Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia -ketju (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85212)

Limite 10.01.2013 16:47

Peristä asiaa..
 
Etuperästä(D30) alko kuulumaan jurinaa neliveto päällä ajellessa.Auton alle ja totesin,että pinionissa oli 1-2 milli väljää pystysuunnassa,päittäistäkin oli millin verran.Pinionin stefa oli myös alkanut vuotamaan.
Onko paha homma vaihdella laakerit? Hammaspyörien kosketuskulman säätö? Kannattaako yleensäkkään tehdä jos laakerit+tiivistesarja maksaa 250-300e? Ilmeisesti suositellaan kuitenkin vaihtamaan kaikki laakerit kerralla eikä vaan pinioniin..?
Varaosa-autossa (XJ-92) olis ehjä absiton akseli.Tämä äänekäs akseli on absillinen(XJ-90).Onkohan välityksissä eroa? Ilmeisesti ABS vetarit ovat ainakin paksummat/isommilla ristikoilla--->kestävemmät??

Kiitos ja anteeks..:o

Superlon 10.01.2013 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 958274)
Etuperästä(D30) alko kuulumaan jurinaa neliveto päällä ajellessa.Auton alle ja totesin,että pinionissa oli 1-2 milli väljää pystysuunnassa,päittäistäkin oli millin verran.Pinionin stefa oli myös alkanut vuotamaan.
Onko paha homma vaihdella laakerit? Hammaspyörien kosketuskulman säätö? Kannattaako yleensäkkään tehdä jos laakerit+tiivistesarja maksaa 250-300e? Ilmeisesti suositellaan kuitenkin vaihtamaan kaikki laakerit kerralla eikä vaan pinioniin..?
Varaosa-autossa (XJ-92) olis ehjä absiton akseli.Tämä äänekäs akseli on absillinen(XJ-90).Onkohan välityksissä eroa? Ilmeisesti ABS vetarit ovat ainakin paksummat/isommilla ristikoilla--->kestävemmät??

Kiitos ja anteeks..:o

Dana30 master rebuild kit maksaa ameriikassa reilun satasen. Ei siinä hommassa mitään yliluonnollista ole, eikä hammaskosketukseen tartte kajota, kunhan katot missä väleissä mitäkin shimmejä on ja laitat ne samalla tavalla takaisinkin. Käytä myös vanha krymppiholkki pinionin laakereitten välistä. Pinionin kiristysmomentti (preload) pitäisi olla 20-25 lb/ft.
Tossa joku artikkeli, mikä sivusi aihetta ja oli suht hyvät ja selkeet kuvat.

tunabomber 10.01.2013 17:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 958274)
Etuperästä(D30) alko kuulumaan jurinaa neliveto päällä ajellessa.Auton alle ja totesin,että pinionissa oli 1-2 milli väljää pystysuunnassa,päittäistäkin oli millin verran.Pinionin stefa oli myös alkanut vuotamaan.
Onko paha homma vaihdella laakerit? Hammaspyörien kosketuskulman säätö? Kannattaako yleensäkkään tehdä jos laakerit+tiivistesarja maksaa 250-300e? Ilmeisesti suositellaan kuitenkin vaihtamaan kaikki laakerit kerralla eikä vaan pinioniin..?
Varaosa-autossa (XJ-92) olis ehjä absiton akseli.Tämä äänekäs akseli on absillinen(XJ-90).Onkohan välityksissä eroa? Ilmeisesti ABS vetarit ovat ainakin paksummat/isommilla ristikoilla--->kestävemmät??

Kiitos ja anteeks..:o

Välityksistä puheen ollen.. kellään mitään listaa miten noi eroaa vuosimalleista, vaihteistoista ja moottoreista riippuen?

Timo_L 10.01.2013 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 958274)
Varaosa-autossa (XJ-92) olis ehjä absiton akseli.Tämä äänekäs akseli on absillinen(XJ-90).Onkohan välityksissä eroa? Ilmeisesti ABS vetarit ovat ainakin paksummat/isommilla ristikoilla--->kestävemmät??

Kiitos ja anteeks..:o

Kato välitykset, jos on samat niin heität akselin alle ja vaihdat abs- kamat akselitsta toiseen jos välttämättä haluat ne '90 vuosimallin haistapaska- jarrut pitää. Itse suosittelisin samassa rytäkässä dumppaamaan koko abs- järjestelmän, koska bendixin jarrut on surkeat ja vaaralliset.

ABS- vetarit on aivan samanpaksuiset kuin absittomatkin, mutta absillisissa (ja kaikissa '95->) on isot ristikot jotka kestää paljon enemmän kuin pikkuristikot. ABS- vetarit käy sellaisenaan absittomaan akseliin ilman mitään puljaamista.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Superlon (Viesti 958291)
Dana30 master rebuild kit maksaa ameriikassa reilun satasen. Ei siinä hommassa mitään yliluonnollista ole, eikä hammaskosketukseen tartte kajota, kunhan katot missä väleissä mitäkin shimmejä on ja laitat ne samalla tavalla takaisinkin. Käytä myös vanha krymppiholkki pinionin laakereitten välistä. Pinionin kiristysmomentti (preload) pitäisi olla 20-25 lb/ft.

Juu, tuo hintaosio tuossa meni oikein.

Teoriassa samat shimmit menee kuin ennenkin, mutta laakereissa voi olla jotain satkun eroja minkä takia hammasvälys ja hammaskosketus pitäisi vähintäänkin tarkistaa ennenkuin ottaa ajoon uusilla laakereilla.

Krymppiholkki pitäisi vaihtaa AINA jos käyttää pinionin irti laakerinvaihdon takia. Periaatteessa pitäisi vaihtaa uuteen vaikka vaihtaisi vain stefan tjsp..

Pinionin preloadi ei todellakaan ole noin paljoa, tuohon jos vedät niin sulla on palanut laakeri ja katkennut pinionin akseli alta aikayksikön ;) Se preloadi millä voimalla pinionin pitäisi pyöriä on uusille laakereille muistaakseni n.20-35 in/lbs. :) Uuden krymppirenkaan puristut vaatii n. 500-600Nm vääntömomentin, ja siinä vaiheessa kun alkaa puristua kasaan niin kandee edetä TODELLA varovasti ettei kiristä liikaa -> muuten saa etsiä uuden krymppirenkaan. Siksi niitä yleensä tulee korjaussarjassa pari kappaletta.

Limite 10.01.2013 18:13

Välitysten toteamiseen ei vissiin oikein muuta satavarmaa konstia ole kun laskea hampaat? Lienee niin pieniä eroja ettei pyörittämällä pääse tarpeeks luotettavaan tulokseen?
Noi abs kikkareet lähtee HETI hevon vit...kunhan saan tuosta varaosa kärrystä purettua alipainetehostetut pois.On noitten absien kans saanu tapella kyl jonnii verran.Onneks osia on ollu tarjolla tääl jopa ilmatteks ku moni on noi hylänny:)

Superlon 10.01.2013 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 958307)
Krymppiholkki pitäisi vaihtaa AINA jos käyttää pinionin irti laakerinvaihdon takia. Periaatteessa pitäisi vaihtaa uuteen vaikka vaihtaisi vain stefan tjsp..

Pinionin preloadi ei todellakaan ole noin paljoa, tuohon jos vedät niin sulla on palanut laakeri ja katkennut pinionin akseli alta aikayksikön ;) Se preloadi millä voimalla pinionin pitäisi pyöriä on uusille laakereille muistaakseni n.20-35 in/lbs. :)


Uuden krymppirenkaan puristut vaatii n. 500-600Nm vääntömomentin, ja siinä vaiheessa kun alkaa puristua kasaan niin kandee edetä TODELLA varovasti ettei kiristä liikaa -> muuten saa etsiä uuden krymppirenkaan. Siksi niitä yleensä tulee korjaussarjassa pari kappaletta.

Njoo, in/lbs- yksikköä haettiin, mutta jostain tuo ft/lbs tuli tilalle... Hyvä kun korjasit. :)

Ton vanhan krympin käyttö on tullu useammassaki topicissa vastaan varmaan just ton tarvittavan puristusvoiman takia. Toki uus on aina parempi jos sen siellä saa krympattua kohilleen. ;)

454SS 10.01.2013 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 958274)
Kannattaako yleensäkkään tehdä jos laakerit+tiivistesarja maksaa 250-300e?

Kiitos ja anteeks..:o

Ei kannata koska noita vakioakseleita kokonaisena liikkuu hyvin markkinoilla noin 200 euron hintaan täydellisenä. Lisäksi siun varaosa-akseli saattaa hyvinkin olla samalla välityksellä, jolloin kustannuksia ei tule tuonkaan vertaa. Vanhasta akselista jätät luonnollisesti vetarit itselle varalle kun ne hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa. Välityksen shimmaus ei ole mitään rakettitiedettä mutta kyllä siinä ekalla kerralla saa aikaa kulumaan ihan tarpeeksi, joten siihen kannattaa ryhtyä vasta sitten kun harrastus on karannut sen verran lapasista ettei akselia kasata enää pelkistä vakio-osista ;)


Saat anteeksi :)

Timo_L 10.01.2013 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 958301)
Välityksistä puheen ollen.. kellään mitään listaa miten noi eroaa vuosimalleista, vaihteistoista ja moottoreista riippuen?

4.0 + AW4- yhdistelmällä lähes aina 3.55, tosin siihenkin on saanut tehtaalta mm. "tow pack"- option yhteydessä 3.73 välitystä (tosin ei niissäkään kaikissa ole tiheampiä periä).

4.0 + manuaaliaskissa on 3.07

2.5 bensa + manuaaliaski 4.10

2.5 diesel + manuaaliaski on muistaakseni 3.73

Rellun 2,1 litran diesel + manuaalin välityksestä en tiedä varmasti, mutta uskoisin sen olevan 3.73 tai 4.10

Pertsi 10.01.2013 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 958307)
Kato välitykset, jos on samat niin heität akselin alle ja vaihdat abs- kamat akselitsta toiseen jos välttämättä haluat ne '90 vuosimallin haistapaska- jarrut pitää. Itse suosittelisin samassa rytäkässä dumppaamaan koko abs- järjestelmän, koska bendixin jarrut on surkeat ja vaaralliset.

ABS- vetarit on aivan samanpaksuiset kuin absittomatkin, mutta absillisissa (ja kaikissa '95->) on isot ristikot jotka kestää paljon enemmän kuin pikkuristikot. ABS- vetarit käy sellaisenaan absittomaan akseliin ilman mitään puljaamista.




Juu, tuo hintaosio tuossa meni oikein.

Teoriassa samat shimmit menee kuin ennenkin, mutta laakereissa voi olla jotain satkun eroja minkä takia hammasvälys ja hammaskosketus pitäisi vähintäänkin tarkistaa ennenkuin ottaa ajoon uusilla laakereilla.

Krymppiholkki pitäisi vaihtaa AINA jos käyttää pinionin irti laakerinvaihdon takia. Periaatteessa pitäisi vaihtaa uuteen vaikka vaihtaisi vain stefan tjsp..

Pinionin preloadi ei todellakaan ole noin paljoa, tuohon jos vedät niin sulla on palanut laakeri ja katkennut pinionin akseli alta aikayksikön ;) Se preloadi millä voimalla pinionin pitäisi pyöriä on uusille laakereille muistaakseni n.20-35 in/lbs. :) Uuden krymppirenkaan puristut vaatii n. 500-600Nm vääntömomentin, ja siinä vaiheessa kun alkaa puristua kasaan niin kandee edetä TODELLA varovasti ettei kiristä liikaa -> muuten saa etsiä uuden krymppirenkaan. Siksi niitä yleensä tulee korjaussarjassa pari kappaletta.

Ja rymppi holkki kannattaa uhohtaa jos haluaa oikeasti hyvän, mittaa oikealla laakerikireydellä holkin pituuden ja sorvaa kovan holkin jos oikesti hyvän haluaa. Nulju taas hakkaa vanhan rymppiholkin patin kohdalta vähän kasaan (eli pidemmäksi) ja vetää momenttiin.

Limite 11.01.2013 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 958401)
Ei kannata koska noita vakioakseleita kokonaisena liikkuu hyvin markkinoilla noin 200 euron hintaan täydellisenä. Lisäksi siun varaosa-akseli saattaa hyvinkin olla samalla välityksellä, jolloin kustannuksia ei tule tuonkaan vertaa. Vanhasta akselista jätät luonnollisesti vetarit itselle varalle kun ne hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa. Välityksen shimmaus ei ole mitään rakettitiedettä mutta kyllä siinä ekalla kerralla saa aikaa kulumaan ihan tarpeeksi, joten siihen kannattaa ryhtyä vasta sitten kun harrastus on karannut sen verran lapasista ettei akselia kasata enää pelkistä vakio-osista ;)


Saat anteeksi :)


Ensinnäkin kiitos anteeksiannosta:D
Viikonloppuna ajattelin kaivella tuota varaosaautoo hangesta sen verran esille että pääsee akselin kimppuun.Mä meinasin että laitan heti tuosta vanhasta vetarit siihen kun niissä on hiljattain vaihdetut vahvemmat ristikotkin ja jää sitten hätävaraksi ne toiset.

tunabomber 11.01.2013 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 958435)
4.0 + AW4- yhdistelmällä lähes aina 3.55, tosin siihenkin on saanut tehtaalta mm. "tow pack"- option yhteydessä 3.73 välitystä (tosin ei niissäkään kaikissa ole tiheampiä periä).

4.0 + manuaaliaskissa on 3.07

2.5 bensa + manuaaliaski 4.10

2.5 diesel + manuaaliaski on muistaakseni 3.73

Rellun 2,1 litran diesel + manuaalin välityksestä en tiedä varmasti, mutta uskoisin sen olevan 3.73 tai 4.10

Kiitos, Timo, (taas) tiedoista. Tukee eilisillan googletteluni tulosta oman autoni välityksestä. Itselläni manuaali kutonen ja 31" renkaat ja voimaa tuntuu vielä riittävän. Eli ei (vielä;)) sen puoleen tarvetta muutokseen. Lähinnä hain tuota tietoa etuakselin lukkohankintaa silmällä pitäen mutta esim. lock right näyttääkin tarjoavan samaa välityksestä riippumatta (d 30). Mistä puheen ollen, kokemuksia/vinkkejä lukoksi eteen? Lock right olisi edullinen mutta vähän arveluttaa kun jostain luin ettei missään nimessä part time nelivedon kanssa ja itselläni np231..

KoniJeep 11.01.2013 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 958835)
Lock right olisi edullinen mutta vähän arveluttaa kun jostain luin ettei missään nimessä part time nelivedon kanssa ja itselläni np231..

Huomenna laitan "lounaslaatikon" paikalleen eteen.

tunabomber 11.01.2013 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 958847)
Huomenna laitan "lounaslaatikon" paikalleen eteen.

Ok, annahan kuulua kokemuksia. Onko just lock right vai kenen?

KoniJeep 11.01.2013 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 958857)
Ok, annahan kuulua kokemuksia. Onko just lock right vai kenen?

Tais olla. On ollut jo melkeen puoli vuotta tallin hyllyssä...

tunabomber 12.01.2013 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 958858)
Tais olla. On ollut jo melkeen puoli vuotta tallin hyllyssä...

.. ja sulla on kans np 231? Maantieajo-ominaisuudet mua tuossa arveluttaa, että onko toiminta kuinka brutaalia? Lähteekö esim. liukkaalla puskemaan? Tuossa törmäsin kans power traxin no-slipiin, tiedä sitten onko sen parempi? Kalliimpi ainakin ;) Tyhmä kysymys (taas:o), mutta mites tuo vaikuttaa takavedolla ajettaessa?

xxpowellxx 12.01.2013 15:47

1 Liiteet
Mikäs tuojn alipainesäiliön virka on?
Siihen tuli viime reissulla "pikku" reikä joten voi olla ettei toimi ihan niinkuin pitäs.
Autojn käyttäytymisessä en huomaa mitään vaikutusta,mutta luulishan sitä ettei sitä ole laitettu ihan muodin vuoksi?

vmt 12.01.2013 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja xxpowellxx (Viesti 959121)
Mikäs tuojn alipainesäiliön virka on?
Siihen tuli viime reissulla "pikku" reikä joten voi olla ettei toimi ihan niinkuin pitäs.
Autojn käyttäytymisessä en huomaa mitään vaikutusta,mutta luulishan sitä ettei sitä ole laitettu ihan muodin vuoksi?

Mihinkäs kaikkeen sitä alipainetta nyt tarvittiinkaan Cherokeessa.. Ainakin jarrujen tehostukseen (jos ei ennen H.O. aikaa absillinen), vakionopeuden säätimeen, lämppärin johonkin säätöihin. Nuo nyt ainakin heti tuli mieleen. Pitäisi etsiä alipainekaavio, että näkisi, mihin kaikkeen vaikuttaa.

Timo_L 12.01.2013 17:57

Ei tuolla pöntöllä ole mitään tekemistä jarrujen kanssa.

Säiliö on lähinnä vain ilmanvaihdon säätimiä ja cruisea varten. Muut alipaineet tulee suoraan imusarjasta.
Edit: käytännössä siis tapahtuu niin, että rikkinäisellä säiliöllä tai ilman sitä puhallus on vain tuulilasille, ja cruise ei toimi jos autossa sellainen on.

vmt 12.01.2013 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 959184)
käytännössä siis tapahtuu niin, että rikkinäisellä säiliöllä tai ilman sitä puhallus on vain tuulilasille, ja cruise ei toimi jos autossa sellainen on.

Niin ja lämpöä ei tule sisälle, kun hana lämppärille on kiinni silloin kun alipainetta ei ole.

Tietty nuokin toimii silloin kun sitä alipainetta on saatavilla, vaikka säiliötä ei olisikaan (letkut vaan kytkettynä yhteen), mutta sitähän ei joka hetki ole. Rikkinäisellä säiliöllä taas ei toimi, kun alipainetta ei silloin noille ole ollenkaan.

mparty 12.01.2013 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 959028)
.. ja sulla on kans np 231? Maantieajo-ominaisuudet mua tuossa arveluttaa, että onko toiminta kuinka brutaalia? Lähteekö esim. liukkaalla puskemaan? Tuossa törmäsin kans power traxin no-slipiin, tiedä sitten onko sen parempi? Kalliimpi ainakin ;) Tyhmä kysymys (taas:o), mutta mites tuo vaikuttaa takavedolla ajettaessa?

Takavedolla tuo ei edessä vaikuta koska lukittuu vain kun tulee vetoa kardaanilta. Eipä ole tainnut tulla maantiellä vielä nelikko päällä ajeltua, maastossa kääntösäde kasvaa, tulee kankeampi kääntää.

xxpowellxx 12.01.2013 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 959184)
Ei tuolla pöntöllä ole mitään tekemistä jarrujen kanssa.

Säiliö on lähinnä vain ilmanvaihdon säätimiä ja cruisea varten. Muut alipaineet tulee suoraan imusarjasta.
Edit: käytännössä siis tapahtuu niin, että rikkinäisellä säiliöllä tai ilman sitä puhallus on vain tuulilasille, ja cruise ei toimi jos autossa sellainen on.

No nytkun tuli tuokin ilmi niin puhallinhan ei toimi kun ainoastaan lasille :)
Lämmintä kylläkin puhaltaa..
Pitääkin jostain etsiä uusi,ei kellään pyöri nurkissa ylimääräistä?

mikaelt 12.01.2013 20:39

MIkähän se pikkureikä on? Eikä saa paikattua millään? Voihan sinne heittää millaisen säiliön tahansa. Kunhan tilavuus on suurinpiirtein sama eikä mee kasaan pienestä alipaineesta. Alumiini pönttö esim. jostain Jeggsiltä niitä saa ihan ostaa, muistaakseni joku vacuum bank tai reservator nimellä oli.

Tai jos on umpinaiset palkkihelmat nii tekee niistä :D

xxpowellxx 12.01.2013 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 959280)
MIkähän se pikkureikä on? Eikä saa paikattua millään? Voihan sinne heittää millaisen säiliön tahansa. Kunhan tilavuus on suurinpiirtein sama eikä mee kasaan pienestä alipaineesta. Alumiini pönttö esim. jostain Jeggsiltä niitä saa ihan ostaa, muistaakseni joku vacuum bank tai reservator nimellä oli.

Tai jos on umpinaiset palkkihelmat nii tekee niistä :D

Kyllä siellä sen verran kovat paineet liikkuu ettei sitä saa paikattua,pidin meinaa kättä reiän edessä toimintaa testaillessa niin ihan kipua tulee käteen..
Pikkureikä on kokoa 4cm*4cm.
En olettanutkaan että sen minulle joku ilmaiseksi antaisi,ihan ostaa ajattelin :)

tunabomber 12.01.2013 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 959266)
Takavedolla tuo ei edessä vaikuta koska lukittuu vain kun tulee vetoa kardaanilta. Eipä ole tainnut tulla maantiellä vielä nelikko päällä ajeltua, maastossa kääntösäde kasvaa, tulee kankeampi kääntää.

Näin olin ymmärtävinäni Lontoon kielisiltä sivuilta. Tuota 231:n part time nelivetoahan ei ylipäätään suositella käytettäväksi (ainakaan pitävällä) maantiellä joten sen suhteen ei muutosta ajotottumuksiin. Ylipäätään aika vähän maantietä näkee toi oma menopeli.. Ja maastossa uhraan mielelläni vähän kääntösädettä pidon nimissä :D On tuo nimittäin niin iso puute että jotain on keksittävä..

Jos noita budjettilukkoja vertaa niin Spartan ja lock right taitaa olla käytännössä yksi yhteen. True trac on ilmeisesti lsd ja sitä kautta vähän eri kategoriassa.. ennemminkin päivittäiseen ajoon. Toi power trax no-slip kiinnostaa että onko siinä oikeasti eroa noihin kahteen ekaan :confused: Vai pelkkä hinta.. ilmeisesti kuitenkin 100% lukko eikä mikään kitka.

mparty 12.01.2013 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 959314)
Jos noita budjettilukkoja vertaa niin Spartan ja lock right taitaa olla käytännössä yksi yhteen.

Spartan on uudempi, siinä on huomattavasti paksummat tapit lukossa (=kestävämpi) ja lukon kasausta helpotettu lock rightiin verrattuna vaikka eipä tuo lock rightin kasauskaan ole mitenkään ihmeellinen.

Rytari 13.01.2013 02:45

no slip on kyl oikeasti aika huono, eikä vain allekirjoittaneen mielestä vaikkei se mulla pelannut kun hetken uutena, lukee jenkkisivustoja niin monella on ongelmaa siinä ettei se vedä aina molemmilla, ja on muuten huonompi etenemään semmonen yhdellä pyörällä vetävä jopa avoimeen perään verrattuna.

KoniJeep 13.01.2013 08:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 959266)
Takavedolla tuo ei edessä vaikuta koska lukittuu vain kun tulee vetoa kardaanilta. Eipä ole tainnut tulla maantiellä vielä nelikko päällä ajeltua, maastossa kääntösäde kasvaa, tulee kankeampi kääntää.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 959028)
.. ja sulla on kans np 231? Maantieajo-ominaisuudet mua tuossa arveluttaa, että onko toiminta kuinka brutaalia? Lähteekö esim. liukkaalla puskemaan? Tuossa törmäsin kans power traxin no-slipiin, tiedä sitten onko sen parempi? Kalliimpi ainakin ;) Tyhmä kysymys (taas:o), mutta mites tuo vaikuttaa takavedolla ajettaessa?

Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.

sako 13.01.2013 13:47

1 Liiteet
Minkäslainen rasvarin suutin käy tuohon xj:n etukardaanin tuplanivel ristikin nipan päähän ?

Liite 32881

piippu 13.01.2013 15:56

No äkkiseltään näyttäis tämmösen prässin hommilta....

http://www.tecalemitindustrial.fi/vo...-43s-351140140

Tai siis kuvassahan on öljypuristin, mutta vastaavaa on ihan vaseliinillekkin ja sillä on käyttöä moneen muuhunkin ahtaaseen paikkaan.....

Hanu 13.01.2013 20:41

Mä meinasin sovittaa tuohon moottorisahalaipan rasvaukseen tarkoitettua vastaavanlaista rasvaprässiä. En ole vielä kokeillut mutta toiminee...

KoniJeep 13.01.2013 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hanu (Viesti 959750)
Mä meinasin sovittaa tuohon moottorisahalaipan rasvaukseen tarkoitettua vastaavanlaista rasvaprässiä. En ole vielä kokeillut mutta toiminee...

Pystyy vaihtamaan "normaalin" pään.
Pyrittää vain tuon pois ja uusi tilalle.

tunabomber 14.01.2013 17:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 959452)
Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.

Eli kääntyy jopa liukkailla ;) eikä lähde puskemaan? Onko toiminta kuinka "kulmikasta"?

nyyperi 15.01.2013 04:04

Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan. Oli typerää kun ajoon lähtiessä sai oikeasti mättää autosta kauhalla vettä pois, ihankuin ois vanhalla puuveneellä ollu liikkeellä.
Olen haulla ja netistä muutenkin ettiny juttuja ja tarkistellu sitä mukaan kun oon vihjeitä löytänyt. mut en usko vielä löytäneeni. Eli oon poistanu ne listat tuulilasin ympäriltä, oli muuten paljon mutaa. tarkistin ne valuma aukot ilman otto jutskasta siitä lasin alta,oli puhtaat. oven johtojen läpimeno kumi, sekin ehjä. Ainoa paikka mikä epäilyttää on tuulilasin alareuna, jossa ilmiselvästi huono liimaus, mutta sittenhän veden pitäs nousta ylämäkeen, ja noin isomäärä mitä sinne lattialle kertyi, epätodennäköistä. Jotenkinsa omituinen juttu.
Auto on nyt tallissa, kylmässä tallissa. kuten viimetalvenkin, omituista sinänsä että mulla on nyt ainoa kunnon talviauto ollu kesäautona. Mutta enskuussa pitäs viimestään laittaa leimalle, ja sittenhän alkaakin taas kevät sateet... Tulipellin johto kimput pitää vielä kerran käydä sillä silmällä läpi. semmonen vihje jonka epäilen liittyvän vuotoon on, että sateella joskus rupes aina laatikko sekoilemaan. Kun ajoi ylämäkeen, kytki turbiini lukon, ja kun kääntyi menemään mäkeä alas, hyppäs lukko pois?? Oisko hyviä ideoita? kiitos ja anteeeks.

Janne.

jeepwillys 15.01.2013 06:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 959550)
Minkäslainen rasvarin suutin käy tuohon xj:n etukardaanin tuplanivel ristikin nipan päähän ?

Liite 32881

mulla on tämmönen käytössä ja toimii myös normi nipassa http://www.uscenter.fi/kauppa/tuotei...p?tuoteid=9754
(huom.ei ole neula vaan piikki suutin)

Timo_L 15.01.2013 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 960271)
Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan....

Tarkista vielä konehuoneen puolelta sisäpuhaltimen moottorin ympärys ja se vaahtomuovisen tiivisteen kunto. Se voi tässä vaiheessa auton elinikää olla jo hapertunut huonoksi, ja sieltäkin voi päästä vesi tuuletinkotelon kautta sisälle. Erittäin yleinen vuodon paikka sekin.


Lainaus:

... semmonen vihje jonka epäilen liittyvän vuotoon on, että sateella joskus rupes aina laatikko sekoilemaan. Kun ajoi ylämäkeen, kytki turbiini lukon, ja kun kääntyi menemään mäkeä alas, hyppäs lukko pois?
Miten tuo siihen vuotoon liittyisi? Ja onko todella niin että ko. asia on ilmennyt vain sateella? AW4 toimii muuntimen lukon kanssa jotakuinkin niin, että pintakaasulla ei yleensä ole lukossa, mutta tietyllä osakaasulla ja sopivalla nopeudella niin silloin lukitsee. Eli esim. sopivan kevyellä kuormituksella tasamaalla ei välttämättä ole lukossa, tulet pieneen mäkeen ja painat hieman kaasua niin lukitsee, alamäessä/ tasaisella taas on auki jos ei ole juuri ollenkaan kuormitusta. Tiedä sitten miten saman laatikon ohjaus on toteutettu esim. Volvoissa tai Toyotissa, onko yhtä hölmö..

nyyperi 15.01.2013 12:43

Jep, kyllä sen laatikon sekoilu liittyy kosteuteen, ja nimen omaan siinä peltipurkissa siellä kojelaudan alla. Tai ainakin sen saa aina hetkeks pois crc kylvyllä. Se jotenkin toimii silleen takaperin että kun rasitus lisääntyy, niin vaihdetaan isommalle, ja kun kevenee, vaihdetaan pienempää silmään. Voihan se toki nää kosteus jutut olla sattumaakin.

Siis onko tuo muka oikea tapa toimia?? Ei kai? Kyllä mulla yleensä se menee niin että kun kiihdyttää, niin jossain 60-70 välillä lukko kytkee ja , hiljentäessä aukee jossain 50-60 välillä..

Jii 15.01.2013 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 960271)
Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan. Oli typerää kun ajoon lähtiessä sai oikeasti mättää autosta kauhalla vettä pois, ihankuin ois vanhalla puuveneellä ollu liikkeellä.
Olen haulla ja netistä muutenkin ettiny juttuja ja tarkistellu sitä mukaan kun oon vihjeitä löytänyt. mut en usko vielä löytäneeni. Eli oon poistanu ne listat tuulilasin ympäriltä, oli muuten paljon mutaa. tarkistin ne valuma aukot ilman otto jutskasta siitä lasin alta,oli puhtaat. oven johtojen läpimeno kumi, sekin ehjä. Ainoa paikka mikä epäilyttää on tuulilasin alareuna, jossa ilmiselvästi huono liimaus, mutta sittenhän veden pitäs nousta ylämäkeen, ja noin isomäärä mitä sinne lattialle kertyi, epätodennäköistä. Jotenkinsa omituinen juttu.

Omassa tulee vähän vettä oven tiivistettä pitkin. Eli valuu ilmesesti A-pilarin tienoilla ulkopuolelta tiivisteen uraan kun siinä oleva muovilista on huonossa hapessa ja sitten oven alareunassa valuu sieltä urasta sisäpuolelle. Kuulostaa uskomattomalta, mutta noro on todettu monta kertaa samasta paikasta sateen jälkeen... Mutta ei tuolta nyt niin paljoa vettä tule että äyskäriä tarvitsisi!

Enemmän tuli sieltä tuulettimen moottorin ympäriltä kun tiiviste oli huonosti paikallaan, sikamassalla siitä selvittiin.

Timo_L 15.01.2013 16:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 960369)
Jep, kyllä sen laatikon sekoilu liittyy kosteuteen, ja nimen omaan siinä peltipurkissa siellä kojelaudan alla. Tai ainakin sen saa aina hetkeks pois crc kylvyllä.

Ok, sitten siellä voi jotain kosteutta olla. Epäilisin kyllä, että tuo voisi silti olla myös siihen ilmanvaihtosysteemiin liittyvää jos muut paikat on käyty läpi jo.. menee moottorin kohdalta tiivisteen ohi vettä koteloon, ja ilmavirta puskee vettä pikkuhiljaa sopivaan koloon ja se valuu sitten sinne älyboksin ja liittimen väliin? Tosin se älyboksi on vähän sellaisessa paikassa että ei sinne ilmakanavista muistaakseni ihan helpolla pitäisi vettä päätyä..

Lainaus:

Se jotenkin toimii silleen takaperin että kun rasitus lisääntyy, niin vaihdetaan isommalle, ja kun kevenee, vaihdetaan pienempää silmään. Voihan se toki nää kosteus jutut olla sattumaakin. Siis onko tuo muka oikea tapa toimia?? Ei kai? Kyllä mulla yleensä se menee niin että kun kiihdyttää, niin jossain 60-70 välillä lukko kytkee ja , hiljentäessä aukee jossain 50-60 välillä..
Kannattaa mitata ja tarvittaessa säätää/ vaihtaa TPS (kaasuläpän asentotunnistin), se aiheuttaa kaikenlaisia omituisuuksia laatikon toimintaan eikä tykkää vedestä tai kosteudesta hirveästi. Toisaalta jos kerran boksin liittimeen CRC:tä ruikkimalla saa laatikon pelittämään, niin vika kyllä vahvasti viittaa sinne suuntaan.

Laatikon muuntimen lukitus D- asennossa menee jotakuinkin niin, että pintakaasulla ajaen ei yleensä ole lukossa. Muistaakseni jossain juuri tuolla 60-70 välillä lukitsee muuntimen kun ajaa osakaasulla eli esim. juuri pieneen mäkeen tjsp., mutta reilussa kiihdytyksessä (olisko ollut 3/4- kaasu tai yli?) sitten taas avaa lukon, samoin kuin riittävästi hiljentäessä. 3- vaihteella lukitsee vain jos on kahva asennossa "3". Tuo muuntimen lukon toiminta ei mielestäni ole ihan "eurooppalainen" mitä on euroautojen automaateista (ZF:iä ollut kaikki) kokemusta. Ja kuten totesin niin mulla ei ole hajua miten esim. niissä Toyotissa tai Volvoissa missä on sama laatikko on lukon ohjelma toteutettu? Älyboksin kauttahan tuo lukko vain toimii, ilman älyä ei ole lukkoa kuin erillisellä katkaisijalla jolla itse ohjaa sen solenoidia.

Sinänsä jännä, että kokonaan eri tehtaan tekele ZJ:ssä (Moparin loota) niin muuntimen lukon toiminta on ihan yhtä kummallinen. Tosin mulla on tällä hetkellä laatikon nopeusanturissa häikkää mikä voi siihen vaikuttaa, mutta kohta kolme vuotta ollut auto omistuksessa ja koko ajan se on samalla tavalla tehnyt. Usein pitää huijata päälle siten, että painaa ensin vähän reilummin kaasua ja sitten tasakaasulla niin pysyy lukossa. Ja yli 100km/h mittarinopeudessa ei tahdo mennä lukkoon ollenkaan, mutta jos alle satkussa lukitsee ja kiihdyttää rauhassa, niin voi huoletta ajaa aika isoonkin mäkeen vaikka 130km/h mittarissa ja muunnin pysyy lukossa :D

piippu 15.01.2013 19:51

Mistäs porukka on hommanut NP242 jakolaatikkoon nopeusmittarin rattaita? Pikaisella eBayn plaraamisella en löytänyt kuin ameriikasta muutaman, ja niistäkään ei ainakaan kysymättä kukaan ilmoittanut halukkuutta lähetellä Soomeen :(

Vai meneekö ihan turhaksi hifistelyksi koko rattaiden puljaaminen 31" renkailla....eli onko mittarin heitto vielä sallituissa rajoissa tuolla rengaskoolla? (katsastusta tässä haaveilen ja toiveena olisi että läpi laakista ilman kilometrin pituista vikalistaa :D )

Timo_L 15.01.2013 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piippu (Viesti 960540)
Mistäs porukka on hommanut NP242 jakolaatikkoon nopeusmittarin rattaita? Pikaisella eBayn plaraamisella en löytänyt kuin ameriikasta muutaman, ja niistäkään ei ainakaan kysymättä kukaan ilmoittanut halukkuutta lähetellä Soomeen :(

Quadratec ainakin toimittaa, ja varmaan myös 4wd.com ja monet muut. Halukkuutta toimittaa löytyy, mutta pelkän rattaan toimitus voi äkkiä maksaa 40-50€ :mad: eli kandee yhditää johonkin muun tilauksen yhteyteen. Mulle kahdesta eri paikkaa tarjosivat n. 50$ lähetyskuluja 39$ maksavalle rattaalle (pieni kuplamuovitettu paperipussi, n.400g), mutta kun ostin rattaan, quick disconnectit, uudet etuvetarit ja kaikenlaista muuta pientä niin koko hivakan (n.20kg, kaksi isohkoa laatikkoa ja tilauksen kokonaishinta 975$) lähetyskulut oli alle 100$ :D



Lainaus:

Vai meneekö ihan turhaksi hifistelyksi koko rattaiden puljaaminen 31" renkailla....eli onko mittarin heitto vielä sallituissa rajoissa tuolla rengaskoolla? (katsastusta tässä haaveilen ja toiveena olisi että läpi laakista ilman kilometrin pituista vikalistaa :D )
Jos on orkkisvälitys ja oikeasti 31" renkaat niin mittarivirheen pitäisi olla aika liki nollaa. Tsekkaa GPS:llä niin saat varmuuden. Jos on välityksiä vaihdettu tiheämmäksi niin sitten siitä riippuen on mittarivirhettä. Muistat vaan että mittari sää näyttää joko juuri oikein tai liian paljon, mutta ei YHTÄÄN liikaa.

Mulla esmes. oli Grandissä 32" renkailla ja 3.73 välityksillä mittarivirhe 100km/h nopeudessa pari kilsaa tunnissa GPS:llä katottuna. Muistelisin että 31" pinnoitetuilla ylikokorenkailla (=31.8") ja 3.55 välityksillä XJ:ssä näytti mittari pikkuisen liian vähän.

Sitten se kolmas asia, mulla on toi Grandin alkuperäinen ratas ylimääräisenä enkä sillä tee mitään, monihampaisen tarvitset ja onko sulla uudempaa vai vanhempaa tyyppiä (eli pitkä vai lyhyt akseli)?

Jeeper 15.01.2013 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piippu (Viesti 960540)
Mistäs porukka on hommanut NP242 jakolaatikkoon nopeusmittarin rattaita?

Tuolta 20-40€ kpl http://www.asp-eberle.com/

KoniJeep 15.01.2013 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber (Viesti 960090)
Eli kääntyy jopa liukkailla ;) eikä lähde puskemaan? Onko toiminta kuinka "kulmikasta"?

Huomenna keskiviikkona tulossa laajempi raportti:) on tuota työtä piisannu +15h /päivä, niin ei oo oikeen jaksanut lähteä päristelemään...

Eipäs kerennäkään tänäänkään testille...:mad: Jospa sitä pääsis ajelemaan perjantain tai sunnuntaina..

piippu 16.01.2013 02:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 960548)
Jos on orkkisvälitys ja oikeasti 31" renkaat niin mittarivirheen pitäisi olla aika liki nollaa. Tsekkaa GPS:llä niin saat varmuuden. Jos on välityksiä vaihdettu tiheämmäksi niin sitten siitä riippuen on mittarivirhettä. Muistat vaan että mittari sää näyttää joko juuri oikein tai liian paljon, mutta ei YHTÄÄN liikaa.

Mulla esmes. oli Grandissä 32" renkailla ja 3.73 välityksillä mittarivirhe 100km/h nopeudessa pari kilsaa tunnissa GPS:llä katottuna. Muistelisin että 31" pinnoitetuilla ylikokorenkailla (=31.8") ja 3.55 välityksillä XJ:ssä näytti mittari pikkuisen liian vähän.

Sitten se kolmas asia, mulla on toi Grandin alkuperäinen ratas ylimääräisenä enkä sillä tee mitään, monihampaisen tarvitset ja onko sulla uudempaa vai vanhempaa tyyppiä (eli pitkä vai lyhyt akseli)?

Kiitoksia jälleen pikaisista vastauksista!

Joo siis tällähetkellä vakio välitykset ja pinnatut 31", mutta ajamaan pääsemisestä en uskalla edes haaveilla vielä (siis valmistumis vuosikin vielä hakuisessa tällä menolla, kun kaikki muu häiritsee niin hemmetisti harrastamisia) Muistin vain jostain lukeneeni tuon ratasjutun, kun pakoputkijumpan lomassa jakolaatikkoa katselin, että jollain oli ongelmia katsastuksessa mittarin näyttämän kanssa (millä ne konttorilla toteaa näyttämän, kun ei ole sattunut ikään mistään vehkeestä inssi edes ääneen miettimään moista?)

Mutta jos heittomahdollisuus on noin pieni, niin taidanpa kokeilla arvalla sattuisko menemään läpi tuollaisenaan, kun on tuossa muutakin ihmeteltävää leimalle mentäessä :D En siis ole irrottanut ratasta kuopastaan, enkä tiedä mikä hammasmäärä tuolla mahtaa nyt olla, samoin kuin pituudestakaan....




Ja Jeeperille....mielenkiintoinen ja minulle uusi linkki kaikinpuolin! Onko kokemuksia putiikista ja minkälaisia toimituskuluja nuo harrastaa, kun en löytänyt mitään arviota edes hehtaarin tarkkuudella?

mikaelt 16.01.2013 11:11

Jenkkien ebaysta noita mittarin rattaita löytyy. Joskus satun katsomaan niin ovat senverran pieniä ja keveitä että suurin osa myyjistä toimitti maailmanlaajuisesti, kirjeenä. Hinnat oli muistaakseni muutamien dollareiden luokkaa joten ei tarvi tulleja ja alvejakaan maksella.

sako 16.01.2013 17:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 959779)
Pystyy vaihtamaan "normaalin" pään.
Pyrittää vain tuon pois ja uusi tilalle.

Ei käy ihan normi nippa. Tuo ristikossa oleva "orggis" nippa on kierten päältä mitattuna 4,7mm, niin onkohan tää joku tuuma koko ?

nyyperi 19.01.2013 21:19

Semmoistahan minä tässä mietin, kun viimme katsastuksessa sanoi katsuri että. kallistuksen vakaajan kiinnitys edessä oikealla välystä... ja jotain täälläkin silloin aiheesta keskusteltiin. Mutta. enhän minä ole sitä vieläkään saanut aikaiseksi tehdä.
No nyt kun pitäs taas kerran mennä sinne K1 selle pelkäämään, niin kaise on pakko. mutta ongelma mun tapauksessa on se kun en ihan ymmärrä kuinka tuo tsydeemi toimii... kun olen netistä kuvia katellut niin siinähän on se vimkurainen koiranluu, ja sitten on ne puslat ja muut?
Nin mikä siitä väljistyy? ja pitääkö se vaihtaa koko paska, kun näkkyy olevan jokaista nippeliä erikseen myynnissä. Ja jos nyt tulee mieleen että miks en o purkanu ja katsonu, niin voinene kertoa että mulla on just nytten kylkiluut murti, muitten vaivojen lisäkkeeks. ja haaveilen siitä että vois tilata osat, ja kun ne tulee nin kylki ois siinä kunnossa että vois jo jotain tehdäkin.
Toinen hämmennys mulla on noitten jarrujen keralla, kun se säätö niissä toimii liiankin hyvin.. Kun käyttää kässäriä, niin saattaa saada toisen takasen ihan lukkoon ja se pitää sit ruuvarilla vapauttaa, kiertämällä sitä säätö pyörää. No sen kyllä selvitän kun kummiskin aukasen jarrut katsastusta varten, taidan kyllä ottaa sen säädön hevon vaginaan sieltä.

kiitos ja anteeks.
Janne.

Timo_L 19.01.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 962138)
Nin mikä siitä väljistyy? ja pitääkö se vaihtaa koko paska, kun näkkyy olevan jokaista nippeliä erikseen myynnissä.

Kallistuksenvakaajalle on kaksi puslaa, yksi per puoli. Väljistyy ajanmyötä kun kumi hapertuu tai yksinkertaisesti kuluu. XJ:hin on tehtaalta saanut muistaakseni kolmea erikokoista vakaajaa, jos on vakaajan kumipuslat väljät niin mittaa ensin vakaajan paksuus ja tilaa sen mukaan uudet puslat molemmin puolin. Melkein suosittelisin uretaanipuslia tähän, ne on hyviksi todettu kallistuksenvakaajassa.

Jos väljää on koiranluissa, niin siinä on kaksi vaihtoehtoa. Yläpäässä on sellainen pallonivelen tyyppinen hässäkkä missä on suojakumi päällä, se voi mennä väljäksi. Alhaalla on kumipusla, ja se voi myös kulua väljäksi. Jos koiranluu on väljä, niin sitten koiranluut vaihtoon. Ne ei järin hinnakkaita ole. Jos ajat enemmän metsässä, suosittelen JKS:n Quick disconnectien ostamista - säästää koiranluita ja vakaajaa metsäajossa, ja saat kunnolla joustoja käyttöön kun on helppo ottaa koiranluut irti metsäajelun ajaksi.

siffo 19.01.2013 22:52

Suosittelen myös noita Quick disconnecteja. Mulla meni kolme koiranluuta alle puolen vuoden aikana kun olin 2" korotus palikat laittanu. Kaks meni väljäks ja yks kokonaan poikki siitä pallonivelen kohdalta.

nyyperi 19.01.2013 23:42

Niinno, mun Jeepsukkeli pääsee siinäsuhteessa helpolla että se on mun käyttöharrustus lelu. Jolla ei juur offata, se on mulla siks kun on niin hyvä ajaa, ja varmahko värkki. mie offaan mönkkärillä, Sitä on helponpi vinssata ja nostella murakosta poies, eikä tartte niin isoja paikkoja.. tänäänkin leikin ihan vaan omalla tontilla.
oon just miettinyt jeepin suhteen, mitä jos laittaskin sen oikein Bling Bling kuntoon. Nätti maalaus, kauniit irtokapselit tavipyöriin ja jne. Semmonen oikein City maasturi luukki:D
Ja kun harraste auto pitää olla niin tuo on juurikin lähes täydellinen. Yksi ainoa asia siinä vain harmittaa. Tuo kutonenhan on hiton hyvä kone, vain kaks pyttyä puuttuu... Ja sen takia se varmaan on pakko joskus vaihtaa grandiin.. Ja ihan vaan siks, että mä haluun V8in. Tai sit dodge challengerin.
Sori off topicista, mutta Onhan tää offipalsta:eek:

Kiitos taas kerran.
Janne

siffo 19.01.2013 23:52

Noi linkit on muuten hajonnu ihan normaali ajossa. Vähän luulen että vaimo otti vähän liian tosissaan kun tokasin maasturia hankkiessa, että "pitäis hankkia joku maasturi ettei tartte hidastella ja väistellä näitä vitun kuoppia" kun paikallisia hiekkateitä ajeltiin... =D
Kyydissä ollessa ei anakaan oo paljoo armoa tunnettu vaikka tie on ihan kauheeta pyykkilautaa :)

vmt 20.01.2013 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 962224)
oon just miettinyt jeepin suhteen, mitä jos laittaskin sen oikein Bling Bling kuntoon. Nätti maalaus, kauniit irtokapselit tavipyöriin ja jne. Semmonen oikein City maasturi luukki:D
Janne

Mulla ois sulle sellainen helma - puskurisarja, jos tuollaiseen päädyt. :)

nyyperi 20.01.2013 13:41

Nooo... Sattaa olla mun puskin ja helmasarja kuiteski Vinssipuskin ja palkkihelma juttuja:rolleyes:.. Kyllä tuon lumessakulku kykyä pitäs pikkasen paremmalle tolalle laittaa. Toissatalvena jäin nolosti kiinni, kun joku päräytti mökkitietä kelkalla, ja mä olin mökillä. yön aikanahan se kelkan jälki kovettu, ja sitten jeeppi kiikku siinä jäisen kelkanuran päällä kaikki renkaat ilmassa. No traktori vetäs metrin ja sitten mentiin taas itte. Mulla oli ennemuinoin pikkasen korotettu hj, se meni lumessa hyvin, ja toinen joka mulla oli yllättävän hyvä talvenauto, oli Isuzu avolava, Campo. Muuten se kyllä oli karmea paska!
Tosin se on sillointällöin tullu aina nettiautossa vastaan, että sisua joillakin on...
Olen muuten miettinyt, mikäpä se vaikuttaa eniten lumessa kulkuun? renkaat, niiden kuvio, korkeus, vai auton korkeus, kun aksulat kuiteskin kyntää aina siellä lumen keskellä???

xxpowellxx 20.01.2013 16:42

Mistä ootte noita Quick disconnect:a tilannu?

KoniJeep 20.01.2013 22:00

Testailtu lounaslaatikkoa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 959452)
Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.

Nyt on testailtu umpisessa ja tiellä.
Ei kaduta!
Pikkaisen veto tuntuu erillaiselta ja ohjaus jämäkämmältä tiellä.
Umpisessa meneeeee hyvin!:)
Ei puskemista, putosin tallatuilta jäljiltä ja kallistus oli samaan suuntaan, niin nousi kun käänsi vaan renkaita.

Nyt täytyy hommata taaksekkin joku automaattinen lukko!

tunabomber 21.01.2013 17:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 962630)
Nyt täytyy hommata taaksekkin joku automaattinen lukko!

Niinhän sitä sanotaan että nälkä kasvaa syödessä :D Hyvä jos joskus saa halvallakin hyvää, tai edes käyttökelpoista. Pitäisköhän itsekin vaan laittaa tilaukseen ja lopettaa jossittelu..

siffo 21.01.2013 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja xxpowellxx (Viesti 962454)
Mistä ootte noita Quick disconnect:a tilannu?

Tilasin www.4wd.com. Sillon niillä tais olla -5% alennus kaikesta ja neljä iskaria kolmen hinnalla. Tuli halpa paketti.

nyyperi 22.01.2013 18:01

Rupesin juurikin temuamaan sitä koeranluuta (kiitos Jamant) niin hämmennystäni herätti se pultti jolla se on kiinni sieltä alhaalta. Siinä oli sellanen tähti pää, ja se mikä oli minust kummallisin asia, oli se että siinä oli kierteet koko matkalla. Ja se oli sitten tietysti väljä!. Myös yläpään kumet oli mun mielestä vikapäin asenneltu:eek: Eli olenkohan oikeassa jos eppäilen että 5 markan seppä. on ensin katkassut oikean pultin, ja sit vielä huiskinut luun paikalleen miten sattuu? Ei me mun järkeen että tossa olis piltti jossa on kierteen juureen asti. Laitoin siihen nyt normi 8.8 pultin. semmosen että siinä on se tasanen osuus.. Kaipa tuo kestää? Mut jos siinä ois pitäny olla joku muu? niin mikä??

JAMANT 22.01.2013 18:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 963215)
kiitos Jamant

Ole hyvä!!
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 963215)

pultti jolla se on kiinni sieltä alhaalta. Siinä oli sellanen tähti pää, ja se mikä oli minust kummallisin asia, oli se että siinä oli kierteet koko matkalla.

On siellä alunperin Torx -päinen pultti ja taitaa olla kierrekin loppuun asti, mitäpä se kierre siellä haittaa, kun ruuvi on kireällä, se holkki sen voiman välittää...

nyyperi 22.01.2013 18:36

Niinno.. Totta tuokin! No ens kertaa varten siellä on nyt normi pultti.
En minä kyllä mitään muuta väljää sieltä löytänyt, kun sen pultin...

Timo_L 22.01.2013 19:37

..ja se alkuperäinen pultti on itse asiassa päästään pinnapultin tyyppinen mikä on tehtaalla vetäisty siihen akselin kiinnikkeeseen enemmän tai vähemmän pysyvästi. Reilulla lämmöllä se sieltä yleensä lähtee.

Ideana lie se, että koiranluun alapäätä (akselin puoli) ei kuulu vetää kovin kummoiseen momenttiin, jolloin on riskinä että normipultilla se kiinnitys pikkuhiljaa löystyy. Näin myös usein käy, jos on korvannut alkuperäisen normipultilla eikä käytä lukkomutteria koiranluun kiinnitykseen. Samoin se reikä voi hakkaantua soikeaksi. Toisaalta, ZJ:ssä ko. kiinnitys on pultilla, mutta siinä on akselin kiinnikkeen osalla tehtaan pultissa hyvin tarkka sovite.

nyyperi 22.01.2013 20:46

Jepulis, tuo miun pultti oli kyllä ihan löysä:eek: Ja kyllä, korvaus pultissa on nylokki. juurikin siks... Nyt pittääpi ihmetellä sitä takajarrun itsetyydytys, eiku, säätö systeemiä?. Pähkäilin että voisiko se pikkuriikkinen vaijeri joka itse säätötoimen suorittaa, olla venynyt, ja se peltiläpyskä siis päästä liian alas siinä säätöpyörykällä, ja sitten sen tekemä liike pyöräyttää sitä säätöä liikaa? Tämä oli minuutin suunnitelun jälkeinen aivomyrskypieru.. No, siltikin taidan heittää koko säädön huitsin vaginaan...

Niin siitä pultista vielä, kun nopeasti sitä vilkasin, nin onko se normi torxi, kun se on niin isokin? T65? mun isoin on T55..Piti pitää lukkopihdeillä kiinni kun avasin.

JAMANT 23.01.2013 08:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 963325)
Niin siitä pultista vielä, kun nopeasti sitä vilkasin, nin onko se normi torxi, kun se on niin isokin? T65? mun isoin on T55..Piti pitää lukkopihdeillä kiinni kun avasin.

On se normi Torx, koko on kyllä 55, just tarkistin kun sisällä on kaks missä on tommonen (1 kpl XJ ja oma MJ).

Timo_L 23.01.2013 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 963325)
Jepulis, tuo miun pultti oli kyllä ihan löysä:eek:

Veikkaan että väljä koiranluun pusla pikkuhilja nylkyttänyt pulttia -> löystynyt (mahd. reikäkin mennyt vähän soikeaksi)..


Lainaus:

Nyt pittääpi ihmetellä sitä takajarrun itsetyydytys, eiku, säätö systeemiä?
Katoppas vaikkapa www.rockauto.com ja sieltä etsit "CARLSON Part # H2309"... siinä pitäisi olla kaikki namiskuukkelit ja nippelit, sikäli kun sulla on 9" x 2.5" kengät niinkuin pitäisi ('90-> on noi pienemmät rumpujarrut jos en väärin muista). Toinen vaihtoehto on sitten hommata levyjarrullisesta Grandistä esim. hilppeet ja vaihdat rumpujen tilalle oikeat jarrut.

edit: Tai sitten vaikka tällainen Quadratecistä (tosin toi nimenomainen on merkattu '84-'91, mutta pitäisi löytyä uudempaankin jos tarvetta) Jarrun pikkunippelit

nyyperi 23.01.2013 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 963437)
On se normi Torx, koko on kyllä 55, just tarkistin kun sisällä on kaks missä on tommonen (1 kpl XJ ja oma MJ).

jepujep, eli kuitenki olin ainakin osittain oikeessa, se on nimittäin jotensakin oudon näköinenkin torxiks? Onko joku vieläkin enempi tähtisakaroita omistava kanta ku torksi? Ja tuo on reilusti isompi kuin torx 55..

Ja jarrut.. Ne on nyt auki, ja kyllä ne säätö judanssit on ihan ok näköiset, mut pitääpi vaan keksiä, miks se toinen kirraa liikaa niitä kenkiä. Tuo kyllä houkuttaa, tuo levyjen vaihto. kunhan saapi jostain halavalla, eli lähes ilmatteeks.. Mulla on niin helkutin pienet tulot, ja paljon harrastuksia:D ja nuo käyttö rumutki vaatii välillä osia.

Superlon 23.01.2013 19:38

mistäs löytyykään syy siihen, kun lämppäristä lakkas toimimasta kaikki muut nopeudet, paitsi max? Muistelen samaan ennenkin jossain törmänneeni, mutten nyt tietty enää löytäny ku arvailuja...

JAMANT 23.01.2013 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Superlon (Viesti 963661)
mistäs löytyykään syy siihen, kun lämppäristä lakkas toimimasta kaikki muut nopeudet, paitsi max? Muistelen samaan ennenkin jossain törmänneeni, mutten nyt tietty enää löytäny ku arvailuja...

Vastus poikki sieltä vastussarjasta, eli tuosta: ööh, minkä vuotinen sulla on??, tossa nyt tuo 87-96: http://www.jamant.fi/vastus-xjmj-mop...00-p-1128.html ja uudempi: http://www.jamant.fi/vastus-xjtj-oa1790903-p-2278.html . EDITTIÄ: No höh, osaa sun allekirjoituksesta kattoo, eli -93:nenhan sulla, eli tuo ensimmäinen on se mikä sulla on!!

Mika.U 26.01.2013 18:30

Mikäs perkkele renixiä vaivaa. Välillä rupiaa booaamaan, paukuttaa putkessa ja välillä ampuu takas imusarjalle, välillä tahtoo sammuillakkin. Antureita on vaihdeltu, uuet kynttilät, tulpanjohdot v-jakajan kansi, pyörijä on varmasti toimivat.

Sytkä tarvihee nyt tarkistaa ja alipaine(helvetti)letkut...?

Veikkauksia? Ehdotuksia?

Superlon 26.01.2013 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U (Viesti 964860)
Mikäs perkkele renixiä vaivaa. Välillä rupiaa booaamaan, paukuttaa putkessa ja välillä ampuu takas imusarjalle, välillä tahtoo sammuillakkin. Antureita on vaihdeltu, uuet kynttilät, tulpanjohdot v-jakajan kansi, pyörijä on varmasti toimivat.

Sytkä tarvihee nyt tarkistaa ja alipaine(helvetti)letkut...?

Veikkauksia? Ehdotuksia?

Onkos pakopuoli kunnossa? Joku ahistus/särkyny katti saattaa aiheuttaa vastaavia oireita.

Timo_L 26.01.2013 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U (Viesti 964860)
Mikäs perkkele renixiä vaivaa. Välillä rupiaa booaamaan, paukuttaa putkessa ja välillä ampuu takas imusarjalle, välillä tahtoo sammuillakkin. Antureita on vaihdeltu, uuet kynttilät, tulpanjohdot v-jakajan kansi, pyörijä on varmasti toimivat.

Tarkistappas bensapaineet vielä.. itsellä joskus oireili huonon bensansyötön takia juuri tuolla tavalla. Mulla vika oli löystynyt bensapumpun kiinnitys ja hörppi ilmaa väliin tankista.

Jii 27.01.2013 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 964989)
Tarkistappas bensapaineet vielä.. itsellä joskus oireili huonon bensansyötön takia juuri tuolla tavalla. Mulla vika oli löystynyt bensapumpun kiinnitys ja hörppi ilmaa väliin tankista.

Samoja oireita täälläkin, oli bensapumpun ja tankin läpiviennin välisen letkun klemmari löysällä eli vuosi paineet tankkiin.

nyyperi 29.01.2013 13:51

Taispas mun jeepin jarrujen outoudet ainakin vähän selvitä? Siellä oli vaan vaijerit hyvinkin jumeksessa. Että Herra Jamant, pistää sen mun tilauksen nopiasti postiin:D Pistäähän se, aina. Onkos muilla merkeillä muuten näin hyvää palvelua kuin Jeepisteillä?
Nyt pitää vielä keinotella ne vanhat vaijerit alta poies, mä kun joudun tekemään jutut lattialla maaten, niin se on vähän hankalan tuntunen se korin alla oleva kiinnike...:confused:
Mutta en kyllä silti aio laittaa niitä automaatti säätöjä takas...

JAMANT 29.01.2013 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 965938)
Että Herra Jamant, pistää sen mun tilauksen nopiasti postiin:D

Öööh, Matkahuoltoon lähti just, Postiin vaikea laittaa, kun tilasit MH:ssa... Pitäis olla huomenna siellä...

nyyperi 29.01.2013 16:35

Niinpä.. taispa olla alle puol tuntia tilauksesta kun tuli viesti että män jo.. Hienoa, oikein hienoa.. Minä todellakin arvostan tuommoista toimintaa, sitä kun ei täällä myhäilevässä savossa kovin usein tapaa... ja tuo neuvonta ja muu sellainen, sekin on 10++...

ja huom. en pummi enkä o pumminut alennuksia, vaan olen oikeasti tuota mieltä..

JAMANT 29.01.2013 17:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 965969)
enkä o pumminut alennuksia

No hyvä, ne oliskin ollu loppu...

Limite 29.01.2013 18:27

Panhard tanko
 
Irroittelin tuossa päivällä varaosakulkineesta(XJ-92) panhardin korin pään kiinnikkeen.Mikä idea siinä kiinnityksessä on,että toinen niistä alimmaisista kiinnitys "muttereista" on sellainen pyöreä:confused: Oli pienet talkoot että sain irti kun pyöri tietysti eikä oikein meinannut saada millään siitä kiinni.

Onko tuo vakio panhardi putki vai kanki??

JAMANT 29.01.2013 18:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 965999)
Irroittelin tuossa päivällä varaosakulkineesta(XJ-92) panhardin korin pään kiinnikkeen.Mikä idea siinä kiinnityksessä on,että toinen niistä alimmaisista kiinnitys "muttereista" on sellainen pyöreä:confused: Oli pienet talkoot että sain irti kun pyöri tietysti eikä oikein meinannut saada millään siitä kiinni.

Onko tuo vakio panhardi putki vai kanki??

Täh, kyllä kaikki mitä mä oon nähny (aika monta) on ollu kiinni ihan kuusiokantaisilla muttereilla ja kuusiokantaisilla pulteilla!!

Panhardi on tanko eli kanki, ei putki!!

EDITTIÄ: piti oikein käydä vielä varmistamassa tuosta -91:sestä, joka on työalla, kyllä siinäkin on kaikki ruuvit ja mutterit normi kuusiokantaisia...

Värjäri 29.01.2013 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 966012)
Täh, kyllä kaikki mitä mä oon nähny (aika monta) on ollu kiinni ihan kuusiokantaisilla muttereilla ja kuusiokantaisilla pulteilla!!

Panhardi on tanko eli kanki, ei putki!!

EDITTIÄ: piti oikein käydä vielä varmistamassa tuosta -91:sestä, joka on työalla, kyllä siinäkin on kaikki ruuvit ja mutterit normi kuusiokantaisia...

Kyllä mullakin (XJ-92) oli pyöreä toinen muttereista.

Limite 29.01.2013 23:15

Katoin tosta ysikymppisestäkin ni sama homma.Alimmaisten takimmaiset molemmissa sellaiset pyöreet:confused:
Niinku ei näitten kans muuten sais välillä tapella ihan tarpeeks niin sitten tällaisiakin vielä..:o

Timo_L 30.01.2013 07:33

Siis meinaatko niitä mitkä on moottorinkannakkeen kanssa yhteiset, vai siellä koriaisan sivussa olevat? En nyt enää ihan tarkkaan muista XJ:n versiota kun olen sellaisesta viimeksi alkuperäisen panhardin- ja kiinnikkeen ruuvannut useamman vuotta sitten pois, mutta siellähän voi jossain kohtaa olla niitä pinnapultti- tyyppisiä ratkaisuja, kun ainakin moottorinkannakkeen kanssa yhteisiin pultteihin on muistaakseni aika vaikea päästä käsiksi. Samoiten voi olla vastakappaleen kanssa mikä on koriaisan sisäpuolella niissä sivussa olevissa pulteissa. Esim. ZJ:ssä sivussa olevat pultit on lattasuikaleessa kiinteänä kiinni, koska konehuoneen puolelta olisi puolimahdotonta päästä normaaleihin pultinkantoihin käsiksi.


Muistelen että jotain panhardin kiinnikkeen pulttia ruuvatessa mulla jäi XJ:ssä räikkä sinne jumiin kun ei enää kiristyksen jälkeen mahtunut pois :D Se siinä pyöreässä "kiinteässä" pultissa on ideana, tosin idea voi jäädä vähän huonoksi jos on mutteri ruostunut jumiin ja se sitten pyöräyttää pinnapultin kolostaan irti aukaistessa. Paineilmapyssyllä, riittävällä etukäteen tehdyllä irrotusnesteen ruikkimisella ja lämmöllä tosin näistäkin monesti selviää ilman ongelmia..

Limite 30.01.2013 11:43

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 966221)
Siis meinaatko niitä mitkä on moottorinkannakkeen kanssa yhteiset, vai siellä koriaisan sivussa olevat? En nyt enää ihan tarkkaan muista XJ:n versiota kun olen sellaisesta viimeksi alkuperäisen panhardin- ja kiinnikkeen ruuvannut useamman vuotta sitten pois, mutta siellähän voi jossain kohtaa olla niitä pinnapultti- tyyppisiä ratkaisuja, kun ainakin moottorinkannakkeen kanssa yhteisiin pultteihin on muistaakseni aika vaikea päästä käsiksi. Samoiten voi olla vastakappaleen kanssa mikä on koriaisan sisäpuolella niissä sivussa olevissa pulteissa. Esim. ZJ:ssä sivussa olevat pultit on lattasuikaleessa kiinteänä kiinni, koska konehuoneen puolelta olisi puolimahdotonta päästä normaaleihin pultinkantoihin käsiksi.


Muistelen että jotain panhardin kiinnikkeen pulttia ruuvatessa mulla jäi XJ:ssä räikkä sinne jumiin kun ei enää kiristyksen jälkeen mahtunut pois :D Se siinä pyöreässä "kiinteässä" pultissa on ideana, tosin idea voi jäädä vähän huonoksi jos on mutteri ruostunut jumiin ja se sitten pyöräyttää pinnapultin kolostaan irti aukaistessa. Paineilmapyssyllä, riittävällä etukäteen tehdyllä irrotusnesteen ruikkimisella ja lämmöllä tosin näistäkin monesti selviää ilman ongelmia..


Juuri ne moottorikannakkeen kanssa olevat. Takimmainen on tuo outo.Tuo pyöreä "mutteri" on kaiken lisäksi moottorin korvakkeen sisällä joten siihen on pirun hankala päästä käsiksi.Oliskohan alunperin jotenkin niitattu kiinni mutta pyörähtänyt irti pulttia vääntäessä??Lisäksi pultin kierteissä oli havaittavissa ruuvilukitetta ettei vaan itellään aukeis:)Vaikka tuon varaosakärryn konehuone on tyhjä niin en siltikään kunnolla päässyt siihen käsiksi.Rautasahan terällä lopulta nylkytin pultin poikki. Etummaisen pultin mutteri on kiinni moottorin kannakkeessa joten se aukesi tietysti hienosti.
Sivussa olevat pultit on sit samanlaisesti kun ZJ:ssä.Ovat kiinni tuollaisessa pellisuikaleessa.
Pistetään pari kuvaa selkeyttämään/sekoittamaan

Limite 01.02.2013 13:55

Aamupäivällä irroittelin tuosta ajossa olevasta XJ:stä panhardin kiinnitysjalkaa niin kävi samalla lailla kun toisen kanssa.Ala takapultti aukes muutaman kierroksen ja sit alkoi pyörimään...taas tuli rautasahalle töitä:) Ainoana erona vaan että se etummainen alapultti mennä napsahti poikki että helähti rost offeista ja lämmöistä huolimatta.Hetken pikkusen kylmäs että millä hlvtillä mä sen hitsatun mutterin sieltä saan pois kun ihan piruuttani päätin kokeilla lyöntimeisselillä ja moskalla alakautta josko olis jotakin vaikutusta.Yllätys oli melkoinen kun heti ekalla eikä ees kovin kovalla lyönnillä mutteri lensi kaarella katkenneen pultinpätkän kera pitkin konehuonetta.On aivan naurettavan onnettomasti ilmeisesti käsnähitsattu siihen koneenkorvaan kiinni.Jos se pultti ei olis ollut niin ruosteen heikentämä ja katkennut niin varmasti olis mutsku irronnut ja taas olis kihnutettu rautasahalla..

xxpowellxx 01.02.2013 16:28

Miten miun jeeppi voi olla noin pirun mätä!?
kyllä syö miestä...

OnOff 01.02.2013 22:45

minkähän paksuista rööriä pakoputki on -99 katalysaattorin jälkeen? Voisin käydä kattelemassa tarvikevaimentimia, mutta oon jo liian kaukana tallilta että pääsis mittailemaan.

Timo_L 02.02.2013 00:13

2.25" taitaa olla rööri alunperin jos en ihan väärin muista.

koira 03.02.2013 11:03

http://farm9.staticflickr.com/8087/8...a858cf79_n.jpg

Mitäs asiantuntijat sanoo, tuleeko katsastuksessa pulmia noitten leikattujen takaneljännesten takia?

Timo_L 03.02.2013 11:44

Takapuskurin max. korkeus maasta on 55cm, ja olikohan se toinen pykälä niin että korirakenteet täytyy ulottua akselin keskilinjalta 30* kulmassa ylös olevaa viivaa pitkin, jos ei yllä niin roiskeläpät pitäisi olla. Tuon auton kanssa saattaa olla hiinä ja hiinä, toteutuuko kumpikaan pykälä..

Sinällään tuosta leikkelystä ei ole mitään sanomista leimalla, kunhan vain em. ehdot täyttyvät.

koira 03.02.2013 12:18

Ok, kiitos. Takapuskuri on 60cm maasta ja tuo kulma ennemminkin 45ast. Keskiviikkona pitäs yrittää parinvuoden tauon jälkeen leimaa. Pitää kait tuohonkin sitten jotain kehittää. Edit läppiä ei oo ikinä vaadittu aikaisemmin samalla korolla/renkailla, mut nyt tietysti... Kun on vähän väljän näköinen.

nyyperi 03.02.2013 19:27

Vain että, mitenkä se irtoaa se takaluukun sisäpuolen karvoitus/ovipahvi? Kun ovistahan se lähtee helposti vetämällä, mutta onks siinä sama tekniikka, kun mieluummin kysyn kun sären.. Tuolla pienessä pakkasessa kun 22 vuotta vanha muovi on jo aika haurasta... On ne heikkolaatusia nuo alkuperäiset kaiuttimet kun jo nyt ovat rikki, meinasin laittaa vähän uudempaa kamaa tilalle. Tosin laatu ei varmasti o yhtähyvä kun mitä nuo on joskus olleet..

xxpowellxx 03.02.2013 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 967995)
Vain että, mitenkä se irtoaa se takaluukun sisäpuolen karvoitus/ovipahvi? Kun ovistahan se lähtee helposti vetämällä, mutta onks siinä sama tekniikka, kun mieluummin kysyn kun sären.. Tuolla pienessä pakkasessa kun 22 vuotta vanha muovi on jo aika haurasta... On ne heikkolaatusia nuo alkuperäiset kaiuttimet kun jo nyt ovat rikki, meinasin laittaa vähän uudempaa kamaa tilalle. Tosin laatu ei varmasti o yhtähyvä kun mitä nuo on joskus olleet..

Miula ainakin samalla tavalla kuin ovissa.

nyyperi 03.02.2013 19:46

tack.. menenpä kokeilemaan samantien...

Timo_L 03.02.2013 20:02

Mun muistaakseni siellä kyllä on joitain ruuvejakin jemmassa, jossain siellä karvan seassa. Ei muuta kuin reikää etsimään karvoituksen uumenista :D

nyyperi 03.02.2013 20:56

Jep, oli siellä kaks ruuvia, ylälaidassa molemminpuolin. Oli vähän rivonnäköiset reiät kun oli karvatkin ihan ruskeet.. Ruosteesta:) Nuo Jenseenit jotka siellä oli, on muuten varmaan olleet ihan huippukajarit vuonna 90... On ainakin mulla sellanen muistikuva, että ne oli niitä vähän parempia merkkejä silloin..

Timo_L 03.02.2013 22:14

Kyllähän ne joskus olikin, kunnes laatu laski johonkin vitsin tasolle.. oli muistaakseni alunperin jenkkifirma ja teki mm. kitara- ja bassovahvareita ja siirtyi sitten myöhemmin muillekin osa- alueille. Tuotemerkki myytiin lopulta ulkomaille, en muista mihin lie.

timpson 04.02.2013 01:28

2,5 diesel ei starttaa
 
Tervehdys arvoisat jeeppi-gurut.

Tässä kuukauden verran oon ottanu tuntumaa jeeppiin, ja nyt jo pitää kysyä viisaammilta neuvoa.
Kyllästyttyäni huuruiseen maisemaan vaihdoin lämmityslaitteen kennon uuteen ja ehjään. Temutessani kojelauta irroita - lämppäri irroita - vaihda kenno - lämppäri kiinnitä - kojelauta kiinnitä -sulkeisia ei kaikki tainnu mennä ihan putkeen. Homma sujui kyllä ihan jees, ja lämppäri pelaa niinkuin pitääkin, mutta: operaation jälkeen jeeppi ei herää henkiin avaimesta lainkaan.

Toiminta on seuraavaa: Hyppäät kuskin pukille, väännät virrat päälle, hehkuttaa...... ja starttaat. Muuten menee hyvin, mutta tuo käynnistysaktin kliimaksi jää tapahtumatta. Ei siis starttaa ollenkaan.

Vikaa on tutkittu mm purkamalla ja putsaamalla virtalukko - on ehjä ja on mitattu että virtaa tulee ja myös lähtee avain starttiasennossa.
Konehuoneesta on sulakkeet tarkistettu ja starttirele paikallistettu.
Myös apukuskin jalkatilassa olevat sulakkeet on tarkistettu, jopa käyttäjän käsikirjaa on nöyrrytty selaamaan.

Startti toimii ja pyörittää iloisesti, hyppylangalla kokeiltuna. Lähtee käyntiin kun starttireleen 87-napaan pistää hyppylangalla virtaa.

Vika on siinä että starttireleelle ei tuu herätettä avainta starttiasentoon vääntäessä.

Ennenkuin puran sen kojelaudan uudestaan, niin olisko kellään vinkkejä tai sähkökaaviota josta näkis mitä kautta se virta sinne starttireleelle kiertää?
Epäilen että oon unohtanut jonkun piuhan irti jostain, tmv.

Laitehan on -99 mallinen XJ. 2,5 litraisella dieselillä. Tässä lienee jonkinlainen käynnistyksenestokin, mutta ainakin merkkivalon mukaan se toimii normaalisti. Valo syttyy kun laittaa virran päälle, ja sammuu hetken kuluttua.

-Timppa

lavanelikko 04.02.2013 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timpson (Viesti 968114)
Tervehdys arvoisat jeeppi-gurut.

Tässä kuukauden verran oon ottanu tuntumaa jeeppiin, ja nyt jo pitää kysyä viisaammilta neuvoa.
Kyllästyttyäni huuruiseen maisemaan vaihdoin lämmityslaitteen kennon uuteen ja ehjään. Temutessani kojelauta irroita - lämppäri irroita - vaihda kenno - lämppäri kiinnitä - kojelauta kiinnitä -sulkeisia ei kaikki tainnu mennä ihan putkeen. Homma sujui kyllä ihan jees, ja lämppäri pelaa niinkuin pitääkin, mutta: operaation jälkeen jeeppi ei herää henkiin avaimesta lainkaan.

Toiminta on seuraavaa: Hyppäät kuskin pukille, väännät virrat päälle, hehkuttaa...... ja starttaat. Muuten menee hyvin, mutta tuo käynnistysaktin kliimaksi jää tapahtumatta. Ei siis starttaa ollenkaan.

Vikaa on tutkittu mm purkamalla ja putsaamalla virtalukko - on ehjä ja on mitattu että virtaa tulee ja myös lähtee avain starttiasennossa.
Konehuoneesta on sulakkeet tarkistettu ja starttirele paikallistettu.
Myös apukuskin jalkatilassa olevat sulakkeet on tarkistettu, jopa käyttäjän käsikirjaa on nöyrrytty selaamaan.

Startti toimii ja pyörittää iloisesti, hyppylangalla kokeiltuna. Lähtee käyntiin kun starttireleen 87-napaan pistää hyppylangalla virtaa.

Vika on siinä että starttireleelle ei tuu herätettä avainta starttiasentoon vääntäessä.

Ennenkuin puran sen kojelaudan uudestaan, niin olisko kellään vinkkejä tai sähkökaaviota josta näkis mitä kautta se virta sinne starttireleelle kiertää?
Epäilen että oon unohtanut jonkun piuhan irti jostain, tmv.

Laitehan on -99 mallinen XJ. 2,5 litraisella dieselillä. Tässä lienee jonkinlainen käynnistyksenestokin, mutta ainakin merkkivalon mukaan se toimii normaalisti. Valo syttyy kun laittaa virran päälle, ja sammuu hetken kuluttua.

-Timppa

Koitapa tuolta http://www.greatlakesxj.com/tech/2000 manuaalia.

timpson 04.02.2013 21:58

2,5 diesel ei starttaa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 968129)
Koitapa tuolta http://www.greatlakesxj.com/tech/2000 manuaalia.

Kah, sieltähän se löytyi:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123281

ja livenä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123282

Huono kuva, mutta siellä kytkinpolkusimella on tosiaan joku "älä starttaa vaihde päällä" -anturi. Siihen loppui mun starttivirran kulku. En alkanu tuota sen kummemmin korjaamaan, varsinkin kun olis vaatinu kytkinpolkimen purkamista tuolla epäinhimillisessä asennossa maaten. Liitin irti, piuha poikki ja päät yhteen, kutistesukkaa suojaksi - valmis!

Kyllä on taas ihan porvariolo, kun saa hytistä startata :)

Lämmin kiitos avusta. Jeepissäkin taas tarkenee, ja näkee pihallekin.

lavanelikko 09.02.2013 15:57

Onko kukaan onnistuneesti modannut puhaltimen läppien ohjausta niin, että asennossa HEAT puhaltaisi sekä lasille että jalkatilaan läppä kokonaan auki. Mitä noita kattelin manuaaleista, niin ko. asennossa lasin läppä olisi vain osittain auki. Sopivalla kelillä ryhtyy huurtamaan lasia tuossa asennossa ja varpaita palelee...

Rytari 09.02.2013 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 970247)
Onko kukaan onnistuneesti modannut puhaltimen läppien ohjausta niin, että asennossa HEAT puhaltaisi sekä lasille että jalkatilaan läppä kokonaan auki. Mitä noita kattelin manuaaleista, niin ko. asennossa lasin läppä olisi vain osittain auki. Sopivalla kelillä ryhtyy huurtamaan lasia tuossa asennossa ja varpaita palelee...

vähä läpän säätöä rajottaa tai pistää pieleen ettei se mee kiinni asti, lasille puhaltaessa valskaa vähä jaloille ja jaloille puhaltaessa vuotaa lasille..

lavanelikko 10.02.2013 12:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 970308)
vähä läpän säätöä rajottaa tai pistää pieleen ettei se mee kiinni asti, lasille puhaltaessa valskaa vähä jaloille ja jaloille puhaltaessa vuotaa lasille..

Mitäs jos tuosta lasin läpän säätimestä nappais letkun irti ja tulppais? Eikös ko. läppä suljeta alipaineella?

Rytari 10.02.2013 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 970539)
Mitäs jos tuosta lasin läpän säätimestä nappais letkun irti ja tulppais? Eikös ko. läppä suljeta alipaineella?

ilma ei kaikilla keleillä riitä joka paikkaan jos molemmat läpät on selällään


Sivu luotu: 23:26 (GMT +2).