Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

JAMANT 11.08.2014 09:30

Ja oikeastaan tukivarsia ei sais edes hitsaamalla lyhentää!! Jos siis meinaa katulaillisen auton tehdä!!

Timo_L 11.08.2014 10:36

^- myös tuo, pitäisi tosin olla jokseenkin itsestäänselvää kaikille.

JAMANT 11.08.2014 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1151748)
^- myös tuo, pitäisi tosin olla jokseenkin itsestäänselvää kaikille.

No eipä näytä olevan!!

Jäpälä 11.08.2014 18:05

Tuli vatuloitua noitten kartaanien kans, taka pinionista oli se toinen ristikon kiinnitys lipare löysällä ja ristikot itessään olivat kyllä timmissä kunnossa. Nostin samalla jakiksen vakio asentoon. Voiko tuolla mossella ajaa jos etukartaanin irrottaa? Nyt jyristää jonkin verran, mutta ei pysty minun "hifi" korvalla kyllä sanomaan että kuuluuko eestä eli takaa. Taidan ainakin taakse tilata säädettävät ylätukivarret niin pitääkö niitä nyt jatkaa vai lyhentää vakioon nähden et kulmat menis oikeeseen suuntaan?

Autohan on 96vm. 4.0 larvanto mallia

Timo_L 11.08.2014 18:13

Jos tuo on oikeasti vuosimallia '96 ja on 249 jakoaskilla, niin etukardaanin voi suosiolla irrottaa. Jos on 242 jakoaskilla, niin mistä tahansa vuosimallista voi irrottaa.

Tilaa molempiin päihin suosiolla säädettävät ylävarret. Niiden etupoään epäkeskojen säätövara on hyvinkin rajallinen.. Säädät tukivarsia siihen suuntaan, mihin pinionia täytyy kääntää, eli jos alaspäin niin pidennät, jos ylöspäin niin lyhennät. Takana kulmien pitäisi olla niin, että pinioni ja jakoaskin ulostulo on samassa kulmassa, edessä niin että kardaanin etupään nivelen kulma on nolla.


Kannattaa tarkistaa aika huolella takakardaanin yoken kiinnityslärpäkkeet ettei ole venyneet. Jos on ollut löysällä, niin hyvin todennäköistä on että joko on päässeet venymään, tai pultit on ottaneet osumaa ja katkeaa kiihdytyksessä tai motarinopeudessa. Paras vaihtoehto ylipäätään on hylätä nuo lärpäkkeet, porata yokesta kierteet pois ja laittaa tilalle Spicerin U- pultit :)

http://www.dennysdriveshaft.com/img/...tSet_1310-.jpg

http://www.dennysdriveshaft.com/p60_...th_1.062_.html

Jäpälä 13.08.2014 20:52

Nyt on pinjoni kulmat ruuvattu suht kohilleen ja täristys on muisto vain. Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja neuvoista.

Saimon 21.08.2014 09:37

Offset -44?
 
Pitäisi hommata -94 ZJ Jeeppiin kunnolliset renkaat. Löysin 31x10,5R15 BFG M/T, vanteina Rocky AT 10x15 ET -44.

Miljoona viestiä tutkineena, nuo vaatinevat vähintään 2" korotuksen, joka onnistuu pelkillä korotuspaloilla? Haittapuolena akselin sivuttaissiirtymät, kosmeettinen vamma?

- Tuleeko -44 raakasti ulos lokarista? Talvirenkaat on katsastusta varten, mutta kuitenkin.. Pientä sahausta ja lekaa ilmeisesti vaatii joka tapauksessa.

- Korotuspalat tulee aikaisintaan 3 viikon päästä ja renkaat pitäisiä survoa alle per heti (koska orkkis renkaat jo myyty ja auto jatkuvassa käytössä) --> Mahtuuko nuo pyörimään edes renkaat suorana?

Timo_L 21.08.2014 09:57

Kyllä, noilla vanteilla renkaat tulee reilusti ulos kaarista (5cm ulommas kuin 8" vanteilla missä on 4" backspacing). 10" vanteet 5cm leveämmät kuin 8" vanteet -12ET:llä (4" backspacing), ja jo niillä 10.50" renkaat on kaaren tasalla. En muutenkaan laittaisi 31 x 10.50 rengasta missään nimessä 10" vanteelle, ei pysy metsäpaineilla vanteella kovinkaan hyvin jos ei ole beadlockeja. Laita suosiolla 8" vanteet 4" BS:llä, istuu auton alle kaikinpuolin paremmin eikä ole niin järjettömän leveät. Vaikka olisi beadlockit, niin mielestäni liian leveä vanne 10.50" leveälle renkaalle.

Noi ET -44:nä merkatut 10" peltivanteet on yleensä 4" BS:llä, ja 8" ET -12 on myös 4" BS -> ainakin mitä omia vanteita olen mitannut niin nuo jenkkiläiset backspacing- lukemat on pitäneet paikkansa. BS = mitta vanteen kiinnityspinnasta vanteen sisäreunaan. Eli ET- luku ei aina pidä paikkansa?


31 x 10.50 ei mahdu kovin mukavasti pyörimään vakiokorkuisen/ leikkelemättömän ZJ:n alla, ja renkaiden kääntyvyyden kanssa tulee ongelmia vakiotukivarsien kanssa. Minulla oli kuluneet 245/75 R16 vanhat Cooperin MT:t 16 x 7 (0ET) vanteilla vakiokorkuisessa, ja jopa ne hieman raapi. Panhardit ei sinällään ole ongelma, jos et halua vaihtaa paskasta vakiopanhardista kunnolliseen "double-shear"- versioon, niin akselinpään kiinnikkeen vahvistamalla (alkuperäinen kiinnike on heikko, ja reikä usein kuluu/ on jo kulunut soikeaksi) ja uuden kiinnitysreiän poraamalla saat etuakselin keskelle. Takapäässä pitää muuttaa korinpuoleista kiinnikettä, tai sitten vaihtaa säädettävään panhardiin.

Saimon 21.08.2014 10:52

Jahans, pitänee hylätä nuo kumit ja etsiä muita vaihtoehtoja :/ Varmaan 31" pienemmällä ET:llä olisi hakusessa ja nimen omaan ~8" vanteella yo. perusteella.

Jäpälä 21.08.2014 11:17

Omassa mossessa on alla 8" leveä vanne -20et:llä ja kulutus pinta on just kaaren tasalla. Toki renkaan kylki tulee jo kaaresta ulos. Tuntu olevan -12et vanteen löytyminen mahdottomuus tästä maasta joten jouduin ottamaan tuolla -20et:llä.

Timo_L 21.08.2014 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1154129)
Omassa mossessa on alla 8" leveä vanne -20et:llä ja kulutus pinta on just kaaren tasalla. Toki renkaan kylki tulee jo kaaresta ulos. Tuntu olevan -12et vanteen löytyminen mahdottomuus tästä maasta joten jouduin ottamaan tuolla -20et:llä.

:confused:

US parts, kaikki muut jenkkivanteita myyvät kaupat? Ei pitäisi olla mikään ongelma. Esim. Cragarin Black Daytona ja Soft 8 on molemmat -12ET:llä, ja yleensä hylytavaraa. Samoin American Racing:in vastaavat vanteet on -12ET:llä ainakin. Tai sitten tilaa ulkomailta, Saksa, Puola yms. offikaupat, käytännössä kaikista löytyy -12ET:llä jos vaan myyvät 5 x 4.5" pulttijaolla vannetta.


15 x 8 peltivanteita on kaikkea vakiosta 5.25" BS:stä 2.75" BS:ään, eli kaventavasta levittävään. Tuo 4" BS on aikalailla optimi 90- luvun Jeepeissä 10.50"-12.50" leveillä renkailla 31"-37" halkaisijalle, on vanteen leveys mitä vain 7"-10" välillä.

WinChester 21.08.2014 12:20

Minusta 31":t sopii ihan hyvin vakiolle 7" vanteelle ja vaikka kääntymistä pitääkin vähän rajoitta ettei osu tukivarsiin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Mulla on Uncle ZJamissa lisäksi 30mm spacerit, joilla kuvio on juuri levikkeen sisällä (renkaat tosin on 225/75-15). Jos haluaa uhrata 8" vanteisiin muutaman satasen, niin käyhän se. Ellei ole meininki irrottaa etuvakaajaa, niin pitäisi mahtua pyörimään vakiovanteella ilman korotustakin. Kääntöjä tosin siis joutuu rajoittamaan. Ne alkuperäiset rajoitinpultit joutaa muutenkin mäkeen, kun ovat järestään hitsattuja ja sikaruosteessa. Uutta tilalle, niin on helppo säätää kääntöjä renkaita isonnellesasa yms.

Ja 1,75" korotuspaloilla ei tule ongelmaa panhardin sivuttaissiirtymästä. Sitten kun on 3,5" ja päälle, niin joutuu/kannattaa offihommia varten hommata eteen pulttipanhard. Vakaajan irroitettua ei tarvitse huolehtia siitä, hajoaako vaiko ei, eli ei. Pelkkää katuajoa varten riittää huokeampi pallonivelversio, mutta kuka sitä nyt Jeeppiä niin paljoa korottaa muualle kuin maastoon...???? ;)

HeikkiH 21.08.2014 12:46

Pystyykös tohon ZJ:n orkkisradioon kytkemään minkä tahansa CD-vaihtajan, vai pitääkö olla omansa?

Timo_L 21.08.2014 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1154150)
Minusta 31":t sopii ihan hyvin vakiolle 7" vanteelle ja vaikka kääntymistä pitääkin vähän rajoitta ettei osu tukivarsiin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Mulla on Uncle ZJamissa lisäksi 30mm spacerit, joilla kuvio on juuri levikkeen sisällä (renkaat tosin on 225/75-15). Jos haluaa uhrata 8" vanteisiin muutaman satasen, niin käyhän se.

Tuohan on 30mm speisereiden kanssa sama asia, kuin 7" vanne 4" BS:llä, eli renkaan sisäreuna on silloin samassa linjassa kuin olisi 8" vanteella -> ongelmia ohjauksessa ei silloin pitäisi olla. Tosin orkkistukivarsilla isompi/ leveämpi rengas tahtoo aina vähän raapia tukivarren reunaan.

31" x 10.50" menee tehtaan 7" vanteelle hienosti, mutta toisaalta raideleveyden lievä kasvatus on ainakin omissa Jeepeissä ollut pelkästään positiivinen asia ajokäytöksen suhteen -> siksi orkkiksesta hieman levittävämpi vanne on ihan hyvä hankita.


Lainaus:

Ellei ole meininki irrottaa etuvakaajaa, niin pitäisi mahtua pyörimään vakiovanteella ilman korotustakin. Kääntöjä tosin siis joutuu rajoittamaan. Ne alkuperäiset rajoitinpultit joutaa muutenkin mäkeen, kun ovat järestään hitsattuja ja sikaruosteessa. Uutta tilalle, niin on helppo säätää kääntöjä renkaita isonnellesasa yms.
Vakaaja ei estä akselin suoraa liikkumista ylös-alas, kyllä siellä pyöränkotelossa voi esim. isossa routaheitossa tulla ahdasta 31 x 10.50 renkaan kanssa. Taisi olla niin, että juuri ja juuri mahtuu 7" leveällä orkkisvanteella pyörimään, mutta on kyllä todella tarkkaa..

Kääntöjä ei tarvitse rajoittaa tippaakaan, kun valitsee osat oikein ;) En ole yhdestäkään Jeepistä kääntöjä tähän mennessä rajoittanut, eikä ole ollut aikomuskaan. En tykkää ajaa rautakangella :D Yhdessä XJ:ssä oli sellaiset ohjaushilppeet jolla kääntyvyys rajoittui "itsestään", eli ohjausgeometrian takia ei kääntyneet renkaat laidasta laitaan. Ei ollut mukava ajettava.


Lainaus:

Ja 1,75" korotuspaloilla ei tule ongelmaa panhardin sivuttaissiirtymästä. Sitten kun on 3,5" ja päälle, niin joutuu/kannattaa offihommia varten hommata eteen pulttipanhard. Vakaajan irroitettua ei tarvitse huolehtia siitä, hajoaako vaiko ei, eli ei. Pelkkää katuajoa varten riittää huokeampi pallonivelversio, mutta kuka sitä nyt Jeeppiä niin paljoa korottaa muualle kuin maastoon...???? ;)
Ei siitä ongelmaa tule, mutta omaa silmää ainakin häiritsi :D Ja toisaalta kun ohjauksen joutuu kuitenkin keskittämään ja aurauksen säätää uudestaan vaikka korottaa vain tuon 45-50mm, niin siinä samalla se uuden reiän poraus panhardin akselin kiinnikkeeseenkin menee (olettaen ettei panhardin pultti ole ruostunut umpijumiin puslan sisäholkkiin) :)


Tuosta "pulttipanhardista" - uusien Jeepistien kannattaa muistaa että etupanhardeja on kahdenlaisia = alkuperäiseen kiinnikkeeseen yhden kiinnitystason läpi kiristettäviä (kartioholkki/ kartiopultti), eikä ne ole sen parempia kuin alkuperäinenkään lukuunottamatta säädettävyyttä. Toinen vaihtoehto on se "double shear"- versio, missä panhardi tulee kahden kiinnityspinnan väliin ja niistä pultti läpi -> se on sitten oikeasti tukeva ja kunnollinen kiinnitys eikä myöskään jumita äärijoustoissa vastaan -> panhard ja sen puslat pysyy kunnossa. Double shear- versiossa tarvitsee sekä uuden korinpuolen kannakkeen (tekee itse tai ostaa) ja uuden panhardin.

Kevyehkössä metsäkäytössä tuo orkkisversiokin toimii muuten hyvin, mutta jos alusta on elävää sorttia niin ongelma on panhardin pallonivelen liikevaran loppuminen -> väljistyy -> kolisee ikävästi, ja lisäksi missä tahansa ohjauksen osassa oleva väljyys tahtoo näissä vehkeissä aiheuttaa woblausta. Hieman kovemmassa käytössä koko korinpään kiinnike hajoaa (murtuu saumoista), ja/ tai kartioreikä väljistyy jonka jälkeen panhardi ei yksinkertaisesti pysy kireällä ja liikkumatta kiinnikkeessään.

-MaTTi- 21.08.2014 22:01

Tuohon vanneasiaan, -44 offsetilla verrattuna alkuperäisiin +30 vanteisiin, rengas vaatii tolkuttoman paljon enemmän tilaa just lokasuojan takareunan kohdalta.

Väärällä (liikaa miinusta) offsetilla saa pikkupyörätkin ryykkimään kiinni.

Jäpälä 26.08.2014 16:55

Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto

D_Bar 26.08.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155581)
Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto


Tämmönen löytyhttp://www.jeepforum.com/forum/f13/i.../#post18191746

Tuossa sulake #8:n takana olis: Katossa olevaa näyttöä, radion muistia, kelloa sähkölukot, peilit...

Olisko oikia?

Jäpälä 26.08.2014 21:56

Ohjekirjassakin oli tuo kuvatus, mut ei ole tuommonen se sulake taulu.

D_Bar 26.08.2014 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155677)
Ohjekirjassakin oli tuo kuvatus, mut ei ole tuommonen se sulake taulu.

Ei kyllä oikein muunkaanlaista tuntunu löytyvän, kun koitin ettiä.

Ehkä joku viisaampi osaa auttaa :)

hitsaa 27.08.2014 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1155581)
Oisko tietoa et minkä sulake on hanttarin jalkatilassa olevassa sulake rasiassa numero 8, 20 amp roppu siinä olis. Sen kautta "vuotaa" 0,1 amp johonki, mutta kun sen sulakkeen irrottaa niin mielestäni kaikki laitteet toimii ihan normaalisti.
Autohan oli 96vm 4.0 larvanto

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 8W-54 TRAILER TOW
TRAILER TOW—FACTORY INSTALLED
The factory installed trailer tow system in this vehicle uses three relays and a circuit breaker along with the trailer tow wiring connector.
Circuit A250 from fuse 11 in the Power Distribution Center (PDC) powers circuit F70 through fuse 8 in the junction block. Circuit F70 supplies battery voltage for the trailer tow circuit breaker and the contact side of the stop lamp relay
The trailer tow circuit breaker is taped to the trailer tow harness located in the left rear quarter panel.
...
TRAILER TOW—AFTER-MARKET
The after-market trailer tow connector is located in the left rear quarter panel. The connector contains feed circuit F70 from fuse 8 in the junction block.
Circuit L60 from the right turn signals, circuit L90 for parking lamps, and circuit L50 from the stop lamp switch.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 8W-61 POWER DOOR LOCKS
LIFTGLASS
Circuit A250 from fuse 11 in the Power Distribution Center (PDC) powers circuit F70 through fuse 8 in the junction block. If the liftglass limit switch is closed, it connects circuit F70 to the liftglass switch
(push button) on circuit P101. When closed, the liftglass switch connects circuit P101 to circuit P100.
Circuit P100 feeds the liftglass solenoid. Circuit Z1 grounds the solenoid.


Peräkärrin valot tai takaluukun lasin kytkin? Toivottavasti tästä on apua.

JPe 28.08.2014 07:36

Mikäli noilla on jotain yhteistä (korporaatio), niin edellisen Chryslerin tehdaskoukku purkaa samanverran jostain syystä. Vaihdoin pistokkeet yms, mut purkaa tuon silti.

Rytari 28.08.2014 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1156005)
Mikäli noilla on jotain yhteistä (korporaatio), niin edellisen Chryslerin tehdaskoukku purkaa samanverran jostain syystä. Vaihdoin pistokkeet yms, mut purkaa tuon silti.

mulla ainaki yks niistä releistä aiheeseen liittyen siellä peräkontin kylkimuovin takana lämpes hiukan ja varmaan käytti siihen hommaan sähköä

WinChester 28.08.2014 09:55

Pois ne releet sieltä kontin kyljestä! Otin omani veke ja kytkin uudelleen suoraksi. Releillä tulee Jenkki-vilkku/jarru-takavalot ja releiden poistaminen tekee "Euro"-valot. Sitä kautta muutenkin kun ottaa kärrin virrat, niin ne tulee "oikeasta" paikasta, eikä pala väärät sulakkeet turhan herkästi. Ja alkaa akku kestämään ihan eri lailla. :)

rane58 29.08.2014 01:32

Onko ZJ:ni akun tyhjääjä, en ole kyllä huomannut...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1156028)
Pois ne releet sieltä kontin kyljestä! Otin omani veke ja kytkin uudelleen suoraksi. Releillä tulee Jenkki-vilkku/jarru-takavalot ja releiden poistaminen tekee "Euro"-valot. Sitä kautta muutenkin kun ottaa kärrin virrat, niin ne tulee "oikeasta" paikasta, eikä pala väärät sulakkeet turhan herkästi. Ja alkaa akku kestämään ihan eri lailla. :)

-Missä kohtaa tarkalleen ne releet on? :o
-Koukkukin ZJ-Jeepissäni on, alkuperäiset kytkennät olivat persiillään kun kaveri lainasi. Onneksi oli ammatiltaan autosähköasentaja ja korjasi ennen kuin lähti hinailemaan venetraileriaan...:p -Että en tiedä onko tämä kaveri korjannut niitä releitä, enkä voi enää kysyäkkään R.I.P. :(

WinChester 29.08.2014 17:23

Ne on siellä peräkontissa oikean sivupahvin takana. Siellä on semmonen musta "pötkö", jonka sisälle on paketoitu kolme relettä.

Tommonen siitä tuli, kun purin releet pois. Ehkä on helpompi laittaa koko piuhanippu poikki ja kytkeä valokynällä testatut piuhat uudelleen "oikeisiin" johtoihin. Alkuperäistä koukun johtoa kannattaa ilman muuta käyttää, kun siinä on hyvä vedeltä suojattu läpivienti. Vanha "tökkeli" vain irti ja siitä piuhat vetokoukun sähkörasiaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159456


Sivu luotu: 10:30 (GMT +2).