Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

tomhod2011 03.12.2015 17:04

perän laakerointi/shimmaus Pirkanmaa
 
Osaako joku neuvoo Tampere/Pirkanmaa alueelta mistä kannattais kysellä apua perän laakerointiin ja shimmaukseen, joku ammattimies tai sitten liike mikä ei hommasta 1000€ pyydä. perä dana 35 3.73 välityksillä.

Johan August 04.12.2015 09:44

Laturistahan se vika löytyi, tasasuuntaaja oli tullut tiensä päähän.
Nyt on 136A laturi tilalla, tosin Denson OEM numeron mukaan autossa ollut laturi oli myöskin 136A

http://imagizer.imageshack.us/v2/150...910/x8vuMp.jpg

Timo_L 04.12.2015 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011 (Viesti 1267799)
Osaako joku neuvoo Tampere/Pirkanmaa alueelta mistä kannattais kysellä apua perän laakerointiin ja shimmaukseen, joku ammattimies tai sitten liike mikä ei hommasta 1000€ pyydä. perä dana 35 3.73 välityksillä.

Jos ei kerran tarvi tiheämpää välitystä ja rahasta on kiinni, niin hae romikselta käytetty vastaava jos löydät riittävän hyväkuntoisen. On paljon halvempaa..

JAMANT 04.12.2015 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1267988)
Jos ei kerran tarvi tiheämpää välitystä ja rahasta on kiinni, niin hae romikselta käytetty vastaava jos löydät riittävän hyväkuntoisen. On paljon halvempaa..

Ai miltä romikselta?? Ei ole suomessa ehjiä periä romiksella...

veijon-esso 04.12.2015 13:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1267988)
Jos ei kerran tarvi tiheämpää välitystä ja rahasta on kiinni, niin hae romikselta käytetty vastaava jos löydät riittävän hyväkuntoisen. On paljon halvempaa..

Jos välitys ja lukko pysyy samana, niin eiks ton nyt laakeroi itekkin? Simmit samoihin väleihin ku olikin, pultit momenttiin ja kovaa ajoa.

Timo_L 04.12.2015 14:29

Ainakin viimeksi kun Hämeenlinnassa kävin niin oli siellä periä.. ehjistä tosin en tiedä :D

Toki ne poskilaakerit vaihtaakin, tsekkaa välyksen ja kuvion ja vähän korjaa jos tarvii. Mutta jos menee koko perä remonttiin niin kallistahan se on yleensä teettää..

JAMANT 04.12.2015 14:38

Irtoperät on aina projekteja!! Se on huomattu! Jos ei siis pääse koeajamaan ensin. Antaa ne takuun juu, mutta se ei korvaa sitä turhaa perän vaihtotyötä, sitähän ne ei maksa...

Ja perähommat ei aina mene putkeen, edes niillä jotka niitä tekee, nimittäin tuossa mun kokemus tältä viikolta: https://www.facebook.com/#!/Autohuol...1971746819628/ , en tiedä toimiiko linkki....

Timo_L 04.12.2015 15:21

Ihan aina ei vain mene putkeen.. :o

..ja juu, aina romisakseli on riski onko kunnossa vai ei. Omat romisakselit olen aina ostanut projekteiksi, mutta ne on kyllä olleet ihan soivia pelejä ainakin laakereiden ja välysten osalta. Sehän ei tietenkään tarkoita etteikö perä olisi silti huutanut :D

tomhod2011 04.12.2015 19:03

oon kyselly purkaamot ja romikset läpi ja ei ole vielä samoilla välityksillä tullu vastaan, ite en viitti ruveta tekeen kun ei ole mitään käsitystä mitä tekee :D siitäkän en tiedä tarkkaan mitä se perä on syönyt mutta joku fiksumpi sano että harvemmin ne välitykset sielä valmiit on, oireena tosiaan lievä ujellus ainoastaan.

khager 04.12.2015 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1169453)
Ainaisten tyhmien kysymyksien sijaan pikku vinkki malleille 96-98. Kannattaa varata hanskalokeroon 2 kpl CR2016 nappiparistoja, koska:



Lyhyesti sama suomeksi: ajonestoa ei saa pois jos kaken paristot on tyhjät.

Kantapäät taas uuden oppimisesta hellinä..

Vanha juttu, mutta mulla toimii-97 pelkällä vara-avaimella? vaikka kaukkarilla olisi lukitu.
GC ja vm-97 4.0 Laredo.

tomhod2011 04.12.2015 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011 (Viesti 1268072)
oon kyselly purkaamot ja romikset läpi ja ei ole vielä samoilla välityksillä tullu vastaan, ite en viitti ruveta tekeen kun ei ole mitään käsitystä mitä tekee :D siitäkän en tiedä tarkkaan mitä se perä on syönyt mutta joku fiksumpi sano että harvemmin ne välitykset sielä valmiit on, oireena tosiaan lievä ujellus ainoastaan.

Ja ei sen nyt välttämättä rahastakaan niin kiinni ole kunhan kuntoon tulee mutta Tampereelta kun pari liikettä kysynyt niin mun mielestä hinta arvio ollut todella korkeella.

tomhod2011 04.12.2015 19:34

Sit toinen kysymys olis samaan rahaan, kunhan noi peräongelmat on selätetty niin olis tarkoitus saada vähän ryhtiä jeeppiin, eli kannattaako korottaa noilla pelkillä korotuspaloilla 2" ja mahtuuko sillon 31 renkaat alle ilman sen suurempia toimenpiteitä, jeeppi siis ihan katukäytössä.

timant 04.12.2015 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khager (Viesti 1268074)
Vanha juttu, mutta mulla toimii-97 pelkällä vara-avaimella? vaikka kaukkarilla olisi lukitu.
GC ja vm-97 4.0 Laredo.

Itsellä tarvitsee kyllä unlockia painaa että ajonesto poistuu. Pari sivua taakse mietinkin onko joku onnistuneesti poistanut ajonestoa tai teettänyt uusia avaimia..? Näissä ilmeisesti eroa ajoneston toiminnassa jenkki ja euro-mallien välillä.

Huomasin tuossa myös että vesipumpun tiiviste tihkuu kun koneen sammuttanut, mistäs saisi hommattua laadukkaimman pumpun ettei tarvitse jatkuvasti vaihdella? Auto siis tuo sigun 98 vm 5.9

PunisherFIN 06.12.2015 10:05

vaihteeks ZJeepin latauksesta, -93 kutonen kyseessä ja lataa, nimittäin niin perkeleesti kun kierrokset vähänkään yli 1200rpm.. <1200 ¨14V oman mittarinsa mukaan (tarkistettu myös yleismittarilla) >1200rpm sellanen 18-18,5V oman ja 17,8V napajännite akuilla. vissiin jännitteentasaaja tiensä päässä? oliko nyt näin, että se tasuri on ECM sisällä? jos on niin millasia aftermarket tasureita on käytetty, ettei ECM:ää tarvia vaihtaa?

Gary Grand 06.12.2015 10:27

Mitenkähän tuossa -93 lie..
Ainakin -96:ssa on lämpöanturi akun alla ja haistelee akun lämpötilaa. Oikeen kylmällä akulla latailee aika reippaalla jännitteellä.:eek:
Josko olis sillä puolella häikkää..

Vaikea on kuvitella että ECM:n sisäinen säätö olis sippi. Silloin menis varmaan vähän muutakin sekasin.:eek::confused:

Nyt täytyy vähän ottaa noita ylempiä juttuja takasin.. Saattoikin olla Voyageri, jonka latausta muistelin..:eek::o Ainakaan heti ei silmään osunut ZJ:n sähköistä moinen anturi..

Vikapuolella vois olla kuitenkin maihin vetävä kenttäkäämi, johdot, tai liittimet! Silloin ei ECM pääsekään säätämään niiden maadotusta ja jännite voi olla ihan mitä vaan.
Mulla oli joskus ZJn laturi täynnä kurapaskaa ja heitti jännitteet välillä isoiksi..

PunisherFIN 06.12.2015 11:19

no offaamisen jälkeenhän tuo vika ilmeni, miulla on kyl kasikoneisen grandin laturi hallilla, millä ei ole offailtu, ni äkkiähän sillä tesmaa, et onko vaan kunttapaskaa laturi täys..

siis barbiahan on uitettu "kahluusyvyydessä" eli ovenkahvoja myöten välillä tuntikausiakin, niin ei ole mikään ihme jos liittimet vetää jo ohi maihin.. samoten kun ei ollu liitosrasvaa hallilla, niin näkyy akun navatkin olevan siinä kunnossa, että ihmettelen, että sähkö niistä menee läpi, vaikka kaikki on uutta :)

HeikkiH 06.12.2015 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1268451)
Mitenkähän tuossa -93 lie..
Ainakin -96:ssa on lämpöanturi akun alla ja haistelee akun lämpötilaa. Oikeen kylmällä akulla latailee aika reippaalla jännitteellä.:eek:
Josko olis sillä puolella häikkää..

Vaikea on kuvitella että ECM:n sisäinen säätö olis sippi. Silloin menis varmaan vähän muutakin sekasin.:eek::confused:

Nyt täytyy vähän ottaa noita ylempiä juttuja takasin.. Saattoikin olla Voyageri, jonka latausta muistelin..:eek::o Ainakaan heti ei silmään osunut ZJ:n sähköistä moinen anturi.

Kyl -96:sta löytyy kyseinen anturi.

Machist 07.12.2015 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1265747)
Juu asia kyllä tiedossa parempi olisi. Flexjointpää siihen vielä tulee istumaankin.
Mutta "tähän hätään" tulee nyt tuo..

Saako tuohon vaihdettua Flexjointin jälkeenpäin?
Mulla olisi Rubiconin vastaava tiedossa taakse..

Timo_L 07.12.2015 11:20

Useimmissa on standardikierteet, mutta RE:llä suurimmassa osassa tukivarsia ja panhardeja kierteet on juuri väärinpäin muihin verrattuna. Eli siis useimmissa panhardeissa ja tukivarsissa putkessa sisäkierre ja säätöpää on "pultti" -> RE:llä juuri toisinpäin.

Kuva tietysti aina helpottaisi, kun tietäsi minkänäköisestä pipanasta on kyse ;)

Machist 07.12.2015 11:26

Nämä mietinnässä. JKS on yli tuplasti kalliimpi (Suomesta löytyi toimittaja. )

JKS
http://www.quadratec.com/products/16009_300_07.htm

Rubicon
http://www.quadratec.com/products/16311_605_07.htm

Timo_L 07.12.2015 11:43

JKS:ltä saa muistaakseni tilattua suoraan valmistajaltakin.

Minulla on edessä JKS:n "DIY trackbar" sovitettuna itse tehtyihin kiinnikkeisiin, takana on muistaakseni JKS:n TJ:hin tarkoitettu versio. Molemmat olleet nyt n.4 vuotta autossa kiinni, mitään kulumaa/ väljää ei ole. Eli voin vahvasti suositella laadun osalta.

Machist 07.12.2015 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1268682)
JKS:ltä saa muistaakseni tilattua suoraan valmistajaltakin.

Minulla on edessä JKS:n "DIY trackbar" sovitettuna itse tehtyihin kiinnikkeisiin, takana on muistaakseni JKS:n TJ:hin tarkoitettu versio. Molemmat olleet nyt n.4 vuotta autossa kiinni, mitään kulumaa/ väljää ei ole. Eli voin vahvasti suositella laadun osalta.

Ei näytä olevan ulkomaan toimituksia JKS:llä
Tuolta http://www.quadratec.com tulee toimitettuna maksamaan 240 (sis alv 24%).
Suoraan tilaten on 30e halvempi kuin varaosaliikkeen kautta..

Eteen tulee se aikaisemmin ostamani ProComp (uniball) malli + Rubiconin bracket.
Sorvarilla teetän puslat siihen uniballin ja korikiinnikkeen väliin.

Saan nyt hyödynnettyä tuonkin tangon ja vaihdan sitten aikanaan Rubiconin tangon mikä sopii suoraan tuohon kiinnikkeeseen.

hitsaa 07.12.2015 15:55

[QUOTE=hitsaa;1253957]Takaisinkutsuista: mulla oli duunaamatta listalla 757, 823 ja N45. Ensimmäinen koskee vain USA:ssa tehtyjä eli ei kuulemma aihetta toimenpiteisiin.

Heh näin hieno on tuo "koukku" mikä tulee N45:sen korjauksesta. Kyllä nyt kestää ajaa perään :eek: Pari kuukautta kesti tehtaalta tilata ja Autokeskuksessa toivottivat kovaa ajoa ja kovasti olivat varmoja että viimeinen takaisinkutsu missä tarvii käydä :D

https://www.dropbox.com/s/sb06u197td...51514.jpg?dl=1

apupoika 07.12.2015 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1268672)
Saako tuohon vaihdettua Flexjointin jälkeenpäin?
Mulla olisi Rubiconin vastaava tiedossa taakse..

Jos meinasit että saako tuohon minun laittamaani panhardiin vaihdettua tuon säätöpään niin miksi ei saisi,,
UNF 3/4" päitä löytyy kyllä.. :D

PunisherFIN 07.12.2015 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1268690)
Ei näytä olevan ulkomaan toimituksia JKS:llä
Tuolta http://www.quadratec.com tulee toimitettuna maksamaan 240 (sis alv 24%).
Suoraan tilaten on 30e halvempi kuin varaosaliikkeen kautta..

Eteen tulee se aikaisemmin ostamani ProComp (uniball) malli + Rubiconin bracket.
Sorvarilla teetän puslat siihen uniballin ja korikiinnikkeen väliin.

Saan nyt hyödynnettyä tuonkin tangon ja vaihdan sitten aikanaan Rubiconin tangon mikä sopii suoraan tuohon kiinnikkeeseen.

voin suorilta ilimottoo et ostan poikkeen sen procompin kuha aikanaa luovut siitä, tuli "vahingossa" ostettua V8 ZJ ja en usko et miun ajotyylillä tuo vakio kestää enempi ku pyhättömän viikon, vaikken autoo korottaskaa :D

ja tosiaan rubiconissa on narttupuoli se uniballin puoleinen, eli tangossa jengat..

Machist 07.12.2015 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1268789)
voin suorilta ilimottoo et ostan poikkeen sen procompin kuha aikanaa luovut siitä, tuli "vahingossa" ostettua V8 ZJ ja en usko et miun ajotyylillä tuo vakio kestää enempi ku pyhättömän viikon, vaikken autoo korottaskaa :D

ja tosiaan rubiconissa on narttupuoli se uniballin puoleinen, eli tangossa jengat..

Kyl mää tätä olen yrittäny jo myydä pois ja suunnitelma oli teettää nuo puslat jos ei mene kaupaksi:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...eba9b199c8c416

tomhod2011 08.12.2015 18:29

Lisää huolia ja murheita, jarrut katos kesken matkan. edestä oli jo tiedossa että palat loppu ja levy minimissä, mutta se ei pitäs aiheuttaa kokonaan jarrujen katoamista!?! arvauksia, jarruputki? sylinteri? no viikonloppuna viimestää selviää kunhan uudet levyt ja palat saapuu.

On muuten jännä tunne kun motarilla 100/kmh rupeet himmaileen vauhtia ramppiin niin kuuluu pamaus edestä ja poljin menee lattiaan mutta mitään ei tapahdu :D :eek:

paavojaelvis 08.12.2015 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011 (Viesti 1269029)
oli jo tiedossa että palat loppu ja levy minimissä, mutta se ei pitäs aiheuttaa kokonaan jarrujen katoamista!?!

Arvaappa, kumpi jäi motarille; levy vai palat... :D

PunisherFIN 08.12.2015 20:27

no voi vittu nyt.. jos ne palat on loppu ni eikö ne kannattes vaihtoo ennen ku hävii jarrut? :D

tosin tuon takia jeepin manuaali tituleeraa käsijarrua "emergency parking brake" :D

tomhod2011 08.12.2015 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1269064)
no voi vittu nyt.. jos ne palat on loppu ni eikö ne kannattes vaihtoo ennen ku hävii jarrut? :D

tosin tuon takia jeepin manuaali tituleeraa käsijarrua "emergency parking brake" :D

näin jälkikäteen ajateltuna olis varmaan kannattanut :D posti on tuonut nyt vaan 9 päivää niitä levyjä ja paloja niin ei ole päässyt vaihtamaan, olishan tota tietysti voinu olla ajamattakin :eek:

PunisherFIN 08.12.2015 22:25

onneks oot hengissä..

se muuten on ny treen suunnalla haku päällä, kahtotaan tuleeko mitään, piti rueta kyselee toisen kaverin kautta ratkasuja siun ongelmiis :) hitaasti vaa etenee prkl.

Timo_L 09.12.2015 01:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011 (Viesti 1269029)
Lisää huolia ja murheita, jarrut katos kesken matkan. edestä oli jo tiedossa että palat loppu ja levy minimissä, mutta se ei pitäs aiheuttaa kokonaan jarrujen katoamista!?! arvauksia, jarruputki? sylinteri? no viikonloppuna viimestää selviää kunhan uudet levyt ja palat saapuu.

On muuten jännä tunne kun motarilla 100/kmh rupeet himmaileen vauhtia ramppiin niin kuuluu pamaus edestä ja poljin menee lattiaan mutta mitään ei tapahdu :D :eek:

No jos sieltä on romut hajonneet ja vaikkapa pelkkä jarrumäntä on vasten levyä -> milläpä se jarruttaisi jos polkimesta loppuu liikevara ja pelkkä mäntä on levyä vasten?
Tämä nyt siis vain yksi arvaus. Jos jarruista kuuluu pamaus niin jotainhan sieltä varmasti on hajonnut.

..ja ihmettelen kyllä itsekin, että onko pakko lähteä vielä ajamaan jos tietää että palat ja levyt on aivan loppu? Ei ole vaarallista vain itselle, vaan myös muille ympärilläsi.

tomhod2011 09.12.2015 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1269152)
No jos sieltä on romut hajonneet ja vaikkapa pelkkä jarrumäntä on vasten levyä -> milläpä se jarruttaisi jos polkimesta loppuu liikevara ja pelkkä mäntä on levyä vasten?
Tämä nyt siis vain yksi arvaus. Jos jarruista kuuluu pamaus niin jotainhan sieltä varmasti on hajonnut.

..ja ihmettelen kyllä itsekin, että onko pakko lähteä vielä ajamaan jos tietää että palat ja levyt on aivan loppu? Ei ole vaarallista vain itselle, vaan myös muille ympärilläsi.

Tiedostin tosiaan että oikealta palat finaalissa ja levykin aika minimissä mutta sen verran oli kattovinani että ei vielä ihan katastrooffi kunnossa, kun ei mitään rohinaa pitänyt edes, jarrutusteho oli heikentynyt kyllä, mutta jälkikäteen ajateltuna tosiaan ois voinu jättää ajamatta.

PunisherFIN 09.12.2015 18:52

pääasia, että kehenkään ei sattunu. läksy opittu ja seuraavalla kerralla muistaa tehhä oikein :)

kulutusosissa kitsailu ei oikeen ikinä toimi, jos palat alkaa olla loppu, niin surutta uutta heti seuraavalla mahollisella hallikeikalla. sama on renkaidenkin kanssa, jos arveluttaa, että vielläkö talvinakki on hyvä, niin ei se enää sillon ole ja eikun rengaskauppaan :) kivempi sitten ajella kun on edes yrittäny tehä asiat oikein, loppuviimeen liikenteessä on niin paljon X tekijöitä, että homma on joskus täysin tuurista kiinni vaikka kaikkensa tekis.. niin sen takia ei toinna aikailla jos joku osa on vaihtokunnossa :)

PunisherFIN 14.12.2015 21:51

mikäs mysteeriboxi -93 ZJ:ssä on peräkontissa vasemman verhoilun piilossa? temmoin verhoilut kuuseen ja sieltä paljastu joku vaalee purkki, misson piirilevy sisällä :o piuhasarja siihen tulee ja siit lähtee valoille jotain johtoja, eli joku valonohjauspurnukka??

Timo_L 14.12.2015 22:00

En nyt muista mitä kaikkia purkkeja siellä on, mutta valojen ohjaukseen ja/ tai perävaunun johtosarjaan liittyvää.

JAMANT 14.12.2015 22:17

Vetokoukun sähköt, sakemanni-malli....

PunisherFIN 14.12.2015 22:20

seuraava kysymys, voiko tuon ohittaa/heittää kuikkaan? sen näköset liittimet, että kun upottaa kunnolla uimasilleen, niin ei pitkään takalamput pelaa, JOS ne tuon kautta kiertää.

JAMANT 14.12.2015 22:36

Voi, heitä vaan, mutta tarkista että takavalot toimii... Ja jos on vetokoukku ja sille sähköt, kytken ne suoraan takavaloista juottamalla...

hitsaa 14.12.2015 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1270546)
Voi, heitä vaan, mutta tarkista että takavalot toimii... Ja jos on vetokoukku ja sille sähköt, kytken ne suoraan takavaloista juottamalla...

Tämmönen voi esim olla saksalaisen jäljiltä - ota pois:

https://www.dropbox.com/s/ai4dvq3uer...12141.jpg?dl=1

Tämmöinen on ns lamp outage module jonka pitäis VIC:issä näyttää palanutta lamppua jos on vikaa - voi jättää tai sitten ohittaa kytkemällä liittimet "vastakkain"?

https://www.dropbox.com/s/evtb0q11jrvbsxj/lom.PNG?dl=1

PunisherFIN 14.12.2015 23:33

joo siihe tulee tollaset liittimet, koukun sähköt oli rosvoilla lampun piuhasarjoista.. napsin ne jo pois, kun oli selkee mistä uskalti teurastaa :) ei tuos muuten mitään, mut tuo purkki pitäs siirtää jonnekin, ko peräkontti ei tuu olemaan ns vedenpitävä enää ja tuo ui aika säännöllisesti, niin piirilevy+ vesi= yleensä ongelmia :D

Machist 15.12.2015 16:08

Noniin.. korikiinnike saapui

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_4417.jpg

Nyt täytyy vaan soviteholkit sorvata tuohon.
Taidanpa muuttaa tuon 12mm pultille niin ei tartte korikiinnikkeen reikiä alkaa muuttamaan. Tuo panhardin mukana tullut pultti ja uniballin reikä on suurempi kuin 12mm.

Mistäs noita 12mm 10.9 pultteja saa vai kestääkö 8.8? (olenkohan kysynyt tätä jo aikaisemmin?)
Taas on hukassa nuo pituudet mm taka panhardin pulteille? 12mm ne jokatapauksessa oli.

apupoika 15.12.2015 18:14

Juu ne taitaa olla tuumamitoilla ne pultit,, puoli tuumaa olikos nyt 12,7mm
Mutta älä pistä 8.8 pulttia vaan etsi 10.9 tai 12,9 pultti.

Timo_L 15.12.2015 19:21

Näkeekö silmäni väärin, vain onko Rubicon Expressin kiinnikkeessä edelleen se sama tekovika, että eivät ole viitsinneet hitsata sisäpuolelta saumoja? Tuo repeää jossain vaiheessa ainakin metsäkäytössä..


Miksi 1/2" grade 8 pultti pitäisi muuttaa milliseksi? Grade 8 = lähes 12.9 vahvuinen joten varmasti kestää - sieltä hajoaa ihan muita paikkoja ennen tuota pulttia. Esim. akselinpuolella edessä pultti on originaalina vain 10mm 10.9, että se heikko kohta kiinnikkeineen on muutenkin alhaalla ;)

Missään nimessä en laittaisi 8.8 pulttia, vaan joko 10.9 tai 12.9 vahvuisena.

Machist 15.12.2015 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1270681)
Näkeekö silmäni väärin, vain onko Rubicon Expressin kiinnikkeessä edelleen se sama tekovika, että eivät ole viitsinneet hitsata sisäpuolelta saumoja? Tuo repeää jossain vaiheessa ainakin metsäkäytössä..


Miksi 1/2" grade 8 pultti pitäisi muuttaa milliseksi? Grade 8 = lähes 12.9 vahvuinen joten varmasti kestää - sieltä hajoaa ihan muita paikkoja ennen tuota pulttia. Esim. akselinpuolella edessä pultti on originaalina vain 10mm 10.9, että se heikko kohta kiinnikkeineen on muutenkin alhaalla ;)

Missään nimessä en laittaisi 8.8 pulttia, vaan joko 10.9 tai 12.9 vahvuisena.

Näyttää puuttuvan hitsaukset sisäpuolelta.
Tässä autossa kestää varmasti tuollaisenaan.

Sanokaas mistä ne pultit hommmaan kun tällä kylällä on vain 8.8 tarjota?

PunisherFIN 15.12.2015 20:01

en muista et omasta oisin erikseen katellu, mut kama on jotain muuta kun tavallista patarautaa ja jos sitä on sisäpuolelta hitsattu, niin max katkoilla ja on koevenytetty sen verran, et ensin lähtee jeepistä koripalkeista pala irti, kun tuo rauta repee.. sitte en tiiä, muuttusko tilanne miten rajusti jos sen hitsaa koriin läpisaumoilla kiinni.

Timo_L 15.12.2015 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1270690)
en muista et omasta oisin erikseen katellu, mut kama on jotain muuta kun tavallista patarautaa ja jos sitä on sisäpuolelta hitsattu, niin max katkoilla ja on koevenytetty sen verran, et ensin lähtee jeepistä koripalkeista pala irti, kun tuo rauta repee.. sitte en tiiä, muuttusko tilanne miten rajusti jos sen hitsaa koriin läpisaumoilla kiinni.

Noita RE:n kiinnikkeitä on revennyt useampiakin, mm. se mikä minulla itselläni oli aikanaan XJ:ssä. Netissä on kuvia miten niitä on hajonnut muutenkin.. samainen kiinnike on nykyisin Rytarilla (en muista hitsasiko Rytarikin sen joskus uudelleen?). Eikä silloin revennyt kori mihinkään, pelkkä panhardin kiinnike oli alkanut murtumaan saumasta. En sanoisi että se hajoaminen mitenkään äärimmäisen yleistä on, mutta pienoinen suunnitteluvirhe kyseisessä kiinnikkeessä joka tapauksessa on.

edit: kiinnikeellä ei ole tapana revetä kokonaan, vaan alkaa murtua jostain kohti saumasta, yleensä tietysti sellaisesta nurkasta mihin levy päättyy.

PunisherFIN 15.12.2015 20:33

siinähän se kovin rasitus tuppaa olemaan, oisko sitten niin et suurpiirteinen hitsaus ja kovahko matsku yhessä tekee tuon "tyyppivian"? :o jos kerran on yleinen, niin pitääpäs seurata, ei tuo kyllä kummonen kalikka ole itekään tehä, vaikka vähän rajuimmilla ainevahvuuksilla, ni jos repee, ni sitten ottaa mitotuksen ja laikkaa-liimaa-askartele :)

D_Bar 15.12.2015 21:21

Minäkin viime kesänä korjasin Re:n kiinnikettä, kun oli revennyt runkopalkin alareunaa vasten tuleva osa melkein kokonaan irti.
Pitkään kyllä hain syytä kaamealle woblaukselle, ennen kun huomasin moottorin vaihdon yhteydessä rikkinäisen kiinnikkeen....

Timo_L 15.12.2015 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1270686)
Näyttää puuttuvan hitsaukset sisäpuolelta.
Tässä autossa kestää varmasti tuollaisenaan.

Sanokaas mistä ne pultit hommmaan kun tällä kylällä on vain 8.8 tarjota?

Mitkä pultit? Eikö sinulla vielä ole alkuperäiset panhardin kiinnikkeen pultit tallella, ne muistaakseni käy tuon RE:n kiinnikkeen kanssa. Jos niitä ei ole tai ne ei käy ja kylältä ei löydy pulttikauppaa, edit: älä tilaakkaan nippelistä, eihän niillä ole ollenkaan 10.9 vahvuisia.. [niin tilaa vaikka nippeli.fi:stä tjsp.. sopivat kiinnikkeen pultit] :)


Panhardissa/ kiinnikkeessä mukana tullut 1/2" grade 8 pultti kannattaa käyttää, en näe oikeasti mitään järkeä vaihtaa sitä muuksi tai toisen kokoiseksi jos se kerran tuollaisenaan kelpaa käyttöön.

hitsaa 15.12.2015 21:31

IKH:sta saa vahvoja pultteja ainakin

PunisherFIN 16.12.2015 00:57

mikä öljy -95 kasi grandin lootaan? samaa kun AW4, vai pitääkö olla joku omansa?

alkaa pikkuhiljaa siirtyä jännän äärelle ja jos joululahjaksi pääsis kruisailemaan kasikoneella, ni melki tiedettävä ja hommattava etukäteen litkut.. :D

Machist 16.12.2015 07:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1270718)
Mitkä pultit? Eikö sinulla vielä ole alkuperäiset panhardin kiinnikkeen pultit tallella, ne muistaakseni käy tuon RE:n kiinnikkeen kanssa. Jos niitä ei ole tai ne ei käy ja kylältä ei löydy pulttikauppaa, edit: älä tilaakkaan nippelistä, eihän niillä ole ollenkaan 10.9 vahvuisia.. [niin tilaa vaikka nippeli.fi:stä tjsp.. sopivat kiinnikkeen pultit] :)


Panhardissa/ kiinnikkeessä mukana tullut 1/2" grade 8 pultti kannattaa käyttää, en näe oikeasti mitään järkeä vaihtaa sitä muuksi tai toisen kokoiseksi jos se kerran tuollaisenaan kelpaa käyttöön.

No hyvä että muistutit, niistä vanhoista näen sen pituuden.
Niitä en kyllä takaisin laita kun ne oli torx kannalla ja toinen oli jo pyöristynyt.

Taakse nämä siis vaihdettu ja siellä on 8.8 pultit nyt.
Liekkö tuon JKS:n panhardin mukana uusia pultteja? käsittääkseni ei, joten menee tilattavaksi.

Tuo etupanhardin mukana tullut pultti, joka menee uniballin läpi se ei tosiaankaan mahdu tuon rubiconin kiinnikeen rei´istä. Enka haluaisi sitä porata, koska miten käy sitten kun ja jos vaihdan sen rubiconin tangon tilalle? reiät on väljä?

Pultteja ei muuten tullut kiinnikkeen mukana, joten siihen hyödynnän alkuperäiset.

nippeli.fi tuli jo tutkittua ja kaikki oli 8.8 siellä :(

EDIT:

Jaha.. täällä oli toinenkin sivu jo..
Kiitos vinkistä hitsaa! IKH:lla näyttäisi olevan.

JAMANT 16.12.2015 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1270763)
mikä öljy -95 kasi grandin lootaan? samaa kun AW4, vai pitääkö olla joku omansa?

Pitää täyttää Moparin ATF+4 -vaatimuksen, eli ei samaa Dex2/3:a mitä AW-4:n laitetaan.

1988 ja uudemmat: Mopar ATF+4 (esim MOP5103531EA tai vastaava luokituksen täyttävä),

hitsaa 16.12.2015 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1270763)
mikä öljy -95 kasi grandin lootaan? samaa kun AW4, vai pitääkö olla joku omansa?

ATF+4

PunisherFIN 16.12.2015 11:58

menin jo sekasin, tätä käyttäny Aisinissa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...exron-III-378L
kelepaako sama, vai otettava tuota kalliimpaa viel pyörimään parikytä litraa hallin nurkkiin? ja jos käy, niin käykö myös wagoneerin TH400 sama litku? muuten mitään, mut porukassa neljä autoo joille sopis ni helepottus tuo resurssien hallinta, kun kaikkiin voi kaadella samat tavarat :D

hitsaa 16.12.2015 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1270822)
menin jo sekasin, tätä käyttäny Aisinissa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...exron-III-378L
kelepaako sama, vai otettava tuota kalliimpaa viel pyörimään parikytä litraa hallin nurkkiin? ja jos käy, niin käykö myös wagoneerin TH400 sama litku? muuten mitään, mut porukassa neljä autoo joille sopis ni helepottus tuo resurssien hallinta, kun kaikkiin voi kaadella samat tavarat :D

Tuota älä laita vaan tätä

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1270819)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1270797)
Pitää täyttää Moparin ATF+4 -vaatimuksen, eli ei samaa Dex2/3:a mitä AW-4:n laitetaan.

Jamantti tietää mikä sopii Wagoneeriin :cool:

Machist 16.12.2015 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1270782)
No hyvä että muistutit, niistä vanhoista näen sen pituuden.
Niitä en kyllä takaisin laita kun ne oli torx kannalla ja toinen oli jo pyöristynyt.

Taakse nämä siis vaihdettu ja siellä on 8.8 pultit nyt.
Liekkö tuon JKS:n panhardin mukana uusia pultteja? käsittääkseni ei, joten menee tilattavaksi.

Tuo etupanhardin mukana tullut pultti, joka menee uniballin läpi se ei tosiaankaan mahdu tuon rubiconin kiinnikeen rei´istä. Enka haluaisi sitä porata, koska miten käy sitten kun ja jos vaihdan sen rubiconin tangon tilalle? reiät on väljä?

Pultteja ei muuten tullut kiinnikkeen mukana, joten siihen hyödynnän alkuperäiset.

nippeli.fi tuli jo tutkittua ja kaikki oli 8.8 siellä :(

EDIT:

Jaha.. täällä oli toinenkin sivu jo..
Kiitos vinkistä hitsaa! IKH:lla näyttäisi olevan.

Etu panhardin pultti korin puoli 16mm (tai tarkka voi olla 15.9) ja akselin puoli 11mm
Rubiconin kiinnikkeen reikä 14mm
Alkuperäinen takapanhardin pultti 12mm

Eli tuo rubiconin kiinnikeen reikä porattava 14mm -> 16mm
tai
Tehtävä soviteholkit niin että siihen saa 12mm pultin?

Taakse tilaan 12mm 10.9 pultit joten se on ok.

PunisherFIN 16.12.2015 12:27

siihen RE kiinnikkeeseen tarttee sorvauttaa kolme helaa, joilla sen saa käymään tuon procompin tms kanssa. ite tutkin aikonaan sitä systeemiä ja M12 12.9 pultti sopivan mittanen, supparihela et on timmi häränsilmän kanssa ja sit päihin kaksi rajoitinhelaa, ettei heilu eestaas.. ja ne rajottimet oltava sillai et menee RE kiinnikkeen läpite ja on päistä tasan, vähän näppäröintiä, että sen saa hyvin käymään. kaikkein helpoin on ottaa mallia RE kiinnikebracketistä ja hitsata kapeemmalla silmävälillä oma kiinnike..

JAMANT 16.12.2015 16:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1270824)




Jamantti tietää mikä sopii Wagoneeriin :cool:

TH-400 -askiin DEX III , mutta jakolaatikkoon ei sitten missään tapauksessa ATF:ää!!!

JPe 16.12.2015 20:54

Atf lämmöt
 
Moron.
Kertokaapa viksummat, jotta minkälainen on normiajossa kiertävän aateeäffän lämpötila?

Timo_L 16.12.2015 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1270924)
Moron.
Kertokaapa viksummat, jotta minkälainen on normiajossa kiertävän aateeäffän lämpötila?

Sen pitäisi olla siellä 50-80°C välillä, sitä korkeammat jatkuvat lämpötilat lyhentää merkittävästi vaihteiston elinikää. Jos hinaat paljon tai auto on muuten raskaassa käytössä, niin ehdottomasti laatikolle lisäjäähdytin keulalle jos ei siellä sellaista jo ole.
Eikä siitä lisäjäähystä haittaa ole muutenkaan..

JPe 16.12.2015 21:28

Jäähdyttimen takia tuota kyselinkin. Menolinjaan tulee pikku muutos ja joudun vetäisemään pätkän matkaa hytikkäletkulla.

Kiitos nopeesta asiantuntemuksesta!

Timo_L 16.12.2015 22:15

Hytikkaletkun pitäisi kestää, laatikon lämmöt pyörii maksimissaan hetkellisesti jossain 120-130°C huitteilla jos oikein huonosti käy.

JAMANT 16.12.2015 22:19

Muistaakseni ATF:n ominaisuudet katoaa kun ylitetään 125°C (voi olla että muistan väärin)!!??

Timo_L 16.12.2015 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1270951)
Muistaakseni ATF:n ominaisuudet katoaa kun ylitetään 125°C (voi olla että muistan väärin)!!??

Juu, kyllä se aikalailla niin muistaakseni menee jos yhtään pidempään laatikko on tuollaisissa lämmöissä.

Ihan asiasta aiheeseen, muistan kun duunissa joskus työnsin ~80 tonnin rautakuormaa vetomestarilla laivan ramppia ruumasta ylös (kone + apulaite + kärry + kuorma = ~110 tonnia), vaikka oli hidas neliveto yms. päällä niin ei meinannut jaksaa nousta -> laatikossa lämmöt huitaisi tuonne 130°C tietämille pariksi minuutksi -> veturi lähti sen jälkeen pajalle laatikoremonttiin.
Vetomestareilla noissa tilanteissa ihan normaalisti - ja on pakko - ajaa periaatteella hidas ykkönen päällä ja kaasu pohjassa niin kauan kun yhdistelmä liikkuu. Aina ei mene ihan putkeen jos jäähdytys pettää.. :D

ImacInnes 17.12.2015 00:28

ATF
 
Mitenkäs se ATF sitten käyttäytyy kun ominaisuudet katoaa? Poistuu laatikosta vai? ;)

Mulla aikoinaan tuli täyttöputkesta ATFät pihalle ja silloin oli kesä ja kuuma.
Pelit kun jäähtyi ja täytti taas ATFällä laatikon niin kaikki toim niin kuin ei mitään?
t. Ismo Ämmä

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1270951)
Muistaakseni ATF:n ominaisuudet katoaa kun ylitetään 125°C (voi olla että muistan väärin)!!??


PunisherFIN 17.12.2015 05:16

ekana katoo veto ja ne ATF:t muuttuu siniseksi (violetiksi välimuodossa kun loota viellä toimii öljyjenvaihdolla/jäähdytyksellä).. alhaalla ollessa paseissa aika yleinen ongelma kun hiudet ei ymmärtäneet maastovaihteiston merkitystä vaunussa.

tuo "ominaisuudet katoaa" on oikeestaan ainut mitä siitä voi sanoo, ATF muuttuu joksikin muuksi, mikä ei toimi enää siellä laatikossa, eli sinne ois ihan sama kaataa vaikka vettä. se oksidoituu ja ei voitele, ei anna laatikosta vetoja läpite= ominaisuudet katoo, kitka kasvaa ja laatikko kuluu tai vaurioituu.

nopeesti googlella lämmön ja laatikon keston välinen suhde, liekö miten tarkka vai jenkkien mutu juttuja :) lämpötilat fahrenheitteina.

175 Degrees: 100,000+ miles (Normal is typically 179 to 195 degrees)
200 Degrees: 90,000 miles
225 Degrees: 55,000 miles (Pressure Drops)
250 Degrees: 25,000 miles (Valves Stick)
275 Degrees: 17,000 miles (Varnish Forms)
300 Degrees: 4,000 miles (Seals & Clutches Burn)
325 Degrees: TRANSMISSION FAILURE

JPe 17.12.2015 11:54

Summa summarum. Polttoaineletkukin näemmä kestäis, mut hytikkätavara on edullisempaa ja vahvempi on aina vahvempi.

Timo_L 17.12.2015 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1271011)
Summa summarum. Polttoaineletkukin näemmä kestäis, mut hytikkätavara on edullisempaa ja vahvempi on aina vahvempi.

Bensaletku tai tavallinen öljyletku ei välttämättä kestä laatikkoöljyjä. Osa kestää, osa ei.

apupoika 17.12.2015 21:56

Nyt kun olisi vaihdettu kaikki ohjaus kalikat niin jo on Joku perkele käyny visiin laittamassa viagraa tuonne ohjaus liemien joukkoon kun on vaan niin helv##n jäykkä ohjaus ei palauta ei sit yhtään. on säädetty aurausta ja haritusta ja kaikkia perhanan kulmia mut kun ei nyt taas älyä jotain.. :(

kumpaankos suuntaan tuota simpukan päällä olevaa säätöruuvia oikeen veivataa että välys kasvaa(löystyy),, kun tuntuu ettei sillä ole mitään vaikutusta ruuvaa tuota mihin vain,, ja nyt se perkl jo tihruaa liemet ulos siitä lukitusmutterin juurestakin välillä. :mad: :mad:

Tehostin tuntuisi toimivan ihan OK.
Mikä muu tuohon jäykkyyteen nyt vielä voisi vaikuttaa,??? vai hajosko tuo pimpukka nyt sit just tuohon,,?

Juu eikä tartteisi lähteä kun vasta Lauantaina ajelemaan kohti epsoota,, Vi¤¤u Mentävä visiin VR:kyydissä.:mad::mad::mad::mad:

Machist 18.12.2015 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1270829)
siihen RE kiinnikkeeseen tarttee sorvauttaa kolme helaa, joilla sen saa käymään tuon procompin tms kanssa. ite tutkin aikonaan sitä systeemiä ja M12 12.9 pultti sopivan mittanen, supparihela et on timmi häränsilmän kanssa ja sit päihin kaksi rajoitinhelaa, ettei heilu eestaas.. ja ne rajottimet oltava sillai et menee RE kiinnikkeen läpite ja on päistä tasan, vähän näppäröintiä, että sen saa hyvin käymään. kaikkein helpoin on ottaa mallia RE kiinnikebracketistä ja hitsata kapeemmalla silmävälillä oma kiinnike..

Eilen vein osat sorvaajalle ja tekee 2kpl holkkeja jotka menee tuon häränsilmän sisälle. silloin saan sen 12mm pultilla kiinni.
Eilen tuli vahvistus että JKS:n tankokin on lähtenyt matkaan. Tammikuussa päästään punomaan paikoilleen. Tuskin kerkee jouluksi tulla?

hiluvitkutin 18.12.2015 08:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1271105)
Nyt kun olisi vaihdettu kaikki ohjaus kalikat niin jo on Joku perkele käyny visiin laittamassa viagraa tuonne ohjaus liemien joukkoon kun on vaan niin helv##n jäykkä ohjaus ei palauta ei sit yhtään. on säädetty aurausta ja haritusta ja kaikkia perhanan kulmia mut kun ei nyt taas älyä jotain.. :(

kumpaankos suuntaan tuota simpukan päällä olevaa säätöruuvia oikeen veivataa että välys kasvaa(löystyy),, kun tuntuu ettei sillä ole mitään vaikutusta ruuvaa tuota mihin vain,, ja nyt se perkl jo tihruaa liemet ulos siitä lukitusmutterin juurestakin välillä. :mad: :mad:

Tehostin tuntuisi toimivan ihan OK.
Mikä muu tuohon jäykkyyteen nyt vielä voisi vaikuttaa,??? vai hajosko tuo pimpukka nyt sit just tuohon,,?

Juu eikä tartteisi lähteä kun vasta Lauantaina ajelemaan kohti epsoota,, Vi¤¤u Mentävä visiin VR:kyydissä.:mad::mad::mad::mad:

Eli mitäs kaikkee sinne oot vaihtanu?
Ja vika tuli osien vaihdon jälkeen?

apupoika 18.12.2015 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1271164)
Eli mitäs kaikkee sinne oot vaihtanu?
Ja vika tuli osien vaihdon jälkeen?

Vaihdettu kaikki ohjausvarret ja nivelet, ala ja yläpallot.
Jäykkä oli jo ennen vaihtoa mutta nyt vielä pask,, ajaa.
Pitää vielä tutkia noita pyöräkulmia, täytyy olla siellä joku vielä päin peetä.

Tuota simpukkaa koitin löysätä hieman mutta kun ei se tuntunut vaikuttavan mitään niin rupesin epäilemään senkin toimivuutta...

Timo_L 18.12.2015 11:17

Simpukkahan on helppo testata kun irrotat ohjausakselin simpukasta; nyt varmaan vielä lähtee välivarren pää helposti simpukastakin irti kun on juuri laitettu kiinni. Pitäisi pyöriä jokseenkin käsin, väljää ei saisi tuntua.

Simpukan säätöä ei kuitenkaan kannattaisi tehdä näppituntumalla, eikä varsinkaan välivarsi ja raidetanko kiinnitettynä. Simpukan voi jättää autoon kiinni, mahtuu kyllä tekemään kunhan on ilmanputsarikotelo irti ja rattiakseli sivuun nostettuna. Mieluiten viisarinäyttöisellä momenttiavaimella säädöt. Simpukan rattiakselin päästä säädetään matoruuvin laakerin esijännitys kohdalleen, päältä säädetään hammaskosketus. Ne pitäisi molemmat olla kohdallaan, jos haluaa että simpukka toimii ja kestää.

En nyt ulkoa muista mitä se kokonaisvastus sai olla käytetyssä boksissa, pitäisi tarkistaa..

hitsaa 18.12.2015 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1271187)
Simpukan rattiakselin päästä säädetään matoruuvin laakerin esijännitys kohdalleen, päältä säädetään hammaskosketus. Ne pitäisi molemmat olla kohdallaan, jos haluaa että simpukka toimii ja kestää.

Sattuneesta syystä näitä on tullut viime aikoina jumpattua. Homma on tosi helppo. Matoruuvin jännitys säädetään näin:
1. Ratti keskelle/renkaat suoraan
2. Over the center ruuvi on simpukan päällä. Avaa lukkomutteri ja kierrä kuusiokoloruuvi pohjaan (myötäpäivään) ja sitten takaisin 1 kierros (vastapäivään).
3. Rattiakseli irti, älä pyöritä rattia tai anna ohikulkijoidenkaan niin tehdä
4. Lukitusrenkas irti moskalla ja tuurnalla
5. Kierrä "päätytulppa" pohjaan (myötäpäivään) kevyesti (!) sitten sentin verran takaisin päin (vastapäivään) ja pidä siinä kun laitat lukitusrenkaan kiinni
6. testaa vastusta kääntämällä apinapihdeillä tms rattiakselin puoleisesta päästä, pitäisi olla tosi vähän.

Jos on väljää = pitman arm ei liiku välittömästi kun vaihdat suuntaa, niin kiristä päätytulppaa pikkasen tai vaihda sisuskalut. Jos on turhan jäykkää koko matkalta = 180 astetta ees taas löysää päätytulppaa. Jos taas keskikohta =45 astetta ees taas turhan jäykkä tai kanittaa löysää OTC ruuvia.

Lainaus:

En nyt ulkoa muista mitä se kokonaisvastus sai olla käytetyssä boksissa, pitäisi tarkistaa..
<1Nm ohjausosat irti

JAMANT 18.12.2015 11:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1271167)
Vaihdettu kaikki ohjausvarret ja nivelet, ala ja yläpallot.
Jäykkä oli jo ennen vaihtoa mutta nyt vielä pask,, ajaa.
Pitää vielä tutkia noita pyöräkulmia, täytyy olla siellä joku vielä päin peetä.

Tuota simpukkaa koitin löysätä hieman mutta kun ei se tuntunut vaikuttavan mitään niin rupesin epäilemään senkin toimivuutta...

Jos oli jäykkä vanhoillakin nivelillä, niin joko pumpussa painevika tai simpukka entinen, uudet nivelet kun on tiukempia, niin jos ei vanhoilla jaksanut tehostaa, niin tuskin se uusilla sen paremmin tehostaa....

tomhod2011 18.12.2015 17:31

Kysytääs uudestaan, uusia kumeja hankkimassa vanhojen 235/75/15 tilalle, 31x10.50x15 oon hieman miettinyt niin kysymys kuuluukin kuinka hyvin noi mahtuu vakio zj.n alle ja meneekö 7" aluvanteiden kanssa vai onko uusien vanteiden ostaminen myös edessä?

ja mikäli ei mahdu alle niin 2" korotus palat on ollut mielessä, niin pelkillä paloilla korottamisesta kaipaisin näkemyksiä myös?

Jeeppi ihan käyttöautona (ei metsään), hieman ryhtiä vaan kaipaisin autoon.

apupoika 18.12.2015 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1271191)
Jos oli jäykkä vanhoillakin nivelillä, niin joko pumpussa painevika tai simpukka entinen, uudet nivelet kun on tiukempia, niin jos ei vanhoilla jaksanut tehostaa, niin tuskin se uusilla sen paremmin tehostaa....

PyöräräKulmia säätämällä ohjaus herkistyi jo kummasti, pyörittää käynnissä olessa yhdelläsormella laidasta laitaan, keskellä tiukempi kohta.
mutta vielä on jotain tuossa ohjauksessa päin pers##ä,, pitää nyt kyllä käyttää ihan nelipyöräsuuntauksessa tuo vehe.
kun ei siellä akseleilla oikeen voi löysääkään olla kun vaihdettu kaikki tukivarret ja puslat ja nivelet eteen ja taakse. (taittaa olla akselit vinossa:D)
Loppuu välineet, Äly, aika, ja vit##s ottaa nyt voiton,, Naapurikin kävi vinoilemassa että,
EN TAIDAKKAAN OSTAA JEEPPIÄ KUN SIELLÄ ALLA SAA MAATA KOKOAJAN.. :D Kele,!!

Pumppu tehostaa mielestäni kyllä ihan hyvin.. simpukassa taitaa nyt hiukan jumittaa joku.
Paljonko siinä säätöpultissa on se liikerata/kierroksia jonka pyörii, ei tuo liiku kun noin kierroksen ääripäästä-ääripäähän,, ehkä tyhmä kysymys mutta eipä ole tarvinnut koskaan moiseen puuttua, muutenkun joskus siitä hieman keskiasenossa ottanut välystä pienemmäksi. (EI tästä vehkeestä)

Ajo tuntuma tällähetkellä = Ei oikein palauta kun osittain/vajaasti. käännokset haukkaavia/yliohjaa, hakee/vetelee edelleen vaikka ei niin paljon kun ennen...kulmat nyt suunnilleen nollassa tai korkeintaan sen karvanverran aurauksella.
ei ohjaus tuntumaa pyöriin niin ei oikein tiedä tuossa liukkailla että karkaako lapasesta vai ei.. ketuttaa :mad:

Ja saa suositella sitten paikkoja johon viedä suuntaukseen täällä etelä-arjalan kulmilla..

K-Olli 18.12.2015 20:36

Ootko varmistanu ettei rattiakselin ristikko jumita,onks zj:ssä swmmosta?XJ:jumitteli ja oli melko vikuri ajaella miekin ensin vaihoin simpukan ennen ku tajusin mistä on kyse

Timo_L 18.12.2015 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1271266)
PyöräräKulmia säätämällä ohjaus herkistyi jo kummasti, pyörittää käynnissä olessa yhdelläsormella laidasta laitaan, keskellä tiukempi kohta.
kun ei siellä akseleilla oikeen voi löysääkään olla kun vaihdettu kaikki tukivarret ja puslat ja nivelet eteen ja taakse.

Ei siellä löysää olekaan, vaan kuten Jamant jo totesi niin timmissä kunnossa olevilla osilla voi olla jäykkä.
On kyllä tuolla uuden mantereen foorumeilla tullut vastaan ketjuja, missä uusissa osissa ollut vikaa (suurin osa kun on kiinanpaskaa tai meksikonpaskaa tjsp. nykypäivänä), ja se on aiheuttanut ongelmaa.


Lainaus:

Pumppu tehostaa mielestäni kyllä ihan hyvin.. simpukassa taitaa nyt hiukan jumittaa joku.
Paljonko siinä säätöpultissa on se liikerata/kierroksia jonka pyörii, ei tuo liiku kun noin kierroksen ääripäästä-ääripäähän,, ehkä tyhmä kysymys mutta eipä ole tarvinnut koskaan moiseen puuttua, muutenkun joskus siitä hieman keskiasenossa ottanut välystä pienemmäksi.
Jos meinaat simpukan päällä olevaa säätöpulttia, niin lukkomutterin avaamisen jälkeen siinä on pystysuunnassa toistakymmentä millimetriä säätövaraa. Siitä tosin todellinen säätöalue toimivasta ohjauksesta umpipaskaan on ehkä millin- kaksi säätöruuvin korkeudessa mitattuna :D

Milloin olet viimeksi vaihtanut ohjauksen öljyt, ja oikeasti siis huuhdellut systeemin? Vaatii mielellään pari-kolme litraa lientä, ja mielellään vähän myöhemmin vielä litra-pari lisää jos on oikein paskaiset eikä ikinä vaihdettu.. liemien huuhtelu on halpaa verrattuna pumpun ja/tai simpukan vaihtoon.


Lainaus:

Ajo tuntuma tällähetkellä = Ei oikein palauta kun osittain/vajaasti. käännokset haukkaavia/yliohjaa, hakee/vetelee edelleen vaikka ei niin paljon kun ennen...kulmat nyt suunnilleen nollassa tai korkeintaan sen karvanverran aurauksella.
Melkein uskaltaisin väittää, että sinulla on yhdistelmä vääriä ohjauskulmia ja väärässä säädössä oleva simpukka. Sekä väärä caster että väärä auraus vaikuttaa ohjaustuntumaan ihan hemmetisti, simpukka liian tiukalla taasen voi jumittaa ohjauksen.
'

edit:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja K-Olli (Viesti 1271270)
Ootko varmistanu ettei rattiakselin ristikko jumita,onks zj:ssä swmmosta?XJ:jumitteli ja oli melko vikuri ajaella miekin ensin vaihoin simpukan ennen ku tajusin mistä on kyse

Tämä on kyllä hyvä pointti, samalla kun simpukan tarkistusta varten ottaa rattiakslin irti simpukasta, niin koittaa liikkuuko nivelet. Selviää kyllä kokeilemattakin, ei se akseli lähde pois jos on törmäysturva (= kokoonpainuva rattiakseli) ja/ tai ristikot jumissa ;)

apupoika 18.12.2015 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1271271)
Ei siellä löysää olekaan, vaan kuten Jamant jo totesi niin timmissä kunnossa olevilla osilla voi olla jäykkä.
On kyllä tuolla uuden mantereen foorumeilla tullut vastaan ketjuja, missä uusissa osissa ollut vikaa (suurin osa kun on kiinanpaskaa tai meksikonpaskaa tjsp. nykypäivänä), ja se on aiheuttanut ongelmaa.




Jos meinaat simpukan päällä olevaa säätöpulttia, niin lukkomutterin avaamisen jälkeen siinä on pystysuunnassa toistakymmentä millimetriä säätövaraa. Siitä tosin todellinen säätöalue toimivasta ohjauksesta umpipaskaan on ehkä millin- kaksi säätöruuvin korkeudessa mitattuna :D

Milloin olet viimeksi vaihtanut ohjauksen öljyt, ja oikeasti siis huuhdellut systeemin? Vaatii mielellään pari-kolme litraa lientä, ja mielellään vähän myöhemmin vielä litra-pari lisää jos on oikein paskaiset eikä ikinä vaihdettu.. liemien huuhtelu on halpaa verrattuna pumpun ja/tai simpukan vaihtoon.




Melkein uskaltaisin väittää, että sinulla on yhdistelmä vääriä ohjauskulmia ja väärässä säädössä oleva simpukka. Sekä väärä caster että väärä auraus vaikuttaa ohjaustuntumaan ihan hemmetisti, simpukka liian tiukalla taasen voi jumittaa ohjauksen.
'

edit:

Tämä on kyllä hyvä pointti, samalla kun simpukan tarkistusta varten ottaa rattiakslin irti simpukasta, niin koittaa liikkuuko nivelet. Selviää kyllä kokeilemattakin, ei se akseli lähde pois jos on törmäysturva (= kokoonpainuva rattiakseli) ja/ tai ristikot jumissa ;)

Löysillä paikoilla meinasi että ei sen puoleen pitäisi vedellä ainakaan enempää kuin vanhoilla väljillä osillakaan.. (ja lukikohan paketeissa Taiwan tjsp..)

ja juuri tuota simpukan päälläolevaa säätöpulttia meinasin ,, mutta ei minulla kyllä liiku kuin sen max kierroksen oli siinä lukitusmutteri löysällä tai vaikka kokonaan poissa.. siinä on nyt jotain mätää.. :mad:

Öljyt ohjaukseen on kyllä jäänyt vaihtamatta sen myönnän,, olen oikeestaan unohtanut koko homman.. :eek:

Ja rohkea väittämäsi vääristä kulmista on kyllä enemmän kuin todennäköistä,, olen kyllä tähän kulmat säätänyt ennenkin ja saanut ne toimimaan, mutta nyt on jotain josta en vaan saa kiinni/äly/tajua/ym ym.. ??

ja rattiakseliin en ole vielä syventynyt yhtään,, tutkitaan sekin.

Mutta ensiviikolla jatkuu yritys,, aamulla JUNALLA kohti Piäkaupunkiseutua.

qaw 19.12.2015 09:38

Jatketaanpa nyt tähän ketjuun kun, ohjauksesta on ollut puhe. Kuuluuko tuon 5.9 ZJ:n ohjauksen olla "eurooppalaisen jäykkä", vai samanlainen kuin esim. XJ:ssä (2001) ja KJ:ssä (2004)? Jos sen kuuluu olla jäykkä, niin miten sen saisi amerikkalaisemmaksi? Tai jos ei kuulu olla, niin mistä lähdetään ekana vikaa hakemaan?

hitsaa 19.12.2015 12:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1271266)
simpukassa taitaa nyt hiukan jumittaa joku.
Paljonko siinä säätöpultissa on se liikerata/kierroksia jonka pyörii, ei tuo liiku kun noin kierroksen ääripäästä-ääripäähän,, ehkä tyhmä kysymys mutta eipä ole tarvinnut koskaan moiseen puuttua, muutenkun joskus siitä hieman keskiasenossa ottanut välystä pienemmäksi. (EI tästä vehkeestä)

Tuossa voi olla homma niin että säätö on niin paljon väärin että simpukan mäntä ja sen hampaat ei ole "suorassa" kulmassa sektorivarren hampaisiin eikä mäntä pääse sitten pyörähtämään suoraan. Tähän voi auttaa OTC ruuvin säätäminen niin ettei ohjaus ole ihan keskellä.. Tekisin kuitenkin näin: OTC ruuvin lukkomutteri pois, neljä simpukan "kantta" pitävää pulttia auki, pyörittelee kannen irti sektorivarresta varovasti tiivistettä rikkomatta ja nostaa pois. Sitten vilkaisu sisälle miltä näyttää, kun rattia pyörittää.

tomhod2011 19.12.2015 20:21

Vaihdoin uudet jarrulevyt ja palat, jarrusatulat putsasin ja molempiin meni korjaussarja, jarrut myös ilmattiin ja vaihtelin nesteet, toimii ihan ok mut jarruttaessa kevyesti poljin ikäänkuin tykyttää vastaan muutaman sekunnin ja jarrut ei tuona aika ota kiinni kunnolla, ideoita missä vika?

JAMANT 19.12.2015 21:41

ABS-kehä ruosteessa...

Timo_L 23.12.2015 01:04

Ideoita, vihjeitä.. Jeeppi on nyt kasassa, mutta ei lähde käyntiin.

edit: Ei saatana.. saatoin juuri keksiä! :D pitääpä tarkistaa heti aamulla. Aikanaan kun otin ilmanputsarikotelon irti, niin laitoin boksin kanteen putkenreikään rätin, ettei mene likaa putsarikotelon puhtaalle puolelle. Näinköhän se rätti jäi sinne kotelon kannen putkenpätkään, ja on nyt tiukasti kurttuputken sisällä -> kone ei saa happea -> ei varmasti käynnisty :o




Kaikki liittimet, letkut, johdot yms. on omilla paikoillaan ja kiinni. Kone saa bensaa ja kipinää (molemmat tarkistettu), releet naksuu PDC:ssä kuten pitää, ei ole palaneita sulakkeita missään. Johtosarjat on 100- varmasti ehjät. Pyörittää nätisti (öljynpaineet on kuten pitääkin - HUH! :D ), vikakoodinlukijalla ei löytynyt mitään vikoja.


Minulle ei enää tule muuta mieleen kuin että olenko kuitenkin laittanut vahingossa ajoituksen 180° vituralleen? ..ei tosin pitäisi olla, miksikö? ->

Kaikki hilppeet meni paikalleen juuri kuten ne oli irrottaessa, uusi nokkakin tuli katsottua moneen kertaan ja tarkistin kuvista että miten oli vanha, ja ajoitusmerkit oli kohdallaan uudessakin - siitä lyön vaikka pääni pantiksi. Virranjakaja on täsmälleen merkissään kuten ennenkin. Laitoin myös pyörijälle varmuudeksi merkin virranjakajan sisälle, ja sekin on siellä missä pitää.

hitsaa 23.12.2015 01:37

Ei kai muu auta kuin perus lista: ilma, bensa, kipinä? Koneen maadoitukset?

Timo_L 23.12.2015 01:46

Ehdin jo editoidakin, ilmanpuutteesta taitaa kärsiä.. :eek::o

rane58 23.12.2015 04:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1272172)
Ehdin jo editoidakin, ilmanpuutteesta taitaa kärsiä.. :eek::o

-Toivottavasti se syy on unohtuneessa rätissä...? :o -Helpoin korjaus.... :D

veijon-esso 23.12.2015 10:12

No oliko rätti tulppana ilmalle.. vai oliko jo männänpäällä? niitäki nähny kuvista ku imassu rätin ja tuho ollu melkoinen.

Timo_L 23.12.2015 11:01

Ei ollut rättiä.. hyvä ja huono siis.

5. ja 7. pyttyjen suuttimien piuhat oli ristissä, mutta ei se auttanut mitään. Koitin jo kääntää virranjakajan akselinkin 180 astetta - nyt kyllä yrittää, mutta ei lähde käyntiin. On tää nyt ihme homma, niin moneen kertaan tarkistin kasatessa kaiken että ei voi olla nokan ja kampuran ajoitus ainakaan viturallaan.. tulppien johdotkin katsoin muutamaan kertaan, varmasti on oikein, samoin kipinää tulee.

Jotenkin nyt vaan on bensan ja kipinän synkkä epävireessä, mutta en oikein keksi mitä tehdä. Virranjakaja kuitenkin on juuri oikealla paikallaan, ja pyörijäkin osoittaa juuri niille kohdille kuin 1.- pytyn yläkuolokohdassa pitäisi. Pitää vielä ottaa ykkösen tulppa irti ja varmistaa yläkuolokohta, sitten tsekata virranjakajan ja pyörijän asennot uudestaan.

Olisiko muita vihjeitä?

veijon-esso 23.12.2015 11:50

Ohita bensapuoli antamalla starttipilottia, että saatko hörähtämään sen hetkeksi. Jos yrittää muttei lähe, niin kääntele vielä sitä jakajaa, luulen että on vaan niin myöhäsellä ettei jaksa lähtee. Aikainen tekee aivastuksia ja 180 tulta joka reijästä!

Eihän tossa muuten oo mitään varkauden estoa joka ois aktivoitunu syystä tai toisesta jos sulla oli esim akku irti tarpeeks kauan tms.

JAMANT 23.12.2015 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1272232)
Ohita bensapuoli antamalla starttipilottia, että saatko hörähtämään sen hetkeksi. Jos yrittää muttei lähe, niin kääntele vielä sitä jakajaa, luulen että on vaan niin myöhäsellä ettei jaksa lähtee. Aikainen tekee aivastuksia ja 180 tulta joka reijästä!

Ei ota sytkää jakajalta, ottaa suoraan vetolevyltä tai itseasiassa turbiinilta. Sytkän ajoitukseen ei pysty kotikonstein vaikuttamaan...

Puhelimitse annettu henkistä tukea ;)

JAMANT 23.12.2015 12:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1272232)
Eihän tossa muuten oo mitään varkauden estoa joka ois aktivoitunu syystä tai toisesta jos sulla oli esim akku irti tarpeeks kauan tms.

Varkaudenesto sallii koneen kyllä käynnistyä, sammuu sitten kolmessa sekunnissa!!

Timo_L 23.12.2015 12:37

Juu, ja varkaudenesto kyllä on pois päältä,,lähtee kakesta ja vilkkuvalo sammuu.

Täytyy koittaa ruikkia starttipilotilla imusarjaan ja kattoa mitä se tekee. Kipinää kyllä tulee (koitettu puola, että piuhat) ja se on yrittänyt hörähtää (sen verran että pakosarjatkin lämpeni), eli bensaa pitäisi kaiken järjen mukaan mennä sylintereihin asti.
Tarkistan ne puristukset seuraavaksi, jos on venttiilien säätö mennyt vituilleen. Ei kyllä pitäisi olla väärin, mutta ei sitä koskaan tiedä :rolleyes:

Edellisille koneille mistä olen kansia käyttänyt irti (yksi Opelin V6 ja kaksi Jeepin suoraa kuutosta) niin kaikki lähtenyt ykkösellä käyntiin. Aina ei voi voittaa :o

veijon-esso 23.12.2015 12:49

Käynnistä se! :D

sit lähet lopelle testaa tapaninpäivänä miten kuvio puhdistuu..!

VsaTku 23.12.2015 13:02

Oliko sillä polttoaineella painetta kans?

Timo_L 23.12.2015 14:09

En tiedä mihin ne paineet olisi kadonneet, kun tähänkin saakka toiminut, pumpun rele naksahtaa ja pumppu pyörii. Mitannut en ole, mutta ihmettelisin jos ei pumppu yhtäkkiä toimisi.

veijon-esso 23.12.2015 14:55

Jos se pensapuoli kokonaisuutena toimii normaalisti, niin perus käynnistys yritysten jälkeen rupee kyl bensa haisee putkien päästä. Ja voi siitä pumpun äänestäkin kuulla kuormittuuko pumppu, toisin sanoen tekeekö painetta vai ei.


Sivu luotu: 21:33 (GMT +2).