Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Talliprojekti käynnissä - Lopputarkastus suoritettu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130629)

MiKo 17.01.2016 10:12

Sullahan on paineilmaverkossa paine lähes aina niin en pitäis kovin tärkeänä laittaa näihin laskua.

offroadjouni 17.01.2016 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1278024)
Sullahan on paineilmaverkossa paine lähes aina niin en pitäis kovin tärkeänä laittaa näihin laskua.

Hmm, miten tämä vaikuttaa asiaan? Eikös sinne kerry vettä joka tapauksessa?

On nuo hyllyt ja kanavat kyllä aika kalliita. Tallin ympärysmitta on n. 40 m, joten sisäseinän kiertäminen Finnpartian hinnoilla maksaisi terästikkailla n. 280 €, lankahyllyllä 320 € ja alumiinikanavalla 630 €. Ja siihen vielä kiinnikkeet päälle.

GaryRock 17.01.2016 11:30

Tikashyllyyn saa kiinnitettyä kampetta paremmin kuin lankahyllyyn ja halpakin.
Monesti on tikashyllyyn tullu kiinnitettyä valaisimia, jakorasioita, pistorasioita jne. ja jos haluaa siististi piiloon, niin koteloi vaikka kipsilevyllä.

ImacInnes 17.01.2016 12:17

Johtovedot.
 
Olen nähnyt kun tallin kaikki johto ja letku vedot on laittu 80mm harmaaseen viemäri putkiin jota oli ylä kulmissa. Alasvedot ohkasemmilla putkilla tietty.
On olemassa myös eri paksuisia johtoputkiakin. Putkeen on helppo lisätä jälkikäteen jos mahtuu. Eikun hintaa kyselemään.
Toimii ja on edullista. Voi vaikka maalata sitten seinän väriseksi eikä kerää hirveesti pöly ym. röynää päällensä. Jos haluat kaatoa ilmaletkuille niin mikäs estää noita hieman vinoon asentaa ja ei tafvi sitenkuin selttää kysyjille miksi putket on vinossa. ;)

Omassa omakotitalossanikin on kellarissa johdot kulkee erikokoisissa putkissa. Mitä isompi vyyhti niin sitä isompi putki.

t. Ismo Ämmä

Byrocrat 17.01.2016 12:22

Oletko kysynyt pellintaivuttajilta metrihintaa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1277984)
Vielä noista johtojen vedoista piti kysellä mielipiteitä. Jos laitan johdot kiertämään katon rajassa josta sitten alumiiniputkessa alas... Niin kannattaisiko laittaa johdot tikashyllyyn, johtokanavaan, lankahyllyyn vaiko niputanko ne jotenkin muuten? Laittaisinko paineilmaverkoston samaan pakettiin? Paineilmaputket pitäisi laittaa kuitenkin vähän vinoon niin että vesi ei jää seisomaan sinne.

Kannattaa myös kysellä esim tuolta http://www.biggan.fi/ mitä peltinen avokouru maksaa. Sen saa silloin juuri niin leveäksi kuin on tarve ! On siellä muutakin kamaa joka voi soveltua tuohon sun tarpeeseen. Firma on Suomenojalla Espoossa :)

MiKo 17.01.2016 14:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1278038)
Hmm, miten tämä vaikuttaa asiaan? Eikös sinne kerry vettä joka tapauksessa?

On nuo hyllyt ja kanavat kyllä aika kalliita. Tallin ympärysmitta on n. 40 m, joten sisäseinän kiertäminen Finnpartian hinnoilla maksaisi terästikkailla n. 280 €, lankahyllyllä 320 € ja alumiinikanavalla 630 €. Ja siihen vielä kiinnikkeet päälle.

Kertyy varmasti ja säiliöönki kertyy, mutta kun käytät paineilmaa niin kyllä se vesi ei kauaa siellä putkessa asu.

JiiPee 17.01.2016 15:55

Johtokanavissa tahtoo tulla helposti tilan puute, jos ei ole tarpeeksi reilun kokoiset, varsinkin paksumien kaapelien kanssa. Uuden kaapelin lisääminen myöhemmin vaatii aukomaan kanavan yleensä koko matkalta. Olen laittanut johtokanavia yleensä vain toimisto- ja asuintiloihin, missä niihin kanaviin tulee suoraan kiinni pistorasioita sähkölle ja tietoliikenteelle. On ne siistit ja hyvä onkin olla, kun ovat siinä aina silmäiltävinä.

Talliin ja verstaalle saa ainakin minun makuun kaapelihyllyt kelvata. Alaslaskut aluputkella pistorasialle. Hyllylle on helppo laittaa myöhemmin lisäkaapelia ja hyllyn alle voi kannakoida vaikka sen paineilmalinjan ja vaikka keskusimurin putket. Leveämmän hyllyn alla menee pari 125mm ilmanvaihtokanavaakin rinnakkain. Kun laittaa kunnon kannakkeet ja tarpeeksi tiuhaan, niin samoilla kannatuksilla voi viedä talotekniikkaa muutakin kuin ne sähköt.

petr 18.01.2016 13:53

Mä löysin sopivasti vanhaa "Nokian" alumiinikourua mitoiltaan jotain 6cm syvää ja 10cm korkeaa? n. 25m pitkästi.... pistorasioineen (reilu 20kpl) eräästä toimistotilan/huoneiston remontista (muuttivat toimistokäytössä ollutta huoneistoa asuinkäyttöön). 50€ maksoin koko kasasta. Sellaisia kohteita/remppafirmoja kannatta käydä läpi...tosin tuurin kauppaahan se on ja vaatinee aikaa että sattuu kohdalleen.

Lisäksi tuo kouru vie seinätilaa/syvyyttä jos haluaa laittaa omilla jaloilla seisovia hyllyköitä seinien viereen (itse en laita kuin iso oven molemmille puolille päätyseinään ja sinne ei tarvi kourun yltää. Hyödynnän rakennuksen korkeutta eli laitan ns. "keittiön yläkaappeja" ja hyllyjä reilun 2m korkeuteen pitkille sivuille mahdollisimman paljon niin rakennuksen leveys tulee maksimaalisesti hyödynnettyä).

Pitkillä sivuilla meinasin myös hyödyntää kourua siten, että laitan siihen ledinauhaa ( http://www.banggood.com/5M-WhiteWarm...p-1025091.html) koko matkalle (valaistusta auton alla/sivuilla työskentelyyn, kourun korkeus n. 1m lattiasta) ja ehkä paineilmaverkoston putket tulee myös sen alle kiinni...

trouble 18.01.2016 15:33

1 Liiteet
Tuossa yksi vaihtoehto, eikä haittaa jos rakentaessa on jäänyt lautaa nurkkiin.
Kun laudat jättää irti seinästä, saa alasvedot kivasti sieltä välistä.
Nippusiteillä vaan kaikki kaapelit löyhään nippuun kourussa, ettei valu raosta seinälle...

ajelija 18.01.2016 17:53

Eh
 
Eikä sähköpalon yllättäessä tulekkaan sitten yhtään kiire...:rolleyes:

paavojaelvis 18.01.2016 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ajelija (Viesti 1278335)
Eikä sähköpalon yllättäessä tulekkaan sitten yhtään kiire...:rolleyes:


Kyl ne kaapelit palaa iloisesti teräshyllylläkin... :D

anttvirt 18.01.2016 20:40

..
 
Tää on vaan ihan heitto, mut laita rännit..

jappe 23.01.2016 15:41

Meikäläisen projekti
 
6 Liiteet
Yhteistallista lähdettiin molemmat rakentamaan omaa. Mimin kanssa tehdään kyllä pienempi malli :) Kantava rakenne tehtiin teräksestä. Parvelle tulee kulku ulkopuolisilta portailta. Metallirunko vedettiin pystyyn Jeepin vinssillä. Vinssillä kaadettiin puut juurineen ja kivet raahattiin myös vinssillä pois. Kunhan saataisiin niin pitkälle että pääsisi Jeeppejä laittelemaan.

Kumpi saa ekana valmiiksi?

offroadjouni 23.01.2016 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jappe (Viesti 1279396)
Yhteistallista lähdettiin molemmat rakentamaan omaa. Mimin kanssa tehdään kyllä pienempi malli :) Kantava rakenne tehtiin teräksestä. Parvelle tulee kulku ulkopuolisilta portailta. Metallirunko vedettiin pystyyn Jeepin vinssillä. Vinssillä kaadettiin puut juurineen ja kivet raahattiin myös vinssillä pois. Kunhan saataisiin niin pitkälle että pääsisi Jeeppejä laittelemaan.

Kumpi saa ekana valmiiksi?

Muiden projekteja on aina kiva nähdä. Nopeuskilpailua tästä ei kyllä kannata tehdä, kun puuhastelen vaan viikonloppuisin tuolla. Reilu vuoden ikäinen pikkuipana vie aika ison osan ajasta, joten tallihommia tehdään vaihtelevalla prioriteetillä. Meillä ei tontilla ollut enää puita, joten omaa Jeeppiä on tullut hyödynnettyä lähinnä rakennustelineenä. Jeeppi on nyt seissyt pihalla, ja tänään tuli lumet ensimmäistä kertaa alas talon katolta...

https://lh3.googleusercontent.com/-8...123_152855.jpg

Viime viikolla tuli postissa läpivirtauslämmitin käyttövedelle. En meinaa laittaa erillistä lämminvesivaraajaa, vaan vesi lämmitetään 15 kW teholla lennossa. Tarkoituksena siis säästää sähköä kun vesivaraajan hukkalämpöä ei synny.

https://lh3.googleusercontent.com/-E...116_121640.jpg

Kiertovesipumppu tuli myös postissa jokunen viikko sitten.

https://lh3.googleusercontent.com/-0...116_121701.jpg

Sisälevytyksen kanssa pähkäilini että miten tuo betonisokkelin ja levyn reuna kannattaisi tehdä. Mulla kun tulee tuplalevyt, niin laitoin alemma kerroksen alajuoksun korkeudelle ja päällimmäinen tulee n. 25 mm ylemmäs. Päällimmäisen levyn alapuolelle tulee 15x35 mm höylätty rima, jonka alalaita tulee n. 10 mm alajuoksun alapinnan alapuolelle. Tuo väli on sitten vielä tarkoitus pistää jollain massalla täyteen alakautta. Puurima kestää paremmin kolhuja kuin kipsilevyn reuna, joten tarkoitus olisi että tällä tavalla levy pysyisi siistimmässä kunnossa ja että alajuoksun alta ei pääse viima puhaltamaan sisään.

https://lh3.googleusercontent.com/-4...123_121410.jpg

Iso ovi on asennettu paikalleen, mutta nostomekanismit puuttuvat vielä. Sisänurkkien saaminen kipinöiden kestäväksi ei myöskään ollut ihan suoraviivainen juttu. Joka pinnassa on kaksi levyä päällekäin ja meinasin että jos levyt laittaa nurkissa limittäin niin rälläkästä lentävät kipinäsuihkut pysähtyvät kipsilevyyn eivätkä pääse höyrynsulkumuoviin asti. Tiiviiksi saaminen ollut ihan helppoa, joten laitoin 50 mm alumiiniteippiä jokaiseen "särmään" ulomman ja sisemmän kipsilevyn väliin. Jos nyt ampuisin kipinäsuihkun nurkkaan, niin alumiiniteipin pitäisi ohjata kipinät joko kahden levyn väliin tai takaisin huonetilaan. Akryylimassa tulee vielä tietenkin päälle,

https://lh3.googleusercontent.com/-9...123_121503.jpg

ZeiZei 23.01.2016 19:57

Täällä päin näkee usein laitetun rosteripelti kiertämään seinän alalaitaa viidenkymmenen sentin - metrin korkeudelle asti lattiasta. Kestää kolhuja ja nesteitä paremmin kuin itse kyprokki

Tuossa Dodgemanin rakennustopikin kuvassa näkyy yksi sovellus aiheesta, sokkelipullistus peitetty tuolla pellillä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174613

Sinulla näyttää olevan suora sisäseinä, niin helppo olisi laittaa tuollainen suora peltilevy. Nurkkiin kulmalistaa pellin taakse.

offroadjouni 23.01.2016 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1279446)
Sinulla näyttää olevan suora sisäseinä, niin helppo olisi laittaa tuollainen suora peltilevy. Nurkkiin kulmalistaa pellin taakse.

Ennen kuin päädyin tähän puurimaan niin minulla oli ajatuksissa myös rosteri- tai alumiini-levy johon olisi kantannut parisenttisen 45 asteisen pokkauksen alas. Suora osuus olisi tullut kipsilevyn päälle ja kantattu lippa olisi painautunut sokkelia vasten. Se olisi toiminut samaan tapaan kipinäsuojana.

En kuitenkaan usko että laitan tuohon enää peltiä päälle ainakaan heti. Jos saan levyn pahasti kolhuille niin ehkä ne voi sitten myöhemmin peittää pellillä, mutta ainakin edellisissä talleissa Gyprocit pysyivät ehjinä sellaisenaan.

jappe 24.01.2016 09:08

Karvalakkimalli
 
Meille tulee karvalakkimallin talli :) Lämmitys tarvittaessa, ei viemäriä jne. Mukava seurata professionaalista projektia. Matkaakin tallille melkein 100km, joten vain viikonloppuisin voi hyödyntää. Vaikka matka on pitempi kuin entiselle tallille, niin matka-aika melkein sama.

Tuo valmistumiskysymys oli kyllä enemmänkin oman motivaation kohottelua. Pitkiä työntäyteisiä viikonloppuja edessä.

HannuN 24.01.2016 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jappe (Viesti 1279513)
Meille tulee karvalakkimallin talli :) Lämmitys tarvittaessa, ei viemäriä jne. Mukava seurata professionaalista projektia. Matkaakin tallille melkein 100km, joten vain viikonloppuisin voi hyödyntää. Vaikka matka on pitempi kuin entiselle tallille, niin matka-aika melkein sama.

Tuo valmistumiskysymys oli kyllä enemmänkin oman motivaation kohottelua. Pitkiä työntäyteisiä viikonloppuja edessä.

Jappe...laitatko lisää kuvia tuosta kattorakenteesta. Kuinka korkea sisätila tulossa ? Mites tuo lattia tulee..

jappe 24.01.2016 17:12

Kattorakenne
 
Laitan vastauksen erilliseen threadiin. En halua tätä sotkea :)

offroadjouni 24.01.2016 22:50

VILPin avuksi vastuksia
 
Minulle on siis tulossa ilma-vesilämpöpumppu (VILP, IVLP) jonka pitäisi tuottaa lattialämmitykselle lämmintä vettä kohtuullisella COPilla. Huono puoli on kuitenkin siinä, että VILP ei toimi kovalla pakkasella. Meinasin että jos laittaisin vanhan vesivaraajan tuohon vesilinjaan lämpimälle puolelle. Varaajan termostaatin kun säätää vaikka 15 asteeseen niin vastukset lähtevät automaattisesti päälle kun VILP ei jaksa pitää vettä halutussa lämmössä. Samalla saisi vesitilavuutta suuremmaksi. Teholtaan varaajat on kohtuullisen pieniä, mutta luulisin että 3 kW lisäteholla saisi pidettyä tallin plussalla pidemmälläkin pakkasjaksolla.

Osaatteko sanoa miksi normaali lämminvesivaraaja ei toimisi tässä käyttötarkoituksessa? Laskeskelin että vettä pitäisi kierrättää melkein 10 l / min jotta veden virtaus olisi putkisssa turbulenttista. En tiedä minkä kokoisia putkia noissa varaajissa yleensä on, mutta osaako joku arvioida että meneekö tuo 10 l/min varaajan läpi tavallisella kietovesipumpulla? Vai tarviiko laittaa joku ohitusputki väliin niin että vain osa vedestä kiertää varaajan kautta? Onko joku muu syy miksi tämä ei toimisi?

pee 24.01.2016 22:54

Aattelepa vesijohtoverkon painetta. Hanasta tullee se n. 8 - 10 litraa minuutissa. Onks nyt luvut oikein ??

offroadjouni 24.01.2016 23:10

Jotta virtaus olisi turbulenttista on virtausnopeuden oltava vähintään 0,15 m/s - > 0,03015 l/s/putki 20mm lattiaputkella. Mulla on viisi piiriä lattiassa, joten virtausta pitäisi saada 0,15075 l/s -> 9,045 l/min. En nyt jaksa mennä mittaamaan mutta jakotukissa olevat liittimet on aika isot, olisko ollut luokkaa 30 mm sisähalkaisijaltaan. Kyllä siellä vettä mahtuu virtaamaan...

Ehkä siihen kannattaa laittaa kuitenkin ohitusputki väliin niin että vain osa vedestä menee varaajan kautta,

Kankku 25.01.2016 10:01

rakentelin yhdelle kivitalo rakentajalle tollasen väliaikais lämmittimen mikä liitettiin lattialämmitys verkkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187552
tuolla alapytyssä on vastus ja laatikko pytyn päässä on termostaatti
tällä kuulemma pysyy 2-3 sataan neliöinen kivitalo lämpimänä rakennus ajan .

MK 25.01.2016 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1279689)
Minulle on siis tulossa ilma-vesilämpöpumppu (VILP, IVLP) jonka pitäisi tuottaa lattialämmitykselle lämmintä vettä kohtuullisella COPilla. Huono puoli on kuitenkin siinä, että VILP ei toimi kovalla pakkasella.

Mulla on VILPissä sisäiset 9kW vastukset mitkä tarpeen mukaan menee päälle. Kai tossa sunkin pumpussa omat vastukset löytyy ettei tarvitse mitään erillistä järjestelmää rakentaa?

offroadjouni 25.01.2016 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MK (Viesti 1279769)
Mulla on VILPissä sisäiset 9kW vastukset mitkä tarpeen mukaan menee päälle. Kai tossa sunkin pumpussa omat vastukset löytyy ettei tarvitse mitään erillistä järjestelmää rakentaa?

Ei ole vastuksia tässä vehkeessä. Nibe F2025-8 on malli ja se olettaa että muualla järjestelmässä on lisälämmönlähde kovien pakkasten ajaksi.

Edit: Tuollainen Kankun putkikattila olisi ihan ok vaihtoehto, tuolta löytyy kaupallinenkin versio -> http://www.xn--lmppumput-v2a4r.eu/putkikattila-6-kw .


Sivu luotu: 22:59 (GMT +2).