siihen ole valmiita, muilla kait on enemmän rahaa tai on vain totuttu kertakäyttökulttuuriin että ei kannata korjata pikkuvikaa vaan pistää kaikki uusiksi.

Toki joku kompuran tiivisteiden yms. vaihto on jo sellaista hommaa että nykyisin ei sitä kannata missään länsimaassa teettää tuntityönä, vaan ostaa uusi kompura minkä vaihtaa. Jos itsellä on tietotaitoa niin sitten käy tyhjäämässä systeemin ja tekee korjauksen. Kuitenkin näissä pienemmissä remonteissa monesti asiakkaalta säästyisi aivan varmasti sadoista euroista jopa yli tuhanteen, kun annettaisi asiansa osaavan erikoistuneen huollon tehdä tunnin- pari diagnoosin ja sitten vaihdetaan/ korjataan mitä pitää. Itselle kyllä tuli vastaan kun koitin monesta liikkeestä pk- seudulla kysyä että saako vikadiagnoosia, niin parhaimmillaan vastaus oli tyyliin "Luuletsä että me sulle mitään diagnooseja tehdään ja sitten ite korjaat järjestelmän? Me tehdään alusta loppuun homma ja omilla osilla!" ...aha, selvä. Pitäkää tunkkinne. Ei ne muitten puljujen vastaukset paljoa fiksumpia olleet, ja YKSIKÄÄN ei ollut valmis tekemään edes kunnon vuototestiä vaikka olisin siitä ollut valmis maksamaan.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 1018061)
Täällä on ihan samanlaiset oireet. Vuoden takaiset täytöt on mennyt harakoille ja sähköflekti ei kyllä pyöri aina ilmastoinnin ollessa päällä.

Jaa, että uusiminen on noin hankalaa/kallista, pärkkele.

Ei se ole kuin sen ~150€ + tulli & alv., kuten tuossa yllä kerroin :) Osat sieltä rockautosta niin tulee muutamassa päivässä hilppeet.. Olen itselle tilaamassa joskus lähiaikoina, voin ottaa ylimääräisen satsin sulle jos kiinnostaa.

Testaa kuitenkin ensin onko sulla hidas puoli pimeänä, hyvin todennäköisesti on. Nappaset ylävesiletkusta lämpöanturin-, sekä A/C:n korkeapainepuolen linjasta edestä katsoen vasemmanpuoleisen paineanturin liittimet irti, avaimesta virrat Run- asentoon, hyppylangalla liittimen nastat yhteen. Jos rele naksuu mutta flekti ei toimi niin flektivika. Jos ei rele naksu, niin joko rele tai anturit on rikki. Alavesiletkun vastaavasta pitäisi sitten lähteä nopea puoli hurisemaan.

Tässä on tuo logiikka millä flektin kuuluisi pyöriä:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...n_logiikka.jpg

..ja tuossa alla johtokaavio antureista ja releistä kuka-mitä-missä-milloin. Konehuoneen sulakerasian vieressä on "päätön" liitin missä on neljä nastaa; tämä on flektin diagnostiikkaportti. Ota siitä suojahattu irti, ja yhdistät johtokaavion mukaan "TAN" ja "TAN-BLACK" johdot - kaksi reunimmaista, kaksi muuta on musta ja punainen. Tällöin flekti pyörii aina nopealla kun joko hitaan tai nopean puolen pitäisi hurista. Alkaa pysyä aineet sisällä ja A/C puhaltaa kylmää myös paikallaan ollessa. Flekti ei tuolla systeemillä puhalla koko ajan, vain tarpeen mukaan. Itse hoidin homman kapeaksi hiotuilla abico- liittimillä, kutistesukalla ja pätkällä 2,5mm^2 johtoa. Älä kuitenkaan pidä tuota pysyväisratkaisuna, flekti haukkaa täysnopeudella PALJON virtaa, ja tuossa ei ihan virta kulje sitä reittiä mistä pitäisi..

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...ohtokaavio.gif

rane58 23.06.2013 00:09

On nii hikiki....
 
On tullut hienosti hyviä neuvoja tee-se-itse miehille!:)
-Me poropeukalot olemme edelleen liikkeiden armoilla..... :o

Ps. Onneksi Oldsissa toimii ilmastointi! :cool:

iroc 23.06.2013 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1018085)
"Luuletsä että me sulle mitään diagnooseja tehdään ja sitten ite korjaat järjestelmän? Me tehdään alusta loppuun homma ja omilla osilla!" ...aha, selvä. Pitäkää tunkkinne. Ei ne muitten puljujen vastaukset paljoa fiksumpia olleet, ja YKSIKÄÄN ei ollut valmis tekemään edes kunnon vuototestiä vaikka olisin siitä ollut valmis maksamaan.

Lämmittimien, Eberin ja Webaston suhteen on asiakkaille kelvannut vian haku. Ja muutaman kerran pelkästään vika etsitty ja asiakas on itse korjannut vian, myyty tosin osat siinä samalla, mutta saa ne toki hankkia itsekin. Eipä tuo minun leipää syö, vaikka itse korjaisikin vian, omasta mielestäni tyytyväinen asiakas tulee takaisin samaan paikkaan, kun taas tarvetta ilmenee.:)

Timo_L 23.06.2013 11:02

Jeps, tuosta olen täsmälleen samaa mieltä :) Monessa paikassa vain valitettavasti tuntuu että firmoille ei raha kelpaa ja palvella ei haluta..

JAMANT 23.06.2013 11:14

Palaan takaisin siihen tyhjenemiseen, missäs semmoinen ylipaineventtiili sitten on, kun ei ne aineet sais tulla ulos, koulutuksessa ei ainakaan semmoista mistään kaaviosta löydy??

Timo_L 23.06.2013 11:21

Jossain tehtaan jenkkipiirustuksissa sellainen ainakin oli mainittuna.. pitää koittaa kaivaa se kuva jostain. Voi toki olla, että euroversioista se puuttuu? Tosin jos paineet nousee liikaa, niin jostain ne aineet kuitenkin tulee ulos, vaikka sitten kompuran stefoista tjsp..

vmt 23.06.2013 12:12

Ainakin XJ:n service manuaalista löytyi tuollainen maininta:

"HIGH PRESSURE RELIEF VALVE: The valve is
located on the filter drier. The valve is used to prevent
excessive high pressure build of 3445 to 4135
kPa (500 to 600 psi) and above. This prevents damage
to the compressor and other system components."

Kaipa tuosta sitten ainetta tulee pihalle, jos yläpainekytkin ei katkaise toimintaa. Kun tosiaan, jostain ne tulisi jossain vaiheessa kuitenkin...

HeikkiH 23.06.2013 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1018155)
Palaan takaisin siihen tyhjenemiseen, missäs semmoinen ylipaineventtiili sitten on, kun ei ne aineet sais tulla ulos, koulutuksessa ei ainakaan semmoista mistään kaaviosta löydy??

ZJ:n 5.2 koneessa tossa, tötterö mikä osoittaa taaksepäin. Dodgessa se on suoraan kompuran persiissä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133541

Parempihan se on että aineet tulee pihalle tuollaisen venttiilin kautta kuin että esimerkiksi höyrystin räjähtää ja aineet on kabiinissa.

Timo_L 23.06.2013 15:16

Tuolla lailla se on omassanikin :) on se tosiaan niin että parempi päästää aineita ulos kuin räjäyttää jotain järjestelmästä.

JAMANT 23.06.2013 17:48

OK, uskotaan, ihmetyttää vaan, kun ei siitä koulutuksessa puhuttu mittään....

Timo_L 23.06.2013 17:58

Jospa ne ensin pelotteli, ettei ainetta missään nimessä saa päästää karkuun, niin eivät enää tohtineet mainita että "Ai niin, on noissa varoventtiili joka kuitenkin suhauttaa ne pihalle" :D

lavanelikko 23.06.2013 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1018269)
OK, uskotaan, ihmetyttää vaan, kun ei siitä koulutuksessa puhuttu mittään....

Mitenkään aliarviomatta ammattitaitoa tai -tietämystä, niin monesti vaan menee niiin, että laitteen valmistaja ei koulutuksessa kerro ihan kaikkea sattuneesta syystä...

JAMANT 23.06.2013 18:32

No kun sitä ainetta ei sais päästä ulos oikestaan ollenkaan, normisti kyllä sitä tulee letkuista läpi... Jos nimittäin päästää ulos tahallaan ja jää kiinni (aika kaukaa haettua, että jäis kiinni) niin siitä saa lain mukaan jopa kaksi vuotta häkkiä, se kun on aika vakava ympäristörikos.... Niin ihmetyttää tuo poistoventtiili....

Timo_L 23.06.2013 18:48

Onhan teollisuuslaitoksissakin varoventtiileitä mistä voi päästä jos minkämoista myrkkyä ulos, ihan siksi että vältetään vielä suuremmat vahingot.

Eli tässä tapauksessa varmaan parempi päästää pieni määrä r134a:ta taivaalle kuin räjäyttää koko laitos. Paine laskee äkkiä kun paineen alaista nestettä päästetään hyvin pieni määrä ulos ulos, varoventtiili kait on nestepuolella? Oikein toimiessaanhan järjestelmästä ei varoventtiilin kautta ihan helpolla aineita ulos tule, korkeapainekatkaisijan pitäisi ehtiä irrottamaan kompura hyvissäajoin ennen sitä :)

HeikkiH 23.06.2013 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1018293)
Paine laskee äkkiä kun paineen alaista nestettä päästetään hyvin pieni määrä ulos ulos, varoventtiili kait on nestepuolella?

Jep, nestepuolella. Ja mm. Scaniassa on ylipaineventtiili myös lauhduttimessa, avautumispaine 33,5-38 baria. Järjestelmän ylitäyttö on yksi mahdollisuus millä saadaan äkkiä paineet tappiinsa. Ai mistäkö tiedän? Onneksi vahtasin mittareita niin ehdin sammuttaa koneen ennen kuin isompia vahinkoja sattui, ihan pieni pilkkuvirhe kun piti 60g lisätä niin menikin 600 grammaa.

petpi 28.06.2013 07:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1018085)
Testaa kuitenkin ensin onko sulla hidas puoli pimeänä, hyvin todennäköisesti on. Nappaset ylävesiletkusta lämpöanturin-, sekä A/C:n korkeapainepuolen linjasta edestä katsoen vasemmanpuoleisen paineanturin liittimet irti, avaimesta virrat Run- asentoon, hyppylangalla liittimen nastat yhteen. Jos rele naksuu mutta flekti ei toimi niin flektivika. Jos ei rele naksu, niin joko rele tai anturit on rikki. Alavesiletkun vastaavasta pitäisi sitten lähteä nopea puoli hurisemaan.

Tässä on tuo logiikka millä flektin kuuluisi pyöriä:

http://www.jeepforum.com/forum/attac...-fan-temps.jpg


..ja tuossa alla johtokaavio antureista ja releistä kuka-mitä-missä-milloin. Konehuoneen sulakerasian vieressä on "päätön" liitin missä on neljä nastaa; tämä on flektin diagnostiikkaportti. Ota siitä suojahattu irti, ja yhdistät johtokaavion mukaan "TAN" ja "TAN-BLACK" johdot - kaksi reunimmaista, kaksi muuta on musta ja punainen. Tällöin flekti pyörii aina nopealla kun joko hitaan tai nopean puolen pitäisi hurista. Alkaa pysyä aineet sisällä ja A/C puhaltaa kylmää myös paikallaan ollessa. Flekti ei tuolla systeemillä puhalla koko ajan, vain tarpeen mukaan. Itse hoidin homman kapeaksi hiotuilla abico- liittimillä, kutistesukalla ja pätkällä 2,5mm^2 johtoa. Älä kuitenkaan pidä tuota pysyväisratkaisuna, flekti haukkaa täysnopeudella PALJON virtaa, ja tuossa ei ihan virta kulje sitä reittiä mistä pitäisi..

http://www.jeepforum.com/forum/attac...ooling-fan.jpg

Yritän tänään keretä tutkia oman auton puhallinta.
Saatko ne hyvät kuvat vielä tuohon takaisin.

Timo_L 28.06.2013 08:23

Tjaah, enpä ole niitä kyllä poistanutkaan.. ei kai sitten anna toinen foorumi linkittää. Täytyy tutkailla.

edit: hmmh.. linkit kyllä toimii mutta kuvat on kokonaan hävinneet jeepforumilta. Pitää kattoa jos jostain saisi vielä etsittyä.
edit2: Noniin, nyt löytyi ja taas futaa! :)

Rak 28.06.2013 09:09

Onkohan moottorissa vastus hitaalle nopeudelle?
Onko mahdollista puukottaa moottori auki ja laittaa ulkoinen vastus sisäisen tilalle?

Timo_L 28.06.2013 09:39

Siellä on kahdet hiilet, hitaalle ja nopealle. Käyttääkö sitten hidas nopeus vain osaa moottorin käämityksestä tjsp., en tiedä.. ei siellä ainakaan mitään ylimääräistä vastusta pitäisi olla.

Mutta kuten todettua, en itse ainakaan pidä ~150 euroa uudesta moottorista + johdoista lähetyskuluineen ihan älyttömänä hintana. Alkuperäinen samanlainen kuitenkin kestänyt nopealla puolella jo 15 vuotta, ja hitaammallakin toimii yleensä vähintään kymmenen :)

Rak 28.06.2013 11:18

Jos kerta kahet hiilet ja systeemit on niin eipä siellä silloin vastusta ole.
Mutta aina pitää koittaa joku patentti keksiä ;)

petpi 29.06.2013 06:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1018085)
Testaa kuitenkin ensin onko sulla hidas puoli pimeänä, hyvin todennäköisesti on. Nappaset ylävesiletkusta lämpöanturin-, sekä A/C:n korkeapainepuolen linjasta edestä katsoen vasemmanpuoleisen paineanturin liittimet irti, avaimesta virrat Run- asentoon, hyppylangalla liittimen nastat yhteen. Jos rele naksuu mutta flekti ei toimi niin flektivika. Jos ei rele naksu, niin joko rele tai anturit on rikki. Alavesiletkun vastaavasta pitäisi sitten lähteä nopea puoli hurisemaan.

Hyvä ohje! Omassa rysässä lähti flekti pyörimään kumpaakin nopeutta hyppylankatestillä. Normaalissa tilanteessa ei pyöri ollenkaan hitaampaa nopeutta, joten olisikohan ylävesiletkun anturi sökö. Ei siitä ole vikakoodia päällä, vai pitäisiköhän edes olla?

Timo_L 29.06.2013 06:28

Joko lämpöanturi tai sitten paineanturi. ..nyt vaan sitten pitäisi kaivaa jostain oikeat vastusarvot niille :o

JAMANT 29.06.2013 07:38

Jos löydätte korvaavaa anturia, niin olis kiva tietää, niitä orkkis antureita ei enää saa Moparilta, kokeilin just tilata niitä, ei saa enää...

Timo_L 29.06.2013 07:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1019645)
Jos löydätte korvaavaa anturia, niin olis kiva tietää, niitä orkkis antureita ei enää saa Moparilta, kokeilin just tilata niitä, ei saa enää...

Jeps, tämä onkin tiedossa. Tekee asian vähän hankalaksi :(

Ainakin olen nähnyt käytettävän jotain GM- konsernin jenkkivermeen tuotetta ylävesiletkussa, pitää vielä tutkailla kun en muista miten se oli tehty ja oliko se ihan "bolt-on" tuote. Siinäpä nuo oikeat lämpö- ja painearvot (tai vastusarvot ko. antureista) auttaisi, voisi koittaa löytää korvaavaa tuotetta. Vähän sama juttu kuin flektin moottorin kanssa, siihen tosin onneksi on jo lääke löytynyt :)

petpi 02.07.2013 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1019645)
Jos löydätte korvaavaa anturia, niin olis kiva tietää, niitä orkkis antureita ei enää saa Moparilta, kokeilin just tilata niitä, ei saa enää...

Nopealla guuglettamisella löytyi aiheeseen liittyvää keskustelua.
http://www.jeepgarage.org/f203/new-5...-fix-3495.html
http://thespeedfreaks.net/archive/index.php/t-4962.html
eli anturiksi ilmeisesti kävisi jompi kumpi "ECH TS4015" tai SU109
http://www.napaonline.com/Catalog/Ca...015_0366163310
http://www.autozone.com/autozone/par...ntifier=146258


Sivu luotu: 17:20 (GMT +2).