![]() |
|
perän laakerointi/shimmaus Pirkanmaa
Osaako joku neuvoo Tampere/Pirkanmaa alueelta mistä kannattais kysellä apua perän laakerointiin ja shimmaukseen, joku ammattimies tai sitten liike mikä ei hommasta 1000€ pyydä. perä dana 35 3.73 välityksillä.
|
Laturistahan se vika löytyi, tasasuuntaaja oli tullut tiensä päähän.
Nyt on 136A laturi tilalla, tosin Denson OEM numeron mukaan autossa ollut laturi oli myöskin 136A http://imagizer.imageshack.us/v2/150...910/x8vuMp.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ainakin viimeksi kun Hämeenlinnassa kävin niin oli siellä periä.. ehjistä tosin en tiedä :D
Toki ne poskilaakerit vaihtaakin, tsekkaa välyksen ja kuvion ja vähän korjaa jos tarvii. Mutta jos menee koko perä remonttiin niin kallistahan se on yleensä teettää.. |
Irtoperät on aina projekteja!! Se on huomattu! Jos ei siis pääse koeajamaan ensin. Antaa ne takuun juu, mutta se ei korvaa sitä turhaa perän vaihtotyötä, sitähän ne ei maksa...
Ja perähommat ei aina mene putkeen, edes niillä jotka niitä tekee, nimittäin tuossa mun kokemus tältä viikolta: https://www.facebook.com/#!/Autohuol...1971746819628/ , en tiedä toimiiko linkki.... |
Ihan aina ei vain mene putkeen.. :o
..ja juu, aina romisakseli on riski onko kunnossa vai ei. Omat romisakselit olen aina ostanut projekteiksi, mutta ne on kyllä olleet ihan soivia pelejä ainakin laakereiden ja välysten osalta. Sehän ei tietenkään tarkoita etteikö perä olisi silti huutanut :D |
oon kyselly purkaamot ja romikset läpi ja ei ole vielä samoilla välityksillä tullu vastaan, ite en viitti ruveta tekeen kun ei ole mitään käsitystä mitä tekee :D siitäkän en tiedä tarkkaan mitä se perä on syönyt mutta joku fiksumpi sano että harvemmin ne välitykset sielä valmiit on, oireena tosiaan lievä ujellus ainoastaan.
|
Lainaus:
GC ja vm-97 4.0 Laredo. |
Lainaus:
|
Sit toinen kysymys olis samaan rahaan, kunhan noi peräongelmat on selätetty niin olis tarkoitus saada vähän ryhtiä jeeppiin, eli kannattaako korottaa noilla pelkillä korotuspaloilla 2" ja mahtuuko sillon 31 renkaat alle ilman sen suurempia toimenpiteitä, jeeppi siis ihan katukäytössä.
|
Lainaus:
Huomasin tuossa myös että vesipumpun tiiviste tihkuu kun koneen sammuttanut, mistäs saisi hommattua laadukkaimman pumpun ettei tarvitse jatkuvasti vaihdella? Auto siis tuo sigun 98 vm 5.9 |
vaihteeks ZJeepin latauksesta, -93 kutonen kyseessä ja lataa, nimittäin niin perkeleesti kun kierrokset vähänkään yli 1200rpm.. <1200 ¨14V oman mittarinsa mukaan (tarkistettu myös yleismittarilla) >1200rpm sellanen 18-18,5V oman ja 17,8V napajännite akuilla. vissiin jännitteentasaaja tiensä päässä? oliko nyt näin, että se tasuri on ECM sisällä? jos on niin millasia aftermarket tasureita on käytetty, ettei ECM:ää tarvia vaihtaa?
|
Mitenkähän tuossa -93 lie..
Ainakin -96:ssa on lämpöanturi akun alla ja haistelee akun lämpötilaa. Oikeen kylmällä akulla latailee aika reippaalla jännitteellä.:eek: Josko olis sillä puolella häikkää.. Vaikea on kuvitella että ECM:n sisäinen säätö olis sippi. Silloin menis varmaan vähän muutakin sekasin.:eek::confused: Nyt täytyy vähän ottaa noita ylempiä juttuja takasin.. Saattoikin olla Voyageri, jonka latausta muistelin..:eek::o Ainakaan heti ei silmään osunut ZJ:n sähköistä moinen anturi.. Vikapuolella vois olla kuitenkin maihin vetävä kenttäkäämi, johdot, tai liittimet! Silloin ei ECM pääsekään säätämään niiden maadotusta ja jännite voi olla ihan mitä vaan. Mulla oli joskus ZJn laturi täynnä kurapaskaa ja heitti jännitteet välillä isoiksi.. |
no offaamisen jälkeenhän tuo vika ilmeni, miulla on kyl kasikoneisen grandin laturi hallilla, millä ei ole offailtu, ni äkkiähän sillä tesmaa, et onko vaan kunttapaskaa laturi täys..
siis barbiahan on uitettu "kahluusyvyydessä" eli ovenkahvoja myöten välillä tuntikausiakin, niin ei ole mikään ihme jos liittimet vetää jo ohi maihin.. samoten kun ei ollu liitosrasvaa hallilla, niin näkyy akun navatkin olevan siinä kunnossa, että ihmettelen, että sähkö niistä menee läpi, vaikka kaikki on uutta :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla olisi Rubiconin vastaava tiedossa taakse.. |
Useimmissa on standardikierteet, mutta RE:llä suurimmassa osassa tukivarsia ja panhardeja kierteet on juuri väärinpäin muihin verrattuna. Eli siis useimmissa panhardeissa ja tukivarsissa putkessa sisäkierre ja säätöpää on "pultti" -> RE:llä juuri toisinpäin.
Kuva tietysti aina helpottaisi, kun tietäsi minkänäköisestä pipanasta on kyse ;) |
Nämä mietinnässä. JKS on yli tuplasti kalliimpi (Suomesta löytyi toimittaja. )
JKS http://www.quadratec.com/products/16009_300_07.htm Rubicon http://www.quadratec.com/products/16311_605_07.htm |
JKS:ltä saa muistaakseni tilattua suoraan valmistajaltakin.
Minulla on edessä JKS:n "DIY trackbar" sovitettuna itse tehtyihin kiinnikkeisiin, takana on muistaakseni JKS:n TJ:hin tarkoitettu versio. Molemmat olleet nyt n.4 vuotta autossa kiinni, mitään kulumaa/ väljää ei ole. Eli voin vahvasti suositella laadun osalta. |
Lainaus:
Tuolta http://www.quadratec.com tulee toimitettuna maksamaan 240 (sis alv 24%). Suoraan tilaten on 30e halvempi kuin varaosaliikkeen kautta.. Eteen tulee se aikaisemmin ostamani ProComp (uniball) malli + Rubiconin bracket. Sorvarilla teetän puslat siihen uniballin ja korikiinnikkeen väliin. Saan nyt hyödynnettyä tuonkin tangon ja vaihdan sitten aikanaan Rubiconin tangon mikä sopii suoraan tuohon kiinnikkeeseen. |
[QUOTE=hitsaa;1253957]Takaisinkutsuista: mulla oli duunaamatta listalla 757, 823 ja N45. Ensimmäinen koskee vain USA:ssa tehtyjä eli ei kuulemma aihetta toimenpiteisiin.
Heh näin hieno on tuo "koukku" mikä tulee N45:sen korjauksesta. Kyllä nyt kestää ajaa perään :eek: Pari kuukautta kesti tehtaalta tilata ja Autokeskuksessa toivottivat kovaa ajoa ja kovasti olivat varmoja että viimeinen takaisinkutsu missä tarvii käydä :D https://www.dropbox.com/s/sb06u197td...51514.jpg?dl=1 |
Lainaus:
UNF 3/4" päitä löytyy kyllä.. :D |
Lainaus:
ja tosiaan rubiconissa on narttupuoli se uniballin puoleinen, eli tangossa jengat.. |
Lainaus:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...eba9b199c8c416 |
Lisää huolia ja murheita, jarrut katos kesken matkan. edestä oli jo tiedossa että palat loppu ja levy minimissä, mutta se ei pitäs aiheuttaa kokonaan jarrujen katoamista!?! arvauksia, jarruputki? sylinteri? no viikonloppuna viimestää selviää kunhan uudet levyt ja palat saapuu.
On muuten jännä tunne kun motarilla 100/kmh rupeet himmaileen vauhtia ramppiin niin kuuluu pamaus edestä ja poljin menee lattiaan mutta mitään ei tapahdu :D :eek: |
Lainaus:
|
no voi vittu nyt.. jos ne palat on loppu ni eikö ne kannattes vaihtoo ennen ku hävii jarrut? :D
tosin tuon takia jeepin manuaali tituleeraa käsijarrua "emergency parking brake" :D |
Lainaus:
|
onneks oot hengissä..
se muuten on ny treen suunnalla haku päällä, kahtotaan tuleeko mitään, piti rueta kyselee toisen kaverin kautta ratkasuja siun ongelmiis :) hitaasti vaa etenee prkl. |
Lainaus:
Tämä nyt siis vain yksi arvaus. Jos jarruista kuuluu pamaus niin jotainhan sieltä varmasti on hajonnut. ..ja ihmettelen kyllä itsekin, että onko pakko lähteä vielä ajamaan jos tietää että palat ja levyt on aivan loppu? Ei ole vaarallista vain itselle, vaan myös muille ympärilläsi. |
Lainaus:
|
pääasia, että kehenkään ei sattunu. läksy opittu ja seuraavalla kerralla muistaa tehhä oikein :)
kulutusosissa kitsailu ei oikeen ikinä toimi, jos palat alkaa olla loppu, niin surutta uutta heti seuraavalla mahollisella hallikeikalla. sama on renkaidenkin kanssa, jos arveluttaa, että vielläkö talvinakki on hyvä, niin ei se enää sillon ole ja eikun rengaskauppaan :) kivempi sitten ajella kun on edes yrittäny tehä asiat oikein, loppuviimeen liikenteessä on niin paljon X tekijöitä, että homma on joskus täysin tuurista kiinni vaikka kaikkensa tekis.. niin sen takia ei toinna aikailla jos joku osa on vaihtokunnossa :) |
mikäs mysteeriboxi -93 ZJ:ssä on peräkontissa vasemman verhoilun piilossa? temmoin verhoilut kuuseen ja sieltä paljastu joku vaalee purkki, misson piirilevy sisällä :o piuhasarja siihen tulee ja siit lähtee valoille jotain johtoja, eli joku valonohjauspurnukka??
|
En nyt muista mitä kaikkia purkkeja siellä on, mutta valojen ohjaukseen ja/ tai perävaunun johtosarjaan liittyvää.
|
Vetokoukun sähköt, sakemanni-malli....
|
seuraava kysymys, voiko tuon ohittaa/heittää kuikkaan? sen näköset liittimet, että kun upottaa kunnolla uimasilleen, niin ei pitkään takalamput pelaa, JOS ne tuon kautta kiertää.
|
Voi, heitä vaan, mutta tarkista että takavalot toimii... Ja jos on vetokoukku ja sille sähköt, kytken ne suoraan takavaloista juottamalla...
|
Lainaus:
https://www.dropbox.com/s/ai4dvq3uer...12141.jpg?dl=1 Tämmöinen on ns lamp outage module jonka pitäis VIC:issä näyttää palanutta lamppua jos on vikaa - voi jättää tai sitten ohittaa kytkemällä liittimet "vastakkain"? https://www.dropbox.com/s/evtb0q11jrvbsxj/lom.PNG?dl=1 |
joo siihe tulee tollaset liittimet, koukun sähköt oli rosvoilla lampun piuhasarjoista.. napsin ne jo pois, kun oli selkee mistä uskalti teurastaa :) ei tuos muuten mitään, mut tuo purkki pitäs siirtää jonnekin, ko peräkontti ei tuu olemaan ns vedenpitävä enää ja tuo ui aika säännöllisesti, niin piirilevy+ vesi= yleensä ongelmia :D
|
Noniin.. korikiinnike saapui
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_4417.jpg Nyt täytyy vaan soviteholkit sorvata tuohon. Taidanpa muuttaa tuon 12mm pultille niin ei tartte korikiinnikkeen reikiä alkaa muuttamaan. Tuo panhardin mukana tullut pultti ja uniballin reikä on suurempi kuin 12mm. Mistäs noita 12mm 10.9 pultteja saa vai kestääkö 8.8? (olenkohan kysynyt tätä jo aikaisemmin?) Taas on hukassa nuo pituudet mm taka panhardin pulteille? 12mm ne jokatapauksessa oli. |
Juu ne taitaa olla tuumamitoilla ne pultit,, puoli tuumaa olikos nyt 12,7mm
Mutta älä pistä 8.8 pulttia vaan etsi 10.9 tai 12,9 pultti. |
Näkeekö silmäni väärin, vain onko Rubicon Expressin kiinnikkeessä edelleen se sama tekovika, että eivät ole viitsinneet hitsata sisäpuolelta saumoja? Tuo repeää jossain vaiheessa ainakin metsäkäytössä..
Miksi 1/2" grade 8 pultti pitäisi muuttaa milliseksi? Grade 8 = lähes 12.9 vahvuinen joten varmasti kestää - sieltä hajoaa ihan muita paikkoja ennen tuota pulttia. Esim. akselinpuolella edessä pultti on originaalina vain 10mm 10.9, että se heikko kohta kiinnikkeineen on muutenkin alhaalla ;) Missään nimessä en laittaisi 8.8 pulttia, vaan joko 10.9 tai 12.9 vahvuisena. |
Lainaus:
Tässä autossa kestää varmasti tuollaisenaan. Sanokaas mistä ne pultit hommmaan kun tällä kylällä on vain 8.8 tarjota? |
en muista et omasta oisin erikseen katellu, mut kama on jotain muuta kun tavallista patarautaa ja jos sitä on sisäpuolelta hitsattu, niin max katkoilla ja on koevenytetty sen verran, et ensin lähtee jeepistä koripalkeista pala irti, kun tuo rauta repee.. sitte en tiiä, muuttusko tilanne miten rajusti jos sen hitsaa koriin läpisaumoilla kiinni.
|
Lainaus:
edit: kiinnikeellä ei ole tapana revetä kokonaan, vaan alkaa murtua jostain kohti saumasta, yleensä tietysti sellaisesta nurkasta mihin levy päättyy. |
siinähän se kovin rasitus tuppaa olemaan, oisko sitten niin et suurpiirteinen hitsaus ja kovahko matsku yhessä tekee tuon "tyyppivian"? :o jos kerran on yleinen, niin pitääpäs seurata, ei tuo kyllä kummonen kalikka ole itekään tehä, vaikka vähän rajuimmilla ainevahvuuksilla, ni jos repee, ni sitten ottaa mitotuksen ja laikkaa-liimaa-askartele :)
|
Minäkin viime kesänä korjasin Re:n kiinnikettä, kun oli revennyt runkopalkin alareunaa vasten tuleva osa melkein kokonaan irti.
Pitkään kyllä hain syytä kaamealle woblaukselle, ennen kun huomasin moottorin vaihdon yhteydessä rikkinäisen kiinnikkeen.... |
Lainaus:
Panhardissa/ kiinnikkeessä mukana tullut 1/2" grade 8 pultti kannattaa käyttää, en näe oikeasti mitään järkeä vaihtaa sitä muuksi tai toisen kokoiseksi jos se kerran tuollaisenaan kelpaa käyttöön. |
IKH:sta saa vahvoja pultteja ainakin
|
mikä öljy -95 kasi grandin lootaan? samaa kun AW4, vai pitääkö olla joku omansa?
alkaa pikkuhiljaa siirtyä jännän äärelle ja jos joululahjaksi pääsis kruisailemaan kasikoneella, ni melki tiedettävä ja hommattava etukäteen litkut.. :D |
Lainaus:
Niitä en kyllä takaisin laita kun ne oli torx kannalla ja toinen oli jo pyöristynyt. Taakse nämä siis vaihdettu ja siellä on 8.8 pultit nyt. Liekkö tuon JKS:n panhardin mukana uusia pultteja? käsittääkseni ei, joten menee tilattavaksi. Tuo etupanhardin mukana tullut pultti, joka menee uniballin läpi se ei tosiaankaan mahdu tuon rubiconin kiinnikeen rei´istä. Enka haluaisi sitä porata, koska miten käy sitten kun ja jos vaihdan sen rubiconin tangon tilalle? reiät on väljä? Pultteja ei muuten tullut kiinnikkeen mukana, joten siihen hyödynnän alkuperäiset. nippeli.fi tuli jo tutkittua ja kaikki oli 8.8 siellä :( EDIT: Jaha.. täällä oli toinenkin sivu jo.. Kiitos vinkistä hitsaa! IKH:lla näyttäisi olevan. |
Lainaus:
1988 ja uudemmat: Mopar ATF+4 (esim MOP5103531EA tai vastaava luokituksen täyttävä), |
Lainaus:
|
menin jo sekasin, tätä käyttäny Aisinissa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...exron-III-378L
kelepaako sama, vai otettava tuota kalliimpaa viel pyörimään parikytä litraa hallin nurkkiin? ja jos käy, niin käykö myös wagoneerin TH400 sama litku? muuten mitään, mut porukassa neljä autoo joille sopis ni helepottus tuo resurssien hallinta, kun kaikkiin voi kaadella samat tavarat :D |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Rubiconin kiinnikkeen reikä 14mm Alkuperäinen takapanhardin pultti 12mm Eli tuo rubiconin kiinnikeen reikä porattava 14mm -> 16mm tai Tehtävä soviteholkit niin että siihen saa 12mm pultin? Taakse tilaan 12mm 10.9 pultit joten se on ok. |
siihen RE kiinnikkeeseen tarttee sorvauttaa kolme helaa, joilla sen saa käymään tuon procompin tms kanssa. ite tutkin aikonaan sitä systeemiä ja M12 12.9 pultti sopivan mittanen, supparihela et on timmi häränsilmän kanssa ja sit päihin kaksi rajoitinhelaa, ettei heilu eestaas.. ja ne rajottimet oltava sillai et menee RE kiinnikkeen läpite ja on päistä tasan, vähän näppäröintiä, että sen saa hyvin käymään. kaikkein helpoin on ottaa mallia RE kiinnikebracketistä ja hitsata kapeemmalla silmävälillä oma kiinnike..
|
Lainaus:
|
Atf lämmöt
Moron.
Kertokaapa viksummat, jotta minkälainen on normiajossa kiertävän aateeäffän lämpötila? |
Lainaus:
Eikä siitä lisäjäähystä haittaa ole muutenkaan.. |
Jäähdyttimen takia tuota kyselinkin. Menolinjaan tulee pikku muutos ja joudun vetäisemään pätkän matkaa hytikkäletkulla.
Kiitos nopeesta asiantuntemuksesta! |
Hytikkaletkun pitäisi kestää, laatikon lämmöt pyörii maksimissaan hetkellisesti jossain 120-130°C huitteilla jos oikein huonosti käy.
|
Muistaakseni ATF:n ominaisuudet katoaa kun ylitetään 125°C (voi olla että muistan väärin)!!??
|
Lainaus:
Ihan asiasta aiheeseen, muistan kun duunissa joskus työnsin ~80 tonnin rautakuormaa vetomestarilla laivan ramppia ruumasta ylös (kone + apulaite + kärry + kuorma = ~110 tonnia), vaikka oli hidas neliveto yms. päällä niin ei meinannut jaksaa nousta -> laatikossa lämmöt huitaisi tuonne 130°C tietämille pariksi minuutksi -> veturi lähti sen jälkeen pajalle laatikoremonttiin. Vetomestareilla noissa tilanteissa ihan normaalisti - ja on pakko - ajaa periaatteella hidas ykkönen päällä ja kaasu pohjassa niin kauan kun yhdistelmä liikkuu. Aina ei mene ihan putkeen jos jäähdytys pettää.. :D |
ATF
Mitenkäs se ATF sitten käyttäytyy kun ominaisuudet katoaa? Poistuu laatikosta vai? ;)
Mulla aikoinaan tuli täyttöputkesta ATFät pihalle ja silloin oli kesä ja kuuma. Pelit kun jäähtyi ja täytti taas ATFällä laatikon niin kaikki toim niin kuin ei mitään? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
ekana katoo veto ja ne ATF:t muuttuu siniseksi (violetiksi välimuodossa kun loota viellä toimii öljyjenvaihdolla/jäähdytyksellä).. alhaalla ollessa paseissa aika yleinen ongelma kun hiudet ei ymmärtäneet maastovaihteiston merkitystä vaunussa.
tuo "ominaisuudet katoaa" on oikeestaan ainut mitä siitä voi sanoo, ATF muuttuu joksikin muuksi, mikä ei toimi enää siellä laatikossa, eli sinne ois ihan sama kaataa vaikka vettä. se oksidoituu ja ei voitele, ei anna laatikosta vetoja läpite= ominaisuudet katoo, kitka kasvaa ja laatikko kuluu tai vaurioituu. nopeesti googlella lämmön ja laatikon keston välinen suhde, liekö miten tarkka vai jenkkien mutu juttuja :) lämpötilat fahrenheitteina. 175 Degrees: 100,000+ miles (Normal is typically 179 to 195 degrees) 200 Degrees: 90,000 miles 225 Degrees: 55,000 miles (Pressure Drops) 250 Degrees: 25,000 miles (Valves Stick) 275 Degrees: 17,000 miles (Varnish Forms) 300 Degrees: 4,000 miles (Seals & Clutches Burn) 325 Degrees: TRANSMISSION FAILURE |
Summa summarum. Polttoaineletkukin näemmä kestäis, mut hytikkätavara on edullisempaa ja vahvempi on aina vahvempi.
|
Lainaus:
|
Nyt kun olisi vaihdettu kaikki ohjaus kalikat niin jo on Joku perkele käyny visiin laittamassa viagraa tuonne ohjaus liemien joukkoon kun on vaan niin helv##n jäykkä ohjaus ei palauta ei sit yhtään. on säädetty aurausta ja haritusta ja kaikkia perhanan kulmia mut kun ei nyt taas älyä jotain.. :(
kumpaankos suuntaan tuota simpukan päällä olevaa säätöruuvia oikeen veivataa että välys kasvaa(löystyy),, kun tuntuu ettei sillä ole mitään vaikutusta ruuvaa tuota mihin vain,, ja nyt se perkl jo tihruaa liemet ulos siitä lukitusmutterin juurestakin välillä. :mad: :mad: Tehostin tuntuisi toimivan ihan OK. Mikä muu tuohon jäykkyyteen nyt vielä voisi vaikuttaa,??? vai hajosko tuo pimpukka nyt sit just tuohon,,? Juu eikä tartteisi lähteä kun vasta Lauantaina ajelemaan kohti epsoota,, Vi¤¤u Mentävä visiin VR:kyydissä.:mad::mad::mad::mad: |
Lainaus:
Eilen tuli vahvistus että JKS:n tankokin on lähtenyt matkaan. Tammikuussa päästään punomaan paikoilleen. Tuskin kerkee jouluksi tulla? |
Lainaus:
Ja vika tuli osien vaihdon jälkeen? |
Lainaus:
Jäykkä oli jo ennen vaihtoa mutta nyt vielä pask,, ajaa. Pitää vielä tutkia noita pyöräkulmia, täytyy olla siellä joku vielä päin peetä. Tuota simpukkaa koitin löysätä hieman mutta kun ei se tuntunut vaikuttavan mitään niin rupesin epäilemään senkin toimivuutta... |
Simpukkahan on helppo testata kun irrotat ohjausakselin simpukasta; nyt varmaan vielä lähtee välivarren pää helposti simpukastakin irti kun on juuri laitettu kiinni. Pitäisi pyöriä jokseenkin käsin, väljää ei saisi tuntua.
Simpukan säätöä ei kuitenkaan kannattaisi tehdä näppituntumalla, eikä varsinkaan välivarsi ja raidetanko kiinnitettynä. Simpukan voi jättää autoon kiinni, mahtuu kyllä tekemään kunhan on ilmanputsarikotelo irti ja rattiakseli sivuun nostettuna. Mieluiten viisarinäyttöisellä momenttiavaimella säädöt. Simpukan rattiakselin päästä säädetään matoruuvin laakerin esijännitys kohdalleen, päältä säädetään hammaskosketus. Ne pitäisi molemmat olla kohdallaan, jos haluaa että simpukka toimii ja kestää. En nyt ulkoa muista mitä se kokonaisvastus sai olla käytetyssä boksissa, pitäisi tarkistaa.. |
Lainaus:
1. Ratti keskelle/renkaat suoraan 2. Over the center ruuvi on simpukan päällä. Avaa lukkomutteri ja kierrä kuusiokoloruuvi pohjaan (myötäpäivään) ja sitten takaisin 1 kierros (vastapäivään). 3. Rattiakseli irti, älä pyöritä rattia tai anna ohikulkijoidenkaan niin tehdä 4. Lukitusrenkas irti moskalla ja tuurnalla 5. Kierrä "päätytulppa" pohjaan (myötäpäivään) kevyesti (!) sitten sentin verran takaisin päin (vastapäivään) ja pidä siinä kun laitat lukitusrenkaan kiinni 6. testaa vastusta kääntämällä apinapihdeillä tms rattiakselin puoleisesta päästä, pitäisi olla tosi vähän. Jos on väljää = pitman arm ei liiku välittömästi kun vaihdat suuntaa, niin kiristä päätytulppaa pikkasen tai vaihda sisuskalut. Jos on turhan jäykkää koko matkalta = 180 astetta ees taas löysää päätytulppaa. Jos taas keskikohta =45 astetta ees taas turhan jäykkä tai kanittaa löysää OTC ruuvia. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kysytääs uudestaan, uusia kumeja hankkimassa vanhojen 235/75/15 tilalle, 31x10.50x15 oon hieman miettinyt niin kysymys kuuluukin kuinka hyvin noi mahtuu vakio zj.n alle ja meneekö 7" aluvanteiden kanssa vai onko uusien vanteiden ostaminen myös edessä?
ja mikäli ei mahdu alle niin 2" korotus palat on ollut mielessä, niin pelkillä paloilla korottamisesta kaipaisin näkemyksiä myös? Jeeppi ihan käyttöautona (ei metsään), hieman ryhtiä vaan kaipaisin autoon. |
Lainaus:
mutta vielä on jotain tuossa ohjauksessa päin pers##ä,, pitää nyt kyllä käyttää ihan nelipyöräsuuntauksessa tuo vehe. kun ei siellä akseleilla oikeen voi löysääkään olla kun vaihdettu kaikki tukivarret ja puslat ja nivelet eteen ja taakse. (taittaa olla akselit vinossa:D) Loppuu välineet, Äly, aika, ja vit##s ottaa nyt voiton,, Naapurikin kävi vinoilemassa että, EN TAIDAKKAAN OSTAA JEEPPIÄ KUN SIELLÄ ALLA SAA MAATA KOKOAJAN.. :D Kele,!! Pumppu tehostaa mielestäni kyllä ihan hyvin.. simpukassa taitaa nyt hiukan jumittaa joku. Paljonko siinä säätöpultissa on se liikerata/kierroksia jonka pyörii, ei tuo liiku kun noin kierroksen ääripäästä-ääripäähän,, ehkä tyhmä kysymys mutta eipä ole tarvinnut koskaan moiseen puuttua, muutenkun joskus siitä hieman keskiasenossa ottanut välystä pienemmäksi. (EI tästä vehkeestä) Ajo tuntuma tällähetkellä = Ei oikein palauta kun osittain/vajaasti. käännokset haukkaavia/yliohjaa, hakee/vetelee edelleen vaikka ei niin paljon kun ennen...kulmat nyt suunnilleen nollassa tai korkeintaan sen karvanverran aurauksella. ei ohjaus tuntumaa pyöriin niin ei oikein tiedä tuossa liukkailla että karkaako lapasesta vai ei.. ketuttaa :mad: Ja saa suositella sitten paikkoja johon viedä suuntaukseen täällä etelä-arjalan kulmilla.. |
Ootko varmistanu ettei rattiakselin ristikko jumita,onks zj:ssä swmmosta?XJ:jumitteli ja oli melko vikuri ajaella miekin ensin vaihoin simpukan ennen ku tajusin mistä on kyse
|
Lainaus:
On kyllä tuolla uuden mantereen foorumeilla tullut vastaan ketjuja, missä uusissa osissa ollut vikaa (suurin osa kun on kiinanpaskaa tai meksikonpaskaa tjsp. nykypäivänä), ja se on aiheuttanut ongelmaa. Lainaus:
Milloin olet viimeksi vaihtanut ohjauksen öljyt, ja oikeasti siis huuhdellut systeemin? Vaatii mielellään pari-kolme litraa lientä, ja mielellään vähän myöhemmin vielä litra-pari lisää jos on oikein paskaiset eikä ikinä vaihdettu.. liemien huuhtelu on halpaa verrattuna pumpun ja/tai simpukan vaihtoon. Lainaus:
' edit: Lainaus:
|
Lainaus:
ja juuri tuota simpukan päälläolevaa säätöpulttia meinasin ,, mutta ei minulla kyllä liiku kuin sen max kierroksen oli siinä lukitusmutteri löysällä tai vaikka kokonaan poissa.. siinä on nyt jotain mätää.. :mad: Öljyt ohjaukseen on kyllä jäänyt vaihtamatta sen myönnän,, olen oikeestaan unohtanut koko homman.. :eek: Ja rohkea väittämäsi vääristä kulmista on kyllä enemmän kuin todennäköistä,, olen kyllä tähän kulmat säätänyt ennenkin ja saanut ne toimimaan, mutta nyt on jotain josta en vaan saa kiinni/äly/tajua/ym ym.. ?? ja rattiakseliin en ole vielä syventynyt yhtään,, tutkitaan sekin. Mutta ensiviikolla jatkuu yritys,, aamulla JUNALLA kohti Piäkaupunkiseutua. |
Jatketaanpa nyt tähän ketjuun kun, ohjauksesta on ollut puhe. Kuuluuko tuon 5.9 ZJ:n ohjauksen olla "eurooppalaisen jäykkä", vai samanlainen kuin esim. XJ:ssä (2001) ja KJ:ssä (2004)? Jos sen kuuluu olla jäykkä, niin miten sen saisi amerikkalaisemmaksi? Tai jos ei kuulu olla, niin mistä lähdetään ekana vikaa hakemaan?
|
Lainaus:
|
Vaihdoin uudet jarrulevyt ja palat, jarrusatulat putsasin ja molempiin meni korjaussarja, jarrut myös ilmattiin ja vaihtelin nesteet, toimii ihan ok mut jarruttaessa kevyesti poljin ikäänkuin tykyttää vastaan muutaman sekunnin ja jarrut ei tuona aika ota kiinni kunnolla, ideoita missä vika?
|
ABS-kehä ruosteessa...
|
Ideoita, vihjeitä.. Jeeppi on nyt kasassa, mutta ei lähde käyntiin.
edit: Ei saatana.. saatoin juuri keksiä! :D pitääpä tarkistaa heti aamulla. Aikanaan kun otin ilmanputsarikotelon irti, niin laitoin boksin kanteen putkenreikään rätin, ettei mene likaa putsarikotelon puhtaalle puolelle. Näinköhän se rätti jäi sinne kotelon kannen putkenpätkään, ja on nyt tiukasti kurttuputken sisällä -> kone ei saa happea -> ei varmasti käynnisty :o Kaikki liittimet, letkut, johdot yms. on omilla paikoillaan ja kiinni. Kone saa bensaa ja kipinää (molemmat tarkistettu), releet naksuu PDC:ssä kuten pitää, ei ole palaneita sulakkeita missään. Johtosarjat on 100- varmasti ehjät. Pyörittää nätisti (öljynpaineet on kuten pitääkin - HUH! :D ), vikakoodinlukijalla ei löytynyt mitään vikoja. Minulle ei enää tule muuta mieleen kuin että olenko kuitenkin laittanut vahingossa ajoituksen 180° vituralleen? ..ei tosin pitäisi olla, miksikö? -> Kaikki hilppeet meni paikalleen juuri kuten ne oli irrottaessa, uusi nokkakin tuli katsottua moneen kertaan ja tarkistin kuvista että miten oli vanha, ja ajoitusmerkit oli kohdallaan uudessakin - siitä lyön vaikka pääni pantiksi. Virranjakaja on täsmälleen merkissään kuten ennenkin. Laitoin myös pyörijälle varmuudeksi merkin virranjakajan sisälle, ja sekin on siellä missä pitää. |
Ei kai muu auta kuin perus lista: ilma, bensa, kipinä? Koneen maadoitukset?
|
Ehdin jo editoidakin, ilmanpuutteesta taitaa kärsiä.. :eek::o
|
Lainaus:
|
No oliko rätti tulppana ilmalle.. vai oliko jo männänpäällä? niitäki nähny kuvista ku imassu rätin ja tuho ollu melkoinen.
|
Ei ollut rättiä.. hyvä ja huono siis.
5. ja 7. pyttyjen suuttimien piuhat oli ristissä, mutta ei se auttanut mitään. Koitin jo kääntää virranjakajan akselinkin 180 astetta - nyt kyllä yrittää, mutta ei lähde käyntiin. On tää nyt ihme homma, niin moneen kertaan tarkistin kasatessa kaiken että ei voi olla nokan ja kampuran ajoitus ainakaan viturallaan.. tulppien johdotkin katsoin muutamaan kertaan, varmasti on oikein, samoin kipinää tulee. Jotenkin nyt vaan on bensan ja kipinän synkkä epävireessä, mutta en oikein keksi mitä tehdä. Virranjakaja kuitenkin on juuri oikealla paikallaan, ja pyörijäkin osoittaa juuri niille kohdille kuin 1.- pytyn yläkuolokohdassa pitäisi. Pitää vielä ottaa ykkösen tulppa irti ja varmistaa yläkuolokohta, sitten tsekata virranjakajan ja pyörijän asennot uudestaan. Olisiko muita vihjeitä? |
Ohita bensapuoli antamalla starttipilottia, että saatko hörähtämään sen hetkeksi. Jos yrittää muttei lähe, niin kääntele vielä sitä jakajaa, luulen että on vaan niin myöhäsellä ettei jaksa lähtee. Aikainen tekee aivastuksia ja 180 tulta joka reijästä!
Eihän tossa muuten oo mitään varkauden estoa joka ois aktivoitunu syystä tai toisesta jos sulla oli esim akku irti tarpeeks kauan tms. |
Lainaus:
Puhelimitse annettu henkistä tukea ;) |
Lainaus:
|
Juu, ja varkaudenesto kyllä on pois päältä,,lähtee kakesta ja vilkkuvalo sammuu.
Täytyy koittaa ruikkia starttipilotilla imusarjaan ja kattoa mitä se tekee. Kipinää kyllä tulee (koitettu puola, että piuhat) ja se on yrittänyt hörähtää (sen verran että pakosarjatkin lämpeni), eli bensaa pitäisi kaiken järjen mukaan mennä sylintereihin asti. Tarkistan ne puristukset seuraavaksi, jos on venttiilien säätö mennyt vituilleen. Ei kyllä pitäisi olla väärin, mutta ei sitä koskaan tiedä :rolleyes: Edellisille koneille mistä olen kansia käyttänyt irti (yksi Opelin V6 ja kaksi Jeepin suoraa kuutosta) niin kaikki lähtenyt ykkösellä käyntiin. Aina ei voi voittaa :o |
Käynnistä se! :D
sit lähet lopelle testaa tapaninpäivänä miten kuvio puhdistuu..! |
Oliko sillä polttoaineella painetta kans?
|
En tiedä mihin ne paineet olisi kadonneet, kun tähänkin saakka toiminut, pumpun rele naksahtaa ja pumppu pyörii. Mitannut en ole, mutta ihmettelisin jos ei pumppu yhtäkkiä toimisi.
|
Jos se pensapuoli kokonaisuutena toimii normaalisti, niin perus käynnistys yritysten jälkeen rupee kyl bensa haisee putkien päästä. Ja voi siitä pumpun äänestäkin kuulla kuormittuuko pumppu, toisin sanoen tekeekö painetta vai ei.
|
Sivu luotu: 21:33 (GMT +2). |
|