![]() |
|
kiitti.
|
Hj:ssä ois sama leveys
|
Porukalla tietoa mihin asti 1HD-T vakiot suuttimet riittää?
Onko jostain saatavana paremmin virtaavia? |
Lainaus:
Missä onnistuu näitten 2-vaiheisten suuttimien perushuolto ja paineensäätö? Ihan jokaisella pajalla, eikä varmaan joka toisellakaan tuo onnistu 2-vaiheisuudesta johtuen. Kokemuksia? :confused: |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
Kuvassa prikan alla on vanerikiekko, siitä päättelin että puuseppä asialla, kun noinkin pyöreän kiekon saanu aikaseksi! |
Takaoven moottori sopi etuoveen, liitin piti vaan vaihtaa alkuperäisestä.
Nyt pitää vaan kiilata takaovien ikkunat kiinni, eipä niillä tarvetta olekkaan, kun on huoltoauto Kuskin puolella olikin sitten pari hammasta kulahtanut, täytyy kokeilla hitsillä rakentaa uudet. |
Löytyisikö täältä ammattitaitosta ja innokasta etuakselin remontoijaa pirkanmaalta tai lähistöltä? Itsellä ei ole paikkaa eikä aikaa. Tai vinkkiä huoltamosta?
|
Miten onnistuu heijastimen vaihto ajovaloihin. Toisesta ajovalosta on heijastimen ominaisuudet hävinnyt, olisi toinen umpio missä on kiinnikkeet poikki, mutta hyvä heijastin. Onko joku vaihtanut, miten lasin saa irti? Vai oliskohan helpomi korjata kiinnikkeet?
|
Lainaus:
|
mikä vanne et olisi hyvä hdj:hin?33 12 15 renkaat tulossa 10tuuman vanne.olisko et-20 hyvä vai mikä?
|
Onko kaarilevikkeitä ja jos niin minkälaiset. et-44 tulee ulos niistä leveimmistäkin kaarista joten -20 tai 0 on soppeli.
|
tuota -20 mietin myös tai -12
|
Mulla HDJssä et-0 10"vanne ja kumi 14,5" levee pysyy vakio levikkeiden sisässä.
|
Lainaus:
|
Eipä tuo tuommosessa normiajussa oo ottanu.. Ei se ihan vakio alustalla oo.
|
Morjes! Löytysköhän tästä viestiketjusta keltään ylinmäärästä hdj:n etulokasuojaa apukuskin puolelle? Tuntuu olevan kiven alla.. tarvetta ois myös apukuskin peilille,alkuperäselle alumiini astinlaudalle,etuparkille, takavalolle ja takasivulasille apparin puolelle myöskin ja takalasille.. sais auton takas ajoon kun jostain löytäs osia :rolleyes:
|
Mikä ois nykyään hintalaadultaan paras paikka hodarin pumpun ruuvaukseen lisätehoja ajatellen? Jotain vanhoja juttuja luin HP-Dieselistä ja PP-Dieselistä, missä ekaa haukuttiin ja tokaa kehuttiin, mutta mahtaako olla enää paikkaansa pitäviä... Kaukaa kierrettävistä pajoista saa myös mielellään kertoa, vaikka privana.
|
PP-diesel on lopettanut.
|
Lainaus:
|
Hp diesel tehdyt mulle neljä pumppua. Viimeisin vuosi sitten hodariin. Hyvin on kaikki pelanneet.
|
Lainaus:
|
Huolto ja viritys muistelisin että 350€. Tämä on tietenkin pumppu kohtainen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Säätö + uudet alkuperäset käret tulee. Nämä Hodarin suuttimet on jo vakiona sen verran reilut että pitäs sinne 300hv tehoihin riittää hyvinkin. :) |
Meinaa hodaria vaivata korkea polttoaineen kulutus. Siis kyseessä on 1 HZ mottori joka on turbotettu ja pumppu vaihdettu 1HD-T. Pumpun on nyt tehnyt HP diesel ja tätä ennen pumppu oli kaverin tekemä. Kulutukseen näillä ei ole ollut vaikutusta. Suuttimet myös käytetty pajalla ja on uudet suutin kärjet.
Hodari kuluttaa takavedolla ajettaessa n 13.5l/100km ja kärry perässä menee sen 18l/s. Edellinen 1HDt moottorilla varustettu ajokki kulutti n 11l/100km ja kärry perässä n 15l/100km. Autossa on 4.3:1 perävälitykset. Voisiko tuo korkea kulutus tulla tuosta tiheämmistä välityksistä 4.3 vs. 4.1. Renkaat on 285/75x16. Samoilla rattailla kuin edellinen. Pyörän laakerit käyty läpi ja talvella vaihdoin synteettiset vaseliinit kun alkoi kulutus ahdistaa. Onko ajatuksia???? |
Esikammiokone on luonnostaan hieman kovempi syömään polttoainetta kuin suoraruisku.
Toki pumpun ajoituksella on myös suuri merkitys. Itse säätäisin ajoituksen ihan niin aikaiselle kuin toleranssit antaa myöten. Mersujen kanssa tuosta on ollut pelkästään positiivisia kokemuksia. Kone herää vähän herkemmin ja kulkee tosiaan pienemmällä kulutuksella. Onko sulla mikä syöttöpumppu siellä? 1HZ:n omassa pumpussa on muistaakseni pienempi nestepää ja loivempi nokkalevy kuin 1HD-T:ssä ---> pidempi ruiskutusaika ---> huonompi hyötysuhde ---> suurempi kulutus ja enemmän hukkalämpöä. Välityskin ottaa varmasti omansa mutta noin pieni ero ei paljoa /100km tee. Suurempi vaikutus on ajonopeudella, Jos ajelee hitailla perävälityksillä sen 100-110kmh jokapaikkaan niin varmasti soppa kelpaa. |
Kahdella eri nestepäällä kokeiltu. Molemmat 12mm. Ajoitus tällähetkellä 1.10mm. Pitää kokeilla aikaistaa. On ollut molemmilla moottoreilla hodari. Vaparilla pääsi takavedolla siihen 10.5l/km kun ajeli noin 90km/h.
Marssi vauhti kärryn kanssa 86-89 km/h. Ja ilman kärryä tulee ajettua noin 95km/h. Niin ja kaikki kulutukset mitattu todellisten kilometrien perusteella. |
Nyt säädin ajoituksen 1,35mm. Pers tuntumalla ei mennyt huonompaan suuntaan. Pääsiäisen aikoihin selviää miten vaikutti kulutukseen kun tulee käytyä mökillä kelkka kärryn kanssa.
|
Laiskuus vaivaa ni ei jaksa ettiä mitää ni kysästään ny kummiski, onko kellään kokemusta, sopiiko hdj korin nostamaan rungon päältä ilman moottorin yms purkamista..? Pitäs runkoo alakaa entrata, tai jos vaihtais sen kokonaan ni helpoin tapa olis varmasti nostaa kori pois tieltä
|
Kyllähän se ylöspäin on helppo nostaa jos katoksessa korkeus riittää. Hj.n nostin omassa tallissa räikkäliinoilla 2/puoli tyyliin toinen huilaa kun toisella nostetaan. Takaovien aukossa oli 2x6 lankku kolottuna oven kanttien mukaan
|
Aatoksena olis autonostimella kori nostaa ylös ja rungon taluttais alta pois.. Olis pihalla lojumassa toinen runko minkä vois hiekkapuhaltaa ja maalata valamiiks, nostelis vaan moottorin ja lootat pakettina vanhalta rungolta uuteen ja akselit alle.. Vaihtoehtona tietysti olis vaihtaa vaan rungon takapää mutta oma hommansa mittilöidä kohdalleen :rolleyes:
|
Lainaus:
Mulla koria nostettu kolmisen kymmentä senttiä, mahtuu korjaamaan korikannakkeita ym. Isommat irroteltavat oli rattiakseli, tuulitunneli/visko, laatikon jäähdytyskierron letkut (jos atm), vaihdevipuset, pa ja jarruputket, lämmityslaitteen letkut ja ite korinkannakepulttien auonnassa oli aikamoinen homma kun olivat hieman ruosteessa:D. Jos korin heivaa kokonaan päältä tuleekin lisähommaa jonkinverran esim. Johdotusten kanssa. Mutta ei moottoria tosiaan korin noston takia tarvitse irrottaa. |
Hodarin korihan katkeaa rintapellin kohdalta. Keulan pellit voi purkaa pulteilla irti jos tuntuu ettei nouse tarpeeksi korkealle.
Samalla on sitten helppo korjata ne etupyöräkaaretkin kun mädät ne on kuitenkin. |
Lainaus:
Kori käyty kertaalleen läpi jo.. jälkiviisaana ny pitää sanoo kyllä että ois samalla vaivalla ku korin kävi läpi ni runkokin käydä perusteellisemmin läpi vaikka sillon näytti ihan hyvälle 🙄 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109806 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=128632 |
Meinasinkin että ne sisäkaaret on mädät. Melkein kaikista läpiruosteessa renkaan yläpuolelta.
|
Mistä löytyis järki hintaiset iskarit 3" jousisarjalle
|
4×4 Parts
|
Taka iskarit
Onko kukaan uusinut taakse iskarin yläpään kiinnitysrautoja..? Mistä löytyis uudet suht edukkaasti vai pitääkö lie mennä marmoritiskiltä kyselee.. Google ei oikein antanu mitää järkevää paikkaa ainakaa :confused:
|
Olisko kellään suomenkielistä moottori korjaus opasta jemmassa jos on ja voisi vuokrata ni olis kova sana kun tarvii alottaa tutkimaan moottorin sielun elämää😃 ottaa yhteyttä vaikka yveellä taikka numeroon 0405026216!
|
1HD-T + HX35 #12, kokemuksia?
Tai joku muu turbo? Mikä? |
Paljonko manuaalihodarissa on kierroksia jos ajaa 33" renkailla ja vakiovälityksillä 80kmh? Entä 100kmh?
Entä kiekat 35" renkailla noilla nopeuksilla? Omassa tuollanen tekniikka 33" all terraineilla mutta kun ei ole kiekkakelloa ja 35" renkaita miettinyt. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko hukkaportillinen pesä? Ja juuri tuo #12? Lähinnä kiinnostais että miten hyvin tuommonen herrää ja menneekö kuinka äkkiä tukkoon isommilla kierroksilla. |
Lainaus:
35" set ja 80km/h rpm viisarin verran alle 1800 ja 100km/h rpm viisarin verran alle 2200 |
kun sammuttaa moottorin niin aparin jalkatilasta päin kuulu noin 5s ihme vaimea sirinä mikäs on memossa rikki.
|
VX-malli?
Sähköiset lämppärin askelmoottorit siellä surisee. |
Lainaus:
|
B vectrassa kävi jossain vaiheessa iän myötä suristelemaan toisinaan, ei aina. Joskus myös kun laittoi virrat päälle muttei autoa käyntiin (ei olisi varmaan kuullut moottorin käydessä).
Automaatti ilmastointiin noitten uskoin liittyneen, ei haitannut koskaan menoa. Kai siellä läpät hakivat tosiaan paikkaansa jos oli "tieto" hukkunut. |
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
|
Kysäses hessu888
Australiassa on edullista Kaikki tiivisteet, laakerit ja männät renkaineen 1500e |
Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
|
Lainaus:
esim: https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=345549&q= |
Lainaus:
Ainoo tiiviste mitä en käyttäny oli kansipahvi sen otin toyotalta |
Tarviketiivisteistä
Lainaus:
On täyttä p****a... ja kuulopuheiden mukaan myös alkuperäisiä paljon parempia; Toki noissa "hyvissä-" "tarvikkeissa-" hinta ei varmaan ole se halvin hinta? -> Kun/jos remontti budjetti on tiukka, ja pitäisi korjata itselle hdj vuosiksi eteenpäin, niin kiusaus ostaa HALVIN tiivistesarja on suuri! (Lankesin itse siihen...) siis "hyvä ja halpa"..... (Halpa -vat on jossain säilössä varoittavana muistutuksena...) 1. kannen tiiviste "Marmorilta-" samoin venttiilin ohjarin kumit. (tuo alkuperäinen kannen tiiviste maksaa paljon enemmäm, kuin koko tiivistesarja halpatuontina.) 2. Ja stefoja ainakin kampiakselin takapäähän, ja nuo syöttöpumppu/nokka-akseli stefat. (ja tuo kampiakselin etupään stefa?) - - - Olen tilannut Milner offroadilta mm. noita tiivisteitä: Kannentiiviste näytti hyvältä, ja silmämääräisen vanhaa vertailun tuloksena olisi voinut tulla samalta tehtaalta; kaikki samat reijät, ja samalla lailla silikonit yms. Laitoin paikoilleen, ja n. 500 kg kuomukärryä kesti vetää maantiellä laillisia nopeuksia reilu 100 km, ja sitten alkoi lämpömittari "humpaamaan" (siis todella varovaista ajoa, kun vaihdoin männänrenkaatkin, että saavat "rauhassa" sijaantua reilu 700 tkm ajettuun juuri hoonattuun lohkoon) -> siis kannen tiiviste vuoti sylinterin paineet vesitilaan. No, kansi pois, ja katsomaan mistä mättää; -> yhdestä, en muista mistä, sylinteristä näkyi vuotaneen. Kannen tiiviste oli yhdestä liekkirenkaasta? "luhistunut/puristunut/sortunut" palotilaan. Sitten tutkin työntömitalla yms. kolmea tiivistettä: alkuperäinen? 700 tkm? ajettu; tarvike, reilu 200 km ajettu, ja toyotalta runkonumeron mukaan ostettu uusi. Tuossa tarviketiivistessä oli (700+tkm ajettuun verrattuna) pikkasen pienemmäksi puristunut liekkirengas noissa vuotamattomissa sylintereissä. tuossa pettäneessä sylinterissä liekkirengas oli siirtynyt muistaakseni suuruusluokkaa millin sylinteriin päin. Tuolle kannentiivisteen pettämiselle löytyi myös toinen syy: kannen tiiviste kohdistataan lohkoon kahdella lohkossa olevalla ohjarilla, 1. ja 6. sylinterin kannen pultti menee "sormuksen" läpi, siis siellä on teräksinen putken pätkä, joka asemoi sylinterinkannen, ja -tiivisteen täsmälleen oikealle kohtaan. Toinen noista kohdistusrekiistä oli noin millin väärässä kohtaan! Ja kun nuo liekkirenkaat oli vielä pikkasen pienemmät, ohuemmat yms, niin tuo tilanne vastasi sitä, että lohko olisi porattu yli 3mm ylikokoon. Ja sitten nuo kumitiivisteet; siis venttiilikopan tiiviste (semmoine "kumista" tehty u-kirjaimen profiililla oleva tiiviste, joka asettuu venttiilikopan "uros-" reunaan, sulinterin kannen tiivistepinta on tasainen) kiristetään noin 15-20 kpl pultilla kiinni; pulttien ympärillä on teräksiset putkenpätkät: Ei kestänyt Teboilin 10w-40 super hpd öljyä; Tiiviste kutistui ja kovettui parissa vuodessa niin paljon, että alkoi vuotaa. Ja stefat: tilanne ei yhtä paha, kuin venttiilinkopan tiivisteessä; mutta "tihkasee" hivenen öljyä; näkee siitä, että pöly tarttuu, ja kertyy mustaksi "paskarenkaaksi" Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta: Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan) Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin) Yhteenvetona voin todeta, että kun teen remonttia ITSELLE: Kannentiiviste aina alkuperäinen, varsinkin jos lisätty "tehoa". Paperitiivisteet, monesti, esim. tuossa aiemmin mainitussa Milnerin sarjassa oli OK, toki jos vähänkään epätasaisuutta tms, niin olen "silikonoinut-" pinnat ns. "Bilteman Punaisella" Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen. https://www.milneroffroad.com/toyota...xg0057/AXG0057 |
Lainaus:
|
Amerikan joet kehuu että kardaanien liukuihin ois paras aine tällainen https://www.amazon.com/Harvey-023045.../dp/B00004SWKE
Ohut kerros pitäs riittää pitkään ja tolla pääsis eroon siitä rasvan määrän säätelyn tuskasta. Saako Suomesta jotain vastaavaa? |
Lainaus:
|
En millään muotoa tahtonut paheksua noita "tamgears- super stefoja
Lainaus:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan) Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin...""""" Ja kuten sanoin, """"" Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille""""" |
Lainaus:
Eli nämä Tamgearsin "Super"-tiivistesarjaan sisältyvät erikseenkin saatavat tarvikestefat (TO6-1008K) halpoja (13€) ja hyviä/alkuperäistä parempi vaihtoehto vanhempiin Land Cruisereihin: http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...%20isokuva.JPG 80:ssäkö on tän kaltaiset stefat orkkiksena? Tilasin itekkin pari viikkoa sitten tollaset BeeJiihin. |
Hyvin on toiminut noi Matin linkkaamat stefat vanhoissa cruisereissa. Toki pronssiholkit on tullut aina uusittua tai oikeestaan oon kyllä tykännyt käyttää niitä uudemman hdj80 neulalaakereita mitkä menee muihinkin kuin hodariin. Mitään kiinalaisia muovisia markan stefoja ei kannata laittaa oli sitten vetari vaikka uusi.
|
Tarkoituksena on laittaa katolle 2kpl 35w led kaukovaloja sekä 2kpl 15w työvaloja hakuvaloiksi.
Koitin katsella reittejä sähköille, mutta mitään helppoa reittiä en löytänyt. Mistä olette HDJ:n katolle valopiuhoja tuoneet? |
Pitäis alustaa päivittää tuohon 80 sarjalaiseen nyt.
Mikähän on tänä päivänä se paras kestävyydeltä/toimivuudesta? Ihan perus ajeluun ettei mitään älyttömiä kuukauden retkitavaroita ole kyydissä+toista autoa varaosina.. :D Näitähän on nykyään omea, ironmania, terratimeria, trailmasteria yms.. joku 50-75mm olis tarkotus saada tilaa lisää. Vai pitääkö kerätä joku hyvä setti että jouset jotain ja iskarit toista merkkiä? Ja jos varaosia myyjiä lukemassa niin saa esittää tarjouksia s-postiin ossi.kaunisvaara@ rovakaira.fi ;) Ja tieten jos jollain sattuu olemaan hyvä käytetty sarja myynnissä niin sekin kiinnostaa? |
Onko ilmastoidut hodarit kuinka harvinaisia? Vuoden olen koittanut kohta metsästää semmoista tselleni sitä kumminkaan löytämättä ☹️ joitakin on nettiautoon ilmestynyt mutta tuntuu häviävän ennenkuin kerkeän hakea
|
ei se nyt ihan älyttömän harvinainen ole.
|
Lainaus:
|
Hdj:n lyhyet ja pitkät lakkas toimimasta, valojen ruskea (etummainen) rele toimii kun vaihdoin päikseen hzj:n releen kanssa. Vaihtorele ei puhu mitään, laatikossa olevasta pohjasta on muovi sulanut ajosuunnassa vasemman takakulman liittimen kohdalta, oikeaan takakulmaan tulee jännite. Onkohan piuha poikki vai rele paskana? Onko jollain kuvaa mikä liitin on mikäkin? Hzj:ssä oli korjattu tuo erilaisella releellä uudelleen johdottaen, niin ei saanu siitäkään kokeiltua vaihtaria.
|
mulla oli sama vika rele oli rikki.tarvike relettä kokeilin ei kestä sitten hain romu kaupasta toyotan orkkis releitä pussillisen taas toimi.oli kanssa se pohja sulanut
|
Lainaus:
Taakse takimmaisen pilarin kautta 2x2.5mm2 kaapeli nätisti. Ite olen porannut reiän ja hyvin tiivistäny läpivientikumilla ja massalla |
Terve!
mitäs porukka antaisi hinta-arvioksi tuollaiselle vuoden -92 manuaali hodarille jossa mittarissa 480tkm seisonut nyt 2v kaverin tallissa ruostevaurioiden takia (sisälokarit takana molemmin puolin puhki pitkältä matkalta,helmat osittain ja taka-akselista ruostunut kallistuksenvakaajan tangon kiinnikeet kanssa olemattomiin) akselit on lukottomat 2v vanha korottava alusta ja 35 mutikat alla ihan sen takia kyselen kun kiinnostaisi ostaa tuo itselle projektiksi ja vaikea keksiä mitä tuollaisen arvoksi antaisi, niin että minä sekä ystäväni olisi tyytyväisiä hintaan :confused::D |
Lainaus:
|
Onkos radiolle ja kellolle jossai sulake vai mistähän niille virta tulee kun molemmilta on nyt yhtäkkiä sähkö hävinnyt
|
mistäs löytää edulliset vaihde laatikon tuki kumit hdj:hin j80 vm93
|
Hodari
4 Liiteet
Noniin löytyipäs vuoden etsimisen jälkeen ilmastoitu hodarii.
Tämä yksilö on 320tkm ajettu 90vuoden tuotos automaatilla ja lukoilla. Alle kun heitti nuo vähän leveämmät renkaat hoijiista ja kattotelineen rupes näyttämään vähän uskottavammalta Plussia +kori hyvässä kunnossa +runkokin näyttää hyvältä +suht vähän kilometriä Hommia -kiertokangenlaakereita ei ole vaihdettu. -hitsausta löytyy hieman -sisusta melko karkeassa kunnossa -jouset väsähtäneet Tähän ois nyt aluksi vaihettava nuo kklaakerit. Asustelen Äänekoskella eli saapi ehdotella vaihtajia näiltä suunnilta. Kerkesin jo cross 4wdlle soitella ja sieltäpä saisi tilattua laakerit ausseista. |
Kysyppäs laakereita timo l vai oliko timo p slck:n sivuilla nimimerkillä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuo laakerimetalliongelma oli -90 luvun alussa...
Lainaus:
JA JOS HDJ-80 "kalkattaa", ja orkkis kiertokangen laakerit, niin ehkä kannattaa jatkaa matkaa taksilla tms. Nuo hdj-80 alkuperäiset koneen kiertokangen laakerit ei paljon varoittele..... siis herkästi tekee romua Nuo alkuperäiset laakerit; siis niiden koko; on koodattu kiertokankeen ja kampiakseliin stanssautilla merkeillä; siis tehtaalta lähtiessä noita STD mittoja on muistaakseni 5? eri paksuutta... Ja ainakin muutama vuosi sitten noita laakereita sai paikalliselta Marmorilta jokaisessa koossa. Toki nuo tarvikelaakerit ei ole aiheuttaneet ongelmia, siis varmaan tuolta alkuperäisen laakerien suurimmilla välyksillä? -> nuo tarvikelaakerit ei ole ongelma, jos et ala valikoida öljynkiertoa.... |
Lainaus:
|
Osaisiko joku sanoa mistä voisi löytyä turbo mallin ruiskutuspumpuun varaosia? Vein pumpun korjaukseen ja sanoivat, ettei heidän kauttaan ainakaan enää saa. Hodari makaa nyt vaan korjaamolla odottaen uusia osia. Kiitokset jo etukäteen.
|
Lainaus:
|
kyllä täältä meidän kylän pajalta ainakin saavat osat suorauun vie toiselle pajalle
|
4 Liiteet
Lainaus:
Melko rajussa kunnossa 🤯 autolla ajettu 320tkm Kuvissa sekalaisessa järjestyksessä mutta 3 ja 6 pytty pahimmat |
Huh!
Tuo kakkoskuvan liuska ei olis montaa kylmäkäynnistystä kestäny. Liekkö sitä yhtäkään enää. Vähän sama tilanne oli itellä keväällä kun kuuntelin tuon 6.5td:n tyhjäkäynnin kovenevaa kolkatusta. https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Sub...pg/_medium.jpg Aika valmis oli seki. |
2 Liiteet
Noniin rupeaa projekti etenemään. Tilasin ome:n +70mm/50mm alustan ja casterpuslat. Renkaat ja vanteet vielä etsinnässä. Toivoisin että tonne alle sais mahtumaan 35" 12.5"allterrainit... Tulevien vanteiden et on vielä selvityksen alla? Omassahan on nuo kapeammat muoviset kaaret.
Melko ruosteeton näyttää tämä oma yksilö olevan mutta löytyihän tuolta takakaarista vähän herkkuakin. 😁 Onko palstalaisilla ideoita mitä kannattaisi vielä lävitse Nyt vaihdettuna acl:n kk laakerit ja tuo kylmäkäyntihässäkkä ohitettu jakopumpusta. Etuakseliin tilasin uudet murrokset ja kääntökuuliin on ilmeisesti tiivisteet vasta vaihdettu. |
vanteiden et-12 on aika hyvä
|
Pakettiauto/huoltoauto
Saakos tämmöistä 90vm hdjitä pakuksi vai meneekö ainoastaan huoltoautona? Tuleeko molemmissa tuo 80 lätkä perään?
|
Lainaus:
|
Onko hdj:tä saanut leveällä kahden istuttavalla vänkärin penkillä, tai saako tämmöisen katsastettua 3 paikkaisena pakettiautona?
|
On saanu, mut jos lukee kuljettajan vieressä 1.
Niin epäilen et ei pysty lisään tai riippuu konttori ihmisestä |
Alkuperäinen hodarin kaksipaikkanen vänkärinpenkki paikoilleen ja keskiturvavyö. Ja muutos katsastus kolmi paikkaiseksi. Onnistu ainakin meidän konttorilla.
|
Onko kellään etuakselin mitta tietoja?
Lähinnä kiinnostaa mitta vanteen kiinnitys pinnasta toisen vanteen kiinnitys pintaan. |
Olisko tossa?
https://www.landcruiserclub.net/comm...3d6c18eaf9.jpg |
Peltiosia
Löytyykö näihin korjauspeltejä muita kuin noita etulokareira. Tuli vaan mieleen kun vääntelin suorasta pellistä noita takakoteloita. Vanhat oli hävinny eikä saanu mallia oikeen mistään niin tulipahan vahvat ainakin.
Takapuskurin kiinnitys voi olla vähän haasteellista. |
Tullut sellainen vika että oikealle vilkuttaessa etuvilkut toimii mutta takana vilkkuu vain jarru ja pakkivalo. Luultavasti jarrua painaessa tapahtuu myös jotain outoa. Samoin kun länkyllä lähettää niin pakokaasun lämpötilamittari nousee tappiin. Jonkinlainen maadoitusvika liene mutta mistä lähtisi etsimään vikaa.
|
Lainaus:
Turbomies kehu Tribo Dyn ja Del-Ron öljyjä, joissa pintapaineen kesto eri tasolla kuin markettiöljyissä. On tietysti öljyn vaihdon hinnatkin eri tasolla varsinkin jos kilsoja tulee useempi kymmenen tkm vuodessa. Tribo Dyn vähän eri tasolla kuin muut öljyt https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed Tuota vois kuulemma sekottaa normiöljyn sekaan jos ja kun ei kukaan raaski ostaa pelkkää tuota. |
Hessu888 "Finland"
ei ole helppo "yrittää" neuvoa, kun "anonyymi?" vastaanottaja, kun vielä takemmin, siis lainataan viestiänäini.... olis edes pvm; mistä topiikki alkaa....
Lainaus:
|
Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
|
Sorry, Mulla meni puurot ja vellit sekaisin....
Lainaus:
Siis luin pikaisesti tuon maitsemasi/liitteeksi laittamasi opinnäyte tms. työn. Minulla ei ole paljoakaan kokemeusta noista noista "kalleimman hintaluokan öljyistä" vai miten niitä nimittäisi? tuon linkkisi https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed "Kuluttaja Öljyissä" (toinen gatekoria olisi performanse) parhaat paineenkesto ja raapaisujäljen saanut TriboDyn 5W-30 moottoriöljy 0,946L, maksaa verkkokaupassa 38,50 euroa + toim kulut; siis reilu 40 euroa litra! Hodarin moottori öljyt maksaa 7000 km välein mieluummin yli 400e, kuin alle? Käy mielessä, että Hodarin kannalta voi olla kysymys aivan vääristä kestävyyksistä? Siis sama juttu mekaniikan kannalta: Kannattasko maksaa 10x hintaa jarrulevyistä, jotka kestää tuplasti niin paljon lämpöä, kuin alkuperäiset? (Ja palat/satulat kuitenkin ensimmäiseksi ottaa kipeää) Se mikä noissa kuluttaja öljyjen taulukoissa todella ihmetytti: on se, että kaikki muut öljyt on niin tasaväkisiä:cool: (tuo TriboDyn on aivan ylivoimainen noissa taulukoissa; siis esim "kuormitusaika" testissä tuo TriboDyn kesti 292 sekunttia. Toiseksi paras, Ford Formula f kesti 40 sekunttia. "huonoin" Shell helix diesel plus kesti "vain" 29 sekunttia. Siis vain 10% tuosta parhaasta, kun toiseksi paras kesti sentään 14% Pikaisella lukemisella en löytänyt mitään mainintaa esim. siitä, että vertaillaanko samalla sekä diesel, että bensiinimoottorin öljyjä? Jos verrataan tuota opinnäytetyötä ja 30v vanhaa hdj-80 moottoritekniikkaa, niin epäilen, että tuo huonoinkin öljy uutena toimisi enemmän kuin hyvin? Käsittääkseni noissa 30v tai yli vanhoissa cruisereissa ei ole ongelma tuo uuden öljyn voiteluominaisuudet, vaan vanhan öljyn voitelu- ja puhtaanapito ominaisuudet? Nuo maininnat EP-lisäaineista: ovat varmaan hyviä; mutta mitä haitta niistä niistä mahdollisesti on täysin toisen tyyppisessä moottorissa? Hyvänä esimerkkinä voisi olla nuo vaihteisto- ja peräöljyt: satoja vaihteiston synronointirenkaita on pilattu juurikin noilla EP-lisäaineistetuilla öljyillä; en muista miten meni toyotissa, mutta vm. 82 2,3 td:n laatikko ei tykännyt teboilin GL-5 peräoljystä.... Ja se, mikä on varmaan särkenyt huomattavan paljon cruisereiden moottoreita; on dieselmoottoriöljyltä vaadittava puhtaanapitokyky: Siis kun dieselmoottoriin kertyy huonosti palaneesta dieselistä (ja moottoriöljystä) sitä "pikeä": siis niistä sadoista/tuhansista kylmäkäynnistyksistä, -vedätyksistä siten että savuaa mustaa, ja jopa huoltoa kaipaavista suuttimista.... -> kun moottoriöljyt eivät riitä siihen, että ne sitoisivat itseensä tuon noen?, niin se alkaa kertymään kylmimmille pinnoille, mm. venttiilikopan kanteen, ja aikojen saatossa sitä kertyy paljon, varsinkin ylipitkillä öljynvaihtoväleillä, sekä ajallisesti että kilometreinä: öljy vanhanee myös silloin, kun autolla ei ajeta. -> kun se "Pappa-" on körötellyt maasturilla sunnuntaina kirkkoon 5 km, ja joka toinen päivä kauppaan samasen 5km, ja metsätöissä käyttänyt päivän tyhjäkäyntiä, että kun tulee lumisena pakkasesta ei vilustu...on pihinä käyttänyt halvinta hyväksyttyä öljyä.... Sitten joku harrastaja ostaa sen, ja kun kyseessä on Papan "aarre", niin laitetaan parasta diesel- moottoriöljyä, mitä mainostetaan että pitää "Moottorin puhtaana" No, kun kerran on "uusi" maasturi, ja kaikki öljyt yms. viimmeisen päälle laatutavaraa, niin voi antaa "hanaa" huotella/vetää isoa traileria tms. Aika äkkiä nykyiset, voimakkaasti pesevät moottoriöljyt saa nuo pikeytymät liikenteeseen, varsinkin kun moottori käy kuumana: Siitä seuraa se, että nuo "pikikelmut/hiutaleet" tukkii öljynsuodattimen, tai jopa ohittaa sen (kohtuu pakkasessa paraskaan synteettinen ei mene "suodattimen läpi") vaan siitä ohivirtausventtiilistä.... Ja sitten ne "haituvat" tarttuu jonnekin ohueen öljykanavaan, turbottomisssa yleensä kiertokangen- ja turbollisissa usein myös turbon öljynkuristimeen. Kun ostat käytetyn dieselin, niin osta niiden uusien pesevien moottoriöljyjen lisäksi myös muutaman öljynsuodatin: Ja kun vaihdat öljyt ja suodattimen ensimmäisen kerran, niin jos sormi yltää/sopii, niin kokeile öljyntäyttökorkista ja sieltä venttiilikopasta, että löytyykö sieltä sitä pikeä? siis samanlaista kuin paksu vaseliini... ja mustempaa kuin..... jos tuota pikeä löytyy, niin vältä kylmäkäynnistyksiä ja raskasta vedättämistä, ja pyri ajamaan moottori aina lämpimäksi, kun laitat käyntiin... ja vaihda suodatin allaolevan mukaan: Nykyisissä moottoreissa moottoriin jää paljon öljyä, vaikka annat valua tunnin.... Tämä sotkee/mustaa uudet öljyt heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, Mutta ota n. 2-3 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen mittatikusta pieni tippa esim. kuivalle kopiopaperille. (oljy imeytyy, ja värjää paperin harmaaksi n. 1-3cm alalta) Kun olet käynyt ensimmäisen ajolenkin, esim. 50-100 km normaalia maantieajoa, niin ota mittatikusta seuraava näyte samaiselle, kuivalle kopiopaperille... Jos on imeydyttyä paljon "mustempi" niin öljyn suodattimen vaihto harkintaan..... Minä olen vaihtanut noista omista "Löydöistä" öljyn suodattimen pahimmillaan n. 200 km ajon jälkeen uudestaan, ja sitten noin tankin jälkeen, ja vielä noin 1500-2000 km kohdalla, ja sitten uudet öljyt ja suodatin n. 3000 km kohdalla. Ja tuolla teboilin superhpd (shpd) olen ajanut kaikilla toyotilla, pesee kohtuudella moottoria, ja kohtuu hintaista.... 10w-40 n. 80e/ 20 litraa, 5w-40 puolet kalliimpaa. P.S Eihän Hessu888 hodarin öljynsuodattimen jalkaa ole moukattu? Hodarissa on öljynsuodattimessa (ainakin alkuperäisessä) rakennettu kaksi suodatinta samaan pakettiin: "Normaali" suodatin suodattaa käytännössä kaiken laakereille yms. menevän öljyn, ja tuo hienosuodatin suodattaa kuumasta öljystä pienemmät epäpuhtaudet... ja tuon hienosuodattimen suodattama öljy taitaa valua suoraan takaisin öljypohjaan, sillä se suodatin on niin tiheä, että läpäisee niin vähän öljyä, varsinkin kun öljy ei ole kuumaa, että mihinkään voiteluun tuota ei voi käyttää... Maailmalla on paljon hodareita, joihin on laitettu "Lisäöljynjäähdytin/öljynsuodattimen siirtosarja" ja sen seurauksena tuo toinen piiri ei toimi; ulkomuistista: päästää suodatetun öljyn suoraan öljypohjaan siitä virtauksesta, mikä pitäisi kuumana hienosuodattaa... Nyt menee suorasta reijästä takaisin öljypohjaan:rolleyes: Ja kuuma öljy on aika juoksevaa... |
| Sivu luotu: 11:27 (GMT +2). |
|