![]() |
|
Jakolaatikon ehjääminen jatkui viikonloppuna, tosin tuli pieni takapakki lauantaina kun sain lootan läjään ja ihmettelin miksi pääakselissa oli parin sentin päittäisvälys.. Ei tietenkään pysyneet alueet kohdillaan ja muutenkaan lodju toiminut. Alkoi kyrsiä sen verran että lopetin hommat (no, kellokin oli silloin jo lähemmäs kymmenen) että piti ottaa parit asennuskaljat :D Sunnuntai meni tontilla väliseinäharkkoja sahaillessa, maanantaina aloin tutkia uudestaan jakolaatikkoa. Epäilys suuntautui jostain välistä unohtuneeseen lukkorenkaaseen - ja se oli onneksi kaikista taaimmaisin. Puolen tunnin homma ja loota toimii :)
Piti lyhentää takakardaanin yokea, jotenkin piti saada rälläköityä se suorassa linjassa poikki. Virittelin yoken päädyn läpi 10mm:n pultin & mutterin, pultin pää pylväsporakoneeseen ja koneet laulamaan.. Tee-se-itse sorvi? :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg Tuon näköinen siitä tuli - ja on muuten nyt 14cm lyhyempi paketti kuin alkuperäinen 249 slip yokella. Pitäisi senkin osaltaan helpottaa ettei tule mitään kardaaniongelmia eikä tartte käyttää tuplaristikkoa jakiksen päässä :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg Yoken kiinnityspultti vielä uupuu, pitää suurentaa kiinnitysreikää 0,5mm kun jäi sittenkin pieneksi. ..ja TIEDÄN, tuo yoke on idioottimaisin mahdollinen auton alle laitettavaksi, koska pitää auton alla prässätä ristikko kiinni ja laittaa lukkorenkaat. Perseestähän se on mutta sillä mennään toistaiseksi, koska mistään ei löydy 27- spoorista 1330- sarjan ristikoille olevaa fixed yokea, missä on u- pultit tai kiinnityspannat. Löytyy vain 26- ja 32- spoorista, tai sitten 27- spoorista 1310 ristikolle. Spicerin 2-2-949 laippa-yoke olisi sopiva, siinä on minulla jo olemassaolevan jakolaatikon takaulostulon laipan 4 x 3.5" pulttikehän jako, siihen menee 1330 ristikko, ja pituus koko paketilla on sama kuin allaolevalla virityksellä - mutta maksaa jenkeissäkin 80-90$ + postikulut yms.. saa vielä jäädä :D http://www.northerndrivetrain.com/pr...I-2-2-949.html |
Mikäs ajatus sulla oli ton takayoken kanssa, kun eikös se ZJ:n vakiokardaani olis pitäny mahtua sellaisenaan paikalleen myös 242:een; mulla ainakin mahtui? Ja kun sullahan oli orkkista tiuhemmat välityksetkin perissä, niin ei kai orkkisrakenne nyt olisi katkennut edes 360:n "isolohkon" ;) 450Nm väännöilläkään... Ja eikös tuo rakenne nyt kuitenkin ole vähän kuin "hack n´tap" -tyyppinen, vaikka lyhempi onkin?
Mulla on vielä tallella XJ:n "väärä" lyhyt takayoke (kuvassa oikeanpuoleinen), johon teetätin siitä puuttuneen prikan rosterista. Jos alustakorotuksesta tulee kardaanivärinöitä, niin sitten jakiksen output-akselia lyhemmäks, toi ja ZJ:n etukardaani paikalleen, ja VOT! Ei tartte sompailla mitään veemäisiä sokkia yms. ja luulisi kestävän pikkulohkon tehot "isoilla" 33":lla! :D:p http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64881 |
Lainaus:
Lainaus:
Kyllä, kuten ylläkin jo laitoin niin tuo on hack 'n tap SYE, kun se tuossa '90 pääakselissa/ kuoressa jo valmiina oli. Ei sitä siitä poiskaan pysty ottamaan :D Lainaus:
ZJ:n etukardaania en saisi millään paikalleen, siinä kun on CV- nivel etupäässä - tosin ei täsmäisi pituuskaan ;) Ylipäätään taakse ei tuplaristikollista kardaania tartte, kun on sen verran pitkä kardaani ja matala alustakorotus. Eikä sen puoleen ihan helpolla voisi mulla laittaakaan, kun taka- akselin trussi on sen mallinen ettei tahtoisi enää panhardi mahtua paikalleen jos tarttee kauheasti pinionin nenää nostaa korkeammalle kuin se nyt on.. edit: tuplaristikkokardaanissa toki olisi se hyvä puoli, että saisi pinionin etupäätä hieman ylemmäs ja näin tuo alumiinibanjo sekä kardaani olisi vähän paremmin suojassa. Ei siitä kuitenkaan mitään muuta hyötyä ole, lisää vain huoltokohteita kun enemmän niveliä ja ristikoita ;) |
Jaa sulla oli siellä SYE jo ennestään, no sit ei mitään. Mulla puolestaan ei ollut XJ:ssä, eikä ole tässä ZJ:ssäkään ja mikäli vakiotakakardaanin pituus sattuu kohdalleen vielä korotuksen jälkeen niin menköön tuollaisenaan.
Jos sitten tarvitsee, niin mun vara-ZJ:n etukardaani sen sijaan on ristikolla - lienee jälleen näiden gen1 ZJ:den hyviä puolia :D - joten se kävisi myös taakse, vaikka pituudesta ja sen riittävyydestä ei ole tarkaa tietoa. Ko-Met tietysti sen tarvittaessa korjaa. Saitkos muuten hommattua ZJ:hin käypäiset 242:n vaihdevivut ja kaavion jostain? EDIT: Entäs oliko pantojen kiristyksellä mitä vaikutusta lootan vaihtamistapaan? Kun sain omastani säädettyä vielä kick-down-vaijeria, niin ero on melkoinen! :D |
On noita CV- kardaaneja kait osassa vanhempiakin.. uudemmissa taas taitaa olla kaikissa.
Ajattelin koittaa rakentaa suoran "nivelistön" tohon jakolaatikolle, kun toi tehtaan moninivelhässäkkä on aikalailla paska. Pari sopivankokoista uniball- päätä ja vahvaa kierretankoa. Voi olla että joutuu vähän muuttamaan jakolaatikon kyljessä olevaa läpyskää. Ainakin XJ:ssä onnistuu aika helpolla, katotaan miten ZJ:ssä. Jostain pitäis se kaavio koittaa löytää, jos ei sitten XJ:stä saa järkevännäköisesti sovellettua :) Laatikon toiminnasta ei ole vielä aavistustakaan, en ole vielä päässyt ajamaan.. koitin ilman kardaaneja niin ainakin kaikki vaihteet näytti kytkeytyvän eikä öljyä vuotanut mistään :D |
Lainaus:
|
Juu.. zj:n osalta sitä akselinpuolta meinasinkin. Onneksi jakiksen pää on tuplaristikolla :) no, saahan ne cv:t vaihdettua yokkeihin noissa uudemmissakin jos tarvetta on.
|
Jotain pientä virittelyä tullut tehtyä, fiksasin mm. alkuperäisen simpukan joka oli jo vähän kulahtanut. On huomattavasti parempi ohjaustuntumaltaan kuin '90 vuosimallin XJ:n simpukka, vaikka pitäisi olla sama laitos. Fyysiset mitat täsmää, mutta tiedä sitten missä on ero kun tuo XJ:n simpukka jonka korjasin aiemmin. Cherokeen simpukka on jostain syystä paljon enemmän tehostava kuin ZJ:n versio. Täsmälleen samat tiivisteet yms. sinne meni sisään, ja muutenkin on fyysisesti aivan samannäköinen ja kokoinen kuin Grandin versio, samassa ohjaustehostimessa kiinni ja sama määrä ratin kierroksia laidasta laitaan, samat säädöt molemmissa simpukoissa. Erikoista.
Etuvilkuista tuli sanomista leimalla kun oli alkuperäinen kuskin puolelta rikki, vaihdoin sitten samalla molemmat kirkkaisiin malleihin alkuperäisistä oransseista. Ostamani on jenkkimallit, en löytänyt mistään euro- mallin kirkkaita järkihinnalla. Jenkkimallissa on lampun kiinnitysjalan lukitus erilainen kuin euro- malleissa, mutta sisältä vilkku on ihan sama. Molemmat myös käyttää lampun kiinnitysjalassa samaa polttimon kantaa. No, piti tehdä pieni muokkaus, tuossa jenkkimallin alkuperäinen lampunjalan kiinnityksen lukko: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg ..ja tässä euromallin vilkusta leikattu & liimattu lampunjalan kiinnike tilalle (huomaa lukitushahlojen erot): http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg Nyt näyttää valot tältä, sopii mielestäni paljon paremmin auton väreihin kuin alkuperäiset oranssit: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...jpg/_small.jpg Olen ihmetellyt ilmastoinnin toimimattomuutta, siitäkin selvisi kaikensorttista. Viime kesänä täytin järjestelmän, oli melkein tyhjä. Jo silloin ihmeteltiin että sekä ala- että yläpaineet oli hivenen korkealla, mutta kuitenkin sallitun rajoissa. Kuitenkin paikallaan seisoessa ei aina puhaltanut kylmää, liikkellä ollessa kyllä. Talven jälkeen järjestelmä oli taas aivan tyhjä. Huiskaisin Hämeenlinnaan tekemään vuototestiä, pääkaupunkiseudulta kun ei kyseistä palvelua tuntunut saavan mistään :mad: Tehtiin ensin 5bar paineella ja sitten 22bar paineella typen kanssa, saippuavedellä tutkittiin liki tunnin ajan mutta ei vuotoja löydetty ja painemittarin viisarikaan ei ollut värähtänyt. Eli ei mitään näkyviä vuotoja. Alipaineella järjestelmä tyhjäksi/ kuivaksi, uudet aineet sisään vuotoilmaisuvärin kanssa. Auto käyntiin ja heti huomattiin että alapaineet nousi reiluun 5bar paineeseen (pitäisi olla vallinneella ~20 asteen lämpötilalla n.2 bar), yläpaineet kipusi aika äkkiä 30 bar. tuntumaan - eli ihan liikaa. Sähköflekti autossa on kuitenkin toiminut - tai niin ainakin luulin. Flekti on puhaltanut kun kone on lämmin eikä koskaan lähelläkään ole ollut keittämistä. En vain tiennyt että flektissä pitäisi olla myös hidas nopeus, mikä ei ole toiminut omassani. Tästä johtuen hitaassa ajossa yläpaineet on kerinnyt nousemaan sen verran nopeasti liian korkealle, että korkeapainepuolen paineanturi (joista toinen käskyttää vain flektin hidasta puolta päälle, ja toinen kompuran magneettikytkintä auki) ei luultavasti ole ehtinyt mukaan riittävän noepasti, jolloin ilmastoinnin varoventtiili on pikkuhiljaa suhauttanut turhat paineet pois järjestelmästä, ja siksi se on tyhjentynyt. Varoventtiili toimii n.33 bar kohdalla, kun järjestelmän normaalit maksimipaineet pitäisi olla jossain 27-28 bar. hujakoilla. Asiaa tutkittuani totesin, että flektin hitaan nopeuden pitäisi puhaltaa aina ilmastoinnin ollessa päällä, ja jos kone liian lämmin niin sitten hyppää korkealle nopeudelle. Selvisi myös, että 5.9:n sähköflektin moottorista tahtoo hidas puoli kärvähtää. Hitaan nopeuden rele naksui kun koitin sekä ylävesiletkusta että ilmastoinnin korkeapainepuolen anturin liittimestä, eli se puoli voidaan poissulkea. Samoin korkeapainepuolen toisesta tunnistimesta kokeilin että magneettikytkin irrtottaa kuten pitäisi -> toimii. Hyvä juttu sinänsä, mutta huono homma on se että flektin moottori on rikki ja uusi alkuperäinen flekti maksaa jenkeissäkin 550-710$ - ei kiitos. Pelkkää moottoria ei tähän saa, ja tarvikeosana ei ole flektiä eikä moottoria. Myöskään pienemmästä 5.2 moottorisesta ei osat käy, koska ne käyttää viskoflektin ja pienemmän sähköflektin yhdistelmää. Voisi sovitella, mutta pidän mielummin pelkän sähköflektin. Tutkin lisää, ja selvisi seuraavaa: 1. Siemens/VDO:n moottori # PM9069 on muuten sama kuin 5.9:n alkuperäinen, mutta tarkoitettu Fordiin -> ko. moottorissa on liitin virransyötölle, eikä johdot suoraan kiinteästi sisään kuten Jeepissä (Jeepissä liitin on hieman pidemmällä). Tätä moottoria saa mm. Rockautosta, hinta 61€. 2. Motorcraftin osa # WPT168 (johtonippu/ liitin) on oikea malli ym. moottoriin, toisessa päässä liitin joka sopii moottoriin ja toinen pää johtosarjasta on "vapaa". Myös tätä saa Rockatuosta, hinta 21€. Lähetyskuluineen yhteensä 150€, aika paljon vähemmän kuin uusi Moparin moottori! :) Jeepin flektin moottorista johdot poikki ja liittää sen tuohon Motorcraftin johtosarjaan ja se kiinni uuteen moottoriin, Jeepin alkuperäinen moottori irti propellista, propelli kiinni uuteen moottoriin ja moottori kiinni Jeepin flektin runkoon -> toimiva flekti joka itse asiassa puhaltaa vielä hieman nopeammin molemmilla nopeuksilla kuin Jeepin alkuperäinen. Aika lailla halvempi setti kuin ostaa uusi :) On vielä osat tilaamatta, mutta pitää laittaa tilaukseen lähiaikoina. Sillä välin täytyy hätäensiapuna tehdä niin että flektin diagnostiikkaliittimestä laittaa pari nastaa yhteen hyppylangalla, jolla saa flektin pyörimään täysnopeudella silloin kun pitäisi olla hitaalla, ja tietysti pyörii myös nopealla kun sitä tarvitsee. Haukkaa vain virtaa niin pirusti että tuo saa toimia väliaikaisratkaisuna. Tässä linkki kuviin jonkun toisen Jeepistä missä tehty tuo moottorivaihto: http://www.flickr.com/photos/4010925...087193/detail/ |
Ei enää kylmene.
Voiko tuollainen ilmastoinnin vika tulla ZJ:n 4L koneeseen myös?
-Siis noi flekti jutut...? :o |
Ainoastaan 5.9 koneisessa on pelkkä sähköflekti jäähdyttämässä, mutta toki 4.0 tai 5.2 koneisessakin voi erillinen pienempi sähköflekti hajota, tai ohjaus pettää (rele rikki). Ainakaan lämpimällä kelillä pelkkä viskoflekti tyhjäkäynnillä ei välttämättä riitä ilmastoinnin lauhduttimen jäähdyttämiseen. Käsittääkseni kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa ZJ:ssä ja XJ:ssä on viskon lisäksi pienehkö sähköflekti, osassa muutenkin.
|
Tahtois viilennystä myös.
Hitto noitten kanssa, outoa ettei pks ole osaajia/tekijöitä ilmastoinnin temppuilun korjaukseen! :confused:
-Onhan noita täyttäjiä mutta.....:rolleyes: |
Lainaus:
|
Vanhempikoppaisessa ZJ:ssä ei ole sähköflektiä kummallakaan bensakoneella, joten ainoastaan viskon hajoaminen niin ettei se pyöri ollenkaan tai pyörii liian hitaasti voi saada aikaan saman ongelman. Mun -96 kuutoskoneisessakaan ei sitä ole, joten epäilen Ranen ongelmien johtuvan jostain muusta.
|
Lainaus:
Suoritetaan koeponnistukset typellä ja vuodonhakua väriaineilla. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sähköflektin saa mudassa kokonan pois päältä, ja laadukas sähköfkekti kestää paskaa siinä missä viskokin. Laadukas sähköflekti kyllä maksaa helposti satkun tai yli, halvat kiinanvatkaimet ei liikuta tarpeeksi ilmaa eikä kestä mitään.
Lisäksi sähköflekti ei ole sellainen tehosyöppö ja humisija kuin visko ;) |
Onkos siinä uudemmassa ZJ:ssä visko ja sähkötuuletin rinnakkain kuten XJ:ssä, vai miten? Mulle ainakaan mitään sähkövispainta mihinkään mahdu, ellei ota viskoropelia kokonaan pois. Black ZJeepistä jos alkais tehä puhdasta metsäautoa, niin vois laittaa syylärin taakse sun muuta jännää. On vain noita kilpiautoja vielä ensin rakennettavaksi... Kurakot ajattelin kiertää jatkossa kauempaa kuin mitä XJ:llä; sitä paskaa riittää joka paikkaan ihan ilman ropeleitakin... :mad:
|
Lainaus:
Ja suurin ongelma lienee se, että kukaan ei halua maksaa vian paikallistamisesta mitään. Siksi on sekä asiakkaalle että tekijälle helpompaa, kun vaihtaa koko kompuran uuteen, niin ei tule hinnoissakaan yllätyksiä. Mutta jos tuo osat mukanaan, niin voi toki hiilet, tiivisteet ja laakerit vaihtaa, ei se mikään ongelma ole. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Viimeksi kun mulla oli kompuran kanssa ongelmia, niin kaikki paikat tarjosi suoralta kädeltä korjaukseksi uutta kompuraa (montaa sataa euroa + vaihtotyö + järjestelmän tyhjennys ja täyttö). Vikaa oli magneettikytkimen laakerissa, joka löytyi suoraan laakeriliikkeen hyllystä muutamalla kympillä, vaihdossa meni 20min. kotipihalla tehtynä ilman ulosvedintä. Eikä tarvinnut edes aineita tyvjentää. Tälle ongelmalle mitä nyt on niin tarjottiin kaikenlaista, hintahaitari alkoi tonnista diagnoosille + remontille. Ei ihan niin iso vika ole ja itse ilmastoinnissa ei ole mitään vikaa.. |
Kyllä sitä vian hakua on tarjottu, mutta kun asiakkaalle kertoo reheellisesti että se maksaa 75€ tunti ja vikaa ei ehkä pysty osien puutteen vuoksi odottaessa korjaamaan, niin eipä ole ensimmäistäkään asiakasta vielä löytynyt, jolle moinen palvelu kelpaa. :(
|
Lainaus:
Lainaus:
Jaa, että uusiminen on noin hankalaa/kallista, pärkkele. |
Sivu luotu: 11:41 (GMT +2). |
|