Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2017 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148386)

wuntzikka 23.06.2017 14:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1349767)
Kyl ne tahtoo vähän aina heilua, sitten toimenpiteitä kun ei pysy kiinni...

Tuli kyseltyä myyjältä/valmistajalta noista, niin uuden istukka ja kynsi ovat samalla tasolla paikallaan ollessaan ja tuossa meillä on 1-2cm pykälä. Myös pituus suunnassa kulunut ainakin 1/3 kauhan sisäpuolelta, joten taitaavat olla istukat vaan niin loppuun käytetyt jo, että millon lie repeevät irti...
Sekä cat-mallin kynnet heiluu myös kuulemma jonni verra uutenas.

Mutta olis kysymyskin. Mikä syö t5 portterin eturenkaiden sisä- ja ulkokulmaa, siis aivan reunoilta n. 2cm leveydeltä? 3 kilosta nostin 3,5 paineet.
Talvisissa sama paine, samat ajot ja ei ne kulunu tuollai. Katsastettu äskettäin, joten ei siellä ainakaan suurempaa välystä löydetty ja ajolleen on hyvä.

Nikuzai 23.06.2017 19:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1350315)
Lopetti vaimon kauppakassista apukuskin oven sähköikkuna toiminnan, ei liiku kummankaan oven katkaisijasta ylös eikä alas. Sulake on ehjä mutta kysymys kuuluu, onko noissa rele välissä ? Sulake on kuitenkin 25A.

Johto on kuitenkin poikki sieltä suojamakkaran sisältä tai lähettyviltä

Tee kuten ite keskuslukolle.
Suosiolla suojamakkaran sisältä johto poikki siitä kohtaa mistä näkee sen katkenneen ja pari tuumaa lyhentää.
Siihen uutta johtoa mieluisalla liittämis tavalla ja se alkuperäinen johto oveen sisälle nipparilla kiinni.
Se uus johto sinne suojamakkaraan ja siitä lattialle asti, sit kynnyskotelossa/kotelosuojassa siihen sinne vedettyyn alkuperäis johtoon se uus johto kiinni mieluisalla liittämis tavalla.

Ja tadaa taas mennään kunnes se uus johto 20v jälkeen kuivahtaa ja katkaisee säikeensä

Helppo diagnosointi joka voi toimia on nappi pohjaan ja ovea heilutella, jos lasi nytkähtää johto remppaa
Jos lasi ei nytkähdä diagnosointia soveltuvilla välineillä esim. koestuskynällä virtaa suoraan nostimen napaan lasi nousee hitaasti
Suoralla virralla saa isoja kipinöitä ja mahdollisesti toiminta savun taka sivuikkunan nostimen moottorista :o

jarre 24.06.2017 10:35

Ensiksi toivotellaan hyviä juhannuksia

Toiseksi kyselisin että missäs pääsis mettään ajeleen tolla vakio Blazerilla? Mitä lähempänä Meri-Lappia sen parempi. :)

Karvapöpö 04.07.2017 18:13

Sähkötietäjiä keskuudessamme?

Piti mökillä alkaa voimavirralla hitsaamaan, mutta kas kummaa seinässä olikin muinaista antiikkia oleva nelinapainen voimavirtatöpseli.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=205492

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=205493

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=205494

Faija sanoi, että kymmenkunta vuotta sitten mökillä hitsattiin voimavirralla tuosta kyseisestä nelinapaisesta "pistorasiasta(?)" viisinapaista piuhaa käyttäen. Joku hänelle oli neuvonut miten se kytketään, jotta toimii.

Kysymys kuuluukin, että voiko näin tehdä ja tietääkö/muistaako kukaan miten piti kytkeä? Vai lähteekö tästä suoraan henki jos alkaa kikkailemaan?

Kysyin tuttavasähkäriltä, mutta hän oli sitä mieltä ettei ole koskaan kuullutkaan.

Itsehän EN sähköstä ymmärrä mitään ja siksi kyselen.

edit: fiksuintahan tässä olisi vain päivittää tuo meidän mökin versio nykyaikaan, niin ei tarvitsisi kikkailuja tehdä. :)

dodge3500 04.07.2017 20:33

Vanhassa ei oo suojamaata muistaakseni sen takia neljä johtoo

tekniikkamies 05.07.2017 10:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö (Viesti 1351374)
Piti mökillä alkaa voimavirralla hitsaamaan, mutta kas kummaa seinässä olikin muinaista antiikkia oleva nelinapainen voimavirtatöpseli.

edit: fiksuintahan tässä olisi vain päivittää tuo meidän mökin versio nykyaikaan, niin ei tarvitsisi kikkailuja tehdä. :)

Itse olen pitänyt vanhoja pistokkeita ihan hyvänä jonkin vehkeen pyörittämiseen jos sinne menee kunnon johdot, pistoke on kunnossa ja sulakkeet sopivat.

Mökillä voisi olla hyvä moderni voimavirtatöpseli, johon voisi kytkeä oman työmaakeskuksen, jossa riittävät suojaominaisuudet.

Kannattaa jättää homma suosiolla sähkömiehelle. Itse voi kartoitella kuitenkin minkä paksuisia piuhoja sähkö tulee ja kuinka iso voimavirtatöpseli on mahdollista laittaa siten, että sähköä myös tulee.

Yleensä mökeillä on vain 25 ampeerin sulakkeet, joten uudet voimavirtapistorasiat tuskin olisi tuota vanhaa voimakkaampia.

Karvapöpö 05.07.2017 10:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1351428)
Itse olen pitänyt vanhoja pistokkeita ihan hyvänä jonkin vehkeen pyörittämiseen jos sinne menee kunnon johdot, pistoke on kunnossa ja sulakkeet sopivat.

Mökillä voisi olla hyvä moderni voimavirtatöpseli, johon voisi kytkeä oman työmaakeskuksen, jossa riittävät suojaominaisuudet.

Kannattaa jättää homma suosiolla sähkömiehelle. Itse voi kartoitella kuitenkin minkä paksuisia piuhoja sähkö tulee ja kuinka iso voimavirtatöpseli on mahdollista laittaa siten, että sähköä myös tulee.

Yleensä mökeillä on vain 25 ampeerin sulakkeet, joten uudet voimavirtapistorasiat tuskin olisi tuota vanhaa voimakkaampia.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 (Viesti 1351392)
Vanhassa ei oo suojamaata muistaakseni sen takia neljä johtoo

Joo ehkä olisi fiksuinta vain päivittää moderniksi töpseliksi, niin ei jatkossa tarvitsisi kikkailla.

Kiitoksia selvennyksestä! :)

tekniikkamies 05.07.2017 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö (Viesti 1351432)
Joo ehkä olisi fiksuinta vain päivittää moderniksi töpseliksi, niin ei jatkossa tarvitsisi kikkailla.

Kiitoksia selvennyksestä! :)

Samalla kannattaa huolehtia, että jatkossakin kyse on sellaisesta voimavirtaliitännästä, josta tulee riittävästi virtaa. Itseä ärsyttää jos tulee puhuttua, jollekin jotka tekee laillisia sähkötöitä, niin ei aina mene jakeluun heti välittömästi, että puhe on siis sellaisesta, että vähän käsityökaluja isommatkin vehkeet pyörii.

Itse tiedän, että nykyaikaiseen 32 pistokkeeseen saa ujutettettua 5 johtimisen kaapelin 10 neliöisenä ja jos pienimmät sulakkeet on hitaita posliinisia 25 vanhan mallin etenasulakkeita, oikeasti virtaa tulee kuitenkin selkästi paremmin kuin 16 ampeerin 2,5 neliöisin johtimin toteutetusta.

Yleensä sellainen vanhan liiton neliskulmainen on siitä mukava, että sinne tulee kuitenkin 10 neliön luokkaa olevat piuhat, mutta kannattaa selvittää mikä tilanne. Jos koko matkalla on pelkästään aika jämeriä piuhoja, niin vaatimattomastakin töllistä saa sähköä tulemaan ihan kivasti omalle työmaakeskukselle. Tällainen vähän jämerämpi töpseli on helposti järjestettävissä yleensä sinne missä on sähkömittarikin.

Omatoimisähkösuunnittelijana voi ainakin mennä tsekkaamaan missä on lähimmät vähän jöötimmät piuhat ja tuleeko ne omalle sähkömittarille asti. Jos tulee, ei tarvitse olla hirveä guru saadakseen lähelle esim. 32 pistoke.

Veltot nykysähkärit varmaan tyrkyttää 16 pistoketta, mutta silloin mennään yhden vaiheen suhteen samassa järeysluokassa kuin 16 valovirtapistokkeessakin. Ehkä se riittää perus kapunkilaiselle cityihmiselle, mutta niissä vanhan ajan neliskulmasissa pistokkeissa oltiin varauduttu paremmin tosimiesten hommiin ja ne oli tehty aineesta, joka ei sula tai pala helposti.

karhunen 05.07.2017 14:34

ln 110 napalukot

Terspe

Nyt kun pitää ln satakymppiin vaihtaa etuakselistoon jarrut niin pitänee irrottaa napalukko hilppeineen.
Samaan syssyyn ajattelin lukon rasvata/öljytä.

Kysymys siis kuuluu et mitä kemikaalia tuonne lukon sisälle laitetaan jotta se toimisi myös kesät ja talvet?

Kiitos mahdolliselle tietäjälle...

Heguli 05.07.2017 17:48

1 Liiteet
Miksi kuusi tekee näin :)

Eris 05.07.2017 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1351458)
Miksi kuusi tekee näin :)

Veikkaan boorin puutosta.Kohta alkaa hakea latvaa,eli tekee poikaoksaa ja latvaosa pensastuu.

Krisse 05.07.2017 21:22

Haluun puhuu määräaikasist työsopimuksista.

Oon äitiysloman sijainen, työsoppari päättyy X.Y

Äitiyslomalainen ei aijo tulla sillon vielä töihin (joutuu ilmoittamaan asian virallisesti vasta syksymällä) eli sijaista tarvitaan jatkossakin. Onko firman pakko ottaa ensisijaisesti minut kun oon hoitanu hommani virheettömästi? Ja missä vaiheessa mun pitää ilmottaa sitovasti että jatkanko?

tekniikkamies 05.07.2017 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1351481)
Haluun puhuu määräaikasist työsopimuksista.

Oon äitiysloman sijainen, työsoppari päättyy X.Y

Äitiyslomalainen ei aijo tulla sillon vielä töihin (joutuu ilmoittamaan asian virallisesti vasta syksymällä) eli sijaista tarvitaan jatkossakin. Onko firman pakko ottaa ensisijaisesti minut kun oon hoitanu hommani virheettömästi? Ja missä vaiheessa mun pitää ilmottaa sitovasti että jatkanko?

Korjatkaa jos on jotain jäänyt huomaamatta, mutta eikö määräaikaisen sopimuksen luonne ole juuri nimenomaan, että se päättyy määräaikana ja toisaalta niin, että sitoo määräajaksi kuitenkin niin, että määräajalle on joku peruste.

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/tyo...a-sopimuksella

http://www.acatiimi.fi/4_2011/04_11_10.php

Jos homma vaikuttaa hyvältä, niin varmasti molemmin puolin hyvä ja luottamukseen perustuva yhteistyö on jatkon kannalta eduksi.

Rytari 06.07.2017 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bartti (Viesti 1346732)
Noobie kyselee, minkälaiset rengaspaineet on sopivat 33:siin muta terraneihin kadulle ja sit maaston puolelle?
Kulkineella on jeep cherokee.

Mä oon ny pari vuotta pitäny 0.7 takana ja 1.0 edessä noissa 33" truxmt renkaissa, nillä vähä.pääsee jo mettässäki mut pystyy tielläkin ajaan ja kuluu suht tasaseen, liikaa kun on painetta niin menee keskeltä kaljuksi. Jos on kuuna keli ja pitää pidemmälle lähteä niin nostan puolisen kiloa kaikkia ja sitte jos täytyy oikeasti paremmin päästä niin lasken takaa 0.5 ja edessä 0.7 mut sit jo täytyy olla bl vanteet että pysyy kummit paikallaan.

Luoppis 06.07.2017 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1351481)
Onko firman pakko ottaa ensisijaisesti minut kun oon hoitanu hommani virheettömästi? Ja missä vaiheessa mun pitää ilmottaa sitovasti että jatkanko?

Ekassa kysymyksessä joutuisi kyllä pläräämään lakikirjaa oikein huolella, tosta tuskin on mitään riitautettua ennakkotapaustakaan olemassa, että onko uusi perusteltu määräaikainen työntekijä pakko olla se henkilö, joka pestissä aikaisemmin oli. Vai voiko tohon soveltaa jotenkin sitä pykälää, jossa aikaisemmin irtisanotuille on pakko tarjota ensisijaisesti uutta työsopimusta, jos firmalla on tarvetta työntekijöille. Eli ei kannata ainakaan jäädä ihan viimeisille päiville odottamaan vastausta.

Se, että koska sinun täytyy ilmoittaa omista jatkohaluistasi, riippuu työnantajastasi, eli kannattaa olla hyvissä ajoin aktiivinen ja vähän kysellä että missä mennään. Jotkut aloittaa tuurajien hakemisen ajoissa, toiset ei.

Heguli 10.07.2017 11:32

Pankki/luottokortti vaihtus ja koitan päivittää sen PayPaliin niin ei suostu ottaan vastaan tota korttia. Koitin plärätä ohjeet läpi mutta ei löydy apuja sieltä. Ennen ei ole ollut vastaavia ongelmia. Nettipankista katoin niin kortille on sallittu nettikäyttö. PayPal ilmoittaa, että kortti ei hyväksytä, syötä toinen.

Rölli 10.07.2017 12:08

Olet poistanut vanhan kortin ja koitat nyt tehdä uutta? Vai jotenkin päivittää tietoja sen vanhan päälle?

Mulla ainakin onnistui uuden tekeminen vasta kun vanhan oli poistanut. Syystä ei hajuakaan kun tulin enempiä miettimättä kokeilleeksi noin.

Heguli 10.07.2017 14:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1351840)
Olet poistanut vanhan kortin ja koitat nyt tehdä uutta? Vai jotenkin päivittää tietoja sen vanhan päälle?

Mulla ainakin onnistui uuden tekeminen vasta kun vanhan oli poistanut. Syystä ei hajuakaan kun tulin enempiä miettimättä kokeilleeksi noin.

Vanha kortti on poistettu ja uutta koitan laittaa tilalle. Laitoin PayPaliin kysymystä aiheesta, katotaan mitä vastaavat.

Lerssinen 10.07.2017 17:21

https://karavaanari.org/kuvat/1499699557.jpg

Onko teräkoko riittävä kysyy nimim: epätietoinen :confused:

Joske 10.07.2017 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1351872)
https://karavaanari.org/kuvat/1499699557.jpg

Onko teräkoko riittävä kysyy nimim: epätietoinen :confused:

En tiijä mitä reikää meinasit ropeloija että onko siihen nokko mutta minä oon vasta haaveillu moisesta setistä että sais parin vanahan työkonneen tappien reijät oikeisiin mittoihin. Ja myös siks ku mulla on samanlainen porakone... ;)

Heguli 12.07.2017 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1351838)
Pankki/luottokortti vaihtus ja koitan päivittää sen PayPaliin niin ei suostu ottaan vastaan tota korttia. Koitin plärätä ohjeet läpi mutta ei löydy apuja sieltä. Ennen ei ole ollut vastaavia ongelmia. Nettipankista katoin niin kortille on sallittu nettikäyttö. PayPal ilmoittaa, että kortti ei hyväksytä, syötä toinen.

Olin yhteydessä PayPal:iin ja Nordeaan ja homma selvisi. Kaikki oli näennäisesti kunnossa mutta piti mennä verkkopankkiin ja muuttaa luottokortin käyttöalueeksi "Suomi" ja tallentaa tieto. Sitten muuttaa käyttöalueeksi takaisin "koko maailma" ja taas tallentaa. Tämän jälkeen PayPal otti mukisematta kortin vastaan. Kuulemma tätä ongelmaa esiintyy ajoittain, syytä tähän Nordea ei osannut sanoa mutta onneksi ongelman ratkaisu on helppo.

wuntzikka 16.07.2017 09:09

hyllyt pakettiautoon kohtuu edullisesti mistä? Puuilo tee-se-itse?

Vai tekeekö vaan takaosaan paksummasta vanerilevystä toisen lattiatason, jotta alle saa rojua kan. Mutta sekin pitäisi olla sitten saranoitu, ettei tarvi onkia sieltä alta tavaraa

Bj Andy 16.07.2017 09:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1352313)
hyllyt pakettiautoon kohtuu edullisesti mistä? Puuilo tee-se-itse?

Vai tekeekö vaan takaosaan paksummasta vanerilevystä toisen lattiatason, jotta alle saa rojua kan. Mutta sekin pitäisi olla sitten saranoitu, ettei tarvi onkia sieltä alta tavaraa

Jos puuhyllyjä meinaat niin biltemasta saa edukkaasti sitä liimapuulevyä. Siitä on tullu värkättyä yhtä jos toistakin.

Bj Andy 16.07.2017 09:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 1351895)
En tiijä mitä reikää meinasit ropeloija että onko siihen nokko mutta minä oon vasta haaveillu moisesta setistä että sais parin vanahan työkonneen tappien reijät oikeisiin mittoihin. Ja myös siks ku mulla on samanlainen porakone... ;)

Itte aaarg-porasin bobbarin kauhatappien reiät puuilon rasiaporalla. Meni jenkkivaluun kuin juustoon 18v makitalla...:D

Porvoon Hilma 16.07.2017 09:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karhunen (Viesti 1351441)
Terspe

Nyt kun pitää ln satakymppiin vaihtaa etuakselistoon jarrut niin pitänee irrottaa napalukko hilppeineen.
Samaan syssyyn ajattelin lukon rasvata/öljytä.

Kysymys siis kuuluu et mitä kemikaalia tuonne lukon sisälle laitetaan jotta se toimisi myös kesät ja talvet?

Kiitos mahdolliselle tietäjälle...

Ln110 saa vaihdettu jarrut ilman napalukkoihin koskemista. Lähtee vaikka koko jarrukenkä irti tarvittaessa. Ongelmaksi sulla muodostuu jarruputken ja jarruletkun liitoksen avaaminen. Varaa siihen kunnon avaimet. Tai jos vaihdat vaan palat, niin sitten ei tartte mitään.

Napalukon kytkentäkappaleen eli sen pikkupulteilla kiinni olevan vääntönupillisen osan otat irti ja putsaat sisältä. Liottelet hiekat ja muut pois ja sitten vaseliinia tai WD40:ää siihen nupin ja rungon liukupintaan. Muualle eli niihin kytkentäosiin paat vaseliinia.

Sivu luotu: 22:28 (GMT +2).