Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   (EX) -Lehmä blazerin Elämä (sen pituinen se) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=16053)

¤Offi-Osku¤ 07.03.2009 18:23

hmm.. olikos sulla traction baria siel? Jos ei niin oliskos se voinut estää vaurion?

Rytari 07.03.2009 19:12

on se siellä, mut ei siihen oo mikään osunu...

SamiN 07.03.2009 19:22

Hmm.. Kuis paksu ton jortaanin putki on?

Jos ujuttais toisen päälle, kun toi kärsinyt kohta on katkastu pois, niin olis ehkä kestävämpikin?

Rytari 07.03.2009 19:37

olisko jotain 6-8mm seinämällä toi putki, on koko hardaani niin väärässä että täytyy koko putki vaihtaa, kuva ei anna totuutta mutta on se pää melkein 10 cm vikapaikassa. täytyy hommata uus putki tohon vaan ja sorvissa päästää toi vanha pois. semmonen putki päälle patentti on niin vaikee toteuttaa kunnollisena että ei mitää rajaa...

Rytari 11.03.2009 19:11

ei muuten ollut ihan noin vahvaa putkea, alle 3mm seinällä alkuperäinen, uutta putkea etsiessä tuli vastaan 76x4mm pätkä, joten tein sitten siitä, sorvilla pää suoraksi ja reikä oikeeseen kokoon ja ei ku hitsaamaan

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22310

hitsauksen jälkeen kiireellä kellotteleen kun saumat oli vielä lämpöset niin sain ovipielestä mukaan kaapatulla lumikököllä vähän isompia heittoja pois, vähä toista milliä siihen oli hitastessa heittoja tullu, mutta lumella sain sen aika hyväksi, sorvasin putken tisenkin pään oikeeseen mittaan ja kävin hitsailemassa toisenkin pään paikalleen, siinä ei enää lumi auttanut vaan jouduin antaa yhden kuuman putken kylkeen, tuntu että ei tota saa heitottomaksi ollenkaan joten luovutin kun sain sen n kolmenkympin sisään suoraksi, tasapainotus täytyy vielä kattoa uudemman kerran.


sormessa on nyt onnistuneesti 5 tikkiä kun aamulla naapurin läjää ilmailtiin ja avain lipes joten ihan heti viikkoon ei varmana sais kauheesti käsiänsä rasvaan sotkee...

Rytari 22.03.2009 23:04

otin ja vaihdoin nuo cadiillac satulat pois ja laitoin tilalle normaalite etusatulat ja kokeilen tehdä jonku toisenlaisen seisontajarrusysteemin, lähinnä kahdesta syystä, olen joutunut jo kerran uusimaan molemmat käsijarruvaijeerit vaikka en oel montaa keilometriä ajellut, ja toisekseen noissa caddy satuloissa on jotain hämärää, ne ei jarruta mun pyöriä laisinkaan, takana ei siis ole jarruja ollenkaan vaikka ne kuinka säätää lähellä ja ilmaa ja ne ottaa tosi herkästi kun auto on pukeilla, mutta tienpäällä vaikka peilijäällä kuinka runttaa poljinta takarenkaat rullailee vaan omaan rauhalliseen tahtiinsa...

jos joku haluaa kokeilla niin noi caddysatulat joutaapi tosta sitten, niissä on uudet tiivisteet ja silleen pitäis pelata mutta....

lueskelin, kardaanijarruja jotkut tehneet, mites se heikin saab satulateos on onnistunut? mä saatan kanssa kokeilla jotain semmsota, mulla on nyt kaks vaihtoehtoista takasatulaa tossa, racingrabbtilta tarttui matkaan wolkkarisatula ja toisena on toijota mallinen laites, molemmissa siis mekaaninen käsijarru.

ensin yritin haekella pelkkää mekaanista satulaa, mutta ne tuntuu levan kovin arvokkaita, peräkärryyn tarkoitettuja olis ollu jotain, mutta nekin kovin kalliita ja highanglen satula olis ollu 90+ rahti joten kaippa se on tommonen kaksneuvonen vaan soviteltava.

HeikkiH 22.03.2009 23:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 545464)
lueskelin, kardaanijarruja jotkut tehneet, mites se heikin saab satulateos on onnistunut?

Tuollahan se tallin pöydällä odottaa. Ei ole ehtinyt projektiin paljoa syventyä viime aikona, mutta ehkä se tuosta taas pian nostaa päätään.

Pöytätestien perusteella erittäin toimiva ratkaisu, ainoa ongelma on että kuin ison pahkan joutuu tekemään lattiaan. Jakis asennetaan suht korkealle paremman maavaran takia, ja tuo jarrulevy + satula tulee reippaasti lattian yli.

Saabin satulan korvaan Volvon vastaavalla, käytännössä sama kuin Saabissa, erona vain jarruvivun asento. Saabissa sylinterin suuntainen, Volvossa poikittain. Vaijeria ei saa paikalleen Saabin satulaan koska vaijerin korvake olisi sijoittunut jakiksen sisään, joten laikkasin sen pois, mutta kunhan saan aikaseksi ettiä sen Volvolaisen, niin katsotaan miten se mahtuu.

veijon-esso 23.03.2009 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 545464)
otin ja vaihdoin nuo cadiillac satulat pois ja laitoin tilalle normaalite etusatulat ja kokeilen tehdä jonku toisenlaisen seisontajarrusysteemin, lähinnä kahdesta syystä, olen joutunut jo kerran uusimaan molemmat käsijarruvaijeerit vaikka en oel montaa keilometriä ajellut, ja toisekseen noissa caddy satuloissa on jotain hämärää, ne ei jarruta mun pyöriä laisinkaan, takana ei siis ole jarruja ollenkaan vaikka ne kuinka säätää lähellä ja ilmaa ja ne ottaa tosi herkästi kun auto on pukeilla, mutta tienpäällä vaikka peilijäällä kuinka runttaa poljinta takarenkaat rullailee vaan omaan rauhalliseen tahtiinsa...

Outo vika mutta oisko vika pääsylinterissa tai sitten siellä on joku rumpujarruja varten ollut venttiilli pääsylkyn ja satuloiden välillä joka tekee kiusaa.. Yleensä jos on takana levyt niin on eri pääsylinteri kuin rumpujarrullisessa.
Vai rupesko jarrut toimimaan niillä normi etusatuloilla ja orkkis pääsylinterillä?

¤Offi-Osku¤ 23.03.2009 16:41

Onko siellä semmoinen kuorman tunto venttiili juttu? Nivassa ainakin se teki hallaa jarrujen kans.

Rytari 23.03.2009 21:14

pääsylkyltä tulee putket alas rungon kyljessä olevaan palikkaan, joka on vaihdettu levy/rumpu versiosta levy/levy malliseksi, siitä tulee putki suoraan takapäähän, ei noissa jenkeissä ole koskaan tullut vastaan mitään muuta kuorman mukaan säätyvää kuin uudempien abs systeemit takapyörille.

pääsylinteri on pickupin, en tiedä sitten pitäiskö koittaa vaihtaa vaikka jonku vielä isomman sylkky jos auttais, noilla vakiosatuloilla auto tuntuu kyllä toppaavan todella paljon paremmin, mutta en mä silti mitään lukkiutumsilmiöö ole vieläkään tavannut niistä.

ja seisontajarruun palatekseni, mulla on joku 40mm pohjan ja kardaaninlaipan välissä, joten kovin iso laikka ei siihenkään mahtuisi ilman että tekee pienen kuhmun lattiaan, ajattelin että jos jollain 240 mm levyllä pärjäis... kannattaako tommoseen seisontajarrulevyyn paljo porailla noita reikiä, eikö se ikäänkuin vähennnä pintaa mihin kitka vakuttaa? ei muuten mutta kattelee niin monesti näke ihan reikätyynyksi porattuja levyjä, liekö kevennys ollut sitten tarkoituksena vai mikä?

veijon-esso 23.03.2009 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 545762)
pääsylkyltä tulee putket alas rungon kyljessä olevaan palikkaan, joka on vaihdettu levy/rumpu versiosta levy/levy malliseksi, siitä tulee putki suoraan takapäähän, ei noissa jenkeissä ole koskaan tullut vastaan mitään muuta kuorman mukaan säätyvää kuin uudempien abs systeemit takapyörille.

pääsylinteri on pickupin, en tiedä sitten pitäiskö koittaa vaihtaa vaikka jonku vielä isomman sylkky jos auttais, noilla vakiosatuloilla auto tuntuu kyllä toppaavan todella paljon paremmin, mutta en mä silti mitään lukkiutumsilmiöö ole vieläkään tavannut niistä.

ja seisontajarruun palatekseni, mulla on joku 40mm pohjan ja kardaaninlaipan välissä, joten kovin iso laikka ei siihenkään mahtuisi ilman että tekee pienen kuhmun lattiaan, ajattelin että jos jollain 240 mm levyllä pärjäis... kannattaako tommoseen seisontajarrulevyyn paljo porailla noita reikiä, eikö se ikäänkuin vähennnä pintaa mihin kitka vakuttaa? ei muuten mutta kattelee niin monesti näke ihan reikätyynyksi porattuja levyjä, liekö kevennys ollut sitten tarkoituksena vai mikä?

No jos sulla on ABS kun ei kerran lukitu... :-) Ne reijät on sitävarten ku jollain le mans vehkeellä jarrutetaan 300 vauhdista niin pala alkaa puskee pinnastaan kaasua ja tämä vähentää jarrutehoa kun pala on kaasupatjan päällä. Ja reijät jeesaa kaasunpoistossa. Lisäks väittävät reikien vähentävän palojen lasittumista. Jokatapauksessa reijät lisäävät levyjen halkeamista. Uritetut toimii samalla lailla paitti ei halkee. mutaspooriin sileä levy on paras ainakin enskahommissa. Reikiin/uriin menee mutaa ja jää siinne ja siältä sitte varisee takas palan ja levyn väliin ja kaikki kuluu ihan finaaliin. Silee kestää paremmin. Reijitetty on tuning.

Ei sen kartaanilevyn tarvii olla iso koska perävälitys toimii kertoimena jarruteholle. Eli vaikka levyjä on vain yksi tehoa on esim. 4.56 kertaa yhen levyn teho. Eli yli kaks kertaa tehokkampi verrattuna jos samat levyt ois takapyörillä.

Oliko muuten mitä eroa pickupin ja blazerin pääsylkyllä? Ja mistä vehkeestä se levy/levy palikka jarruputkien välissä on peräisin?

HeikkiH 23.03.2009 22:41

Lienee jäähdytys ollut ajatuksena niissä reiällisissä laikoissa. Tuo Rellun laikka mikä mulla on, niin sen halkaisija tais olla luokkaa 220-240 milliä, pitää tarkistaa huomenna jos muistaa.

Mitä olen jenkkifoorumeilta lukenut noista takalevykonversioista, niin joillain toimii ihan vaan sillä että on laitettu ne levyt ja satulat, kaikki muu vanhaa. Toisilla taas ei tahdo toimia millään. Ja sit noissa Caddyn satuloissa on monella ollut sitä murhetta että sitä käkkäriä saa olla säätämässä yhtenään että toimii, ja sittenkin se teho ollut vain marginaalinen. Sillähän mä sit päädyin tohon kartaanijarruun.

Se etupään proportionaaliventtiili pitänee vaihtaa levy/levy malliin, kuka valmistaa ja millä numerolla?

HeikkiH 23.03.2009 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 545795)
Ei sen kartaanilevyn tarvii olla iso koska perävälitys toimii kertoimena jarruteholle. Eli vaikka levyjä on vain yksi tehoa on esim. 4.56 kertaa yhen levyn teho. Eli yli kaks kertaa tehokkampi verrattuna jos samat levyt ois takapyörillä.

Oliko muuten mitä eroa pickupin ja blazerin pääsylkyllä?

Oikeastaan ainoa rajoittava tekiä tuon levyn pienimmässä halkaisjassa on satulan sovittaminen siihen. Mulla osu ihan tuurillaan kohdalleen, ei olis enää pienemmän kanssa saanut satulaa kiinni siten että olis myös palat ollu kokonaan levyllä.

Muistaakseni dieselissä on sama pääsylinteri sekä 1/2 ton, että 3/4 ton sarjan pick-upeissa ja Blazer/Suburban, tonnari pick-upissa on isompi pääsylkky. Ja bensamalleissa taisi poraus olla sama, sylinterin kiinnitys eri koska dieselissä on se hydroboost. Noissahan on melkolailla samat jarrukamat 1/2 ton/Blazer/Suburban.

Rytari 23.03.2009 23:07

suburbania saa ainakin kahdella erikokosella etusatulan männällä, joten lienee myös kahta erikokoista pääsylkkyä siten... mulla siis on toi levy/levy venttiili jo siellä...

mä ajattelin että koska toi kardaanijarru on nyt sitten nesteellisellä satulalla niin laitampa siitä sen nestepuolenkin pelaan, se ei liene kiellettyä, saapa ainakin mukavan "vinssaus jarrun siitä"

kattelin että joku velmatin kytkinsyllinteri vois olla soppeli tohon hommaan, siihen tulee nestesäiliö suoraan päälle ja näytti olevan kierrekorkkikin niin ei sitten ole roiskumassa nesteet niin helposti, tekee sille vaan kahvan mullä jarrua käytetään ja laittaa johonki soppeliin paikkaan autossa...


puhutaas sitte vielä bensakoneesta, mulle tulee totaalinen ajatuskatko ton auton kanssa ei ole bensapannujan kanssa tullut oikein pelailtua, viimmeksi joskus 6 vuotta sitten semmosne omistnu ja sekin efi, en saa sitä laulaan kunnolla, se kyllä käy ja kukkuu komiaasti ilman kuormaa, utta heti kun tarttis saada vähä enemmän voimaa/kierroksia se pökii vastaan, esim. kiihdytykset täytyy tehdä niin kevyellä kengällä että eslamummot menee ohi, muuten alkaa aikamoinen röpellys ja pökiminen..kuinka sen ny sanois, pikkuhiljaa kiihdyttämällä koneen saa kyllä pystyyn ja se laulaa ok, ehkä vähä voimaa uupuu. samoin maastossa se puutuu ja pikku mäennousutkun on aikamoista pröötprötöprötäämistä...

toihan ilmiöhän tuli vastaan tossa jakajan vaihdon yhteydessä, eli sytytykseen liittyväinenhän se on, mutta kun se ajatuskatko...

http://static.racingjunk.com/36/ui/3...Distributo.jpg

HeikkiH 23.03.2009 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 545813)
suburbania saa ainakin kahdella erikokosella etusatulan männällä, joten lienee myös kahta erikokoista pääsylkkyä siten...

Joo, pikkasen ku kaivoin kataloogia ni löytyy ainakin kolmea erikokoista pääsylkkyä, 1 1/8", 1 1/4" ja 1 5/16".

Rytari 23.03.2009 23:34

70 puolenvälin corvetteja olis tolla hydroboostilla, levy/levy syteemillä ja 1 1/8" pääsylkyllä...

tiku83 29.03.2009 09:21

Se etupään proportionaaliventtiili pitänee vaihtaa levy/levy malliin, kuka valmistaa ja millä numerolla?

mistäs tuommosen saa itelle pitäs tieten kanssa vaihtaa???

Rytari 30.03.2009 02:35

tossa yks nopeasti löydetty vaihtoehto...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-Pr...Q5fAccessories

Jeep-Ukko 31.03.2009 12:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 545813)
puhutaas sitte vielä bensakoneesta, mulle tulee totaalinen ajatuskatko ton auton kanssa ei ole bensapannujan kanssa tullut oikein pelailtua, viimmeksi joskus 6 vuotta sitten semmosne omistnu ja sekin efi, en saa sitä laulaan kunnolla, se kyllä käy ja kukkuu komiaasti ilman kuormaa, utta heti kun tarttis saada vähä enemmän voimaa/kierroksia se pökii vastaan, esim. kiihdytykset täytyy tehdä niin kevyellä kengällä että eslamummot menee ohi, muuten alkaa aikamoinen röpellys ja pökiminen..kuinka sen ny sanois, pikkuhiljaa kiihdyttämällä koneen saa kyllä pystyyn ja se laulaa ok, ehkä vähä voimaa uupuu. samoin maastossa se puutuu ja pikku mäennousutkun on aikamoista pröötprötöprötäämistä...

toihan ilmiöhän tuli vastaan tossa jakajan vaihdon yhteydessä, eli sytytykseen liittyväinenhän se on, mutta kun se ajatuskatko...

Eikös se viittaa siihen että ennakko ei toimi.

Onko peräti niin uusi systeemi missä hoidetaan sähköllä??
Vanhoissahan on se alipaine.
Ja tottakai näiden lisäksi jakajan sisällä keskipako säätö...

Rytari 31.03.2009 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 548049)
Eikös se viittaa siihen että ennakko ei toimi.

Onko peräti niin uusi systeemi missä hoidetaan sähköllä??
Vanhoissahan on se alipaine.
Ja tottakai näiden lisäksi jakajan sisällä keskipako säätö...



mekaaninen ennakko, keskipako säätö siis... vaihtelin sinne kevyemmät jouset, mutta ei se juurikaan muuttanut asiaa, en tiedä vieläkö muka pitäis jyrkentää sitä ennakkokäyrää, vai onko jo niin että se on liiankin nopeaati maksimissaan? ei kone ainakaan nakuta...

Jani E 31.03.2009 16:09

mä mitää mistää tie mutta tuli mieleen että onko toi jakaja tollaseen koneesen tarkoitettu?
ettei pyöri väärin päin! noi kärjettömät kyllä sytyttää vaikka laittais eri päin pyörivän jakajan tilalle. menee se ennakko vaan myöhäselle kierroksilla!

tuli vaan mieleen kun jannen fiiattiin laitettiin joskus kärjetöntä jakajaa eri autosta ja hyvin lähti käymään ja tyhjäkäyntikin oli hyvää verrattuna -60 luvun kärjelliseen 600jakajaan.
kierroksilla vaan vähän pöki vastaan.

Rytari 31.03.2009 16:56

mä luulen että msd:n letukan pikkulohkon pro billet jakaja on tarkoitettu juurikin letukan pikkulohkoon... tai ainakin epäilisin niin...

lähinnä siis kuiteskin epäilen vian aiheutuvan virheellisestä ennakosta, mutta kun ei oikein viittisi ruveta kokeileen kaikkea mahdollista jos jollain olis hyviä neuvoja heittaa...

ot: naapurissa vissiin tapetaan taas sikaa :)

jampeli 31.03.2009 17:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 548101)
ot: naapurissa vissiin tapetaan taas sikaa :)

OT: mitäs sie ny sikaa tapetaan, mä ainakin oon töis :)

Rytari 31.03.2009 17:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jampeli (Viesti 548116)
OT: mitäs sie ny sikaa tapetaan, mä ainakin oon töis :)

emmä tiä... jos niillä on bileet siä ku sä et oo kotona... ei mitää, antaa mennä vaan...

kävin juuri lueskelemassa koneen kyljestä numerot että saa sitten leimasedälle osoittaa että moottorin alkuperäis sovellus pitää paikkaansa.

karjalai 31.03.2009 22:01

Paljonko nyt kokonaisennakko ja perusennakko?

Ootko katsonut miten niitä ennakkoja? En tiedä oletko jo näin tehnyt mutta tässä kuitenkin:

Eli jakajasta alipainekellon letku irti ja tulppaus, sitten piirrotat dampperiin asteikon 0- 40 asteeseen. Sitten strobolla ja kierroslukumittarin avulla tarkistat ennakkokäyrän. Lähde liikkeelle maksimiennakosta joka saa olla esim. 34-36 astetta, eli säädät jakajasta niin että kok. ennakoksi muodostuu tuo. Sitten tsekkaa paljon on perusennakko (eli karkeasti ennakko tyhjäkäynnillä). Sais olla jotain 6-16 astetta. Keskipakoennakko saisi antaa täydet ennakot (34-36) siinä likipitäen 2500-3000 kierroksen maisemissa.

Alipaine-ennakko on säädetään sitten korvakuulolla ajossa eli letku kiinni ja kuuntelemaan milloi nakuttelee.

Ja tää on siis vain yksi tapa ja tietenkin ennakot riippuu koneesta mutta noilla arvoilla pitäisi jo käydä täysin mukisematta. Lisäksi näissä vanhoissa letukoissa on semmoinen hauska ominaisuus että joskus damperin ulkokehä on kiertynyt niin että ykk-merkki ei enää pidä paikkaansa.


Sivu luotu: 08:24 (GMT +2).